ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מהו בודהיזם? ✔בודהיזם - ארבעת מוקדי הקשב - סטיפטהנה ✔ארבעת מוקדי הקשב Maha Satipatthana Sutta Digha Nikya, 22 כך שמעתי. בפעם... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - ארבעת מוקדי הקשב - סטיפטהנה
ארבעת מוקדי הקשב

Maha Satipatthana Sutta

Digha Nikya, 22

כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה התגורר בין בני הקוּרוּ. להם יש עיר מסחר בשם קַמַסָדְהַמָה ושם פנה הבודהה אל הנזירים:

'נזירים! ', - 'אדוני', הם השיבו. והבודהה אמר:

'נזירים, קיימת דרך אחת זו לטיהור התודעה, להתגברות על צער וייאוש, להעלמות כאב ועצב, להגיע אל הדרך הנכונה, להגשמת ניבאנה - וזו היא ארבעת היסודות למודעות.

'מהם הארבעה? הנה, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. '

(הבנה של הגוף)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף? הנה נזיר, לאחר שהלך ליער או לרגלות עץ, או למקום שומם, יושב כשרגליו מסוכלות, מחזיק את גופו זקוף, תוך שמביא עצמו למודעות. במודע הוא שואף, במודע הוא נושף. כאשר הוא שואף שאיפה ארוכה הוא יודע: "אני שואף שאיפה ארוכה". וכאשר הוא נושף נשיפה ארוכה הוא יודע: "אני נושף נשיפה ארוכה". כאשר הוא שואף שאיפה קצרה הוא יודע: "אני שואף שאיפה קצרה". וכאשר הוא נושף נשיפה קצרה הוא יודע: "אני נושף נשיפה קצרה". הוא מאמן את עצמו בחשיבה: "אני אשאף מודע לכל הגוף". הוא מאמן עצמו בחשיבה: "אני אנשוף מודע לכל הגוף". הוא מאמן עצמו בחשיבה: "אני אשאף להרגיע את כל התהליך הגופני". הוא מאמן עצמו בחשיבה: "אני אנשוף להרגיע את כל התהליך הגופני".

נזירים, בדיוק כפי שחרט עץ מיומן או שולייתו, בעוד שחורט חריטה ארוכה מודע לכך שהוא חורט חריטה ארוכה, או בעודו חורט חריטה קצרה, מודע לכך שהוא חורט חריטה קצרה, כך גם נזיר, כאשר הוא שואף נשיפה ארוכה... וכך הוא מאמן את עצמו בחשיבה: "אני אנשוף להרגיע את כל התהליך הגופני"

כך הוא מתבונן בגוף כגוף פנימית, מתבונן בגוף כגוף חיצונית, מתבונן בגוף פנימית וחיצונית. הוא מתבונן בהופעת תופעה בגוף, הוא מתבונן בהעלמות תופעה בגוף, הוא מתבונן בהופעה והעלמות תופעה בגוף. או לחילופין ההבנה ש'ישנו גוף' נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי עצמאי, לא ניתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף.

ועוד נזירים, כאשר נזיר הולך, הוא יודע לכך שהוא הולך. כאשר הוא עומד, הוא יודע שהוא עומד. כאשר הוא יושב הוא יודע שהוא יושב. כאשר הוא שוכב, הוא יודע שהוא שוכב. באיזו תנוחה שגופו נמצא בה, הוא יודע שכך היא.

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, כאשר נזיר הולך קדימה או אחורה, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה, כאשר הוא מביט לפנים או הצידה הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה, כאשר הוא מתכופף או מתמתח, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא נושא את גלימתו התחתונה והעליונה ואת קערתו, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא אוכל, שותה, לועס ובולע, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא עושה את צרכיו ומטיל את מימיו, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה. כאשר הוא הולך, נעמד, מתיישב, נרדם ומתעורר, כאשר הוא מדבר או שותק, הוא מודע בבהירות למה שהוא עושה.

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, נזיר בוחן את הגוף מכפות רגליו מעלה, ומקודקוד ראשו מטה, כעטוי בעור ומלא באיברים לא טהורים שונים: "בגוף זה מצויים שערות ראש, שערות גוף, ציפורניים, שיניים, עור, בשר, גידים, עצמות, מח עצמות, כליות, לב, כבד, סרעפת, טחול, ריאות, מעיים, תוכן הכיבה, צואה, מרה, ליחה, מוגלה, דם, זיעה, שומן, דמעות, חֵלב, רוק, נזלת, ריר, שתן. "

כמו במקרה בו היה שק עם פתחים בשני הקצוות, מלא בסוגים שונים של דגנים וקיטניות כגון: אורז גבעות, אורז שדה, עדשים, שעועית, אפונה, סומסום, אורז מקולף, ואדם בעל ראייה חדה היה פותח את השק, בוחן את תכולתו, ואומר: "זה אורז גבעות, זה אורז שדה, אלו עדשים, זו שעועית, זו אפונה, זה סומסום, זה אורז מקולף", כך, נזירים, גם נזיר בוחן את הגוף: "בגוף זה מצויים שערות ראש... שתן".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, נזיר בוחן את הגוף, באיזו תנוחה שהוא נמצא בה, על פי האלמנטים: "בגוף זה קיימים אלמנט האדמה, אלמנט המים, אלמנט האש, אלמנט הרוח"

בדיוק כפי שקצב מיומן או השוליה שלו, לאחר ששחט פרה, היה יושב בצומת דרכים עם הגוויה המבותרת לנתחים, כך גם נזיר בוחן את הגוף באיזו תנוחה שהוא נמצא בה, על פי האלמנטים: "בגוף זה קיימים אלמנט האדמה, אלמנט המים, אלמנט האש, אלמנט הרוח".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בצד בשטח קבורה, יום, יומיים או שלושה, מתה, נפוחה, חיוורת, מלאת מוגלה, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה הוא בעל טבע זהה, הוא יהיה כמו זה, אין הוא יכול לחמוק מגורל זה".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בצד בשטח קבורה, אכולה על ידי עורבים, ניצים או נשרים, על ידי כלבים או זאבים, או מגוון אחר של יצורים, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה הוא בעל טבע זהה, הוא יהיה כמו זה, אין הוא יכול לחמוק מגורל זה".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בצד בשטח קבורה, שלד עם בשר ודם מחובר בגידים... שלד חסר בשר מרוח בדם מחובר בגידים... שלד חסר בשר ודם מחובר בגידים... עצמות מחוברות בגידים מפוזרות בכל הכיוונים - עצם יד כאן, עצם רגל שם, עצם קרסול כאן, עצם שוק שם, עצם אגן כאן, עמוד שידרה שם, עצם בית חזה כאן, זרוע שם, עצם כתף כאן, עצם גרון שם, לסת כאן, שיניים שם, גולגולת כאן, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה... "

ועוד, נזירים, במקרה ונזיר רואה גופה זרוקה בשטח קבורה, העצמות כבר לבנות, נראות כמו קליפות... עצמות מתקלפות בנות שנה... עצמות רקובות שהפכו לאבקה, משווה את גופו עם זו כשהוא חושב: "גוף זה הוא בעל טבע זהה, הוא יהיה כמו זה, אין הוא יכול לחמוק מגורל זה".

כך הוא מתבונן בגוף כגוף...

