ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה קצר רוח ✔זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית - חלק 1 ✔משה הוא הספר האחרון שפרויד כתב. הספר מורכב משלוש מסות. ופרויד נלחם בכתיבתו...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית - חלק 1
משה הוא הספר האחרון שפרויד כתב. הספר מורכב משלוש מסות. ופרויד נלחם בכתיבתו זמן רב.

את המסה הראשונה פרסם ב1937 בכתב העת אימאגו בחוברת הראשונה. בחוברת הרביעית הוסיף עוד מסה בנושא. את המסה השלישית הציגה בתו, אנה פרויד באוגוסט 1938 בפריז. מקורביו התנגדו לפרסום הספר.

פרויד התחיל לכתוב את הספר ב1934. ב1936 כתב גרסה שנייה ולמעשה סיים אותו סופית ב 1939 כשכבר גלה באנגליה.

השאלה היא מה רצה להשיג. היה ברור הרי שהוא הולך לעורר סקנדל נוראי. גם אצל היהודים וגם אצל הנוצרים המאמינים בכתבי הקודש מלה במלה.

הימים היו ימי עליית הנאצים. היהודים היו מפוחדים והמומים. האם ייתכן שפרויד חשב שאם ייתן ליהודים מוצא וינתק אותם מהדת האירופאית הוא יעזור להם? במה? למה היה חשוב לו לחבר את היהודים למצרים. לנתק מסורות, ולקרוע את החוט המחבר למסכת של תת מודע אוניברסלי כביכול.

האם התיאוריה של יונג הייתה שווה את המלחמה של האיש הזקן והחולה הזה. אין לדעת בברור. מה גרמו לו הנאצים לחשוב ולהרגיש. האם רצה לנתק את ה"שמיות" המוכרת ולחבר את הדת היהודית למקור אחר בכלל. שנים התלבט בדמות ובפרסום.

למסה הראשונה קרא "משה מצרי" הוא יודע מה הקושי לשבור מסורת של עם ומתנצל על זה בפתיחת המסה.

פרויד קורא בספר תיגר על עיקרי הדת היהודית והדת המונותיאיסטית, אך בעקיפין הספר הוא ניעור תורתו של יונג. דחייה של התת מודע הקולקטיבי. הוא מנסה להראות כיצד נוצר מיתוס. להתחקות אחרי עובדות ושינויין לרמה של אמונה.

פרויד מראה שניות הולכת ומתמשכת בהיסטוריה הרחוקה של העם שהחלה בתקופת יציאת מצרים והביאה בהמשך לקרע בין ממלכת יהודה וממלכת ישראל. הוא מדבר על שני עמי יסוד שהתחברו לעם אחד. אומה שיש לה שני שמות לאל. שתי דתות שהאחת מודחקת על ידי האחרת. שני מייסדי דת ההופכים לאחד אצל מספרי הסיפורים של אז.

בהקדמה לחלק השלישי מדבר פרויד על השינויים החברתיים בעולם. הקדמה והברבריות משלבות ידיים. רוסיה הסובייטית לקחה על עצמה להיטיב את תנאי חייהם של מיליוני בני אדם שחיו קדם בדיכוי.

ברוסיה היו נועזים דיים לשלול את "הסם המשכר" ששמו דת. ונבונים להעניק חופש מיני. אך תוך כדי הכפיפו אותם לאלימות אכזרית וגזלו את חופש המחשבה. באלימות דומה מחנכים את העם האיטלקי. הנסיגה לברבריות פרה היסטורית של העם הגרמני.

דווקא הדמוקרטיות השמרניות הפכו לשומרות הקדמה התרבותית. הכנסייה הקתולית מתנגדת להתפשטות סכנה זו לתרבות.

פרויד מפחד לפגוע בפרסום מאמרו לא רק ביהודים, יש לו חשש שגם הכנסייה תצא נגדו. הוא חושש שפרסום מאמר על הולדת הדתות המונותיאיסטיות תגרם לסקנדל שיסיט את תשומת הלב מהנאמר.

לא ברור כלל אם משה, האיש שנתן לעם את החוק והדת, היה אכן דמות היסטורית או יציר אגדה.

העובדה הראשונה שפרויד בודק הוא שאלת השם "משה" את הסיפור על התינוק בתיבה שנסיכה מצרית משתה אותו מהמים ולכן נתנה לו את השם משה. פרויד פוסל מיד. אין לשאר שהנסיכה ידעה עברית כדי להשתמש בשם משה כסמל למשייתו מהמים. אם השם עברי, הרי שהפרוש הקרוב ביותר לעברית הוא הפועל "מושה" זה השולה מן המים ולא הנשלה מהם.

משה איננו שם עברי. המלה "מוסה" במצרית משמעה ילד. במצבות זיכרון מהזמן ההוא מופיעה התוספת מוסה. כמו מוסה אמון למשל. קשה להאמין שזה הנושא שם מצרי הוא יהודי דווקא.

