ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ויכוחים ✔בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 2 ✔המשל על סוגד האש בעל השיער הסבוך (aggikajailaupam) I."אם כך, נסיך, אציג בפניך... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 2
המשל על סוגד האש בעל השיער הסבוך

(aggikajailaupam)

I."אם כך, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היה סוגד - אש [11] בעל שיער סבוך אשר התגורר ביער בבקתת עלים. באותה עת שבט מסויים היה נע ונד ומנהיגו שהה במשך לילה אחד בסמוך למשכנו של סוגד האש, ולאחר מכן עזב. וסוגד האש חשב שילך אל האזור כדי לראות אם יוכל למצוא שם משהו שימושי עבורו. הוא קם מוקדם בבוקר והלך אל האזור, ושם ראה תינוק קטנטן ועדין שוכב זנוח על גבו. למראה הדבר הוא חשב לעצמו: 'לא יהיה זה נכון מצידי להתעלם מכך ולתת ליצור אנושי למות כך. עדיף שאקח את הילד הזה אל מגוריי, אדאג לו, אאכיל אותו ואגדל אותו. ' וכך הוא עשה. כאשר הילד היה כבן עשר או שתים עשרה, היה על הפרוש ללכת אל היישוב לשם עניין כלשהו. אז הוא אמר לנער: 'בני, ברצוני ללכת אל היישוב. אתה השגח על האש ואל תיתן לה להכבות. אם בכל זאת היא תיכבה, הנה גרזן, הנה כמה מקלות, הנה מקלות - האש, כך תוכל להדליק שוב את האש ולהשגיח עליה. ' וכך לאחר שהדריך את הילד, הפרוש הלך אל הישוב. אך הילד בהיותו שקוע במשחקיו, נתן לאש להכבות. אז הוא חשב: 'אבי אמר: בני, ברצוני ללכת אל היישוב. אתה השגח על האש ואל תיתן לה להכבות. אם בכל זאת היא תיכבה, הנה גרזן, הנה כמה מקלות, הנה מקלות - האש, כך תוכל להדליק שוב את האש ולהשגיח עליה. כעת כדאי שאעשה זאת! ' אז הוא קיצץ את מקלות האש עם הגרזן בחושבו: 'אני מצפה שאש תדלק בדרך הזו' אולם לא נדלקה כל אש. הוא קיצץ את מקלות האש לשתיים, לשלוש, לארבע, לחמש, לעשר, למאה חתיכות, הוא קיצץ אותם לשבבים, הוא חבט בהם לאבק, הוא זרה אותם ברוח, בחושבו: 'אני מצפה שאש תדלק בדרך הזו'. אך לא נדלקה כל אש, וכאשר הפרוש שב, לאחר שסיים את ענייניו, ואמר: 'בן, מדוע נתת לאש להכבות? ' והבן סיפר לו מה שקרה. והפרוש חשב לעצמו: 'כמה טיפש הילד הזה, כמה חסר דעת! איזו דרך חסרת היגיון להדליק אש! ' ואז, בזמן שהבן צפה בו, הוא לקח את מקלות האש והצית מחדש את האש, באומרו: 'בן, זוהי הדרך להצית מחדש את האש, לא הדרך המטופשת, חסרת הדעת וחסרת ההיגיון שניסית! '

'בדיוק באותו אופן, נסיך, אתה מחפש בטיפשות, בחוסר דעת ובחוסר היגיון את העולם הבא. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תיתן לה לגרום לך צער וסבל לזמן ארוך! '

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו. המלך פַּסֶנַדִי של קוֹסַלַה מכיר את דעותיי, וכך גם מלכים מחוץ לארץ זו. אם אוותר עליהן הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי, באיזו טיפשות הוא אוחז בהשקפות מוטעות! ' אני אמשיך להחזיק בהשקפה הזו מתוך גאווה, בוז וטינה!"

המשל על שני מנהיגי השיירות

(dve satthavhaupam)

I."אם כך, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. פעם אחת, נסיך, שיירה גדולה של אלף כרכרות נדדה ממזרח מערבה. ולאן שלא הלכו הם כילו במהרה את כל העשב, העצים והצמחים הירוקים שהיו שם. כעת, לשיירה זו היו שני מנהיגים, כל אחד היה אחראי על חמש מאות כרכרות. והם חשבו: 'זוהי שיירה גדולה של אלף כרכרות. לכל מקום אליו אנו הולכים, אנו מכלים את כל האספקה. יתכן ויהיה עדיף שנחלק את השיירה לשתי קבוצות של חמש מאות כל אחת', וכך עשו. אז אחד המנהיגים אסף כמות גדולה של עשב, עצים ומים, ויצא לדרך. לאחר שחלפו יומיים שלושה במסע הוא ראה אדם אדום - עיניים מתקרב לעברו עונד אשפת חיצים ועטור זרי חבצלות מים, כשבגדיו ושיערו רטובים לגמרי, נוהג במרכבת חמורים שגלגליה מרוחים בבוץ. בראותו את האדם, המנהיג אמר: 'מהיכן אתה מגיע, אדוני? '

'מהמקום הזה - והזה. '

'ולאן מועדות פניך? '

'למקום הזה - והזה. '

'האם ירד הרבה גשם בג'ונגל שלפנינו? '

'אכן כן, אדוני, ירד המון גשם בג'ונגל שאליו מועדות פניך, הדרכים ספוגות מים, ויש כמות גדולה של עשב, עצים ומים. השלך את העשב, העצים והמים שבבעלותך, אדוני! תוכל להתקדם במהירות רבה יותר עם קרונות משא קלות, אל תתיש את שורי המשא שלך! '

מנהיג השיירה אמר לרכבים מה שאמר לו האיש: 'השליכו את העשב, העצים והמים... ' וכך עשו. אך באזור החנייה הראשון הם לא מצאו כל עשב, עצים או מים, וגם לא בשני, בשלישי, ברביעי, בחמישי, בשישי או בשביעי, וכך כולם הלכו לאבדון. וכך מה שנותר מהם, בני אדם ובקר, כולם נטרפו על ידי שד היַקְהַה [12] ההוא, ורק עצמותיהם נותרו. [13]

