ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יתרון ✔פסיכולוגיה חיובית, במה היא שונה מהפסיכולוגיה הקלאסית ומהן יתרונותיה? ✔פסיכולוגיה חיובית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בחקר האושר והשגשוג...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פסיכולוגיה חיובית, במה היא שונה מהפסיכולוגיה הקלאסית ומהן יתרונותיה?
פסיכולוגיה חיובית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בחקר האושר והשגשוג האנושי. זוהי גישה חדשנית שהתפתחה בעשר השנים האחרונות, אשר שמה לה למטרה לפתח דרכים להגדלת האושר של בני האדם, תוך שימוש בעוצמות, חוזקות וכישורים של האדם ופיתוחם בהקשר האישי, הניהולי והארגוני. הפסיכולוגיה החיובית שואלת כלים מגישות הפסיכולוגיה ההומניסטית והיא מעניקה לאדם ארגז כלים עוצמתיים למימוש והגשמה עצמית. מטפל המשתמש בגישת הפסיכולוגיה החיובית, שואף לשפר את חייהם של אנשים תוך זיהוי העוצמות, החוזקות והכישורים החיוביים הטמונים באדם ופיתוחם. דבר המוביל לתחושת אושר ורווחה אישית.

במה שונה הפסיכולוגיה החיובית מהפסיכולוגיה הקלאסית?

הפסיכולוגיה החיובית היא בעיקרה מחקרית והיא החלה את דרכה כתחום חדש בפסיכולוגיה בשנת 1998, כאשר מרטין סליגמן, פסיכולוג אמריקאי יהודי, נשיא האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה, ממייסדי הפסיכולוגיה החיובית שאל את השאלה: "כיצד הפסיכולוגיה איבדה את דרכה? " תשובתו לשאלה זו הייתה, כי הפסיכולוגיה הקלאסית שהתפתחה מהפסיכואנליזה ומבוססת על המודל הרפואי, כל הזמן חשבה שלילי ושמה דגש רב מדיי על פסיכופתולוגיה ודיספונקציות נפשיות.

בניגוד לפסיכולוגיה הקלאסית, אין הפסיכולוגיה החיובית באה לטפל בהפרעות נפשיות. עיסוקה העיקרי של הפסיכולוגיה החיובית הוא הניסיון למצוא ולטפח כישרונות אנושיים ותחומי חוזק מרכזיים, הטבועים באדם מיום היוולדו והדרכים לטיפוח כישרונות וחוזקות אלו. הגישה שמה דגש על כך שלאדם יש אפשרות בחירה ואחריות לבחור וכי האדם פועל לחיפוש משמעות, יצירתיות וערכים. מרטין סליגמן מגדיר את הפסיכולוגיה החיובית כגישה פסיכולוגית שמטרתה לעסוק בפאן הבריא והחיובי של האדם והעצמת תכונות וחזקות של האדם ליצירת אושר ורווחה נפשית.

נושא האושר והדרך להשגתו העסיקו פילוסופים רבים, בתקופות חיים שונות.

עוד בתקופת יוון העתיקה: טען הפילוסוף סוקרטס - (469 - 399 לפנה"ס) כי הדבר המוביל את האדם לאושר הוא המודעות העצמית. אריסטו - מבחירי הפילוסופים של העת העתיקה, הנחשב לאבי הפילוסופיה המערבית (384 - 322 לפנה"ס), טען כי ההגעה לאושר מגיעה מחיים שלמים של פעילות רציונאלית בהתאם למידות הטובות של האדם. אפיקורס - חכם יווני שהשקפותיו נגדו את ההשגחה העליונה ואת ידיעת האל, ומוזכר במשנה במסכן סדנהדרין י', יא', כאדם שאין לו חלק בעולם הבא, טען כי האושר נמצא בעונג ובהנאות הפשוטות של החיים.

בתקופת היהדות והנצרות - שלטה הטענה כי האושר מגיע בהישמע לצו האלוהי. בתקופות המודרניות: הרנסנס - תנועת התחייה התרבותית מהמאה ה - 14 עד המאה ה - 17 שהחלה באיטליה בתקופת ימי הביניים המאוחרים והתפשטה לאירופה והנאורות - תנועה אינטלקטואלית מהמאה ה - 18 ששמה לעצמה למטרה לבסס את הידע המוסר והאסטטיקה, העלו את קרנו של האינדיבידואליזם וטענו כי מקורו של האושר הוא בחשיבה רציונאליות. ג'ון סטטיוארט מיל, פילוסוף וכלכלן אנגלי (1806 - 1873) שתמך בלוגיקה ופילוסופים תועלתנים נוספים, טענו כי מקורו של האושר הן בפעולות מוסריות, המביאות אושר לכמה שיותר אנשים.

במאה ה - 20, הפך נושא האושר למושא עיון וחקירה פסיכולוגית מדעית.

את הכוח הפסיכולוגי הראשון היווה זיגמונד פרויד (1856 - 1939) נוירולוג וחוקר פסיכולוגי, אבי הפסיכואנליזה, אשר הציע כי הדבר אשר משפיע על רמת אושרו של האדם הוא התת מודע. הפסיכואנליזה (שיטת פסיכותרפיה) של פרויד התפתחה ממצבים נוירולוגיים שלא היו להם הסברים והדגש של פרויד היה, על דחפים אלימים הפועלים בנפשו של האדם: סקס, תוקפנות ויצר המוות.

הכוח הפסיכולוגי השני התפתח מאוחר יותר, באמצע המאה ה - 20, כזרם שהתחרה בפרויד, הוא נקרא הביהביוריזם (הגישה ההתנהגותית). ג'ון ב. ווטסון (1958 - 1878) ופרדריק סקינר (1904 - 1990) היו ממייסדי הגישה. הגישה עסקה בעיצוב התנהגות על ידי התניות, חיזוקים ועונשים וטענה כי הילד נולד כטבולה ראסה - לוח חלק. את הדגשה של השיטה ניתן לראות במשפטו המפורסם של ג'ון ב. ווטסון "תנו לי ילד בעולם ואוכל לעשות ממנו כל שארצה". גישה זו הנה אוטומטית למדי והיא מפחיתה מרוחו של האדם והוכחה כלא נכונה בעליל. מחקרי תאומים, הוכיחו כי גם לגנים יש תפקיד חשוב בעיצוב התנהגות.

בשנות ה - 50 - 60 קמה התמרדות כנגד הממסד הפסיכיאטרי, שמתבונן על הצד האפל והפתולוגי של האדם. הטענה הייתה, כי הממסד הפסיכיאטרי פיתח בשנת 1952 את ה - DSM, ספר אבחנה הכולל 60 סוגים של פתולוגיות (הפרעות / דיספונקציות נפשיות) - לשם מטרות מסוימות. אדם הפונה לטיפול במסגרת ציבורית, יצטרך לעבור אבחון פסיכיאטרי כדי לזכות במימון הטיפול. במסגרת זו, הוא יזכה לאבחנה פתולוגית, (ע"י פסיכיאטר או פסיכולוג שעימו הוא ייפגש) כבעל "הפרעת אישיות" כל שהיא, גם אם פנייתו אינה על רקע פתולוגי - על מנת לקבל טיפול. הדבר יוצר תפקידים חדשים, היררכיות וכדומה. גישה זו, רואה אך ורק את "חצי הכוס הריקה" באישיותו ובמהותו של האדם.

