ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התפתחות קוגניטיבית ✔אינטליגנציה - מבוא ✔אינטֶליגנציה (בעברית: מִשׂכַּל) היא מכלול הכישורים שבאמצעותם ניתן לפתור בעיות... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨אינטליגנציה - מבוא
אינטֶליגנציה (בעברית: מִשׂכַּל) היא מכלול הכישורים שבאמצעותם ניתן לפתור בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה.

מקור המילה אִינְטֶלִיגֶנְצְיָה במילה הלטינית intelligere, שמשמעה "לבחור", "להחליט", "להבחין". בהתאם לכך, אינטליגנציה מוגדרת גם כיכולת להבין דבר מתוך דבר וכן כיכולת להבחין בין דבר לדבר.

האינטליגנציה אינה ייחודית לאדם. קיימת גם אינטליגנציה בבעלי חיים ואינטליגנציה מלאכותית הנוצרת בקרב מכונות.

תוכן עניינים:

1 התפלגות באוכלוסייה

2 התפתחות האינטליגנציה

3 חשיבות ותרומה לתפקוד

4 פגיעה באינטליגנציה

5 מדידה והערכה

5.1 מנת משכל - IQ

5.2 מבחני בינה סימון

5.3 מבחני וקסלר

6 מחקר ותאוריה

6.1 תאוריות על אינטליגנציה

6.1.1 תיאורית ה - g

6.1.2 התאוריה הטריארכלית

6.1.3 אינטליגנציה נוזלית וגבישית

6.1.4 תאוריית האינטליגנציות המרובות

6.2 מחקרים על השפעת האינטליגנציה

6.3 מחלוקות בחקר האינטליגנציה

6.3.1 הספר עקומת הפעמון ומבקריו

6.3.2 אפקט פלין

6.3.3 אינטליגנציה בחיי המעשה

התפלגות באוכלוסייה:

האינטליגנציה מאופיינת בהתפלגות נורמלית, כך שלרוב האנשים יש אינטליגנציה ממוצעת ורק לאחוז קטן יחסית יש אינטליגנציה חריגה. לקות שכלית היא מצב המאופיין באינטליגנציה נמוכה במיוחד, לצד זאת מחוננות מאופיינת באינטליגנציה גבוהה מאוד.

הבדלים בין אישיים באינטליגנציה נובעים הן מתורשה והן מהשפעות סביבתיות. יש הערכות שהשפעת התורשה היא 40% - 70%, ושהבדלים תורשתיים אלו נובעים מהבדלים פיזיולוגיים - נויורולוגיים במערכת העצבים. מחקרים בקרב תאומים זהים שגודלו בנפרד מראים על התאמה גבוהה מאוד באינטליגנציה (מתאם 0.72 בממוצע). בקרב תאומים זהים שגודלו יחד המתאם אף גבוה יותר (0.9), ויש הטוענים שהוא כמעט ואינו שונה מהנתונים המתקבלים עבור אדם אחד המבצע את אותו המבחן פעמיים. מחקרים מראים שחלקו של המרכיב התורשתי באינטליגנציה עולה עם הגיל - נראה שהשפעת הסביבה על האינטליגנציה בגיל הילדות גבוהה יותר מאשר השפעתה בבגרות.

התפתחות האינטליגנציה:

התפתחות קוגניטיבית

מידת ההצלחה במבחני אינטליגנציה עולה עד תחילת שנות העשרים לחיים בקצב מהיר. בעבר חשבו שבתקופת גיל זו מגיעה מנת המשכל לשיא, אולם כיום מקובל להניח שהעלייה באינטֶליגנציה הגבישית אינה נעצרת וממשיכה בקצב מתון עד גיל העמידה.

חשיבות ותרומה לתפקוד:

האינטליגנציה היא המנבא הטוב ביותר להישגים אקדמיים.

מנת משכל גבוהה אינה תנאי הכרחי ליצירתיות. עם זאת אינטליגנציה יכולה להקנות יתרון בתחום היצירתיות לליקוי אשר בדרך כלל מקושר לפתולוגיה. למשל, מנת משכל גבוהה יכולה לשמש כגורם ממתן ומועיל עבור הנמכה בעכבה סמויה ובכך לשנות את הביטוי שלה מפגיעה בקשב להגברת היכולת היצירתית.

פגיעה באינטליגנציה:

ישנם מספר גורמים היכולים להוביל לפגיעה באינטליגנציה.

הפרעה נוירו - התפתחותית חמורה במיוחד עלולה להוביל לפגיעה באינטליגנציה.

בגיל מבוגר (75 ומעלה) מתחילה ירידה ניכרת ביכולות הקוגניטיביות, אך מידתה המדויקת שונה מאדם לאדם. כיום נהוג לראות בירידה זו השפעה של מחלות נוירולוגיות וניווניות (כגון מחלת אלצהיימר ומחלת פרקינסון), גם אם המחלה עדיין לא אובחנה אצל האדם. מחלות הגורמות לשיטיון (דמנציה) מובילות לפגיעה באינטליגנציה.

פגיעה באינטליגנציה יכולה להיגרם גם מטראומה גופנית כמו פגיעת ראש.

מדידה והערכה:

האינטליגנציה ניתנת למדידה והערכה. מבחני האינטליגנציה מחולקים לכמה קטגוריות: כמותיים, מילוליים, מרחביים, מעשיים ועוד.

כיום קיימות שיטות מדידה פורמאליות של אינטליגנציה, כלומר, דרכים לתת אמת מידה כמותית ליכולתו השכלית של האדם לפתירת בעיות, בלא התייחסות למכלול אישיותו וערכיו.

