ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סמים - לגדול במשפחה מכורה - עולמם של ילדי מכורים ✔הביטוי "נפגעי סמים" אינו מכוון רק לאותו אדם שמשתמש והתמכר לסמים, אלא לכל מי... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨סמים - לגדול במשפחה מכורה - עולמם של ילדי מכורים
הביטוי "נפגעי סמים" אינו מכוון רק לאותו אדם שמשתמש והתמכר לסמים, אלא לכל מי שנפגע כתוצאה מהשימוש שלו בסמים. הפגיעה היא למעשה רחבה מאוד והיא כוללת את כל החברה, את כל אחד ואחת מכן. רבים מאלו שנפגעו מפריצה לביתם או למכוניתם, ממקרי אלימות או מתאונת דרכים, הם למעשה "נפגעי סמים" - קורבנות של שימוש בסמים או אלכוהול של מישהו אחר. יש גם כמובן את הפגיעה הכלכלית שהשימוש בסמים גורם לכולנו: עליית מחירי הביטוח עקב ריבוי מקרי תביעות, ומימון באמצעות מיסים של מע' ציבורית רחבה המתמודדת עם התופעה - משטרה, בתי משפט, בתי כלא וגורמי טיפול.

אבל במאמרי זה לא אתמקד בכל מי שנפגע מהסמים בחברה הרחבה, אלא בנפגעים העיקריים - בני המשפחה המכורה ובעיקר הילדים שגדלים בה.

אתייחס כאן להורה המתמכר בלשון זכר, אולם חשוב לי להדגיש כי ישנן משפחות רבות שבהן המכורה היא האישה - האימא. כאשר זהו המצב, ובמיוחד כשהאם מגדלת את ילדיה לבד, הנזקים והקשיים איתם מתמודדים הילדים, הם רבים יותר.

המשפחה המכורה

ביטוי זה משקף את מציאות החיים של המשפחה, אשר מאבדת את יכולתה לשלוט במהלך החיים התקין שלה, במקביל לאיבוד השליטה של המכור במהלך החיים הפרטי שלו. המשפחה כולה מתארגנת סביב המכור וצרכיו וסביב ההתנהגויות הקיצוניות והבלתי צפויות שלו המושפעות מהסמים או האלכוהול שצרך, או מחסרונם (שגורם לכמיהה וקריז).

התפקוד המשפחתי והיחסים במשפחה תלויים בסם ובהשפעותיו ולכן מתפתחת אצל כל המשפחה סוג של תלות בסם. עם הזמן המשפחה מסתגלת ומתארגנת כך שתוכל להתמודד עם ההתמכרות שבתוכה, אבל באופן אבסורדי, דווקא בגלל ההסתגלות הזו, היא הופכת בסופו של דבר למע' שמשמרת ומזינה את ההתמכרות.

למרות התפקיד המרכזי והמשמעותי שמקבלת ההתמכרות במשפחות האלה, היא בד"כ נשמרת כסוד גדול. כנראה משום שעצם ההכרה בקיומה תדגיש את החולשה וחוסר האונים שבני המשפחה חשים בהתמודדות מולה ואת הבושה והאשמה על כך שההתמכרות הפכה להיות חזקה מהם והם אינם מצליחים להתגבר עליה.

המשפחות עוברות עם הזמן תהליך של התגברות הסובלנות להתנהגותו של המכור ולהשפעות הסם ושבירה של המע' הערכית - שקרים רבים, התעללות, הזנחת הילדים, אלימות, חשיפת הילדים לעולם הסמים והעבריינות ועוד.

בכל פעם חוצים עוד "קו אדום" שבעבר חשבו שלעולם לא יגיעו אליו - ממש בדומה לתהליך ההידרדרות שעובר המכור בעצמו.

בת הזוג והילדים אשר מרגישים שהם מאבדים שליטה ויציבות בחייהם, מפתחים לעיתים קרובות מחלות פסיכוסומאטיות או נפשיות שונות וגם התמכרויות מקבילות (התמכרות לתרופות, בעיות אכילה, הימורים, התמכרות לעבודה וכמובן התמכרות לסמים ואלכוהול)

היחסים בין בני הזוג מאופיינים ב - מה שמכונה "תלות שיתופית":

כיוון שחייה של בת הזוג הופכים יותר ויותר מושפעים ע"י המכור והסם שלו, הרי שהיא הולכת ומאבדת את הזהות העצמית שלה ואת יכולתה לביטוי עצמי והתפתחות אישית.

מנגד, היא מקבלת פיצוי: היא הופכת להיות האחראית הכמעט בלעדית על המשך תפקודה של המשפחה ולכן מתמלאת תחושה של ייעוד ומרכזיות שיוצרת אשליה של כוח.

ומה קורה לילדים במשפחה המכורה?

בואו נתחיל עם נתוני הפתיחה שאיתם הם באים אל העולם:

כ - 150 תינוקות מכורים לסמים נולדים בארצנו מדי שנה. (לאמהות שהשתמשו בזמן ההיריון בהרואין וקוקאין) תינוקות אלו סובלים מיד עם לידתם מתסמונת גמילה חזקה וקשה שמתבטאת ב: הזעת יתר, בכי בלתי פוסק, התכווצויות בשרירים, איבוד נוזלים, רגישות לאור ולמגע וכו'. ברוב המקרים התינוקות מתגברים על התסמונת תוך מס' ימים אבל נשארים להם נזקים פיזיולוגים ונוירולוגים לכל החיים.

