ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אינטליגנציה מלאכותית ✔פילוסופיה של הנפש - מבוא ✔פילוסופיה של הנפש (נקרא גם פילוסופיה של ה - mind או פילוסופיה של הרוח) הוא... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פילוסופיה של הנפש - מבוא
פילוסופיה של הנפש (נקרא גם פילוסופיה של ה - mind או פילוסופיה של הרוח) הוא תחום בפילוסופיה אשר עוסק במהות הנפש, אירועים נפשיים, פונקציות נפשיות, תכונות נפשיות, תודעה ויחסם לגוף בכלל ולמוח בפרט.

בעיית הגוף - נפש נתפסת לעתים כנושא העיקרי בתחום, אולם ישנם נושאים נוספים אשר אינם קשורים ליחס עם הגוף. דואליזם ומוניזם הן שתי האסכולות העיקריות בבעיית הגוף - נפש.

הדואליזם החל עם אפלטון, אריסטו, סמקיה והפילוסופיה ההודית, אולם נוסח בצורה מדויקת על ידי רנה דקארט במאה ה - 17. הדואליזם טוען שהנפש בלתי תלויה בחומר קיים (דואליזם חומרי) ועל פי גרסה אחרת כי הנפש היא קבוצת תכונות בלתי תלויה אשר נובעת מהמוח אך לא ניתנת לרדוקציה (דואליזם של תכונות).

מוניזם הוא העמדה שהנפש והגוף אינם ישויות נפרדות אונטולוגית. עמדה זו פותחה בפילוסופיה המערבית על ידי פרמנידס במאה ה - 5 לפני הספירה ומאוחר יותר על ידי הרציונליסט ברוך שפינוזה.

על פי האידאליזם הנפש היא כל מה שקיים והעולם החיצוני הוא נפשי או אשליה שנוצרת על ידי הנפש.

על פי המוניזם הנטורליסטי, ישנם חומרים אחרים, מוחיים, שהינם, יחד עם הנפש, תכונות של חומר בלתי ידוע.

הפיזיקליזם טוען שרק ישויות בתאוריה פיזיקלית הן קיימות וכי הנפש תוסבר בסופו של דבר במונחים של ישויות אלה (המוניזם הרווח במאה ה - 20 וה - 21 הוא גרסאות של פיזיקליזם: ביהביוריזם, תורת זהות טיפוס, מוניזם אנומלי ופונקציונליזם).

רוב הפילוסופים המודרניים של הנפש מעדיפים עמדה פיזיקלית רדוקציונית או לא - רדוקציונית, בהתאם להשקפתם על הדרך בה הנפש נקשרת לגוף (פיזיקליזם רדוקציוני טוען שכל המצבים הנפשיים והתכונות יוסברו, בסופו של דבר, על ידי המדע כתהליכים ומצבים פיזיולוגים, לעומתו פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי טוען שלמרות שהמוח הוא כל מה שיש לנפש, התוצרים ואוצר המילים בתיאורים נפשיים והסברים הינם חיוניים, ולא יכולים לעבור רדוקציה לשפה ולהסברים של רמה פיזיקלית נמוכה יותר). גישות אלו מושפעות מסוציוביולוגיה, מדעי המחשב, פסיכולוגיה אבולוציונית ומדעי המוח. פילוסופים אחרים, מעדיפים עמדה לא - פיזיקלית שמבקרת את הרעיון שהמוח הוא מבנה פיזיקלי טהור. ההתקדמות במדעי המוח עוזרת להבהיר חלק מנושאים אלו, למרות זאת, הם רחוקים מלהיפתר. פילוסופים מודרניים של הנפש ממשיכים לשאול כיצד איכויות החומר והאינטנציונליות של מצבים נפשיים ותכונות יכולות להיות מוסברות במונחים נטורליסטים.

mind בעברית

ספרי הפילוסופיה בעברית נפתחים, רובם ככולם, בהתנצלות המתרגם על חוסר היכולת לתרגם לעברית את המילה mind. לא קיימת מקבילה למונח בשפה העברית ועל כן משתמשים חליפות במונחים נפש, רוח, שכל, דעת, נשמה, תבונה ואף מיינד. לעתים, באותו טקסט אפשר למצוא מונחים שונים לפי ההקשר ולפעמים נבחר מונח אחד, תוך התנצלות על חוסר הדיוק. אף אחד מהמונחים לא תופס את מלוא המשמעויות של mind. עד כה האקדמיה ללשון העברית לא הכריעה בסוגיה ולא קבעה מונח תקני. בערך זה נשתמש במילה 'נפש' בלבד על מנת לשמור על אחידות, זאת למרות שאין הכוונה למונח הפסיכולוגי.

בעיית גוף - נפש

בעיית הגוף - נפש עוסקת בהסבר ליחס הקיים בין נפש, תהליכים נפשיים ומצבים או תהליכים פיזיולוגיים. השאלה היא מהי מהות הנפש ומצבים / תהליכים נפשיים ואיך, אם בכלל, הנפש משפיעה, או יכולה להשפיע, על הגוף. חוויות תפיסתיות תלויות בגירויים אשר מגיעים דרך החושים מהעולם החיצון. גירויים אלו גורמים לשינויים במצבים הנפשיים וגורמים לתחושות. לדוגמה, משה רוצה משולש פיצה וזה גורם לו להזיז את הגוף בכיוון מסוים כדי להשיג את מה שהוא רוצה. השאלה היא כיצד אפשר שחוויות מודעות יגיעו מתוך גוש חומר אפור בעלת תכונות אלקטרו - כימיות בלבד? בעיה קרובה היא כיצד האמנות ורציות גורמות לנוירונים של אינדיבידואל לירות ולשריריו לפעול.

דואליזם

דואליזם הוא קבוצת השקפות על היחס בין נפש לחומר או גוף. הטענה היא שחוויות נפשיות הן לא - פיזיקליות. אחד מהניסוחים הקדומים הידועים לכך הם של סמקיה והמורים היוגים בפילוסופיה ההודית (650 לפנה"ס). סמקיה חילק את העולם לפורושה (נפש / רוח) ופרקריטי (חומר) והיוגה סוטרה של פטנג'אלי הציגה גישה אנליטית למהות הנפש. בפילוסופיה המערבית, אפלטון ואריסטו היו הראשונים לעסוק בכך. כל אחד מהם טען, מנימוקיו הוא, ש"חכמה" (כושר של הנפש או הנשמה) לא יכולה להיות מזוהה או מוסברת במונחים של גוף פיזי. הניסוח המודרני לדואליזם הוא של רנה דקארט (1641) שטען שנפש היא חומר לא - פיזיקלי אשר מהווה "דבר חושב" (res-cogitans). דקארט הוא הראשון שזיהה את הנפש עם תודעה והבחין אותה מהמוח (מקום החכמה), זהו האופן בו אנו רואים עד היום את בעיית הגוף - נפש.

טיעונים בעד

הטיעונים הנפוצים בעד דואליזם מתבססים על אינטואיציה של השכל הישר לפיה חוויות מודעות נפרדות מחומר דומם. אדם מן היישוב מזהה את הנפש עם העצמי, אישיות או נשמה, ודוחה את הרעיון שהנפש היא מוח, או להיפך, הוא מוצא את הרעיון של ערך אונטולוגי יחיד כמכניסטי מדיי או לא מובן. פילוסופים מודרניים של הנפש סבורים שאינטואיציות הן מבלבלות ולכן עלינו להשתמש בכישורים ביקורתיים יחד עם עדויות אימפיריות מדעיות כדי לבחון את הנחותינו ולקבוע האם יש להן בסיס אמיתי.

