ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אפיסטמולוגיה ✔תורת ההכרה - מבוא ✔תורת ההכרה (אפיסטמולוגיה, מיוונית עתיקה אפיסטמה: ידע, לוגוס: לימוד, דיבור)... - ידע להצליח התחייבות! ל:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תורת ההכרה - מבוא
תורת ההכרה (אפיסטמולוגיה, מיוונית עתיקה אפיסטמה: ידע, לוגוס: לימוד, דיבור) הוא ענף של הפילוסופיה המתרכז במהות וגבולות הידיעה. שאלות מרכזיות הן: מהי ידיעה, כיצד היא נרכשת ומהו היחס בין המציאות לידיעה.

נושא מרכזי הוא ניתוח היחסים שבין טבע הידיעה לבין המושגים אמת, האמנה והצדקה. נושא נוסף הוא השאלה האם בכלל ניתן לדעת משהו - כלומר, האם הספקנות היא נכונה ובאיזו מידה. בעברית נחשבות לעתים הכרה וידיעה כמילים נרדפות ועל כן אפיסטמולוגיה נקראת גם תורת הידיעה. המושג אפיסטמולוגיה נטבע על ידי הפילוסוף הסקוטי ג'יימס פרדריק פרייר אשר פעל במאה ה - 19. אולם העיסוק בה החל כבר אצל הפילוסופים קדם - סוקרטים.

ידיעה

הדיון העכשווי באפיסטמולוגיה עוסק בידיעה טענתית ("ידיעה ש"). ידיעה זו נבדלת מידיעה איך ומהיכרות ישירה. לדוגמה, במתמטיקה ידוע ש: 44 = 22 + 22, אבל גם ישנה ידיעה כיצד לחבר מספרים ולבצע פעולות חשבון. בנוסף, ישנה ידיעה של היכרות ישירה עם אנשים, צבעים וצלילים. ברטרנד ראסל הבחין לראשונה בספרו "בעיות הפילוסופיה" בין ידיעה על ידי תיאור (knowledge by description, סוג של "ידיעה ש") וידיעה בהיכרות ישירה (knowledge by acquaintance). גילברט רייל הדגיש את ההבדל בין "ידיעה ש" ו"ידיעה איך" בספרו "The concept of mind". לדוגמה, רכיבה על אופניים היא בחלקה "ידיעה איך". אולם הידיעה לגבי שווי המשקל הפיזקלי הוא "ידיעה ש" ולא נובעת מהידיעה איך לרכב. אין קשר לוגי הכרחי בין סוגי הידיעות.

האמנה

האמנה (belief) הינה תוכן מחשבה שהחושב מצמיד לה ערך אמת, כלומר רואה בה אמיתית (בין אם באופן מוצדק או לאו). לדוגמה, אם אני מאמין שהשמים כחולים אזי אני מחזיק בהאמנה "השמיים הם כחולים" ומאמין כי היא אמיתית. אין לבלבל את המושג האמנה עם המושג אמונה (למרות שבאנגלית הם נקראים אותו דבר). המושג אמונה קשור לשדה הדיון התאולוגי והוא בא לידי ביטוי בשפה בצורה כמו X מאמין ב - Y. לעומת זאת, הביטוי הלשוני של מושג ההאמנה הוא X מאמין ש - Y.

אמת

מושג האמת נקשר באופן הדוק למושג ההאמנה. האמנה יכולה להיות אמיתית או שקרית. אם היא שקרית, אז ניתן לומר ש - X מאמין ש - Y אבל אי אפשר לומר X יודע ש - Y מכיוון שהשימוש הלשוני במילה ידיעה מניח את אמיתות ההאמנה עליה נסובה הידיעה. במילים אחרות, אם מישהי יודעת משהו, אז לא ייתכן שהאמנה שלה היא שקרית. לדוגמה, אם אדם חוצה גשר רעוע אז ניתן לומר שהוא מאמין שהגשר לא יקרוס. אם הגשר קורס, אז האדם החזיק בהאמנה שקרית. קשה לומר שהאדם ידע שהגשר בטוח, למרות שהגשר קרס. אם הגשר קרס, אמונתו לא הייתה ידיעה. למרות כל אלו, גם אם האדם האמין שהגשר לא עומד לקרוס והגשר אכן לא קרס, לא נרצה לומר שהאדם ידע שהגשר הוא בטוח - מכיוון שייתכן שאותו אדם לוקח סיכונים (ואז חסרה לו הצדקה).

הצדקה

דיאגרמת אוילר שמייצגת את הגדרת הידיעה כהאמנה אמיתית מוצדקת. - תורת ההכרה

בדיאלוגים של אפלטון - בעיקר במנון ותאיטוס - מופיעות מספר תשובות לשאלת הידיעה. אחת מהן היא כי ידיעה היא האמנה אמיתית שיש לה הצדקה כלשהי, בין אם דרך הסבר או דרך הגדרה. מאז ועד שנות ה - 60 של המאה ה - 20 התפיסה כי ידיעה היא האמנה אמיתית מוצדקת היא ההגדרה המקובלת לידיעה בפילוסופיה. לפי הגדרה זו, אמת היא תנאי הכרחי לידיעה, אך לא תנאי מספיק. תנאי הכרחי נוסף לידיעה הוא הצדקה של האמנה. לדוגמה, אדם שחוצה גשר רעוע מכיוון שהוא מאמין שהגשר לא יקרוס, אך אין לו תשובה לשאלה מדוע הוא חושב שהגשר לא יקרוס, לא יכול לדעת שהגשר הוא בטוח, גם אם הוא חצה אותו והגשר לא קרס. חולה שמאמין שהוא יחלים ממחלה ללא הצדקה לאמונתו לא יכול לדעת שהוא יחלים. רק במקרה והוא הצדיק את החלמתו, וגם, הוא אכן החלים, ניתן לומר עליו שהוא ידע שהוא יחלים. מסיבות אלו, הוגדרה ידיעה כך: S יודע ש - P אםם:

P אמיתי

S מאמין ש - P אמיתי

ל - S יש הצדקה להאמין ש - P.