גם אם לא חוו "קריז", תינוקות שנחשפו ברחם אימם לסמים ולאלכוהול, הם תינוקות בסיכון גבוה ללידה מוקדמת, מומים מולדים, פיגור בגדילה, ובעיקר - נזק מוחי קל שמתבטא במגוון של בעיות כמו: הפרעת קשב וריכוז, היפראקטיביות, הפרעות במוטוריקה וקואורדינציה, אינטליגנציה נמוכה והפרעות בזיכרון.

מחקרים שנעשו בארץ ובחו"ל מצביעים על כך שאצל ילדים שגדלו בהמשך חייהם בסביבה מטפחת ומפתחת - בעיקר ילדים שניתנו לאימוץ, פחתו עם השנים, סוג וחומרת הבעיות הללו, ואילו אצל ילדים שהמשיכו את חייהם בסביבה שהזניחה אותם ולא הייתה מסוגלת להתמודד עם קשייהם המיוחדים, הבעיות החמירו ונוספו עליהן בעיות וקשיים נוספים.

ADHD - הפרעת קשב וריכוז

מחקרים מצאו שאצל ילדים להורים מכורים לסמים ולאלכוהול יש אחוזים גבוהים יחסית הסובלים מ - ADHD. ידוע שהפרעה זו נגרמת גם כתוצאה מגורמים גנטים / תורשתיים וגם מגורמים סביבתיים (כמו מצוקה נפשית מתמשכת).

חלק ניכר מההורים המכורים מדווחים על קשיים שהיו להם בילדותם בלימודים ובהסתגלות בביה"ס, אשר גם אם לא אובחנו אז, מעידים על מה שאנחנו מכירים כיום כקשיי קשב וריכוז.

יש הרבה מחקרים כיום שמצביעים על הקשר בין ADHD לבין התמכרות לאלכוהול ולסמים. הטענה היא שהסיכוי שלהם להתמכרות גבוה פי 3-5 מזה של אוכלוסיה אחרת. על אחת כמה וכמה כשהילד חי בסביבה שאינה מאבחנת את בעיותיו ואינה משקיעה בו ומספקת לו טיפול מתאים.

התמכרות

ילדים להורים מכורים נמצאים בסיכון גבוה פי 5 מהאוכלוסייה הרגילה לפיתוח התמכרות בעצמם. גם בשל קיומם של גורמים גנטים ותורשתיים, וגם בהתחשב בתהליכים התפתחותיים של חיקוי ולמידה של דרכי התמודדות במשפחה, הזדהות עם ההורה המכור וסביבה שמציעה הרבה יותר נגישות ולגיטימציה לחומרים ממכרים.

הזנחה והשפעותיה

משפחות נורמטיביות מתארגנות בד"כ עפ"י הצרכים של הילדים, וגם עוברות את שלבי ההתפתחות שלהן בהתאם לשלבי ההתפתחות של הילדים.

אין הדבר דומה במשפחה מכורה, אשר מתארגנת בעיקר עפ"י המכור וצרכיו. פעם הוא נקי ואח"כ מועד, פעם לוקח סם שעושה אותו רדום ופעם משהו שעושה אותו מלא מרץ ופעיל, סף התסכול שלו נמוך מאוד ולכן הסיכוי להתפרצות אלימה עומד באוויר כל הזמן ויוצר אוירה של פחד.

הילדים במשפחה כזו נשכחים! צרכיהם מוזנחים, הם אינם מקבלים התייחסות חינוכית עקבית וגבולות ברורים. יש מעברים חדים בין אדישות וחוסר פיקוח לבין ענישת יתר.

לעיתים קרובות הם נופלים קורבן לאלימות פיזית, מינית ונפשית מהוריהם או מאחרים הנמצאים בקרבת המשפחה או בתוכה, ומנצלים לרעה את חוסר היכולת של ההורים להגן על ילדיהם ואת הצימאון של הילדים לדאגה ותשומת לב.

הילדים במשפחות מכורות נחשפים לפחדים רבים כגון: פחד מאלימות, פחד ממוות של אחד ההורים ופחד מנטישה. בנוסף, הם מתמודדים עם תסכול וחוסר אונים עקב אי יכולתם לשנות את המצב וכן בושה ובדידות רגשית כתוצאה מהקוד המשפחתי של ההכחשה וההסתרה.

בתוך הבלבול, חוסר האונים וחוסר השליטה שקיימים במשפחה המכורה, הילד לומד לחיות עפ"י שלושת הלאווים:

לא לבטוח, לא להרגיש, לא לספר

לא לבטוח - בהוריו ובמבוגרים בכלל. ההורה המכור, שאמור היה לשמש לו עוגן של ביטחון ויציבות, הפך לגורם שמערער את עולמו ומטלטל את חיי המשפחה בהתאם לצרכיו האישיים ולתלות שלו בסם.

לא להרגיש - לרגשותיו אין כל תוקף ומשמעות. הוריו עסוקים בעצמם ואינם פנויים לראות, להבין ולהתייחס לצרכיו ולרגשותיו, וממילא אינם מסוגלים לעשות את השינוי הנדרש כדי להקל עליו מבחינה רגשית.

לא לספר - הקוד המשפחתי הוא שאת הסיפור הטראגי של המשפחה אסור להוציא החוצה ואם יעשה זאת הוא עלול להיחשב כבוגד בעיני הוריו ולעתים קרובות גם בעיני המשפחה המורחבת.

