ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה עבודת השם ✔תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 10 ✔ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 9. בראשית, פרק כב א ויהי... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 10
ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 9.

בראשית, פרק כב

א ויהי אחר הדברים האלה, והאלהים נסה את - אברהם, ויאמר אליו אברהם, ויאמר הנני.

הקדמה:

כל אחד יכול לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים, וכבר כתבו חז"ל שבעים פנים לתורה, אבל הם תלו את הפן, את הפרוש הזה - במעמדו של המפרש, כלומר לאו דווקא כל אחד יכול לתפוס את התורה ולפרש אותה, צריך להיות בן התורה בשביל שיעשה את זאת, שיהיה לו את הידע המתאים ביהדות בתורה בהלכות, בתורה שבעל פה ובכתב, בפרושים הבסיסיים שניתנו לתורה ע"י אנשי מפתח כמו רש"י, הרמב"ם, הרמב"ן, חזון איש... ואומנם הדרישה הבסיסית הזאת נכונה היא בעיקרה... גם בנושא רפואי לא אפצה את פי אם אין לי את היידע הבסיסי והמקיף ברפואה, אולם ובכל זאת יש ופוצים את פיהם לרחבה בכל נושא אפשרי הגם ואין להם את היידע הבסיסי, והתוצאה המעליבה תצא לאור במקודם או במאוחר, אנשים כאלה יצליחו מקסימום לחולל סערה זמנית בכוס וירדו במהירות האור מהבמה.

עם זאת הידהדה ברקע שאלה נוספת ומתריסה: האם בנוסף ליידע הבסיסי צריך להיות דתי ושומר מצוות בשביל לתפוס עט ונייר ולפרש את התורה, או שמספיק היידע הבסיסי והמתאים כדוגמת יתר הנושאים המקצועיים... הדילמה השכלתנית הזאת נפתרה ע"י שני מגזרים ניכרים, מגזר אחד קבע בהחלטיות: יש להיות דתי ושומר מצוות לפני שתוחבים את האף לנושא הזה הערכי במהותו, בדומה לכל נושא מוסרי או ערכי אחר. והרי לא יעלה על הדעת שפדופיל חסר ערכים יחווה את דעתו ואת משנתו המוסרית בנושא ערכי ומוסרי...

ומאידך המגזר השני קבע בתורו בהחלטיות: המדובר בנושא מקצועי לכל דבר ועל כן ניתן לכל אדם שרכש את היידע הבסיסי והמתאים לחוות את דעתו ואת משנתו עליו. בד בבד, התווה המגזר הזה ערך נוסף בנידון: ואף אם נגדיר את הנושא כערכי וכמוסרי, והרי מי נתן את הבלעדיות על המוסר לדתי ולשומרי המצוות? והרי גם החילוני המוצהר יכול להיות בעל מוסר וערכים שעולים באיכותם על הרבה דתיים ושומרי מצוות שמחזיקים ביידע הבסיסי של התורה.

טענה אחרונה זו אין עוררין עליה ונכונה היא ביסודה, ומכאן נגזרה "כבדות משקלה" כי עמדה היא במבחן המציאות בכל מקום ומצב: מאז ומתמיד נתקלנו בדתיים הנלהבים שהמצפון והערכים לא היו בראש מעיינם, ובהרבה פינות היסטוריות נתקלנו בחילוני הזך והישר בעל הערכים והמוסר.

אפשר לקבוע לסיכום ששני מגזרים אלה משני הקצוות לא הגיעו מעודם לידי הסכמה וכל אחד החזיק קרוב ללב בדעתו הנחרצת. באופן הזה רבו הפרושים והמפרשים, ושבעים הפנים לתורה הפכו לשבע מאות וליותר. בעידן החדש - עידן האינטרנט ניתן להחשף להרבה פרושים מעניינים ובינוניים וזולים ומשני המגזרים כאחד. מעניין מאוד לקרוא את פרושו של פרופ' חילוני זה או אחר, שהשכלתו התורנית לא יורדת ברמתה ובאיכותה מהשכלת רב מוסמך ו/או עולה עליה, ומעניינת לא פחות דעתו של פרופ' מהמניין דתי ושומר מצוות, שפורש את משנתו התורנית מזווית מדעית גרידא. באוקיאנוס האדיר של הדעות והפרושים על שבע מאות הפנים שלהם, נשמר תמיד מקום כבוד למחזיקי הדגל המבססים, רש"י במקום הראשון ואחריו כל היתר.

