ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סמסרה ✔בודהיזם - ארבעת מוקדי הקשב - סטיפטהנה ✔ארבעת מוקדי הקשב Maha Satipatthana Sutta Digha Nikya, 22 כך שמעתי. בפעם... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - ארבעת מוקדי הקשב - סטיפטהנה
ארבעת מוקדי הקשב

Maha Satipatthana Sutta

Digha Nikya, 22

כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה התגורר בין בני הקוּרוּ. להם יש עיר מסחר בשם קַמַסָדְהַמָה ושם פנה הבודהה אל הנזירים:

'נזירים! ', - 'אדוני', הם השיבו. והבודהה אמר:

'נזירים, קיימת דרך אחת זו לטיהור התודעה, להתגברות על צער וייאוש, להעלמות כאב ועצב, להגיע אל הדרך הנכונה, להגשמת ניבאנה - וזו היא ארבעת היסודות למודעות.

'מהם הארבעה? הנה, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. '

(הבנה של הגוף)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף? הנה נזיר, לאחר שהלך ליער או לרגלות עץ, או למקום שומם, יושב כשרגליו מסוכלות, מחזיק את גופו זקוף, תוך שמביא עצמו למודעות. במודע הוא שואף, במודע הוא נושף. כאשר הוא שואף שאיפה ארוכה הוא יודע: "אני שואף שאיפה ארוכה". וכאשר הוא נושף נשיפה ארוכה הוא יודע: "אני נושף נשיפה ארוכה". כאשר הוא שואף שאיפה קצרה הוא יודע: "אני שואף שאיפה קצרה". וכאשר הוא נושף נשיפה קצרה הוא יודע: "אני נושף נשיפה קצרה". הוא מאמן את עצמו בחשיבה: "אני אשאף מודע לכל הגוף". הוא מאמן עצמו בחשיבה: "אני אנשוף מודע לכל הגוף". הוא מאמן עצמו בחשיבה: "אני אשאף להרגיע את כל התהליך הגופני". הוא מאמן עצמו בחשיבה: "אני אנשוף להרגיע את כל התהליך הגופני".

נזירים, בדיוק כפי שחרט עץ מיומן או שולייתו, בעוד שחורט חריטה ארוכה מודע לכך שהוא חורט חריטה ארוכה, או בעודו חורט חריטה קצרה, מודע לכך שהוא חורט חריטה קצרה, כך גם נזיר, כאשר הוא שואף נשיפה ארוכה... וכך הוא מאמן את עצמו בחשיבה: "אני אנשוף להרגיע את כל התהליך הגופני"

כך הוא מתבונן בגוף כגוף פנימית, מתבונן בגוף כגוף חיצונית, מתבונן בגוף פנימית וחיצונית. הוא מתבונן בהופעת תופעה בגוף, הוא מתבונן בהעלמות תופעה בגוף, הוא מתבונן בהופעה והעלמות תופעה בגוף. או לחילופין ההבנה ש'ישנו גוף' נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי עצמאי, לא ניתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף.

ועוד נזירים, כאשר נזיר הולך, הוא יודע לכך שהוא הולך. כאשר הוא עומד, הוא יודע שהוא עומד. כאשר הוא יושב הוא יודע שהוא יושב. כאשר הוא שוכב, הוא יודע שהוא שוכב. באיזו תנוחה שגופו נמצא בה, הוא יודע שכך היא.

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, כאשר נזיר הולך קדימה או אחורה, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה, כאשר הוא מביט לפנים או הצידה הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה, כאשר הוא מתכופף או מתמתח, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא נושא את גלימתו התחתונה והעליונה ואת קערתו, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא אוכל, שותה, לועס ובולע, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא עושה את צרכיו ומטיל את מימיו, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא הולך, נעמד, מתיישב, נרדם ומתעורר, כאשר הוא מדבר או שותק, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה.

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, נזיר בוחן את הגוף מכפות רגליו מעלה, ומקודקוד ראשו מטה, כעטוי בעור ומלא באיברים לא טהורים שונים: "בגוף זה מצויים שערות ראש, שערות גוף, ציפורניים, שיניים, עור, בשר, גידים, עצמות, מח עצמות, כליות, לב, כבד, סרעפת, טחול, ריאות, מעיים, תוכן הכיבה, צואה, מרה, ליחה, מוגלה, דם, זיעה, שומן, דמעות, חֵלב, רוק, נזלת, ריר, שתן. "

כמו במקרה בו היה שק עם פתחים בשני הקצוות, מלא בסוגים שונים של דגנים וקיטניות כגון: אורז גבעות, אורז שדה, עדשים, שעועית, אפונה, סומסום, אורז מקולף, ואדם בעל ראייה חדה היה פותח את השק, בוחן את תכולתו, ואומר: "זה אורז גבעות, זה אורז שדה, אלו עדשים, זו שעועית, זו אפונה, זה סומסום, זה אורז מקולף", כך, נזירים, גם נזיר בוחן את הגוף: "בגוף זה מצויים שערות ראש... שתן".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, נזיר בוחן את הגוף, באיזו תנוחה שהוא נמצא בה, על פי האלמנטים: "בגוף זה קיימים אלמנט האדמה, אלמנט המים, אלמנט האש, אלמנט הרוח"

בדיוק כפי שקצב מיומן או השוליה שלו, לאחר ששחט פרה, היה יושב בצומת דרכים עם הגוויה המבותרת לנתחים, כך גם נזיר בוחן את הגוף באיזו תנוחה שהוא נמצא בה, על פי האלמנטים: "בגוף זה קיימים אלמנט האדמה, אלמנט המים, אלמנט האש, אלמנט הרוח".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בצד בשטח קבורה, יום, יומיים או שלושה, מתה, נפוחה, חיוורת, מלאת מוגלה, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה הוא בעל טבע זהה, הוא יהיה כמו זה, אין הוא יכול לחמוק מגורל זה".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בצד בשטח קבורה, אכולה על ידי עורבים, ניצים או נשרים, על ידי כלבים או זאבים, או מגוון אחר של יצורים, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה הוא בעל טבע זהה, הוא יהיה כמו זה, אין הוא יכול לחמוק מגורל זה".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בצד בשטח קבורה, שלד עם בשר ודם מחובר בגידים... שלד חסר בשר מרוח בדם מחובר בגידים... שלד חסר בשר ודם מחובר בגידים... עצמות מחוברות בגידים מפוזרות בכל הכיוונים - עצם יד כאן, עצם רגל שם, עצם קרסול כאן, עצם שוק שם, עצם אגן כאן, עמוד שידרה שם, עצם בית חזה כאן, זרוע שם, עצם כתף כאן, עצם גרון שם, לסת כאן, שיניים שם, גולגולת כאן, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה... "

