🖶 למה לאהוב? ולא לאהוב ואפילו להיות אדיש לגמרי זה אותו הדבר בדיוק / הסבר על זה שהאדם תמיד אוהב.אם הוא מעביר עליה ביקורת שלילית, אז זה סימן לכך שהוא לא אוהב אותה, ואם הוא נפגע ממנה, אז הוא גם לא אוהב אותה, מכיוון שתנאי מקדים לפגיעה, זו העברת ביקורת שלילית, ואם בן אדם מעביר עליה ביקורת שלילית, אז זה מעיד על כך שהאדם מעביר ביקורת שלילית גם על עצמו, מכיוון שאחרת הוא לא היה יכול להבחין מה בדיוק לבקר בה לשלילה, וכל זה גם להפך.
אבל אם הוא יעביר עליה ביקורת חיובית, אז היא תרגיש שהוא אוהב אותה, ומצד שני היא תחשוב שהוא לא אוהב אותה, כי כביכול לא אכפת לו ממנה, כי אם היה לו אכפת ממנה כביכול, אז הוא היה מעביר עליה גם ביקורת שלילית.
מסקנה: העברת ביקורת שלילית זה סימן לאהבה, בדיוק כמו שהעברת ביקורת חיובית זה סימן לאהבה.
אבל תנאי מקדים לכך שיהיה אכפת, זה העברת ביקורת על זה שיש הבדל בין אכפת ממנה, לבין לא אכפת ממנה.
מסקנה: כל עוד יש ביקורת לחיוב, או לשלילה, הרי שממילא האדם אוהב.
מסקנה: כל עוד יש ביקורת, אז אכפת.
מסקנה: רק אם האדם הוא כל כך אדיש לאדם השני שהוא אפילו לא חושב עליו, רק אז באמת אפשר להגיד שהוא לא אוהב. כל עוד האדם חושב על האדם השני, אז ממילא הוא אוהב אותו.
ומצד שני, גם אם האדם אדיש לחלוטין לאדם השני, אז הוא גם אוהב, מכיוון שהאדם אדיש למה שהוא שלם איתו. ואם הוא שלם איתה, אז איך אפשר לטעון שהוא לא אוהב אותה? אז אם הוא אדיש אליה לחלוטין, אז הוא אוהב אותה כל כך, שכבר אי אפשר לאהוב יותר, וכאשר לא נשאר מה לאהוב מעבר, אז הרי שזו אהבה מושלמת. אז הוא אוהב אותה בשלמות שאין יותר שלמות מעבר אם הוא אדיש אליה.
אם בן אדם מוצא את עצמו אוהב בן אדם אחר, אז הוא בעצם מוצא את עצמו מעביר ביקורת על השלמות העצמית שלו, והביקורת היא על כך שהוא לא מספיק שלם על דעת עצמו, וזו הסיבה שבגללה בן אדם מחפש לאהוב אדם אחר מלכתחילה, ואם בן אדם שלם עם עצמו לגמרי, אז הוא אוהב רק את עצמו, ואפילו לא יהיה מסוגל להניח שהוא צריך אהבה מאדם אחר, חוץ מעצמו, אבל מצד שני אם הוא אוהב רק את עצמו, אז הוא אוהב גם את כל האחרים. ואפילו אם האדם אדיש לכל האחרים, אז הרי שהוא ממילא שלם עם כולם ולכן אוהב את כולם אהבה שאין אהבה גדולה ממנה.
מסקנה: ככל שבן אדם הוא יותר ביקורתי לטוב, ולרע, אז כך הוא ממילא אוהב את כולם יותר.
מסקנה: ככל שבן אדם הוא פחות ביקורתי, אז כך הוא ממילא אוהב את כולם יותר.
מסקנה: ביקורת שלילית, וביקורת חיובית, שתיהן ממילא מעשים של אהבה.
מסקנה: כל עוד בן אדם אחד מתייחס לאדם אחר, אז ממילא זה מתוך אהבה, פשוט הדרך להבעת האהבה היא שונה, והאדם אוהב אדם אחר על פי רמת ההבנה שלו את עצמו, ולכן הדרך שבה אדם בוחר לאהוב אדם אחר, זו הדרך שהוא יודע לאהוב את עצמו, ולכן גם את כל האחרים.
