ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בידול ✔מנגנוני הגנה - מבוא ✔בפסיכואנליזה מנגנוני הגנה הם קבוצת תהליכים נפשיים שתפקידם להגן על הפרט ממודעות... - ידע להצליח התחייבות! ל:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨מנגנוני הגנה - מבוא
בפסיכואנליזה מנגנוני הגנה הם קבוצת תהליכים נפשיים שתפקידם להגן על הפרט ממודעות לרגשות שליליים ובייחוד מחרדה. את המונח טבע זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, בעקבות אבחנותיו על ההיסטריה שממנה סבלו רבות ממטופלותיו הראשונות. הוא טען שההיסטריה אינה אלא מנגנון הגנה ששימש אותן להתמודדות עם כאב רגשי שהן לא יכלו לשאת, והסביר כיצד השימוש במנגנוני הגנה לא בוגרים, גוזל מהפרט אנרגיות נפשיות ומפריע לפיכך לאורח החיים השוטף. פרויד ראה בפסיכואנליזה אמצעי המכוון בראש ובראשונה לשדרוג מנגנוני הגנה בסיסיים למנגנוני הגנה מפותחים יותר המאפשרים לאדם להפחית מסבלו ולתפקד טוב יותר בחברה.

תאורטיקנים של פסיכולוגיית האגו, ובראשם אנה פרויד, הרחיבו על תפקידם של מנגנוני ההגנה בהתמודדות עם אובדן, ואילו תאורטיקנים של פסיכולוגיית העצמי טענו שמנגנוני ההגנה פועלים גם לשימור תחושה של עצמי חזק, אחוד ובעל ערך חיובי. כיום מיוחס למנגנוני ההגנה תפקיד חשוב גם בחייהם הבריאים של בני אדם בוגרים: כשם שחרדה היא תחושה חיונית לכל אורגניזם מסתגל ובריא בהיותה אות אזהרה מפני סכנה, כך גם מנגנוני ההגנה מפני החרדה הכרחיים לאדם. למעשה, מצבים פסיכוטיים נתפסים לפעמים כעדות להיעדרם של מנגנוני הגנה מספקים.

תוכן עניינים:

1 העקרונות על - פיהם פועלים מנגנוני ההגנה

2 סיווג מנגנוני ההגנה 2.1 מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים")

2.2 מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים")

3 מנגנוני הגנה לעומת מנגנוני הסתגלות 3.1 דוגמאות למנגנוני הסתגלות

3.2 דוגמאות למנגנוני הגנה

העקרונות על - פיהם פועלים מנגנוני ההגנה:

פועלים ברמה הלא - מודעת

מסלפים או מעוותים את המציאות

פעילותם צורכת אנרגיה מתוך מאגר האנרגיה הפסיכית הזמין לאישיות

סיווג מנגנוני ההגנה:

זיגמונד פרויד ראה בעידון את מנגנון ההגנה המוצלח מכולם

נהוג להבחין בין מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים"), המגנים על הגבולות שבין העצמי לבין העולם החיצוני, לבין מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים" או "גבוהים") המגנים על גבולות פנימיים, כגון למשל בין האגו לסופראגו ובין האגו לאיד. מנגנוני ההגנה הפרימיטיביים פועלים באופן גלובלי ובלתי ממוקד והם משפיעים על אספקטים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים של האדם. לעומתם, מנגנוני ההגנה הבוגרים פועלים באופן ספציפי על מחשבה, רגש, תחושה, התנהגות, או על שילוב של כמה מאלה. הגנות פרימיטיביות אינן מתחשבות בעקרון המציאות ואף לא בנפרדותם של אורגניזמים מחוץ לעצמי. כך, למשל, מנגנון ההדחקה נחשב "גבוה" או "בוגר" יותר ממנגנון ההכחשה: על מנת להדחיק עובדה או רגש, עלינו ראשית להכיר בהם ברמה כלשהי של המודעות ואז להגלותם אל התת - מודע, כשאנו מכחישים, לעומת זאת, אנו מבצעים תהליך מיידי, לא רציונלי. האמירה "זה לא קורה" נחשבת לפיכך כבוגרת פחות מן האמירה "זה קורה, אבל אני אשכח את זה כי הידיעה מכאיבה מדי". חשוב לציין כי בכולנו נמצאים שרידים של מנגנוני הגנה ראשוניים וכי קיומם נחשב לפתולוגי רק בהיעדרן של אסטרטגיות נוספות, בוגרות יותר, להתמודדות עם המציאות או כאשר ההגנות הפרימיטיביות נכנסות לשימוש באופן אוטומטי ובלעדי.

מנגנוני הגנה ראשוניים ("פרימיטיביים"):

אידאליזציה (האדרה) פרימיטיבית ודוולואציה פרימיטיבית - את האימה שמרגיש, מן הסתם, הפעוט הניצב אל מול פגעיו של העולם החיצון (כאב, חולי, בדידות, מוות או מפלצות בארון) ממתנת האמונה המרגיעה שהאנשים המבוגרים בחייו הם חזקים ובעלי עצמה, כל - יכולים בעצם, וכי בכוחם להגן עליו מפני כל אלה, הצורך להאמין כי בסופו של דבר העולם מנוהל על ידי דמויות אידאליות, חכמות ומוכשרות באופן על - אנושי מאפיין כמובן גם את החוויה הבוגרת של מרבית בני האדם. באידאליזציה אנו מייחסים כוחות מיוחדים לאנשים שבהם אנו תלויים מבחינה רגשית, ביטויים בוגרים של הצורך הזה ניתן לראות בתופעות נורמליות כמו אהבה רומנטית. מופעים בוגרים פחות של אידאליזציה ניתן לראות אצל מי שמשתמשים במנגנון זה על מנת לדחוק הצידה תחושה פנימית של פגיעות, בושה וחרדה באמצעות האמונה בכוחו הבלתי מוגבל של אחר הנחווה כחזק, מגן ומושיע ומיזוג רגשי עם דמות מיטיבה זו. אנשים המופעלים על ידי חיפוש אחר שלמות בעצמם ובקרובים אליהם, ובדירוגם של אלה כראויים יותר או ראויים פחות, מאובחנים לעתים כנרקיסיסטים. הצורך הנרקיסיסטי המוכר בקבלת חיזוקים בנוגע לתבונתו של אדם, יופיו, פרסומו וחשיבותו נובע אף הוא מן השימוש במנגנון האידאליזציה, וניתן לזהות בו את האמונה כי האדרה הינה תנאי מקדים לאהבה. דוולואציה הינה הצד השני של מטבע ההאדרה, וככל שאובייקט נהנה מלכתחילה מאידאליזציה הרי שברגע שבו ייחשף ב"מערומיו" הריאליים כך ייתפש כנחות וחסר ערך.

הכחשה - ההכחשה מאפשרת לתוכן המאיים לעלות למודע, אך מלווה אותו בטענה המציינת שהתוכן אינו נכון. נהוג לחשוב על מקורו של מנגנון ההכחשה בתקופת הינקות והילדות המוקדמת, כאשר הילד האגוצנטרי מאמין שכל עוד הוא אינו מכיר בקיומה של מציאות כלשהי, הרי שזו אינה מתרחשת באמת. שרידים של מנגנון זה נשמרים אצל כולנו, ובאים לידי ביטוי למשל בנטייה להגיב בביטויים כמו "לא נכון!" (או "הו, לא!") לנוכח אירוע מצער או מצב קשה. מרבית בני האדם משתמשים במנגון ההכחשה באופן שגרתי, מתוך ניסיון למסך את החלקים הקשים יותר של מציאות היומיום - פנימית או חיצונית: ילד דחוי הטוען שלמעשה הוא נהנה יותר לשחק לבד משתמש בהכחשה כדי להגן על עצמו מפני רגשות מכאיבים של בדידות והשפלה. מפעם לפעם אנו שומעים על מי שפעל להצלת חייהם של הקרובים לו (או של זרים גמורים) מתוך הכחשה של הסכנה הנשקפת לו תוך כדי כך. בצד הפתולוגי של הסקאלה, הכחשה עשויה להביא לתוצאות הפוכות. כך למשל אדם הנמנע מביצוע בדיקה מוקדמת לגילוי סרטן מתוך תחושה שבכך הוא מונע באופן כלשהו את התפתחות המחלה בגופו, או אחר המתעקש שאינו מכור להימורים. ההפרעה הנפשית הידועה כמאניה מערבת בתוכה אלמנט חזק של הכחשה, כאשר הפרט אינו מכיר במגבלות שמציבה בפניו המציאות כמו הצורך בשינה, היעדר אמצעים כלכליים ואפילו היותו בן - תמותה.

