🖨ראיון עבודה - התמודדות עם לחץ והתרגשות בראיון עבודהאתה מוזמן לראיון עבודה. קראת מאמרים העוסקים בנושא וגילית טיפים מצוינים:
תהייה אתה
אל תשקר
תהייה אסרטיבי
תפגין ביטחון עצמי
היה כריזמטי
הראה כושר ביטוי ועוד, ועוד.
כולם נכונים. והנה אתה מגיע לראיון, כולך מאושר, נרגש ויודע שהתכוננת היטב לפי כללי האצבע שלמדת. אתה נכנס לחדר הראיון, מציג עצמך, לוחץ יד למראיין, אומר שלום, חיוך וקשר עין. מיד אחרי שהתיישבת, המראיין שואל אם תרצה משהו לשתות?
אתה משיב שלא, כדי לא להטריח אותו ומתחילה שיחת היכרות כללית. תוך כמה חצאי שניות עוד לפני שמגיעה השאלה "ספר לי עצמך", קורים אצלך אירועים מאוד מוזרים בגוף. אתה מתחיל להרגיש חם, פנייך מאדימות (גם אם רק בתחושתך הסובייקטיבית), אתה מזיע - אבל זיעה קרה ולא חמה כמו זו שבאה כתוצאה מריצה, אתה חש דפיקות לב, שריריך מתכווצים, יובש בגרון ו... מה המראיין שאל אותי בדיוק?
נניח שהייתי מציע לך להיכנס למכונת זמן ולחזור לאחור, היית מסכים? שאלה רטורית, לא?
אז בוא נלחץ על הכפתור ונחזור לשלב ההכנה לראיון.
ישנם כותבים נפלאים על הכנה לראיון עבודה, ישנם מאמרים רציניים ומלאי העשרה וידע לקראת האירוע המכונן. אבל, מהן כל התופעות הפיזיולוגיות הללו? הדופק, היובש בגרון וכו'? אלו תופעות של טבעיות לגמרי של לחץ והתרגשות.
כעת, אחרי שהבנו איך קוראים למכלול התופעות הללו, בואו נדבר על מה עושים איתן? איך מתמודדים איתן בדרך אל ההצלחה של בראיון?
בואו נאפשר חוויה מתקנת ונקרא את אותו הטקסט ממקום מכוון מטרה, חיובי ומנצח (אגב, הניצחון הוא שלנו את עצמו ולא שלנו את המראיין).
הנה אתה מגיע לראיון, כולך מאושר, נרגש ויודע שהתכוננת היטב לפי כללי האצבע שלמדת. אתה נכנס לחדר הראיון, מציג עצמך, לוחץ יד למראיין, אומר שלום, חיוך וקשר עין.
מיד אחרי שהתיישבת, המראיין שואל אם תרצה משהו לשתות?
אתה משיב שתשמח לשתות משהו, (שהרי, אתה ממש לא מטריח אותו. תן לו לבצע טקס הכנסת אורחים ולהרגיש טוב). מתחילה שיחת היכרות כללית ואתה מבין שכך נבנית לה מערכת יחסים ראשונית, אתה משתף פעולה ומשדר נינוחות ושמח לקחת חלק בשיחה. תוך כמה חצאי שניות עוד לפני שמגיעה השאלה "ספר לי עצמך", קורים אצלך אירועים מאוד מוזרים בגוף. אתה מתחיל להרגיש חם, פנייך מאדימות (גם אם רק בתחושתך הסובייקטיבית), אתה מזיע - אבל זיעה קרה ולא חמה כמו זו כתוצאה מריצה, אתה חש דפיקות לב, שריריך מתכווצים, הפעם אינך מרגיש יובש בגרון שהרי כוס השתייה בידך. אתה גם שותה ממנה ובכך גם מעסיק את ידיך (פתרון לשאלה: מה עושים שני הדברים הללו שתלויים לנו בצידי הגוף בזמן הראיון?).
הפעם, בשלב זה אתה עוצר ופונה למראיין: "אני מתנצל, אני מעט מתרגש מהסיטואציה או מהראיון". בנקודה זו עשית מפנה בראיון, שכן גם אם תתרגש ותתקשה ליצור קשר עין או תהסס בתחילה, המראיין ידע לקשר את תגובותיך להתרגשות ויגיב בהבנה.
