🖨אושר - מבואאושר הוא רגש המבטא מצב נפשי של האדם שמקורו בהנאה וסיפוק.
ניתן גם לתאר אושר כמצב של היעדר סבל, דיכאון, שכול, חרדה וכאב.
מאפיינים
האושר מתאפיין בהרגשה חזקה של שמחת חיים ולו סממנים פנימיים, כמו תחושות של התלהבות, רוגע ותקווה, וסימנים חיצוניים, כמו חיוך, צחוק או שמחה. מצב של אושר כולל הרגשה טובה, בריאות, ביטחון, תענוג, שביעות רצון, שלוות נפש ואהבה.
האושר ייחודי בכך שהוא מטרה בפני עצמה. זאת משום שחשיבותן של יתר המטרות שהאדם מציב לעצמו במהלך חייו נובעת מהאמונה שבסופו של דבר הן יעניקו לו אושר, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף. דוגמאות למטרות מסוג זה הן: כסף, כוח, בריאות או יופי. למשל, כאשר אדם עובד למען שכר הוא אינו מסתפק בהשגת הכסף בלבד כמטרה סופית למאמציו. על פי רוב הוא מיעד את כספו למימון מוצרים או שירותים אשר ייטיבו את מצבו ויקדמו אותו לעבר תחושה של אושר.
גישות פילוסופיות
פילוסופים שונים טענו כי האושר הוא בעצם המטרה של בני אדם בעולם.
אריסטו טען כי אושר הוא המטרה העליונה, שאותה בני האדם מחפשים יותר מכל דבר אחר. הוא גם טען שהאדם הבוגר והחכם זוכה לאושר ממרומי זקנתו. מדברי אריסטו (וכן מסולון) משתמע גם כי האושר קיים רק אם בסוף חייו של האדם הוא מסכם אותם ומוצא שהיו מאושרים, טענה זו שנויה במחלוקת.
הפילוסוף היווני אפיקורוס התייחס במשנתו לשאלת האושר, וטען כי ידידות, חירות ושלווה הם הגורמים העיקריים המובילים לאושרו של האדם.
במאה ה - 18 טען הפילוסוף האנגלי ג'רמי בנת'ם כי המטרה המוסרית העליונה היא להביא לכך שיהיה כמה שיותר אושר לכמה שיותר אנשים. בנת'ם טען שכל החקיקה והמדיניות צריכות להיעשות מתוך עמדה זו. מתוך ראיית האושר של כלל בני האדם כערך עליון, טען ממשיך דרכו של בנת'ם, ג'ון סטיוארט מיל, שאפליה כלפי נשים אינה מוסרית, שכן האושר של נשים חשוב לא פחות משל הגברים. הוא גם טען שיש רמות גבוהות ונמוכות של אושר, וכי הפרט מעדיף להיות אדם לא מסופק מאשר חזיר מסופק, לכן הנאות "גבוהות" הקשורות להיותו אדם הן חשובות יותר.
גם היהדות מדגישה את החיים בשמחה כערך עליון, כפי שכתוב בתנ"ך בחומש דברים: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוהיך בשמחה". הרמח"ל כתב בספרו "מסילת ישרים": "האדם לא נברא אלא להתענג על ה', וליהנות מזיו שכינתו", כלומר ההנאה וההתענגות אינם פסולים, אלא חלק בלתי נפרד מעבודת האלוהים, ובלבד שהם נעשים בדרך הראויה. ככל שרמתו הרוחנית של האדם גבוהה יותר, הוא יהנה יותר מדברים רוחניים ופחות מהבלי העולם הזה, לכן הוא מתענג על ה' ונהנה מזיו השכינה, ולכך צריך כל אדם לשאוף.
מחקר פסיכולוגי
ישנם רמות וסוגים שונים של אושר. חוקרים שונים דנו רבות בשאלות אלו.