טיעון נוסף הוא שלנפשי ולפיזיקלי יש תכונות שונות אשר בלתי מתיישבות זו עם זו. לאירועים נפשיים יש איכות סובייקטיבית שאין לאירועים פיזיקליים. אפשר למשל לשאול מישהו כיצד מרגישה אצבע חרוכה, כמו מה נראים שמיים כחולים וכיצד נשמעת מוזיקה נחמדה. אולם יהיה זה חסר משמעות, או לפחות מוזר, לשאול מה מרגיש גלוטומט בהיפוקמפוס?

פילוסופים של הנפש מכנים את ההיבט הנפשי של אירועים קווליה (qualia) או "תחושה גולמית". קווליה לוקחת חלק באירועים נפשיים אשר נראים קשים לרדוקציה לפיזיקלי, להרגיש כאב, לראות צל מוכר או לראות כחול.

אם התודעה (הנפש) יכולה להתקיים באופן בלתי תלוי במציאות הפיזיקלית (המוח), צריך להסביר כיצד זיכרונות פיזיקליים נוצרים ביחס לתודעה. דואליזם צריך להסביר כיצד התודעה משפיעה על המציאות הפיזיקלית. אפשרות אחת היא שמדובר בנס. כך למשל טוענים Arnold Geulincx and Nicolas Malebranche כי היחס גוף - נפש דורש מעורבות ישירה של האל.

זומבי אמיתי? - פילוסופיה של הנפש

טיעון הזומבי מבוסס על ניסוי מחשבה של טוד מודי אשר דייוויד צ'אלמרס פיתח בספרו The Conscious Mind. הרעיון הוא שלדמיין גוף של מישהו מאפשר להגות בקיומו ללא מצבי תודעה. צ'למרס טוען שסביר שיצור כזה קיים מכיוון שכל הנדרש הוא שהמדעים הפיזיקליים יצדקו בתיאורם את הזומבים. מדעים אלה לא משתמשים בתודעה או בחוויות נפשיות ולכן המעבר מסבירות לאפשרות יהיה קטן. דנט טוען בתגובה כי המובן של זומבי פילוסופי הוא לא קוהרנטי או שהוא מושג לא סביר. זאת ממכיוון שעל פי הפיזיקליזם ישנן שתי אפשרויות בלבד, או שאפשר להאמין שכולם הם זומבים או שאף אחד לא יכול להיות זומבי. ההרהור בקיום או בחוסר קיום של זומבי היא תוצר העולם הפיזיקלי ולכן אין הבדל במי מהרהר בה. או במילותיו של דנט: "זומבים חושבים שהם מודעים, שיש להם קווליה, שהם סובלים מכאב - אולם הם פשוט טועים (על פי מסורת מצערת זו) בדרך שלא הם או אנחנו נוכל אי פעם לגלות!".

דקארט

דואליזם אינטראקציוניסטי (interactionism) אומץ על ידי דקארט בספרו "הגיונות", ונתמך במאה ה - 20 על ידי קרל פופר וג'ון אקלס. על פי השקפה זו מצבים נפשיים, כמו האמנות ורציות, נמצאים באינטראקציה עם מצבים פיזיקליים. לדוגמה, ענבל תופסת באופן בהיר וברור את הנפש שלה כחושבת על דבר מה שאינו מדיד. יש לה גם תפיסה בהירה של הגוף שלה כמשהו מדיד אשר אינו מסוגל לחשוב. מכאן כי הנפש והגוף אינם זהים מכיוון שיש להם תכונות שונות רדיקלית. יחד עם זאת, המצבים הנפשיים של ענבל משפיעים על גופה ולהפך, כך, כאשר ילדה נוגעת בכיריים חמים (אירוע פיזיקלי) היא חשה כאב (אירוע נפשי) הגורם לה לזעוק (אירוע פיזיקלי), זה גורם לתחושה של פחד ולרצון להגן ולטפל (אירוע נפשי).

טיעונו של דקארט תלוי בהנחה שמה שענבל תופסת בנפשה באופן בהיר וברור הוא נכון. פילוסופים עכשוויים חולקים על כך. יוסף אגסי סבור, למשל, שמספר גילויים מדעיים מקעקעים את הרעיון של נגישות לנפש, פרויד הראה שאדם בעל הכשרה פסיכולוגית יכול להבין את המוטיבציות הלא - מודעות של אדם אחר טוב יותר מעצמו. פייר דוהם הראה שפילוסוף של המדע יכול להבין את מתודת הגילוי של מישהו טוב יותר מעצמו, וברוניסלב מלינובסקי הראה דבר דומה לגבי אנתרופולוגיה. מלינובסקי טען שהעובדה שניסויים מודרניים בפסיכולוגיה גורמים לאנשים לראות דברים שלא שם מקעקעת את טיעונו של דקארט מכיוון שמדען יכול לתאר תפיסות של אדם טוב יותר מעצמו. החולשה של טיעונים אלה היא שהם מטילים ספק באינטרוספקציה. אנו יודעים שאנשים טועים לגבי העולם, כולל מצבים פנימיים של אחרים, אולם אין זה כך תמיד. לכן יהיה זה אבסורד להניח שאנשים טועים תמיד ביחס למצביהם הנפשיים ולשיפוטיהם על הנפש עצמה.

בבודהיזם

בבודהיזם הדואליזם הוא לא בין הגוף והנפש, אלא בין הנשמה (פרושה), שהיא נצחית, חלק מהאלוהות שקיים באדם, לבין החומר (פרקריטי), שהוא כל מה שלא נשמה או אלוהים. לפי תפיסה זו, נפש, הבנה, אגו, גוף, חושים תודעה וכדומה, הנם כולם חומר. זאת אומרת שהיחס בין הנפש לגוף הוא מוניסטי. הדואליזם מתקיים בין כל מרכיבי החומר לנשמה, שהיא קבועה ואינה יכולה להשתנות. קיימת היררכיה בחומרים שמרכיבים את האדם. מלמטה למעלה: הגוף והחושים, הנשימה והאברים הפנימיים, הנפש, התבונה, האגו ובפסגת החומר - התודעה. מכיוון שחומרים אלו משתנים ומשפיעים אחד על השני, האינדיבידואל שואף לשפר את איכותם, כדי להגיע לשלווה. תפקיד הנפש הוא לרסן את החושים, לעדן את הגוף ולשרת את התבונה. הנפש ניתנת להזנה בלימוד, השכלה, שינון מנטרות, תפילות ותרגילי ריכוז.

מוניזם

מוניזם, בניגוד לדואליזם, לא מקבל כל חלוקה בסיסית. חוסר נפרדות המציאות הוא רעיון מרכזי בפילוסופיה המזרחית כבר אלפיים שנה, בפילוסופיה ההודית והסינית, מוניזם הוא חלק מהבנת מושג החוויה. כיום, מרבית הצורות המקובלות של מוניזם בפילוסופיה המערבית הן פיזיקליסטיות. על פי הפיזיקליזם המוניסטי החומר הקיים היחידי הוא פיזיקלי ועליו להחקר על ידי המדע. צורה נוספת של מוניזם, אידאליזם גורסת שהחומר הקיים היחידי הוא נפשי. ברקלי האמין בצורה טהורה של אידאליזם. על פי גרסה מתוחכמת יותר, פנפסיכיזם, חוויות ותכונות נפשיות עומדות בבסיס חוויות ותכונות פיזיקליות. גרסה זו על ידי אלפרד ווייטהד ודיוויד גריפין.