לסיכום ולאור הוויכוח הסוער שעמדנו עליו בין שני המגזרים שלא הסתיים מעודו, אני מגיע למסקנה נחרצת זו: כל אחד יכול לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים. האם זה פרוש נכון? תלוי, תלוי במספר האנשים שיעמדו עליו וייחשפו לו. תלוי כמה זמן יחזיק הפרוש הזה מעמד על במת ההסטוריה, רש"י נכון להיום תופס את המקום הראשון במצעד ההסטורי, ולאחריו לעניות דעתי צועד הרמב"ם הרמב"ן וכל השאר, עד שמגיעים אל חזון איש בן ימינו, אל הרב קוק ז"ל ואל הפרושים החדישים באינטרנט ובספרים ואל אלי אשד. מישהו שמע על השם הזה? אשד הוא בלש תרבות וחוקר של תנ"ך ותרבות המיסטיקה. הוא אתאיסט מוצהר.

ידידי הקוראים, חתמתי את רשימת המפרשים שלעיל ב - "אלי אשד" ושמתי את שמו ע"י חזון איש הרמב"ם ורש"י - לא כי ביקשתי לטפטפף קצת ציניות למאמרי ולמסגרו במסגרת אירונית כובשת המכבדת מאמר בן ימינו... אלא ביקשתי בזאת להבליט את הפער שנפער ברשימת המפרשים ההסטורית: מרש"י עד אשד... ובדרך נכנסו עוד שמות לרשימה: הרמב"ם, הרמב"ן, הפרופ' החילוני והפרופ' הדתי, חוקרים בעלי שם לתנ"ך שבתוכם היו כמה גויים, יש הטוענים שדווקא החוקרים הגויים הם הם שחילקו את חמשת חומשי התורה לפרקים המקובלים עלינו עד היום. ההערה שביקשתי להעיר: מדוע? מדוע נפער הפער הזה? פער כה תהומי, כה עמוק, ואפילו כה עסיסי! לפעמים כן אתה קורא פרושים עסיסיים, מרשימים, מגרים ואף עשירים! מה הביא לפער מחשבתי זה?

חז"ל אומנם התייחסו לשאלה הזאת וניסו להגדירה: לא כל אחד יכול להכנס ולהשקיף על התורה באופן שווה, הם חילקו ארבעה כרטיסי כניסה לתורה: פשט, רמז, דרש, סוד - (פרד"ס), אולם הוסיפו בזאת שמן למדורה כי הרי צריכים היו להקדים ולענות על השאלה המתבקשת: וכי מדוע אנו זקוקים מלכתחילה לארבעה דרכים וכניסות? והרי מדובר בספר המתווה דרך חיים - אם תרצה בספר חוקים מוגדר וברור שאפשר לאמצו או לדחותו, התורה כתובה בשפה עברית ברורה ומובנת - באופן שכל בר דעת ממוצע יכול לקבל או לדחות... מדוע איפוא לחלק ארבעה כרטיסי כניסה "איכותיים" לתורה? ואם וכבר - מדוע הזדקקנו לרש"י ולמפרשים השונים שיפרשו לנו את התורה הברורה והמוגדרת...

התשובה הקלאסית של חז"לינו לאורך כל הדורות היתה: לא כל אחד מגיע לרמה השיכלית והרוחנית שתאפשר לו להבין את התורה במהותה המקורית. מכאן אני מגיע למסקנה המתבקשת, שכולנו והלכה למעשה שואפים לעלות אל מהותה המקורית של התורה אך לא כולנו מצילחים להגיע לשם, הן בשל עכבה שיכלית והן רוחנית. אומנם מכאן אני מגיע לעוד מסקנה משנית - אך עקרונית לדידנו: ישנם בעליל איפוא דברים בלתי מובנים (לנו) בתורה שרק ברמות מסויימות ניתן להבינם, והשאלה האמיתית המתבקשת היא: מדוע לא לסמן את הדברים הבלתי מובנים אלה ואף לצבוע אותם בצבעים זוהרים במטרה לעמוד עליהם בשלבים מתקדמים? והרי אנו שואפים להגיע אל השלבים המתקדמים האלה, והתחלת הדרך אליהם מתחילה מטבעה בסימון הדברים הבלתי מובנים שברצונינו לפענח אותם, להבין אותם, לעמוד עליהם.

