ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פילוסופיה של המתמטיקה - מבוא ✔הפילוסופיה של המתמטיקה היא ענף של הפילוסופיה העוסק בהנחות היסוד של המתמטיקה... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח באמת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה של המתמטיקה - מבוא
הפילוסופיה של המתמטיקה היא ענף של הפילוסופיה העוסק בהנחות היסוד של המתמטיקה ובמשמעותה של המתמטיקה. הפילוסופיה של המתמטיקה מנסה לתת תשובות לשאלות כגון:

"האם המתמטיקה היא תגלית או המצאה?"

"מדוע המתמטיקה שימושית בתיאור היקום?"

"באיזה מובן, אם בכלל, ישויות בסיסיות של המתמטיקה, כמו מספרים, קיימות?"

"האם משפטים מתמטיים נכונים ובאיזה אופן?"

תוכן עניינים:

1 היחס לפילוסופיה הכללית

2 התפתחות המתמטיקה: תגלית או המצאה?

3 מדוע המתמטיקה עובדת?

4 יסודות המתמטיקה ומקור הוודאות שלה

4.1 ריאליזם מתמטי, או פלאטוניזם

4.2 פורמאליזם

4.3 לוגיציזם

4.4 קונסטרוקטיביזם ואינטואיציוניזם

4.5 תאוריות השכל המוגשם

4.6 קונסטרוקטיביות חברתית או ריאליזם חברתי

5 מעבר ל"אסכולות"

5.1 מעין - אמפיריציזם

5.2 פעולה ומעשה

5.3 איחוד

5.4 אתיקה

5.5 אסתטיקה

5.6 שפה

היחס לפילוסופיה הכללית:

כמה פילוסופים של המתמטיקה רואים את תפקידם כתיאור של המצב של המתמטיקה כפי שהיא, כפירוש ולא כביקורת. אך לביקורת יכולה להיות השפעה ממשית על המחקר המתמטי, ולפיכך הפילוסופיה של המתמטיקה יכולה להיות משמעותית ביותר עבור מתמטיקאים בפועל, במיוחד בתחומים חדשים שבהם עדיין אין בדיקה טובה של ההוכחות המתמטיות על ידי חוקרים רבים, ולכן ייתכן כי ימצאו טעויות. ניתן למצוא טעויות כאלה רק אם יודעים היכן לחפש אותן, ואיפה הגיוני שיעלו. נושא זה הוא אחד מהתפקידים החשובים של הפילוסופיה של המתמטיקה.

בעשורים האחרונים, יש שניסו לקשר בין המתמטיקה לבין עניינים פילוסופיים אחרים, כגון אפיסטמולוגיה ואתיקה. עניינים אלה נדונים בסוף הערך.

התפתחות המתמטיקה: תגלית או המצאה? :

השאלה האם התפתחות המתמטיקה, כפי שהיא מתבטאת בהעלאת השערה חדשה או במציאת הוכחה חדשה, היא בגדר תגלית או בגדר המצאה, העסיקה את המתמטיקאים בסוף המאה ה - 19 ותחילת המאה ה - 20, אם כי שורשיה מגיעים עד לאריסטו ואפלטון.

מצד אחד מתקיימת הגישה לפיה כל העצמים המתמטיים (משפטים, הוכחות וכדומה), אלה הידועים לנו וגם אלה שאינם ידועים לנו, קיימים ב"חלל וירטואלי" כלשהו, וכל שנותר הוא לגלות אותם. בהתאם לגישה זו, ניסוח משפט חדש הוא בגדר תגלית, וכך גם ביחס להוכחתו. בהתאם לכך, התפתחותה של המתמטיקה אינה אלא התפתחות הידע האנושי אודות המתמטיקה. עם המתמטיקאים הבולטים שהחזיקו בדעה זו נמנים קנטור והארדי, והלוגיקן קורט גדל. ז'אק האדאמר, מחשובי המתמטיקאים בצרפת, אמר: "אף שהאמת עדיין אינה ידועה לנו, היא קיימת מלכתחילה, וכופה עלינו את הדרך שעלינו ללכת בה". גישה זו ידועה בשם פלאטוניזם, על שם "ספירת האידאות" של אפלטון.

רבים מתקוממים נגד גישה זו, משום שברור שלא דומה "גילוי" ההוכחה למשפט האחרון של פרמה לגילוי אי באוקיינוס או גילוי צמח שלא היה מוכר קודם לכן. ההוכחה למשפט האחרון של פרמה כרוכה בעבודת יצירה רבה מאוד, ולטעון שהיא הייתה קיימת ורק היה צריך לגלות אותה אינו רחוק מלטעון ששיר חדש אינו יצירה של המשורר אלא גילוי של השיר ב"ים כל המחרוזות המילוליות". בהתאם לגישה זו, המתמטיקה כולה היא יצירה של המוח האנושי, ואינה קיימת בלעדיו. ביטוי נחרץ לגישה זו נתן המתמטיקאי הגרמני לאופולד קרונקר, באומרו: "אלוהים ברא את המספרים הטבעיים, כל היתר הוא מעשה ידי אדם". עם המתמטיקאים הבולטים שהחזיקו בדעה זו נמנים גם ריכארד דדקינד וקארל ויירשטראס. גם הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין החזיק בדעה שהמתמטיקאי הוא ממציא, ולא מגלה.

מדוע המתמטיקה עובדת? :

משולש על משטח בגאומטריה היפרבולית. פיתוח הגאומטריה הלא אוקלידית העקבית במאה ה - 19 הדגיש את חשיבותו של השימוש באקסיומות כנגד החשיבה האינטואיטיבית.

בפילוסופיה של המתמטיקה יש כמה אסכולות, שמתמקדות בשאלות מטאפיזיות, כלומר: "מדוע המתמטיקה פועלת?", ובשאלה קשורה אך שונה מבחינה לוגית, "מדוע המתמטיקה מסבירה בצורה כל כך טובה את העולם הפיזי כפי שאנו רואים אותו?"

התשובה לשאלה זו אינה מובנת מאליה. בעקבות עבודתו של דוויד הילברט, נהוג היום לראות את המתמטיקה כתורה המטפלת במודלים אקסיומטיים, שבהם האקסיומות נבחרות באופן שרירותי, בלי קשר למציאות, רק בתנאי שיהיו עקביות. גישה זו זכתה לחיזוק בעקבות גילויה / המצאתה של גאומטריה לא אוקלידית, שבה אקסיומת המקבילים שונה מזו של הגאומטריה האוקלידית. שתי הגאומטריות הללו תקפות מתמטית בדיוק באותה מידה, אולם סביר שרק אחת מהן מתארת את המציאות. ובכל זאת - כאשר נותנים למודל את הפשר המתאים מקבלים לא רק תיאור מצוין של המציאות, אלא גם את היכולת לחזות תופעות באמצעות חקירת המשוואות ודדוקציה מתמטית של משפטים ומסקנות מהאקסיומות. דבר זה בא לידי ביטוי בשימוש בתורת המספרים לייצג את החשבון היומיומי שאנו עושים בהוספת והחסרת דברים, ובהסתמכות של כל תאוריה פיזיקלית כיום על משוואות מתמטיות שמתארות את האינטראקציות והקינמטיקה (תנועה) של הגופים.

היטיב לבטא בעיה זו הפיזיקאי אלברט איינשטיין שתהה "כיצד ייתכן שהמתמטיקה, שאיננה אלא פרי מחשבת האדם, ללא תלות בניסיון ובהסתכלות, מסתגלת כל כך יפה למציאות?" תשובתו הייתה: "במידה שחוקי המתמטיקה מתייחסים למציאות, הם אינם ודאיים, ובמידה שהם ודאיים, הם אינם מתייחסים למציאות".

