🖶 הדרך הרוחנית - איך מבחינים בין דרך אמיתית לדרך שקרית?בעיני, אין דרך כלל. אין יציאה מנקודה א' והגעה לנקודה ב'. יש יציאה מעצמך לשבילים שונים, התנסויות שונות, מהן מובילות אל מקום רחוק מעצמך (שממנו ייתכן שתוכל לחזור במהרה), ואחרות שמובילות אל מקום קרוב לעצמך (שייתכן שתשהה בו שנים רבות ולא תחזור הביתה).
מכיוון שכך, אין דרכים שקריות. כל דרך שאליה נמשך ליבו וראשו של המחפש היא שיקוף של אשליה שעדיין מתחוללת בתודעתו. אם יימשך מחפש רוחני לגורו שקרן או מנצל, הרי שתודעתו של המחפש עדיין אינה מבחינה בין דבר אמת לשקר, בין אהבה וניצול. מחפש זה ילך
אחר השקר, וגם ינוצל, ויחוש בכאב שבכך, וילמד את הסבל שבכך, ויום אחד יקום ויעזוב את הגורו, משום שתמו לימודיו בתחום זה. הוא חזר מדרך השקר והניצול, והוא קרוב יותר אל עצמו, ובשל יותר מכפי שהיה. עכשיו הוא יכול ללכת, אולי, אחר מורה אוהב ודובר אמת, אך יהיר. ולאחר שילמד על אודות השקר שביהירות ימצא לו מורה אוהב, כן וצנוע, אך כזה שלא התעורר לגמרי בעצמו, ומכלה את זמנם של תלמידיו בהתפלספות על הארה. וכך הלאה.
לעתים שיקריותה של דרך מסויימת בולטת לעיננו. כאשר עולה בתוכי שאגת מחאה נגד מורה או דרך ("מניפולטור", "מוליך שולל", "עיוור", "קשקשן", "נצלן", "חרמן"), זהו סימן עבורי שאני עדיין מצוי באותו תחום אשליה של אותו מורה. אם מורה חמדן מעצבן אותי, ואני צריך "להזהיר מפניו", סימן שאני עדיין חי במישור בו מעסיקות את מוחי חמדנות ואנטי - חמדנות (בדיוק כמו אותו מורה). כאשר אני הולך באמת מעבר לחמדנות, מורה חמדן לא יעסיק אותי כלל. לכל היותר אראה בבהירות את טעותו, אחמול עליו ועל תלמידיו, והוא יהיה עבורי עוד שוגה אהוב הנמצא בדרכו, בדיוק כמו ביבי נתניהו.
ומה באשר למורים הנראים לנו אמיתיים? כאן כדאי לקחת בחשבון שמילים הנשמעות דברי אמת אינן בהכרח מעידות כי דוברן אכן יודע אמת זו. ישנם אנשים ש"למדו" את דבריהם של מורים היטב, עד שהם יכולים לספר את ה"אמת" שלמדו במילותיהם שלהם. וישנם גם אנשים רבים שהגיעו למסקנה הגיונית על אודות ה"אמת", ומספרים אותה. ורבים עוד יותר פשוט מאמינים שמה שהם חוו או ראו היא אותה אמת עליה דיברו המורים, ומתחילים להרצות מתוך אמונה זו.
ולבסוף כדאי לזכור כי כוחה של התשוקה הוא רב. ראם דאס אומר: אם שנינו ניסע במכונית, אתה רעב ואני מודאג מתיקתוק חשוד במנוע, ונחלוף בדרכנו בעיירה, אז אתה תראה רק מסעדות ובתי קפה, ואני רק מוסכים ותחנות דלק. ואושו אומר: אם אתה רעב מאד, אתה מביט אל השמיים, רואה את הירח, וחושב: "אה! צ'פאטי!".
בקיצור, אם אתה רוצה מאד לפגוש את אשתך לעתיד, יש סיכוי לא רע שהבחורה החמודה הבאה שתפגוש תיראה לך הנשמה התאומה שלך, ותוכל להתעלם מכמה נתונים שסותרים זאת. נראה לי שזה די דומה גם עם גורואים. אם כך, גם עם אשתך לעתיד וגם עם גורואך לעתיד, כדאי לקחת בחשבון את נטייתנו הטבעית לאידיאליזציה על בסיס תשוקה, ולכן לשים לב דווקא לנקודות הבעייתיות ולנקודות העיוורות שלנו.