תיאורית ה"אושר האובייקטיבי" של דניאל כהנמן, מתייחסת לאושר כאל התחושה הסוביקטיבית בכל "רגע". רגע, לדברי כהנמן, הוא הטווח המינימלי בו אדם מודע להרגשתו, סך כל האושר הוא סיכום רגעים אלה. כהנמן מציין שני ממדים לתחושת האושר: אושר טוב עד רע מאוד, ועוצמת התחושה, הערך שניתן לכל רגע של תחושה מושפע משני הממדים. הגישה של כהנמן, שממשיכה את הגותו של בנת'ם ואחרים, נקראת "הדוניזם", בה יש להתייחס רק לתחושה הסוביקטיבית של טוב מול רע בכל רגע נתון. כהנמן טען בהמשך חייו כי כבר אינו סבור שהדוניזם רגעי הוא האושר.
אחרים מתייחסים לממדים אחרים של ההרגשה והמודעות, למשל "Eudaimonic Happiness".
מחקרים אחרים עסקו בשאלה האם הנטייה להיות מאושר נובעת מנטייה אישיותית, או שמקור האושר הוא בסביבתו של האדם. ישנם חוקרי אושר הטוענים שגורמי האושר הם בערך: 50% גנטיקה, 10% משתנים סביבתיים - מצב אישי (מצב הקשרים החברתיים, זוגיות, מצב בריאותי, רמת הכנסה), והשאר אינו ידוע מבחינה עובדתית, למרות שיש נסיונות לתאר זאת.
הצלחות אישיות שונות, כמו גם הצלחות שבאות מבחוץ (כמו מציאת אהבה), מגוונות מאוד באורך ובעומק האושר שנובע מהם. באחד המחקרים, כאשר נתנו לאנשים לבחור בין ממתק (שנחשב רע לבריאות אך מהווה הנאה מיידית) לבין הימנעות ממנו, הייתה תחושת ההנאה מאכילת הממתק חזקה יותר אבל קצרת מועד, לעומת זאת, התחושה הטובה הנלווית להתאפקות מהממתק הייתה פחות חזקה, אך נמשכה יותר זמן.
מחקרים עדכניים מצאו כי יש מקומות מיוחדים הפעילים במוח כשאדם מרגיש רגש חיובי ומקומות אחרים הפעילים בזמן רגש שלילי. מקומות אלו פעילים אפילו אצל תינוקות בני שנה כשמראים להם פרצוף מחייך וכועס, בהתאמה.
גורמי האושר
מחקרים רבים נערכו למצוא את הדברים שגורמים לאושר. בין הממצאים הבולטים: כסף מביא פחות אושר ממה שאנו חושבים. מעבר לרמת הכנסה מינימלית, עלייה בהכנסה הממוצעת כמעט אינה מעלה את רמת האושר. ההבדל בין רמות ההכנסה השונות הוא מזערי. הסיבה המרכזית היא שאנו מתרגלים במהירות לרמת ההכנסות החדשה, ואחר כך שואפים ליותר, במרוץ שאינו נפסק. מה שמשפיע על רמת האושר במידה מסוימת היא רמת ההכנסה היחסית ביחס לאחרים בסביבתו של האדם. אך מעבר לגורמים חיצוניים, הדברים שחשובים הרבה יותר להשגת אושר קשורים לעולמו הפנימי של האדם וליכולתו להשיג שלווה פנימית ולהיות מרוצה מחייו.
פסיכולוגיה חיובית
המיקוד המרכזי של הפסיכולוגיה היה לרפא מחלות נפש ולטפל בבעיות כאלה ואחרות. אולם בשנים האחרונות יש תנועה של פסיכולוגים אשר מתמקדים באיך לגרום לבני אדם להיות יותר מאושרים, ז"א לא איך לרפא דיכאון אלא איך לעורר שמחה או אושר.
משמעותה המילולית של המילה אושר
כמו מילים רבות בעברית, המילה "אושר" מקורה בתנ"ך.
בתנ"ך המילה אושר נובעת מהמילה אישור, ופירושה שהאדם חש שיש אישור לפעולותיו ומעשיו, והוא נטול ספקות. לדוגמה משמש הפסוק בחומש בראשית (פרשת ויצא) "באושרי כי אישרוני בנות" שפירושו שלאה הרגישה מאושרת משום שהיא קיבלה אישור מהבנות שהיא אכן אישה הגונה.
זהו המקור של המושג אושר. אמנם השימוש המקובל במילה אינו מתייחס לאושר כאל אישור, אך מתחת לפירוש הרגיל מסתתרת ההנחה הפסיכולוגית שמרכיביו של האושר הם הגורמים לאדם להרגיש שיש אישור לפעולותיו ואישיותו.
אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 3אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו במוחלטות, המשמעות של זה היא, שהאדם בלב שלם, ... המציאות. ולרצות חיסרון בשלמות, פירושו, שהאדם מסתכל לחיסרון ישר בעיניים, והאדם מישיר מבט לתוך החיסרון, והאדם מקבל את החיסרון ומאושר מהחיסרון, כפי מה שהוא, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. ואם האדם מצליח באמת, להיות מאושר מחיסרון כלשהו, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. הרי שממילא, המצב התודעתי הזה, מוביל לכך, שהאדם יהיה מאושר מכל החסרונות האפשריים, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. כי אם יש סיבה, למה האדם מאושר מחיסרון אחד יותר מאשר מחיסרון אחר, הרי שזה אושר עם תנאים, שהוא לא אושר מוחלט. ואם האושר הוא מוחלט, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, הוא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אושר מוחלט, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ומאושר באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא מצליח להיות מאושר באופן מוחלט, אפילו לא מטיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אושר מוחלט, לפי כמה שהוא לא מאושר מהרע. ואם האדם הגיע למצב של אושר מוחלט, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אושר מוחלט, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם מאושר בלי תנאים ובאופן מוחלט, גם מכל הרע כולו. כי האושר שהוא בלי תנאים כלפי דבר אחד, הוא מתרחב ומתפשט והוא מקיף וממלא את האדם, גם כלפי כל שאר הדברים שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אושר יחסי. והאדם מחפש אושר יחסי, רק משום שהוא מחפש את האושר המוחלט, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אושר מוחלט, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אושר יחסי. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם לחפש כל הזמן כמה שיותר אושר, כדי להתקרב כמה שיותר למצב של רק אושר. והאדם כל הזמן רוצה יותר אושר, כדי להגיע למצב של רק אושר. ועדיין האדם לא רוצה בלב שלם להגיע למצב של רק אושר. כי אם זה היה קורה, אז האדם היה מחפש באופן ישיר, רק אושר מוחלט, ולא היה מחפש גם אושר יחסי. ואעפכ, הרצון לאושר מוחלט, מחזק את הרצון לאושר יחסי. והדבר נכון, גם להפך. שבלי שיהיה לאדם רצון למצוא אושר יחסי, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אושר מוחלט. והרצון של האדם למצוא אושר יחסי, הוא זה שמניע ...
אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 1אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 1 ובו יתבאר, העניין של האושר ושל איך להיות מאושר? ויתבאר, מהו אושר מוחלט ומהו אושר יחסי? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי האושר האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אושר מוחלט, גם מחזק וגם מחליש, את האושר היחסי? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אושר יחסי, מחליש וגם מחזק את האושר המוחלט? ויתבאר גם, למה קשה להיות מאושר? ולמה קשה למצוא אושר? ולמה דווקא הרצון להיות מאושר, למה הוא יכול להחליש את האושר? ולמה לפעמים, דווקא הרצון להיות מאושר, דווקא הוא יוצר דיכאון ועצבות? ולמה לפעמים, דווקא הדיכאון ועצבות וחוסר הרצון להיות מאושר, למה דווקא הם יוצרים אושר? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש שני סוגים של אושר. יש אושר יחסי ויש אושר מוחלט. ואושר יחסי פירושו, אושר, שהאדם מאושר, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם מאושר עם תנאים ועם סיבות, אז האושר שלו, הוא מעורב, גם עם דיכאון ועצבות. דהיינו, האושר הוא לא שלם. כי כאשר האושר, הוא עם תנאים ועם סיבות, זה אומר, שהאושר הוא מתוך השכל של האדם. כי תנאים וסיבות, הם בשכל של האדם. שהשכל של האדם, שופט מהדבר. והאדם רואה את הטוב שיש בדבר, ואז האדם מאושר מהדבר, בגלל הטוב שיש בו. וכאשר האושר נובע מהשיפוטיות השכלית של האדם, אז האושר, הוא רק יחסי. ולמה? כי ברמה השכלית, בכל דבר שיש בעולם, ניתן למצוא בו, גם חסרונות וגם יתרונות. וברגע שהאושר, נובע מתוך שכל כלשהו, אז ממילא זה אומר, שלפחות בתת המודע של האדם, הוא חושב גם על החסרונות שיש ...
אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 2אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 2 כי לחפש אושר מוחלט, פירושו, להפסיק לחפש אושר יחסי. כי אושר מוחלט פירושו, רק להיות מאושר, ולהיות במצב של רק אושר, שאין בו שום דיכאון ועצבות כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שמי שחושב למצוא אושר מוחלט, כלפי דבר כלשהו, הוא לעולם לא ימצא אושר מוחלט שכזה. כי כל דבר בעולם, יש בו גם חסרונות כלשהם. ולכן, לעולם, האושר לא יהיה מוחלט, ביחס לדבר מוגדר כלשהו. ומי שרוצה להרגיש אושר מוחלט, דהיינו, לחוות אושר בשלמות ובלב שלם כלפי דבר כלשהו, עליו להבין שזה אפשרי. אבל, רק אם הוא יצליח לשנות את צורת החשיבה ... ולהביא אותו למצב כזה, שבו, הוא לא יראה שום חיסרון בשום דבר בעולם. שאז ורק אז, האדם יכול לחוות אושר מוחלט ומלא בלב שלם. שהאדם מלא באושר, ומחובר בהרמוניה מלאה עם כל המציאות כולו, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה. ולמצוא אושר מוחלט, זה אפשרי, על ידי שינוי צורת החשיבה של האדם. וכאשר האדם מחפש אושר יחסי, הרי שבכך הוא בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אושר מוחלט. שכדי למצוא אותו, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר להיות מאושר ממנו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות להיות מאושר מכל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אושר יחסי ואושר מוחלט, הם סוגי אושר מנוגדים אחת לשנייה. כי הרצון של האדם להשיג אושר מוחלט, מרחיק את האדם מלמצוא אושר יחסי, והרצון של האדם למצוא אושר יחסי, מרחיק את האדם מלמצוא אושר מוחלט. אבל, יש גם עוד נקודת מבט הפוכה, שממנה ניתן לראות, שאושר יחסי ואושר מוחלט, אלו שני סוגי אושר משלימים - שהם משלימים אחד את השני. ואדרבה, החיפוש של האדם אחרי אושר יחסי, הוא מקרב את האדם לאושר המוחלט. והחיפוש של האדם אחרי אושר מוחלט, הוא מקרב את האדם אל האושר היחסי. ובלי שהאדם ירצה למצוא אושר מוחלט, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אושר יחסי. ובלי שהאדם ירצה ...
אושר בשלמות מהו, להיות מאושר בשלמות, אושר מזוכך, רק מאושר, להרגיש רק טוב, טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון, אושר בלי סבל, לחשוב רק טוב, חשיבה חיובית, אושר רגעי, אושר זמני, אושר אמיתיאושר בשלמות מהו, להיות מאושר בשלמות, אושר מזוכך, רק מאושר, להרגיש רק טוב, טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון, אושר בלי סבל, לחשוב רק טוב, חשיבה חיובית, אושר רגעי, אושר זמני, אושר אמיתיאושר בשלמות מהו, להיות מאושר בשלמות, אושר מזוכך, רק מאושר, להרגיש רק טוב, טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון, אושר בלי סבל, לחשוב רק טוב, חשיבה חיובית, אושר רגעי, אושר זמני, אושר אמיתי מה ההבדל בין אושר רגיל לאושר מזוכך ואמיתי? אליעד כהן מסביר את המושגים אושר ואושר מזוכך בצורה מקיפה. הוא דן בשאלה האם ניתן להיות מאושר באופן מוחלט ומסביר את ההבדלים בין אושר רגעי, אושר זמני ואושר אמיתי. לפי ההסבר של אליעד, רוב