וכאשר המנהיג של השיירה השניה היה בטוח שהשיירה הראשונה התקדמה מספיק, הוא הצטייד בכמות גדולה עשב, עצים ומים. אחרי שחלפו יומיים שלושה במסע, המנהיג הזה ראה אדם אדום - עיניים מתקרב כלפיו... אשר יעץ לו להשליך את מלאי העשב, עצים והמים שלו. אך המנהיג אמר לרכבים: 'האיש הזה אמר לנו שכדאי לנו להשליך את העשב, העצים והמים שיש לנו. אך הוא אינו נמנה על ידידנו או קרובינו, אז מדוע שנבטח בו? אם כך, אל תשליכו את העשב, העצים והמים שיש לנו. הבה נמשיך עם השיירה בדרכנו עם האספקה שהבאנו, ואל תשליכו דבר! ' הרכבים הסכימו ועשו כדברו. וכך באזור החנייה הראשון הם לא מצאו כל עשב, עצים או מים, וגם לא בשני, בשלישי, ברביעי, בחמישי, בשישי או בשביעי, אך שם הם ראו את השיירה השניה שהלכה לאבדון, והם ראו את העצמות של האנשים והבקר שנטרפו על ידי רוח הרפאים היַקְהַה. אז אמר מנהיג השיירה לרכבים: 'השיירה הזו הלכה לאבדון בשל טיפשותו של מנהיגם. אם כך, כעת הבה נותיר מאחור את האספקה פחותת הערך, וניקח מהשיירה השניה כל דבר שיש בו ערך גבוה יותר. ' וכך עשו. ועם המנהיג החכם הזה הם חצו בביטחה את הג'ונגל.

באופן דומה, נסיך, אתה תגיע לאבדון אם תחפש בטיפשות ובחוסר חוכמה את העולם הבא בדרכים שגויות. אלו החושבים שהם יכולים לבטוח בכל דבר שהם שומעים, הינם בדרך לאבדון בדיוק כמו הרכבים ההם. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תאפשר לה לגרום לך אסון וסבל לזמן ארוך!"

I."למרות מה שאמרת על כך, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו... אם אוותר עליה הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי..."

המשל על נושא הגללים

(gthabhrikaupam)

I."אם כך, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היה רועה חזירים אשר הלך מכפרו אל כפר אחר. שם הוא ראה ערימה של גללים יבשים שהושלכה, והוא חשב לעצמו: 'יש כאן הרבה גללים יבשים שמישהו השליך, אשר יכולים להיות אוכל לחזירים שלי, עלי לקחת אותם עימי. ' והוא פרס את גלימתו, אסף את הגללים בתוכה, צרר אותם לחבילה, הניח אותה על ראשו והלך לדרכו. אך בדרכו חזרה התחיל לרדת גשם כבד מאוד, והוא הלך בדרכו משפריץ וזולג, וגללים מטפטפים עד קצות אצבעותיו, ועדיין הוא נושא את מטען הגללים שלו. מי שראה אותו אמר: 'אתה בטח משוגע! אתה בטח מטורף! מדוע אתה הולך ונושא את מטען הגללים שמשפריץ, זולג ומטפטף על כולך עד קצות אצבעותיך? '

'אתם אלו המשוגעים! אתם אלו המטורפים! הדבר הזה הוא אוכל לחזירים שלי. ' נסיך, אתה מדבר בדיוק כמו נושא - הגללים הזה במשל שלי. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תאפשר לה לגרום לך אסון וסבל לזמן ארוך!"

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו... אם אוותר עליה הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי..."

המשל על שני מהמרי הקוביות

(akkhadhuttakaupam)

I.'אם כך נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היו שני מהמרים שהשתמשו באגוזים כקוביות. אחד מהם בכל פעם שקיבל תוצאה לא טובה בקוביות, בלע אותן. השני שם לב למה שהאחר עושה, ואמר: 'ובכן, ידידי, אתה המנצח, זה בסדר! תן לי את הקוביות ואני אתן אותן כתרומה. ' 'בסדר גמור', אמר הראשון, ונתן לו אותן. אז ההוא מילא את הקוביות ברעל ואמר: 'קדימה, בוא נשחק! והשני הסכים והם שיחקו שוב, ופעם נוספת השחקן האחד, כאשר הוא קיבל תוצאה לא טובה בקוביות, הוא בלע אותן. השני הביט בו עושה זאת, ואז קרא בקול את החרוז הבא:

'הקוביות מרוחות בחומר שורף

למרות שהבולע אינו יודע.

בלע, רמאי, ובלע היטב -

שיהיה לך מר כגיהנום! '

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו... אם אוותר עליה הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי..."

המשל על נושאי הקנביס

(sabhrikaupam)

I.'אם כך נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם תושבים ביישוב מסויים יצאו לנדוד משם. ואדם אחד אמר לחברו: 'בוא, נלך אל היישוב ההוא, אולי נמצא שם משהו בעל ערך! ' חברו הסכים, והם הלכו אל המחוז ההוא, וכאשר הגיעו לרחוב כפרי ראו שם ערימת קנביס [14] שהושלכה, ואז אחד מהם אמר: 'הנה קצת קנביס. אתה תעשה חבילה, אני אעשה חבילה ושנינו נישא אותה. ' השני הסכים וכך עשו.

בהמשך הם הגיעו לרחוב כפרי אחר, שם מצאו סיבי קנביס, והראשון אמר: 'הערימה הזו של סיבי - קנביס היא בדיוק מה שרצינו בשבילו את הקנביס. הבה נשליך את חבילות הקנביס שלנו, ונמשיך כל אחד מאיתנו עם מטען של סיבי - קנביס. '

'כבר סחבתי את החבילה הזו של קנביס דרך ארוכה והיא קשורה היטב. זה מספיק טוב לי - אתה עשה מה שתרצה! ' אז חברו השליך את הקנביס ולקח את סיבי - הקנביס.

בהמשך הם הגיעו לרחוב כפרי נוסף, שם מצאו בדים עשויים קנביס, והראשון אמר: 'הערימה הזו של בדי - קנביס היא בדיוק מה שרצינו בשבילו את הקנביס או סיבי הקנביס. אתה תשליך את מטען הקנביס ואני אשליך את מטען סיבי - הקנביס שלי, וכך נמשיך כל אחד מאיתנו עם מטען של בדי - קנביס. ' אך השני ענה כמקודם, וכך הראשון השליך את סיבי - הקנביס ולקח את בדי - הקנביס.

בכפר אחר הם ראו ערימת פישתן...

באחר ראו סיבי פישתן...

באחר ראו בדי פישתן...

בכפר אחר ראו ערימת כותנה...

באחר ראו סיבי כותנה...

באחר ראו בדי כותנה...

בכפר אחר ראו ערימת ברזל...

באחר ראו נחושת...

באחר ראו בדיל...

באחר ראו עופרת...

באחר ראו כסף...

באחר ראו זהב...