לאחר מלחמת העולם השנייה, עלתה גישה דומיננטית שלישית והיא הפסיכולוגיה ההומניסטית, שדיברה על חיים אותנטיים, על יצירתיות, רצון להגשמה עצמית, אחריות ובחירה אישית. הפסיכולוגיה ההומניסטית, צמחה מגישה אקזיסטנציאליסטית (קיומית), גישה שעסקה בשאלת תכלית קיומו של האדם ובמשמעות החיים וטענה כי האדם איבד את דרכו ומאז הוא מתקיים בחוסר משמעות ותכלית.

עם הגישה האקזיסטנציאליסטית נמנים הפילוסופים:

סרן קירקגור (1855 - 1813) אשר טען כי לאדם יכולת לבחור את דרך חייו.

פרידריך ניטשה (1844 - 1900) אשר פיתח פילוסופיה רדיקלית שעוסקת במוסר, דת, פסיכולוגיה, תורת ההכרה, ההוויה והמטאפיזיקה וטען כי בזמן המודרני האלוהים מת והאדם המודרני נותר ללא מוסר שידריך אותו ומוות זה מביא את האדם להיות ניהליסט (אדם השולל ערכים ואמונה) וכי האד המודרני הינו אדם נטול מהות אובייקטיבית.

מרטין היידגר (1889 - 1976) שתחומי העניין שלו היו מטאפיזיקה ותורת ההכרה וטען כי הטכנולוגיה הינה חודרנית והיא יוצרת את האדם המודרני החלול ש"הרג" את האלוהים ומצא לו תחליף בדמות מדע ואידיאולוגיות גדולות.

ז'אן פול סארטר (1905 - 1980) אשר הטיל ספק בכל הקיים חוץ משתי דברים: האדם קיים והאדם הינו חופשי וטען כי האדם יוצר את מהותו וחייו הם פרי יצרתו עצמו, דרך מעשים, החלטות ואורח חיים. סארטר דחק באדם להיות חופשי ולבחור את חייו לפי ראות עיניו ולהבין כתוצאות מעשיו, הינם תוצאות מעשיו בלבד, ולא של "ישות עליונה נסתרת".

פורץ הדרך לגישת האקזיסטנציאליזם היה ויקטור פרנקל (1905 - 1997) רופא נוירולוג ופסיכיאטר שכתב בשנת 1946 את ספרו הנודע "האדם מחפש משמעות" בו הוא מתאר את גישתו הפסיכותרפית למציאת משמעות החיים. החשיבה האקזיסטנציאליסטית, היא חשיבה עתיקת יומין והיא התקיימה אלפי שנים בתרבויות המזרח הרחוק. גישה זו יצרה מהפכה בגישות הפסיכולוגיות הקודמות ואפשרה את פריחת הפסיכותרפיה ההומניסטית. הפסיכולוגים ההומניסטים שמו דגש על כך שלאנשים יש אפשרות בחירה חופשית ואחריות לבחור וכי האדם פועל לחיפוש אחר משמעות, יצירתיות וערכים. זוהי פסיכולוגיה השמה דגש על הפאן החיובי שבאדם ולא הפתולוגי והאפל.

"אני מאמין כי התכלית של חיינו היא חיפוש האושר. אין זה משנה אם האדם הינו דתי או לא, אם הוא מאמין בדת זו או אחרת, כולנו מחפשים משהו טוב יותר בחיים. לכן, מגמת חיינו היא להתקדם לקראת האושר". הדלאי לאמה

התיאורטיקנים המרכזיים בתחום הפסיכולוגיה ההומניסטית היו:

אברהם מאסלו, פסיכולוג חברתי (1908 - 1970) ותיאורטיקן מרכזי של הפסיכולוגיה ההומניסטית שטען כי האדם שואף להגשים את עצמו ולפתח את ה"עצמי" שלו, הכולל רגשות, מחשבות ותפיסות שלו בנוגע לעצמו ולסביבתו. טענה זו הוא הסביר באמצעות המודל שפיתח הנקרא "פירמידת הצרכים". במודל זה הוא מתאר את מקורות המוטיבציה האנושית, המקורות לשאיפה והגשמה עצמית.

קארל רוג'רס (1902 - 1987) שטען כי שורשן של הבעיות הנפשיות של האדם הוא בחוסר התאמה בין הרצוי למצוי - חוסר הלימה בין "העצמי האידיאלי", "העצמי", ו"העצמי בפועל" וכי חוסר התאמה זה ניתן למנוע באמצעות חינוך ודגש על קבלה בלתי מותנית ונכונות לקבל את תחושות האדם ורגשותיו כלגיטימיים. הפתרון ע"פ רוג'רס הוא הן בחינוך והן בטיפול הפסיכולוגי לאמפתיה וקבלה בלתי מותנית ובשנת הוא 1951 הוא פיתח שיטת טיפול הנקראת "טיפול מממוקד בלקוח".

אריך פרום (1980 - 1900) פסיכואנליטיקאי ופילוסוף יהודי ממוצא גרמני שטען כי מרבית התסכולים של האדם ובייחוד בעולם המודרני והטכנולוגי, נובעים מהניתוק שלו "מקשריו הראשוניים" אל החברה והביאו את האדם לתחושת אפסות, חוסר ביטחון, ניכור, ספקנות ובדידות. על כן, אין האדם מסוגל ליהנות מהחופש שיש לו והוא בורח מעצמו ומאחריות עצמית. כלומר, נוצר קונפליקט בין דרישות החברה (המטפחת יצרנות ותחרות) לבין צורכי האדם לאושר וצמיחה. את נימוקיו אלה הוא העלה בספרו הנודע "מנוס מחופש".

פריץ ולורה פרלס, בין מפתחי תיאורית הגשטלט אשר מחשיבים התנהגות באופן הוליסטי ומשפט המפתח של גישה זו היא: "השלם הוא יותר מסכום חלקיו". כלומר, פירוק תבנית כל שהיא לחלקיה אינה בהכרח מסייעת להבנת התבנית, על כן אין לפרק תהליכים מנטאליים למרכיבים וכי החוויה תלויה ביחסי הגומלין שבין אלמנטים ואיננה תוצר פשוט של צירופם יחדיו.

את יישומה של הפסיכולוגיה החיובית ניתן לראות בספר: Development Of The Character Strengths and Virtues הידוע כ - CSV, המזהה ומגדיר תכונות ומאפיינים פסיכולוגיים חיוביים בבני האדם. ספר ה - CSV נכתב כנגד ה - DSM, שהינו ספר הפסיכולוגיה הכללית המפרט את טווח ההפרעות הנפשיות הקיימות בבני האדם. חוקרי הפסיכולוגיה החיובית שהפנו תשומת לב רבה לחיפוש אחר תכונות ומאפיינים אישיותיים חיוביים, פנו למחקר יצירתי ולקחו על עצמם לקרוא כ - 200 מאמרים וחיבורים, מכל התרבויות והמסורות המוכרות בעולם (תנ"ך, תלמוד, אריסטו, קונפונציוס ורבים אחרים) אשר עוסקים במידות הטובות.

