ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שקר ✔ספק אמיתי, וודאות אמיתית, כנראה אולי, חוויה רגשית, מחוייב המציאות, מציאות לא הגיונית, שקרים קטנים ✔* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו +...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 ספק אמיתי, וודאות אמיתית, כנראה אולי, חוויה רגשית, מחוייב המציאות, מציאות לא הגיונית, שקרים קטנים
* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא:

ספק אמיתי, וודאות אמיתית, כנראה אולי, חוויה רגשית, מחוייב המציאות, מציאות לא הגיונית, שקרים קטנים.

שאלה: האם הרצון שלנו, הוא זה שגורם שיהיה לנו רע?

אליעד: האם יכול להיות לך רע, בלי שיהיה לך רצון? לא. אז זה אומר שאם לא היה רצון, לא היה רע, נכון? אמנם יש אפשרות שאולי הרצון יעשה טוב, אבל אני חושב שגם כשהרצון עושה טוב, זה רע, למה? כי הטוב שלך תלוי במשהו, אתה לא אדם חופשי, לא טוב לך מבפנים.

כאשר אתה אומר שאתה רוצה את זה, פירושו, שרע לי משאר הדברים. לומר, שאני רוצה להיות שבע, זה להיות בחוויה שרעב זה לא טוב.

שאלה: האם יש וודאות בדרך שלך?

אליעד: קודם אתה צריך לשאול, מה היא וודאות? האם יש לך וודאות בדברים אחרים? השאלה שלך נובעת מכך שאתה מרגיש הבדל בין וודאות לספק. מה זה אומר, כאשר אני אומר למישהו, תחפש את האמת, והוא אומר שהוא לא יודע מה היא האמת, הוא למעשה משקר את עצמו, למה? כי הוא כן יודע להבדיל בין אמת לשקר. הכוונה שתלך לפי האמת שלך, איך שאתה מבין מה זה אמת או שקר.

שאלה: איך אני אדע שיש סוף לחיפוש?

אליעד: רק אם תגיע, תדע. אבל החיפוש שלך, הוא מתוך זה שאתה יודע שיש. אם לא היית יודע שיש לא היית מחפש שום דבר. החיפוש שלך מבטא את זה, שבתוכך אתה חושב שיש סוף.

שאלה: אני מרגיש שיש כוח שמפעיל אותי, אבל אני מטיל בו ספק.

אליעד: יש לך ספק, אתה חושב שיש לך בחירה, אבל השאלה היא מי אתה? אולי אתה ישות בחלום של מישהו אחר, אז איך תהיה לי בחירה? קודם כל אתה צריך לבדוק מה מפריע לך. אין טעם לעשות דברים, אם אתה לא יודע מה מפריע לך.

לאדם בחיים יש תחושה שמשהו מציק לו, אבל הוא לא יודע מה מציק לו. יש שני מצבים, או ששום דבר חיצוני לא מציק לך, חוץ מתחושה פנימית שמציקה לך. אבל יש מצב אחר, שהתחושה הפנימית מציקה לי, אבל גם דברים חיצוניים. מה זה אומר? זה אומר שבך יש תחושה שמציקה לך, ואתה לא יודע להגדיר אותה, אבל בפועל היא מתבטאת בדברים קטנים.

אם מקרבים אליך אש וזה מציק לך, זה מקרה פרטי שמציק לך בכללי. כך שדרך הפרטי אתה יכול לגלות על הכללי. אם נכוון אליך אש וזה יציק לך, דרך זה נוכל לברר מה גורם לכך שדברים יציקו לך. אז בו נברר דברים קטנים שמציקים לך ודרך זה נגלה את השורש של מה שמציק לך מבפנים.

המפתח לגן עדן נמצא בשאלה האחרונה. את שואלת שאלה, אבל לא כל כולך שואלת את השאלה. את אומרת, מפריעה לי הנפרדות, אבל מפריעים לי עוד שלושה דברים. כשכול כולך, תהיי בשאלה, שאת רוצה להבין את האחדות והנפרדות הזאת, אז תביני. את לא 24 שעות חושבת על, למה יש נפרדות ואחדות?

שאלה: האם אני צריך לכוון את עצמי למקום מסוים?

אליעד: אני לא רוצה שתכוון את עצמך למקום מסוים. אני רוצה שתגיע להבנה, שתצליח להבין שדבר והיפוכו זה אחד, אז תמיד תהיה חופשי, ואז תמיד יהיה לך טוב מבפנים. זה עניין של הבנה.

שאלה: אז אני לא אהיה, כי הכל מתאפס.

אליעד: אם יש נפרדות, יש גם אחדות, נכון? והמכנה המשותף הוא המהות, נכון? זאת אומרת שיש מהות בתוך הנפרדות, נכון? למהות יש הרבה לבושים גשמיים, ואף על פי כן היא מה שהיא ללא שינוי. כך שההנחה שלך שאומרת, שאם כרגע אני רואה שניים בעיניים שלי, זה לא אומר שהיא נכונה. למרות שאתה רואה שניים זה אחד. אמנם זה נגד השכל, אבל אם היית מסוגל להבין זאת בשכל, היית מצליח לחוות זאת. אם היית רואה שני תפוזים ומבין שזה אחד, היית מבין את האחדות.

שאלה: בדרך שלך אל האחדות, מגיעים להבנה שהכל זה כלום.

אליעד: תשים לב, במשפט הזה אמרת שני דברים הפוכים, להגיד שהכל זה כלום, זה להגיד שני חוויות מנוגדות שקורות בזה אחר זה. כשאתה אומר הכל, אתה רואה נפרדות, ושאתה אומר כלום, אתה לא רואה שום דבר. אז אתה לא חווה זאת, שזה בו זמנית זה אחד, אתה חווה שני חוויות אחת אחרי השנייה. אז אתה לא מגיע לכלום, אלא מגיע לזה, שזה גם כלום. יש הבדל גדול, בין נעלם לי העולם, לבין זה שהכל זה כלום.

רבי נחמן אמר, שכול זמן שהאדם לא תיקן את המחשבה, אסור לו לדבר. הכוונה, אסור לך לחשוב שום דבר. למה? כי כשאתה חושב, אתה מכניס עצמך לבית כלא. כשאת אומרת, הנה קיר, הנה כסא, למעשה את אומרת, הנה צמצום, הנה הפרדה. אבל עדיין לא בדקת מה יש מאחור. אז את כל הזמן יוצרת עוד נפרדות ועוד נפרדות.

הסיבה שאנו חווים צמצום, היא בגלל שאנו אומרים, אם אני חווה כך, אז זה נכון. אבל אם תגידי, אז מה אם אני חווה כך, מי אמר שזה נכון? מצד האמת יש פה הכל, אבל אם לא תפקפקי בחוויה שלך, את תמשיכי לסבול ולחוות נפרדות.

צריך לחבר את השכל לרגש. כשאתה רעב, אתה חווה שאתה רעב, והשכל שלך מבין שאתה רעב, אף אחד לא יסיח את דעתך מהרצון שלך לאכול. זה מה שנקרא שהשכל והרגש מחוברים. זה המקום שאתה צריך להיות, היכן שהשכל והרגש מחוברים. אם אתה רוצה לשאול שאלה, אבל מפחד שהשאלה תברח לך, אז זה אומר שאתה לא נמצא בשאלה ברגש. זה אומר שאתה לא שואל ממקום של אמת, השאלה לא באמת מציקה לך.

שאלה: מה שמציק לי זה, שאחרי כל מה שהבנתי עד היום, אני עדיין ממשיך להיות עבד.

אליעד: אתה צודק במה שאמרת, וזה אמור להציק לך, למה? כי אמרת, שאם אני אהיה במקום שאני מבין, אני ארגיש רע. וזה נכון, כי אתה מבחינתך מבין משהו. וכל זמן שתבין משהו, תמיד תרגיש רע. כל עוד אתה במקום מוגדר, אתה תרגיש רע.