אז הראשון אמר: 'ערימת הזהב הזו היא בדיוק מה שרצינו בשבילו את הקנביס, סיבי הקנביס, בדי הקנביס, את הפישתן, סיבי הפישתן, בדי הפישתן, הכותנה, סיבי הכותנה, בדי הכותנה, הברזל, הנחושת, הבדיל, העופרת, הכסף. אתה תשליך את מטען הקנביס שלך ואני אשליך את מטען הכסף שלי, ונמשיך כל אחד מאיתנו עם מטען של זהב. '

'כבר סחבתי את החבילה הזו של קנביס דרך ארוכה והיא קשורה היטב. זה מספיק טוב לי - אתה עשה מה שתרצה! ' וכך החבר הראשון השליך את מטען הכסף שלו ולקח את חבילת הזהב.

לאחר מכן הם שבו לכפרם. ושם האיש שהביא את חבילת הקנביס לא העניק הנאה להוריו, לא לאישתו ולא לילדיו, וגם לא לחבריו ועמיתיו, ואפילו הוא עצמו לא זכה לשמחה ואושר ממנה. אך האיש שחזר עם חבילת זהב העניק הנאה להוריו, לאישתו וילדיו, לחבריו ועמיתיו, וגם הוא עצמו זכה לשמחה ואושר ממנה.

נסיך, אתה מדבר בדיוק כמו נושא - הקנביס הזה במשל שלי. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תאפשר לה לגרום לך אסון וסבל לזמן ארוך!"

פָּאיָאסִי שם את מבטחו

(saraagamana)

I."הייתי מסופק ומרוצה כבר מהמשל הראשון של קַסַּפַּה המכובד, ורציתי לשמוע את תשובותיו הפיקחות לשאלותי, כיוון שחשבתי שהוא יריב ראוי. [15] מצויין, קַסַּפַּה המכובד, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות צורות, באותו אופן, קַסַּפַּה המכובד הציג את הדְהַמַּה בדרכים רבות. ואני, קַסַּפַּה המכובד, שם את מבטחי בבודהה, בדְהַמַּה, ובסנגהה. יקבל נא אותי קַסַּפַּה המכובד כחסיד מעתה ועד סוף חיי!

קַסַּפַּה המכובד, אני מעוניין לבצע קורבן גדול. הנחה אותי, קַסַּפַּה המכובד כיצד הדבר יוכל להיות לטובתי ואושרי לזמן רב."

החלק על הקורבן

(yaakath)

I."נסיך, כאשר קורבן מבוצע בו שוורים נשחטים, או עיזים, עופות או חזירים, או מגוון בעלי חיים נשחטים, והמשתתפים בעלי הבנה שגויה, חשיבה שגויה, דיבור שגוי, פעולה שגויה, דרך חיים שגויה, מאמץ שגוי, קשב שגוי, וריכוז שגוי, במקרה זה הקורבן הזה אינו בעל תועלת פירות גדולים, הוא אינו מבריק ואינו בעל זוהר עצום. נסיך, נניח שאיכר היה נכנס אל היער עם מחרשה וזרעים, ושם במקום לא מעובד עם אדמה ענייה ממנה הגזעים לא נעקרו, היה שותל זרעים שבורים, רקובים, שנפגעו מרוח וחום, מעופשים, ולא מוטמעים היטב באדמה, ואל - הגשם לא היה ממטיר גשמים בעיתים הנכונות - האם הזרעים האלו היו נובטים, מתפתחים וגדלים, האם האיכר היה מקבל שפע של יבול?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד."

"אם כך, נסיך, כך הדבר גם עם קורבן בו שוורים נשחטים, בו למשתתפים יש הבנה שגויה, חשיבה שגויה, דיבור שגוי, פעולה שגויה, דרך חיים שגויה, מאמץ שגוי, קשב שגוי וריכוז שגוי. אך כאשר אף אחד מהיצורים האלו אינו מומת, ולמשתתפים יש הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, אורח חיים נכון, מאמץ נכון, קשב נכון וריכוז נכון, אז הקורבן הזה מניב תועלת ופירות רבים, הוא מבריק ובעל זוהר עצום. נסיך, נניח שחקלאי היה נכנס אל היער עם מחרשה וזרעים, ושם, במקום מעובד היטב עם אדמה טובה ממנה נעקרו הגזעים, היה שותל שלא נשברו, נרקבו, נפגמו מרוח וחום, או מעופשים, ואשר הוטמעו היטב באדמה, ואל - הגשם היה ממטיר גשמים בעיתים הנכונות - האם הזרעים האלו היו נובטים, מתפתחים, וגדלים, והאם האיכר היה מקבל שפע של יבול?"

"הוא היה מקבל, קַסַּפַּה המכובד"

"נסיך, באותו אופן, בביצוע קורבן בו שוורים אינם נשחטים, ולמשתתפים יש הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, דרך חיים נכונה, מאמץ נכון, קשב נכון וריכוז נכון, אז הקורבן הזה מניב תועלת ופירות רבים, הוא מבריק ובעל זוהר עצום."

סיפורו של הצעיר אוּטַּרַה

(uttaramavavatthu)

I.לאחר מכן הנסיך פָּאיָאסִי הקים מוסד צדקה לפרושים ולברהמינים, לעוברי אורח, לקבצנים ולנזקקים. ושם ניתן אוכל כגון אורז שבור עם דייסה חמוצה, וכן בגדים מחוספסים עם כדורי גדילים. [16] וברהמין צעיר בשם אוּטַּרַה מונה כאחראי על החלוקה. [17] ובהתייחס לזה, הוא אמר: 'באמצעות הצדקה הזו התחברתי עם הנסיך פָּאיָאסִי בעולם הזה, אך לא בעולם הבא. '

והנסיך פָּאיָאסִי שמע את דבריו, אז הוא קרא לו ושאל אותו אם הוא אמר את זה.

"כן אדוני."

"אך מדוע אמרת דבר שכזה? אוּטַּרַה חברי, האם אין אנו שמעונינים להשיג סגולות, מצפים לזכות בגמול על נדיבותינו?"

"אך, אדוני, האוכל אותו אתה נותן - אורז שבור עם דייסה חמוצה - לא היית נוגע בו אפילו עם כף רגלך, ובטח שלא היית אוכל אותו! והבגדים המחוספסים עם כדורי - גדילים - לא היית מעז אפילו להניח עליהם את כפות רגליך, ובטח לא ללבוש אותם! אדוני, אתה טוב ועדין אלינו, אז כיצד אנו יכולים ליישב כזה טוב לב ועדינות עם חוסר טוב לב וגסות?"