(הבנה של ההרגשות)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות? הנה נזיר כאשר הוא מרגיש הרגשה נעימה, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נעימה. כאשר הוא מרגיש הרגשה לא נעימה, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה לא נעימה. כאשר הוא מרגיש הרגשה נייטרלית, הוא יודע ששהוא מרגיש הרגשה נייטרלית. כאשר הוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה אינו בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נעימה שמקורה אינו בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה אינו בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה לא נעימה שמקורה אינו בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה בחושים. כאשר הוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה אינו בחושים, הוא יודע שהוא מרגיש הרגשה נייטרלית שמקורה אינו בחושים.

כך הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות פנימית, הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות חיצונית, הוא מתבונן בהרגשות פנימית וחיצונית. הוא מתבונן בהופעת תופעה בהרגשות, הוא מתבונן בהעלמות תופעה בהרגשות, ושניהם הופעת והעלמות תופעה בהרגשות. או לחילופין, המודעות 'ישנה הרגשה' נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי עצמאי, לא נתלה בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתבונן בהרגשות כהרגשות.

(הבנה של התודעה)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתודעה כתודעה? הנה נזיר יודע תודעה אחוזת תשוקה כאחוזת תשוקה, תודעה נטולת תשוקה כנטולת תשוקה, תודעה אחוזת שנאה כאחוזת שנאה, תודעה נטולת שנאה כנטולת שנאה, תודעה תחת אשליה כתחת אשליה, תודעה ללא אשליה כחסרת אשליה, תודעה מכוונת כמכוונת, תודעה מוסחת כמוסחת, תודעה מפותחת כמפותחת, תודעה לא מפותחת כלא מפותחת, תודעה נעלית כנעלית, תודעה לא נעלית כלא נעלית, תודעה מרוכזת כמרוכזת, תודעה לא מרוכזת כלא מרוכזת, תודעה משוחררת כמשוחררת, ותודעה לא משוחררת כלא משוחררת.

כך הוא מתבונן בתודעה כתודעה פנימית, הוא מתבונן בתודעה כתודעה חיצונית... הוא מתבונן בהופעת תופעה בתודעה... או לחילופין המודעות 'ישנה תודעה' נמצאת בו במידה מספקת לידיעה והכרה. והוא חי מנותק, לא אוחז בדבר בעולם. וכך נזירים, נזיר מתרגל הבנה נכונה של תודעה כתודעה.

(הבנה של תופעות מנטליות)

וכיצד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות?

(חמשת ההפרעות [i] )

הנה, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות ביחס לחמשת ההפרעות. כיצד הוא עושה זאת? הנה, נזירים, אם תאווה חושית נמצאת בו, הנזיר יודע שהיא נמצאת בו. אם תאווה חושית איננה בו, הנזיר יודע שהיא איננה. והוא יודע כיצד תאווה חושית שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד לנטוש תאווה חושית שכבר הופיעה, והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד תאווה חושית שננטשה.

אם שנאה נמצאת בו, נזיר יודע שהיא נמצאת... והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד דחייה שננטשה.

אם עייפות ועצלות נמצאות בו, נזיר יודע שהן נמצאות... והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד עייפות ועצלות שננטשו.

אם דאגה וחוסר מנוחה נמצאות בו, נזיר יודע שהן נמצאות... והוא יודע כיצד לא תופענה בעתיד דאגה וחוסר מנוחה שננטשו.

אם ספק נמצא בו, נזיר יודע שהוא נמצא, אם ספק איננו בו, הוא יודע שהוא איננו. והוא יודע כיצד ספק שעדיין לא הופיע מופיע, והוא יודע כיצד לנטוש ספק שכבר הופיע, והוא יודע כיצד לא יופיע בעתיד ספק שננטש.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות פנימית...

(חמשת המצרפים)

ועוד, נזירים, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לחמשת מרכיבי האחיזה. כיצד הוא עושה זאת? הנה נזיר חושב: 'כך הוא חומר, כך ההופעה של חומר, כך ההעלמות של חומר, כך היא הרגשה, כך ההופעה של הרגשה, כך ההעלמות של הרגשה, כך הוא זיהוי, כך ההופעה של זיהוי, כך ההעלמות של זיהוי, כך הן תופעות מנטליות, כך ההופעה של תופעות מנטליות, כך ההעלמות של תופעות מנטליות, כך היא הכרה, כך ההופעה של הכרה, כך ההעלמות של הכרה. '

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות פנימית...

(ששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצוניים)

ועוד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לששת בסיסי החושים הפנימיים והחיצונים. כיצד הוא עושה זאת? הנה נזיר יודע את העין, יודע מראות, ויודע כל כבילה [ii] המופיעה בתלות בשניהם. והוא יודע כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד לנטוש כבילה כזו שכבר הופיעה, והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד כבילה כזו שננטשה. הוא יודע את האוזן ויודע צלילים... הוא יודע את האף ויודע ריחות... הוא יודע את הלשון ויודע טעמים... הוא יודע את התודעה ויודע תופעות מנטליות, ויודע כל כבילה המופיעה כתלויה בשניהם. והוא יודע כיצד כבילה כזו שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד לנטוש כבילה כזו שכבר הופיעה, והוא יודע כיצד לא תופיע בעתיד כבילה כזו שננטשה.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות...

(שבעת גורמי של ההארה [iii] )

ועוד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לשבעת גורמי ההארה. כיצד הוא עושה זאת?

הנה נזירים, אם גורם ההארה 'מודעות' נמצא בו, הוא יודע שהוא נמצא. אם 'מודעות' איננו בו, הוא יודע שאיננו. והוא יודע כיצד 'מודעות' שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד מתבצע פיתוח מלא של 'מודעות'. אם גורם ההארה 'חקר מצבים' נמצא בו... אם גורם ההארה 'אנרגטיות' נמצא בו... אם גורם ההארה 'שמחה' נמצא בו... אם גורם ההארה 'שלווה' נמצא בו... אם גורם ההארה 'ריכוז' נמצא בו... אם גורם ההארה 'איזון נפשי' נמצא בו, נזיר מתוודע לכך שהוא נמצא, אם 'איזון נפשי' איננו, הוא מתוודע לכך שאיננו. והוא יודע כיצד 'השתוות' שעדיין לא הופיע מופיע, והוא יודע כיצד מתבצע פיתוח מלא של גורם 'איזון נפשי'.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות...

(ארבע אמיתות האציליים)

ועוד, נזירים, נזיר מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות ביחס לארבע אמיתות האציליים. כיצד הוא עושה זאת? הנה, נזיר יודע כפי שזה באמת: 'זה סבל', הוא יודע כפי שזה באמת: 'זה המקור לסבל', הוא יודע כפי שזה באמת: 'זה הקץ לסבל', הוא יודע כפי שזה באמת: 'זו דרך התרגול המובילה לקץ הסבל'.

ומהו נזירים, סבל כאמת אצילית? להוולד זה סבל, להזדקן זה סבל, למות זה סבל, צער זה סבל, קינה, כאב, עצב ויאוש הם סבל, להיות קשור למה שאינו אהוב זה סבל, להיות מופרד ממה שאהוב זה סבל, לא להשיג מה שרוצים זה סבל, בקיצור, חמשת מצרפי האחיזה הם סבל.