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בשטח קבורה, העצמות כבר לבנות, נראות כמו קליפות... עצמות מתקלפות בנות שנה... עצמות רקובות שהפכו לאבקה, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה הוא בעל טבע זהה, הוא יהיה כמו זה, אין הוא יכול לחמוק מגורל זה".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

(הבנה של ההרגשות)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות? הנה נזיר כאשר הוא מרגיש הרגשה נעימה, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נעימה. כאשר הוא מרגיש הרגשה לא נעימה, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה לא נעימה. כאשר הוא מרגיש הרגשה נייטרלית, הוא יודע ששהוא מרגיש הרגשה נייטרלית. כאשר הוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה אינו בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה אינו בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה אינו בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה אינו בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה אינו בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה אינו בחושים.

כך הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות פנימית, הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות חיצונית, הוא מתבונן בהרגשות פנימית וחיצונית. הוא מתבונן בהופעת תופעה בהרגשות, הוא מתבונן בהעלמות תופעה בהרגשות, ושניהם הופעת והעלמות תופעה בהרגשות. או לחילופין, המודעות 'ישנה הרגשה' נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי עצמאי, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות.

(הבנה של התודעה)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה? הנה נזיר יודע תודעה אחוזת תשוקה כאחוזת תשוקה, תודעה נטולת תשוקה כנטולת תשוקה, תודעה אחוזת שנאה כאחוזת שנאה, תודעה נטולת שנאה כנטולת שנאה, תודעה תחת אשליה כתחת אשליה, תודעה ללא אשליה כחסרת אשליה, תודעה מכוונת כמכוונת, תודעה מוסחת כמוסחת, תודעה מפותחת כמפותחת, תודעה לא מפותחת כלא מפותחת, תודעה נעלית כנעלית, תודעה לא נעלית כלא נעלית, תודעה מרוכזת כמרוכזת, תודעה לא מרוכזת כלא מרוכזת, תודעה משוחררת כמשוחררת, ותודעה לא משוחררת כלא משוחררת.

כך הוא מתבונן בתודעה כתודעה פנימית, הוא מתבונן בתודעה כתודעה חיצונית... הוא מתבונן בהופעת תופעה בתודעה... או לחילופין המודעות 'ישנה תודעה' נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי מנותק, לא אוחז בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתרגל הבנה נכונה של תודעה כתודעה.

(הבנה של תופעות מנטליות)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות?

(חמשת ההפרעות [i] )

הנה, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות ביחס לחמשת ההפרעות. כיצד הוא עושה זאת? הנה, נזירים, אם תאווה חושית נמצאת בו, הנזיר יודע שהיא נמצאת בו. אם תאווה חושית איננה בו, הנזיר יודע שהיא איננה. והוא יודע כיצד תאווה חושית שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד לנטוש תאווה חושית שכבר הופיעה, והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד תאווה חושית שננטשה.

אם שנאה נמצאת בו, נזיר יודע שהיא נמצאת... והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד דחייה שננטשה.

אם עייפות ועצלות נמצאות בו, נזיר יודע שהן נמצאות... והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד עייפות ועצלות שננטשו.

אם דאגה וחוסר מנוחה נמצאות בו, נזיר יודע שהן נמצאות... והוא יודע כיצד לא תופענה בעתיד דאגה וחוסר מנוחה שננטשו.

אם ספק נמצא בו, נזיר יודע שהוא נמצא, אם ספק איננו בו, הוא יודע שהוא איננו. והוא יודע כיצד ספק שעדיין לא הופיע מופיע, והוא יודע כיצד לנטוש ספק שכבר הופיע, והוא יודע כיצד לא יופיע בעתיד ספק שננטש.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות פנימית...

(חמשת המצרפים)

ועוד, נזירים, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לחמשת מרכיבי האחיזה. כיצד הוא עושה זאת? הנה נזיר חושב: 'כך הוא חומר, כך ההופעה של חומר, כך ההעלמות של חומר, כך היא הרגשה, כך ההופעה של הרגשה, כך ההעלמות של הרגשה, כך הוא זיהוי, כך ההופעה של זיהוי, כך ההעלמות של זיהוי, כך הן תופעות מנטליות, כך ההופעה של תופעות מנטליות, כך ההעלמות של תופעות מנטליות, כך היא הכרה, כך ההופעה של הכרה, כך ההעלמות של הכרה. '

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות פנימית...

(ששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצוניים)

ועוד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצונים. כיצד הוא עושה זאת? הנה נזיר יודע את העין, יודע מראות, ויודע כל כבילה [ii] המופיעה בתלות בשניהם. והוא יודע כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד לנטוש כבילה כזו שכבר הופיעה, והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד כבילה כזו שננטשה. הוא יודע את האוזן ויודע צלילים... הוא יודע את האף ויודע ריחות... הוא יודע את הלשון ויודע טעמים... הוא יודע את התודעה ויודע תופעות מנטליות, ויודע כל כבילה המופיעה כתלויה בשניהם. והוא יודע כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד לנטוש כבילה כזו שכבר הופיעה, והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד כבילה כזו שננטשה.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות...

(שבעת גורמי של ההארה [iii] )

ועוד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לשבעת גורמי ההארה. כיצד הוא עושה זאת?

