ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה היקום מתכווץ ✔בודהיזם - רשת כל ההשקפות - 1 ✔רשת כל ההשקפות Brahmajla Sutta הסיפור אודות הנוודים (paribbjakakath) 1.1... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - רשת כל ההשקפות - 1
רשת כל ההשקפות

Brahmajla Sutta

הסיפור אודות הנוודים (paribbjakakath)

1.1. כך שמעתי [1]. פעם אחת הבודהה [2] נדד על הדרך בין רָאגַ'גַהַה ונָאלַנְדָא [3] בלווית קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים. באותה העת גם הנווד סוּפִּיַה נדד על הדרך הזו יחד עם תלמידו, הצעיר בְּרַהְמַדַטַּה. בדרכם הנווד סופיה דיבר רבות בגנותם [4] של הבּוּדְהַה, הדְהַמַה והסַנְגְהַה [5]. אך תלמידו, הצעיר ברהמדטה, דיבר רבות בשבחם של הבודהה, הדהמה והסנגהה. כך הלכו השניים, המורה ותלמידו, בעקבות הבודהה וחבורת הנזירים, והם סותרים זה את זה בטענותיהם.

1.2. לאחר זמן מה עצרו הבודהה וקבוצת הנזירים למנוחת הלילה במתחם המשכן המלכותי בגן אַמְבַּלַטְּהִיקָא. וכך גם הנווד סופיה ותלמידו הצעיר ברהמדטה נכנסו למתחם המשכן המלכותי בגן אמבלטהיקה כדי להעביר שם את הלילה. גם שם הוסיף הנווד סופיה לדבר בגנותם של הבודהה, הדהמה והסנגהה, בעוד תלמידו ברהמדטה דיבר רבות בשבחם. וכך שוחחו השניים והם סותרים זה את זה בטענותיהם.

1.3. מוקדם בבוקר מספר נזירים, לאחר שקמו, התאספו והתיישבו בביתן העגול וכך היה הלך הרוח של שיחתם: "חברים, מה נפלא ונהדר האופן בו המכובד, האַרַהַנְט, הבודהה הער בשלמות [6], ניחן ביכולת לדעת, לראות ולהבחין במגוון נטיות האופי של היצורים החיים! כך שהנווד סופיה דיבר בדרכים רבות בגנותם של הבודהה, הדהמה והסנגהה, בעוד שתלמידו הצעיר ברהמדטה דיבר בשבחם של הבודהה, הדהמה והסנגהה בדרכים רבות. ובעודם מתווכחים, הלכו בעקבות הבודהה וקבוצת הנזירים, והם מעלים טענות הסותרות זו את זו. "

1.4. אז הבודהה, בעודו מודע לדברי אותם נזירים, הלך אל הביתן העגול, התיישב על המושב המוכן ואמר: "נזירים, מהו נושא השיחה שניהלתם זה עתה? לאיזו שיחה הפרעתי? ". והם סיפרו לו.

1.5. "נזירים, אם מישהו מדבר בגנותי או בגנות הדהמה, או בגנות הסנגהה, אל לכם להניח לכעס, רוגז, או זדון לעלות בכם. אם תהיו כעוסים או מרוגזים במצב כזה, הדבר יהווה מכשול עבורכם. כיוון שאם אחרים מגנים אותי, את הדהמה, או את הסנגהה ואתם כועסים או מרוגזים, האם תוכלו לזהות אם דבריהם נכונים או לא? "

"לא, אדוני. "

"נזירים, אם אחרים מדברים בגנותי, או בגנות הדהמה, או בגנות הסנגהה, עליכם להסביר מה מוטעה ולהצביע על כך כמוטעה, באמירה: 'זו טעות, זו איננה אמת, זו אינה דרכנו, אין דבר כזה אצלנו. '

1.6. אך נזירים, אם אחרים מדברים בשבחי, או בשבח הדהמה, או בשבח הסנגהה, אל לכם להיות מרוצים, מאושרים, או מרוממים. אם תהיו מרוצים, מאושרים או מרוממים לשמע שבחים כאלו, הדבר יהווה מכשול עבורכם. אם אחרים משבחים אותי, את הדהמה או את הסנגהה, עליכם לאשר את מה שנכון כאמת, באמירה: 'זה נכון, זו אמת, זו דרכנו, יש דבר כזה אצלנו. '

1.7. נזירים, אדם מן השורה [7] מתייחס רק לעניינים בסיסיים ופְּחוּתֵי חשיבות של התנהגות מוסרית [8] בלבד כאשר הוא מדבר בשבחו של הטַטְהָאגַטַה [9]. ומהם העניינים הבסיסיים ופחותי החשיבות של התנהגות מוסרית בלבד אליהם אדם מן השורה מתייחס בשבחיו?

החלק הקצר על מוסריות (Cullasla)

1.8. 'לאחר שזנח הריגת יצורים חיים, הפרוש גוטמה נמנע מלהרוג יצורים חיים, ללא מקל או חרב, בעל מצפון, מלא חמלה ואהבה לרווחת כל היצורים החיים. ' כך, נזירים, אדם מן השורה משבח את הטטהאגטה [10].

'לאחר שזנח לקיחת מה שלא ניתן, הפרוש גוטמה נמנע מלקחת מה שלא ניתן, ביושר והגינות מקבל רק מה שניתן, מבלי לגנוב. לאחר שזנח דרך חיים לא צנועה, הפרוש גוטמה חי הרחק [מנשים], ונמנע מפעילות וולגרית של יחסים מיניים [11].

1.9. לאחר שזנח דיבור לא נכון, הפרוש גוטמה נמנע מלומר שקר, דובר אמת, אמין ומהימן, שניתן לסמוך ולבטוח בדבריו ואינו מטעה אף אחד בעולם. לאחר שזנח דיבור משמיץ, הוא לא חוזר שם על מה ששמע כאן במטרה להפריד ולסכסך בין אלו, או חוזר כאן על מה ששמע שם במטרה להפריד ולסכסך בין ההם. כך, הוא מפייס ומפשר בין אלו המסוכסכים ומקדם אחווה בין המאוחדים, מוביל להרמוניה, לשמחה, לאהבה, לנועם, ומדבר בזכות השלום והשלווה. לאחר שזנח דיבור גס, הוא נמנע מלדבר בגסות. הוא מדבר ללא אשמה, במילים עדינות, נעימות לאוזן, חביבות, נוגעות ללב, אדיבות ומנומסות, ידידותיות ומוסכמות על דעת רבים. לאחר שזנח דיבור סרק, הפרוש גוטמה נמנע משיחות סרק. הוא מדבר בזמן המתאים, על מה שנכון ולעניין [12], על הדהמה ועל הסנגהה. את דבריו כדאי לזכור, הם מתוזמנים היטב, נתמכים בסיבות, מוגדרים היטב ומחוברים למטרה. כך אדם מן השורה משבח את הטטהאגטה.

1.10.הפרוש גוטמה נמנע מלפגוע בזרעים ובצמחים. הוא אוכל רק פעם ביום ונמנע מלאכול בלילה ובזמנים לא נאותים [13]. הוא נמנע מצפייה בריקודים, שירה, נגינה, מוזיקה ומופעים. הוא נמנע מלהשתמש בזרים, בשמים, תכשיטים, קישוטים ועיטורים. הוא נמנע מלהשתמש במיטות ומושבים גבוהים או מפוארים. הוא נמנע מלקבל זהב וכסף [14]. הוא נמנע מלקבל תבואה או בשר לא מבושלים, הוא לא מקבל נשים ונערות, עבדים ושפחות, עזים וכבשים, עופות וחזירים, פילים, בקר, סוסים ואתונות. הוא נמנע מלקבל שדות וקרקעות [15]. הוא נמנע מהעברת מסרים דרך רצים ושליחים. הוא נמנע מקנייה ומכירה, משימוש במשקלי שקר ומכשירי מדידה מזייפים, מלקיחת שוחד ושחיתות, מעשי תרמית והונאה, מפציעה, הריגה, אסירה, מעשי שוד וביזת מזון. ' כך אדם מן השורה משבח את הטטהאגטה.

