ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה זה עם הפנים אלינו / רונית מטלון ✔זהו עוד אחד מהספרים שמופיעים בהוצאה המחודשת של עם עובד וידיעות. עוד ספר שמקומו... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨זה עם הפנים אלינו / רונית מטלון
זהו עוד אחד מהספרים שמופיעים בהוצאה המחודשת של עם עובד וידיעות. עוד ספר שמקומו על המדף צריך להיות מובטח מחדש.

ב1995 כשהתפרסם לראשונה היה בספר חידוש, מסוג אותם דברים שאי אפשר לחזור עליהם לעתים קרובות. חידוש לא בכתיבה או בסיפור אלא בדרך בה הוצג הספר. בראש כל פרק הודפס תצלום ממשי מאוסף תצלומי המשפחה של מטלון, התצלום, פענוחו וביאורו, וכל מה שסובב אותו הפך להיות פרק בעלילת הספר. סוג של ביוגרפיה מאוששת במסמך. ראייה למציאות שהייתה.

בתצלום הראשון נראים כמה אנשים, כולם דווקא עם הגב אלינו. איש אחד לבן וכמה שחורים. עוד רגע נבין מה ואיכן מראה צולמה התמונה.

"זה הדוד שלי, לא ממש במרכז, קצת ימינה, עם הכתפיים המכונסות כלפי החזה והמותניים השמנמנים, זה עם הגב למצלמה, הגב העיקרי, העטוי לבן, המדבר. הגבים האחרים שם הם לא מדברים. הם תפוסים בתוך שגרת העשייה של הגוף, שגרה שכופה על הגופות האלה מן אלם".

ניתוח התמונה נמשך הלאה. המקום, מחסן דגים, וריח הדגים המסריחים. יש מקריות באלו שצולמו וישנו מבט האדון באלה העובדים. הדוד שלי, מגדירה אותו המספרת. ויש עוד דמות שאיננה נראית, אך ראתה. אחייניתו של מיסיה סיקוראל, שבאה מתל אביב דרך פריז.

עוד לא התחיל הספר וכבר יש לנו תיאור של קולוניזאציה. אלא שהספר ילך למקומות אחרים בעיקר. וכבר מהפסקה הזו אפשר להבחין בצורת הכתיבה של מטלון. כתיבה מודעת מאוד. מורכבת ממובאות ממקורות שונים. התמונה, המשמעות, ההסתמכות על מה שיודע וחש הקורא. ואם נשאלה השאלה איך מבוקר צילום, מחוץ לנראה לעין המידי, מטלון מפרקת אותו לגורמים ומראה לנו מה אפשר להבין מתצלום פשוט, לא אמנותי במיוחד, איזו אינפורמציה הוא מכיל ומה אפשר להסיק ממנו שיותר מהנראה לעין במבט חטוף על צילום משפחתי לא ממש מעניין או חשוב.

היא מגיעה לאפריקה. אנחנו מתקרבים. ביקורת דרכונים בשדה התעופה, שטרות כסף מוחבאים בין דפי הדרכון כדי להקל את המעבר. צריך לשמן את המכונה, מסביר לה מר רישאר, עוזרו הראשי של דודה.

מסיה סיקוראל. הדוד אלרגי למנגו ואיננו יכול בלעדיו. מכוסה תמיד פריחות. אנאלפבית. רישאר כותב בשבילו את התכתובת העסקית. לפעמים גם אשתו, מרי אנז'. למשפחתו בישראל הוא שולח מדי פעם תצלום, בלי מכתב לוואי. הוא אנאלפבית אומרת אמה, ואנו מגיעים למעבר אל המספרת בגוף ראשון.

נונה פורטונה, הסבתא העיוורת מסתכלת בתצלומים. לנכדה היא קוראת סת אל בנת, גבירת הבנות. עוד רמז, מוצא משפחתי של דוברי ערבית.

תגידי לדוד שלך שהפרצוף שלו על הלב שלי כל הזמן, פוקדת הסבתא על נכדתה ערב הנסיעה. תגידי לו שהוא, כשכואב לו משהו, אני אומרת איי. אומרת הסבתא ומצטלבת כיאה לבת טובים שלמדה בבית ספר לנערות קתוליות בקהיר.

אפריקה. הכל כמו איזה פצע ישן. אדמה שרופה. דודה סיקוראל, הדודן ארואן. משלחת קבלת פנים. היא הגיעה.