הנה נזירים, אם גורם ההארה 'מודעות' נמצא בו, הוא יודע שהוא נמצא. אם 'מודעות' איננו בו, הוא יודע שאיננו. והוא יודע כיצד 'מודעות' שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד מתבצע פיתוח מלא של 'מודעות'. אם גורם ההארה 'חקר מצבים' נמצא בו... אם גורם ההארה 'אנרגטיות' נמצא בו... אם גורם ההארה 'שמחה' נמצא בו... אם גורם ההארה 'שלווה' נמצא בו... אם גורם ההארה 'ריכוז' נמצא בו... אם גורם ההארה 'איזון נפשי' נמצא בו, נזיר מתוודע לכך שהוא נמצא, אם 'איזון נפשי' איננו, הוא מתוודע לכך שאיננו. והוא יודע כיצד 'השתוות' שעדיין לא הופיע מופיע, והוא יודע כיצד מתבצע פיתוח מלא של גורם 'איזון נפשי'.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות...

(ארבע אמיתות האציליים)

ועוד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לארבע אמיתות האציליים. כיצד הוא עושה זאת? הנה, נזיר יודע כפי שזה באמת: 'זה סבל', הוא יודע כפי שזה באמת: 'זה המקור לסבל', הוא יודע כפי שזה באמת: 'זה הקץ לסבל', הוא יודע כפי שזה באמת: 'זו דרך התרגול המובילה לקץ הסבל'.

ומהו נזירים, סבל כאמת אצילית? להוולד זה סבל, להזדקן זה סבל, למות זה סבל, צער זה סבל, קינה, כאב, עצב ויאוש הם סבל, להיות קשור למה שאינו אהוב זה סבל, להיות מופרד ממה שאהוב זה סבל, לא להשיג מה שרוצים זה סבל, בקיצור, חמשת מצרפי האחיזה הם סבל.

ומהי לידה, נזירים? באילו יצורים שיהיו, מאיזו קבוצת יצורים שתהיה, ישנה לידה, התהוות, היווצרות, הופעת המצרפים, היוולדות בסיסי החושים, זו נזירים, נקראת לידה.

ומהי הזדקנות? באילו יצורים שיהיו, מאיזו קבוצת יצורים שתהיה, ישנה זקנה, בליה, שיניים שבורות, שיער אפור, עור מקומט, הצטמקות עם הגיל, החלשות החושים, זו נזירים, נקראת הזדקנות.

ומה זה מוות? באילו יצורים שיהיו, מאיזו קבוצת יצורים שתהיה, ישנה פטירה, הסרה, קטיעה, העלמות, מוות, מיתה, סיום, הפסקת המצרפים, נטישת הגוף, זה נזירים, נקרא מוות.

ומה זה צער? בכל פעם בו כתוצאה מחוסר מזל כלשהו, מישהו מושפע מדבר בעל טבע מכאיב, צער, אבלות, לחץ נפשי, יגון, מועקה, זה נזירים, נקרא צער.

ומה זו קינה? בכל פעם כתוצאה מחוסר מזל כלשהו, מישהו מושפע מדבר בעל טבע מכאיב, וישנה זעקה, התייפחות, עשיית רעש גדול מיגון, בכי תמרורים, זו נזירים, נקראת קינה.

ומה זה כאב? כל תחושה גופנית מכאיבה, תחושה גופנית לא נעימה, הרגשת כאב או אי נעימות כתוצאה ממגע גופני, זה נזירים, נקרא כאב.

ומה זה עצב? כל הרגשה מנטלית מכאיבה, הרגשה מנטלית לא נעימה, הרגשת כאב או אי נעימות כתוצאה ממגע מנטלי, זה נזירים, נקרא עצב.

ומה זה יאוש? בכל פעם בו, כתוצאה מחוסר מזל כלשהו, מישהו מושפע מדבר בעל טבע מכאיב, ייאוש, יאוש עמוק, דיכאון, דיכאון עמוק, זה נזירים נקרא ייאוש.

ומה זה להיות קשור למה שאינו אהוב? הנה, כל מי שבא במגע עם מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף או תופעות מנטליות לא רצויים, לא אהובים, לא נעימים, או מי שבא במגע עם רוחשי רעה, רוחשי פגע, הגורמים לחוסר נוחות, חוסר ביטחון, שאיתם יש יחסים, יחסים מיניים, קשר, איחוד, זה נזירים, נקרא להיות קשור למה שאינו אהוב.

ומה זה להיות מופרד ממה שאהוב? הנה, כל מי שיש לו את מה שרצוי, אהוב - מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, או תופעות מנטליות נעימים, או מי שבא במגע עם אלו שרוצים בטובתו, המאחלים לשלומו, לנוחות, לביטחון, אם או אב, או אח או אחות, או שוליה צעיר, או חברים או קולגות, או קרובים, ואז מתנתקים היחסים, יחסים מיניים, קשר או איחוד, זה נזירים, להיות מופרד ממה שאהוב.

ומה זה לא להשיג מה שרוצים? מאחר ונולדנו נזירים, המשאלה הבאה מופיעה: 'הו הלוואי ולא היינו נולדים, הלוואי ולא ניוולד עוד! ' אך לא ניתן להשיג זו במישאלה. זה לא להשיג את מה שרוצים. בהיותנו מושאים לזקנה, למחלות, למוות, לצער, קינה, כאב, עצב וייאוש, המשאלה הבאה מופיעה: 'הו, הלוואי ולא היינו מושאים לזקנה... ייאוש, הלוואי ולא נגיע לכל אלו! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה. זה לא להשיג מה שרוצים.

וכיצד נזירים, בקצרה, חמשת מצרפי האחיזה הם סבל? הנה כך: מרכיב האחיזה שהוא חומר, מצרף האחיזה שהוא הרגשה, מצרף האחיזה שהוא זיהוי, מצרף האחיזה שהוא תופעות מנטליות, מצרף האחיזה שהוא הכרה, אלו, בקיצור, חמשת מצרפי האחיזה שהם סבל. זוהי נזירים אמת הסבל האצילית.

ומהו, נזירים, המקור לסבל כאמת האצילית? זוהי הכמיהה אשר מביאה ללידה מחדש, כבולה יחד עם תענוג ותאווה, המוצאת הנאה חדשה פעם כאן ופעם שם: כלומר, כמיהה חושית, כמיהה לקיום, כמיהה לאי - קיום.