תפקידים במשפחה

הילד ההורי / הגיבור - למרות שהם רק ילדים, איבוד השליטה של ההורים מגייס אצלם צורך פנימי להציל את המשפחה ואז לעתים קרובות הם נכנסים לתפקיד זה. הילד ההורי מתנהג כפי שמצפים ממנו ואינו מוסיף טרדות להוריו, לוקח על עצמו תחומי אחריות בבית כמו: טיפול באחים קטנים, הכנת אוכל, ותחומים נוספים בניהול הבית. בנוסף, הוא לוקח על עצמו להיות זה שדואג להוריו - לדוגמה: לוקח את ההורה לטיפול גמילה או לטיפול רפואי, מפשר בין ההורים כשהם רבים ואפילו מגן בגופו על אמא או אח קטן מפני התפרצות אלימה של האב. הילדים האלו הם בעלי פוטנציאל הישרדות גבוה בד"כ, אבל לעתים הם נשברים אחרי תקופה מסוימת ועוברים לתפקיד האחר שאופייני לילדי מכורים -

השעיר לעזאזל - מטרתו של תפקיד זה היא לנקז את הבעיות המשפחתיות לכיוון אחר. זה מתבטא בהתנהגות מופרעת ואלימה, בשימוש בגיל מוקדם בסמים ואלכוהול, פיתוח של הפרעה כלשהיא, מעורבות במעשים עבריינים ועוד. תפקיד זה הוא פונקציונאלי למשפחה המכורה משום שהוא מעביר את מוקד תשומת הלב מהבעיה המוכרת (התמכרות ההורה) לבעיה חדשה. כך יוצאת המשפחה ממצב של ייאוש, תקיעות וחוסר אונים למצב של התגייסות והתמודדות חדשה.

בשני המקרים אנחנו רואים שהילדים (באופן בלתי מודע כמובן) מוכנים למעשה להקריב את ילדותם, צרכיהם והתפתחותם התקינה לצורך הצלת המשפחה.

דינאמיקה משפחתית כזו, שסוחפת את הילדים להקריב את עצמם כדי למצוא פתרונות לאי היציבות המשפחתית, גורמת נזקים חמורים להתפתחותם הנפשית של הילדים ולצמיחתם האישית.

סבים וסבתות וקרובי משפחה אחרים, נכנסים לעתים קרובות לנעלי ההורים שמתקשים לגדל את ילדיהם בעצמם. התמיכה הזו, שמוענקת ע"י המשפחה המורחבת, היא בעלת תפקיד משמעותי ביותר בשמירה על בריאותם וביטחונם של הילדים בזמנים קשים. לעתים קרובות הסבים או הדודים הם העוגן היחידי בחייהם של אותם ילדים אשר נותן להם יציבות וביטחון.

אבל לצערנו, במקרים רבים המשפחה המורחבת אינה מסוגלת להתמיד בגידול הילדים לאורך זמן ואז הילדים נחשפים שוב לחוויית הנטישה וחוסר היציבות שמאפיינים את חייהם ממילא. בנוסף, נוצרים מתח ותחרות בין ההורים שכשלו בתפקידם ובין ההורים שלהם שממלאים את מקומם.

גם כך יש בד"כ היסטוריה של יחסים מתוחים ועימותים רבים עם משפחת המוצא כגורם להתמכרות וכתוצאה ממנה.

במחקר של הרשות למלחמה בסמים שפורסם לאחרונה, מצוטטים מתבגרים שהם ילדים להורים מכורים לסמים ואלכוהול שמתארים את החווייה הסובייקטיבית שלהם כילדים שגדלים בסביבה משפחתית מכורה

החשיפה לשימוש בסמים - (דורון) "תביני מה זה בתור ילד קטן לחזור הביתה ולא לראות את אמא וגם אם כבר רואים אותה אז היא מסטולית. יושבת על הספה לא רואה בעיניים. ורואים דברים: פילטרים של סיגריות, ניירות כסף, קוק פרסי. ידעתי הכל, הייתי בעצם אחד מהם חוץ מהשימוש. כשאבא היה יוצא מבית סוהר הייתי יושב בחדר עם שניהם מסתכל עליהם ורואה אותם מעשנים והעשן נכנס לי לאף ואני כאילו כרגיל צוחק איתם, מדבר איתם. הייתי אחד מהם - יודע הכל: סמים, כלא, סוהר, ומשטרה מניאקים - שונא אותם".

(טוני) "לילה אחד קמתי והרגשתי שמשהו לא בסדר והלכתי במסדרון שבבית ויש שם שירותים. ראיתי את אמא שלי מזריקה. פעם ראשונה בחיים. כי כל הזמן היא אמרה לי - אני לא מזריקה! ואני בתור ילד אמרתי לה: אל תזריקי, זה מסוכן בגלל מנת יתר.. וראיתי אותה, זרוקה עם מזרק צמוד ליד, שכובה לא זזה. שלוש שעות לא זזתי מהמקום עד שהתעוררה ורק הסתכלתי עליה"

אלימות בבית - (אלון) "הייתי אוהב אותו אבל הוא עשה הרבה רע לאמא. בעקרון הוא היה מרביץ רק לה, כאילו לנו האחים פחות, הוא היה הולך למי שמחזיק את הכסף וזאת הייתה בד"כ אמא. אם היא לא הייתה נותנת לו הייתה מקבלת פה כאפה שם כאפה, לפעמים נותנת חזרה."

(דני) "לאבא היו מצבי רוח שונים. לפעמים כעס לפעמים אהבה. היו בבית קללות, מכות ואז פתאום אהבה הכי גדולה שיש. הוא כאילו היה נותן הכל, ותומך ואז ברגע אחד היה מרביץ וצועק. לפעמים היה מרביץ לאמא אבל בחיים לא לפנינו".

