ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ביקוש ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11.

עשר הערות למאמרו של אבשלום אליצור על הדת

פרופ' בנימין בית - הלחמי

אוניברסיטת חיפה

(שיחות ט"ו: 168 - 171)

החשיבה המאגית ומערכת האמונות הדתית שעליה היא מבוססת הן, עדיין, חלק מרכזי בעולם התרבותי והאישי של רוב בני - המין האנושי. גישות אקדמיות להבנת התופעה הדתית מנסות להסביר את הצלחת מערכות האמונה הדתיות (ויש כ - 10, 000 כאלו) בהקלת חרדות ומצוקות אנושיות. שני המאמרים מאת אבשלום אליצור הם חלק מהמסורת של גישות אלו.

בראשית דבריי אני רוצה לברך את אבשלום אליצור על הסגנון הצרוף והעשיר, רוחב היריעה ואיכות הדיון. בשני המאמרים הוא מפגין ידע מרשים בתחומים רבים, וקודם כל - בספרות הפסיכואנליזה. שני המאמרים שלפנינו מהווים ראשי פרקים לספר רציני על הפסיכולוגיה של הדת, ונקווה שספר זה אומנם יופיע. אליצור מציע לנו מספר השערות מבריקות. הראשונה עוסקת בקשר בין דתיות ואובדן (וראו 1 ו - 2), השנייה בדמיון בין דת לפרנויה, והשלישית בדת כביטוי לנרקיסיזם.

התבקשתי לכתוב תגובה קצרה וזאת אעשה. אפשר כמובן להגיב גם בכתיבת ספר שלם של פרושים ותגובות, שדפיו יראו לבסוף כמו דפי התלמוד. בכל עמוד של שני המאמרים שלפנינו מצאתי משהו שאני מסכים אתו בהתלהבות, משהו שלו אינני מסכים, משהו מפתיע וחדש, ומשהו מרגיז ממש. מטבע הדברים אתמקד באי - ההסכמות יותר מאשר בהסכמות.

1.

הגישה הפסיכולוגית לתופעות דתיות מדגישה את המכנה המשותף ואת המנגנונים המשותפים לכל הדתות ולכל צורות החשיבה המאגית. אפשר לדבר על התנהגות דתית בהכללה כי אנו מגלים מכנה משותף התנהגותי ברור לרבבת הדתות הקיימות כרגע בעולם ומתחרות על תשומת הלב שלנו. יש מספר דברים שאותם אפשר לומר במידה רבה של ביטחון לגבי כל המאמינים בכל הדתות (ראו 3).

התבוננות פסיכודינמית בדת מתחילה מן המצב האנושי, החרדות והמצוקות האוניברסאליות המובילות לפתרונות אוניברסאליים. מטרת הניתוח הפסיכודינמי היא תיאור מנגנוני ההתמודדות היוצרים אמונות דתיות. הנתונים העומדים לרשותנו כוללים טקסטים עתיקים יותר ועתיקים פחות, התגובות לטקסטים, ותצפיות בהתנהגות ממשית. הייחוד בגישה הפסיכודינמית הוא שהיא עוסקת בתהליך שבו נוצר הפנתיאון של כל דת ע"י השלכות (ראו 3). אליצור מדגים זאת בצורה מבריקה בהתייחסות לדמויות האל והשטן.

2.

הדת היא התשובה המפתה ביותר והמספקת ביותר לשאלת משמעות הקיום האנושי משום שהיא הנרקיסיסטית ביותר, ואבשלום אליצור בכתביו השונים תרם להבנת עניין זה. בדת דווקא האדם הוא במרכז, וזה סוד הצלחתה. התשובה לפגיעות הנרקיסיסטיות היא קודם כל הכחשה. החשיבה האנימיסטית מבטיחה לנו כי היקום אינו אדיש לגורלנו. החולשה והבורות השולטים בחיינו נעלמים בעזרת הפתרון המושלם של מהות מושלמת שאליה אנו קשורים.

כל דת היא קודם כל הכחשת המוות והבטחה לחיי נצח, ולאחר שנפתרה בעיית המוות בקלות רבה כל כך על ידי הכחשתה, פתרון הבעיות הנוספות, אם נותרו כאלו, הוא בקלי - קלות. שאלות המשמעות והצדק נפתרות בצורה הרצויה לנו ביותר. אנחנו במרכז מערכת המשמעות ובמרכז היקום, שנברא רק בשבילנו ("נזר הבריאה"). הצדק ינצח, ומהו הצדק? הצדק זה אנחנו, כי בקרוב יגיע המשיח שלנו, והוא ישים את כל האחרים במקומם הראוי. הכל באמונה הדתית מסתדר לפי רצוננו. החיים מנצחים את המוות, והצדק מנצח את העול, ובעיקר, "אנחנו" מנצחים "אותם", את כל מי שאינו בשבט שלנו. הפתרון הנרקיסיסטי הוא תגובה טבעית אחת למציאות של חוסר ישע ותסכול שהיא מהותו של המצב האנושי. האבא (או הסבא) החזק והטוב יגן עלינו ויסתיר את נשמתנו בסתר כנפיו.

3.

בעיה מתודולוגית מרכזית של אליצור היא היחס לטקסטים ולעדויות אמפיריות. הוא עוסק רוב הזמן בניתוח טקסטים. אפשר לראות את הטקסט כהתנהגות. מה משמעות הטקסט ומה הוא משקף? קודם כל את כותביו. כאשר אנו עוסקים בטקסט היסטורי, אמנותי, או דתי, ברור שהוא משקף קודם כל את הכותבים ואת עולמם הממשי והדמיוני. באם לטקסט יש מעמד בתרבות הוא משקף בעצם קיומו גם את קוראיו ודמיונותיהם, כמו כל יצירת אמנות. הדפוסים מיתולוגיים, שאותם הוא מבטא, משקפים את דמיוננו, אך בכל טקסט יש גם שיקוף של מאבקי כוח, מתחים, התנגדויות, והלכי רוח קבוצתיים. בכך עוסקים ההיסטוריונים כאשר הם עורכים דקונסטרוקציה של טקסט. הדקונסטרוקציה (או הדמיסטיפיקציה) שלנו שונה במקצת, אך דומה בהתייחסותה לטקסט כאל התנהגות שאין לקבל אותה כפשוטה. היחס לכתבי הקודש אינו יכול להיות שונה מן היחס לכל טקסט ספרותי או דמיוני. להשלכות המובעות בטקסט יש משמעות עמוקה וחשובה, אך הוא לא יוכל לשמש ראיה היסטורית מעבר לשיקוף ההקשר התרבותי. הטקסטים המקודשים שרדו גם בגלל עוצמתם הפנימית וכוחם, אך בעיקר בזכות כוחות חברתיים. סיפורים מיתולוגיים אינם שורדים רק בזכות ערכם הפנימי. סוד הקסם של המיתולוגיה אינו רק בכוחה האמנותי ובכוח הפסיכולוגי של תכניה, אלא גם בסמכות התרבותית ובמונופול התרבותי שלה.

יש מיתוסים מרתקים בכל תרבות, ואנחנו אוהבים את המיתוסים שאתם גדלנו. אני עדיין מתרגש כשאני שומע שירים על הילד משה בתיבה, וכשאני קורא את ספור העקדה בבראשית פרק כ"ב. כל ניתוח מנסה לעלות מעל רמת החוויה, עמוקה ככל שתהיה. בכדי לפתח הסתכלות פסיכודינמית יש להגיע מעבר לרמת ההזדהות והחוויה ויש צורך ביצירת מרחק מזהות אישית ומספורי המיתולוגיה האהובים עלינו.

4.