והיכן כמיהה זו מופיעה ומתבססת? בכל מקום בעולם בו יש דבר מושך ומהנה, שם הכמיהה הזו מופיעה ומתבססת.

ומה יש בעולם שהוא מושך ומהנה? העין בעולם מושכת ומהנה, האוזן... האף... הלשון... הגוף... התודעה בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הכרת - עין, הכרת - אוזן, הכרת - אף, הכרת - לשון, הכרת - גוף, הכרת - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם הוא מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרגשה הנולדת מתוך מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

תפיסה של מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

התשוקה למראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

חשיבה על מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרהור חוזר ונשנה אודות מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

וזו, נזירים, נקראת אמת 'המקור לסבל' האצילית.

ומהו, נזירים, קץ הסבל כאמת האצילית? זוהי ההעלמות המוחלטת וחידלון של כמיהה זו, עזיבה ונטישה שלה, שחרור ממנה, ניתוק ממנה. וכיצד כמיהה זו ננטשת, כיצד מגיע הקץ שלה?

בכל מקום בעולם בו יש דבר מושך ומהנה שם הקץ שלה מגיע. ומה יש בעולם שהוא מושך ומהנה?

העין בעולם מושכת ומהנה, האוזן... האף... הלשון... הגוף... התודעה בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הכרת - עין, הכרת - אוזן, הכרת - אף, הכרת - לשון, הכרת - גוף, הכרת - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם הוא מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרגשה הנולדת מתוך מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

תפיסה של מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

התשוקה למראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

חשיבה על מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרהור חוזר ונשנה אודות מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

וזו, נזירים, נקראת אמת 'קץ הסבל' האצילית.

ומהי, נזירים, דרך התרגול המובילה לקץ הסבל כאמת אצילית? זו בדיוק דרך שמונה האיברים האצילית הזו, כלומר - הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, עשייה נכונה, דרך חיים נכונה, מאמץ נכון, מודעות נכונה, ריכוז נכון.

ומה, נזירים, היא הבנה נכונה? זו, נזירים, הידיעה של הסבל, הידיעה של המקור לסבל, הידיעה של הקץ לסבל, הידיעה של דרך התרגול המובילה לקץ הסבל. זו נקראת הבנה נכונה.

ומה, נזירים, היא חשיבה נכונה? החשיבה על פרישות, חשיבה על אי אלימות, אי שנאה וכעס, החשיבה על אי פגיעה, זו נקראת חשיבה נכונה.

ומה, נזירים, הוא דיבור נכון? הימנעות מלשקר, הימנעות מרכילות, הימנעות משפה גסה ומעליבה, הימנעות מדיבורי סרק, זה נקרא דיבור נכון.

ומה, נזירים, היא עשייה נכונה? הימנעות מלקחת חיים, הימנעות מלקחת דבר שלא ניתן, הימנעות מפגיעה ביחסים מיניים, זו נקראת עשייה נכונה.

ומה, נזירים, היא דרך חיים נכונה? הנה, נזירים, קהילת הנזירים האציליים, לאחר שויתרו על דרכי חיים לא נכונות, שומרים את עצמם בדרך חיים נכונה.

ומה, נזירים, הוא מאמץ נכון? הנה, נזירים, נזיר מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם למנוע הופעה של מצבים מנטליים מזיקים שעדיין לא הופיעו. הוא מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם להתגבר על מצבים מנטליים מזיקים שכבר הופיעו. הוא מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם ליצור מצבים מנטליים מועילים שעדיין לא הופיעו. הוא מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם לשמר מצבים מנטליים מועילים שכבר הופיעו, לא לתת להם לדעוך, להביא אותם לבגרות מלאה, לשלמות מלאה של התפתחות. זה נקרא מאמץ נכון.

ומה נזירים, היא מודעות נכונה? הנה, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. זו נקראת מודעות נכונה.

ומה נזירים הוא ריכוז נכון? הנה, נזיר, מנותק מתאוות חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, נכנס ושוהה בג'האנה הראשונה, בה יש חשיבה והרהור, הנולדת מניתוק, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם הדממת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושת ההתעלות, נותרת יציבות והוא מודע ובהכרה בהירה, וחווה בעצמו את השמחה אשר עליה אומרים האציליים: "מאושר הוא זה אשר חי באיזון נפשי ומודע", והוא נכנס לג'האנה השלישית. ולאחר שויתר על הנאה וכאב ועם העלמות שמחה ועצבות קודמת, הוא נכנס ושוהה בג'האנה הרביעית, אשר מעבר להנאה וכאב, מטוהרת באיזון נפשי ומודעות. זה נקרא ריכוז נכון.

וזוהי, נזירים, נקראת דרך התרגול האצילית המובילה לקץ הסבל.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות...

נזירים, כל מי שיתרגל את ארבעת היסודות למודעות האלו במשך שבע שנים בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

נעזוב שבע שנים, כל מי שיתרגל אותם במשך שש... חמש... ארבע... שלוש... שתי... שנה אחת בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

נעזוב שנה אחת, כל מי שיתרגל אותם במשך שבעה... ששה... חמישה... ארבעה... שלושה... שני... חודש... חצי חודש בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

נעזוב חצי חודש, כל מי שיתרגל אותם במשך שבוע אחד בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

כך נאמר: "קיימת נזירים, דרך אחת זו לטיהור התודעה, להתגברות על צער וייאוש, להעלמות כאב ועצב, להגיע אל הדרך הנכונה, להגשמת ניבאנה - וזו היא ארבעת היסודות למודעות. " ומסיבה זו דבר זה נאמר.

כך אמר הבודהה, והנזירים היו מרוצים ושמחים מדבריו.

[i] הפרעות - nivarana, באנגלית: hindrances.