ומהי לידה, נזירים? באילו יצורים שיהיו, מאיזו קבוצת יצורים שתהיה, ישנה לידה, התהוות, היווצרות, הופעת המצרפים, היוולדות בסיסי החושים, זו נזירים, נקראת לידה.

ומהי הזדקנות? באילו יצורים שיהיו, מאיזו קבוצת יצורים שתהיה, ישנה זקנה, בליה, שיניים שבורות, שיער אפור, עור מקומט, הצטמקות עם הגיל, החלשות החושים, זו נזירים, נקראת הזדקנות.

ומה זה מוות? באילו יצורים שיהיו, מאיזו קבוצת יצורים שתהיה, ישנה פטירה, הסרה, קטיעה, העלמות, מוות, מיתה, סיום, הפסקת המצרפים, נטישת הגוף, זה נזירים, נקרא מוות.

ומה זה צער? בכל פעם בו כתוצאה מחוסר מזל כלשהו, מישהו מושפע מדבר בעל טבע מכאיב, צער, אבלות, לחץ נפשי, יגון, מועקה, זה נזירים, נקרא צער.

ומה זו קינה? בכל פעם כתוצאה מחוסר מזל כלשהו, מישהו מושפע מדבר בעל טבע מכאיב, וישנה זעקה, התייפחות, עשיית רעש גדול מיגון, בכי תמרורים, זו נזירים, נקראת קינה.

ומה זה כאב? כל תחושה גופנית מכאיבה, תחושה גופנית לא נעימה, הרגשת כאב או אי נעימות כתוצאה ממגע גופני, זה נזירים, נקרא כאב.

ומה זה עצב? כל הרגשה מנטלית מכאיבה, הרגשה מנטלית לא נעימה, הרגשת כאב או אי נעימות כתוצאה ממגע מנטלי, זה נזירים, נקרא עצב.

ומה זה יאוש? בכל פעם בו, כתוצאה מחוסר מזל כלשהו, מישהו מושפע מדבר בעל טבע מכאיב, ייאוש, יאוש עמוק, דיכאון, דיכאון עמוק, זה נזירים נקרא ייאוש.

ומה זה להיות קשור למה שאינו אהוב? הנה, כל מי שבא במגע עם מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף או תופעות מנטליות לא רצויים, לא אהובים, לא נעימים, או מי שבא במגע עם רוחשי רעה, רוחשי פגע, הגורמים לחוסר נוחות, חוסר ביטחון, שאיתם יש יחסים, יחסים מיניים, קשר, איחוד, זה נזירים, נקרא להיות קשור למה שאינו אהוב.

ומה זה להיות מופרד ממה שאהוב? הנה, כל מי שיש לו את מה שרצוי, אהוב - מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, או תופעות מנטליות נעימים, או מי שבא במגע עם אלו שרוצים בטובתו, המאחלים לשלומו, לנוחות, לביטחון, אם או אב, או אח או אחות, או שוליה צעיר, או חברים או קולגות, או קרובים, ואז מתנתקים היחסים, יחסים מיניים, קשר או איחוד, זה נזירים, להיות מופרד ממה שאהוב.

ומה זה לא להשיג מה שרוצים? מאחר ונולדנו נזירים, המשאלה הבאה מופיעה: 'הו הלוואי ולא היינו נולדים, הלוואי ולא ניוולד עוד! ' אך לא ניתן להשיג זו במישאלה. זה לא להשיג את מה שרוצים. בהיותנו מושאים לזקנה, למחלות, למוות, לצער, קינה, כאב, עצב וייאוש, המשאלה הבאה מופיעה: 'הו, הלוואי ולא היינו מושאים לזקנה... ייאוש, הלוואי ולא נגיע לכל אלו! ' אך לא ניתן להשיג זאת במשאלה. זה לא להשיג מה שרוצים.

וכיצד נזירים, בקצרה, חמשת מצרפי האחיזה הם סבל? הנה כך: מרכיב האחיזה שהוא חומר, מצרף האחיזה שהוא הרגשה, מצרף האחיזה שהוא זיהוי, מצרף האחיזה שהוא תופעות מנטליות, מצרף האחיזה שהוא הכרה, אלו, בקיצור, חמשת מצרפי האחיזה שהם סבל. זוהי נזירים אמת הסבל האצילית.

ומהו, נזירים, המקור לסבל כאמת האצילית? זוהי הכמיהה אשר מביאה ללידה מחדש, כבולה יחד עם תענוג ותאווה, המוצאת הנאה חדשה פעם כאן ופעם שם: כלומר, כמיהה חושית, כמיהה לקיום, כמיהה לאי - קיום.

והיכן כמיהה זו מופיעה ומתבססת? בכל מקום בעולם בו יש דבר מושך ומהנה, שם הכמיהה הזו מופיעה ומתבססת.

ומה יש בעולם שהוא מושך ומהנה? העין בעולם מושכת ומהנה, האוזן... האף... הלשון... הגוף... התודעה בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הכרת - עין, הכרת - אוזן, הכרת - אף, הכרת - לשון, הכרת - גוף, הכרת - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם הוא מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרגשה הנולדת מתוך מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

תפיסה של מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

התשוקה למראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

חשיבה על מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרהור חוזר ונשנה אודות מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

וזו, נזירים, נקראת אמת 'המקור לסבל' האצילית.

ומהו, נזירים, קץ הסבל כאמת האצילית? זוהי ההעלמות המוחלטת וחידלון של כמיהה זו, עזיבה ונטישה שלה, שחרור ממנה, ניתוק ממנה. וכיצד כמיהה זו ננטשת, כיצד מגיע הקץ שלה?

בכל מקום בעולם בו יש דבר מושך ומהנה שם הקץ שלה מגיע. ומה יש בעולם שהוא מושך ומהנה?

העין בעולם מושכת ומהנה, האוזן... האף... הלשון... הגוף... התודעה בעולם מושכת ומהנה, ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הכרת - עין, הכרת - אוזן, הכרת - אף, הכרת - לשון, הכרת - גוף, הכרת - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם הוא מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרגשה הנולדת מתוך מגע - עין, מגע - אוזן, מגע - אף, מגע - לשון, מגע - גוף, מגע - תודעה בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

תפיסה של מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

התשוקה למראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

חשיבה על מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם היא מושכת ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

הרהור חוזר ונשנה אודות מראות, צלילים, ריחות, טעמים, תחושות גוף, תופעות מנטליות בעולם מושך ומהנה ושם כמיהה זו מופיעה ומתבססת.

וזו, נזירים, נקראת אמת 'קץ הסבל' האצילית.

ומהי, נזירים, דרך התרגול המובילה לקץ הסבל כאמת אצילית? זו בדיוק דרך שמונה האיברים האצילית הזו, כלומר - הבנה נכונה, חשיבה נכונה, דיבור נכון, עשייה נכונה, דרך חיים נכונה, מאמץ נכון, מודעות נכונה, ריכוז נכון.

ומה, נזירים, היא הבנה נכונה? זו, נזירים, הידיעה של הסבל, הידיעה של המקור לסבל, הידיעה של הקץ לסבל, הידיעה של דרך התרגול המובילה לקץ הסבל. זו נקראת הבנה נכונה.

ומה, נזירים, היא חשיבה נכונה? החשיבה על פרישות, חשיבה על אי אלימות, אי שנאה וכעס, החשיבה על אי פגיעה, זו נקראת חשיבה נכונה.

