ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פסיכולוגיה ✔פסיכולוגיה - מבוא ✔פסיכולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש, התפיסה וההתנהגות, ומטרתו לחקור... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 פסיכולוגיה - מבוא
פסיכולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש, התפיסה וההתנהגות, ומטרתו לחקור את, ולטפל (בטכניקות פסיכולוגיות שונות) בהתנהגויות האדם ובעלי החיים. מקור השם ביוונית: "פסיכה" - נפש, ו"לוגוס" - תורה. העוסק בפסיכולוגיה, הוא בדרך כלל פסיכולוג.

תחומי הפסיכולוגיה

הנחת היסוד של מדע הפסיכולוגיה היא שישנה חוקיות בהתנהגות האדם, וכי עליה לתעד ולמדוד חוקיות זו. הפסיכולוגיה גורסת שהתנהגות אינה מתרחשת באופן מקרי, אלא תוצאה של מערכת חוקים, הבנת חוקים אלו מאפשרת לנו לגזור גם ניבוי מסוים לגבי העתיד. כל תחום בפסיכולוגיה עוסק בהיבטים אחרים של ההתנהגות, ומנסה להבין אותה מתוך מיקוד אחר. הפסיכולוגיה מחולקת לענפי מחקר, תחומי עיסוק ואסכולות (רשימה חלקית):

ענפי מחקר

להלן יוצגו מעט מענפי המחקר הכלליים של הפסיכולוגיה:

פסיכולוגיה התפתחותית - מתמקדת במחקר השינויים ההתנהגותיים והנפשיים מילדות לבגרות. פסיכולוג התפתחותי מטפל בבעיות התנהגותיות, חברתיות ונפשיות אצל ילדים ובמקביל מלווה את הורי הילד במהלך הטיפול.

פסיכולוגיה חברתית - עוסקת ביחסי הגומלין שבין הפרט וסביבתו, תוך התמקדות בפרט, (לעומת הסוציולוגיה אשר מתמקדת בסביבה החברתית).

פסיכולוגיה של האישיות - תחום החוקר את אישיות האדם, דרכי התנהגותו, ההבדלים הבין - אישיים והשפעת הסביבה על תכונותיו.

פסיכולוגיה קוגניטיבית - עוסקת בחקר תהליכים מנטליים בסיסיים, ביניהם תודעה, תפיסה, חשיבה, קשב, זיכרון אנושי, למידה וקבלת החלטות.

פסיכולוגיה רפואית - עוסקת ברמה התאורטית, הקלינית והמחקרית בסוגיית יחסי הגומלין בין גוף לנפש, ובאופן ספציפי יותר בקשרים שבין המשתנים הפיזיולוגיים לבין המשתנים הפסיכולוגיים והחברתיים, היכולים להשפיע על התפרצות תופעות ומחלות גופניות, דרכי ההתמודדות איתן ומניעתן.

נוירופסיכולוגיה - עוסקת בקשר בין תהליכים מנטליים שונים למבנה המוח ולהשפעות הכימיות על תפקודו, דבר הנעשה בעיקר על ידי בחינה מדעית של פגיעות ראש מסוגים שונים.

פסיכופיזיקה - עוסק ביחס ובקשר שבין הגירויים הפיזיים האובייקטיביים להם נחשף האדם, ובין התחושות הפסיכולוגיות הסובייקטיביות המתעוררות אצלו כתוצאה מהחשיפה לגירויים אלו.

תחומי עיסוק

פסיכולוגיה קלינית - עוסקת בניתוח ופתרון בעיות נפשיות והפרעות התנהגות.

פסיכולוגיה חינוכית - עוסקת בחקר תהליכים חינוכיים מנקודת מבט של הפרט המתחנך או של הפרט במסגרת החינוכית. תחום זה מתמקד גם במערכת יחסי הגומלין בין הפרט ובית הספר.

פסיכולוגיה ארגונית ותעשייתית - עוסקת בדינמיקות ארגוניות הנובעות מהאינטרקציה בין החברים בארגון. חופפת במידה רבה עם פסיכולוגיה חברתית, אך מתמקדת ביישום. בין היתר עוסקת במוטיבציה, מנהיגות, עריכת בחינות מיון וקבלה לעבודה, ייעוץ למפעלים ויעול שיטת העבודה.

פסיכולוגיה שיקומית - מתמחה בטיפול באנשים שנפגעו ממחלות או תאונות, עיבוד אבל וטראומות אחרות.

*פסיכולוגיה מחקרית - עוסקת בתהליכים הקושרים תהליכים נפשיים לתהליכים ביולוגיים (מדעי המוח), תהליכים חברתיים (פסיכולוגיה חברתית) ואחרים.

אסכולות

פסיכואנליזה - אסכולה תאורטית וטיפולית חשובה מיסודו של זיגמונד פרויד, שתחום העניין שלה הוא "תורת האישיות", כלומר - מבנה האישיות הכולל של האדם וההתפתחות התקינה והפתולוגית של מבנה זה.

פסיכולוגיה אינדיבידואלית - אסכולה מיסודו של אלפרד אדלר, המתייחסת לאינדיבידואל בצורה הוליסטית (אחדותית) ללא חלוקתו לרכיבים שונים של האישיות כפי שנעשה באסכולות אחרות.

פסיכולוגיה אנליטית - אסכולה מיסודו של קרל יונג המרחיבה את הפסיכואנליזה, והעושה שימוש נרחב במושגים מיתוסים וארכיטיפים ותת מודע קולקטיבי.

פסיכולוגיה התנהגותית (ביהביוריזם) - אסכולה העוסקת בתחומים שונים של התנהגות האדם מתוך הסתמכות על מדע ניתוח התנהגות. עוסקת גם בתחומים של ההתנהגויות על בסיס התניה רספונדנטית (רפלקסים, רגשות ותחושות) ובעיקר בהתנהגות אופרנטית - כל מגוון ההתנהגות המתפעלת של האדם, בכל הגילאים.

פסיכולוגיה הומניסטית - אסכולה העוסקת במימד האנושי של הפסיכולוגיה וההקשר שלו להתפתחות התאוריה הפסיכולוגית, אשר התפתחה כתגובה לביהביוריזם מצד אחד, ולפסיכואנליזה, מצד שני.

היסטוריה

שורשי הפסיכולוגיה בפילוסופיה העתיקה

הפילוסוף אפלטון דגל בטיפול נפשי, של "חולי הנפש" שיש להם קונפליקט בין חלקי הנפש השונים, באמצעות שיח פילוסופי המכונה דיאלוג אפלטוני. - פסיכולוגיה

הפילוסוף היווני אריסטו היה הראשון שהקדיש ספר לחקר נפש האדם. - פסיכולוגיה

רנה דקארט הניח יסודות חשובים לפסיכולוגיה המודרנית - פסיכולוגיה

רבים רואים את תחילתה של הפסיכולוגיה כבר בתקופת יוון העתיקה בהגותם של סוקרטס, אפלטון, אריסטו והיפוקרטס בשאלות כמו מהות נפשו של האדם, מודעותו ודרכי התנהגותו. היפוקרטס מתחיל את ספרו בכך שיש לאדם שלוש נפשות: טבעית, חיונית ושכלית. גם אצל אפלטון (427/8-347 לפנה"ס) הנפש כישות תופסת מקום מרכזי, ומופיעה חלוקה של הנפש לשלשת המרכיבים: הרציונלי, הרגשי והיצרי. מחלת נפש נתפסת אצלו כקונפליקט וכקרע בין חלקי הנפש השונים, הנובעים עקב בורותו של האדם, ובהתאם לכך היא צריכה להיות מטופלת באמצעות הפילוסופיה וידיעת האמיתות של ההוויה בדיאלוג אפלטוני.