בעיית גטייר

בשנות ה - 60 ערער אדמונד גטייר על הגדרה זו באמצעות דוגמאות נגדיות. ערעורו מכונה "בעיית גטייר". גטייר טוען כי קיימים מצבים בהם אדם מחזיק בהאמנה שהיא גם אמיתית וגם מוצדקת, ולמרות זאת האמנתו אינה יכולה להחשב לידיעה. גטייר מתאר מצב בו ישנם שני אנשים סמית' וג'ונס, אשר מחכים לקבלת תשובה בנוגע לקבלה למקום עבודה. לשניהם יש גם בדיוק 10 מטבעות בכיסיהם. סמית' מאמין כי ג'ונס יקבל את העבודה, וכמו כן הוא יודע כי לג'ונס יש 10 מטבעות בכיס. מכך הוא מגיע להאמנה "מי שיש לו 10 מטבעות בכיס יקבל את העבודה". אך סמית' לא מודע לכך שלו עצמו יש גם 10 מטבעות בכיס. לבסוף מקבל סמית' את העבודה. במצב היפותטי זה, האמנתו של סמית' היא אמיתית ומוצדקת (מכיוון שסמית' יודע שהוא פחות ראוי לעבודה). למרות זאת, לפי גטייר, סמית' לא יודע שהאדם עם 10 המטבעות בכיס יקבל את העבודה. הוא עדיין יהיה מופתע מאוד כאשר הוא ישמע שהוא קיבל אותה. ההאמנה של סמית' היא מוצדקת, אך אמיתותה תלויה במקרה מכיוון שבמקרה גם לסמית' יש בדיוק 10 מטבעות בכיס, למרות שהוא לא מודע לכך. דוגמה פשוטה יותר: מישהי מסתכלת על גבעה מרוחקת ורואה עליה פסל של סוס. מכאן היא מסיקה את ההאמנה "ישנו יונק בראש הגבעה". בשל המרחק, היא לא רואה כי הסוס אינו אלא פסל. היא גם לא יכולה להבחין בכך שמאחוריו שוכב כלב. ההאמנה כאן היא אמיתית ומוצדקת, אך איננה בגדר של ידיעה.

הבעיה עוררה תגובות רבות במחצית השנייה של המאה ה - 20 ונחשבה לבעיה מרכזית באפיסטמולוגיה. בעקבותיה הציע רוברט נוזיק הגדרה מחודשת לידיעה: S יודע ש - P אםם:

P אמיתי

S מאמין ש - P

אם P היה שקרי, אז S לא היה מאמין ש - P

אם P אמיתי, אז S מאמין ש - P.

לדעת נוזיק הדרישה השלישית פותרת את בעיית גטייר עבור הגדרת הידיעה.

אקסטרנליזם ואינטרנליזם

קיימת הבחנה בין אפיסטמולוגים אקסטרנליסטים לבין אפיסטמולוגים אינטרנליסטים. אקטרנליסטים סבורים כי גורמים אקסטרנליים (חיצוניים), כאלו שאינם נכללים כמצב פסיכולוגי של היודע, יכולים להוות תנאים לידיעה. כך למשל, תגובתו של אקסטרנליסט לבעיית גטייר תהיה שכדי שהאמנה מוצדקת ואמיתית תחשב לידיעה היא חייבת להיגרם בצורה הנכונה על ידי העובדות הרלוונטיות בעולם. הגרימה הסיבתית, שנמצאת מחוץ לנפשו של היודע, תחשב כתנאי ידיעה חיצוני.

אינטרנליסטים מנגד, טוענים שכל התנאים לידיעה כלולים במצבים פסיכולוגים של היודע. הגותו של רנה דקארט היא דוגמה לגישה אינטרנליסטית להצדקה (למרות שההבחנה לא הייתה מוכרת בימיו). לטענתו הדרך היחידה לחוות את העולם החיצוני היא באמצעות החושים, וכי איננו יכולים לקבל את נתונים החושים כאמינים לחלוטין. מכיוון שכך, ידיעה שמבוססת על חושים אינה יכולה להיות גם היא אמינה לחלוטין. ידיעה אמינה לחלוטין היא ידיעה "ברורה ומובחנת". מכיוון שהאל ברא את העולם, והאל על פי ההנחה הוא טוב, יש להניח כי לבני האדם יש את היכולת לדעת. אך מכאן לא נובע שהאדם לא מסוגל ליפול בטעות. לכן, הדרך לידיעה מובחנת וברורה היא באמצעות ספקנות מתדולוגית, ניסיון להטיל ספק בכל אשר ניתן להיחשב כשקרי. בדרך זו מגיע למסקנה שלא ניתן להטיל ספק בהטלת הספק ובאקט החשיבה הנלווה לו. מכאן המשפט "אני חושב, משמע אני קיים". על סמך ידיעת משפט זה, התכוון דקארט לבסס את כלל הידיעה האפשרית. הקוגיטו הוא הבסיס האפיסטמולוגי במערכת הפילוסופית של דקארט.