ממחקרם עלה, כי ישנה הסכמה אוניברסאלית לגבי קיומם של תכונות חיוביות, תכונות המובילות להגדלת האושר. החוקרים גיבשו אותן לשש סוגי תכונות חיוביות עיקריות, כאשר כל קבוצה אחת של תכונות, כוללת בתוכה מספר מאפיינים אישיותיים. כלומר, שישה תכונות עיקריות המורכבות מעשרים וארבעה מאפיינים אישיותיים, הנחשבים כאוניברסאליים - בכל מקום, בכל זמן ובכל תרבות.

התכונות החיוביות והמאפיינים האישיותיים הם:

חכמה וידע - יצירתיות ואהבת הלימוד (גמישות ופתיחות מחשבתית, יכולת לחשוב מחוץ לקופסא)

אומץ - גבורה, יושרה ודבקות במטרה (היכולת להתמודד עם פחד, כאב, איום או חוסר ודאות)

אנושיות - אהבה, טוב לב, אינטליגנציה חברתית

איפוק - סלחנות, חמלה, אמפתיה, ענווה, צניעות, שליטה עצמית וזהירות

צדק - יושר, אמת, כשרות מוסרית, הוגנות, מנהיגות ויכולת להשפיע על המוטיבציה של אנשים

התעלות - הכרת תודה, הודיה, היכולת לראות יופי בכל הקיים, רוחניות, תקווה והומור.

טענת חוקרי הפסיכולוגיה החיובית היא, שלרוב אין בני האדם מודעים לתכונות העוצמה והחוזק שלהם ואינם יודעים כיצד לנתב תכונות אלה נכונה ולכן הם מפתחים תסכול, חוסר מימוש עצמי ובמקרים הקיצוניים עקב כך גם דיספונקציות פיזיות ונפשיות. על כן, מטרת המטפל, העוסק בפסיכולוגיה החיובית היא לעזור לפרט לזהות בתוך עצמו תכונות המעצימות אותו ולהעניק לו כלים לדרך בה ידע לנתב תכונות אלה.

