ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה כבד את אביך ואת אמך ✔חלומות - על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה - חלק 1 ✔בשם האב, הבן והרוח הרעה על חלום שחלם פרויד לאור...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨חלומות - על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה - חלק 1
בשם האב, הבן והרוח הרעה

על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה

מתוך: מדרש בנפש: עיונים בפסיכולוגיה ויהדות לכבוד מרדכי רוטנברג. עורכים: שחר ארזי, מיכל פכלר וברוך כהנא. מועצה מדעית: משה אידל, אבשלום אליצור, הרווי גולדברג, יהודה ליבס, אביעזר רביצקי וזאב קליין. הוצאת "ידיעות אחרונות, " 2003.

יהיה בכך משום החמצה אם, ביום חגו של מרדכי רוטנברג, נאמר עליו רק דברי שבח והסכמה. בכתיבתו של חתן השמחה מבצבץ לפרקים גם צד פולמוסי ושוחר מדנים, ודומני שאפילו הוא לא ירווה נחת אם נעבור בשתיקה על התגרויותיו אלה במוסכמות ידועות. על כן, לצד האיחולים הלבביים המתבקשים, ברצוני להתדיין עמו במאמר זה על אותה אמירה דיכוטומית - במתכוון שהשמיע פעם בטלוויזיה: "התורה מצווה: כבד את אביך ואת אמך, בעוד שהפסיכואנליזה אומרת: רצח את אביך ואת אמך. " נו, באמת!

אמת, אין פני רוטנברג לפסילה גורפת של הפסיכואנליזה. אדרבא, בכתביו ניכר המאמץ להידבר ללא - הרף עם המחשבה הפסיכואנליטית, ממנה הוא מנסה, לאורו של ר' מאיר, לאכול את התוך ולזרוק את הקליפה. ובכל זאת, יש אתגר בקביעתו הנחרצת:

להבדיל מחרבו האדיפלית של פרויד, המסרסת והמאיימת על הרציפות הבינדורית, יש להבין אם כן את המאכלת של אברהם כחרב דמוקלס מעוררת ומחסנת, אשר אמורה להבטיח את האמונה הדיאלוגית ברציפות ובקדמה המובטחת, למרות או בגלל ה"חרב החדה המונחת על הצוואר. " במילים אחרות, יש להבטיח את האמונה בקדמה וברציפות - לא רק כאשר רוטשילד הבן יורש אוטומטית את הממון של אביו, אלא גם כאשר רוטשילד או רוקפלר פושט את הרגל או מאיים להדיח את בנו מן הירושה.

כחילוני, שומה עלי לפקפק במתכון המוכָּר הזה, המבטיח שהיהדות כבר הציעה פתרונות טובים יותר לתחלואי ימינו במקום שתורות מודרניות נכשלו. ודומני שאין פתיחה טובה יותר לביקורת זו מאשר פרובוקציה נגדית, כה קיצונית לצד השני עד שהיא נראית כתשליל מדויק לטענתו של רוטנברג. מורי, שלמה גיורא שוהם, אף הוא אחד מקרואי מסיבה זו, קורא בתנ"ך דווקא את הצו "רצח את בנך. " בסיפור העקדה מוצא שוהם עדויות נחרצות לתסביך המהופך לתסביך אדיפוס, תסביך שעיקרו משאלת האב להרוג את בנו. שוהם, כרוטנברג, הוא אב שכול, ואת הדברים הוא אומר מנהמת לבו:

שואל המדרש "ויבן שם אברהם את המזבח - ויצחק היכן היה? " ומשיב המדרש משמו של ר' לוי: "נטלו והצניעו שלא יפול עליו אבן צור וייעשה בו מום וייפסל מן הקורבן. " קורבן עולה חייב להיות יפה, בריא ומושלם. האנלוגיה המקאברית היא שרק הבריאים, הטובים, השלמים בנפשם ובגופם נבחרים לטיס, לסיירות ולשאר היחידות הנבחרות של הצבא, הסובלות, בדרך - כלל, את מספר הנפגעים הגבוה ביותר בקרב. הקבלה נוספת היא במיתוס של הקרבת האל הצעיר, שהוא כה שכיח בספרות האנתרופולוגית. בהקשר שלנו ניתן לראות את האב מזדהה עם בנו המת, שהוא התגלמות דמותו הצעירה. במותו, מתאחד הבן עם הנצח, ועל ידיו גם האב, בהזדהות שילוחית, משיג איחוד עם השלמות... הפרדוקס הסופי הוא אפוא, שייתכן כי תסביך העקדה גורם את הקרבת הצעירים הטובים, היפים והמצוינים לא לשלמותו של האל אלא למולך הבינוניות.

ומכיוון ששני הכותבים מכוונים את התנגדויותיהם אל פרויד, רוצה אני לשוב אל פרויד, אליו ממש ואפילו אל חדר המיטות שלו אחרי ההתנצלות המתבקשת על האקט המציצני, ואל דרמה לא - מורגשת שאירעה שם. היא מוסיפה זווית מיוחדת לשאלת היחסים בין אבות ובנים. ואם ייסלח לי השימוש בתרגיל ספרותי נדוש, אפילו ארשה לעצמי לקחת אתכם, הקוראים, במכונת - זמן דמיונית אל הבית בו גדלה הפסיכואנליזה.