מסקנה: כל מי שאי פעם חשבתי שפגע בי, בעצם הביע כלפיי את אהבתו, בדרך שבה הוא אוהב את עצמו. הדרך היחידה שאותה הוא הכיר בזמנו.
מסקנה: כל הרגשות של האדם הם מחוץ למסגרת של הטוב והרע, והאדם בעצמו עושה חלוקה בין כל הרגשות שלו לטוב ולרע והסיבה היחידה לכך שהוא סובל מהרגשות שלו (אם הוא סובל מהרגשות שלו) אז זה אך ורק בגלל שהאדם מתנגד להרגיש את מה שהוא מרגיש. ההתנגדות לרגשות היא זאת שמעוררת כאב. והאדם סובל מכיוון שהוא לקח את הסמכות האלוהית לידיו וקבע שהטוב הוא טוב והרע הוא רע, וכל עוד האדם עושה את זה אז הוא מתנגד לה' ולכן סובל בחיים.
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו במוחלטות, המשמעות של זה ... בשלמות, פירושו, שהאדם מסתכל לחיסרון ישר בעיניים, והאדם מישיר מבט לתוך החיסרון, והאדם מקבל ואוהב את החיסרון, כפי מה שהוא, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. ואם האדם מצליח באמת, לאהוב חיסרון כלשהו, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. הרי שממילא, המצב התודעתי הזה, מוביל לכך, שהאדם יאהב את כל החסרונות האפשריים, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. כי אם יש סיבה, למה האדם אוהב חיסרון אחד יותר מאשר חיסרון אחר, הרי שזאת אהבה עם תנאים, שהיא לא אהבה מוחלטת. ואם האהבה היא מוחלטת, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, היא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אהבה מוחלטת, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ואוהב באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא אוהב באופן מוחלט, אפילו לא טיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אהבה מוחלטת, לפי כמה שהוא לא אוהב את הרע. ואם האדם הגיע למצב של אהבה מוחלטת, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אהבה מוחלטת, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם אוהב בלי תנאים ובאופן מוחלט, גם את כל הרע כולו. כי האהבה שהיא בלי תנאים כלפי דבר אחד, היא מתרחבת ומתפשטת והיא מקיפה וממלאת את האדם, גם כלפי כל שאר הדברים שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אהבה יחסית. והאדם מחפש אהבה יחסית, רק משום שהוא מחפש את האהבה המוחלטת, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אהבה יחסית. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם לחפש כל הזמן כמה שיותר אהבה, כדי להתקרב כמה שיותר למצב של רק אהבה. והאדם כל הזמן רוצה יותר
מאמץ בזוגיות, זוגיות ללא תנאים, זוגיות עם תנאים, להתאמץ עבור הזוגיות, קשיים בזוגיות, להצליח בזוגיות, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, אהבה בלי תנאים, אהבה עם תנאים, זוגיות בעד ונגדמאמץ בזוגיות, זוגיות ללא תנאים, זוגיות עם תנאים, להתאמץ עבור הזוגיות, קשיים בזוגיות, להצליח בזוגיות, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, אהבה בלי תנאים, אהבה עם תנאים, זוגיות בעד ונגד... בזוגיות, זוגיות ללא תנאים, זוגיות עם תנאים, להתאמץ עבור הזוגיות, קשיים בזוגיות, להצליח בזוגיות, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, אהבה בלי תנאים, אהבה עם תנאים, זוגיות בעד ונגד האם זוגיות דורשת מאמץ? זוגיות היא נושא שמעורר שאלות רבות לגבי דרישות והמאמץ שמערכות ... לעצמו מטרות (כמו למשל לעבוד או להשיג תוצאה כלשהי), הוא נדרש להתאמץ, כי אם הוא רוצה משהו הוא חייב להשקיע מאמץ. ההסבר הראשון של אליעד מתמקד במושג האהבה ללא תנאים. הוא