ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה חוסר ישע ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 12
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 11.

עשר הערות למאמרו של אבשלום אליצור על הדת

פרופ' בנימין בית - הלחמי

אוניברסיטת חיפה

(שיחות ט"ו: 168 - 171)

החשיבה המאגית ומערכת האמונות הדתית שעליה היא מבוססת הן, עדיין, חלק מרכזי בעולם התרבותי והאישי של רוב בני - המין האנושי. גישות אקדמיות להבנת התופעה הדתית מנסות להסביר את הצלחת מערכות האמונה הדתיות (ויש כ - 10, 000 כאלו) בהקלת חרדות ומצוקות אנושיות. שני המאמרים מאת אבשלום אליצור הם חלק מהמסורת של גישות אלו.

בראשית דבריי אני רוצה לברך את אבשלום אליצור על הסגנון הצרוף והעשיר, רוחב היריעה ואיכות הדיון. בשני המאמרים הוא מפגין ידע מרשים בתחומים רבים, וקודם כל - בספרות הפסיכואנליזה. שני המאמרים שלפנינו מהווים ראשי פרקים לספר רציני על הפסיכולוגיה של הדת, ונקווה שספר זה אומנם יופיע. אליצור מציע לנו מספר השערות מבריקות. הראשונה עוסקת בקשר בין דתיות ואובדן (וראו 1 ו - 2), השנייה בדמיון בין דת לפרנויה, והשלישית בדת כביטוי לנרקיסיזם.

התבקשתי לכתוב תגובה קצרה וזאת אעשה. אפשר כמובן להגיב גם בכתיבת ספר שלם של פרושים ותגובות, שדפיו יראו לבסוף כמו דפי התלמוד. בכל עמוד של שני המאמרים שלפנינו מצאתי משהו שאני מסכים אתו בהתלהבות, משהו שלו אינני מסכים, משהו מפתיע וחדש, ומשהו מרגיז ממש. מטבע הדברים אתמקד באי - ההסכמות יותר מאשר בהסכמות.

1.

הגישה הפסיכולוגית לתופעות דתיות מדגישה את המכנה המשותף ואת המנגנונים המשותפים לכל הדתות ולכל צורות החשיבה המאגית. אפשר לדבר על התנהגות דתית בהכללה כי אנו מגלים מכנה משותף התנהגותי ברור לרבבת הדתות הקיימות כרגע בעולם ומתחרות על תשומת הלב שלנו. יש מספר דברים שאותם אפשר לומר במידה רבה של ביטחון לגבי כל המאמינים בכל הדתות (ראו 3).

התבוננות פסיכודינמית בדת מתחילה מן המצב האנושי, החרדות והמצוקות האוניברסאליות המובילות לפתרונות אוניברסאליים. מטרת הניתוח הפסיכודינמי היא תיאור מנגנוני ההתמודדות היוצרים אמונות דתיות. הנתונים העומדים לרשותנו כוללים טקסטים עתיקים יותר ועתיקים פחות, התגובות לטקסטים, ותצפיות בהתנהגות ממשית. הייחוד בגישה הפסיכודינמית הוא שהיא עוסקת בתהליך שבו נוצר הפנתיאון של כל דת ע"י השלכות (ראו 3). אליצור מדגים זאת בצורה מבריקה בהתייחסות לדמויות האל והשטן.

2.

הדת היא התשובה המפתה ביותר והמספקת ביותר לשאלת משמעות הקיום האנושי משום שהיא הנרקיסיסטית ביותר, ואבשלום אליצור בכתביו השונים תרם להבנת עניין זה. בדת דווקא האדם הוא במרכז, וזה סוד הצלחתה. התשובה לפגיעות הנרקיסיסטיות היא קודם כל הכחשה. החשיבה האנימיסטית מבטיחה לנו כי היקום אינו אדיש לגורלנו. החולשה והבורות השולטים בחיינו נעלמים בעזרת הפתרון המושלם של מהות מושלמת שאליה אנו קשורים.

כל דת היא קודם כל הכחשת המוות והבטחה לחיי נצח, ולאחר שנפתרה בעיית המוות בקלות רבה כל כך על ידי הכחשתה, פתרון הבעיות הנוספות, אם נותרו כאלו, הוא בקלי - קלות. שאלות המשמעות והצדק נפתרות בצורה הרצויה לנו ביותר. אנחנו במרכז מערכת המשמעות ובמרכז היקום, שנברא רק בשבילנו ("נזר הבריאה"). הצדק ינצח, ומהו הצדק? הצדק זה אנחנו, כי בקרוב יגיע המשיח שלנו, והוא ישים את כל האחרים במקומם הראוי. הכל באמונה הדתית מסתדר לפי רצוננו. החיים מנצחים את המוות, והצדק מנצח את העול, ובעיקר, "אנחנו" מנצחים "אותם", את כל מי שאינו בשבט שלנו. הפתרון הנרקיסיסטי הוא תגובה טבעית אחת למציאות של חוסר ישע ותסכול שהיא מהותו של המצב האנושי. האבא (או הסבא) החזק והטוב יגן עלינו ויסתיר את נשמתנו בסתר כנפיו.

3.