אמצע הלילה בעיר וינה בקיץ 1915, הימים ימי מלחמת העולם הראשונה. אנו נמצאים בתוך דירה רחבת - ידיים ברחוב ברג 19. בעודנו משוטטים חרש בדירה, שהיא בעצם שתי דירות בקומה השנייה שחוברו יחד, אנו עוברים על פני ספרים רבים בארונות שבחדרים השונים, מבחינים בספה המפורסמת בחדר הטיפולים ומשתאים למראה אוסף עתיקות המפאר כמעט כל חדר. חוסר הטעם של בעל האוסף מנקר עיניים: פסלים וחפצים מצרים, יווניים, רומאיים וסיניים פזורים בערבוביה על המדפים והשולחנות, ללא כל סדר הגיוני, משקפים רק תאוות - בולמוס של אספן פרטי. אבל פנינו מועדות אל אחד מחדרי השינה בבית הזה, שם ישנים גבר ואישה. אפילו באפלולית איננו מתקשים לזהות את האיש אפור - הזקן. לבד מאיינשטיין, זהו אולי קלסתר הפנים המפורסם ביותר בתולדות המחשבה המערבית. בהדרגה מתרגלות עינינו לחשכה. כעבור שעה קלה מבחינים אנו בעוד דבר: עפעפיו של האיש הישן רוטטים. כן, ניתן להבחין מבעדם כי האישונים מתרוצצים לכל הכיוונים. שנים לא - רבות קודם לכן גילה רופא פנימי נודע ומייסד הפסיכיאטרייה הגרמנית, וילהלם גרייזינגר, את משמעותן של תנועות העיניים הללו: הן מעידות על כך שהאדם הישן חולם. אחר כך נשכחה התגלית הזאת עד שבמאה העשרים חזרו קלייטמן ואסרינסקי ופרסמו אותה ברעש גדול בשם REM.

והנה - הס! - נפקחות העיניים. תחת הנשימה הקצובה מקודם נשמעת עתה התנשמות כבדה. האיש מתרומם מעט מעל משכבו, להציץ בשעון שליד המיטה. זיגמונד פרויד, מי שעשה את החלומות אבן - פינה בתורת - הנפש שלו, התעורר עתה מחלום לא - נעים. הוא שב ומניח את ראשו על הכר, עיניו נותרות פקוחות. בדמיונו חוזר הוא על מראות החלום, לקבע אותו בזיכרון כדי שיוכל להרהר בו למחרת. וכך, כשמבטו המוטרד נודד באפלת הלילה, אנו עוזבים אותו.

כמה שנים מאוחר יותר, ב - 1919, הוסיף פרויד את חלומו ואת הפירוש שנתן לו בהערת - שוליים ארוכה במהדורה החמישית של פירוש החלום. וכשיצאה המהדורה השמינית והאחרונה, ב - 1930, העלה את החלום ופשרו אל גוף הטקסט:

התחלה לא ברורה. אני אומר לאשתי, שיש לי חדשות בשבילה, משהו שישמח אותה מאוד, ומתחיל לספר לה שצוות הקצינים של בננו שלח סכום כסף (5000 כתר?)... משהו של אות הכרה... חלוקה... תוך כדי הדברים הלכתי אתה לחדר קטן, כעין מזווה, כדי לחפש שם דבר - מה. פתאום אני רואה את בני מופיע, הוא לא במדים, אלא בלבוש ספורט הדוק (כמו כלב - ים?), לראשו כיפה קטנה. הוא מטפס על סל הניצב בצד ארון, כאילו כדי להניח דבר - מה על הארון הזה. אני קורא אליו, אין תשובה. נדמה לי, שפניו או מצחו חבושים, הוא מתקין דבר - מה בפיו, תוחב דבר - מה פנימה. לשערו יש גם ברק אפור. אני חושב: האם הוא כל כך יגע? היש לו שיניים תותבות? לפני שאני יכול לשוב ולקרוא לו, אני מתעורר ללא תחושת חרדה, אך בדפיקות לב. שעון הלילה שלי מורה על השעה 2.

שיטתו של פרויד לפענח חלומות ידועה: כנגד כל יסוד בחלום הוא ירשום את הדבר הראשון שיעלה בדעתו, ומתוך שורת האסוציאציות החופשיות הללו יתגלה התוכן הלא - מודע שביסוד החלום. אבל לפני שנפנה אל הפשר, רוצה אני להעיר שתי הערות כלליות לגבי העובדה שהחלום הזה הסתיים, בניגוד למהלך הנורמאלי, ביקיצה באמצע הלילה:

א) לאותו פסיכיאטר שגילה את הקשר בין החלימה ותנועות העיניים, גרייזינגר, אנו חייבים גם הסתכלות פסיכולוגית מעמיקה: החלום, אמר גרייזינגר, דומה לפסיכוזה בכך שבשני המקרים רואים לפעמים מילוי משאלה. המשוגעת האומללה המחבקת תינוק דמיוני מפצה בכך על עריריותה, והאדם שהלך לישון רעב חולם שאכל. פרויד הכיר בחובו לגרייזינגר בפירוש החלום, שם ציטטו כמי שקדם לו בטענה שהחלום מבטא מילוי משאלה. בספרו האחרון עקרונות הפסיכואנליזה הכליל את האנלוגיה וטען שהחלום הוא פסיכוזה לכל דבר בשל עיוות המציאות המופיע בו. ברצוני עתה להרחיב את האנאלוגיה הזאת בעוד היבט. שימו לב לרגע בו התעורר פרויד מחלומו. היו לו, כפי שהוא מציין, דפיקות - לב, אבל הוא עצמו לא חש שום פחד, וגם בחלום עצמו אין שום דבר מפחיד. המצב הזה אינו שונה מאותו פיצול בין החשיבה והרגש המוכר לנו מהסכיזופרניה. סכיזופרן יכול לומר בקול אדיש "אבא ואימא שלי מתו הבוקר. אני חושב שאני הרגתי אותם. אולי כדאי שתצלצל למשטרה? " המילים הן איומות, אבל אין בהן שום ריגוש. ולעומת זאת, אותו חולה מסוגל לצרוח מאימה למראה מחזיק - מפתחות תמים או שעון. גם בחלומותינו יכולים אנו, למשל, לחתוך אדם לגזרים, וכשנתעורר נשתומם על האדישות שבה חלמנו על הדבר. גם החלום של פרויד מבטא פיצול כזה בין החשיבה והרגש: פרויד אינו חש חרדה מודעת, אבל גופו מעיר אותו באזעקה. זו תופעה מסקרנת, ואם יש ממש בפסיכואנליזה, היא צריכה להסביר אותה.

ב) מניסיוני התרשמתי כי חלום המסתיים באופן לא טבעי ביקיצה הוא, אם להשתמש באחד הדימויים הציוריים של פרויד, "אבן רוזטה" פסיכולוגית. הבה ניזכר באותה אבן מפורסמת, עליה נחקקה כתובת עתיקה ביוונית, במצרית דמוטית ובכתב הירוגליפים. האגיפטולוג הצרפתי שמפוליון, שידע מלכתחילה רק יוונית, הצליח לזהות את המילה הדמוטית שהקבילה לשמו של המלך תלמי ביוונית, ועל יסוד האותיות שהופיעו בזוג מילים זה פענח ביגיעה רבה את הטקסט כולו. כך גם החלום שלפנינו: הוא פותח בדימויים לא מובנים בשפת החלום ומסיים בתגובה מוחשית בעולם העירות. אם בכלל יש לחלומות משמעות נסתרת, הרי שסוף החלום צריך להעיד על תחילתו. במילים אחרות: התגובה הגלויה בעת ההתעוררות רומזת על מה שמסתתר בדברים שקרו בחלום. לפיכך יש חשיבות רבה לחלומות שהסתיימו ביקיצה: הם תמיד בעלי משמעות מעמיקה במיוחד, גם אם לא נעימה לחולם.

זה, אם כן, האתגר שפרויד מציב לעצמו: לגשר על הפער הזה בין החלום לחולם, בין תוכן החלום התמים לכאורה לבין התגובה הנסערת בסופו, הנראית בלתי - שייכת. עכשיו אנחנו גם מודעים לגודל המטרה שהציב פרויד לשאפתנותו: אם החלום כמוהו כפסיכוזה, אזי מי שיבין את שפת החלום יוכל להבין גם את שפת הפסיכוזה. לאו מילתא זוטרתא. מה, אם כן, בפי בעל החלומות הלזה?

הוא פותח במעין רטינה: "גם הפעם אי - אפשר לתת דיווח של אנליזה מלאה. אני מגביל עצמי להדגשת נקודות מכריעות אחדות. " הסתייגותו, אותה כבר הביע בעמודים קודמים בפירוש החלום, מתארת קונפליקט לא פשוט אליו נקלע בעת כתיבת פירוש החלום: הוא תבע ממטופליו גילוי - לב טוטאלי באסוציאציות החופשיות שלהם, תחת החיסיון האתי של חדר הטיפולים. אבל כשניתח בספרו חלומות של עצמו, צריך היה לתת דוגמה אישית כזאת בפומבי, על כל ההשלכות הלא - נעימות הנובעות מכך. ההסתייגות לעיל משמעה, אם כן, הוא זה: כבר חשפתי בספר זה די והותר פרטים אישיים על חיי שאתם, קוראים חטטנים, ניצלתם כדי לכתוב עלי דברים מרגיזים. הוא מסכים אם כן לגלות בפנינו רק את הפרטים שאינם אינטימיים מדי:

כמה ציפיות מציקות של היום הקודם סיפקו את העילה לחלום, זה יותר משבוע שוב לא הגיעו ידיעות מן הבן הנלחם בחזית. קל לראות, כי האמונה שהוא נפצע או נפל בקרב מתבטאת בתוכן - החלום. בהתחלת החלום ניתן להבחין במאמץ הנמרץ להחליף את המחשבות המענות בהיפוכן. יש עמי חדשות משמחות ביותר לדווח - משהו על משלוח כסף, אות הכרה, חלוקה (מקורו של סכום הכסף באירוע משמח מן הפרקטיקה הרפואית, כלומר אני מבקש להסיח את הדעת מן הנושא בכלל). אך מאמץ זה נכשל. אמו של הנער חוששת מפני דבר נורא וממאנת להקשיב לי. התחפושות גם הן קלושות ודקיקות מדי. בכל מקום מבצבץ דרכן הקשר אל הטעון דיכוי. אם הבן נפל, ישלחו חבריו את חפציו האישיים חזרה, יהיה עלי לחלק את מה שישאיר אחריו לאחיו ולאחיותיו ולאחרים, לא אחת מוענקים אותות הכרה לקצין אחרי שמת "מות גיבורים. " החלום יוצא אפוא לבטא במישרין את מה שביקש תחילה להכחיש, אף כי נטייתו למילוי המשאלה ניכרת עדיין בעיוותים. (את שינוי המקום בחלום יש להבין מן הסתם - בעקבות זילברר (1912) - כסמליות סף (השווה ע'... לעיל)). אך הבן אינו מופיע כמי ש"נופל, " אלא כמי ש"מטפס. " ואומנם הוא היה גם מטפס הרים נועז. הוא איננו במדים אלא בתלבושת ספורט, כלומר, במקום התאונה שאני חושש ממנה בהווה, באה אחת קודמת, שאירעה לו בשעת ספורט, כאשר נפל בעת סיור סקי ושבר את עצם הירך. אך האופן בו הוא לבוש, כך שהוא דומה לכלב - ים, מזכיר מיד מישהו צעיר יותר - את נכדנו הקטן, המצחיק, השיער האפור מזכיר את חתננו, אבי הנכד, שנפגע קשה במלחמה. מה פירושו של דבר? אך מספיק עם כל זה. המקום שהוא מזווה, הארון שממנו הוא רוצה לקחת דבר - מה (בחלום - להניח עליו דבר - מה), אלה הם רמזים שאין לטעות בהם לתאונה שהבאתי אני על עצמי, כאשר הייתי מעל גיל שנתיים אך עוד לא בן שלוש. טיפסתי על שרפרף במזווה, כדי לקחת לי מטעמים, שהיו על ארון או שולחן. השרפרף התהפך וקצהו פגע בי מתחת ללסת התחתונה. הוא עלול היה גם לשבור לי את כל השיניים. אתרעה מתלווה להבזק זיכרון זה: "מגיע לך, " והדבר הוא כמעין ריגוש עוין המופנה נגד הלוחם האמיץ. העמקה נוספת של האנליזה מאפשרת לי לבסוף למצוא את הריגוש החבוי, שעשוי היה לבוא על סיפוקו על ידי התאונה של הבן, שממנה אני מתיירא. זו הקנאה בנעורים, שהאדם המזדקן מאמין שחנק אותה לחלוטין, ואין כל ספק שדווקא עוצמתה של ההתרגשות הכואבת - לו היה אסון כזה מתרחש באמת - תרה ומצאה מילוי - משאלה מודחק כזה לשם שיכוך הכאב.