החלק הבינוני על מוסריות (Majjhimasla)

1.11.'בעוד, רבותיי, ישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, ובאופן מתמיד מזיקים לזרעים המתרבים משורשים, גזעים, נבטים וזרעים, הפרוש גוטמה נמנע מלפגוע בזרעים ובצמחים. ' כך אדם מן השורה ישבח את הטטהאגטה.

1.12.'בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר ממשיכים להשתמש במצרכים מאוחסנים, כגון אוכל, משקאות, בגדים, כלי רכב, מיטות, בשמים ובשר - הפרוש גוטמה נמנע משימוש במצרכים כאלו.

1.13.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר ממשיכים להיות נוכחים במופעי ריקוד, שירה, נגינה, תיאטרון, הקראת בלדות, מופעי מחיאות כף, מצלתיים ותופים, מופעים אומנותיים [16], מופעי אקרובטיקה ופעלולים [17], קרבות פילים, סוסים, שוורים, פרים, תיישים, איילי ניגוח, תרנגולים, ושלוים, קרבות קני עץ, אגרוף והאבקות, קרבות מומחזים, תהלוכות, תצוגות מערכי קרב, ותצוגות לוחמים - הפרוש גוטמה נמנע להיות נוכח במופעים כאלו.

1.14.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר משתתפים במשחקים ושעשועים מעין אלו [18]: שחמט על לוח של שמונה שורות, שחמט על לוח של עשר שורות [19], 'לוח באוויר' [20], קלס, דוקים, משחקי קוביות, משחקי מקלות, יצירת תמונות באמצעות טבילת ידיים בצבע, משחקי כדור, נשיפות במקטרות צעצוע עשויות עלים, משחק במחרשות מיניאטוריות, קפיצות סלטות, משחק בתחנות רוח מנייר, משקלי צעצוע, מרכבות צעצוע, קשתות צעצוע, ניחוש אותיות הנכתבות באוויר או על גבו של אדם [21], ניחוש מחשבות של אחר [22], חיקוי סוגים שונים של מומים - הפרוש גוטמה נמנע ממשחקים ושעשועים כאלה.

1.15.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר משתמשים במיטות ומושבים גבוהים ומפוארים, כורסאות מרווחות, כסאות עם דמויות חיות מגולפות, כיסויים עשויים טלאים צבעוניים, כיסויים עם שיער מצד אחד או משני הצדדים, כיסויי משי, כיסויים רקומים עם או בלי אבני חן, שטיחים לפילים, לסוסים או למרכבות, שטיחים מעור אנטילופה, ספות עם סוככים או עם כריות אדומות לראש ולרגליים - הפרוש גוטמה נמנע משימוש במיטות ומושבים מפוארים כאלו.

1.16.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר משתמשים באמצעים שונים לייפוי וקישוט עצמי כגון: מריחת הגוף באבקות ריחניות, עיסוי בשמנים, רחצה במים מבושמים, מוצרי קוסמטיקה, צמידים, עטרות, מקלות הליכה מעוצבים, שפופרות תרופות מקושטות, חרבות לקישוט, מגני שמש, סנדלים רקומים, טורבאנים, אבני חן, מברשות מזנב יאק, גלימות לבנות ארוכות מעוטרות בגדילים - הפרוש גוטמה נמנע מלהשתמש באמצעים כאלו ליפויי ולקישוט.

1.17.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר משתתפים בשיחות סרק [23] על נושאים כגון מלכים, שודדים ושרי ממשלה, צבאות, סכנות, מלחמות, מאכלים, משקאות, בגדים, מיטות, זרים, בשמים, קרובי משפחה, כלי - רכב, כפרים, יישובים וערים, ארצות, נשים, גיבורים, שיחות רחוב ורכילות, שיחות על אלו שאינם עוד, דיבורי סרק ופטפוטים, ספקולציות אודות העולם והים [24], שיחות על קיום ואי - קיום [25] - הפרוש גוטמה נמנע משיחות סרק שכאלו.

1.18.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר עוסקים בהתנצחויות וויכוחים כגון: 'אתה לא מבין את הדהמה והמשמעת הזו - אני כן מבין! ', 'כיצד אתה יכול להבין את הדהמה והמשמעת הזו? ', 'דרכך מוטעית - דרכי היא הנכונה! ', 'אני עקבי. אתה אינך עקבי! ', 'אתה אמרת בסוף את מה שהיית אמור לומר בהתחלה, ואמרת בהתחלה את מה שהיית אמור לומר בסוף! ', 'מה שלקח לך זמן רב להמציא כרגע הופרך! ', 'טיעונך הופרך, הובסת! ', 'קדימה, נסה להציל את עמדתך, התר את עצמך מהסבך אם אתה יכול! ' - הפרוש גוטמה נמנע מהתנצחויות וויכוחים כאלו.

1.19.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר עוסקים בשליחויות והעברת הודעות, למלכים, שרי ממשלה, קְהַטִיָות [26], ברהמינים, בעלי - בית, או לבחורים צעירים, האומרים: 'לך לכאן, לך לשם! קח את זה, הבא את זה משם! ' - הפרוש גוטמה נמנע מהעברת הודעות ושליחויות כאלו.

1.20.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר עוסקים ברמאויות, מילמולים, מתן רמזים, פגיעה בשמם של אחרים ורדיפה אחר רווחים אישיים - הפרוש גוטמה נמנע מהונאות כאלו [27]. כך אדם מן השורה משבח את הטטהאגטה.

החלק הארוך על מוסריות (Mahsla)

1.21.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר מתפרנסים מאומנויות נמוכות, דרכי פרנסה לא נכונות כגון: גילוי עתידות [28], ניבוי על פי סימנים, אותות מבשרי רע, חלומות, כתמי לידה, כרסומי עכברים, קורבנות אש, קורבנות ממצקת, של קליפות, אבקת אורז, גרגירי אורז, חמאה ושמן, מהפה או קורבנות דם, קריאת טביעות אצבעות, ניבוי באם שטח מתאים לבניית בית או גינה, מיומנות בלחשים, תורת הרוחות, תורת בתי עפר [29], תורת הנחשים, תורת הרעלים, תורת העקרבים, תורת העכברושים, תורת הציפורים, תורת העורבים, ניבוי אורך חיי אדם, כישוף נגד חיצים, ידיעת קולות החיות - הפרוש גוטמה נמנע מאומנויות נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות.

1.22.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר מתפרנסים מאומנויות נמוכות, דרכי פרנסה לא נכונות כגון: פענוח משמעות סימנים לקביעת מזל על פי אבני חן, בגדים, מקלות, חרבות, חניתות, חצים, קשתות, כלי נשק אחרים, נשים, גברים, נערים, נערות, עבדים, שפחות, פילים, סוסים, שוורים, פרים, פרות, עיזים, תיישים, איילים, שליוים, איגואנות, עכברי - במבוק [30], צבים וחיות אחרות - הפרוש גוטמה נמנע מאומנויות נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות.

1.23.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר מתפרנסים מאומנויות נמוכות, דרכי פרנסה לא נכונות, מתחזיות כגון: 'המנהיגים [31] יובילו את הצבא קדימה - המנהיגים ייסוגו לאחור', 'המנהיגים שלנו יתקפו והמנהיגים האחרים יסוגו', 'המנהיגים האחרים יתקפו והמנהיגים שלנו יסוגו', 'המנהיגים שלנו ינצחו והמנהיגים האויבים יובסו', 'המנהיגים האחרים ינצחו והמנהיגים שלנו יובסו', 'כך צד אחד יזכה בניצחון והאחר בתבוסה' - הפרוש גוטמה נמנע מאומנויות נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות.

1.24.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר מתפרנסים מאומנויות נמוכות, דרכי פרנסה לא נכונות, כגון: ניבוי של ליקוי ירח, ליקוי חמה, ליקוי כוכבים, תחזיות שהשמש והירח יחוגו במסלולם הנכון או יסטו ממנו, שכוכב יחוג במסלולו הנכון או יסטה ממנו, שתהיה נפילת מטאורים, שיהיה הבזק אור בשמים, שתהיה רעידת אדמה, שיהיו רעמים, תחזיות של מועדי זריחת ושקיעת השמש, האפלה או הארה של הירח, השמש או הכוכבים - הפרוש גוטמה נמנע מאומנויות נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות.