בעיה מתודולוגית מרכזית של אליצור היא היחס לטקסטים ולעדויות אמפיריות. הוא עוסק רוב הזמן בניתוח טקסטים. אפשר לראות את הטקסט כהתנהגות. מה משמעות הטקסט ומה הוא משקף? קודם כל את כותביו. כאשר אנו עוסקים בטקסט היסטורי, אמנותי, או דתי, ברור שהוא משקף קודם כל את הכותבים ואת עולמם הממשי והדמיוני. באם לטקסט יש מעמד בתרבות הוא משקף בעצם קיומו גם את קוראיו ודמיונותיהם, כמו כל יצירת אמנות. הדפוסים מיתולוגיים, שאותם הוא מבטא, משקפים את דמיוננו, אך בכל טקסט יש גם שיקוף של מאבקי כוח, מתחים, התנגדויות, והלכי רוח קבוצתיים. בכך עוסקים ההיסטוריונים כאשר הם עורכים דקונסטרוקציה של טקסט. הדקונסטרוקציה (או הדמיסטיפיקציה) שלנו שונה במקצת, אך דומה בהתייחסותה לטקסט כאל התנהגות שאין לקבל אותה כפשוטה. היחס לכתבי הקודש אינו יכול להיות שונה מן היחס לכל טקסט ספרותי או דמיוני. להשלכות המובעות בטקסט יש משמעות עמוקה וחשובה, אך הוא לא יוכל לשמש ראיה היסטורית מעבר לשיקוף ההקשר התרבותי. הטקסטים המקודשים שרדו גם בגלל עוצמתם הפנימית וכוחם, אך בעיקר בזכות כוחות חברתיים. סיפורים מיתולוגיים אינם שורדים רק בזכות ערכם הפנימי. סוד הקסם של המיתולוגיה אינו רק בכוחה האמנותי ובכוח הפסיכולוגי של תכניה, אלא גם בסמכות התרבותית ובמונופול התרבותי שלה.

יש מיתוסים מרתקים בכל תרבות, ואנחנו אוהבים את המיתוסים שאתם גדלנו. אני עדיין מתרגש כשאני שומע שירים על הילד משה בתיבה, וכשאני קורא את ספור העקדה בבראשית פרק כ"ב. כל ניתוח מנסה לעלות מעל רמת החוויה, עמוקה ככל שתהיה. בכדי לפתח הסתכלות פסיכודינמית יש להגיע מעבר לרמת ההזדהות והחוויה ויש צורך ביצירת מרחק מזהות אישית ומספורי המיתולוגיה האהובים עלינו.

4.

לכל אורך המאמר אנו נתקלים בהתייחסות בעייתית לביוגרפיות מיתיות. אליצור מתייחס שוב ושוב לספורים מיתולוגיים ואגדיים, שבמרכזם דמויות דמיוניות כמשה, אלישע, ישוע או דוד כאל תיאורים היסטוריים. חשוב לציין ולהדגיש שוב ושוב כי בודהא, משה, אלישע, ישוע או דוד הנם גיבורים של טקסטים ספרותיים. מה שלפנינו הוא הטקסט, ואין מחוץ לו כל ראיות נפרדות. אם ברצונך לטעון כי משה, אלישע, ישוע, או דוד, הם אמנם דמויות היסטוריות, תיאלץ להסתמך על טקסטים, תעודות או ממצאים מסוג שונה לחלוטין. האם כדאי לכתב על יחסי האובייקט של אדם וחוה, על יחסי האובייקט של ישוע, או על הבעיות האדיפאליות של יצחק לאחר העקדה? אין לנו יותר ראיות על משה או ישוע משיש לנו על אדם וחוה. כאן אנו עוסקים בכתבי קודש, שעיקרם סיפורי התגלות ומעשי נסים, ומטרתם שכנוע המאמינים באמת ההתגלות.

מה שאפשר למצוא בטקסטים בדיוניים אלה, יחד עם איכות אמנותית, הוא תהליכים פסיכולוגיים חשובים ומעניינים. אנו רחוקים מכותבי הטקסטים העתיקים ויכולים רק לזהות תבניות עומק. "האמת הפסיכולוגית" מתבטאת לעתים באותם ספורים החוזרים על עצמם במקומות שונים ועם גיבורים שונים. פרויד, אוטו רנק, ואחרים התרשמו ממספר קטן של תבניות עומק החוזרות על עצמן בכל המיתולוגיות. כך, בסיפור משה קל מאד להראות כי המלך רוצח התינוקות מופיע אצל אדיפוס, משה, ישוע וקרישנה (ואלה רק מקרים מעטים), וקל לראות כי יש כאן פנטזיה אדיפאלית. כפי שהציעו רנק, ג'וזף קמפבל ולורד ראגלן, אפשר לקרא לדפוס הנפוץ ביותר סיפור הגיבור. הסיפור שכולנו אוהבים הוא על הנער הצעיר החשוף לסכנות עוד בהיותו תינוק, ועובר בחייו מסלול של נדודים, סכנות, ומכשולים, שאחד מהם הוא אבדן הורים. דפוס זה מוכר לנו לגבי גיבורים חילונים ואין פלא שהוא נפוץ כל כך גם אצל גיבורים דתיים. כפי שמראה אליצור, יש לכך גם אישוש מחקרי והיסטורי, ולא רק מיתולוגי (גם סדאם חוסיין וגם ביל קלינטון איבדו את אבותיהם לפני שנולדו).

אליצור נסחף קצת עם הטקסט ונכשל בקריאת המיתולוגיה אבל הוא בחברה טובה. זה קרה גם לפרויד ששכח כי סיפור הילד שניצל בנס ממות וגדל בחצר המלך מופיע אצל אדיפוס ואחרים, ומתאים לדפוס הפנטזיה הילדותית שפרויד קרא לו ב1909 הרומן המשפחתי. פרויד גם שכח שדמותו של משה היא עניין מיתולוגי ולא היסטורי והתוצאה הדי מביכה היא הספר על משה והמונותיאיזם (שיש בו רעיונות מעניינים בכל נושא, חוץ מן הנושא של משה והמונותיאיזם). ספר זה חייב לשמש תמרור אזהרה לאלה שפרשנותם למיתולוגיה קשורה בעבותות של כבוד למסורת ולטקסטים עתיקים. גם פרשנים שאינם חשודים בנאמנות למוסכמות הדת לוקים בסמכותנות, דהיינו יחס של כבוד לסמכות ולמסורת מכוח היותן סמכות ומסורת.