חוויית הדחייה - (אסנת) "יכול להיות שהייתה לי אובססיה רצינית כאילו על המשקל. פתאום התחלתי לרזות. היום אני מבינה שחשבתי שככה אוכל למשוך תשומת לב של ההורים שלי. באמת משכתי הרבה תשומת לב מהם אבל הם כעסו עלי. כעסו נורא, כאילו הוצאתי אותם מהריכוז של עצמם. כשהתחלתי להיות בולמית אבא שלי אמר שאם אני רוצה כאילו לא לאכול ולמות זה בסדר מבחינתו, רק שאני לא אקיא כי זה חזירות לאכול ולהקיא וחוץ מזה שאני כ"כ שמנה שלא יזיק לי לא לאכול איזה עשר שנים." (אלון) "הוא היה משפיל אותי כל הזמן, עשיתי מה שהם אומרים - הייתי הולך לבי"ס וזה, אבל כשהייתי חוזר הוא היה אומר לי שאני לא אגיע לשום מקום, שאני אפס. הוא אף פעם לא שאל אותי מה הבעיה, מה חסר לי"

אווירה משפחתית - (נדין) "הייתה המון ריקנות. כל הזמן היינו כאילו ביחד, אבל בפנים כולם לבד. יש לאבא את הרגעים שהוא יכול לשבת עם חברים ולשתות, באותו רגע הוא לא יראה אף אחד. זה הזמן שלו ולא מעניין אותו אף אחד".

התמודדות עם היעדרויות של ההורה - (סיגל) "היא הייתה אומרת לי: אני עוד מעט חוזרת, ואני הייתי אומרת לה: את הולכת ואני לא אראה אותך עכשיו שבוע - עשרה ימים.. הייתי תמיד מחכה לה וכשהייתה חוזרת הייתי שואלת את עצמי מתי שוב תלך. מה שהרגיע אותי זה שהיא תמיד חזרה."

שמירת הסוד המשפחתי - (תמיר) "יעני יש לנו הכל, כאילו לא חסר כלום. כאילו ככה הראיתי לחברים את זה, ותמיד הייתי מביא אותם בשעות הכי נכונות - בבוקר, או ממש בלילה כשכולם ישנים". (דורון) "היינו מתביישים להביא חברים ומקווים שאבא לא יבוא. אז הייתי נבוך ולא הייתי מביא חברים הביתה. היום כשאבא נקי, כל הזמן הבית מלא חברים"

איך בגיל ההתבגרות הילדים האלו תופסים את עצמם - (דימה) "אני כועס על עצמי שהגעתי למצב כזה של מוסדות. מבפנים אני ילד טוב. כולם ילדים טובים, רק עשו טעויות. איזה בן אדם אני? בלב אני בן אדם טוב, אוהב לעזור בכל תחום. אבל אם תעשי משהו רע אני לא אוהב את זה, אם הבן אדם מלשין אני לא אוהב את זה, ואז אני עלול להתפרץ עליו. אבל בסה"כ אני בן אדם לארג', נותן מעצמי הכל."

(גדי) " אני את עצמי עוד לא בניתי, את החיים שלי, אני כ"כ פגוע מהעולם וגם מעצמי... היום אני יכול להסתכל לעצמי בראי. יש קושי, יש מה להמשיך, יש על מה לחפור - למה וכמה"

(אורטל) "אני אספר לילדים שלי כדי שידעו על החיים שלו (אבא שלה) ואיך היו החיים שלי איתו וכל מה שקרה לי. שזה מצב קשה, שלא כל אחד יכול לעזור במצב הזה, ואני הייתי אמיצה למרות הכול"

פעילויות קבוצתיות לילדי מכורים שמתקיימות במסגרת שירותי הרווחה, ופעילויות הכיף וההעשרה שבצידן הן מאוד חשובות וחיוניות עבור הילדים האלו.

המסרים העיקריים המועברים לילדים במסגרת הקבוצות הם:

א. אתם לא לבד - יש עוד הרבה ילדים שחיים בעולם דומה לשלכם. כאן בקב', בסביבה מוגנת מותר לכם לחשוף ולדבר על הסוד.

ב. אתם לא אחראים להתמכרות של הוריכם, אתם מסוגלים לשלוט ולנהל רק את חייכם ויש לכם את הכוח להשתנות ולהשתפר מבחינתכם.

ג. זה בסדר להרגיש ולחשוף רגשות, חשוב לשתף ויש מי שיתייחס ויכול לעזור לכם.

הילדים האלו זוכים מעט מאוד בחייהם להשתתף בפעילויות העשרה וחוויות שמוציאות אותם משגרת היומיום. עולם התוכן שלהם מצומצם מאוד, ואף אחד לא טורח לזהות, ולטפח את הכישרונות האומנותיים או הספורטיביים שיתכן שיש להם.

הפעילויות שאנחנו מעניקים לילדים במקביל לקב': טיולים, קייטנות, ביקורים במוזיאונים וגני חיות, הן חשובות לא פחות. אלו חוויות חדשות ולא מוכרות עבורן שתורמות להרחבת האופקים וחושפות אותם להכרה שאפשר ליהנות, ללמוד, לשמוח ולהתפתח בעולמנו, בלי להשתמש בסמים ולברוח מהמציאות.