1.25.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר מתפרנסים מאומנויות נמוכות, דרכי פרנסה לא נכונות, כגון: ניבוי גשמים, בצורת, קציר טוב, רעב, ביטחון, סכנות, מחלות, בריאות, או שמתפרנסים מחשבונאות, חישוב, הערכות, חיבור שירה, פילוסופיה - הפרוש גוטמה נמנע מאומנויות נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות.

1.26.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר מתפרנסים מאומנויות נמוכות, דרכי פרנסה לא נכונות כגון: עריכת טקסי נישואין, אירוסין וגירושין, קביעת מועדים מתאימים לחיסכון או הוצאת כספים, למזל טוב ורע, ביצוע הפלות [32], הטלת כשפים לשיתוק הלשון, לשיתוק הלסת, לגרימת אובדן שליטה בידיים, לגרימת חירשות, המשיגים תשובות נבואיות בעזרת מראה, נערה או ישות שמיימית, הסוגדים לשמש, הסוגדים למַהָאבְּרַהְמָא [33], המוציאים להבות מהפה, המתפללים למזל טוב מישויות שמיימיות - הפרוש גוטמה נמנע מאומנויות נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות.

1.27.בעוד שישנם פרושים וברהמינים, החיים מאוכל הניתן מידי מאמינים, אשר מתפרנסים מאומנויות נמוכות, דרכי פרנסה לא נכונות כגון: נדירת נדרים לישויות שמימיות כפיוס ומילוי הבטחות כאלו, הטלת לחשים של בתי עפר, הטלת לחשים להגדלת און או לגרימת אימפוטנציה, הכנה וקידוש של אתרים להקמת בית, הכנת טקסים לשטיפות ורחצות, הקרבת קורבנות, מתן סמי הקאה, תרופות משלשלות, תרופות נגד כיח וליחה, מתן תרופות אוזניים, עיניים ואף, משחות ומשחות נגד, עריכת ניתוחי עיניים, ניתוחים אחרים, טיפול בכף הרגל, מתן משחות לריפוי תופעות לוואי של תרופות קודמות [34] - הפרוש גוטמה נמנע מאומנויות נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות'.

נזירים, אלו העניינים הבסיסיים ופחותי החשיבות של התנהגות מוסרית בלבד שאליהם אדם מן השורה מתייחס כאשר הוא מדבר בשבחו של הטטהאגטה.

1.28.נזירים, ישנן דהמות אחרות, עמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, אשר הטטהאגטה, לאחר שהבין דרך ידיעה ישירה, מציג לאחרים, ובנוגע לדהמות אלו, המדברים בשבחו של הטטהאגטה מדברים נכונה בהתאם למציאות. ומה הן דְהַמוֹת אלו?

השערות בנוגע לעבר (Pubbantakappika)

1.29.נזירים, ישנם פרושים וברהמינים אשר מעלים השערות בנוגע לעבר, בעלי השקפות מקובעות בנוגע לעבר, אשר טוענים מגוון תיאוריות ספקולטיביות ביחס לעבר על פי שמונה עשר עילות שונות. על סמך מה, על בסיס מה הם עושים זאת?

תורות 1-4: אמונה בנצחיות (Sassatavda)

1.30.ישנם פרושים וברהמינים המאמינים בנצחיות, אשר טוענים שהעצמי והעולם הינם נצחיים על פי ארבע עילות שונות. מה הן?

1.31.הנה נזירים, פרוש או ברהמין מסויים, באמצעות מאמץ, ערנות, התמדה, שקדנות, וכוונה נכונה, מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי שבתודעתו המרוכזת הוא נזכר במספר רב של חיים קודמים - לידה אחת, שתי לידות, שלוש, ארבע, או חמש לידות, עשר, מאה, אלף, או מאה אלף לידות. 'אז היה לי שם כזה, הייתי שייך לשבט הזה, המעמד שלי היה כזה, האוכל שלי היה כזה, חוויתי מצבים מהנים וכואבים כאלו, אורך החיים שלי היה כזה. לאחר מותי שם, נולדתי מחדש במקום אחר. שם שמי היה כזה... ולאחר מותי שם, נולדתי כאן. ' כך הוא נזכר בחיים קודמים שונים ורבים על צורותיהם ופרטיהם. והוא אומר: 'העצמי והעולם הינם נצחיים, עקרים [35], איתנים כפסגת הר, יציבים כעמוד. היצורים החיים נודדים וסובבים, מתים ונולדים מחדש, אך עדיין העצמי והעולם נותרים לנצח. מדוע? משום שאני, באמצעות מאמץ, ערנות, התמדה, שקדנות, וכוונה, הגעתי לרמה כזו של ריכוז מנטלי כך שבתודעתי המרוכזת, נזכרתי במספר רב של חיים קודמים... לכן אני יודע: 'העצמי והעולם הינם נצחיים... '. זו העילה הראשונה על פיה כמה פרושים וברהמינים טוענים לנצחיות העצמי והעולם.

1.32.ומה העילה השניה? הנה, נזירים, פרוש או ברהמין מסויים, באמצעות מאמץ, ערנות, התמדה, שקדנות, וכוונה נכונה, מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי שבתודעתו המרוכזת הוא נזכר במספר רב של חיים קודמים - עידן אחד של התכווצות והתרחבות של היקום, שניים, שלושה, ארבעה, חמישה או עשרה עידנים של התכווצות והתרחבות של היקום [36]. 'אז היה לי שם כזה... ' זו העילה השניה על פיה כמה פרושים וברהמינים טוענים לנצחיות העצמי והעולם.

1.33.ומה העילה השלישית? הנה, נזירים, פרוש או ברהמין מסויים, באמצעות ערנות... מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי שבתודעתו המרוכזת הוא נזכר בעשר, עשרים, שלושים, ארבעים עידנים של התכווצות והתרחבות היקום. 'אז היה לי שם כזה... ' זו העילה השלישית על פיה כמה פרושים וברהמינים טוענים לנצחיות העצמי והעולם.

1.34.ומה העילה הרביעית? הנה, נזירים, פרוש או ברהמין מסויים הינו לוגיקן [37], פילוסוף. הוא טוען את השקפתו אשר הגיע אליה מתוך מחשבה והיגיון, כמסקנה מתוך חקירותיו הפילוסופיות, בהתאם להלך מחשבתו: 'העצמי והעולם הינם נצחיים, עקרים, איתנים כפסגת הר, יציבים כעמוד. היצורים החיים נודדים וסובבים, מתים ונולדים מחדש, אך עדיין העצמי והעולם נותרים לנצח. ' זו העילה הרביעית על פיה כמה פרושים וברהמינים טוענים לנצחיות העצמי והעולם.

1.35.על סמך ארבע עילות אלו הפרושים והברהמינים האלו מאמינים בנצחיות וטוענים שהעצמי והעולם הינם נצחיים. יהיו אשר יהיו פרושים או ברהמינים המאמינים בנצחיות וטוענים שהעצמי והעולם נצחיים, כולם עושים זאת על סמך ארבע עילות אלו, או על סמך אחת מהן. אין עילה אחרת מלבדן.

1.36.נזירים, זאת הטטהאגטה מבין: 'אמונות אלו, כאשר מקבלים אותן ודבקים בהן, יובילו ליעדים עתידיים כאלו בעולם הבא. ' זאת הטטהאגטה יודע, ואף מעבר לזה, ואף על פי כן הוא אינו נצמד להבנה הזו. וכיוון שהוא חופשי מתפיסות מוטעות, הוא הגשים בעצמו שלווה מושלמת, לאחר שהבין כפי שהן באמת ההופעה וההעלמות של הַרְגַשוֹת, המשיכה אליהן, הסכנה בהן והמפלט מהן, הטטהאגטה משוחרר ללא שארית.

1.37.נזירים, אלו הן הדהמות העמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, ואותן הטטהאגטה, לאחר שהבין דרך ידיעה ישירה, מציג לאחרים, ובנוגע לדהמות אלו, המדברים בשבחו של הטטהאגטה מדברים נכונה בהתאם למציאות.