רוחניות / חומרנות - מהן 2 הבעיות של אנשים שמנסים להיות רוחניים / חומריים?... חומרנות - מהן 2 הבעיות של אנשים שמנסים להיות רוחניים חומריים? כפי שכבר ביארתי, שלמות הרוחניות היא כאשר האדם לא מחפש יותר את הרוחניות, מאחר שהוא מחובר אליה בשלמות מוחלטת בכל דבר. כי רק מי שהוא רעב, רק הוא מחפש אוכל. ומי שהוא רוחני בשלמות, הוא מלא ברוחניות בשלמות, והוא לא צריך לחפש את הרוחניות, מאחר שהוא לא מכיר שום דבר שהוא לא רוחני. וכך גם להפך, כי שלמות החומריות, היא כאשר האדם לא צריך לחפש יותר הנאות גשמיות, מאחר ... את ההנאה שלו. כי אצלו הכל זה הנאה ממשית באותה המידה ממש. ויחד עם זאת, כל אדם בחייו שואף להגיע אל שלמות כלשהי. בין אם זו שלמות הרוחניות ובין אם זו שלמות החומרנות והגשמיות. וכאשר האדם מתקדם בדרכו אל השלמות בכל תחום, הוא נתקל תמיד ב 2 בעיות שיתבארו בהמשך. ובהתחלה נסביר את העניין, על הצד של האדם שמחפש את הרוחניות ורוצה להגיע להארה רוחנית בשלמות. וכאשר האדם רודף אחרי הרוחניות ומנסה להתקרב אל השלמות שלה, הוא נתקל בשתי בעיות. והבעיה הראשונה היא, בעיית התחדשות. דהיינו, הבעיה של האדם והקושי שלו להתחדש ... כך קשה לו יותר להשיג התחדשות רוחנית. משום שהיכולת של האדם להפיק התחדשות רוחנית, היא מוגבלת. וכאשר האדם מנסה להתקדם ברמה הרוחנית, מתוך מטרה להשיג את השלמות הרוחנית, אז כאשר האדם מתקדם בדרך, בסופו של דבר, הוא מגיע למבוי סתום, שבו הוא לא מצליח להתחדש מבחינה רוחנית. כי היכולת של האדם להתקדם ... למקד את כל כוח הרצון שלו, בכך שהוא רוצה התקדמות רוחנית. והאדם צריך למקד את כל המחשבה שלו, בדברים רוחניים. וחלק מעניין המיקוד הרוחני, הוא בכך שהאדם מתרחק מהדברים הגשמיים. דהיינו, כי מי שרוצה להגיע להארה רוחנית, בעיניו הוא מבין שהוא צריך להתרחק מהנאות העולם ... סופית וכולי. וכדי להתקדם רוחנית, לשם כך האדם צריך להתרחק מהגשמיות. וככל שהאדם מתרחק יותר מהגשמיות, כך הוא נהנה יותר מהאור של הרוחניות. כי ככל שהאדם מתרחק יותר מהגשמיות, כך הרוחניות מאירה בו יותר, וכך הוא מתחבר יותר לצד הרוחני שבו. והדבר הזה, יש לו גם יתרון. שהוא מאפשר לאדם להתקרב אל הרוחניות שבו. אבל מהצד השני, הדבר הזה גורם לאדם שהוא פחות יהיה מסוגל ליהנות מדברים אחרים. כי בעולם שלנו יש גם גשמיות וגם רוחניות. וכאשר האדם מתקרב אל הרוחניות, הוא מגביל את עצמו מלהתחבר רגשית לדברים גשמיים. וככל שהאדם רודף יותר אחרי רוחניות, כך הוא מונע מעצמו את היכולת ליהנות משאר ... וגשמית כאחד, בצורה מושלמת. אבל כאשר האדם לא יודע איך להפיק הנאה רוחנית אין סופית, מכל דבר שיש בעולם, אז הוא מנסה להתחבר לצד הרוחני שבו. וכאשר האדם מנסה להתחבר לצד הרוחני, אז הוא מתרחק מהצד הגשמי שבו. ועל ידי זה הוא לא מסוגל ליהנות או להתעניין או להתחבר לדברים גשמיים אחרים. והדבר הזה הוא מגבלה. ... היא הקושי של האדם להתחבר לעוד דברים אחרים. ולשתי הבעיות האלו, יש פתרון אחד. והוא שעל האדם להבין, שהשלמות נמצאת בכל דבר. והשלמות הרוחנית, היא היכולת להפיק הנאה רוחנית מושלמת, מכל דבר שיש בעולם. ושלמות הגשמיות, היא כאשר האדם מסוגל להפיק הנאה ממשית, מכל דבר שיש בעולם. כך שבשלב הראשון, על האדם להבין, שמה שהוא באמת מחפש, זה לא להתרחק מהגשמיות ולהתקרב אל