המוח שלנו אינו שקוף ולא ניתן לקרוא מה עובר על האדם האחר, אלא ניתן להניח הנחות. ברגע קריטי זה, עזרת למראיין לקרוא אותך ולפרש את תגובותיך כהתרגשות נורמאלית לחלוטין ולא להניח כי מדובר באדם שאינו דובר אמת, בכל כושר ביטוי ירוד וביטחון עצמי נמוך. אלא באדם מודע, כנה, תקשורתי ובעל ביטחון לדבר מה שעל ליבו.
במישור האישי, הפסקת את השיחה השלילית שרצה לך בראש והפסת להלחם בהתרגשות. שהרי לשם מה להילחם בה? הדרך הטובה להתמודד מולה היא לחשוף אותה ולא להסתירה, שכן הסתרתה מעצימה אותה ומאפשרת לה לנהל אותנו ולא לנו לנהל אותה.
לסיכום, אשאל אותך האם אתה רוצה להציג עצמך כסופרמן כל יכול, חסר חסרונות ורב יתרונות שרק שכח את הגלימה שלו בחוץ? או כבן אדם אנושי שגם הוא מתרגש לפעמים, בדיוק כמו המראיין, לא?
איך לראיין עובד? איך לראיין מנהל? איך לראיין מועמד לעבודה? איך לראיין נכון? איך לראיין אנשים? מה לשאול בראיון עבודה? מה לשאול בראיון טלפוני? מה לשאול בראיון למטפלת? איך מראיינים עובד פוטנציאלי? לראיין מטפלת, אימון למנהליםאיך לראיין עובד? איך לראיין מנהל? איך לראיין מועמד לעבודה? איך לראיין נכון? איך לראיין אנשים? מה לשאול בראיון עבודה? מה לשאול בראיון טלפוני? מה לשאול בראיון למטפלת? איך מראיינים עובד פוטנציאלי? לראיין מטפלת, אימון למנהלים... לראיין עובד? איך לראיין מנהל? איך לראיין מועמד לעבודה? איך לראיין נכון? איך לראיין אנשים? מה לשאול בראיון עבודה? מה לשאול בראיון טלפוני? מה לשאול בראיון למטפלת? איך מראיינים עובד פוטנציאלי? לראיין מטפלת, אימון למנהלים איך לראיין עובד בצורה נכונה? כאשר נשאלת השאלה איך נכון לראיין עובד פוטנציאלי, אליעד כהן מדגיש כי מטרת הראיון אינה רק להכיר את האדם באופן כללי, אלא לבדוק האם הוא מתאים באופן ספציפי לתפקיד אליו הוא מיועד. הטעות הנפוצה שעושים רוב המראיינים, היא לשאול שאלות כלליות מדי כגון: ספר לי על עצמך, מה הניסיון שלך? או מה אתה אוהב לעשות?. השאלות הללו אינן תמיד מספקות את התשובה לשאלה החשובה באמת - האם העובד מתאים למשימות ולסיטואציות שהוא צפוי להתמודד איתן בעבודתו. מהן השאלות החשובות באמת בראיון עבודה? במקום שאלות כלליות, אליעד כהן ממליץ לערוך סימולציות של מצבים אמיתיים שעשויים לקרות בתפקיד, ולשאול את העובד כיצד ... בזמן קצר ולראות כיצד הוא מגיב, האם התגובה שלו מציאותית והאם דרך החשיבה שלו מתאימה לצרכי העסק שלך. איך לערוך סימולציה בצורה נכונה בראיון? אליעד מסביר כי כשעורכים סימולציה, יש לקחת סיטואציות שהעובד באמת יצטרך להתמודד איתן במסגרת התפקיד שלו, ולראות כיצד הוא פותר ... חשוב לשים לב כיצד הוא חושב, אילו שאלות הוא שואל אותך תוך כדי, ועד כמה התהליך שהוא מתאר תואם את הדרך שבה היית רוצה שיתנהל בפועל. איך לראיין מועמד לתפקיד ניהולי? כאשר מראיינים מועמד לתפקיד ניהולי, השאלות צריכות להיות מאוד