רכישת ידיעה

הדיון בנוגע לרכישת ידיעה עוסק במספר שאלות: הבחנות אפיסטמיות בין ידע אפריורי וידע אפוסטריורי, הבחנה בין סינתזה לאנליזה ככלי הוכחה של ידע, הוויכוח ההיסטורי בין אמפיריציזם לרציונליזם, בעיית הקריטריון או הרגרסיה.

אפריורי ואפוסטריורי

ההבחנה בין המושגים נתונה אמנם במחלוקת אולם ניתן לאפיינם באופן כללי כך:

ידע אפריורי הוא ידע שאינו תלוי ניסיון, הוא אינו אמפירי, ומושג על ידי השכל לבדו.

ידע אפוסטריורי הוא ידע שתלוי בדרך כלשהי בניסיון בעולם, ידע שהוא אמפירי בדרך כזו או אחרת.

בחלק ניכר מההיסטוריה של הפילוסופיה ובעיקר בפילוסופיה של העת החדשה נתקיימו ויכוחים בנוגע לעצם הִתכנותם של שני סוגי ידיעה אלה.

אנליטי וסינתטי

נראה שחלק מהטענות והמשפטים שאנו מכירים ויודעים זוכים להיות אמיתיים מעצם ההבנה של משמעותם. הדוגמה המפורסמת לכך היא הטענה "כל הרווקים אינם נשואים". כל מי שמבין את משמעות המילה רווק יודע שטענה זו היא אמיתית בכל מצב. פילוסופים, מאז עמנואל קאנט, מכנים טענות כאלו טענות אנליטיות. הן נקראות אנליטיות מכיוון שהן זוכות לאימות מספיק בזכות ניתוח או אנליזה של המרכיבים שלהן. מנגד, טענות סינתטיות הן טענות שאין מספיק להבין את משמעות מרכיביהם על מנת לקבוע את אמיתותם. דוגמה לכך היא הטענה "43 אחוז מרווקי ישראל גרים בחיפה". טענה זו תדרש לאימות אימפירי אם נרצה לברר את נכונותה. קאנט גרס שטענות המתמטיקה והמדע הן טענות סינתטיות אפריורית. לדוגמה, הטענה 12 = 7 + 5 היא אמיתית בהכרח (ומכאן אפריורית) אך מנגד, ניתוח המושג 12 אינו מספיק כדי לדעת שהוא שווה ל - 7 ועוד 5. מנגד, רבים ממבקרי קאנט טענו כי משפטי המתמטיקה הם אנליטיים אפריוריים (גוטלוב פרגה לדוגמה). וילארד ואן אורמאן קוויין ערער על עצם ההבחנה בין הסינתטי לאנליטי במאמרו 'שתי דוגמות לאמפריציזם'.

אמפריציזם ורציונליזם

על פי האמפיריציזם לניסיון יש תפקיד מכריע ברכישת ידע ובעיקר על ידי תפיסה חושית. אמפריציסטיים מסוימים קבעו כי כל הידע האפשרי הוא ידע שמבוסס על ניסיון (ג'ון סטיוארט מיל לדוגמה), ומנגד, אחרים ראו בלוגיקה ובמתמטיקה יוצאים מן הכלל בהקשר זה. פוזיטיביזם וסוגים של ריאליזם הינם פיתוח של העמדה האמפריציסטית.

הרציונליזם מבטל את חשיבות נתוני החושים בתהליך רכישת ידע. על פי הרציונליזם לפעולה השכלית הטהורה יש קדימות מוחלטת בכל תהליך של ידיעה. הרציונליסטים המודרניים, ובראשם דקארט, ראו בחושים כלי שאי אפשר לסמוך עליו ומוביל בעיקר לטעויות. לעומת זאת, מערכת בנויה היטב של שכילה תוכל להוות בסיס איתן ואמין לידיעה. הרציונליסטים שאבו השראה ממבנה הגאומטריה האוקלידית בתור דוגמה למערכת ידיעה נאותה. הם התפעלו ממבנה הכולל אקסיומות ומשפטים שמוכחים מהן באופן דדוקטיבי וחלקם שאפו לבנות מערכת כזו עבור כל הידיעה בכללותה.

אידאליזם

על פי האידאליזם ידיעה נרכשת בתהליך אפריורי בתוך הנפש מתוך מושגים שאינם נרכשים בניסיון. תהליך זה נקרא לפעמים גם אינטואציה או הסתכלות (לתוך עצמי ולא בעולם). אצל קאנט, תהליך הבנת יכולת הידיעה האנושית כלל ניתוח של מבנה נפש האדם, ניתוח של קטגוריות בתהליך הנקרא דדוקציה טרנסצנדטלית. הוא קרא לתורתו אידאליזם טרנסצנדנטלי. הנושא העיקרי עבור אפיסטמולוגים אידאליסטיים הוא מרכזיות התבונה. ידיעה יכולה להרכש אך ורק דרך הנפש ולפיכך היא במהותה אידאלית.