הפנמה - תהליך שבמסגרתו נחווים רגשותיו של אחר כאילו הם נובעים מן העצמי, פעוטה בת שנתיים המסתובבת ברחבי הבית כשהיא נושאת את התיק של אימה מפנימה, למעשה, דמות אהובה ומוערצת, ואמנם, הפנמה מתרחשת בכל מערכת יחסים משמעותית שבה האחר הופך במידה כזו או אחרת לחלק מן העצמי ("אני אבא של תמר, בת הזוג של יואל"), אבדן של דמות מופנמת, בין אם במקרה של מוות, דחייה או פרידה, נחווה לפיכך כאבדן של חלק מן העצמי והופך את תחושת האבל לדיכאון. גם התופעה שאותה כינתה אנה פרויד "הזדהות עם התוקפן" (ר' למשל תסמונת סטוקהולם) נתפסת היום למעשה כתהליך הפנמתי שבמסגרתו אדם משייך לעצמו את תכונותיה של דמות שלילית ורבת עוצמה במטרה להתגבר על תחושות של כאב ופחד.

השלכה - האדם המשליך חווה תחושות פנימיות כאילו הן שייכות לאחר. בצורתו הבריאה, מאפשר מנגנון זה לחוש אמפתיה כלפי אדם אחר, בצורתו הפתולוגית, הרגשות המושלכים הינם חלקים שליליים במיוחד של העצמי היוצרים תפישה מעוותת של האובייקט עליו הושלכו. במקרים קיצוניים הוא מוביל להתפתחותה של הפרעת אישיות פרנואידית.

נסיגה - בניגוד למנגנוני הגנה ראשוניים אחרים, הנסיגה מציעה בריחה מן המציאות ללא צורך בעיוות תפישתי. בתהליך זה נסוג האדם הבוגר ממצבים חברתיים או בינאישיים ומחליף את מתחיו של העולם החיצוני בעולם של פנטזיה פנימית. אנשים המשתמשים במנגנון ההגנה הזה באופן רצוני ומבלי להפגין שיטות נוספות להתמודדות עם חרדה מוגדרים לעתים כסכיזואידים. התמכרות לסמים או לאלכוהול במטרה לשנות את מצב התודעה מהווה אף היא סוג של נסיגה פרימיטיבית. דוגמה קיצונית אחרת היא מצב של סכיזופרניה קטטונית, המובנת לעתים כניסיון של האני הבוגר למצוא הגנה בנסיגה להתנהגויות התואמות תינוק חסר ישע.

פיצול של האגו - פעוטות שטרם השיגו את היכולת לקביעות אובייקט תופסים את העולם סביבם כמתחלק ל"טוב מושלם" ול"רע מושלם" ואינם מסוגלים עדיין להכיר בקיומו של אובייקט שהינו בחלקו טוב ובחלקו רע. מבוגרים משתמשים במנגנון הגנה שבמסגרתו הם מייחסים לאחר תכונות מלאכיות / שטניות באופן בלעדי ומוחלט כאמצעי להפחית חרדה וחוסר ודאות ולהגביר את תחושת הערך העצמי שלהם. כך למשל עשוי אדם להתייחס למטפל שלו כאל התגלמות הטוב (חכם, רגיש, מבין, מקבל) תוך התעלמות גורפת מכל גילוי של חולשה מצידו אשר היה עשוי לתרום לחוויה שלמה ואמביוולנטית יותר. מנגנון הפיצול נחשב אופייני לפסיכוטים ולבעלי מבנה אישיות גבולי.

שליטה אומניפוטנטית - ראשיתו של מנגנון הגנה זה הוא בתקופת הינקות, כאשר התינוק אינו מודע עדיין לנפרדות שבינו לבין אובייקטים אחרים שבסביבתו. מכיוון שכך, הוא מבין את כל אירועי המציאות כאילו הגורם להם הוא מקור פנימי כלשהו בו - עצמו, כך לדוגמה, כאשר לתינוק קר והוריו מבחינים בכך ומספקים לו חום, הוא מבין זאת כאילו הוא עצמו ייצר את החום הזה באופן מאגי כלשהו. במהלך ההתפתחות הנורמלית, תחושת האומניפוטנטיות המאפיינת את הינקות מתחלפת בהאדרתם של אובייקטים חיצוניים (לרוב, ההורים הנתפשים על ידי הפעוט ככל - יכולים) ומפנה לבסוף את מקומה לטובת ההבנה כי אין אדם שכוחותיו בלתי - מוגבלים. נראה שאצל כל בני האדם נותרים שיירים של פנטזית הכל - יכולות, אולם כשהצורך לשלוט באחרים ולהכפיף את הסביבה לרצונותיו של הפרט גובר על שיקולים אתיים ופרקטיים נהוג לאבחן הפרעת אישיות אנטיסוציאלית (הקרויה גם פסיכופתיה או סוציופתיה). ביטויים פתולוגיים פחות של מנגנון הגנה זה עשויים להוביל את הפרט לתחומי עיסוק המעניקים סיפוק לגיטימי לצורך בחוויה האומניפוטנטית, בתפקידי ניהול והנהגה, בפוליטיקה, בעסקים, בזרועות הביטחון, בקרב ראשיהן של קבוצות דתיות, בתעשיית הבידור ועוד.

מנגנוני הגנה משניים ("בוגרים"):

הדחקה - סילוק של דחפים או מחשבות מן המודע אל הלא - מודע בשל איומם על האני. מנגנון חזק ויעיל מאוד, המאפשר לשלוט בדחפים חזקים שמנגנוני הגנה אחרים אינם מצליחים לשלוט בהם. הדחקה נעשית באופן חד פעמי, אך בהמשך ישנה השקעה מתמדת של אנרגיה נפשית הנדרשת לשמירת התכנים במצבם המודחק, כיוון שהם ממשיכים לפעול בלא - מודע. הדחקה היא מנגנון יעיל אך מסוכן ביותר, שכן הניתוק מן האני של חלקים שלמים מחיי הנפש, הרגש והיצר עלול לפגוע באישיות ולהוות בסיס ליצירת מחלות נפש. השקעה של אנרגיה כה רבה בשמירת ההדחקה מגבילה את כמות האנרגיה הזמינה להתנהגויות יצירתיות ובונות. אופיינית במיוחד השכחה של מאורעות, בני אדם ומקומות. לצד ההדחקה (repression), שהיא מנגנון הגנה לא - מודע ופחות "בוגר", קיימת הדחקת מחשבות (thought supression) שהיא מודעת ו"בוגרת", ובה האדם מנסה לסלק במכוון מחשבות מטרידות ממודעותו, כדי שיוכל לתפקד ביעילות ביומיום מבלי שמחשבות אלו יציקו לו.

שכלון (רציונליזציה) - האדם מספק לעצמו הסבר הגיוני וסביר להתנהגותו, הנובעת מדחפים יצריים שאינם מקובלים על האני. לדוגמה, הורה המכה את ילדו באופן אכזרי ופורק בכך למעשה את רגשי התוקפנות שלו, יתרץ את התנהגותו בצורך הרציונלי לחנך את הילד וללמדו משמעת.

אינטלקטואליזציה - האדם מטפל בבעיה או במצב רגשי מסוים על ידי הפיכתם לשאלה אינטלקטואלית, שבה הוא מתעמק תוך כדי התעלמות מן הצדדים הרגשיים והאישיים הכרוכים בעניין.

התקה - העברה של רגשות ודחפים המכוונים כלפי אובייקט מסוים אל אובייקט אחר, בשל האיום שיש ברגשות אלה והחרדה המתעוררת באני עקב כך. האובייקט החלופי אינו מעורר חרדה, וכלפיו ניתן לבטא את הרגשות האסורים.

ביטול - פעולה המבטלת או השוללת פעולה או מחשבה קודמת באופן סמלי ובלתי מודע. דוגמה: במחזה מקבת', ליידי מקבת ביקשה לבטל את רצח המלך בתנועות כפייתיות של רחיצת הידיים שוב ושוב.