* חלומות - על חלום שחלם פרויד לאור יחסו של רוטנברג לפסיכואנליזה - חלק 2.
משוגע טיפול במחלת רוח מלחמה פחדים סיפור חולה נפש החרדים אוטומט החמצה אינטימיות דימויים אנליזה חלום חלומות מה זה חלום פסיכואנליזה פרויד
אמונה, הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות
אמונה, הטלת ספק, חיפוש האמת, למה טוב להאמין? מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות
...מתי להטיל ספק? מתי לא להטיל ספק? אמונה טובה, אמונה רעה, איך להאמין? איך לא להאמין? ספק טוב, ספק רע, ספקנות למה בכלל חשוב להאמין, ומתי צריך להטיל ספק? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומקיפה את נושא האמונה, הספקנות וחיפוש האמת, תוך מתן דוגמאות רבות. הוא מתחיל בהסבר על החשיבות של הטלת ספק, ומדגיש שהטלת ספק פירושה לשאול על כל דבר מי אמר שזה נכון?. הטלת ספק מוחלטת פירושה לבדוק לעומק כל אמונה, כל מחשבה וכל תחושה - כולל דברים בסיסיים כמו קיומו של האני, המחשבות שלנו, והעולם שמסביב. מה יקרה אם נטיל ספק בכל...
אושר - האם הוא תלוי באנשים אחרים ובמה שקורה סביבך? צרת רבים, היא צרת טיפשים - למה רק טיפשים, תלויים בצרת הרבים?
...אחרים ובמה שקורה סביבך? צרת רבים, היא צרת טיפשים - למה רק טיפשים, תלויים בצרת הרבים? כי יש טועים, שהם מלמדים את האדם, שכדי שהוא יוכל להיות מאושר בשלמות, לשם כך הוא צריך להתאמץ, שכל העולם כולו יהיו מאושרים בשלמות. כי ברמה החיצונית, האדם תלוי באחרים. והם טועים וגורמים לאדם לחשוב, שגם ברמה הפנימית, האדם תלוי באחרים. ולא כך הוא. ומצד אחד, זה נכון לגמרי, שבלי שכל בני האדם וכל הישויות כולן, שקיימים בעולם הזה ובכל שאר היקומים המקבילים, בלי שכולם ירגישו טוב באמת, בלי זה האדם לא יוכל להרגיש טוב באמת בשלמות...
איך לשאול שאלות? קשיחות רוחנית, חינוך רוחני, גישה רוחנית, לשנות את הגישה, לשנות את החשיבה, שינוי חשיבה, שינוי גישה, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, מודעות רוחנית
איך לשאול שאלות? קשיחות רוחנית, חינוך רוחני, גישה רוחנית, לשנות את הגישה, לשנות את החשיבה, שינוי חשיבה, שינוי גישה, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, מודעות רוחנית
...קשיחות רוחנית, חינוך רוחני, גישה רוחנית, לשנות את הגישה, לשנות את החשיבה, שינוי חשיבה, שינוי גישה, התפתחות אישית, התפתחות רוחנית, מודעות רוחנית איך לשאול שאלות בצורה נכונה? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מדבר על איך לשאול שאלות בצורה שמובילה לתשובות משמעותיות ומדויקות, תוך כדי שהשאלות עצמן נוגעות בגורמים עמוקים יותר של התודעה האישית. הוא מציין כי המטרה בשאילת שאלות היא לא רק לקבל תשובות, אלא גם להבין את מה שלא ידוע או מוסתר בתודעה של השואל. מהי קשיחות רוחנית ומה תפקידה בשאילת שאלות? אליעד כהן מסביר שקשיחות...
תהליך בירור האמת, להיצמד לאמת שלך, ללכת אחרי נקודת האמת שלך, לסמוך על השכל, להטיל ספק בשכל, איך לברר את האמת? לברר את האמת עם השכל, לא להאמין לשכל, אמת אובייקטיבית, אמת סובייקטיבית
תהליך בירור האמת, להיצמד לאמת שלך, ללכת אחרי נקודת האמת שלך, לסמוך על השכל, להטיל ספק בשכל, איך לברר את האמת? לברר את האמת עם השכל, לא להאמין לשכל, אמת אובייקטיבית, אמת סובייקטיבית
...להיצמד לאמת שלך, ללכת אחרי נקודת האמת שלך, לסמוך על השכל, להטיל ספק בשכל, איך לברר את האמת? לברר את האמת עם השכל, לא להאמין לשכל, אמת אובייקטיבית, אמת סובייקטיבית האם אפשר לברר את האמת בלי להאמין לשכל? אליעד כהן מסביר בצורה מעמיקה את תהליך בירור האמת, תוך התמקדות בשאלה כיצד אפשר בכלל לחקור משהו בלי להאמין לשכל. אדם שאל: איך אני יכול להאמין לשכל שלי כאשר כל בירור שאני עושה מתבסס על שכל שאני לא יכול לסמוך עליו? בתגובה לכך, אליעד מנתח את השאלה ומראה את הסתירה לכאורה שעומדת בבסיסה: מצד אחד, האדם מבין...
מלחמה באגו, תורת הקבלה, אגו ע"פ הקבלה, האם צריך להילחם באגו, האגו של אלוהים
מלחמה באגו, תורת הקבלה, אגו ע"פ הקבלה, האם צריך להילחם באגו, האגו של אלוהים
...האם צריך להילחם באגו, האגו של אלוהים מהו האגו לפי תורת הקבלה ואיך להתמודד איתו? ההרצאה מתמקדת בניתוח תפקידו של האגו בחיים האישיים לפי גישות שונות, ובעיקר לפי תורת הקבלה. אליעד כהן פותח את הדיון בשאלה המרכזית: האם באמת צריך להילחם באגו, ומהו תפקידו של האגו בחוויות האנושיות והסבל? התשובות לשאלות אלו לא חד משמעיות, ואליעד מציע להסתכל על האגו הן כעל מרכיב שמוביל אותנו לפתח את עצמנו והן כעל מקור לאשליות ולסבל. אליעד מסביר כי הגישה הרווחת כיום בעולם הרוחניות והפסיכולוגיה טוענת כי האגו גורם לרוב הסבל האנושי...
