ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ויכוח ✔בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 2 ✔המשל על סוגד האש בעל השיער הסבוך (aggikajailaupam) I."אם כך, נסיך, אציג בפניך... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - וויכוח עם ספקן - 2
המשל על סוגד האש בעל השיער הסבוך

(aggikajailaupam)

I."אם כך, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היה סוגד - אש [11] בעל שיער סבוך אשר התגורר ביער בבקתת עלים. באותה עת שבט מסויים היה נע ונד ומנהיגו שהה במשך לילה אחד בסמוך למשכנו של סוגד האש, ולאחר מכן עזב. וסוגד האש חשב שילך אל האזור כדי לראות אם יוכל למצוא שם משהו שימושי עבורו. הוא קם מוקדם בבוקר והלך אל האזור, ושם ראה תינוק קטנטן ועדין שוכב זנוח על גבו. למראה הדבר הוא חשב לעצמו: 'לא יהיה זה נכון מצידי להתעלם מכך ולתת ליצור אנושי למות כך. עדיף שאקח את הילד הזה אל מגוריי, אדאג לו, אאכיל אותו ואגדל אותו. ' וכך הוא עשה. כאשר הילד היה כבן עשר או שתים עשרה, היה על הפרוש ללכת אל היישוב לשם עניין כלשהו. אז הוא אמר לנער: 'בני, ברצוני ללכת אל היישוב. אתה השגח על האש ואל תיתן לה להכבות. אם בכל זאת היא תיכבה, הנה גרזן, הנה כמה מקלות, הנה מקלות - האש, כך תוכל להדליק שוב את האש ולהשגיח עליה. ' וכך לאחר שהדריך את הילד, הפרוש הלך אל הישוב. אך הילד בהיותו שקוע במשחקיו, נתן לאש להכבות. אז הוא חשב: 'אבי אמר: בני, ברצוני ללכת אל היישוב. אתה השגח על האש ואל תיתן לה להכבות. אם בכל זאת היא תיכבה, הנה גרזן, הנה כמה מקלות, הנה מקלות - האש, כך תוכל להדליק שוב את האש ולהשגיח עליה. כעת כדאי שאעשה זאת! ' אז הוא קיצץ את מקלות האש עם הגרזן בחושבו: 'אני מצפה שאש תדלק בדרך הזו' אולם לא נדלקה כל אש. הוא קיצץ את מקלות האש לשתיים, לשלוש, לארבע, לחמש, לעשר, למאה חתיכות, הוא קיצץ אותם לשבבים, הוא חבט בהם לאבק, הוא זרה אותם ברוח, בחושבו: 'אני מצפה שאש תדלק בדרך הזו'. אך לא נדלקה כל אש, וכאשר הפרוש שב, לאחר שסיים את ענייניו, ואמר: 'בן, מדוע נתת לאש להכבות? ' והבן סיפר לו מה שקרה. והפרוש חשב לעצמו: 'כמה טיפש הילד הזה, כמה חסר דעת! איזו דרך חסרת היגיון להדליק אש! ' ואז, בזמן שהבן צפה בו, הוא לקח את מקלות האש והצית מחדש את האש, באומרו: 'בן, זוהי הדרך להצית מחדש את האש, לא הדרך המטופשת, חסרת הדעת וחסרת ההיגיון שניסית! '

'בדיוק באותו אופן, נסיך, אתה מחפש בטיפשות, בחוסר דעת ובחוסר היגיון את העולם הבא. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תיתן לה לגרום לך צער וסבל לזמן ארוך! '

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו. המלך פַּסֶנַדִי של קוֹסַלַה מכיר את דעותיי, וכך גם מלכים מחוץ לארץ זו. אם אוותר עליהן הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי, באיזו טיפשות הוא אוחז בהשקפות מוטעות! ' אני אמשיך להחזיק בהשקפה הזו מתוך גאווה, בוז וטינה!"

המשל על שני מנהיגי השיירות

(dve satthavhaupam)

I."אם כך, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. פעם אחת, נסיך, שיירה גדולה של אלף כרכרות נדדה ממזרח מערבה. ולאן שלא הלכו הם כילו במהרה את כל העשב, העצים והצמחים הירוקים שהיו שם. כעת, לשיירה זו היו שני מנהיגים, כל אחד היה אחראי על חמש מאות כרכרות. והם חשבו: 'זוהי שיירה גדולה של אלף כרכרות. לכל מקום אליו אנו הולכים, אנו מכלים את כל האספקה. יתכן ויהיה עדיף שנחלק את השיירה לשתי קבוצות של חמש מאות כל אחת', וכך עשו. אז אחד המנהיגים אסף כמות גדולה של עשב, עצים ומים, ויצא לדרך. לאחר שחלפו יומיים שלושה במסע הוא ראה אדם אדום - עיניים מתקרב לעברו עונד אשפת חיצים ועטור זרי חבצלות מים, כשבגדיו ושיערו רטובים לגמרי, נוהג במרכבת חמורים שגלגליה מרוחים בבוץ. בראותו את האדם, המנהיג אמר: 'מהיכן אתה מגיע, אדוני? '

'מהמקום הזה - והזה. '

'ולאן מועדות פניך? '

'למקום הזה - והזה. '

'האם ירד הרבה גשם בג'ונגל שלפנינו? '

'אכן כן, אדוני, ירד המון גשם בג'ונגל שאליו מועדות פניך, הדרכים ספוגות מים, ויש כמות גדולה של עשב, עצים ומים. השלך את העשב, העצים והמים שבבעלותך, אדוני! תוכל להתקדם במהירות רבה יותר עם קרונות משא קלות, אל תתיש את שורי המשא שלך! '

מנהיג השיירה אמר לרכבים מה שאמר לו האיש: 'השליכו את העשב, העצים והמים... ' וכך עשו. אך באזור החנייה הראשון הם לא מצאו כל עשב, עצים או מים, וגם לא בשני, בשלישי, ברביעי, בחמישי, בשישי או בשביעי, וכך כולם הלכו לאבדון. וכך מה שנותר מהם, בני אדם ובקר, כולם נטרפו על ידי שד היַקְהַה [12] ההוא, ורק עצמותיהם נותרו. [13]

וכאשר המנהיג של השיירה השניה היה בטוח שהשיירה הראשונה התקדמה מספיק, הוא הצטייד בכמות גדולה עשב, עצים ומים. אחרי שחלפו יומיים שלושה במסע, המנהיג הזה ראה אדם אדום - עיניים מתקרב כלפיו... אשר יעץ לו להשליך את מלאי העשב, עצים והמים שלו. אך המנהיג אמר לרכבים: 'האיש הזה אמר לנו שכדאי לנו להשליך את העשב, העצים והמים שיש לנו. אך הוא אינו נמנה על ידידנו או קרובינו, אז מדוע שנבטח בו? אם כך, אל תשליכו את העשב, העצים והמים שיש לנו. הבה נמשיך עם השיירה בדרכנו עם האספקה שהבאנו, ואל תשליכו דבר! ' הרכבים הסכימו ועשו כדברו. וכך באזור החנייה הראשון הם לא מצאו כל עשב, עצים או מים, וגם לא בשני, בשלישי, ברביעי, בחמישי, בשישי או בשביעי, אך שם הם ראו את השיירה השניה שהלכה לאבדון, והם ראו את העצמות של האנשים והבקר שנטרפו על ידי רוח הרפאים היַקְהַה. אז אמר מנהיג השיירה לרכבים: 'השיירה הזו הלכה לאבדון בשל טיפשותו של מנהיגם. אם כך, כעת הבה נותיר מאחור את האספקה פחותת הערך, וניקח מהשיירה השניה כל דבר שיש בו ערך גבוה יותר. ' וכך עשו. ועם המנהיג החכם הזה הם חצו בביטחה את הג'ונגל.