כי בינינו - ממציאות כמו שהם מכירים אותה, מי לא היה רוצה לברוח?
שונא את עצמי מניעת עישון כעס עצמי סיפוק מיני כיבושים מיניים שנאה מצוקה נפשית טענה ירידה במשקל מיניות כועס איך להיגמל גמילה גמילה מהתמכרויות גמילה מהתמכרות התמכרויות התמכרות טיפול בהתמכרויות טיפול בהתמכרות להיגמל להיגמל מהתמכרויות להיגמל מהתמכרות לטפל בהתמכרויות לטפל בהתמכרות מכור משפחה סמים
חיים לאחר המוות, משמעות החיים, התאבדות, למה לחיות, למה חיים, למה מתים, חיים ומוות, נצחיות הנשמה, אחרי המוות
חיים לאחר המוות, משמעות החיים, התאבדות, למה לחיות, למה חיים, למה מתים, חיים ומוות, נצחיות הנשמה, אחרי המוות
...המוות, משמעות החיים, התאבדות, למה לחיות, למה חיים, למה מתים, חיים ומוות, נצחיות הנשמה, אחרי המוות האם יש סיבה לחיות אם בסוף מתים? האם יש בכלל סיבה לקיום אם בסופו של דבר אנחנו מתים? זו שאלה שאליעד מנסה לפרק בהרצאה. השאלה מתחילה במחשבה על מוות: אם בסוף כולם מתים, למה בכלל להתאמץ, ללמוד, לעבוד, או לנסות להשיג דברים בחיים? אליעד מסביר שהשאלה הזו נפוצה ומופיעה במגוון צורות, אצל אנשים דתיים וחילונים כאחד. הוא מביא דוגמה של רב שאומר: לא יכול להיות שאני סתם חי, עובד ומתאמץ, ובסוף הכל נגמר. חייב להיות המשך...
האם אני מרגיש רק רע? האם אני מרגיש טוב? יכול להיות יותר רע, יכול להיות יותר גרוע, האם אני רוצה משהו? האם אני לא רוצה שום דבר? הכל אבוד, דיכאון קיצוני
האם אני מרגיש רק רע? האם אני מרגיש טוב? יכול להיות יותר רע, יכול להיות יותר גרוע, האם אני רוצה משהו? האם אני לא רוצה שום דבר? הכל אבוד, דיכאון קיצוני
...אני מרגיש רק רע? האם אני מרגיש טוב? יכול להיות יותר רע, יכול להיות יותר גרוע, האם אני רוצה משהו? האם אני לא רוצה שום דבר? הכל אבוד, דיכאון קיצוני האם באמת הכל רע, או שיש משהו טוב בחיים? אליעד כהן מסביר שאנשים רבים מתלוננים ואומרים: אני מרגיש רק רע, כל החיים שלי הם סבל מתמשך, הכל נראה לי רע מאוד ואין שום דבר שאני רוצה או נהנה ממנו. אך הוא מבהיר, שגם מי שטוען שהכל רע לו, עדיין לא הגיע למצב הכי גרוע האפשרי. הוא מביא כדוגמה אדם שאומר שהוא לא רוצה שום דבר, ושאין שום דבר שמושך או מעודד אותו בחיים. במקרה...
האם יכול להיות חכם בתחום אחד אבל טיפש בתחום אחר? האם מדענים חכמים? מדענים שחזרו בתשובה, תורה מול מדע, חוכמת היהדות, אנשים חכמים רק בתחום אחד, האם יש לי שכל? האם אני חכם? מדעים מדויקים, מדעי החברה, מדעי הנפש
האם יכול להיות חכם בתחום אחד אבל טיפש בתחום אחר? האם מדענים חכמים? מדענים שחזרו בתשובה, תורה מול מדע, חוכמת היהדות, אנשים חכמים רק בתחום אחד, האם יש לי שכל? האם אני חכם? מדעים מדויקים, מדעי החברה, מדעי הנפש
...האם מדענים חכמים? מדענים שחזרו בתשובה, תורה מול מדע, חוכמת היהדות, אנשים חכמים רק בתחום אחד, האם יש לי שכל? האם אני חכם? מדעים מדויקים, מדעי החברה, מדעי הנפש במהלך ההרצאה, אליעד כהן עוסק בשאלה האם יכול להיות אדם חכם בתחום אחד אך טיפש בתחום אחר, ומעלה את רעיון ההבחנה בין חוכמה לבין ידע. הוא שואל אם יש לאדם חכמה שיכולה להיות ממוקדת בתחום מסוים, ולא בהכרח בתחום אחר. לדוגמה, אדם יכול להיות מתמטיקאי מעולה, לפתח נוסחאות מתקדמות ולמצוא פתרונות טכנולוגיים כגון פיתוח מנוע למטוס, אך לא בהכרח להבין תחומים...
שכל / חוכמה. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי?
...אמיתי? מהו שכל מוגבל? מהו שכל אין סופי? פילוסופיה. לוגיקה. בעיית האינדוקציה. אינדוקציה. דדוקציה. שכל. מהו שכל אמיתי? מהו שכל מוגבל? קיימים 2 סוגים של שכל. שכל מוגבל וסופי ושכל אין סופי. השכל של האדם האנושי הוא השכל הסופי. השכל של המציאות ושל האמת האובייקטיבית, הוא השכל האין סופי. מה ההבדל ביניהם? עיקר מהותו של השכל המוגבל, היא חוסר היכולת שלו לראות 2 דברים שונים כדבר אחד. שכל מוגבל רואה בשני הצדדים של המטבע שני ניגודים, במקום לראות בהם מהות אחת. כפי שכבר ביארתי מספר פעמים, מצד מהותה של המציאות,...
איך לחשוב חיובי? חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, איך לא לחשוב שלילי? מחשבות רעות, מחשבות טובות, להתחבר לטוב, להאמין לטוב, מחשבה חיובית, מחשבות חיוביות
איך לחשוב חיובי? חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, איך לא לחשוב שלילי? מחשבות רעות, מחשבות טובות, להתחבר לטוב, להאמין לטוב, מחשבה חיובית, מחשבות חיוביות