"אם כך, אוּטַּרַה, דאג שיוצעו אוכל ולבוש כאלו כפי שאני אוכל ולובש."

"טוב, אדוני.", אמר אוּטַּרַה, וכך עשה.

והנסיך פָּאיָאסִי, כיוון שביסס את נדיבותו בחוסר - רצון, לא במו ידיו, וללא דאגה נאותה, כמו דבר מה שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולד אחרי מותו, בהתפרקות הגוף, בחברת ארבעת המלכים האדירים, בארמון סֶרִיסַקַה הריק. אך, אוּטַּרַה, אשר נתן את הנדבה במלוא הרצון, במו ידיו, עם דאגה נאותה, לא כמו דבר שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולד אחרי מותו, בהתפרקות הגוף, במקום טוב, עולם שמיימי, בחברת ישויות השלושים - ושלוש.

פָּאיָאסִי בן הדוות

(pysidevaputto)

I.כעת, באותה העת המכובד גַבַמְפַּטִי [18] היה נוהג להגיע אל ארמון סֶרִיסַקַה הריק למנוחת הצהריים. ופָּאיָאסִי שהפך לישות הלך אל המכובד גַבַמְפַּטִי, ברך אותו ועמד במקום ראוי. והמכובד גַבַמְפַּטִי אמר לו, בעודו עומד שם: "חבר, מי אתה?"

"אדוני, אני הנסיף פָּאיָאסִי."

"חבר, האם אינך זה שנהג לומר: 'אין עולם הבא, אין ישויות שנולדות ספונטנית, אין פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים'?"

"כן, אדוני, אני הוא זה שנהג לומר זאת, אך המרתי את השקפתי השגויה בזכות המכובד האצילי קוּמָארַה - קַסַּפַּה."

"והיכן נולד הברהמין הצעיר אוּטַּרַה, אשר היה ממונה על חלוקת הנדבות שלך?"

"אדוני, הוא אשר נתן את הנדבה במלוא הרצון, במו ידיו, עם דאגה נאותה, לא כמו דבר שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולד בחברת ישויות השלושים - ושלוש, אך אני, שנתתי בחוסר - רצון, לא במו ידי, וללא דאגה נאותה, כמו דבר מה שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולדתי כאן בארמון סֶרִיסַקַה הריק. אדוני, אנא כאשר אתה שב אל הארץ, אמור לאנשים לתת במלוא הרצון במו ידיהם, עם דאגה נאותה, לא כמו דבר שכבדרך אגב מושלך הצידה, וספר להם על הדרך שבה הנסיך פָּאיָאסִי והברהמין הצעיר אוּטַּרַה נולדו."

וכך המכובד גַבַמְפַּטִי, כאשר שב לארץ הכריז: "עליכם לתת במלוא הרצון, במו ידיכם, עם דאגה נאותה, ובתשומת לב. הנסיך פָּאיָאסִי לא עשה זאת, ובמותו, בהתפרקות הגוף, הוא נולד בחברת ארבעת המלכים האדירים בארמון סֶרִיסַקַה הריק, בעוד האחראי על נדבותיו, הברהמין הצעיר אוּטַּרַה, אשר נתן במלוא הרצון, במו ידיו, בדאגה נאותה, ולא בחוסר תשומת לב, נולד בחברת ישויות השלושים - ושלוש."


[1] הידוע כ'קַסַּפַּה הקטן' להבדיל מנזירים אחרים בשם הזה כגון קַסַּפַּה הגדול (mah-kassapa) או קַסַּפַּה - הדגול (מסוטה 16(. הוא מתואר כנואם הטוב ביותר בסנגהה, ובשיחה זו הוא הראה את יכולות הדיון שלו בוויכוח עם פָּאיָאסִי.

[2] זה אינו אותו מקום כמו חורשת סִימְסַפָּא היכן שהבודהה נתן את המשל המפורסם של עלי העצים של סִימְסַפָּא (SN 56.31) אשר היה בקוֹסַמְבִּי.

[3] בדומה להשקפותיו של אִגִ'יטַה קֶסַקַמְבַּלִי (Ajita Kesakambal) מסוטה 2.

[4] למרות שזו אמירה שכיחה, וולש תמה מה נחשב בעיני פָּאיָאסִי להשקפות נכונות.

[5] נשמה: גִ'יבַם, jva.

[6] נוקשה: פַּטְּהִינַטַרוֹ, patthnataro. מאותו שורש של עייפות - ועצלות (טְהִינָא - מִידְּהַה, thna-middha). מילולית: נוקשות וכבדות.

[7] כמובן שהיסודות לא נעלמים, כיוון שהם תמיד נמצאים בחומר, אך הם הפסיקו להיות דומיננטים.

[8] מושאיהם: אָיַטַנַה, yatana. שימוש לא ברור למונח 'בסיסי החושים' בהקשר הזה.

[9] קונכיית נגינה: סַנְקַה, sanka. כלי נשיפה העשוי מקונכיה ריקה.

[10] האנשים הכפריים מעיירות הגבול היו נחשבים כטיפשים.

[11] סוגד - אש: גַ'טִילַה, jaila. אחת המטלות שהיו על סוגד אש היא לשמר אש בוערת יומם וליל.

[12] במקרה זה היַקְהַה הוא רוח רפאים או שד רשע אך בסוטה 18 מוצג היַקְהַה גַ'נַבַסַבְּהַה שאינו רע וכך גם וֵסַבַנַה, מלך היַקְהוֹת.

[13] הסיפור הזה מופיע גם בסיפור הראשון בסיפורי הגָ'אטַקַה (jtaka, סיפורי חייו הקודמים של הבודהה גוטמה).

[14] קַנְבִּיס - צמח חד - שנתי ששמו המדעי Cannabis sativa, הגדל באסיה. מסיביו מייצרים אריגים וחבלים משובחים ומוצרים נוספים, ומן התפרחות והזרעים - סמים רפואיים, חשיש ומריחואנה.

[15] פָּאיָאסִי, פּוֹטְהַפָּאדַה והודים רבים אחרים נהנים גם היום מוויכוח טוב לכשעצמו.

[16] גדילים - סוג של פרנזים שמטרתם לתת משקל לבגד ולמתוח את הבד כלפי מטה.

[17] חלוקה: וְיָאבַטַה, vyvata.