תלמידו הידוע ביותר, אריסטו (384-322 לפנה"ס), כתב למעשה את ספר הפסיכולוגיה הראשון ("על הנפש"). בספרו הוא סיווג את כל ההוויה לחומר וצורה, וראה בנפש האדם את "צורתו" של האדם. אריסטו דירג את כוחות החיות של היצורים בצורה של פירמידה, כאשר הנפש האנושית עומדת מעל לנפש החייתית (של בעלי החיים), שעומדת מעל לנפש הצמחית (של הצמחים). בנוסף לחמשת החושים קיים לדעתו של אריסטו חוש שישי, "החוש המשותף", שהוא החוש המעבד את כלל הגירויים הנמסרים מחמשת החושים למידע משמעותי. אריסטו ראה בדרך האמצע שבה האדם מאמץ תכונות נפש "אמצעיות", שמתרחקות מהביטויים הקיצוניים של התכונות, כתכונות הנפש הטובות שהאדם האתי צריך לאמץ לו באמצעות חינוכו האישי.

הרמב"ם (1138-1204), מגדולי הפוסקים היהודים, פילוסוף ורופא, קבע בהקדמתו למסכת אבות המכונה שמונה פרקים, כי נפש האדם היא ישות אחדותית, ורק בעלת ביטויים שונים, ולכן חיוניות הנפש האנושית מתפשטת על פני כל שיעור קומתו של האדם, כך שאפילו הכוח הביולוגי של האדם נבדל מהכוחות הביולוגיים של בעלי החיים. הוא סבר כי האדם נולד כלוח חלק, אבל עם מוכנות לקבלת נטיות מסוימות, ומושפע בדעותיו ומעשיו בעיקר מחבריו ומנהג אנשי מדינתו. בהקשר לתורת המידות, הוא אימץ והרחיב את תפיסת דרך האמצע כמצפן למידות הראויות והתקינות, וטען כנגד אפלטון, כי לימוד פילוסופיה כשלעצמו לא יגרום לאדם לאזן את תכונות נפשו, והדרך העיקרית צריכה להיות בתרגול בעשייה מתקנת, שמשמעותה לעשות מעשים מעין התכונה המבוקשת, כך שהמעשים יטביעו את חותמם בנפשו, בדומה לאמרתו של בעל ספר החינוך, "אחרי המעשים נמשכים הלבבות". ועוד סבר כי המיפוי הנכון לדרך האמצע קיים במצוות התורה שמכוונות להביא את האדם לאיזון, בכל ההיבטים השונים של תכונות נפשו.

רנה דקארט (1596-1650), פילוסוף ומתמטיקאי צרפתי, שנחשב לאחד ההוגים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה המערבית, הניח יסודות משמעותיים לפסיכולוגיה המודרנית. הוא היה הראשון שהצביע על המוח ומערכת העצבים כאזורים האחראיים להתנהגותו של האדם, ודגל בניתוח מכניסטי של תופעות פסיכולוגיות. בהקשר לנפש האדם דקארט דגל בתפיסה המכונה רציונליזם. הוא המשיך תפיסה קדומה כי לא רק שקיים דואליזם של נפש וגוף, שבו לנפש יש קיום עצמאי משלה, אלא הנפש מגיעה לעולם עם מטען של ידע ותודעה, ומכילה את רעיונותיה ותכונותיה כבר עם היווצרה, וישנה חשיבות גדולה לחשיבה טהורה מאשר לחוויות וניסיונות חושיים. עוד הוסיף על פילוסופים שקדמו לו, שישנה אינטרקציה של גוף ונפש, ולא רק שהנפש משפיעה על הגוף, אלא גם הגוף משפיע על הנפש.

כתגובת נגד לתפיסות של דקארט, צמח באיים הבריטיים זרם המכונה אמפיריציזם, על פיו כל ידע הוא אפוסטריורי (ידע הנובע מהניסיון) או בהסקה אינדוקטיבית. תומאס הובס (1588-1679), הוגה דעות ופילוסוף פוליטי אנגלי, סבר כי בני האדם כמו בעלי החיים הם "מכונות", ונופלים תחת החוקיות הדטרמניסטית של חוקי הטבע. ג'ון לוק (1704-1632), אבי הדרישה לפילוסופיה של "השכל הישר", סבר כהובס כי האדם איננו מגיע לעולם עם רעיונות מולדים, אלא "טאבולה ראסה", שבו היילוד הוא "דף חלק" אשר צובר מידע אך ורק מהסביבה וניסיון חייו, עם זאת, לוק לא היה אמפריציסט קיצוני כהובס, וסבר כי השכל מסוגל לניתוח ורפלקסיה עצמיים של תכני החושים. ג'ורג' ברקלי (1753-1685), פילוסוף אירי שהמשיך את הקו של "הלוח החלק", סיכם את תורתו שנקראה אידאליזם, במשפט "להיות, זה להיות נתפש", הוא חלק על לוק וטען שלא חייב להיות קשר בין האובייקטים הפיזיקליים הממשיים לבין הייצוג התפיסתי והמנטלי בנפש האדם, ואין אפשרות לאדם לחוות באופן ישיר את העולם הפיזיקלי.

הזרם המטריאליסטי, שבין הוגיו ניתן למנות את פייר גסנדי (1592-1655), ג'וליאן דה למטרי (1709-1751) וקונדילק (1715-1780), לקח את האמפיריציזם צעד נוסף אחד קדימה, וטען שאין להזדקק כלל למהות של נפש או שכל, העומדים בפני עצמם ומוטבעים מחוויותיו של האדם, אלא שהאדם הוא מכונה לא פחות מכך שהחיה היא מכונה, ושניתן להסביר את התנהגותו על פי עקרונות מכניסטיים ופיזיקליים. למטרי אף כתב ספר בשם "האדם מכונה", שבו טען כי אין הבדל מהותי בין אדם לחיה, אלא רק דרגות של שכלול.

ראשית הפסיכולוגיה בעת המודרנית

גוסטב פכנר - אבי הפסיכופיזיקה - פסיכולוגיה

וילהלם וונדט - אבי הסטרוקטורליזם - פסיכולוגיה

ויליאם ג'יימס - אבי הפונקציונליזם - פסיכולוגיה

אדמונד הוסרל אבי הפנומנולוגיה - פסיכולוגיה

זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה - פסיכולוגיה

תחילתה של הפסיכולוגיה כדיציפלינה רפואית הייתה בספרו של תומאס ויליס משנת 1672, "De Anima Brutorum", שבו התייחס לפסיכולוגיה בעקבות דקארט במונחים של פעולת המוח. תפישת המוח כאחראי להתנהגות, לא היה דבר טריוויאלי בעבר. התנהגות הייתה מיוחסת לאיברים אחרים, כגון כליות ולב.