על פי הפנומנליזם ייצוגים (או מידע חושים) של אובייקטים חיצוניים הוא כל מה שקיים. ברטרנד ראסל והפוזיטיביזם הלוגי תמכו בגישה זו בתחילת המאה ה - 20. אפשרות נוספת, היא לקבל את קיומו של חומר בסיסי אשר אינו פיזיקלי או נפשי, כך שהנפשי והפיזיקלי יהיו תכונות חומר נייטרלי. ברוך שפינוזה תמך בעמדה זו וארנסט מאך תרם להפצתה. מוניזם נייטרלי מזכיר דואליזם של תכונה.

מוניזם פיזיקלי

ביהביוריזם

ביהביוריזם שלט בפילוסופיה של הנפש במשך רוב המאה ה - 20 ובעיקר במחצית הראשונה. הביהביוריזם פותח בפסיכולוגיה כתגובה לבעייתיות של האינטרוספקציה (התבוננות עצמית). לטענתם, האינטרוספקציה לא יכולה לבחון באופן זהיר ומדויק את החיים הפנימיים של הנפש ולא יכולה לשמש להכללות תחזתיות. בלי הכללה והאפשרות לבחינה של אדם אחר, הפסיכולוגיה לא יכולה להיות מדעית. הפתרון הוא לוותר על הרעיון של חיים נפשיים פנימיים (ומכאן גם על נפש עצמאית אונטולוגית) ולהתמקד במקום זאת בתיאור של התנהגות נצפית.

במקביל להתפתחויות בפסיכולוגיה, התפתח ביהביוריזם פילוסופי (לעתים מכונה ביהביוריזם לוגי). על פי הביהביוריזם הפילוסופי הצהרות אשר אינן מאומתות על חיי הנפש הפנימיים הינם חסרי משמעות. עבורם, מצבים נפשיים אינם מצבים פנימיים שניתנים לאינטרוספקציה אלא תיאור התנהגות או נטייה להתנהג בדרך מסוימות, שנעשית על ידי גורם חיצוני במטרה להסביר ולחזות התנהגות של אחרים.

הביהביוריזם הפילוסופי נזנח בשלהי המאה ה - 20 עם עליית הקוגניטיביזם. הקוגניטיביזם דוחה את הביהביוריזם בשל מספר בעיות בו. למשל, הביהביוריזם מתיימר להיות אנטי - אינטואיטיבי כאשר מישהו מדבר על התנהגות באירוע בו אדם חווה כאב ראש.

בתורת זהות קלאסית תקרית של תבנית נפשית יחידה תואמת לתקרית פיזיקלית של תבנית פיזיקלית יחידה. לעומת זאת, במוניזם אנומלי, ההתאמה בין תקרית לא תלויה בהתאמה בין תבניות. התוצאה היא זהות תקריות. - פילוסופיה של הנפש

תורת זהות

פיזיקליזם תבנית (type physicalism) או תורת זהות - תבנית (type-identity theory) פותח על ידי ג'ון סמרט ואולין פליס בעקבות כישלון הביהביוריזם. לטענתם, אם מצבים נפשיים הם משהו חומרי אך לא התנהגותי, אזי מצבים נפשיים הם זהים כנראה למצבים פנימיים של המוח: מצב נפשי M איננו משהו שונה ממצב מוחי B. המצב הנפשי "משתוקק לכוס קפה" לא יהיה שונה מ"יורה נוירונים מסוימים באזורים מסוימים במוח".

תזת המימושים המרובים (multiple realizability) של הילארי פטנאם מהווה אתגר לטענה זו. אנו יודעים שלא רק בני אדם חווים כאב אלא מינים רבים של בעלי חיים. יחד עם זאת, אין זה נראה סביר שאורגניזמים שונים עם אותה חוויית כאב הם בעלי מצב מוחי זהה. אם כך, כאב איננו יכול להיות זהה למצב מוחי מסוים. מכאן גם כי תורת זהות לא תוכל להתבסס אימפירית.

מצד שני, אין זה אומר שכל תורות הזהות צריכות להדחות. לפי תורת זהות - תקרית (token-identity theory), העובדה שמצבים מוחיים מסוימים חייבים להקשר עם מצב נפשי יחיד אין משמעה שחייבת להיות התאמה מוחלטת בין תבניות של מצבים נפשיים ותבניות של מצבים מוחיים (ראו תרשים).

פונקציונליזם

הפונקציונליזם נוסח על ידי הילארי פטנאם וג'רי פודור בעקבות כישלון תורת הזהות. פטנאם ופודור תפסו מצבים נפשיים במונחים של תאוריה חישובית אימפירית. באותה תקופה, דיוויד ארמסטרונג ודיוויד לואיס ניסחו פונקציונליזם התופס מושגים נפשיים של "פסיכולוגיה עממית" במונחים של תפקידים פונקציונלים. כמו כן, תורת המשמעות של ויטגנשטיין הובילה לגרסה של פונקציונליזם כתורת משמעות, ופותחה מאוחר יותר על ידי וילפריד סלרס וגילברט הרמן.

בתורות אלו מופיעה הטענה כי מצבים נפשיים מאופיינים על ידי יחסים עם מצבים נפשיים אחרים, קלטים חושיים ופלטים התנהגותיים. הפונקציונליזם מפשט את הפרטים של יישום פיזיקלי של מצב נפשי באמצעות אפיונו במונחי תכונה פונקציונלית לא נפשית. לדוגמה, כליה מאופיינת על פי הרפואה על ידי התפקיד של סינון הדם ושמירת האיזון הכימי. על פי נקודת מבט זו, אין זה משנה אם היא תהיה עשויה מטישו, צינורות פלסטיק או שבבי סיליקון. מה שמשנה הוא תפקידה ויחסה למרכיבים אחרים.

פיזיקליזם לא - רדוקטיבי

פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי מחזיק בשתי עמדות: 1. פיזיקליזם הוא נכון ומצבים נפשיים חייבים להיות מצבים פיזיקליים. 2. כל ההיגדים הרדוקציוניסטים הם לא מספקים: מצבים נפשיים לא יכולים לעבור רדוקציה להתנהגות, מצבים מוחיים או מצבים פונקציונלים. בשל כך, עולה השאלה האם יכול להתקיים פיזיקליזם לא רדוקציוניסטי. המוניזם האנומלי של דונלד דיווידסון הוא ניסיון לנסח פיזיקליזם מסוג זה.

דיווידסון משתמש בטיעון הנסמכות (supervenience): מצבים נפשיים נסמכים על מצבים פיזיקליים, אך לא יכולים לעבור רדוקציה אליהם. נסמכות לכן מתארת תלות פונקציונלית: לא יכול להיות שינוי בנפשי בלי שינוים ברדוקציביליות פיזיקלית לא פורמאלית בין נפשי וכן פיזיקלי בלי רדוקציה אונטולוגית.