היא נשלחה לאפריקה כדי שדודה יסדר לה את הראש. הוא אב המשפחה הפטריארכאלית. אם לא תאכל מהחזיר לפחות תאכל מהמרק. אומרות לה הנשים בבית.

דוד סיקוראל הביא את אבא שלה הביתה. חברי נפש. סיקוראל רצה לעשות כסף באפריקה, לברוח מהמחלה הציונית. זה שיהיה האב רצה לגלות את ממלכת היהלומים ממלכת הגורילות וממלכת השבטים הננסיים. בזמנים שונים הם ברחו לאפריקה ונפגשו שם.

דוד אחר הביא את, הכניס, את המחלה הציונית הביתה. יש רק שתי אפשרויות במצרים, להיות קומוניסט או ציוני. ומה עם להיות סתם בן אדם שאל סיקוראל ומצא דרך אחרת אחרת. בלב היבשת השחורה. עשר פעמים פשט רגל בניסיון להתעשר בה. ועשר פעמים קם.

ואם לילדה המספרת את הסיפור קוראים אסתר, זה אומר שאי אפשר לקרוא לה גם רונית? כי אם קוראים לה אסתר, של מי התמונות. של מי הדוד והאב וכל האחרים. למי שייכים הסיפורים המשפחתיים. האם מרחיק עדות או רומז שכל זה לא היה. אבל יש הוכחות למציאות. היה.

היא לומדת לא להתייחס ל"בוי" העומד מולה באוכל. כל צד צריך להתבצר בתוך הזהות שלו, מסבירה דודתה. להפתעתה היא מגלה שהביאו אותה כדי שתתחתן עם ארואן.

קמרון היא רק חלק מהסיפור. סיפורה של משפחה העובר מקהיר של המלך פארוק שהתאהב בצעירה יהודייה, ליילה, ענייה וחסרת כל. דרך ישראל ונדודים באפריקה. המשפחה, הדמויות הללו. אני מניח שמכל משפחה אפשר היה להפיק סיפור. צריך רק את האוזן, העין ויכולת הכתיבה. כל מה שיש לה למטלון. בתוך כל משפחה מתהלכים סיפורים צבעוניים, ילדים שומעים וזוכרים. מזרחי לא מבחינה גזענית, אלא מפני שלחלק גדול מהמשפחות האירופיות הסיפור נקטע במקום אחר. מה גם שמטבעות הלשון המשמשות את הסיפור המזרחי עשירות וצבעוניות יותר.

קהיר ואלכסנדרה היו ערים תרבותיות קוסמופוליטיות. התרבות המערבית נועדה לבני המיעוטים. הלבנטיניות במיטבה, או במרעה, הכל לפי נקודת ההשקפה. בנות טובים יהודיות אלו שלא למדו אצל הנזירות, למדו באליאנס ודיברו צרפתית. התרבות הייתה מעורבת. ערבית אנגלו - צרפתית. אסור היה להן לרקוד עם מוסלמים בנשפים. יהודיות נעשות פילגשים למוסלמים, לא נשים. הבדלי מעמדות. הכתבת דרכי התנהגות מקומית. כל אלו באים לידי ביטוי בכתיבתה של מטלון.

כמה שנים לפני מטלון עלה גל של סופרים חדשים שסיפרו את סיפורי משפחתם המזרחית, שם תפקידה של האם הגדולה היה לקצוץ כוסברה רוב הזמן. מטלון מתרחקת מההווי הזה.

אין דין אחד לצורת החיים בעיראק ומצרים שהיו נתונות להשפעה אנגלו - צרפתית חזקה כדין תרבותם של עולי ארצות ההרים של הקוקאז וכורדיסטאן למשל.

סבא מת בקהיר. דוד חולה מלריה באפריקה. הכל בסיפורים. לפני הזמן. תכתבי על סבא שלך אומר לה הדוד כשהוא רואה אותה כותבת יומן. זה יהיה קצת כמו מצבה.

את הפרשנות הראשונית לתמונות עשתה כשהייתה צריכה לשבת עם נונה פורטונה ולתאר לה מחדש כל תמונה. מי נמצא בה. מה לובשים ואיך נראים.

את הרכילות הפנים משפחתית, זו שלא מספרים לאסתר מספר לה הבוי. המשפחה וכל הסובב אותה לא מבינה איך אסתר יכולה לדבר עם הבוי השחור. הוא צריך לעבוד, תגיד הדודה, בגלל שהוא שחור תענה אסתר. הוא זה שמספר לה שלארואן הייתה אישה שברחה לצרפת.