מציין שכאשר אדם מקבל את המציאות כפי שהיא, אין צורך במאמץ כלשהו. אם אדם לא מציב תנאים או דרישות, ... צורך לפעול. רק כאשר אדם מציב דרישות מהמציאות - בין אם מדובר בצרכים חומריים ובין אם רגשיים - הוא צריך להתאמץ להשיג אותם. בזוגיות, הציפייה היא לקבל אהבה ללא תנאים, מה שמוביל לעיתים לתחושת קושי במאמץ. לדוגמה, אם בת זוג מבקשת מבן הזוג לשנות משהו, זה יכול להיתפס ... שהוא. אליעד מתאר את הדינמיקה הזו בהשוואה לעבודה, שם התנאים ברורים - אם תעבוד תוכל לקבל את השכר המגיע לך. בזוגיות, לעומת זאת, יש לעיתים תחושה של אהבה ללא תנאים, מה שמקשה על ההתאמצות לשינוי או להתפשרות. לדוגמה, אם בן הזוג מבקש שתהיה מסודרת יותר, האישה עלולה להרגיש כי הבקשה מעידה על כך שהוא לא מקבל אותה כפי שהיא. מנגד, לפעמים קל יותר להתאמץ בזוגיות, כי יש כאן פוטנציאל לתגמול רגשני - אהבה ללא תנאים, תמיכה והבנה שאין במקום אחר. אם בן הזוג מבקש ממך משהו מתוך מקום של אהבה, היכולת לתת לו יכולה להרגיש טבעית יותר ומניעה את האדם להרגיש שהוא נותן את המיטב במערכת יחסים. האם אהבה בזוגיות באמת ללא תנאים? אליעד מדגיש כי בפועל, זוגיות תמיד כוללת תנאים מסוימים. הוא מציין כי אם מישהו אומר שהוא אוהב אותך ללא תנאים, אז זו לא באמת אהבה מיוחדת, כי הוא יכול לאהוב כל אחד באותה מידה. אהבה אמיתית ועמוקה תמיד תכלול תנאים - למשל, חיבור משותף, הבנת הצרכים של השני ועוד. אנשים מצפים לאהבה כזו שבאה עם תנאים מסוימים שמחברים אותם לרגש מיוחד אחד עם השני. ההסבר של אליעד לא מתמקד רק בהבנה זו אלא גם בפרקטיקה של מערכת יחסים. הוא מדבר על איך בזוגיות יש את תחושת האהבה ללא תנאים, בעיקר בשל הציפיות והחוקים המפולשים שבה. כל מה שנעשה בזוגיות, כמו למשל השגת תוצאות או השקעת מאמץ למען הצד השני, נתפס כמניב תגמול רגשי מתוך תחושת אהבה ללא תנאים. איך להתמודד עם התחושה שקשה להתאמץ בזוגיות? כדי להתמודד עם הקושי במאמץ בזוגיות, אליעד מציע שנזכור שגם אנחנו בעצמנו לא אוהבים בלי תנאים. אם אנו מצפים שמישהו יתאמץ למעננו, עלינו להבין שגם אנו לא באמת אוהבים בלי תנאים את הצד השני. אנשים תמיד מציבים תנאים - כל אחד מציב את מה שמקובל עליו. כאשר אדם מצפה לאהבה ללא תנאים, הוא בעצם רוצה לקבל תנאים אישיים שיתאימו לו, כמו שגם הוא עצמו עושה כלפי אחרים. מה המשמעות של מאמץ ... החומרית, אלא גם ברגש העמוק שמלווה אותו. כל מאמץ שנעשה בזוגיות לא מבוסס רק על מילוי הציפיות של הצד השני, אלא גם על הציפייה לקבל בתמורה את התחושה של אהבה ללא תנאים. מאמץ כזה מביא לתחושה של קבלה והבנה מהצד השני, שמבוססת על אהבה עמוקה, שהיא גם מותנית בתנאים מסוימים. הסוגיה המרכזית כאן היא שהציפייה לקבל אהבה ללא תנאים יכולה לפעמים להפריע למאמץ שנדרש להשקיע במערכת יחסים. המאבק הזה בין הציפייה לאהבה ללא תנאים לבין הצורך במאמץ לתוצאה מצוין כהיבט מרכזי במערכת זוגית. האם ניתן לאהוב את המציאות ללא תנאים? לפי אליעד, האפשרות לאהוב את המציאות ללא תנאים קיימת רק כאשר אין לאדם שום רצון או העדפה. ברגע שיש רצון, ישנם תנאים לאהבה. אם אדם לא מציב תנאים או רצונות כלפי המציאות, הוא לא יתאמץ בשום דבר, כי לא יהיה לו אכפת ממה קורה. במילים אחרות, אהבה ללא תנאים מאבדת את משמעותה כאשר יש רצון אישי כלשהו. האם זוגיות דורשת מאמץ? אהבה ללא תנאים בזוגיות למה קשה להתאמץ בזוגיות? מה המשמעות של מאמץ בזוגיות? האם אהבה בזוגיות באמת ללא תנאים? האם זוגיות דורשת מאמץ או צריכה להיות ללא תנאים? כדי להבין לעומק האם בזוגיות נכון להתאמץ ...