. 5

במספר מקומות מתייחס אליצור בכבוד וברצינות רבה מדי לסיפורי אגדות שאינם רק עתיקים אלא גם חדשים. הספורים על "פולחן השטן" הם פנטזיות שיש להתייחס אליהם בדרך ביקורתית ופרשנית. "רובד נשי קדום שדוכא במהלך המהפכה הפטריארכאלית והכיבוש העברי" גם הוא עניין שקשה מאד להוכיחו, למרות טעוניהן של פמיניסטיות (לגבי "המהפכה הפטריארכלית") ונאמני המיתולוגיה היהודית (לגבי "הכיבוש העברי. ")

6.

הדיון של אליצור במקבלי האמונה, הידועים בשפה הוולגרית כ"חוזרים בתשובה", רצוף רעיונות מבריקים ומעניינים. למרות זאת קשה להאמין כי נמצא רגישות חברתית מוגברת אצל מקבלי האמונה. עד עכשיו אין ממצאים התומכים בהשערה זו, ורצונם של מקבלי האמונה בשינוי מתבטא במסגרת הדתית בלבד. רעיון "בחירת הדת" הוא מעניין אך לא שכיח מדי. מקבלי האמונה, כמו אנשים דתיים בכלל, אינם נהנים מחופש בחירה רב מדי. נדיר מאד מצב שבו אנו מציגים לפני אדם רשימה של אלף דתות ומציעים לו לבחור אחת מהן. מה שקובע את הבחירה הוא נסיבות חברתיות. בישראל רוב מקבלי האמונה מגיעים ליהדות ובמצרים לאיסלאם, ואין בכך כל פלא. יש גם לזכור כי מפעל עשיית הנפשות ליהדות ממומן על ידי הממשלה.

7.

אליצור מתלונן על "מיעוט המחקרים על חיי הדת של הנשים" אך זה נכון רק לגבי המחקר העוסק בצד ההיצע, הצד של יצרני הדת. אם נעבור לצד הביקוש, הצד של הצרכנים, נגלה מצב הפוך.

בעצם רוב המחקר על התופעה הדתית הוא מחקר על נשים (ראו 4). לנשים יש תפקיד מרכזי בקיומו של כל ממסד, כל ארגון, וכל מעשה דתי. הדת כמסורת תרבותית וכממסד חברתי קימת רק בזכות הנשים. בימינו נשים הן תמיד דתיות יותר (ראו 4) וממלאות תפקיד מרכזי בשימור הדת. נשים הן צרכניות נלהבות של כל סוגי ההתמודדות המאגית (וגם של פסיכותרפיה). ללא התמיכה הנלהבת של הנשים הייתה החילון בתרבויות השונות מקיף הרבה יותר.

הערותיו החשובות והרגישות של אליצור לגבי השליטה הגברית בפנתיאון של רוב הדתות (ריבוי האלים ומיעוט האלות) גם הן קשורות לעניין. יתכן כי דווקא האובייקטים הגבריים מושכים את המאמינות ואחראים לדתיות הנשית החזקה, וריבוי אובייקטים נשיים היה מחזק את הדתיות של המאמינים. הניסיון ליצר דתות נשים שבמרכזן אלה בימינו אלה לא צלח בדיוק מסיבה זו.

8.

"היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת - יחס בין דיסציפלינה מחקרית לבין מושא החקירה - יכול וצריך להתהפך לפעמים, כדי לאפשר לפסיכולוגיה לבקר את עצמה. " אני חייב להודות כי טענה זו משאירה אותי מבולבל. יש כאן מספר בעיות הגיוניות. קודם כל, אין בנמצא דת אחת מופשטת, והדת קיימת רק בצורות ספציפיות. בדומה לכך, גם הפסיכולוגיה אינה מקשה אחת. אם נקבל את הטענה ונציב במשואה במקום היחס בין הפסיכולוגיה לבין הדת את היחס בין הפסיכולוגיה הפסיכואנליטית לבין הדת היהודית האורתודוקסית מבית מדרשו של עובדיה יוסף, לא ברור מה יצא. ביקורת מצדו של הרב או של תלמידיו יכולה בהחלט להועיל לנו, כמו ביקורת של השערותינו ותצפיותינו בכלל, אך קשה לי להאמין שהם יעשו את המאמץ הדרוש. האם לזאת הכוונה?

9.

במספר מקומות מתייחס אליצור למונותיאיזם כמשהו שהומצא במקום אחד וכתוצאה של התקדמות. במקום אחד הוא אומר "ראשית המונותיאיזם היא בקריאה האלוהית לאברהם". זוהי טענה מפתיעה במאמר האמור להציג התבוננות פסיכודינמית והיא דתית ולא היסטורית. נכון שרוב הישראלים מאמינים בטענה זו, ואפילו אלה הנחשבים לחילונים. אמונה זו משקפת שוביניזם יהודי, הרואה במונותיאיזם הישג, ולא ברור מדוע. האם אמונה באל אחד טובה יותר מאמונה ב - 35 אלים?

כדאי לציין כי אפשר למצוא מונותיאיזם בכל העולם וראשיתו בתקופות שונות. הרעיון הוא נפוץ מאד והופיע באוקיאניה ובאוסטרליה הרבה לפני התרבות המצרית או היהודית. לא רק שהאמונה באל אחד היא רעיון שכיח, אלא גם אמונות רבות ופולחנים רבים המוכרים לנו מן היהדות מצויים במסורות רבות בעולם (כולל פרה אדומה, דיני קרבנות, נידה ומילה).

10.

בסיום המאמר השני מתדרדר הדיון מהתבוננות פסיכודינמית לאפולוגטיקה ולכדי שיר הלל לדת אחת. יש כאן מעבר מניתוח לתעמולת בחירות, חזרה לאמונה שלמה ולסבא הטוב. לפתע נגמרת ההתבוננות הפסיכודינמית ומתחילה התפעלות. אנו נקראים לשוב לחיק החם והרך של הנרקיסיזם היהודי. נכון שנרקיסיזם יהודי אינו גרוע יותר מנרקיסיזם הינדואיסטי או נוצרי, אך גם אינו טוב יותר. אליצור רוצה שניקח ברצינות את הדת היהודית. למה בעצם? יש עוד 10000 דתות, שלרובן יש דוברים מוצלחים ורהוטים כמעט כמוהו.