מעשיות וממוקדות בבעיות האמיתיות שהמנהל צפוי להתמודד איתן. אם, למשל, יש בעיות ... לעומק את הבעיה לפני שהוא מנסה לפתור אותה. מועמד שלא שואל שאלות הכרחיות טרם מתן פתרון, מעיד על חוסר הבנה וחשיבה שטחית. מה חשוב לשאול בראיון טלפוני? בראיון טלפוני מומלץ להתמקד בשאלות המכוונות לבדיקת הידע המקצועי של המועמד, הבנתו את התפקיד, והיכולת שלו להתמודד עם סיטואציות מקצועיות ... סדר וארגון, יצירתיות, תפקוד בלחץ, כושר מנהיגות) ולמצוא שאלות שיעזרו לך לבדוק באופן ספציפי האם תכונות אלו קיימות אצל המועמד. מדוע ראיונות כלליים אינם מספיקים? אליעד כהן מדגיש שהשיטה הכללית של לשאול שאלות כלליות ובלתי ממוקדות, אינה יעילה ואינה מספקת מידע אמיתי ... באותו אופן בו הייתם מתייחסים לבחירת ספק שירותים מקצועי. המיקוד צריך להיות מעשי, ברור וקשור ישירות למשימות שעל המועמד יהיה לבצע בפועל. ראיון עבודה ראיון טלפוני איך לשאול את השאלות הנכונות בראיון ראיון למנהל איך לזהות עובד מתאים סימולציות בראיון עבודה איך לראיין עובד בצורה הנכונה? כאשר אנחנו שואלים את עצמנו איך לראיין עובד, התשובה היא לא בהכרח לשאול שאלות כלליות כמו ספר לי על עצמך או מה אתה אוהב לעשות. חשוב להבין שהמטרה העיקרית היא ... שיכולים לקרות בעבודתו. לדוגמה, אם מדובר במנהל משרד, אפשר לשאול אותו כיצד הוא מתמודד עם עיכוב של משימות רבות בזמן קצוב. מה שואלים בראיון עבודה? במקום לשאול שאלות פתוחות כמו מה עשית בעבודות קודמות? שאלות כמו איך היית פותר בעיה כזו וכזו? עשויות לחשוף הרבה ... זאת, תוכל לשאול אותו כיצד ייבנה מערכת שתעזור לייעל תהליך בעסק שלך, ומהם הצעדים שיבצע כדי להבטיח שהמערכת תעבוד בצורה אופטימלית. איך לראיין מנהל? כאשר אתה מגייס מנהל, חשוב לשאול אותו שאלות שמבוססות על בעיות מעשיות שעשויות להתעורר בתפקידו. אם מדובר במנהל צוות, שאל ... בין עובדים, או איך ינהל צוות תחת לחץ. השאלות צריכות להיות מאוד ממוקדות על הבעיות האמיתיות שאותן המנהל צפוי לפתור. מה חשוב לשאול בראיון טלפוני? במהלך
גיוס עובדים, מי יראיין את העובד החדש? תהליך גיוס עובד לארגון, מי צריך לראיין את העובד החדש? כוח אדם, איך לגייס עובד חדש? איך לבנות צוות עובדים? איך לראיין עובד חדש? תהליך גיוס עובדים, יעוץ ארגוני, איך לראיין עובדים חדשים? מבנה ארגוניגיוס עובדים, מי יראיין את העובד החדש? תהליך גיוס עובד לארגון, מי צריך לראיין את העובד החדש? כוח אדם, איך לגייס עובד חדש? איך לבנות צוות עובדים? איך לראיין עובד חדש? תהליך גיוס עובדים, יעוץ ארגוני, איך לראיין עובדים חדשים? מבנה ארגוני... עובדים, מי יראיין את העובד החדש? תהליך גיוס עובד לארגון, מי צריך לראיין את העובד החדש? כוח אדם, איך לגייס עובד חדש? איך לבנות צוות עובדים? איך לראיין עובד חדש? תהליך גיוס עובדים, יעוץ ארגוני, איך לראיין עובדים חדשים? מבנה ארגוני מי אמור