לכל אורך המאמר אנו נתקלים בהתייחסות בעייתית לביוגרפיות מיתיות. אליצור מתייחס שוב ושוב לספורים מיתולוגיים ואגדיים, שבמרכזם דמויות דמיוניות כמשה, אלישע, ישוע או דוד כאל תיאורים היסטוריים. חשוב לציין ולהדגיש שוב ושוב כי בודהא, משה, אלישע, ישוע או דוד הנם גיבורים של טקסטים ספרותיים. מה שלפנינו הוא הטקסט, ואין מחוץ לו כל ראיות נפרדות. אם ברצונך לטעון כי משה, אלישע, ישוע, או דוד, הם אמנם דמויות היסטוריות, תיאלץ להסתמך על טקסטים, תעודות או ממצאים מסוג שונה לחלוטין. האם כדאי לכתב על יחסי האובייקט של אדם וחוה, על יחסי האובייקט של ישוע, או על הבעיות האדיפאליות של יצחק לאחר העקדה? אין לנו יותר ראיות על משה או ישוע משיש לנו על אדם וחוה. כאן אנו עוסקים בכתבי קודש, שעיקרם סיפורי התגלות ומעשי נסים, ומטרתם שכנוע המאמינים באמת ההתגלות.

מה שאפשר למצוא בטקסטים בדיוניים אלה, יחד עם איכות אמנותית, הוא תהליכים פסיכולוגיים חשובים ומעניינים. אנו רחוקים מכותבי הטקסטים העתיקים ויכולים רק לזהות תבניות עומק. "האמת הפסיכולוגית" מתבטאת לעתים באותם ספורים החוזרים על עצמם במקומות שונים ועם גיבורים שונים. פרויד, אוטו רנק, ואחרים התרשמו ממספר קטן של תבניות עומק החוזרות על עצמן בכל המיתולוגיות. כך, בסיפור משה קל מאד להראות כי המלך רוצח התינוקות מופיע אצל אדיפוס, משה, ישוע וקרישנה (ואלה רק מקרים מעטים), וקל לראות כי יש כאן פנטזיה אדיפאלית. כפי שהציעו רנק, ג'וזף קמפבל ולורד ראגלן, אפשר לקרא לדפוס הנפוץ ביותר סיפור הגיבור. הסיפור שכולנו אוהבים הוא על הנער הצעיר החשוף לסכנות עוד בהיותו תינוק, ועובר בחייו מסלול של נדודים, סכנות, ומכשולים, שאחד מהם הוא אבדן הורים. דפוס זה מוכר לנו לגבי גיבורים חילונים ואין פלא שהוא נפוץ כל כך גם אצל גיבורים דתיים. כפי שמראה אליצור, יש לכך גם אישוש מחקרי והיסטורי, ולא רק מיתולוגי (גם סדאם חוסיין וגם ביל קלינטון איבדו את אבותיהם לפני שנולדו).

אליצור נסחף קצת עם הטקסט ונכשל בקריאת המיתולוגיה אבל הוא בחברה טובה. זה קרה גם לפרויד ששכח כי סיפור הילד שניצל בנס ממות וגדל בחצר המלך מופיע אצל אדיפוס ואחרים, ומתאים לדפוס הפנטזיה הילדותית שפרויד קרא לו ב1909 הרומן המשפחתי. פרויד גם שכח שדמותו של משה היא עניין מיתולוגי ולא היסטורי והתוצאה הדי מביכה היא הספר על משה והמונותיאיזם (שיש בו רעיונות מעניינים בכל נושא, חוץ מן הנושא של משה והמונותיאיזם). ספר זה חייב לשמש תמרור אזהרה לאלה שפרשנותם למיתולוגיה קשורה בעבותות של כבוד למסורת ולטקסטים עתיקים. גם פרשנים שאינם חשודים בנאמנות למוסכמות הדת לוקים בסמכותנות, דהיינו יחס של כבוד לסמכות ולמסורת מכוח היותן סמכות ומסורת.

. 5

במספר מקומות מתייחס אליצור בכבוד וברצינות רבה מדי לסיפורי אגדות שאינם רק עתיקים אלא גם חדשים. הספורים על "פולחן השטן" הם פנטזיות שיש להתייחס אליהם בדרך ביקורתית ופרשנית. "רובד נשי קדום שדוכא במהלך המהפכה הפטריארכאלית והכיבוש העברי" גם הוא עניין שקשה מאד להוכיחו, למרות טעוניהן של פמיניסטיות (לגבי "המהפכה הפטריארכלית") ונאמני המיתולוגיה היהודית (לגבי "הכיבוש העברי. ")

6.

הדיון של אליצור במקבלי האמונה, הידועים בשפה הוולגרית כ"חוזרים בתשובה", רצוף רעיונות מבריקים ומעניינים. למרות זאת קשה להאמין כי נמצא רגישות חברתית מוגברת אצל מקבלי האמונה. עד עכשיו אין ממצאים התומכים בהשערה זו, ורצונם של מקבלי האמונה בשינוי מתבטא במסגרת הדתית בלבד. רעיון "בחירת הדת" הוא מעניין אך לא שכיח מדי. מקבלי האמונה, כמו אנשים דתיים בכלל, אינם נהנים מחופש בחירה רב מדי. נדיר מאד מצב שבו אנו מציגים לפני אדם רשימה של אלף דתות ומציעים לו לבחור אחת מהן. מה שקובע את הבחירה הוא נסיבות חברתיות. בישראל רוב מקבלי האמונה מגיעים ליהדות ובמצרים לאיסלאם, ואין בכך כל פלא. יש גם לזכור כי מפעל עשיית הנפשות ליהדות ממומן על ידי הממשלה.

7.

אליצור מתלונן על "מיעוט המחקרים על חיי הדת של הנשים" אך זה נכון רק לגבי המחקר העוסק בצד ההיצע, הצד של יצרני הדת. אם נעבור לצד הביקוש, הצד של הצרכנים, נגלה מצב הפוך.

בעצם רוב המחקר על התופעה הדתית הוא מחקר על נשים (ראו 4). לנשים יש תפקיד מרכזי בקיומו של כל ממסד, כל ארגון, וכל מעשה דתי. הדת כמסורת תרבותית וכממסד חברתי קימת רק בזכות הנשים. בימינו נשים הן תמיד דתיות יותר (ראו 4) וממלאות תפקיד מרכזי בשימור הדת. נשים הן צרכניות נלהבות של כל סוגי ההתמודדות המאגית (וגם של פסיכותרפיה). ללא התמיכה הנלהבת של הנשים הייתה החילון בתרבויות השונות מקיף הרבה יותר.

הערותיו החשובות והרגישות של אליצור לגבי השליטה הגברית בפנתיאון של רוב הדתות (ריבוי האלים ומיעוט האלות) גם הן קשורות לעניין. יתכן כי דווקא האובייקטים הגבריים מושכים את המאמינות ואחראים לדתיות הנשית החזקה, וריבוי אובייקטים נשיים היה מחזק את הדתיות של המאמינים. הניסיון ליצר דתות נשים שבמרכזן אלה בימינו אלה לא צלח בדיוק מסיבה זו.

8.

"היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת - יחס בין דיסציפלינה מחקרית לבין מושא החקירה - יכול וצריך להתהפך לפעמים, כדי לאפשר לפסיכולוגיה לבקר את עצמה. " אני חייב להודות כי טענה זו משאירה אותי מבולבל. יש כאן מספר בעיות הגיוניות. קודם כל, אין בנמצא דת אחת מופשטת, והדת קיימת רק בצורות ספציפיות. בדומה לכך, גם הפסיכולוגיה אינה מקשה אחת. אם נקבל את הטענה ונציב במשואה במקום היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת את היחס בין הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית לבין הדת היהודית האורתודוקסית מבית מדרשו של עובדיה יוסף, לא ברור מה יצא. ביקורת מצדו של הרב או של תלמידיו יכולה בהחלט להועיל לנו, כמו ביקורת של השערותינו ותצפיותינו בכלל, אך קשה לי להאמין שהם יעשו את המאמץ הדרוש. האם לזאת הכוונה?