בעיית הקריטריון

על מנת להצדיק האמנה צריך פנות להאמנה אחרת. מכאן שייתכנו שתי אפשרויות: או שישנם משפטים שהם אפיסטמולוגיים בסיסיים שאינם זקוקים להצדקה נוספת, או שלכל האמנה יש רגרסיה אינסופית של הצדקות נוספות. כעת האפיסטמולוג מצוי בדילמה, אם הוא מניח כי ישנם משפטים שהם נכונים ללא הצדקה הוא אינו יכול לומר שהוא יודע אותם, מכיוון שידיעה מוגדרת (בדרך כלל) כהאמנה נכונה ומוצדקת, ולהאמנה כזו אין הצדקה. ואם הוא טוען שלכל המשפטים ישנה הצדקה נוצרת שרשרת הצדקות אינסופית, שהוא בתור יצור סופי לעולם לא יכול להכיר. שתי האפשרויות מובילות לכך שלא נוכל להשיג ידיעה אמיתית ומכאן בעיית הקריטריון לידיעה. לאורך ההיסטוריה הבעיה הובילה לעמדות ספקניות. פתרונות אחרים הם בעיקרם מסדתנות קוהרנטיות ורגרסיה.

מסדתנות

על פי המסדתנות (Foundationalism) ישנו מסד לידיעה שאינו זקוק לשום הצדקה נוספת. משפטי יסוד אלו נחשבים למשפטים בסיסיים, מעין אקסיומות, והם יכולים להחשב לברורים מאליהם (כלומר בעלי הצדקה שחלה על עצמה) או כאלה שלא ניתנים לטעות. תפיסה, זיכרון ואינטואיציה אפריורית מאומצים לעתים ובתאוריות שונות כדוגמאות למשפטים בסיסיים. הביקרות המרכזית נגד הגישה היא שאם האמנה לא מוצדקת על ידי האמנות אחרות, קבלתה כידיעה תחשב אקראית ולא מוצדקת.

העמדה הקוהרנטיסטית

מי שאינו מקבל את הגישה המסדתנית יכול לטעון כי שרשרת ההצדקה יכולה להיות מעגלית. במקרה זה, כל הצדקה היא בסופו של דבר מעגלית, ככה שהצדקה כלשהי זוכה להיות מוצדקת על ידי עצמה, לאחר שרשרת הצדקות באורך מסוים. לפי העמדה הקוהרנטיסטית, האמנה היא מוצדקת אם ורק אם היא חלק ממערכת קוהרנטית של האמנות משותפות ועקביות. במקום לדבר על שרשרת יכולים גם קוהרנטיסטים לדבר על רשת הוליסטית של האמנות. קוהרנטיזם יכול לקבל מבנה האמנתי מעגלי, אך הוא שולל את הביקורת על המבנה המעגלי. מה שחשוב עבור גישה זו הוא שמערכת ההאמנות כולה יחדיו תהיה עקבית וקוהרנטית. תפיסת הידיעה כאן היא אורגנית יותר ואטומיסטית פחות. ביקורת על כך הוא שהכלל שדורש קוהרנטית בתוך מערכת הוא בעצמו האמנה שחסרה הצדקה. כלל זה נמצא 'מעל' המערכת כולה והוא חל על כולה, לכן לא נראה שייתכן שיוצדק מתוכה.

פתרון נוסף לבעיה, שאינו מסדתני ואינו קוהרנטיסטי, הוא הפתרון האינפיניטיסטי, שקובע כי אכן ישנה רגרסיה אינסופית בשרשרת ההאמנות שלנו אך הרגרסיה איננה קטלנית. כלומר מקיומה של הרגרסיה לא בהכרח נובע כי אין כל בסיס לידיעה.