עידון (סובלימציה) - מנגנון הגנה חיובי, המעיד על התמודדות בריאה, יצרנית ויצירתית. האני מחליף את המטרה היצרית של דחפיו במטרות מועילות ומקובלות מבחינה חברתית ומתעל את האנרגיה שלו לקידום מטרות אלה. יתרונו של העידון בכך שאין הוא מצריך השקעה מתמדת של אנרגיה כדי למנוע את ביטוי הדחף. לדוגמה, אדם הבוחר לעסוק במקצוע של חוקר או מדען - ייתכן כי מקור הסקרנות המדעית שלו הוא יצר המציצנות.

תגובת היפוך - האני מסתיר את הדחפים והמשאלות האמיתיות על ידי התנהגות הפוכה מן הדרישות של הדחפים. שני שלבים: הדחקת הדחף הלא מקובל (שלב לא מודע) וביטוי ההתנהגות המקובלת (שלב מודע). דבקות נוקשה ומוגזמת בהתנהגות שהחברה רואה בעין יפה, מעידה תכופות על פעולת מנגנון הגנה זה (למשל התנהגות של אלטרואיזם מוגזם).

מנגנוני הגנה לעומת מנגנוני הסתגלות:

על פי רוני סולן מנגנוני הגנה נבדלים ממנגנוני הסתגלות, ועיקר פעילותם הוא באחת משלוש המערכות הרגשיות:

1.המערכת החיסונית הנרקיסיסטית (narcissistic immune system) - תפקודי הנרקיסיזם: חיסון תחושת המוכרות בעצמי מפני פלישה של תחושת זרות. פועלת בין שתי המגמות המנוגדות: משיכה אל המוכר ודחייה של הזר.

2.מערכת הבקרה, הוויסות והניתוב הרגשי (self-regulation) - תפקודי האגו: וויסות דחפים ורגשות. פועלת בין שני קטבים מנוגדים: התפרצות רגשית ובלימה רגשית.

3.מערכת ההתקשרות (attachment) - התנהלות יחסי אובייקט: לצורך היקשרות, התקשרות ותקשורת בין - אישית. פועלת בין שני מצבים מנוגדים: ייחודיות ו'יחד'.

סולן מציעה היבטים חדשים, לרבות שלושה קריטריונים (המטרה, אופן הפעולה וההישגים - תועלת), לבידול מנגנוני ההסתגלות ממנגנוני ההגנה, על פי דרכי פעולתם הרווחית - כלכלית ותרומתם להתפתחות הרגשית:

המטרה בהפעלת מנגנוני ההסתגלות הינה היכרות עם הסביבה, הסתגלות למציאות והתמודדות עם אתגרים, באמצעות יצירתיות ותקשורת עם הזולת. לעומת זאת, המטרה בהפעלת מנגנוני ההגנה הינה הגנה על העצמי מפני הצפה בחרדות (חרדת הזרות - כיליון וחרדת אובדן האובייקט), באמצעות הדיפת גירויים מעוררי חרדה.

אופן הפעולה של מנגנוני ההסתגלות הוא בהשקעת אנרגיה רגשית בדרך כלכלית - חסכונית: מִקסוּם הרווחים במינימום היפגעות. אופן הפעולה של מנגנוני ההסתגלות משתכלל במהלך החיים ובאמצעותו מתפתחות האינטליגנציה הקוגניטיבית והרגשית. לעומת זאת, אופן הפעולה של מנגנוני ההגנה הוא הדיפת גירויים ותחזוק הדריכות, הוא אינו משתכלל במהלך החיים והמנגנונים מופעלים גם בבגרות על פי אפיוניהם האוראליים והאנאליים.

ההישגים והתועלת מהפעלת מנגנוני ההסתגלות משתקפים בהפקת חוויות הנאה, עונג ושותפות במינימום היפגעות, תסכול וזרות. לעומת זאת, ההישגים (התועלת) מהפעלת מנגנוני ההגנה משתקפים בהורדת מפלס החרדה (רווח ראשוני) והשגת תשומת לב ודאגה של הזולת (רווח משני).

ההבדל המשמעותי בין שני סוגי המנגנונים הוא שלפעילות מנגנוני ההסתגלות נלווית תחושת הנאה בעוד שהיא חסרה בצד פעילות מנגנוני ההגנה.

דוגמאות למנגנוני הסתגלות:

(1) מנגנוני הסתגלות במערכת הוויסות הרגשי

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה ניצול פוטנציאל האינטליגנציה הפסיכומוטורית, הקוגניטיבית והרגשית.

* מנגנוני הישרדות - להורדת מתחים כמו שנת נירוונה

* קישור (association) ואינטגרציה (integration) - להדגשת הדומה שבמרכיבים נפרדים

* בידול (differentiation) והפרדה (separation) - להדגשת הייחודי והשונה בין מרכיבים מקושרים.

* עקרון העונג (pleasure & unpleasure principle) - לחזרתיות על חוויות עונג בסיפוק מוחלט, לרבות פירוק מתח צבור באופן מרבי ומיידי תוך דחיית אי נעימות.

* התאפקות, דחית סיפוקים - כשהמטרה שליטה עצמית בדחפים, ברגשות, בנכסים האישיים וב"יש" כערך כוחני של הייחודיות.

* הסמלה (symbolization) - כשהמטרה ביטוי רגשות, משאלות או דחפים באמצעות ייצוגים חלופיים לאובייקטים. הפעוט יכול לחוות מגוון רגשות חיוביים ושליליים בעצימות משתנה עם ייצוג ההורה, כתחליף לאובייקט עצמו.

* עידון (sublimation) כשהמטרה סובלימציה של ביטוי רגשות ודחפים וניתובם לאפיק יצירתי מעודן ותרבותי (כמו שפה, משחק, אומנות וכדומה).

* מחשבות מאגיות (magic ideas) האנשה (personification) - האצלה עצמית בכוחות מאגיים על אנושיים, והאצלת חיים על חסרי - חיים (צעצועים), כשהמטרה שליטה במצבי חוסר האונים.

(2) מנגנוני הסתגלות במערכת ההתקשרות

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה שליטה בתקשורת עם הזולת ובזרות, בלא - ידוע ובאי - ודאות. באמצעות מנגנוני הסתגלות אלה הפרט מפענח את רזי סביבתו, משכלל ומפתח גישור על הנפרדות ביחסיו עם האחרוּת.

* תופעות מתווכות: תופעה חושית מתווכת (transitional phenomena), אובייקט מתווך (transitional object), מרחב משותף, 'מדיה' תקשורתית חושית. התופעות המתווכות מתגבשות כתוצאה משותפות רגשית בין שניים נפרדים. מנגנון זה מופעל כשהמטרה תיווך וגישור על הנפרדות בין השותפים להתקשרות ולתקשורת עם הזולת.

* האדרה (idealisation) - מופעלת כשהמטרה שמירה על האובייקט כשלמות אהובה ועל העצמי כאהוב, באמצעות האצלה של אפיוני שלמות על האובייקט.

* תזמון להתקשרות יחד בין נפרדים (jointness) אמפתיה ואינטואיציה - מופעלים במרחב משותף כשהמטרה התאמת מידת ההתקרבות - התרחקות, בהתקשרות עם הזולת. יחסי 'יחד' מתאפיינים, כבר מתחילת החיים, ביחסי אובייקט משולשים (טריאדה) - תינוק, הורה ומרחב משותף.

* עקרון המציאות (reality principal) - כשהמטרה הסתגלות לחוקי הסמכות ההורית, לכללי המשפחה והסביבה ולקבלת אחריות אישית על ההתנהלות בחברה.

* הפנמה (internalization), הזדהות (identification) ואסרטיביות כביטוי לאוטונומיה ולייחודיות (individuation) - כשהמטרה שמירה על היחסים עם האובייקטים.

* שפה, חשיבה, תפישות ומושגים - כשהמטרה התמצאות, התקשרות ותקשורת, באמצעות התפתחות האינטליגנציה הקוגניטיבית והרגשית.

(3) מנגנוני הסתגלות במערכת החיסונית נרקיסיסטית

מנגנונים אלה מופעלים בעיקר כשהמטרה חיסון המוכרות בעצמי, שמירה על הנכסים הרגשיים ושליטה בזרות, בלא - ידוע ובאי - ודאות. באמצעות מנגנונים אלה הפרט שומר על האינטגריטי וערך העצמי, מרחיב את תחומי הרווחה וההישגים האישיים ואת המידע על סביבתו.