מנת משכל - IQ:

תוצאות מבחני IQ של האוכלוסייה המראות את "עקומת הפעמון"

מנת משכל היא הערך המקובל לביטוי רמת האינטליגנציה של האדם. מנת המשכל באוכלוסייה מתפלגת נורמלית, כשהממוצע (שהינו גם החציון) מוגדר כ - 100 ועל בסיס הגדרה זו סטיית התקן היא 15 (ויש האומרים 16).

נמצא מתאם, אם כי לא גבוה, בין מהירות ההולכה החשמלית לבין האינטליגנציה. מתאמים נוספים, לא גבוהים, נמצאו בין היחס מוח - גוף לבין מנת המשכל. גם הפעילות המטבולית במוח נמצאה קשורה לאינטליגנציה במידת מה.

בעבר נטען כי אין אפיון מיוחד וחד משמעי שיבדיל מוחם של גאונים מפורסמים ממוחם של אחרים. ואילו דניס גרליק (Garlick, 2002) טוען כי במוחו של אלברט איינשטיין נמצאה רמה גבוהה בהרבה של קישורים בין נוירונים, לעומת מספר הקישורים (הגבוה מאוד) במוחו של אדם רגיל. טענתו מחוזקת על ידי ממצאים כי אצל סובלים מפיגור ישנה התפתחות מאוחרת ומוגבלת של קשרים בין נוירונליים במוח.

מבחני בינה סימון:

על פי מבחני בינה סימון והפיתוח של שטרן - מנת המשכל מציינת את היחס שבין גילו השכלי של הילד (רמת ביצועו במבחן) לבין גילו הכרונולוגי. הנוסחה לחישוב אינטליגנציה תהא כלהלן:

מנת משכל = גיל שכלי / גיל כרונולוגי * 100

מבחני וקסלר:

מבחני וקסלר מפרידים בין טווחי גילאים שונים. על כן נעשה שימוש במבחן וקסלר לילדים, מבחן וקסלר לילדי גן, או מבחן וקסלר למבוגרים, בהתאם לגיל הנבדק.

על פי מבחני וקסלר, אינטליגנציה היא היכולת של היחיד לפעול בתכליתיות, לחשוב בהיגיון ולהתמודד ביעילות עם הסביבה. על כן, לפי מבחנים אלו, הכושר השכלי מורכב מכישורים ספציפיים בלתי תלויים זה בזה (גורם ה - S). לדוגמה, היכולת המילולית (S1) אינה תלויה ביכולת הביצועית (S2) ועל כן ניתנים למבחן כמה ציונים נפרדים:

ציון נפרד לכל אחד מהכשרים השכליים שבודקים תת - המבחנים.

הציון לרמת המשכל בתחום המילולי.

הציון לרמת המשכל בתחום הביצועי.

הציון לרמת המשכל הכללית.

מחקר ותאוריה:

תחילת חקר האינטליגנציה בפעילותם של הפסיכולוג הצרפתי אלפרד בינה, ואחריו הפסיכולוג האמריקאי דייויד וכסלר. קדם להם כבר בסוף המאה ה - 19 אחיינו של צ'ארלס דרווין, פרנסיס גלטון, שהדגיש, ללא הצדקה, היבטים גופניים פיזיים והקשר בינם לבין מנת המשכל, אך אף על פי כן תרם לתחילת דרכו של המחקר.

חקר האינטליגנציה נערך לרוב בקרב בני אדם, אך סימנים לאינטליגנציה ניצפו גם בקרב בעלי חיים וצמחים.

תאוריות על אינטליגנציה:

התאוריות הפסיכולוגיות על אינטליגנציה מתחלקות לשלוש משפחות:

תאוריות מבניות: תיאורית ה - g של ספירמן, גורמים קבוצתיים של תורנסטון וגורמים קבוצתיים של קאטל והורן

תאוריות תהליכיות: תאוריות על הבסיס המוחי של דנקאן, תאוריות קוגניטיביות של אקרמן, השפעת תורשה מול סביבה של דיקנס ופלין

תאוריות חדשות: תיאורית האינטליגנציות מרובות של גארדנר, תיאורית האינטליגנציה וההתפתחות של אנדרסון והתאוריה הטריארכית של סטרנברג

הגישה ההתפתחותית, המבוססת על תורתו של ז'אן פיאז'ה עוסקת בצורות החשיבה המאפיינות גילאים שונים

הגישה הקוגניטיבית עוסקת בתהליכי החשיבה

גישת הפסיכומטריקה המתבססת על מבחני אינטליגנציה וניתוחם

אינטליגנציה רגשית וחברתית (גולמן) המתבססת על חקר המוח, ומדגישה את חשיבות גורמים אלו בהתמודדות עם אתגרי הסביבה

משאבי התודעה (קוסטה): אינטליגנציה היא סדרה של נטיות חשיבה שאדם יכול לבחור באילו מהן להשתמש בסיטואציה נתונה ואיך לפעול בה על הצד הטוב ביותר

תיאורית ה - g:

גורם g

בתחילתם של מבחני האינטליגנציה נמצא שהציונים בכל הסוגים נמצאים במתאם חיובי אלה עם אלה. למעשה, ישנו קשר חיובי בין כל שני מבחני יכולת מנטלית שאדם מבצע, כולל מבחני מהירות פשוטים. תופעה זו מכונה בשם קשר חיובי רב פנים. צ'ארלס ספירמן טבע את המונח "גורם g" כדי להסביר תופעה זו, ולפיו ישנו גורם קוגניטיבי אחד (אם כי לא יחיד) העומד בבסיסם של תהליכי פתרון בעיות רבים.