באופן דומה, נסיך, אתה תגיע לאבדון אם תחפש בטיפשות ובחוסר חוכמה את העולם הבא בדרכים שגויות. אלו החושבים שהם יכולים לבטוח בכל דבר שהם שומעים, הינם בדרך לאבדון בדיוק כמו הרכבים ההם. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תאפשר לה לגרום לך אסון וסבל לזמן ארוך!"

I."למרות מה שאמרת על כך, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו... אם אוותר עליה הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי..."

המשל על נושא הגללים

(gthabhrikaupam)

I."אם כך, נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היה רועה חזירים אשר הלך מכפרו אל כפר אחר. שם הוא ראה ערימה של גללים יבשים שהושלכה, והוא חשב לעצמו: 'יש כאן הרבה גללים יבשים שמישהו השליך, אשר יכולים להיות אוכל לחזירים שלי, עלי לקחת אותם עימי. ' והוא פרס את גלימתו, אסף את הגללים בתוכה, צרר אותם לחבילה, הניח אותה על ראשו והלך לדרכו. אך בדרכו חזרה התחיל לרדת גשם כבד מאוד, והוא הלך בדרכו משפריץ וזולג, וגללים מטפטפים עד קצות אצבעותיו, ועדיין הוא נושא את מטען הגללים שלו. מי שראה אותו אמר: 'אתה בטח משוגע! אתה בטח מטורף! מדוע אתה הולך ונושא את מטען הגללים שמשפריץ, זולג ומטפטף על כולך עד קצות אצבעותיך? '

'אתם אלו המשוגעים! אתם אלו המטורפים! הדבר הזה הוא אוכל לחזירים שלי. ' נסיך, אתה מדבר בדיוק כמו נושא - הגללים הזה במשל שלי. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תאפשר לה לגרום לך אסון וסבל לזמן ארוך!"

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו... אם אוותר עליה הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי..."

המשל על שני מהמרי הקוביות

(akkhadhuttakaupam)

I.'אם כך נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם היו שני מהמרים שהשתמשו באגוזים כקוביות. אחד מהם בכל פעם שקיבל תוצאה לא טובה בקוביות, בלע אותן. השני שם לב למה שהאחר עושה, ואמר: 'ובכן, ידידי, אתה המנצח, זה בסדר! תן לי את הקוביות ואני אתן אותן כתרומה. ' 'בסדר גמור', אמר הראשון, ונתן לו אותן. אז ההוא מילא את הקוביות ברעל ואמר: 'קדימה, בוא נשחק! והשני הסכים והם שיחקו שוב, ופעם נוספת השחקן האחד, כאשר הוא קיבל תוצאה לא טובה בקוביות, הוא בלע אותן. השני הביט בו עושה זאת, ואז קרא בקול את החרוז הבא:

'הקוביות מרוחות בחומר שורף

למרות שהבולע אינו יודע.

בלע, רמאי, ובלע היטב -

שיהיה לך מר כגיהנום! '

I."למרות מה שאמרת, קַסַּפַּה המכובד, עדיין אינני מסוגל לוותר על ההשקפה המרושעת הזו... אם אוותר עליה הם יגידו: 'איזה טיפש הנסיך פָּאיָאסִי..."

המשל על נושאי הקנביס

(sabhrikaupam)

I.'אם כך נסיך, אציג בפניך משל, כיוון שיש אנשים חכמים אשר מבינים מה שנאמר באמצעות משלים. נסיך, פעם תושבים ביישוב מסויים יצאו לנדוד משם. ואדם אחד אמר לחברו: 'בוא, נלך אל היישוב ההוא, אולי נמצא שם משהו בעל ערך! ' חברו הסכים, והם הלכו אל המחוז ההוא, וכאשר הגיעו לרחוב כפרי ראו שם ערימת קנביס [14] שהושלכה, ואז אחד מהם אמר: 'הנה קצת קנביס. אתה תעשה חבילה, אני אעשה חבילה ושנינו נישא אותה. ' השני הסכים וכך עשו.

בהמשך הם הגיעו לרחוב כפרי אחר, שם מצאו סיבי קנביס, והראשון אמר: 'הערימה הזו של סיבי - קנביס היא בדיוק מה שרצינו בשבילו את הקנביס. הבה נשליך את חבילות הקנביס שלנו, ונמשיך כל אחד מאיתנו עם מטען של סיבי - קנביס. '

'כבר סחבתי את החבילה הזו של קנביס דרך ארוכה והיא קשורה היטב. זה מספיק טוב לי - אתה עשה מה שתרצה! ' אז חברו השליך את הקנביס ולקח את סיבי - הקנביס.

בהמשך הם הגיעו לרחוב כפרי נוסף, שם מצאו בדים עשויים קנביס, והראשון אמר: 'הערימה הזו של בדי - קנביס היא בדיוק מה שרצינו בשבילו את הקנביס או סיבי הקנביס. אתה תשליך את מטען הקנביס ואני אשליך את מטען סיבי - הקנביס שלי, וכך נמשיך כל אחד מאיתנו עם מטען של בדי - קנביס. ' אך השני ענה כמקודם, וכך הראשון השליך את סיבי - הקנביס ולקח את בדי - הקנביס.

בכפר אחר הם ראו ערימת פישתן...

באחר ראו סיבי פישתן...

באחר ראו בדי פישתן...

בכפר אחר ראו ערימת כותנה...

באחר ראו סיבי כותנה...

באחר ראו בדי כותנה...

בכפר אחר ראו ערימת ברזל...

באחר ראו נחושת...

באחר ראו בדיל...

באחר ראו עופרת...

באחר ראו כסף...

באחר ראו זהב...

אז הראשון אמר: 'ערימת הזהב הזו היא בדיוק מה שרצינו בשבילו את הקנביס, סיבי הקנביס, בדי הקנביס, את הפישתן, סיבי הפישתן, בדי הפישתן, הכותנה, סיבי הכותנה, בדי הכותנה, הברזל, הנחושת, הבדיל, העופרת, הכסף. אתה תשליך את מטען הקנביס שלך ואני אשליך את מטען הכסף שלי, ונמשיך כל אחד מאיתנו עם מטען של זהב. '

'כבר סחבתי את החבילה הזו של קנביס דרך ארוכה והיא קשורה היטב. זה מספיק טוב לי - אתה עשה מה שתרצה! ' וכך החבר הראשון השליך את מטען הכסף שלו ולקח את חבילת הזהב.