פתרון חלקי לבעיה זו הציג הפילוסוף עמנואל קאנט. על פי קאנט טענות המתמטיקה הם "סינתטי א - פריורי", כלומר: טענות אינפורמטיביות שאינן תלויות בניסיון (ואף קודמות לכל ניסיון). טענות אלה אינן מוסרות מידע לגבי העולם כשלעצמו, אבל הן כן מוסרות מידע על העולם כפי שהוא נתפש בניסיוננו, כלומר - העולם דרך משקפי "התבונה הטהורה". המתמטיקה איננה חוקי העולם אלא חוקי ההיגיון או חוקי התבונה שדרכם תופש המוח האנושי את העולם הסובב אותנו ומארגן את צבר התחושות שהוא קולט לכלל ניסיון או מציאות עקביים.

יסודות המתמטיקה ומקור הוודאות שלה:

שלוש אסכולות אינטואיציוניזם, לוגיציזם ופורמליזם התפתחו בתחילת המאה ה - 20 כתגובה להבנה המחלחלת יותר ויותר, כי המתמטיקה (כפי שהייתה אז), והאנליזה בעיקר, אינה עומדת בקריטריונים של החומרה הלוגית והוודאות, שהייתה אמורה לעמוד בהם. כל אסכולה מתייחסת לנושאים שעלו באותו זמן, כשהיא מנסה לפתור אותם או לטעון שהמתמטיקה אינה זכאית למעמד שלה כתחום המכיל את הידע הוודאי ביותר שנוכל להשיג.

עם דעיכתה של הוודאות המתמטית, שאלת היסודות המקוריים של המתמטיקה ("איזה ענף במתמטיקה הוא זה הבסיסי, שממנו כל שאר הענפים צומחים?") נוסחה מחדש כחקירה פתוחה של יסודות המתמטיקה עם היסמכות על מושגי יסוד מסוימים כגון סדר, וכך עלה התחום מטא - מתמטיקה, שאפשר להגדירו פשוט כ"מתמטיקה שמועילה במחקר מטאפיזי על המתמטיקה".

נתייחס לאסכולות האלה בנפרד:

ריאליזם מתמטי, או פלאטוניזם:

קורט גדל הפלאטוניסט (משמאל) עם חברו הטוב אלברט איינשטיין הפיזיקאי. גדל האמין שהמתמטיקה ממשית לא פחות מהפיזיקה

ריאליזם מתמטי טוען כי ישויות מתמטיות קיימות באופן עצמאי, גם מחוץ למוח האנושי. לפיכך, בני אדם אינם ממציאים את המתמטיקה, אלא מגלים אותה, וכל שאר הישויות האינטליגנטיות ביקום כנראה היו עושות דבר דומה. משתמשים במושג "פלאטוניזם", מכיוון שדעה כזו מקבילה לאמונתו של אפלטון ב"רעיונות שמיימיים", מציאות בלתי משתנה אולטימטיבית, שהעולם היומיומי הוא רק קירוב לא מושלם שלה. דעותיו של אפלטון כנראה מגיעות מפיתגורס וחברי האסכולה שלו, "הפיתגוראים", שהאמינו כי העולם בנוי באופן ממשי ממספרים. לרעיון זה עשויים להיות מקורות קדומים יותר שאינם ידועים לנו.

מתמטיקאים חשובים רבים הם ריאליסטיים, הם רואים את עצמם כמגלים. כדוגמה אפשר לציין את פאול ארדש וקורט גדל. יש שנתנו הסברים פסיכולוגיים להעדפה הזו: כנראה שקשה מאוד לעסוק ולחקור משהו למשך תקופה ארוכה, אם אינך מאמין שהוא קיים. גדל האמין במציאות מתמטית אובייקטיבית, שניתן מבחינה עקרונית לחוש בה, בדומה לחישה רגילה. ישנם עקרונות מסוימים (לדוגמה, עבור כל שני דברים מתמטיים, יש אוסף של דברים שמורכבים בדיוק משני הדברים האלה) שאפשר לראות שהם אמת בצורה ישירה, אך יש השערות מסוימות, כמו "השערת הרצף", שייתכן שלא ניתן להחליט אם הן נכונות או לא. גדל הציע מתודולוגיה אמפירית למחצה שבעזרתה ניתן יהיה למצוא מספיק ראיות כדי להניח השערות כגון אלה.

הבעיה הגדולה ביותר של הריאליזם המתמטי היא זו: היכן ואיך הישויות המתמטיות האלה קיימות? האם יש עולם, נפרד לחלוטין מהעולם הפיזי שלנו, שבו קיימות הישויות המתמטיות? איך אפשר להגיע לעולם הזה ולגלות את האמת על הישויות האלה? ישנה ביקורת רבה על התשובות של אפלטון וגדל לשאלות אלו.

טענה חשובה בעד הריאליזם המתמטי, שנוסחה בידי ו. ו. קוויין והילרי פטנאם, היא "טענת ההכרחיות": המתמטיקה הכרחית עבור כל המדעים האמפיריים, ואם רוצים להאמין בתופעות המתוארות על ידי כל המדעים, יש להאמין גם במציאות של הישויות הנצרכות עבור התיאור הזה. בהתאם לפילוסופיה הכללית של קוויין ופטנאם, טענה זו היא נטורליסטית. היא טוענת לקיומן של הישויות המתמטיות כהסבר הטוב ביותר למה שאנו חווים, וכך הם מרוקנים את המתמטיקה, במידה מסוימת, מהמעמד האפיסטמי שלה.

רוב צורות הלוגיציזם (ראו להלן) הן צורות שונות של ריאליזם מתמטי. אינטואיציזם היא הדוגמה הקלאסית לפילוסופיה אנטי - ריאליסטית של המתמטיקה.

פטנאם התנגד נחרצות למושג "פלאטוניזם", בטענה שמושג זה מרמז על הוויה מסוימת, שאינה נצרכת במקרה המתמטי. הוא תומך בצורה של "ריאליזם טהור" שדוחה מושגים מיסטיים של אמת, ומקבלת הרבה אמפיריציזם - למחצה במתמטיקה. דוגמה של תאוריה ריאליסטית שמתנגדת לפלאטוניזם היא תאוריית השכל המוגשם (ראו להלן).

פורמליזם:

על מצבתו של הילברט חרוטות המילים "אנחנו חייבים לדעת. אנחנו נדע." אידאל זה התנפץ עם משפטי האי שלמות של גדל

הפורמליזם טוען כי אפשר לראות אמירות מתמטיות כאמירות על התוצאות של חוקי מניפולציה של מחרוזות (רצף של סימנים). לדוגמה, ב"משחק" של הגאומטריה האוקלידית (שאפשר להבין אותה כמורכבת ממחרוזות מסוימות הקרויות "אקסיומות" ומכמה חוקים המייצרים מהמחרוזות הראשונות מחרוזות נוספות), אפשר להוכיח כי משפט פיתגורס מתקיים (כלומר, אפשר ליצור את המחרוזת המקבילה למשפט פיתגורס).

לפי כמה מהגרסאות של הפורמליזם, הנושא של המתמטיקה הוא בעצם רק הסימנים הרשומים עצמם. כל משחק שווה למשחק אחר, ואפשר רק לשחק את המשחקים, אך אי אפשר להוכיח דבר לגביהם. עם זאת, עמדה זו אינה פותרת את הבעיות האפיסטמיות (מהם סמלים? האם הם קיימים בעולם לא משתנה ונצחי?), אינה מסבירה את התועלת שבמתמטיקה, ועושה את המתמטיקה לפעילות חסרת ערך לחלוטין. גרסה זו של הפורמליזם אינה מקובלת ביותר.