[ii] כבילה - Samyojana, באנגלית: fetter - מה שכובל אדם או כל יצור חי אחר לסמסרה: (1) השתוקקות להנאות חושים (kamaraga) (2) כעס (patigh) (3) גאווה או יוהרה (mana) (4) השקפה מוטעית (ditthi) (5) ספק או פקפוק (vicikiccha) (6) האמונה שיש פרקטיקות אחרות שיכולות להוביל לאושר וניבאנה מלבד הדרך בעלת שמונה האיברים (silabbataparamasa) (7) השתוקקות להיוולד בספירת החושים, בספירת החומר או בספירת האל - חומר (bhavaraga) (8) קנאה (issa) (9) קמצנות (macchariya) (10) אי ידיעת ארבעת אמיתות הנאצלים (avijja).

[iii] גורמי ההארה (bojjhanga), באנגלית: Enlightenment factors
הרגשה מנטלית הפרעות לעשות סקס קולגה שאיפות עצמאות להתגבר על מצבים מנטליים שבעת תחושות של הגוף מיניות חופש בודהיזם הקשבה
טוב ורע, למה יש רע בעולם? למה חייב להרגיש גם רע? למה אי אפשר להרגיש רק טוב? איך אני מודע לעצמי? מהי תודעה? מהי תחושת הקיום העצמי? איך אני מרגיש שאני קיים? למה אי אפשר לרצות את כל מה שקורה? למה אני רוצה לשנות את המציאות?
טוב ורע, למה יש רע בעולם? למה חייב להרגיש גם רע? למה אי אפשר להרגיש רק טוב? איך אני מודע לעצמי? מהי תודעה? מהי תחושת הקיום העצמי? איך אני מרגיש שאני קיים? למה אי אפשר לרצות את כל מה שקורה? למה אני רוצה לשנות את המציאות?
...למה יש רע בעולם? למה חייב להרגיש גם רע? למה אי אפשר להרגיש רק טוב? איך אני מודע לעצמי? מהי תודעה? מהי תחושת הקיום העצמי? איך אני מרגיש שאני קיים? למה אי אפשר לרצות את כל מה שקורה? למה אני רוצה לשנות את המציאות? למה אדם חייב להרגיש גם טוב וגם רע? השאלה המרכזית שאליעד כהן מציג היא מדוע אין אפשרות לאדם להרגיש רק טוב או רק רע, ולמה תמיד מתקיים מצב של שילוב בין טוב לרע בחוויית החיים. אליעד מסביר את זה דרך הבנת מהות הטוב והרע, וכן דרך ההבנה של המושג תחושת האני והקשר שלה לתודעה האנושית. מהו טוב ומהו רע...
האם יש גלגולי נשמות? האם יש חיים אחרי המוות? האם יש קארמה? מיסטיקה, גלגול נשמה, האם יש נשמה? חיים לנצח, חיים פעם אחת, עולם הבא, תחיית המתים, חיים לנצח, שחזור גלגולים
האם יש גלגולי נשמות? האם יש חיים אחרי המוות? האם יש קארמה? מיסטיקה, גלגול נשמה, האם יש נשמה? חיים לנצח, חיים פעם אחת, עולם הבא, תחיית המתים, חיים לנצח, שחזור גלגולים
...נשמות? האם יש חיים אחרי המוות? האם יש קארמה? מיסטיקה, גלגול נשמה, האם יש נשמה? חיים לנצח, חיים פעם אחת, עולם הבא, תחיית המתים, חיים לנצח, שחזור גלגולים האם קיימים גלגולי נשמות וחיים לאחר המוות? בשיחה זו, אליעד כהן דן בשאלה האם קיימים גלגולי נשמות, חיים אחרי המוות וקארמה, ומציע מבט מעמיק על ההשלכות של אמונות אלו על החיים היום - יומיים. השאלה המרכזית היא לא רק האם יש חיים אחרי המוות או גלגולי נשמות, אלא בעיקר - למה בכלל האדם שואל על כך ומה המשמעות המעשית של התשובה. מדוע אדם מתעניין בגלגול נשמות או...
משנה או לא משנה, האם משהו משנה בחיים? האם זה משנה מה קורה? האם זה משנה מה יהיה? האם זה משנה מה יקרה? האם זה משנה מה קרה? האם יש הבדל בין טוב לרע? מה זה משנה מה קורה? מה אכפת לך מה קורה? חקר הרצון העצמי, האם זה באמת משנה?
משנה או לא משנה, האם משהו משנה בחיים? האם זה משנה מה קורה? האם זה משנה מה יהיה? האם זה משנה מה יקרה? האם זה משנה מה קרה? האם יש הבדל בין טוב לרע? מה זה משנה מה קורה? מה אכפת לך מה קורה? חקר הרצון העצמי, האם זה באמת משנה?
...זה משנה מה קורה? האם זה משנה מה יהיה? האם זה משנה מה יקרה? האם זה משנה מה קרה? האם יש הבדל בין טוב לרע? מה זה משנה מה קורה? מה אכפת לך מה קורה? חקר הרצון העצמי, האם זה באמת משנה? למה אכפת לנו ממה שקורה בחיים? כל הבעיות שיש לאדם, כל הקשיים וכל הצרות השונות, נובעים מכך שאכפת לו ממה שקורה. לפי אליעד כהן, מקור הסבל האנושי הוא בכך שהאדם מייחס חשיבות יתרה להתרחשויות במציאות. הוא רוצה שדברים מסוימים יקרו ודברים אחרים לא יקרו, הוא מעדיף שהחיים שלו יהיו בצורה מסוימת ולא בצורה אחרת, וזה בדיוק השורש לכל הבעיות...
לימודים אקדמיים, האם כדאי לעשות תואר אקדמי כדי לעשות כסף? האם כדאי לפתוח עסק או לעשות תואר? האם אפשרי לעשות כסף בלי תואר אקדמי? מתי חייב לעשות תואר אקדמי כדי לעשות כסף? האם כדאי להקים עסק במקום ללמוד תואר? מה לא כדאי ללמוד? האם כדאי ללמוד להיות יועץ עסקי? האם כדאי ללמוד לטפל באנשים? פיתוח קריירה, איך לבחור תחום לימודים? לפתח קריירה, ללמוד להיות מנטור, איך לעשות הרבה כסף? האם להיות שכיר או עצמאי? איך לעשות כסף בלי ללמוד? איך לעשות כסף בלי לימודים?