חוקרים לא נכנסו לנושא כי פחדו להתמודד עם היחס למקרא. ייתכן ששמו המלא היה דומה לשם תחותמס שמרכיב בתוכו קרבה לשם משה. פרויד מצטט את אוטו רנק תלמידו שכתב את "לידתו של גיבור" רנק מביא דוגמאות ממיתוסים שונים וממקומות רחוקים ומוכיח שיש קרבה עד לצד המילולי אפילו לעמים שונים והמיתוסים שלהם. הגיבורים הלאומיים הקדומים, לכולם סיפור דומה.

קשיים בהתעברות האם, חלום המודיע על לידה וסכנה לילוד, בדרך כלל על ידי האב. התינוק נשלח להינטש ולמות או להישלח בתיבה על המים. התינוק ניצל על ידי חיה או אישה מפשוטי העם. בהתבגרו הוא מוצא את אביו ונוקם בו. כך הוא סיפורם של סרגון מייסד בבל. משה, כורש ורומולוס. אדיפוס, פרסאוס, הרקולס גילגמש ואחרים.

ופרויד מסביר. גיבור הוא מי שהעז וקם נגד אביו שלא רצה בו. נטישה כתיאור סמלי של לידה. התיבה = רחם האם. המים - מי השפיר. בילדותו של הגיבור יחס מיוחד לאביו המשתנה בהשפעת יריבויות. ההורים לרוב בני מלוכה ומי שמוצא את הילד מפשוטי העם.

סיפורו של משה שונה לכאורה אפילו הפוך. הניגוד החברתי בא להראות את טבע הגיבור. משפחתו של משה צנועה אם לא ענייה. המשפחה שהוא מתגלגל אליה היא מלכותית. חוקרים הניחו שלאגדה היה נוסח אחר, הפוך. בן שנולד לבת פרעה שיהודים מגדלים אותו.

למצרים לא היה עניין לספר את סיפורו של משה. האגדה נוצרה בעם היהודי. גיבור זר לא התאים לעברים והם הפכו את הסיפור. ברמה המיתית משפחת המקור מיוחסת והאחרת נחותה. האחת מציאותית השנייה בדיונית. בבדיקה אפשר להגיד שהמשפחה הנוטשת, היא הבדויה. והאחרת היא האמיתית.

משה הוא מצרי. האגדה שהיא שינתה אותו ליהודי. אם בדרך כלל במיתוסים מתעלה הגיבור מעל מוצאו הנחות, חיי משה הפוכים. הוא יורד ממעמדו אל מעמדם הנחות של בני ישראל. פרויד יודע שעל בסיס השם בלבד אי אפשר לבסס תיאוריה והוא עובר לטיעון נוסף.

אפשר יהיה להגיד שאם חיו במצרים סיגלו לעצמם שפה ובוודאי שמות. צרכי המיתוס של העם גם הם עשויים להיות לא מספיקים.

אם עם יוצא למבצע גדול צפוי שיעמיד מתוכו את המנהיג. לחוקרים קשה היה לקבל שלנסיך מצרי היה איזה מניע להנהיג שבט שכנראה רחשו לו בוז.

צריך לזכור שמשה היה זה שנתן לעם את דתו.

אין להניח שלעם הזה לא הייתה איזו צורה של דת קודמת. אך משה נתן את מה שמוכר עד היום כ"דת משה". האם אפשר לדחות את הסברה שמשה הביא את הדת המצרית?

בני ישראל לפי המסופר כבר היו מונותאיסתים, לדת מצרית אלים רבים. האלים המצרים התערבבו זה בזה. האל הראשי של העיר תבי היה אמון רע. אמון היה האל של העיר, רע היה האל של העיר און (הליו פוליס) ראש האייל התאחד בראש הנץ.

מצרים הפכה להיות אימפריה ששלטה על מדינות מנוביה ועד מסופוטמיה. פרעה הפך לשליט יחיד. גם האלוהות נדרשה לוותר על מוגבלותה הלאומית. אמנחותפ הסתפח לפולחן אל השמש. על קברו חקוקים המנונים לשמש. שמש הבוראת את העולם ומקיימת אותו. השמש הפכה להיות ישות אלוהית שהאנרגיה שלה מתגלה בקרניה.

ובהמנון שנכתב על ידיו כנראה הוא פונה לשמש "הו אתה אל יחיד שאין אחר בלתו" מבין ריבוי האלילים עולה לראשונה סימן למונותיאיזם.

הדת החדשה לא נולדה באחת אלא התפתחה. המלך שינה את שמו אימנחותפ שכלל בתוכו את שמו של אמון, האל הקודם, לאיחנאתון. הוא עזב את בירתו תבי ובנה עיר חדשה שקרא לה אחתאתון. הוא התחיל למחוק את האל אמון גם מקברי אביו, פולחן אמון נאסר. בכל מקום שבו הופיע בכתובים אל ברבים מחק אתה והכניס את מלה הטובה לאל אחד.

רפורמת השינוי לא הצליחה. מעטים הלכו אחריה. המלך הבא אחריו תות אנך אתון הוכרח לחזור לתבי ולשנות את שמו לתות אנך אמון. סמלו של אל השמש היה דסקית עגולה שממנה יצאו קרניים שסופן ידי אדם.