גרסה שנייה של הפורמליזם ידועה כדדוקטיביזם. בדדוקטיביזם, משפט פיתגורס אינו אמת מוחלטת, אלא אמת יחסית: אם מייחסים משמעות למחרוזות כך שחוקי המשחק נעשים לאמיתיים (כלומר, אקסיומות הן אמירות נכונות, והחוקים שאיתם פועלים גם הם אמיתיים), אז יש לקבל את המשפט, או ליתר דיוק, הפירוש שניתן למשפט זה הוא כנראה אמת. ניתן לומר את אותו הדבר לגבי כל אמירה מתמטית. לפי גישה זו, הפורמליזם אינו טוען שהמתמטיקה היא רק משחק סמלים חסר משמעות. בדרך כלל אכן מקווים שיש פירוש כלשהו שבו חוקי המשחק הם אכן אמיתיים. שיטה זו מאפשרת למתמטיקאי להמשיך בעבודתו, ולהשאיר את הבעיות האלה לפילוסוף או למדען. פורמאליסטים רבים טוענים כי למעשה המערכות האקסיומטיות שאותן יחקרו יהיו אלה שיועילו ביותר למדע או לתחומים מתמטיים אחרים.

אחד מהראשונים שהציעו את הפורמליזם היה דוויד הילברט, שמטרתו (תוכנית הילברט) הייתה להביא לאקסיומטיקה שלמה ועקבית (קונסיסטנטית). הילברט ביקש להראות את העקביות של המערכת המתמטית מההנחה כי ה"אריתמטיקה הפיניטארית" (כלומר, המספרים הטבעיים, שנחשבו כמקובלים על הכל מבחינה פילוסופית) היא עקבית. משפט האי שלמות השני של גדל הביא את תוכנית הילברט אל קִצה, כיוון שהראה כי מערכות אקסיומטיות חזקות אינן יכולות לעולם להוכיח את העקביות של עצמן. בפרט כל מערכת אקסיומטית סבירה שתכלול את המספרים הטבעיים לא תוכל להוכיח את העקביות של עצמה.

הילברט היה במקור דדוקטיביסט, אך כפי שאפשר לראות מההסבר שלנו, הוא חשב כי שיטות מטא - מתמטיות מסוימות מביאות לתוצאות משמעותיות, והוא היה ריאליסט ביחס למספרים הטבעיים. מאוחר יותר היה בדעה כי אין מטא - מתמטיקה משמעותית כלשהי, ולא משנה באיזה פירוש.

פורמליסטים מודרניים, כגון רודולף קרנפ, אלפרד טרסקי והסקל קורי, חושבים כי המתמטיקה היא חקירה של מערכות אקסיומטיות פורמאליות. לוגיקנים מתמטיים חוקרים מערכות פורמאליות אך הם פעמים רבות פלאטוניסטים.

פורמליסטים הם בדרך כלל סובלניים למדי, ומזמינים גישות חדשות ללוגיקה, למערכות מספרים לא סטנדרטיות, גרסאות חדשות של תורת הקבוצות, וכו'. ככל שאנו משחקים יותר משחקים כן ייטב. אך בכל שלוש הדוגמאות האלה, המוטיווציה היא תמיד בשל התעניינות מתמטית או פילוסופית. ה"משחקים" אף פעם אינם נבחרים באופן שרירותי.

הבעיה העיקרית עם הפורמליזם היא שהרעיונות המתמטיים האמיתיים שמעסיקים מתמטיקאים אינם דומים כלל למשחקי המניפולציה הקטנים שתוארו למעלה. אם כי אפשר להגדיר הוכחות על ידי המושגים של המשחקים האלה, ההוכחות כמעט אף פעם אינן נעשות למעשה באופן הזה. הפורמליזם גם לא מסביר איזה מערכת אקסיומות יש לחקור.

לוגיציזם:

הלוגיציזם טוען כי הלוגיקה היא הבסיס של המתמטיקה, וכי כל האמירות המתמטיות הן אמיתות לוגיות מוכרחות. לדוגמה, הטענה "אם סוקרטס הוא אדם, וכל אדם הוא בן תמותה, אז סוקרטס הוא בן תמותה", היא אמת לוגית מוכרחת. ללוגיציסט, כל האמירות המתמטיות הן מאותו סוג, הן תשובות אנליטיות, או טאוטולוגיות.

גוטלוב פרגה היה מייסד הלוגיציזם. בספרו החשוב, "החוקים הבסיסיים של האריתמטיקה", הוא בנה את האריתמטיקה ממערכת לוגית, שכללה את מה שהוא כינה 'החוק הבסיסי החמישי' (שני מושגים F ו - G הם שווי משמעות, אם ורק אם כל אובייקט a המתאים ל - F מתאים גם ל - G), עיקרון שהוא חשב שהוא חלק מקובל של הלוגיקה.

אך בבנייה של פרגה הייתה טעות פטאלית. ברטרנד ראסל גילה כי החוק הבסיסי החמישי אינו עקבי (זהו הפרדוקס של ראסל). פרגה נטש את תוכניתו הלוגית זמן קצר לאחר מכן, אך ראסל ווייטהד המשיכו אותה. הם ייחסו את הפרדוקס ל"מעגליות מרושעת" ובנו תאוריה מסובכת של מדרג על מנת לפתור את בעיית המעגליות. במערכת זו הם הצליחו, בסופו של דבר, לבנות הרבה מהמתמטיקה המודרנית אך באופן שונה ומסובך יותר (לדוגמה, המספרים היו שונים בכל רמה של המדרג, והיו אינסוף רמות במדרג). הם גם היו צריכים להתפשר בכמה נקודות על מנת לבנות כל כך הרבה מהמתמטיקה, כגון ב"אקסיומת הצמצום". אפילו ראסל אמר כי האקסיומה הזו לא באמת שייכת ללוגיקה.

לוגיקנים מודרניים שבו לתוכנית הקרובה יותר לזו של פרגה. הם נטשו את החוק הבסיסי החמישי לטובת עקרונות הפשטה כגון העיקרון של יום (שמספר הדברים שמתאימים ל - F שווה למספר הדברים שמתאימים ל - G, אם ורק אם קיימת התאמה חד - חד ערכית בין הקבוצות המתארות את F ו - G). פרגה היה זקוק לחוק הבסיסי החמישי כדי לתת הגדרה ברורה של המספרים, אך אפשר להפיק את כל המאפיינים של המספרים מהעיקרון של יום. דבר זה לא היה מספיק בשביל פרגה כי (בפרפרזה על דבריו) אין זה מוציא מכלל אפשרות כי יוליוס קיסר=2.

קונסטרוקטיביזם ואינטואיציוניזם:

אינטואיציוניזם היא עמדה שבאה בעקבות טענתו של קאנט, בדבר האפשרות להגיע אל ההכרה הממשית של טבע העולם באמצעות התבונה בלבד, ולפיה כל הידע המתמטי נובע מהחשיבה האנושית. כל עצם מתמטי הוא תוצר של השכל, ולכן קיומו מותנה ביכולת לבנות אותו. בהתאם לכך, יש לקבל לדיון המתמטי רק עצם שקיימת דרך ברורה לבנותו.

ציטוט טיפוסי הוא של לאופולד קרונקר: "אלוהים ברא את המספרים הטבעיים, כל השאר הוא עבודת האדם". כוח משמעותי מאחורי האינטואיציוניזם הוא ל. אי. ג'יי. בראואר, שהציע לוגיקה חדשה, השונה מהלוגיקה האריסטוטלית הקלאסית, ה"לוגיקה האינטואיציונית" אינה כוללת את כלל השלישי מן הנמנע (החוק שאומר שדבר חייב להיות אמת או שקר, ושאין אפשרות אחרת), ולפיכך היא אינה מסכימה עם הוכחה בדרך השלילה. אקסיומת הבחירה נדחית אף היא. עבודה חשובה נעשתה לאחר מכן על ידי ארנד הייטינג, שהיה תלמידו של ברואר, שניסח באופן פורמאלי את הלוגיקה האינטואיציוניסטית, ועל ידי ארט בישופ, שהצליח להוכיח כמה מהמשפטים החשובים ביותר באנליזה במסגרת הזו.