לאחר מכן הם שבו לכפרם. ושם האיש שהביא את חבילת הקנביס לא העניק הנאה להוריו, לא לאישתו ולא לילדיו, וגם לא לחבריו ועמיתיו, ואפילו הוא עצמו לא זכה לשמחה ואושר ממנה. אך האיש שחזר עם חבילת זהב העניק הנאה להוריו, לאישתו וילדיו, לחבריו ועמיתיו, וגם הוא עצמו זכה לשמחה ואושר ממנה.

נסיך, אתה מדבר בדיוק כמו נושא - הקנביס הזה במשל שלי. נסיך, ותר על ההשקפה המרושעת הזו, זנח אותה! אל תאפשר לה לגרום לך אסון וסבל לזמן ארוך!"

פָּאיָאסִי שם את מבטחו

(saraagamana)

I."הייתי מסופק ומרוצה כבר מהמשל הראשון של קַסַּפַּה המכובד, ורציתי לשמוע את תשובותיו הפיקחות לשאלותי, כיוון שחשבתי שהוא יריב ראוי. [15] מצויין, קַסַּפַּה המכובד, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות צורות, באותו אופן, קַסַּפַּה המכובד הציג את הדְהַמַּה בדרכים רבות. ואני, קַסַּפַּה המכובד, שם את מבטחי בבודהה, בדְהַמַּה, ובסנגהה. יקבל נא אותי קַסַּפַּה המכובד כחסיד מעתה ועד סוף חיי!

קַסַּפַּה המכובד, אני מעוניין לבצע קורבן גדול. הנחה אותי, קַסַּפַּה המכובד כיצד הדבר יוכל להיות לטובתי ואושרי לזמן רב."

החלק על הקורבן

(yaakath)

I."נסיך, כאשר קורבן מבוצע בו שוורים נשחטים, או עיזים, עופות או חזירים, או מגוון בעלי חיים נשחטים, והמשתתפים בעלי הבנה שגויה, חשיבה שגויה, דיבור שגוי, פעולה שגויה, דרך חיים שגויה, מאמץ שגוי, קשב שגוי, וריכוז שגוי, במקרה זה הקורבן הזה אינו בעל תועלת פירות גדולים, הוא אינו מבריק ואינו בעל זוהר עצום. נסיך, נניח שאיכר היה נכנס אל היער עם מחרשה וזרעים, ושם במקום לא מעובד עם אדמה ענייה ממנה הגזעים לא נעקרו, היה שותל זרעים שבורים, רקובים, שנפגעו מרוח וחום, מעופשים, ולא מוטמעים היטב באדמה, ואל - הגשם לא היה ממטיר גשמים בעיתים הנכונות - האם הזרעים האלו היו נובטים, מתפתחים וגדלים, האם האיכר היה מקבל שפע של יבול?"

"לא, קַסַּפַּה המכובד."

"אם כך, נסיך, כך הדבר גם עם קורבן בו שוורים נשחטים, בו למשתתפים יש הבנה שגויה, חשיבה שגויה, דיבור שגוי, פעולה שגויה, דרך חיים שגויה, מאמץ שגוי, קשב שגוי וריכוז שגוי. אך כאשר אף אחד מהיצורים האלו אינו מומת, ולמשתתפים יש הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, אורח חיים נכון, מאמץ נכון, קשב נכון וריכוז נכון, אז הקורבן הזה מניב תועלת ופירות רבים, הוא מבריק ובעל זוהר עצום. נסיך, נניח שחקלאי היה נכנס אל היער עם מחרשה וזרעים, ושם, במקום מעובד היטב עם אדמה טובה ממנה נעקרו הגזעים, היה שותל שלא נשברו, נרקבו, נפגמו מרוח וחום, או מעופשים, ואשר הוטמעו היטב באדמה, ואל - הגשם היה ממטיר גשמים בעיתים הנכונות - האם הזרעים האלו היו נובטים, מתפתחים, וגדלים, והאם האיכר היה מקבל שפע של יבול?"

"הוא היה מקבל, קַסַּפַּה המכובד"

"נסיך, באותו אופן, בביצוע קורבן בו שוורים אינם נשחטים, ולמשתתפים יש הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, דרך חיים נכונה, מאמץ נכון, קשב נכון וריכוז נכון, אז הקורבן הזה מניב תועלת ופירות רבים, הוא מבריק ובעל זוהר עצום."

סיפורו של הצעיר אוּטַּרַה

(uttaramavavatthu)

I.לאחר מכן הנסיך פָּאיָאסִי הקים מוסד צדקה לפרושים ולברהמינים, לעוברי אורח, לקבצנים ולנזקקים. ושם ניתן אוכל כגון אורז שבור עם דייסה חמוצה, וכן בגדים מחוספסים עם כדורי גדילים. [16] וברהמין צעיר בשם אוּטַּרַה מונה כאחראי על החלוקה. [17] ובהתייחס לזה, הוא אמר: 'באמצעות הצדקה הזו התחברתי עם הנסיך פָּאיָאסִי בעולם הזה, אך לא בעולם הבא. '

והנסיך פָּאיָאסִי שמע את דבריו, אז הוא קרא לו ושאל אותו אם הוא אמר את זה.

"כן אדוני."

"אך מדוע אמרת דבר שכזה? אוּטַּרַה חברי, האם אין אנו שמעונינים להשיג סגולות, מצפים לזכות בגמול על נדיבותינו?"

"אך, אדוני, האוכל אותו אתה נותן - אורז שבור עם דייסה חמוצה - לא היית נוגע בו אפילו עם כף רגלך, ובטח שלא היית אוכל אותו! והבגדים המחוספסים עם כדורי - גדילים - לא היית מעז אפילו להניח עליהם את כפות רגליך, ובטח לא ללבוש אותם! אדוני, אתה טוב ועדין אלינו, אז כיצד אנו יכולים ליישב כזה טוב לב ועדינות עם חוסר טוב לב וגסות?"

"אם כך, אוּטַּרַה, דאג שיוצעו אוכל ולבוש כאלו כפי שאני אוכל ולובש."

"טוב, אדוני.", אמר אוּטַּרַה, וכך עשה.

והנסיך פָּאיָאסִי, כיוון שביסס את נדיבותו בחוסר - רצון, לא במו ידיו, וללא דאגה נאותה, כמו דבר מה שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולד אחרי מותו, בהתפרקות הגוף, בחברת ארבעת המלכים האדירים, בארמון סֶרִיסַקַה הריק. אך, אוּטַּרַה, אשר נתן את הנדבה במלוא הרצון, במו ידיו, עם דאגה נאותה, לא כמו דבר שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולד אחרי מותו, בהתפרקות הגוף, במקום טוב, עולם שמיימי, בחברת ישויות השלושים - ושלוש.

פָּאיָאסִי בן הדוות

(pysidevaputto)

I.כעת, באותה העת המכובד גַבַמְפַּטִי [18] היה נוהג להגיע אל ארמון סֶרִיסַקַה הריק למנוחת הצהריים. ופָּאיָאסִי שהפך לישות הלך אל המכובד גַבַמְפַּטִי, ברך אותו ועמד במקום ראוי. והמכובד גַבַמְפַּטִי אמר לו, בעודו עומד שם: "חבר, מי אתה?"