התאוריה הטריארכלית:

רוברט סטרנברג מאוניברסיטת ייל הוא אחד ממבקריה המרכזיים של התפיסה הפסיכומטרית. לטענתו, מבחנים פסיכומטריים מתמקדים במדידה היכולת האנליטית בלבד ולא מתייחסים ליכולת יצירתית ומעשית, וגם תחום זה אינו נמדד כהלכה.

רוברט סטרנברג מטעים שלושה מרכיבי אינטליגנציה: המסוגלויות הקוגניטיביות הבסיסיות (זיכרון, עיבוד, שליפת מידע וכדומה), ניסיון ולימוד הקשר תרבותי. לטענתו העובדה שהממסד האקדמי מסתמך על מבחנים פסיכומטריים כממיינים, יוצרת עיוות כפול: ברמה האישית היא יוצרת העדפה לבעלי יכולות ספציפיות ומקפחת בעלי יכולות אחרות לא פחות חשובות, וברמה החברתית - כלכלית, מביאה לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה, היות שנוצר חסם כניסה לפוזיציות משפיעות בעולם הכלכלה, בפני אנשים יצירתיים ומעשיים.

אינטליגנציה נוזלית וגבישית:

התאוריה הדו גורמית לאינטליגנציה

ריימונד קאטל מבחין בין שני סוגים של אינטליגנציה:

אינטליגנציה נוזלית - הינה היכולת לפתור בעיות, להתמודד עם מצבים חדשים ומשתנים. המתאם בין סוג זה לבין הגורם הכללי g הינו גבוה מאוד. סוג זה של אינטליגנציה מפסיק להתפתח בסביבות גיל 18, ולא נמצאה תמיכה מחקרית עד כה לכך שהוא מושפע מגירויים סביבתיים.

אינטליגנציה גבישית - שהינה הצטברות של ידע ומיומנויות. רכיב זה של האינטליגנציה מושפע מאוד מהסביבה וממשיך להתפתח כל ימי חיינו.

ברוב המקרים שני סוגי האינטליגנציה באים יחדיו.

תאוריית האינטליגנציות המרובות:

הפסיכולוג הווארד גרדנר טען שהתייחסות לאינטליגציה כולה כמכלול אחד חסרה מרכיבים בלתי מדידים כמותית ופיתח את גישת האינטליגנציות מרובות. על פי גישה זו קיימים מספר מדדים מורחב המורכבים מאינטליגנציה לשונית, לוגית - מתמטית, מרחבית, גופנית - תנועתית, מוזיקלית, תוך - אישית, בין אישית ונטורליסטית.

טענתו של גרדנר יסודה בכך שלמרות שקיימים מתאמים חיוביים בין כל סוגי מבחני האינטליגנציה, חלקם נמוכים במידה המצדיקה אבחנה ברורה ביניהם. בתחום החינוך אומצה גישה זו, אך בפסיכולוגיה ובפסיכומטריקה ההתייחסות אליה פחותה, בטיעון שהתאוריה של גרדנר חסרת ביסוס מחקרי. עם זאת התאוריה באה להדגיש את משקלם של הגורמים הבעייתים למדידה אמפירית אף שהם גורמים מהותיים ואינטגרליים באינטליגנציה האנושית.

מחקרים על השפעת האינטליגנציה:

נמצא מתאם בין תכונות אישיות והצלחה בחיים לבין אינטליגנציה. כמו כן, פשיעה נפוצה הרבה יותר אצל בעלי אינטליגנציה נמוכה ואילו תוחלת החיים ושביעות רצון מנישואין, גבוהים יותר אצל בעלי אינטליגנציה גבוהה. קיים מתאם בינוני בין הערכת מעביד לבין רמת האינטליגנציה, קיים מתאם גבוה מאוד בין יוקרתו של מקצוע לבין ממוצע האינטליגנציה של העוסקים בו.

לפי 39 מחקרים אשר נערכו בין השנים 1927 ו - 2002, וכן במחקר שנערך ב - 1998 על ידי מדענים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ואוניברסיטת מדינת קליפורניה, נמצא יחס הפוך בין רמת האינטליגנציה וההשכלה לבין מידת האמונה הדתית. בספרו יש אלוהים? (2006) מסיק ריצ'רד דוקינס: "ככל שעולה רמת האינטליגנציה וההשכלה, כך קטן הסיכוי שהאדם יהיה דתי או יחזיק באמונות מכל סוג".

נראה שהשפעתה החיובית של אינטליגנציה נעצרת בסף מסוים, וגאונים מופלגים ידועים דווקא באישיותם המעורערת ובהפרעות נפשיות. דוגמה טראגית לחוסר ניצול של כשרון נותנת דמותו של ילד הפלא ויליאם ג'יימס סידיס.

מחלוקות בחקר האינטליגנציה:

הספר עקומת הפעמון ומבקריו:

הספר "עקומת הפעמון" מאת הרנסטיין ומארי, חולל שערורייה כשטען שאי הצלחתם של שחורים במבחני האינטליגנציה וה - SAT (המקביל האמריקאי לפסיכומטרי הישראלי) מקורה בסיבות גנטיות. טענה זו נתמכת במחקרים שמצאו כי ילדים שחורים שאומצו במשפחות לבנות היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להתקדם ולהצליח, אך שיעור האינטליגנציה שלהם בבגרותם לא היה שונה במידה משמעותית מהממוצע אצל השחורים באמריקה.

