ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה טבע ✔פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 1 ✔מה יילד יום? הרהורים על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 1
מה יילד יום?

הרהורים על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת

אבשלום אליצור ושחר דולב

תקציר: כל קביעה לפיה הזמן זורם מובילה לסתירה עצמית. לכן אין להיבט הדינמי של הזמן כל ביטוי בחוקי הפיזיקה. מצד שני, הפיזיקה המודרנית עצמה אינה נקייה מסתירות. מאמר זה מבאר כמה אפקטים ידועים מתורות היחסות, הקוונטים והתרמודינמיקה, המצביעים על פרדוקסים שטרם נפתרו. על פרדוקסים אלה נתמכת הטענה שהיא כיום דעת מיעוט, לפיה מעבר הזמן הוא תופעה אמיתית שכל תיאוריה פיזיקלית בעתיד תצטרך להביא בחשבון.

Any statement about times apparent passage leads to self - contradiction, hence this aspect of time is absent in physics formalism. However, modern physics itself is riddled with contradictions. This article explains some well - known effects from relativity theory, quantum mechanics and thermodynamics, which point at some unresolved paradoxes. These paradoxes support the non - mainstream view, according to which times passage is a real phenomenon, which every future physical theory will have to take into account.

מבוא

"בזבזתי את הזמן, ועכשיו הזמן מבזבז אותי! "

המילים המצמררות האלה ששם שייקספיר בפי המלך ריצ'רד השני מזכירות לכולנו את הצד הקודר של הזמן בחיינו: שגיאות גורליות שלא ניתן לתקנן, אנשים יקרים שמתו והזדמנויות שהוחמצו. הזמן הוא מצרך יקר, ובכל זאת יש אנשים המתייחסים אליו בקלות - דעת. וכשהם מתעוררים אל המציאות, היקיצה היא מכאיבה. כהד לשייקספיר עונה המלחין הצרפתי ברליוז: "הזמן הוא מורה טוב, אבל הוא הורג את תלמידיו. "

מצד שני, קשה שלא לרחם על אלה שכל חייהם עוברים בהצצה בלתי - פוסקת בשעון ומפסידים את הצד היפה של הזמן: את הלידות החדשות, את חסד השנים המוסיפות חוכמה וניסיון חיים, ואפילו את האפשרות סתם "להסתלבט" בלי לחשוב על הזמן. בזיכרון עולה עתה משפט ברוח מנוגדת: אמירתו השובבה של ג'ון לנון "זמן שנהנית לבזבז, לא בוזבז. "

אנחנו, לפיכך, מקדישים לא מעט זמן להבנת הזמן. מזה שנים רבות שאנו מסתובבים סביבו, כחתולים סביב כד חלב סגור, בניסיון לפתור כמה חידות הקשורות בו. גייסנו את תורות היחסות, הקוונטים, התרמודינמיקה והקוסמולוגיה, ומהן למדנו לשאול כמה שאלות חדשות וגם מצאנו דבר או שניים, ואחרי שהצגנו אותם בכמה כינוסים בינלאומיים וקיבלנו לפעמים שבחים ולפעמים ההיפך (ובכינוס אחד, שהיה פה בירושלים, אפילו צעקות!), הגענו למסקנה שיש משהו בדברינו. מעט ממה שהעלינו ננסה לתאר במאמר זה.

א. הזמן לעומת החלל.

מהי תכונתו הבולטת ביותר של הזמן? התשובה ברורה: הזמן עובר, זורם, רץ, אי - אפשר להישאר ברגע אחד בזמן ובוודאי שאי - אפשר ללכת אחורנית בזמן. בכך שונה הזמן בבירור מהחלל: בכל אחד מממדי החלל, יכולים אנו להישאר באותו מקום או לנוע, קדימה או אחורה, לפי בחירתנו. לא כך בנוגע לזמן: הזמן, פשוט, בורח לנו כל הזמן.

והנה, בהיגד הכל - כך הגיוני הזה הזה יש פגם לוגי אחד קטן: הוא מופרך. הזמן, מעצם הגדרתו, לא יכול לעבור, לא לזרום ולא לברוח. כי מה מובנם של כל מושגי התנועה האלה? "תנועה" פירושה להיות במקום אחד בזמן אחד ובמקום אחר בזמן אחר. אם אדם אומר שנסע מביתו אל בית סבתו, כוונת הדברים היא שברגע מסוים היה בביתו, ברגע אחר בבית סבתו, ובכל רגע של זמן נסיעתו היה במקום אחר בין שני הבתים. הזמן על רגעיו, כמו החלל על המטרים שלו, הוא המודד את התנועה. וכאן הבעיה: אם נרצה לומר שהזמן עבר / זרם / ברח לגבי אותו אדם, הרי בהתאם להגדרה לעיל נצטרך לומר שהזמן היה במקום אחד בזמן אחד ובמקום אחר בזמן אחר, וזו כמובן שטות. נסו לחשוב, למשל, על השאלה "באיזו מהירות זרם הזמן, " ותראו איך אתם מסתבכים. לשם כך תצטרכו להניח את קיומו של מין זמן - על, שלפי אותו היגיון גם הוא יצריך זמן - על משלו, וכך הלאה בחד - גדיא אין סופי.