אהבה מתוך שנאה, שנאה מתוך אהבה, אהבה או שנאה, שנאה או אהבה, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, אהבה אין סופית, שנאה אין סופית, לאהוב את עצמך, לשנוא את עצמך, אהבה עצמית, שנאה עצמיתאהבה מתוך שנאה, שנאה מתוך אהבה, אהבה או שנאה, שנאה או אהבה, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, אהבה אין סופית, שנאה אין סופית, לאהוב את עצמך, לשנוא את עצמך, אהבה עצמית, שנאה עצמיתאהבה מתוך שנאה, שנאה מתוך אהבה, אהבה או שנאה, שנאה או אהבה, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, אהבה אין סופית, שנאה אין סופית, לאהוב את עצמך, לשנוא את עצמך, אהבה עצמית, שנאה עצמית מהי אהבה מתוך שנאה ושנאה מתוך אהבה? הרצאה זו עוסקת בקשר המורכב שבין אהבה ושנאה, בהקשרים שונים ומגוונים. אליעד מדבר על הדינמיקה שבהם אהבה ושנאה לא רק מתקיימות זו לצד זו, אלא אחת יכולה להוביל לאחרת. הוא מציין שברוב המקרים, כשמישהו אומר שהוא אוהב, יש בכך גם ביטוי של שנאה מסוימת כלפי אותו אדם, ולעיתים השנאה היא אף סימן לאהבה. איך אהבה ושנאה קשורות אחת לשנייה? לדבריו של אליעד, כאשר אדם אומר שהוא אוהב מישהו, זה לא בהכרח ביטוי של תחושת אהבה טהורה, אלא יש בו גם אלמנט של תלות, שאותם הוא יכול לחוות כשליליים. כלומר, אהבה אינה בהכרח אידיאלית, ולעיתים היא טומנת בחובה גם מרכיבי שנאה - תלות רגשית, אכזבה ... לא ממומשות, ורצון לשחרור. אם מישהו אוהב אדם, יש לכך לעיתים גם צדדים שגורמים לו להרגיש שנאה כלפי אותו אדם, כמו פגיעה ... או התנהגות לא ראויה בעיניו. האם ניתן לאהוב או לשנוא בלב שלם? אליעד טוען שאין אפשרות לאהוב או לשנוא בלב שלם. לכל רגש יש צדדים מנוגדים שמורכבים אחד בשני. למשל, כשמישהו אומר ... הקשר בין אכזבה ושנאה מדויק מאוד גם ביחס לאהבה - ככל שמישהו מצפה ליותר, כך האכזבה מהמילים או ממעשים של אותו אדם תהיה גדולה ... עמוקה שהובילה לשנאה. האם אפשר לחוות אהבה או שנאה אינסופית? לא ניתן לחוות אהבה או שנאה אינסופית, לדעת אליעד. אין אפשרות למישהו לאהוב או לשנוא בצורה מוחלטת, משום שהמציאות האנושית מוגבלת וכוללת גם צדדים שליליים ... יהיו מרכיבים אחרים שמפחיתים מהרגש הזה. אהבה אמיתית, לדברי אליעד, לא יכולה להיות ללא גבולות, כי כל רגש טומן בחובו את ההפכים שלו - אהבה מכילה גם כאב, ושנאה מכילה גם געגועים. מהו היחס בין רגשות אמתיים לבין התלות בהן? אליעד מציין גם את הקשר המורכב בין אהבה לשנאה במצבים של תלות רגשית. אם אדם מצפה מהאחר לאהבה אינסופית, הוא ימצא את עצמו בסופו של דבר בקונפליקט פנימי. כשאנחנו מצפים מאחרים לאהוב אותנו ללא תנאים, אנו למעשה יוצרים תלות רגשית שמבוססת על אכזבה, ששורשיה מגיעים ... של חוסר מימוש ציפיות. מהו הקשר בין המושג אהבה עצמית לשנאה עצמית? אליעד טוען שיש קשר הדוק גם בין אהבה עצמית לשנאה עצמית. כשאדם לא
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?