אין לי שום דרך בעולם להסביר לך בלי צורה כל שהיא, וכאשר אני מדבר בצורה כל שהיא, היא שוללת את כל שאר הצורות. זאת הבעיה של התקשורת בינך לבין עצמך, ובינך לבין כל העולם. מה שאני מוכר זה הקדמות של הלא מוגדר. כי אי אפשר למכור את הלא מוגדר. אני לא מוכר את הפיתרון אלא מוכר את הדרך לפיתרון. אם הייתי מוכר לך וודאות, הייתי מוכר לך רעל, ולכן אני לא יכול למכור לך וודאות, אני מוכר לך איך לברר דברים.

שאלה: אז מה עושים?

אליעד: הפיתרון שתלך עד הסוף עם מה שאני אומר, מתוך הבנה שצריך להגיע למשהו אחר, ואז תגיע למשהו האחר. כן תהיה אמיתי עם עצמך ולא תשקר את עצמך.

לאדם קשה לתפוס, למה אם הוא יהיה אמיתי ולא ישקר, זה יביא אותו לאמת? איך זה יגרום לכך שיהיה לו טוב? אבל ככה זה. אל תגידי שאת בטוחה במשהו, אם את לא בטוחה, זה הכל. ואחרי שתדעי שהכל בסדר, אז תוכלי לעשות מה שאת רוצה.

חווית האחדות זה, לראות תפוח כשני תפוחים ושלוש תפוחים, וכן לראות עשרה תפוחים כתפוח אחד, כל האפשרויות קיימות. ואיך לחוות זאת? על ידי שתשאלי שאלות, ותתבונני עמוק פנימה, ואז תביני את זה בשכל, ואחר זה יעבור לך לרגש. כשתהיי בחוויה הזאת, תראי עשרה תפוזים, אבל בו זמנית תראי גם רק אחד. העין מאבדת את המשמעות, זה כבר לא משנה מה העין רואה. זה נהפך לכל אחד.

שאלה: אני מרגיש שאני לא מבין.

אליעד: יפה, זאת כבר הבנה. אם הייתי מבין מה זה לא, אז היית מבין מה זה כן. כל זמן שאתה מגדיר, אתה לא מתקרב להבנה.

שאלה: האם דרך החשיבה אפשר להגיע ללא מוגדר?

אליעד: אפשר, כשהולכים עד לקצה, הכי רחוק שיש, שבמקרה זה גם כאן. כי לצאת משום מקום אפשר מכל מקום. זה ממש עמוק, תשאלי שאלות ואז תכנסי פנימה ותדעי.

שום דבר הוא לא מחויב המציאות. בעיני כל דבר הוא מחויב, למרות שזה לא הגיוני, אבל ככה זה בעיני. מבחינתי, הבקבוק הזה הוא מחויב המציאות, ולכן מבחינתי הוא נמצא בכל מקום. אבל גם השולחן הזה מחויב ולכן נמצא בכל מקום, אבל זה לא הגיוני, לא יתכן ששני צורות שונות יהיו מחויבות, כי אם יש שינוי, אם יש שתי צורות, אז הצורות השונות לא מחויבות, ואף על פי כן כל הצורות מחויבות. שזה דבר והיפוכו, שהרי אם זה צורות זה לא מחויב, כי תמיד יש אחד השונה מהשני, ובכל זאת הכל מחויב. כי בסוף בסוף בסוף, את תביני שהמהות של הדבר והצורה שלו הם אחד.

כהגדרה הדבר לא מחויב, אבל אם היית מבין את הצורה היית יוצא מכל ההגדרות ולא מבין דבר. יש משהו ששונה ממנו, ואף על פי כן הוא כמוהו. אם יש פה בקבוק ואפשר להזיז אותו, אז הבקבוק לא מחויב. אם זה צורה, אז יש משהו ששונה מזה, ואם יש משהו ששונה מזה, אז זה לא מחויב. מחויב פירושו, שלא צריך שתהיה סיבה למה הוא ככה. מחויב פירושו שאפילו אם תעלים אותו הוא יישאר. אם המציאות הייתה מחיבת את קיומו של הבקבוק, אז למה פה אין בקבוק ורק שם, ולכן לא מחויב שיש בקבוק, עובדה שיש דברים אחרים. אבל אם היית מבין שהבקבוק מחויב, אז היית מבין שהבקבוק נמצא בכל מקום.

גם את הכלום, אתה יכול להעלים, איך? הרי הממשות היא ההפך של הכלום. אבל בסוף אתה מבין, שהממשות והכלום הם אחד. איך זה יכול להיות שהכלום והממשות הם אחד?

מה שצריך לעשות, זה לבדוק איך דרך דבר והיפוכו מגיעים לאותה מסקנה. אמרנו שהכל מחויב והכל לא מחויב זה אותו הדבר. תחשוב על זה.

בדרך כלל שאנשים אומרים שהכל אחד, הם מתכוונים להגיד שלכל יש מהות אחת. זה לא בדיוק כך. הכוונה שהכל אחד היא שהמהות והצורה מתחברות. זה נקרא שהכל אחד. קודם אתה מגלה שזה לא משנה מה יקרה לך ברובד פנימי, ואחר כך אתה מחבר את החוויה של - שלא משנה מה יקרה לי עם הצורה. שאם אתה אומר אני רוצה את זה ולא רוצה את זה, אתה באותו זמן נמצא בחוויה שלא משנה מה יקרה לי. זה נקרא שאתה מחבר את הצורה ואת המהות. כי במהות אתה אומר זה אחד, כי לא משנה מה יקרה לי, כן אבל זה רק בפנימיות, אבל בחיצוניות, כן משנה מה יקרה לי, וזה נקרא נפרדות, אבל בסוף אתה מבין שזה אחד ממש. שבתוך זה כשאתה אוכל כדי לא להיות רעב, תוך כדי זה אתה בחוויה שזה לא משנה. שיש אצלך שינוי למרות שאין שינוי, כך אתה במהות ובצורה באותו זמן.

בסוף אתה אמור להגדיר בשכל הזה את הבלתי מוגדר. וכשאתה מחפש, אתה צריך לחפש רק את האמת, ולא משנה לאן תגיע. רק תחפש את האמת, ובסוף תבין שזה דבר והיפוכו. רק שאתה בא ממקום פתוח, שכול תשובה מקובלת עליך, רק אז תוכל להבין את התשובה.

שאלה: האם אפשר בשכל המוגדר להבין את המציאות?

אליעד: לא, למה? כל זמן שההסבר של המציאות תלוי בשכל שלך, תמיד יהיה לך ספק לגביו. לא משנה איזה תיאוריה תבין, תמיד יהיה לך ספק שאולי זה לא נכון. כי אם הוא שכלי, הוא תלוי בסיבה ולכן לא יכול לספק אותך. אמנם אתה מחפש דרך השכל, אבל בסוף אתה צריך למצוא משהו שהוא יותר יציב מהשכל. השכל אמור להבין משהו שלא תלוי בו. אם השכל יעשה, את כל מה שתלוי בו, הוא יבין, את מה שלא תלוי בו. אם תשתמש בשכל שלך עד הסוף, בסוף הוא יעלם.

אני מלמד אותך איך למצוא תשובות. אני לא מסתכל על המילים אלא על התבנית. תכלס כל פעם שיש לך תשובה תשאל למה, ולא משנה מה הסיפורים מסביב. אל תתאמץ להבין את התשובה, תשאל למה. עדיף שתגיע לתשובה, לא יודע, מאשר לספר לעצמך סיפורים. עד שכול כולך תהיה בחוויה של הלמה האחרון.

שאלה: אני חווה נפרדות בחוסר אנושיות. יש הבדלה בתוכי שכשאדם מתייחס אלי יפה ואדם אחר שמתייחס אלי לא יפה. האם זה משנה איך מתייחסים אלי?

אליעד: למה זה משנה לך?

שאלה: הגוף והחוויה חווים אחרת.

אליעד: למה?

שאלה: אין לי מושג.

אליעד: אני יגיד לך למה, כי המוח שלך דפוק.

שאלה: אז איך אני לא אזדהה?

אליעד: את למעשה שואלת, מה ההבדל בין משוגע לחכם? החכם פועל מהשכל, והמשוגע לא. האם את חושבת שזה משנה אם יורקים עליך או נותנים לך אוכל?

