ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התפתחות העצמי ✔יחסי אמהות - בנות ✔יחסים בין אמהות ובנות נחשבו למורכבים ומסובכים מאז ומעולם: באגדות ילדים כמו... - ידע להצליח התחייבות! ל:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨יחסי אמהות - בנות
יחסים בין אמהות ובנות נחשבו למורכבים ומסובכים מאז ומעולם: באגדות ילדים כמו היפיפייה הנרדמת, שלגיה וסינדרלה אף ניתן למצוא ביטוי ליחסי אם - בת כמאיימים, קשים ומסוכנים. הביטוי הסיפורי של יחסים אלו, גם אם הם מיוחסים באגדות בעיקר לאם חורגת רעה, מהווה השלכה לגיטימית לאותם רגשות שליליים בין אמהות ובנות - שאין לתת להם פומבי במציאות. ואומנם, גם במחקרים פסיכולוגיים נמצא כי דמות האם מתערבבת לעיתים בפנטסיות של הנבדקות עם דמויות של אם חורגת או מכשפה (מקנאה ועוינת), וההסבר הפסיכואנליטי לכך נעוץ בבעיות בלתי פתורות של השלב האדיפאלי.

הסבר זה מתבסס על תיאוריות פסיכולוגיות מסורתיות, שנשענו בעיקר על התיאוריה של פרויד: תיאוריות אלו נתנו לתסביך האדיפאלי וליחסים עם האב מקום מרכזי בהתפתחות המינית והמוסרית של שני המינים, והותירו לאם תפקיד שולי או שלילי.

אי - סימטריה זו בין תפקידי נשים וגברים במשפחה הוצגה לעיתים קרובות כנתון, בו נשים הואשמו על היותן גם בעלות כוח וגם הרסניות. הדואליות של התפקיד האימהי באה לידי ביטוי עיקרי במיתוסים הסותרים שנקשרו אליו: מחד, תפקיד האם נתפס כתפקידה החזק ביותר של האישה במשפחה, מאידך, על ידי הצגת חשיבות התפקיד בחיי הילד, נוצרה גם תופעת "האשמת האם" ("mother - blaming").

"האשמת האם", מתרחשת בדרגות שונות, החל מהאשמה פסיכולוגית בגרימה לחוסר ביטחון או סכיזופרניה של ילדיה, בהיותה אם קרה, דוחה ונוירוטית, ועד הביטוי הפולקלוריסטי של ה"אם היהודייה" והחותנת או החמות. כך קרה שהספרות המקצועית נטתה להאשים נשים בתפקידן כאמהות, גם אם תפקיד זה נחשב מרכזי במשפחה. לעומת זאת, גברים, כאבות, נתפסו כשומרים על הסטאטוס המיתולוגי שלהם בספרות, וכנערצים על ידי בניהם ובנותיהם.

הפסיכואנליטיקאית צ'ודורואו (Chodorow, 1978), ניסתה לקעקע תפיסה זו, בהתבססה על תיאורית יחסי - אובייקט (object relations). היא טענה, שלא יחסי הבן והבת עם האב, אלא דווקא יחסיהם עם האם - הם המשתנה החשוב ביותר להתפתחות העצמי וליצירת הבדלי אישיות בין המינים.

לדעת צ'ודורואו, יחסי אם - בת יוצרים את הבסיס לקשר העמוק בין נשים (bonding נשי), בעוד אצל הבנים - דווקא ההינתקות מהאם יוצרת בסיס ל - bonding גברי. לפיכך, לא הביולוגיה או הסוציאליזציה יוצרות סטריאוטיפים מיניים, אלא העובדה שנשים הן אלו שמגדלות את

- 2 -

הילדים - בנים ובנות: הזדהות הבת עם אימה יוצרת אישיות נשית הבאה להגדרה דרך היחסים וקשרים עם אחרים, וגבולות אגו חדירים יותר וברורים פחות לעומת הגברים.

מודל יחסי משפחה זה של צ'ודורואו מסביר, אמנם את קשרי ה"אחווה" בין נשים, אך אינו כולל בתוכו אפשרות לקיומם של יחסים עוינים בין נשים, ובכללם גם אימהות ובנות.

גם הספרות הפסיכולוגית - משפחתית מיקדה תשומת לב מחקרית רבה בתפקיד האימהי, ולא במקרה: התפקיד האימהי, מתואר על ידי פסיכולוגים משפחתיים כתפקיד הנשי בעל העוצמה הרבה ביותר בחיי האישה. הדבר נובע מתפיסת האישה כרוכשת את הגדרת ה"עצמי" שלה דרך יחסיה עם אחרים, כאשר האמהות הינה התפקיד בו יכולת הנתינה שלה באה לידי הביטוי הרב ביותר.