באינטואיציוניזם, המושג "בנייה ברורה" לא הוגדר באופן חותך, ודבר זה הביא לביקורת עליה. ניסיונות נעשו להשתמש במושגים כגון מכונת טיורינג או פונקציה רקורסיבית על מנת למלא את החסר, דבר שהוביל לטענה כי רק שאלות שמתייחסות להתנהגות של אלגוריתמים סופיים משמעותיות, וכי רק אותם המתמטיקה צריכה לחקור.

תאוריות השכל המוגשם:

תאוריות אלה טוענות כי החשיבה המתמטית היא פיתוח טבעי של המערכת הקוגניטיבית האנושית לנוכח היקום הפיזי. לדוגמה, המושג המופשט של מספר מגיע מהחוויה של ספירת חפצים נפרדים. כלומר, המתמטיקה אינה אוניברסלית ולא קיימת בצורה אמיתית, חוץ מאשר במוח האנושי. בני אדם בונים, אך אינם מגלים, את המתמטיקה.

לפי זה, היקום הפיזי הוא הבסיס האולטימטיבי של המתמטיקה: הוא שהדריך את האבולוציה של המוח ולאחר מכן קבע איזה שאלות המוח הזה יבקש לחקור. אולם, למוח האנושי אין תביעה מיוחדת על "האמת" או על הגישות אליה שנבנות על המתמטיקה, אם בניות אלה כגון זהות אוילר הן "אמת", אז הן אמת כמפה של החשיבה והמוח האנושי, ולא כמפה של דבר שהמוח הזה "רואה".

היעילות של המתמטיקה בהסבר היקום מוסברת בקלות: המוח הוא שבנה את המתמטיקה כדי שיהיה יעיל ביקום הזה.

כנגד טענה זאת מועלית התנגדות הקשורה באינסוף: המתמטיקה מטפלת בהרבה דברים אינסופיים - הן מבחינת סוגים, הן מבחינת כמות והן מבחינת תהליכים, כיצד המתמטיקה, שכוללת עצם או אידאה כמו האינסוף, יכולה להימצא במוח האנושי, שהוא דבר סופי?

קונסטרוקטיביות חברתית או ריאליזם חברתי:

תאוריה זו רואה את המתמטיקה בעיקר כהבניה חברתית, כתוצר של התרבות, שניתן לשינוי ולתיקון. כמו במדעים האחרים, המתמטיקה היא הסכמה בין אנשים, וניתן לשנות אותה אם היא אינה עונה על צורכי הקבוצה. הכיוון של המחקר המתמטי נקבע בידי ההשקפות של הקבוצה החברתית שעוסקת בו, תכונותיה (למשל, האם היא חברה חשדנית או בוטחת באנשים), המבנה החברתי שלה, או על ידי הצרכים של החברה שתומכת בו. כוחות חיצוניים יכולים לשנות את הכיוון של חלק מהמחקר המתמטי, וישנן גם הגבלות פנימיות חזקות (המסורות, השיטות, הבעיות, המשמעויות והערכים המתמטיים שאליהם המתמטיקאים מחונכים). קונסטרוקטיביסטים מרבים לעסוק במושג ההוכחה, במיוחד בפער הרב הקיים בין ההגדרה הפורמלית של הוכחה בלוגיקה מתמטית לבין הוכחות כפי שהן מופיעות הלכה למעשה בכתבי עת וספרים מתמטיים. הם מייחסים את ההבדלים בין קהילות שונות של מתמטיקאים בסטנדרטים של מה שנחשב להוכחה קבילה, שאותם הם מייחסים לנורמות חברתיות שונות.

רעיון זה סותר את האמונות המקובלות ביחס לאופן פעולתם של המתמטיקאים, הטוענות לטוהר ואובייקטיביות המתמטיקה. אך קונסטרוקטיבסטים מתמטיים טוענים כי המתמטיקה למעשה מבוססת על הרבה חוסר ודאות: עם האבולוציה של המתמטיקה, הסטטוס של המתמטיקה הקודמת נעשה פחות ברור, והיא מתוקנת על ידי הקהילה המתמטית, במידה שאפשר או רצוי לשנותה. אפשר לראות את ההיבט הזה בהתפתחות של האנליזה על ידי הבחינה מחדש של החשבון האינפיניטסימלי במאה ה - 19. הם גם אומרים כי ישנה אמונה רבה מדי בהוכחות אקסיומטיות ובביקורת עמיתים הדדית.

את טבעה החברתי של המתמטיקה אפשר לראות בתתי - התרבות שלה. אפשר לעשות גילויים חשובים בענף אחד של המתמטיקה שיהיו רלוונטיים לענפים אחרים, אך בדרך כלל לא מגלים את הקישורים האלה בגלל חוסר הקשר החברתי בין המתמטיקאים. כל תת - תחום יוצר לעצמו קהילה נפרדת, ולעתים יש קושי רב בתקשורת ביניהן, או במחקר העוסק בקשרים שעשויים לחבר את התחומים השונים של המתמטיקה. קונסטרוקטיביים חברתיים רואים את התהליך של המחקר המתמטי כיוצר את המשמעות, ואילו ריאליסטים חברתיים רואים חיסרון ביכולת האנושית לפשט דברים, בהטיות קוגניטיביות אנושיות כמונעים את ההבנה של היקום "האמיתי" של "הדברים המתמטיים". קונסטרוקטיביסטים חברתיים לפעמים דוחים את החיפוש אחר יסודות המתמטיקה ככישלון ודאי, כחסר משמעות או כחסר טעם. יש הטוענים כי המתמטיקה אינה אמיתית או אובייקטיבית כלל, אלא היא מושפעת על ידי גזענות ואתנוצנטריזם. כמה מהרעיונות האלה קשורים לפוסטמודרניזם.

תרומות לאסכולה הזו נעשו על ידי אימרה לקטוש, שבעקבות קרל פופר טען שהידע המתמטי מתפתח בתהליך של השערות והפרכות, ותומאס טימושצקו. פול ארנסט ניסח במפורש פילוסופיה חברתית קונסטרוקטיביסטית, ורובין הרש פיתח תפישה דומה שאותה הוא מכנה הומניזם.

מעבר ל"אסכולות":

במקום להתמקד בוויכוחים הצרים על ה"אמת האמיתית" של המתמטיקה, או אפילו על הדברים המאפיינים את המתמטיקה כמו הוכחה, תנועה גדלה משנות ה - 60 של המאה ה - 20 ועד שנות ה - 90 של המאה ה - 20 החלה לאתגר את שאלת "היסודות", ואת האפשרות למצוא תשובה נכונה לשאלה מדוע המתמטיקה פועלת. ההתחלה של התנועה הייתה במאמר מפורסם של יוג'ין ויגנר מ - 1960, "היעילות הלא - סבירה של המתמטיקה במדעי הטבע", שבו טען כי העובדה שהמתמטיקה ומדעי הטבע כה מתאימים זה לזה לא יכולה להיות מקרית, אך קשה להסביר אותה.