* עיקרון המוכרות - כשהמטרה השגת תחושת ביתיות באמצעות משיכה אל המוכר ודחייה מהזר.

* תפישת הקְביעוּת (constancy) - לצורך שמירה על קביעות מוכרות העצמי, האובייקט, היחסים עמו והמרחבים המשותפים, חרף היעדרויותיו האקראיות.

* אינטרויקציה (introjection) - כשהמטרה הטבעה מהחוץ פנימה של אפיוניהם החושיים של ההורים כדי להכירם. התינוק משמש נשא של אפיוני הוריו באמצעות אינטרויקציה, חיקוי, הפנמה והזדהות.

* רצון, סקרנות ומוטיבציה - לצורך שליטה בזרות והתמודדות עימה תוך מימוש משאלות והישגים לשמירה על ערך העצמי.

* רכושנות, שמירת סוד ופרטיות - לצורך שליטה ב"יש" של נכסים רגשיים, שמירה על הגוף, המקום במשפחה והרכוש.

* העברה (transference) - לצורך חוויית התקשרויות בהווה כמוכרות וכנשלטות. היחסים עם הזולת נחווים כמוכרים על בסיס יחסי אובייקט מהעבר.

דוגמאות למנגנוני הגנה:

שתי חרדות מרכזיות מלוות אותנו מינקות ועד שיבה: חרדת הזרות או הכיליון (annihilation) וחרדת אובדן האובייקט (object loss). במהלך החיים חרדות אלה פושטות ולובשות צורה. כך, למשל, חרדת הכיליון נחוויית גם כחרדת חוסר אונים וכחרדת סירוס. חרדת אובדן האובייקט נחוויית גם כחרדת נטישה, כחרדת אובדן שליטה על האובייקט וכחרדת אובדן האהבה. במטרה לשמור על העצמי מפני הצפתו בחרדה מופעלים מנגנוני ההגנה.

(1) מנגנוני הגנה במערכת הוויסות רגשי

הדחקה מופעלת כהגנה נגד דחפים ורגשות מעוררי חרדה.

היפוך תגובה (reaction formation) חזרתיות כפייתית (obsession) ובידוד (isolation) מופעלים כהגנה נגד התפרצות רגשות. היפוך תגובה, מופעל כהגנה נגד התפרצות חרדה בעקבות רגשות מנוגדים, כמו משיכה ודחייה, אהבה וכעס. חזרתיות כפייתית על דפוסי התנהגות קבועים בלתי רצוניים מופעלת לחיזוק היפוך התגובה. למשל, דחף לתוקפנות וללכלוך מתחלף ברחיצת ידיים כפייתית. הבידוד מופעל כדי להפריד ולבודד רגשות מהאירוע המסעיר, כשהמטרה שליטה בתגובה הרגשית.

קיבעון (fixation) ותסוגה (regression) מופעלים כשהמטרה התמודדת עם החרדה בכלים רגשיים משלבי התפתחות קודמים כדי לרכוש מחדש תחושת שליטה באמצעים מוכרים ובטוחים.

(2) מנגנוני הגנה במערכת ההתקשרות

השלכה (projection), פיצול (split), התקה (displacement), הערצה (admiration) חשדנות ושנאת הזר מופעלים כהגנה נגד תחושות רעות ומעיקות, כמו זרות ותוקפנות, הפוגעים בשלמות האובייקט או ביחסים עמו. תחושות פנימיות אלה (א) מושלכות על האובייקט הנחווה כמאיים, (ב) מפצלות את האובייקט לטוב ולרע, (ג) מוסטות אל זרים, (ד) גורמות להערצה של האובייקט הנחווה כעריץ (ה) מעוררות חשדנות כלפיו עד כדי שנאת הזר ודמוניזציה שלו. מנגנונים קיצוניים אלה מאפשרים מחד שמירה על דמות טובה ונערצת ומאידך הרחקה של דמות זרה, עוינת ומאיימת.

סימביוזה וניכור מופעלים כהגנה בפני אובדן האובייקט, דחייה או בפני חרדת הנטישה. הפרט נצמד לאובייקט המאיים בנטישה או מתנכר לו.

התנגדות (resistance), וביטול העשייה (undoing) מופעלים כהגנה נגד השתלטות האחר על הפרט ונגד האשמה, כעס ועונש על מעשה שנעשה. מגוון אמצעי הגנה כמו: "לא, לא", "לא רוצה", "לא עשיתי", שתיקה, סירוב, תוקפנות פסיבית, עצירות פיזית או רגשית.

הזדהות עם התוקפן או הימשכות למצבי אלימות ולמצבי סיכון מופעלים כהגנה נגד אובדן התדמית הנערצת של ההורה והיחסים עמו. את מקום הזעם וחוסר האונים נוכח הורה אלים תופסת משיכה לאלימות או משיכה להיות קורבן לאלימות.

(3) מנגנוני הגנה במערכת החיסונית נרקיסיסטית

הכחשה, זיוף העצמי (false self), פֶטִיש, קמע וניצני פרברציה (fetishism & perversion) מופעלים כהגנה נגד פגיעה בתחושת שלמות העצמי, שלמות האובייקט ושלמות היחסים עמו.

התעלמות (ignoring) והימנעות (avoidance) מופעלות כהגנה נגד תחושות של איום והיפגעות. פעולת מנגנונים אלה הינה, בדרך כלל, תגובתית לסכנה מוחשית.

רציונליזציה (rationalization) ואינטלקטואליזציה מופעלות כהגנה נגד אובדן שליטה במצבים של לא - מוכר, לא - ידוע ובלתי מובן במסווה של אידאולוגיה והגנה על עקרונות מוכרים.