9.

במספר מקומות מתייחס אליצור למונותיאיזם כמשהו שהומצא במקום אחד וכתוצאה של התקדמות. במקום אחד הוא אומר "ראשית המונותיאיזם היא בקריאה האלוהית לאברהם". זוהי טענה מפתיעה במאמר האמור להציג התבוננות פסיכודינמית והיא דתית ולא היסטורית. נכון שרוב הישראלים מאמינים בטענה זו, ואפילו אלה הנחשבים לחילונים. אמונה זו משקפת שוביניזם יהודי, הרואה במונותיאיזם הישג, ולא ברור מדוע. האם אמונה באל אחד טובה יותר מאמונה ב - 35 אלים?

כדאי לציין כי אפשר למצוא מונותיאיזם בכל העולם וראשיתו בתקופות שונות. הרעיון הוא נפוץ מאד והופיע באוקיאניה ובאוסטרליה הרבה לפני התרבות המצרית או היהודית. לא רק שהאמונה באל אחד היא רעיון שכיח, אלא גם אמונות רבות ופולחנים רבים המוכרים לנו מן היהדות מצויים במסורות רבות בעולם (כולל פרה אדומה, דיני קרבנות, נידה ומילה).

10.

בסיום המאמר השני מתדרדר הדיון מהתבוננות פסיכודינמית לאפולוגטיקה ולכדי שיר הלל לדת אחת. יש כאן מעבר מניתוח לתעמולת בחירות, חזרה לאמונה שלמה ולסבא הטוב. לפתע נגמרת ההתבוננות הפסיכודינמית ומתחילה התפעלות. אנו נקראים לשוב לחיק החם והרך של הנרקיסיזם היהודי. נכון שנרקיסיזם יהודי אינו גרוע יותר מנרקיסיזם הינדואיסטי או נוצרי, אך גם אינו טוב יותר. אליצור רוצה שניקח ברצינות את הדת היהודית. למה בעצם? יש עוד 10000 דתות, שלרובן יש דוברים מוצלחים ורהוטים כמעט כמוהו.

אליצור טוען, בצדק, כי היהדות היא דת עתיקה, ששרדה תהפוכות היסטוריות. קל להצביע על אמונות שונות ששרדו לאורך זמן רב ללא כל סימן לצדקתן. גם האסטרולוגיה, בגרסותיה השונות שורדת בהצלחה אלפי שנים. מה זה אומר? קל מאד להצביע על מסורות דתיות ששרדו לאורך זמן רב יותר מן היהדות. היהדות הרבנית, שעליה מדבר אליצור, היא צעירה הרבה יותר משטוענים מאמיניה. היא עוצבה בצורתה המוכרת לנו רק לאחר הופעת הנצרות. זה היה במחצית השנייה של האלף הראשון לספירה, כשעוצב התלמוד הבבלי. אם נעריך דתות לפי יושנן, יש להתפעל יותר מן השומרונים והזורואסטרים. ההינדואיזם עתיק הרבה יותר, שלא לדבר על דתות עתיקות באפריקה, אמריקה, ואוקיאניה.

היהדות, שלא כדתות אחרות, הופכת, לפי אליצור, להיות "אנטי סמכותנית" ועדין שטיינזלץ מצוטט כנושא דגל הספקנות. עד כמה שזכור לי הסכים אותו שטיינזלץ לקבור אלפי ספרים שפרסם בהוראת מספר רבנים, מה שמראה כי לספקנות התלמודית המהוללת יש כנראה גבולות די ברורים.

ההתייחסות לנרקיסיזם הדתי אינה רק עניין אקדמי. יש לה השלכות חברתיות ופוליטיות מיידיות. הוויתור על הנרקיסיזם הוא הכרחי אם אנו רוצים עולם טוב קצת יותר ושוויוני קצת יותר. הדתות היו ונשארו מתנגדות החופש והשוויון. כל התקדמות ב - 500 השנים האחרונות בכיוון של יותר חופש ויתר שוויון, זכויות נשים וזכויות מיעוטים, נעשתה על אפן ועל חמתן של הדתות ונציגיהן. הרי מתן זכויות אזרח ליהודים באירופה ומתן זכות בחירה לנשים התאפשרו רק בזכות חילון מסיבי. האפיפיור גילה את זכויות האדם רק לאחר שהכנסייה אבדה מכוחה. בישראל לעומת זאת, בכל פעם שנעשה ניסיון לחוקק בכנסת חוקים למען זכויות האדם, היו המפלגות הדתיות חומה בצורה של התנגדות.

כפי שמראים מחקרים שיטתיים שבוצעו ברחבי העולם, דתיות קשורה לתמיכה בדעות קדומות, הפליה, סמכותנות, ואדישות לסבל האחר. הסמכותנות הדתית עומדת בניגוד מובהק לאידיאל הבגרות והאוטונומיה של האזרח, שעליו בנוי חזון המשטר הדמוקרטי. יש כמובן מספר קטן של קבוצות דתיות יוצאות מן הכלל, המוכיחות את הכלל. יש מי שירצה להזכיר את הקווייקרים, את הפרסביטריאנים, ואת היהודים הרפורמיים. כל אלה שייכים לתופעה ההיסטורית של הפרוטסטנטיות הליברלית מאד, שהיא בעצם צורה של חילון ותגובה לחילון (ויהודים רפורמיים הם באמת פרוטסטנטים ליברליים, ואינם דומים ליהודים הרבניים שאתם מזדהה אליצור). ויתור על אמונות ועל סמכות הממסד הדתי קשור בהחלט לאמונות שוויוניות יותר.