תאוריות פיזיקליות לא - רדוקציוניסטיות מנסות להחזיק בהבחנה אונטולוגית בין נפש וגוף ומנסות גם להגיע להסבר משביע רצון. הביקורת רואה מוטיבציה זו לעתים כפרדוקס ומצביעה על דומות לאפיפנומנליזם. זאת מכיוון שהמוח נראה כגורם היסודי ולא הנפש.

אפיפנומנליזם רואה מצבים מנטלים כתוצר של מצבים מוחיים פיזיקליים אשר אין להם השפעה על מצבים פיזיקליים. אינטראקציה היא דרך אחת אבל היא משאירה אותנו עם מצבים נפשיים לא רדוקטיבים אשר הם אונטולוגיים ולא רדוקטיבים למצבים פיזיקליים. לדוגמה, כאב יכול להראות על ידי אפיפנומנליסט כנגרם על ידי מצב מוחי אבל כלא בעל השפעה על מצבים מוחיים אחרים, למרות שיכולה להיות לו השפעה על מצבים מנטלים אחרים (כמו גרימת מצוקה).

הפצעתנות חלשה

הפצעתנות חלשה (Weak emergentism) היא צורה של פיזיקליזם לא - רדוקציוניסטי. תכונות אמרג'ניטיות הן תכונות שיש למערכות מורכבות מסוימות ואין אותן למרכיבים פשוטים יותר של אותן מערכות. אלו תכונות חדשות. על פי הדואליזם האמרג'נטי מצביים נפשיים לא נקבעים לוגית או אונטולוגית על ידי תכונות אחרות של המערכות הפיזיקליות. החוקיות הקודמת לא מספיקה מכיוון שנוצרה חוקיות חדשה.

מטריאליזם אלימינטביסטי טוען שהאמונה המודרנית בקיום חוויות מנטליות דומה לאמונה העתיקה בתאוריות מוחלטות כמו המודל הגאוצנטרי של היקום. - פילוסופיה של הנפש

מטריאליזם אלימינטביסטי

פילוסופיה של השפה

פילוסופים של השפה גורסים כי בעיית הגוף - נפש נוצרת כתוצאה מבלבול מושגי. על כן, הם דוחים את הבעיה כאשליה. לטענתם זוהי שגיאה לשאול כיצד מצבים מנטלים ומצבים ביולוגים מתיישבים יחד, במקום זאת עלינו לקבל שהחוויה האנושית יכולה להיות מתוארת במספר דרכים, הן באמצעות אוצר מילים מנטלי והן באמצעות באוצר מילים ביולוגי. אשליה מופיעה כאשר אנו מנסים לתאר אחד באמצעות אוצר המילים של השני או על ידי שימוש באוצר המילים המנטלי בהקשר מוטעה. המוח מהווה הקשר מוטעה לשימוש באוצר המילים המנטלי. החיפוש אחר מצבים מנטלים של המוח מהווה טעות קטגורית. עמדה זו מבוטאת על ידי פרשנים של ויטגנשטיין כמו פיטר האקר והילארי פטנאם.

אקסטרנליזם ואינטרנליזם

היכן ממוקם המיינד? אם המיינד הוא תופעה פיזיקאלית מסוג כלשהו, עליו להיות ממוקם היכן שהוא. ישנן שתי אפשרויות: או שהמיינד הוא פנימי לגוף (אינטרנליזם) או שהוא חיצוני לו (אקסטרנליזם). כלומר, אפשרות אחת היא שהמיינד תלוי באירועים ותכונות בתוך הגוף ואפשרות שנייה היא שהוא תלוי גם בגורמים חיצונים שלו. תומכי האינטרנליזם מחויבים להשקפה שפעילות נוירונית מספיקה ליצירת המיינד, ואילו תומכי האקסטרנליזם סבורים שהעולם החיצוני יוצר אותו.

ישנן מספר גרסאות לאקסטרנליזם: אקסטרנליזם סמנטי, אקסטרנליזם קוגניטיבי ואקסטרנליזם תופעתי. ניתן לאפיין כל אחד מהם גם לפי היחס לתוכן או לאמצעים של המיינד. אקסטרנליזם סמנטי גורס שתכנים סמנטים של המיינד מוגדרים, במלואם או בחלקם, על ידי מצבי עניינים חיצוניים לגוף של הנושא. דוגמה לכך היא ניסוי התאומים של פטנאם. אקסטרנליזם קוגניטיבי מייצג עמדות אשר מציעות סביבה, כלים כלשהם, התפתחות כלשהי או גוף בתפקיד יצירת הקוגניציה. דוגמאות לכן הן: קוגניציה מובנית (embodied cognition), מיינד מורחב (extended mind) ו - enactivism. אקסטנליזם תופעתי מציע שמאפייני תופעות של המינד הם חיצוניים לגוף.

נטורליזם

קווליה

קווליה (בלטינית: qualia, צורת הרבים של quale) מתייחסת לחוויית התודעה הסובייקטיבית כרגש גולמי. פירוש המילה בלטינית הוא "איזה סוג". הפילוסוף דניאל דנט מגדיר קווליה כ"מונח בלתי מוכר אשר מוכר לכולנו: הדרך בה דברים נראים לנו". הגדרה אחרת היא "המאפיין של 'כמו מה זה' למצבים נפשיים. הדרך בה מורגשים מצבים נפשיים כמו כאב, לראות אדום, להריח ורד וכדומה." זהו מרכיב מרכזי בהסברים מטריליסטים של בעיית גוף - נפש. מחלוקות רבות ניצבות סביב קיומם או שלילתם של מאפייני קווליה.

אינטנציונליות

מחקר מדעי

בני אדם הם יצורים גשמיים ועל כן הם נושא לניתוח ותיאור של מדעי הטבע. מאחר שתהליכים מנטלים קשורים, בדרך זו או אחרת, לתהליכים גופניים, לתיאורים שמספקים מדעי הטבע יש תפקיד חשוב בפילוסופיה של הנפש. תחומים מדעיים רבים חוקרים תהליכים הקשורים למנטלי: ביולוגיה, מדעי המחשב, מדעי הקוגניציה, קיברנטיקה, בלשנות, רפואה, פרמקולוגיה ופסיכולוגיה.

נוירוביולוגיה

הבסיס התאורטי של ביולוגיה הוא בעיקרו מטריאליסטי. נושאי המחקר הם בראש ובראשונה תהליכים פיזיקליים אשר אמורים להיות בסיס לפעילות מנטלי ולהתנהגות. ההצלחה הגוברת של הביולוגיה בהסבר תופעות מנטליות מאששת את הנחת היסוד שלה על פיה לא יכול להיות שינוי במצבים מנטלים ללא שינוי בתהליכים מוחיים.