שאלה: כן.

אליעד: אז בשכל את חושבת שזה משנה, אז תבדקי למה זה משנה. אני טוען שבתוכך יש שכל שעדיין לא השתמשת בו. אז איך תתחברי אליו? על ידי זה שתשאלי, למה אני חושבת שזה משנה? לא לקבל שאין תשובה, ממשיכים לשאול. תשאלי עד הסוף, כמו שכשאין לך אוכל, את תמשיכי לחפש אוכל עד שבסוף או שתמותי או שתמצאי, כך את צריכה לשאול את השאלות שלך. כשתתאמצי תזיעי, וכשתזיעי אז תביני.

שאלה: לפי דעתי זה משנה לי, אם מתייחסים אלי יפה או לא יפה, זאת האמת שלי.

אליעד: איך הגעת לזה שזאת האמת? איך אתה בטוח שזאת האמת? ואיך אתה חווה שהחוויה שלך היא האמת?

שאלה: אני לא מבין מה אתה שואל.

אליעד: אם אתה באמת לא מבין מה שאלתי, אתה תמשיך לסבול לנצח.

שאלה: אני מבין שאמרת, שזה שאני חווה משהו, זה לא אומר שזאת האמת.

אליעד: ולכן אתה סובל, כי אתה לא מוכן לקבל משהו אחר. אבל מצד האמת, מה שאתה באמת חווה זאת האמת. מה שאתה באמת חווה אתה יכול לסמוך על זה.

אני מכוון אותך לזה שאין שאלה, ואתה כל הזמן מבקש שאני יענה לך על השאלה. מה שאתה חווה זאת האמת, אבל בתנאי שאתה באמת חווה את זה, מה הכוונה? אם יש לך אפשרות לחשוב שמה שאתה חווה הוא לא אמת, זה אומר שאתה לא באמת חווה שהוא ככה. אז תשאל את עצמך, האם באמת אני חווה זאת? ואם יש לך ספק זה סימן שזאת לא האמת.

שאלה: אני חושב שיש הבדל אם יורקים אלי או מתנהגים אלי יפה.

אליעד: למעשה אין לך שאלה, אתה בטוח בצדקת דבריך, אז איך אתה מצפה להבין תשובה שאני אתן לך?

שאלה: נראה לי...

אליעד: מדוע אתה לא אומר, אולי? אתה לא יודע כמעט שום דבר על חייך, ובכל זאת אתה משתמש במילה, נראה לי. למה אתה לא אומר, אולי? אתה לא מפעיל את השכל לדעת את מקומך. אתה בשכל מבין שכול מה שהשכל שלך אומר אולי לא נכון, אבל אם היית זוכר את זה, לא היית אומר, נראה לי, אלא היית אומר אולי. איך אתה בחוויה של, נראה לי, אם ההיגיון אומר שאולי אתה טועה. האם זה נכון, שאולי אתה טועה? כן. אז מה האמת? שאולי אתה צודק. תגיד אולי ככה.

אני חווה הפוך ממך, אבל אני נותן לך את הקרדיט שאולי אתה צודק. שאתה אומר שזה בקבוק, אני בכלל לא רואה פה בקבוק. אז אני לא אומר לך שאתה טועה, אני אומר לך תגיד, אולי.

כאשר אתה אומר, שאתה בטוח בדבריך, אז למעשה אתה מתמכר להגדרה, מתמכר לבית כלא, ברגע שאתה מטיל ספק, מי אמר שזה נכון? אולי זה לא נכון? בתוכך בפנים יש ספק, אז תבטא אותו, וזה יביא אותך אחר כך, לראות באמת מה היא האמת. אבל אם אתה אומר, נכון שיש לי ספק, אבל לא משנה לי, אז אתה לא כלי קיבול לבדוק מה היא האמת.

אני חושב שאין נפרדות, יש אחד שחושב שיש נפרדות, האחר חושב שנראה לו שיש נפרדות, ואחר חושב שאולי יש נפרדות. אתה נמצא בנראה לי שיש נפרדות, אבל אני רוצה לקרב אותך שתראה שזה בכלל הפוך.

שאלה: כרגע נראה לי שיש נפרדות.

אליעד: אם הוספת את, כרגע, זה בסדר, זה מתקרב לאמת שלך. אבל אם היה לך שכל היית אומר, כרגע אולי יש נפרדות. כי אתה כבר נמצא בחוויה של, אולי. אתה נתפס בכל מיני דברים, אבל אולי כל מה שאתה חושב זה טעות ולא נכון, ואולי ההפך שלהם נכון? אז האם אתה בטוח במשהו?

שאלה: עדיין לא. בקשר לשאלה, מדוע אני לא נותן תשובות ישירות...

אליעד: אם היית בחוויה של אולי, לא היית מנסה לענות על השאלה, כי אתה צריך לבדוק קודם, האם בכלל יש שאלה? הרי השאלה היא נפרדות, ואתה חושב שהיה ככה ולא ככה, כי... אבל אם אתה בחוויה של אולי, אז איך אתה בטוח שהיה ככה ולא ככה? עכשיו, אין לי בעיה שאתה בנפרדות, אבל שתדע שאתה משקר את עצמך. שתדע שאתה שואל על אולי. תענה מה שאתה רוצה, אבל בתוכך תראה שאתה לא בטוח בזה. אם אין נפרדות, אז אין שאלה. והמהות של השאלה היא נפרדות.

למעשה אין שאלה, כי אתה לא בטוח שיש נפרדות, ולכן אתה גם לא מוצא תשובה. כשמישהו שואל אותך שאלה, הוא משקר אותך. גם כאשר אתה שואל את עצמך שאלה, אתה משקר את עצמך. למה? כי בשאלה, יש הנחת עובדה, שיש שני דברים ששונים אחד מהשני, אבל אולי אין בכלל הבדל בין שני הדברים?

למשל אשתך שואלת אותך, האם היית בספארי? אתה אומר, לא. האם שקרת? אולי היית בספארי ואתה לא זוכר?

שאלה: לא שיקרתי, זאת החוויה שלי שלא הייתי בספארי.

אליעד: תראה אני בעדך, אם החוויה שלך מושלמת, אם היית בטוח בה מאה אחוז, אז לא הייתי יכול לעזור לך. אם אתה חושב שהחוויות שלך אמיתיות, ואתה בטוח בהם במאה אחוז, אני לא יכול לעזור לך. אני במקרה יודע שהחוויות שלך הם שקריות, ובמקרה אני יודע שאתה לא בטוח שהם אמיתיות. ולכן אני ממשיך לדבר איתך.

אם כל מהותך היא, שיש נפרדות, אז אני לא יכול לעזור לך. אבל בשורש זה אחד, ולכן אתה לא יכול להיות בטוח בנפרדות. והסיבה שמצד האמת, אתה לא בטוח שיש משהו נכון, היא שבאמת אין משהו נכון. למעשה אתה היית בכל המקומות בו זמנית.

שאלה: גם אני חווה שיש כאן בקבוק, איך אני מערער את החוויה הזאת?

אליעד: את זה קשה לך לערער, כי זה ממשי עבורך. ברמה השכלית אולי אתה מבין שאין בקבוק, אבל אתה שואל איך מבחינת החוויה אתה תחווה שאין בקבוק. הבקבוק מבחינתך דבר מוחשי, שאתה רואה אותו דרך החושים.

יש ידיעות שמגיעות אליך מבחוץ, יש ידיעות שמגיעות אליך מהחושים, ויש ידיעות שמגיעות אליך מהשכל. מבחוץ זה שאומרים לך ששם ישנה מדינת סין. מהחושים שאתה רואה את הבקבוק. ומהשכל שאומר לך שלא יתכן שיש בקבוק ואין בקבוק זה אחד. אני למעשה רוצה לערער לך את השכל, שלמרות שהוא אומר שדבר והיפוכו לא יכול להיות, בכל זאת תראה שהכל אחד.