אליצור טוען, בצדק, כי היהדות היא דת עתיקה, ששרדה תהפוכות היסטוריות. קל להצביע על אמונות שונות ששרדו לאורך זמן רב ללא כל סימן לצדקתן. גם האסטרולוגיה, בגרסותיה השונות שורדת בהצלחה אלפי שנים. מה זה אומר? קל מאד להצביע על מסורות דתיות ששרדו לאורך זמן רב יותר מן היהדות. היהדות הרבנית, שעליה מדבר אליצור, היא צעירה הרבה יותר משטוענים מאמיניה. היא עוצבה בצורתה המוכרת לנו רק לאחר הופעת הנצרות. זה היה במחצית השנייה של האלף הראשון לספירה, כשעוצב התלמוד הבבלי. אם נעריך דתות לפי יושנן, יש להתפעל יותר מן השומרונים והזורואסטרים. ההינדואיזם עתיק הרבה יותר, שלא לדבר על דתות עתיקות באפריקה, אמריקה, ואוקיאניה.

היהדות, שלא כדתות אחרות, הופכת, לפי אליצור, להיות "אנטי סמכותנית" ועדין שטיינזלץ מצוטט כנושא דגל הספקנות. עד כמה שזכור לי הסכים אותו שטיינזלץ לקבור אלפי ספרים שפרסם בהוראת מספר רבנים, מה שמראה כי לספקנות התלמודית המהוללת יש כנראה גבולות די ברורים.

ההתייחסות לנרקיסיזם הדתי אינה רק עניין אקדמי. יש לה השלכות חברתיות ופוליטיות מיידיות. הוויתור על הנרקיסיזם הוא הכרחי אם אנו רוצים עולם טוב קצת יותר ושוויוני קצת יותר. הדתות היו ונשארו מתנגדות החופש והשוויון. כל התקדמות ב - 500 השנים האחרונות בכיוון של יותר חופש ויתר שוויון, זכויות נשים וזכויות מיעוטים, נעשתה על אפן ועל חמתן של הדתות ונציגיהן. הרי מתן זכויות אזרח ליהודים באירופה ומתן זכות בחירה לנשים התאפשרו רק בזכות חילון מסיבי. האפיפיור גילה את זכויות האדם רק לאחר שהכנסייה אבדה מכוחה. בישראל לעומת זאת, בכל פעם שנעשה ניסיון לחוקק בכנסת חוקים למען זכויות האדם, היו המפלגות הדתיות חומה בצורה של התנגדות.

כפי שמראים מחקרים שיטתיים שבוצעו ברחבי העולם, דתיות קשורה לתמיכה בדעות קדומות, הפליה, סמכותנות, ואדישות לסבל האחר. הסמכותנות הדתית עומדת בניגוד מובהק לאידיאל הבגרות והאוטונומיה של האזרח, שעליו בנוי חזון המשטר הדמוקרטי. יש כמובן מספר קטן של קבוצות דתיות יוצאות מן הכלל, המוכיחות את הכלל. יש מי שירצה להזכיר את הקווייקרים, את הפרסביטריאנים, ואת היהודים הרפורמיים. כל אלה שייכים לתופעה ההיסטורית של הפרוטסטנטיות הליברלית מאד, שהיא בעצם צורה של חילון ותגובה לחילון (ויהודים רפורמיים הם באמת פרוטסטנטים ליברליים, ואינם דומים ליהודים הרבניים שאתם מזדהה אליצור). ויתור על אמונות ועל סמכות הממסד הדתי קשור בהחלט לאמונות שוויוניות יותר.