נוירוביולוגיה כוללת ענפים רבים אשר עוסקים ביחס בין המנטלי ובין מצבים ותהליכים פיזיקליים. הנוירופיזיולוגיה חוקרת את היחס בין תהליכי תפיסה וגירויים. מדעי המוח הקוגניטיבים חוקרים את הקשרים בין תהליכים מנטלים ותהליכים מוחיים. נוירופסיכולוגיה מתארת את התלות של כישורים מנטלים באזורים אנטומים מסוימים במוח. ביולוגיה התפתחותית חוקרת את היווצרות והתפתחות מערכת העצבים האנושית ומתארת גם את האונטוגנזיה (תהליך התפתחות העובר) והפילוגנטיקה של התפתחות תופעות מנטליות החל מהשלבים הפרימיטיבים ביותר. ביולוגיה אבולוציונית מטילה מגבלות על תאוריה של הנפש כמנגנון מבוסס גנים של ברירה טבעית. הביולוגיה האבולוציונית לא מתירה קפיצות בתהליך ההתפתחות של מערכות נוירונים אלא רק התקדמות בצעדים קטנים לאורך תקופות ארוכות. החל משנות השמונים של המאה ה - 20, טכנולוגיות של הדמיה מוחית, כמו FMRI, הגדילו בצורה ניכרת את הידע אודות עבודת המוח. השאיפה היא לתאר בצורה מקיפה תהליכים מוחיים ביחס לתהליכים מנטליים.

מדעי המחשב

האם היחס בין תוכנה למחשב דומה ליחס בין נפש למוח? - פילוסופיה של הנפש

מדעי המחשב עוסקים בלימוד הבסיס התאורטי למידע ולחישוביות, והחלתם של אלה על מערכות מחשב. מתכנתת יכולה לפתח תוכנה שתאפשר למחשב לבצע משימה שאורגניזמים צריכים עבורה נפש. דוגמה לכך היא ביצוע פעולת כפל. מחשב לא נזקק לנפש כדי לכפול מספרים אולם האם זו תדרש לצורך ביצוע משימות אחרות? השאלה אם למחשבים תוכל להיות נפש נתונה במחלקת בשל המחקר המתקדם באינטליגנציה מלאכותית.

ג'ון סירל מבחין בין שני סוגים של אינטליגנציה מלאכותית: חלשה וחזקה. מטרת אינטליגנציה מלאכותית חלשה היא לדמות תהליכים מנטלים ללא תודעה או מודעות. לעומת זאת, מטרת אינטליגנציה מלאכותית חזקה היא יצירת מחשב בעל תודעה דומה לזו של אדם. אלן טיורינג סבר שנוכל לומר שמחשב "חושב" כאשר לא נוכל להבחין בינו לבין אדם בתנאי מבחן טיורינג. מודל זה הושפע מהמודל הביהוויוריסטי על פיו הנפש היא מה שהיא עושה. סירל ביקר מודל זה בניסוי המחשבה של החדר הסיני. במילים אחרות, השאלה היא "האם אפשרית קווליה של מחשבים או רובוטים?" חלק סבורים שהתקדמות באינטליגנציה מלאכותית תתרום גם להבנת בעיית גוף - נפש. טיורינג עצמו, סבר שאין להשוואות מסוג זה כל בסיס. מדען המחשב דיאקסטרה (Edsger W. Dijkstra) אמר בנושא כי:

"לשאול אם מחשבים יכולים לחשוב זה כמו לשאול אם צוללות יודעות לשחות".

פסיכולוגיה

הפסיכולוגיה חוקרת תהליכים מנטלים בצורה ישירה. לשם כך היא משתמשת בשיטות אימפיריות כדי לחקור מצבים מנטלים כמו הנאה, פחד או אובססיה. הפסיכולוגיה חוקרת את החוקים שמחברים בין מצבים מנטלים אלו עם אלו או עם קלטים ופלטים של האורגניזם האנושי.

דוגמה לכך היא פסיכולוגיה של התפיסה. מדענים בתחום זה גילו את עקרונות התפיסה של צורות. למשל, גופים שנעים באותו כיוון נתפסים כקשורים זה לזה. חוק זה מתאר יחס בין קלט ויזואלי ומצבי תפיסה מנטלים. יחד עם זאת, הוא אינו כולל דבר בנוגע למהות המצבים התפיסתיים.