תורות 5-8: אמונה בנצחיות חלקית (Ekaccasassatavda)

2.1. נזירים, ישנם פרושים וברהמינים המאמינים בנצחיות בנוגע לכמה דברים ולא מאמינים בנצחיות בנוגע לדברים אחרים, אשר טוענים שהעצמי והעולם הינם נצחיים מכמה בחינות ואינם נצחיים מכמה בחינות אחרות על פי ארבע עילות שונות. מה הן?

2.2. בחלוף תקופה ארוכה, נזירים, במוקדם או במאוחר, מגיעה העת שבה היקום מתכווץ. בזמן שהיקום מתכווץ, רוב היצורים החיים נולדים מחדש בעולם - הבְּרַהְמָא אָבְּהַסַּרַה [38]. ושם הם חיים, יצירי תודעה [39], ניזונים מתחושות התעלות [40], קורני - אור מעצמם, נעים באוויר, מלאי הוד והדר - וכך הם חיים במשך תקופה ארוכה מאוד.

2.3. בחלוף תקופה ארוכה, במוקדם או במאוחר, מגיעה העת שבה היקום מתחיל שוב להתרחב. ביקום המתרחב מופיע ארמון בְּרַהְמָא [41] ריק. ואז אחד היצורים, בהתאם למיצוי תוחלת חייו או מיצוי סגולותיו [42], נופל מעולם האבהסרה ומופיע בארמון הברהמא הריק. שם הוא חי, יציר תודעה, ניזון משמחה, קורן - אור מעצמו, נע באוויר, מלא הוד והדר. וכך הוא חי במשך תקופה ארוכה מאוד.

2.4. וביצור הזה אשר נותר שם לבדו תקופה כה ארוכה, עולים חוסר מנוחה, חוסר סיפוק וחרדה, והוא חושב: 'הלוואי ויצורים אחרים יגיעו למקום הזה! ' ויצורים אחרים בהתאם למיצוי תוחלת חייהם או מיצוי סגולותיהם, נופלים מעולם האבהסרה ומופיעים בארמון הברהמא, יחד אתו. שם הם חיים עשויים תודעה, ניזונים משמחה, קורני - אור מעצמם, נעים באוויר, מלאי הוד והדר. וכך הם חיים במשך תקופת זמן ארוכה מאוד.

2.5. ואז, נזירים, היצור ההוא שהופיע שם ראשון חושב לעצמו: 'אני ברהמא, ברהמא הגדול, הכובש, הבלתי מנוצח, רואה כל, כל - יכול, האדון, היוצר והבורא, השולט, הנציב והמסדיר, האב של כל שישנו וכל שעתיד להיות. היצורים האלו נבראו על ידי. מדוע? כיוון שראשית הבעתי את המשאלה: 'הו, הלוואי ויצורים אחרים יגיעו למקום הזה! ' ולאחר שהבעתי את משאלתי היצורים האלו הופיעו בעולם הזה! ' והיצורים שהופיעו שם אחריו כתוצאה מכך חושבים גם הם: 'זהו, חברים, הינו ברהמא, ברהמא הגדול, הכובש, הבלתי מנוצח, רואה כל, כל - יכול, האדון, היוצר והבורא, השולט, הנציב והמסדיר, האב של כל שישנו וכל שעתיד להיות. ואנו נבראנו על ידו. כיצד? כיוון שראינו שהוא היה כאן ראשון, ואנו הופענו אחריו. '

2.6. והיצור שהופיע שם ראשון הוא בעל חיים ארוכים יותר, יפה יותר, ובעל כוח רב יותר מהיצורים שהופיעו שם אחריו. בחלוף הזמן מגיע רגע שבו אחד מהיצורים, לאחר שמת ועבר מהעולם ההוא, נולד בעולם הזה. לאחר שהופיע בעולם הזה, הוא פורש מחיי - בית אל חיי חסר - בית. לאחר שפרש, באמצעות ערנות, מאמץ, התמדה, שקדנות וכוונה נכונה, הוא מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי כך שבתודעתו המרוכזת הוא נזכר בחייו הקודמים האחרונים אך לא מעבר לזה. כך הוא אומר: 'אנו נבראנו על ידו, על ידי ברהמא, ברהמא הגדול, הכובש, הבלתי מנוצח, רואה כל, כל - יכול, האדון, היוצר והבורא, השולט, הנציב והמסדיר, האב של כל שישנו וכל שעתיד להיות. הוא קבוע, יציב, נצחי, לא נתון לשינוי והוא יישאר זהה לעולמי עד. אך אנו שנבראנו על ידי ברהמא הזה, הננו ארעיים, בלתי יציבים, בעלי חיים קצרים, נידונים להיכחד, ואנו הגענו לעולם הזה. ' נזירים, זוהי העילה הראשונה על פיה כמה פרושים וברהמינים טוענים שהעצמי והעולם הינם נצחיים מכמה בחינות ואינם נצחיים מכמה בחינות אחרות.

2.7. ומה העילה השניה? נזירים, ישנן ישויות מסוימות הנקראות 'מושחתות מעונג [43] '. הישויות האלו מבלות זמן מוגזם בחגיגות, עינוגים ומשחק, וכתוצאה מכך מודעותן מתפוגגת, וכאשר מודעותן מתפוגגת הן מתות ועוברות מהעולם ההוא.

2.8. ויתכן שיצור כזה, לאחר שמת ועבר מהעולם ההוא, מופיע בעולם הזה. לאחר שהופיע בעולם הזה הוא פורש מחיי בעל - בית אל חיי חסר - בית. לאחר שפרש, באמצעות מאמץ, ערנות, התמדה, שקדנות, וכוונה נכונה... ונזכר בחייו הקודמים האחרונים אך אינו זוכר דבר מעבר לכך.

2.9. והוא חושב: 'הישויות המכובדות האלו שאינן מושחתות מעונג, אינן מבלות זמן מוגזם בחגיגות, הנאות ומשחק, כך מודעותן אינה מתפוגגת והן אינן מתות ועוברות מהעולם ההוא. הישויות האלו קבועות, יציבות, נצחיות, לא נתונות לשינוי, והן יישארו לעולמי עד. אך אנו שהיינו מושחתים מעונג ובילינו זמן מוגזם בחגיגות, עינוגים ומשחק, כך כאשר מודעותנו התפוגגה, מתנו ועברנו מהעולם ההוא, ואנו ארעיים, בלתי יציבים, בעלי חיים קצרים, נידונים להיכחד, והגענו לעולם הזה. ' זהו המקרה השני.

2.10.ומה העילה השלישית? נזירים, ישנן ישויות מסוימות הנקראות 'מושחתות תודעה [44] '. הישויות האלו מבלות זמן רב בהתנהגות קנאית אחת כלפי השניה וכתוצאה מכך תודעתן נעשית מושחתת. כאשר תודעתן מושחתת הן הופכות מותשות בגוף ותודעה, וכך הן מתות ועוברות מהעולם ההוא.

2.11.ויתכן שיצור כזה, לאחר שמת ועבר מהעולם ההוא, מופיע בעולם הזה. לאחר שהופיע בעולם הזה הוא... נזכר בחייו הקודמים האחרונים אך אינו זוכר דבר מעבר לכך.

2.12.והוא חושב: 'הישויות המכובדות האלו שאינן מושחתות בתודעתן, אינן מבלות זמן מוגזם בהתנהגות של קנאה אחת כלפי השניה... הן אינן הופכות מושחתות בתודעתן, או מותשות בגוף ותודעה, וכך אינן מתות ועוברות מהעולם ההוא. הישויות האלו קבועות, יציבות, נצחיות, לא נתונות לשינוי, והן יישארו לעולמי עד. אך אנו, שהיינו מושחתים בתודעתנו... אנו ארעיים, בלתי יציבים, בעלי חיים קצרים, נידונים להיכחד ואנו הגענו לעולם הזה. ' זהו המקרה השלישי.

2.13.ומהי העילה הרביעית? נזירים, הנה פרוש או ברהמין מסויים הינו לוגיקן, פילוסוף. הוא טוען את השקפתו אשר הגיע אליה מתוך מחשבה והיגיון, כמסקנה מתוך חקירותיו הפילוסופיות, בהתאם להלך מחשבתו: 'כל מה שמכונה 'עין', 'אוזן', 'אף', 'לשון', או 'גוף' הינו ארעי, בלתי יציב, לא נצחי ונתון לשינוי. אך מה שמכונה 'נפש' [45], 'תודעה' או 'הכרה' הינו עצמי קבוע, יציב, נצחי, לא נתון לשינוי, והוא יישאר זהה לעולמי עד. ' זהו המקרה הרביעי.