[18] המכובד גַבַמְפַּטִי היה אחד הנזירים הראשונים במסדרו של הבודהה. הוא נהג לבלות את מנוחת הצהריים שלו בעולמות השמימיים הנמוכים.
עולם הבא גראס חוסר רצון תיעדוף חברות בני אדם דרך חיים סמים קלים לוותר שמחה ואושר חברים בודהיזם הטלת ספק ויכוח ויכוחים חוסר וודאות להטיל ספק ספק ספקות ספקנות
ויכוחים, ווכחנות, מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים, אמת מוחלטת, אמת יחסית, אובייקטיביות, סובייקטיביות, האם התורה אמת? אמת אבסולוטית, שקר היהדות, מחויב המציאות, אפשרי המציאות
ויכוחים, ווכחנות, מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים, אמת מוחלטת, אמת יחסית, אובייקטיביות, סובייקטיביות, האם התורה אמת? אמת אבסולוטית, שקר היהדות, מחויב המציאות, אפשרי המציאות
ויכוחים, ווכחנות, מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים, אמת מוחלטת, אמת יחסית, ... המציאות, אפשרי המציאות מהי מהותם של ויכוחים ואיך הם נובעים? הויכוחים בין בני אדם מתרחשים כאשר כל צד ... בתוקף בעמדתו ומנסה לשלול את הצד השני. ויכוחים יכולים להתרחש על בסיס של דעות ... אחת נחרצת שאין עליה עוררין. איך נוצר ויכוח כאשר הצדדים נראים מסכימים? כדי להבין איך ויכוח נוצר, כדאי להתבונן על דוגמת כוס חצי ... היחסית (חצי מלאה) למוחלטת, מה שגורם לויכוח עם מישהו אחר שטוען שהיא חצי ריקה. ... אך כל אחד מהם מתייחס אליה אחרת, הויכוח לא מתרחש. כאשר כל צד מכיר בכך שזוהי רק תפיסה יחסית, אין מקום לויכוח. מה קורה כאשר תפסים את האמת באופן ... כל אחד היה רואה את הדברים כפי שהם, הוויכוחים היו פוסקים. הבעיה מתחילה כאשר אחד ... כיצד נוצרת רגשות חזקות במהלכי ויכוחים? רגשות עולים בזמן ויכוח כאשר אחד מהצדדים מנסה להתגבר על ... מאיתנו מביא עמו מערכת תפיסות משלו. הויכוחים בין אנשים לרוב אינם נובעים ... אמיתית, הוא מבין שאין צורך לוויכוחים - כולם צודקים באותו מידה, לא משנה ... כך, הוא ימצא את עצמו במעגל של וויכוחים מתמשכים. האם אמונה דתית יכולה ... לבחון ולהטיל ספק בו. מהי הדרך לצמצם ויכוחים? הדרך להפחתת וויכוחים היא להבין שמרבית הויכוחים נובעים מכך שכל צד רואה את המציאות ... אחד יש את האמת שלו, כך נוכל להימנע מוויכוחים. כל ויכוח מבוסס על כך שאחד הצדדים מנסה לשכנע ... שזו רק תפיסת עולם אחת מתוך רבות, הוויכוחים פשוט יפסקו. מהי מהות הוויכוחים? מה גורם לוויכוחים? האם אמת מוחלטת קיימת? מהם היבטי ...
ויכוחים / ווכחנות - מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים? איך לצאת מויכוחים?
ויכוחים ווכחנות - מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים? איך לצאת מויכוחים? ויכוחים. מהי מהותם של ויכוחים? איך לצאת מהם? שורשם של הוויכוחים הוא חוסר הבנה. אם יש הבנה אין ויכוח. כאשר יש שתי דעות שונות זו מזו נוצר ויכוח = מאבק. וויכוח אפשרי גם בתוך האדם עצמו. כאשר יש לאדם ספק מה לעשות, איזו החלטה לקבל = ויכוח בין דעות שונות שנמצאות בתוך האדם עצמו. האמת היא אחת. מצידה של האמת אין ויכוח, כי היא אחת ולא שייך ויכוח. הויכוח נוצר רק בגלל הריחוק של הדעות המנוגדות מהאמת. למטבע יש שני צדדים. האם צד אחד של המטבע צודק יותר מאשר הצד השני? תשובה: שניהם צודקים באותה המידה. מצידה של האמת אין ויכוח. האמת רואה את כל התמונה המלאה = המטבע השלם = שני הצדדים השונים של המטבע בבת אחת. הויכוחים נוצרים רק בגלל ששני הצדדים אינם רואים את האמת המלאה. אם צד אחד רואה את האמת המלאה והצד השני אינו רואה את התמונה המלאה, הרי שבמקרה כזה לא יהיה ויכוח הדדי. הצד שרואה את התמונה המלאה, מכיל ומקבל גם את הצד השני. מצידו של זה שרואה את התמונה המלאה, אין שום ויכוח. מצידה של התמונה המלאה, הויכוח נוצר רק בגלל חוסר ידיעה. כל דעה משקפת את אחד מהצדדים השונים של המטבע. אך אף אחד מהם לא צודק יותר מהשני. כל זמן שהאדם אינו מבין מהי נקודת האמת של הצד השני, הרי שהוא אינו ... יש שורש. כאשר האדם יודע מהו השורש של כל הדעות מחשבות, אדם כזה לעולם אין לו שום ויכוח עם אף אדם אחר. משום שהוא יודע את השורש של כל ההיגיון שיש בעולם. כל זמן שהאדם אינו יודע את השורש של כל הדעות שבעולם, כל זמן שהאדם אינו מבין צורות חשיבה שונות, הרי שהוא ... הוא האמת, הוא התמונה המלאה שמבינה את כולם ואוהבת את כולם בצורה שווה. איך לצאת מוויכוח? תשובה: על ידי חיפוש האמת. אין שום דרך לסיים ויכוח אלא על ידי אמת. כאשר הצדדים מונעים על ידי האגו שלהם, על ידי זה הם מתרחקים מהאמת היחידה. הרצון לנצח = הרצון להיות צודק = נצחנות = אגו = כבוד = שקר שונה מ: אמת. כדי לסיים ויכוח, על האדם לחפש את האמת ואך ורק את האמת. לסיים ויכוח = גם ויכוח שיש לאדם בינו לבין עצמו בין המחשבות השונות שלו. על האדם לזכור שהאמת היא אחת. הויכוח נוצר רק בגלל שהדעות השונות רחוקות מהאמת. כדי לסיים כל ויכוח שיש לאדם בינו לבין עצמו, עליו לוותר על האגו ולחפש רק את האמת. כאשר האמת מתגלה, האדם רואה את התמונה המלאה ואז מגיע השלום. ...