לא נצא מהתסבוכת גם אם נאמר שאנו עצמנו נעים בזמן, שכן אז פירוש הדבר יהיה שהזמן עצמו הוא ממד חלל כלשהו שעליו אנו נעים, ושוב תישאל השאלה: באיזו מהירות נעים אנו על ציר הזמן? ושוב נזדקק לממד זמן נוסף וכך לא יהיה לדבר סוף.

והנה, הפיזיקה עושה דבר פשוט עם מעבר הזמן: היא מתעלמת ממנו. לשווא נחפש באיזה חוק מחוקיה התייחסות כלשהי למעבר הזמן. כל מה שנותנים לנו חוקי הפיזיקה הוא כללֵי התאמה: אם נתונה מערכת מסוימת, ונתונים תנאי ההתחלה שלה, נוכל לומר מה יהיה מצב המערכת בכל רגע ורגע. אבל בכך אין שום רמז שהזמן זורם. קל להמחיש זאת בדוגמה של מפה גיאוגרפית. המפה נותנת לנו התאמה בין קווי האורך או הרוחב של אזורים מסוימים לבין הגובה שלהם מעל פני הים. כך למשל, בישראל, ככל שננוע מזרחה, נמצא את עצמנו במקום יותר ויותר גבוה מעל פני הים ואחר כך יותר ויותר נמוך, עד שנגיע אל הבקעה. אין כאן שום טענה שהארץ "עולה" או "יורדת. " גובה הארץ קבוע בכל מקום. הוא "משתנה" רק כשעוברים ממקום למקום. בדיוק באופן זה, הפיזיקה איננה אומרת לנו שום דבר על תנועתו של הזמן אלא רק על ההתאמה בין רגעי הזמן לבין מצבים פיזיקליים שונים. אם ידוע לנו, למשל, הגובה שבו נמצאת אבן מעל לקרקע ברגע שנעזוב אותה נוכל לדעת היכן תימצא האבן בכל רגע נתון:

במקום h0 נציב את הגובה ההתחלתי, במקום g נציב את התאוצה הנגרמת ע"י הכבידה (9. 8 מטר לשנייה בכדור הארץ), במקום t נציב את השנייה בה אנחנו רוצים לדעת היכן האבן ואז נכפיל את המספר הזה בעצמו. כל שנותר הוא לחלק את כל התוצאה לחצי ואז יתקבל הגובה בו תהיה האבן באותה שנייה. יש לנו, אם כן, שורה של נקודות גובה בהן נמצאת האבן בכל נקודה בזמן. אבל במשוואה זו, כמו בכל שאר משוואות הפיזיקה, אין שום רמז לכך שהזמן עצמו זורם!

כך נוצרת סתירה מהותית בין החוק הפיזיקלי לבין חווייתנו בכל רגע. החוויה אומרת "המצבים השונים של האבן מופיעים ונעלמים בזה אחר זה" ועל כך עונה הפיזיקה: "בחוקים שלי אין זכר להופעה ולהיעלמות הזאת של המצבים. מבחינתי כל הרגעים קיימים יחד ולכל רגע המצב שלו, ממש כמו שכל המקומות במפה קיימים יחד, ובכל מקום קיים הגובה שלו. "

ב. איך הזמן הפך בתורת היחסות לממד

בצר לנו, נפנה אל המהפכה המדעית האדירה ביותר שחלה בהבנת הזמן, תורת היחסות. כאן תלך בעייתנו ותחריף. המחיר שתובעת תורת היחסות מהשכל הישר בנושא מעבר הזמן גבוה הרבה יותר מההתעלמות שנוהגת בו הפיזיקה הקלאסית. נקדים ונאמר שדווקא איינשטיין, בניגוד לפיזיקאים רבים, הודה שהמחיר הזה שתובעת תורת היחסות הוא מכאיב במיוחד, אבל לא הציע לכך פיתרון.

לא כאן המקום להציג את עיקרי תורת היחסות הפרטית - עשינו זאת במקום אחר - ולכן נציג רק את מסקנתה הנוגעת ביותר לענייננו: הזמן, לצד ממדי החלל, הוא הממד הרביעי של היקום.

כדי להסביר כיצד זמן וחלל שלובים ללא - הפרד בתורת היחסות, עלינו להסביר כאן מהו מרחב מינקובסקי, ותחילה נספר משהו על האיש שעל שמו קרוי מרחב זה. הרמן מינקובסקי היה מתמטיקאי ב - ETH בציריך בתחילת המאה העשרים, והוא לא רווה נחת מאחד הסטודנטים שלו שנראה לו עצלן גדול, וששמו היה במקרה אלברט איינשטיין. עברו שנים ומינקובסקי שמע שאותו עצלן פיתח תורה ששמה תורת היחסות. מינקובסקי התלהב מאוד מהתורה החדשה וחיש - מהר מצא דרך לייצגה באופן גיאומטרי. תארו לעצמכם, אמר, עולם דו - ממדי, רק אורך ורוחב, שהממד השלישי, הגובה, הוא לגביו הזמן. בעולם כזה, "העתיד" פירושו "למעלה" ו"העבר" פירושו "למטה, " וה"עכשיו" הוא רק חתך דו - ממדי דק של העולם התלת - ממדי. כל נקודה בעולם שטוח זה היא בעצם קו בממד השלישי, המתמשך מהעבר אל העתיד. קו זה נקרא "קו - העולם" של הנקודה. אם כן, נקודה בעולם הדו - ממדי היא קו בעולם התלת - ממדי, וצורות דו - ממדיות כעיגול ומשולש הן יריעות תלת - ממדיות בצורת גליל ומנסרה, וגם צורות תלת - ממדיות אלה מתמשכות מהעבר אל העתיד.