האנשים חווים אושר רגעי, כזה שמתרחש כאשר הם מתמקדים בדברים הטובים ומתרחקים מהמחשבה על החסרונות או הסבל שבחיים. האושר הרגעי הזה מתבטא בכך שברגע מסוים יש הרגשה טובה מאוד, אבל לאחר זמן קצר האדם נזכר שיש חסרונות, ואז האושר חולף. אושר מזוכך, לעומת זאת, מוגדר על ידי אליעד כהרגשה של טוב מוחלט ללא שום חיסרון. לדבריו, אושר כזה חייב להיות מוחלט, כלומר, מצב שבו האדם לא מודע לחסרונות כלל. כאשר האדם מודע שיש לו גם חסרונות, האושר כבר לא יכול להיות מוחלט ומזוכך. כך שאליעד מסביר שאם יש לך אפילו מעט מודעות לסבל או חיסרון, לא תוכל להיות באמת מאושר באופן שלם. הוא מדגיש שאושר אמיתי חייב להיות משוחרר לחלוטין ממחשבה שלילית, אפילו ברמת הזיכרון. האם ניתן להרגיש אושר מלא בזמן שיש מודעות לחסרונות? אליעד דן באפשרות שאדם יהיה מאושר באמת גם כשהוא מודע לכך שקיים חיסרון. הוא מסביר שזה בלתי אפשרי אם מדברים על אושר מזוכך, אך כן אפשרי אם מדובר על אושר רגיל, רגעי או זמני. אליעד טוען שאושר מלא חייב לכלול שכחה מוחלטת של החסרונות. כל עוד האדם מודע לכך שיש חיסרון, הוא בעצם לא מאושר באופן מוחלט, כי המודעות הזו יוצרת השוואה בין הטוב לרע, ובכך מפחיתה מהטוהר של התחושה החיובית. דוגמה לכך היא ... אדם מאוהב יכול להרגיש שהוא שוכח את עצמו, כלומר, באותו רגע אין לו מודעות לבעיות ולחסרונות, ואז הוא חווה אושר מזוכך ומלא. לעומת זאת, ברגע שבו הוא מתחיל לחשוב על הבעיות או החסרונות, אפילו באופן קטן, האושר שלו כבר אינו מוחלט. האם כדאי לחשוב חיובי ולהתעלם מהחסרונות? אליעד מתייחס לנושא של חשיבה חיובית - המחשבה שיש להתמקד ביתרונות ולהתעלם מהחסרונות. לדבריו, גישה זו יכולה להוביל לאושר רגעי, אך לא לאושר אמיתי וקבוע, מכיוון שהמציאות תמיד מורכבת גם מחסרונות. אם אדם מחליט באופן מודע לחשוב רק על דברים טובים ולהתעלם ... מדגים את הנקודה שאפילו כשהמציאות ברורה, התקווה או המחשבה החיובית עדיין גורמות לאדם לפעול. מה עדיף - להיות תמיד מאושר או תמיד לראות את האמת? אליעד כהן מציין שקיימת התלבטות בין להיות מאושר באופן נקודתי לבין להיצמד לאמת בכל מצב. לדעתו, האמת תמיד מעניינת יותר, כי בהכרה אמיתית של המציאות קיימים גם ... הוא שומר על תחושת עניין והתחדשות. ההתחדשות, לדבריו, היא תמיד טובה, כי היא יוצרת תחושה של חיים ותנועה. למה אושר מוחלט יכול להוביל לשעמום? אליעד טוען שאושר מוחלט, שבו אין שום מודעות לרע, עלול להפוך לשעמום. הוא מסביר שאדם תמיד זקוק לתחושה של התחדשות ועניין, ולכן ... בלי תחושה של חיסרון או אתגר, הוא יאבד את תחושת העניין. תחושת החיסרון חשובה לשמירת האיזון וליצירת עניין, ולכן אושר מוחלט לאורך זמן אינו אפשרי. לדבריו, ההנאה האמיתית היא מתוך הניגוד בין טוב לרע, בין רעב לשובע. הוא מדגים ... את האוכל רק כשהוא רעב. אם הוא תמיד יהיה שבע לחלוטין, הוא יפסיק ליהנות מאוכל. לסיכום, לפי אליעד, הדרך לאושר אמיתי ומזוכך אינה בהכרח בהתעלמות מוחלטת מהרעה, אלא בהכרה שיש ערך בכך שהאושר תמיד משולב עם החסרונות. התפיסה השלמה של המציאות, הכוללת מודעות מלאה לכל ההיבטים שלה, היא זו ששומרת על העניין ...