אם משה היה מצרי בן דת אתון אפשר יהיה להסביר את ההבדל בין הדת המקומית מרובת האלים לדת החדשה שהתקבלה. הכוהנים של דת אמון מחקו כמעט כל עדות לדת אתון. את הדת היהודית אנו מכירים כזו שקובעה על ידי כוהנים 800 שנה מאוחר יותר. תקופה של אחרי גלות בבל.

השם "אדוני" מזכיר בצלילו את השם אתון וגם את אדוניס, אל סורי. האם ייתכן שהתפלה המוכרת לנו היום הייתה פעם "שמע ישראל אתון (אדוני) אלוהינו אל יחיד".

הדת היהודית אסרה על תיאור האל בתמונה ונוטשת את השמש כאל. הדת היהודית לא רצתה לדעת על העולם הבא. החיים אחרי המוות. בדת המצרית רבת האלילים אוזיריס היה אל המתים. הקרבה בין הדת היהודית לדת אתון היא סימן נוסף. משה נתן לעמו גם את מנהג המילה. אמנם בתורה יש סיפור מוקדם יותר לברית.

הרודוטוס מספר כי המילה הייתה קיימת במצרים. ישנם תיאורים על כותלי קברים. בשום עם אחר במזרח התיכון לא היה מוכר המנהג. ניתן להניח שהיהודים קיבלו את המנהג ממשה. בעיני רוב העמים המילה הייתה מנהג מוזר, אם לא מגונה. אלו שעברו את הטקס הרגישו נעלים יותר. הכינוי ערל לב משמש כביטול האחר עד היום.

לא ייתכן שמנהיג יהודי ששאף להביא קיום לאומי עצמאי יביא אתו מנהג שייעשה אותם מצרים בדרך מסוימת. שאיפתו הייתה לנתק אותם מהמצרים האלילית. משה לא היה יהודי אלא מצרי מדת אתון. זו ההסתברות הסבירה ביותר.

אם משנים את התקופה ומזיזים אותה לתקופת אחינתון הרבה שאלות מקבלות תשובה. משה היה אציל מצרי. נסיך. שחזה בהתמוטטות דת אתון, ושלטון אחנאתון וחיפש דרך לשלוט. כנראה שחי באזור גושן והכיר את העברים. הוא הציע להם לייסד ממלכה חדשה. להעניק להם דת שהוא מאמין בה. העברים קיבלו אותו. ארץ כנען התאימה לתכניתו של משה להקים מדינה משלו.

לשאלה המתבקשת, ואם זו טעות, או למה להזיז מאורע מהתאריך המקובל שלו עונה פרויד. דתו של אתון לא נעלמה. היו קבוצות שהמשיכו להאמין בה. יש לזה תיעוד. משה היה יכול להיות בן אחת מאותן קבוצות שהמשיכו להאמין באל היחיד.

לא נמצאו בכל כתבי המצרים באותה תקופה עדויות לנדידת שבט גדול ויציאתו ממצרים ואין שום אזכור של תקופת מגפות. יש להניח שאם היו דברים שכאלה, היו מתועדים, כי התיעוד המצרי מפורט למדי.

השאלה המתבקשת, האם משה קיבל רשות ממלכתית לצאת בראש שבט העבדים. ליהודים יש מסורת סיפור מיתוס משה באגדות שמחוץ לתורה. מסופר שכשהיה ילד ושיחק עם פרעה הושיט יד וניסה להוריד ממנו את כתרו, סיפור התקשר למיתוסים אחרים.

משה מתואר כאיש קצר רוח. הוא הורג בחמת זעם משגיח על העבדים. הוא שובר בכעס את לוחות הברית. הוא נענש בסוף חייו על ידי האל בשל מעשה של קוצר רוח שאיננו מסופר.

האם אפשר יהיה לקבל את ההשערה שתיאור האל כקפדן, חסר רחמים קנא ונוטר הוא למעשה השלכת דמותו של משה? בסופו של דבר מי שהוציא את העם ממצרים בעיני העם היה משה ולא אל בלתי נראה.

משה מתואר ככבד פה והיה צריך את אהרון, המתואר כאחיו, ולא ברור מניין הגיע לסיפור, לתווך בינו לבין פרעה, בינו ובין העם. האם אפשר לחשוב שאולי דיבר שפה אחרת. שפה שמצרים החדשים לא הבינו.

כל סיפור יציאת מצרים היא יצירת בדיון שבאה לשרת מסורת ישנה שלנו לא ידועה יותר. היסטוריונים בני תקופתו של פרויד, בראשם אדוארד מייר מנסים לספר את הסיפור קצת אחרת.

מייר מסכים שהשבטים שכונו אחר כך יהודים קיבלו עליהם דת חדשה. אך המעמד לא היה בסיני אלא בנווה מדבר המכונה מריבת קדש. שם קיבלו על עצמם לעבוד אל בשם "יהווה" אלם של שבט המדיינים שגרו במקום. יהווה הוא אל געש. במצרים אין הרי געש אך בסיני עוד היו הרי געש פעילים. לפי מייר האל יהווה היה דמון צמא דם.

קדש תהייה מקום מפתח בעל חשיבות. מקום אותו ינסו להסתיר בהמשך הסיפור. בקדש נמצאה פשרה בין שני מרכיבים. שותף אחד רצה שהאל יהוה לא יוכר כאל חדש. השותף השני לא רצה להשכיח את מצרים ואת המנהיג, משה. בקדש איחדו את המסורות השונות של השבטים קרובי המשפחה ויצרו מסורת אחת. דת משה.