פרדוקס הספקנות

הגישה הספקנית שוללת כל פתרון לבעיית הקריטריון ומקבלת את הבעיה בתור ראיה לכך שכל ידיעה שהיא היא למעשה האמנה לא מבוססת. מעבר לכך, הגישה הספקנית שואלת האם ידע בכלל הוא מן האפשר ומסיקה כי לא ניתן לקבוע ערך אמת לטענות, למרות שאלו לעתים מאופיינות בתור נשאיות של ערך כזה. במידה מסוימת, התייחסות עצמית אל טיעון הקריטריון פוגמת בגישה הספקנית. זאת משום שהספקן משתמש בבעית הקריטריון כדי להצדיק את גישתו ובכך לבסס את אמיתותה. אך בעשותו כך, הוא סותר את הטענה כי לא ניתן לעולם לבסס האמנות. כנגד ביקורת זו, הספקן הרדיקלי יכול לענות כי הוא אפילו לא יודע אם הוא לא יודע. כלומר, הוא יכול להעמיד בספק את העמדה הספקנית עצמה, לפיכך מדובר בפרדוקס.
פסיכולוגיה תשובה טיעון אנליטי להביא הוכחות החושים תפקיד הוכחות חושים צלילים קוהרנטיות אפיסטמולוגיה תורה תורת ההכרה
לשאול שאלות, איזה שאלה לשאול? שאלות למודעות עצמית, שאלות להתפתחות רוחנית, מה צריך לשאול? איך לשאול שאלות?
לשאול שאלות, איזה שאלה לשאול? שאלות למודעות עצמית, שאלות להתפתחות רוחנית, מה צריך לשאול? איך לשאול שאלות?
...שאלות, איזה שאלה לשאול? שאלות למודעות עצמית, שאלות להתפתחות רוחנית, מה צריך לשאול? איך לשאול שאלות? למה בן אדם מרגיש תקוע למרות שאין לו שאלות? אליעד כהן מסביר שהרבה פעמים בן אדם אומר שאין לו שאלות, אבל בכל זאת הוא מרגיש תקוע. המצב הזה מתרחש כי בתוך תוכו של האדם, כן קיימות שאלות שהוא עדיין לא הצליח לזהות או לנסח במודע. הסיבה לתחושת התקיעות הזאת היא שבאופן פנימי, האדם מרגיש שיש משהו שהוא עדיין לא מבין עד הסוף, למרות שהוא כביכול אומר לעצמו שאין שאלות. תחושת התקיעות נובעת מכך שהאדם נמצא בקונפליקט פנימי:...
לא לדעת / ידיעה / חוסר ידיעה - מה טוב ב*לא* לדעת? מה טוב בחוסר ידיעה?
...- מה טוב בלא לדעת? מה טוב בחוסר ידיעה? כפי שכבר ביארתי, ידיעת הדבר מאפשרת לאדם להתחבר אל הדבר. כאשר האדם יודע איזה דבר, על ידי זה הוא מתחבר אליו, מכיל אותו, ומרגיש איתו אחדות ואהבה. והשאלה היא, מה טוב בלא לדעת? והתשובה היא כי חוסר ידיעה, היא שלמות הידיעה. כי ידיעה פירושו הגדרה. כדי לדעת משהו, לשם כך צריך להגדיר אותו בצורה נכונה. וכאשר האדם מבין את כל ההגדרות של הדבר, על ידי זה הוא יודע אותו. והנה, כל הדברים בשורשם הם אחד. וכל הדברים הם צורות שונות של הדבר שאינו מוגדר. והאין סוף, פירושו חוסר הגדרה...
הספר להיות אלוהים, אלוהים ואלוהים האמיתי, דבר והיפוכו, האושר של ההפכים, אחדות ההפכים, מהי האמת? להבין את הספר להיות אלוהים, ללמוד את הספר להיות אלוהים, הספר הטוב בעולם
הספר להיות אלוהים, אלוהים ואלוהים האמיתי, דבר והיפוכו, האושר של ההפכים, אחדות ההפכים, מהי האמת? להבין את הספר להיות אלוהים, ללמוד את הספר להיות אלוהים, הספר הטוב בעולם
...דבר והיפוכו, האושר של ההפכים, אחדות ההפכים, מהי האמת? להבין את הספר להיות אלוהים, ללמוד את הספר להיות אלוהים, הספר הטוב בעולם מהי מהות הספר להיות אלוהים ומה הרעיון המרכזי שבו? הספר להיות אלוהים מתאר את התפיסה שהאדם צריך להגיע להבנה שכל מה שהוא תופס כנכון או מחויב, לא בהכרח הוא כך. למשל, אם אדם קורא את הספר ומאמין שהכל בכתובים הוא נכון, הוא ישאר בתוך תחום חשיבתי מסויים, מבלי לאפשר לעצמו לחשוב גם על האפשרות ההפוכה. בספר יש גישה שמציעה לא לאמץ דעה או מחשבה אחת כמוחלטת, אלא להבין שכל דעה עשויה להיות...
בחירה חופשית זה טוב או רע, יותר מידי בחירה חופשית, fomo, פחד מהחמצה, קבלת החלטות, לא מצליח לבחור, לא יודע איך לבחור, בחירה בין חסרונות, בחירה מתוך שלמות
בחירה חופשית זה טוב או רע, יותר מידי בחירה חופשית, fomo, פחד מהחמצה, קבלת החלטות, לא מצליח לבחור, לא יודע איך לבחור, בחירה בין חסרונות, בחירה מתוך שלמות
...בחירה חופשית, fomo, פחד מהחמצה, קבלת החלטות, לא מצליח לבחור, לא יודע איך לבחור, בחירה בין חסרונות, בחירה מתוך שלמות האם בחירה חופשית באמת טובה לך? אליעד כהן מסביר שהנושא של בחירה חופשית הוא מורכב. כשלאדם יש אפשרויות רבות לבחירה, זה יכול להיות גם טוב וגם רע. מצד אחד, זה טוב שיש אפשרות בחירה מכיוון שהאדם מרגיש חופש, יכולות מגוונות, ותחושת שליטה על המציאות. מצד שני, הרבה אפשרויות בחירה גורמות לתחושה של חוסר סיפוק, כי בכל אפשרות יש גם חסרונות, וכאשר יש יותר אפשרויות, כך מתחדדים ההבדלים והחסרונות בולטים...