עד לשלהי המאה ה - 19, פסיכולוגיה נחשבה לענף של הפילוסופיה. הענף של הפסיכופיזיקה נוסד הלכה למעשה על ידי גוסטב פכנר ב - 1860, בפרסום ספרו "יסודות הפסיכופיזיקה". אחת התימות המרכזיות בספרו היא שנושאים תודעתיים ופסיכולוגים יכולים להימדד באופן ניסויי ומדויק. עם זאת, ייסודה של הפסיכולוגיה הניסויית והפסיכולוגיה המודרנית בכללה, מיוחסת על ידי רבים לוילהלם וונדט מאוניברסיטת לייפציג בשנת 1879. וונדט פרסם את ספרו "עקרונות הפסיכולוגיה הפיזיולוגית" ב - 1874, וייסד את אסכולת הסטרוקטורליזם - ניתוח של מבנים נפשיים ובידודם למרכיבים בסיסיים. הוא היה הראשון בעולם שהקים מעבדה לחקר התנהגות, וחידש את מתודת המחקר "אינטרוספקציה", התבוננות עצמית. בכך שינה את התפישה כלפי הפסיכולוגיה מתחום פילוסופי, לתחום מדעי לכל דבר. הוא גם עסק בפסיכולוגיה חברתית ותרבותית ובחקר הפסיכולוגיה של השפה, וקדם בכך בחצי מאה לתורותיו של נועם חומסקי. וונדט העמיד שורה של תלמידים, ביניהם קרפלין (שנחשב אבי הפסיכיאטריה המודרנית), ספירמן, טיצ'נר, וקאטל.

במקביל, עמיתו ומתנגדו הגדול שמעבר לאוקיינוס, ויליאם ג'יימס האמריקני ("עקרונות הפסיכולוגיה" - 1890), נחשב ל"אבי הפסיכולוגיה האמריקנית", ולמייסד זרם הפונקציונליזם, שרואה את התודעה האנושית כפונקציה ולא כמבנה, ומתרכזת בחקירת הדרך שבה פועלת הנפש בתפקודה בסביבתה. תפיסתו של ג'יימס שיחררה את הפסיכולוגיה מהמעבדה, ועסקה בבעיות של אנשים בסביבתם הטבעית. בעקבותיו הלכו פסיכולוגים רבים, בהם סטנלי הל, ג'ון דיואי וג'יימס אנגל. דמות חשובה נוספת שהתנגדה לוונדט היה פרנץ ברנטנו (1838-1917). ברנטנו, פילוסוף ופסיכולוג אוסטרי ("פסיכולוגיה של התנועה"), נחשב לחלוץ הזרם הקרוי פנומנולוגיה, וטען כי הפסיכולוגיה צריכה לתאר תהליך דינמי ולא לפרק את החוויה ההכרתית למרכיבים ותגובות. בין תלמידיו היו מרטין היידגר מאבות האקזיסטנציאליזם המודרני, אדמונד הוסרל אבי הפנומנולוגיה, וזיגמונד פרויד אבי הפסיכואנליזה.

הפסיכולוגיה החל מהמאה ה - 20

בתחילת המאה ה - 20 הוחלפו שתי הגישות של סטרוקטורליזם ופונקציונליזם בשלוש אסכולות חדשות: גשטלט, פסיכואנליזה וביהביוריזם. מאז עוסקת הפסיכולוגיה בעיקר בהתנהגות (למשל במסגרת הביהביוריזם), בנפש (למשל בפסיכולוגיה קוגניטיבית) ובשילוב ביניהם.

אצל תלמידיו ותלמידי תלמידיו של ברנטנו (הוסרל, אלקסיוס מיניון, כריסטיאן פון ארנפלס, ובנוסי) החלו להופיע ניצני תפיסת הגשטלט (בגרמנית: צורה, תבנית, דפוס), אבל היא הגיעה לכלל הבשלה רק אצל מקס ורטהיימר (1880-1943) ותלמידיו קורט קופקה וולפגנג קולר. תפיסה ואסכולה פסיכולוגית זו, אשר צמחה בגרמניה בעיקר כתגובת נגד לגישת הסטרוקטורליזם, טוענת כי העיקרון התפעולי של המוח והתודעה הוא הוליסטי, מקבילי ואנלוגי ובעל מגמה לארגון עצמי. משפט המפתח שעשוי להסביר את עיקרון הגשטלט הוא "השלם גדול מסכום חלקיו", ומשמעותו היא שישנה באדם תבנית תודעתית ראשונית המפרשת את הגירויים החושיים, עוד בטרם התרחשותם, ואף משליכה את חוקיה על הקלט החושי, לפיכך, פירוק תבנית זו לחלקיה, תוך בחינת הגירויים באופן מבודד ואטומיסטי כפי שעשו הסטרוקטורליסטים, אינו מועיל להבנת התבנית והמכלול.

בשנות התשעים של המאה ה - 19 החל זיגמונד פרויד לעסוק בשיטת תרפיה החושפת מאוויים כמוסים, שנקראה פסיכואנליזה. פרויד, שהוא כנראה הפסיכולוג המוכר ביותר, תרם תרומה משמעותית למיסוד הפסיכולוגיה כשיטה לגיטימית לטיפול להקלת הסבל האנושי. בתחילה פרויד התקבל בעוינות ובבוז על ידי הממסד האקדמי בתחום הפסיכולוגי, וברבים ממוסדות המחקר הייתה התעלמות גורפת מתפיסותיו. שיטותיו של פרויד לא היו כרוכות במדע אמפירי הכולל תצפיות וניסויים, ולא היו ניתנות לאישוש או הפרכה, ועם זאת תגליותיו בעניינים רבים בפסיכולוגיה נחשבות לחדשניות ומשמעותיות, ומשמשות כמצע חשוב והכרחי בכל תחומי הפסיכולוגיה. בין תלמידיו היו כאלו שנשארו נאמנים לתורתו והמשיכו לפתחה בדרכו, בהם אנה פרויד, מלאני קליין, ודונלד ויניקוט, אך תלמידים אחרים דוגמת קרל יונג (פסיכולוגיה אנליטית), אלפרד אדלר (פסיכולוגיה אינדיבידואלית), ויקטור פרנקל ואריך פרום (פסיכולוגיה הומניסטית), פיתחו והרחיבו אותה לכיוונים שלא היו מקובלים על פרויד ועל הזרם המרכזי בפסיכואנליזה.

הביהביוריזם התפתח במידה רבה כריאקציה לגישות הפרוידיאניות, שהדגישו תהליכים תת - הכרתיים ונראו כספקולציות פילוסופיות שכמעט לא ניתן היה להעמידן במבחן אמפירי, ולפיכך מדעיותן הייתה מוטלת בספק. הביהביוריסטים, לעומת זאת, שאפו להפוך את הפסיכולוגיה למדע מדויק, אשר ניתן לבחון אותו במעבדה באופן אובייקטיבי, לכמת את נתוניו במדדים מדויקים, ולתאר באמצעותו בצורה ישירה את פניו הגלויים של האורגניזם, כלומר, ההתנהגות הגלויה, השינויים החלים בה ואופן למידתה. הפסיכולוגים הביהביוריסטיים החשובים ביותר היו ג'ון ווטסון ואחריו פרדריק סקינר. במקביל, מדע ניתוח ההתנהגות שהתפתח בעקבות מחקריו של פבלוב בתחום התנהגות רספונדנטית (רפלקסיבית ביסודה) ושל סקינר בתחום התנהגות אופרנטית, פתחו תחום גדל והולך של ידע על המשתנים השולטים, ועל מורכבות ההתנהגות הנובעת מהם. ידע זה איפשר מעבר מניתוח התנהגות ניסויי (מעבדתי) לניתוח התנהגות יישומי. בהדרגה ניתן היה לראות את כוחו של מדע זה ביישומים הנרחבים שהתפתחו בתחום ההוראה והחינוך. עניין זה התבטא במיוחד בטיפול באתגרים הקשים של שינוי התנהגות. הגישה ההתנהגותית נתנה בסיס להתערבויות יעילות ביותר בקידום למידה בכלל ובקידומם של ילדים עם ליקויים התפתחותיים בפרט. כך, באמצע המאה ה - 20 היה הביהביוריזם הזרם המשפיע ביותר בפסיכולוגיה, אולם מאז ירד כוחו. עם זאת, הוויכוח בינו לבין הפסיכולוגיה הדינמית או הקוגניטיבית, או בין טיפול התנהגותי וקוגניטיבי לטיפול פסיכודינמי, עדיין לא הוכרע.