תהליכים אוטואימוניים רגשיים מופעלים כהגנה מפני חרדה מחוסר אונים וחרדה מאובדן שליטה על התוקפנות (של עצמו או של הזולת). במקום שמירה על העצמי מופיעים תסמינים פיזיים או רגשיים הפוגעים בפרט עצמו. אלה תסמינים לא מודעים של הרסנות עצמית, הכוללים פגיעה בערך העצמי, עונשים עצמיים, מחשבות טורדניות, הכשלה, השפלה עצמית והתנהגות כפייתית, וגם תסמינים גופניים, כמו טיקים, עצירות כרונית, מריטת שיער כסיסת ציפורניים, ומחלות פסיכוסומטיות. הופעת התסמינים מקנה רווח רגשי משני, כמו פטור ממטלות מעוררות חרדה או תחושת שליטה באובייקט המודאג.
חכם עסקים דפוסי התנהגות הישגים מחשבה כפייתית תחושה של שלמות פחד לאבד שליטה אומנות השקעה אינטלגנציה סיפוקים הגנה מנגנוני הגנה
בידול עסקי, מה זה בידול עסקי? מתי לא צריך בידול עסקי? האם חייב בידול עסקי? איך להצליח בלי בידול עסקי? מי צריך בידול עסקי, אסטרטגיית בידול עסקי, איך ליצור בידול עסקי לעסק שלך? למה לבחור דווקא בעסק שלך? איך ליצור בידול עסקי מובהק? שיווק בשוק תחרותי, איך לבלוט מעל המתחרים שלך? מי חייב בידול עסקי? האם חייבים לעשות בידול עסקי? מי לא צריך בידול עסקי? איך לעשות בידול עסקי? איך ליצור בידול לעסק שלך, למה צריך בידול עסקי? מה המטרה של בידול עסקי?
בידול עסקי, מה זה בידול עסקי? מתי לא צריך בידול עסקי? האם חייב בידול עסקי? איך להצליח בלי בידול עסקי? מי צריך בידול עסקי, אסטרטגיית בידול עסקי, איך ליצור בידול עסקי לעסק שלך? למה לבחור דווקא בעסק שלך? איך ליצור בידול עסקי מובהק? שיווק בשוק תחרותי, איך לבלוט מעל המתחרים שלך? מי חייב בידול עסקי? האם חייבים לעשות בידול עסקי? מי לא צריך בידול עסקי? איך לעשות בידול עסקי? איך ליצור בידול לעסק שלך, למה צריך בידול עסקי? מה המטרה של בידול עסקי? וכאן נדבר על בידול עסקי. מה זה בידול עסקי? האם חייבים לעשות בידול עסקי? מי לא צריך בידול עסקי? ואיך להצליח בלי בידול עסקי? מי צריך בידול עסקי? איך לעשות בידול עסקי? מה זה בידול עסקי טבעי? ועוד. אז קודם כל נסביר, מה זה בידול עסקי. ובידול עסקי פירושו, שאתה מבדל את העסק שלך מעסקים אחרים. מבדל מלשון הבדל להבדיל. דהיינו, אתה ... להבדיל, בינך לבין עסקים אחרים. כמו שאני לדוגמה עשיתי גם כאן מצא את ההבדלים שמסביר באופן ספציפי הבדלים ספציפיים ביני לבין אחרים. אז בידול עסקי פירושו, להסביר ללקוח שלך על ההבדלים שבין העסק שלך לבין עסקים אחרים כדי שהלקוח יוכל להבדיל בינך לבין עסקים אחרים. אז האם צריך בידול עסקי כדי להצליח? אז ברמת העיקרון, התשובה היא שזה תלוי. לפעמים חייב לעשות בידול עסקי ולפעמים לא צריך לעשות בידול עסקי. ובמה זה תלוי? אז לשם כך צריך להבין למה צריך
בידול עסקי, נישה עסקית, מה זה בידול עסקי? איך לבדל את העסק שלך? האם צריך בידול עסקי? 2 סוגים של בידול עסקי, ייחוד עסקי, בידול מותג, יתרונות וחסרונות בבידול עסקי, איך יוצרים בידול עסקי? איך ליצור בידול עסקי? איך לשווק את עצמי?
בידול עסקי, נישה עסקית, מה זה בידול עסקי? איך לבדל את העסק שלך? האם צריך בידול עסקי? 2 סוגים של בידול עסקי, ייחוד עסקי, בידול מותג, יתרונות וחסרונות בבידול עסקי, איך יוצרים בידול עסקי? איך ליצור בידול עסקי? איך לשווק את עצמי?
בידול עסקי, נישה עסקית, מה זה בידול עסקי? איך לבדל את העסק שלך? האם צריך בידול עסקי? 2 סוגים של בידול עסקי, ייחוד עסקי, בידול מותג, יתרונות וחסרונות בבידול עסקי, איך יוצרים בידול עסקי? איך ליצור בידול עסקי? איך לשווק את עצמי? מהו בידול עסקי ולמה הוא חשוב לעסק שלך? בידול עסקי פירושו להגדיר את העסק שלך כייחודי ושונה מעסקים אחרים שפועלים באותו תחום. לדוגמה, אם אתה חשמלאי, תוכל להגדיר את עצמך כחשמלאי לדירות יוקרה או חשמלאי המתמחה בתאורת ... להגדיל את הסיכוי שיפנו דווקא אליך. האם חייבים ליצור בידול עסקי כדי להצליח? בניגוד למה שמקובל לחשוב, בידול עסקי אינו תמיד הכרחי להצלחת העסק. ישנם מקרים שבהם אנשים בוחרים מוצרים או שירותים לא משום שהם מיוחדים או שונים, אלא פשוט כי הם זמינים ונגישים יותר. למשל, כשלקוח קונה ... אליו. אליעד כהן מסביר שעסקים יכולים להצליח גם ללא בידול מיוחד. אם לקוחות מחפשים נוחות, זמינות או מחיר נמוך, הם לא יבחרו בך בגלל הבידול, אלא פשוט כי אתה הכי זמין ונגיש להם. במקרים כאלה, הניסיון ליצור בידול יכול להיות מיותר ואף מזיק. מהם היתרונות של בידול עסקי? היתרון העיקרי של בידול הוא יצירת זהות ייחודית שיכולה למשוך תשומת לב של לקוחות ספציפיים. לדוגמה, אם אתה מציג את עצמך כעורך דין פלילי שמתמחה בתיקים של עבירות מהירות, מי שנתפס במהירות מופרזת עשוי ... משום שיש לך התמחות ברורה בנושא. יתרון נוסף הוא שהבידול יכול להצדיק מחיר גבוה יותר. אם אתה מאמן כושר אישי בעל תואר או הכשרה מיוחדת, ייתכן שתוכל לגבות מחיר גבוה יותר, מכיוון שהלקוחות רואים בך מומחה בעל ערך מוסף ברור. מהם החסרונות והסכנות של בידול עסקי? לבידול יש גם חסרונות משמעותיים שחשוב להכיר. כאשר אתה מבדל את עצמך לנישה מאוד ספציפית, אתה עלול לאבד לקוחות פוטנציאליים שהיו יכולים להתעניין בשירותים כלליים יותר. לדוגמה, אם אתה ... לעלות ולפגוע ברווחיות הכללית של העסק. איך אפשר ליצור בידול עסקי נכון ואפקטיבי? יצירת בידול אפקטיבי היא כזו שלא תקטין את קהל היעד בצורה דרמטית, אלא תוסיף ערך מוסף ברור בלי לוותר על לקוחות פוטנציאליים רבים מדי. לדוגמה, אם אתה מאמן כושר, מומלץ שתגדיר את עצמך כמאמן ... את עצמך לקהל קטן מדי ועדיין מציע ערך מוסף ברור. האם בידול הוא תמיד הפתרון לבעיות עסקיות? לפי אליעד כהן, התשובה היא חד - משמעית לא. עסקים רבים חושבים שהסיבה לחוסר הצלחה היא שאין להם בידול, בעוד שבפועל הבעיה יכולה להיות במודעות הלקוחות, בשיווק לא נכון, במחיר או בשירות עצמו. לעיתים יועצים עסקיים מציעים בידול כאמצעי פשוט להראות פעילות, אך זהו פתרון שטחי שלא תמיד פותר את הבעיה האמיתית. מתי בידול עסקי יכול להיות הכרחי וטוב? בידול הופך להיות חשוב רק כאשר באמת יש לך התמחות ספציפית אמיתית. לדוגמה, אם אתה מאלף כלבים מגזע מסוים בלבד, יהיה נכון להציג את זה ללקוחות בבירור. אך אם אתה עוסק באילוף כלבים מכל ... כי קיימות דרכים רבות לשיווק עצמי שאינן קשורות בהכרח לבידול. ניתן להגדיל מודעות באמצעות פרסום, קידום דיגיטלי, שיווק מפה לאוזן, שיפור השירות ועוד. חשוב שהשיווק יתמקד בהגדלת החשיפה לעסק ובערך המוסף שאתה מציע, ולאו דווקא בניסיון ליצור בידול מאולץ. בסיכומו של דבר, בידול עסקי יכול להיות אסטרטגיה מועילה, אך הוא לא תמיד נחוץ ולא תמיד יעיל. חשוב לשקול היטב האם ה