2.14.על סמך ארבע עילות אלו הפרושים והברהמינים האלו מאמינים בנצחיות באופן חלקי וטוענים שהעצמי והעולם נצחיים מכמה בחינות ולא נצחיים מבחינות אחרות. יהיו אשר יהיו הפרושים והברהמינים המאמינים וטוענים שהעצמי והעולם נצחיים מכמה בחינות ולא נצחיים מבחינות אחרות, כולם עושים זאת על סמך ארבע עילות אלו, או על סמך אחת מהן. אין עילה אחרת מלבדן.

2.15.נזירים, זאת הטטהאגטה מבין: 'אמונות אלו, כאשר מקבלים אותן ודבקים בהן, יובילו ליעדים עתידיים כאלו בעולם הבא. ' זאת הטטהאגטה יודע, ואף מעבר לזה, ואף על פי כן הוא אינו נצמד להבנה הזו. וכיוון שהוא חופשי מתפיסות מוטעות, הוא הגשים בעצמו שלווה מושלמת, לאחר שהבין כפי שהן באמת ההופעה וההעלמות של הַרְגַשוֹת, המשיכה אליהן, הסכנה בהן והמפלט מהן, הטטהאגטה משוחרר ללא שארית.

נזירים, אלו הדהמות העמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, אשר הטטהאגטה, לאחר שהבין דרך ידיעה ישירה, מציג לאחרים, ובנוגע לדהמות אלו, המדברים בשבחו של הטטהאגטה מדברים נכונה בהתאם למציאות.

תורות 9-12: אמונה בסופיות ואינסופיות של היקום (Antnantavda)

2.16.נזירים, ישנם פרושים וברהמינים בעלי אמונות ביחס לסופיות ולאינסופיות היקום [46], אשר טוענים שהיקום סופי או אינסופי על פי ארבע עילות. מה הן?

2.17.הנה פרוש או ברהמין מסויים באמצעות מאמץ... מגיע למצב כזה של ריכוז מנטלי כך שבתודעתו הוא תופס את היקום כסופי. הוא חושב: 'היקום הזה סופי ובעל גבולות. מדוע? כיוון שאני הגעתי למצב כזה של ריכוז מנטלי בו אני תופס את היקום כסופי. לכן אני יודע שהיקום סופי ובעל גבולות. ' זו העילה הראשונה.

2.18.ומהי העילה השניה? הנה פרוש או ברהמין מסויים באמצעות מאמץ... מגיע למצב כזה של ריכוז מנטלי כך שבתודעתו הוא תופס את היקום כאינסופי. הוא חושב: 'היקום הזה אינסופי וחסר גבולות. אותם פרושים וברהמינים האומרים שהוא סופי טועים. מדוע? כיוון שאני הגעתי למצב כזה של ריכוז מנטלי שבו תפסתי את היקום כאינסופי. לכן אני יודע שהיקום אינסופי וחסר גבולות. ' זוהי העילה השניה.

2.19.ומהי העילה השלישית? הנה פרוש או ברהמין מסויים באמצעות מאמץ... מגיע למצב כזה של ריכוז מנטלי כך שבתודעתו הוא תופס את היקום כסופי בכיוונים מעלה ומטה אך כאינסופי לרוחב. הוא חושב: 'היקום הזה הינו גם סופי וגם אינסופי. אותם פרושים וברהמינים הטוענים שהיקום סופי ובעל גבולות טועים, ואותם פרושים וברהמינים הטוענים שהיקום אינסופי וחסר גבולות אף הם טועים. מדוע? כיוון שאני הגעתי למצב כזה של ריכוז מנטלי שבו תפסתי את היקום כסופי בכיוונים למעלה ולמטה אך אינסופי לרוחב. לכן אני יודע שהיקום הוא גם סופי וגם אינסופי. ' זוהי העילה השלישית.

2.20.מהי העילה הרביעית? הנה פרוש או ברהמין מסויים הינו לוגיקן, פילוסוף. הוא טוען את השקפתו אשר הגיע אליה מתוך מחשבה והיגיון, כמסקנה מתוך חקירותיו הפילוסופיות, בהתאם להלך מחשבתו, הוא טוען: 'היקום הזה אינו סופי ואינו אינסופי. אותם פרושים וברהמינים הטוענים שהיקום סופי ובעל גבולות טועים ואלו אשר טוענים שהיקום אינסופי וחסר גבולות טועים, וכך גם אלו הטוענים שהיקום גם סופי וגם אינסופי. היקום הזה אינו סופי ואינו אינסופי. ' זוהי העילה הרביעית [47].

2.21.אלו ארבע העילות על פיהן הפרושים והברהמינים האלו בעלי אמונות ביחס לסופיות ואינסופיות היקום טוענים לסופיות או לאינסופיות היקום. יהיו אשר יהיו הפרושים והברהמינים אשר יטענו שהיקום סופי או אינסופי, כולם עושים זאת על סמך ארבע עילות אלו או על סמך אחת מהן. אין עילה אחרת מלבדן.

2.22.נזירים, זאת הטטהאגטה מבין: 'אמונות אלו, כאשר מקבלים אותן ודבקים בהן, יובילו ליעדים עתידיים כאלו בעולם הבא. '... (כמו בפסקה 15).

נזירים, אלו הדהמות העמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, אשר הטטהאגטה, לאחר שהבין דרך ידיעה ישירה, מציג לאחרים, ובנוגע לדהמות אלו, המדברים בשבחו של הטטהאגטה מדברים נכונה בהתאם למציאות.

תורות 13-16: אמונה בשימוש בביטויים רב - משמעיים מעגליים (Amravikkhepavda)

2.23.נזירים, ישנם פרושים וברהמינים המשתמשים בביטויים רב - משמעיים בלי סוף [48] ומדברים בצורה מעגלית. כאשר הם נשאלים בעניין זה או אחר הם מוצאים מפלט באמירות חמקניות ומתפתלים כמו צלופחים על סמך ארבע עילות. מה הן?

2.24.במקרה זה פרוש או ברהמין אינו יודע באמת אם דבר הוא טוב או רע. הוא חושב: 'אינני יודע באמת אם הדבר הזה טוב או אם הדבר הזה רע. אם בלי לדעת מה נכון אטען "זה טוב", או "זה רע", וזה יתברר כשקר, הדבר יצער אותי. ואם אהיה במצוקה הדבר יהווה לי למכשול [49]. ' כך, מתוך פחד לשקר ודחייה מלשקר [50], הוא אינו מצהיר על דבר כטוב או רע, אך כאשר הוא נשאל לגבי דבר זה או אחר, הוא מוצא מפלט באמירות חמקניות ומתפתל כצלופח: 'אינני אומר שזה כך ואינני אומר שזה כך. גם אינני אומר שזה אחרת. אינני אומר שזה לא כך ואינני אומר שאין זה לא כך. ' זה המקרה הראשון.

2.25.מהי העילה השניה? הנה פרוש או ברהמין לא יודע באמת אם דבר הוא טוב או רע. הוא חושב: 'יתכן ואצהיר: "זה טוב", או "זה רע", ואז יתכן שארגיש תשוקה ותאווה או שנאה ודחייה. אם ארגיש תשוקה, תאווה, שנאה, או דחייה, הדבר יהווה היקשרות מצידי. אם ארגיש היקשרות זה יצער אותי, ואם אהיה במצוקה הדבר יהיה לי למכשול. ' כך, מתוך פחד מהקשרות, דחייה מהקשרות, הוא מוצא מפלט באמירות חמקניות... זה המקרה השני.

2.26.מהי העילה השלישית? הנה פרוש או ברהמין לא יודע באמת אם דבר הוא טוב או רע. והוא חושב: 'יתכן ואצהיר: "זה טוב" או "זה רע", אך ישנם פרושים וברהמינים חכמים, פיקחים, מנוסים בויכוחים, כמו קשתים המסוגלים לפצל שערות אשר מסתובבים והורסים אמונות של אחרים בחוכמתם, והם יכולים לחקור אותי לגבי דעותיי ואמונותי ולדרוש ממני לתת סיבות ותימוכין. ואז יתכן שלא אוכל להשיב. אם לא אוכל להשיב להם הדבר יצער אותי, ואם אהיה במצוקה הדבר יהווה לי למכשול. ' כך, מתוך פחד מפני ויכוח, מתוך דחייה מויכוח הוא מוצא מפלט באמירות חמקניות. זה המקרה השלישי.