אני צריך איפוא להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים בעליל - בשביל להגיע אל הבנתם בעתיד... אחרת, ובכל מצב חלופי, אתרחק ממהות "הדברים" האלה ולא אבינם לעולם, כי לא סימנתי אותם מעודי.

"דברים" כאלה לדוגמה: עבודת השם יתברך. האם אלהים הכל יכול ידרוש מהאדם לעבוד אותו? להשתחוות לו? להקריב לו קורבנות? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יבקש מהאדם לעשות זאת?

להקריב קורבנות: האם שחיטת כבש קטן יכול לכפר על עוונו של אדם? ואפילו על שגיאתו... ? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יתרצה בשחיטת העז בשביל לכפר על עוון אדם?

שמירת השבת: 39 מלאכות אב, ואין סוף תולדות מלאכה הנגזרות מהן אסורים בשבת. כן אנו חשים במנוחה מסויימת להשתחרר מהמלאכות האלה בשבת, אך אנו חשים ומרגישים על בשרינו גם את עול השבת הקשה והמכביד, מדוע איפוא נגזר עלינו השבת? על איזו מנוחה מדבר? ועד כמה שנתפלפל לא נוכל להשתחרר מעול השאלה הזאת... וזאת: מי שלא נח (מחלל השבת) מות יומת! מדוע? זאת השאלה, אינני רוצה לנוח, רוצה לעבוד.

בחזרה לעבודת השם: ואם חיסר אחת מכל סממני הקטורת - חייב מיתה! מיתה? הכחדה? האלוהים הכל יכול - יורד לרמת מלך בשר ודם ומבקש את עלבונו של בשר ודם? מבשר ודם? ועד כמה שנתפלפל לא נוכל להשתחרר במעמקי ליבנו מדבר בלתי ברור זה בעליל, ומעוד מספר דברים: ברית מילה לרך בן שמונה ימים, מה האכזריות הזאת! שואלים הגויים ואף מגזר הולך וגדל מהיהודים, ואת התשובה מקבלים ממקורות יודעי דבר: כי ביום השמיני התינוק כמעט ולא כואב.

עקדת יצחק. האם אלהים הכל יכול יבקש מאברהם לשחוט את בנו? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יבקש מאברהם לשחוט את בנו?

אלה הם "הדברים" הבלתי מובנים שיש לסמנם ולצבוע אותם בצבע זוהר במטרה לעמוד עליהם בשלבים מתקדמים, כי הרי אנו שואפים להגיע אל השלבים המתקדמים האלו, והתחלת הדרך הטבעית, מטבעה, היא סימון הדברים הבלתי מובנים שיש לפענח אותם ולהבינם. יש להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים האלו, זו התחלת הדרך... ובמקום זאת, אנו מערפלים את מודעותינו בתשובה הסטנדרטית מדורי דורות: אנו עושים את הדברים כי התבקשנו ע"י אלהים לעשותם.

והרי "הדבר" הוא הוא: מדוע אלהים ביקשנו לעשות זאת? כי הרי לא יתכן ואלהים הכל יכול ביקש לעבוד אותו, או ביקש לתבוע את עלבונו, או ביקש להמית את מי שלא נח, או ביקש להעלות כבש תמים לריח ניחוח... יש להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים האלה - בשביל להגיע אל הבנתם בעתיד...

במילים אחרות, יש להגיד שאלהים אינו מבקש לעבוד אותו ולא יתכן שאלהים מבקש לעבוד אותו. אולם איננו מבינים עד עתה את פשר הדבר...

יש להגיד ששחיטת כבש קטן אינה ולא יכולה לכפר על שגיאת אדם. אולם איננו מבינים עד עתה את פשר הדבר...

יש להגיד שעולה על המזבח אינה ולא יכולה להיות לריח ניחוח לפני השם, אולם ולצערינו איננו יורדים עד עתה לסוף דעתו של המחבר...