לסיכום, הפסיכולוגיה החיובית מתייחסת בצורה חיובית יותר לאופי האדם ומדגישה את חזקותיו ויכולותיו. הפסיכולוגיה החיובית, בשונה מהפסיכולוגיה הרגילה המשולה לרופא שמטפל באנשים שכבר חלו, שואפת לחזק את הבריאות הפסיכולוגית של הפרט בגישה של "רפואה מונעת" או "רפואה הוליסטית" (שמנסה למנוע את הבעיות עוד בטרם התרחשו) ואף לעזור לפרט להגיע למימוש והגשמה עצמית.
חרמנות פסיכולוג חברתי ניתוקים אמונה פסיכולוגיה רגילה משמעות יחסי מין תרבויות לטפל בהפרעות ענווה פילוסופיה מערבית חיוביות יתרון יתרונות פסיכולוג פסיכולוגיה פסיכולוגיה חיובית פסיכולוגיה קלאסית פסיכולוגיות פסיכולוגים
האם בכל דבר יש חיסרון ויתרון? האם תמיד יש חיסרון? האם תמיד יש יתרון? יתרון וחיסרון באופן יחסי, יתרון וחיסרון באופן מוחלט, האם יכול להיות רק יתרון? האם יכול להיות רק חיסרון? האם יכול להיות משהו שאין בו חיסרון?
האם בכל דבר יש חיסרון ויתרון? האם תמיד יש חיסרון? האם תמיד יש יתרון? יתרון וחיסרון באופן יחסי, יתרון וחיסרון באופן מוחלט, האם יכול להיות רק יתרון? האם יכול להיות רק חיסרון? האם יכול להיות משהו שאין בו חיסרון?
האם בכל דבר יש חיסרון ויתרון? האם תמיד יש חיסרון? האם תמיד יש יתרון? יתרון וחיסרון באופן יחסי, יתרון וחיסרון באופן מוחלט, האם יכול להיות רק יתרון? האם יכול להיות רק חיסרון? האם יכול להיות משהו שאין בו חיסרון? האם תמיד יש חיסרון ויתרון? כיצד כדאי להבין את היתרון והחיסרון? בהרצאה זו אליעד כהן עוסק בשאלה האם תמיד יש חיסרון ויתרון בכל דבר. האם כל סיטואציה מחייבת את השאלה אם יש לה יתרון או חיסרון, או שניתן למצוא מצבים שבהם יתרון או חיסרון אינם קיימים בכלל? השיחה מתפתחת לכדי דיון מעמיק על הבדל בין יתרון וחיסרון במובן היחסי והמוחלט. אליעד פותח בכך שמציג את הרעיון שהרבה אנשים טוענים כי בכל דבר יש יתרון וחיסרון. הוא שואל אם זה נכון תמיד, ובמה זה תלוי. הוא מציין שהבנת היתרון והחיסרון משתנה על פי זווית הראייה או המונחים שבהם אנו משתמשים. יש הבדל בין דיון על יתרון וחיסרון בהקשר מוחלט לבין דיון עליהם בהקשר יחסי. היתרון והחיסרון בהקשר יחסי מול מוחלט אם נבחן את היתרון והחיסרון ביחס לדברים ספציפיים, ייתכן שנראה שיש דברים שאין להם חיסרון כלל. לדוגמה, אם אדם רוצה למנוע את הקור ... שום חיסרון, התשובה היא שברוב המקרים מדובר בהתארגנות שגורמת להיבטים שליליים לא צפויים. האם כל עובד תמיד יש בו יתרון וחיסרון? בהמשך, אליעד מציין דוגמה בעולם העבודה, שממחישה את הנושא. הוא מדבר על עובד שממלא את כל הדרישות המוגדרות ... בהקשר זה, כי אין סיבה להתעקש שחייבים להיות חסרונות, אם הוא עומד בכל הדרישות בצורה מושלמת. לסיכום, המושג של יתרון וחיסרון משתנה לפי הצורך, המטרה, והזמן שבו אנו נמצאים. תלוי אם אנחנו מדברים על יתרון יחסי או מוחלט. חשוב לא לשכוח כי על פי ההיגיון המוחלט, תמיד יש לחיים גם צדדים חיוביים וגם שליליים, גם אם לא תמיד ניתן לראות אותם בצורה ברורה. מה ההבדל בין יתרון מוחלט ליתרון יחסי? האם תמיד יש חיסרון לכל יתרון? מהם יתרונות וחסרונות בעבודת צוות? האם כל בעיה מכילה פתרון שמביא יתרון וחיסרון?
קמפיין יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, קמפיין בעקבות משבר תקשורתי של המתחרים, קמפיין בידול ממתחרים במשבר תקשורתי, בידול מהמתחרים שלך, במה אתה יותר טוב מהמתחרים שלך? יתרון על המתחרים, ניצול משבר של המתחרים, להיות יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, מחיר יותר זול משל המתחרים, למכור במחיר הכי זול בשוק, קמפיין מחיר זול, קמפיין המחיר הכי זול, קמפיין לא יקר כמו המתחרים, קמפיין מחיר ביחס למתחרים, העלאת מחיר של המתחרים, מיתוג
קמפיין יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, קמפיין בעקבות משבר תקשורתי של המתחרים, קמפיין בידול ממתחרים במשבר תקשורתי, בידול מהמתחרים שלך, במה אתה יותר טוב מהמתחרים שלך? יתרון על המתחרים, ניצול משבר של המתחרים, להיות יותר זול מהמתחרים, יתרון של מחיר ביחס למתחרים, מחיר יותר זול משל המתחרים, למכור במחיר הכי זול בשוק, קמפיין מחיר זול, קמפיין המחיר ... מה היתרונות שלך ביחס למתחרה שלך, באופן כללי? האם יש לך עוד יתרונות חוץ ממחיר? אם אין לך שום יתרון חוץ ממחיר, נשאל: האם אתה מרוצה מזה שהיתרון שלך הוא המחיר הזול שלך? האם אתה מתכנן שיהיו לך יתרונות אחרים נוספים על פני המתחרה שלך? האם אתה מרוצה מזה שהלקוחות יחשבו שהיתרון שלך הוא רק המחיר שלך בלבד? אם כן, אז אולי כנראה כן יהיה הגיוני שתריץ קמפיין על המחיר שלך, ... אם יש לך עוד יתרונות נוספים ביחס למתחרה שלך, או אם אתה לא בטוח שהיית רוצה שהלקוחות שלך יחשבו שהיתרון היחיד שלך על פני המתחרה שלך, הוא המחיר שלך, הרי שבמקרה כזה, לא בטוח נכון שעדיף לך לדבר רק ... עושה קמפיין בידול מהמתחרה שלך, בפרט כאשר יש משבר עסקי למתחרה שלך, בגלל חיסרון שאין לך אותו ושאצלך הוא יתרון, הרי שצריך לשקול כל מקרה לגופו, מה האפשרויות שיש לך ומה האפשרות הכי טובה שיש לך, בקמפיין שאתה עושה ...
האם אפשר להיות מאושר? איך להרגיש רק טוב? יתרון בלי חיסרון, מהו אושר אמיתי? עולם שכולו טוב, הכל טוב תמיד, אך ורק אהבה, אך ורק אושר, רוצה להיות מאושר, איך להיות מאושר תמיד? חלק 1
האם אפשר להיות מאושר? איך להרגיש רק טוב? יתרון בלי חיסרון, מהו אושר אמיתי? עולם שכולו טוב, הכל טוב תמיד, אך ורק אהבה, אך ורק אושר, רוצה להיות מאושר, איך להיות מאושר תמיד? חלק 1