2.27.מהי העילה הרביעית? הנה פרוש או ברהמין הינו טיפש וקהה מחשבה [51]. כתוצאה מטיפשותו וקהות מחשבתו, כאשר הוא נשאל לגבי דבר זה או אחר הוא מוצא מפלט באמירות חמקניות ומתפתל כמו צלופח: "אם אתה שואל אותי אם יש עולם הבא - אם הייתי חושב כך הייתי אומר שיש עולם הבא. אך אינני אומר זאת, וגם אינני אומר אחרת, וגם אינני אומר שאין זה כך, אך גם אינני לא אומר שאין זה כך. " בדומה, כאשר הוא נשאל את אחת השאלות הבאות, הוא מוצא מפלט באותה אמירה חמקנית: האם אין עולם הבא? האם גם יש וגם אין עולם הבא? האם לא שיש ולא שאין עולם הבא? [52] האם יש יצורים הנולדים באופן ספונטני? האם אין יצורים הנולדים באופן ספונטני? האם גם יש וגם אין יצורים הנולדים באופן ספונטני? האם לא שיש ולא שאין יצורים הנולדים באופן ספונטני? האם יש פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים? האם אין פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים? האם גם יש וגם אין פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים? האם אין ולא אין פירות ותוצאות למעשים טובים ורעים? האם הטטהאגטה קיים אחרי המוות? האם הטטהאגטה לא קיים אחרי מוות? האם הטטהאגטה גם קיים וגם לא קיים אחרי המוות? האם הטטהאגטה לא קיים ולא בלתי קיים אחרי המוות? נזירים, זהו המקרה הרביעי.

2.28.אלו הן ארבע העילות על פיהן הפרושים והברהמינים האלו המכונים "צלופחים - פתלתלים" מוצאים מפלט באמירות חמקניות... אין עילה אחרת מלבדן.

2.29.נזירים, זאת הטטהאגטה מבין: 'אמונות אלו, כאשר מקבלים אותן ודבקים בהן, יובילו ליעדים עתידיים כאלו בעולם הבא. '... (כמו בפסקה 15).