האסכולות ה"קוגניטיביות" או "החברתיות" הן תשובות לאתגר הזה. אך היו גם ויכוחים נוספים שקמו:

מעין - אמפיריציזם:

עניין מקביל אחד, שאינו ממש מפריע לאסכולות באופן ישיר, אך הוא עדיין מאתגר את ההתמקדות שלהם, הוא הרעיון של המעין - אמפיריציזם במתמטיקה. רעיון זה גדל בסוף המאה ה - 20 מהטענה הפופולרית שלא ניתן להוכיח כי אף אחד מיסודות המתמטיקה אכן קיים. יש שקוראים לזה "פוסטמודרניזם מתמטי". גישה זו היא צורה מינימלית של ריאליזם / קונסטרוקטיביזם חברתי, שמקבל שיטות אמפיריציסטיות - למחצה, ואף אמפיריציסטיות ממש, לתחום המתמטי המודרני.

שיטות כאלה תמיד היו חלק מהמתמטיקה העממית, ועל ידיה נעשו פעולות מרשימות של חישוב ומדידה. למעשה, השיטות האלה הם ה"הוכחה" היחידה שיש לתרבות כזו.

הילרי פטנאם טען כי כל תאוריה של ריאליזם מתמטי תכלול שיטות מעין - אמפיריציסטיות. הוא הציע כי יצורים מעולם אחר שעוסקים במתמטיקה, עשויים בהחלט להעדיף שיטות אמפיריציסטיות, ולזנוח את ההוכחות האקסיומטיות והקשוחות - אם כי יש סיכוי גדול יותר שהם יטעו בחישוביהם.

פעולה ומעשה:

חוקרים רבים שאינם עוסקים בהוכחת משפטים מתמטיים העירו כמה הערות מעניינות ביחס לטבעה של המתמטיקה:

יהודה פרל טען, כי כל המתמטיקה כפי שהיא כיום מבוססת על אלגברה של ראייה - והציע אלגברה של מעשה (סיבתיות) על מנת להשלים אותה - דבר זה הוא התעניינות מרכזית של הפילוסופיה של הפעולה ושל מחקרים אחרים של היחס בין "ידיעה" ל"מעשה". התוצר החשוב ביותר של זה היו תאוריות אמת חדשות, בעיקר אלה שקשורים לאקטיביזם ולביסוס שיטות אמפיריות.

איחוד:

הרעיון של פילוסופיה של המתמטיקה בנפרד מהפילוסופיה הכללית ספג ביקורת כ"מביא מתמטיקאים טובים לפילוסופיה גרועה" - פילוסופים מעטים מסוגלים להבין את השפה והתרבות המתמטית באופן כזה שיוכלו לקשר בין המושגים הרגילים יותר של המטאפיזיקה לרעיונות המטאפיזיים המיוחדים יותר של האסכולות דלקמן. דבר זה יכול להוביל לחוסר קשר, שבו המתמטיקאים ממשיכים לעסוק בפילוסופיה גרועה וחסרת בסיס כהצדקה לאמונה בראיית עולם שמאפשרת להם לעבוד בתחומם.

אם כי תאוריות חברתיות ומעין - אמפיריציזם, ובמיוחד תאוריית המוח המוגשם, התמקדו יותר באפיסטמולוגיה שמונחית על ידי הנוהגים המתמטיים הקיימים, הם אינם מצליחים לקשר בין התחומים האלה לבין החישה והידע היומיומי.

אתיקה:

כמו כן, יש אך מעט התייחסות לאתיקה של המחקר המתמטי. בתרבות טכנולוגית, המתמטיקה נתפסת כצורך מוחלט שערכה ברור מאליו - אף אם לענפים מסוימים אין מטרה ברורה, או שהם מועילים רק על מנת לאפשר מאבקים, כמו קריפטוגרפיה, סטגנוגרפיה, שמועילים לשמירת סודות, או המתמטיקה שקשורה לשיפור הביקוע הגרעיני. בעוד שהרוב מסכימים כי יש לפיזיקאים אחריות על המעשים האלה, מעטים מייחסים אחריות כלשהי למתמטיקאים.

הסוציולוגיה של הידע עסקה בחלק מהביקורת הזו, אך המתמטיקה עצמה הצליחה להתחמק מהמבטים הבוחנים שהם מנת חלקם של מדעים כמו הגנטיקה, הפיזיקה, הכלכלה או הרפואה.

פסיכולוגיה אבולוציונית לדוגמה אימצה את הרעיון ש"המוח הוא מחשב", במשמעות של "מכונת טיורינג". מהן המשמעויות של שימוש בהפשטה שאמורה הייתה להסביר מחשבים, להסבר המוח האנושי?

אסתטיקה:

יופי מתמטי

טענה נוספת היא שאפשר לראות את המתמטיקה באופן צר כמדע המדידה, עם כמות גדולה של קיצורי דרך שנועדו לפשט את החישובים. כמה מהאסכולות ייחסו למתמטיקה יותר חשיבות מאשר המטרה התועלתנית הזו - ולפעמים אף חיפשו הדרכה מוסרית, או אסתטיקה של האמת והיופי, בהפשטות של המתמטיקה. יש שרואים זאת כסימפטום של מדענות. רעיונות אלה מציעים כי המתמטיקה תקפה בתחומים רחבים יותר מאשר פיזיקה בלבד, דוגמת מדעי החברה ומדע הביולוגיה.

שפה:

לבסוף, אף כי מתמטיקאים או פילוסופים רבים יקבלו את האמירה "מתמטיקה כשפה", אין הרבה תשומת לב שמופנית למשמעות של האמירה הזו. לא משתמשים בבלשנות כלפי מערכות הסמלים של המתמטיקה, כלומר, חוקרים את המתמטיקה באופן שונה מאשר שפות אחרות. היכולת לקלוט את המתמטיקה ולפעול בה נתפסת כנפרדת מאוריינות וקליטת שפה.