אני אישית מעדיף לא להיענות להזמנה הלבבית הקוראת לי להצטרף לחגיגה הנרקיסיסטית הכוללת פרקי חזנות, הדלקת נרות, וסופגניות. מוטב לי להישאר בחוץ, בקור וברוח, ולחפש פתרונות פחות נרקיסיסטיים ופחות אנימיסטיים לצרותינו ולכישלונותינו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 13.
מטרות קשיים שוויון הבריאה הנשמה שכחה קיום אנושי בחירה לנתח טקסט אמונה פנטזיה אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויות התגלות חוויית התגלות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
שיווק כשיש יותר ביקוש מאשר היצע, שיווק ועודף ביקוש, האם לעשות שיווק כשיש המון ביקוש? מי לא צריך לעשות שיווק? האם תמיד צריך לעשות שיווק? למה לעשות שיווק? מתי לא לעשות שיווק? האם עוד ביקוש שווה עוד רווח? מתי לא טוב עוד ביקוש? מתי לעצור את השיווק? האם להמשיך לעשות שיווק? היצע וביקוש ושיווק, איך להעלות מחיר ללקוחות? שיווק והעלאת מחירים ללקוחות, יעוץ שיווקי, משפך שיווקי גרוע, לקוחות לא רלוונטיים, יותר מידי ביקוש, שיווק גרוע, שיווק לא טוב
... כשיש יותר ביקוש מאשר היצע, שיווק ועודף ביקוש, האם לעשות שיווק כשיש המון ביקוש? מי לא צריך לעשות שיווק? האם תמיד צריך לעשות שיווק? למה לעשות שיווק? מתי לא לעשות שיווק? האם עוד ביקוש שווה עוד רווח? מתי לא טוב עוד ביקוש? מתי לעצור את השיווק? האם להמשיך לעשות שיווק? היצע וביקוש ושיווק, איך להעלות מחיר ללקוחות? שיווק והעלאת מחירים ללקוחות, יעוץ שיווקי, משפך שיווקי גרוע, לקוחות לא רלוונטיים, יותר מידי ביקוש, שיווק גרוע, שיווק לא טוב וכאן נדבר על העניין של שיווק לעסק, כאשר יש לעסק המון ביקוש. והשאלה היא, האם כשיש המון ביקוש, לא צריך לעשות שיווק, או שצריך לעשות שיווק גם אם יש המון ביקוש לעסק? אז ברמת העיקרון, השיווק, מטרתו היא להגדיל את הביקוש של העסק. דהיינו, אתה משווק את העסק שלך, כדי שלעסק שלך יהיה יותר ביקוש. ומכאן לכאורה נובע, שאם לעסק שלך יש המון ביקוש, אז אתה לא צריך לעשות שיווק, כי כבר יש לך ביקוש. אבל כמובן שזאת לא כל האמת. ואני אסביר. נניח שיש לך מאה מוצרים ויש לך 1000 לקוחות שרוצים לקנות את המוצר שלך. האם יהיה נכון לומר שיש לך יותר ביקוש מאשר היצע? לכאורה כן. כי אתה מציע מאה מוצרים, ובפועל יש לך 1000 לקוחות. אבל כמובן שזאת לא כל האמת. כי ננסה לשאול ... אולי באמת אתה לא צריך לעשות עוד שיווק, כי כבר יש לך יותר ביקוש מאשר היצע. אבל כמובן שזאת לא תהיה האמת. כי אם יהיו לך פי מאה לקוחות, כנראה שתוכל להעלות את המחיר שלך ולהרוויח יותר ... אלף יוכלו וירצו לרכוש את המוצר שלך. במילים אחרות, אם עוד ביקוש לא יכול לעזור לעסק שלך, אז אולי אתה לא צריך לעשות עוד שיווק. אבל כנראה שתמיד עוד ביקוש יכול לעזור לעסק שלך, כי אתה תוכל להעלות את המחיר ולהרוויח יותר, אם יהיה לך עוד ביקוש. ויכול להיות שיש לך מספיק ביקוש למחיר שאתה מוכר כרגע, אבל אם תעלה את המחיר, לא יהיה לך מספיק ביקוש. לכן אף פעם אין לך מספיק ביקוש, למחיר יותר גבוה. כל שכן, אם אתה לא מצליח למכור במחיר ובכמות שאתה כן רוצה למכור, שבמצב כזה, אם יהיה לך יותר ביקוש, כנראה שתוכל למכור ביותר מחיר, או באותו המחיר יותר יחידות, או אפילו יותר יחידות בפחות מחיר. אבל בטוח נכון, שעוד ביקוש, תמיד יותר טוב. כי בעיקרון, יש מצבים שעוד ביקוש יכול לגרום לך נזק. לדוגמה, אם תהיה חייב למכור המון יחידות, ברמה שאתה לא יכול לעמוד בקצב הייצור, שאז לדוגמה אתה יכול לקרוס. או לדוגמה שיהיה לך המון ביקוש אבל באמצעות בניית משפך שיווקי גרוע, שמביא לך המון לקוחות לא רלוונטיים, שאז יכול להיגרם לך יותר נזק מאשר תועלת. אבל ... וכמובן שיש נקודת מבט נוספת, והיא שיש מצבים שלמרות שעוד ביקוש יעזור לך, הרי שלא כדאי לך לעשות שיווק. ומתי זה יקרה? תשובה: זה יקרה אם העלות שלך להביא עוד לקוחות טובים, גדולה ... שבה אתה עושה שיווק עד כה. כי זה נכון שאם יהיה לך יותר ביקוש, של לקוחות טובים, הרי שכנראה שתמיד תהיה לך מכך עוד תועלת, כי לצורך העניין לכל הפחות תוכל להעלות את המחיר, אבל מצד ... להפריד בין השאלה, האם תהיה לך תועלת מכך שיהיה לך יותר ביקוש, לבין השאלה, כמה יעלה לך ליצור עוד ביקוש, והאם העלות ליצור עוד
תחרות עסקית - האם תחרות עסקית זה טוב או רע, האם מתחרים עסקיים זה טוב או רע? האם זה טוב שיהיו לך מתחרים? האם זה רע שיהיו לך מתחרים? כמה שיותר ביקוש? כמה שיותר היצע? היצע וביקוש, כניסה של מתחרים לשוק, שיווק יוצר ביקוש למתחרים, מתי טוב שיהיו לך מתחרים? מתי רע שיהיו לך מתחרים? איך מתחרים יכולים להשפיע עליך? מה הם מתחרים טובים? מה הם מתחרים רעים? איך תחרות עשויה להשפיע על הרווחיות שלך, האם כדאי לך שיהיו לך מתחרים? תחרות עסקית טובה, תחרות עסקית רעה
... - האם תחרות עסקית זה טוב או רע, האם מתחרים עסקיים זה טוב או רע? האם זה טוב שיהיו לך מתחרים? האם זה רע שיהיו לך מתחרים? כמה שיותר ביקוש? כמה שיותר היצע? היצע וביקוש, כניסה של מתחרים לשוק, שיווק יוצר ביקוש למתחרים, מתי טוב שיהיו לך מתחרים? מתי רע שיהיו לך מתחרים? איך מתחרים יכולים ... שלך? ועוד שיקולים לגבי האם כדאי לך שתהיה לך תחרות או לא? אז בעיקרון, במידה ואתה רוצה להרוויח כמה שיותר, כדאי לך שיהיה לך יותר ביקוש מהיצע. דהיינו, שיהיו יותר לקוחות שירצו לרכוש ממך, מאשר הכמות שאתה יכול למכור ללקוחות. ולכן, ככלל אפשרי לומר, שאם יש למוצר שלך המון ביקוש, הרי שלא כדאי לך שתהיה לך תחרות. כי אם תהיה לך תחרות, זה יכול לגרום לכך שיהיה יותר היצע ללקוחות של המוצר שלך, באמצעות המתחרים שלך. ואז זה יוריד את הביקוש שלך, וממילא גם את הרווחיות שלך. אבל אם אין למוצר שלך הרבה ביקוש, אז יתכן שאם יהיו לך מתחרים, אז מאחר שגם המתחרים שלך ירצו להרוויח כסף, אז כנראה שגם הם ישקיעו בשיווק של המוצר שגם אתה מוכר אותו. וכך אולי יגדל גם הביקוש למוצר שלך. ואסביר