מהי מתנת חינם? לאהוב באהבת חינם, שנאת חינם, לאהוב בלי סיבה, חסד של אמת, רצון לקבל, רצון לתת, לאהוב בלי תנאים, ארוחות חינם, אוהב בחינם, בחסד ולא בזכות, בזכות ולא בחסד
מהי מתנת חינם? לאהוב באהבת חינם, שנאת חינם, לאהוב בלי סיבה, חסד של אמת, רצון לקבל, רצון לתת, לאהוב בלי תנאים, ארוחות חינם, אוהב בחינם, בחסד ולא בזכות, בזכות ולא בחסד
...שנאת חינם, לאהוב בלי סיבה, חסד של אמת, רצון לקבל, רצון לתת, לאהוב בלי תנאים, ארוחות חינם, אוהב בחינם, בחסד ולא בזכות, בזכות ולא בחסד מהי מתנת חינם, והאם אפשר לאהוב בלי לקבל שום דבר בתמורה? המושג מתנת חינם מתייחס למצב שבו אדם מקבל דבר כלשהו בלי לתת בתמורה שום דבר, או לחלופין אוהב דבר כלשהו ללא שום סיבה הגיונית. אליעד כהן מסביר שקיימים במציאות דברים שהדרך היחידה להשיג אותם היא בחינם, כיוון שכל מאמץ לעשות משהו במודע עלול לסתור את עצם הכוונה. לדוגמה, אם אדם רוצה להפסיק להתאמץ, הרי שכל מאמץ שיפעיל לשם...
מכון גמילה, מרכז גמילה מהתמכרויות, 2 שיטות להפסיק התמכרות, 2 סוגים של מכוני גמילה, בעד ונגד מכוני גמילה, מכון גמילה מהתמכרויות, מכוני גמילה מהתמכרות, מכון גמילה מסוכרים, מכון גמילה מסמים, מכון גמילה מהימורים, מכון גמילה מעישון
מכון גמילה, מרכז גמילה מהתמכרויות, 2 שיטות להפסיק התמכרות, 2 סוגים של מכוני גמילה, בעד ונגד מכוני גמילה, מכון גמילה מהתמכרויות, מכוני גמילה מהתמכרות, מכון גמילה מסוכרים, מכון גמילה מסמים, מכון גמילה מהימורים, מכון גמילה מעישון
...להפסיק התמכרות, 2 סוגים של מכוני גמילה, בעד ונגד מכוני גמילה, מכון גמילה מהתמכרויות, מכוני גמילה מהתמכרות, מכון גמילה מסוכרים, מכון גמילה מסמים, מכון גמילה מהימורים, מכון גמילה מעישון מהן השיטות להפסיק התמכרות? כאשר מנסים להיגמל מהתמכרות, יש להבין כי לא מספיק להפסיק את הפעולה הממכרת, אלא יש צורך גם להעלים את הרצון עצמו. קיימות שתי שיטות עיקריות להפסיק התמכרות, כל אחת מתמקדת בגישה שונה לטיפול ברצון ובדחפים המובילים להתמכרות. שיטה אקראית - הפסקת ההתמכרות ללא הבנה של הסיבה שגרמה לה. מדובר על מצב שבו...
התמכרות לעבודה, וורקוהוליזם, האם להיות מכור לעבוד? האם להתמכר לעבודה? האם כדאי להיות וורקוהוליק? תופעת ההתמכרות לעבודה, מכורים לעבודה, הזדהות עם העבודה, האם לעבוד קשה? Workaholic, למה לעבוד קשה? האם להיות וורקוהוליק?
התמכרות לעבודה, וורקוהוליזם, האם להיות מכור לעבוד? האם להתמכר לעבודה? האם כדאי להיות וורקוהוליק? תופעת ההתמכרות לעבודה, מכורים לעבודה, הזדהות עם העבודה, האם לעבוד קשה? Workaholic, למה לעבוד קשה? האם להיות וורקוהוליק?
...האם להיות מכור לעבוד? האם להתמכר לעבודה? האם כדאי להיות וורקוהוליק? תופעת ההתמכרות לעבודה, מכורים לעבודה, הזדהות עם העבודה, האם לעבוד קשה? Workaholic, למה לעבוד קשה? האם להיות וורקוהוליק? האם כדאי לעבוד קשה או להשקיע מינימום בעבודה? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה מרכזית של ההתמודדות עם עבודה: האם כדאי להשקיע את כל האנרגיה בעבודה, להיות וורקוהוליק ולעבוד קשה, או שמא כדאי להשקיע מינימום ולהימנע מלהתמסר לעבודה מעבר לנדרש. הוא מציע שתי גישות מרכזיות שמתארות את אפשרויות הבחירה בעבודה. האפשרות הראשונה...
מרוץ העכברים / אושר / כסף - מהו מרוץ העכברים? איך לצאת ממנו?
...איך לצאת ממנו? מרוץ העכברים הוא מצב שבו עכבר רץ בתוך גלגל שמסתובב ומנסה להגיע אל הסוף שלו. אך לגלגל אין סוף וכך העכבר רץ אך לעולם לא מגיע אל הסוף. הנמשל הוא המרוץ התמידי של האדם להשיג מטרות כלשהן, כאשר המטרות כמובן לא מסתיימות לעולם. והשאלה הנשאלת היא, איך יוצאים ממרוץ העכברים? ומי שיתבונן בעניין יראה, כי כדי לרדת מגלגל שמסתובב לו, יש שתי דרכים לעשות זאת. הדרך הראשונה והפשוטה היא, לנסות להאט את קצב המהירות של הריצה בתוך הגלגל, עד שהאדם עובר ממצב של ריצה למצב של הליכה בתוך הגלגל, ואחכ עובר למצב של...
טיולים - מהי מהותם של טיולים? מה טוב בטיולים? ומה טוב יותר מטיולים?