פחד זה טוב או רע, פחד ממלחמה, פחד מטילים, האם פחד זה טוב? האם פחד זה רע? למה יש פחד, איך להתייחס לחרדות ופחדים? האם זה רע שיש פחד? 2 סוגים של פחד, 2 סוגים של חרדה, חרדה אמיתית, חרדה שקרית, תפקידו של הפחד, למה אני מפחד? פחד מוצדק, פחד טוב, פחד לא מוצדק, פחד רע, עוצמה של פחד, עוצמה של חרדה, רמות של פחד, רמות של חרדה, עוצמות של פחד, עוצמות של חרדה, פחד ריאלי, פחד לא אמיתי, פחד לא ריאלי, פחד לא פרופורציונאלי, האם הרצון הוא טוב? האם הרצון הוא רע?
...פחד זה טוב? האם פחד זה רע? למה יש פחד, איך להתייחס לחרדות ופחדים? האם זה רע שיש פחד? 2 סוגים של פחד, 2 סוגים של חרדה, חרדה אמיתית, חרדה שקרית, תפקידו של הפחד, למה אני מפחד? פחד מוצדק, פחד טוב, פחד לא מוצדק, פחד רע, עוצמה של פחד, עוצמה של חרדה, רמות של פחד, רמות של חרדה, עוצמות של פחד, עוצמות של חרדה, פחד ריאלי, פחד לא אמיתי, פחד לא ריאלי, פחד לא פרופורציונאלי, האם הרצון הוא טוב? האם הרצון הוא רע? וכאן נדבר באופן כללי על העניין של פחדים וחרדות, האם פחד זה טוב או שפחד זה רע? ואיך נכון להתייחס לחרדות...
פחד להירדם, אולי אני לא אתעורר? פחד לישון, פחד ללכת לישון, מפחד לא להתעורר מהשינה, שיתוק שינה, פחד לא לקום בבוקר, פחד למות בשינה, פחד ממוות בשינה, קושי ללכת לישון, מה קורה בזמן השינה? איך הגוף נרדם? מה קורה לנשמה בלילה?
פחד להירדם, אולי אני לא אתעורר? פחד לישון, פחד ללכת לישון, מפחד לא להתעורר מהשינה, שיתוק שינה, פחד לא לקום בבוקר, פחד למות בשינה, פחד ממוות בשינה, קושי ללכת לישון, מה קורה בזמן השינה? איך הגוף נרדם? מה קורה לנשמה בלילה?
...לישון, פחד ללכת לישון, מפחד לא להתעורר מהשינה, שיתוק שינה, פחד לא לקום בבוקר, פחד למות בשינה, פחד ממוות בשינה, קושי ללכת לישון, מה קורה בזמן השינה? איך הגוף נרדם? מה קורה לנשמה בלילה? מה עושים כאשר מפחדים ללכת לישון כי אולי לא נתעורר? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בבעיה של פחד להירדם בעקבות חשש לא להתעורר. פחד זה עלול להיווצר בעקבות מחשבה שבלילה, כאשר אנחנו ישנים, אנו עלולים לא להתעורר יותר. אליעד כהן מציין שהפחד הזה, כמו פחדים רבים אחרים, נובע מהתמקדות בתסריטים שליליים ולא בהבנה רציונלית של המציאות...
מצבי רוח משתנים בקיצוניות, מאניה דיפרסיה, הפרעה דו קוטבית, הפרעת מצב רוח לא יציב, שינויים קיצוניים במצבי רוח קיצוניים, תנודתיות במצב הרוח מאוזן, הפרעת אישיות גבולית, חוסר יציבות רגשית
מצבי רוח משתנים בקיצוניות, מאניה דיפרסיה, הפרעה דו קוטבית, הפרעת מצב רוח לא יציב, שינויים קיצוניים במצבי רוח קיצוניים, תנודתיות במצב הרוח מאוזן, הפרעת אישיות גבולית, חוסר יציבות רגשית
...קוטבית, הפרעת מצב רוח לא יציב, שינויים קיצוניים במצבי רוח קיצוניים, תנודתיות במצב הרוח מאוזן, הפרעת אישיות גבולית, חוסר יציבות רגשית למה אנשים סובלים משינויים קיצוניים במצב הרוח? אנשים רבים מתמודדים עם תנודות חריפות במצב הרוח, המכונות לעיתים מאניה דיפרסיה, הפרעה דו - קוטבית, או הפרעת אישיות גבולית. אליעד כהן מסביר שהמקור של הסבל הנפשי נובע מכך שהאדם חושב שהוא מסוגל לשנות את המציאות שלו. אם האדם היה משוכנע שאי אפשר לשנות דבר במציאות שלו, לא היה מתעורר בו כל סבל או תסבוך. למשל, אנשים אינם מתוסבכי
מודעות עצמית, פחד להבין את עצמך, לימוד קבלה, ערבות הדדית, ממה את מפחדת, ממה אתה מפחד, למה יש פחד? מאיפה מגיע הפחד? חיפוש עצמי, נפגעת אונס, טראומת אונס, פחד מהמוות, טיפול בטראומה
מודעות עצמית, פחד להבין את עצמך, לימוד קבלה, ערבות הדדית, ממה את מפחדת, ממה אתה מפחד, למה יש פחד? מאיפה מגיע הפחד? חיפוש עצמי, נפגעת אונס, טראומת אונס, פחד מהמוות, טיפול בטראומה
...להבין את עצמך, לימוד קבלה, ערבות הדדית, ממה את מפחדת, ממה אתה מפחד, למה יש פחד? מאיפה מגיע הפחד? חיפוש עצמי, נפגעת אונס, טראומת אונס, פחד מהמוות, טיפול בטראומה מהו חיפוש עצמי ולמה קשה להגדיר מה מחפשים? אליעד כהן מסביר שהחיפוש העצמי הוא אחד הדברים הכי דומיננטיים שהאדם חווה בחייו, למרות שהרצון עצמו אינו ממשי. האדם מחפש משהו בלתי מוגדר, ומוצא את עצמו נאחז דווקא בדבר הכי לא ממשי, שהוא הרצון הפנימי שלו. הוא מסביר שבעצם, הדבר הכי ממשי שהאדם חווה הוא דווקא הרצון שלו עצמו, אף שהוא עצמו לא ממשי. הדוגמה המובהקת...