ומה, נזירים, הוא דיבור נכון? הימנעות מלשקר, הימנעות מרכילות, הימנעות משפה גסה ומעליבה, הימנעות מדיבורי סרק, זה נקרא דיבור נכון.

ומה, נזירים, היא עשייה נכונה? הימנעות מלקחת חיים, הימנעות מלקחת דבר שלא ניתן, הימנעות מפגיעה ביחסים מיניים, זו נקראת עשייה נכונה.

ומה, נזירים, היא דרך חיים נכונה? הנה, נזירים, קהילת הנזירים האציליים, לאחר שויתרו על דרכי חיים לא נכונות, שומרים את עצמם בדרך חיים נכונה.

ומה, נזירים, הוא מאמץ נכון? הנה, נזירים, נזיר מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם למנוע הופעה של מצבים מנטליים מזיקים שעדיין לא הופיעו. הוא מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם להתגבר על מצבים מנטליים מזיקים שכבר הופיעו. הוא מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם ליצור מצבים מנטליים מועילים שעדיין לא הופיעו. הוא מחזק את רצונו, עושה מאמץ, אוסף אנרגיה, מחדד את תודעתו ונלחם לשמר מצבים מנטליים מועילים שכבר הופיעו, לא לתת להם לדעוך, להביא אותם לבגרות מלאה, לשלמות מלאה של התפתחות. זה נקרא מאמץ נכון.

ומה נזירים, היא מודעות נכונה? הנה, נזירים, נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתודעה כתודעה במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות במרץ, במודעות ובהכרה בהירה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. זו נקראת מודעות נכונה.

ומה נזירים הוא ריכוז נכון? הנה, נזיר, מנותק מתאוות חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, נכנס ושוהה בג'האנה הראשונה, בה יש חשיבה והרהור, הנולדת מניתוק, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם הדממת החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הוא נכנס ושוהה בג'האנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, מלאה בתחושת התעלות ושמחה. ועם התפוגגות תחושת ההתעלות, נותרת יציבות והוא מודע ובהכרה בהירה, וחווה בעצמו את השמחה אשר עליה אומרים האציליים: "מאושר הוא זה אשר חי באיזון נפשי ומודע", והוא נכנס לג'האנה השלישית. ולאחר שויתר על הנאה וכאב ועם העלמות שמחה ועצבות קודמת, הוא נכנס ושוהה בג'האנה הרביעית, אשר מעבר להנאה וכאב, מטוהרת באיזון נפשי ומודעות. זה נקרא ריכוז נכון.

וזוהי, נזירים, נקראת דרך התרגול האצילית המובילה לקץ הסבל.

כך הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות...

נזירים, כל מי שיתרגל את ארבעת היסודות למודעות האלו במשך שבע שנים בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

נעזוב שבע שנים, כל מי שיתרגל אותם במשך שש... חמש... ארבע... שלוש... שתי... שנה אחת בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

נעזוב שנה אחת, כל מי שיתרגל אותם במשך שבעה... ששה... חמישה... ארבעה... שלושה... שני... חודש... חצי חודש בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

נעזוב חצי חודש, כל מי שיתרגל אותם במשך שבוע אחד בלבד יוכל לצפות לאחת משתי תוצאות: או 'ארהנט' בעולם זה, או אם נותרה שארית, המצב של 'בלתי - חוזר'.

כך נאמר: "קיימת נזירים, דרך אחת זו לטיהור התודעה, להתגברות על צער וייאוש, להעלמות כאב ועצב, להגיע אל הדרך הנכונה, להגשמת ניבאנה - וזו היא ארבעת היסודות למודעות. " ומסיבה זו דבר זה נאמר.

כך אמר הבודהה, והנזירים היו מרוצים ושמחים מדבריו.

[i] הפרעות - nivarana, באנגלית: hindrances.

[ii] כבילה - Samyojana, באנגלית: fetter - מה שכובל אדם או כל יצור חי אחר לסמסרה: (1) השתוקקות להנאות חושים (kamaraga) (2) כעס (patigh) (3) גאווה או יוהרה (mana) (4) השקפה מוטעית (ditthi) (5) ספק או פקפוק (vicikiccha) (6) האמונה שיש פרקטיקות אחרות שיכולות להוביל לאושר וניבאנה מלבד הדרך בעלת שמונה האיברים (silabbataparamasa) (7) השתוקקות להיוולד בספירת החושים, בספירת החומר או בספירת האל - חומר (bhavaraga) (8) קנאה (issa) (9) קמצנות (macchariya) (10) אי ידיעת ארבעת אמיתות הנאצלים (avijja).