בידול עסקי באמצעות הסיפור האישי שלך, לבדל את עצמך מהמתחרים שלך עם הסיפור האישי שלך, בניית מיתוג עצמי ברשתות החברתיות, חשיפה אישית כדרך להשגת בידול עסקי, בניית מותג מצליח באמצעות בידול עסקי באמצעות חשיפת החיים האישיים שלך ובניית הסיפור האישי שלך כדי לגרום ללקוחות להתחבר אליך ברמה האישית. בידול עסקי וחשיפה אישית, מה זה בידול עסקי? האם באמת צריך בידול עסקי? איזה בידול עסקי צריך? איך לעשות בידול עסקי? טעויות עושים בבידול עסקי, עסקים עושים עם אנשים
בידול עסקי באמצעות הסיפור האישי שלך, לבדל את עצמך מהמתחרים שלך עם הסיפור האישי שלך, בניית מיתוג עצמי ברשתות החברתיות, חשיפה אישית כדרך להשגת בידול עסקי, בניית מותג מצליח באמצעות בידול עסקי באמצעות חשיפת החיים האישיים שלך ובניית הסיפור האישי שלך כדי לגרום ללקוחות להתחבר אליך ברמה האישית. בידול עסקי וחשיפה אישית, מה זה בידול עסקי? האם באמת צריך בידול עסקי? איזה בידול עסקי צריך? איך לעשות בידול עסקי? טעויות עושים בבידול עסקי, עסקים עושים עם אנשים והפעם אדבר על העניין של בידול עסקי באופן כללי. וגם באופן יותר ספציפי, האם יהיה נכון לומר, שכדאי או אפשרי לעשות בידול עסקי, באמצעות חשיפה אישית שלך, שבה אתה מספר את הסיפור האישי שלך לאנשים, גורם לאנשים להתחבר אליך כבן אדם, בלי קשר למידע על המוצר שלך. מתוך לוגיקה שאומרת שעסקים עושים עם אנשים. ואתה צריך ליצור דמות ברשתות החברתיות וכיוב, שאנשים יתחברו אליך ושדרך זה הם בסופו של דבר, ירצו לרכוש ממך. ושזה לכשעצמו, סוג של בידול עסקי, כי מי שאתה, זה הבידול שלך מכל אחד אחר. אז כמובן שקודם כל צריכים להבין את העניין של בידול עסקי באופן כללי ורק אחר כך יהיה ניתן להבין, האם באמצעות חשיפה אישית שלך ברשתות, האם אפשרי כדאי או מומלץ לעשות את הבידול העסקי שלך מהמתחרים שלך. אז קודם כל אסביר מה זה בידול עסקי. אז ברמת העיקרון, יתכן שאתה מנהל עסק, כי אתה רוצה אולי אפילו באופן בלתי מודע, להתפרסם ובגלל שאתה רוצה שיעריצו אותך, יאהבו אותך וכיוב. במקרה כזה לצורך העניין, יש ... האישי שלך להתפרסם ולהיות נאהב וכיוב. ולכן ננסה להבין, במידה והמטרה שלך היא להצליח ברמה העסקית ולעשות כמה שיותר כסף, האם ומה בדיוק המטרה של הבידול העסקי עבורך? אז, במידה ואתה רוצה להצליח בעסק שלך, אתה צריך לגרום לאנשים לרצות לרכוש ממך ולא מהמתחרים שלך. ואיך אתה גורם ללקוחות לרכוש ממך ולא מהמתחרים שלך? תשובה: באמצעות בידול עסקי. בידול מלשון הבדל. אתה צריך לגרום ללקוחות שלך, לראות הבדל או הבדלים, בינך לבין המתחרים שלך, שההבדלים האלו יגרמו להם לרצות לקנות דווקא ממך ולא ממישהו אחר. במילים אחרות, המטרה של הבידול העסקי, היא כדי לעזור ללקוחות שלך להבדיל בינך לבין המתחרים שלך, כדי לגרום ללקוחות שלך לרצות לרכוש דווקא ממך ולא ממישהו אחר. עכשיו, ברמת העיקרון, הבידול שלך יכול להיות כל מיני דברים. הוא יכול להיות לדוגמה המחיר שלך, דהיינו, שאתה מוכר הכי בזול. דהיינו, הבידול שלך יכול להיות זה שאתה הכי זול. או הכי טוב, או הכי מהיר, או הכי שירותי, או הכי מותאם אישית ללקוח, או הכי כל דבר אחר. ברמת העיקרון, הבידול שלך מהמתחרים שלך, יכול להיות אפילו המיקום הפיזי שלך ביחס ללקוח. לדוגמה, החנות שלך פשוט יותר קרובה פיזית ללקוח, מהחנות של מישהו אחר, שאליו הוא צריך ללכת עוד כמה צעדים. במילים אחרות, כל הבדל בינך לבין המתחרים שלך, יכול להיות חלק מהבידול שלך. וכן, גם הסיפור האישי שלך, האמונות שלך, החיים האישיים שלך, גם הם יכולים להיות חלק מהבידול שלך. גם זה שההורים שלך קרה להם משהו שלא קרה להורים של מישהו אחר, גם זה יכול להיות חלק מהבידול שלך. כל הבדל בינך לבין המתחרים שלך, יכול להיות חלק מהבידול בינך לבין המתחרים שלך. אז מה הבנו? הבנו 1 - שצריך בידול ברמה העקרונית, כדי לגרום ללקוח להבדיל בינך לבין המתחרים שלך, כדי שהוא ירצה לרכוש ממך ולא מהמתחרים שלך. 2 - הבנו גם שבידול עסקי, יכול להיות כל הבדל מכל מין וסוג שהוא, שיש בינך לבין המתחרים שלך, לבין כל שאר האפשרויות שיש ללקוח, לא לרכוש ממך אלא לעשות משהו אחר. וכאן מומלץ להעמיק בנושא של מי המתחרים שלך. ומכאן בעצם נעבור לשאלה, איזה סוג של בידול עסקי הכי נכון לעשות. וזה כמובן לפני השאלה, איך לעשות בפועל את ה
נישה עסקית, איכות או כמות, בידול עסקי, מיתוג עסקי, ייחוד עסקי, איזה עסק לפתוח? מי הלקוחות שלך? האם לבחור נישה עסקית? בעד ונגד נישה עסקית, עסק נישתי, עסק בנישה מסוימת, איך לבדל את העסק שלך? איך לבחור נישה עסקית? בחירת נישה לעסק
נישה עסקית, איכות או כמות, בידול עסקי, מיתוג עסקי, ייחוד עסקי, איזה עסק לפתוח? מי הלקוחות שלך? האם לבחור נישה עסקית? בעד ונגד נישה עסקית, עסק נישתי, עסק בנישה מסוימת, איך לבדל את העסק שלך? איך לבחור נישה עסקית? בחירת נישה לעסק
... עסקית, איכות או כמות, בידול עסקי, מיתוג עסקי, ייחוד עסקי, איזה עסק לפתוח? מי הלקוחות שלך? האם לבחור נישה עסקית? בעד ונגד ... הוא יהפוך למומחה בתחום זה, מה שיגרום לקהל היעד להעדיף אותו. היתרונות של גישה רחבה ללא בידול כאשר לא מבדילים את העסק ומפנים את השירותים למגוון רחב של לקוחות, היתרונות הם: קהל יעד רחב ... לא מוגבלים לנישה אחת, דבר שמוביל לפוטנציאל צמיחה גבוה יותר. החסרונות של גישה רחבה ללא בידול למרות היתרונות, יש גם חסרונות ברורה בגישה זו: תחרות גבוהה יותר: כאשר העסק לא מתמקד בנישה, הוא ... מאמצים ושיווק מסובך יותר: קשה לשווק את העסק באופן ממוקד, כשאין התמחות ברורה. היתרונות של בידול והתמקדות בנישה כאשר בוחרים בידול ומתמקדים בתחום מסוים, היתרונות הם: מותג חזק יותר: כאשר אתה מציג את עצמך כמומחה בתחום מסוים, ... הלקוחות: כאשר לקוחות רואים שאתה מתמחה בתחום הספציפי, הם יותר נוטים לפנות אליך. החסרונות של בידול והתמקדות בנישה למרות יתרונות הבידול, יש גם חסרונות: קהל יעד מצומצם יותר: פנייה לקהל יעד מצומצם עשויה להגביל את אפשרויות ההכנסה. ... את עצמך בתחום מסוים. האם יש דרך לשלב בין הגישות? יש עסקים שמספקים פתרון על ידי יצירת מספר בידולים שונים. לדוגמה, מאמן כושר יכול להציג את עצמו ביעדים שונים: מאמן כושר לגילאי 40-50, מאמן כושר ... מה שמעיד על אפשרות להציג את עצמך בדרך שונה בהתאם לצורך של הלקוח. זהו דימוי לעסקים שמבצעים בידול בעשייה שלהם על פי סוגי הלקוחות השונים. מתי נישה עלולה להעיד על חוסר ידע? לפעמים, התמקדות בנישה ... של העסק. לסיכום אם בחרת לעסוק בנישה, ודא שאתה באמת מומחה בתחום הזה. אם החלטת להימנע