הרוחניות, אלא מה שהוא באמת מחפש, זה להתקרב אל הרוחניות שיש בתוך הגשמיות. וכיוב להפך, גם הנהנתן, מה שהוא באמת מחפש, זה להתקרב אל ההנאה החומרית, שיש בתוך הדברים שאינם חומריים. כך ... ואחרי שהאדם מבין את מה שהוא באמת מחפש, עכשיו עליו להבין שהשלמות נמצאת בכל דבר. זא השלמות היא לא חיצונית, אלא פנימית. ושלמות הרוחניות, נמצאת בכל מקום. והמשמעות של זה היא, שהאדם יכול להגיע להארה רוחנית שלמה, גם אם הוא לא יתנתק מהגשמיות. וכיצד? כי ההארה הרוחנית, היא משהו פנימי שהאדם עובר. וההארה, היא תובנה שאותה האדם מבין. וההארה הרוחנית, היא לא קשורה לצורת ההנאה של האדם, אלא היא כן קשורה לצורה שבה האדם חווה את הטוב והרע שיש בעולם. והדבר הזה, הוא פנימי לגמרי. ... בצורה גשמית, ולהתבונן על השכל של ההנאה. כי לכל הנאה גשמית, יש שורש רוחני. וכל הנאה רוחנית, באה לידי ביטוי בצורה גשמית. כי הרוחניות עצמה היא אין סופית, ואין דרך להשיג אותה באופן ישיר, אלא רק באמצעות צמצום גשמי. כי האור הוא מאוד גדול, ואפשר לראות אותו רק ... ואפילו הנשמה והתודעה של האדם, שהיא נתפשת כרוחנית לגמרי, גם היא גשמית. כי כל דבר הוא גשמי, ביחס לדבר שרוחני ממנו. והאין סוף, הוא הרוחני המושלם. וכל דבר שקיים ושהוא לא אין סופי, הרי שהוא גשמי. כך שבסופו של דבר, כל ההנאות הרוחניות של האין סוף, הכל בא לידי ביטוי בצורה גשמית. וכדי להגיע לשלמות הרוחניות, על האדם להתבונן אל תוך הגשמיות. דהיינו, על האדם פשוט לנסות להבין טוב יותר, את התהליכים שמתרחשים בתוכו, כאשר הוא נהנה מכל דבר שיש. וההבנה של האדם את עצמו בכל תחום, היא מובילה את האדם, אל השכל של המציאות, שהוא נמצא בכל דבר. שזאת ההארה הרוחנית.
לימודי רוחניות, לימודי מודעות עצמית, קשב וריכוז רוחני, בעיות קשב וריכוז, דרך רוחנית, התפתחות אישית, צמיחה אישית, הארה רוחנית, התפתחות רוחנית, שאלות רוחניות, להתקדם רוחניתלימודי רוחניות, לימודי מודעות עצמית, קשב וריכוז רוחני, בעיות קשב וריכוז, דרך רוחנית, התפתחות אישית, צמיחה אישית, הארה רוחנית, התפתחות רוחנית, שאלות רוחניות, להתקדם רוחנית... רוחנית. מצב זה מייצר אצל האדם תחושה חזקה של חוסר עניין במשימות היומיומיות, כמו מטלות בית או עבודה, והוא מרגיש קונפליקט בין הרצון שלו להעמיק בתהליך הרוחני לבין הצורך שלו לבצע פעולות פשוטות וגשמיות. לדוגמה, אדם יכול להרגיש שהחלומות והמציאות הפנימית שלו אמיתיים יותר מאשר המטלות היומיומיות כמו שיעורים, לימודים או משימות עבודה. החלומות או החוויות הרוחניות נתפסות כאמיתיות, חשובות ומושכות יותר, ולכן הן מקשות על האדם להתרכז במציאות היומיומית הרגילה. התשובה של אליעד לבעיה זו פשוטה וברורה. לדבריו, האדם נמצא במצב של ... לדואר יכולה ללמד את האדם על עצמו, על החיים ועל היקום בדיוק כמו קריאה בספרים רוחניים. כל המציאות, לדבריו, היא ספר אחד גדול שכתב אלוהים, ולכן התובנות הרוחניות אינן מוגבלות לספר מסוים, לתרגול מסוים או למדיטציה, אלא זמינות בכל רגע ובכל מצב. הוא נותן דוגמה נוספת לאדם שקשה לו לדבר עם אנשים בשיחות חולין, כיוון שהמחשבות שלו נתונות כל הזמן לדברים רוחניים ועמוקים. לדבריו, בסופו של תהליך ההתפתחות הרוחנית האדם יוכל לדבר עם אחרים שיחות פשוטות ורגילות, ובמקביל לחוות תובנות רוחניות