עבודתו של נועם חומסקי בבלשנות השפיעה רבות על הפסיכולוגיה הקוגניטיבית וההתפתחותית. התאוריה שלו על דקדוק אוניברסלי הייתה התקפה ישירה על התאוריות הביהביוריסטיות המבוססות של זמנו, וסייעה רבות להבנת האופן בו שפה נרכשת על ידי ילדים, ומה עומד ביסוד היכולת לפרש שפה. העקרונות הבסיסיים של תאוריה זו (אף על פי שאינן בהכרח הטענות החזקות יותר של גישת העקרונות והפרמטרים) הפכו במהלך השנים למקובלים כמעט לגמרי. ביקורתו של חומסקי על המתודולוגיה והנחות היסוד של סקינר תרמה למהפכה כנגד הדוקטרינה הביהביוריסטית, ששלטה בפסיכולוגיה. בספרו מ - 1966, "Cartesian Linguistics", ועבודות נוספות, חומסקי פרש הסבר על שפות אנוש, שנעשה למודל החקירה בתחומים אחרים בפסיכולוגיה. חלק ניכר מההנחות כיום בדבר האופן בו התודעה עובדת, נשאב מרעיונות אלו של חומסקי.

בתקופה זו, אמצע המאה ה - 20, החל ביצועם של מחקרים משמעותיים בתחום הפסיכולוגיה החברתית, כגון ניסויי הלמידה החברתית של אלברט בנדורה, ניסויים בתחום השפעה חברתית של סטנלי מילגרם וסולומון אש, ועוד. ואילו בעשורים האחרונים, בסוף המאה ה - 20 ובתחילת המאה ה - 21, גובר העיסוק בניסויים ומחקר נוירופסיכולוגי כדרך להבנת הנפש ותהליכי עיבוד מידע, על פי קשרים עצביים ואזורים במוח. זאת במקביל לעיסוק הקלאסי בטיפול פסיכולוגי בגישות שונות על פי האסכולות שהתפתחו במאה ה - 20, ותוך מחקר, דיון ופיתוח אסכולות אלו.

שיטות מחקר

מחקר מדעי בפסיכולוגיה נעשה כמו בתחומים אחרים של המדע. ראשית יש ליצור היפותזה מדעית בתחום, שגם צריכה להסביר את כל הממצאים שהתקבלו בעבר על ידי התאוריות הקודמות. לאחר מכן יש להוכיח את תקפות ההיפותזה בעיקר באמצעות ניסוי ותצפית מדעית, אשר לכל אחד יתרונות וחסרונות לעומת השני. יתרון הניסוי הוא האפשרות לברר קשר סיבה ומסובב בין הגורמים במערכת הנחקרת. יתרון התצפית הוא ההתנהלות החופשית של הטבע, ללא המעורבות המלאכותית של המדען שעלולה לגרום להטית התוצאות. דרכים נוספות לבחינת התאוריה הם מילוי שאלונים וראיונות, סיפור חיים של האדם ואף סקירה ספרותית.

תחומי המחקר בפסיכולוגיה הם רבים, החל ממחקרים בבחינת יכולות מנטליות, הפרעות התפתחויות, ליקויי למידה, דרך קבלת החלטות, זיכרון ובקרה, וכלה בהפרעות נפשיות, דרכי טיפול, ומחקר באנשים בעלי פגיעות מוחיות קונקרטיות.

מכיוון שהמחקרים נעשים בבני אדם ובעלי חיים נדרשת הגדרה של אמות מידה לאתיקה ניסויית. הקריטריונים העיקריים בניסויים בבני אדם הם סיכון מינימלי לאדם, יידוע האדם לניסוי וקבלת הסכמתו לכך, כולל אפשרות לפרישתו בכל שלב של הניסוי, וחיסיון המידע ואי חשיפת ופרסום נתונים פרטיים של הנסיינים. בניסויים בבעלי חיים השאלה הנוגעת לאתיקה, היא בעיקר בכאב ובסבל שמותר לעורכי הניסויים להסב לבעלי החיים. בניסויים מפורסמים בתולדות הפסיכולוגיה המודרנית בבעלי חיים, נעשו ניסויים הגורמים כאב וסבל לבעלי חיים, במידה כזו ואחרת.

ביקורת

מבקרי התחום טוענים לעתים קרובות כי הפסיכולוגיה היא מדע "מעורפל". במאמר ביקורת של הפילוסוף תומאס קון מ - 1962 נטען כי הפסיכולוגיה באופן כללי אינה מבוססת על פרדיגמה הדומה לתחומי מדע כדוגמת כימיה ופיזיקה, אלא כי פסיכולוגים, בדומה לפילוסופים, עוסקים בנושא בדרכים מגוונות ללא תאוריה המקיפה את כולם.

מבקרים רבים טוענים כי לא פעם הפסיכולוגיה היא בעלת אופי לא מדעי, בין השאר משום שמספר תחומים בה מבוססים על שיטות מחקר כמו סקרים ושאלונים, מהם ניתן להסיק בעיקר על מתאמים, ולא על סיבתיות. בעיה מתודולוגית נוספת היא שתופעות שונות שפסיכולוגים עוסקים בהם, כדוגמת אישיות, חשיבה ורגשות, לא יכולות להימדד באופן ישיר, ולעתים קרובות חוקרים מגיעים למסקנה על בסיס של דיווחים אישיים שהם סובייקטיביים.