לראיין עובד חדש בארגון? כאשר ארגון מחפש לגייס עובד חדש, נשאלת השאלה מי בדיוק אמור להיות המראיין של העובד. בארגונים קטנים, שבהם יש מנהל אחד ועובדים תחתיו, ברור שהמנהל עצמו יהיה זה שיבצע את הראיון, מכיוון שאין מישהו אחר שיכול לעשות זאת. אבל מה קורה בארגונים גדולים עם כמה רמות ניהול ומבנה ארגוני מורכב? מי באמת צריך לראיין את העובד החדש? מדוע המנהל הישיר חייב לראיין את העובד החדש? הכלל הראשון הוא שהמנהל הישיר, כלומר, האדם שינהל את העובד באופן יומיומי, חייב להיות זה שמראיין את העובד. לדוגמה, אם מדובר בתהליך גיוס של איש מכירות, הראשון שיראיין את איש המכירות הוא מנהל המכירות שאצלו העובד יעבוד. למה חשוב להקפיד על זה? הסיבה פשוטה ומעשית: עובד ... בארגון, שאינו המנהל הישיר, מראיין ומקבל אותו לעבודה, ייתכן מצב בעייתי מאוד: כאשר העובד יעשה טעויות או ייכשל במשימותיו, המנהל הישיר ... אם המנהל הישיר הוא זה שבחר, ראיין ואישר את העובד, הוא נושא באחריות מלאה כלפי ההצלחה או הכישלון של העובד. דוגמת המקדחה: מי אחראי על ... כלי העבודה שלו. איך עובד תהליך ראיון העובדים מלמטה למעלה? כדי שהתהליך יהיה אפקטיבי וברור, הוא צריך להתבצע בצורה מדורגת, תמיד מלמטה כלפי מעלה. ראשית, המנהל הישיר צריך לראיין ולסנן את המועמדים הפוטנציאליים. רק לאחר שהמנהל הישיר בחר מספר מועמדים מתאימים, הוא מעביר את אותם מועמדים לראיון נוסף אצל המנהל שמעליו, וכך הלאה במעלה המבנה הארגוני. לדוגמה, אם אנו רוצים לגייס איש מכירות זוטר, ... הישיר שלו (מנהל מכירות זוטר) יראיין תחילה. לאחר מכן, את המועמדים שהוא סימן כמתאימים יראיין המנהל שלו (מנהל מכירות בכיר יותר), ואולי אף מנהל נוסף בדרגה גבוהה יותר אם מדובר בתפקיד בעל חשיבות ... גדולה יותר של מנהלים בכירים בראיון. חשוב להדגיש כי אין חובה שהמנהל הבכיר ביותר בארגון יראיין כל עובד זוטר שמגויס לתפקיד נמוך בהיררכיה. למשל, מנכל הארגון בדרך כלל לא יראיין איש מכירות זוטר, אלא אם כן מדובר בתפקיד אסטרטגי או ייחודי מאוד. מה החשיבות של תהליך ראיון הדרגתי? תהליך הראיון המדורג יוצר מחויבות ואחריות ברורה כלפי העובד החדש. המנהל הישיר יודע שהוא זה שבחר את העובד, ולכן אין ... של העובד חייב להיות הראשון שמראיין ובוחר את העובד החדש. רק לאחר שהמנהל הישיר מסנן ומאתר מספר מועמדים מתאימים, המועמדים עולים לראיון אצל המנהל שמעליו. ככל שהתפקיד בכיר וחשוב יותר, כך יש צורך במעורבות גבוהה יותר של מנהלים בכירים בתהליך הראיון. הראיונות מתבצעים תמיד מלמטה כלפי מעלה, מהמנהל הישיר ועד להנהלה הגבוהה יותר, בהתאם לדרג ... מצד המנהל לעובדיו. איך לראיין עובד חדש? תהליך גיוס עובדים ניהול כוח אדם תהליך ראיון עובדים ייעוץ ארגוני מבנה ארגוני מי אמור לראיין עובד בארגון? מי אמור לראיין עובד חדש בארגון? שלום חברים כאשר מ