יש שטוענים

כי דבר זה הוא תוצאה של כישלון לא של הפילוסופיה של המתמטיקה, אלא של הבלשנות ושל מחקר התחביר הטבעי. תחומים אלה, הם אומרים, אינם קשיחים מספיק, והבלשנות צריכה "לסגור את הפער". אך דבר זה נסמך במרומז על הרעיון שהמתמטיקה היא עילאית מכל שאר סוגי הידע. הסטנדרטים של הקשיחות אולי שונים בשפות שונות, אך "יותר" הוא לאו דווקא "טוב יותר".
אנליטי המצאות חקירות טענות התחלה אובייקט מה זה שלמות מתמטיקה פלאטוניזם סוד שקר או אמת מתמטיקה פילוסופיה פילוסופיה של המתמטיקה
אושר, איך להיות מאושר? סוד האושר, כמה עולה להיות מאושר, לתת כדי לקבל, התמודדות עם מחלת הפרקינסון, מחלה ניוונית, מחלה חשוכת מרפא, להתמודד עם כאב, לחיות עם פרקינסון, לשלם על פגישה
אושר, איך להיות מאושר? סוד האושר, כמה עולה להיות מאושר, לתת כדי לקבל, התמודדות עם מחלת הפרקינסון, מחלה ניוונית, מחלה חשוכת מרפא, להתמודד עם כאב, לחיות עם פרקינסון, לשלם על פגישה
...מאושר? סוד האושר, כמה עולה להיות מאושר, לתת כדי לקבל, התמודדות עם מחלת הפרקינסון, מחלה ניוונית, מחלה חשוכת מרפא, להתמודד עם כאב, לחיות עם פרקינסון, לשלם על פגישה האם אפשר להפסיק לפחד ולהיות מאושרים באמת? אליעד כהן מסביר שכדי להפסיק לפחד, האדם צריך להסתכל לתוך הפחד ולהבין מה מקורו. אם אדם הוא אמיתי עם עצמו ושואל את השאלה למה אני מפחד?, בסופו של דבר הוא מגיע להבנה שהפחד הוא תוצאה של אמונה שמשהו הוא רע. אליעד נותן דוגמה על ילד קטן: אם אומרים לילד שהוא ימות בעוד שבוע, הוא לא מפחד כי עדיין אין לו את...
יעוץ קריירה, לבטל חוזה עבודה, התלבטות לגבי מקום עבודה, לא מרגיש בנוח לבטל חוזה, איך לשמור על יחסים טובים עם מקום עבודה? תהליך מציאת עבודה, חיפוש עבודה, ראיון עבודה
יעוץ קריירה, לבטל חוזה עבודה, התלבטות לגבי מקום עבודה, לא מרגיש בנוח לבטל חוזה, איך לשמור על יחסים טובים עם מקום עבודה? תהליך מציאת עבודה, חיפוש עבודה, ראיון עבודה
...התלבטות לגבי מקום עבודה, לא מרגיש בנוח לבטל חוזה, איך לשמור על יחסים טובים עם מקום עבודה? תהליך מציאת עבודה, חיפוש עבודה, ראיון עבודה איך לבטל חוזה עבודה בצורה נעימה וללא תחושת אי נעימות? אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם מוצא עבודה ומתחייב למקום מסוים, ואז מוצא הזדמנות אחרת שמשתלמת לו הרבה יותר, הוא עלול להרגיש לא בנוח לבטל את ההתחייבות למקום העבודה הראשון. אליעד מדגיש כי מבחינה חוקית אין שום בעיה, עובד יכול להתחיל עבודה חדשה ולסיים אותה אפילו אחרי זמן קצר מאוד, ואין לו מחויבות חוקית ארוכת טווח כלפי...
איך מנתחים תהליך? דוגמה לניתוח תהליך, ניתוח הנחות יסוד, איך להיות ממוקד מטרה? איזה שאלה לשאול? הנחת יסוד פנימית, הנחת יסוד חיצונית, איך מנתחים בעיה? איך למצוא פתרון? איך למצוא הנחת יסוד?
איך מנתחים תהליך? דוגמה לניתוח תהליך, ניתוח הנחות יסוד, איך להיות ממוקד מטרה? איזה שאלה לשאול? הנחת יסוד פנימית, הנחת יסוד חיצונית, איך מנתחים בעיה? איך למצוא פתרון? איך למצוא הנחת יסוד?
...לניתוח תהליך, ניתוח הנחות יסוד, איך להיות ממוקד מטרה? איזה שאלה לשאול? הנחת יסוד פנימית, הנחת יסוד חיצונית, איך מנתחים בעיה? איך למצוא פתרון? איך למצוא הנחת יסוד? איך מנתחים תהליך בצורה מעמיקה? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מסביר את חשיבות ניתוח התהליכים המנטליים והמעשיים, עם דגש על איך להיות ממוקדים במטרה. ניתוח תהליך דורש שאלת שאלות נכונות וזיהוי הנחות יסוד, הן פנימיות והן חיצוניות, שעשויות להוביל אותנו לתוצאה הרצויה. מהן הנחות יסוד פנימיות וחיצוניות? אליעד מדגיש את החשיבות של זיהוי הנחות היסוד בשאלות...
השפעת הסביבה על האדם, איך המוח מושפע מדעות של אחרים? איך הסביבה משפיעה על האדם? מה חושבים עלי? מה אחרים חושבים? להאמין לאנשים, שטיפת מוח, השפעת הסביבה על התנהגות האדם, איך החברה משפיעה על האדם? להיות מושפע
השפעת הסביבה על האדם, איך המוח מושפע מדעות של אחרים? איך הסביבה משפיעה על האדם? מה חושבים עלי? מה אחרים חושבים? להאמין לאנשים, שטיפת מוח, השפעת הסביבה על התנהגות האדם, איך החברה משפיעה על האדם? להיות מושפע
...מושפע מדעות של אחרים? איך הסביבה משפיעה על האדם? מה חושבים עלי? מה אחרים חושבים? להאמין לאנשים, שטיפת מוח, השפעת הסביבה על התנהגות האדם, איך החברה משפיעה על האדם? להיות מושפע איך דעות של אחרים משפיעות על המחשבות שלנו? השאלה המרכזית שאליעד כהן דן בה בהרצאה זו, היא איך קורה שאדם מתחיל לחשוב שמשהו נכון, רק מפני שמישהו אחר אמר או חשב כך קודם לכן. אליעד מבהיר שבאופן טבעי האדם מושפע מדעותיהם של אחרים, אך מדגיש שזו לא תמיד תופעה מוחלטת. מתי אנחנו מושפעים מדעות של אחרים ומתי לא? לדברי אליעד, האדם מושפע...
זיכרון, ריכוז, איך לזכור? איך להתרכז? הפרעות קשב וריכוז, חוסר ריכוז, איך לא לשכוח? ניהול זמן, לנהל את הזמן, זיכרון לטווח קצר, שיטות לזיכרון לטווח ארוך, שיטות ריכוז, שיפור הזיכרון, ADHD
זיכרון, ריכוז, איך לזכור? איך להתרכז? הפרעות קשב וריכוז, חוסר ריכוז, איך לא לשכוח? ניהול זמן, לנהל את הזמן, זיכרון לטווח קצר, שיטות לזיכרון לטווח ארוך, שיטות ריכוז, שיפור הזיכרון, ADHD
...הפרעות קשב וריכוז, חוסר ריכוז, איך לא לשכוח? ניהול זמן, לנהל את הזמן, זיכרון לטווח קצר, שיטות לזיכרון לטווח ארוך, שיטות ריכוז, שיפור הזיכרון, ADHD מה גורם לחוסר ריכוז ולבעיות זיכרון? הסיבה המרכזית לבעיות ריכוז ולבעיות זיכרון היא חוסר היכולת להבדיל בין עיקר לטפל ובין מה שחשוב למה שלא חשוב. אליעד כהן מסביר שבעיית הריכוז בעבודה נובעת מכך שהמוח שלנו נוטה להתמקד במה שנתפס בעיניו כחשוב ביותר באותו רגע. אם יש סביבנו רעשים, דיבורים, או אירועים שפתאום מושכים את תשומת ליבנו, זה קורה רק משום שבאותו רגע הם...
אהבה ושנאה, אהבה לא פרופורציונאלית, שנאה לא פרופורציונאלית, אהבה לא הגיונית, שנאה לא הגיונית, למה מישהו אוהב אותך? למה מישהו שונא אותך? למה מישהו מאוד אוהב אותך? למה מישהו מאוד שונא אותך? ריבאונד, אהבה יחסית, שנאה יחסית
אהבה ושנאה, אהבה לא פרופורציונאלית, שנאה לא פרופורציונאלית, אהבה לא הגיונית, שנאה לא הגיונית, למה מישהו אוהב אותך? למה מישהו שונא אותך? למה מישהו מאוד אוהב אותך? למה מישהו מאוד שונא אותך? ריבאונד, אהבה יחסית, שנאה יחסית