שוב: בעיקרון אתה רוצה שיהיה כמה שיותר ביקוש למוצר שלך וכמה שפחות מתחרים שאפשרי לרכוש מהם את המוצר שלך. ברגע שנכנס עסק מתחרה, השאלה היא איך זה ישפיע על היחס של ההיצע והביקוש שלך. יתכן שאם יכנס מתחרה, הוא יחסל לך את הביקוש לחלוטין. כי לדוגמה הוא יעשה שיווק יותר טוב ממך וימשוך את כל הלקוחות שלך אליו ואז תהיה בלי ביקוש, כי לא יהיה לך שום יתרון על המתחרה החדש שלך. זאת אפשרות אחת. אפשרות נוספת ... שיווק, אבל שיווק שיביא לקוחות רק אליו, או שיווק שיביא לקוחות גם אליו. הכל תלוי כמובן גם בסוג השיווק שהוא יעשה. כי לפעמים שיווק יוצר ביקוש למתחרים ולפעמים לא. תלוי בתוכן של השיווק ובכל מיני גורמים. ולכן באופן כללי, ... מה האסטרטגיה השיווקית שלו וכולי. כאשר יכולים לקרות כל מיני תרחישים אפשריים. והדגש צריך להיות על איך התחרות בך, תשפיע על יחס ההיצע והביקוש שלך, זה החלק הכי חשוב. ולכן למרות שכל מקרה לגופו ושצריך לבדוק כל מקרה בפני עצמו, הרי שככלל אצבע אפשרי לומר שאם יש לך המון ביקוש, אז אם אתה לא רוצה לקחת סיכון, עדיף שלא יהיו לך מתחרים. אבל אם אין לך המון ביקוש, אז זה כבר תלוי בסוג המתחרים שיהיו לך, להבין האם ואיך הם ישפיעו על הביקוש שלך. כי בוודאות הם ישפיעו על ההיצע, אבל איך הם ישפיעו על הביקוש שלך, זאת השאלה. נקודה נוספת שצריכים לקחת בחשבון, זה לדוגמה השפעה של מתחרים ... בכל השוק, או שמישהו אחר יזכה במכרז ושאז יהיו לך מתחרים. ובמקרה כזה, לא צריכים לעשות רק את החישוב של איך המתחרים ישפיעו על ההיצע והביקוש שלך, אלא גם לעשות את החישוב, של אם אתה תנהל עוד חנות ירקות, איך זה ישפיע על ... בחשבון כללי, גם את השיקול של אם אתה תזכה במכרז בעוד חנות, אז מצד אחד יהיה לך יותר היצע ואז תצטרך לעשות יותר שיווק כדי להגדיל את הביקוש להיצע שנוצר בחנות החדשה, אבל מצד שני אתה מוזיל את עלויות הייצור שלך. וככה ... שלך. לסיכום: כניסה של מתחרים לשוק, יכולה להשפיע בצורות שונות על העסק שלך וכל מקרה לגופו. ויש כאן גם שיקולים של השפעה על היצע וביקוש שלך, שיקולים שקשורים לסוג המתחרים שלך, שיקולים על האפשרות למנוע את הגדלת ... שלך ובסופו של דבר על הרווחיות שלך. ולכן בגדול ככלל אצבע, אם טוב לך, ואתה לא חייב תחרות, אז עדיף שלא תהיה תחרות. אבל אם אין לך מספיק ביקוש, אז צריך לשקול כל מקרה לגופו. ...
חוקי הכסף - היצע וביקוש, סיכוי וסיכון, האם בלי סיכון אין סיכוי? האם אין סיכוי בלי סיכון? האם יש סיכוי בלי סיכון? האם קיים כסף קל? מהי פרמיית סיכון? איך להתעשר? סודות העושר, כלכלת הכסף, מבוא לכלכלה, לימודי כסף, סודות האנשים העשירים, איך עושים כסף? שוק תחרותי, הגבלים עסקיים, מונופול עסקי, טרנדים עסקיים, יותר מזל משכל בעסקים, תחרות בעסקים, איך לשמור על רווחיות גבוהה? איך לעשות הרבה כסף בקלות? סיכון וסיכוי, ביקוש והיצע
... הכסף - היצע וביקוש, סיכוי וסיכון, האם בלי סיכון אין סיכוי? האם אין סיכוי בלי סיכון? האם יש סיכוי בלי סיכון? האם ... גבוהה? איך לעשות הרבה כסף בקלות? סיכון וסיכוי, ביקוש והיצע וכאן נסביר את אחד החוקים החשובים ביותר של הכסף, והוא החוק של בלי סיכון אין סיכוי או ... החוק היותר בסיסי של הכסף? החוק הוא חוק היצע וביקוש ביקוש והיצע. היצע פירושו, כמה מציעים את השירות והמוצר, ביקוש פירושו כמה מבקשים ורוצים את המוצר ואת השירות. ככל שהביקוש עולה על ההיצע, דהיינו, ככל שיותר אנשים רוצים את המוצר, ביחס לכמות האנשים שמספקים אותם, כך מחיר ... המים, הרי שזה יעלה את המחיר של כוס המים. כי הביקוש עולה על ההיצע (יותר ביקוש מאשר היצע). במידה והמוכר ירצה לעשות כמה שיותר כסף, אז הוא ימכור את הכוס מים, למי שישלם הכי הרבה מבין כל ה 100 אנשים. ואם ההיצע עולה על הביקוש (יותר היצע מאשר ביקוש), דהיינו, שיש מאה אנשים שרוצים למכור כוס מים, אבל יש רק מישהו אחד שרוצה לרכוש כוס מים, אז המחיר ... כסף בתחום מסוים, בהכרח שיהיה בו קצת היצע והרבה ביקוש. דהיינו, קצת אנשים שמספקים את המוצר והרבה אנשים שרוצים אותו. שזה ורק זה יכול ליצור הרבה כסף למי ... שירות שמרווחים בו הרבה כסף, הרי שיש בו יותר ביקוש מהיצע. דהיינו, שיותר אנשים רוצים לקנות את המוצר, מאשר כמות האנשים שמספקים את המוצר. ובמה תלוי שבמוצר מסוים יהיה יותר ביקוש מאשר היצע? למה יש מוצרים שיש להם הרבה ביקוש, ואין להם הרבה היצע של אנשים שמספקים את המוצר? לכך, יכולות להיות מגוון סיבות: 1 - סיבה אחת ... מאוד עשירים. 2 - סיבה נוספת לדוגמה לכך שיש יותר ביקוש מאשר היצע, היא קרטל עסקי ומונופול עסקי. דהיינו, שיש כשל שוק כלשהו או מדינה מושחתת כלשהי (עע ... נכון, שאם יש עסק שעושה הרבה כסף, כי יש יותר ביקוש מהיצע, הרי שאם מדובר במונופול, הרי שאין כאן שוק חופשי. 3 - סיבה נוספת אפשרית לכך שיש יותר ביקוש מהיצע, היא בגלל שלמוכר יש יתרון תחרותי ספציפי שמקשה ולא מאפשר לאחרים להתחרות בו. דהיינו, שלספק ... אחר כלשהו. דהיינו, יש מצב שבו יש קצת היצע והרבה ביקוש, והסיבה לכך שיש קצת היצע, היא יותר עניין של מזל מאשר שכל. כי במקרה הבן אדם נולד עם מיומנות ... העסקים שעושים הרבה כסף, בגלל שיש קצת היצע והרבה ביקוש, אז אם יש שם שוק חופשי ותחרות חופשית, אז הרי שכנראה יש כאן יתרון תחרותי נרכש. לדוגמה מישהו ... בתחום כלשהו הרבה כסף, צריכים שיהיה בו יותר ביקוש מאשר היצע. וזה יכול לקרות או כי זה כנראה מונופול מושחת, כי בדרך כלל מונופולים הם מושחתים ושאין ... מוצר מקביל, שיספק את הצרכנים ושיוריד את רמת הביקוש למוצר המקורי. אפשרות נוספת נפוצה יותר היא, שיש שוק חופשי ושאין כאן איזה יתרון תחרותי מולד, אבל ... ומה קורה בשוק חופשי כאשר יש עסק שיש בו הרבה ביקוש ומעט היצע? בעסק כזה באופן אוטומטי יתחילו להיכנס מתחרים, ויגדילו את רמת ההיצע וינסו לשמור על ... הרבה כסף, אתה צריך לעסוק במשהו שיש בו יותר ביקוש מאשר היצע. זה בטוח נכון. אז האם יכול להיות עסק שבו אפשרי לעשות הרבה כסף, בלי הרבה סיכון? התשובה ... ואיך אתה נהיה יותר טוב מאחרים, במשהו שיש בו ביקוש, עד כדי כך שלאחרים יהיה מאוד קשה להתחרות בכמה שאתה טוב. כי בשוק חופשי תקין, ברגע שיהיה עסק שיש ...