איך? קודם כל תתחיל להטיל ספק בדברים החלשים, שאתה חושב שהם נכונים. למשל את רואה פרסומות בטלוויזיה, תתחילי להטיל ספק, מי אמר שזה נכון? אולי מרמים אותי? תתחיל להטיל ספק בדברים שאתה לא רואה בחושים. קודם כל תהיה אמיתי, מה שלא ראית במו עיניך, אתה יכול להטיל בו ספק.

אני לא אומר שתגיד שאין סין. אמרו שיש סין, תגיד שיש סין, אבל בתוכך אל תהיה בטוח בזה, כי לא ראית את סין. עד שאתה לא רואה שזה לא נכון, אל תאמין. כשתהיה בחוויה בראש, מי אמר שזה נכון? תתחיל להטיל ספק בראיה שלך, מי אמר שמה שאני רואה נכון? עד שאני לא מבין בשכל שזה נכון, אני לא בטוח שזה נכון. ואחר תטיל ספק גם בשכל.

שאלה: כשאני יושבת כאן, האם אני יכולה להטיל ספק בכך, שהאם באמת אני יושבת כאן?

אליעד: האם זה מה שמציק לך בחיים? אני רוצה להחזיר אותך לחיים הממשיים במירכאות. אני רוצה שתבדקי רק את הדברים שבאמת מציקים לך. תלכי עם האמת שלך, מה באמת כרגע מציק לך בחיים? אל תשאלי בגלל שאני אמרתי, תשאלי בגלל שאת רוצה לשאול. מה מציק לך? אם שום דבר לא היה מציק לך היית בשלמות. האם את מבינה את זה? מה מציק לך עכשיו?

שאלה: יש בתוכי חיפוש.

אליעד: מה מניע אותך לחפש? למשל את באה להרצאות וזה נותן לך משמעות, זה סימן שאת מחפשת משמעות. אז אולי החיים שלך לא מספיק מעניינים.

שאלה: כן, הם יבשים.

אליעד: אז יש משהו שמציק לך, שהחיים שלך יבשים.

שאלה: אז תשאלי, למה אני מרגישה שהחיים שלי יבשים? את זה תשאלי. צאי מהקטע הזה, שהכל טוב אצלך, כי הוא לא נכון.

שאלה: אבל היבשות בכלל לא מפריעה לי.

אליעד: אז למה את בכל זאת באה?

שאלה: יש משהו בתוכי שרוצה לדעת, מי אני?

אליעד: או קי, אז תשאלי את עצמך, מדוע אני רוצה לדעת, מי אני? זה מה שתשאלי, האם זה משנה אם אני ידע, מי אני? את צריכה לברר מה האמת? אם אלוהים היה שואל אותך מה את רוצה?

שאלה: הייתי רוצה לדעת את האמת.