קיימת ביקורת גם בין תאורטיקנים שונים הבאים מתוך תחום הפסיכולוגיה, על ההבדלים בין התאוריות הפסיכולוגיות השונות ועל אופן יישומם ומידת יעילותם בטיפול פסיכולוגי. נטען כי חלק מהשיטות המיושמות בשטח בטיפול באנשים, אינן מבוססות על מחקרים אמפיריים מספקים המוכיחים את יעילותן. חוקרים טוענים כי פסיכולוגים רבים לא מקבלים הכשרה מדעית מספקת.
נמשך הבדלים עניין הוליסטי חשיפה שמירת מצוות חופש תודעה אנושית פרויד התניה הקשבה פסיכולוג פסיכולוגיה פסיכולוגיות פסיכולוגים
פסיכולוגיה הפוכה / מניפולציות / לקרוא אנשים - מהי פסיכולוגיה הפוכה? איך לעשות פסיכולוגיה הפוכה?
פסיכולוגיה הפוכה מניפולציות לקרוא אנשים - מהי פסיכולוגיה הפוכה? איך לעשות פסיכולוגיה הפוכה? פסיכולוגיה הפוכה, מאפשרת לאדם להשיג את התוצאה הרצויה, ללא מאבק, אלא על ידי שימוש ביותר שכל ותבונה. פסיכולוגיה הפוכה מאפשרת, לפתור את הבעיה בצורה מתוחכמת שקטה ועקיפה. ואיך משתמשים בפסיכולוגיה הפוכה? תשובה: כדי להשתמש בפסיכולוגיה הפוכה, על האדם לחקור את הפסיכולוגיה של הצד הבעייתי. לחקור את הפסיכולוגיה של הצד הבעייתי, פירושו, לחקור את הבעיה להבין את המניעים של הצד השני להבין את צורת החשיבה והלוגיקה של הבעיה להבין את הסיבות שיוצרות את הבעיה להבין את השכל של הצד השני לדעת את הפסיכולוגיה של הצד השני. דהיינו, להבין את צורת החשיבה של האדם, שרוצים לעשות לו פסיכולוגיה הפוכה. להבין את המניעים שלו, את צורת החשיבה שלו, את מה שקורה לו בתת מודע, ואת דפוסי החשיבה של האדם, שחושב אחרת ממך. ואחרי שהאדם מבין את הפסיכולוגיה של הצד השני, דהיינו, מבין את הפסיכולוגיה של הבעיה, עכשיו האדם יכול לעשות פסיכולוגיה הפוכה. ולעשות פסיכולוגיה הפוכה, פירושו, להשתמש בצורת החשיבה של הבעיה, כדי לפתור אותה. וזה יוצר את היתרון של פסיכולוגיה הפוכה. שהוא נובע, מכך שלא מתנהל מאבק. כך שהבעיה נפתרת מעצמה ובשקט. ... לצד השני לקבל את דעתו. במאבק, צד אחד מנסה לגבור ולבטל את הצד השני. מאבק נוצר, כאשר הנאבק, אינו מסוגל להכיל את הצד השני. כאשר ההיגיון והפסיכולוגיה של הצד השני אינם ידועים, במקרה כזה נוצר מאבק. משום, שכדי לשנות את הצד ... יש צורך להילחם בו חזיתית ובצורה ישירה. כאשר צד אחד מנסה לשלול את הצד השני, נוצר מאבק מחלוקת, שיוצר חוסר הבנה של הצדדים, אחד את השני. בפסיכולוגיה הפוכה, אחד מהצדדים מבין את צורת החשיבה של הצד השני, מכיל את הצד השני, וגורם לצד השני להבין את הצד הנגדי. וזה כמובן יוצר, נטרול של המאבק, וזה מביא שלום. בפסיכולוגיה הפוכה, אין מלחמה, ואף אחד לא מנסה לנצח אף אחד. פסיכולוגיה הפוכה טובה ואמיתית, היא כזו שגורמת ליריב להניח את נשקו מרצונו החופשי, ומביאה את היריב למצב, שהוא מחליט לעשות שלום מרצונו החופשי. מידת ההצלחה של הפסיכולוגיה ההפוכה, תלויה בעד כמה כל צד מבין את צורת המחשבה של הצד השני שבעימות. ברמה המעשית: כדי לעשות פסיכולוגיה הפוכה, עליך לחקור תמיד את תבניות החשיבה של הצד השני. נסה להבין את ... להבין, את צורת המחשבה של הצד הבעייתי, שאותו ברצונך לנצח. נסה להבין, את הסיבות שגורמות לצד השני להיות בעייתי. ככל שתבין טוב יותר, את הפסיכולוגיה, דהיינו, צורת המחשבה של הצד השני, כך תוכל להשתמש בצורת המחשבה שלו, כדי לגרום לו להיכנע מעצמו וכדי לנצח את עצמו. פסיכולוגיה הפוכה, יעילה כשיטה לפתרון בעיות בכלל. כל בעיה שיש לאדם, עליו לחקור ... צורת המחשבה של הצד השני היריב, הבעיה תעלם מעצמה. להבין בשלמות, פירושו להגיע למהות ולשורש של צורת המחשבה של היריב. השתמש במניפולציה של פסיכולוגיה הפוכה , כדי לחקור את שורש הבעיות, והן ייעלמו מעצמן ללא מאבק. ...
כבוד עצמי, ערך עצמי, לבקש כבוד, לרצות שיכבדו אותך, ענווה פסולה, גאווה, פסיכולוגיה יהודית, פסיכולוגיה חילונית, פסיכולוגיה כללית, שבירת התאוות, עבודת האל לשם שמים, מתוך שלא לשמה בא לשמה
כבוד עצמי, ערך עצמי, לבקש כבוד, לרצות שיכבדו אותך, ענווה פסולה, גאווה, פסיכולוגיה יהודית, פסיכולוגיה חילונית, פסיכולוגיה כללית, שבירת התאוות, עבודת האל לשם שמים, מתוך שלא לשמה בא לשמה
... ערך עצמי, לבקש כבוד, לרצות שיכבדו אותך, ענווה פסולה, גאווה, פסיכולוגיה יהודית, פסיכולוגיה חילונית, פסיכולוגיה כללית, שבירת התאוות, עבודת האל ... את האמת ללא צורך ברגש מיוחד של התנשאות או הנמכה עצמית. האם פסיכולוגיה יהודית באמת שונה מפסיכולוגיה חילונית? אליעד מפרט גם לגבי ההבדלים בין פסיכולוגיה יהודית לבין פסיכולוגיה חילונית. לכאורה נראה שפסיכולוגיה חילונית מחזקת את האגו, ואילו הפסיכולוגיה היהודית מבטלת את האגו לטובת ... במרכז, עליו לחזק את העצמי שלו ולהשיג סיפוק אישי. לעומת זאת, בפסיכולוגיה היהודית, האדם אמור לכאורה ... אך אליעד טוען שלמרות שזה נראה כך על פני השטח, בפועל שני סוגי הפסיכולוגיה דומים מאוד. מדוע? כי גם הדתי וגם ... איך מתמודדים עם גאווה? האם ענווה היא תמיד חיובית? מה ההבדל בין פסיכולוגיה יהודית לחילונית? איך להשתחרר ... ולא מתוך ניסיון לכפות על עצמך ענווה חיצונית. הבדלים בין פסיכולוגיה יהודית לפסיכולוגיה חילונית אליעד פונה להבחנה בין פסיכולוגיה יהודית לפסיכולוגיה חילונית. הוא מציין כי בעוד שבפסיכולוגיה חילונית ישנה התמקדות בהעצמת האגו והישות האישית, פסיכולוגיה יהודית פועלת בכיוון של ביטול האגו לטובת עבודת ה. הוא מסביר כי בפסיכולוגיה חילונית אנשים נדרשים לשיפור עצמי מתוך תחושת הכרח כדי להתמודד עם העולם, בעוד שבפסיכולוגיה יהודית כל ההתפתחות היא מתוך ... כמו עולם הבא או טובת הנאה אישית. מהי ענווה אמיתית? הבדלים בין פסיכולוגיה יהודית לפסיכולוגיה חילונית? כיצד להתמודד עם רצון ...