מחקרה של פישר (Fischer, 1991) שעסק בסיבת הקונפליקט בין אמהות ובנותיהן המבוגרות, ובתפיסתן השונה את התפקיד האימהי, מצא כי רוב האמהות סברו שנשים שונות מגברים, בהיותן דואגות לאחרים, ותפסו את הקשר שלהן עם הבת כמייצג את הכשרתן כנשים הדואגות לאחרים, וכן כתמיכה הדדית וכברית בין נשים. רוב הבנות, לעומתן, תפסו את עצמן כדומות יותר לגברים, מאשר שונות מהן. פישר טענה שהבדלים אלו בין אמהות ובנות גרמו ליחסים בעייתיים ביניהן.

בספר "מה רוצות נשים" טוענות סוזי אורבך ולואיס אייכנבאום שהחינוך השונה שנותנות אמהות לבניהן ולבנותיהן כדי להכשירם לתפקידיהם החברתיים, מטיל לחץ על יחסי אם - בת בארבע דרכים:

ראשית, אמהות נדרשות ללמד את בנותיהן להעניק. במודע או שלא במודע מעודדות האמהות ומחזקות את נטיית בנותיהן לפיתוח רגישות רגשית, להגיב לאחרים, להושיט יד ולתמוך בזולת.

שנית, הבת רואה שיחסי אביה אימה אינה בעלי אותה איכות. האם עשויה לחשוף את תחושות הקיפוח של ביחסים הזוגים ישירות או בעקיפין באוזני בתה. רוב הבנות אכן קולטות את אכזבתה הרגשית של אימן. הן קולטות את הרעיון שאימא, כל אימא, רוצה דברים מאבא ואיננה מקבלת, ולכן מאוכזבת.

שלישית, משום שהאישה - האם עצמה נזקקת במידה מסוימת, היא עשויה לחפש אצל בתה את הקשר הרגשי החסר בחייה. כאשר תלמד את בתה לתת לאחרים, היא עשויה - אולי לא במודע - להציע את עצמה כמועמדת לטיפול של בתה, ויחסיהן עלולים להפוך לנטל של צרכים שלא סופקו במקום אחר.

- 3 -

רביעית, האם בעצמה היא בת, ובת של בת. התפתחותה המוקדמת סומנה בצורות רגשיות זהות. אמה נאלצה ללמדה איך להפוך לאישה. מאבקים אלו צפים בהתייחסותה אל הבת. היא חשה באובדן הטיפוח של אמה, ועשויה לקוות שבתה תפצה אותה בדרך כלשהי.

בגלל סיבות אלו, רצופים יחסי אם - בת בלחצים מיוחדים. האימא עשויה לגלות שבאופן בלתי מודע היא לפעמים מגיבה אל בתה באהבה, הקשבה, הגנה וניחום, ולעיתים היא מתייחסת בניכור, ריחוק, שיפוטיות ובקורת. ההתנהגות הבלתי עקבית והבלתי נשלטת (בהיותה בלתי מודעת) הזו יוצרת מצב בו הבת עוברת את חיי ילדותה ברגשות של אובדן ואי שלימות. בחפשה אחר קבלת הסיפוק הרגשי החסר, תפנה הבת לחיפוש יחסי קירבה אש יבטיחו לה הגנה ובטחו וימלאו ריקנות זו. למרבה הצער, גברים אליהם היא פונה לא פיתחו, כפי שמניחות אורבך ואייכנבאום, את כושר הטיפוח הרגשי. מנותקת ומאוכזבת מיחסי הקרבה, תגדל האישה ילד, כדי שימלא את החלל וכדי שיהיה לה מישהו עימו תפתח יחסי תלות... ושוב, דור אחר דור של אמהות ובנות מנסה ומתאכזב.