...אהבה לא פרופורציונאלית, שנאה לא פרופורציונאלית, אהבה לא הגיונית, שנאה לא הגיונית, למה מישהו אוהב אותך? למה מישהו שונא אותך? למה מישהו מאוד אוהב אותך? למה מישהו מאוד שונא אותך? ריבאונד, אהבה יחסית, שנאה יחסית למה מישהו אוהב אותך בצורה לא פרופורציונלית? לפי אליעד כהן, הסיבה לכך שמישהו יכול לאהוב אותך באופן מוגזם או לא פרופורציונלי, גם אם עשית לו טוב קטן בלבד, תלויה בחוויות העבר שלו. למשל, אם אדם סבל בעבר מיחס מאוד גרוע, יחס מזלזל, פוגע או מתעלל, ואז הוא נתקל באדם שנותן לו אפילו מעט טוב או יחס סביר...
חוסר אונים, פחד מחוסר אונים, מפחד להיות חסר אונים, מפחד לאבד שליטה, מפחד מפני חוסר אונים, מפחד להיות תלוי באחרים, התמודדות עם חוסר אונים, טיפול בחוסר אונים, פחד ממחלה, פחד מזקנה, פחד מאובדן שליטה, חרדת חוסר אונים, איבוד שליטה
חוסר אונים, פחד מחוסר אונים, מפחד להיות חסר אונים, מפחד לאבד שליטה, מפחד מפני חוסר אונים, מפחד להיות תלוי באחרים, התמודדות עם חוסר אונים, טיפול בחוסר אונים, פחד ממחלה, פחד מזקנה, פחד מאובדן שליטה, חרדת חוסר אונים, איבוד שליטה
...מחוסר אונים, מפחד להיות חסר אונים, מפחד לאבד שליטה, מפחד מפני חוסר אונים, מפחד להיות תלוי באחרים, התמודדות עם חוסר אונים, טיפול בחוסר אונים, פחד ממחלה, פחד מזקנה, פחד מאובדן שליטה, חרדת חוסר אונים, איבוד שליטה איך להתמודד עם פחד מחוסר אונים ואובדן שליטה? פחד מחוסר אונים נוגע לחשש מהמקרים בהם אדם ירגיש חסר שליטה, תלוי באחרים, חולה או חסר אונים. אנשים פוחדים ממצבים בהם הם לא יכולים לשלוט בעצמם, כגון מחלה קשה, הזדקנות או אובדן יכולות פיזיות. השאלה המרכזית היא: איך להתמודד עם הפחד הזה? מהו חוסר אונים...
אושר למתקדמים, מה טוב ברע? למה יש רע? לאהוב את הפחד, למה יש פחד? מהי מטרת הרע? המרדף אחרי הרצון, מטרת הרצון, למה יש רצון? הטוב שברע, איך לא להרגיש רע? תמיד יהיה חיסרון
אושר למתקדמים, מה טוב ברע? למה יש רע? לאהוב את הפחד, למה יש פחד? מהי מטרת הרע? המרדף אחרי הרצון, מטרת הרצון, למה יש רצון? הטוב שברע, איך לא להרגיש רע? תמיד יהיה חיסרון
...למה יש רע? לאהוב את הפחד, למה יש פחד? מהי מטרת הרע? המרדף אחרי הרצון, מטרת הרצון, למה יש רצון? הטוב שברע, איך לא להרגיש רע? תמיד יהיה חיסרון מה טוב ברע? מה מטרת הרע והפחד? במהלך ההרצאה, אליעד כהן עוסק בשאלות פילוסופיות ומשמעותיות של החיים, שמרכזן קשור לטבעו של רע, פחד ורצון, ולמטרותיהם. הוא בודק את משמעותם ואת הדרך בה אנו מתמודדים עם תחושות אלו. איך להתמודד עם פחד? תחילתו של השיח עוסקת בשאלה איך להתמודד עם פחד. אליעד שואל אם אפשר לרצות את הפחד, כלומר, להימנע מלרצות להימלט ממנו, ולבקש ממנו להישאר...
למה קיימים השקר והטיפשות של הנפרדות? + למה דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו?
למה קיימים השקר והטיפשות של הנפרדות? + למה דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו?
...הנפרדות? + למה דווקא התורה היא השטן בהתגלמותו? למה בעצם קיימת טיפשות ושקר של תפיסת הנפרדות? אליעד כהן עוסק בשאלה מדוע קיימת בעולם תפיסת הנפרדות והטיפשות של האדם, אותה תפיסה של טוב ורע, של סיבה ותוצאה ושל חוקים. לדבריו, תפיסה זו היא הבסיס לקיומו של העולם וליכולת שלנו לפעול ולחיות. אליעד מסביר כי הנפרדות וההפרדה בין דברים היא זו שמאפשרת מציאות. ללא הנפרדות הזו, לא היה ניתן להתקיים, ולא היה ניתן לקיים שום פעולה, מכיוון שאם האדם היה חי בתפיסה שהכל תמיד טוב בצורה מוחלטת, לא היה צורך בשום פעולה או מאמץ...
ללמוד על עצמך, דרך הלימוד של העולם
...בכל פעם שהאדם לומד איזה דבר כלשהו בעולם, הוא בעצם לומד להכיר את עצמו. והעניין הוא, כי האני של האדם, הוא חלק מהאני הגדול יותר של המציאות. והאני האמיתי של האדם, הוא האני של המציאות כולה (כמו שהאני האמיתי של היד, הוא האני של הגוף השלם כולו). והאדם נמצא בתוך חלום של עצמו, שהוא האני הגדול יותר, שחושב את המציאות. וזה בעצם אומר, שכל דבר שאותו רואה האדם, וכל דבר שקיים, הוא בעצם חלק מהגוף של האדם. כי האדם הוא רק חלק, בתוך התמונה. וכל אחד ואחד מהחלקים, הוא בעצם חלק, מהגוף השלם של התמונה המלאה של המציאות,...
דפוסי חשיבה. איך לשנות בקלי קלות? האם אתה אוהב את עצמך מספיק? חלק 2
...איך לשנות בקלי קלות? האם אתה אוהב את עצמך מספיק? חלק 2 המשך מכאן: כיצד ניתן לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות בקלי קלות ? האם אתה אוהב את עצמך מספיק ? חלק 1. איך כל זה קשור? כי אכן באפשרותך לגרום לעצמך לרצות להשתפר וזאת על ידי ביצוע של פעולות קטנות הפשוטות ביותר והבסיסיות ביותר שהן אומנם אכן פשוטות וקלות לביצוע. לא רק כמו לקחת כוס מים מהברז כמו שהזכרנו בהתחלה, אלא הן קלות לביצוע וליישום כמעט כמו לנשום אויר. ולהיכן אנחנו מגיעים מכאן? מכאן אנחנו חוזרים לפעולה הבסיסית ביותר שהכי קל לעשות אותה והיא לרצות,...
הסרת עין הרע
...כנראה שאתם צריכים לעשות הסרת עין הרע, אבל רגע מה הבעיה - קנה קמיע או שלם לאיש מקצוע והחיים יסתדרו. לא אתה לא צריך להבין למה זה קרה ואיך אתה יכול בעצמך לעזור לעצמך. הסרת עין הרע והחיים יפים. יותר מכך - עשה לכמה מבני המשפחה טקס הסרת עין הרע וקבל הנחה משפחתית, אחרי הכל עין הרע זה מסוכן וכולם יודעים שיש דבר כזה אבל הסרת עין הרע תפתור הכל. תופעה שלצערי אני נתקל בה יותר ויותר היא אלו שפונים אליי לבקשת עזרה במצוקה נפשית ומספרים שאמרו להם שיש עליהם עין הרע והם רוצים לעשות הסרת עין הרע. בדרך כלל גם על יד...
ביטחון עצמי - מדריך לשיפור הערכה עצמית
...עצמית נמוכה אני בטוח שאתה יודע כי הערכה עצמית היא הערך שאתה רואה את עצמך כאדם. האם אתה מאמין שההערכה העצמית שלך סבירה או נמוכה? במידה והיא לא גבוהה תאמין או לא, זה בעיה נפוצה מאוד! אך יש לי חדשות כי זה משהו שאפשר לתקן בקלות יחסית. במהלך המאמר הבא אני הולך לחשוף אותך להרבה טיפים וטכניקות שיעזרו לך להעלות את ההערכה העצמית שלך, אבל תחילה בוא לחקור מדוע דימוי עצמי נמוך יכול להיות מזיק כל כך. רובנו לומדים מגיל צעיר להיות אנוכי לעצמנו ולחשוב על אחרים לפני שאנחנו חושבים על עצמנו ועל הצרכים שלנו. זה לא...