[iii] גורמי ההארה (bojjhanga), באנגלית: Enlightenment factors
שומן יגון בחורה גורל רכילות פטירה כאשר הוא מרגיש אמת חוסר מזל לחץ ניתוקים בודהיזם הקשבה מהו בודהיזם
בודהיזם - מבוא
בודהיזם - מבוא בודהיזם (או תורת הבודהה) הוא אורח חיים המושתת על הדרכותיו של גאוטמה סידהרתה שאקיימוני, שחי ולימד בהודו במאה החמישית ... הסופית היא הפסקת הסבל האנושי. הבודהיזם שם את הדגש על דרכו האישית של האדם בדרכו להגשמה (במקום על אלוהים או ישות חיצונית, או משנה ... אחרות). על - פי השיטות שמציע הבודהיזם , אדם החפץ להכחיד את הסבל או להשתחרר יפעל על פי הנחיותיו של בודהה כפי שהן באות לידי ביטוי בדרך המתומנת, ואין הוא תלוי בחסדיו של אל או כוח חיצוני מיטיב. מקור הבודהיזם בהודו, אולם רוב הבודהיסטים היום מתגוררים במדינות אחרות במזרח ודרום אסיה. יש מיעוט בודהיסטי הולך וגדל גם באירופה וצפון אמריקה. גרסאות שונות של ההשקפה הבודהיסטית משקפות את תרבותן של המדינות שאליהן הגיע. יש לציין כי המושג בודהה (סנסקריט: זה שהתעורר) אינו כינויו של אדם מסוים אלא כינוי למי שהגשים את הדרך הבודהיסטית והשתחרר. גואטמה מייסד הבודהיזם, היה הבודהה הראשון, שהראה את הדרך. בודהיזם הוא הכנוי הנפוץ לכל הזרמים השונים. הבודהיסטים עצמם משתמשים לרוב במונחים אחרים. למשל המילה סאסנה מתייחסת למה שלימד גואטמה, דהרמה ... ידי פליטים טיבטיים קוראים ללימודי בודהיזם בשם צו. תולדות הבודהיזם גאוטמה בודהה ותקופתו אין כמעט תיעוד היסטורי על גאוטמה בודהה, מקור המידע הקיים בכתבים ומסורות בודהיסטיות. לכן, סיפור חייו של הבודהה, כמו של כמה קדושים בדתות אחרות, הוא הגיוגרפיה (סוגה המוקדשת לסיפור חיי קדושים). הכרת חיי בודהה אמורה לעזור להבין את תורתו. גאוטמה סידהארתה (המכונה גם שאקיימוני, החכם (משבט) השאקיה) (ככל ... שהפכה לימים לדת הנקראת על שמו, בודהיזם. על פי המסורת הוא נולד כנסיך במשפחה מיוחסת וגדל בארמונו של אביו כשהוא מוגן לחלוטין ... ופרש ללימוד לבדו. עפ המסורת בודהה התיישב תחת עץ (שלימים נקרא על שמו - עץ הבודהי) בעיר שהיום נקראית בודגאיה. הוא נשבע שלא יזוז ממקומו עד אשר תתגלה לו התשובה אשר הוא מחפש. ... שונות סביב השאלה כמה זמן ישב הבודהה תחת העץ עד שהפך לבודהה - מילולית: זה שהתעורר. יש אומרים לילה אחד ויש אומרים שלוש שנים. בישיבת המדיטציה שלו תחת העץ ... מסבל היא אימון ותרגול התודעה. בודהה גילה דרך חדשה שאינה סיגוף ואינה התענגות חושים ועל כן כינה אותה דרך האמצע. בעזרת מדיטציה הוא ... בפני 5 אנשים בסהכ. בתקופה בה חי הבודהה תושבי הודו דיברו בניבים של סנסקריט הקרובים זה לזה ולכן היו יכולים להבין האחד את השני ודרשן ...
זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 6
זן בודהיזם זאזן - חלקים מלך מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 6 ראה גם: זן בודהיזם זאזן - חלקים מלך מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 5. 28. לך שחושב שבודהיזם הוא הרעיון הגדול ביותר בתולדות האנושות רעיונות מתבססים על האופן שבו יהיו פני הדברים כשהכל ינוח על מקומו. תורת - הבודהה נוגעת למה שטרם נח על מקומו. דברים הם עדיין בתהליך. ... אין מדובר בתרופה שמבטיחה מזור. עבורנו תרגול אמתי הוא מה שניסוי הוא למדען. כשם שמדע הוא חסר משמעות ללא ניסויים כך בודהיזם הוא חסר משמעות ללא תרגול. אל נא תלך לאיבוד במחשבות על תורת - הבודהה. היה זהיר לבל תנהג בתורת - הבודהה כאילו הייתה מוצר משומר שאין לו קשר למציאות. ... בדיוק - פיכחון מוחלט מכל סוג של שכרון - חושים. רוב האנשים המדברים על תודעת - המאמין, אינם חושבים על דבר מעבר ללקק לבודהה. עשה כרצונך באחרים אבל לפחות תן לי כרטיס במחלקה ... רעיונות מטורפים - רעיונות בשם אמונה או סטורי וכו, ? 30. לך שאומר שהשובוגנזו קשה להבנה כיון שאתה מנסה לבין את תורת - הבודהה מנקודת מבט אנושית אתה מתקדם 180 מעלות בכיוון ההפוך. רבי דוגן לא דורש מאיתנו דבר שאינו ביכולת אנוש. מדובר פשוט בלהיות טבעי, ללא מחשבות ריקות ומוזרויות. ככלל הבודהיזם אינו דורש מאיתנו שום דבר מיוחד, רק להיות טבעיים. ... אבל זהו רק סמל ספרותי לסמדהי שהוא מלך - מלכי הסמדהי. כל החיים של רבי דוגן היו חקירה חודרת ובלתי מתפשרת של עצמו. אין בודהה מחוץ לתרגול ואין תורה מלבד באין - מחשבה (ניתן אולי ... למחשבה. המת) - אלו הם העקרונות היסודיים של רבי דוגן. אחד הדברים המרתקים בדוגן זנז, י הוא האופן בו הוא ראה את תורת - הבודהה כעצמי, במקום פשוט לספר מעשיות לאנשים רגילים. הוא מדבר, לדוגמה, על הרכב של הבודהה האחד: אמיטהבה, שקיאמוני ואנחנו כבודהה אחד. ועבורו, תרגול זאזן הוא הפצת תורת - הבודהה - לא בניה של מקדשים או פגודות. הזאזן של דוגן זנז, י הוא זאזן שקוף לחלוטין. אין בו תועלת לאנשים רגילים. אל תתרגל את תורת - הבודהה למענך. אל תתרגל כדי לקנות לך שם. אל תתרגל לשם עשיית רווח. אל תתרגל כדי לחוות חוויות - רוחניות. תרגל את תורת - הבודהה אך ורק לשם תורת - הבודהה. (דוגן זנז, י: גאוקודויוג, ינשו - נקודות לשים לב אליהן בתרגול הדרך) זוהי תורת - הבודהה שלו. דוגן זנז, י חזר בידיים ריקות (אייהי קורוקו - ... בקעקועים שלהם. הסיפור שלו על חזרתו בידיים ריקות משחרר לחלוטין את אחיזתנו ברעיונות מקובעים של השגת סטורי באמצעות זאזן. נוצרי אחד שאל אותי פעם, הכומר שלי אמר שלא הייתה דת שהפיצה שקרים כה רבים כמו הבודהיזם. האם זה באמת נכון? עניתי לו, ידידי, קלעת בול למטרה! סוטרת הלוטוס כמו גם סוטרת העטרה והשובוגנזו אינם אלא שקרים - כשאין מתרגלים אותם. ללא זאזן בודהיזם הוא שקר מוחלט. 31. לך שאומר שבודהיזם לא נוגע לך בכלא האסירים מתנפחים מול הסוהרים ... הבודהות היו מזמן מחוסרי - עבודה. במובן מסוים אנשים רגילים ובודהות אינם ישויות נפרדות, אלא נמצאים בקשר - גומלין. בודהיסטווה הוא אדם שמעורר ישויות סובלות. הוא אדם ...