...מה טוב בטיולים? ומה טוב יותר מטיולים? טיולים. ישנם בני אדם שאוהבים / רוצים לטייל בעולם. והשאלה הנשאלת היא, מהי מהות הטיולים האלו? מהיכן היא נובעת? מה טוב בהם? ומה טוב יותר מהם? וממבט ראשון על עניין הטיולים אפשר לומר, כי הטיולים מאפשרים לאדם לנקות את הראש ולהירגע. כי כאשר האדם עובד בצורה שוטפת כל הזמן, על ידי זה הוא מרגיש שהוא צריך להתרחק מהמקום שבו הוא עובד ולצאת לחופש. ואם האדם יצא לחופש מהעבודה שלו, רק על ידי זה שהוא לא יעבוד, האדם עדיין ירגיש את התחושה של העבודה. והאדם נודד למקום רחוק, כדי להרגיש...
פחד מול אינטואיציה
...מה הולך לקרות בחיים שלו. כן, זה אולי נשמע הזוי, אך זו האמת. אם תשימו לב, תראו שלכל אחד מאיתנו יש מצפן פנימי שמכוון אותנו בחיים ומאותת לנו על דברים שהולכים לקרות. למצפן הזה יש שמות שונים - אינטואיציה, מצפון, תחושת בטן ועוד. האינטואיציה שלנו היא סוג של תקשורת שיש לנו עם הנשמה שלנו או עם היקום. לפי תפיסתי, עוד לפני שנולדנו, הנשמה שלנו יצרה לעצמה מסלול חיים מגודר ושיעורים מסוימים לחוות בחיים האלה. כאשר היא נמצאת בגוף האדם היא נוהגת בו כמו שאדם נוהג במכונית, אך במקרה הזה, לאדם יש בחירה - האם ללכת קדי...
ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה
...היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר. מיכל גזית ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים, דיבור בפני קהל ותחומים רבים נוספים. האנשים שנוטים להעביר...
בחירה חופשית - רצון חופשי - מבוא
...מבוא בחירה חופשית או רצון חופשי הם ביטויים הבאים לציין שמעשיו של האדם והחלטותיו הם פרי רצון עצמאי ובן - חורין, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי הסיבתיות הדטרמיניסטית ואף לא על ידי הגורל, או כוחות עליונים. לפי תפיסה זו לאדם יש כושר החלטה וחופש בחירה לגבי מעשיו והאפשרות לשלוט בהם, ובכך לקבוע במידה מסוימת את השתלשלות חייו. בניגוד לרעיון הבחירה החופשית עומדת ההשקפה הפטליסטית שלפיה גורלו של האדם קבוע מראש, וכן ההשקפה הדטרמיניסטית, הרואה סיבה טבעית לכל מאורע והעדפה. תפיסות אלו רואות את האדם כמי שנשלט על...
תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 14 - ב
...- עקדת יצחק - חלק 14 - ב תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 14 - א. דוגמה לפעולת כפייה בלתי תקינה: בראשית ברא אלהים (המונח השגור בפינו עד היום) את השמים ואת הארץ. האדם נולד אל תוך היקום, ומאותו רגע הוא קולט את נתוניו ומעבד אותם. נתונים אלה מעובדים רק דרך המערכת האנושית של האדם, אין מערכת אחרת בנמצא, זו מציאות הדברים. מאידך, נתון כפוי לא ייקלט לעולם אצל האדם, במקודם או במאוחר הוא יפלוט אותו, זה טבע הדברים. אם כן, המונח אלהים שכיוונה לו התורה הוא התודעה, זו שמרכז השליטה בידה. זה המנחה, המורה המדריך...
לשמור על הקיים בהווה
...הקיים בהווה ממקמת את האדם במצב שידאג לכך שינוח בזמן הנכון ויעשה את הדברים הנכונים בזמן הנכון. חשיבה כזו, גורמת לאדם להיות רגוע, נינוח עם עצמו ואדם כזה הוא עקשן באופן כזה שלא מפר לו את האיזון בחיים. אדם כזה יכול לדעת את הדברים גם ללא הידיעה הזו, אבל אם הידיעה לא נכנסת למשנה תוקף הוא יכול להיות מושפע מתנודות החיים בקלות ולאבד את זה. הרעיון הוא לשמור על הקיים בהווה עי הסתכלות על הדברים כפי שהם. ואז האדם יכול להיות רגוע, וכבר לא משנה לו מה יקרה ומה יהיה, הוא כבר יעשה את הכי טוב בשבילו ויהיה שם בשביל...
4 טכניקות לתקשורת יעילה עם בן הזוג
...לתקשורת יעילה עם בן הזוג למזלנו, למרבית האנשים, הנישואין אינם ויכוח אחד ארוך ומתמשך. אבל יש זמנים בכל חיי נישואין, שבהם חשים בני הזוג שהם לא מתקשרים בצורה אפקטיבית זו עם זה. מאת דר מאיר ויקלר לפני מספר שנים ראיתי סרט מצויר שתיאר את הסצינה הבאה: שני גברים יושבים בבאר ושותים בירה. האחד מקשיב בעניין רב, כשחברו משתף אותו בגילוי אישי אחרון: אם הייתי יודע איך הולכים להיות הנישואין, הייתי מצטרף למועצת התלמידים בתיכון, כדי ללמוד איך להתווכח... למזלנו, למרבית האנשים, הנישואין אינם ויכוח אחד ארוך ומתמשך....
אינטימיות - הגשר לעצמי ולאחר