פסיכולוגיה הפוכה / אימון אישי - מהי פסיכולוגיה הפוכה? ואיך להשתמש בה כשיטה טיפולית? איך לשכנע אנשים? שיטות מניפולציה? איך לגרום למישהו לחשוב משהו? איך לעשות פסיכולוגיה הפוכה?
פסיכולוגיה הפוכה אימון אישי - מהי פסיכולוגיה הפוכה? ואיך להשתמש בה כשיטה טיפולית? איך לשכנע אנשים? שיטות מניפולציה? איך לגרום למישהו לחשוב משהו? איך לעשות פסיכולוגיה הפוכה? פסיכולוגיה הפוכה, הוא מצב שבו עושים סוג של מניפולציה ושקר על היריב כדי לנצח אותו. גורמים לו לחשוב דבר אחד, אך עושים דבר אחר. כמו כן, פסיכולוגיה הפוכה, יכולה גם להיות חיובית. משום, שניתן לעזור לבן אדם על ידי פסיכולוגיה הפוכה, דהיינו, בצורה מתוחכמת בלי שהוא ירגיש. כיצד? כאשר רוצים להראות לאדם הטועה את הדרך, בדכ מנסים ... טועה, ועושים זאת בצורה ישירה, הדבר הזה לפעמים גורם לאדם, לרצות להתנגד לדעה הנכונה, ולהתעקש ולהחזיק בדעתו, למרות שהיא שגויה. והפסיכולוגיה ההפוכה, מציעה את הפתרון הטוב ביותר לבעיה הנל. כיצד? אז כפי שכבר ביארתי, בכל מחשבה בעולם, יש בה נקודת ... שהוא צודק וחכם, אלא שיש משהו אחר, עוד יותר צודק ועוד יותר חכם. ומנסים לגרום לאדם עצמו, להבין מעצמו את המחשבה הנכונה. וזאת בעצם פסיכולוגיה הפוכה. כי מצד אחד, לא יוצרים מאבק אצל האדם, ומהצד השני משיגים את המטרה הסופית, בצורה יותר יעילה. ...
חינוך ילדים, איך לגרום לילד? לסדר את החדר, חדר מבולגן, הפרעות סדר וארגון אצל ילדים, מודעות לסדר, NLP, איך לשכנע ילד לסדר? איך לחנך ילד מבולגן? פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה של הילד
חינוך ילדים, איך לגרום לילד? לסדר את החדר, חדר מבולגן, הפרעות סדר וארגון אצל ילדים, מודעות לסדר, NLP, איך לשכנע ילד לסדר? איך לחנך ילד מבולגן? פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה של הילד
... ילדים, איך לגרום לילד? לסדר את החדר, חדר מבולגן, הפרעות סדר וארגון אצל ילדים, מודעות לסדר, NLP, איך לשכנע ילד לסדר? איך לחנך ילד מבולגן? פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה של הילד איך לשכנע ילד לסדר את החדר בלי לגרום ... להיות מוכן להקשיב, להבין ולשוחח עם הילד בכנות, כדי להגיע להסכמה ולשיתוף פעולה לאורך זמן. איך לשכנע ילד לסדר את החדר? ילד מסרב לסדר את החדר פסיכולוגיה התפתחותית איך לחנך ילד מבולגן? שיטות ...
האם יש נוסחה איך להשיג בחורה? כמה להיות קשה להשגה? האם להיות קל להשגה? האם יש נוסחה לשכנע לקוחות? האם יש נוסחה להצליח? מדעים מדוייקים מול מדעים לא מדוייקים, פסיכולוגיה, כלכלה, ניהול, פילוסופיה, מתמטיקה, פיזיקה
האם יש נוסחה איך להשיג בחורה? כמה להיות קשה להשגה? האם להיות קל להשגה? האם יש נוסחה לשכנע לקוחות? האם יש נוסחה להצליח? מדעים מדוייקים מול מדעים לא מדוייקים, פסיכולוגיה, כלכלה, ניהול, פילוסופיה, מתמטיקה, פיזיקה
... קל להשגה? האם יש נוסחה לשכנע לקוחות? האם יש נוסחה להצליח? מדעים מדוייקים מול מדעים לא מדוייקים, פסיכולוגיה, כלכלה, ניהול, פילוסופיה, מתמטיקה, פיזיקה האם קיימת נוסחה ברורה להצלחה בתחומי החיים? אליעד כהן דן בהרצאה בשאלה האם יש נוסחה ברורה להשגת הצלחה ... כהן מסביר שיש שני סוגים של תחומי ידע בעולם: מדעים מדויקים (פיזיקה, מתמטיקה) ומדעים לא מדויקים (פסיכולוגיה, כלכלה, ניהול, יחסים בין אישיים). במדעים המדויקים יש נוסחאות ברורות וחד - משמעיות. לדוגמה, במתמטיקה או בפיזיקה, אם תשאל באיזו טמפרטורה מים ירתחו, ... נותן דוגמאות מתחום הכלכלה והניהול: אין כלכלן שיכול לנבא בוודאות מוחלטת אם הבורסה תעלה או תרד. בפסיכולוגיה, אף תיאוריה לא עובדת ב - 100 אחוז מהמקרים. לכל תיאוריה פסיכולוגית קיימת תיאוריה מנוגדת, וכל אחת מהן עובדת רק במקרים מסוימים. למה קשה יותר להיות פסיכולוג טוב מאשר להיות פיזיקאי טוב? אליעד כהן מסביר שלהיות פסיכולוג טוב או מומחה במדעים לא מדויקים הוא קשה פי אין - סוף מאשר להיות מומחה בתחומים מדויקים כמו פיזיקה או מתמטיקה. הסיבה לכך היא שבמדעים מדויקים הנוסחאות ברורות ואין צורך להתמודד עם ריבוי משתנים שאין דרך לוודא אותם. לעומת זאת, בפסיכולוגיה או ביחסים בין אישיים, יש אינספור משתנים ורגשות שמשתנים כל הזמן, ואין שום דרך ודאית לשלוט בהם או לדעת מה לעשות במדויק. הוא מביא כדוגמה פסיכולוג שמתמודד עם מטופל. הפסיכולוג לעולם לא יכול לדעת בוודאות מוחלטת אם הוא צריך להיות נחמד או קשוח, כמה אמפתיה לתת, ואיזה משפט בדיוק יגרום למטופל להשתפר. לעומת זאת, הפיזיקאי יכול ... אליעד כהן מסכם שאין נוסחה חד - משמעית וברורה של מאה אחוז בתחומי החיים שאינם מדויקים כמו יחסים, פסיכולוגיה או שכנוע לקוחות. יחד עם זאת, קיימות נוסחאות כלליות ומוכחות שיכולות להפחית טעויות ולהגביר הצלחה, אבל תמיד יישארו משתנים רבים מדי מכדי לדעת הכל מראש בצורה ודאית ומוחלטת. האם יש נוסחה להצלחה? איך להשיג בחורה? מדעים מדויקים מול מדעים לא מדויקים האם פסיכולוגיה היא מדע מדויק? איך לשכנע אנשים? מה ההבדל בין פיזיקה לפסיכולוגיה? האם יש דרך בטוחה לשכנע לקוחות? מה הכי קשה ללמוד? איזה תחום הכי קשה ללמוד? מדעי החברה, מדעי הטבע, מדעי החיים, מדעי המחשב, להיות פסיכולוג טוב, להיות פיזיקאי טוב, להיות כלכלן טוב, ללמוד פיתוח תוכנה, האם יש נוסחה שתמיד עובדת? מדע מדוייק או לא מדע מדוייק, כושר ותזונה, איזו דיאטה הכי טובה? ... הצלחה? אומנות הפיתוי, אומני הפיתוי, אומנות המכירה, שיטות מכירה ושכנוע, איך לשכנע אנשים? ללמוד פסיכולוגיה, ללמוד מתמטיקה, איזה מקצוע ללמוד? ...
ניתוח NLP, איך להסתיר מידע? דיסאינפורמציה, איך לעמוד בחקירה? איך לעשות מניפולציה? לדעת איך לשקר, ללמוד איך לשקר, פסיכולוגיה הפוכה, הגנב הנאמן, ללמוד לשקר, NLP למתקדמים