...לחשוב חיובי? חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, איך לא לחשוב שלילי? מחשבות רעות, מחשבות טובות, להתחבר לטוב, להאמין לטוב, מחשבה חיובית, מחשבות חיוביות איך להפסיק לחשוב שלילי ולהתחיל לחשוב חיובי באמת? אנשים רבים מבינים שהרגשות שלהם מושפעים מהחשיבה שלהם, ושמחשבות חיוביות יוצרות תחושה טובה, בעוד מחשבות שליליות מובילות לתחושות שליליות. אך לעיתים, כשאדם מנסה להילחם בשליליות על ידי מחשבות חיוביות בכוח, הוא עלול להרגיש גרוע יותר. זה קורה כי המוח שלו פשוט לא מאמין למחשבות החיוביות האלה, ולכן מתנגד להן ומחזק דווקא...
הסקה מילולית, שאלות חשיבה מילולית, הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, ההבדל בין כל לבין רק, ניתוח הנחות יסוד, מה ניתן להסיק? תרגול חשיבה מילולית, הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי, תרגול הבנה והסקה, פסיכומטרי מילולי
הסקה מילולית, שאלות חשיבה מילולית, הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, ההבדל בין כל לבין רק, ניתוח הנחות יסוד, מה ניתן להסיק? תרגול חשיבה מילולית, הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי, תרגול הבנה והסקה, פסיכומטרי מילולי
...מילולית, שאלות חשיבה מילולית, הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, ההבדל בין כל לבין רק, ניתוח הנחות יסוד, מה ניתן להסיק? תרגול חשיבה מילולית, הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי, תרגול הבנה והסקה, פסיכומטרי מילולי מהי חשיבה מילולית וכיצד היא עוזרת בפסיכומטרי? חשיבה מילולית היא מיומנות של ניתוח והבנת משפטים, טענות והנחות יסוד. אליעד כהן מסביר שהיכולת להסיק מסקנות מטענות מילוליות היא קריטית בפרק המילולי בפסיכומטרי, שבו מוצגות טענות מחויבות (אמיתות ודאיות) וטענות אפשריות, ועל הנבחן לזהות איזו מסקנה ניתן או לא ניתן...
נפרדות, היא אחדות - למה שלמות הנפרדות, היא שלמות האחדות?
...- למה שלמות הנפרדות, היא שלמות האחדות? ובו יתבאר, מדוע ולמה, שלמות הנפרדות ושלמות האחדות, היא אחת? דהיינו, שאין סוף נפרדות ואין סוף אחדות, זה אותו הדבר ממש. כי בעולם שלנו, יש גם מהות וגם צורה. והצורה, נפרדת מהמהות שלה. וכל זמן שהמהות נפרדת מהצורה, הרי שזו לא שלמות האחדות, כי המהות נפרדת מהצורה. אבל זו גם לא שלמות הנפרדות, כי הצורה מחוברת ונמצאת באחדות, עם המהות שלה. וגם אם הן אינן ישות אחת ממש, עדיין הצורה מחוברת בדרך כלשהי, למהות שלה. דהיינו, שיש גם אחדות וחיבור, של לפחות שתי ישויות, בכל מצב שהוא...
לשלוט במציאות, כוח המחשבה, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון, רצון לשנות את המציאות, לצאת מהחושים, להשתחרר מהחושים, לשנות את חוקי הפיזיקה
לשלוט במציאות, כוח המחשבה, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון, רצון לשנות את המציאות, לצאת מהחושים, להשתחרר מהחושים, לשנות את חוקי הפיזיקה
...דבר העומד בפני הרצון, רצון לשנות את המציאות, לצאת מהחושים, להשתחרר מהחושים, לשנות את חוקי הפיזיקה האם ניתן לשלוט במציאות בכוח המחשבה? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת את האפשרות לשלוט במציאות באמצעות כוח המחשבה והרצון. הוא מתחיל מנקודת המוצא שבה האדם שואל את עצמו אם ניתן לשנות את המציאות בעזרת כוח הרצון בלבד. אליעד מבהיר שהמציאות, כפי שהיא נחוויית על ידי האדם, תלויה בראש ובראשונה ברצונו ובמחשבותיו של האדם. הוא מציין שהאמונה אין דבר העומד בפני הרצון נכונה באופן חלקי בלבד. כדי להבין זאת, הוא משתמש בדוגמה...
רופא חולה, מורה ותלמיד, האם הרופא חולה? האם הרופא בריא? לאיזה רופא ללכת, הבריאות של הרופא, יחסי רופא וחולה, רופא שרלטן, להתרפא על ידי רופא חולה או בריא, תסמינים של מחלה, חולה רוחני
רופא חולה, מורה ותלמיד, האם הרופא חולה? האם הרופא בריא? לאיזה רופא ללכת, הבריאות של הרופא, יחסי רופא וחולה, רופא שרלטן, להתרפא על ידי רופא חולה או בריא, תסמינים של מחלה, חולה רוחני
...מורה ותלמיד, האם הרופא חולה? האם הרופא בריא? לאיזה רופא ללכת, הבריאות של הרופא, יחסי רופא וחולה, רופא שרלטן, להתרפא על ידי רופא חולה או בריא, תסמינים של מחלה, חולה רוחני מהי המשמעות של השאלה האם הרופא עצמו חולה או בריא? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה הפילוסופית והמעשית של האם יש חשיבות אם הרופא עצמו חולה או בריא כאשר הוא מטפל בחולה. זהו נושא שמעלה את השאלה לגבי האמינות של טיפול רפואי והקשר בין החולה לרופא. כיצד השפעתה של מחלה על חולה משפיעה על מערכת האמונות וההבנות שלו? אליעד מדבר על מצב שבו אדם...
בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב
בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב
...מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב מה המשמעות האמיתית של לתת מאה אחוז מעצמך? אליעד כהן מסביר מה זה אומר לתת מעצמך מאה אחוז, מושג שנשמע פשוט אבל משמעותו עמוקה בהרבה ממה שמקובל לחשוב. לתת מאה אחוז לא מסתכם רק בהקרבה פיזית או אפילו במוות למען משהו מסוים, אלא בהקרבה מוחלטת של התודעה שלך. לתת מאה אחוז זה לא רק להיות מוכן למות למען מטרה מסוימת אלא גם להרוג חלק מהתודעה שלך, ואף לבטל אותה לחלוטין למען אותה מטרה. דוגמה אישית...
עיצוב אמונות - מקצוע חדש... האמנם?
...חדש... האמנם? / עמית לביא אני מעצב אמונות. Believe Design L.T.D. מה זה אומר? הכוונה פשוטה מאוד. אני טוען שכולנו מעצבים את האמונות שלנו במהלך חיינו. אבל אנו לעיתים פועלים כאוטומטים ולכן, פעמים רבות אנו נכשלים ולא מאושרים מספיק מחיינו ובחיינו. זה הכל תלוי באמונה. איזה אמונה מזינה אותנו? האם אמונה שאנו לא מסוגלים או אמונה שאנו לא מוצלחים? עלינו לזהות את האמונות שלא עוזרות לנו לגדול ולשנות אותן לאמונות גדולות צבעוניות ויפות שמפרגנות למי שאנחנו, ושמעודדות אותנו להגשים את עצמנו ולחוות יותר סיפוק, שמחה...
זיכרון - איך לא לשכוח את הדברים החשובים בחיים?
...את הדברים החשובים בחיים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על זיכרון - איך לא לשכוח את הדברים החשובים בחיים?. הרצאה על זיכרון - איך לא לשכוח את הדברים החשובים בחיים? ועוד. זיכרון, השאלה שאנשים שואלים, היא איך בן אדם יכול לשפר את הזיכרון שלו. בני אדם אומרים לפעמים, יש לי כל כך הרבה דברים לעשות, אם רק הייתי זוכר הייתי עושה, אבל אני שוכח. הדבר החשוב ביותר שחשוב שבן אדם יזכור זה את התובנות בחיים שלו. אדם הגיע לתובנה מסוימת, והוא רוצה לזכור אותה וליישם, ועכשיו הוא שואל, איך אני אמור לזכור...
הכרת תודה, אסירות תודה, הודיה, הערכה - מבוא
...- מבוא הכרת תודה, תודה, אסירות תודה, הודיה או הערכה היא רגש או עמדה המכירה בתועלת שהתקבלה או תתקבל, או הבעתם של רגש או עמדה אלה. הבעת תודה נחשבת לאחד מכללי הנימוס בחברות רבות. תודה בתרבות תודה היא אחד המושגים או אחת החוויות המשמעותיות והמוערכות ביותר בדת בפילוסופיה ובספרות, ונחשבת כבר מאות שנים למידה טובה, לפעילות רצויה או הכרחית מבחינה מוסרית או למצווה דתית. חקר התודה בפסיכולוגיה בשנים האחרונות החלו לחקור את חוויית התודה באופן מדעי, במסגרת הפסיכולוגיה החיובית, וספר שמרכז מידע על מחקר זה תורגם לעברית...
אילו שאלות לשאול בראיון עבודה? מה חשוב יותר לדעת על המרואיין?
...בראיון עבודה? מה חשוב יותר לדעת על המרואיין? ראיון עבודה. בהמשך למאמר כיצד לראיין עובדים (בעיקר לתפקיד ניהולי) ? אילו שאלות הכי חשוב לשאול ואיך בדיוק? אוסיף כי בדרך כלל בראיונות עבודה המרואיין מספר על הצלחותיו. הפעם היחידה שבה בדרך כלל מעלים את החסרונות של המרואיין היא כאשר שואלים אותו את השאלה השבלונית הנצחית מהם החסרונות שלך או אמור 3 דברים שבהם אתה חלש. כל מרואיין כמובן שהתראיין יותר מפעם אחת, כבר יש לו בראש תשובה מוכנה לכל השאלות האלו. בדרך כלל רוב ככל הראיון עבודה ממוקד בכך שהמרואיין מספר על...
פרשת ויצא - עמך גויים יירש
...עקרה לא ילדה מס ישעיה הינה החמישית בסדרת שבתות נחמה שלאחר ט באב. מהותה של נחמה איננה, בחינת רק צער על העבר, על שארע, מהותה של נחמה הינה הראיה העתידית. ראיה זו של האור בקצה המנהרה. ראיה שכזו מהווה יכולת בניה לעתיד נכון ומתוקן יותר. או הנביא הרחיבי מקום אהלך ויריעות משכנותיך כהכנה לימין ושמאל תפרצי וזרעך גוים יירש וערים נשמות יושיבו. כדי לזכות לזרעך גוים יירש, יש להרחיב מקום אהלך. דוד נשלח עי אביו ויאמר ישי לדוד בנו קח - נא לאחיך איפת הקליא הזה ועשרה לחם הזה והרץ המחנה לאחיך. יח ואת עשרת חרצי החלב...
דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'
...נכתב במקורותינו: דרך ארץ קדמה לתורה. (תנא דבי אליהו רבה פא) גם נאמר בפרקי אבות: אם אין דרך ארץ אין תורה.. ועולה השאלה - מהו בדיוק דרך ארץ שמקדימים אותו לתורה?? רובנו מפרשים את המושג דרך ארץ כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו? אם כן, יש לברר את המושג דרך ארץ מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג דרך ארץ, בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי...