סטארטאפ, רעיון לסטארטאפ, הקמת סטארטאפ, האם הרעיון שלך טוב? האם אפשר לעשות כסף מהרעיון שלך? האם יש לך רעיון טוב לסטארטאפ? יעוץ לסטארטאפים, הקמת עסק, תוכנית עסקית, האם להקים עסק? האם להקים סטארטאפ? טעויות של סטארטאפים, איך לעשות כסף בסטארטאפ? היצע וביקוש, להמציא את הגלגל מחדש, היצע וביקוש ביחס למחיר של המוצר, יותר ביקוש מהיצע, חוקי הכסף, איך לעשות כסף? יעוץ ליזמים, יעוץ לממציאים, האם המצאת את הגלגל מחדש?
... עסק, תוכנית עסקית, האם להקים עסק? האם להקים סטארטאפ? טעויות של סטארטאפים, איך לעשות כסף בסטארטאפ? היצע וביקוש, להמציא את הגלגל מחדש, היצע וביקוש ביחס למחיר של המוצר, יותר ביקוש מהיצע, חוקי הכסף, איך לעשות כסף? יעוץ ליזמים, יעוץ לממציאים, האם המצאת את הגלגל מחדש? וכאן נדבר ... תוכנית עסקית לסטארטאפ וכיוב. ולפעמים יש לאנשים רעיון לפתוח עסק ולדעתם יש להם רעיון מצוין שיהיה לו הרבה ביקוש והם חושבים לכבוש את העולם, עם הרעיון שלהם שיהיה לו הרבה ביקוש. אבל הם צריכים לקחת בחשבון עוד כל מיני דברים... וכאן נדבר על העניין של היצע וביקוש. ונסביר, כי כדי לעשות כסף, לא מספיק שיש למוצר שלך יותר ביקוש מאשר היצע, אלא אתה צריך שלמוצר שלך יהיה יותר ביקוש ביחס למחיר המכירה של המוצר שלך, ביחס להיצע של המוצר שלך. ואני אסביר: ברמת העיקרון, אם יש מוצר שיש לו יותר ביקוש מאשר היצע, דהיינו, שיותר אנשים רוצים שיהיה להם את המוצר, מאשר ההיצע של המוצר, דהיינו, יותר מאשר ... של המוצר ללקוחות, הרי שהמחיר של המוצר יעלה. לדוגמה, למכור כוס מים במדבר, במקום שאין בו מים, שאז יש המון ביקוש למוצר ביחס לכמות ההיצע של המוצר. וכאן אחדד, שיש אנשים שחושבים בטעות שכדי לעשות כסף, מספיק שיהיה להם מוצר שיש לו הרבה ביקוש. במובן שאם יש להם רעיון להמציא משהו שלדעתם להמצאה שלהם יהיה הרבה ביקוש, הרי שכנראה שהם עלו על דרך לעשות כסף. כי לדעתם יש להם מוצר עם המון ביקוש. וכאן אני אחדד, שלא מספיק רק שיהיה ביקוש באופן כללי למוצר שלך, אלא צריך שיהיה למוצר שלך גם ביקוש ביחס למחיר שבו תמכור את המוצר. לדוגמה, נניח שיש לך למכירה רכב פרארי אחד בלבד. ונניח שכל האנשים ... חושב להמציא משהו וכאשר למישהו יש רעיון לסטארטאפ וכיוב, עליו להפריד בין השאלה של: האם למוצר שלו יהיה ביקוש, שזאת שאלה אחת. לבין השאלה: האם למוצר שלו יהיה גם ביקוש ביחס למחיר המכירה של המוצר, שזאת שאלה נפרדת. ומחיר המכירה של המוצר, הוא עצמו מושפע גם מעלות ... הם יוכלו לספוג הפסד כספי, כדי להוציא אותך מהמשחק? ועוד. לסיכום: לא מספיק שיש לך רעיון טוב שיהיה לו הרבה ביקוש , אלא צריך לקחת בחשבון עוד כל מיני שיקולים כאלו ואחרים. וכמו שהסברתי, מוצר טוב הוא מוצר שיש לו יותר ביקוש מהיצע, ביחס למחיר שמציעים למכור אותו בפועל. ולכן לא מספיק להמציא את הגלגל במובן של להמציא רעיון שיהיה לו הרבה ביקוש, אלא צריך גם להמציא את הרעיון, שיהיה לו הרבה ביקוש, יותר מהיצע, גם ביחס למחיר המכירה של המוצר וכמובן שיש עוד שיקולים נוספים, כמו שאפשרי להעמיק עוד ...
סוד הכסף, סודות העושר, איך להתעשר ולהיות עשיר? איך לעשות כסף ולהתעשר? להיות יותר טוב מאחרים, להצליח יותר מאחרים, לייצר ערך, היצע וביקוש, איך להיות מיליונר? איך להיות עשיר? איך עושים כסף? איך לעשות יותר כסף? מנטורינג לכסף
סוד הכסף, סודות העושר, איך להתעשר ולהיות עשיר? איך לעשות כסף ולהתעשר? להיות יותר טוב מאחרים, להצליח יותר מאחרים, לייצר ערך, היצע וביקוש, איך להיות מיליונר? איך להיות עשיר? איך עושים כסף? איך לעשות יותר כסף? מנטורינג לכסף
... הכסף, סודות העושר, איך להתעשר ולהיות עשיר? איך לעשות כסף ולהתעשר? להיות יותר טוב מאחרים, להצליח יותר מאחרים, לייצר ערך, היצע וביקוש, איך להיות מיליונר? איך להיות עשיר? איך עושים כסף? איך לעשות יותר כסף? מנטורינג לכסף איך להתעשר ולהיות עשיר? ההרצאה עוסקת בניתוח מעמיק של הדרך בה אנשים עשירים התעשרו בצורה ... לדוגמה, ביל גייטס עשה זאת על ידי פיתוח תוכנה ששיפרה את חיי המשתמשים, וורן באפט עשה זאת על ידי פיתוח יכולות ניתוח והבנה של חברות והשקעות. הסוד האוניברסלי - ביקוש והיצע כמות הכסף שאדם יכול להרוויח תלויה במידה רבה בביקוש והיצע. אם יש הרבה ביקוש למוצר או שירות מסוים, אך לא הרבה אנשים יכולים לספק אותו, המחיר יעלה, והספק יוכל להרוויח יותר. מנגד, אם יש הרבה היצע אך מעט ביקוש, המחיר ירד והרווחיות תקטן. אם אדם מצליח ליצור ערך ייחודי שאין לאחרים, הוא יוכל להרוויח הרבה יותר. אליעד מציין שבסופו של דבר, כל עשיר חוקי הרוויח את עושרו על ידי מציאת דבר בעל ביקוש גבוה והיצע נמוך. מה גורם להצלחה כלכלית? מה שגורם להצלחה כלכלית, כפי שמסביר אליעד, הוא היכולת לתת ערך למספר גדול של אנשים או לתת ערך שייחודי למישהו אחר. כל אדם עשיר הוא כזה שידע לפתח את היכולת שלו או המוצר שלו כך שיספק ערך למספר גדול של אנשים, מה שיצר עבורו גם ביקוש וגם הכנסה גבוהה. מזל בהצלחה כלכלית בחלק מהמקרים, המזל עשוי לשחק תפקיד בהצלחה כלכלית. לעיתים אדם מצליח כי הוא היה הראשון בשוק או כי פעל בתזמון נכון, אך אליעד ממליץ להימנע ... במשהו ממישהו אחר. השאלה היא: כיצד משפרים את היכולות כדי להציע ערך גדול יותר? ניתן לעשות זאת בדרכים שונות: - לפתח מיומנויות קיימות. - ללמוד תחום חדש שיש לו ביקוש גבוה ויצע נמוך. הטעיות וקומבינות להצלחה כפי שציין אליעד, יש המון הצעות על שיטות קסם להתעשרות, אך פעמים רבות מדובר בדרכים הדורשות השקעת זמן ומאמץ. לדוגמה, שיווק שותפים הוא ... ולהביא ערך לאנשים. אם יש לך מיומנות שנדרשת על ידי אחרים, ולא הרבה אנשים יודעים איך לעשות