"אדוני, אני הנסיף פָּאיָאסִי."

"חבר, האם אינך זה שנהג לומר: 'אין עולם הבא, אין ישויות שנולדות ספונטנית, אין פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים'?"

"כן, אדוני, אני הוא זה שנהג לומר זאת, אך המרתי את השקפתי השגויה בזכות המכובד האצילי קוּמָארַה - קַסַּפַּה."

"והיכן נולד הברהמין הצעיר אוּטַּרַה, אשר היה ממונה על חלוקת הנדבות שלך?"

"אדוני, הוא אשר נתן את הנדבה במלוא הרצון, במו ידיו, עם דאגה נאותה, לא כמו דבר שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולד בחברת ישויות השלושים - ושלוש, אך אני, שנתתי בחוסר - רצון, לא במו ידי, וללא דאגה נאותה, כמו דבר מה שכבדרך אגב מושלך הצידה, נולדתי כאן בארמון סֶרִיסַקַה הריק. אדוני, אנא כאשר אתה שב אל הארץ, אמור לאנשים לתת במלוא הרצון במו ידיהם, עם דאגה נאותה, לא כמו דבר שכבדרך אגב מושלך הצידה, וספר להם על הדרך שבה הנסיך פָּאיָאסִי והברהמין הצעיר אוּטַּרַה נולדו."

וכך המכובד גַבַמְפַּטִי, כאשר שב לארץ הכריז: "עליכם לתת במלוא הרצון, במו ידיכם, עם דאגה נאותה, ובתשומת לב. הנסיך פָּאיָאסִי לא עשה זאת, ובמותו, בהתפרקות הגוף, הוא נולד בחברת ארבעת המלכים האדירים בארמון סֶרִיסַקַה הריק, בעוד האחראי על נדבותיו, הברהמין הצעיר אוּטַּרַה, אשר נתן במלוא הרצון, במו ידיו, בדאגה נאותה, ולא בחוסר תשומת לב, נולד בחברת ישויות השלושים - ושלוש."


[1] הידוע כ'קַסַּפַּה הקטן' להבדיל מנזירים אחרים בשם הזה כגון קַסַּפַּה הגדול (mah-kassapa) או קַסַּפַּה - הדגול (מסוטה 16(. הוא מתואר כנואם הטוב ביותר בסנגהה, ובשיחה זו הוא הראה את יכולות הדיון שלו בוויכוח עם פָּאיָאסִי.

[2] זה אינו אותו מקום כמו חורשת סִימְסַפָּא היכן שהבודהה נתן את המשל המפורסם של עלי העצים של סִימְסַפָּא (SN 56.31) אשר היה בקוֹסַמְבִּי.

[3] בדומה להשקפותיו של אִגִ'יטַה קֶסַקַמְבַּלִי (Ajita Kesakambal) מסוטה 2.

[4] למרות שזו אמירה שכיחה, וולש תמה מה נחשב בעיני פָּאיָאסִי להשקפות נכונות.

[5] נשמה: גִ'יבַם, jva.

[6] נוקשה: פַּטְּהִינַטַרוֹ, patthnataro. מאותו שורש של עייפות - ועצלות (טְהִינָא - מִידְּהַה, thna-middha). מילולית: נוקשות וכבדות.

[7] כמובן שהיסודות לא נעלמים, כיוון שהם תמיד נמצאים בחומר, אך הם הפסיקו להיות דומיננטים.

[8] מושאיהם: אָיַטַנַה, yatana. שימוש לא ברור למונח 'בסיסי החושים' בהקשר הזה.

[9] קונכיית נגינה: סַנְקַה, sanka. כלי נשיפה העשוי מקונכיה ריקה.

[10] האנשים הכפריים מעיירות הגבול היו נחשבים כטיפשים.

[11] סוגד - אש: גַ'טִילַה, jaila. אחת המטלות שהיו על סוגד אש היא לשמר אש בוערת יומם וליל.

[12] במקרה זה היַקְהַה הוא רוח רפאים או שד רשע אך בסוטה 18 מוצג היַקְהַה גַ'נַבַסַבְּהַה שאינו רע וכך גם וֵסַבַנַה, מלך היַקְהוֹת.

[13] הסיפור הזה מופיע גם בסיפור הראשון בסיפורי הגָ'אטַקַה (jtaka, סיפורי חייו הקודמים של הבודהה גוטמה).

[14] קַנְבִּיס - צמח חד - שנתי ששמו המדעי Cannabis sativa, הגדל באסיה. מסיביו מייצרים אריגים וחבלים משובחים ומוצרים נוספים, ומן התפרחות והזרעים - סמים רפואיים, חשיש ומריחואנה.

[15] פָּאיָאסִי, פּוֹטְהַפָּאדַה והודים רבים אחרים נהנים גם היום מוויכוח טוב לכשעצמו.

[16] גדילים - סוג של פרנזים שמטרתם לתת משקל לבגד ולמתוח את הבד כלפי מטה.

[17] חלוקה: וְיָאבַטַה, vyvata.