אני אישית מעדיף לא להיענות להזמנה הלבבית הקוראת לי להצטרף לחגיגה הנרקיסיסטית הכוללת פרקי חזנות, הדלקת נרות, וסופגניות. מוטב לי להישאר בחוץ, בקור וברוח, ולחפש פתרונות פחות נרקיסיסטיים ופחות אנימיסטיים לצרותינו ולכישלונותינו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 13.
עוררות מינית אנליטי אגדות להחזיר בשאלה כיבוש מיני פמיניסטיות קונסטרוקציה ילדים ישראל למי להאמין לפתח אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויות התגלות חוויית התגלות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
אינטרסים בחיפוש האמת - מה האינטרס שלך בחיפוש העצמי?
אינטרסים בחיפוש האמת - מה האינטרס שלך בחיפוש העצמי?
...בחיפוש העצמי? מהו חיפוש האמת, ומהו הקושי המרכזי בדרך אליה? אליעד כהן מסביר שחיפוש האמת דורש להיות אמיתי לחלוטין עם עצמך, ללא שום אינטרסים אישיים. רוב האנשים מחפשים את האמת מסיבות ואינטרסים שונים, ולכן אינם באמת מחפשים את האמת לאמיתה. כדי להגיע לאמת, האדם חייב לבדוק היטב האם הוא באמת מוכן לוותר על הכל עבורה, אפילו אם יידרש ממנו לסבול סבל עצום או לאבד את כל הטוב שיש לו בחיים. מדוע חשוב לשאול את עצמך מה האינטרס בחיפוש האמת? אליעד מדגיש כי כל אדם שמחפש את האמת חייב לברר מהו האינטרס האמיתי שלו בחיפוש...
נסיעה במונית, שכנוע אנשים, תשלום כספי, תשלום לנותן שירות, תשלום לבעל מקצוע, לשלם מראש, לשלם בסוף, לשלם בהתחלה, לשלם לפי ההתקדמות, מתי לשלם? מתי הכי כדאי לשלם? איך לשכנע מישהו?
נסיעה במונית, שכנוע אנשים, תשלום כספי, תשלום לנותן שירות, תשלום לבעל מקצוע, לשלם מראש, לשלם בסוף, לשלם בהתחלה, לשלם לפי ההתקדמות, מתי לשלם? מתי הכי כדאי לשלם? איך לשכנע מישהו?
...תשלום לנותן שירות, תשלום לבעל מקצוע, לשלם מראש, לשלם בסוף, לשלם בהתחלה, לשלם לפי ההתקדמות, מתי לשלם? מתי הכי כדאי לשלם? איך לשכנע מישהו? מתי הכי משתלם לשלם לנותן שירות? אחת הסוגיות שאליעד כהן עוסק בה היא השאלה מתי הכי כדאי לשלם למישהו שנותן לך שירות?. במהלך ההסבר שלו, אליעד מביא מגוון דוגמאות מפורטות כדי להמחיש את השיקולים השונים שמשפיעים על קבלת ההחלטה בנוגע לעיתוי התשלום - האם לשלם מראש, באמצע השירות, או רק בסופו. הוא בוחן במיוחד את המקרה של נסיעה במונית כדוגמה מרכזית, אך מתייחס גם למקרים אחרים...
איך לפתח שיחה? איך להשתמש בשאלה סגורה כדי לפתוח שיחה? מתי להשתמש בשאלה סגורה? מתי להשתמש בשאלה פתוחה? איך לנסח שאלות? מיומנויות שיחה, תקשורת בין אישית, איך לדובב מישהו? לשאול מה שלומך, איך עבר עליך השבוע?
איך לפתח שיחה? איך להשתמש בשאלה סגורה כדי לפתוח שיחה? מתי להשתמש בשאלה סגורה? מתי להשתמש בשאלה פתוחה? איך לנסח שאלות? מיומנויות שיחה, תקשורת בין אישית, איך לדובב מישהו? לשאול מה שלומך, איך עבר עליך השבוע?
...שיחה? איך להשתמש בשאלה סגורה כדי לפתוח שיחה? מתי להשתמש בשאלה סגורה? מתי להשתמש בשאלה פתוחה? איך לנסח שאלות? מיומנויות שיחה, תקשורת בין אישית, איך לדובב מישהו? לשאול מה שלומך, איך עבר עליך השבוע? איך להתחיל שיחה בצורה נכונה? כאשר רוצים לפתח שיחה עם מישהו, קיימות שתי שאלות נפוצות שניתן לשאול: מה שלומך? או איך עבר עליך השבוע?. אליעד כהן מסביר שלכל אחת מהשאלות האלו יש תפקיד שונה לחלוטין בשיחה, והבחירה ביניהן תלויה במה שרוצים להשיג. מתי להשתמש בשאלה מה שלומך? כאשר אומרים למישהו מה שלומך? בדרך כלל מדובר...
איך לא להרגיש רע מכלום? איך להרגיש טוב בכל מצב? איך לא להיפגע משום דבר? איך להתמודד עם כל בעיה? איך לא להתרגש משום דבר? איך להתמודד במצבי קיצון? איך להיות חזק בכל מצב? איך לא לכעוס משום דבר? איך לא לפחד משום דבר? מהקל אל הכבד
איך לא להרגיש רע מכלום? איך להרגיש טוב בכל מצב? איך לא להיפגע משום דבר? איך להתמודד עם כל בעיה? איך לא להתרגש משום דבר? איך להתמודד במצבי קיצון? איך להיות חזק בכל מצב? איך לא לכעוס משום דבר? איך לא לפחד משום דבר? מהקל אל הכבד
...איך להרגיש טוב בכל מצב? איך לא להיפגע משום דבר? איך להתמודד עם כל בעיה? איך לא להתרגש משום דבר? איך להתמודד במצבי קיצון? איך להיות חזק בכל מצב? איך לא לכעוס משום דבר? איך לא לפחד משום דבר? מהקל אל הכבד איך לא להרגיש רע מכלום? איך להרגיש טוב בכל מצב? הסיכוי להרגיש טוב בכל מצב, לא להילחץ ולא להתרגש מכל דבר בחיים, הוא לא משהו שמגיע באופן אוטומטי. זהו תהליך הדרגתי של התפתחות חוסן נפשי והתמודדות עם בעיות בצורה מודעת ומכוונת. הדרך להגיע לכך היא באמצעות אימון מנטלי והתמודדות עם אתגרים יומיומיים קטנים,...
עצות - עם מי כדאי להתייעץ? וממי לא כדאי לקבל עצות?
