... עם סבל? איך להתמודד עם בזיונות? איך להתמודד עם השפלות? לחזור בתשובה, ליקוטי מוהרן חא ו, הכל כרצונך תמיד, שינוי הרצון, שינוי המציאות, לשנות את המציאות, לשנות את הרצון,
כבוד אלוהים איך להתמודד עם סבל והשפלה? ההרצאה עוסקת בשאלה מה על אדם לעשות כאשר הוא חווה השפלה, ביזיון או סבל, ובעיקר כאשר הדבר נגרם על ידי אנשים אחרים או על ידי ... למצב שבו הוא פנימי שקט ודומם, כמו אבן, ואינו חש כל כעס או פגיעה פנימית. זהו מצב שדורש עבודה פנימית עצומה, ולא רק מנוגד לפסיכולוגיה הרגילה אלא גם מצריך מאמץ ניכר.
כבוד של מלכים מול
כבוד של אלוהים רבי נחמן מבדל בין שני סוגים של
כבוד: -
כבוד של מלכים:
כבוד חיצוני שהאדם רודף אחריו, אך תמיד יש מי שימרוד בו, יתנגד לו, או יקלקל את מעמדו. -
כבוד של אלוהים:
כבוד שנשאר יציב ובלתי נתון לשום שינוי,
כבוד שנובע מאחדות עם המציאות עצמה.
כבוד זה לא תלוי במעמדו של האדם או ברצונו להימנע משינויים חיצוניים. איך יידום וישתוק מוביל
לכבוד אלוהים? הדרך לפי רבי נחמן להשגת
כבוד אמיתי היא לא לנסות לשנות את המציאות, אלא לשנות את הרצון הפנימי שלנו. כאשר אדם נתקל בסבל או השפלה, הוא לא מנסה להילחם במציאות או לשנות אותה מבחוץ, אלא מתמקד ... אדם מצליח ליידום וישתוק באמת הוא אתגר פנימי עצום. הרבה פעמים, התגובה האינסטינקטיבית היא לכעוס או להתנגד, אך רבי נחמן מסביר כי זהו בדיוק הפער שעל האדם למלא. כדי להגיע
לכבוד של אלוהים, על האדם להבין שהשפלה או ביזיון, גם אם הם כואבים, הם רק תחושות שטבועות ברצון הלא ממומש של האדם. האם באמת אליעד כהן מדבר על חוסר פעולה? למרות שהשיחה ... שמוביל לתחושת שלמות ושלום פנימי. הרציונל מאחורי הגישה הזו הוא להבין שהאדם והמציאות הם לא נפרדים, ושכל מאבק חיצוני לא יעזור - כל שינוי פנימי הוא הדרך האמיתית להשגת
כבוד פנימי ושלום פנימי אמיתי. לסיכום המסר המרכזי הוא ההבנה שהאדם לא יכול לשלוט בכל מה שמתרחש במציאות, אך הוא יכול לשלוט בתגובה הפנימית שלו כלפי מה שמתרחש. לפי רבי ... היא להגיע למצב של יידום וישתוק, שבו האדם לא רק שותק כלפי חוץ אלא גם נמצא במצב של דממה פנימית, בלי כעס או התנגדות, מתוך הבנה שכל מה שמתרחש הוא חלק ממהות מציאותו.
כבוד מלכים חזרה בתשובה לפי רבי נחמן מברסלב למה אני סובל? 2 סוגים של
כבוד לרדוף אחרי
הכבוד לברוח
מהכבוד מהי הדוגמה לשאלה המרכזית על השפלה וביזיון? השאלה היא מה אדם צריך לעשות כאשר מישהו מבזה אותו או משפיל אותו. הדוגמאות יכולות להיות קיצוניות, כמו מישהו שיורק ... מציג את הגישה של כשישמע ביזיונו - יידום וישתוק? רבי נחמן בליקוטי מוהרן (חלק א, תורה ו) מזכיר את האמירה כשישמע ביזיונו - יידום וישתוק. הוא מסביר שאם אדם רוצה להגיע
לכבוד ברמה של
כבוד אלוהים ולא רק
כבוד מלכים, עליו לדעת לשתוק כשמבזים אותו. יש הבדל בין אשתוק לבין אידום: אשתוק פירושו לא לענות בחזרה, לא לקלל בחזרה ולא להגיב כלפי חוץ. אידום פירושו להיות דומם ... אין בך התנגדות, אין כעס, כאילו אינך מרגיש כלל את הפגיעה. זו פעולה הדורשת מאמץ פנימי עצום, כי עליך לעבור תהליך שבו אינך רק שותק, אלא ממש דומם. מדוע רבי נחמן משווה בין
כבוד של מלכים לבין
כבוד של אלוהים? רבי נחמן מבחין בין שני סוגי
כבוד:
כבוד של מלכים (בשר ודם) - אנשים אולי
מכבדים את המלך, אבל תמיד יש מי שמנסה להדיח אותו, למרוד בו או לחתור תחתיו.
כבוד של אלוהים (המציאות עצמה) - אי אפשר להדיח את המציאות. אין לה מתחרים. היא השולטת האמיתית, וכל מה שקורה בסוף מוכרע על ידיה. כשאדם מחפש מילוי רצונות חיצוניים (כסף,
כבוד מאנשים, הצלחה חיצונית) הוא זוכה רק
לכבוד של מלכים. תמיד אפשר לקחת ממנו את מה שהשיג, ותמיד יכולה להופיע צרה אחרת שתמנע ממנו אושר. לעומת זאת,
כבוד של אלוהים הוא מצב שבו שום דבר לא יכול להדיח אותך מכיסאך, משום שאתה מתאחד עם המציאות, או עם אלוהים בלשון רבי נחמן. כיצד יידום וישתוק מוביל
לכבוד של אלוהים? העיקרון הוא: כאשר אדם נבזה או מושפל, הוא אינו מנסה להילחם או לשנות את המצב מבחוץ בלבד. במקום זאת, הוא מכוון את המאמץ פנימה, ללמוד לקבל את המציאות ...