עם זאת, החוקרים הציגו בספרם גם נתונים שאינם מתיישבים עם טיעונם על כך שהשפעת הסביבה הינה נמוכה מאוד. תרומתו הנוספת של הספר היא בסקירה המצוינת על התגבשות מבחני האינטליגנציה תוך הצגת המניעים לחקר זה הנעוצים בעבודתו של דרווין על התפתחות המינים.

מסקנות "עקומת הפעמון" שנויות במחלוקת חריפה, אך גם רוב קהילת הפסיכולוגים שאינה מקבלת אותן במלואן מודה שלעת עתה לא נמצאה דרך להעלאה קבועה ומשמעותית של ה - IQ על ידי התערבות סביבתית, גם אצל אלו שהשתתפו בתוכניות התערבות לשיפור האינטליגנציה מגיל ינקות.

אפקט פלין:

מחקריו של ג'יימס פלין מראים כי האינטליגנציה הפכפכה הרבה יותר משנדמה, תופעה שכונתה "אפקט פלין". פלין הציג עדויות כי ההישגים במבחני IQ בתחילת המאה היו נמוכים בממוצע ב - 20 נקודות לעומת ההישגים הממוצעים כיום. תופעה זו ידועה כיום בשם "אפקט פלין". ישנם הסברים רבים ומגוונים למקורו של האפקט. יש חוקרים המסיקים מכך ששיפורים גדולים בחינוך ובתזונה עשויים להשפיע על מדדי אינטֶליגנציה, בעוד אחרים מציינים את הטלוויזיה ומשחקי המחשב כמפתחים יכולות מרחביות - ויזואליות שהובילו להעלאת הציונים.

עם זאת ההסבר המקובל ביותר הינו המיומנות של הנבחנים בביצוע מבחנים. בתחילת המאה העשרים מבחנים לא היו נפוצים ואנשים לא היו כה מתורגלים בביצועם, לעומת המצב כיום. בניגוד לפרשנים אחרים של ממצאיו, פלין עצמו אינו טוען כי בני האדם כיום חכמים מבני האדם שחיו לפני כמאה שנה.

אינטליגנציה בחיי המעשה:

יש הטוענים שקיים רובד של אינטליגנציה "מעשית" בעל השפעה מהותית על ההצלחה בחיים, אך כזה שאינו נמדד במבחני אינטליגנציה. למשל, בקרב מהמרים על סוסים התברר שאלו המצליחים יותר היו בעלי יכולות לבצע הערכות מתוחכמות ביותר, אך כישרון זה היה מוגבל לתחום הימורי הסוסים בלבד ולא השתקף במבחני אינטליגנציה.
מיומנויות אתגר קבלת החלטה מהות השפעה אינטליגנציה גבוהה מחלוקות יעילות להתפרסם מחלות נפשיות לטפל בהפרעת אישיות אינטלגנציה אינטליגנציה אינטליגנציות
איך לשקר לאנשים? ללמוד לשקר לאנשים, איך משקרים לאנשים? איך המוח משקר? איך להאמין לשקרים? לעמוד בחקירה, להתמודד בחקירה, להתגונן בחקירה, איך לשכנע אנשים? שיטות שכנוע, שיטות מניפולציה
איך לשקר לאנשים? ללמוד לשקר לאנשים, איך משקרים לאנשים? איך המוח משקר? איך להאמין לשקרים? לעמוד בחקירה, להתמודד בחקירה, להתגונן בחקירה, איך לשכנע אנשים? שיטות שכנוע, שיטות מניפולציה
...איך משקרים לאנשים? איך המוח משקר? איך להאמין לשקרים? לעמוד בחקירה, להתמודד בחקירה, להתגונן בחקירה, איך לשכנע אנשים? שיטות שכנוע, שיטות מניפולציה איך לשקר לאנשים ולעמוד בחקירה? כאשר אדם נדרש להתמודד עם סיטואציה שבה הוא נחקר או מואשם במשהו, בין אם במסגרת לא פורמאלית ובין אם במסגרת רשמית, חשוב להבין שיש שיטות מובנות להתמודד עם טענות ולהצליח להעביר גרסה משכנעת, גם אם היא לא בהכרח תואמת לאמת המוחלטת. אליעד כהן מציג בהרצאה שיטות מעשיות ומפורטות כיצד לעשות זאת בצורה אפקטיבית ומשכנעת. איך לגבש גרסה משכנעת...
סוד האושר, סוד הרצון העצמי, למה קשה להיות מאושר? מה הבעיה האמיתית להיות מאושר? איך להיות מאושר? רצון להיות מאושר, דמיון מודרך לאושר, לדמיין שאתה מאושר, לדמיין שהכל כרצונך
סוד האושר, סוד הרצון העצמי, למה קשה להיות מאושר? מה הבעיה האמיתית להיות מאושר? איך להיות מאושר? רצון להיות מאושר, דמיון מודרך לאושר, לדמיין שאתה מאושר, לדמיין שהכל כרצונך
...מאושר? מה הבעיה האמיתית להיות מאושר? איך להיות מאושר? רצון להיות מאושר, דמיון מודרך לאושר, לדמיין שאתה מאושר, לדמיין שהכל כרצונך למה קשה באמת להיות מאושר? אליעד כהן מסביר שהקושי להיות מאושר נובע מהמורכבות של מערכת הרצונות שלנו, המלאה ברצונות מנוגדים ומתנגשים. הוא מתחיל מכך שכאשר אדם קם בבוקר, הדבר הראשון שעליו לעשות הוא לערוך מעין ערכת מצב: להבין מה הוא רוצה כרגע, למה הוא רוצה את זה, ומה המטרה שלו במצב הנוכחי. קודם כל חייבים לזהות את הרצון הנוכחי, כי מבלי להגדיר את הרצון, לא ניתן להתקדם לשום כיוון...
הפכים מתאחדים - איך ההפכים הם אחד - האם ואיך זה אפשרי?
הפכים מתאחדים - איך ההפכים הם אחד - האם ואיך זה אפשרי?
...- האם ואיך זה אפשרי? איך יכול להיות שכל ההפכים הם אחד? אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן מתייחס אליהם הוא הרעיון של אחדות ההפכים. לדבריו, כאשר האדם מתבונן לעומק על המציאות, הוא מגלה שכל ההפכים השונים זה מזה במהותם, הם למעשה אחד. אבל נשאלת השאלה כיצד ייתכן הדבר? כיצד אפשרי שכל ההפכים הם אחד אם אנחנו רואים בעיניים שלנו בבירור הבדלים וניגודים? אליעד מסביר שהשאלה הזו היא תוצאה של המגבלה השכלית שלנו. השאלה איך יכול להיות שכל ההפכים אחד? היא בעצם שאלה סובייקטיבית ולא אובייקטיבית, משום שהיא נובעת רק מחוסר...
בגידות, האם לספר למה בגדת? האם לספר על הסיבות לבגידה? לחזור אחרי בגידה, התמודדות עם בגידה, לסלוח על בגידה, זוגיות אחרי בגידה, משבר אחרי בגידה, שיקום אחרי בגידה, לסלוח אחרי בגידה, חיים אחרי בגידה, טיפול אחרי בגידה, יעוץ זוגי
בגידות, האם לספר למה בגדת? האם לספר על הסיבות לבגידה? לחזור אחרי בגידה, התמודדות עם בגידה, לסלוח על בגידה, זוגיות אחרי בגידה, משבר אחרי בגידה, שיקום אחרי בגידה, לסלוח אחרי בגידה, חיים אחרי בגידה, טיפול אחרי בגידה, יעוץ זוגי
...לבגידה? לחזור אחרי בגידה, התמודדות עם בגידה, לסלוח על בגידה, זוגיות אחרי בגידה, משבר אחרי בגידה, שיקום אחרי בגידה, לסלוח אחרי בגידה, חיים אחרי בגידה, טיפול אחרי בגידה, יעוץ זוגי מדוע בני זוג חוששים שבגידה תחזור על עצמה? אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן מתייחס אליה בנושא הבגידות בזוגיות היא מדוע בני הזוג חוששים שבגידה תחזור על עצמה. כאשר מתרחשת בגידה, האדם שנבגד חושש שהדבר יחזור שנית, בעיקר אם הוא מלכתחילה לא רצה להיפגע. החשש מבוסס על חוסר ביטחון בכך שלא ברור מה היו הסיבות לבגידה. אליעד מסביר כי כדי...
הסוד של: מהו שורש *כל* המציאות/ה"אני" / כל הסיבות / הנאה סבל? ועוד - חלק 2