המתווך בין האל ובין העם היה משה, חתנו של כהן מדיין. דמותו של משה כרוכה במדיין ובאתרי פולחן במדבר. סיפור יציאת מצרים הוא אגדה שסופחה מאוחר יותר. דמותו של משה במדיין מצטיירת אחרת לחלוטין ממשה המצרי. שם איננו מצרי ואיננו מבני פרעה. הוא רועה שיהוה נגלה אליו במדבר.

משה של מדיין ומשה של מצרים נראים כאנשים שונים. המדייני היה יכול לעסוק בכישוף וליצור את נחש הנחושת כאל רפואה. מה קרה למשה שהנהיג דת בה אסורים כשפים?

אדגר זלין פרסם מחקר ב 1922 בו טען שאצל הנביא הושע מצא סימנים של מסורת שמשה מת מוות אלים במרד של העם. העם רצה כנראה להתנער מהדת שהנהיג.

השבט שיצא ממצרים היה קטן. לא שווה בכל הטורח של איש שחיפש מנהיגות. מניחים שכשאותו שבט שיצא ממצרים התאחד עם השבטים המקומיים, קרובי משפחתו, נוצר איחוד של כל השבטים. איחוד שנתן לשבטים המאוחדים כוח לצאת לכיבוש כנען. וממנו צמחה דת חדשה.

האומה התאחדה משני מרכיבים, אלו שהיו במצרים ואלו שלא באו משם ומאוחר יותר התפרקה מחדש לממלכת יהודה וממלכת ישראל.

ההיסטוריה מלאה באיחודים שהתפצלו שוב. אפשר לחשוב שהממלכה הצפונית הייתה בידי אלו שחיו באזור תמיד ובדרומית אלו שחזרו ממצרים. הם היו מעטים יותר אך חזקים יותר מבחינה תרבותית.

אחת התעלומות היא מוצאם של הלווים. ששום מסורת לא מספרת איכן ישבו. הם תפסו משרות חשובות, אך נבדלו מן הכהנים. לוי איננו שם של כת.

* זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית - חלק 2.
לדחות היסטוריונים האם לוותר איך לחנך להסביר הדחקה ישות צלילים גלגולי נשמות טיעון אלוהות זיגמונד פרויד משה פרויד
גן עדן / חסד של אמת - מהו חסד של אמת? איך מגיעים לגן עדן? מי מביא את גן עדן אליך?
...חסד של אמת - מהו חסד של אמת? איך מגיעים לגן עדן? מי מביא את גן עדן אליך? לעשות חסד עם אדם, פירושו לעזור לאדם. כאשר מישהו עוזר לחברו, הרי שהוא עושה איתו סוד של חסד. אלא, שיש חסד אמיתי. ולעשות חסד אמיתי עם חברך, פירושו לגרום לחברך להרגיש טוב אמיתי. כאשר העשיר נותן צדקה לעני, הוא עושה איתו חסד. אבל, זהו חסד זמני בלבד. חסד אמיתי פירושו, כאשר האדם עושה חסד, עם הנשמה של חברו, דהיינו, נותן לחברו את מה שהוא באמת רוצה, שזה להרגיש טוב. ואיך יכול האדם לעשות חסד של אמת עם חברו? תשובה: על ידי זה שהוא נותן לו...
מניפולציות, אנשים מניפולטורים, להאמין לשקרים של עצמך, מניפולציות על אנשים, לשקר אנשים אחרים, לשקר את עצמך, שקר עצמי, מניפולציה עצמית, אין שכל אין דאגות, לעשות מניפולציות
מניפולציות, אנשים מניפולטורים, להאמין לשקרים של עצמך, מניפולציות על אנשים, לשקר אנשים אחרים, לשקר את עצמך, שקר עצמי, מניפולציה עצמית, אין שכל אין דאגות, לעשות מניפולציות
...של עצמך, מניפולציות על אנשים, לשקר אנשים אחרים, לשקר את עצמך, שקר עצמי, מניפולציה עצמית, אין שכל אין דאגות, לעשות מניפולציות האם אנשים מניפולטורים משקרים גם את עצמם? אליעד כהן מסביר על הקשר בין מניפולציות שאנשים עושים לאחרים לבין מניפולציות שהם עושים לעצמם. הוא מתחיל בשאלה המרכזית: האם אדם שמפעיל מניפולציות כלפי אחרים, יפעיל מניפולציות גם כלפי עצמו? אליעד מסביר שיש שני סוגים עיקריים של מניפולטורים: מניפולטור מודע - אדם שמודע לחלוטין שהוא משקר לאחרים במודע ובכוונה תחילה. מניפולטור בלתי מודע - אדם...
שכל על אנושי, שכל לא אנושי, אין הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין מהות לצורה, מעל השכל האנושי, לצאת מהשכל האנושי, הארה רוחנית, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, אחדות היש והאין
שכל על אנושי, שכל לא אנושי, אין הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין מהות לצורה, מעל השכל האנושי, לצאת מהשכל האנושי, הארה רוחנית, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, אחדות היש והאין
...בין יש לאין, אין הבדל בין מהות לצורה, מעל השכל האנושי, לצאת מהשכל האנושי, הארה רוחנית, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, אחדות היש והאין מהו השכל העל - אנושי וכיצד הוא קשור לאחדות ההפכים? השכל העל - אנושי הוא תפיסת עולם המאפשרת לאדם לראות את המציאות מעבר להבדלות המחשבתיות הרגילות. תפקידה של תפיסה זו היא לראות את המהות הכוללת שמאחורי הדברים, במקום להתמקד בצורתם החיצונית בלבד. כאשר אדם מתעלה מעל השכל האנושי המוגבל, הוא מבין שהניגודים בין יש לאין, טוב ורע, מהות וצורה, אינם באמת ניגודים מוחלטים. אלא...
קשר זוגי לא בריא, חוסר התאמה זוגית, בחירת בן זוג, קשר זוגי בריא, יצירת קשר זוגי, לפתח קשר זוגי, למצוא בן זוג, למצוא זוגיות, יצירת זוגיות, בעיות בזוגיות, טיפול זוגי, אימון זוגי, אימון לזוגיות
קשר זוגי לא בריא, חוסר התאמה זוגית, בחירת בן זוג, קשר זוגי בריא, יצירת קשר זוגי, לפתח קשר זוגי, למצוא בן זוג, למצוא זוגיות, יצירת זוגיות, בעיות בזוגיות, טיפול זוגי, אימון זוגי, אימון לזוגיות
...קשר זוגי בריא, יצירת קשר זוגי, לפתח קשר זוגי, למצוא בן זוג, למצוא זוגיות, יצירת זוגיות, בעיות בזוגיות, טיפול זוגי, אימון זוגי, אימון לזוגיות למה נמשך קשר זוגי לא בריא למרות חוסר ההתאמה? כאשר אדם נמצא במערכת יחסים לא בריאה, לעיתים קרובות מתעורר קונפליקט פנימי משמעותי. מצד אחד, האינטואיציה אומרת שהקשר אינו מתאים, ומצד שני, יש אינטואיציה נוספת שמושכת להישאר. אליעד מסביר שהסיבה לכך היא שהקשר, למרות חוסר ההתאמה שבו, מספק צרכים עמוקים יותר מאשר התאמה פשוטה ושטחית. אם מישהו היה בטוח לחלוטין ששום דבר טו
להיות אלוהים, מה טוב יותר מאשר להיות אלוהים, חוויית האלוהים, האחדות
להיות אלוהים, מה טוב יותר מאשר להיות אלוהים, חוויית האלוהים, האחדות