תסריט זה, המתאר את יחסיהן של אמהות ובנות מנקודת מבט פסיכולוגית - פמיניסטית, עשוי להסביר את ממצאי המחקרים שהעלו אמביוולנטיות ויחס דו - ערכי של הבת כלפי האם. יחסים אלו התבטאו, בנוסף לקשר החיובי עם האם, גם ברגשות קנאה ועוינות ותחרותיות ויריבות כלפיה. הממצאים מוסברים על ידי החוקרים כנובעים מתוך הצורך הסימולטאני של הבת להפרדות ולהישארות ביחסים עם האם. שעלתה במחקרים רבים, בהם דיווחו הבנות שהן מסתדרות היטב עם אמהותיהן אך לא רצו לדמות להן.
חקירות מכשפים גברים התפתחות העצמי פסיכולוגיות מסורתיות שוביניסט אמהות קנאות קשרים מיניים להישאר להגיב אימהות אישה אמהות בחורה בחורות נשים
החיים בספילרה
... שחוזרת על עצמה הרבה במציאות שלנו והיא תנועה שקיימת גם במישורים יותר עמוקים ורוחניים. אחד הדברים שהבנתי מתוך תהליך ההתפתחות העצמית שלי הוא שגם החיים נעים בגלים. הגל שעליו אני מדבר קשור בהתפתחות העצמית שלנו, מטרת ההתפתחות העצמית במשפט, היא להגדיל את היכולת שלנו להכיל את הרגשות שיש בנו ולשחרר אותם. למה דווקא רגש? הרגש הוא הגשר ... כלל אחרי 3 חודשים, שהגל עבר. וממש רואים את התהליך שהאדם עובר ומרגישים שזהו, הגענו לסוף. לא לסוף של ההתפתחות העצמית, אלה סוף שלב. אחרי הגל הפנימי יש גל חיצוני. בגל הפנימי למדנו להגדיל את הכלי הפנימי שלנו ולהכיל יותר ... בנו שאלות ותהיות על החיים שמביאות אותנו לחקירה פנימית ותהליך אישי שלוקח אותנו לתהליך של הגדלת הכלי הפנימי שלנו ולהתפתחות עצמית. אחרי סיום התהליך אנחנו לומדים לתת יותר אהבה וליצור יותר מעצמינו ונותנים לעולם את האור שיש בנו. כך שוב ...
נשימת היקום
... שנחזור לסביבתנו... בת שבע דור יועצת - מאמנת - מאבחנת - מטפלת - מרצה - מנחה סדנאות הוליסטית המתמחה בהתפתחות, העצמה והילינג אישי / זוגי / משפחתי / ארגוני ועסקי, עד הגשמת הצלחה במכלול תחומי החיים מאבחנת באמצעות כף יד, ...
משיכה בין המינים - האם זהו מנגנון הפועל לטובתנו?
... להתפתחותנו, אולי חסימת אפשרויות אלו עוצרת את התפתחות האנושות? ניתן לומר כי כשם שדילוג מפרח לפרח בלי כוונה ללימוד ולהתפתחות העצמי באמצעות הכרויות אלו תהייה עקרה, כך בדיוק תהייה מיותרת הימצאות בתוך יחסים מונופוליסטים - רק מכוח ההרגל או הפחד ...
הפרפר שפורץ מהגולם
... עשיר ופעם אדם עני, פעם היא תעבוד על אימהות ופעם היא תעבוד על הומוסקסואליות. מדוע הנשמה צריכה להתפתח? דרך ההתפתחות העצמית שלה היא עוזרת למקור הראשוני שיצר את הנשמות להתפתח בעצמו. מאחר ולמקור הראשוני אין גוף משלו, הדרך שלו להתפתח ...
משיכה מנקודת מבט רוחנית
... להתפתחותנו, אולי חסימת אפשרויות אלו עוצרת את התפתחות האנושות? ניתן לומר כי כשם שדילוג מפרח לפרח בלי כוונה ללימוד ולהתפתחות העצמי באמצעות הכרויות אלו תהייה עקרה, כך בדיוק תהייה מיותרת הימצאות בתוך יחסים מונופוליסטים - רק מכוח ההרגל או הפחד ...
ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 3
... מודגשת החשיבות של להחזיק במתח שבין ההתייחסות לאחר כאובייקט לבין ההתייחסות לאחר כסובייקט נפרד. ההכרה הדדית מובנת כהיבט מהותי בהתפתחות העצמי (Orfanos, 2002). יתרה מזאת, החשיבות לכך שהמטפל ישמור על תחושת הסובייקטיביות שלו עצמו ושהקליינט יבוא במגע עימה מודגשת (פרלוב, ...
ספרים, רבותיי, ספרים
... מתח, רומנים - דברים שמרתקים אותי ומעניינים לי וכיף לי לקרוא אותם. ולא בא לי בכלל לגעת בספרים של התפתחות עצמית. האמת שמדי פעם אני כן קצת מתפתה, אותו חלק בתוכי שמנסה להשתפר ללא הרף עדיין מרים את ראשו, אך ...
אהבה עצמית - המודל לאהבה עצמית
... לא בסביבה, בכסף או בהצלחה. אוהב את עצמי כמו שאני עכשיו. אחרי חקירה ארוכה בנושא וחיפוש אחרי כלים פשוטים להתפתחות עצמית הגעתי למודל שפיתחתי שמבחנתי מסכם את כל מה שלמדתי בשנים האלה. זהו מודל פשוט וברור שיכול לתת לכל מי ...
גבר נשוי: אני אוהב אותה. מטורף. האם להתגרש למענה?
... שלו. מה עליהם לעשות היום כדי להתגבר על הפער? האמת, נדרשות מהם המון תעצומות נפש כדי להתגבר על הקשיים. התפתחות עצמית, ויתור על האגו ופתיחות מצד השניים - יכולים לשפר את המערכת היחסים הזו ולהשתית אותה על המקומות המשותפים של ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התפתחות העצמי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: התפתחות העצמי, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התפתחות העצמי, איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם באמת הכל לטובה? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? האם יש או אין אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא הדרכה, אימון אישי, מאמן אישי למתבגרים בנושאי התפתחות העצמי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3125 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 22:15:41 - wesi4