זן בודהיזם / זאזן - חלקים מלְךָ מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 3
זן בודהיזם זאזן - חלקים מלך מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 3 ראה גם: זן בודהיזם זאזן - חלקים מלך מאת הרושי סאוואקי קודו - חלק 2. 11. לך שרוצה לחזק את ההרה שלך באמצעות זאזן באמצעות זאזן אתה מחזק את ההרה1 שלך. לדעת שהרה אינה שווה כלום זוהי הרה אמיתית וזאזן אמיתי. זאזן שהוא אישי ולו במקצת אינו זאזן נקי וטהור. עלינו לתרגל זאזן טהור ומקורי, מבלי לערב התעמלות, סטורי או כל - דבר אחר. כאשר אנחנו מערבים את דעותינו הפרטיות - שוב אין מדובר בתורת - הבודהה. בודהיזם במילה אחת הוא לא - עצמי (מוגא (muga - ) ). לא - עצמי פירושו שאני אינו סובייקט נפרד, על כן אני ממלא את כל היקום. אני ממלא את כל היקום זהה במשמעותו ל כל הדברים מגשימים את האמת. בדהרמה אמיתית אין מה להשיג. בדהרמה שקרית יש להשיג דבר - מה. דרך הבודהה פירושה שאין מה לחפש, אין מה למצוא (מושוגו, מושוטוקו (mushogu, mushotoku - ) ),. אם יש מה למצוא אזי לא משנה כמה נתרגל, אין לזה קשר לתורת הבודהה. אם אין מה למצוא (מושוטוקו) אזי זוהי תורת - הבודהה. 12. לך שתוהה האם הזאזן שלך מועיל במשהו מה התועלת בזאזן? שום כלום. הזאזן הזה, שאין בו תועלת לדבר, צריך לשקוע בבשר ובעצמות שלך עד שבאמת ובתמים תתרגל את מה שאין בו תועלת לדבר. עד שתעשה כן בזאזן שלך באמת אין תועלת. אתה אומר שברצונך להיות אדם טוב יותר באמצעות הזאזן. הזאזן לא נועד ללמד כיצד להיות אדם. זאזן הוא להפסיק להיות אדם. זאזן אינו מספק. אינו מספק למי? לאדם הרגיל. בני - אדם לעולם אינן מסופקים. האם אין זה מובן מאליו? כיצד ייתכן שהנצחי והאינסופי יספק תשוקות אנושיות? לא - מספק: פשוט לתרגל זאזן. לא מספק: באמצעות הגוף הזה להיווכח בזאזן. לא מספק: לספוג את הזאזן אל תוך הבשר והדם שלך. להיות נצפה על - ידי זאזן, מקולל על - ידי זאזן, חסום על - ידי זאזן, להיסחב על - ידי זאזן, לבכות יום - יום בדמעות של דם - האין זו דרך החיים המאושרת ביותר שתוכל לדמיין? אם אתה אומר, כשאני מתרגל זאזן אני נתקף מחשבות מטרידות! זה מטופש! העובדה היא שרק ב
זן בודהיזם / זאזן - יותר מדי זה לא מספיק?! / מוהו נולקה
זן בודהיזם זאזן - יותר מדי זה לא מספיק?! מוהו נולקה אין סיבה שגם אתה תתנהג כמו תינוק! מוגומי, הבת שלי, נולדה ביוני ומאז שמעתי מאשתי את ההערה הזו כמה וכמה פעמים. ... בחודש שעבר כתבתי על אימון ו - תרגול. וסיכמתי בכך שתרגול למבוגרים פירושו לחיות כבודהה ובודהיסטווה - תרגול פירושו לחיות ו - מבוגר פירושו בודהה ובודהיסטווה. ביפנית המילה מבוגר נכתבת באמצעות שתי סימניות סיניות שפירושן המילולי הוא אדם דגול. בדרך - כלל הן מבוטאות ביפנית אוטונה. אבל כמושג בודהיסטי הן מבוטאות דאינין. דאינין הוא בעצם התרגום למילה הסנסקריטית מהאסאטווה שפירושה לא אחר מאשר בודהה ובודהיסטווה. ברוב הארצות אדם נחשב למבוגר כשהוא מגיע לגיל 18, 20 או 21, אבל כמה מאיתנו יכולים באמת לטעון שהם מבוגרים, קרי מהאסאטווה, רק כיון שהגענו לגיל הקבוע בחוק? גם אם אנחנו טוענים שאנחנו מתרגלים את דרך הבודהה, לרוב אנחנו מבוגרים רק על - פי גילנו בעוד התרגול שלנו ילדותי כתמיד. אז מה זאת אומרת באמת להיות מבוגר? בפרק מהשובוגנזו, שמונה ההכרות של מבוגר אמתי, ... זה. ככל שתנסה להשיג יותר, כך תסבול יותר. - לרוב נהגי מונית בקיוטו יודעים יותר אודות בודהיזם מהנזירים שמתאמנים שם כדי לקבל רישיון להיות כהני זן. אתה מדבר יותר מדי, היה כל מה שיכל ראש הקבוצה שלנו לומר, כנראה שלא השתווה לאותו נהג ... רוצה ממתקים, צעצועים וסטורי, אנחנו נוהים אחר אושר וסיפוק כמו תינוק אחר חלב - אמו. זאזן באנטאיזי אינו טוב לדבר. אתה לא מרוויח מבחינה רוחנית ואתה גם לא מקבל דמי - כיס. בסופו של דבר אתה מפסיד - אתה מפסיד רעיונות ואידאולוגיות, ובסופו של ... כאוסואי (נזיר המתרגל בהנחיתו של מורה), לא הייתי מאד מוטרד מכך. הייתי בטוח שתרגול זאזן עוסק בהפסד ולא ברווח, ומי בעצם מצפה שישלמו לו עבור זאזן? כשקיבצתי נדבות בזמן חופשת - החורף יכולתי לאסוף מספיק כסף כדי לשלם את הביטוח הרפואי (כ 150 דולר בשנה) שכיסה 70% מהטיפולים הרפואיים, אך לא מספיק ... אין ביכולתנו לקבל את התורה, ואין ביכולתנו לראות את ההנחיות, אנחנו לא מבססים אמונה בזאזן, ולאחר מספר שנים של תרגול אנחנו נוכחים לדעת שאנחנו מבזבזים את זמננו - ואנחנו מאשימים אחרים או את הזאזן, מבלי שאנחנו רואים שזו רק כוס המים שבתודעתנו שעולה על גדותיה ברעיונות שמרכזם האגו. יותר - מדי זו הסיבה שבשלה אנחנו לא מקבלים מספיק. כדי למצוא ...
בודהיזם - מדיטציה - מושגי יסוד בדהמה
בודהיזם - מדיטציה - מושגי יסוד בדהמה מדיטציה בודהיסטית היא משני סוגים: מדיטצית סמתהה (samatha) - מדיטצית ריכוז או שלווה, ומדיטצית ויפסנא (vipassan) - מדיטצית תובנה. המטרה של מדיטצית סמתהה היא כשמה, ליצור ריכוז ושלווה, ... זו אינה ייחודית לתורת הבודהה והיא מתורגלת בצורה נרחבת בקהילות שונות. בקונטקסט הבודהיסטי היא מהווה מצד אחד דרך להשיג הנאות שאינן תלויות בחושים שאותן הבודהה מכנה הנאות בעולם הזה, ומצד שני סמתהה היא בסיס למדיטצית ויפסנא באופן שהיא מכינה את התודעה - מפתחת, מייצבת, מאזנת, מחדדת, הופכת אותה לנוחה ובהירה ויוצרת כלי מתאים להתבוננות ...
בודהיזם - ההצגה הקצרה על קמָה