זאת, תוכל להרוויח הרבה יותר כסף. יש להיות טוב בתחומים שיש להם ביקוש גבוה ויצע נמוך, ולשווק את עצמך בצורה נכונה. את המאמץ שלך יש להשקיע בהבנת השוק, איך להגיע אל הקהל ולשווק את המיומנויות שלך. לסיכום כדי להתעשר ולהצליח בצורה חוקית, כל מה שצריך ... את חיי המשתמשים. וורן באפט - פיתח מומחיות בניתוח חברות והשקעות. מוכרי מטוסים, רכבים, חנויות מכולת - מספקים מוצרים ושירותים שאנשים צריכים. הבסיס של כסף: ביקוש והיצע כמות הכסף שאדם מרוויח תלויה בכמות האנשים שצריכים את מה שהוא נותן (ביקוש) ובכמה אנשים יכולים לספק את זה (היצע). אם יש הרבה ביקוש ומעט היצע - המחיר עולה, והספק יכול להרוויח יותר. אם יש הרבה היצע ומעט ביקוש - המחיר יורד, והרווחיות קטנה. ככל שמישהו מציע ערך שאין לאחרים, כך הוא יכול להרוויח יותר. מה משפיע על העושר? כמה אנשים צריכים את מה שאתה מציע. כמה אנשים יכולים להציע את אותו ... או מיומנות חדשה. אין דרך אחרת - כדי להרוויח יותר, חייבים לדעת יותר ולעשות משהו טוב יותר מאחרים. מה כדאי ללמוד? כאשר מחליטים במה להשתפר, חשוב לבדוק: האם יש ביקוש למה שאתה לומד? כמה אנשים יודעים לעשות את זה? האם זה משהו שאפשר לשפר בו מיומנות? לדוגמה, מתכנתים מרוויחים יותר משומרים, כי יש יותר ביקוש למיומנות שלהם ופחות אנשים שיודעים לבצע אותה. הטעיות וקומבינות ישנן הצעות קסם לעושר מהיר כמו: שיווק שותפים - עסק חוקי אך מחייב השקעה עצומה של זמן. מסחר בבורסה - רווח אפשרי רק ... לתת ערך לאחרים. כדי להרוויח הרבה כסף, יש צורך לתת ערך למספר רב של אנשים או לתת ערך ייחודי שאין לאחרים. הדרך להצליח היא לפתח מיומנות, לבחור תחום שיש בו ביקוש גבוה והיצע נמוך, ולדעת לשווק את עצמך. אין קיצורי דרך - כל ניסיון לעשות כסף בקלות ידרוש השקעה בזמן או בכסף. איך לבחור מקצוע מניב? מהו ביקוש והיצע בשוק העבודה? איך לשפר מיומנויות ולהפוך לאדם מבוקש? למה רוב האנשים לא מצליחים להתעשר? איך לקבל העלאה בשכר? איך לשכנע את הבוס לתת לך העלאה במשכורת? איך לגרום לבוס להעלות ...
שיווק בשוק תחרותי, שיווק למתחרים, פחד מהעתקת חומרי שיווק, פחד שהמתחרים יעתיקו חומרי שיווק, פחד שהשיווק יוצר ביקוש למתחרים, פחד מתחרות עסקית, פחד שהמתחרים ילמדו ממני, להסתיר מידע מהמתחרים, ליצור ביקושים למתחרים, לשווק גם את המתחרים, למכור גם את המתחרים, איך ליצור חומרי שיווק בצורה נכונה? הפקת חומרי שיווק, הפצת תוכן שיווקי, בידול שיווקי, משפך שיווקי רחב, משפך שיווקי צר, לגרום ללקוחות לרצות לרכוש דווקא ממך, למה לקנות דווקא ממך? תכנון חומרי שיווק
... פחד מהעתקת חומרי שיווק, פחד שהמתחרים יעתיקו חומרי שיווק, פחד שהשיווק יוצר ביקוש למתחרים, פחד מתחרות עסקית, פחד שהמתחרים ילמדו ממני, להסתיר מידע מהמתחרים, ליצור ביקושים למתחרים, לשווק גם את המתחרים, למכור גם את המתחרים, ... השיווק שלך? איך להתמודד עם זה שאתה יוצר חומרי שיווק, שמצד האמת יוצרים ביקושים לאו דווקא למוצר שלך, אלא גם למוצרים שמתחרים במוצרים ... גם למתחרים שלך ובפרט כאשר חומרי השיווק שאתה מכין ללקוחות שלך, יוצרים גם ביקושים למתחרים שלך. ואני אסביר: יש כל מיני סוגים של חומרי ... גם מסרים שיווקיים, שגם המתחרים שלך, היו יכולים להשתמש בהם. ושהם יוצרים ביקוש גם למתחרים שלך ולא דווקא למוצר שלך. כי אם לדוגמה אתה ... כמה גם המתחרים שלך יכולים להשתמש במסרים האלו? האם חומרי השיווק שלך מייצרים ביקושים רק למוצר שלך, או גם למוצרים שמתחרים בך? האם המתחרים ... השיווק שלך? ואיך להתמודד עם זה שאתה יוצר חומרי שיווק, שמצד האמת יוצרים ביקושים לאו דווקא למוצר שלך, אלא גם למוצרים שמתחרים במוצרים ... עצמו. ויש אפשרות שתפרסם תוכן שיווקי, שלא יחבר את הלקוח אליך, אלא רק יצור ביקוש גם למתחרים שלך וזהו, בלי לחבר את הלקוח אליך. לסיכום: איך להתמודד עם זה שבתוך יצירת חומרי שיווק, יש גם חומרי שיווק שיוצרים ביקוש גם למתחרים שלך? 1 - לא להכל יש פתרון ולהכל יש מחיר. 2 ...
שיווק ומכירות, מהן 3 המטרות של השיווק? איך לתכנן משפך שיווקי? מהי המטרה של השיווק? למה צריך שיווק? מה זה שיווק? איך לעשות שיווק בצורה נכונה? איך להתחיל לשווק? איך לתכנן את השיווק? שיווק סטרטאפ, איך ליצור ביקושים? שיווק בשוק תחרותי, לייצר ביקוש למוצר, לייצר מודעות למוצר, ניהול השיווק, מנהל שיווק, יעוץ שיווקי, איך ליצור חומרים למשפך שיווקי? איך לעשות שיווק נכון? מומחה לשיווק, איך לגרום ללקוחות לרצות לרכוש דווקא ממך? ליצור בידול עסקי, מיתוג עסקי
... לעשות שיווק בצורה נכונה? איך להתחיל לשווק? איך לתכנן את השיווק? שיווק סטרטאפ, איך ליצור ביקושים? שיווק בשוק תחרותי, לייצר ביקוש למוצר, לייצר מודעות למוצר, ניהול השיווק, מנהל שיווק, יעוץ שיווקי, איך ליצור חומרים למשפך שיווקי? איך לעשות שיווק נכון? מומחה לשיווק, ... לאנשים לדעת שאתה קיים, אלא גם צריך לגרום להם לרצות לרכוש ממך את המוצר שלך. דהיינו, לייצר ביקוש למוצר שלך, ולא רק לייצר מודעות למוצר שלך. כי יש מוצרים שאתה רק צריך לייצר מודעות למוצר עבור קהל היעד שלך, שאתה מוכר את המוצר. אבל יש מוצרים שאתה צריך לייצר ביקוש למוצר שלך, לגרום ללקוחות שלך לרצות לרכוש את המוצר שלך. וזה עוד תהליך שיווקי שצריך לעשות אותו. דהיינו, שלב 2 כנל במידה וצריך אותו ...
איזה עסק לפתוח? איך לעשות הרבה כסף? איך להקים עסק רווחי מאוד? איזה עסק להקים? איך לפתח קריירה? במה כדאי לעבוד? מהו העסק הכי רווחי בעולם? איזה עסק כדאי לפתוח? איזה עסק קטן כדאי לפתוח? איזה עסק הכי כדאי לפתוח? רעיונות לעסק קטן, איזה עסק קטן כדאי לפתוח? איזה עסק הכי רווחי? איזה עסק הכי טוב לפתוח? איזה עסק הכי משתלם לפתוח? איזה עסק מתאים לי? עסקים למתחילים, היצע וביקוש, להקים את העסק הראשון שלי, רעיונות להקמת עסק קל לתפעול, איזה עסק הכי כדאי לפתוח?