מדעי הקוגניציה

מדעי הקוגניציה עוסקים בנפש ותהליכה. הם בוחנים מהי קוגניציה, מה היא עושה וכיצד היא פועלת. הם כוללים מחקר על אינטליגנציה והתנהגות ומתמקדים בכיצד מידע מיוצג, מעובד ומועבר (בכישורים כמו תפיסה, שפה, זיכרון, נימוק ורגש) בתוך מערכות עצבים (של בני אדם או חיות) ומכונות. מדעי הקוגניציה כוללים תחומים רבים כמו פסיכולוגיה, אינטליגנציה מלאכותית, פילוסופיה, מדעי המוח, בלשנות, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה וחינוך. לשם כך נבחנים רמות רבות של ניתוח החל ממנגנוני למידה והחלטה ועד תכנון, ומרמת הנוירון ועד ארגון מודולרי של המוח.
בעל חיים קוגניטיבי משה זומבי פרדוקס מהות המצב הנפשי ביקורתי הרגשה של הכאב תפילה דיוק הנפש נפש פילוסופיה פילוסופיה של הנפש
פרדוקס הטוב והרע, פרדוקס היש והאין, למה יש טוב בלי רע? למה אין טוב בלי רע? האם אין טוב בלי רע? פרדוקס המהות והצורה, איך לצאת מהשכל? פרדוקס לוגי, לא לדעת כלום
פרדוקס הטוב והרע, פרדוקס היש והאין, למה יש טוב בלי רע? למה אין טוב בלי רע? האם אין טוב בלי רע? פרדוקס המהות והצורה, איך לצאת מהשכל? פרדוקס לוגי, לא לדעת כלום
...והאין, למה יש טוב בלי רע? למה אין טוב בלי רע? האם אין טוב בלי רע? פרדוקס המהות והצורה, איך לצאת מהשכל? פרדוקס לוגי, לא לדעת כלום מהו פרדוקס הטוב והרע? הרצאה זו עוסקת בפרדוקס המעניין בין טוב לרע ובמהות השאלות שמזמינות אותנו להתמודד עם מושגים כמו יש ו - אין. אליעד מציין כי מושג הטוב לא יכול להתקיים בלי רע, כי הם שני צדדים של אותה מטבע. ברגע שאנחנו מגדירים טוב, אנחנו גם לא יכולים להימנע מהגדרת רע. האם יש טוב בלי רע? ההרצאה בוחנת את השאלה האם ניתן להבין את טוב מבלי להבין את רע. אליעד מציין שלפי תפיסה...
חרדה מהמוות, פחד למות, פחד מהמוות, חיים אחרי המוות, פחד מהלא נודע, פחד מהלא ידוע, לא רוצה למות, לא רוצה לחיות, התאבדויות, חרדת מוות, פחד מוות, גיהנום, גן עדן, למה לחיות? למה לא למות?
חרדה מהמוות, פחד למות, פחד מהמוות, חיים אחרי המוות, פחד מהלא נודע, פחד מהלא ידוע, לא רוצה למות, לא רוצה לחיות, התאבדויות, חרדת מוות, פחד מוות, גיהנום, גן עדן, למה לחיות? למה לא למות?
...פחד מהלא נודע, פחד מהלא ידוע, לא רוצה למות, לא רוצה לחיות, התאבדויות, חרדת מוות, פחד מוות, גיהנום, גן עדן, למה לחיות? למה לא למות? מה גורם לנו לפחד מהמוות? ההרצאה עוסקת בפחד מהמוות, בהסברים על חרדה הקשורה למוות ובחקר הפחד מהלא נודע. אחת השאלות המרכזיות שמעלה אליעד היא מדוע אנחנו פוחדים למות? האם הפחד נובע מהמצב הגופני או מהתחושות הרגשיות שלנו? במהלך השיחה, אליעד מבהיר שמוות מבחינתנו הוא פחד ממה שלא ידוע, ולאו דווקא מהמצב הפיזי של המוות עצמו. כאשר מישהו פוחד למות, הוא בעצם פוחד לא לדעת מה יקרה...
שיגעון - איך לרפא, את המשוגע שבך?
...את המשוגע שבך? כי האדם, מבין באופן חלקי שהוא קצת משוגע. והאדם שואל, כיצד הוא יכול לרפא את השיגעון של עצמו? והדרך לריפוי השיגעון העצמי, היא רק על ידי הבנת השיגעון העצמי עצמו. כי המשוגע, שבאמת מבין את השיגעון של עצמו, הוא חכם. כי הוא יודע להבדיל, בין השיגעון של עצמו, לבין השכל האמיתי. ומי שיודע שהוא משוגע, אבל הוא מבין בדיוק, למה וכמה ואיך בדיוק הוא משוגע, הרי שהוא לא משוגע. ואדרבה, השיגעון שלו, הוא לטובתו והוא טוב מאוד. כי הוא מגדיל את צורת המחשבה שלו, בבחינת טוב מאוד וכולי. ובשורה התחתונה, ריפוי...
חיים ומוות, למה לחיות? למה למות? התאבדות, לחיות או למות, רצון לחיות, רצון למות, סיבות לחיות, סיבות למות, להתאבד, למה העולם קיים? למה אלוהים ברא את העולם? רוצה לחיות, רוצה למות
חיים ומוות, למה לחיות? למה למות? התאבדות, לחיות או למות, רצון לחיות, רצון למות, סיבות לחיות, סיבות למות, להתאבד, למה העולם קיים? למה אלוהים ברא את העולם? רוצה לחיות, רוצה למות
...ומוות, למה לחיות? למה למות? התאבדות, לחיות או למות, רצון לחיות, רצון למות, סיבות לחיות, סיבות למות, להתאבד, למה העולם קיים? למה אלוהים ברא את העולם? רוצה לחיות, רוצה למות למה אנשים מעדיפים לחיות ולא למות? אליעד כהן פתח את הדיון בשאלה מדוע אנשים מעדיפים לחיות ולא למות, תוך שהוא מציין שמבחינה שכלית אין הבדל חד - משמעי בין שני המצבים. הוא תיאר את ניסיונו לנתח את השאלה, תוך שהוא מבחין בכך שבסופו של דבר הרצון לחיות תמיד גובר. אליעד לא התרכז בשאלה האם המוות טוב או רע, אלא בתהליך המחשבתי שמוביל את האדם...
התת תת מודע, לא מצליח להתרכז, מחשבה מוסחת, חוסר ריכוז, הפרעת קשב וריכוז, טיפול בתת מודע, תת הכרה, הדחקת מחשבות, מחשבות מודחקות, הפרעת ריכוז, בעיית ריכוז, קושי להתרכז
התת תת מודע, לא מצליח להתרכז, מחשבה מוסחת, חוסר ריכוז, הפרעת קשב וריכוז, טיפול בתת מודע, תת הכרה, הדחקת מחשבות, מחשבות מודחקות, הפרעת ריכוז, בעיית ריכוז, קושי להתרכז
...מוסחת, חוסר ריכוז, הפרעת קשב וריכוז, טיפול בתת מודע, תת הכרה, הדחקת מחשבות, מחשבות מודחקות, הפרעת ריכוז, בעיית ריכוז, קושי להתרכז מהו הקשר בין מחשבות מסיחות לבין חוסר ריכוז? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בתופעת חוסר הריכוז, שהיא תוצאה של מחשבות שמסיחות את דעתנו מהפעולה בה אנו עוסקים. הוא מתחיל בכך שמציג סיטואציה שבה אדם מנסה לקרוא ספר, אך מחשבותיו מתחילות להיסחף לדברים אחרים, כמו זיכרונות או רעיונות אקראיים. הוא מסביר כי המוח פועל לפי עיקרון של חשיבות, כלומר, הוא יתמקד במה שהוא תופס כיותר חשוב או מציק...
חקר האושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? מה אתה רוצה? איך נוצר רצון? מהו רצון? חקר הרצון, להבין את עצמך, לימודי מודעות עצמית, ללמוד מודעות עצמית, התפתחות עצמית, קורס מודעות עצמית
חקר האושר, למה אתה רוצה להרגיש טוב? מה אתה רוצה? איך נוצר רצון? מהו רצון? חקר הרצון, להבין את עצמך, לימודי מודעות עצמית, ללמוד מודעות עצמית, התפתחות עצמית, קורס מודעות עצמית
...למה אתה רוצה להרגיש טוב? מה אתה רוצה? איך נוצר רצון? מהו רצון? חקר הרצון, להבין את עצמך, לימודי מודעות עצמית, ללמוד מודעות עצמית, התפתחות עצמית, קורס מודעות עצמית מהו רצון? איך נוצר הרצון ואיך הוא קשור להרגיש טוב? ההרצאה עוסקת בהבנת הרצון, חקר הרצון, והקשר שלו לתחושת טוב. אליעד כהן מציע ניתוח מעמיק של איך נוצר הרצון, מהו הרצון האמיתי, ולמה אנו תמיד שואפים להרגיש טוב. החקר הזה מתחיל בשאלה הפשוטה, אך מורכבת, למה אני רוצה להרגיש טוב? ומוביל להסברים על האני, על תחושת הזהות, ואיך הרצון תמיד נובע מתוך...