עד כאן המשל, ועכשיו לנמשל. גם ביקום שלנו, אמר מינקובסקי, החלל התלת - ממדי שלנו הוא רק חתך מתוך מרחב ארבע - ממדי הקרוי חלל - זמן. כל הצורות התלת - ממדיות שאנו רואים בעולמנו הן בעצם גופים ארבע - ממדיים, שהם קווי - העולם המתמשכים בחלל - זמן מן העבר אל העתיד. השיפועים והעיקומים של קווי - העולם האלה מתארים את התנועות והתאוצות של העצמים בזמנים השונים.

אם נשוב לנקודה, ניתן לראות שקו - העולם שלה מכיל את ההיסטוריה שלה: אם בשעה 9: 00 הקו מתעקם לימין ואחר כך מתיישר, פירוש הדבר שהנקודה נעה ימינה מהשעה 9: 00 עד 10: 00 ואחר כך נעצרה, ובשעה 11: 00 החלה הנקודה לנוע חזרה למקומה הקודם. בשיטה זו נוכל לתאר, למשל, את מסעו בן ארבע השעות של אדם מתל - אביב לחיפה ובחזרה (תמונה 1).

תמונה 1

בתמונה 1 השמטנו לצורך הפשטות שניים מתוך שלושת ממדי החלל. החלל כולו מיוצג אם כן ע"י ציר יחיד, אופקי, ואת הזמן מייצג הציר הניצב. לייצוג כזה של החלל - זמן הארבע ממדי בדיאגרמה דו - ממדית קוראים דיאגרמת מינקובסקי. כל זה פשוט ואפילו משעמם.

מבחינת תורת היחסות מתחילים העניינים להתחמם כשמדובר בכמה צופים הנעים במהירויות שונות. בתמונה 2 מיוצגים שלושה צופים. הקו הישר מימין הוא קו - העולם של ראובן, העומד כל הזמן במקומו. שני הקווים משמאל הם קווי - העולם של שמעון ולוי, ומהם ברור ששמעון נע ימינה ולוי נע שמאלה. אפשר גם לראות שבשלב מסוים חלפו שמעון ולוי זה על פני זה.

תמונה 2

נקל לראות כי במרחב מינקובסקי אין זכר לזרימת הזמן: כל הרגעים קיימים יחד. בתמונה 1 ראינו את כל הרגעים בזמן נסיעתו של צופה אחד, וכל רגע קיים לצד הרגעים האחרים מ"למטה" עד "למעלה. " לו שרטטנו את כל קו - העולם המפותל של ראובן המייצג את נדודיו בימי חייו היינו רואים את כל הרגעים בחייו - ראובן התינוק, הילד והנער לצד ראובן הבוגר, הקשיש והישיש - קיימים יחד לאורך הקו המפותל ממש כשם שכל המקומות קיימים מבחינתנו יחד.

תאמרו: לא ייתכן! הרי ברור שיש רגע מיוחד הקרוי "עכשיו. " זו בדיוק הבעיה: במרחב מינקובסקי אין שום רגע מיוחס. אם יהיה רגע כזה, העובר על פני הזמן מהעבר לעתיד (כמו שאומר השעון הטלפוני: השעה שש... השעה שש ודקה... השעה שש ושתי דקות... וכו'), נסתבך שוב בפרדוקסים בהם נתקלנו קודם: באיזו מהירות עובר ה"עכשיו" על פני הזמן? הפיזיקה הקלאסית, כזכור, התעלמה מה"עכשיו, " והנה באה היחסות ועושה את ה"עכשיו" עוד יותר בעייתי: יש הרבה "עכשיו"ים.

הנה שאלה הנראית פשוטה: מה עושה ראובן "עכשיו"? תשובת היחסות היא: תלוי מי שואל ובאיזו מהירות הוא נמצא. הנה תמונה 3: מבחינתו של ראובן, הנמצא במנוחה, מושג ה"עכשיו" הוא פשוט: המישור האופקי החותך את קו - העולם שלו, נאמר, בשעה 00: 00 בראשון לינואר 2000, מייצג את כל האירועים ביקום המתרחשים, מבחינתו, "באותו רגע. " אבל כשאנו דנים בשמעון ולוי, הנמצאים הרחק משם בתנועה, אומרת היחסות משהו מוזר: ה"עכשיו" של כל צופה - הקו המקווקו בתמונה - הוטה באלכסון בהתאם למהירותו.

(במאמר מוסגר, למרות שאיננו מסבירים כאן את יסודות תורת היחסות אלא רק כמה ממסקנותיה הרלוונטיות, נזכיר מהי הנחת - היסוד הייחודית של התורה שממנה נובעות מסקנות אלה: מהירות האור קבועה לכל הצופים. כלומר, אם תמדדו את מהירותה של קרן - אור בעודכם עומדים, או בורחים מפניה, או רודפים אחריה - תמיד תקבלו 300, 000 ק"מ בשנייה. כדי לעמוד בדרישה מטורפת זו של איינשטיין, נאלץ הטבע ליצור את כל עיוותי החלל והזמן שיתוארו להלן. את הדרך בה נובעות המסקנות מהנחה זו לכו ולמדו בעצמכם).