...סבל? ועוד - חלק 2 כי גם האני של האדם, גם הוא חלק של משהו אחר גדול עוד יותר. ויש ישות אחת, שכוללת בתוכה גם את הגדרת האני של האדם וגם את כל שאר הדברים שכלפיהם האדם לא מרגיש אני. ונסביר: כי אם נתבונן נראה, כי האני של האדם, הוא לא יותר מאשר תחושה. וגם לתחושה הזאת יש אין סוף עוצמות. כי האדם יכול להרגיש תחושת שייכות ותחושת אני, לא רק כלפי עצמו ממש, אל גם לגבי רכושו וכיוב. והאדם לדוגמה מרגיש יותר אני כלפי הראש שלו, מאשר כלפי הציפורן שלו. ומצד אחד שניהם זה אני, אך מצד שני העוצמה של תחושת האני היא במי
טיפול זוגי מומלץ, מטפל זוגי מומלץ, מה זה טיפול זוגי טוב? איך עובד טיפול זוגי? איך לעשות טיפול זוגי? הדרכת מטפלים, מי יכול להיות מטפל זוגי? גישור זוגי, טיפול משפחתי, מגשר משפחתי, יעוץ זוגי, מגשר זוגי, יועץ זוגי, המלצה למטפל
טיפול זוגי מומלץ, מטפל זוגי מומלץ, מה זה טיפול זוגי טוב? איך עובד טיפול זוגי? איך לעשות טיפול זוגי? הדרכת מטפלים, מי יכול להיות מטפל זוגי? גישור זוגי, טיפול משפחתי, מגשר משפחתי, יעוץ זוגי, מגשר זוגי, יועץ זוגי, המלצה למטפל
...מומלץ, מה זה טיפול זוגי טוב? איך עובד טיפול זוגי? איך לעשות טיפול זוגי? הדרכת מטפלים, מי יכול להיות מטפל זוגי? גישור זוגי, טיפול משפחתי, מגשר משפחתי, יעוץ זוגי, מגשר זוגי, יועץ זוגי, המלצה למטפל איך מטפל זוגי צריך להחליט מה לעשות בטיפול זוגי? כאשר זוג מגיע לטיפול זוגי, אליעד כהן מסביר שלא ניתן לגשת לטיפול באופן אוטומטי ולנסות בהכרח להשאיר את בני הזוג ביחד או להפריד ביניהם. הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שהגישה הנכונה של המטפל הזוגי תלויה במטרה שהוא מציב לעצמו. לדוגמה, אם המטרה היא להשאיר את הזוג ביחד...
איך לשכוח את האקסית? להשתחרר מהאקס, געגועים לאקס, התמודדות עם פרידה, לשכוח אקס, להתגבר על האקס, איך שוכחים אקס? איך משתחררים מהאקס? האקס המיתולוגי, אקסית מיתולוגית, זוגיות
איך לשכוח את האקסית? להשתחרר מהאקס, געגועים לאקס, התמודדות עם פרידה, לשכוח אקס, להתגבר על האקס, איך שוכחים אקס? איך משתחררים מהאקס? האקס המיתולוגי, אקסית מיתולוגית, זוגיות
...לאקס, התמודדות עם פרידה, לשכוח אקס, להתגבר על האקס, איך שוכחים אקס? איך משתחררים מהאקס? האקס המיתולוגי, אקסית מיתולוגית, זוגיות איך לשכוח את האקסית ולהשתחרר לחלוטין מהזיכרון? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא: איך אפשר לשכוח את האקס או האקסית ולהשתחרר סופית מהזיכרונות, בעיקר כאשר אותם זיכרונות חוזרים ומפריעים לאדם לאורך שנים רבות. אליעד מתמקד באופן שבו אנשים נזכרים באקס או באקסית שלהם במצבים שונים בחיים, גם לאחר שנכנסו לזוגיות חדשה או התקדמו בתחומים אחרים. לדוגמה, אליעד מציג מצב שבו אדם שמצליח...
הלימוד של אליעד כהן, הכל הקדמות אל המכוון, התורה שלי כולה הקדמות, התקדמות בלמידה, האם אני מתקדם? איך להבין רעיונות מורכבים? כל ההקדמות שבעולם, למה אני לא מבין רעיונות מורכבים? תהליך למידה, הקדמות להבנת רעיונות מורכבים, ללמוד מאליעד
הלימוד של אליעד כהן, הכל הקדמות אל המכוון, התורה שלי כולה הקדמות, התקדמות בלמידה, האם אני מתקדם? איך להבין רעיונות מורכבים? כל ההקדמות שבעולם, למה אני לא מבין רעיונות מורכבים? תהליך למידה, הקדמות להבנת רעיונות מורכבים, ללמוד מאליעד
...הקדמות אל המכוון, התורה שלי כולה הקדמות, התקדמות בלמידה, האם אני מתקדם? איך להבין רעיונות מורכבים? כל ההקדמות שבעולם, למה אני לא מבין רעיונות מורכבים? תהליך למידה, הקדמות להבנת רעיונות מורכבים, ללמוד מאליעד מהם סוגי המידע שאליעד כהן מדבר עליהם? אליעד כהן מסביר שקיימים שני סוגים עיקריים של מידע שאפשר ללמוד ולהבין: מידע פשוט - מידע שניתן להבין אותו מידית ללא צורך בהקדמות מוקדמות. לדוגמה, כאשר אומרים לילד זה שולחן, זה חתול, זה אדום - אין צורך בהקדמה או בהסברים מורכבים. כל אחד מסוגל להבין זאת באופן...
הצלחה והתמדה, האם התמדה מביאה הצלחה? האם צריך להתמיד כדי להצליח? התמדה והשגת תוצאות, האם מי שמתמיד מצליח? מתי לא להתמיד? האם להתמיד או לוותר? עקביות, נחישות, מוטיבציה, יכולת התמדה, חשיבות ההתמדה, למה להתמיד? להתמיד ולהצליח
הצלחה והתמדה, האם התמדה מביאה הצלחה? האם צריך להתמיד כדי להצליח? התמדה והשגת תוצאות, האם מי שמתמיד מצליח? מתי לא להתמיד? האם להתמיד או לוותר? עקביות, נחישות, מוטיבציה, יכולת התמדה, חשיבות ההתמדה, למה להתמיד? להתמיד ולהצליח