אליעד: או קי, אז מבחינתך לדעת את האמת זה טוב, ולא לדעת את האמת זה רע. עכשיו אלוהים אומר לך, אני רוצה לגלות לך את האמת, אבל למה את רוצה אותה? לכן תבררי למה את רוצה אותה. כשאת אומרת שאת רוצה לדעת מה האמת, שתדעי למה את רוצה לדעת את האמת. מה בעצם אני אומר, חפשי את המקום שבו את חווה את הנפרדות ותנסי להבין אותה. הסבל שלך הוא, שאת רוצה לדעת את האמת, ואת לא יודעת אותה. את צריכה לשכנע אותי מדוע את רוצה לדעת את האמת, אין ככה. תשאלי, מה אני באמת רוצה?
פרסומות המהות של שקר עצמי רצון איך לברר המוח למה אני מרגיש האם זה ספקנות התקשורת האמת של אמת היגיון המציאות הרגשה ודאות וודאות חוויה חוויה רגשית חוויות חוסר וודאות לא הגיוני מחויב מחויב המציאות מחוייב מחוייב המציאות מציאות ספק ספק אמיתי ספקות רגש רגשות שקר תחושה תחושות
חוסר הבנה שהיא שקר, שקר במזיד, שקר בשוגג, שקר מתוך חוסר ידיעה, הבנה חלקית
חוסר הבנה שהיא שקר, שקר במזיד, שקר בשוגג, שקר מתוך חוסר ידיעה, הבנה חלקית
... הבנה שהיא שקר, שקר במזיד, שקר בשוגג, שקר מתוך חוסר ידיעה, הבנה חלקית מה ההבדל בין חוסר הבנה לשקר? הבנת המושג של חוסר הבנה היא קריטית בהבנת איך ניתן לזהות שקר. אליעד כהן מסביר שישנם מצבים שבהם חוסר הבנה למעשה מהווה שקר, וההבדל תלוי בכמה אנו מבינים את המידע שאנחנו מציגים. אם אדם אינו מבין משהו עד הסוף, אך מתיימר להבין אותו, הוא למעשה משקר, גם אם לא מתוך כוונה רעה. יש הבדל בין חוסר הבנה של דבר מסוים לבין הטעיית אחרים לגבי מה שאנחנו יודעים או מבינים. מהם סוגי השקר השונים? ישנם סוגים שונים של שקרים: שקר במזיד - כאשר אדם משקר בכוונה ובמודעות. שקר בשוגג - כאשר אדם משקר מתוך טעות, מבלי לדעת שהוא טועה. שקר מתוך חוסר ידיעה - כאשר אדם לא מבין את האמת, אך עדיין טוען שהוא יודע אותה. הבנה חלקית - כאשר אדם מבין רק חלק מהאמת, אך לא מבין את התמונה כולה. אליעד כהן מדגיש שהבנה חלקית עלולה לגרום לנו לשקר, כי אם אדם לא מבין את כל התמונה אך חושב שהוא מבין, הוא מבצע שקר בעצם אמונתו החלקית. למה הבנה מעורפלת היא שקר? ההבנה המלאה של משהו היא חיונית כדי להימנע משקר. כאשר אדם לא מבין משהו עד הסוף, אך חושב שהוא מבין אותו, זהו שקר. כל הבנה מעורפלת למעשה מתפרשת כאמונה, וכל אמונה היא שקר, שכן היא לא מבוססת על ידיעה ישירה ואמיתית. אם אדם מאמין במשהו אך לא מבין אותו לעומק, הוא בעצם חי בשקר. האם יש הבדל בין לא להבין לבין לשקר? אם אדם לא מבין משהו, אך הוא לא טוען להבנה, הוא לא משקר. אך אם הוא טוען שהוא מבין משהו, בעוד שהוא מבין רק חלק מהדבר, הוא משקר. השקר הוא בתביעה להבנה מלאה כאשר בפועל ההבנה חלקית בלבד. למה שקר מתוך חוסר הבנה חמור יותר משקר במזיד? כשהאדם משקר מתוך חוסר הבנה, הוא מטעה גם את עצמו וגם את סביבתו, כי הוא מאמין במה שהוא אומר. לעומת זאת, שקר במזיד הוא חמור פחות, כי לפחות האדם המהרהר בו יודע שהוא משקר. אדם שלא מבין שהוא טועה חמור יותר, כיוון שהוא מטעה את עצמו בתמימות. מה ההבדל בין הבנה מלאה להבנה חלקית? ההבנה המלאה ... לא מבין את התמונה המלאה. האם אפשר לומר שחוסר ידע הוא חוסר יושר? חוסר ידע לא בהכרח אומר חוסר יושר. אם אדם לא יודע את האמת, אך לא טוען שהוא יודע, הוא לא משקר. אך אם הוא טוען שהוא יודע דבר מסוים מבלי לדעת אותו, הוא משקר. החיוב לומר אני לא יודע במקרה כזה הוא הדרך הנכונה להימנע מ
הדרכת מכירות, שכנוע מניפולטיבי, מה זה שקר? להאמין במוצר של עצמך, לומר ללקוח את האמת, לשכנע לקוחות, לרמות לקוחות, לרמות את הלקוח, לשקר את הלקוח, מניפולציה טובה, מניפולציה רעה, מחליק שיער
הדרכת מכירות, שכנוע מניפולטיבי, מה זה שקר? להאמין במוצר של עצמך, לומר ללקוח את האמת, לשכנע לקוחות, לרמות לקוחות, לרמות את הלקוח, לשקר את הלקוח, מניפולציה טובה, מניפולציה רעה, מחליק שיער
... מכירות, שכנוע מניפולטיבי, מה זה שקר? להאמין במוצר של עצמך, לומר ללקוח את האמת, לשכנע לקוחות, לרמות לקוחות, לרמות את הלקוח, לשקר את הלקוח, מניפולציה טובה, מניפולציה רעה, מחליק שיער מהי מניפולציה וכיצד היא קשורה לשקר בשיווק? ההסבר המרכזי שמובא בהקשר הזה עוסק בשאלה האם מדובר בשקר כאשר מציינים ללקוח את היתרונות של מוצר מסוים, תוך התעלמות מהחסרונות, או האם זהו מנגנון שיווקי לגיטימי. אליעד מציין שההבדל בין שקר לבין הצגת אמת יחסית הוא חשוב. דוגמת הסיגריות היא אחת הדוגמאות המרכזיות ... היחסי של ההנאה. אליעד מסביר כי כאשר אדם מאמין בכך, אין מדובר בשקר מוחלט, אלא בהצגת אמת באופן יחסי שמתאימה לאדם הספציפי. האם כל שקר הוא בהכרח רע? אליעד מציין שגם בעולם האמונות, שקר יכול להיות לגיטימי אם הוא אינו פוגע במישהו בצורה ישירה. הוא מציין שכולם משקרים בחיים שלהם מבלי להודות בכך, ונותן דוגמה לכך כשמדובר בהצהרות כמו אני רוצה לחיות ולא למות, שיכולות להיחשב כשקר מוחלט במובן הפילוסופי. הוא מסביר את הרעיון שאם אדם מוציא משהו בהכרח כאמת, הוא לא מאפשר לקיום האפשרויות האחרות, ולכן מדובר בשקר. מהו שקר מוחלט ומהו שקר יחסי? אליעד מפרט את ההבדל בין שקר מוחלט לשקר יחסי, ומסביר שמדובר בפרספקטיבה. לדוגמה, אם המוכר מציג מוצר באופן שבו הוא מציין רק את היתרונות בלי להזכיר את החסרונות, זהו שקר מוחלט. לעומת זאת, אם המוכר מבהיר ללקוח שיש למוצר יתרונות לצד חסרונות, אך היתרונות נראים לו חשובים יותר, זהו שקר יחסי ולא מוחלט. כלומר, מדובר בראיית עולם אישית שבה אדם בוחר להדגיש את היתרון היחסי של המוצר. האם שקר תמיד משדר עוול או כוונה רעה? על פי אליעד, שקר לא תמיד קשור לכוונה רעה או לעוול. הוא טוען כי במצבים מסוימים, כאשר אדם מציג מידע באופן יחסי שמתאים להשקפת עולמו של הלקוח, אין מדובר בשקר רע או במניפולציה מזיקה. כלומר, אם לקוח חושב שאם יהיה לו שיער חלק הוא ימצא ... מדובר במניפולציה שנעשית בצורה הוגנת ומקובלת. כיצד נוכל לזהות שקר בשיווק? אחת הדרכים לזהות שקר בשיווק היא לבדוק אם המוכר מציג את היתרון כמשהו מוחלט או אם הוא מציג את ... ומציין כי אם המוכר מציג את זה כמשהו מוחלט (אתה חייב את זה), מדובר בשקר. האם קיימת אמת מוחלטת בשיווק? אליעד מציין שבשיווק אין תמיד אמת מוחלטת, כי ... מוחלט. שיווק מניפולטיבי מהי מניפולציה? היתרונות והחסרונות בשיווק שקר מוחלט ויחסי מהו שקר בשיווק? איך לשכנע לקוחות? על מה אנחנו מדברים? אני אנסה להזכיר לך מה אני ... ברור, לא הסברתי אותם נכון. ש: שניה שניה, כאילו. אליעד: מה זה לשקר? קודם כל מי אמר שאסור לשקר, תשקר ככה אתה רוצה בלי סיבה, מה הבעיה בזה? מישהו יכול להגיד לך אתה פושע? שיגיד, מי אמר שאסור לך לשקר, תשקר. אם אתה מרגיש לא בנוח עם זה שאתה משקר לך לפסיכולוג הוא יפתור לך את הבעיה שתרגיש בנוח לשקר, אוקי? ל