...היא מילה עם קונוטציות שונות ומשונות. היא מחברת אותנו למרכיב חיוני ביחסים רומנטיים, היא מחברת אותנו ליכולת שלנו להיות פגיעים, כנים ואמיתיים בכל מערכות היחסים שלנו - בזוגיות, במשפחה ועם חברינו הקרובים. קיים הקשר קרוב הרבה יותר של אינטימיות. האינטימיות שלנו עם עצמנו. הכוונה אינה רק בהקשר המיני והמקובל של עינוג עצמי, בשלל צורותיו, שמהווה נושא בפני עצמו, סביבו קיימות שלל התניות חברתיות וגם מרכיב אשם חברתי כבד - במיוחד בקרב נשים, ושאלת מתן הלגיטימציה או האי לגיטימציה למיניות שלנו, כאשר אינה באה לידי ביטוי...
חשיבה בריאה - לבחון את הדרך בה הולכים
...עוסק בהבנת האלטרנטיבות, כדי לבחון את הדרך בה הולכים ולשפר את הנוסחאות הקיימות שהאדם משתמש בהן בחיי היום יום, עמ לקבל את הטוב ביותר. חשיבה בריאה מגנה על האדם מפני דברים שליליים מעין מחסום בפניהם בדרך בחיי היום יום. וכאשר מדובר על חשיבה בריאה, אין הכוונה רק לא לאכול דברים לא בריאים שכמובן מזיקים לאדם. בנוסף לכך, הכוונה היא שהאדם יחשוב דברים שמקדמים אותו ויתעלם במקרים מסויימים לפי שיקול דעת אמיתי מכל מה שמוריד אותו למטה. ויש מצבים שהאדם לא צריך להתעלם מדברים מסויימים וכאמור לטפל בהם מהשורש וזאת האדם...
אמת מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת?
...יש אמת מוחלטת? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על אמת מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת?. אמת מוחלטת - האם יש אמת מוחלטת? הפעם אני אשיב על השאלה, האם יש כזה דבר, אמת מוחלטת. יותר מפעם אחת אמרתי שאדם שרוצה לחיות טוב, צריך להגיע למשהו יציב אחד בחיים שלו וזה אומר להגיע לאמת מוחלטת. בן אדם צריך להטיל ספק בכל דבר ודבר, ולא לסמוך על כך שיש אמת מוחלטת ולא לסמוך על הדברים שאני אומר, ולא לסמוך על כלום עד שהוא לא בודק בעצמו. האדם צריך לבדוק בעצמו האם יש אמת מוחלטת. וכדי לקבל את התשובה, האדם צריך...
מהם היתרונות של דמיון מודרך ככלי עזר להתמודדות עם בעיות?
...היתרונות של דמיון מודרך ככלי עזר להתמודדות עם בעיות? כפי שכבר התבאר אחד מהכלים שבאפשרותך להשתמש בהם כדי להתמודד עם בעיות בצורה טובה הוא הדמיון המודרך. חכם רואה את הנולד וגם אתה בוודאות בהמון מקרים מתכנן מראש מה תעשה אם יקרה כך או אחרת בעתיד במצבים שאליהם אתה נכנס. נניח שאתה הולך לנהל משא ומתן עם מישהו אתה בוודאי עושה מעין דמיון מודרך עם עצמך ומדמיין את המשא ומתן וחושב על מה תאמר אתה, מה יענו לך, מה תענה אתה וכן הלאה. כפי שניתן להבין ככל שהדמיון המודרך שאתה עושה לעצמך מראש יהיה קרוב יותר למציאות...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על כבד את אביך ואת אמך
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: כבד את אביך ואת אמך, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: כבד את אביך ואת אמך, איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להאמין בעצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? האם יש משמעות לחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? מה המשמעות של החיים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
חברה חיובית טוב כלום מכמעט האם יש יותר ממהות אחת? איכות הסביבה אופוזיציה מצב של אושר האם כדאי ללכת לקבוצת תמיכה לדיכאון? לטפל בחרדה חברתית המדריך לאהבה עצמית חרדה חברתית זה משהו טבעי התאהבות באינטרנט לאהוב אותך איך לדעת שמישהו מאושר? חיפוש אושר מיומנויות תקשורת זוגית האם להתוודות על בגידה? קבלת החלטות רגשיות להחליט לפי ההווה איך להתמודד עם קונפליקט? איך מדינות אחרות מתמודדות עם הקורונה? אני לא מצליחה סיבתיות והצלחה למכור בזול והרבה איך להיות מומחה לשכנוע? הילד עצבני כל הזמן למה לא להביא ילדים לעולם? המבחן של המורה הרוחני חרדות בתת מודע קורבנות של אנשים בעל הפרעת אישיות טיפול בדה פרסונליזציה להחזיר אהבה לאחר פרידה איך לא להתגעגע לאקס? להתאמן בלי משקלי עבודה פריצת דיסק אלוהים של הדתיים לקבל כבוד כמו אלוהים חוויה של הארה מה זה הארה רוחנית? השכל של הספר להיות אלוהים למה לרצות להיות אלוהים? רכישת דירה להשקעה בפרויקט דירה בהנחה דירה בהנחה ייעוד ומטרת החיים הסוד של תכלית החיים איך להטיל ספק במחשבות שליליות? מוניטין חיובי באינטרנט למה אתה בוחר כך ולא אחרת? לסבול כשאין בחירה חופשית מה היה קיים לפני שהעולם היה קיים? סוף העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל הוליסטי, אימון אישי להצלחה, מורה רוחני בנושאי כבד את אביך ואת אמך - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1870 שניות - עכשיו 18_10_2025 השעה 01:00:02 - wesi4