...להתמיד כדי להצליח? התמדה והשגת תוצאות, האם מי שמתמיד מצליח? מתי לא להתמיד? האם להתמיד או לוותר? עקביות, נחישות, מוטיבציה, יכולת התמדה, חשיבות ההתמדה, למה להתמיד? להתמיד ולהצליח האם התמדה תמיד מביאה להצלחה? האם ההתמדה בהכרח תביא להצלחה? זו השאלה שאליעד כהן מציג בתחילת דבריו, והיא למעשה שאלה מרכזית שהרבה אנשים שואלים את עצמם. רבים חושבים שאם הם פשוט יתמידו מספיק זמן, הם בהכרח ישיגו את התוצאות הרצויות. אך אליעד מבהיר בצורה מאוד מפורטת כי התשובה אינה כה פשוטה וברורה, והיא תלויה בעיקר בשאלה האם האדם...
השלמות והאחדות - כמה אתה רחוק ממנה?
...רחוק ממנה? ובו יתבאר הריחוק של האדם מהשלמות. ומצד אחד, כל אחד רחוק מהשלמות במרחק שונה, ומצד שני כולם רחוקים, באותה המידה ממש. כי ביחס לאין סוף, כולם רחוקים באותה המידה ממש, למרות שכל אחד רחוק במרחק אחר. וכולם גם קרובים באותה המידה ממש, כי האין סוף ממלא את הכל וכולי. ואו שאתה בשלמות, או שלא. ואעפכ יש קרוב יותר ורחוק יותר, ואעפכ כולם רחוקים ונפרדים מהשלמות, עד שהם נמצאים שם בשלמות. ואו שאתה חי או שאתה מת. אבל יש מי שהוא קרוב יותר להתעורר וכולי. וכך גם בתוך השלמות עצמה. שיש שלמות מעל שלמות עד אין סוף...
זן בודהיזם - מבוא
...של ענף ידוע של בודהיזם מהיינה, שהונהג במקור בסין כצאן, ואחר כך בקוריאה, יפן, ווייטנאם. כיום לתורת הזן תפוצה רחבה גם בעולם המערבי, עם מרכזים רבים ברבות ממדינות העולם. הזן מדגיש את חשיבותה של המדיטציה והבעתה בחיי היום יום כדי להגיע להארה וממעיט בערכו של לימוד אינטלקטואלי למטרה זו. כפועל יוצא של הדרך של הזן, חוכמת הזן היא נקודת מבט נכונה שבאה ממעשים (תרגול הזן) ולא מלימוד אינטלקטואלי. על אף שיש תרגולי מדיטציה רבים בזרם הזן (למשל מדיטציה בהליכה, אכילה, ושירה), כל זרמי הזן שמים דגש מיוחד על המדיטציה...
פחד - לעבור על גשר צר מאוד
...ודע, שהאדם צריך לעבר על גשר צר מאוד מאוד והכלל והעקר שלא יתפחד כלל ליקוטי מוהרן חלק ב מח גשר - על החיבור בין האחדות לנפרדות הין ההיגיון לחוסר היגיון בין הדעת לחוסר וודאות בינך לבין עצמך. הגשר הצר, מסמל שזו גם צרה, ואפילו מלשון הצרה של כלי הדם ללב דבר הגורם לתחושת התקף לב ובכל זאת - עיקר התורה זה ישמע ביזיונו יידום וישתוק, כלומר יידום כמו דום לב וגם לעמוד דום להישאר ולא לברוח. מפחיד לעמוד מול החלל הפנוי בו ישנן חוכמות שאינן חוכמות שכל שמעל השכל כלומר השכל לא ישיג את מה שיש שם ולמרות הכל עליך להישאר...
כעס עצמי - הכעס אכל אותי במשך שנים
...מה, על אמא שלא אהבה אותי, על זה שאני לא מצליחה ללדת, על זה שלא מעריכים ולא מבינים אותי וחושבים שאני פריק. אז הסתובבתי לי כועסת ורוטנת בטוחה שלכולם יש משהו נגדי. השיא היה בסדנא שעברתי, המורה בקשה רשות לעבוד איתי, הרשיתי לה ודקה אחר כך מצאתי את עצמי שוברת את החדר, העפתי כיסאות, קרעתי ניירות, שאגתי וצרחתי עד שלא נותר לי קול, ואז ברחתי מהחדר מבושה. ואז באה המודעות: כעס הוא בעצם מסווה לדברים עמוקים יותר, הוא כמו כאב ראש, או פריצת דיסק, כעס הוא סמפטום לבעיות גדולות שאת מרגישה שאת עדיין לא מסוגלת להתמו...
אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 8
...ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 8 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 8. הספר להיות אלוהים, חלק א עמוד 75 אנחנו הבנו שבשורש הכל אחד, מה זה אומר? שזמן ומקום זה אחד. שבסוף הכל מתנקז לזמן ומקום, הזמן מתנקז לרגע והמקום לנקודה, והם מתנקזים לאחד. עכשיו שים לב, שההבנה הזאת באה לידי ביטוי ביום יום. אתה חושב, היכן החנווני חווה שהכל זה אחד? בכל פעם שיש לאדם ספק, והוא מבין שזה לא משנה...
תכלית החיים - למה אף אחד *לא* יכול לדעת מהי תכלית החיים?
...מהי תכלית החיים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על תכלית החיים - למה אף אחד לא יכול לדעת מהי תכלית החיים?. תכלית החיים - למה אף אחד לא יכול לדעת מהי תכלית החיים? הפעם אני רוצה לדבר על תכלית החיים, ואני אומר שאף אחד בעולם, לא יודע מהי תכלית החיים ושאני אומר אף אחד לא יודע אני מתכוון ממש לאף אחד. ויש שיתווכחו ויגידו שיש כן שיודעים מהי תכלית החיים אך ניתן להוכיח את אי הידיעה את תכלית החיים, ולכל שאלה יש תשובה. ואסביר כעת למה אי אפשר למצוא תשובה לתכלית החיים. כי כל תכלית שניתן לחיים...
משא או מסע - לא כובד המשא מכריע אותנו, אלא איך שאנו נושאים אותו
...שאנו נושאים אותו חברה אמרה לי היום ורדית, קשה לי שאלתי מדוע? קשה לי נפשית, כל השנה האחרונה לא הולך לי התגרשתי עברתי עיר אחרת עם הבן שלי פתחתי זוגיות עם גבר שחשבתי שאוהב אותי פתאום מסתבר לי שהוא ואני לא שותפים יחד חשבתי לפתוח דף חדש, חיים חדשים עם יציבות ופתאום זה לא מה שתיכננתי נפשית אני לא מסוגלת, אני מתמוטטת, אין לי כוח יותר אין לי את החוזק הנפשי ואין מה לשנות כזאת אני זה האופי שלי אמרתי לה תרגעי על מה את שמה את הדגש בכלל בחיים? יש לך בן נפלא שאוהב אותך? את חיה בריאה ושלמה? יש לך עבודה וחברים...