מבידול, ודא שאתה מצליח לבדל את עצמך דרך איכות השירות או הייחודיות שלך. בידול עסקי נישה עסקית אסטרטגיה שיווקית שיווק ומיתוג בניית עסק מצליח האם עדיף ליצור נישה עסקית או לא? ... בתחום הזה, והלקוחות בטווח הגילאים הזה יראו בו כתובת מועדפת. היתרונות של גישה רחבה ללא בידול אם אתה לא מגדיר נישה, אתה למעשה מאפשר לעצמך לקבל יותר לקוחות פוטנציאליים. היתרונות בגישה זו ... מאחר ואתה לא מוגבל לנישה ספציפית, פוטנציאל הצמיחה שלך גבוה יותר. החסרונות של גישה רחבה ללא בידול למרות היתרונות, יש גם חסרונות באי - בידול: תחרות גבוהה יותר - כאשר אתה מציע שירותים כלליים, אתה מתמודד עם הרבה יותר מתחרים, וחלקם עלולים ... יותר - קשה לשווק את עצמך כשאין לך התמחות ברורה, כי כל קהל יעד מחפש משהו אחר. היתרונות של בידול והתמקדות בנישה כאשר אתה בוחר בידול ומתמקד בתחום מסוים, אתה נהנה מהיתרונות הבאים: מותג חזק יותר - כשאתה מציג את עצמך כמומחה לנושא ... יותר מצד הלקוחות - אנשים מעדיפים לפנות לאיש מקצוע שמתמחה בדיוק במה שהם צריכים. החסרונות של בידול והתמקדות בנישה למרות היתרונות, גם להתמקדות בנישה יש חסרונות: קהל יעד מצומצם יותר - אתה פונה ... מסוימת. האם יש דרך לשלב בין הגישות? יש עסקים שמנסים לפתור את הדילמה הזו על ידי יצירת מספר בידולים שונים. לדוגמה, מאמן כושר יכול לפרסם עצמו במספר מודעות שונות: במודעה אחת - מאמן כושר מומחה ... רחב - ודא שאתה מצליח לבדל את עצמך בדרך אחרת, כמו איכות השירות או הייחודיות של העסק שלך. בידול עסקי נישה עסקית אסטרטגיה שיווקית שיווק ומיתוג בניית עסק מצליח לירות לכל הכיוונים, יתרונות וחסרונות בבידול עסקי, בידול עסקי מול המתחרים, מה רע בבידול עסקי? מה טוב בבידול עסקי? סוגי בידול עסקי, מה הבידול העסקי שלך? מה הייחוד העסקי שלך? ייחוד ובידול עסקי, איך להגדיל מכירות? איך להשיג לקוחות? איך להגדיר נכון את העסק? למה שיקנו דווקא ממני? למה ...
תחרות עסקית ובידול עסקי, נישה עסקית, איך לא לפחד ממתחרים? למה שיקנו דווקא ממני? למה שירצו דווקא אותי? למה שהיא תרצה אותי? האם צריך בידול עסקי? האם צריך נישה עסקית? מה הבידול שלך? מיתוג עסקי, ייחודיות עסקית, הצלחה עסקית
תחרות עסקית ובידול עסקי, נישה עסקית, איך לא לפחד ממתחרים? למה שיקנו דווקא ממני? למה שירצו דווקא אותי? למה שהיא תרצה אותי? האם צריך בידול עסקי? האם צריך נישה עסקית? מה הבידול שלך? מיתוג עסקי, ייחודיות עסקית, הצלחה עסקית
... עסקית ובידול עסקי, נישה עסקית, איך לא לפחד ממתחרים? למה שיקנו דווקא ממני? למה שירצו דווקא אותי? למה שהיא תרצה אותי? האם צריך בידול עסקי? האם צריך נישה עסקית? מה הבידול שלך? מיתוג עסקי, ייחודיות עסקית, הצלחה עסקית האם חייבים בידול עסקי כדי להצליח בעסקים? אחת הטעויות הנפוצות בקרב אנשים שמנסים להצליח בעסקים היא האמונה שחייב להיות להם בידול עסקי ברור ומובהק. בידול עסקי, לפי ההסבר של אליעד כהן, הוא הגורם שהופך את העסק שלך ... משהו מיוחד שמבדל את העסק שלך. אולם, אליעד כהן מסביר במפורט כי זו תפיסה מוטעית ולא הכרחית. מה הטעות בחיפוש אחרי בידול עסקי? אליעד כהן מסביר שהבעיה העיקרית בתפיסה זו היא שלא תמיד ... טוב מהמתחרה. הלקוח לא חייב לבחור בך כי אתה הכי טוב, אלא פשוט כי סיפקת לו תועלת ששווה עבורו את המחיר שביקשת. מתי בידול עסקי דווקא יכול להזיק לעסק שלך? אליעד כהן נותן דוגמה ברורה נוספת לכך שלפעמים הבידול יכול דווקא לפגוע בעסק. למשל, אם יש לך חנות ירקות ויש לך הרבה ... שלך. הוא מדגיש שייעוץ עסקי מוטעה עלול להכניס אותך לנישה צרה מדי, וזה לא תמיד הצעד הנכון. מה בכל זאת היתרון של בידול עסקי במקרים מסוימים? למרות כל האמור, אליעד כהן מבהיר כי במקרים מסוימים, יש יתרון בבידול עסקי. כאשר הלקוחות תופסים אותך כנבדל לטובה, זה יכול להגדיל את כמות הלקוחות או לאפשר לך למכור במחיר גבוה יותר. לדוגמה, אם יש לך יתרון כמו מיקום טוב יותר של החנות, גם זה סוג של בידול. אם אדם בוחר דווקא בחנות שלך כי היא יותר קרובה לבית שלו, זה גם בידול שמספק ערך ללקוח. האם בידול חייב להיות משמעותי? אליעד כהן מבהיר בצורה מפורשת שבידול לא חייב להיות משמעותי במיוחד. אפילו אם הבידול שלך הוא מקרי בלבד, כגון המיקום שלך או העובדה שהיית ראשון בתוצאות חיפוש, או שהחולצה שבחרת ללבוש היא זו שהייתה עליונה בערימה, זה בידול מספיק כדי שהלקוח יבחר בך. לכן, לא חייבים ליצור בידול עצום ומובהק כדי להצליח להתפרנס ולהצליח בעסקים. העיקר הוא ... חלב שכולם זהים, ובכל זאת כולם נמכרים בסופו של דבר. הסיבה היא שיש מספיק ביקוש, וזה מה שקובע את ההצלחה העסקית, לא הבידול עצמו. כיצד לסכם את הצורך בבידול עסקי? בסיכום הדברים, אליעד כהן ממליץ לקחת את נושא הבידול העסקי בפרופורציה נכונה. בידול יכול לעזור, אבל הוא לא חובה מוחלטת להצלחה עסקית. יש לזכור שבידול יתר יכול לפעמים להזיק לעסק, ולכן לא צריך להיבהל מתחרות. הכי ... הוא לספק ללקוחות מספיק ערך שיצדיק את התשלום שהם משלמים, ללא קשר הכרחי ליתרון מובהק על פני המתחרים. האם חייבים בידול עסקי? איך להצליח בעסקים ללא נישה? מתי בידול עסקי יכול להזיק? איך להתמודד עם תחרות עסקית? למה שיקנו דווקא ...
מיתוג תחרותי, איך לבנות מותג בשוק תחרותי? יעוץ שיווקי, לרכוש שטחי פרסום, איך למתג את העסק? מיתוג עסקי, איך להקטין את עלויות השיווק? שיווק לטווח קצר, שיווק לטווח רחוק, שיווק בשוק תחרותי, איך לבלוט בשוק רווי תחרות? איך להתמודד עם תחרות עסקית? בניית מותג יוקרה, הדהוד של מסר שיווקי, סלוגן שיווקי, פרסום ממומן, פרסום בתשלום, שיווק ויראלי, לתת ערך ללקוח, איך לעשות בידול לעסק? בידול עסקי, איך להכין חומרי שיווק? תהליך של בניית מותג, רכישת שטחי פרסום
... תחרות עסקית? בניית מותג יוקרה, הדהוד של מסר שיווקי, סלוגן שיווקי, פרסום ממומן, פרסום בתשלום, שיווק ויראלי, לתת ערך ללקוח, איך לעשות בידול לעסק? בידול עסקי, איך להכין חומרי שיווק? תהליך של בניית מותג, רכישת שטחי פרסום וכאן נסביר על 2 אסטרטגיות שיווק. ונסביר איך להוזיל את עלות השיווק ... הפרסומות ואת חומרי השיווק שלך? ואיך לבלוט בשוק תחרותי? ואיך לגרום ללקוח שלך לרצות לצרוך את החומר השיווקי שלך? ואיך לעשות תהליך של בידול לעסק שלך? ועוד. וראשית נסביר על 2 סוגים של חומרים שיווקיים שהעסק שלך יכול להכין. ונסביר מה ההבדל ביניהם ואיזה סוג של חומרי שיווק הכי ...