[18] המכובד גַבַמְפַּטִי היה אחד הנזירים הראשונים במסדרו של הבודהה. הוא נהג לבלות את מנוחת הצהריים שלו בעולמות השמימיים הנמוכים.
מרמה תשומת לב הבדל דרך חיים קצות אצבעות התאמצות ויכוחים התחברות חיות כבדות מתיחה בודהיזם הטלת ספק ויכוח ויכוחים חוסר וודאות להטיל ספק ספק ספקות ספקנות
איך לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 1
איך לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 1
... לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 1 איך לטפל בהתנגדויות? ההרצאה עוסקת בטיפול בהתנגדויות, שינוי עמדות, דיאלוגים בין דתיים לאתאיסטים, חילונים לדתיים, ויכוחים בין בני זוג, הורים וילדים, דיבייטים ורטוריקה. אליעד מסביר ... לבין הרצון להימנע מהמאכל - ידע גם להתמודד עם התנגדויות חיצוניות. מה הקשר בין ההתנגדות לקונפליקטים פנימיים? אליעד מסביר כי היכולת להתמודד עם התנגדויות חיצוניות, כמו ויכוחים עם אחרים, תלויה ביכולת של אדם להתמודד עם קונפליקטים ... להראות שהבנת את עמדת הצד השני ולהסכים איתה במידה מסוימת, ובכך לצמצם את הקונפליקט. איך להתמודד עם התנגדויות? מהי דיאלקטיקה? איך לשנות עמדות בצורה אפקטיבית? מהי אומנות הויכוח? מהם הקונפליקטים הפנימיים? ...
איך לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 2
איך לטפל בהתנגדויות? שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 2
... שינוי עמדות, דיאלקטיקה, טיפול בהתנגדויות, ויכוח בין דתי לאתאיסט, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין בני זוג, ויכוח בין הורים וילדים, אומנות הויכוח, דיבייט, רטוריקה, חלק 2 איך להתמודד עם התנגדויות בצורה יעילה? כאשר שני אנשים נמצאים בקונפליקט או בוויכוח, לעיתים קרובות מתרחשת תופעה שבה צד אחד מתקשה לשכנע את הצד השני. אליעד כהן מסביר שלפני שנכנסים לוויכוח או ניסיון לשנות את עמדתו של האדם שמולך, יש קודם כל צורך להבין ... בהסברים והבנות? אליעד מדגיש שלא תמיד הדרך הנכונה בוויכוח היא לנסות להבין ולהסביר בנחת. לעיתים קרובות, המטרה היא אחרת ... אותו לחלוטין. זה גורם לו להיראות טיפש או להתעייף מוויכוח מיותר. כיצד לבחור את הדרך המתאימה בוויכוח? אליעד מציין שהשיטה שבה אתה משתמש תלויה מאוד במטרה שאתה רוצה ... שמולך? נקודה מרכזית שמדגיש אליעד כהן היא שכדי לנצח בוויכוח, יש חשיבות עצומה להבנה של הצד השני: ככל שתדע יותר על הסיבות ... להגיב באופן שישרת בצורה הטובה ביותר את המטרה שלך בוויכוח. כיצד לשנות דעות בוויכוחים? טכניקות שכנוע ושיבוש בדיונים איך לזהות שקר או מניע מוסתר ... אותו מריכוז או לגרום לו להיראות פחות חכם, אפשר להתווכח איתו על כל פרט קטן, גם אם הוא נכון. השיטה הזאת תוצא את ... בטיעוניו בצורה האפקטיבית ביותר. כיצד לשנות דעות בוויכוחים טכניקות שכנוע ושיבוש בדיונים איך לזהות שקר או מניע מוסתר ... עצמו. אליעד: הבן אדם הראשון הסביר את עצמו, שני אנשים התווכחו הבן אדם הראשון הראה לשני שהוא מבין אותו. ש: יפה. אליעד: ... למשל נגיד יש מישהו. אליעד: מישהו עכשיו ביומיום מתווכח איתך על משהו אפשרות אחת אתה אומר לו קח את זה ואחרי שהוא ...
עימות בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים
עימות בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים
... בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, ויכוח בין דתי לחילוני, ויכוח בין אתאיסט למאמין, טענות של מחזירים בתשובה, טענות של מחזירים בשאלה, האם לחזור בתשובה? האם להיות דתי? איך לדעת מי צודק? אמונה באלוהים או כפירה באלוהים איך נוכל לדעת מי צודק בוויכוחים על אמונה? מהי האמת? בהרצאה זו, אליעד כהן מתאר את עימותו עם רב אמנון יצחק, ויכוח שמייצג את המחלוקות המוכרות בין דתיים לחילונים, בין מאמינים לאתאיסטים, ובין אנשים החוזרים בתשובה לבין ... כי המאבק על האמת הוא לא תמיד כזה שניתן להכריע בו באופן חד משמעי, ושלעיתים אנו חייבים להטיל ספק ולהתעקש לחפש את התשובות מתוך עצמנו. ויכוח דתי חילוני החזרה בתשובה החזרה בשאלה אמונה בכפירה באלוהים שאלות על התורה והמצוות שיחות עם רבנים הוכחות לאמיתות התורה מהי האמת? איך נוכל לדעת מי צודק? איך מוויכוחים על אמונה נוצרת גישה שונה לאמת? הרצאה זו עוסקת בעימות ובוויכוח בין אליעד כהן לרב אמנון יצחק, כשהשניים מייצגים עמדות מנוגדות בתחום הדת והאמונה. אליעד כהן מציג את ... והאמונה, ומתאר את האתגרים שבין חילונים לדתיים, בין אתאיסטים למאמינים, ובין מצבים בהם אנשים עוסקים בהחזרה בתשובה או בשאלה. כחלק מהוויכוח, כהן מתאר את הטעויות שמיוחסות לדתיים, את הצביעות המוכרת לעיתים בקרב חלקם, ומציג את השאלות הגדולות ... הפתוחה: איך ניתן לדעת מי באמת צודק? האם צריך להאמין ולכבד את האמונה של אחרים, או שניתן לפתח דעה עצמאית ולבדוק את האמת באופן אישי? וויכוחים דתיים וחילונים החזרה בתשובה האמונה באלוהים מוסר דתי וטעויות דתיות האם יש אלוהים? החזרה בשאלה ויכוח אתאיסטים מול מאמינים ויכוח בין כופר למאמין, ויכוח בין מאמין לאתאיסט, ויכוח בין חילוני לדתי, האם צריך לשמור מצוות? האם יש או אין אלוהים? ויכוח כופר עם אמנון יצחק, ויכוח אתאיסט עם אמנון יצחק, ויכוח עם מחזירים בתשובה, מה לענות למחזירים בתשובה? מה לענות למחזירים בשאלה? ירון ידען ואמנון יצחק, הרב ...
ויכוחים, איך לגרום למישהו להסכים איתך? איך להתמודד עם חוסר הסכמה? איך לנהל ויכוח? איך למנוע מריבה? שאלת הבהרה, איך לשאול מה הבנת אותי? איך להתמודד עם ויכוח? חוסר הבנה בויכוח, איך לגרום למישהו להבין אותך? ניהול דיונים, לנהל דיון