...מה טוב יותר מאשר להיות אלוהים, חוויית האלוהים, האחדות מהי חוויית האלוהים ואיך ניתן להגיע אליה? כדי להבין לעומק מה זה להיות אלוהים, אליעד כהן מתאר מצב שבו האדם נכנס לראשו של אלוהים. הוא מבקש שנדמיין את עצמנו במצב שבו כל מה שמתרחש במציאות קורה רק כי אנחנו בחרנו ורצינו שזה יקרה. הוא מסביר כי כשאדם חווה מציאות שבה הוא עצמו גורם לכל דבר להתרחש מתוך רצונו, אין שום אפשרות שהוא ירגיש רע או יסבול. הסיבה לכך פשוטה - אם הכל מתרחש לפי רצונך, ממילא לא יכול להיות פער בין מה שאתה רוצה לבין מה שקורה, ולכן גם לא...
הכנה רוחנית, רצון אמיתי, רצון להבנת האמת, השכל של אליעד, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, יצירתיות
הכנה רוחנית, רצון אמיתי, רצון להבנת האמת, השכל של אליעד, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, יצירתיות
...השכל של אליעד, לחשוב מחוץ לקופסא, חשיבה יצירתית, יצירתיות מהי ההכנה הרוחנית הנכונה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר בהרצאה שהכנה רוחנית אמיתית מתחילה באותנטיות ובכנות עם עצמך. הוא מדגיש שאדם צריך להגיע למפגש או לימוד רוחני מתוך המטרה האישית האמיתית שלו, גם אם היא נראית שטחית או לא מספיק רוחנית. לדוגמה, אם האדם רוצה כסף, זוגיות, או אושר, הוא צריך להודות בזה ישירות, ולא להעמיד פנים שיש לו מטרה נעלה יותר. הסיבה לכך היא שההכנה הרוחנית היעילה ביותר היא להיות אמיתי עם הרצון הפנימי. מהו הרצון האמיתי והאידיאלי...
האם המציאות טובה? האם המציאות רעה? האם הכל לטובה? האם הכל טוב? האם המציאות מושלמת? האם החיים טובים? למה יש רע? מה טוב ברע? האם הרע הוא רע? האם החיים רעים? למה יש רצח?
האם המציאות טובה? האם המציאות רעה? האם הכל לטובה? האם הכל טוב? האם המציאות מושלמת? האם החיים טובים? למה יש רע? מה טוב ברע? האם הרע הוא רע? האם החיים רעים? למה יש רצח?
...המציאות טובה? האם המציאות רעה? האם הכל לטובה? האם הכל טוב? האם המציאות מושלמת? האם החיים טובים? למה יש רע? מה טוב ברע? האם הרע הוא רע? האם החיים רעים? למה יש רצח? האם המציאות טובה או רעה? אליעד כהן עוסק בשאלה האם המציאות טובה או רעה, כאשר השיחה מתמקדת בעיקר בקונפליקט שהאדם חווה כשהוא נתקל במציאות שנראית לו רעה, כמו אירועים של רצח ואלימות. נשאלת השאלה אם אפשר להאמין שהמציאות טובה ומושלמת, למרות שקיימים בה דברים שנתפסים כשליליים. התוכן כולו בוחן לעומק את התפיסה שלנו לגבי טוב ורע, המציאות והאופן שבו...
רצון בזוגיות, מי לא רוצה זוגיות? האם כדאי להיות בזוגיות? מה זה זוגיות? האם לכל אחד מתאים להיות בזוגיות? מה זה טיפוס זוגי? מה זה טיפוס לא זוגי? מי מפחד מזוגיות? פחד ממחויבות, האם גברים לא רוצים זוגיות? נשים רוצות זוגיות, רומנטיקה
רצון בזוגיות, מי לא רוצה זוגיות? האם כדאי להיות בזוגיות? מה זה זוגיות? האם לכל אחד מתאים להיות בזוגיות? מה זה טיפוס זוגי? מה זה טיפוס לא זוגי? מי מפחד מזוגיות? פחד ממחויבות, האם גברים לא רוצים זוגיות? נשים רוצות זוגיות, רומנטיקה
...האם כדאי להיות בזוגיות? מה זה זוגיות? האם לכל אחד מתאים להיות בזוגיות? מה זה טיפוס זוגי? מה זה טיפוס לא זוגי? מי מפחד מזוגיות? פחד ממחויבות, האם גברים לא רוצים זוגיות? נשים רוצות זוגיות, רומנטיקה האם באמת יש אדם שלא רוצה זוגיות בכלל? אליעד כהן מסביר שלמעשה, אף גבר ואף אישה אינם רוצים זוגיות בצורה מוחלטת, וגם אינם דוחים זוגיות לחלוטין. אין בעולם אדם שרוצה רק זוגיות, וגם אין אדם שבכלל לא רוצה זוגיות. האמירות הנפוצות כמו גברים מפחדים מזוגיות או נשים רוצות רק זוגיות אינן נכונות במובן המוחלט שלהן. אליעד...
אובייקטיביות / סובייקטיביות. כיצד להגיע לאובייקטיביות?
...לאובייקטיביות? אובייקטיביות = האמת המלאה מצד עצמה ושאינה תלויה בדבר כלשהו. סובייקטיביות = האמת החלקית, האמת שנכונה רק בעיני האדם אך לא בעיני המציאות המלאה. הדרך להגיע אל ראיה אובייקטיבית של המציאות היא על ידי חיפוש האמת. ככל שהאדם קרוב יותר אל האמת, כך הראיה שלו יותר אובייקטיבית. מה שהופך את האובייקטיביות לכזאת, זאת האמת שבה. ככל שהדבר יותר אמיתי ויותר קרוב לאמת המלאה, הרי שהוא יותר אובייקטיבי. אובייקטיביות מלאה = האמת המלאה. זא כל זמן שנשאר לאדם ספק כלשהו לגבי דבר כלשהו במציאות, הרי שעדיין הראיה...
להתאהב באויב, לאהוב את מי שעושה לך רע, האם יש לך תסמונת שטוקהולם? האם אתה סובל מתסמונת סינדרום שטוקהולם? למה שבוי מתאהב במי שחטף אותו? המצב יכול להיות יותר גרוע, המצב יכול להיות יותר טוב, ווינר, לוזר, לאהוב את מי שרע כלפיך
להתאהב באויב, לאהוב את מי שעושה לך רע, האם יש לך תסמונת שטוקהולם? האם אתה סובל מתסמונת סינדרום שטוקהולם? למה שבוי מתאהב במי שחטף אותו? המצב יכול להיות יותר גרוע, המצב יכול להיות יותר טוב, ווינר, לוזר, לאהוב את מי שרע כלפיך