איך לשאול שאלות? איך לא להשאיר ספק? איך לקבל תשובות לשאלות? איך לשאול שאלות מלאות? איך לא לפחד לשאול שאלות? איך לשאול כמה שיותר שאלות? איך לראיין עובד? איך לראיין בעל מקצוע? איך לא להישאר עם שאלות פתוחות? איך לקבל מידע?איך לשאול שאלות? איך לא להשאיר ספק? איך לקבל תשובות לשאלות? איך לשאול שאלות מלאות? איך לא לפחד לשאול שאלות? איך לשאול כמה שיותר שאלות? איך לראיין עובד? איך לראיין בעל מקצוע? איך לא להישאר עם שאלות פתוחות? איך לקבל מידע?... לשאול שאלות? איך לא להשאיר ספק? איך לקבל תשובות לשאלות? איך לשאול שאלות מלאות? איך לא לפחד לשאול שאלות? איך לשאול כמה שיותר שאלות? איך לראיין עובד? איך לראיין בעל מקצוע? איך לא להישאר עם שאלות פתוחות? איך לקבל מידע? איך לשאול שאלות בצורה נכונה ולמנוע ספקות? איך לשאול את השאלות הנכונות בזמן אמת? אליעד פותח את ההרצאה בשאלה ... אתם שואלים אדם שאלות, ויכול להיות שהוא עונה לכם בתשובות שבעצם לא לגמרי ברור אם הבנתם אותן כראוי. הסיטואציה יכולה לקרות במגוון הקשרים: ראיון עבודה, שיחה עם בעל מקצוע או כל שיחה בה אתם מנסים לקבל תשובות לשאלותכם. אחרי השיחה, אתם עשויים להישאר עם ספקות - למשל, מה לגבי זה? לא ברור לי אם הוא התכוון כך ... צריכים לשאול את עצמכם - למה לא שאלתי את השאלות בזמן אמת? מה לא עשיתם בזמן השיחה? כדי להימנע מהמצב הזה, אליעד מציע לכם לנצל את השיחה או הראיון לשאול את כל השאלות שיכולות לעלות בראשכם. אם השאלה לא הובנה או התשובה לא הייתה מספקת, אל תחכו עם זה - תשאלו מיד. למה אתם לא שואלים את השאלות בזמן אמת? אליעד מציע שתשאלו את עצמכם למה אתם לא שואלים את השאלות בזמן השיחה או הראיון, על מנת לשפר את עצמכם לפעם הבאה. עליכם לחשוב: האם זה בגלל פחד לשאול שאלה שנראית טיפשית? אולי אתם לא רוצים לגרום למישהו להרגיש לא בנוח? האם אתם פשוט מעדיפים להבין ... שלכם ולהימנע מהם בעתיד. איך לשאול שאלות בצורה ברורה ומדויקת? כדי לשאול שאלות נכונות, אתם צריכים להיות ברורים עם עצמכם ועם האדם שאתם מראיינים. תשאלו את השאלות בצורה ברורה, ואם לא הבנתם את התשובה, אל תתביישו לבקש הבהרה. אל תחששו לשאול שוב עד שתקבלו תשובה שמספקת אתכם. אם לא הבנתם תשובה, שאלו מיד: לא ... אם לא שאלתם שאלות נוספות, נסו להבין למה - ומה אפשר לשפר בפעם הבאה. כיצד ניתן ליישם את הכלים לעתיד? הגישה היא פשוטה - במהלך השיחה או הראיון אל תפחדו לשאול כל שאלה שעולה לכם. אם יש לכם ספק או לא הבנתם משהו, בקשו מיד הבהרה. כך תקטינו את הסיכוי להישאר עם ספקות אחרי השיחה, ותהפכו את השיחה למועילה ומספקת ... וברורות. אם אתם מוצאים את עצמכם לא שואלים שאלות - בדקו מדוע זה קורה, ונסו ללמוד מזה לפעמים הבאות. איך לשאול שאלות בצורה נכונה? איך לראיין אדם בצורה יעילה? איך לשאול את השאלות החשובות? איך למנוע ספקות אחרי שיחה? איך לחקור אנשים ולקבל תשובות מדויקות? איך להימנע ממצב