... הכי טוב לפתוח? איזה עסק הכי משתלם לפתוח? איזה עסק מתאים לי? עסקים למתחילים, היצע וביקוש, להקים את העסק הראשון שלי, רעיונות להקמת עסק קל לתפעול, איזה עסק הכי כדאי לפתוח? וכאן נסביר איזה עסק כדאי לך לפתוח ובמה כדאי לך לעסוק כדי לעשות כסף, הכי ... ושיקולים. וצריכים להבין, שהכסף שיהיה לך, תלוי אך ורק בדבר אחד בלבד. והוא בהיצע וביקוש. דהיינו, כמה אנשים ירצו את מה שתציע. וכמה אפשרויות אחרות יהיו ללקוחות שלך, לרכוש ממישהו אחר שאינו אתה. וככל שיהיה לך יותר ביקוש וככל שללקוחות שלך יהיו פחות אפשרויות, הרי שאתה תעשה יותר כסף ואין שום אפשרות אחרת. ולכן במקום לשאול, איזה עסק כדאי לי לפתוח, ואיזה עסק הכי רווחי, תשאל את עצמך, באיזה עסק שאתה תקים, יוכל להיות הכי הרבה ביקוש והכי פחות היצע. כי ככל שיהיה פער גדול יותר לטובת הביקוש שלך, ככה תרוויח יותר כסף. ומה האמת? באיזה עסק יהיה הכי הרבה ביקוש והכי פחות היצע? איך יודעים מה התשובה? אז צריכים להבין במה תלוי היצע וביקוש. וזה כמובן תלוי בכל מיני דברים. אבל יש בזה חוקיות שכדאי להבין אותה. והיצע וביקוש יכול להיות תלוי בכל מיני גורמים. לדוגמה כשל שוק. דהיינו, לדוגמה מקרה שבו פתאום יש ביקוש לאיזה מוצר ואין מספיק ספקים שיש להם את המוצר הזה. לדוגמה נניח שיש קורונה ואנשים רוצים מסכות קורונה ועדיין אין מספיק מסכות קורונה. אז אם תהיה בין הראשונים ... רוצים לקנות מקלטי רדיו ובמקרה יש לך כמות של מכשירי רדיו, אז גם כאן יהיה יותר ביקוש מהיצע, לטובתך ואתה תוכל לעשות הרבה כסף. או לדוגמה מקרה שבו מישהו משתלט בדרך לא חוקית או לא מוסרית, על איזה משאב כלשהו שכולם צריכים אותו ואז הוא עושה מזה ... וכיוב. ולמה אני קורא לזה כשל שוק. כי בטווח הארוך בשוק תקין ובריא, כנראה שההיצע והביקוש יתאזנו. כי כנראה שעם הזמן יכנסו עוד אנשים שיספקו את המוצר, שכרגע יש לך בו יתרון תחרותי. במילים אחרות, בהחלט אפשרי לעשות כסף והרבה מאוד כסף, מלהתחבר למגמה ... שוק זמני, במוצר מסוים. דהיינו, למצוא מוצר שבנקודת זמן מסוימת, יש ממנו הרבה יותר ביקוש מאשר היצע, מכל מיני סיבות שונות. ואז באפשרותך למכור את המוצר הזה ולעשות ממנו הרבה כסף. אבל כנראה שמהר מאוד, יכנסו מתחרים לענף שלך ויגדילו את ההיצע ויורידו את המחיר. באיזה עוד מקרים יש יותר ביקוש מהיצע? תשובה: במקרים שבהם יש לך יתרון תחרותי מובהק, שיהיה קשה מאוד למתחרים שלך, להדביק את הפער אליך ולהתחרות בך. ואני אסביר: ברמת העיקרון, לא משנה מה, אם ... ללקוחות שלך. במילים אחרות, לא משנה מה, תמיד לאורך זמן, אם יש למוצר מספיק ביקוש, הרי שההיצע יגדל, כדי להוריד את המחיר. עד שלא יהיה יותר כדאי להגדיל את ההיצע וכולי. אבל ניתן להבין, שככל שהפער שיש בינך לבין המתחרים שלך, גדול יותר, ... שלך, ככה תרוויח יותר כסף. ולהיות יותר טוב מהמתחרים שלך, כמובן במשהו שיש לו ביקוש באופן כללי. כי אם לדוגמה אתה יודע לצייר קרניים של חתול מעופף יותר טוב מכל אחד אחר, לא בטוח שיש לזה ביקוש יותר מידי. אבל בכללי בכל תחום שיש לו ביקוש, ככל שתהיה יותר טוב מאחרים, ככה כנראה שתרוויח בו יותר כסף יותר זמן יותר בקלות. במילים אחרות, אם אתה מתלבט מה כדאי לך לעשות כדי להרוויח הרבה כסף, תנסה ... אותי בסיבוב, במה יהיה יותר קשה לעסקים מתחרים להתחרות בי. כמובן, בדברים שיש להם ביקוש באופן כללי. אבל שוב אחדד, יש את הלוגיקה שאומרת, בא נחפש פטנט למצוא איזה מוצר שכולם רוצים אותו ושאין ממנו הרבה ונעשה ממנו כסף. זה אולי יכול לעבוד ואולי לא. ... אתה הכי טוב ושאתה יכול להיות בו הכי טוב. כי אז יהיה פער יותר גדול בין ההיצע לבין הביקוש ותוכל לעשות יותר כסף. במילים אחרות, אל תחפש את המוצר שאתה יכול לספק בו יותר ביקוש מהיצע, כי הכסף שם הוא זמני בלבד. לא שזה רע, אבל תזכור שזה זמני בלבד. כי השוק יסדר את עצמו ולא תוכל לעשות עוד כסף לאורך זמן. כן תחשוב על היכן אתה יכול להיות יותר טוב מאחרים, לאורך זמן. כי לספק יותר היצע מביקוש, גם זה נחשב ליתרון תחרותי. רק השאלה היא, האם מדובר על כשל שוק שהוא במגמה להיסגר, על ידי הגדלת ההיצע והורדת מחירים, או שמדובר על יתרון אמיתי שיכול למשוך ...
איך לעשות הרבה כסף בזמן קצר? מה התחום שאתה יכול לעשות בו הכי הרבה כסף הכי מהר? איך לעשות הרבה כסף כאן ועכשיו בלי ללמוד שום דבר חדש? איזה תחום הכי מתאים לך? באיזה תחום אתה יכול לעשות הרבה כסף בזמן הקצר ביותר? איך להיות עשיר מהר? איך לעשות כסף בלי ללמוד כלום? איך לעשות כסף בלי להשתפר בשום דבר? איך לעשות הרבה כסף? כמה ביקוש יש לך? ההיצע והביקוש שיש לך, בחירת קריירה, איך לבחור מקצוע? איך לעשות כסף? איך לפתח קריירה?
... עשיר מהר? איך לעשות כסף בלי ללמוד כלום? איך לעשות כסף בלי להשתפר בשום דבר? איך לעשות הרבה כסף? כמה ביקוש יש לך? ההיצע והביקוש שיש לך, בחירת קריירה, איך לבחור מקצוע? איך לעשות כסף? איך לפתח קריירה? וכאן נסביר, ... שיש לך. בתפקיד הזה, כנראה תרוויח הכי הרבה כסף. ולמה? כי את הכסף אפשרי לעשות, איפה שיש לך הכי הרבה ביקוש. ויש לך הכי הרבה ביקוש, היכן שצריכים את היכולות שלך והיכן שאין הרבה אנשים שיכולים לעשות את מה שאתה יודע ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ביקוש
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ביקוש, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לעשות יותר כסף? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיגמל מהימורים? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך להאמין בעצמך? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: ביקוש, איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להנות בחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לזוגיות, אימון אישי טלפוני, מאמן משפחתי בנושא ביקוש - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3789 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 12:25:28 - wesi4