יחס למתחרים שלך, איך להתייחס למתחרים שלך? מה דעתך על המתחרים שלך? מתי לומר דברים טובים על המתחרים? מתי לומר דברים רעים על המתחרים? מה הלקוח חושב על המתחרים שלך? לשבח את המתחרים שלך, ללכלך על המתחרים שלך, לגרום ללקוח לרכוש ממך ולא מהמתחרים שלך, הדעה של הלקוח על המתחרים שלך, בידול מהמתחרים שלך, מתי לא לומר דברים רעים על המתחרים? מתי לא לומר דברים טובים על המתחרים? ליצור אמון עם הלקוח, ליצור סנכרון עם הלקוח, בידול מהמתחרים שלך
... מה הלקוח חושב על המתחרים שלך? לשבח את המתחרים שלך, ללכלך על המתחרים שלך, לגרום ללקוח לרכוש ממך ולא מהמתחרים שלך, הדעה של הלקוח על המתחרים שלך, בידול מהמתחרים שלך, מתי לא לומר דברים רעים על המתחרים? מתי לא לומר דברים טובים על המתחרים? ליצור אמון עם הלקוח, ליצור סנכרון עם הלקוח, בידול מהמתחרים שלך וכאן נדבר על העניין של איך עליך להתייחס למתחרים שלך, בפני הלקוח שלך. דהיינו, איך אתה אמור להתייחס למתחרים שלך, כאשר אתה מדבר עליהם עם לקוח שלך. האם ועד כמה אתה ... טוב משלך, אבל הוא חושב שהוא רוצה לרכוש ממך מסיבות שונות. ולכן כאן אני לא מדבר על איך לשכנע את הלקוח לקנות ממך ולא מהמתחרים שלך. שזה עניין של בידול ושל התאמה לצרכי הלקוח שזה עוד עניין בפני עצמו. שגם כאן יש משמעות לאיך שהלקוח תופש את המתחרים שלך. אבל כאן אני מחדד, שהדעה של הלקוח שלך ביחס למתחרים שלך, וההתאמה של הדעה שלך ...
קמפיין יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, קמפיין בעקבות משבר תקשורתי של המתחרים, קמפיין בידול ממתחרים במשבר תקשורתי, בידול מהמתחרים שלך, במה אתה יותר טוב מהמתחרים שלך? יתרון על המתחרים, ניצול משבר של המתחרים, להיות יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, מחיר יותר זול משל המתחרים, למכור במחיר הכי זול בשוק, קמפיין מחיר זול, קמפיין המחיר הכי זול, קמפיין לא יקר כמו המתחרים, קמפיין מחיר ביחס למתחרים, העלאת מחיר של המתחרים, מיתוג
... יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, קמפיין בעקבות משבר תקשורתי של המתחרים, קמפיין בידול ממתחרים במשבר תקשורתי, בידול מהמתחרים שלך, במה אתה יותר טוב מהמתחרים שלך? יתרון על המתחרים, ניצול משבר של המתחרים, להיות יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, מחיר ... יביא לך הרבה לקוחות. ואדרבה, אולי כדאי לך לדבר אך ורק על המחיר שלך, שהוא יותר טוב משל המתחרה שלך. לסיכום: אם אתה עושה קמפיין בידול מהמתחרה שלך, בפרט כאשר יש משבר עסקי למתחרה שלך, בגלל חיסרון שאין לך אותו ושאצלך הוא יתרון, הרי שצריך לשקול כל מקרה לגופו, מה האפשרויות שיש לך ומה ...
מיתוג מחדש, בניית מותג מחדש, מיתוג או בידול, האם כדאי לעשות מיתוג מחדש? האם צריך מיתוג? איזה מיתוג צריך? מתי לא צריך מיתוג? האם כדאי לבנות מותג? טעויות במיתוג מחדש, טעויות בבניית מותג, איך לבנות מותג יוקרה? בניית מותג יוקרה, מיתוג עסקי מחדש, חוסר מיתוג, ניתוח שיווקי, בניית אסטרטגיה שיווקית, סוגים של מותגים, איך למתג את עצמי? איך למתג את העסק? האם לעשות מיתוג עסקי? מי קהל היעד שלך? בידול או מיתוג, למה אנשים רוכשים מותגים? האם להיות מותג?
... מחדש, בניית מותג מחדש, מיתוג או בידול, האם כדאי לעשות מיתוג מחדש? האם צריך מיתוג? איזה מיתוג צריך? מתי לא צריך מיתוג? האם כדאי לבנות מותג? טעויות במיתוג מחדש, ... מותגים, איך למתג את עצמי? איך למתג את העסק? האם לעשות מיתוג עסקי? מי קהל היעד שלך? בידול או מיתוג, למה אנשים רוכשים מותגים? האם להיות מותג? והפעם אסביר את העניין של מיתוג ובניית מותג. ויש בזה המון היבטים, אבל ... של מיתוג? או שאולי יש לך בעיה אחרת? בדרך כלל, הבעיה לא תהיה בעיה של מיתוג, אלא של בידול. דהיינו, שהלקוחות שלך לא יודעים להסביר לעצמם, למה לרכוש דווקא ממך? מה ההבדלים שיש בינך לבין המתחרים שלך? למה לשלם לך ...
איך לשווק את עצמי? למה שיקנו דווקא ממני? למה שירצו דווקא אותי? מה מיוחד בי? האם חייב בידול עסקי? נישה עסקית, ייחוד עסקי, מה הייחודיות שלי? במה אני הכי טוב? איך למכור מוצר גרוע? איך למכור מוצר יקר? איך למכור מוצר בינוני?
איך לשווק את עצמי? למה שיקנו דווקא ממני? למה שירצו דווקא אותי? מה מיוחד בי? האם חייב בידול עסקי? נישה עסקית, ייחוד עסקי, מה הייחודיות שלי? במה אני הכי טוב? איך למכור מוצר גרוע? איך למכור מוצר יקר? איך למכור מוצר בינוני?
... לשווק את עצמי? למה שיקנו דווקא ממני? למה שירצו דווקא אותי? מה מיוחד בי? האם חייב בידול עסקי? נישה עסקית, ייחוד עסקי, מה הייחודיות שלי? במה אני הכי טוב? איך למכור מוצר גרוע? איך למכור ... של מכירה או שיווק, אלא גם בזוגיות, עבודה, ותחומים אחרים. מהו היתרון שלנו על פני אחרים וכיצד ניתן להתמודד עם השאלה הזו? מהו בידול עסקי? בידול עסקי הוא רעיון שגורם לאנשים לנסות לבדל את עצמם, בין אם מדובר במוצר, שירות או אפילו אדם. הרעיון ... במקום הנכון. אתה לא חייב להיות המומחה הטוב ביותר, אבל אתה כן צריך להיות מוכן להציע תועלת שמתאימה למי שמחפש אותך. שיווק עצמי בידול עסקי נישה עסקית איך למכור את עצמך פסיכולוגיה של המכירה איך להצליח בראיון עבודה למה דווקא אני? ... ולא מישהו אחר? למה שהבחורה תרצה דווקא אותי ולא מישהו אחר? למה שהלקוח יבחר דווקא את הנעל הזו ולא אחת אחרת? הגישה המקובלת: בידול ונישה עסקית רבים מדברים על הצורך בבידול עסקי ונישה ייחודית. הרעיון הוא שאם תבלוט במשהו מסוים, יהיה לך יתרון תחרותי. לדוגמה, אם אתה מאמן ... למה דווקא אני?, עדיף להתמקד בלוודא שמספיק אנשים יכירו אותך, ושהם יראו אותך כאופציה סבירה שנותנת להם תמורה מספקת ביחס לעלות. בידול עסקי נישה עסקית שיווק עסקי איך לשווק את עצמך איך למכור את עצמך למה לבחור דווקא בך? למה לרצות ... לעבודה? במה אתה יותר טוב מאחרים? טיפים לראיון עבודה, שאלות בראיון עבודה, איך להשיג מכירות? הפסיכולוגיה של המכירה, האם צריך בידול עסקי? האם צריך נישה עסקית? האם צריך ייחוד עסקי? איך למכור שירות גרוע? אימון עסקי, אימון שיווקי, ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בידול
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בידול, איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בזוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לחנך ילדים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לשפר את הזיכרון ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: בידול, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לכלכלת המשפחה, אימון אישי לדיאטה, אימון אישי למנהלים בנושא בידול - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 14:13:12 - wesi4