ויכוחים, איך לגרום למישהו להסכים איתך? איך להתמודד עם חוסר הסכמה? איך לנהל ויכוח? איך למנוע מריבה? שאלת הבהרה, איך לשאול מה הבנת אותי? איך להתמודד עם ויכוח? חוסר הבנה בויכוח, איך לגרום למישהו להבין אותך? ניהול דיונים, לנהל דיון איך לגרום למישהו להסכים איתך בוויכוח? כאשר אתם נמצאים בוויכוח או בדיון עם מישהו והוא לא מסכים אתכם, הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שהוא באמת הבין מה אמרתם לפני שמנסים לשכנע אותו. הרבה פעמים אדם עשוי ... הבין או סילף את הדברים שאתם אומרים. התוצאה היא ויכוח מיותר שנובע מאי - הבנה בסיסית. למשל, ייתכן שאתם מסבירים משהו ברור, אבל הצד השני קלט רק חלק מהדברים או פירש אותם בצורה לא נכונה לחלוטין. מה הפתרון האידיאלי לאי - הבנה בוויכוחים? אליעד אומר כי בעולם אידיאלי, ברגע שאתם שמים לב שהצד השני אומר אני לא מסכים איתך, כדאי לבקש ממנו להגיד במילים שלו מה הוא הבין ... שמע אותם בכלל. זהו הפתרון האידיאלי שיכול לחסוך ויכוחים מיותרים. איך לשאול מה הבינו מבלי לפגוע באגו של האדם השני? הבעיה שהעלה אליעד היא שכאשר אתם אומרים למישהו מה הבנת שאמרתי?, הוא עלול ... האם חשוב לבדוק גם את ההבנה העצמית שלנו במהלך ויכוח? אליעד מסביר שחשוב לזכור כי גם כאשר אתם לא מסכימים עם מישהו אחר, ייתכן שגם אתם בעצמכם לא הבנתם או לא שמעתם אותו בצורה נכונה. לכן, ... דיון ענייני ופורה. איך לסכם את הדברים במהלך ויכוח? בשורה התחתונה, אליעד אומר שהכלל החשוב ביותר במהלך ויכוח הוא לוודא שהאדם השני הבין אתכם לפני שהוא מתנגד או טוען שאתם טועים. במקום לאפשר לדיון להיגרר לוויכוח מיותר, יש לשאול בצורה נעימה ומכבדת, ולוודא שהמסר עבר באופן ברור. פעולה זו יכולה למנוע אי - הבנות וויכוחים מתסכלים ומיותרים. איך להתמודד עם ויכוחים? איך לגרום למישהו להסכים איתך? מה לעשות כשמישהו לא מסכים איתך? איך לשאול מה הבינו אותך? איך למנוע מריבות מיותרות? מה הפתרון לחוסר ...
דיבייטינג, רטוריקה, שיטת ויכוח, לדעת מה לענות לאנשים, לנצח בוויכוח, לסתום למישהו את הפה, להתמודד עם טענות, לעשות מניפולציה על אנשים, להתמודד עם אנשים, להתמודד עם טענות
דיבייטינג, רטוריקה, שיטת ויכוח, לדעת מה לענות לאנשים, לנצח בוויכוח, לסתום למישהו את הפה, להתמודד עם טענות, לעשות מניפולציה על אנשים, להתמודד עם אנשים, להתמודד עם טענות
... רטוריקה, שיטת ויכוח, לדעת מה לענות לאנשים, לנצח בוויכוח, לסתום למישהו את הפה, להתמודד עם טענות, לעשות מניפולציה על אנשים, להתמודד עם אנשים, להתמודד עם טענות איך להתמודד עם טענות בוויכוח ולהגיב בצורה חכמה? בהרצאה של אליעד כהן, הוא מציע שיטות שונות להתמודד עם טענות ויכוחים באופן חכם ויעיל, שמסייעות גם לשמור על שקט נפשי, גם להימנע מוויכוחים מיותרים, וגם להוציא את הצד השני טועה מבלי להיגרר לוויכוחים מיותרים. איך לשבור טענה ולהגיב בצורה חכמה? אליעד מציע שיטה פשוטה אך יעילה להתמודד עם טענה שאתה לא מסכים איתה. במקום להתווכח, פשוט תגיד נכון, ואף על פי כן. בכך אתה מאבד את המשמעות של הטענה של הצד השני מבלי להיכנס לוויכוח . כל טענותיו מאבדות את ערכן כי אתה לא מסכים אתו במפורש, אך לא מספק לו אפשרות להמשיך להתווכח. איך לשבור את המושג מקור הפרנסה? אליעד מביא דוגמה של אדם שאומר העבודה היא מקור הפרנסה שלך. ... השני מבלי באמת להסכים עם הטענה המרכזית. אתה לוקח את טענותיו, מתייחס אליהם בצורה מנוגדת ונותן לו חוויה שבה כל טענותיו לא משפיעות. למה חשוב לדעת מה המטרה שלך בוויכוח? אליעד גם מדגיש את החשיבות של לדעת מה המטרה שלך בוויכוח. האם אתה רוצה לנצח את הצד השני ולתפוס אותו על טעות? האם אתה רוצה רק לסיים את הוויכוח בצורה שקטה ונעימה? ידע המטרה מאפשר לך לא להתמקד במילים של הצד השני ולהגיב בחכמה על פי כוונתך. איך להתמודד עם סיטואציות חברתיות מלחיצות? לא תמיד צריך להיכנס לוויכוחים. אליעד מציע שכשמישהו תוקף אותך, אתה לא בהכרח חייב להיכנס להסבר או להילחם, אתה יכול פשוט להסכים איתו ולהימנע מלהגיב באופן שמוביל לוויכוח נוסף. לדוגמה, אם מישהו שואל אותך למה איחרת, אתה יכול פשוט להגיד לו אתה צודק מבלי להיכנס להסברים נוספים. למה לא להיגרר לוויכוחים מיותרים? המרצה מדגיש גם את החשיבות של לא להיגרר בוויכוחים מיותרים. פעמים רבות אנחנו מרגישים מחויבים לענות על כל טענה או שאלה, אך אין חובה כזו. במקום להילחם על כל נקודה, אפשר פשוט לבחור לא להיגרר ולסיים את השיחה בצורה שקטה, מה שיכול להימנע מלגרום לכעסים ולוויכוחים חסרי תועלת. המשמעות של שיחה עם סמכות? בהרצאה עוסק אליעד גם בכיצד להתנהג מול סמכויות שונות, כמו ... לכעסים שלא תורמים. איך להתמודד עם טענות? מה זה נכון ואף על פי כן? איך לשבור את המושג מקור הפרנסה? איך להתמודד עם שליטה ורטוריקה? למה חשוב לדעת מה המטרה בוויכוח? איך להתמודד עם טענות ויכוח ולנצח בוויכוח? בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר כיצד להתמודד עם טענות ויכוח, לנצח בוויכוח ולהגיב בטכניקות רטוריות שיכולות לשבש את הטענות של הצד השני. בהתחלה, אליעד מציין כי כאשר מישהו תוקף ... פשוטה אך יעילה: להודות לצד השני שהוא צודק, ואז להוסיף ואף על פי כן. בכך, כל הטענות של אותו אדם מאבדות את משמעותן. הוא לא יודע איך להגיב כי הוא מצפה שתתחיל להתווכח איתו, אבל במקום זה אתה מסכים איתו באופן חלקי, ומונע ממנו להמשיך את הוויכוח. איך לשבור את המושג מקור הפרנסה? נושא נוסף שהועלה הוא כאשר מישהו משתמש במושגים כמו מקום העבודה הוא ... של שליטה, כמו למשל לא תעשה כך או אתה מתנשא על אחרים, אליעד מציע להשתמש בשיטה של אתה צודק ואף על פי כן. בכך, כל הטענות שואלות את עוקצן, ונותנות לנו את היתרון בוויכוח. אם מישהו מציב בפניך את המושג מקור העבודה, אתה יכול להגיב נכון, ואף על פי כן, אני נותן לך את העבודה, בזכותי יש את העבודה. מה המטרה בסיום ויכוח? במהלך הוויכוח, אליעד מסביר שצריך לשאול את עצמנו מה אני רוצה להשיג?. האם אני רוצה לשבור את הצד השני ולהוציא אותו טמבל או לשמור על המצב בצורה שלא תזיק לי? כדאי לדעת מה מטרתנו בסיטואציה, שכן זה קובע את הדרך שבה ננהל את הוויכוח. איך להתמודד עם לחץ בסיטואציות חברתיות? במהלך שיחה, אליעד נותן דוגמאות של סיטואציות שבהן אנשים ... הדרך להתמודד עם זה היא להקשיב בשקט, להודות בצדק של הצד השני ואז לשבור את הטענה. לדוגמה, אם מישהו אומר מה, איחרת?, תגיב בקור רוח אתה צודק, וזה יטשטש את כל הוויכוח וימנע את האפשרות להמשיך את הדיון הלא פרודוקטיבי. למה זה חשוב לא להיגרר לוויכוחים מיותרים? בהרצאה, אליעד מבקש להבהיר גם את חשיבות לא להיגרר בו