טוב - מה טוב בחיים - איך ליהנות בחיים?
...לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על טוב - מה טוב בחיים - איך ליהנות בחיים?. טוב - מה טוב בחיים - איך ליהנות בחיים? הפעם אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, מה טוב בחיים האלו? והשאלה שהאדם צריך לשאול את עצמו, זה בעצם מה הדבר הטוב בחיים האלו מה ההנאות שיש בחיים האלו. כי כל הנאה והנאה שיש בחיים, יהיה לה חסר שונה. דוגמה: אדם אוכל במסעדה, הוא כבר חושב מה הוא יאכל אחר כך. אדם במסיבה, כבר חושב על המסיבה הבאה, וכן הלאה. ויש הנאה של שלמות בחיים, וזה אומר שהאדם חווה הרמוניה, חווה אחדות, שביעות רצון, סיפ...
גן עדן / גהנום - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על גן עדן / גהנום
...- ציטוטים / פתגמים מפורסמים על גן עדן / גהנום ואמר רבי ירמיה בר אלעזר: שלשה פתחים יש לגיהנם, אחד במדבר ואחד בים ואחד בירושלים (עירובין י ט ע א) הגיהנום יגיע כאשר הכל יהיה מושלם. (זאן רוסטאן) הגיהנום נמצא בלב ריק מכל דבר. (גובראן חליל גובראן) ולכם גן עדן פתוח, עץ החיים שתול, העולם הבא נכון, שפע מוכן, המוות נסתר, שאול נסה וההשחתה נשכחה. (חזון עזרא ו, הספרים החיצונים א, מהדורת כהנא, עמוד תרל ו) העולם הוא אחד משישים מגן עדן, וגן עדן הוא אחד משישים מגיהינום. (תענית נ) תמיד חשבתי כי גן העדן יהיה דומה...
מראה יופי ואסתטיקה בגיל המבוגר
...מראה, יופי ואסתטיקה בגיל המבוגר א. מבוא מחקרים רבים פורסמו לאחרונה בנושא גישתם של בני הגיל המבוגר לנושא היופי, האסתטיקה והמראה החיצוני. מרבית המחקרים מזהים שוני מובהק בין גברים לנשים, כאשר הנשים מפתחות מודעות ורגישות גבוהה לנושא, הרבה מעבר למה שהיה נהוג ומקובל בעבר. הדבר ניכר בהקפדה גוברת על המראה החיצוני: תספורת, תסרוקת, מניקור ופדיקור, מערכות לבוש אופנתיות, הנעלה תואמת, ניתוחים פלסטיים (בעיקר להעלמת קמטים וניקוי כתמי גיל). כמו - כן גילו המחקרים שלא זו בלבד שאין ירידה, אלא שמסתמנת אפילו עלייה בצריכה...
עיבור נשמה - האם זה באמת קורה לנו?
...זה באמת קורה לנו? מוקדש לזו שפנתה אליי וחוותה עיבור נשמה. עיבור נשמה הוא מצב שאדם בעודו בחיים מתעברת בו נשמה נוספת, או יותר נכון חלק מנשמה נוספת. כידוע לנשמה חמישה חלקים - נפש, רוח, נשמה, חיה ויחידה. וכפי שפירטתי במאמרים אחרים אודות החיים שלאחר המוות הנשמה לאחר המוות מתפצלת לשלושה חלקים - חלק נשאר בקבר לעולמי עד, חלק נשאר בעולם שמעבר בבסיס הנשמה הנצחי והחלק שלא תוקן עובר לגוף הבא. אם כך נפש רוח ונשמה ניתן לתקן בעולם הזה. נדירים הם אלו שמגיעים לדרגת תיקון הנשמה על פי חוכמת הקבלה והם בדרך כלל אלו...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התפתחות קוגניטיבית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התפתחות קוגניטיבית, איך להאמין בעצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך ליצור אהבה? איך להיות מאושר ושמח? איך לפרש חלומות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: התפתחות קוגניטיבית, איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך כסף יוצר סבל? שימוש בהא הידיעה איש מכירות אוטומטי סינדרום שטוקהולם להתמודד עם לחצים תשובה שלמה איך לא לפחד להזדקן? טיפול בחרדה איך לא לשנוא את עצמך? חוסר ביטחון עצמי מול בחורות לאהוב את המציאות מלכתחילה סיבה לאהבה שמחת חיים לדעת שאתה מאושר להתאמץ למען הזוגיות משבר בזוגיות לאחר בגידה לקבל החלטות בעסק החלטה חשובה להתמודד עם פרסום שלילי בפייסבוק למה קשה להתמודד עם בגידה? איך לא להיכשל בשום דבר? אופי של מנהל מוצלח איך לשווק ללקוחות חדשים? איך לחשוב כמו שהלקוח חושב? התמודדות עם אובדן ילד אלימות אצל ילדים בגיל הרך קשב וריכוז רוחני בעיה של מורה רוחני אוטיזם תקשורתי איך למחוק טראומה? לשנוא את האקס התמכרות לאקסית squat שיטות אימון משקלי עבודה לא רק אלוהים של עצמך הגדרתו של אלוהים איך לזהות מורה מואר? מורה מואר למה לרצות להיות אלוהים? להיות אלוהים בכוחות עצמך להפסיד כסף רכישת דירה יד 2 חיפוש משמעות החיים בעקבות אובדן משמעות החיים יצירת התניה חיובית הסוד שבגללו חשיבה חיובית היא שקר בחירה חופשית אמיתית להחליט כשאין בחירה תכלית הבריאה העולם נברא עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, אימון אישי קריירה, מאמן אישי ועסקי בנושא התפתחות קוגניטיבית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.4851 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 00:39:35 - wesi4