...לקבל עצות? כפי שכבר ביארתי, עצה היא חלק מהשכל של זה שנותן אותה. כאשר האדם שומע עצה של מישהו, גם אם הוא לא מקבל אותה, הרי שהוא נחשף לצורת המחשבה של נותן העצה. אז ממי בעצם כדאי לקבל עצות, וממי כדאי שלא לקבל עצות? תשובה: על האדם להשתדל לקבל עצות, רק מאנשים שהוא היה רוצה להיות כמותם. בכל עצה ועצה שיש בעולם, נמצאים בתוכה השכל וצורת המחשבה של זה שנותן אותה. וכאשר זה שנותן את העצה הוא אדם שמח, המשמעות היא, שהעצה שהוא נותן, נובעת משכל שגורם לאדם להרגיש שמחה. וכאשר זה שנותן את העצה הוא אדם דיכאוני, המשמעות...
אין טוב ורע, האם אפשר להרגיש טוב כשאין טוב ורע? האם אפשר להרגיש רע כשאין טוב ורע? 2 סוגים של לא להבדיל בין טוב לרע, אחדות שקרית, אחדות אמיתית, מרגיש מאושר, שקט נפשי, שלווה, רוגע, הארה, שעמום, ריקנות, חוסר משמעות, יש או אין הבדל
אין טוב ורע, האם אפשר להרגיש טוב כשאין טוב ורע? האם אפשר להרגיש רע כשאין טוב ורע? 2 סוגים של לא להבדיל בין טוב לרע, אחדות שקרית, אחדות אמיתית, מרגיש מאושר, שקט נפשי, שלווה, רוגע, הארה, שעמום, ריקנות, חוסר משמעות, יש או אין הבדל
...האם אפשר להרגיש טוב כשאין טוב ורע? האם אפשר להרגיש רע כשאין טוב ורע? 2 סוגים של לא להבדיל בין טוב לרע, אחדות שקרית, אחדות אמיתית, מרגיש מאושר, שקט נפשי, שלווה, רוגע, הארה, שעמום, ריקנות, חוסר משמעות, יש או אין הבדל מה קורה כשאדם לא מבדיל בין טוב לרע בכלל? אליעד כהן מציג שאלה חשובה ועמוקה: האם אדם יכול להרגיש טוב או רע כאשר הוא לא מבדיל בין טוב לרע? כדי להבין זאת לעומק, יש להבחין בין שני מצבים עיקריים: המצב הראשון הוא כאשר האדם לא מבדיל בין טוב לרע כלל ובאופן מוחלט. המצב השני הוא כאשר האדם מפסיק...
טיפים למערכות יחסים, למה אתה לא שומר שבת? איך לפתור קונפליקטים? איך לענות נכון? איך להקטין חיכוך? ליצור אוירה נעימה, טיפים לדו שיח, תקשורת בין אישית, ניהול שיחה נעימה
טיפים למערכות יחסים, למה אתה לא שומר שבת? איך לפתור קונפליקטים? איך לענות נכון? איך להקטין חיכוך? ליצור אוירה נעימה, טיפים לדו שיח, תקשורת בין אישית, ניהול שיחה נעימה
...למערכות יחסים, למה אתה לא שומר שבת? איך לפתור קונפליקטים? איך לענות נכון? איך להקטין חיכוך? ליצור אוירה נעימה, טיפים לדו שיח, תקשורת בין אישית, ניהול שיחה נעימה איך עונים כששואלים למה אתה לא שומר שבת? במהלך הרצאה זו, אליעד כהן דיבר על מצבים שבהם אנשים שואלים שאלות אישיות ומעוררות התנגדות, ובמיוחד על השאלה למה אתה לא שומר שבת?. הוא מציע גישות שונות להתמודדות עם שאלות כאלה, במיוחד כאשר מדובר בשיחות בין אנשים שיכולים להרגיש חיכוך או עימות בעקבות התשובה. הסיטואציה המובאת היא כאשר מישהו שואל אותך למה...
פנטזיית אונס, סאדו מאזו, כשאת אומרת לא למה את מתכוונת, פנטזיית שליטה מינית, פנטזיית כניעה, פנטזיית כאב, פנטזיית השפלה, פנטזיות סקס, פנטזיות נשיות, פנטזיות גבריות, משחקי שליטה, BDSM, פנטזיה על אונס, פנטזיות אונס, יעוץ מיני
פנטזיית אונס, סאדו מאזו, כשאת אומרת לא למה את מתכוונת, פנטזיית שליטה מינית, פנטזיית כניעה, פנטזיית כאב, פנטזיית השפלה, פנטזיות סקס, פנטזיות נשיות, פנטזיות גבריות, משחקי שליטה, BDSM, פנטזיה על אונס, פנטזיות אונס, יעוץ מיני
...אונס, סאדו מאזו, כשאת אומרת לא למה את מתכוונת, פנטזיית שליטה מינית, פנטזיית כניעה, פנטזיית כאב, פנטזיית השפלה, פנטזיות סקס, פנטזיות נשיות, פנטזיות גבריות, משחקי שליטה, BDSM, פנטזיה על אונס, פנטזיות אונס, יעוץ מיני מהי התופעה של לא בעניין המיני וכיצד יש להבין אותה? כאשר אנו עוסקים בשיח סביב מיניות, במיוחד כשמדובר במשחקי שליטה או במשחקי חיזור, עולות שאלות רבות על מהותן של מילים כמו לא ו - כן. תופעה מעניינת היא כאשר אדם אומר לא, אך בתוך תוכו הוא מעוניין בכן. האם הדבר סותר את ההיגיון הבסיסי, שלפיו אם...
איך להרגיש בחירה חופשית? איך להרגיש שהכל כרצונך? איך להרגיש שהכל טוב? איך להרגיש מאושר? איך לרצות את המציאות? איך לפתור כל בעיה? איך לאהוב את המציאות? איך לאהוב את החיים?
איך להרגיש בחירה חופשית? איך להרגיש שהכל כרצונך? איך להרגיש שהכל טוב? איך להרגיש מאושר? איך לרצות את המציאות? איך לפתור כל בעיה? איך לאהוב את המציאות? איך לאהוב את החיים?
...שהכל כרצונך? איך להרגיש שהכל טוב? איך להרגיש מאושר? איך לרצות את המציאות? איך לפתור כל בעיה? איך לאהוב את המציאות? איך לאהוב את החיים? איך אפשר לגרום לעצמך לרצות את המציאות כפי שהיא? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד אפשר לגרום לעצמך לרצות את המציאות בדיוק כפי שהיא, ולהגיע למצב של אהבה וקבלה מלאה כלפיה. לדבריו, כל אדם רוצה באופן טבעי להרגיש טוב, ולשם כך הוא צריך להרגיש שהמציאות כרצונו. כאשר אדם מרגיש שהמציאות היא כפי שהוא רוצה, הוא מרגיש טוב, וכשהוא לא רוצה אותה - הוא מרגיש רע. השאלה המרכזית שאליעד מעלה...