ויכוחים / ווכחנות - מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים? איך לצאת מויכוחים?
ויכוחים ווכחנות - מהי מהותם של ויכוחים? ממה נובעים ויכוחים? איך לצאת מויכוחים? ויכוחים. מהי מהותם של ויכוחים? איך לצאת מהם? שורשם של הוויכוחים הוא חוסר הבנה. אם יש הבנה אין ויכוח. כאשר יש שתי דעות שונות זו מזו נוצר ויכוח = מאבק. וויכוח אפשרי גם בתוך האדם עצמו. כאשר יש לאדם ספק מה לעשות, איזו החלטה לקבל = ויכוח בין דעות שונות שנמצאות בתוך האדם עצמו. האמת היא אחת. מצידה של האמת אין ויכוח, כי היא אחת ולא שייך ויכוח. הויכוח נוצר רק בגלל הריחוק של הדעות המנוגדות ... יש שני צדדים. האם צד אחד של המטבע צודק יותר מאשר הצד השני? תשובה: שניהם צודקים באותה המידה. מצידה של האמת אין ויכוח. האמת רואה את כל התמונה המלאה = המטבע השלם = שני הצדדים השונים של המטבע בבת אחת. הויכוחים נוצרים רק בגלל ששני הצדדים אינם רואים את האמת המלאה. אם צד אחד רואה את האמת המלאה והצד השני אינו רואה את התמונה המלאה, הרי שבמקרה כזה לא יהיה ויכוח הדדי. הצד שרואה את התמונה המלאה, מכיל ומקבל גם את הצד השני. מצידו של זה שרואה את התמונה המלאה, אין שום ויכוח. מצידה של התמונה המלאה, הויכוח נוצר רק בגלל חוסר ידיעה. כל דעה משקפת את אחד מהצדדים ... היגיון משלו. לכל דעה ולכל מחשבה יש שורש. כאשר האדם יודע מהו השורש של כל הדעות מחשבות, אדם כזה לעולם אין לו שום ויכוח עם אף אדם אחר. משום שהוא יודע את השורש של כל ההיגיון שיש ... על דעה אחרת. השכל של המציאות הוא האמת, הוא התמונה המלאה שמבינה את כולם ואוהבת את כולם בצורה שווה. איך לצאת מוויכוח? תשובה: על ידי חיפוש האמת. אין שום דרך לסיים ויכוח אלא על ידי אמת. כאשר הצדדים מונעים על ידי האגו שלהם, על ... זה הם מתרחקים מהאמת היחידה. הרצון לנצח = הרצון להיות צודק = נצחנות = אגו = כבוד = שקר שונה מ: אמת. כדי לסיים ויכוח, על האדם לחפש את האמת ואך ורק את האמת. לסיים ויכוח = גם ויכוח שיש לאדם בינו לבין עצמו בין המחשבות השונות שלו. על האדם לזכור שהאמת היא אחת. הויכוח נוצר רק בגלל שהדעות השונות רחוקות מהאמת. כדי לסיים כל ויכוח שיש לאדם בינו לבין עצמו, עליו לוותר על האגו ולחפש רק את ...
בוס מהגיהנום, קריירה, בוס מציק, בוס מתנכל, בוס גרוע, בוס מניפולטיבי, בוס צועק, רבתי עם הבוס, עימות עם הבוס, ויכוח עם הבוס, פחד מהבוס, בוס לא מעריך, מנהל מתעמר, בוס לא מפרגן, הבוס שלי צעק עלי, מנהל נרקיסיסט, מנהל מהגיהנום
בוס מהגיהנום, קריירה, בוס מציק, בוס מתנכל, בוס גרוע, בוס מניפולטיבי, בוס צועק, רבתי עם הבוס, עימות עם הבוס, ויכוח עם הבוס, פחד מהבוס, בוס לא מעריך, מנהל מתעמר, בוס לא מפרגן, הבוס שלי צעק עלי, מנהל נרקיסיסט, מנהל מהגיהנום
... מהגיהנום, קריירה, בוס מציק, בוס מתנכל, בוס גרוע, בוס מניפולטיבי, בוס צועק, רבתי עם הבוס, עימות עם הבוס, ויכוח עם הבוס, פחד מהבוס, בוס לא מעריך, מנהל מתעמר, בוס לא מפרגן, הבוס שלי צעק עלי, מנהל נרקיסיסט, מנהל מהגיהנום למה אתה כועס על הבוס שלך ... כלקוח, איך לנהל שיחה עם המנהל? איך לנהל את המנהל? מנהל מציק, מנהל מתנכל, מנהל גרוע, מנהל מניפולטיבי, מנהל צועק, רבתי עם המנהל, עימות עם המנהל, ויכוח עם המנהל, פחד מהמנהל, מנהל לא מעריך, מנהל לא מפרגן, המנהל שלי צעק עלי, בוס נרקיסיסט, שיווק עצמי במקום העבודה, איך לענות לבוס? איך ...
ויכוחים - ממה הם נובעים? מי אף פעם לא משתתף בויכוחים? איך לצאת מויכוחים?
ויכוחים - ממה הם נובעים? מי אף פעם לא משתתף בויכוחים? איך לצאת מויכוחים? ויכוח, הוא חוסר הסכמה שיש בין צדדים שונים. ויכוחים אפשריים, רק כאשר יש דעות מנוגדות. אם כולם יודעים את אותם הדברים, וכולם חושבים באותה הדרך, הרי שויכוח אינו אפשרי. וכאשר האדם נקלע לויכוח, יש לו מספר אפשרויות. אפשרות אחת, היא לבחור שלא לקחת חלק בויכוח, וגם לשתוק אם צריך. לא חייבים לצאת צודק, לא חייבים להיות הכי חכם, לא חייבים לומר את המילה האחרונה, ולא חייבים להתווכח. דהיינו, אפשרות אחת, היא אפשרות השתיקה. אפשרות שנייה, היא לנסות לצאת ... הוא בכל זאת צודק, ואולי להסכים איתו. ועד כאן הדברים ידועים. יחד עם זאת, צריך לשים לב לעניין הבא, והוא: כי יש גורם אחד, שהוא לעולם לא מעורב בשום ויכוח. כולם מנסים כל הזמן לערב אותו בויכוחים שלהם, ואין כמעט אפילו ויכוח אחד בעולם, שלא מנסים לערב את הגורם הזה. אבל הגורם הזה, הוא תמיד מחוץ לויכוח, והויכוח לא משפיע עליו בשום צורה. ומיהו הגורם הזה? הגורם הזה, הוא האמת! האמת קיימת. וגם אם אף אחד לא יודע אותה, וגם אם כולם חושבים את ההפך שלה, וגם אם השקר מסתובב עם שלט גדול ואומר שהוא האמת, האמת תמיד תישאר מחוץ לכל הויכוחים והדיונים. האמת היא אחת, ואין שום דרך לשנות אותה, או להשפיע עליה, או ... ואובייקטיבית לגמרי. אך למרות הכל, האמת האחת של המציאות, לרגע אחד היא לא תשתנה ולא תושפע, משקר כלשהו שמתחזה לאמת. ואם נתבונן עוד בעניין נראה, כי ויכוחים ישנם, לא רק בין אדם לחברו, אלא גם בין האדם לעצמו. כאשר קשה לאדם לקבל החלטה באיזה