עמוקות. הדבר מתאפשר משום שיש שתי שכבות של מודעות: שכבה חיצונית שמנהלת את השיחות הפשוטות והיום - יומיות, ושכבה פנימית שממשיכה להתחבר לתובנות הרוחניות העמוקות ללא הפרעה. האם ניתן לשלוט בהתנתקות ובהתעוררות הרוחנית? אליעד נשאל על מצב בו אדם מתנתק מהמציאות למשך זמן ארוך עקב העומק הרוחני אליו הוא מגיע. לדוגמה, האדם עשוי לעצום עיניים ולהתנתק לשבוע או אפילו יותר, ואז חוזר למציאות אחרי תקופה ממושכת. אליעד מסביר שבהתחלת הדרך, האדם אינו שולט בזה כלל, הוא פשוט נשאב לעומק הרוחני ללא שליטה מודעת, אך ככל שהוא מתקדם בדרך הרוחנית שלו, הוא מגיע למצב של שליטה מלאה. האדם המפותח באמת יכול לבחור אם להתנתק או להישאר מחובר למציאות, הוא יכול להחליט אם להיות קיים או לא, במה להתרכז ומה לחשוב. במילים ... שמנהל את אותן ישויות, ולא להפך. האדם, לפי אליעד, הוא אלוהים עצמו ולכן אף אחד לא יכול לשלוט בו או להחליט עבורו דבר. האם לתזונה יש השפעה על ההתפתחות הרוחנית? בנושא התזונה, עולה השאלה אם קיים סוג מזון ספציפי שתומך בתהליך ההתפתחות הרוחנית ובשינויים שהמוח חווה בזמן התהליך. השואל מתאר תחושה של מעמסה מוחית, סינפסות וקשרים עצביים שמשתנים, ומרגיש את המוח שלו ממש מתאמץ ומותש מהתהליך. הוא מחפש המלצה למזון או לדיאטה שתסייע לו להתמודד עם המעמסה הפיזית הזו. אליעד מדגיש שלמזון אין השפעה משמעותית או מכרעת על התהליך הרוחני עצמו. לדבריו, הגוף ידע להסתדר בכוחות עצמו ואין צורך לדאוג לו במיוחד. הגוף יטפל בעצמו באופן אוטומטי. מה שחשוב הוא לבדוק את התהליכים המתרחשים בהבנה של האדם, ולא בגוף. לטענת אליעד, האדם צריך להתרכז בתהליך ההבנה שלו, בתהליך המודעות והצמיחה הרוחנית, בעוד שהגוף יידע להתמודד בעצמו עם האתגרים הפיזיים. אם יהיה לגוף צורך אמיתי, הוא כבר יטפל בעצמו, והאדם לא צריך להשקיע בו תשומת לב מיוחדת. מה שחשוב זו ההתפתחות הרוחנית והמודעות העצמית ולא מה שקורה עם הגוף. איך להתמודד עם בעיות קשב וריכוז רוחניות? האם תזונה משפיעה על רוחניות? איך להישאר מרוכז בתהליך רוחני? האם אפשר להגיע להארה ... לעשות את שני הדברים בו זמנית, הוא יוכל את אותן הנאות רוחניות שהוא רוצה להשיג שם גם להשיג אותן במטלות היומיומיות. אם תהיה מספיק רוחני אז את כל ההנאות הרוחניות שאתה משיג ממדיטציה ממה שזה לא יהיה תוכל להשיג אותן מלנקות את הרצפה, אם אתה לא יכול אתה גם חייב לנקות את הרצפה וגם רוצה לעשות מדיטציה אז אתה בקונפליקט נכון זאת ... אומר לו ומה אתה חושב שלהכל באים בבת אחת כאילו מה אתה רוצה את כל מה שאפשר להשיג בבת אחת לקבל. תעבוד תזיע תשקיע עד שתגיע למצב שאתה תוכל את כל ההשגות הרוחניות וכו להשיג אותן בדיבור גשמי שאתה יכול לדבר על דברים גשמיים והמוח שלך יש לך כאילו שתי שכבות פנימי חיצוני ולא משנה מה קורה בשכבה החיצונית בשכבה הפנימית אתה מחובר לאותו מקום. ש: יפה עכשיו יש לי עוד שאלה קטנה. אליעד: על זה? ש: על המשפט האחרון בדיוק, זאת השאלה הבאה שלי בסדר פה שיש מצב שמעתי שיש מצבים בחיפוש הרוחני, אוקי מתי שמהחיצוני מתי שהעומק ושטחיות מתי שהעומק כל כך שואב אותך עמוק כל כך עמוק שאתה יכול לעצום עיניים תוך רגע להתנתק ולחזור אחרי שלושה ימים נגיד לחזור לחיים ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?