הארה רוחנית, מדיטציה, לא לדעת כלום, לא לדעת שום דבר, להשתחרר מהשכל, לצאת מהשכל, לצאת מהדעת, שחרור מהשכל, להשתחרר מהמטריקס, לדעת שום דבר, לא להרגיש שום דבר
הארה רוחנית, מדיטציה, לא לדעת כלום, לא לדעת שום דבר, להשתחרר מהשכל, לצאת מהשכל, לצאת מהדעת, שחרור מהשכל, להשתחרר מהמטריקס, לדעת שום דבר, לא להרגיש שום דבר
...דבר, להשתחרר מהשכל, לצאת מהשכל, לצאת מהדעת, שחרור מהשכל, להשתחרר מהמטריקס, לדעת שום דבר, לא להרגיש שום דבר איך אפשר להגיע למצב של לא לדעת שום דבר בכלל? אליעד כהן מסביר שהמפתח להארה רוחנית ולחוויית שחרור אמיתית מהמחשבות הוא להגיע למצב שבו האדם לא יודע כלום. המצב הזה לא מתייחס רק למידע חיצוני או ידע תיאורטי, אלא לכך שהאדם מגיע להבנה עמוקה ואמיתית שאין שום דבר שהוא יודע בוודאות מוחלטת. מה המשמעות של לא לדעת כלום לפי אליעד כהן? אליעד מתאר בפירוט שהמשמעות של לא לדעת כלום היא מצב שבו האדם מאבד כל תחוש...
בודהיזם - הברהמין
...Brhmanavagga 383 התאמץ וחתוך את הזרם ברהמין, עזוב את תשוקות החושים. לאחר שתדע את חדלון כל הדברים המותנים ברהמין, תדע את הבלתי נוצר. 384 כאשר בשתי דרכים הברהמין מגיע אל הגדה שמעבר אז כל זיהומיו של היודע נושרים. 385 מי שאין עבורו הגדה הזו ולא הגדה שמעבר וגם לא שתיהן - זו ושמעבר חסר דאגות וחסר זיהומים - אותו אני מכנה ברהמין. 386 מי שיושב ומתרגל שעבודתו הושלמה והוא חופשי מזיהומים שהגיע למטרה הנעלה ביותר - אותו אני מכנה ברהמין. 387 השמש זוהרת ביום הירח זוהר בלילה הלוחם זוהר בשריונו הברהמין זוהר במדיטציה...
איך להצליח ולהגשים כל רצון בצורה אוטומטית?
...להצליח ולהגשים כל רצון בצורה אוטומטית? דע כי זה אפשרי לגרום לעצמך להצליח בצורה אוטומטית. באפשרותך לגרום לעצמך להשיג את כל רצונותיך בלי להתאמץ ולהביא על עצמך הצלחה אוטומטית. כיצד? על ידי דביקות בכוח הרצון. כל דבר שטכנית ותיאורטית אתה יכול להשיג אותו, אם תתמיד בלרצות להשיג אותו, אתה תשיג אותו. החיים שלך יתאימו את עצמם לרצון שלך. תחזק את כוח הרצון שלך, תחרוט במחשבה שלך שאתה מאוד רוצה להשיג את הדבר, תן לדברים לקרות מעצמם, אל תתעקש, רק תתמיד בלרצות. תתפלא לראות שהכל יסתדר מעצמו (בהנחה שהרצון ריאלי)....
אמון - מבוא
...המבטאת יחס כלפי המציאות, בו מאמין נותן האמון כי הגורם בו ניתן האמון, יכיל תכונה מוגדרת אחת או יותר בעתיד. לדוגמה, לרוב נוטים להעניק בני אדם, ויצורים חיים אחרים, אמון בכוח המשיכה, כלומר, מניחים כי תכונת החפצים ליפול באין משען, תתקיים בעתיד. אמון בין בני אדם, הוא הנחה של נותן האמון כי האדם בו ניתן האמון מסוגל ליכולת מסוימת, יתנהג בצורה מסוימת בעתיד, או יחוש יחס מסוים כלפי המציאות. לדוגמה, אדם יכול לתת אמון ברעהו, כי הוא מסוגל לבצע מטלה מסוימת (יכולת), יסכים לבצעה (התנהגות מסוימת), וישמח לבצעה (יחוש...
חינוך - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך
.../ פתגמים מפורסמים על חינוך לעולם לא יעלה בידך ליצור בעלי תבונה אלמלא יצרת תחילה שובבים. כך חינכו בספרטה: במקום לשעבד את הילדים לספרים, לימדו אותם תחילה לגנוב את סעודת הערב שלהם (זאן זאק רוסו, אמיל או על החינוך, ספר ב). החינוך הוא דבר המגלה לחכמים ומסתיר מהטיפשים את חוסר הבנתם. (אמברוז בירס) חינוך אינו ללכת לבית ספר, אלא מידה טובה שבתוכו אדם נושא. (לואיס ברומפילד) סבון וחינוך אינם מידיים כמו רצח, אבל לטווח הארוך הם הרבה יותר מסוכנים. (מארק טוויין) מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות...
מזל טוב נולד תינוק ו...
...אמא אבא ותינוק חדש שהצטרף למשפחה. לכאורה הכל בסדר, אבל רק לכאורה. רובכן מסתגלות משינויים קיצוניים במצב הרוח וברגשות. אבל כ - 70% מהנשים סובלות מתופעה של דכדוך ודיכאון קל שמתחיל בין היום השלישי לחמישי שלאחר הלידה. המאפיינים הם לרוב נטייה להתקפי בכי רבים ללא סיבה, מתח, קשיי שינה וקושי לתפקד. לפעמים הם חולפים לאחר מספר ימים, אך ישנן כאלו שסובלות ממנו במשך מספר שבועות עד לחודשים. אז מה את מרגישה אמא טרייה? מצב רוח קודר, ייאוש וחוסר אונים, עייפות רבה, ודימוי הגוף ירוד. נשים רבות חשות כי איבדו משהו מגופן...
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
...בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל. שאלה: מי זה אלוהים? אליעד: אם אתה רוצה את האמת, אתה לא יכול לשאול מי זה אלוהים, כי למעשה אתה מניח שיש אלוהים, ואולי אין אלוהים בכלל. למה אני באתר שואל שאלות על אלוהים, ומנסה להוכיח שיש למשל שני אלוהים, אז למה אני עושה את כל הבלגן הזה? כי כשאתה מאמין באלוהים, ומאמין שיש אלוהים, התפיסה...
כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם? כיצד להבין דברים לעומק? חלק 2