להיות מי שאתה, להתחשב בסביבה, סופרפוזיציה רוחנית, להיות בריבוי מקומות בו זמנית, אחדות ההפכים, להיות דבר והיפוכו
להיות מי שאתה, להתחשב בסביבה, סופרפוזיציה רוחנית, להיות בריבוי מקומות בו זמנית, אחדות ההפכים, להיות דבר והיפוכו
...להיות בריבוי מקומות בו זמנית, אחדות ההפכים, להיות דבר והיפוכו האם אפשר להיות מי שאתה ועדיין להתחשב בסביבה? אליעד כהן מתייחס לשאלה מרכזית המטרידה אנשים רבים: האם אפשר להיות אותנטי, להיות מי שאתה באמת, ובמקביל גם להתחשב באחרים? הוא מסביר כי ישנן שתי תפיסות מנוגדות שמקשות על אנשים להתנהל בחיי היום - יום. התפיסה הראשונה אומרת שעליך להיות תמיד נאמן לעצמך, אך לפעמים כשאתה עושה זאת, אתה עלול לפגוע באחרים או לא להסתדר איתם. התפיסה השנייה מציעה שתמיד צריך להתחשב בסביבה ובאנשים אחרים, אבל כשאתה חי לפי מה...
אמון באנשים, להאמין באנשים, יצירת אמון, מהו אמון? איך ליצור אמון? איך נוצר אמון? איך לבנות אמון? להפר אמון, הפרת אמון, משבר אמון, איך נבנה אמון? שכנוע אנשים, לשכנע אנשים
אמון באנשים, להאמין באנשים, יצירת אמון, מהו אמון? איך ליצור אמון? איך נוצר אמון? איך לבנות אמון? להפר אמון, הפרת אמון, משבר אמון, איך נבנה אמון? שכנוע אנשים, לשכנע אנשים
...אמון? איך ליצור אמון? איך נוצר אמון? איך לבנות אמון? להפר אמון, הפרת אמון, משבר אמון, איך נבנה אמון? שכנוע אנשים, לשכנע אנשים מהו אמון ואיך הוא נוצר בין אנשים? אמון הוא מושג בסיסי וחשוב ביחסים בין אנשים, בין אם מדובר ביחסים אישיים ובין אם מדובר ביחסים עסקיים כמו מוכר וקונה או ספק ולקוח. אליעד כהן מסביר באופן יסודי ומפורט מהו אמון, כיצד הוא נוצר, איך ניתן לבנות אותו, מה גורם להפרת אמון ואיך אפשר לשקם ולחזק אמון לאחר שנפגע. מה המשמעות העמוקה של לתת אמון באדם אחר? אליעד מסביר שהמילה אמון מגיעה מהמילה...
פחד מול אינטואיציה
...הולך לקרות בחיים שלו. כן, זה אולי נשמע הזוי, אך זו האמת. אם תשימו לב, תראו שלכל אחד מאיתנו יש מצפן פנימי שמכוון אותנו בחיים ומאותת לנו על דברים שהולכים לקרות. למצפן הזה יש שמות שונים - אינטואיציה, מצפון, תחושת בטן ועוד. האינטואיציה שלנו היא סוג של תקשורת שיש לנו עם הנשמה שלנו או עם היקום. לפי תפיסתי, עוד לפני שנולדנו, הנשמה שלנו יצרה לעצמה מסלול חיים מגודר ושיעורים מסוימים לחוות בחיים האלה. כאשר היא נמצאת בגוף האדם היא נוהגת בו כמו שאדם נוהג במכונית, אך במקרה הזה, לאדם יש בחירה - האם ללכת קדימה...
ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה
...להתעלם ממנה ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר. מיכל גזית ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים, דיבור בפני קהל ותחומים רבים נוספים. האנשים שנוטים להעביר ביקורת הרסנית...
בחירה חופשית - רצון חופשי - מבוא
...- רצון חופשי - מבוא בחירה חופשית או רצון חופשי הם ביטויים הבאים לציין שמעשיו של האדם והחלטותיו הם פרי רצון עצמאי ובן - חורין, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי הסיבתיות הדטרמיניסטית ואף לא על ידי הגורל, או כוחות עליונים. לפי תפיסה זו לאדם יש כושר החלטה וחופש בחירה לגבי מעשיו והאפשרות לשלוט בהם, ובכך לקבוע במידה מסוימת את השתלשלות חייו. בניגוד לרעיון הבחירה החופשית עומדת ההשקפה הפטליסטית שלפיה גורלו של האדם קבוע מראש, וכן ההשקפה הדטרמיניסטית, הרואה סיבה טבעית לכל מאורע והעדפה. תפיסות אלו רואות את האדם...
תפישת מציאות של אחדות - איך להשיג אותה, מה משמעות החיים, איך להתחבר לשכל העליון ולאמת אובייקטיבית
...החיים, איך להתחבר לשכל העליון ולאמת אובייקטיבית לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: תפישת מציאות של אחדות - איך להשיג אותה, מה משמעות החיים, איך להתחבר לשכל העליון ולאמת אובייקטיבית. מה שאני טוען בסופו של דבר, שהישועה שלך תלויה בהבנה, לא בעשייה. מה זה אומר? שיש משהו במציאות שאת צריכה להבין, ואם תביני אותו סיימת את הסיפור. מה בסוף את צריכה להבין? את צריכה להבין שאת אלוהים. ואם את מבינה את זה, זה משנה לך את חוויית המציאות. אם האדם מבין את כל התהליכים, בסוף הוא מבין שהכל אחד, ואם הכל אחד, אז...
מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה
...הנצחי של צורות האנרגיה מנטור מדבר על החוקים מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה מנטור מתאר את החוק האחרון זהו החוק האחרון מתוך שבעת החוקים שמנהלים את היקום. במילים פשוטות, הוא אומר שאנרגיה משנה צורות כל הזמן. היא נעה כל הזמן אל תוך צורות שונות ויוצאת מתוך צורות שונות. הבנת החוק הזה ואיך הוא עובד, היא הכרחית בשביל ליצור כל מה שרק תרצו. במאמר הזה, שהוא האחרון במהדורת המאמרים המיוחדת מנטור מדבר על החוקים, מנטור מסביר את החוק השביעי ואיך לרתום אותו לטובת ההצלחה שלנו בחיים. מנטור מסביר כיצד...
הפרעת אישיות פרנואידית - מבוא
...אישיות פרנואידית היא הפרעת אישיות מאשכול א בסיווג הפרעות האישיות. אנשים הסובלים מהפרעה זו מתאפיינים בחשדנות וחוסר אמון ארוך טווח באנשים ככלל. לרוב הם מסרבים לקחת אחריות על רגשותיהם ומטילים אחריות זו על אחרים. לעתים קרובות הם עוינים ורגזניים. תוכן עניינים: 1 אבחנה 2 אפידמיולוגיה 3 מאפיינים קלינים 4 טיפול אבחנה: על פי ה - DSM IV (ספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית) הפרעה זו מאופיינת על ידי: חוסר אמון וחשדנות שאחרים ככלל הם חורשי רע, המופיעים כדפוס קבוע, שתחילתו בבגרות המוקדמת...
המשמעות הפסיכולוגית והרוחנית של הזוגיות
...בין גבר לאישה אינו מקרי, למרות שלפעמים נדמה שכך. ההיקשרות בין בני זוג, היא מופלאה וקסומה וכוחה ממש מגנטי. כגרפולוגית, אני נתקלת יום יום במאות כתביי יד וב - 99% מהמקרים, יש בעיה בזוגיות - או שלא שלמים עם הקשר, או שיש חיכוכים ובעיות או שאין זוגיות בכלל. בתהליך הצמיחה האישי שלי זה גרם לי לתהות - למה זה כל - כך קשה לכל כך הרבה אנשים. מה קורה שם? ומצאתי את התשובות בפסיכולוגיה מדברים על כך שהכל קשור איכשהו להורים. אם הבן עד גיל 7 וחצי אינו עובר בהצלחה את השלב האדיפלי שלו (השלב בו הוא מתאהב באם ומשחרר...
חשיבה בריאה - לבחון את הדרך בה הולכים
...הולכים המאמר עוסק בהבנת האלטרנטיבות, כדי לבחון את הדרך בה הולכים ולשפר את הנוסחאות הקיימות שהאדם משתמש בהן בחיי היום יום, עמ לקבל את הטוב ביותר. חשיבה בריאה מגנה על האדם מפני דברים שליליים מעין מחסום בפניהם בדרך בחיי היום יום. וכאשר מדובר על חשיבה בריאה, אין הכוונה רק לא לאכול דברים לא בריאים שכמובן מזיקים לאדם. בנוסף לכך, הכוונה היא שהאדם יחשוב דברים שמקדמים אותו ויתעלם במקרים מסויימים לפי שיקול דעת אמיתי מכל מה שמוריד אותו למטה. ויש מצבים שהאדם לא צריך להתעלם מדברים מסויימים וכאמור לטפל בהם מהשורש...
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
...הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף. הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, האם יכול להיות יותר מאלוהים אחד? ודנו בנושא רבות, ונתנו את התשובה הידועה, שלא יכול להיות שני אלוהים. וזו הטענה הידועה של הדתיים, שלא יכול להיות שני אלוהים, ומה ההוכחה שלא יכול להיות? מהו השכל הגדול והמתוחכם של הדתיים?...
קריון בישראל
...עברו בסוף השבוע שעבר, במשך חמישה ימים, חוויה יוצאת דופן כשפמלייתו של קריון הגיעה לארץ למספר מפגשים רבי עוצמה. לאלה מכם, שלא כל כך מבינים על מה הרעש, אשמח לספר ולהעשיר את עולמכם בתחום של תיקשורים, אהבה ומדע, ואיך הכל קשור לקריון, ובמיוחד לישראל. קריון, הוא יישות רוחנית, הוא איננו אדם. קריון מציג את עצמו כ - אני קריון מהשירות המגנטי. ולדבריו, הוא בסך הכל אחד מן העוזרים הרבים שמלווים אותנו בחיינו אלה, שבחרנו לחיות על כדור הארץ. אבל אנסה להתחיל מהתחלה במלים פשוטות: העולם בו אנו חיים הוא רחב בהרבה מן...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אפיסטמולוגיה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אפיסטמולוגיה, האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אפיסטמולוגיה, איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מורה רוחני מומלץ, מאמן אישי לבני נוער, אימון אישי לקשב וריכוז בנושא אפיסטמולוגיה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2656 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 22:08:07 - wesi4