אושר בחיים, להיות מאושר בחיים, מהו אושר, אושר זמני, אושר נצחי, הדרך אל האושר, החיפוש אחר האושר, מהות האושר, סוגים של אושראושר בחיים, להיות מאושר בחיים, מהו אושר, אושר זמני, אושר נצחי, הדרך אל האושר, החיפוש אחר האושר, מהות האושר, סוגים של אושר רבות נכתב על נושא האושר, וכאן תכתב עוד נקודת מבט בעניין האושר של האדם בחיים. והנקודה להתבוננות בעניין האושר של האדם בחיים, היא, שמי שרוצה להיות מאושר בחיים, יותר מאשר חשוב שהוא יבדוק, איך להיות מאושר בחיים, עליו לבדוק, מהי מהות האושר בחיים שאותה הוא מחפש. ולא מספיק להבין באופן חלקי, שאתה מחפש אושר באופן כללי. אלא על האדם להיות מסוגל להגדיר בדיוק, מה בדיוק הוא מחפש, איזה סוג מדויק של תחושה הוא מחפש, ובמה בדיוק תלויה התחושה הזאת שאותה הוא מחפש. כי המון אנשים מחפשים את האושר. ובני האדם בעולם, עסוקים בלנסות להיות מאושרים, בדרכים כאלו ואחרות. וכולם עסוקים במרדף אחרי האושר, או אחרי ההנאה, או אחרי השקט הנפשי, או אחרי דבר כלשהו, שכל אחד יגדיר אותו איך שהוא רוצה. אבל ... השיג, ואז הוא מתחיל לחפש שוב פעם, משהו חדש. והסיבה שאנשים רודפים אחרי הזנב של עצמם ולא מצליחים להיות מאושרים בשלמות, ולא מצליחים להפסיק לחפש את האושר, היא רק משום, שאף אחד לא באמת מבין, מה בדיוק הוא מחפש. וכולם מחפשים איזה משהו כללי, שלא ממש יודעים מהו. ובני האדם מתעסקים באיך להיות מאושרים. במקום בלנסות להבין, מהו בכלל האושר שאותו הם מחפשים. כי קודם כל צריך להבין, מה בדיוק מחפשים ולהיכן בדיוק רוצים להגיע. ורק אחכ לנסות לראות, ... המטרה הזאת? ואם כן, אז איך אפשר להשיג אותה? אבל קודם כל, הדבר החשוב ביותר הוא, שבמקום לחפש את האושר, יש לעצור ולהבין, מה בדיוק מנסים למצוא. ורק אחרי שברור מה בדיוק מנסים להשיג, אחכ צריך בכלל לבדוק, האם בכלל אפשר להשיג את האושר הזה. ורק אחכ לנסות להבין, כיצד ניתן להשיג את האושר הזה. דהיינו, שלב 1 - הגדר בדיוק מה אתה מחפש. שלב 2 - בדוק האם ניתן להשיג את מה ... כי יכול להיות, שהאדם מנסה להשיג, דבר שאינו אפשרי מצד מהותו. כי יכול להיות, שהאדם מטבעו, לעולם לא יהיה מאושר. ולכן זה מיותר לחפש את האושר. ולכן, קודם צריך להבין מהו בכלל האושר. אחכ לבדוק האם בכלל אפשר להשיג אותו. ורק אחכ לבדוק, כיצד אפשר להשיג אותו, בהנחה שכן אפשר להשיג אותו. ... השאלה הנכונה היא, מהו הדבר, שאם אני אשיג אותו, אז אני אפסיק לגמרי להמשיך לחפש אותו. כי אפשר למצוא אושר בחיים, ואחכ להמשיך לחפש עוד אושר בחיים. ומי שמעוניין למצוא אושר בחיים, שבכל פעם שהוא ימצא אותו, הוא אחכ ימשיך לחפש אותו ולרצות ממנו עוד ועוד. אז הוא לא צריך ... מה יעשה לי טוב למצוא אותו, גם אם אחכ אמשיך לחפש אותו עוד ועוד. אבל, מי שרוצה למצוא את האושר, ולהפסיק באופן סופי ומוחלט, לחפש את האושר, אז, לא מספיק שהוא ישאל את עצמו, מה ייעשה אותי למאושר. אלא הוא צריך לשאול את עצמו, מה יגרום לי להפסיק לחפש את האושר. כי אם דבר כלשהו ייתן לי תחושה רגעית של אושר, אבל אחכ אמשיך לחפש את האושר, הרי שבכך חזרנו למצב העכשווי, ואולי אין טעם להתאמץ, כדי להשיג דבר, שאולי ייתן רק תועלת רגעית בלבד. כי מי שמחפש את האושר, ומשיג אושר זמני, שאחכ הוא ממשיך לחפש עוד אושר, הרי שהוא בעצם נמצא תמיד בנקודת ההתחלה. כי תמיד הוא מחפש את האושר. ולא ממש ברור, האם בכלל כדאי ...