ויכוחים - ממה הם נובעים? מי אף פעם לא משתתף בויכוחים? איך לצאת מויכוחים?
ויכוחים - ממה הם נובעים? מי אף פעם לא משתתף בויכוחים? איך לצאת מויכוחים? ויכוח, הוא חוסר הסכמה שיש בין צדדים שונים. ויכוחים אפשריים, רק כאשר יש דעות מנוגדות. אם כולם יודעים את אותם הדברים, וכולם חושבים באותה הדרך, הרי שויכוח אינו אפשרי. וכאשר האדם נקלע לויכוח, יש לו מספר אפשרויות. אפשרות אחת, היא לבחור שלא לקחת חלק בויכוח, וגם לשתוק אם צריך. לא חייבים לצאת צודק, לא חייבים ... להסכים איתו. ועד כאן הדברים ידועים. יחד עם זאת, צריך לשים לב לעניין הבא, והוא: כי יש גורם אחד, שהוא לעולם לא מעורב בשום ויכוח. כולם מנסים כל הזמן לערב אותו בויכוחים שלהם, ואין כמעט אפילו ויכוח אחד בעולם, שלא מנסים לערב את הגורם הזה. אבל הגורם הזה, הוא תמיד מחוץ לויכוח, והויכוח לא משפיע עליו בשום צורה. ומיהו ... אחד לא יודע אותה, וגם אם כולם חושבים את ההפך שלה, וגם אם השקר מסתובב עם שלט גדול ואומר שהוא האמת, האמת תמיד תישאר מחוץ לכל הויכוחים והדיונים. האמת היא אחת, ואין שום דרך לשנות אותה, ... אך למרות הכל, האמת האחת של המציאות, לרגע אחד היא לא תשתנה ולא תושפע, משקר כלשהו שמתחזה לאמת. ואם נתבונן עוד בעניין נראה, כי ויכוחים ישנם, לא רק בין אדם לחברו, אלא גם בין האדם לעצמו. כאשר קשה לאדם לקבל החלטה באיזה עניין, מחמת שיש לו רצונות שונים, שכל אחד מהם רוצה שהאדם יפעל אחרת, הרי שזה סוג של ויכוח. וגם כאשר יש לאדם ספק לגבי איזה עניין, והאדם לא יודע מהי האמת לגבי איזה עניין, הרי שגם כאן יש סוג של ויכוח, בין האפשרויות השונות. וכך גם, כל שני כוחות בעולם שלא מסכימים זה עם זה, הרי שזה סוג של ויכוח. וכאן יש עניין גדול, והוא, שמי שרוצה לצאת מכל הויכוחים בעולם, עליו לנסות להתקרב אל האמת, עד כמה שהוא ... הוא יכול לברר, כך הוא מתקרב יותר, לנקודת החוזק של האמת האמיתית של המציאות, ששם יש שלום, אחדות והסכמה. האמת, לא מושפעת מהויכוחים השונים של בני האדם. מבחינת האמת, השקר יכול לצעוק ... משום שהיא האמת. ואמת אמיתית, קיומה לא תלוי בשום גורם, מאחר שהיא האמת, והיא מה שהיא, בגלל הטבע העצמי שלה. ומי שרוצה לצאת מכל ויכוח ומריבה ומכל ספק ושאלה, עליו לנסות להיצמד אל האמת. ומי שרוצה לצאת מויכוחים מיותרים, עליו לשאול את עצמו תמיד, מהי האמת? אם ... צודק, כדי לחזק אצל עצמו את הדעה שלו. ואם האדם באמת חושב שהוא צודק, הרי שזה משחרר אותו מהצורך להוכיח שהוא צודק. ואם בשעת ויכוח, האדם מבין שהוא לא צודק. אז לא יקרה כלום, אם הוא יודה על האמת. בין אם זה יהיה גם באופן גלוי כלפי חוץ, ובין אם זה יהיה רק בינו לבין עצמו, ובכך בעצם יסתיים הויכוח. אך בין כך ובין כך, אין טעם בויכוח שנובע מהרצון להיות צודק, בלי שזוכרים גם לנסות לברר את האמת. להתווכח זה נחמד. הויכוח מאפשר לאדם להבין טוב יותר את עצמו ואת חברו. ויכוח מאפשר לאדם ללמוד דברים חדשים. מאפשר לאדם להגדיר טוב יותר את הדעה של עצמו. מאפשר לאדם לגלות כיווני מחשבה חדשים שעליהם הוא לא חשב. אך מי שרוצה לצאת בשלום מויכוחים, עליו לחפש את האמת כנל. דהיינו, לנסות להבין לפחות עבור עצמו, מה היא האמת באמת. ונסכם: ויכוח אפשרי רק כאשר יש דעות מנוגדות. ודעות מנוגדות קיימות, רק כאשר הן רחוקות מהאמת. ולכן, באפשרותו של האדם לצאת מכל ויכוח, על ידי זה שהוא יחפש את האמת באמת, וממילא הוא כבר לא יהיה חלק מהויכוח.
ויכוחים, איך לגרום למישהו להסכים איתך? איך להתמודד עם חוסר הסכמה? איך לנהל ויכוח? איך למנוע מריבה? שאלת הבהרה, איך לשאול מה הבנת אותי? איך להתמודד עם ויכוח? חוסר הבנה בויכוח, איך לגרום למישהו להבין אותך? ניהול דיונים, לנהל דיון
ויכוחים, איך לגרום למישהו להסכים איתך? איך להתמודד עם חוסר הסכמה? איך לנהל ויכוח? איך למנוע מריבה? שאלת הבהרה, איך לשאול מה הבנת אותי? איך להתמודד עם ויכוח? חוסר הבנה בויכוח, איך לגרום למישהו להבין אותך? ניהול דיונים, לנהל דיון איך לגרום למישהו להסכים איתך בוויכוח? כאשר אתם נמצאים בוויכוח או בדיון עם מישהו והוא לא מסכים אתכם, הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שהוא באמת הבין מה אמרתם לפני שמנסים לשכנע אותו. הרבה פעמים אדם עשוי לומר לכם: אני לא ... שהוא מבין, כאשר בפועל הוא לא שמע, לא הבין או סילף את הדברים שאתם אומרים. התוצאה היא ויכוח מיותר שנובע מאי - הבנה בסיסית. למשל, ייתכן שאתם מסבירים משהו ברור, אבל הצד השני קלט רק חלק מהדברים או פירש אותם בצורה לא נכונה לחלוטין. מה הפתרון האידיאלי לאי - הבנה בוויכוחים? אליעד אומר כי בעולם אידיאלי, ברגע שאתם שמים לב שהצד השני אומר אני לא מסכים איתך, כדאי לבקש ממנו להגיד במילים