בודהיזם - ההצגה הקצרה על קמה ההצגה הקצרה של קאמה Cakammavibhanga Sutta Majjhima Nikya, 135 כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה התגורר בסאווטהי בחורשת גטה, בפארק של אנאטהפינדיקה. אז הברהמין - תלמיד סובהא, בנו של טודיה, הלך אל הבודהה והחליף עמו ברכות. לאחר ששיחת הנימוסין הסתיימה, הוא התיישב בצד אחד ושאל אותו: אדון גוטמה, מה הגורם והתנאים לכך שנמצאים בני אדם פחותים ונעלים? מאחר ונראה כי ישנם אנשים ... הדהמה כך שאבין בפרטים את משמעות האמירה של האדון גוטמה. אם כך תלמיד, הקשב היטב ושים לב למה שאומר. כן אדוני, השיב הברהמין - תלמיד סובהא. הבודהה דיבר כך: הנה, תלמיד, איש כלשהו או אישה, הורג יצורים חיים, רצחני, עם דם על ידיו, נוטה לריבים ואלימות, חסר רחמים וחמלה כלפי יצורים חיים. בשל ביצוע מעשים כאלו, לאחר ... פעולותיהם הן מקום המחסה שלהם. הפעולות הן מה שמבחין בין יצורים פחותים לנעלים. כאשר דבר זה נאמר, הברהמין - תלמיד סובהא, בנו של טודיה, אמר לבודהה: מצויין, אדון גוטמה, מצויין! אדון גוטמה עשה את הדהמה ברורה בדרכים רבות, כאילו יישר את מה שהפוך, חשף את מה שמוסתר, הראה את הדרך הנכונה למי שאבד, או הביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות צורות. אני לוקח מחסה בבודהה, בדהמה, ובקהילת הסנגהה של הנזירים. יזכור נא אותי אדון גוטמה כמאמין בעל - בית שלקח מחסה בו מעתה עד סוף חייו. ...
בודהיזם - הארהנט
בודהיזם - הארהנט הארהנט Arahantvaggaa 90 במי שסיים את המסע, חסר הצער אשר השתחרר מהכל לחלוטין והכחיד את כל הקשרים קדחת ...
בודהיזם - בְּרַהְמָא פונה אל הישויות
בודהיזם - ברהמא פונה אל הישויות השיחה עם גנבסבהה ברהמא פונה אל הישויות Janavasabha Sutta גנבסבהה סוטהיעדם של בני נאדיקא (ntikiydibykaraa) I.כך שמעתי. פעם הבודהה התגורר בבית הלבנים אשר בנאדיקא. (1) באותה עת הבודהה סיפר אודות הלידות מחדש של חסידים שונים בחלקים שונים של הארץ אשר נפטרו ומתו: בני קאסי ובני קוסלה, בני וגיאה ובני מלה, בני צטי ובני ומסה, בני קורו ובני ... הצער, מובטחים לניבאנה. II.השמועה הזו הגיעה אל אוזניהם של החסידים בנאדיקא, והם היו מרוצים, שמחים ומלאי אושר לשמוע את דבריו של הבודהה. הערתו של אננדה (nandaparikath) I.והמכובד אננדה שמע את דיווחיו של הבודהה ואת שמחתם של בני הנאדיקא. II.והוא חשב לעצמו: היו גם תלמידים ותיקים מבני מגדהה שמתו. ואכן גם הם היו חסידים מסורים של הבודהה, הדהמה והסנגהה, והם שמרו על כללי המוסר בשלמות. הבודהה לא הכריז על יעדיהם. יהיה זה טוב להכריז על כך, הדבר יעצים את אמונם של ההמונים וכך יזכו ללידה טובה. כעת, המלך סנייה בימביסארה של מגדהה היה מלך צדיק ושומר ... ידועה בכל העולם: מלכנו הצדיק, אשר העניק לנו אושר רב, כעת מת. החיים שלנו היו קלים תחת שלטון חוק הצדק שהנהיג. והוא היה מסור לבודהה, לדהמה ולסנגהה, ושמר על כללי המוסר בשלמות. כך אנשים אמרו: המלך בימביסארה, אשר שיבח את הבודהה עד יום מותו, כעת מת! והבודהה לא הכריז על יעד לידתו, ויהיה זה טוב להכריז על כך... מלבד זאת, היה זה בארץ מגדהה בה הבודהה הגשים התעוררות. מאחר והמכובד הגשים התעוררות במגדהה, מדוע אין הוא מכריז על יעדי הלידה של אלו אשר מתו שם? כיוון שאם המכובד לא יכריז על כך הדבר יגרום צער רב לבני מגדהה. מאחר שכך המצב מדוע שהבודהה לא יכריז על כך? I.ולאחר שהירהר כך בבדידות בשמם של חסידי מגדהה, המכובד אננדה השכים קום עם עלות השחר, הלך אל הבודהה וברך אותו בכבוד. ולאחר שהתיישב במקום ראוי, אמר: אדוני, שמעתי את שהוכרז בעניין תושבי נאדיקא... (המשך כמו בפסקאות 1-2). II.כל אלו היו מסורים לבודהה, לדהמה ולסנגהה, והם שמרו על כללי המוסר בשלמות. והמכובד לא הכריז על יעדי הלידה שלהם... (המשך כמו בפסקה 4). מדוע המכובד לא מכריז על כך?. ולאחר שאמר זאת לבודהה בשמם של חסידי בני מגדהה, הוא קם ממושבו, ברך את הבודהה בכבוד, ועזב תוך שהוא שומר את צידו הימיני כלפיו. III.מייד לאחר שאננדה הלך, הבודהה לקח את גלימתו קערתו, ויצא אל נאדיקא לסבב נדבות. מאוחר יותר, עם חזרתו, ולאחר שסיים את ארוחתו, הלך אל בית הלבנים ולאחר שרחץ את כפות רגליו, נכנס פנימה, ... העתידיים, יהיו אשר יהיו. ואז הוא תפס במחשבתו את יעדו וגורלו של כל אחד מהם. ובערב, לאחר שסיים את ההתבודדות המדיטטיבית, הבודהה יצא מבית הלבנים והתיישב במושב המוכן בצל מגוריו. IV.אז הגיע המכובד אננדה, ברך אותו לשלום, התיישב במקום ראוי ואמר: אדוני, ארשת פניו של המכובד בהירה ... כשפניו פונים דרומה. באירועים כאלו זהו הסדר בו הם יושבים, ואחריהם נמצאים מושבינו. והישויות הללו שחיו את החיים הרוחניים תחת הבודהה, הופיעו לא מזמן בעולם השמיימי של השלושים - ושלוש, נעלים על הדוות האחרות בבהירות זוהרן והדרן. ומסיבה זו ישויות השלושים - ושלוש היו מרוצות, מאושרות, מלאות ... והמכובד, מתוך חמלה לעולם ולמען רווחתם ואושרם של רבים, פעל לתועלתם של ישויות ובני - האדם, יהיו אשר יהיו אלו אשר ישימו את מבטחם בבודהה, בדהמה ובסנגהה וישמרו על כללי המוסר, לאחר מותם והתפרקות הגוף, יופיעו בחברת הישויות פרינימיטה - וסבטי, או הישויות נימאנרטי, או ישויות הטוסיטה, או ישויות ... אחת, התיישב במושבו של סקה ופנה אליהם: פיתוח הנתיבים לעוצמה (bhvitaiddhipdo) מה חושבים רבותי השלושים ושלוש? המכובד הזה, הארהנט, הבודהה הער בשלמות, יודע ורואה את ארבעת הנתיבים לעוצמה, (20) כיצד לפתח אותם, להשלים ולתרגל אותם. מה הם הארבעה? הנה נזיר מפתח ריכוז של כוונה המלווה במאמץ של ... oksdhigamo) מה חושבים רבותי השלושים - ושלוש? היו שלושה אופנים להשגת ראייה ולהשגת הרגשה נעימה אשר הוכרזו על ידי המכובד, הארהנט, הבודהה הער בשלמות, אשר יודע ורואה. מה הם השלושה? במקרה הראשון מישהו חי עם תאוות - חושים, עם גורמים מזיקים. קורה מקרה בו הוא שומע את הדהמה האצילית, והוא מקשיב ... שמחה. כפי שתענוג גורם להנאה, כך מתוך הנאה הוא חווה שמחה. אלו שלושת האופנים להשגת ראייה ולהשגת נעימות שהוכרזו על ידי המכובד, הבודהה הער בשלמות, אשר יודע ורואה. III.