ניתוח NLP, איך להסתיר מידע? דיסאינפורמציה, איך לעמוד בחקירה? איך לעשות מניפולציה? לדעת איך לשקר, ללמוד איך לשקר, פסיכולוגיה הפוכה, הגנב הנאמן, ללמוד לשקר, NLP למתקדמים
... NLP, איך להסתיר מידע? דיסאינפורמציה, איך לעמוד בחקירה? איך לעשות מניפולציה? לדעת איך לשקר, ללמוד איך לשקר, פסיכולוגיה הפוכה, הגנב הנאמן, ללמוד לשקר, NLP למתקדמים איך להסתיר מידע בעזרת NLP? מה ... טכניקות NLP (עיבוד שפה טבעית). אליעד מדבר על איך להסתיר מידע בעסקאות, מצבים חברתיים, ובחיים האישיים, תוך שימוש בטכניקות של שקרים, פסיכולוגיה הפוכה, דיסאינפורמציה והמצאת חסרונות שקריים. במהלך ההרצאה הוא מציע ... החשש לגבי הפגם האמיתי. טכניקות אלו נוגעות לניהול תשומת הלב של הלקוח והסחת דעתו מהמקומות בהם נמצאים החסרונות האמיתיים של המוצר. מהי פסיכולוגיה הפוכה ואיך משתמשים בה? פסיכולוגיה הפוכה, טכניקת NLP פופולרית, מתייחסת לפעולה של לגרום לאדם להרגיש שהוא חייב ... משמעות כפולה. שקרים אלו למעשה מסתירים את המידע האמיתי על המוצר ומובילים את הלקוח להאמין שהוא לא מחמיץ את העיקר. מה הקשר בין NLP לפסיכולוגיה של מכירת מוצרים? המרצה מתאר איך טכניקות NLP משולבות בכל תהליך מכירת מוצר כדי ... מתמקדות במתן תחושת חופש לבחירה בעוד שבפועל, כל פעולה או תגובה מובילים לתוצאה הרצויה למוכר או למבצע המניפולציה. מה זה NLP? מהי פסיכולוגיה הפוכה? איך להסתיר מידע בעסקאות? מהו הגנב הנאמן? איך להמציא חסרונות ...
פסיכולוגיה ופסיכולוגים טיפשים, לקחת אחריות, לשאול שאלות אמיתיות, מה באמת מציק לך, חיבור הרגש עם השכל
פסיכולוגיה ופסיכולוגים טיפשים, לקחת אחריות, לשאול שאלות אמיתיות, מה באמת מציק לך, חיבור הרגש עם השכל
פסיכולוגיה ופסיכולוגים טיפשים, לקחת אחריות, לשאול שאלות אמיתיות, מה באמת מציק לך, חיבור הרגש עם השכל מה ההבדל בין פסיכולוגיה לבין חקירת האמת הפנימית לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר את ההבדלים העמוקים והמהותיים בין השיטות הפסיכולוגיות לבין החקירה העצמית האמיתית, שהיא הבנה עצמית שלמה ועמוקה. הוא טוען כי הפסיכולוגיה, במקרה הטוב ביותר, יכולה רק להעביר את האדם מכלא אחד לכלא אחר, אך לעולם לא לשחרר אותו לחלוטין. האדם מגיע לפסיכולוג עם בעיה כלשהי, והפסיכולוג מנסה לעזור לו לפתור אותה, אך במקרה הטוב ביותר הוא רק מחליף לו בעיה אחת בבעיה אחרת, ולכן אין שם פתרון אמיתי. אליעד מדגים זאת בכך שאדם מגיע לפסיכולוג בגלל חרדה מסוימת, והפסיכולוג אולי עוזר לו להפחית את החרדה, אך עכשיו אותו אדם פיתח תלות בטיפול הפסיכולוגי עצמו, ולכן הוא עדיין נשאר בכלא של הרצון, הפחד, והתלות. הפסיכולוג לא מבין את הפתרון האמיתי לבעיה של האדם, משום שגם הפסיכולוג עצמו עדיין לכוד בתוך בעיותיו שלו. לעומת זאת, הדרך ... מאליהם. הוא מסביר שבדיוק שם מסתתרות השאלות האמיתיות שיכולות לשחרר את האדם מהסבל. מה ההבדל בין פסיכולוגיה לחקירה עצמית? למה חשוב לקחת אחריות מלאה על הרגשות ... להודות בכך שהוא מחפש גם את הטוב, לא רק את האמת. ולכן תבדוק מה הכי מציק לך. שאלה: עברתי תהליכים פסיכולוגים, אני מבינה איך עובד הראש, אבל תכלס זה לא נתן לי כלום. אליעד: נכון, כי הפסיכולוג חופר איתך, למה רע לך, ונניח שיש תשובה, שרע לך בגלל שההורים שלך יתעללו בך, אבל זה לא פותר את הבעיה. איך הפסיכולוג יפתור לך את הבעיה, אם הוא לא יכול לפתור את הבעיות של עצמו? שאלה: אני רוצה לעזור לעצמי ולא יודעת איך, ולכן הולכת לפסיכולוג. אליעד: את עדיין מטעה את עצמך, אם את רואה שהפסיכולוג לא עוזר לך, ואת עדיין הולכת אליו, זה מראה שבתוכך יש ... לא אמיתיות. האם זה שאת לא יודעת מה לעשות, האם זה אומר שאת צריכה לעשות משהו שלא מביא לך תועלת? אם הפסיכולוג מביא לך תועלת תלכי אליו, אם לא, אז אל תלכי אליו, זה לא קשור בזה שאת לא יודעת מה לעשות. את צריכה לשאול את עצמך, למה אני באמת הולכת לפסיכולוג? והסיבה שמישהו הולך לפסיכולוג, זה בגלל שהוא חושב שהפסיכולוג מביא לו תועלת כלשהי. ולכן השאלה המתבקשת היא, האם הפסיכולוג מביא לי תועלת? אם את מטופלת על ידי פסיכולוג, ונניח שהפסיכולוג חכם, מקסימום את תהיי חכמה כמוהו, אבל הבעיות שלך יישארו, כי גם הפסיכולוג לא באמת פתר את הבעיות שלו. הפסיכולוג אפילו לא מבין זאת, הוא חושב שהוא עוזר לאנשים, אבל בסך ... אלי, ואומרת לי שיש לך בעיה, אני אראה לך שאין לך בכלל בעיה. שאלה: אז מה אני עושה עם כל מה שלמדתי מהפסיכולוגים? אליעד: את צריכה להתמקד במטרה הסופית, ומה המטרה ...
מלחמת התשה / להתיש את היריב / פסיכולוגיה הפוכה - מהי מהותם?
... התשה להתיש את היריב פסיכולוגיה הפוכה - מהי מהותם? בשעת מלחמה, ... אבל, מי שהוא חכם באמת, דהיינו, מי שכוחו השכלי הוא בלתי מוגבל ביכולת שלו להכיל כל דבר, הוא נותן ליריב שלו לבזבז את כוחו, עד שהוא ינצח אותו בלי מאמץ. דהיינו, האדם החכם עושה פסיכולוגיה הפוכה על היריב שלו, וגורם ליריב ... כל דבר, בסוף הכל מתהפך לטובה. והחכם האמיתי, הוא במקום להילחם בדבר, הוא מחזק את הדבר שמציק לו, על ידי זה שהוא מחפש את האמת שבו, שזה כאילו לחזק את כוחו של היריב. אבל זה סוג של פסיכולוגיה הפוכה. כי החכם מחפש את האמת שיש ...
יחסי עבודה, אגו של הבוס, לפתור בעיות בעבודה, לשנות את הבוס, לשכנע את הבוס, להשפיע על הבוס, לשכנע בני אדם, יחסי עובדים, בעיות עם המעביד, להשפיע על אנשים, פסיכולוגיה הפוכה
יחסי עבודה, אגו של הבוס, לפתור בעיות בעבודה, לשנות את הבוס, לשכנע את הבוס, להשפיע על הבוס, לשכנע בני אדם, יחסי עובדים, בעיות עם המעביד, להשפיע על אנשים, פסיכולוגיה הפוכה