...האדם? כיצד להבין דברים לעומק? חלק 2 המשך מ: כיצד לפתח ולהעצים את את עיני השכל של האדם ? כיצד להבין דברים לעומק ? חלק 1. דוגמה נוספת מהחיים. כולנו לדוגמה יודעים שניתן לבקש הנחה כספית מבעל מקצוע שמבצע עבורנו עבודה מסוימת. כולנו יודעים גם כי ככל שמתח הרווחים של בל המקצוע גדול יותר, כך ניתן להתווכח איתו ולקבל ממנו הנחה גדולה יותר. כיצד אנו יודעים זאת? אנו יודעים את זה הן מנסיון אישי שלנו והן מניסיונם של אנשים אחרים שידוע לנו שקיבלו הנחה כזו או אחרת לאחר מיקוח עם בעל המקצוע. לעומת זאת לא כולם יודעים...
אנורקסיה - ותת המודע
...הינה מחלה שתוקפת בדרך כלל נערות בגיל ההתבגרות. מבחינה סטטיסטית קיים קומץ נפגעים מקרב הגברים והנערים. זוהי מחלה רגשית נפשית שבדרך כלל מתפרצת כתוצאה מדימוי עצמי נמוך מתוך תחושת הרס עצמי, דבר המביא להרעבה עצמית של הנער \ נערה. תת המודע שלנו הינו כמו דוס של מחשב מבחינתו אוכל= חיים ולכן נפגעות המחלה לא יכולות להכיל את החיים ומעבר לכך מרגישות שהן לא ראויות לחיות את החיים ועל כן מרעיבות את עצמן. תסמין ההרעבה הינו הסימפטום שבא מתוך טראומות וחוויות שליליות אותן חווה נפגע המחלה. הטיפול הקונבנציונלי עוסק במזון...
לחץ חברתי ומצבי סיכון בגיל ההתבגרות - תרבות או גנטיקה?
...תרבות או גנטיקה? בגיל ההתבגרות הופכים הילדים המתוקים שלנו, שעד אז העריצו אותנו, למבקרים הכי קשים של אישיותנו והתנהגותנו. בתקופה זו אנו הופכים בעיניהם מדמויות חיקוי אידיאליות לאנשים רבי מגרעות, מיושנים וחסרי תובנה לחיים האמיתיים. אז את מי הם מעריצים? מי האידיאל שלהם במקומנו? החברה! יותר מאשר בכל גיל אחר, המתבגר צריך את תחושת השייכות לקב השווים שלו. הוא מוכן לעשות הרבה מאוד כדי להשתייך ולהיות מקובל בחברה. בנוסף להכרה חברתית הם גם מחפשים ריגושים והשילוב יוצר סכנות רבות. במקרים רבים יהיו בני הנוער מוכנים...
אגנוסטיות - מבוא
...השקפה פילוסופית שלפיה אין להניח או להסיק דבר לגבי דברים או גורמים שקיומם עדיין לא הוכח, כאשר הכוונה היא, שאין להניח שהם בכלל אינם קיימים או להצמד לאמונה שהם אכן קיימים. בהקשר של האמונה באלוהים, על פי ההשקפה האגנוסטית, אין שלילה מוחלטת של קיומו האפשרי של האלוהים, אך היא גורסת שאין באפשרות האדם והמדע להוכיח אם דבר כמו אלוהים, או כל דבר רוחני אחר שהוא מעבר לטבע ולתפיסה החושית - קיים או לא. השקפה זו מתייחסת בעיקר לאלוהות, אך גם לכל דבר הנמצא מחוץ להשגת החושים ולהיסק השכלי, ועל פיה, לבעיה לגבי הוכחת...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על חוסר ישע
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: חוסר ישע, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך להיות מאושר ושמח? איך להאמין בעצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך ליצור אהבה? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: חוסר ישע, איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה המשמעות של החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש או אין אלוהים? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? האם לדומם יש תודעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע בעולם? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
להשתמש בתרופות ללמוד איך לחשוב קבלת החלטות בצומת בחיים רצף של מילים מחסום רגשי מדינת היהודים לחיות בלי פחדים כדורים פסיכיאטרים לטיפול בדיכאון להתמודד עם דימוי עצמי נמוך לאהוב את עצמך בלי תנאים רוצה שאבא שלי יאהב אותי האם אני באמת אוהב את עצמי? קשר מונוגמי מאושר חייבים להתאמץ כדי להיות מאושרים איך להכיר את הדייט שלך? לוותר על חופש בזוגיות לקבל החלטות לפי הרגע הזה לקבל החלטה הנכונה ביותר לרגע הזה איך להתמודד עם פחד? התמודדות עם מחשבה טיפשית למה אין לי מטרות בחיים? הצלחה בחינוך הפרת הסכמים על ידי לקוחות למה חשוב ללקוח מי המוכר? מחלת נפש אצל ילדים להתחתן ולהביא ילדים לזהות מורה רוחני ללמוד מודעות עצמית טראומה רגשית איך ללמד סכיזופרן לחשוב בהיגיון? להתנצל לאקסית אקס לא מחזיר אימון אישי סטיף לג דד ליפט אמונה אתאיסטית קושיות על אלוהים שימוש בסמים להגיע להארה רוחנית לזהות הארה רוחנית להיות אלוהים בדמיון הספר להיות אלוהים הוא הספר הכי חכם בעולם זוגיות כהשקעה בבורסה לבחור מקצוע לפי הכסף האם מטרת החיים היא גן עדן? משמעות החיים על פי אליעד כהן ליהנות מטיול איך ליצור התניה חיובית? הגדרת בחירה חסר בחירה חופשית נברא יש מאין האם אפשרי להאמין שאלוהים ברא את העולם? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן עסקי, מאמן עסקי מומלץ, תמיכה נפשית בנושאי חוסר ישע - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 08:48:20 - wesi4