זה היה משא דבריו של הברהמא סננקומארה. והוא המשיך כך: ביסוס הקשב מארבע בחינות (catusatipahna) מה חושבים רבותי השלושים ... כך רגוע ושליו, הוא משיג ידיעה וראייה חיצונית בתכני - תודעה של אחרים. אלו הם ארבעת הבחינות לביסוס הקשב אשר הוסברו היטב על ידי הבודהה המכובד, אשר יודע ורואה, להשגת הטוב. I.זה היה משא דבריו של הברהמא סננקומארה. והוא המשיך כך: שבעת הצרכים לריכוז (satta samdhiparikkhr) מה חושבים רבותי ... מריכוז נכון נוצרת ידיעה נכונה, (27) מידיעה נכונה נוצר שיחרור נכון. (28) אם מישהו היה מכריז נכונה: הדהמה מוצגת כראוי על ידי הבודהה, לראותה כאן ועכשיו, אל - זמנית, מזמינה לבוא ולראות, מובילה פנימה, להבנה על ידי החכם בעצמו. והיה אומר: דלתות האלמוות פתוחות! , הוא היה אומר זאת בתואם עם האמת הגבוהה ביותר. כיוון שאכן הדהמה מוצגת כראוי על ידי הבודהה, לראותה כאן ועכשיו, אל - זמנית, מזמינה לבוא ולראות, מובילה פנימה, להבנה על ידי החכם בעצמו, וכן דלתות האלמוות פתוחות. אלו בעלי אמון בלתי מעורער בבודהה, בדהמה ובסנגהה, ובעלי התנהגות מוסרית משביעת רצון לאציליים, היצורים האלו אשר הופיעו כאן בהסתמך על תרגול - הדהמה שלהם מסתכמים ביותר מאלפיים וארבע מאות ... לשלב הבא. (6) וירולהקה: המלך הגדול של הדרום. (7) שתי הסיבות הן העובדה שוסבנה יצא באמירה באותו נושא ושהוא היה מודע למחשבותיו של הבודהה (!) באותו נושא. זה מתאים גם להצהרותיו של הבודהה במקרים שונים שהוא יודע דברים מסויימים הן באמצעות הידע האישי שלו והן באמצעות ישות שמיימית המספרת לו על כך. (8) תקופת הגשמים: וסה, vassa. תקופת ההתבודדות ... מאחר ובני אנוש יכולים להיוולד בכל אחד מהמחנות (כמו בסוטה 24 פסקה 1.7), זה טבעי שהדוות ישמחו בהתחזקות מעמדם מהצטרפות תלמידיו של הבודהה. (12) נראה, כפי שרייס דיוויס מציין, שהם היו ככל הנראה המתעדים של ההתרחשויות באסיפות של ישויות השלושים - ושלוש. היה עליהן לשנן את אשר הוחלט. כך היה נהוג ...
בודהיזם - פָּאלִי - שפת הכתבים
בודהיזם - פאלי - שפת הכתבים פאלי (Pli) או פאלית היא השפה של הבודהיזם המוקדם המכונה תהרואדה והיא קרובה באופיה לניבים ההודים מסביבות המאה הרביעית לפני הספירה, זמנו של הבודהה שקיאמוני. הבודהה ככל הנראה לימד בשפה מדוברת, שפת העם, ודרשותיו לא נכתבו אלא שוננו והועברו בעל - פה מדור לדור. הדרשות הועלו על הכתב בסרי לנקה במאה הראשונה לפני הספירה והן מהוות חלק גדול מהקנון הבודהיסטי המכונה טיפיטקה - שלושת הסלים. מבחינה בלשנית פאלי קרובה לסנסקריט, השפה הקלאסית של הודו, והיא חולקת איתה ...
זן בודהיזם / זאזן - פוקאנזאזנגי - זאזן הדרך המומלצת לכולם / דוגן זנז'י
זן בודהיזם זאזן - פוקאנזאזנגי - זאזן הדרך המומלצת לכולם דוגן זנזי (מאת אייהי דוגן זנגי - תורגם מאנגלית עי סבסטיאן קבוט) גרסה להדפסה (PDF) הדרך האמתית שלמה ... בפתח בעוד גופכם אינו יודע כיצד לצאת. על - אף ששאקיאמוני היה חכם מלידה, האין ניכרות בו שש שנים של ישיבה זקופה? בודהידהרמה מסר את חותם - התודעה מהודו. האין ביכולתכם לשמוע את הד תשע השנים בהן ישב והוא פונה לקיר? אם החכמים מקדם נהגו כך, ... בין אמת לשקר, עצרו את התנועה המתמדת של השכל, ותרו על מדידה באמצעות מחשבות, רעיונות והשקפות, אל תתכננו להיות לבודהה . כיצד ניתן לצמצם זאת לישיבה או שכיבה? במקום הישיבה פרשו מחצלת ועליה הניחו כרית. שבו בתנוחת הלוטוס או בתנוחת חצי הלוטוס. ... אותו ללא תזוזה. חישבו באין מחשבה. באין מחשבה: איזו מן מחשבה היא זו? לשחרר את המחשבות. זוהי האומנות שביסוד הזאזן. הזאזן הזה אינו שיטת מדיטציה. זהו רק שער הדהרמה הקל והמשמח, זהו התרגול וההגשמה של ההתעוררות כולה. בזאזן מתגלה המסתורין הפתוח ואין עוד מלכודות ובורות להיכשל בהם. אם השגת נקודה זו הרי שאתה דומה לדרקון שהגיע למים, לנמרה הנחה בין ... נועו לאט, בשקט וללא חפזה. כשאנו בוחנים את העבר אנו רואים שאלו שהתעלו מעבר לחול וקודש, ויכלו למות בין אם בזאזן או בעמידה הקדישו עצמם לחלוטין לתרגול הזה. אין ביכולתן של מילים או מחשבה לתפוס כיצד יכלו מורי העבר להצית התעוררות באמצעות ... תרגול והגשמה אינו מוכתם בדבר, הכיוון הוא להיות פשוט. בעולמנו כמו גם באחרים, בסין ובהודו, לכולם אותו חותם הבודהה. רוח האמת נושבת ללא הפרעה. לכן היכנעו לחלוטין לישיבה ועצרו עצמכם ביציבות החלטית. ועל - אף שאומרים שיש רבבה הבדלים ואלף שינויים לדרך, פשוט תרגלו זאזן בלב - שלם. איזו סיבה יש לעזוב את מקום הישיבה בבית ולנדוד לשוא בדרכים המאובקות של ארצות אחרות? אם תצעדו צעד שגוי אחד והנה ... את שנמצא ממש לפניכם. זכיתם בציר ההזדמנויות, להיוולד בצורת אדם. אל תשחיתו את ימיכם ולילותיכם לריק. פגשתם בדרך הבודהה בחייכם - כיצד תשאבו הנאה מניצוצות אבן - צור? צורה וחומר הם כאגל הטל על בדל עשב, תהפוכות החיים כהבזק ברק, בוהקים לרגע ... בו כראות עינייך. www.bendowa.net zenblog1 תרגומים דוגן-זנזי פוקאנזאזנגי-ו%84%80ח%a6%85ו%ba%a7ט%a6%b3ז%99%ae-זאזן-הדרך-המומ ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מהו בודהיזם?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מהו בודהיזם?, מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש משמעות לחיים? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? אולי אנחנו במטריקס ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מהו בודהיזם?, איך להצליח בזוגיות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך לקבל החלטות? איך להיגמל מהימורים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך לשתול מחשבות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מומלץ, מאמן אישי למציאת זוגיות, מנטורינג בנושא מהו בודהיזם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 27_07_2025 השעה 17:33:35 - wesi4