נשוב אם כן לרגע בו חולפים שמעון ולוי זה על פני זה. כדי שהפרדוקס יהיה מורגש נניח ששניהם נעים במהירויות הקרובות למהירות האור - כי במהירויות אלה נעשים האפקטים של היחסות מורגשים - וכי שניהם נמצאים במרחק הרבה מיליוני קילומטרים מראובן (תמונה 3). נשאל את שניהם באותו רגע: "מה עושה ראובן עכשיו? " על פי ההיגיון היחסותי, ישיב שמעון: ראובן יושב עכשיו על ספסל בבית - אבות עם חבריו הזקנים, שותה תה ומפליג בדיבורים על מחושיו. ואילו לוי יאמר: לא, ראובן יושב עכשיו עם מוצץ בעגלה בה מובילה אותו אמו לפעוטון! אם כן, בחיי ראובן - ובחיי כל אחד מאתנו - יש אינספור רגעים ובהם אינספור מצבים, מינקות עד זקנה, ועל פי תורת היחסות כולם אמיתיים באותה מידה כי כל אחד מהם הוא "עכשיו" לגבי צופה כלשהו, איפושהו מתישהו.

תמונה 3

נו באמת, אתם אומרים, אלה סתם התפלספויות. אבל תורת היחסות מבטיחה - ומקיימת - שאם אכן ינועו עצמים במהירויות קרובות - אור, אכן תתגלינה תוצאות ממשיות של שינויי הזמן שתוארו לעיל. הנה נפשט את המקרה הקודם ונסתפק רק בשני צופים: ראובן נשאר גם הפעם במצב מנוחה ואילו שמעון מתרחק ממנו תחילה ואחר - כך שב אליו במהירות קרובת - אור (תמונה 4).

* פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 2.
חדשות סטודנט התנגדות מחיר שיטה קיום למכור מוצר יקר מיוחד רגע אחד למכור מוצרים יקרים איך למכור מוצר יקר שכל טבע פיזיקה פילוסופיה
טבע האדם, מהו טבע האדם? האם האדם טוב מטבעו? האם האדם רע מטבעו? האם האדם הוא טוב מיסודו? האם האדם הוא רע מיסודו? מהו טבעו של האדם? האם יצר לב האדם רע מנעוריו? האם טבע האדם טוב מיסודו? האם טבע האדם רע מיסודו? אופי האדם
טבע האדם, מהו טבע האדם? האם האדם טוב מטבעו? האם האדם רע מטבעו? האם האדם הוא טוב מיסודו? האם האדם הוא רע מיסודו? מהו טבעו של האדם? האם יצר לב האדם רע מנעוריו? האם טבע האדם טוב מיסודו? האם טבע האדם רע מיסודו? אופי האדם
טבע האדם, מהו טבע האדם? האם האדם טוב מטבעו? האם האדם רע מטבעו? האם האדם הוא טוב מיסודו? האם האדם הוא רע מיסודו? מהו טבעו של האדם? האם יצר לב האדם רע מנעוריו? האם טבע האדם טוב מיסודו? האם טבע האדם רע מיסודו? אופי האדם מהו טבע האדם? האם האדם טוב מטבעו או רע מטבעו? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בטבעו של האדם, בשאלות כמו: האם האדם טוב מטבעו? האם הוא רע מטבעו? השאלות נוגעות באופי האדם ובתפיסות השונות לגבי טבעו, ומבוססות על רעיונות דתיים, פילוסופיים ופסיכולוגיים. במהלך ההרצאה, אליעד מתאר את תחום השאלה הרחבה של טבע האדם, ומדבר על רעיונות שונים שנוגעים לטבע האדם על פי השקפות עולם שונות. הוא מציין את ההשקפה המקובלת בתנך, לפיה יצר לב האדם רע מנעוריו, כלומר, שהאדם נולד רע. השאלה המרכזית היא האם זה נכון, והאם ניתן להבין את טבע האדם בהיבט זה. האם תינוקות משדרים טוב או רע? לאחר מכן, אליעד פונה לשאלות מורכבות יותר, כמו: איך אפשר לדעת אם אדם טוב או רע מטבעו? הוא מציע לבחון את התנהגותם של תינוקות. אליעד שואל מה תינוק רוצה, ומציין שהתינוק מתחיל מיד להראות את רצונותיו, לצעוק ולהשתולל. הוא טוען, כי בתור תינוק, האדם לא חושב ... את צרכיהם האישיים. האם האדם חושב על טובתו האישית או על טובת אחרים? ההרצאה ממשיכה להציג את הרעיון, שהאדם לא בהכרח יחשוב על טובת אחרים, אלא קודם כל על טובתו האישית. זהו טבע האדם: הוא יפעל מתוך רצון למלא את צרכיו האישיים, ולעיתים יפגע באחרים בכך. עם זאת, אליעד מציין שגם כאשר אדם חושב רק על טובתו האישית, הוא עשוי לעשות טוב לאחרים, למשל אם הוא לא לוקח משהו שהוא לא צריך. האם המציאות והאלוהים טובים או רעים? אליעד מחבר את הדיון על טבע האדם לשאלות כלליות יותר על אלוהים והמציאות. הוא מציין שברוב הדתות יש תפיסה שאלוהים הוא טוב, אך בפועל אליעד טוען כי אלוהים הוא לא טוב ולא רע - הוא עושה מה שבא לו, ... אלא עם רצון למלא את צרכיו האישיים, והוא לא חושב על טוב או רע כלפי אחרים באופן מודע. הוא רק רוצה את מה שהוא רוצה, ללא מחשבה על ההשפעה על אחרים. האם יש השפעה לסביבה על טבע האדם? בהמשך, אליעד מדבר על השפעת הסביבה על האדם. הוא טוען כי אדם נולד עם רצונותיו האישיים, ועם הזמן הוא לומד את הערכים המוסריים של החברה. הוא גם מציין את ההשפעה ... נולד עם הפרעות נפשיות במובן של הרצון למלא את צרכיו האישיים, ורק מאוחר יותר, החברה והסביבה מחדירים לו תפיסות מוסריות של טוב ורע. לפיכך, לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי אם טבע האדם טוב או רע, כי הכל תלוי במה שמלמדים אותו ומה שהוא חווה בסביבה שבה הוא חי. סיכום לסיכום, אליעד כהן טוען כי האדם נולד עם רצונות אישיים, ולא עם תפיסות מוסריות של ... גם אלוהים והמציאות לא טובים או רעים - הם פשוט פועלים כפי שהם רוצים. המיתוס לפיו אדם נולד עם נתינה או רע הוא שקר, והאדם הוא יצור שמניע אותו רצונו למלא את צרכיו האישיים. טבע האדם אדם טוב או רע השפעת הסביבה על האדם האם תינוקות טובים או רעים? האם אלוהים טוב או רע? הפרעות נפשיות מול טבע האדם רצון ומילוי צרכים האם יצר לב האדם טוב מנעוריו? האם האדם הוא יצור טוב מטבעו? האם האדם הוא יצור רע מטבעו? האם האדם הוא טוב או רע? האם טבע האדם הוא טוב או רע? האם בני אדם הם טובים? האם בני אדם הם רעים? מה תינוק רוצה? תודעה של תינוק, שכל של תינוק, טוב ורע אצל תינוק, תפישת המציאות של תינוק, האם אלוהים ...
טבע הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה?
טבע הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה?