נזירים, אלו הדהמות העמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, אשר הטטהאגטה, לאחר שהבין דרך ידיעה ישירה, מציג לאחרים, ובנוגע לדהמות אלו, המדברים בשבחו של הטטהאגטה מדברים נכונה בהתאם למציאות.
ניבוי העתיד אמונה ויכוחים שקרנים הארה חיים לאחר המוות הנאה מינית טיעון כאבים שאלה הגזמה בודהיזם
יש טוב בלי רע, יש אושר בלי סבל, אושר או סבל, להרגיש טוב בלי רע, להרגיש אושר בלי סבל, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, אין אושר בלי סבל, אין סבל בלי אושר, לכל דבר יש מחיר
יש טוב בלי רע, יש אושר בלי סבל, אושר או סבל, להרגיש טוב בלי רע, להרגיש אושר בלי סבל, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, אין אושר בלי סבל, אין סבל בלי אושר, לכל דבר יש מחיר
...טוב בלי רע, להרגיש אושר בלי סבל, אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב, אין אושר בלי סבל, אין סבל בלי אושר, לכל דבר יש מחיר האם אפשר להרגיש טוב בלי רע או אושר בלי סבל? אליעד כהן מסביר בהרצאה כי הנושא של טוב ורע, אושר וסבל, והקשר ביניהם הוא אחד הנושאים המורכבים והעמוקים ביותר בחיים. אליעד פותח את הדיון בשאלה האם אדם יכול באמת להרגיש טוב בלי להרגיש רע, או לחוות אושר מבלי לחוות סבל בכלל. הוא מתייחס למנגנון הפסיכולוגי שבו האדם תמיד מרגיש שדברים טובים מתאפשרים...
המרדף אחרי הרצון, מירוץ הברבורים, עליסה בארץ הפלאות, סם חיים או סם המוות, עודף רצון יוצר דיכאון, עודף מוטיבציה מורידה חשק, ליהנות ממשחק החיים, איך לראות את החיים כמשחק? איך ליהנות ממירוץ העכברים? מילוי הרצון
המרדף אחרי הרצון, מירוץ הברבורים, עליסה בארץ הפלאות, סם חיים או סם המוות, עודף רצון יוצר דיכאון, עודף מוטיבציה מורידה חשק, ליהנות ממשחק החיים, איך לראות את החיים כמשחק? איך ליהנות ממירוץ העכברים? מילוי הרצון
...בארץ הפלאות, סם חיים או סם המוות, עודף רצון יוצר דיכאון, עודף מוטיבציה מורידה חשק, ליהנות ממשחק החיים, איך לראות את החיים כמשחק? איך ליהנות ממירוץ העכברים? מילוי הרצון מהו מירוץ הברבורים ואיך הוא משקף את החיים? אליעד כהן פותח את ההרצאה בדימוי מירוץ הברבורים מתוך הסיפור עליסה בארץ הפלאות, כדוגמה למצב האבסורדי של החיים. הוא מתאר סיטואציה שבה דמויות רצות במעגל בתוך מים כדי להתייבש, אך הן לא מתייבשות לעולם, כי הן עדיין רצות בתוך מים. אליעד מקביל את המצב...
למה לעשות דברים? לא מוצא עניין בדברים, למה ללכת לעבוד? למה לעשות משהו? בשביל מה לעשות משהו? למה לא להתאבד? מה משמעות החיים? בשביל מה לחיות? מה טוב בחיים? בשביל מה להתאמץ? למה לקום בבוקר?
למה לעשות דברים? לא מוצא עניין בדברים, למה ללכת לעבוד? למה לעשות משהו? בשביל מה לעשות משהו? למה לא להתאבד? מה משמעות החיים? בשביל מה לחיות? מה טוב בחיים? בשביל מה להתאמץ? למה לקום בבוקר?
...לעבוד? למה לעשות משהו? בשביל מה לעשות משהו? למה לא להתאבד? מה משמעות החיים? בשביל מה לחיות? מה טוב בחיים? בשביל מה להתאמץ? למה לקום בבוקר? למה בכלל לקום בבוקר לעבודה? אדם שואל למה בכלל לקום בבוקר לעבודה, בשביל מה להתאמץ, מה זה נותן לי בכלל? כאשר שאלה כזו עולה, היא מייצגת תחושה עמוקה של חוסר משמעות וחוסר מוטיבציה בחיים. האדם מתקשה להבין את הערך או התועלת במאמץ שהוא משקיע. בכל תשובה אפשרית לשאלות מסוג זה קיימת מלכודת: כל סיבה שתינתן תוביל מיד לשאלה...
מבוי סתום / אי וודאות - מהו מבוי סתום מחשבתית? איך לצאת מכל מבוי סתום?
...מבוי סתום מחשבתית? איך לצאת מכל מבוי סתום? מבוי סתום = האדם מגיע לנקודה שאין לו מושג איך לצאת ממנה. מבוי סתום = האדם נמצא במצב שהוא אינו חפץ בו רוצה לצאת ממנו, אך לכל כיוון שאליו הוא פונה, הוא לא מוצא דרך לצאת החוצה. לא משנה להיכן פונה האדם, הוא במבוי סתום ואין לו דרך לצאת החוצה. מי נמצא במבוי הסתום? תשובה: השכל התודעה של האדם נמצאים בבית הכלא של המבוי הסתום. כאשר האדם אינו יודע מה לעשות = מבוי סתום. כאשר יש לאדם ספקות והוא אינו יודע את האמת ברמת...
רצון חופשי, בחירה חופשית, חופש הרצון, האם יש בחירה חופשית? מהי הבחירה החופשית? לשלוט ברצון, לשנות את הרצון, איך נוצר רצון? הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו, ליקוטי מוהרן ח"ב נד, חקר הרצון, אלוהים הוא הרצון, עבד של הרצון
רצון חופשי, בחירה חופשית, חופש הרצון, האם יש בחירה חופשית? מהי הבחירה החופשית? לשלוט ברצון, לשנות את הרצון, איך נוצר רצון? הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו, ליקוטי מוהרן ח"ב נד, חקר הרצון, אלוהים הוא הרצון, עבד של הרצון
...לשנות את הרצון, איך נוצר רצון? הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו, ליקוטי מוהרן חב נד, חקר הרצון, אלוהים הוא הרצון, עבד של הרצון האם באמת יש לאדם בחירה חופשית? השאלה המרכזית שאליעד כהן מעלה בהרצאה זו היא האם לאדם באמת יש בחירה חופשית, או שהאדם למעשה תמיד פועל מתוך הכרח פנימי שנובע מהרצון שלו. אליעד כהן מסביר כי באופן כללי, אדם עושה בדיוק את מה שהוא רוצה לעשות, ללא יוצא מן הכלל. כל פעולה שאדם מבצע בחייו מבוססת באופן מלא על הרצון שלו. כלומר, אם האדם רוצה...
התפתחות אישית בסגר הקורונה, סגר הקורונה וחשבון נפש, מה טוב בסגר הקורונה? איך לצמוח מסגר הקורונה? מודעות עצמית בסגר הקורונה, התחלות חדשות בסגר הקורונה, בדידות בסגר הקורונה, התבודדות בסגר הקורונה, איך להרוויח מסגר הקורונה?
התפתחות אישית בסגר הקורונה, סגר הקורונה וחשבון נפש, מה טוב בסגר הקורונה? איך לצמוח מסגר הקורונה? מודעות עצמית בסגר הקורונה, התחלות חדשות בסגר הקורונה, בדידות בסגר הקורונה, התבודדות בסגר הקורונה, איך להרוויח מסגר הקורונה?
...נפש, מה טוב בסגר הקורונה? איך לצמוח מסגר הקורונה? מודעות עצמית בסגר הקורונה, התחלות חדשות בסגר הקורונה, בדידות בסגר הקורונה, התבודדות בסגר הקורונה, איך להרוויח מסגר הקורונה? איך סגר הקורונה יכול לסייע להתפתחות אישית? אחת התופעות המשמעותיות שנוצרו בעקבות סגר הקורונה היא שהמציאות של אנשים רבים השתנתה בצורה קיצונית. יש אנשים שהסגר לא משפיע עליהם כלל, ואפילו עושה להם טוב כלכלית (לדוגמה: בעלי סופרמרקטים או עסקים מסוימים), ויש כאלה שהסגר השפיע עליהם לרעה...
אושר בקלות, אושר בפשיטות, קל להיות מאושר, הדרך המהירה אל האושר, נוסחה להיות מאושר, קשה להיות מאושר, דרך להיות מאושר, איך להיות מאושר? טיפים להיות מאושר, ללמוד להיות מאושר
אושר בקלות, אושר בפשיטות, קל להיות מאושר, הדרך המהירה אל האושר, נוסחה להיות מאושר, קשה להיות מאושר, דרך להיות מאושר, איך להיות מאושר? טיפים להיות מאושר, ללמוד להיות מאושר
...להיות מאושר, הדרך המהירה אל האושר, נוסחה להיות מאושר, קשה להיות מאושר, דרך להיות מאושר, איך להיות מאושר? טיפים להיות מאושר, ללמוד להיות מאושר מדוע רבי נחמן עבר מתיקונים מורכבים לפתרונות פשוטים? רבי נחמן מברסלב הציע בתחילת דרכו תיקונים ועבודות מורכבות לחסידיו שהיו מגיעים אליו לבקש כפרה על העבירות שביצעו. כל חסיד היה מספר את העבירות שלו, ורבי נחמן היה יושב ומהרהר זמן רב עד שהיה נותן לו רשימה מפורטת של משימות: כמה ימים עליו לצום, אילו תפילות לקרוא,...
היפוכונדריה, חרדת מחלות, פחד ממחלות, איך להפסיק לפחד ממחלות? איך לא לפחד ממחלות? מפחד שיש לי סרטן, מפחד שאני חולה, אני היפוכונדר, אני מפחד ממחלות, אני מפחדת ממחלות, הפרעות סימפטום גופני, הפרעה סומטופורמית, OCD
היפוכונדריה, חרדת מחלות, פחד ממחלות, איך להפסיק לפחד ממחלות? איך לא לפחד ממחלות? מפחד שיש לי סרטן, מפחד שאני חולה, אני היפוכונדר, אני מפחד ממחלות, אני מפחדת ממחלות, הפרעות סימפטום גופני, הפרעה סומטופורמית, OCD
...מפחד שיש לי סרטן, מפחד שאני חולה, אני היפוכונדר, אני מפחד ממחלות, אני מפחדת ממחלות, הפרעות סימפטום גופני, הפרעה סומטופורמית, OCD איך להתמודד עם היפוכונדריה וחרדת בריאות? היפוכונדריה, הידועה גם כחרדת בריאות, היא מצב שבו אדם חווה פחד מתמיד שמא הוא חולה. אדם כזה עשוי להרגיש כל סימן קטן בגופו, כגון גירוד באוזן, ולחשוב מייד שמדובר במחלה חמורה שלא אובחנה עדיין. הוא עשוי ללכת שוב ושוב לרופאים ולבקש בדיקות נוספות, גם כשמבוצעות בדיקות שמראות שהוא בריא. למרות...
רצון לשנות את המציאות, למה אתה רוצה לשנות את המציאות, למה באמת אתה סובל, למה אתה לא חווה שלמות