האם אפשר להיות מאושר? איך להרגיש רק טוב? יתרון בלי חיסרון, מהו אושר אמיתי? עולם שכולו טוב, הכל טוב תמיד, אך ורק אהבה, אך ורק אושר, רוצה להיות ... תמידי? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה מרכזית ועמוקה: האם ניתן בכלל להגיע למצב שבו האדם מרגיש רק טוב, יתרון ללא שום חיסרון? אליעד מפרק את הנושא באופן יסודי על ידי דוגמאות רבות והסברים מפורטים, כדי להמחיש עד כמה הנושא מורכב ועד כמה כל ניסיון להשגת יתרון מוחלט, ללא כל חיסרון, הוא בלתי אפשרי או לפחות בעייתי. מהו באמת יתרון ללא חיסרון והאם הוא אפשרי? אליעד מציג סיטואציה שבה אדם מבקש להשיג את התחושה הטובה ביותר האפשרית, למשל התחושה ... מה הוא רוצה כשהוא רוצה רק אושר? בהמשך, אליעד בוחן את מושג הרצון עצמו. כאשר אדם אומר שהוא רוצה יתרון ללא חיסרון, אליעד מבקש ממנו לבדוק האם הוא בכלל מבין לעומק את המושגים יתרון, חיסרון או אפילו רוצה. הוא מסביר שכדי להשיג את מה שהאדם טוען שהוא רוצה, עליו להבין במאה אחוז מה הוא רוצה, ובו זמנית, כדי לקבל יתרון מוחלט ללא חיסרון עליו לא לדעת כלל מהו חיסרון. כאן נוצרת סתירה פנימית עמוקה: כדי ליהנות מאושר מוחלט, חייבת ... אסור לו אפילו לדעת שיש מושג כזה חיסרון. מדוע תמיד קיים חיסרון, אפילו באושר אינסופי? אליעד מסביר שבעצם ההגדרה יתרון טמונה גם ההכרה בחיסרון. כל מצב של יתרון הוא בהשוואה למצב של חיסרון כלשהו, ולכן תמיד יהיה מצב יחסי בין השניים. אפילו אם אדם היה מגיע לתחושת ... הידיעה שיש חיסרון, או אפילו הפוטנציאל של חיסרון, כבר מהווה חיסרון בפני עצמו. לכן, אליעד טוען שכל ניסיון להשיג יתרון מוחלט מייצר תמיד סתירה פנימית, פרדוקס או פלונטר, כפי שהוא מכנה זאת. האם להבין שתמיד יש חיסרון זה סוף ... שהאדם עדיין יחפש פתרון למצב זה. מהי הדרך היחידה להשיג אושר מוחלט ללא חיסרון? אליעד טוען שהדרך היחידה להשיג יתרון ללא חיסרון היא להגיע למצב תודעתי שבו האדם לא יודע כלל מהו יתרון או חיסרון. במצב זה הוא אמנם מקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל ללא היכולת להגדיר את זה כיתרון או חיסרון. במילים אחרות, האושר המוחלט שאליו האדם שואף יהיה קיים רק במצב שבו האדם לא יודע או לא מסוגל להבחין בין יתרון לחיסרון, וכך הוא אינו סובל מחסרונות כלשהם, אבל גם לא מתייחס לדבר כיתרון. מדוע האדם לא מצליח להגיע למצב של יתרון מוחלט? אליעד מדגיש שכאשר האדם מתעקש לקבל יתרון ללא חיסרון, הוא בעצם שואל שאלה שמכניסה אותו למלכוד עצמי. כל רצון כזה הוא בעצמו החיסרון שממנו האדם סובל. ... אל עבר אושר מוחלט? ההמלצה של אליעד היא לבדוק שוב ושוב את ההנחות הבסיסיות שעליהן נשען הרצון של האדם ליתרון ללא חיסרון. הוא מציע לשאול שאלות כמו מה זה יתרון?, מה זה רצון?, מאיפה בא הרצון?, מהי המציאות שיצרה אותו?, ולהבין לעומק כל מושג. התהליך שהוא מציע הוא חקירה ... תקוע במעגל של חיסרון. רק אם הוא יגיע למצב שבו לא ידע כלל מהו אושר, מהו חיסרון או מהו יתרון, הוא יוכל להשתחרר מהחיפוש אחר אושר מוחלט ולחוות סוג של אושר טוטאלי שאינו תלוי בשום השוואה או הגדרה. זהו המצב הקרוב ביותר למה שהאדם מתכוון אליו כשהוא אומר יתרון ללא חיסרון. סיכום עיקרי התובנות מההרצאה: אי אפשר להרגיש יתרון ללא קיום כלשהו של חיסרון. עצם הרצון ביתרון מוחלט יוצר חיסרון. כדי לקבל אושר מוחלט, האדם חייב לא לדעת כלל מהו חיסרון. הדרך היחידה להתקרב לאושר מוחלט היא חקירה מתמדת של מושגי היסוד - יתרון, חיסרון ורצון. האדם נדרש להתקדם למצב של חוסר ידיעה מוחלטת ביחס למושגים האלו, כי שם נמצא השחרור האמיתי. איך אפשר להיות מאושר תמיד? מהו יתרון בלי חיסרון? למה תמיד יש חיסרון? איך להרגיש טוב כל הזמן? האם אפשר להשיג אושר מוחלט?
יתרונות וחסרונות בכל דבר, לחפש את הטוב שיש בכל דבר, לחפש את הרע שיש בכל דבר, חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, אזמרה לאלוהי בעודי, בכל דבר יש יתרון, בכל דבר יש חיסרון, אחדות ההפכים
יתרונות וחסרונות בכל דבר, לחפש את הטוב שיש בכל דבר, לחפש את הרע שיש בכל דבר, חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, אזמרה לאלוהי בעודי, בכל דבר יש יתרון, בכל דבר יש חיסרון, אחדות ההפכים
... שיש בכל דבר, לחפש את הרע שיש בכל דבר, חשיבה חיובית, חשיבה שלילית, אזמרה לאלוהי בעודי, בכל דבר יש יתרון, בכל דבר יש חיסרון, אחדות ההפכים איך אפשר להבין שכל דבר כולל יתרונות וחסרונות באותה מידה? הרעיון המרכזי שאליעד ... ויסודי, הוא יגיע למצב שהרשימה של היתרונות ושל החסרונות תהיה שווה בכמות ובאיכות. אליעד מסביר שלפני שאדם מתייחס למשהו כיתרון או חיסרון, הדבר הזה אינו באמת יתרון או חיסרון. הוא הופך לכזה רק כשהאדם מתחיל לפרש ולחשוב עליו בצורה חיובית או שלילית. למשל, אם מישהו חושב ... דבר טוב. אבל אם הוא יתחיל לבדוק את הדבר לעומק, הוא יגלה שיש מצבים שבהם דווקא להיות חולה הוא יתרון - למשל, כשהוא חולה, יש לו יותר זמן למנוחה או לחשבון נפש, ופחות לחץ מהעבודה. כשאדם מבין את היתרון שבלהיות חולה, הוא בעצם מוצא חיסרון מסוים בבריאות, כי עכשיו להיות בריא פירושו פחות מנוחה, ופחות זמן לעצמו. מה ... מתייחס לתפיסה שנקראת אחדות ההפכים, שמטרתה לגרום לאדם לראות שבסופו של דבר אין באמת הבדל בין טוב לרע, בין יתרון לחיסרון. הוא אומר שההבדלים שאנחנו רואים הם רק תפיסות יחסיות, והן אינן מוחלטות. אם אדם מצליח לראות כל יתרון כחיסרון ואת כל החסרונות כיתרונות, הוא למעשה מגיע לתפיסה של אחדות - מצב שבו הכל נראה אותו דבר, ואין ... בין מצבים טובים ורעים. אליעד מוסיף דוגמה נוספת: אם אדם מקבל סכום כסף גדול, הוא יכול לחשוב מיד שזה יתרון מובהק, אבל ברגע שהוא יבין שיש בכך גם חסרונות - כמו יצירת תלות או פחד לאבד את הכסף - הוא יבין שבעצם זה לא רק יתרון מוחלט. באותו אופן, אם הוא יראה חיסרון ברור, כמו כאב פיזי, הוא יוכל למצוא בו יתרון - למשל, שהוא מחזק אותו או הופך אותו לפחות מפונק. התהליך הוא סימטרי לחלוטין: כפי שאפשר לראות יתרונות בכל חיסרון, כך אפשר למצוא חסרונות בכל יתרון. אליעד מציין שכשאדם מבין לעומק את הנושא הזה, הוא למעשה משתחרר מהתלות הנפשית בטוב וברע, כי הכל הופך להיות שווה בעיניו. כיצד הופכים כל יתרון לחיסרון וכל חיסרון ליתרון? אליעד מסביר איך לבצע בפועל את התהליך של הפיכת היתרונות לחסרונות ולהפך. הוא נותן דוגמה של אדם שהוא חולה ומרגיש שזה רע. הוא מסביר לו שעליו לנסות לחפש מה טוב במצבו. האדם יגיד למשל שהיתרון בלהיות חולה הוא שיש לו זמן פנוי בבית לנוח. אבל אם האדם באמת מבין זאת, המשמעות היא שהוא תפס שיש חיסרון גם בלהיות בריא - כי כשהוא בריא אין לו זמן למנוחה. כך מתברר שכל יתרון שקיים במצב אחד, הוא בדיוק החיסרון שבמצב