סוגים של שקרים, לשקר כדי להיות מאושר, לשקר את עצמך, שקר עצמי, לשקר אחרים, שקר בטעות, שקר בשגגה, איך לשקר את עצמי? ללמוד לשקר, איך להצליח לשקר? למה קשה לשקר? להיצמד לאמת, השקר הכי קשה בעולם, אושר שקרי
סוגים של שקרים, לשקר כדי להיות מאושר, לשקר את עצמך, שקר עצמי, לשקר אחרים, שקר בטעות, שקר בשגגה, איך לשקר את עצמי? ללמוד לשקר, איך להצליח לשקר? למה קשה לשקר? להיצמד לאמת, השקר הכי קשה בעולם, אושר שקרי
... של שקרים, לשקר כדי להיות מאושר, לשקר את עצמך, שקר עצמי, לשקר אחרים, שקר בטעות, שקר בשגגה, איך לשקר את עצמי? ללמוד לשקר, איך להצליח לשקר? למה קשה לשקר? להיצמד לאמת, השקר הכי קשה בעולם, אושר שקרי למה קשה לשקר את עצמך? אליעד כהן מסביר כי כאשר אנחנו בוחנים את סוגי השקרים, עלינו קודם כל להבין שיש הבדל מהותי בין שקר לאחרים לבין שקר עצמי. כאשר אדם משקר למישהו אחר, הוא מודע לאמת, יודע אותה במדויק, ובאופן מכוון אומר דבר שאינו נכון כדי להטעות. לדוגמה, אדם ... אותו מישהו אחר אם הארנק בכיסו, והוא יודע בוודאות שהארנק שם, אך בכל זאת אומר לא, הארנק לא אצלי. זהו שקר ברור, כי אותו אדם יודע בדיוק מהי האמת ובוחר להגיד את ההפך ממנה בכוונה תחילה. לעומת זאת, לשקר לעצמך הוא מצב מורכב יותר. אליעד מסביר שלשקר את עצמך זה מצב שבו אדם לא יודע את האמת באמת. הוא לא מודע לכך שהוא משקר לעצמו. לדוגמה, אותו אדם עם הארנק בכיס שמחפש אותו בכל מקום אחר כי הוא בטוח שאין לו בכיס. כאשר הוא אומר לעצמו שהארנק אינו בכיסו, הוא לא משקר במובן הרגיל, אלא הוא פשוט לא יודע את האמת. אנשים בדרך כלל לא מגדירים מצב כזה כשקר אלא כטעות, שכן האדם לא היה מודע לאמת כאשר טעה. במצב זה הוא טועה באופן תמים. מה ההבדל בין לשקר לאחרים לבין לשקר לעצמך? כאשר אדם משקר לאחר, הוא יודע את האמת ופשוט אומר דבר הפוך לה. הוא עושה זאת בכוונה ומתוך מודעות ברורה להבדל בין האמת לשקר. לעומת זאת, כשאדם משקר לעצמו, הוא לא מודע לכך שהוא עושה זאת. הוא אינו יודע את האמת, ולכן השקר הוא בשוגג, טעות שנובעת מחוסר ידיעה או מחוסר תשומת לב. רוב האנשים אינם קוראים לסיטואציה כזו
לא לשקר, אל תאמר דבר שאינך בטוח בו, בכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת
לא לשקר, אל תאמר דבר שאינך בטוח בו, בכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת
... לשקר, אל תאמר דבר שאינך בטוח בו, בכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת למה אסור להגיד דברים שאתה לא בטוח בהם? אליעד כהן מדגיש לאורך ההרצאה עיקרון בסיסי וחשוב מאוד: לעולם אל תגיד משהו שאתה לא בטוח בו. הסיבה העיקרית לכך היא שכל אמירה מוחלטת שמישהו אומר מבלי להיות בטוח בה, היא בעצמה כבר שקר. אליעד מסביר שלא משנה על איזה נושא מדובר, ברגע שאדם אומר משפט כמו בכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת, הוא חייב לוודא שהוא באמת בטוח בדברים הללו, אחרת עדיף לא להגיד אותם כלל. אליעד מתריע מפני השימוש באמירות מוחלטות מכיוון שעצם הביטחון המוחלט בדבר כלשהו הוא כבר שקר. מדוע עצם הביטחון באמירה מוחלטת הוא שקר? אליעד מסביר שהסיבה לכך פשוטה: האדם לא באמת יכול להיות בטוח לחלוטין בשום דבר. ברגע שאתה אומר אני בטוח שכל אמת מכילה שקר, אתה למעשה משקר כבר בנקודת ההתחלה, כי אינך יכול לדעת זאת בוודאות מוחלטת. אליעד מבהיר נקודה קריטית - כל אדם שטוען שהוא בטוח לחלוטין במשהו, בהכרח משקר לעצמו או לאחרים. הטענה לכך היא שהביטחון המוחלט אינו אפשרי, כי תמיד ייתכן מצב של טעות או אי - דיוק. לכן, כל אמירה חד - משמעית ללא הסתייגות הופכת מיד לשקר. איך יכול להיות שבכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת? אליעד כהן מסביר את המשפט המורכב הזה באמצעות הסתייגות חשובה: הוא מדגיש שמצד אחד, בכל טענה אמיתית אפשר למצוא גם נקודת שקר, משום שהמציאות מורכבת ואינה חד - משמעית. מצד שני, בכל שקר אפשר למצוא נקודה של אמת, כי גם השקר מבוסס על נקודת מבט שיש לה קשר כלשהו למציאות. כלומר, אין מציאות שהיא רק אמת מוחלטת ואין מציאות שהיא שקר מוחלט. הכל נמצא באיזון בין האמת לשקר. הדגש שלו הוא שההכרה בעובדה שיש שילוב בין אמת לשקר בכל דבר חייבת להיות מלווה בזהירות ובצניעות, ולא באמירות מוחלטות, אשר מטעות ומסלפות את המציאות. מדוע כל שאלה וכל תשובה הן בעצם שקר? אליעד כהן מסביר שכל שאלה שאנחנו שואלים מבוססת על הנחות יסוד מסוימות. כל הנחת יסוד היא בעצמה סוג של שקר, מאחר והיא מבטאת תובנה חלקית או מוגבלת של המציאות. לכן, כל שאלה, כשהיא נשאלת מנקודת מבט מסוימת ומוגבלת, כבר מכילה בתוכה שקר כלשהו. באופן דומה, כל תשובה שניתנת היא בעצמה מבוססת על נקודת מבט מוגבלת ועל כן גם היא ... אמת מוחלטת. גם אם התשובה נכונה ברובד מסוים, תמיד ניתן למצוא נקודת מבט אחרת שתחשוף בה טעות או חוסר דיוק. האם חיפוש האמת הוא בעצם יצירת שקר? אליעד כהן מסביר נקודה חשובה נוספת: מי שמחפש את האמת, מנסה להימנע משקר. אך בעצם עצם חיפוש האמת כרוך בהנחה שהאדם כרגע לא יודע את האמת. ההנחה הזו, שהאדם אינו יודע, יוצרת בעצמה מצב של שקר - כי אולי האדם כן יודע את האמת אבל מסרב להכיר בכך. מצד שני, מי שמחפש אמת יוצר, בעצם החיפוש, אשליה של הפרדה בין אמת לשקר, ולכן יוצר מעגל שבו השקר מתערבב שוב עם האמת. אליעד מדגיש שעצם חיפוש האמת גורם להסתבכות פרדוקסלית שבה אתה מייצר שקר במטרה להגיע אל האמת. איך אפשר להתמודד עם המציאות שבה הכל שקר ואמת מעורבבים? אליעד כהן ממליץ לאנשים להכיר במציאות המורכבת שבה שום דבר אינו ודאי ...
שקר לטובה, הוא שקר לרעה - וחשיבה חיובית, היא שקר שלילי - למה?
שקר לטובה, הוא שקר לרעה - וחשיבה חיובית, היא שקר שלילי - למה? ובו יתבאר, כי כל שקר הוא רע. וגם שקר שנראה לאדם כשקר חיובי, שכאילו הוא עוזר לאדם, גם הוא שקר רע. והוא אפילו, שקר עוד יותר רע. והעניין הוא, כי כל הטוב שבעולם, תלוי בכך שהאדם ייצמד אל האמת באשר היא. וכל שקר שהוא, בין אם הוא נראה כטוב או כרע, הוא רע. ולפעמים האדם משקר את עצמו, ונדמה לו שהוא עושה בכך דבר טוב, שמעודד אותו להתקדם אל האמת. ומדובר כאן, על השקר שבו האדם משקר את עצמו, שאם הוא ירצה ויתאמץ, אז הוא בוודאי יקבל את מה שהוא רוצה. וגם השקר של האדם שאומר לו, שאם הוא יצליח להיצמד אל האמת, אז החיים שלו יהיו טובים באמת. והשקר, הוא לא בכך שהרעיון עצמו אינו נכון. כי מצד האמת, מי שבאמת ירצה, יקבל את כל מה שהוא רוצה, ומי שיגיע אל השגת האמת, יהיה לו טוב באמת. אך השקר הוא בכך, שמי שעוד לא ניצח את המלחמה, עליו לדעת, כי אל יתהלל חוגר כמפתח. דהיינו, שכל זמן שהאדם עוד לא השיג את מה שהוא רוצה, אסור לו לשקר לעצמו ולחשוב, כי בוודאות הוא יקבל את מה שהוא רוצה, אם הוא יתאמץ. כי אולי לא... והעולם שלנו, מלא בטועים שמטעים את עצמם, שאם הם יעשו דבר כלשהו, הם יהיו מאושרים. וכאשר הם משיגים את הדבר, אז הם מגלים את השקר. ועל האדם להיות איש אמת, ולא להאמין, אפילו לא לחכם האמיתי שמגלה לו את האמת. אלא להיות אמיתי עם עצמו, ולהבין את האמת, שכל זמן שהוא לא בטוח במשהו באופן מוחלט, הרי שעליו להיצמד אל האמת, ולהבין שהוא עוד לא בטוח בדבר הזה באופן מוחלט. ולפעמים האדם מתייאש מחיפוש האמת. והאדם חושב שאם הוא ישקר את עצמו לטובה, זה יעזור לו. ואז האדם משקר את עצמו, ואומר לעצמו, שאם הוא לא יתייאש וכולי, אז יהיה לו טוב. וגם אם זו האמת, הרי שהאדם משקר, בכך שהוא אומר שהוא בטוח בכך. והשקר הזה שנראה שהוא לטובה, (עד השקר של החשיבה החיובית אמונה עצמית וכיוב), הוא השקר החמור מכל. כי הוא נותן לגיטימציה לשקר, ואחכ הוא מאמלל את האדם. ועל האדם להיות איש אמת באמת בכל מקרה, בלי שום קשר, לכמה טובה האמת או לא. ובסיכומו של דבר: על האדם להיצמד אל האמת ...