...לעשות כסף? האם כדאי לפתוח עסק או לעשות תואר? האם אפשרי לעשות כסף בלי תואר אקדמי? מתי חייב לעשות תואר אקדמי כדי לעשות כסף? האם כדאי להקים עסק במקום ללמוד תואר? מה לא כדאי ללמוד? האם כדאי ללמוד להיות יועץ עסקי? האם כדאי ללמוד לטפל באנשים? פיתוח קריירה, איך לבחור תחום לימודים? לפתח קריירה, ללמוד להיות מנטור, איך לעשות הרבה כסף? האם להיות שכיר או עצמאי? איך לעשות כסף בלי ללמוד? איך לעשות כסף בלי לימודים? וכאן נדבר על האם כדאי לעשות תואר אקדמי כדי לעשות כסף? והאם אפשרי לעשות כסף בלי תואר אקדמי? ומתי...
איך להרגיש טוב בלי רע? להרגיש רק טוב, לא להרגיש רע, אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לשכנע את עצמך, לשקר את עצמך, לגרום לעצמך להרגיש טוב, להטיל ספק בשכל, לא להאמין לשכל, חוסר היגיון
איך להרגיש טוב בלי רע? להרגיש רק טוב, לא להרגיש רע, אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לשכנע את עצמך, לשקר את עצמך, לגרום לעצמך להרגיש טוב, להטיל ספק בשכל, לא להאמין לשכל, חוסר היגיון
...להרגיש טוב בלי רע? להרגיש רק טוב, לא להרגיש רע, אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לשכנע את עצמך, לשקר את עצמך, לגרום לעצמך להרגיש טוב, להטיל ספק בשכל, לא להאמין לשכל, חוסר היגיון איך אפשר להרגיש טוב בלבד, בלי להרגיש רע בכלל? אליעד כהן מציג שאלה יסודית שמטרידה אנשים רבים: האם ניתן להרגיש טוב בלבד, ללא כל תחושה שלילית או רע? כדי להבין זאת לעומק, אליעד מציע דוגמה שבה הוא מבקש מהקהל לחשוב על האפשרות שבה אין שום מגבלה, והם יכולים לבקש כל דבר שהם רוצים. רוב האנשים יבחרו להרגיש טוב כל הזמן, ללא שום חוויה שלילית...
האם החיים משחק? ניצחתי ואנצח, האם אתה משחק? איך אתה חווה את החיים? האם אתה רוצה לנצח? איך לנצח במשחק החיים? עד כמה אתה מאושר? האם הגעת להארה רוחנית? בוחר להרגיש רע, המשחק של אלוהים
האם החיים משחק? ניצחתי ואנצח, האם אתה משחק? איך אתה חווה את החיים? האם אתה רוצה לנצח? איך לנצח במשחק החיים? עד כמה אתה מאושר? האם הגעת להארה רוחנית? בוחר להרגיש רע, המשחק של אלוהים
...איך אתה חווה את החיים? האם אתה רוצה לנצח? איך לנצח במשחק החיים? עד כמה אתה מאושר? האם הגעת להארה רוחנית? בוחר להרגיש רע, המשחק של אלוהים האם החיים באמת משחק? אליעד כהן מתחיל את ההרצאה בנושא משמעות החיים ומציג את הרעיון שהחיים הם בעצם משחק. הוא מדגיש שוב ושוב שהחיים אינם מציאות מוחלטת אלא משחק שיש בו מטרות, חוקים ומכשולים. לפי אליעד, ניתן למדוד עד כמה האדם חווה את החיים כמשחק לפי התגובה שלו למצבים שונים, בעיקר מצבים מאתגרים או שליליים. איך אפשר לדעת אם אתה מתייחס לחיים כמשחק? אליעד מסביר שכדי לבדוק...
כעס, נוקם ונוטר, עולם הבא, ספר המידות, יצר הרע הוא טוב (ברסלב)
כעס, נוקם ונוטר, עולם הבא, ספר המידות, יצר הרע הוא טוב (ברסלב)
...יצר הרע הוא טוב (ברסלב) איך יכול להיות שרבי נחמן נגד מידות רעות אם הכל אחד? אליעד כהן נשאל לגבי סתירה לכאורה בדברי רבי נחמן מברסלב: מצד אחד, רבי נחמן מלמד שהכל אחד והכל טוב, מצד שני, הוא מתנגד נחרצות למידות רעות, כגון מידת הכעס, כפי שמופיע בספר המידות ובליקוטי מוהרן. השאלה שעולה היא איך ייתכן שרבי נחמן יצא נגד מידות רעות אם הכל אחד? התשובה לשאלה היא שלפי אליעד כהן, רבי נחמן עצמו אינו מעל האמת. מעל רבי נחמן ומעל כל דבר אחר עומדת האמת המוחלטת, זו האחדות האמיתית. לכן, כאשר אדם מגיע לתפיסה עמוקה שהכל...
בחירה חופשית - איזו ישות בוחרת בחירה חופשית? האם יש בחירה חופשית?
בחירה חופשית - איזו ישות בוחרת בחירה חופשית? האם יש בחירה חופשית?
...האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית, ומי באמת בוחר? אליעד כהן מציג נושא פילוסופי מורכב ומעמיק העוסק בשאלה האם קיימת בחירה חופשית, ואם כן, מי בדיוק בוחר. הוא מסביר שמי שרוצה להבין אם יש בחירה חופשית ועד כמה, חייב להתעמק בשורש הנושא, כאשר אחד השורשים העיקריים הוא להבין מי זה האני שמקבל החלטות. מי בעצם צייר את הציור, ומה הקשר שלו לבחירה החופשית? אליעד נותן דוגמה מעשית של אדם שמצייר ציור על נייר ושואל: מי באמת צייר את הציור? האם זה האדם, היד שלו, העט, או אולי המציאות עצמה? ואולי הציור בכלל צייר את...
איך להגיע לאמת? איך לדעת מהי האמת? איך המוח יודע מהי האמת? איך המוח חושב? איך להסביר למישהו מהי האמת? איך אני יודע מה האמת? אני לדעת שמשהו הוא האמת, איך לדעת אם יש הבדל בין יש לאין? איך לצאת מהשכל?