ההפוך לו. אליעד מדגיש שכדי להגיע למצב האיזון המלא, לא מספיק להבין ... אותה כמות יתרונות וחסרונות בכל דבר, אלא גם צריך להבין שכל היתרונות והחסרונות הם בדיוק אותם הדברים עצמם. כלומר, היתרון הוא בעצמו חיסרון, והחיסרון הוא בעצמו יתרון. רק כאשר האדם מגיע להבנה שאין שום דבר שהוא רק טוב או רק רע, אלא הכל הוא תמיד בו ... כל היתרונות והחסרונות שווים לחלוטין, באופן מלא וסופי, הוא עשוי להגיע לקושי חדש: אם הכל שווה לחלוטין ואין שום יתרון לדבר אחד על פני האחר, אז איך יחליט מה לעשות? מצד אחד זה קשה, כי אם אין הבדל - ... חיובי ושלילי? מהי אחדות ההפכים? למה בכל טוב יש רע ובכל רע יש טוב? אזמרה לאלוהי בעודי איך למצוא יתרון בכל חיסרון? איזון בין טוב לרע מהם היתרונות והחסרונות של כל דבר בחיים? ההרצאה עוסקת בתפיסה של יתרונות וחסרונות, ... מהם כיותר דומיננטי על פני השני. הרעיון המרכזי הוא שבסופו של דבר אין באמת הבדל בין טוב לרע, בין יתרון לחיסרון, וכל סיבה בעולם יכולה להיות מנותחת הן כיתרון והן כחיסרון. האלמנט הראשון בהרצאה מתמקד בהבנה שכל דבר בעולם מכיל כמות שווה של יתרונות וחסרונות. אם תכתוב את ... שבהיותו חולה, כמו זמן מנוחה בבית או אפשרות להתבונן ולהעריך את הבריאות יותר. בצורה זו, כל חיסרון יכול להסתיר יתרון, וההפך - כל יתרון מכיל בתוכו גם חיסרון. האם כל דבר בעולם באמת טוב או רע? אליעד מביא דוגמה שבה הוא מראה איך אם אדם מוצא משהו טוב בעולם, הוא יכול למצוא גם את הצדדים הרעים שבו. למשל, כסף יכול להיות יתרון מובהק, אבל הוא גם יכול להיות חיסרון, כי הוא יוצר תלות. אם מחפשים את הרע בתוך הדבר הטוב, רואים ...
סוד האושר, סוד הטוב והרע, סוד ההנאה, משחק הטוב והרע, אין יתרון בלי חיסרון, תמיד יש יתרון, תמיד יש חיסרון, איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? טוב ורע על פי הקבלה, איך להיות מאושר?
סוד האושר, סוד הטוב והרע, סוד ההנאה, משחק הטוב והרע, אין יתרון בלי חיסרון, תמיד יש יתרון, תמיד יש חיסרון, איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? טוב ורע על פי הקבלה, איך להיות מאושר?
סוד האושר, סוד הטוב והרע, סוד ההנאה, משחק הטוב והרע, אין יתרון בלי חיסרון, תמיד יש יתרון, תמיד יש חיסרון, איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? טוב ורע על פי הקבלה, איך להיות מאושר? האם ... סיבה מוקדמת של סבל או חיסרון. עם זאת, הוא מדגיש שיש לכך גם צד שני, שבו אפשר לסבול ללא יתרון מקדים, פשוט כי אלו שני צדדים של אותו מטבע. הוא מציין שבריאת העולם עצמה היא בדיוק המנגנון הזה - יצירת יתרון וחיסרון ללא תנאים מוקדמים. למעשה, אפשר ליהנות ממשהו בלי שבאמת רצית אותו, אך זה דורש מעבר לדרגת תודעה אחרת. ... מהחיים עצמם, אלא רק מדברים ספציפיים בתוכם. הפחד מהמוות הוא דוגמה לכך שהאדם חייב לחוות חיסרון מסוים כדי להרגיש יתרון. לכן, מבחינה מסוימת טוב שהאדם מפחד ממוות, משום שזה גורם לו ליהנות יותר מההרגשה שהוא חי. אליעד מדגים זאת ... תפחת. האם כדאי לייצר לעצמך רצונות חדשים? אליעד מציין שהאדם אכן מייצר לעצמו לעיתים חיסרונות בכוונה תחילה, כדי ליהנות מהיתרון שיגיע אחריהם. למשל, אדם יכול להימנע מאוכל כדי להגביר את ההנאה שלו מאכילה מאוחרת יותר. הוא מסביר שבחיי היומיום ... ואז ממילא זה אומר שאתה יכול להרגיש טוב מבלי שתרגיש רע ממקודם. בריאת העולם זה - בלי חיסרון נהיה יתרון וחיסרון, אז בגלל שבפנימי זה בלי חיסרון, אז ממילא אני יכול למלא את רצוני מבלי שבאמת רציתי. זה דברים ... אם אפשר להרגיש טוב מבלי שיהיה לך חיסרון, אז יש לזה גם את ההפך, שאתה יכול להרגיש רע ללא יתרון. אם אתה יכול ליהנות בלי תנאים אז אתה גם יכול לסבול בלי תנאים. אבל האמת היא שאני גם יכול ... שלא הבנתי את השאלה, אלא אני רוצה שאתה תבין מה שאלת. אל תלך לבקש יעוץ ממישהו שלא יודע מה הפיתרון לפני שאמרת לו מה היא הבעיה. שאלה: על איזה בעיה? אני גם צריך כלים כדי לבחון אותו. אליעד: כל ...
אושר, חיסרון תמידי, תמיד יש חיסרון, למה יש סבל? איך נוצר סבל? למה רע לי? איך להיות מאושר? שכל על אנושי, מעל השכל האנושי, מהות הסבל, להשתחרר מהסבל, מודעות עצמית
אושר, חיסרון תמידי, תמיד יש חיסרון, למה יש סבל? איך נוצר סבל? למה רע לי? איך להיות מאושר? שכל על אנושי, מעל השכל האנושי, מהות הסבל, להשתחרר מהסבל, מודעות עצמית
... הדברים כנפרדים, אתה חווה חיסרון. התפיסה הזו לא תמיד נראית כבעיה, אך היא הבסיס לכל תחושת חיסרון. האם יש יתרון בכל חוויית חיסרון? אחת התובנות המרכזיות היא שכשיש חיסרון, יש גם יתרון. כל חוויית חיסרון, כמו אני לא רוצה שולחן, היא גם חוויית אני רוצה משהו אחר. כל הגדרה, אפילו אם היא מלווה בתחושת חיסרון, מכילה גם יתרון: אתה יודע שהשולחן כאן, כלומר, יש משהו. כך, למעשה, כל חוויית חיסרון מכילה גם תחושת יתרון, שכן תמיד יש לנו משהו שמוגדר. מה הפתרון לחוויית החיסרון המתמדת? השלב הראשון הוא הכרה בכך שתמיד יש חיסרון, אך במקביל יש גם יתרון. אם אתה מבין את זה לעומק, אתה גם מבין שכל חוויית חיסרון היא תוצאה של המודעות שלך לנפרדות. אם ... רק כשנחזור לתודעה של אחדות, נוכל להשתחרר מההפרדה ומהחיסרון. מהות הסבל והחיסרון הפרדה כגורם לחיסרון מודעות עצמית ותחושת החיסרון יתרון בחיסרון אחדות מול נפרדות תודעת אין שכל כיצד להבין את חוויית החיסרון למה בכלל לשאול על חוויית חיסרון? שאלה: ... לכך שקיים שולחן, ובאותה נשימה אני מודע לכך שחסרים פה כל שאר הדברים שאינם שולחן?. האם תמיד יש גם יתרון בכל ידיעה? שאלה: דיברת על כך שתמיד יש חיסרון, אבל האם אין גם יתרון בכל ידיעה? תשובה: כן. אם תמיד יש חיסרון, פירושו שגם תמיד יש יתרון. בכל פעם שאתה אומר יש פה כוס, מעבר לזה שאתה מרגיש שחסר פה דבר אחר, אתה גם מרגיש שיש ... יודע או רואה. עצם הידיעה מייצרת תחושה של יש. לכן, אם תמיד יש חיסרון בכל הגדרה, גם תמיד יש יתרון בכל הגדרה. אי אפשר להגדיר משהו בלי שיהיה בו גם חיסרון וגם יתרון. מדוע לדעת פירושו להרגיש חיסרון? שאלה: למה עצם הידיעה פירושה בהכרח חיסרון? תשובה: מפני שכל ידיעה על דבר מסוים ... מבפנים. ההבנה העמוקה יכולה להפוך לחוויה שבה הגבולות מיטשטשים, או לחלופין, אתה מגיע לקבלה מלאה של עצם קיום החיסרון והיתרון בו - זמנית, בלי להיאבק בהם. האם אפשר להגיע לחוויה של אחדות מוחלטת? שאלה: מה זה בדיוק אומר להיות ... שאין פה רק מילים, אלא ממש תנועה נפשית של הפרדה, וכך להרגיש את אותה חוויית חיסרון וגם את חוויית היתרון שקיימת בכל ידיעה. מה המסר הסופי? שאלה: איך לסכם את כל מה שנאמר? תשובה: חוויית החיסרון איננה רק תחושה ... משהו - בהכרח אני מגדיר אותו כנפרד ממשהו אחר, ומכאן אני חווה חיסרון. מצד שני, בכל הגדרה יש גם יתרון: אני חווה שיש כאן דבר כלשהו שאני מזהה, וזה מוסיף לי תחושה של יש. לכן, אין מצב שבו אתה לא נהנה בכלל, כי בכל הגדרה יש יתרון, ואין מצב שאתה לא חסר בכלל, כי בכל הגדרה יש חיסרון. ככל שאתה מבין את העניין לעומק, כך יש ... לא שלם. אני רוצה להגיד שגם הפוך זה אותו הדבר. אם תמיד יש חיסרון, זה אומר שגם תמיד יש יתרון. אם כל חוויה היא חיסרון, אז גם כל חוויה היא יתרון. כרגע, אם חסר לך 100 שקל, אתה אומר חסר לי, אם מביאים לך 100 שקל, אתה אומר יש לי. אבל האמת היא שבכל דבר יש יתרון וחיסרון. גם אם יש לך 100 שקל אז חסר לך משהו אחר, אבל גם אם אין לך, אז גם זה שאתה יודע, אין לי, יש בזה יתרון. כל דבר שאתה יודע אותו, יש בו יתרון. אם אתה מבין שבכל דבר שאתה יודע יש חיסרון, כדי לדעת שיש פה שולחן, אתה צריך לדעת שחסר פה משהו, או שחסרים פה דברים חוץ מהשולחן. ואז זה אומר, שאם אתה יודע משהו בעצם יש לך גם יתרון. כלומר, שאין מצב בעולם שאתה לא נהנה ממנו. למשל אדם יגיד, ממה יש לי ליהנות? אם אתה יודע שיש פה שולחן, אז יש משהו שטוב לך. היתרון הוא, שאתה יודע שיש. מה שאני רוצה להגיד, שמי שמודע שתמיד יש חיסרון, הוא גם מודע גם שתמיד יש יתרון. חיסרון הכוונה, שאתה תמיד חווה שחסר, שזה אומר שאתה תמיד חווה שיש. תמיד יש חיסרון, זה בתנאי שאתה תמיד ... משהו, אתה צריך לחשוב שאתה רוצה את ההפך. שאלה: לא יכולה להיות לך בעיה, אם אתה לא יודע מה הפיתרון שלה. אליעד: להגיד, אני לא רוצה פה משהו, זה כמו להגיד, אני רוצה פה משהו אחר. אז אם לא ... שאני לא רעב. (בחיצוני זה לא אותו הדבר) אבל בפנימי, ברמה הכי תחתונה, אין לך מילוט, ההפך שלה זה הפיתרון המוחלט של כל הבעיות. למשל אם יש לך בעיה, אני רעב, אתה הופך את זה לאני שבע. אבל זה ... חיסרון, זה לא בגלל שאני חושב שיש מצב שבו אף פעם אין חיסרון, אלא בגלל שאני חושב שתמיד יש יתרון? אני לא רוצה את התמיד יש חיסרון, לא בגלל האין חיסרון, אלא בגלל היש תמיד יתרון. התמיד יש יתרון - זה בתוך השכל. אם אתה מוטרד מכך שתמיד יש גם יתרון וגם חיסרון, ואם אתה לא מוכן לקבל את זה, אז זה מהאין שכל. להגיד שאתה לא רוצה את החיסרון זה בגלל שאתה לא רוצה את היתרון, אבל להגיד שאני לא רוצה את היתרון והחיסרון, אלא רוצה אחד, זה רק בגלל שאתה מודע לאין שכל. שאלה: מה שיעורי הבית שלי? אליעד: כלום. שאלה: ...
טוב ורע, לקבל את הטוב, לקבל את הרע, לא להקצין, לדייק בעובדות, יתרונות וחסרונות, יתרון יחסי, יתרון מוחלט, חיסרון יחסי, חיסרון מוחלט, פרופורציה נכונה
טוב ורע, לקבל את הטוב, לקבל את הרע, לא להקצין, לדייק בעובדות, יתרונות וחסרונות, יתרון יחסי, יתרון מוחלט, חיסרון יחסי, חיסרון מוחלט, פרופורציה נכונה
טוב ורע, לקבל את הטוב, לקבל את הרע, לא להקצין, לדייק בעובדות, יתרונות וחסרונות, יתרון יחסי, יתרון מוחלט, חיסרון יחסי, חיסרון מוחלט, פרופורציה נכונה איך להתמודד נכון עם תחושות של טוב ורע בחיים? הרבה פעמים אנשים ...
בחירת מקצוע, בחירת קריירה, החלטה בלב שלם, קבלת החלטות, להיות שלם עם החלטה, יעוד בחיים, מטרה בחיים, יעוץ תעסוקתי, תמיד יש חיסרון, יתרון וחיסרון בכל דבר, תמיד יש יתרון, איך לקבל החלטה?
בחירת מקצוע, בחירת קריירה, החלטה בלב שלם, קבלת החלטות, להיות שלם עם החלטה, יעוד בחיים, מטרה בחיים, יעוץ תעסוקתי, תמיד יש חיסרון, יתרון וחיסרון בכל דבר, תמיד יש יתרון, איך לקבל החלטה?
... קריירה, החלטה בלב שלם, קבלת החלטות, להיות שלם עם החלטה, יעוד בחיים, מטרה בחיים, יעוץ תעסוקתי, תמיד יש חיסרון, יתרון וחיסרון בכל דבר, תמיד יש יתרון, איך לקבל החלטה? מהם הצעדים שצריך לנקוט כדי לבחור את הקריירה הנכונה? ההרצאה עוסקת בקבלת החלטות קריירה ובחירת מקצוע. ...
האם רצון זה רע? האם רצון זה טוב? האם רצון הוא חיסרון? חיסרון או יתרון, חיסרון או שלמות, אין הבדל בין חיסרון ליתרון, אין הבדל בין חיסרון לשלמות, בחירה חופשית מלאה, הכל קורה מעצמו
האם רצון זה רע? האם רצון זה טוב? האם רצון הוא חיסרון? חיסרון או יתרון, חיסרון או שלמות, אין הבדל בין חיסרון ליתרון, אין הבדל בין חיסרון לשלמות, בחירה חופשית מלאה, הכל קורה מעצמו
האם רצון זה רע? האם רצון זה טוב? האם רצון הוא חיסרון? חיסרון או יתרון, חיסרון או שלמות, אין הבדל בין חיסרון ליתרון, אין הבדל בין חיסרון לשלמות, בחירה חופשית מלאה, הכל קורה מעצמו האם רצון הוא טוב או רע? בשיחה, אליעד כהן מעלה דיון מעמיק בשאלה האם רצון הוא טוב או רע, והאם הרצון עצמו מהווה חיסרון או יתרון. הרעיון המרכזי הוא שהרצון נובע מתחושת חיסרון, שכן עצם העובדה שהאדם רוצה משהו, מעידה על כך שחסר לו אותו ... שאין הבדל מהותי בין חיסרון לשלמות. מבחינה לוגית פשוטה, חיסרון הוא ההפך משלמות. אולם ברמה העמוקה ביותר, ההבדל בין יתרון לחיסרון הוא אשלייתי. הוא מסביר שכל יתרון הוא סוג של חיסרון, משום שכל יתרון הוא יחסי ולא מוחלט, ולכן אינו יכול לספק שלמות אמיתית. אפילו אם לאדם יהיו כל היתרונות האפשריים בעולם, עדיין תחסר לו תחושת השלמות המוחלטת. לכן, יתרון וחיסרון הם למעשה אותו הדבר - שניהם אינם שלמות מוחלטת. כדי להמחיש זאת, אליעד מציג שאלות רטוריות: מה זה בעצם יש פה משהו או אין פה משהו? האם תחושת החיסרון והיתרון באמת אומרות משהו מהותי, או שהן בסך הכל פרשנות של האדם? הוא טוען שאם האדם יחקור לעומק, יגלה שהתחושות ... אינן אומרות כלום באופן מוחלט, ואם הן אינן אומרות דבר מוחלט, אין באמת הבדל בין תחושת חיסרון לשלמות או יתרון. מה קורה כאשר מבינים שאין הבדל בין יתרון לחיסרון? לפי אליעד, ברגע שהאדם מבין שאין הבדל אמיתי בין יתרון לחיסרון, בין שלמות לחוסר, החיים ממשיכים כפי שהיו, אך הגישה הפנימית משתנה לגמרי. האדם ממשיך לחוות רצונות, חסרונות, ושאיפות, אך הם כבר אינם נתפסים כסבל או בעיה. האדם יודע שהחיסרון והיתרון אינם בעלי משמעות אמיתית, ולכן אינו סובל בגלל הרצונות שלו. התחושה של חסר משהו קיימת רק באופן יחסי, ובתוך ... קורית מאליה, ללא בחירה אמיתית. סיכום הנקודות המרכזיות: רצון הוא תחושת חיסרון שמובילה לסבל. אין הבדל מהותי בין חיסרון ליתרון או שלמות. יתרון הוא תמיד יחסי ולכן אינו יכול לספק שלמות אמיתית. כאשר מבינים שאין הבדל בין חיסרון לשלמות, החיים ממשיכים רגיל ...