הדוד התחתן עם האלמנה הצעירה וקיבל בנדוניה גם את ארואן, הבן המוכן כבר. למשפחה בישראל לא הודיע, לא שלח תמונה אלא אחרי חמש שנים. לא צריך לכתוב הוא אומר לאשתו. רואים שזו חתונה. מה רואים שם, תרנגולות? לדודתה יש אינטליגנציה של תשבצים, היא חושבת לעצמה.

אחר כך מגיעים פרקים שהתמונות חסרות. מטלון מתארת אותן ודרכם את אנשי המשפחה. את כל הכבשים. האפורות והשחורות. כל דיר והכבשים שלו.

הלבנים באפריקה נעשים לבנים יותר. מודעים ללבניותם, השחורים מתפצלים. החלק הגלוי לעין זה הנמצא בסיג ושיח עם הלבנים, והחלק הסודי, בעל המשמעות הפנימית השמור להם רק למען עצמם. לכן הם נראים נכלוליים, רבי משמעות. הגלוי והנסתר. והלבנים אינם מבינים. הם צריכים להתרגל לזמן האפריקני, שאפילו המחר הלבנטיני לא מכין אותם להתמודד עם הזמן השחור.

הדודה מרי אנז' לא מבינה ואינה יכולה לסבול שלנערה המגהצת קוראים גם מרי אנז'. מי נתן לה את השם. היא תקרא לה מדלן. למה לא לשנות? גם היא לא נולדה בשם מרי אנז' אלא שינתה את שמה כשהייתה בת שלוש עשרה.

את תאור החיים במצרים של ימי פארוק הצעיר משאירה מטלון בידי ז'קלין כהנוב. היא מביאה פרק מספרה המתאר את החיים ההם, וז'קלין משמשת פה לכל הנערות הצעירות בעיקר היהודיות אך גם בנות מיעוטים אחרים בקהיר. מאוחר יותר תביא מטלון עוד פרק של כהנוב. על היהודים המצרים, שומרי מסורת אך חסרי דת. שאלות של זהות הקשורה למקום.

והסיור עובר מדמות לדמות. ממקום למקום. שנים רבות שעוברות. משפחה אחת שמתפוררת. בהתחלה המרחקים המפרידים, אך מתחת נשארים הזרמים, עד שגם הם מתייבשים. שנים של דיאלקטיקה חברתית שכססה את הלבה. היסטוריה. ובסוף צעירת המשפחה, באה מאמריקה לחפש שורשים. שורשים זה דבר חם באמריקה. סיפורים. איך הם היו. איך חיו. זרה, גם אם היא נצר למשפחה, איך תבין באמריקה את מצרים. הזקנה לא מבינה. אנשים חיים, אוהבים, לא אוהבים, עוזבים, מתים, מה מיוחד בזה.

נכון שליבת הספר הוא ביקורה של אסתר באפריקה וחיי המשפחה שם, אך גם אם לא הזכרתי בבהירות, הרי ישנה גם המשפחה בארץ. ישנם זיכרונות ממצרים. וכולם מעניינים, לעתים משעשעים. חינוכן של בנות הטובים של משפחות המיעוטים. התרבות הפנימית של המשפחות. כל מה שלמטלון נראה חשוב להעלות מן האוב. כל עקרונות הכבוד הלבנטיניים הקשורים לנשים צעירות.

יכולתה של מטלון להשקיף מאחורי הזמן אל צורות החיים וההתבטאויות הישנים מעוררת חום לב והתפעלות.

מטלון מצליחה כל כך ליצור את הטיפוסים השונים, משפחה שגם אם אתה יודע שהייתה מעצבנת אותך היית רוצה להיות חלק ממנה, לפחות קרוב משקיף.