אינטרס אישי, חיפוש עצמי, חיפוש האמת, לחפש את עצמך, אינטרסים בחיפוש האמת, סובייקטיביות, אובייקטיביות
אינטרס אישי, חיפוש עצמי, חיפוש האמת, לחפש את עצמך, אינטרסים בחיפוש האמת, סובייקטיביות, אובייקטיביות
...אינטרסים בחיפוש האמת, סובייקטיביות, אובייקטיביות מה הקשר בין אינטרס אישי לחיפוש האמת? אליעד מסביר שהקושי העיקרי בחיפוש האמת נובע מכך שלכל אדם יש אינטרסים אישיים, רצונות וציפיות, אשר משפיעים על יכולתו לראות את הדברים באופן אובייקטיבי. הוא מציין שברגע שאתה חושב שאתה משהו ספציפי, כלומר, מזהה את עצמך עם צורה או זהות מסוימת, אתה לא יכול לראות את המציאות כפי שהיא באמת. לדבריו, אם היית באמת חושב שאתה כלום, כלומר, ללא זהות מוגדרת, היית מזהה את עצמך עם אלוהים - מצב של ראיית אמת מוחלטת ואובייקטיבית. האם...
התמדה ותוצאות, האם להתמיד למרות שלא רואים תוצאות? האם להתמיד למרות שרואים תוצאות שליליות? מתי להמשיך להתמיד? מתי לא להתמיד? איך להתמיד בדיאטה? מוטיבציה שלילית, מוטיבציה חיובית, מוטיבציה שקרית, חוסר חשק להתמיד
התמדה ותוצאות, האם להתמיד למרות שלא רואים תוצאות? האם להתמיד למרות שרואים תוצאות שליליות? מתי להמשיך להתמיד? מתי לא להתמיד? איך להתמיד בדיאטה? מוטיבציה שלילית, מוטיבציה חיובית, מוטיבציה שקרית, חוסר חשק להתמיד
...להתמיד למרות שלא רואים תוצאות? האם להתמיד למרות שרואים תוצאות שליליות? מתי להמשיך להתמיד? מתי לא להתמיד? איך להתמיד בדיאטה? מוטיבציה שלילית, מוטיבציה חיובית, מוטיבציה שקרית, חוסר חשק להתמיד האם הגיוני להתמיד כשלא רואים תוצאות או רואים תוצאות שליליות? הרצאה זו עוסקת בשאלת ההתמדה והמוטיבציה בדרך להשגת מטרות. אליעד כהן מציע שהתשובה לשאלה האם הגיוני להתמיד למרות שלא רואים תוצאות או רואים תוצאות שליליות תלויה בהבנה של הדרך שבה אדם צועד לעבר מטרתו. אליעד מציין דוגמה של אדם שיוצא לדרך כדי להגיע לירושלים...
חוויית אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים
חוויית אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים
...מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים למה אנשים מתרגשים לקבל רכב חדש? כשאדם מקבל רכב חדש, הוא חווה תחושת התרגשות והתחדשות מיוחדת. הסיבה לכך אינה קשורה רק לערך הכספי או החברתי של הרכב, אלא עמוקה יותר. התחושה נובעת מכך שהאדם, ברמה העמוקה ביותר שלו, רוצה לחזור להיות אלוהים, מצב שבו הוא היה כל יכול, שלם ובלתי מוגבל. בחוויה של האדם כיום, הוא לא מרגיש אלוהים, ולכן הוא מחפש דרכים להזכיר לעצמו את המצב האלוהי, אפילו ברגעים קטנים כמו קבלת רכב חדש. למה דווקא רכב ולא נייר חדש? כי הרכב נותן לאדם...
ווינר או לוזר, למה צריך לשקר כדי להצליח? איך להצליח באמצעות שקרים? איך לשקר ולהצליח? למה לא להיצמד לאמת? להיצמד לאמת השקרית, שקר שהוא אמת, איך חושב ווינר? איך חושב לוזר? איך חושבים אנשים מצליחים? אופי של מצליחן
ווינר או לוזר, למה צריך לשקר כדי להצליח? איך להצליח באמצעות שקרים? איך לשקר ולהצליח? למה לא להיצמד לאמת? להיצמד לאמת השקרית, שקר שהוא אמת, איך חושב ווינר? איך חושב לוזר? איך חושבים אנשים מצליחים? אופי של מצליחן
...להצליח באמצעות שקרים? איך לשקר ולהצליח? למה לא להיצמד לאמת? להיצמד לאמת השקרית, שקר שהוא אמת, איך חושב ווינר? איך חושב לוזר? איך חושבים אנשים מצליחים? אופי של מצליחן איך חושב מצליחן ואיך חושב לוזר? ההבדל העיקרי בין אדם מצליח (ווינר) לבין אדם לא מצליח (לוזר) מתבטא בגישה שלהם לאפשרויות ולמגבלות. אדם מצליח הוא אדם שלא נותן לשאלת האמת המדומה לעצור אותו. כלומר, כאשר הוא נתקל במכשול או במטרה שנראית בלתי אפשרית, הוא לא מייחס חשיבות לאמירה אי אפשר, אלא משקר לעצמו באופן מכוון ומאמין לחלוטין באפשרות להצליח...
ריצוי - מהו ריצוי בעינכם? איך ניתן להגדיר זאת?
...איך ניתן להגדיר זאת? האם אתם מזהים בעצמכם את אחד הדפוסים הנל האם אתם מוצאים את עצמכם לעיתים נותנים כאשר אתם לא בדיוק רוצים לתת? האם אתם נותנת לעיתים כי את פוחדת שיתאכזבו ממך? שיחשבו עליך שלילי? או שידחו אותך? האם את נותנת כי את רוצה להיות הפוך ממישהו משמעותי מילדותך? האם הנתינה שלך היא על מנת להשיג משהו? או על מנת לא לאבד משהו? האם את נותנת לאחר כי את רוצה שהאחר ייתן לך? האם את עושה לעיתים מה שהאחר מבקש כדי למנוע קונפליקטים? האם את מרגישה לפעמים שאת נותנת יותר מדי ולא מעריכים? האם את מרגישה שלא...
אימון אישי / מאמן אישי - תובנות לחיים של מורה רוחני, ייעוץ אישי וטיפול אישי - חלק 10
...רוחני, ייעוץ אישי וטיפול אישי - חלק 10 קשיים קושי הוא תחושה של מאמץ לשנות את המציאות. והקשיים לעיתים נתפסים אצל האדם כעול ומאבק. אך אם האדם יסתכל טוב הוא יראה שהקושי משרת אותו, הוא נותן לו מוטיבציה לשפר את חייו ולהתקדם, הוא מוסיף עניין ותחושת סיפוק כאשר מתגברים עליו ועוזר לאדם למצוא בעצמו כוחות חדשים. ועל האדם לשמוח מהקשיים שהוא נתקל בהם כי הם גורמים לו להכיר טוב יותר את עצמו. וכדי להתגבר על קושי על האדם להתבונן על יכולותיו ולמצוא פתרון לבעיה. ראיון עבודה כאשר רוצים למכור מוצר או לשכנע מישהו להע...
שחזור גלגולים - התחברות מחדש קבלה ומדע - מה בין רוח, חומר ומדע?
...בין רוח, חומר ומדע? מה בין התחברות מחדש The Reconnection -, שחזורי גלגולים וקבלה? במסעותיי הרוחניים כמדיום ומתקשרת עי עולמות מעלה, חווייתי חוויות שבהם קבלתי תשובות לדפוסים, מצבים שהקשו, הקלו או משכו אותי בחיי אלה. מאום מאלה לא הכין אותי למסע החדש הזה בחיי. כיהודייה אינני יכולה להתעלם מהפן היהודי שמלווה אותי, בהתחבטות האין סופית של העם היהודי, השוני, המהות והמתנות שניתנו לנו. במסעותיי האישיים גיליתי שרבי שמעון בר יוחאי הינו המדריך הראשי שלי, אך עדיין לא חברתי בין הדברים. (ספר היצירה) הזוהר - ספרי...
איך תאחז בכוח הרצון בלבד? איך להמשיך לרצות גם אם אינך יכול להגשים את הרצון?