לצאת מהמטריקס, להרגיש טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון, איך נוצרות מחשבות? איך לשלוט במחשבות? איך לשלוט ברגשות? לשלוט במציאות, להיות רק מאושר, לא לסבול בכלל
לצאת מהמטריקס, להרגיש טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון, איך נוצרות מחשבות? איך לשלוט במחשבות? איך לשלוט ברגשות? לשלוט במציאות, להיות רק מאושר, לא לסבול בכלל
לצאת מהמטריקס, להרגיש טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון, איך נוצרות מחשבות? איך לשלוט במחשבות? איך לשלוט ברגשות? לשלוט במציאות, להיות רק מאושר, לא לסבול בכלל איך אפשר להרגיש טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון? כדי להבין איך להרגיש טוב בלי רע, יתרון בלי חיסרון, אליעד כהן מסביר שעלינו תחילה להבין את מקור המחשבות והרגשות שלנו, ומה גורם לנו להרגיש אותם בכלל. ... תוצאה של תפיסה שלנו לגבי המציאות. למשל, אם אנחנו חושבים שיש הבדל בין יש לאין, זה יוצר לנו תפיסת יתרון וחיסרון. למשל, כשאדם מרגיש שחסר לו משהו, הוא מגדיר אין ואז מרגיש רע, או כשיש לו משהו, הוא מגדיר ... יותר, אבל אז אליעד מדגים שיש פה בעיה עמוקה יותר: אם האדם ישלוט בכל וידע הכל מראש, כל תחושת היתרון שלו תיעלם, כי לא יהיה לו שום חיסרון. אליעד משתמש בדוגמה פשוטה: נניח שיש מישהו שכל יום נותן לך ... רוצה לשלוט במציאות, אבל מצד שני, אם הוא ישלוט במציאות באופן מלא, לא יהיה לו שום משחק או שום יתרון, ואז זה יחזיר אותו לנקודת ההתחלה, לאותה מציאות מוגבלת שבה הוא נמצא עכשיו. האם שליטה במציאות באמת תביא לאושר ... תהיה לאדם שליטה מלאה, אז לא יהיה לו יותר שום דבר חדש להשיג או לרצות. הוא יאבד את תחושת היתרון, את תחושת ההתקדמות וההתפתחות. זה יחזיר אותו לאותה נקודה שבה הוא נמצא כעת - שיש יתרון וחיסרון. האדם בסוף יצטרך ליצור שוב מצב דומה למצב הקיים כרגע, שבו חלק מהדברים הוא שולט וחלק לא, חלק ... את כל הכוח, הוא היה יוצר אותה בדיוק כמו שהיא? התשובה שאליעד מציע היא שיש מניפולציה עמוקה של תפיסת יתרון וחיסרון. האדם לכוד בהרגשה שהוא צריך יתרון כדי להרגיש טוב, אבל מצד שני, אי אפשר יתרון בלי חיסרון. אם לא יהיה חיסרון, היתרון יאבד משמעות. האדם רוצה מצב שאין בו חיסרון בכלל, אבל כזה מצב לא יכול באמת להתקיים במסגרת המשחק שהוא ... שאליעד מציע לבחון לעומק היא מי אמר בכלל שצריך להיות הבדל בין יש לאין? כל המשחק הזה של חיסרון ויתרון, טוב ורע, נובע רק מההנחה הזו. אם האדם יעז לשאול את השאלה הזו ולבדוק אותה לעומק, הוא יוכל לפרוץ ... ואם הוא יהיה מוכן לשאול זאת וללכת עד הסוף עם השאלה, הוא יוכל להשתחרר מכל אילוץ, שליטה, חיסרון או יתרון. הוא יחווה מציאות שבה אין שום כפייה או הגבלה, וזו למעשה המשמעות האמיתית של לצאת מהמטריקס. אליעד מבהיר שבסופו ... יהיה מוכן לכך, הוא באמת יוכל להשתחרר ולחוות את מה שהוא מחפש - תחושת שלמות מוחלטת ללא תלות בחיסרון ויתרון. איך לשלוט במחשבות? האם אפשר להיות מאושר תמיד? לצאת מהמטריקס למה אנשים לא מרוצים מהמציאות? איך להרגיש טוב בלי ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יתרון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יתרון, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? דיכאון? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יתרון, איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשפר את הזיכרון? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך למצוא זוגיות? איך לקבל החלטות? איך לעשות יותר כסף? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בזוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך להיות מאושר ושמח? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש משמעות לחיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם הכל אפשרי? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
מה זה להיות עשיר? שיבולת שועל האם כדאי להפסיק לפחד? מרגיש בנוח לא להרגיש טוב ליצור קרבה פחד להיות עיוור למה כל הפחדים בגלל אמונה? לבנות ביטחון עצמי לאהוב את עצמך בלי שום סיבה לגרום לאנשים לאהוב אותי רע לאהוב את החיים אושר לא תלוי בכסף להיות מאושר בקלות בן זוג קנאי לצאת עם האקסית של חבר לקוח קיבל החלטה שגויה להיצמד להחלטה שלך איך להתמודד עם קושי? התמודדות עם קושי להחליט התמדה או לעשות שינוי הצלחה ללא בגרות איך לשדר ללקוח שאתה מקצועי? איש מכירות לא מוכר בצורה נכונה ללמד את הילד שלך לחשוב טראומה לילדים להדחיק בתת מודע בהמה רוחנית להתמודד עם הפרעת אישיות איך סכיזופרן חושב? איך לנקום באקסים? איך לגרום לאקסים להתגעגע? תוכנית אימונים בחדר כושר פול אובר בשכיבה רבי נחמן מברסלב האמין באלוהים למה דתיים לא מאמינים באלוהים? איך לשמור על ההארה? לשמור על ההארה למה להיות אלוהים? המלצה על הספר להיות אלוהים לעשות כסף באומנות האם אפשר לעשות כסף בלי לעבוד? מה משמעות החיים? תכלית החיים והמוות ביקורות שליליות של לקוחות מה זה מאזן קלורי חיובי? בחירה חופשית על הכל תחושה של בחירה חופשית אבולוציה או בריאה מי מנהל את העולם? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן עסקי, מטפל אישי, מאמן אישי לביטחון עצמי בנושא יתרון - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 23:07:54 - wesi4