יש להגיד שאלהים, אם הוא קיים והוא הבורא והיוצר, ובמעמד שכזה לא יתכן שיבקש להקריב עולה תמימה לכבודו על המזבח, או להקטיר מנחה לריח ניחוחו... ובצרות מוחינו עוד לא הצלחנו להבין את המונח "להקריב", או "להקטיר", או "להעלות", או "לשמור שבת"...

יש להודות בפה מלא שהמונח "מזבח" אינו נהיר לנו עד עכשיו, וגם המונח "משכן", וגם "אוהל מועד", וגם "השבת", וגם הסיפור המוזר של "עץ הדעת", וגם תיעוד הסיפור המוזר של הנחש וחוה, אלהים בורא עולם ומלואו - אם הוא קיים - לא יעסוק בתיעוד תודעת הנחש הממזר הזה, ואף אם פעם דיבר והתרברב.

לפני מספר ימים יצא לי לקיים שיחת חולין עם יהודיה בוגרת בעלת שני תארים אקדמיים ועריכת דין... היא תיארה את עצמה כיהודיה גאה ומסורתית שמאמינה בבורא עולם. השיחה גלשה למחבר התורה, והיא לא הותירה מקום לספק: התורה הקדושה נכתבה ע"י משה רבינו בהנחיית הקדוש ברוך הוא ולא אחר. תורתינו הקדושה הינה אלוקית, אין בי בדל של ספק. ביקשתי לחדד מונחים, ולפתע הנחתתי עליה את השאלה: ומה את אומרת על פרשת עקדת יצחק ועל נכונותו של אב לשחוט את בנו בסכין...

"תעזוב אותי מהפרשה העגומה הזאת", בזאת הסתכמה תשובתה. ולאחר שלחצתי אותה לקיר והתגריתי בה ממש, הסכימה להוסיף מילים מעורפלות: "אתה אדם דתי ויכול שאתה מסכים עם הפרשה הזאת, אבל אני לא! זה הקו האדום שלי, אב לא יסכים לשחוט את בנו ואף אם הציווי בא מאלוהים. מבחינתי זה הקו האדום שחצתה התורה ואינני חושבת שזו פרשה חינוכית גם לא מוסרית. "

"אבל את מאמינה באלהים ובתורתו"... היטחתי בה, רק לפני רגע הצהרת במילים ברורות על זאת.

"אכן, אני יהודיה מאמינה ומסורתית אך לא אמרתי שאני דתייה".

"מה הקשר! "... על השאלה האחרונה לא היה לי סיכוי לקבל תשובה, כי השיחה התפוצצה בנקודה זו והסתיימה בטעם מר שאני אחראי לו - זה מה שהבנתי מהמילים המעורפלות שחתמה בהם את השיחה.

אני מבקש בשלב זה לחזור אל רשימת המפרשים ההסטורית, אם זכורה לכם - "מרש"י ועד אשד"... בעקבות הרשימה המכובדת הזו שמנויים עליה חוקרים וגויים וחסידים וראשונים ואחרונים ופרופסורים ודתיים וחילונים ואתאיסטים ומסורתיים... בעקבות רשימה מכובדת זו זרקתי לחלל את השאלה הזאת: מה הביא לקידום רשימה מכובדת זו? מהיכן מקור הסוללה שהטעינה את דעותיהם התורניות? מדוע נפער הפער המחשבתי הזה סביב התורה? פער כה תהומי... לפעמים כה עשיר, ולפעמים כה דל...

אם המפרשים לדורותם, מאנשי כנסת הגדולה ועד רש"י ועד בכלל - היו משכילים לסמן את "הדברים" הבלתי מובנים, לצבוע אותם בצבע זוהר ולהודות בפה מלא בקיומם - היו חוסכים בזאת את עירפול מודעותינו ומעלימים את הפער המחשבתי שנפער סביב התורה... כן הם היו חוסכים את העירפול המחשבתי המביך של ידידתי היהודיה והאינטלקטואלית. אני מאמין שהיו גורמים להתייחס לתורה בכבוד וברצינות הראויה. מאמין אני שהאחריות לביזיון התורה מוטלת על מי שנכנס הלכה למעשה לשבילים הקדמיים של הפרדס, היה עליו לבוא ולטעון אחת משתיים:

1 - אני מבין את מהות "הדברים" אך מנוע מלשתפכם בם כי אינכם בשלב זה בשלים לרדת אל עומקם. עם זאת אבקש להאיר את עינכם ולהבהיר: אל נא תפנימו את "הדברים" כפשוטם, כי אין הבורא יתברך מבקש לעבוד אותו ולא להקריב לו ולא להריח את ניחוח מנחתכם ולא לכפר עליכם בשחיטת השא הרך והתמים, וגם אברהם אבינו לא התבקש לשחוט כהוא זה את בנו... בזמן וברמה המתאימים תעמדו על המונחים האלה ותתקדמו אל עבר שאיפתכם לעלות אל מהותה המקורית של התורה.

2 - אני מבין את מהות "הדברים" ואבקש בזאת לשתפכם בם, נא הבה נפנים ביחד את מהותם המקורית, כי אין הבורא יתברך מבקש לעבוד אותו ולא להקריב לו ואברהם אבינו לא התבקש לשחוט כהוא זה את בנו...

מדוע אם כן ננכתבו ונמסרו "הדברים" כפשוטם?

"עקדת יצחק" עונה בין היתר על השאלה הזאת ועל כן אנו נגיע ונעמיק בזאת במקום המתאים. על כל פנים, ובחזרה אל המפרשים ואנשי הפרדס... שום פרשן ושום פרדסן, מאנשי כנסת הגדולה ועד רש"י ועד בכלל - אף אחד לא השכיל לסמן את "הדברים" הבלתי מובנים בין הידועים לו ובין שאינם ידועים לו. אף אחד לא מתח את יושרו האינטלקטואלי עד להודות בקיום הדברים שאינם מובנים לו, שאינם מתקבלים על דעתו, שאינם מתקבלים על הדעת הישרה והתמימה, זו שהתורה המריצה אותנו להתאזר בה: שיעקוד אב את בנו וישחטו? שיתבקש להתנסות בזאת? שבורא שמים וארץ יבקש מהנברא לעבוד אותו? להקריב לו? להקטיר לו?

וכך כל המפרשים והפרדסנים נעלו את מנוע יושרם האינטלקטואלי, ועירפלו במודע את מודעותינו, היינו הרחיבו את הקשת הסבוכה שנפערה לרווחה סביב התורה. או אז הספק גדל, הפיקפוק חגג, הסדר המחשבתי השתבש, והעירפול המחשבתי הגיע עד לידידתי האקדמאית. האחריות לביזיון זה, לביזיון התורה, מוטלת על הפרדסנים באופן ישיר, ועל כל המפרשים ויודעי דבר שטמנו או לא את ידם בצלחת, ויצאו במזיד עדשים.

באופן הזה כל אחד יכל לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים, כי הרי הרבה פירצות נפערו לרווחה כתוצאה ישירה או עקיפה מהדברים הבלתי מובנים והבלתי הגיוניים והבלתי מתקבלים על הדעת, פרצות אלו קראו לכל פרשן או דעתן, שיתכבד ויביע את משנתו.

זו ולמעשה היתה הקדמה כללית לתורה. בפרק הבא נעמוד על ההקדמה הספציפית של העקדה.

ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 11.
שמירת שבת הבורא התנסות מוסריות תאולוגיה האם כל אחד יכול למה כואב עורכי דין לפרש הצלחה מבחן עקדת יצחק פילוסופיה תאולוגיה תיאולוגיה
התנוצצות, טעם של אלוהים, טעם של גן עדן, טעם של האחדות, הנאה של אחדות, הנאה של נפרדות, עבודת השם של הצדיק
התנוצצות, טעם של אלוהים, טעם של גן עדן, טעם של האחדות, הנאה של אחדות, הנאה של נפרדות, עבודת השם של הצדיק
התנוצצות, טעם של אלוהים, טעם של גן עדן, טעם של האחדות, הנאה של אחדות, הנאה של נפרדות, עבודת השם של הצדיק מהי התנוצצות ואיך היא קשורה לחוויה של שחרור? המושג התנוצצות מתייחס לחוויה בה אדם מרגיש לפתע רגע ...
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב) מדוע רבי נחמן אומר שצריך להיות מוכן ... הפשיטות הזו משמעותה לעבוד את השם ולהיות מחובר לאחדות, ללא תלות בשום הבנה שכלית. מה הקשר בין אהבה לשיגעון בעבודת השם לפי רבי נחמן? אליעד מתאר שרבי נחמן אומר שכדי לעבוד את השם באמת, על האדם להיות מוכן לפעמים להתנהג ... נחמן? איך לחשוב מחוץ לקופסה? מה פירוש לזרוק את השכל? מי היו הארבעה שנכנסו לפרדס? למה צריך להיות משוגע בעבודת השם? איך להגיע להבנה מוחלטת של המציאות? מה ההבדל בין בן המלך לעבד?
כל העולם כולו גשר צר מאוד, לעבור על גשר צר מאוד מאוד, רבי נחמן מברסלב, עבודת השם, התחזקות, ירידה לצורך עליה, עליה לצורך ירידה, התפתחות אישית, ירידה רוחנית, נפילה רוחנית
כל העולם כולו גשר צר מאוד, לעבור על גשר צר מאוד מאוד, רבי נחמן מברסלב, עבודת השם, התחזקות, ירידה לצורך עליה, עליה לצורך ירידה, התפתחות אישית, ירידה רוחנית, נפילה רוחנית
כל העולם כולו גשר צר מאוד, לעבור על גשר צר מאוד מאוד, רבי נחמן מברסלב, עבודת השם, התחזקות, ירידה לצורך עליה, עליה לצורך ירידה, התפתחות אישית, ירידה רוחנית, נפילה רוחנית מה המשמעות של המשפט כל העולם ... צר. אבל כשאתה על גשר צר, אתה חש מיד את הסכנה - לכן הדימוי הזה מדויק וממחיש את האתגר בעבודת השם ובדרך להתפתחות אישית. איך קשורה תחושת ההתרחקות והקושי להתקרבות אמיתית? לפי אליעד כהן, רבי נחמן התכוון במקור לכך שכאשר אדם נכנס לעבודת השם או רוצה להתחיל בדרך חדשה של התפתחות אישית ורוחנית, הוא יפגוש מיד קשיים רבים. הוא מתאר מצב שבו אדם ...
קשה להיות מאושר, קושי להיות מאושר, להתקרב לצדיק האמת, קשיים בעבודת השם, קשיים בדרך אל האושר, הדרך אל האושר, ליקוטי מוהרן ח"א קטו, ליקוטי מוהרן ח"ב מו, ליקוטי מוהרן ח"ב מג
קשה להיות מאושר, קושי להיות מאושר, להתקרב לצדיק האמת, קשיים בעבודת השם, קשיים בדרך אל האושר, הדרך אל האושר, ליקוטי מוהרן ח"א קטו, ליקוטי מוהרן ח"ב מו, ליקוטי מוהרן ח"ב מג
קשה להיות מאושר, קושי להיות מאושר, להתקרב לצדיק האמת, קשיים בעבודת השם, קשיים בדרך אל האושר, הדרך אל האושר, ליקוטי מוהרן חא קטו, ליקוטי מוהרן חב מו, ליקוטי מוהרן חב מג ... עצמו כי הוא עובד. אדם אחר טוען שהמשפחה שלו או הכסף שלו מונעים ממנו להתקרב אל האושר או אל עבודת השם. כל אלו הן דוגמאות למניעות שגורמות לאדם להרגיש שהדרך אל האושר חסומה בפניו. אבל אליעד מדגיש נקודה חשובה מאוד: ... ולגלות שכל המניעות הן רק הזדמנות למצוא בתוכן את האמת. איך להתמודד עם קשיים בדרך אל האושר? מהן מניעות בעבודת השם? מה הכוונה להתקרב לצדיק האמת? למה כל כך קשה להגיע לאושר? כיצד למצוא את האמת בתוך הקושי? האם מניעות הן אשליה? מהי מסירות נפש בעבודת השם?