... בעיות בעבודה, לשנות את הבוס, לשכנע את הבוס, להשפיע על הבוס, לשכנע בני אדם, יחסי עובדים, בעיות עם המעביד, להשפיע על אנשים, פסיכולוגיה הפוכה איך מתמודדים עם בעיות עם המנהל בעבודה ופתרונות לשיפור היחסים? במקרה של בעיות בעבודה, אחת השאלות המרכזיות ... לו לשמור על האגו מבלי שהוא יצטרך להתנהג בצורה של התנסאות כלפי העובדים. כיצד ניתן לשנות את התנהגות המנהל? אליעד מציע להפעיל פסיכולוגיה הפוכה כדי לשנות את התנהגות המנהל. אם לדוגמה המנהל מתנהג בצורה אגרסיבית או לא מכבדת, אפשר למלא לו את הרצון הזה ... הדפוסים והמניעים של המנהל, ובכך להבין כיצד ניתן להשפיע עליו או לשפר את היחסים עמו. איך פותרים בעיות עם המנהל בעבודה בצורה פסיכולוגית? פתרון בעיות עם המנהל לא חייב להיות קשור לשינוי ישיר של המנהל. ניתן לעיתים להימנע מהצורך לשנות אותו ישירות על ידי פתרון בעיות פסיכולוגיות בעבודת צוות, פרגון, ומילוי הרצונות של המנהל בדרכים שונות, כך שהוא ירגיש טוב יותר ויפסיק להתנהג בצורה לא מתאימה. איך להתמודד עם אגו חזק בעבודה? כיצד לשנות את ההתנהגות של המנהל? פסיכולוגיה הפוכה בעבודה כיצד לשפר את היחסים עם המנהל? פתרונות לבעיות עם המנהל בעבודה ש: נגיד המנהל שלך מהצוות יש לו ... מול הבוסים מול המחלקה, מול זה לפרגן לו, להגיד לו לא נכון אנחנו ככה וצריכים לעמוד על שלנו וצריך להסביר להם, לעשות לו טיפול פסיכולוגי שלא יפחד כל כך שיגיד כן, יתחיל להעריך את העבודה שלו, יתחיל להעריך, זה הכל ואז מכל הצדדים עושים את זה. ודבר נוסף אם ...
פסיכולוגיה / אימון אישי - מה קורה כאשר הפסיכולוג בעצמו צריך פסיכולוג?
פסיכולוגיה אימון אישי - מה קורה כאשר הפסיכולוג בעצמו צריך פסיכולוג? במאמר הזה נדבר על פסיכולוגיה, אימון אישי קואצינג, יעוץ, מנהיגות ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי יש מכנה משותף בין כל עניין הפסיכולוגיה, לבין עניין האימון האישי, לבין עניין הייעוץ בכלל, ולבין עניין המנהיגות בצורה הרבה יותר. כי ... האדם מקבל, השכל הזה אמור לעזור לו לחיות טוב יותר. כי כאשר האדם הולך לפסיכולוג או למאמן אישי, או לאיזה יועץ כללי או רוחני, או כאשר האדם הולך אחרי איזה מנהיג רוחני וגורו ... תמיד זה אותו התהליך. כי גם כאשר האדם נמצא במצב של דיבור, כגון אצל הפסיכולוג שבו האדם בעיקר אמור לבטא את עצמו, הרי שתמיד בצורה כלשהי צורת המחשבה של הפסיכולוג משפיעה על זה שבא אליו. ובכל מקרה ומקרה, בסופו של דבר חלק מהשכל של הפסיכולוג או המאמן האישי או המנהיג שאחריו הולך האדם, השכל הזה מתחבר לשכל של האדם, והדבר הזה אמור לגרום ... לחיות טוב יותר. ואם נתבונן היטב בעניין, נראה שבימינו אנו, לא חסרים פסיכולוגיים ומאמנים אישיים וגורויים רוחניים כאלו ואחרים. והעולם מלא בספרי הדרכה רוחנית ובספרים שמלאים ... של התדרדרות מוסרית וכיוב. והשאלה הנשאלת היא, כיצד יתכן שעם כל ספרי הפסיכולוגיה שיש בעולם, וכל ספרי האימון האישי והייעוץ הרוחני, וכל התורות הרוחניות שהתפרסמו בעולם, כיצד ... שיכולה לבוא לידי ביטוי בהשתתפות בסדנא, או בהליכה להרצאה, או בהליכה לפסיכולוג או מאמן אישי, או בקריאת ספרי רוחניות וכיוב. ולמרות שהאדם הולך ומנסה להתחבר לשכל של כל אותם ... לא יודע בכלל על קיומו של הדבר שאין לו אותו. והרעיון הוא, כי כאשר הפסיכולוג בעצמו צריך פסיכולוג, וכאשר המאמן האישי בעצמו זקוק לאימון אישי, וכאשר היועץ זקוק לעצה, וכאשר המנהיג עצמו, זקוק ... אחד בחיסרון אחר. כי לאדם יש חיסרון פנימי רגשי כלשהו. והאדם הולך אל הפסיכולוג או אל כל אחד אחר, וטוב שכך. והאדם באמצעות התהליך הפסיכולוגי והאימון האישי, באמצעות זה האדם לומד את עצמו, ולומד על עצמו, ועל ידי זה האדם מתקרב לשלמות של עצמו. אבל, יש הבדל בין כמעט בריא, לבין בריא באמת. וכל זמן שהפסיכולוג עצמו או המאמן האישי עצמו או המנהיג הרוחני עצמו, כל זמן שהם עצמם עוד לא הגיעו אל השלמות האישית ... אבל בכל דבר שיש בעולם, יש בו טוב כלשהו. וכל שכן כאשר האדם הולך לאיזה פסיכולוג טוב או לאיזה מאמן אישי טוב, או בכלל האדם הולך אחרי איזה מנהיג רוחני טוב כלשהו, שאז הדבר הזה ... שכלי לאדם, בינו לבין האושר האמיתי. כי השכל של האדם מוגבל. ולכן כל הפסיכולוגים צריכים גם הם פסיכולוג, וכל המאמנים האישיים, כולם זקוקים לאימון אישי, וכל היועצים, זקוקים למישהו שייתן להם עצה, וכל ... כדי להיות מאושרים בשלמות. ולמרות כל הצדדים החיוביים שיש בהליכה לפסיכולוג ואימון אישי וכיוב, הרי שבסופו של דבר, זה רק חלק מהדרך של האדם אל האושר. כי האושר לא נמצא כולו אצל הפסיכולוג. כי אם הפסיכולוג עצמו לא הגיע לשלמות עצמית בצורה מלאה, הרי שהוא לא יכול להביא את האדם לשלמות עצמית שכזו. וכיוב ... היא גם עצמית של האדם עם עצמו, וגם באמצעות עזרים שונים, כגון פסיכולוג, מאמן אישי, יועץ רוחני, גורו, ספרים, סדנאות וכיוב. כאשר על האדם לזכור להתבונן תמיד על הסיבה של ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פסיכולוגיה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: פסיכולוגיה, איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: פסיכולוגיה, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בראיון עבודה? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להיות מאושר? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה לא להתאבד? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש אמת מוחלטת? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בסקייפ, ייעוץ אישי, אימון אישי לאורח חיים בריא בתחום פסיכולוגיה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.5469 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 14:25:56 - wesi4