שקר לצורך אמירת האמת, נפרדות ושקר הם לא שקר מצד האחדות והאמת
שקר לצורך אמירת האמת, נפרדות ושקר הם לא שקר מצד האחדות והאמת
שקר לצורך אמירת האמת, נפרדות ושקר הם לא שקר מצד האחדות והאמת מהו שקר לצורך אמירת האמת? הרעיון של שקר לצורך אמירת האמת מציג גישה הפוכה למה שמקובל לחשוב על שקר כעל פעולה של הטעיה או הצגת מציאות שאינה נכונה. בדרך כלל, שקר נתפס כמשהו שלילי - פעולה של הסתרת האמת או הצגת מציאות מעוותת. אך ישנו סוג של שקר, שמצד אחד נראה כשקר אך מצד שני מכוון לעזור לאדם להגיע להבנה עמוקה יותר של האמת. במהות הרוחנית, השקר הזה לא נחשב ככזה שמזיק או מטעה, אלא כזה שנעשה מתוך כוונה להביא את האדם להבנה גבוהה יותר של מציאות או של אמת מוחלטת. לדוגמה, אם אדם שואל שאלה מסוימת, ... היכולת להבין את התשובה המורכבת או המלאה, יש צורך לתת לו תשובה שתהיה מותאמת לרמת ההבנה הנוכחית שלו. תשובה כזו עשויה להיות חצי נכונה או שקרית מצד האחדות המוחלטת, אך היא נכונה ומועילה בהתחשב במצבה הנפשי והקוגניטיבי של השואל. מה הקשר בין נפרדות ושקר? שקר נוסף שמצוי במציאות שלנו הוא התחושה שהכל נפרד - כלומר, התחושה שכל דבר בעולם הוא עצמאי ונפרד מהאחר. זו תחושת נפרדות שמייצרת חוויה של ... כאשר אדם מגיע להבנת האחדות המוחלטת של המציאות, שבה אין הבדל אמיתי בין פרטים שונים. גם תחושת אני קיים כנפרד מהמציאות כולה היא סוג של שקר, מכיוון שאין באמת קיום עצמאי של דבר כלשהו. כל פרט קשור ושזור בכל. האם נפרדות היא שקר? ההבנה לגבי השאלה האם נפרדות היא שקר תלויה בנקודת המבט שממנה אנו מתבוננים על המציאות. אם אנו מתבוננים על המציאות מנקודת מבט יחסית, אז נראה כי נפרדות היא חלק מהמציאות, והשיחה עליה אינה שקרית. כל עוד אדם חי בתפיסה של נפרדות, הוא לא רואה בכך שקר, אלא מציאות יומיומית. מנגד, אם אדם מגיע להבנה של האחדות המוחלטת, אז הוא יודע שהנפרדות אינה אמיתית, ושהיא רק דרך להביע את התפיסה החלקית של האמת. לדוגמה, אם אדם מדבר על נפרדות, הוא לא משקר, הוא פשוט משתמש במילים שמתאימות לרמת ההבנה של השומע. כיצד נפרדות אינה שקר? למעשה, כשאדם מבין את המציאות מנקודת המבט של האחדות המוחלטת, הוא מבין שהנפרדות אינה שקר. אמנם זהו ביטוי יחסי של המציאות, אך הוא לא שקר. אם אדם מבין שהמציאות כולה אחת ושהכל קשור זה בזה, אז כל מה שנראה כנפרד הוא למעשה ביטוי של אותה האמת, של אותה שלמות אחת. לדוגמה, כאשר אנו אומרים השמש ... לא מתכוונים לכך שהשמש באמת נעה בשמיים, אלא שזו הדרך שבה אנו תופסים את התופעה. זו רק דרך לבטא את האמת כפי שאנחנו מבינים אותה. כיצד השקר יכול לשמש לאמת? ישנם מקרים שבהם שקר יכול לשמש ככלי חיובי שמוביל לאמת. לדוגמה, כשילד קטן שואל שאלה על מציאות מורכבת, לא תמיד ניתן להסביר לו את התשובה המלאה בצורה שהוא יוכל להבין. במקום זאת, ניתן להציע לו תשובה פשוטה שמחוברת להבנתו הנוכחית, גם אם היא לא משקפת את כל האמת. זהו שקר לצורך אמירת האמת. מנקודת מבט של שלמות הידע, השקר הזה אולי אינו מדויק, אך הוא נכון בהתאם למדרגת התפיסה של השואל. כלומר, השקר כאן הוא אמצעי למעבר לאמת, ולא דבר שקרי במובן השלילי. לסיכום השקר, כפי שמובן לעיתים, לא תמיד מזיק. ישנם מקרים שבהם הוא כלי עזר שמוביל אותנו להבנה טובה יותר של האמת. נפרדות, שגם היא נחשבת לעיתים כשקר, אינה שקר כאשר מבינים אותה כדרך שבה מתבטאת האמת האחת והשלמה. כל הדברים הם חלקים שונים של שלמות אחת. השאלה אם משהו הוא
שקר בשוגג, חמור *יותר* מאשר שקר במזיד - למה ומדוע?
שקר בשוגג, חמור יותר מאשר שקר במזיד - למה ומדוע? ובו יתבאר, מהו שקר בשגגה בלי כוונה ומהו שקר במזיד? ומדוע שקר בשגגה בלי כוונה, הוא חמור יותר מאשר שקר עם כוונה ובמזיד? כי גם הטועים מבינים, ששקר זה רע. אבל נדמה להם, שהדבר אמור רק כלפי מי שמשקר באופן מודע. שהאדם יודע מהי האמת, ואעפכ בוחר לשקר. ונדמה לאותם אנשים, כי השקר הזה במזיד, שהאדם יודע את האמת ובוחר לשקר, הוא השקר החמור יותר. כי יש גם שקרים, שתת המודע של האדם משקר את עצמו, בלי לשים לב לכך שהוא משקר. כגון לדוגמא, שבטעות נדמה לאדם איזה דבר, והאדם בטוח שזו האמת, למרות שזה שקר. או לדוגמא, שהאדם לא יודע איזה דבר אמת, ואז האדם משקר בטעות. או שהאדם לא מבין את המציאות ואת עצמו, ואז הוא משקר לעצמו, בטעות כמובן ולא במזיד. וזהו שקר בשגגה. והטועים נדמה להם, כי השקר החמור יותר, הוא דווקא השקר במזיד. אך השקר בשגגה, הוא רק טעות אנוש. וגם אם האדם לא מושלם כי יש לו טעויות, הרי שהשקר שלו הוא פחות חמור, מאשר מי שיודע את האמת, ואעפכ משקר לאחרים. וזו כמובן מחשבה שגויה. כי השקר החמור ביותר כלפי האדם עצמו, הוא השקר שהאדם לא יודע שהוא משקר. ומי שהוא איש אמת ויודע את מערכת החוקים שלפיה פועלת המציאות שלנו, הוא יודע, שהדבר היחיד שחשוב במציאות, הוא, שהאדם ידע בידיעה פנימית את האמת. והאדם יכול גם לבחור לשקר או לעשות כל דבר באשר הוא, והוא עדיין יישאר מאושר בשלמות. כל זמן שהוא יודע את האמת בידיעה פנימית. ויודע את האמת בידיעה פנימית, היינו שהוא יודע את האמת שהכל אחד ומושלם. כי בעולם שלנו של הנפרדות, האדם מוכרח לשקר. כי בלי השקר, אין שום קיום לעולם. כי כאשר האדם מחובר לאחדות של המציאות בלבד, הרי שאין לו שום ישות עצמית ושום רצון ...
שקר - האם ואיך זה, שיש כל כך הרבה שקר בעולם?