התמודדות עם קשיים, לראות קושי כהזדמנות, למצוא את הטוב שברע, מטרת הקשיים, קונפליקט בין רצונות, מניעות בעבודת השם, קושי בדרך אל האושר, אחד היה אברהם, רצונות מנוגדים
התמודדות עם קשיים, לראות קושי כהזדמנות, למצוא את הטוב שברע, מטרת הקשיים, קונפליקט בין רצונות, מניעות בעבודת השם, קושי בדרך אל האושר, אחד היה אברהם, רצונות מנוגדים
התמודדות עם קשיים, לראות קושי כהזדמנות, למצוא את הטוב שברע, מטרת הקשיים, קונפליקט בין רצונות, מניעות בעבודת השם, קושי בדרך אל האושר, אחד היה אברהם, רצונות מנוגדים מהם הקשיים שמלוים אותנו בחיים ואיך להתמודד איתם? הקשיים מהווים ...
הרשעים מלאים חרטות, שיחות הרן י, הצדיקים מלאים כפירות, הרהורי תשובה, הרהורי חרטה, לדון את כל האדם לכף זכות, למה אנשים חוזרים בתשובה? למה אנשים חוזרים בשאלה? רבי נחמן מברסלב, אמונה באלוהים, כפירה באלוהים
הרשעים מלאים חרטות, שיחות הרן י, הצדיקים מלאים כפירות, הרהורי תשובה, הרהורי חרטה, לדון את כל האדם לכף זכות, למה אנשים חוזרים בתשובה? למה אנשים חוזרים בשאלה? רבי נחמן מברסלב, אמונה באלוהים, כפירה באלוהים
... על פי רבי נחמן מברסלב. הוא מציין שדווקא הצדיקים, אלה שנראים בעיני עצמם ובעיני אחרים כאנשים שמתמידים בלימוד תורה ובעבודת השם, מלאים בתוך תוכם בירורי כפירה. למרות שהם יכחישו זאת ויטענו כי הם מתחזקים בכל יום באמונה, ההתחזקות שלהם וההתמדה ... להגביר את הצדיקות שלו. כך, על פי אליעד, האדם הצדיק אינו מודע לכך שהסיבה האמיתית לכך שהוא מתאמץ יותר בעבודת השם היא שהוא מתמודד עם ספקות פנימיים שהוא אינו מוכן להכיר בהם בצורה גלויה. איך ההסבר על צדיקות וכפירה משפיע ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על עבודת השם
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: עבודת השם, דיכאון? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: עבודת השם, איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך למצוא זוגיות? איך לפרש חלומות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לחשוב בחשיבה חיובית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להנות בחיים? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם אפשר לדעת הכל ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
קורסים לעשות כסף פחד לאבד את הזוגיות פרנויה קשה להיכנס לנעליים חלום עמוק מהסיבות הלא נכונות לגרום לילד לא לפחד איך לא לפחד מהתרחיש הגרוע ביותר? לגרום למישהו לפתח ביטחון עצמי להאמין בעצמי אחרי כישלון אני אוהב משהו איך נוצרת אהבה עצמית? אושר בלי כסף להיות מאושר באמצעות הרצון לכסף היכרות בדייט למה לא לחזור לאקס? לקבל החלטות רעות לחץ בקבלת החלטה התמודדות עם בוס איך להתמודד עם דיכאון מהדיכאון? להצליח במשימה הצלחה בכל דבר שכיר שעובד במכירות לטפל בהמון לקוחות לגרום לילד לעזור ילדה חוזרת בתשובה מחפש מורה רוחני סבל בתת מודע מחשבות שווא אבסורדיות מניעת מחלות נפש לשכוח את האקס או לחזור לאקס מה לומר לאקסית? איך לבחור תרגיל לאימון? שימוש ברצועות אחיזה למה יש אלוהים? הוכחה שאלוהים כל יכול המסע אל ההארה הארה רוחנית לילדים מה מיוחד בספר להיות אלוהים? להיות אלוהים חלש לימודים כהשקעה עסקית כסף ולהרוויח מהי משמעות החיים? בחירת משמעות החיים מחשבות שליליות בזוגיות כיוון חיובי אין בחירה חופשית האם יש לנו רצון חופשי? האם העולם נוצר מעצמו? קיום העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון עסקי, מטפל רגשי, אימון אישי למתבגרים בתחום עבודת השם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 16_09_2025 השעה 17:44:50 - wesi4