...אינך יכול להגשים את הרצון? כוח הרצון הוא הדבר הגדול ביותר שיש לאדם. הרצון הוא מה שמניע את הכל. הרצון הוא הדבר היחיד שתלוי אך ורק באדם עצמו ולא בשום גורם אחר. אם ברצונך להצליח, דע להיאחז בעקשנות בכח הרצון בלבד. דע כי הרצון עצמו הוא דבר ממשי. דע כי אם אין באפשרותך לעשות מעשים בפועל, גם לרצות הוא מעשה. אם אתה רוצה להשיג משהו מסוים, דע איך לגרום לעצמך להמשיך לרצות את אותו הדבר. עליך לדעת להיאחז בכוח הרצון בלבד. עליך להיות מסוגל להמשיך לרצות להצליח ולהיות מאושר וחיובי, גם אם אין באפשרותך לעשות שום דב...
הפרעת חרדה מוכללת - מבוא
...מוכללת (באנגלית: Generalized Anxiety Disorder, בראשי תיבות: GAD) היא הפרעת חרדה המאופיינת בדאגה רבה, בלתי נשלטת ולרוב בלתי רציונלית, המופיעה באופן בלתי פרופורציונלי בתגובה לאירועים רבים ושונים בחיי היומיום של האדם. חרדה רגילה יכולה להיות תגובה נורמלית וסתגלנית של אנשים לאיום, המכינה את האורגניזם לתגובת הילחם או ברח, עם זאת, אנשים המגיבים בחרדה כמעט על כל אירוע, עשויים להיות מאובחנים כסובלים מהפרעת חרדה מוכללת. על פי מדריך האבחנות הפסיכיאטרי DSM IV TR, הפרעת חרדה מוכללת כוללת חרדה ודאגה מוגזמות לאורך...
לרצות את המציאות בשלמות - איך לשלוט ברצון העצמי?
...ברצון העצמי? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על לרצות את המציאות בשלמות - איך לשלוט ברצון העצמי?. לרצות את המציאות בשלמות - איך לשלוט ברצון העצמי? הפעם אשיב על שאלה שנשאלתי, איך אפשר לרצות את המציאות בדיוק כפי מה שהיא? מה זה אומר? כפי שהסברנו, ככל שאתה רוצה את המציאות כפי שהיא טוב לך יותר אם לא תרצה את המציאות, יהיה לך רע, ולא משנה מה שתעשה. והאדם מבין שהוא צריך לרצות את המציאות כדי להרגיש טוב אבל הוא לא יודע איך לעשות את זה? והשאלה שהאדם באמת צריך לשאול את עצמו, היא למה בכלל הוא...
אסטרולוגיה - מעל המזל או מתחתיו?! חלק 2
...2 אסטרולוגיה - מעל המזל או מתחתיו ?! חלק 1. האם ניתן לשנות גורלו של אדם? כי אם נגזרה עליו גזירה בבואו לעולם כיצד ניתן לשנותה? יותר מכך, האם יש מזל לישראל או שעם ישראל הם מעל המזל? חזל הקדושים נותנים לנו מבט מעמיק על הנושא. בתלמוד (שם) במסכת שבת (דף קנו עא) ישנה מחלוקת בין התנאים בסוגיה זו: איתמר: רבי חנינא אומר מזל מחכים מזל מעשיר ויש מזל לישראל. רבי יוחנן אמר אין מזל לישראל... ואף רב סבר אין מזל לישראל. אחת הראיות שהגמרא מביאה לדעת רבי יוחנן שאין מזל לישראל הוא מאברהם אבינו. וזה לשון הגמרא: אמר...
המוסר היהודי בהלכה
...בהלכה במאמר זה באנו לבאר את תפיסת המוסר של הדת היהודית. ראשית נקדים ונאמר שענייני המוסר של כל חברה בכלל וכל אדם בפרט הם, ככל הנראה, טבועים בנו כיצורי אנוש ואין נימוק ראציונלי לקיומם. רוב רובם של האנשים בעולם מסכימים ותומכים בעשיית צדק וחסד כמו שכתב הכוזרי מאמר ב אות מז ואות מח: מה ה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד, וזולת זה הרבה. אלה והדומה להם הם החקים השכליים, והם הקדמות והצעות לתורה האלהית, קודמות לה בטבע ובזמן, אי אפשר בלעדיהם בהנהגת איזו קהלה שתהיה מבני אדם, עד שקהל הלסטים אי אפשר שלא יקבלו...
ייאוש מהבנת המציאות בשלמות - מה לעשות?
...מהבנת המציאות בשלמות - מה לעשות? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על יאוש מהבנת המציאות בשלמות - מה לעשות?. יאוש מהבנת המציאות בשלמות, מה לעשות? היום נדבר על מצב שבו אדם מגיע למקום שהוא חושב שאין לו תקווה. ומה הכוונה, שאדם חווה יאוש מכך שהוא חושב שאין אפשרות להבין, הוא מיואש שלא יבין את עצמו, שאין לו תשובה לשאלה, שהוא לא יגיע לאמת. אבל אם אדם אומר אין שום סיכוי שהוא יבין את המציאות במאה אחוז, עליו לשאול את עצמו, האם אני בטוח בביטחון מלא שאין אפשרות להבין את המציאות בשלמות. וזה אומר...
אמונות שליליות - הפתרון
...- הפתרון / איריס קעטבי נחמני המחשבות שלנו הן לא שליליות והאמת שהן גם לא חיוביות - הן רק המחשבות שבחרנו במודע ושלא במודע, לארח באוהל מוחנו. המחשבות שלנו נייטרליות מטבען וללא נקודת המבט המיוחדת שלנו אין להן כל אחיזה במציאות. מהי מחשבה ו/או אמונה נייטרלית? אמונה היא המשמעות שאנו נותנים לדברים במציאות, הדרך שבה אנחנו חושבים את הדברים ועל הדברים ומבחינתנו משמעות זו היא האמת האחת והיחידה. אנו לא משכנעים את עצמנו לחשוב כך - זה קורה מעצמו ולרוב באופן לא מודע. המחשבות והאמונות שלנו גורמות לנו להרגיש בדרך...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אינטליגנציה מלאכותית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אינטליגנציה מלאכותית, איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? האם הכל אפשרי? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אינטליגנציה מלאכותית, איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להאמין בעצמך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
הרגעה למה לא להצביע לביבי? לחיות בלי שום חרדה חברתית קלינאית תקשורת למתוח פלאטוניזם פחד לא הגיוני והחלטות לא הגיונית התמודדות עם פחד גישה שנאה עצמית ולקיחת אחריות יותר מידי ביטחון עצמי בראיון עבודה אוהב חיוך של בחורה מי לא יכול לאהוב? אושר גדול איך להיות מאושר למרות לחץ חברתי? החלשת משיכה לגברים פעילות מינית חוסר החלטיות להרגיש רע מכך שקשה לך להחליט איך להתמודד עם מחשבות מפחידות? להתמודד עם דימוי עצמי האם אפשר להצליח בקלות? מהי המטרה שלך בחיים? השפעת פרסומות איך לעבוד עם המון לקוחות? התמודדות עם ילד רגיש ילד דחוי בחברה בהמה רוחנית התנוצצות רוחנית אוטיזם לעומת פיגור האם אפשרי לרפא כל מחלת נפש? אקסים ונקמנות מכירה לאקס איך להעלות מסת שריר ולהוריד שומן? שריר האמות הוכחות שאין אלוהים משה רבנו דיבר עם אלוהים למה מורים רוחניים חושבים שהם מוארים? כמה הגיעו להארה? מה מיוחד בספר להיות אלוהים? האם כדאי להפוך להיות אלוהים? לקבל כסף על הצעת מחיר השקעה בסטארטאפ משמעות החיים ללא רצון החיים שאחרי השגת מטרת החיים חשיבה חיובית היא סבל איך לגרום לעובדים ליהנות בעבודה? בחירה חופשית לעשות כרצונו להתייחס למישהו כמו לחסר בחירה חופשית סודות הבריאה לראות עולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון עסקי, מאמן אישי לימודים, מאמן אישי לנוער בתחום אינטליגנציה מלאכותית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4531 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 07:44:25 - wesi4