טבע הטוב להיטיב - למה מטבע הטוב להיטיב, זו לא התשובה? האם טבע הטוב להיטיב באמת מסביר למה העולם נברא? אחד ההסברים הנפוצים לשאלה למה העולם נברא הוא הטענה שטבע הטוב להיטיב, כלומר, שיש כוח ראשון, מוחלט, טוב באופן מוחלט, שמעצם טבעו רוצה להיטיב ולתת הטבה לנבראים. לפי גישה זו, הכוח העליון והטוב החליט לברוא עולם כדי שיהיו מקבלי הטבה, וכך תהיה ... כל הגדרה מסוג זה היא בריאה נוספת, הגבלה נוספת של המציאות האינסופית. מדוע טבע הטוב להיטיב אינו מחויב המציאות? אליעד כהן מציג את המונחים אפשרי המציאות ומחויב המציאות. מחויב המציאות הוא מצב ... מה המסר המרכזי בסיכום ההרצאה? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא פשוט: הטענה שטבע הטוב להיטיב אינה פותרת באמת את שאלת קיום העולם. כל הסבר שניתן הוא בעצמו סוג של בריאה ולכן לא יכול להיות תשובה ... ועל כל אחד להמשיך ולחקור אותה עד שיגלה את התשובה בעצמו. למה העולם נברא? טבע הטוב להיטיב מהו מחויב המציאות? האם טוב ורע הם אחד? האם טוב דרכו להרע? למה יש רע בעולם? הפעם אני רוצה לדבר על ...
ניסים, טבע, מעל הטבע, תופעה על טבעית, לשנות את המציאות, לשלוט במציאות, לשלוט בחוקי הטבע, להיות אלוהים, פיזיקה, תורה ומדע, אמונה באלוהים, מפורסמים של שקר, רבי נחמן מברסלב
ניסים, טבע, מעל הטבע, תופעה על טבעית, לשנות את המציאות, לשלוט במציאות, לשלוט בחוקי הטבע, להיות אלוהים, פיזיקה, תורה ומדע, אמונה באלוהים, מפורסמים של שקר, רבי נחמן מברסלב
ניסים, טבע, מעל הטבע, תופעה על טבעית, לשנות את המציאות, לשלוט במציאות, לשלוט בחוקי הטבע, להיות אלוהים, פיזיקה, תורה ומדע, אמונה באלוהים, מפורסמים של שקר, רבי נחמן מברסלב מהו הקשר בין ניסים, טבע ואמונה באלוהים? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר את הקשר המורכב בין ניסים, טבע, יכולת לשלוט במציאות, ואמונה באלוהים. הוא מתחיל בכך שלדבריו, השלטון בטבע הוא חלק מהשלמות של האדם. הוא מתאר כיצד חלק מהשלמות האישית של האדם לא נגמר רק ביכולת להתמודד עם המציאות, אלא גם ביכולת לשנות אותה, לשלוט בחוקי הטבע ולפעמים אפילו לשנות את מה שנראה כמציאות בלתי ניתנת לשינוי. מה זה שליטה מלאה בטבע? הדברים נוגעים ליכולת לשלוט בטבע באופן מוחלט, כפי שאליעד מציין בשיחה עם שותף דמיוני. הוא מציין כי שליטה בטבע לא חייבת להיות פיזית דווקא, אלא גם בהבנה המוחלטת של כל חוקי העולם ושליטה בהם. לדוגמה, אליעד שואל אם היה אדם שמסוגל לגרום לשמש לא לזרוח בבוקר עד שהוא לא רוצה בכך, ואחר כך גם לשלוט בכיצד תרד השמש. זו הצגה של שליטה מוחלטת בטבע. האם יכול אדם להיות אלוהים? נראה שאליעד מעלה את הרעיון ששלטון בטבע חייב לכלול את המחשבה שבסופו של דבר, אדם יכול להיות אלוהים בעיניו. הוא מציין שהיכולת לשלוט בעולם, להבין את הפיזיקה ולשנות את חוקי הטבע, מתארת את שליטתו של האדם, שמסוגל להיות כמו אלוהים, ברגע שהוא שולט בכל מה שקורה ביקום, כולל מה שקורה מחוץ לכדור הארץ. עם זאת, הוא ... יש כוחות פיזיקליים ומדעים שאינם תלויים בניסים. מהי הבעיה בהאמנה בניסים? בהקשר הזה, אליעד מציין את בעיית ההשפעה של אמונה בניסים, כאשר אנשים מתחילים להאמין בניסים על פי אינטרסים אישיים או רצון לשלוט בכוחות שמעבר לטבע. הוא מסביר כי כל אדם שמספר על ניסים חייב להיות תחת בדיקה קפדנית, כי ברגע שיש אינטרס אישי מאחורי הסיפור, יש לפקפק בו. הוא משתמש בהשוואה לעובדה שאנשים מעדיפים להאמין במדענים ובעובדות הפיזיקליות על פני ניסים, משום שזו הדרך בה העולם עובד. מהו הלקח שצריך להישמע מתוך הדברים? הלקח העיקרי מדבריו של אליעד כהן הוא ששליטה בטבע ובמציאות אינה מסתכמת רק בהבנה האמיתית של היקום ויכולתו לשנות אותו, אלא גם בתהליך פנימי של צמצום האגו והבנת הגבולות האנושיים. אדם לא יכול להיות אלוהים במובן האמיתי של המילה, אלא אם כן הוא מסוגל להתעלות מעל לכל רצון אישי ולשלוט גם ברצונותיו. כל היבט של החיים, כולל ניסים ונסים, צריך להיות נשקל בקפידה ונמדד בתוך מערכת חוקים של מציאות. מהי שליטה בטבע? האם אדם יכול להיות אלוהים? מה הקשר בין ניסים לפיזיקה? האם ניסים הם תופעה אמיתית? מה אמר רבי נחמן מברסלב על ניסים? ...
Fake it till you make it, שכנוע עצמי, הרגל שני, טבע שני, שינוי הרגלים, הטבע האמיתי שלך, הרצון האמיתי שלך, מודעות עצמית
Fake it till you make it, שכנוע עצמי, הרגל שני, טבע שני, שינוי הרגלים, הטבע האמיתי שלך, הרצון האמיתי שלך, מודעות עצמית