רצון לשנות את המציאות, למה אתה רוצה לשנות את המציאות, למה באמת אתה סובל, למה אתה לא חווה שלמות
...למה באמת אתה סובל, למה אתה לא חווה שלמות למה האדם רוצה לשנות את המציאות ואיך זה יוצר סבל? אליעד כהן פותח בשאלה בסיסית ועמוקה מאוד: למה האדם אינו חווה שלמות מוחלטת בכל רגע נתון? האדם, לפי אליעד, סובל כל הזמן רק משום שהוא רוצה לשנות את המציאות. כל עוד האדם אינו מקבל את המציאות כפי שהיא ורוצה שמשהו יהיה שונה ממה שהוא כרגע, הוא לעולם לא יחווה שלמות. האדם משקיע את כל האנרגיה שלו בתכנון ובשינוי של דברים עתידיים - למשל, בתכנון איך יהיה לו כסף, עבודה טובה...
איך לדבר עם עצמי? איך להבין את עצמי? דיבור בגוף ראשון, דיבור פנימי, דיבור עם עצמי, מודעות עצמית, איך להיות מודע לעצמי? איך להתחבר לעצמי? איך להיצמד לאמת? איך להיות מחובר לעצמך? מדבר עם עצמי
איך לדבר עם עצמי? איך להבין את עצמי? דיבור בגוף ראשון, דיבור פנימי, דיבור עם עצמי, מודעות עצמית, איך להיות מודע לעצמי? איך להתחבר לעצמי? איך להיצמד לאמת? איך להיות מחובר לעצמך? מדבר עם עצמי
...ראשון, דיבור פנימי, דיבור עם עצמי, מודעות עצמית, איך להיות מודע לעצמי? איך להתחבר לעצמי? איך להיצמד לאמת? איך להיות מחובר לעצמך? מדבר עם עצמי איך לדבר עם עצמי בצורה נכונה? הרבה פעמים אנשים נוהגים לדבר עם עצמם בצורה שגויה או לא מדויקת, ובכך יוצרים ריחוק מעצמם ומרגשותיהם. בהרצאה זו מסביר אליעד כהן את החשיבות של דיבור פנימי נכון ומדויק, שיכול לקרב את האדם לעצמו ולאמת הפנימית שלו. אליעד מסביר שישנן שלוש דרכים עיקריות לדבר - גוף ראשון (אני), גוף שני (אתה)...
צבעים - השפעת הצבעים על סביבת העבודה שלנו
...על כסא סגול וקיר כתום במשרד? השפעת הצבעים על סביבת העבודה שלנו הראו לי את המשרד שלכם ואומר לכם מי אתם. המשפט מוכר לכם? אז זהו, שזה עובד גם עם צבעים. כשאתם נכנסים לחלל עבודה בארגון אתם חשים את האווירה ואת אופי העובד. האם החדר משדר חום ואפשרות ביטוי האם יש בו אנרגיה ממריצה האם הוא מעוצב ומסודר באופן נוקשה וסדרתי? ואולי הוא נותן תחושה של עומס ועייפות. אופן עיצוב ומראה המשרד משקף את אופיו של העובד או את אופיו של הארגון אם הוא זה שקובע כיצד ייראה חדרו...
פרשת לך - לך: אמונה מונעת ספק?
...הראשון היפוכו של המושג השני (1)? פרשת השבוע, פרשת לך לך מזמנת לנו הזדמנות נאותה לדון בכך. בסיפור ברית בין הבתרים, אנו קוראים, בין השאר והאמן בה ויחשבה לו צדקה (2). אברם, זהו שמו בשלב זה, זוכה בשבח מלא מאלוהים על אמונתו בו: הקדוש ברוך הוא חשבה לאברם לזכות ולצדקה על האמונה שהאמין בו (3). יתר על כן, אברם מתואר לא רק כמאמין, הוא נתפס כאב - טיפוס לכל מאמין (4). בנוסח אחר טוען ליבוביץ: כל ההיסטוריה הגדולה מבריאת העולם עד רדת אבותינו למצרים, אינה אלא הרקע...
ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - 4
...עצמית, לאהוב את עצמך - 4 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך. אליעד: כי חברים זה דורש הרבה כוח, ואנו מחפשים דרך יותר פשוטה, אתה גם תלוי בהם שאלה: אז האדם צריך להבין איך עובדת המערכת הרגשית שלו? אליעד: כמו למשל פלאפון, אתה רוצה לדעת איך הוא עובד, יכול להיות שתגלה שאי אפשר לחייג ממנו, ואולי תגלה שאתה יכול לחייג בדיבור, יכול להיות שיש לך מכשיר...
פחד וחרדה - מהי הסיבה של כל החרדות והפחדים? 2
...על פחד וחרדה - מהי הסיבה של כל החרדות והפחדים?. מהו השורש של כל החרדות והפחדים? בעולם יש המון סוגי פחדים וחרדות, אדם שלא רוצה להיות חולה מפחד להיות חולה. השאלה היא בעוצמה והמינון. ככל שאדם יותר אובססיבי כך זה הופך להיות חרדה. מהו בעצם הדבר שבו תלויים כל החרדות והפחדים? במה תלוי הפחד של האדם? אדם צריך להבין ממה הוא סובל ממה הוא סובל? ורק שאדם מבין את זה הוא יכול להתקדם לשלב הבא. כל החרדות והפחדים מדבר אחד, תפיסת הטוב והרע של האדם במציאות. אדם אומר...
בודהיזם - החיפוש האצילי
...הבודהה התגורר בסאווטהי בחורשת גטה, בפארק של אנאטהפינדיקה. באותו בוקר הבודהה התלבש, לקח את קערתו וגלימתו העליונה והלך לסאווטהי לסבב נדבות מזון. באותה העת מספר נזירים הלכו אל המכובד אננדה ואמרו לו: החבר אננדה, עבר זמן רב מאז שמענו שיחה על הדהמה מפיו הבודהה. יהיה טוב אם נוכל לשמוע שיחה כזו, החבר אננדה. - אם כך, ילכו המכובדים אל מעונו של הברהמין רמקה. אולי יזדמן לכם לשמוע שיחה על הדהמה מפיו של הבודהה. - כן, חבר, הם השיבו. לאחר שהבודהה שוטט בחיפוש אחר...
קשר השתיקה: הפחד שלא מדברים עליו
...עליו כולנו מפחדים להיכשל. אני יודעת על עצמי לפחות, שאני לא פעם עסוקה בפחד מכישלון. מה יקרה אם זה לא יצליח, אם לא יקבלו אותי, אם לא יבואו אליי, אם לא ייצא לי וכו. אבל היום פגשתי בפחד אחר, שהתגלה כמשמעותי יותר, עבורי לפחות, מאשר הפחד מכישלון. אולי כבר ניחשתם - הפחד מהצלחה. זה קרה כשעמדתי לשלוח מייל לשלושה אנשים ולהציע להם את הסדנה שלי - סדנת העצמה נשית בנושא של לאהוב את הגוף. והנה, בתחילה צץ ועלה לו הפחד מכישלון - מה אם הם לא יענו, הם לא יתייחסו בכלל...
מהו הפחד ומהי חרות?
...חרות מתקשרת לחופש, לשמחה ובעצם לאושר. בסופו של דבר כולנו שואפים להיות מאושרים. כשאנו מאחלים חרות, רובנו מתכוונים לחרות מכל מה שמונע מאיתנו להיות מאושרים. אם כך, מה מונע מאיתנו להיות מאושרים? לכל אחד מאיתנו התשובה קיימת בתוכו. אנחנו יודעים בדיוק מה עושה אותנו מאושרים. מה שבכל זאת מונע מאיתנו להיות מאושרים הוא הפחד. הפחד הוא זה אשר משעבד אותנו. אנו משועבדים לו. אנו עבדים של הפחד שלנו. אנו יודעים היטב מה אנחנו רוצים בחיינו, אולם פחד כלשהו מונע מאיתנו...
המשפחה - קשר של שתיקה
...בחיי המשפחה מושגת עי פתיחות שבה יכולים שני בני הזוג להיות הם עצמם. פתיחות שבאה לידי ביטוי ביכולת להתחלק בחוויות, ברגשות, בציפיות, במחשבות, בפחדים ובחרדות. צורך זה הוא שהביא את אחד מבני הזוג לאימון. המושג המתאר את ההתחלקות ברגשות אלה הוא התקשורת. התקשורת היא דו - סיטרית. אין די בכך שאנו יודעים להיפתח ולאפשר לשני להכירנו. עלינו ללמוד להבין גם את השני. ללא התחלקות זו, הופכים הנישואים למונולוג. מה קורה במערכת יחסים בין בני זוג כאשר אחד מבני הזוג מדבר...
דיאטה / לרדת במשקל / הרגלי אכילה - הצלחות קטנות
דיאטה לרדת במשקל הרגלי אכילה - הצלחות קטנות על הצלחות קטנות חשבתי מה לקחתי על עצמי? זה ממש קטן.. בדיחה... אבל עובדה שלא עשיתי את זה עד היום... אני כאילו מזלזלת במה שאני מצליחה. אני מזכירה לעצמי שעשיתי כמה צעדים בדרך. מה שעשיתי זה לא מבוטל. זה חלק מתהליך שלא הושלם. כמה צעדים בתוך מסע. זה מחזק אותי. לצד חששות שלי מהצעדים הבאים, אני רואה את מה שעשיתי ונותנת לזה את הכבוד הראוי
pull over / פול אובר - על מה הוא עובד? איך לגרום לו לעבוד על הגב או על החזה או על הבטן או על היד האחורית? פול אובר בפולי עליון מול פול אובר בשכיבה, פול אובר גב, פול אובר חזה, פשיטת כתפיים על ספסל, על מה עובד פול אובר?
...או על היד האחורית? פול אובר בפולי עליון מול פול אובר בשכיבה, פול אובר גב, פול אובר חזה, פשיטת כתפיים על ספסל, על מה עובד פול אובר? הפעם אסביר על מה עובד התרגיל פול אובר בשכיבה (פשיטת כתף בשכיבה pull over), האם הוא עובד יותר על שרירי הגב או שהוא עובד יותר על שרירי החזה? והשאלה היותר חשובה היא, איך לגרום לתרגיל הזה לעבוד יותר על שרירי הגב ואיך לגרום להם לעבוד יותר על שרירי החזה? אז כעיקרון, כל שריר שנמתח עם המשקל ושמתכווץ בהתנגדות למשקל, הרי שהוא עובד...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על היקום מתכווץ
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: היקום מתכווץ, האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש בחירה חופשית? האם הכל אפשרי? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להנות בחיים? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה לא להתאבד? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: היקום מתכווץ, איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפרש חלומות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם גירושין? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לחיים, אימון אישי לירידה במשקל, מאמן מנטלי בנושאי היקום מתכווץ - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 19:27:12 - wesi4