...את מי שעושה לך רע, האם יש לך תסמונת שטוקהולם? האם אתה סובל מתסמונת סינדרום שטוקהולם? למה שבוי מתאהב במי שחטף אותו? המצב יכול להיות יותר גרוע, המצב יכול להיות יותר טוב, ווינר, לוזר, לאהוב את מי שרע כלפיך מהי תסמונת שטוקהולם ואיך היא משפיעה על האדם? בהרצאה, אליעד כהן דיבר על תופעה פסיכולוגית שנקראת תסמונת שטוקהולם, שבה אדם שנחטף ומועבר תחת התעללות מצד החוטפים מתחיל להזדהות איתם, ואף לפתח רגשות חיבה כלפי מי שעושה לו רע. הוא הסביר את התופעה באמצעות דוגמאות שונות, אחת מהן היא סיפורו של אדם שנחטף על ידי...
פחד מול אינטואיציה
...אינטואיציה . לכל אדם יש את היכולת לדעת מה הולך לקרות בחיים שלו. כן, זה אולי נשמע הזוי, אך זו האמת. אם תשימו לב, תראו שלכל אחד מאיתנו יש מצפן פנימי שמכוון אותנו בחיים ומאותת לנו על דברים שהולכים לקרות. למצפן הזה יש שמות שונים - אינטואיציה, מצפון, תחושת בטן ועוד. האינטואיציה שלנו היא סוג של תקשורת שיש לנו עם הנשמה שלנו או עם היקום. לפי תפיסתי, עוד לפני שנולדנו, הנשמה שלנו יצרה לעצמה מסלול חיים מגודר ושיעורים מסוימים לחוות בחיים האלה. כאשר היא נמצאת בגוף האדם היא נוהגת בו כמו שאדם נוהג במכונית, אך...
ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה
...מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר. מיכל גזית ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים, דיבור בפני קהל ותחומים רבים נוספים. האנשים שנוטים...
בחירה חופשית - רצון חופשי - מבוא
...חופשי הם ביטויים הבאים לציין שמעשיו של האדם והחלטותיו הם פרי רצון עצמאי ובן - חורין, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי הסיבתיות הדטרמיניסטית ואף לא על ידי הגורל, או כוחות עליונים. לפי תפיסה זו לאדם יש כושר החלטה וחופש בחירה לגבי מעשיו והאפשרות לשלוט בהם, ובכך לקבוע במידה מסוימת את השתלשלות חייו. בניגוד לרעיון הבחירה החופשית עומדת ההשקפה הפטליסטית שלפיה גורלו של האדם קבוע מראש, וכן ההשקפה הדטרמיניסטית, הרואה סיבה טבעית לכל מאורע והעדפה. תפיסות אלו רואות את האדם כמי שנשלט על ידי כוח חיצוני, עליו
אמון - מבוא
...המציאות, בו מאמין נותן האמון כי הגורם בו ניתן האמון, יכיל תכונה מוגדרת אחת או יותר בעתיד. לדוגמה, לרוב נוטים להעניק בני אדם, ויצורים חיים אחרים, אמון בכוח המשיכה, כלומר, מניחים כי תכונת החפצים ליפול באין משען, תתקיים בעתיד. אמון בין בני אדם, הוא הנחה של נותן האמון כי האדם בו ניתן האמון מסוגל ליכולת מסוימת, יתנהג בצורה מסוימת בעתיד, או יחוש יחס מסוים כלפי המציאות. לדוגמה, אדם יכול לתת אמון ברעהו, כי הוא מסוגל לבצע מטלה מסוימת (יכולת), יסכים לבצעה (התנהגות מסוימת), וישמח לבצעה (יחוש יחס כלפי המציאות)...
חינוך - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך
...לעולם לא יעלה בידך ליצור בעלי תבונה אלמלא יצרת תחילה שובבים. כך חינכו בספרטה: במקום לשעבד את הילדים לספרים, לימדו אותם תחילה לגנוב את סעודת הערב שלהם (זאן זאק רוסו, אמיל או על החינוך, ספר ב). החינוך הוא דבר המגלה לחכמים ומסתיר מהטיפשים את חוסר הבנתם. (אמברוז בירס) חינוך אינו ללכת לבית ספר, אלא מידה טובה שבתוכו אדם נושא. (לואיס ברומפילד) סבון וחינוך אינם מידיים כמו רצח, אבל לטווח הארוך הם הרבה יותר מסוכנים. (מארק טוויין) מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות במחשבה ובמעשה ועם זאת רואים...
הכרת תודה, אסירות תודה, הודיה, הערכה - מבוא
...תודה, תודה, אסירות תודה, הודיה או הערכה היא רגש או עמדה המכירה בתועלת שהתקבלה או תתקבל, או הבעתם של רגש או עמדה אלה. הבעת תודה נחשבת לאחד מכללי הנימוס בחברות רבות. תודה בתרבות תודה היא אחד המושגים או אחת החוויות המשמעותיות והמוערכות ביותר בדת בפילוסופיה ובספרות, ונחשבת כבר מאות שנים למידה טובה, לפעילות רצויה או הכרחית מבחינה מוסרית או למצווה דתית. חקר התודה בפסיכולוגיה בשנים האחרונות החלו לחקור את חוויית התודה באופן מדעי, במסגרת הפסיכולוגיה החיובית, וספר שמרכז מידע על מחקר זה תורגם לעברית בהוצאת...
אילו שאלות לשאול בראיון עבודה? מה חשוב יותר לדעת על המרואיין?