אושר, איך להיות מאושר? מהו אושר? קבלה עצמית, הערכה עצמית, דימוי עצמי, הדרך אל האושר, אהבה עצמית, משחק החיים, אושר בשלמות, אושר מוחלט, אושר יחסיאושר, איך להיות מאושר? מהו אושר? קבלה עצמית, הערכה עצמית, דימוי עצמי, הדרך אל האושר, אהבה עצמית, משחק החיים, אושר בשלמות, אושר מוחלט, אושר יחסיאושר, איך להיות מאושר? מהו אושר? קבלה עצמית, הערכה עצמית, דימוי עצמי, הדרך אל האושר, אהבה עצמית, משחק החיים, אושר בשלמות, אושר מוחלט, אושר יחסי מה באמת מביא אושר אמיתי? אחת השאלות המרכזיות שאליעד עוסק בהן בהרצאה זו היא השאלה מהו אושר אמיתי וכיצד ניתן להגיע אליו. אליעד מתחיל בכך שהוא מסביר שהמטרה שלו איננה לספק תשובה מוחלטת או חד - ... התבוננות יכולה להוביל את האדם למקום אחר, בהתאם לדרכו הייחודית ולתפיסתו את החיים. מהי קבלה עצמית ואיך היא קשורה לאושר? אליעד מפרט על מושגים כמו קבלה עצמית, הערכה עצמית ודימוי עצמי. לדבריו, כאשר אדם אומר שהוא רוצה קבלה עצמית, יש להבין תחילה מהי בדיוק קבלה עצמית עבורו. הוא נותן דוגמה: אם אדם אומר שהוא רוצה להיות מאושר, המשמעות היא שכרגע הוא חווה מצב של חוסר קבלה עצמית, כי אם הוא היה מקבל את עצמו במלואו הוא ... השייכות הזו, עליו תחילה להבין בדיוק מה חסר לו, ולמה הוא חווה זאת כחיסרון. איך ההתמדה משפיעה על תחושת האושר והערך העצמי? אליעד מדגים באמצעות נושא ההתמדה: אדם שחושב שהוא לא מתמיד מספיק במשהו יכול להרגיש חוסר ערך עצמי ... חברתית שאדם מחפש לעצמו, ולתפיסה של החברה שאדם שמתמיד הוא אדם ערכי או מצליח יותר. האם אפשר בכלל להיות מאושר לחלוטין? נקודה מרכזית שאליעד מעלה בהרצאה היא השאלה האם אפשר בכלל להגיע לאושר מושלם ומוחלט - מצב שבו האדם תמיד מרוצה ללא תנאי. כאן הוא מציג את התובנה החשובה שאומרת כי כל ... רק טוב או רק רע. כל דבר שאנו מתבוננים בו יכלול תמיד חיסרון מסוים, ולכן לעולם לא ניתן להיות מאושר באופן מוחלט, כל עוד האדם מתנהל בתוך מערכת חשיבה המבדילה בין טוב ורע. מה הדרך היחידה להשיג אושר מוחלט? לדברי אליעד, הדרך היחידה להגיע לאושר מוחלט היא לשחרר לגמרי את כל המחשבות ואת כל ההבחנות שלנו לגבי העולם. זה אומר להגיע למצב תודעתי שבו ... מה רע, לא מה רצוי ולא מה לא רצוי. במצב כזה, שנקרא אין מחשבה, האדם יכול לחוות מצב של אושר מוחלט משום שאין אצלו תפיסה של חיסרון כלל. אך אליעד מודה שאופן קיום כזה קשה מאוד, וכמעט בלתי אפשרי ... דבר משנה מאוד. מתוך הפרספקטיבה הזו, בהחלט יש טעם ומשמעות למאמץ, לעבודה, ללמידה ולחיפוש משמעות בחיים. לדבריו, הדרך להשגת אושר יחסי ומספק יותר ביומיום היא לנסות לראות את היתרונות של כל מצב