איך להגיע לאמת? איך לדעת מהי האמת? איך המוח יודע מהי האמת? איך המוח חושב? איך להסביר למישהו מהי האמת? איך אני יודע מה האמת? אני לדעת שמשהו הוא האמת, איך לדעת אם יש הבדל בין יש לאין? איך לצאת מהשכל?
...איך לדעת מהי האמת? איך המוח יודע מהי האמת? איך המוח חושב? איך להסביר למישהו מהי האמת? איך אני יודע מה האמת? אני לדעת שמשהו הוא האמת, איך לדעת אם יש הבדל בין יש לאין? איך לצאת מהשכל? איך לדעת מהי האמת? איך המוח יודע מהי האמת? במהלך ההרצאה, אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית: איך אנחנו יודעים מהי האמת? האם אפשר להגיע אל האמת, ואיך אנחנו מבדילים בין אמת לשקר? השיחה נפתחת בשאלות פילוסופיות ותהיות שמעלה אליעד כהן, והוא מציין שהאמת היא לא בהכרח מושג מוחלט, אלא מושג שתלוי בהגדרה האישית של כל אדם. כאשר אנחנו...
מלחמת אגו מול מורה רוחני, איך מתנהג מורה רוחני? לפגוש את אליעד כהן, למה ללמוד אצל אליעד כהן? קושיות על הצדיק, השכל של המחלוקת על הצדיק, ביקורת על מורה רוחני, יחסי מורה ותלמיד, חלק 2
מלחמת אגו מול מורה רוחני, איך מתנהג מורה רוחני? לפגוש את אליעד כהן, למה ללמוד אצל אליעד כהן? קושיות על הצדיק, השכל של המחלוקת על הצדיק, ביקורת על מורה רוחני, יחסי מורה ותלמיד, חלק 2
...מורה רוחני? לפגוש את אליעד כהן, למה ללמוד אצל אליעד כהן? קושיות על הצדיק, השכל של המחלוקת על הצדיק, ביקורת על מורה רוחני, יחסי מורה ותלמיד, חלק 2 מדוע אנשים נמנעים מלפגוש מורה רוחני? אליעד כהן מתייחס לתופעה נפוצה שבה אנשים נמנעים מלפגוש מורה רוחני או מישהו שיכול לעזור להם, ומסבירים את זה בטענות שונות. הוא נותן דוגמה על אדם שאומר שהוא לא הולך לצדיק כי הצדיק עושה עבירות. אליעד שואל מדוע האדם לא בא ומברר זאת ישירות מול הצדיק, והאם באמת זו הסיבה האמיתית או שזה רק תירוץ שמסתיר פחד עמוק יותר. לפי אליעד...
היכולת שלך לפתור בעיות תלויה ביכולת שלך לאבחן את מקורן.
...לפתור בעיות תלויה ביכולת שלך לאבחן את מקורן. כאשר יש לך בעיה ואתה מבין שיש לך בעיה ואתה גם מבין את הפתרון לבעיה... אבל קשה ליישם את הפתרון בפועל או זה לוקח המון זמן ליישם וכו... זה אומר שלא הבנת את הבעיה מהשורש. ככל שתבין יותר את החוקיות של הדבר, ככה הפעולה המעשית תהיה קלה יותר. כאשר יש לך בעיה ואתה נלחם איתה כדי להגיע לפתרון, אתה עושה את זה לא נכון. במקום להשקיע את האנרגיות של בשביל להילחם בבעיה עד שתגיע לפתרון... תשקיע את האנרגיות שלך לחקור את שורש הבעיה. תנסה להבין את החוקיות מהיסוד. אחרי שתבין...
אלצהיימר / התמודדות: טיפול בחולה אלצהיימר
...טיפול בחולה אלצהיימר אלצהיימר על פי גישת Habilitation, מחלת האלצהיימר נתפסת כסוג של נכות, אשר מחייבת תמיכה וליווי של הסביבה, כדי לאפשר למשפחה חיים נורמליים. ככל שהסביבה תהיה תומכת יותר, כן יהיה תפקודו של החולה טוב יותר. מודל זה הינו בעיקר תפיסה שונה של חולה האלצהיימר לפיה המטפל והמשפחה לא מתמקדים יותר על מה שאבד, התדרדר ופחת. הטיפול שם דגש על המשפחה וסביבת החולה, ועל צרכים חברתיים, נפשיים וקוגניטיביים של החולה, לצד הטיפול הרפואי. המטרה היא הקלה בדרך ההתמודדות של המשפחה עם המחלה, ושיפור איכות החיים...
נומרולוגיה - שם האדם - מה אומר השם שלך? חלק 2
...- שם האדם - מה אומר השם שלך ? חלק 1. אותיות אלה הן יותר מאשר סימנים המצטרפים למילים, הן מגשרות בין המציאות הגשמית לבין הרוחנית. על - פי הקבלה אדם מורכב משתי מהויות: מהמהות הגשמית - הגוף הנראה לעין, ומהמהות המטאפיסית - הנשמה. מעניין לציין כי המילה נשמה מכילה בתוכה את המילה שם, ולא במקרה. שמו של אדם הוא החיבור שלו אל הנשמה. השם הוא כלי שמסוגל להעביר אנרגיה מסוימת, ולכן שמות שונים בעלי אותיות שונות, מעבירים אנרגיות שונות. המשימה הראשונה שקיבל אדם הראשון בגן עדן - לתת שמות לבעלי חיים ... וכל...
פיזיקה / פילוסופיה - מכתב גלוי לאיינשטיין הבא
...לאיינשטיין הבא מכתב גלוי לאיינשטיין הבא באשר תלך, השאר את עקבות לבך ולא את עקבות מגפיך. אלמוני מר איינשטיין הבא היקר ראשית, סליחה על הכינוי הטיפשי. אני יודע שאתה לא תהיה איינשטיין השני ממש כמו שאיינשטיין לא היה ניוטון השני וניוטון לא היה גלילאו השני. כל יוצר הוא אדם ייחודי בפני עצמו ואין מקום להשוואות. בכלל, איני יודע אם תהיה אדם אחד או כמה אנשים, כי לא כל המהפכות נעשו על ידי גאון יחיד. ואולי גם איני צריך לפנות אליך בלשון זכר? נשים הופכות כיום לרוב בפקולטות למדעי החיים, וגם במדעים המדויקים עולה...
מנטור מדבר על החוקים - מנטור מדבר על החוק הגדול