... it till you make it, שכנוע עצמי, הרגל שני, טבע שני, שינוי הרגלים, הטבע האמיתי שלך, הרצון האמיתי שלך, מודעות עצמית מהו הקשר בין Fake it till you make it לבין שכנוע עצמי? ההרצאה עוסקת בקונספט של Fake it till you make it ושכנוע עצמי, תוך כדי דגש על שינוי הרגלים, טבע שני, ומודעות עצמית. אליעד מתאר כיצד שכנוע עצמי יכול לסייע לנו בשינוי הרגלים וליצור את הטבע השני שלנו, כלומר, יצירת הרגלים חדשים שיכולים להתממש כהתנהגות טבעית אם רק נאמץ את הגישה בצורה מדויקת. מה הכוונה בשינוי הרגלים לטבע שני? כשהוא מדבר על שינוי הרגלים כטבע שני, אליעד מתכוון לתהליך שבו אנו מתרגלים לפעול בדרך חדשה באופן כל כך טבעי שיתפוס אותנו כהרגל, מבלי להרגיש מאמץ או שינוי משמעותי בהתנהגות. לדוגמה, כשאנחנו מתחילים לעסוק בפעולה או מחשבה מסוימת כמו שכנוע עצמי, בהתחלה זה ידרוש מאיתנו מאמץ מודע. אך בהדרגה, עם הזמן, ההרגל הופך להיות חלק בלתי נפרד מהטבע שלנו, עד שהוא מרגיש טבעי לגמרי. איך השכנוע העצמי משפיע על התפיסות שלנו? במהלך ההרצאה, אליעד מסביר איך שכנוע עצמי מאפשר לנו לשנות את האמונות והדימויים שלנו, ולא רק את ההתנהגויות שלנו. למשל, ... פעולה חיצונית שמובילה לשינוי פנימי, כך שהמחשבות שלנו על עצמנו והמציאות שלנו משתנות. מהו הטבע האמיתי שלך וכיצד ניתן להכיר אותו? הטבע האמיתי של כל אדם, לפי אליעד, הוא לאו דווקא ההתנהגות או הרגשות שהוא מציג בפני אחרים, אלא מהות פנימית שמנחה את כל פעולותיו. אם אנחנו שואלים את עצמנו מה אני באמת רוצה? ... להציג את עצמנו ואת רעיונותינו בצורה שאינה משדרת ספק. כיצד מתבצע תהליך השכנוע העצמי בצורה טבעית? התהליך מתחיל בהבנה שהרגלים לא נבנים רק על ידי אמירות, אלא בעיקר דרך תחושות ומעשים. אם אנחנו מאמצים גישה מסוימת באופן עקיב, תחושותינו יתחילו להתאים להתנהגות החדשה, ובסופו של דבר היא תהפוך להיות הטבע שלנו. לדוגמה, אם אנו מנסים שכנוע עצמי של אני יכול להצליח, התחושות שלנו יתחילו להשתנות בהתאם לכך, ובסופו של דבר נתנהג בצורה שמזינה את האמונה הזאת. האם ניתן להחליף את הטבע האמיתי שלנו? השאלה אם ניתן לשנות את הטבע שלנו היא שאלה מרתקת, ואליעד טוען שהיא לא תמיד חד משמעית. פעמים רבות, אנו רואים את עצמנו פועלים בצורה מסוימת, אבל אם נעמיק פנימה, נגלה שזו לא בהכרח הדרך בה היינו רוצים לפעול באופן טבעי. המהות שלנו יכולה להשתנות, אך לעיתים זה תהליך ממושך וכולל את היכולת להסתכל פנימה ולגלות את מהותנו האמיתית. מה ניתן ללמוד על עצמנו מתוך המחשבות והרגשות שלנו? לפי ... מדגים איך שינוי פנימי בתפיסה יכול לגרום לנו לשנות את ההתנהגות והדימוי העצמי. שכנוע עצמי טבע שני הרגילים וההרגלים שלנו מודעות עצמית Fake it till you make it הטבע האמיתי שלך שינוי הרגלים ...
הסתבכות עצמית - מדוע טבע האדם לסבך את עצמו בסיבוכים מיותרים?
... עצמית - מדוע טבע האדם לסבך את עצמו בסיבוכים מיותרים? מי שיתבונן בעניין יראה, כי טבע האדם הוא לסבך את עצמו, גם כאשר הוא לא צריך לסבך את עצמו. והרבה פעמים, ...
אושר ללא מאמץ, אושר אינסטינקטיבי, אושר מתוך הרגל, להטיל ספק, אינסטינקט רוחני, אמת אינסטינקטיבית, טבע שני, להיצמד לאמת, מודעות עצמית
אושר ללא מאמץ, אושר אינסטינקטיבי, אושר מתוך הרגל, להטיל ספק, אינסטינקט רוחני, אמת אינסטינקטיבית, טבע שני, להיצמד לאמת, מודעות עצמית
... ללא מאמץ, אושר אינסטינקטיבי, אושר מתוך הרגל, להטיל ספק, אינסטינקט רוחני, אמת אינסטינקטיבית, טבע שני, להיצמד לאמת, מודעות עצמית מהו אושר ללא מאמץ וכיצד ניתן לפתח אותו? אושר ללא מאמץ הוא מצב שבו תחושת האושר הופכת להיות חלק בלתי נפרד מהאדם, ממש כמו אינסטינקט טבעי , ללא הצורך בהשקעת מחשבה מודעת או מאמץ ... כפי שהוא, הוא אינו צריך להשקיע אנרגיה בניסיון להיות מאושר, מכיוון שהאושר כבר נמצא כחלק מובנה בתוך תפיסתו הפנימית. לדוגמה, כאשר אדם רעב הוא אינו צריך להזכיר לעצמו לאכול, אלא עושה זאת באופן טבעי. באותה צורה, המטרה היא להגיע למצב שבו ... היא פשוט מובנת מאליה. כאשר אדם מצליח לפתח את האינסטינקט הרוחני הזה, הוא חווה תחושת אושר מתמשכת, שאינה תלויה בנסיבות חיצוניות, הישגים או מאמץ מודע, מכיוון שהידיעה שהכל טוב הופכת להיות טבעית ומושרשת בתודעתו. כיצד ניתן להפוך ... הדרך לשלב הבנה רוחנית בחיי היומיום היא להפוך אותה להרגל יומיומי. אליעד מדגים זאת בעזרת דוגמה פשוטה: אדם שרוצה לזכור לשתות מים בבוקר, מניח ליד מיטתו כוס מים וכך הופך את הפעולה להרגל טבעי. באותה הדרך, ניתן לתרגל את ההבנה שהכל טוב באמצעות חשיבה ספקנית שגרתית לגבי מחשבות ואמונות מגבילות. כשהתרגול הופך להרגל, האדם יגלה שתחושת השלווה והאושר מתעוררת אצלו באופן טבעי ואוטומטי. מהו תהליך השחרור מהפחדים ... את עצמו: מי אמר שכישלון הוא באמת רע? דרך הטלת ספק כזו, הפחד מאבד את כוחו ומפסיק להשפיע על הרגשות של האדם. כיצד ניתן להגיע לאושר תמידי? המטרה של אליעד היא להגיע למצב שבו האושר הוא קבוע וטבעי . ככל שהאדם מתרגל את ההבנות הללו, הן ... ממש כמו אינסטינקט פיזי. כאשר האושר הופך להיות אינסטינקטיבי, האדם אינו זקוק יותר לתזכורות, מאמצים או נסיבות חיצוניות כדי להרגיש טוב, מכיוון שהידיעה הפנימית