ואהבת לרעך כמוך - מה הפירוש?
...- מה הפירוש? האם הפירוש הוא שתאהב את חברך כפי שאתה אוהב את עצמך? או, שלא תעשה לחברך מה ששנוא עליך? האם מדובר רק בחברים ומכרים שלי? זה הרבה יותר מכך. ראשית נתמקד במילים רעיך כמוך. הרע שלך - כלומר, האדם האחר, האדם שהוא לא אתה, הוא כמוך. אתה זה הוא והוא זה אתה. אתם למעשה קורצתם מאותו החומר. באתם מאותו מקור. שניכם יולדתם מאישה, לשניכם נשמה ומקור בואכם משותף. במקור הטהור והאנרגטי הייתם למעשה אחד. נעשה רגע מסע אל המקור, אל המוחלט. נראה בעיני רוחנו אנרגיה אחת גדולה שלמה, נדמה זאת כגוש של חומר ללא פגמים...
למה כדאי להיות מסוגל לשלוט במחשבות?
...כדאי להיות מסוגל לשלוט בכוח המחשבה? ברגע שאדם מסוגל לשלוט בכוח המחשבה שלו, החיים שלו טובים יותר מכל כיוון שלא מסתכלים על זה. גם בהווה וגם בעתיד. בהווה המצב שלו טוב יותר, כי הוא בשמחה, הוא יכול להיות שמח בכל זמן נתון ושום דבר לא יכול להשפיע ולשנות את מצב רוחו לרעה. בנוסף גם בעתיד מצבו יהיה טוב יותר, כי ברגע שאדם שמח וטוב לו, יכולת הריכוז שלו עולה, יכולת היצירתיות שלו עולה, הוא חושב בצורה חיובית יותר, רואה תמיד מה הוא כן יכול לעשות, מתמקד בלמצוא פתרונות ולא בלמצוא בעיות, וכך הוא מוביל את עצמו להצלחה...
הדרך הרוחנית - העברה אנרגטית - מורה רוחני
...מורה רוחני חווייתי חוויה אנרגטית חזקה. נראה לי שמדובר ב - transmission (העברה אנרגטית) שקיבלתי מנוכחותו. מהיכן שאני עומד, אני רואה בבירור שההתעמקות בעניינים האנרגטיים ובעבודה עליהם היא לא יותר מפאזה, שאפשר לעבור בדרך הרוחנית ואפשר שלא. כמו אמונה במושג האלוהים, בקריסטלים, בשחזור גלגולים או כל אמונה אחרת - התקדמות אמיתית היא ההבנה שגם זה טריפ שאתה ממציא, וחי בו וגם סובל בו, עד שתפסיק לדמיין. התעוררות היא לא כשהצאקרה סוף סוף מתפוצצת, אלא כשמתייאשים מעבודת הפרך האנרגטית הדמיונית, שלעולם אינה נגמרת
אגנוסטיות - מבוא
...או אגנוסטיציזם היא השקפה פילוסופית שלפיה אין להניח או להסיק דבר לגבי דברים או גורמים שקיומם עדיין לא הוכח, כאשר הכוונה היא, שאין להניח שהם בכלל אינם קיימים או להצמד לאמונה שהם אכן קיימים. בהקשר של האמונה באלוהים, על פי ההשקפה האגנוסטית, אין שלילה מוחלטת של קיומו האפשרי של האלוהים, אך היא גורסת שאין באפשרות האדם והמדע להוכיח אם דבר כמו אלוהים, או כל דבר רוחני אחר שהוא מעבר לטבע ולתפיסה החושית - קיים או לא. השקפה זו מתייחסת בעיקר לאלוהות, אך גם לכל דבר הנמצא מחוץ להשגת החושים ולהיסק השכלי, ועל פיה...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשנות תכונות אופי? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בזוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מי ברא את אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? למה לא להתאבד? האם הכל אפשרי? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
להציב מטרות כספיות לא יכול בלי זוגיות פער בין התפיסה החברתית להעצים אותך לטפל בחרדת בחינות להתמודד עם הפרעת קשב פחד בילדים פחד להיכשל בלימודים איך ליצור לעצמך ביטחון עצמי שקרי? סנוביזם או ביישנות להתאהב בי האם אפשר לשלוט בהתאהבות? הדרך אל האושר המוחלט מאושר ממה לשכנע אקסית להתגעגע עירום וחשק מיני יכולת להחליט איך אינטרסים משפיעים על החלטות? להתמודד עם התנגדויות להתמודד עם ריקנות וחוסר משמעות טיפול חוסר מוטיבציה כישלון חוזר הוזלת מוצרים לתמחר מוצר חדש חינוך ילדים והצבת גבולות האם לפנק ילד? דרגה רוחנית לימוד מודעות עצמית הדחקה של הפרעה נפשית עובד מוח של משוגעים פרידה מהאקס עדיין אוהב את האקסית זווית היישום בעד ונגד כשל שרירי באימון בורא לעולם ויכוח בין מאמין לאתאיסט חיפוש הארה רוחנית מי הגיע להארה? טוב להיות אלוהים להיות אלוהים דרך כל רצון ופעולה למה נשים רוצות רק את הכסף שלי? טריקים לכסף המשמעות של החיים משמעות החיים כמשחק מסירת מידע שלילי לפרש פירוש חיובי אולי אני רובוט? האם אלוהים חושב שיש לנו בחירה חופשית? מה הסיכוי שאלוהים ברא את העולם? מערכת היחסים שבין אלוהים לבין העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי למתבגרים, מאמן אישי לילדים, קואצ'ר אישי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0930 שניות - עכשיו 17_09_2025 השעה 00:07:31 - wesi4