...- מנטור מדבר על החוק הגדול סדרת המאמרים בה מנטור מדבר על החוקים מאמר זה הינו הראשון בסדרת שמונה מאמרים בהם מנטור מדבר על החוק הגדול ועל שבעת החוקים שמנהלים את היקום. מנטור ממליץ לחיות בהרמוניה עם החוקים לא פעם אחת הזכרתי כי היקום שלנו הוא בעצמו מנטור ולדעתי הוא ה - מנטור הגדול מכולם. הוא מתפקד בצורה מושלמת ומדויקת, תחשבו על היופי של הבריאה, על הים, על המדבר, על ההרים והעמקים. תחשבו על נפלאות הטבע, הפרחים, החיות, האדמה והרוח. תחשבו על נפלאותיו של גוף האדם ועל איך כל חלק וחלק בגוף שלכם פועל בצורה...
על הוכחות וצירופי מקרים - מודעות עצמית רוחנית
...רוחנית על הוכחות וצירופי מקרים צירופי מקרים נפלאים ו... שום דבר אינו קורה במקרה! היקום מחזק את ידינו מראה לנו את הדרך הנכונה עבודתנו והשתדלותנו מוערכת בכל המימדים. וכמו בכל מטבע ראויה מתקיים גם כאן הצד השני של המטבע ובו יש לימוד יותר מעמיק לגבי עצמנו: היקום מספק הוכחות למי שזקוק להוכחות למי שעדיין ספק בליבו לגבי הדרך בה הוא הולך. כשהוארה בפניכם הדרך חווייתם ניסים, חווייתם נפלאות - העריכו ורוו נחת מן ההוכחות! הרווחתם אותן ביושר, בתום ובעבודה אמיתית ונכונה. השלב הבא הוא לראות היכן מקנן אצלכם הספק...
ייסורים - בהשראת "ייסורי ורתר הצעיר"
...הספר, אבל שמו בהחלט מתאים. כי מה שאני חווה לא פעם הם ייסורים. פשוט כך. כשמגיעים אליי אנשים ואני לא בטוחה אם מה שעשיתי נכון, אם אני מדייקת, אם אני קולעת בול, אם אני באמת מצליחה לעזור לאדם שמולי - אז אני מתייסרת. אני מתחבטת בכך שוב ושוב, אני מתלבטת לגבי זה קודם כל ביני לבין עצמי ולא פעם גם פונה לאחרים כדי שיביעו את דעתם המקצועית ויעזרו לי בכך. האמת? זה מעייף ומתיש. הייתי רוצה להיות בטוחה בעצמי, להרגיש שעשיתי כמיטב יכולתי ושמה שעשיתי זה בסדר גמור. הבעיה היא שאני לא פעם לוקחת יותר מדי אחריות על הטיפול...
חשיבות העוגן בזוגיות
...בזוגיות דווקא כיף להיסחף בטורנדו של הזוגיות.. נחמד, אבל לא מדובר פה בהיסחפות מהסוג הזה... בזוגיות כמו בכל תחום אחר בחיים, יש עליות וירידות, רק ביתר אינטנסיביות. כאשר הכל רגוע, החיים טובים והזוגיות מהנה. אבל כאשר בני הזוג מנוגדים בעמדתם ויוצרים ויכוח שגורם למריבה - אז עלולה הסופה להגיע. הזוג שולף ציפורניים ומחדד לשון, האשמות מרקיעות שחקים, כועסים, צועקים, נעלבים, פוגעים ונפגעים. לא פלא שבאותם רגעים מציפות מחשבות בשביל מה אני איתה/ו בכלל? זה הזמן לקחת נשימה עמוקה, לצלול עמוק ולהיזכר בעוגן. אז מהו...
שלום כיתה א' - על החיים כבית ספר
...כבית ספר שהילד עולה לא גם אנחנו עולים איתו כיתה. שנת הלימודים החלה עם כל ההתחלות - הילקוט, הקלמרים, הספרים, המחברות, המורות, הכיתות והתחושות האלו בבטן. ההתחלות שלהם הם ההתחלות שלנו. הבן שלי עולה לכיתה א, ילד שני וההתרגשות רק גוברת, הוא בחר לו תיק בצבעים של כחול ואדום וקלמר בכחול ואדום וביקש גם ללבוש חולצה כחולה ומכנסיים אדומות. צפיתי בו שם בתוך כיתה, יושב על הכיסא הקטן, מחפש אותי בין כל ההורים המצטופפים ליד הדלת ומנפנף לנו לשלום התבוננתי והבנתי תם עידן הגן. למעשה, חודש לפני כן, עם הסדר הבלתי נגמר...
לקיחת אחריות
...לבחור בין טוב לרע, כלומר בין להסתכל על הטוב או הרע שבדברים וזה הדבר שמניע אותו להחלטות נכונות או שגויות, אז הוא מבין שהוא צריך לבחור בפונקציה של לראות את הטוב שיש בכל דבר. כי כאשר האדם בוחר במחשבה לראות את הטוב שיש בכל דבר המחשבה הזו מובילה אותו לטוב. וכאשר האדם עושה דברים בשלמות בתחום שלו, אז הוא זוכה לאושר שלם דהיינו, אושר בשלמות. כאשר אדם עושה דבר עד הסוף ובמחשבה שלו הוא יודע שהוא קיבל להיות שלם מהמציאות האינסופית, והמחשבה שלו שהוא שלם גורמת לו לעבוד בשלמות על מה שהוא רוצה לעשות. ואם מבחינה חיצונית...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סמסרה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: סמסרה, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: סמסרה, איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשנות תכונות אופי? איך לקבל החלטות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיות מאושר ושמח? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש משמעות לחיים? האם יש בחירה חופשית? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להפרעות קשב, מאמן אישי למתבגרים, מנטור בתחום סמסרה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3281 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 17:59:42 - wesi4