שקר - האם ואיך זה, שיש כל כך הרבה שקר בעולם? כאשר האדם מתבונן בעין אמיתית על המציאות שלנו, הוא רואה את כל השקרים של העולם. ולפעמים האדם נאחז בשקרים שלו, גם בגלל המחשבה של האדם, שלא יכול להיות שכולם טועים ושהכל שקר. ולמה האדם חושב שלא יכול להיות שכולם טועים ושהכל שקר? זה כבר נושא אחר. אבל, בתוך האדם יש מחשבה, שלא יכול להיות, שהכל זה שקר. כי האמת, היא האחדות והשלמות. והכל, מנוגד אליה. ולא יכול להיות, שהכל קיים סתם כך, כשקר בלי כל סיבה. והאדם נאחז בשקר, משום שהוא לא מבין, שיכול להיות שכולם טועים תמיד. וראשית כל, על האדם להבין את האמת, שהכל יכול להיות. ויכול להיות, שבאמת כולם טועים תמיד. ויכול להיות, שהכל שקר, מתחילתו ועד סופו. ויכול להיות גם, שהאדם הוא משוגע ככ גדול, עד שהוא חושב שהוא חכם קצת או הרבה. ויכול להיות גם, שהשקר הוא ככ גדול, עד שהאדם בטוח, שלא יכול להיות שכולם טועים, למרות שבאמת כולם טועים. כך, שמי שמחפש את האמת, עליו להבין, שהכל יכול להיות, ויכול להיות גם, ... ועוד נוסיף ונאמר, כי מצד האמת האמיתית, אין שום שקר כלל. וכולם צודקים תמיד. אבל, האדם שרק נדמה לו שהוא איש אמת, הוא מבדיל בין היש לבין האין. ועל ידי זה, נוצרת הפרדה בין אמת לשקר. ואז יש הפרדה, בין האחדות לבין הנפרדות. ואז האדם לא מבין, איך זה יכול להיות, שהאמת היא האחדות, למרות שכל העולם כולו, הוא נפרדות. אבל, מי שיודע את האמת ... והאפשריות, נכללות במהות המחויבת שלהן, אז אין שום שקר בעולם כלל, אלא הכל הוא רק ישות אחת בלבד. ועוד נוסיף ונאמר, כי אצל החכם האמת, השקר והחיסרון של העולם, הוא טוב מאוד. כי הוא הריבוי של האחדות והשלמות האין סופית. וכפי שכבר ביארתי עניין זה במקומות אחרים. ועוד נוסיף ונאמר, כי עבור מי שהוא לא חכם אמת, כל השקרים של העולם, הם הקדמות, אל האמת האחת של המציאות. ומצד אחד, כל השקרים שיש בעולם, הם מסתירים את האמת של המציאות. אבל מצד שני, הם כולם הקדמות, שמקרבות את האדם אל האמת של המציאות. ובכל שקר, יש היבט וחלק מסוים של האמת האחת. והאמת היא ככ גדולה, עד שהאדם לא יכול להבין את כולה בבת אחת. ולכן היא מפוזרת בתוך כל השקרים שיש בעולם. ובכל שקר, יש נקודת אמת כלשהי. ועל האדם לחפש את נקודת האמת שיש בכל דבר, וממנה להבין את האמת האחת. ...
האם באמת לשקר אין רגליים? האם כל שקר סופו להתגלות? האם אפשר לגלות כל שקר? האם אפשר לדעת מהי האמת האובייקטיבית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מהי האמת? איך לדעת מהי האמת המוחלטת?
האם באמת לשקר אין רגליים? האם כל שקר סופו להתגלות? האם אפשר לגלות כל שקר? האם אפשר לדעת מהי האמת האובייקטיבית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מהי האמת? איך לדעת מהי האמת המוחלטת?
... באמת לשקר אין רגליים? האם כל שקר סופו להתגלות? האם אפשר לגלות כל שקר? האם אפשר לדעת מהי האמת האובייקטיבית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מהי האמת? איך לדעת מהי האמת המוחלטת? האם באמת לשקר אין רגליים? המשפט המפורסם שאומר לשקר אין רגליים הוא משפט נפוץ שטוען שכל שקר סופו להתגלות. אליעד כהן מסביר שבפועל, משפט זה אינו מדויק לגמרי, לפחות לא באופן פשוטו, מאחר וישנם מקרים רבים בהם אדם יכול לשקר ולא להתגלות לעולם. לדוגמה, אדם יכול לשקר לעצמו לגבי משהו מסוים ולעולם לא לגלות את האמת. הוא יכול להמשיך להאמין בשקר הזה כל חייו ולא להיחשף לעולם לעובדה שהוא חי בשקר. עם זאת, המשפט הזה כן נכון באופן מוחלט כאשר הוא נבדק בצורה אחרת ועמוקה יותר. אליעד כהן מסביר ששקר מוגדר כדבר שאין לו בסיס יציב או רגליים. במובן העמוק, המשמעות של אין רגליים היא שהשקר אינו יכול לעמוד בבדיקה אינסופית. ברגע שתיקח כל שקר ותבדוק אותו בצורה יסודית עד הסוף, בהכרח תגיע למצב שבו השקר מתפרק ונחשף כשקר. אם כך, המשפט נכון לגמרי רק בתנאי שאתה מחפש את האמת באופן ... אם מישהו מחליט או מסוגל לבדוק כל טענה עד הסוף ממש, ללא שום פשרות, מובטח שהוא יגלה כל שקר ויפריך אותו לחלוטין. אבל זה מחייב את האדם לרצות באמת לדעת ... מוכן להשקיע את כל המאמץ הנדרש כדי לבדוק את הטענה מכל זווית אפשרית. האם ניתן לגלות כל שקר? אליעד מבהיר שמבחינה פילוסופית ותפיסתית, כל שקר בהכרח ניתן לגילוי אם הוא ייבדק באופן מלא ומוחלט. הסיבה היא שההגדרה של שקר היא טענה שאין לה אחיזה במציאות עצמה. לכן, כאשר טענה נבדקת ללא הגבלת זמן ומאמץ, בהכרח תתגלה האמת, והשקר יאבד את תוקפו. אך אליעד מדגיש שהיכולת הזאת מוגבלת רק למי ... לעומק, ולמי שיש את הכלים לבדוק אותה בצורה מוחלטת. אם אין את היכולת או הרצון לכך, השקר עשוי לעולם לא להתגלות. איך אפשר לדעת מהי האמת המוחלטת? ... בוודאות מוחלטת, הוא בעצם מתחבר בצורה המלאה והטהורה ביותר לאמת האובייקטיבית. האם באמת לשקר אין רגליים? איך אפשר לגלות שקר? האם אפשר לדעת אמת מוחלטת? מה ההבדל בין אמת לשקר? איך להיות בטוח באמת? ...
שקר / אמת. מדוע השקר הוא אם כל חטאת? למה השקר הוא שורש הרע?
שקר אמת. מדוע השקר הוא אם כל חטאת? למה השקר הוא שורש הרע? שקר = אם כל חטאת ראש לכל החטאים והחסרונות. שקר = הפתח של כל הצרות שבעולם. שקר = אי ידיעת המציאות כפי מה שהיא באמת מצד עצמה. שקר = ראייה סובייקטיבית של המציאות = חוסר הבנה של המציאות באמת. השקר חוסם את האדם בכל תחום בחיים. השקר ממרר את חיי האדם. שקר = חוסר ידיעה מלאה של המציאות. חוסר ידיעה = פחד. אם היה האדם יודע את כל מה שיקרה בשלמות, לא היה מפחד. שקר = חוסר ידיעה = פחד. שקר = קיבעון מחשבתי = האדם אינו רואה את האלטרנטיבות שלו. שקר = התעסקות בטפל במקום בעיקר. שקר = להוציא דברים מפרופורציה = התייחסות שגויה למציאות = סבל. שקר = ספקות וחוסר יכולת לקבל החלטות. האדם אינו יודע את האמת ולכן יש לו ספקות. שקר = חוסר ביטחון עצמי. השקר חוסם את האדם מלדעת את כוחו האמיתי. שקר = כעס. השקר גורם לאדם להפוך שטויות למשהו רציני ולכעוס. שקר = חוסר יצירתיות. האדם מקובע בשקר כלשהו ואינו מצליח ליצור ולהתחדש. שקר = עייפות שחיקה. האדם מרגיש חסימה מחשבתית שיוצרת התנגדות, מאבק ועייפות. שקר = מאמץ מיותר. האדם אינו רואה את ההזדמנות שעומדת אל מול עיניו וצריך להתאמץ סתם. כל אחת ואחת מהצורות השונות של הרע, שורשן בשקר כלשהו. שקר כלשהו = לא לדעת את האמת המלאה. שקר = דמיון = טיפשות = צרות. לדעת את האמת המלאה = להבין את כל המציאות = להרגיש טוב באמת. ברמה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ספק אמיתי, וודאות אמיתית, כנראה אולי, חוויה רגשית, מחוייב המציאות, מציאות לא הגיונית, שקרים קטנים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: שקר, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שקר, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם הכל אפשרי? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם באמת הכל לטובה? האם אפשר לדעת הכל? האם יש אמת מוחלטת? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש משמעות לחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להנות בחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל התנהגותי קוגניטיבי, אימון אישי לנוער, טיפול אישי מומלץ בנושא שקר - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1582 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 06:53:14 - wesi4