עניין, מחמת שיש לו רצונות שונים, שכל אחד מהם רוצה שהאדם יפעל אחרת, הרי שזה סוג של ויכוח. וגם כאשר יש לאדם ספק לגבי איזה עניין, והאדם לא יודע מהי האמת לגבי איזה עניין, הרי שגם כאן יש סוג של ויכוח, בין האפשרויות השונות. וכך גם, כל שני כוחות בעולם שלא מסכימים זה עם זה, הרי שזה סוג של ויכוח. וכאן יש עניין גדול, והוא, שמי שרוצה לצאת מכל הויכוחים בעולם, עליו לנסות להתקרב אל האמת, עד כמה שהוא יכול. וככל שהאדם קרוב יותר אל האמת, שאותה הוא יכול לברר, כך הוא מתקרב יותר, לנקודת החוזק של האמת האמיתית של המציאות, ששם יש שלום, אחדות והסכמה. האמת, לא מושפעת מהויכוחים השונים של בני האדם. מבחינת האמת, השקר יכול לצעוק עד מחר שהוא האמת. אך ... בצורה כלשהי, משום שהיא האמת. ואמת אמיתית, קיומה לא תלוי בשום גורם, מאחר שהיא האמת, והיא מה שהיא, בגלל הטבע העצמי שלה. ומי שרוצה לצאת מכל ויכוח ומריבה ומכל ספק ושאלה, עליו לנסות להיצמד אל האמת. ומי שרוצה לצאת מויכוחים מיותרים, עליו לשאול את עצמו תמיד, מהי האמת? אם האמת היא שאני צודק, אז ... שלו, מנסה להוכיח שהוא צודק, כדי לחזק אצל עצמו את הדעה שלו. ואם האדם באמת חושב שהוא צודק, הרי שזה משחרר אותו מהצורך להוכיח שהוא צודק. ואם בשעת ויכוח, האדם מבין שהוא לא צודק. אז לא יקרה כלום, אם הוא יודה על האמת. בין אם זה יהיה גם באופן גלוי כלפי חוץ, ובין אם זה יהיה רק בינו לבין עצמו, ובכך בעצם יסתיים הויכוח. אך בין כך ובין כך, אין טעם בויכוח שנובע מהרצון להיות צודק, בלי שזוכרים גם לנסות לברר את האמת. להתווכח זה נחמד. הויכוח מאפשר לאדם להבין טוב יותר את עצמו ואת חברו. ויכוח מאפשר לאדם ללמוד דברים חדשים. מאפשר לאדם להגדיר טוב יותר את הדעה של עצמו. מאפשר לאדם לגלות כיווני מחשבה חדשים שעליהם הוא לא חשב. אך מי שרוצה לצאת בשלום מויכוחים, עליו לחפש את האמת כנל. דהיינו, לנסות להבין לפחות עבור עצמו, מה היא ...
נקמנות במריבות, למה פגעת בי? גם אתה פגעת בי, הצטדקות במריבות, תירוצים במריבות, הוא התחיל את המריבה, אתה התחלת את המריבה, הוא הרביץ לי קודם, הוא פגע בי קודם, למה הרבצת לו? איך לא להתווכח? תקשורת בין אישית, איך לפתור ויכוח? גישור
נקמנות במריבות, למה פגעת בי? גם אתה פגעת בי, הצטדקות במריבות, תירוצים במריבות, הוא התחיל את המריבה, אתה התחלת את המריבה, הוא הרביץ לי קודם, הוא פגע בי קודם, למה הרבצת לו? איך לא להתווכח? תקשורת בין אישית, איך לפתור ויכוח? גישור
... בי? גם אתה פגעת בי, הצטדקות במריבות, תירוצים במריבות, הוא התחיל את המריבה, אתה התחלת את המריבה, הוא הרביץ לי קודם, הוא פגע בי קודם, למה הרבצת לו? איך לא להתווכח? תקשורת בין אישית, איך לפתור ויכוח? גישור האם גם אתה פגעת בי הוא תירוץ לגיטימי במריבות? כאשר אדם נמצא במריבה ושואל את הצד השני למה עשית לי את זה?, למשל, למה הרבצת לי?, או למה ... אינה מזיקה? ההבחנה הזאת מאפשרת להבין בצורה טובה יותר את הכוונה של האדם שמשתמש בטיעון הזה ולפתור מריבות בצורה יעילה יותר. איך להשתמש בהבנה זו כדי לפתור ויכוחים ומריבות? כדי לפתור ויכוחים ולהימנע ממריבות חוזרות, אליעד כהן מדגיש את החשיבות של תקשורת ברורה, גלויה ומפורשת. במקום להשתמש בתירוצים כגון גם אתה פגעת בי, יש לברר ...
משפחה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, מחזירים בתשובה, טכניקות לשכנוע, טכניקות ויכוח, יהדות, בחירה חופשית, לשמור מצוות, מתן תורה, שמירת מצוות, חוזרים בתשובה
... דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, מחזירים בתשובה, טכניקות לשכנוע, טכניקות ויכוח, יהדות, בחירה חופשית, לשמור מצוות, מתן תורה, שמירת מצוות, חוזרים בתשובה איך להתמודד עם משפחה דתית שלא מקבלת את דרכך? הנושא של ... עימותים מיותרים. יש מעין הסכמה לא כתובה - לא לדבר על נושאים שעלולים להוביל לוויכוחים. אך השאלה היא איך האדם עצמו צריך להתנהל בסיטואציה הזאת: האם להימנע מדיבורים על הנושא, או להתעקש לפתוח את הדברים? האם כדאי ... עם אנשים בעלי אמונה שונה? אליעד מסביר שהדרך הנכונה להתנהל בשיחות כאלו היא לא להתווכח על העובדות ההיסטוריות או האמיתות הדתיות. לדוגמה, הוא מדגים זאת בוויכוח על מעמד הר סיני. במקום להתווכח אם מעמד הר סיני באמת התרחש או לא, הוא מציע טכניקה של הסכמה אסטרטגית: תסכים איתם שהאירוע התרחש, תגיד שאתה אפילו בטוח שהיית ... כבר קבע לו מראש. איך להתמודד עם הטענות של אנשים דתיים נגדך? אליעד מציע לא להתווכח כלל על קיומם של אירועים דתיים או אמונות היסטוריות, אלא להתמקד בנקודה שבה גם האדם הדתי לא בטוח במאה אחוז. לכל אחד יש נקודת ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ויכוח
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ויכוח, איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ויכוח, איך לשתול מחשבות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעריך את עצמך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם גירושין? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך להצליח בזוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? בשביל מה לחיות? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להנות בחיים? האם יש או אין אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש אמת מוחלטת? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש בחירה חופשית? האם הכל אפשרי? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות מאושר ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר לזוגיות, מנטור, מטפל הוליסטי בנושא ויכוח - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.4688 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 21:10:43 - wesi4