...לדעת על המרואיין? ראיון עבודה. בהמשך למאמר כיצד לראיין עובדים (בעיקר לתפקיד ניהולי) ? אילו שאלות הכי חשוב לשאול ואיך בדיוק? אוסיף כי בדרך כלל בראיונות עבודה המרואיין מספר על הצלחותיו. הפעם היחידה שבה בדרך כלל מעלים את החסרונות של המרואיין היא כאשר שואלים אותו את השאלה השבלונית הנצחית מהם החסרונות שלך או אמור 3 דברים שבהם אתה חלש. כל מרואיין כמובן שהתראיין יותר מפעם אחת, כבר יש לו בראש תשובה מוכנה לכל השאלות האלו. בדרך כלל רוב ככל הראיון עבודה ממוקד בכך שהמרואיין מספר על ההצלחות שלו, על מה שהוא עשה...
פרחי באך ו - ילדים עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות
...אקטיביות שני ילדים הגיעו אלי לטיפול. אחד בן 10 והשני בן 7, שניהם לכאורה, עם אותה בעיה שאותה האם מציגה: לא מרוכזים בשיעור, חסרי מנוחה ועודף מתח. בשיחה עימם כל ילד הוא עולם אחר וכל אחד מקבל תמצית עם הרכב שונה. קשיי ריכוז יכולים לנבוע מכמה סיבות ולעיתים הם נובעים מקשיים אחרים שבגללם לא בא להם בכלל להתרכז. במקרים אלו בטיפול, נטפל פנימה יותר, מה הביא אותו עד הלום. יש אפשרות שהילד מתוח כי עוברת עליו כעת תקופה מאוד מסוימת שעלייה צריך לדבר, ייתכן, שמשעמם לו והחומר מאוד קל לו, ייתכן שהחומר מאוד קשה בגלל...
כעס עצמי - הכעס אכל אותי במשך שנים
...חסר לי על מה, על אמא שלא אהבה אותי, על זה שאני לא מצליחה ללדת, על זה שלא מעריכים ולא מבינים אותי וחושבים שאני פריק. אז הסתובבתי לי כועסת ורוטנת בטוחה שלכולם יש משהו נגדי. השיא היה בסדנא שעברתי, המורה בקשה רשות לעבוד איתי, הרשיתי לה ודקה אחר כך מצאתי את עצמי שוברת את החדר, העפתי כיסאות, קרעתי ניירות, שאגתי וצרחתי עד שלא נותר לי קול, ואז ברחתי מהחדר מבושה. ואז באה המודעות: כעס הוא בעצם מסווה לדברים עמוקים יותר, הוא כמו כאב ראש, או פריצת דיסק, כעס הוא סמפטום לבעיות גדולות שאת מרגישה שאת עדיין לא מסוגלת...
הורים וילדים - אבחון בציורי ילדים
...ההורות הינו מקצוע עתיק ומורכב, ההורים פונים לאבחון בציורי ילדים על מנת לעזור, להבין, ולסייע לילד לגדול ולצמוח. הציור הוא שפה שניה לילדים, הם מספרים לנו ללא מילים הרבה מאד על אישיות המצייר: תכונות כשרונות, פחדים וחרדות, דפוסי התנהגות, הסתגלות, קשיים, בשלות ריגשית, מיומנויות חברתיות, מערכות יחסים, יכולת לקבל מרות, מרדנות, רמת תפקוד, התייחסות לסביבה, לבית, לעבר ולעתיד ועוד... לא תמיד האדם מודע לתכונותיו, לכישוריו, למכשוליו, לדפוסים המובילים אותו, ולדפוסים החוסמים אותו ולכן ביכולת הציור לחשוף את עולמו...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על קצר רוח
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: קצר רוח, איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: קצר רוח, איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לקבל החלטות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחנך ילדים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? האם הכל אפשרי? האם יש או אין אלוהים? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? מה המשמעות של החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
להגיע לפשיטת רגל הרגשה רעה ניהול שיחות מכירה ברור מאליו מתקשה להתמיד ככה ולא אחרת הפרעות חרדה שונות להתמודד עם פחד מגירושים חרדה חברתית היא טובה למה לאהוב את עצמך בלי תנאים? האם להביע אהבה? למה אהבת חינם היא שנאת חינם? איך להיות מאושר עם מחלה כרונית? איך להיות מאושר ולהרגיש שלמות? ליצור זוגיות טובה לאורך זמן למה בחורה לא אוהבת גבר שרוצה אותה? לבחור החלטה החלטה מתוך אי וודאות איך להתמודד עם התנגדויות לקוח? איך להתמודד עם מחשבות אחרי בגידה? איך לא להיכשל בעסקים? להצליח עם נשים לדבר עם הלקוח בשפה של הלקוח לשכנע ילדים לאכול פירות וירקות רוצה שהילדים שלי יהיו מאושרים איך להרגיל את הילד לתת? אשליה רוחנית תת מודע ולא מודע לטפל במישהו ששומע קולות לטפל בסכיזופרניה האם לחזור לאקסית? לצאת עם האקס של חברה מהן קבוצות השרירים שיש בגוף? שומן או פחמימה העולם נברא על ידי אלוהים קורונה כמבחן אמונה באלוהים מואר להגיע להארה רוחנית אמיתית איך להפוך להיות אלוהים? האם אפשרי להיות אלוהים? לעשות כסף בלי תואר כסף מאומנות למה היא משמעות החיים שלי? ייעוד ומטרת החיים הטוב שברע זיכרונות שליליים מהאקס חסרי בחירה חופשית הגדרת בחירה קיומו של בורא עולם האם העולם נברא או תמיד היה קיים? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מנטורינג, ייעוץ אישי, אימון אישי בטלפון בנושאי קצר רוח - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 1.0938 שניות - עכשיו 01_10_2025 השעה 11:51:22 - wesi4