שהכל טוב, הופכת לידיעה עמוקה וטבעית . מהו אושר אינסטינקטיבי? כיצד להטיל ... מהו אינסטינקט רוחני? איך להשתחרר מפחדים באמצעות ספקנות? כיצד לפתח אושר ללא מאמץ? מהי האמת האינסטינקטיבית וכיצד היא קשורה לאושר? מהו אושר ללא מאמץ וכיצד ניתן לפתח אותו? האדם מחפש באופן טבעי אושר, אך לעיתים נראה שהאושר דורש מאמץ מתמשך. אליעד מסביר כי ניתן להגיע לאושר מתוך אינסטינקט והרגל, כלומר, באופן טבעי וללא מאמץ מודע. השאלה המרכזית היא כיצד ניתן להגיע למצב שבו תחושת האושר היא חלק בלתי נפרד מהאדם, כמו צורך טבעי שאינו דורש מחשבה. כיצד הטלת ספק מובילה ... הוא היכולת של האדם להבין ולחוות את האמת האובייקטיבית ללא צורך במאמץ שכלי. בדומה לאינסטינקטים הפיזיים כמו רעב או עייפות, גם האינסטינקט הרוחני יכול להיות מפותח כך שהחיפוש אחר האמת יהפוך לטבע שני. כאשר אדם מפתח אינסטינקט זה, הוא ... לידיעה אינסטינקטיבית. כאשר אדם חווה זאת, הוא משתחרר מהמאבק הפנימי ומשיג שלווה מתמשכת. כיצד ניתן לשלב את ההבנה הרוחנית בחיי היומיום? אליעד ממליץ לתרגל את ההבנות הרוחניות עד שהן הופכות לטבעיות. הוא נותן דוגמה לאדם שרוצה לזכור ... או מאמצים כדי להיות מאושר. אליעד מסביר כי ככל שהאדם מטמיע את ההבנות הללו באופן יומיומי, הן הופכות להיות חלק בלתי נפרד ממנו. כאשר התובנות על האמת הופכות להיות מובנות מאליהן, האושר הופך לטבעי וקבוע. מהו אושר אינסטינקטיבי? כיצד ...
מהי המציאות האובייקטיבית? מה באמת קיים? הכל סובייקטיבי, מה לא קיים? מה אובייקטיבי? מה לא יכול להיות קיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש אמת אובייקטיבית? מהו טבע המציאות?
מהי המציאות האובייקטיבית? מה באמת קיים? הכל סובייקטיבי, מה לא קיים? מה אובייקטיבי? מה לא יכול להיות קיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש אמת אובייקטיבית? מהו טבע המציאות?
... לא קיים? מה אובייקטיבי? מה לא יכול להיות קיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש אמת אובייקטיבית? מהו טבע המציאות? מהי המציאות האובייקטיבית והאם היא קיימת ללא מחשבה? השאלה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא מהי המציאות ...
פיתוח מיומנויות שיחה, חוסר פוקוס, חוסר ריכוז, יכולת שיחה, לפתח שיחה, להתרכז בשיחה, פחד קהל, חרדת קהל, טבע שני, ללמוד לדבר, לדבר מול קהל, כושר ניהול שיחה, לא לפחד לדבר
פיתוח מיומנויות שיחה, חוסר פוקוס, חוסר ריכוז, יכולת שיחה, לפתח שיחה, להתרכז בשיחה, פחד קהל, חרדת קהל, טבע שני, ללמוד לדבר, לדבר מול קהל, כושר ניהול שיחה, לא לפחד לדבר
... מיומנויות שיחה, חוסר פוקוס, חוסר ריכוז, יכולת שיחה, לפתח שיחה, להתרכז בשיחה, פחד קהל, חרדת קהל, טבע שני, ללמוד לדבר, לדבר מול קהל, כושר ניהול שיחה, לא לפחד ... במידה והאדם מצליח לזהות את הבעיה ולהבין את מקורות חוסר הריכוז, ניתן להתמודד עם הקשיים בצורה יותר אפקטיבית. אליעד מציע להימנע מלחשוב על ההשלכות של השיחה ולהתמקד בניהול השיחה בצורה טבעית וממוקדת. לסיכום, איך לשפר את היכולת לשוחח ולהתמקד בשיחה? ...
לא לעבוד בכלל, ללכת לעבוד בגלל שאתה פושע, עבודה כדי לכפר על העוונות, לא לאכול, לא לשתות
לא לעבוד בכלל, ללכת לעבוד בגלל שאתה פושע, עבודה כדי לכפר על העוונות, לא לאכול, לא לשתות
... לשתות בכלל. מדובר על דרגה רוחנית גבוהה במיוחד שבה האדם מבין משהו מאוד עמוק לגבי טבע המציאות, לגבי טבע הקיום שלו, ולגבי טבע הטוב והרע. הרעיון של לא לעבוד ... אליעד כהן מסביר שהמצב הזה הוא אפשרי רק לאדם שמגיע לתובנה רוחנית עמוקה ומוחלטת לגבי טבע המציאות. כל עוד האדם לא מבין לעומק ובאופן מוחלט את טבע הקיום, הוא יישאר תלוי בגורמים ... כפי שאנחנו מכירים אותם, הם בעצם סוג של עונש מתמשך. רק מי שיבין באופן מוחלט את טבע הקיום יוכל לצאת מהמעגל הזה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על טבע
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: טבע, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: טבע, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיגמל מהימורים? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? איך להנות בחיים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? האם יש משמעות לחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? אולי אנחנו במטריקס? האם הכל אפשרי? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? למה העולם קיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול רגשי, מאמן אישי להפרעות קשב, קואצ'ר לילדים בנושא טבע - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 23:32:50 - wesi4