נתון, תוך מודעות לכך שלעולם לא יהיה ... האדם יכול לטפח תודעה פנימית שמבינה ומכירה בכך ששום דבר לא באמת משנה באופן מוחלט, מה שמאפשר לו להישאר מאושר ורגוע, גם מול אתגרי החיים. איך להיות מאושר? מהי קבלה עצמית? האם אפשר להיות מאושר באופן מוחלט? איך להשיג הערכה עצמית? מהי אהבה עצמית? כיצד למצוא איזון בחיים? האם המציאות משנה? מה זה אושר ואיך באמת אפשר להיות מאושר? הרצאתו של אליעד כהן עוסקת בשאלה המרכזית: איך להיות מאושר, מהו אושר אמיתי והאם אפשר להשיג אושר מוחלט ושלם? אליעד מתחיל בהבהרה פשוטה - כל בני האדם שואפים לאושר, וכל פעולה שאנו עושים, בין אם קניית מוצר, לימודים, עבודה או כל דבר אחר, נובעת מהרצון להרגיש מאושרים. האושר מוגדר אצל אליעד כמצב שבו האדם מקבל את מה שקורה במציאות במאה אחוז. אם האדם יקבל את המציאות לחלוטין, לא תהיה לו שום התנגדות למה שקורה והוא יחווה אושר מוחלט. ההסבר לכך הוא שככל שהאדם רוצה יותר את מה שקורה לו, כך הוא יותר מרוצה, וככל שהוא מתנגד יותר, הוא פחות מאושר. האם יש מצב של אושר מוחלט ללא שום חיסרון? אליעד מדגיש כי בעולם שלנו אף פעם לא קיים מצב של אושר מוחלט - כל דבר שניתן להשיג תמיד יכיל גם יתרונות וגם חסרונות. למעשה, המציאות בנויה בצורה מאוזנת: כמות החסרונות והיתרונות בכל דבר שווה לחלוטין. לדוגמה, טלפון סלולרי מכיל את אותה כמות של יתרונות ושל חסרונות. השוני בתחושת האושר נובע ממה שהאדם רוצה באותו רגע. אם הוא מתמקד ביתרונות, הוא יהיה מרוצה, אם הוא מתמקד בחסרונות, הוא יהיה פחות מרוצה. האם אפשרי לחיות במצב של אושר מושלם בלי חיסרון בכלל? אליעד מציג אפשרות אחת בלבד להגיע למצב של אושר מושלם ללא חיסרון: לצאת לגמרי ממשחק החיים, מהמקום שבו יש טוב ורע. המצב הזה מתרחש רק כאשר האדם משתחרר ... זה הוא מצב של אין מחשבה. כאשר אין שום מחשבה על יתרון או חיסרון, האדם חווה מצב של שלמות ואושר מוחלט. עם זאת, אליעד מודה שמצב זה קשה להשגה כי הוא מחייב את האדם לוותר על המשחק, על השיפוט, ... מכיוון שהמציאות תמיד משתנה, ואף מצב לא מושלם לחלוטין. כל מחשבה שהאדם חושב תמיד מכילה חיסרון כלשהו, וכדי להיות מאושר לחלוטין, האדם היה צריך להיות מסוגל לקבל גם מצבים קיצוניים לחלוטין. הוא נותן דוגמה לכך: אדם שחושב על אריה ... של אריה שתוקף אותו, היא שלילית. לכן, כל מחשבה תמיד מכילה יתרונות וחסרונות. מהי הדרך המעשית להגיע למצב של אושר יחסי? אליעד מציע דרך מעשית להתקרב למצב של אושר גדול יותר ביומיום, גם אם לא אושר מוחלט: הדרך היא בדיקה והתבוננות פנימית בכל תחום שבו האדם לא מרוצה. ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...