אני מנסה להיזכר אם קראתי בעבר ספר בעל יכולת תיאורית שכזאת. מטלון היא קוסמת של שפה. לא שהיא מעלה זיקוקי דינור, אך מעולם לא נתקלתי בצבעוניות כזו במלים. ואני מתכוון לצבע של ממש. כל כך הרבה ירוקים שונים. אפורים שונים זה מזה. הצבעוניות השונה הלוהטת של החום האפריקאי. ואם שפה ותאור, רמה יפה משפט פשוט בן חמש מלים "החשכה מתרחשת לאט, מבלי משים. "
להתמודד לכתוב ישראל תרבות המערב חברים משפחה לשאול שאלות להתעשר גוף ראשון עובדים גזענות
אהבה - מבוא
... בתקופת ימי הביניים הקדישו לה משוררים כדוגמת ריהל שירים רבים. אף על פי כן, נראה שבשום תרבות היא לא קיבלה את החשיבות שמקנה לה התרבות המערבית המודרנית. יש הרואים במעמדה של האהבה הרומנטית בתרבות המערבית תחליף למעמד ...
פסיכולוגיה חיובית - מבוא
... היסטוריה האושר האנושי והדרך להשגתו היו מושא מרכזי לעיון הפילוסופי בתקופות השונות. יוון העתיקה סוקרטס דגל במודעות עצמית כדרך המובילה לאושר. משל המערה של אפלטון השפיע רבות על התרבות המערבית ברעיון שהאושר מושג על ידי גילוי משמעות עמוקה יותר. אריסטו האמין כי האושר (Eudaimonia) מגיע עקב חיים שלמים של פעילות רציונלית בהתאם ...
אווטאר - מה מציע האווטאר של ג'יימס קאמרון? - חלק 1
... מקום בהמשך בו אשתמש בביטוי האדם הלבן בכוונתי להדגיש את המוטיבציה העיקרית המיוצגת במושג זה, של בן תרבות המערב והיא, השגת שליטה במציאות. האדם הלבן הוא אותו חלק בכל אחד מאיתנו, הפועל בהתאם לשכלו, המחזיק בידע המערבי, בן התרבות המערבית. התנגשות ערכית הסרט מציג את הקונפליקט הבסיסי שבו אנו נתונים מתקופת.. ...
הפרעה נפשית - מבוא
... אינם נחשבות להפרעות נפשיות, פרט לחריגות או סכסוך הנובעים מדיספונקציה של הפרט כפי הוזכרה בהגדרה של ההפרעות הנפשיות. היסטוריה: העת העתיקה: בתקופות קדומות של התרבות המערבית ובחברות אחרות (בחלקן עד היום) התייחסו להפרעות נפשיות כאל כניסתם של שדים ורוחות או דיבוק אל גופו של האדם. ההחלטה אם ...
מערכת יחסי ה'אני' - פסגת חיי הנישואין
... זמן, מאמצים ומשאבים כדי לרענן כל הזמן את מערכת היחסים. לדעתי, אי קבלת המחויבות ליצירת אני בחיי הנישואין, היא המכנה המשותף הנפוץ ביותר לגירושין. התרבות המערבית פיתחה גישה שלילית כלפי אהבה ונישואין: בואו נראה אם זה עובד. ...
אלוהים - מבוא
... באמירותיו שלו אודות מות האל, בעיקר בהקשר של הנצרות והאדרתו של ישו. בכתביו ניסה ניטשה להצביע על הטלטלה הגדולה אשר עוברת על התרבות המערבית עם זניחת רעיון האלוהות, וכן על תקווה שהתחליף ראוי יותר ימצא. מות האלוהים הצריך שינוי בדוגמות רבות העומדות בבסיס המחשבה במערב. ללא אלוהים לא ניתן, לכאורה, ...
האור בקצה המינהרה - החוויה החוץ גופית
... שקראתי במקום כלשהוא כי אדם יודע להבדיל בין מצב של השלכה חוץ - גופית לבין חלימה, הפעם יכולתי לאשר זאת מנסיוני והייתי מרוצה מאוד. כך ממשיך רוברט ומתאר חוויות נוספות... התיחסות התרבות המערבית להתנסויות טיבעיות אילו היתה חסומה - אסורה - טאבו מוחלט להבדיל מתפיסת התרבות המזרחית או עמים ...
זן בודהיזם - מבוא
... מדגישים את המדיטציה היומית ואת ההתבודדות החודשית, וכן את המשמעת שמבוססת על לוחות זמנים לאימונים ולמטלות יומיומיות כמו בישול, ניקיון וגינון כדרך להארה. זן והתרבות המערבית על אף שהיו מורי זן שנסעו למערב בחצי הראשון של המאה ה - 20 ועוד לפני זה, הזן התפתח במערב בעיקר בחצי ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התרבות המערבית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התרבות המערבית, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: התרבות המערבית, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? מה המשמעות של החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להפרעות קשב, מאמן אישי, אימון אישי לילדים נוער והורים בתחום התרבות המערבית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 09:39:21 - wesi4