פרחי באך ו - ילדים עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות
...ילדים עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות שני ילדים הגיעו אלי לטיפול. אחד בן 10 והשני בן 7, שניהם לכאורה, עם אותה בעיה שאותה האם מציגה: לא מרוכזים בשיעור, חסרי מנוחה ועודף מתח. בשיחה עימם כל ילד הוא עולם אחר וכל אחד מקבל תמצית עם הרכב שונה. קשיי ריכוז יכולים לנבוע מכמה סיבות ולעיתים הם נובעים מקשיים אחרים שבגללם לא בא להם בכלל להתרכז. במקרים אלו בטיפול, נטפל פנימה יותר, מה הביא אותו עד הלום. יש אפשרות שהילד מתוח כי עוברת עליו כעת תקופה מאוד מסוימת שעלייה צריך לדבר, ייתכן, שמשעמם לו והחומר מאוד...
תפישת מציאות של אחדות - איך להשיג אותה, מה משמעות החיים, איך להתחבר לשכל העליון ולאמת אובייקטיבית
...להשיג אותה, מה משמעות החיים, איך להתחבר לשכל העליון ולאמת אובייקטיבית לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: תפישת מציאות של אחדות - איך להשיג אותה, מה משמעות החיים, איך להתחבר לשכל העליון ולאמת אובייקטיבית. מה שאני טוען בסופו של דבר, שהישועה שלך תלויה בהבנה, לא בעשייה. מה זה אומר? שיש משהו במציאות שאת צריכה להבין, ואם תביני אותו סיימת את הסיפור. מה בסוף את צריכה להבין? את צריכה להבין שאת אלוהים. ואם את מבינה את זה, זה משנה לך את חוויית המציאות. אם האדם מבין את כל התהליכים, בסוף הוא מבין שהכל...
איך לחפש את האמת והטוב מתוך השקר והרע?
...בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על איך לחפש את האמת והטוב מתוך השקר והרע?. הרצאה על איך לחפש את האמת הפנימית ואת הטוב הפנימי, למרות שהשכל של האדם נחלש והתערבבו אצלו האמת והשקר והטוב והרע. והתבאר מה לעשות כאשר כושר השיפוט של האדם נחלש. והתבאר שמי שרוצה להיות מאושר, עליו לחפש את האמת. כי האדם עושה את כל מעשיו כדי להרגיש טוב ולהיות מאושר. ומי שרוצה להרגיש טוב, עליו להבין את מערכת החוקים שבה הוא מנסה להרגיש טוב. ולחפש את האמת, פירושו לברר את האמיתות של תפישת המציאות. האם מערכת הערכים היא נכונה...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5
...להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5. נמשיך בעמוד 171 בחלק ראשון. הסברנו שאם המקום נמצא בכל מקום, והזמן נמצא בכל הזמן, ויש מציאות שנמצאת בכל מקום ובכל זמן, ואם אתה מבין שהמציאות נמצאת בכל מקום ובכל זמן, אז זה גורם, שלך כישות נפרדת לא יהיה מקום. כי אם בכל מקום יש מציאות...
המשפחה - קשר של שתיקה
...האמיתית והמלאה בחיי המשפחה מושגת עי פתיחות שבה יכולים שני בני הזוג להיות הם עצמם. פתיחות שבאה לידי ביטוי ביכולת להתחלק בחוויות, ברגשות, בציפיות, במחשבות, בפחדים ובחרדות. צורך זה הוא שהביא את אחד מבני הזוג לאימון. המושג המתאר את ההתחלקות ברגשות אלה הוא התקשורת. התקשורת היא דו - סיטרית. אין די בכך שאנו יודעים להיפתח ולאפשר לשני להכירנו. עלינו ללמוד להבין גם את השני. ללא התחלקות זו, הופכים הנישואים למונולוג. מה קורה במערכת יחסים בין בני זוג כאשר אחד מבני הזוג מדבר, והשני שותק? על פני השטח נראה שהאדם...
דיאטה / לרדת במשקל / הרגלי אכילה - הצלחות קטנות
דיאטה / לרדת במשקל / הרגלי אכילה - הצלחות קטנות על הצלחות קטנות חשבתי מה לקחתי על עצמי? זה ממש קטן.. בדיחה... אבל עובדה שלא עשיתי את זה עד היום... אני כאילו מזלזלת במה שאני מצליחה. אני מזכירה לעצמי שעשיתי כמה צעדים בדרך. מה שעשיתי זה לא מבוטל. זה חלק מתהליך שלא הושלם. כמה צעדים בתוך מסע. זה מחזק אותי. לצד חששות שלי מהצעדים הבאים, אני רואה את מה שעשיתי ונותנת לזה את הכבוד הראוי
שיקול דעת נכון - לעשות את המקסימום
...המקסימום החשיבות בהפעלת שיקול דעת נכון - לעשות את המקסימום יש מצבים בחיים שאדם רוצה לעשות כמה דברים אבל, לממש בהם את האופטימום, והוא מחפש שיטות ודרכים איך לעשות זאת, אבל תמיד נתקל בקשיים של אם הוא עושה דבר אחד, את השני הוא לא עושה במאה אחוז, וכן את השלישי והלאה על זו הדרך. ומה הכוונה שהוא מחפש להצליח בכמה דברים? לדוגמה, יש נושאים שהוא רוצה ללמוד, אבל הוא חושש שאם ישקיע באחד הוא יאבד אחוזים משאר הנושאים אותם הוא רוצה ללמוד. ובעצם כאן, האדם בשיקול הדעת מפעיל הנחת יסוד שגויה, שאם משקיעים בתחום מסויים...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הסכמה בין אנשים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הסכמה בין אנשים, איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך להעריך את עצמך? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם גירושין? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך למצוא זוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: הסכמה בין אנשים, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
לראיין לתפקיד של איש מכירות בחורה סוג ב... פחד להרגיש אהבה להבין את נפש האדם דימוי הרגשת ניתוק מפחד שצוחקים עלי פחדים של מנהלים להרגיש טוב באמצעות שנאה עצמית אהבה עצמית כניגוד איך לדעת האם היא אוהבת אותי? האם אהבה היא שנאה? מבחן אושר לחפש אושר סקס עם מישהי אחרת אתה בזוגיות טובה לגרום לעובד לקבל החלטות האם צריך פשוט להחליט? התמודדות עם מועקות התמודדות עם בת זוג שלא רוצה מחויבות הצלחה בחיים תעשה אותך מאושר להצליח ולא להיכשל סודות ההשפעה של מנטורים טבלת יעדי מכירות לשכנע ילד לעשות שעורי בית ילד רגיש מידי הנאה גשמית איך לפרוץ לתת מודע? איך להיגמל מכדורים פסיכיאטריים? סכיזופרניה אצל ילדים איך לבחור יועץ להחזרת אקסים? למה לחזור לאקסית? קרע בשריר ההמסטרינג כיווץ שריר להיות אלוהים וישויות בחלום אלוהים הוא טוב בן אדם מואר לשמור על הארה שנעלמת להיות אלוהים האם אפשרי להיות אלוהים? לגרום לאנשים לחשוב שיש לך כסף לקנות דירה או לחיות בשכירות משמעות החיים כמשחק מה קורה אחרי שמשיגים את מטרת החיים? מוניטין חיובי אנרגיות חיוביות מאנשים אני רובוט בחירה חופשית של אלוהים מה היה לפני העולם? היקום מתפשט עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי למתבגרים, מאמן אישי לילדים, מאמן אישי להרזיה בתחום הסכמה בין אנשים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 05_10_2025 השעה 11:51:13 - wesi4