שלו מה הוא הבין מדבריכם. למשל, לשאול אותו: ... את דבריכם בצורה נכונה, או אפילו לא שמע אותם בכלל. זהו הפתרון האידיאלי שיכול לחסוך ויכוחים מיותרים. איך לשאול מה הבינו מבלי לפגוע באגו של האדם השני? הבעיה שהעלה אליעד היא שכאשר אתם אומרים למישהו מה הבנת שאמרתי?, הוא עלול להיפגע באגו. הוא יכול ... פעם נוספת, וכך תמנעו אי - הבנות מיותרות. האם חשוב לבדוק גם את ההבנה העצמית שלנו במהלך ויכוח? אליעד מסביר שחשוב לזכור כי גם כאשר אתם לא מסכימים עם מישהו אחר, ייתכן שגם אתם בעצמכם לא הבנתם או לא שמעתם אותו בצורה נכונה. לכן, מומלץ מאוד לבדוק את ... זו של בדיקה הדדית מונעת מריבות ומאפשרת דיון ענייני ופורה. איך לסכם את הדברים במהלך ויכוח? בשורה התחתונה, אליעד אומר שהכלל החשוב ביותר במהלך ויכוח הוא לוודא שהאדם השני הבין אתכם לפני שהוא מתנגד או טוען שאתם טועים. במקום לאפשר לדיון להיגרר לוויכוח מיותר, יש לשאול בצורה נעימה ומכבדת, ולוודא שהמסר עבר באופן ברור. פעולה זו יכולה למנוע אי - הבנות וויכוחים מתסכלים ומיותרים. איך להתמודד עם ויכוחים? איך לגרום למישהו להסכים איתך? מה לעשות כשמישהו לא מסכים איתך? איך לשאול מה הבינו אותך? איך למנוע מריבות מיותרות? מה הפתרון לחוסר הבנה בדיונים? ...
ויכוחים / להיות צודק / תחרותיות - מהי תכונת הנצחנות? איך להשתמש בה בצורה נכונה?
ויכוחים להיות צודק תחרותיות - מהי תכונת הנצחנות? איך להשתמש בה בצורה נכונה? תכונת הנצחנות (מלשון ניצחון), היא התכונה שגורמת לאדם לרצות לנצח, להיות צודק, להיות הכי חכם ולומר את המילה האחרונה. וכאן במאמר, נדבר על הרצון של האדם להיות צודק, בהקשר של ויכוחים. תכונת הנצחנות היא טובה. אם האדם לא היה רוצה לנצח את חברו ולהיות צודק, הרי שהוא היה מתפתה להאמין לכל מיני אמונות כזב, בלי לבדוק את האמינות שלהן. כאשר באים לשכנע את האדם באיזה ...
תגובות בפייסבוק, ויכוחים בפייסבוק, דיונים בפייסבוק, להגיב בפייסבוק, למה אנשים מגיבים בפייסבוק? איך להגיב בפייסבוק? רצון לצאת צודק, רצון להוכיח את עצמך, תגובות טיפשיות, תגובות חכמות
תגובות בפייסבוק, ויכוחים בפייסבוק, דיונים בפייסבוק, להגיב בפייסבוק, למה אנשים מגיבים בפייסבוק? איך להגיב בפייסבוק? רצון לצאת צודק, רצון להוכיח את עצמך, תגובות טיפשיות, תגובות חכמות
... בפייסבוק, ויכוחים בפייסבוק, דיונים בפייסבוק, להגיב בפייסבוק, למה אנשים מגיבים בפייסבוק? איך להגיב בפייסבוק? רצון לצאת צודק, רצון להוכיח את עצמך, ... למה אנשים מגיבים ומתווכחים בפייסבוק? אליעד כהן מסביר לעומק מדוע אנשים מרגישים דחף חזק להגיב ולנהל ויכוחים ודיונים בפייסבוק, ומציג את המניעים המסתתרים מאחורי תגובות אלו. הוא מבהיר כי קיימות סיבות שונות לתגובות, החל מרצון להוכיח ידע או ...
דיונים בפייסבוק, לשכנע אנשים בפייסבוק, להתווכח עם אנשים בפייסבוק, שכנוע אנשים, איך להתווכח נכון? שיטות רטוריקה, שיטות שכנוע, לגרום לאנשים לשנות את דעתם, ויכוחים בפייסבוק
דיונים בפייסבוק, לשכנע אנשים בפייסבוק, להתווכח עם אנשים בפייסבוק, שכנוע אנשים, איך להתווכח נכון? שיטות רטוריקה, שיטות שכנוע, לגרום לאנשים לשנות את דעתם, ויכוחים בפייסבוק
... בפייסבוק, לשכנע אנשים בפייסבוק, להתווכח עם אנשים בפייסבוק, שכנוע אנשים, איך להתווכח נכון? שיטות רטוריקה, שיטות שכנוע, לגרום לאנשים לשנות את דעתם, ויכוחים בפייסבוק איך לשכנע אנשים בדיונים בפייסבוק מבלי להיכנס לקונפליקט? כאשר מתווכחים או מנהלים דיון בפייסבוק, אנשים רבים נוטים לחשוב שהדרך הנכונה ... לפי אליעד, היא הניסיון לחסל את הדעה של האדם האחר על ידי עימות ישיר. דוגמה לכך היא אדם שמתעמת ישירות עם אנשים שטוענים טענות מנוגדות לשלו - למשל ויכוח עם אנשים דתיים או עם אנשים בעלי אידאולוגיות שונות. כאשר האדם מתעמת בצורה ישירה, הוא יוצר תגובת נגד מצד הצד השני, מה שגורם לו להסתגר עוד יותר ... לשאול אותו: למה לדעתך המקור הזה הוא סמכותי?, וכך לעורר בו חשיבה מחודשת לגבי בסיס הדעה שלו. איך להימנע ממצב שבו זורקים אותך מקבוצות בפייסבוק בעקבות ויכוחים? אליעד מסביר שכדי להימנע ממצב כזה, צריך לשנות את הגישה מוויכוח ישיר לגישה של שכנוע עקיף. במקום להגיד ישירות לאנשים בקבוצה אתם טועים, אפשר להציג להם שאלות או הערות בעדינות ובצורה שלא תגרום להם להרגיש מותקפים. ...
ניהול דיונים בפייסבוק, איך לנהל דיונים יעילים? איך לנהל דיון ביעילות? איך להתווכח בצורה יעילה? ויכוחים בפייסבוק, איך לנהל דיונים עם עצמך? טרולים חכמים, להתווכח עם אנשים טיפשים, איך להבין את עצמך? חכם יותר ממשוגעים
ניהול דיונים בפייסבוק, איך לנהל דיונים יעילים? איך לנהל דיון ביעילות? איך להתווכח בצורה יעילה? ויכוחים בפייסבוק, איך לנהל דיונים עם עצמך? טרולים חכמים, להתווכח עם אנשים טיפשים, איך להבין את עצמך? חכם יותר ממשוגעים