שבו תשובות אינן ברורות? שלום חברים, איך אפשר להימנע מהמצב שבו אתם שואלים מישהו שאלות, מראיינים אותו, מנסים לקבל ממנו מידע, והוא עונה לכם, אבל אחרי שהוא מסיים, אתם מוצאים את עצמכם אומרים: רגע, לא לגמרי הבנתי למה הוא התכוון. האם הוא התכוון לאפשרות אחת או לאחרת? ומה לגבי נקודה נוספת? אני מתאר שוב את הסיטואציה: אתם שואלים אדם שאלות - זה יכול להיות עובד שאתם מראיינים, בעל מקצוע, או כל אדם בסיטואציה אחרת. לאחר שסיימתם לשאול, אתם נותרים עם ספקות: מה לגבי הנקודה הזו? למה הוא התכוון? האם הבנתי אותו נכון? השאלה היא, איך ניתן למנוע ... לא שאלתם את השאלות הנכונות? קחו את כל הספקות שלכם לגבי התשובות שקיבלתם ושאלו את עצמכם - מדוע לא שאלתי את השאלות האלה ישירות? נניח שאתם מראיינים עובד, הוא עונה לשאלות שלכם, אבל לאחר הראיון יש לכם ספקות. אז למה לא שאלתם את הדברים שגורמים לכם כעת לספק? המטרה היא ללמוד לשאול את השאלות הנכונות מראש. אם אתם רוצים להימנע ממצב שבו אתם נותרים עם ספקות, פשוט תשאלו את השאלות בזמן הראיון או השיחה. איך ליישם זאת בפועל? 1. במהלך השיחה או הראיון, אל תפחדו לשאול כל שאלה שיש לכם. 2. אם תשובה אינה ברורה, בקשו הבהרה מיד - אל תחכו לאחר כך. 3. אם יש לכם ספק, אמרו זאת: יש לי ספק לגבי זה, האם תוכל להסביר יותר? 4. ... אם אתם לא שואלים - נסו להבין מדוע, כדי שתוכלו לשפר זאת בפעם הבאה. למידע נוסף, היכנסו לאתר וחפשו נושאים כמו: איך לשאול שאלות נכון, איך לראיין אנשים, איך לקבל תשובות מדויקות, איך לחקור נושאים שונים ועוד. חפשו מידע נוסף באתר האינטרנט EIP.co.il ותעמיקו בנושא. שיהיה בהצלחה! ...
מאת:
שלום לך, שמי אבי יקואל ומאז שאני זוכר את עצמי גמגמתי מהתרגשות כשדברתי מול קהל.
זה קרה לי בבית הספר, בצבא, באוניברסיטה, בראיונות עבודה, ובכל סיטואציה שהייתי צריך לדבר מול קהל.
התרגשתי מאוד, פחדתי וכל אירוע כזה הפך לאסון וכישלון כי פשוט לא הצלחתי להעביר את המסרים שלי.
במשך השנים פיתחתי שיטה שעובדת לדיבור בפני קהל והעברת מסרים.
התחלתי להעביר הרצאות ופתאום החיים שלי השתנו לגמרי !
העברתי את המסרים שלי בטבעיות בכל פעם שהייתי צריך לדבר מול קהל,
עברתי כל ריאיון עבודה אליו ניגשתי, למרות שהיו איתי מועמדים מצויינים.
פשוט ידעתי להעביר את המסרים שלי בצורה משכנעת יותר באמצעות השיטה שפיתחתי.
אחרי שראיתי שהשיטה עובדת עבורי, כתבתי אותה, חקרתי אותה התחלתי ללמד אחרים שהצליחו גם, אחרי שבמשך שנים נכשלו.
כתבתי את הספר המצליח "התקבלת ! השיטה לתקשורת מנצחת ריאיון",
שהפך מהר מאוד לרב מכר ונמכר בארץ ובעולם.
הנה הספר שלי : -
כאן
לשיחת התייעצות חינם ולא מחייבת :
הנייד שלי : 052-8703508
המייל שלי :
ischoolavi@gmail.com
לחץ כאן לעוד
מאמרים של אבי יקואל - מומחה למבחני מיון ודיבור בפני קהל.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?