... דיונים בפייסבוק, איך לנהל דיונים יעילים? איך לנהל דיון ביעילות? איך להתווכח בצורה יעילה? ויכוחים בפייסבוק, איך לנהל דיונים עם עצמך? טרולים חכמים, להתווכח עם אנשים טיפשים, איך להבין את עצמך? חכם יותר ממשוגעים איך לנהל דיון יעיל בפייסבוק? אליעד כהן מסביר כי רבים מהדיונים בפייסבוק מסתיימים ללא הסכמה או מסקנה ממשית, ומתאפיינים בעיקר בחילופי מהלומות, ויכוחים מתמשכים ואף חסימות הדדיות. לדבריו, דיון אמיתי מתקיים רק כאשר קיימת אי - הסכמה. אם שני הצדדים כבר מסכימים ביניהם, הדיון למעשה מיותר. ... תחילה לוודא שהבנתם אותו נכונה. לדוגמה, לשאול מה הבנת מדבריי? ורק אז להתקדם הלאה. פעמים רבות אנשים מגיבים מתוך אי - הבנה בסיסית של מה שנאמר מלכתחילה, ולכן נוצרים אי - הסכמות וויכוחים מיותרים. כאשר עונים למישהו בדיון, חשוב להגיב בצורה ממוקדת ולהתייחס לנושא ספציפי, מבלי לסטות לנושאים אחרים. יש להימנע מתשובות המורכבות ... קונפליקטים אישיים עמוקים. איך לנהל דיון יעיל בפייסבוק? ניהול קונפליקטים פנימיים למה קשה לי לדבר עם אחרים? איך לפרק רעיונות מורכבים? איך לנהל דיון עם עצמי? איך להגיע להסכמה בוויכוח? האם אני מבין את עצמי באמת? ...
תקשורת בין אישית, איך לתקשר עם אנשים? איך למנוע מריבות? איך למנוע ויכוחים? איך לנהל דיונים? איך לא לריב עם אנשים? איך ליצור הסכמה? איך ליצור הבנה? זה לא נכון או מה לא נכון, מה הבנת אותי? למה התכוון המשורר? איך לנהל שיחה?
תקשורת בין אישית, איך לתקשר עם אנשים? איך למנוע מריבות? איך למנוע ויכוחים? איך לנהל דיונים? איך לא לריב עם אנשים? איך ליצור הסכמה? איך ליצור הבנה? זה לא נכון או מה לא נכון, מה הבנת אותי? למה התכוון המשורר? איך לנהל שיחה?
... בין אישית, איך לתקשר עם אנשים? איך למנוע מריבות? איך למנוע ויכוחים? איך לנהל דיונים? איך לא לריב עם אנשים? איך ... איך ליצור הבנה? זה לא נכון או מה לא נכון, מה הבנת אותי? למה התכוון המשורר? איך לנהל שיחה? איך למנוע מריבות וויכוחים עם אנשים? אליעד כהן מסביר שיש דרך פשוטה אך אפקטיבית למנוע מריבות וויכוחים בין אנשים. למרות שהדרך הזו נשמעת ברורה, רוב ... ולקחת ממנו. עם זאת, הוא מסביר את הרעיון בצורה מפורטת וברורה כדי שמי שכן רוצה ויכול, ישתמש בו וימנע מריבות וויכוחים מיותרים. הרעיון המרכזי שאליעד מציג הוא שכאשר ... בהתנגדות, אלא תשאלו אותו בפשטות: מה בדיוק לא נכון במה שאמרתי?. פעולה פשוטה זו יכולה למנוע את רוב המריבות והוויכוחים בין אנשים. מדוע רוב האנשים לא באמת מבינים את הצד השני בוויכוח? אליעד מסביר שכאשר מישהו אומר זה לא נכון, ברוב ... שאמרתי? או למה התכוונתי לדעתך?. בצורה כזאת, תוכלו לוודא שהצד השני בכלל הבין אתכם, וכך תוכלו לברר אם יש מקום לוויכוח אמיתי או שמדובר בסתם אי - הבנה. מהו ההבדל בין מה ... פשוט אך דורש תרגול, מודעות ואחריות אישית מצד כל אדם שמעוניין לנהל תקשורת בין - אישית מוצלחת יותר ולהימנע מוויכוחים מיותרים. מי שיבין ויתרגל את הגישה הזו, יראה שינוי משמעותי ביחסים שלו עם אנשים אחרים ויחסוך לעצמו הרבה מריבות וויכוחים מיותרים בחיים. איך למנוע ויכוחים? איך לנהל שיחה נכונה? איך להבין למה התכוונו? איך ... תקשורת בין אישית? איך ליצור הסכמה בשיחה? איך להימנע ממריבות עם אנשים? איך להבין אנשים אחרים? איך למנוע מריבות וויכוחים עם אנשים? שלום חברים, היום נדבר על דרך פשוטה אך יעילה למנוע אינספור מריבות וויכוחים עם אנשים אחרים. למרות שרוב האנשים יבינו את מה ... למה? כי כאשר חילקו את השכל, הם לא ביקשו לעמוד בתור כדי לקבל עוד. ובכל זאת, אסביר את הרעיון. הגישה הנכונה לוויכוחים בכל פעם שמישהו אומר לכם: זה לא נכון, עצרו לרגע ... לפני שהיו מתנגדים לו, היו נחסכות רוב המריבות בעולם - ואולי אפילו כולן. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם עומדים בפני ויכוח. למידע נוסף על איך לנהל דיונים, איך להתווכח נכון, ...
אמת / ויכוחים - האם יתכן שכולם טועים ורק אתה צודק?
... ויכוחים - האם יתכן שכולם טועים ורק אתה צודק? מי ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ויכוחים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ויכוחים, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בזוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשנות תכונות אופי? איך להעריך את עצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם גירושין? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך ליצור אהבה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: ויכוחים, כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא תמיכה נפשית, יועץ פילוסופי, מטפל רגשי בנושאי ויכוחים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.9063 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 21:27:58 - wesi4