ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התפתחות הילד ✔הורות - פרדיגמה ישנה ✔תחילה נבדוק מהו המצב הקיים כיום, בתוך קשרים בין הורים וילדים. לא זר לנו כי... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨הורות - פרדיגמה ישנה
תחילה נבדוק מהו המצב הקיים כיום, בתוך קשרים בין הורים וילדים.

לא זר לנו כי הורים רבים מרגישים שילדיהם משתמשים בהם כ'כספומט' - מעוניינים לקבל מהם כסף (אוכל, רכב וכד') ולא מעבר לזה. לא באמת נשארים כדי לחלוק לשתף להתייעץ לדבר להרגיש יחד אחד את עולמו של השני.

מוכרת עוד יותר התחושה של ילדים כי הוריהם לא מסוגלים להבינם, לקבל אותם כפי שהם באמת, מרגישים שהוריהם שיפוטיים, מעבירים עליהם ביקורת ועסוקים ב לומר להם מה עליהם לעשות, לכן ילדים עם הזמן הולכים ונמנעים ממגע כנה - אינטימי עם הוריהם. גיל ההתבגרות מתחיל את תהליך 'ההגדרה העצמית' של הילד אך במקרים רבים נותר ריחוק רגשי ואף מתעצם, גם בשנות הבגרות.

שני הצדדים חווים עם השנים התנגשות בין עמדות, ערכים, רצונות ומפתחים כפתרון מערכות יחסים מדודות, מוגבלות, בהן קיים ריחוק בעיקר רגשי. קשה להודות, אך לרוב, ילדים (גם בגילאי 30 40 50) יבחרו לבלות זמן חופשי עם אחרים, שאולי בגיל הוריהם, אולי בעלי מאפיינים דומים, אך לא עם הוריהם. האם כך אמור להיות? מה יש בקשר עם ההורים דווקא שמכתיב את המרחק?

ציפיות ואכזבות

הורים רבים חשים אכזבה מהקשר עם ילדיהם, אם אכזבה מתדירות המפגשים, אם מהאופן בו הילד מתנהל בחייו, אם מהשגי הילד, עמדותיו, מהאופן בו הוא דואג להם תומך בהם מטפל בהם וכד'.

ילדים רבים חשים כי בקשר שלהם עם הוריהם הם מקבלים מסר זה של אכזבה. הם מרגישים כי ההורים מאוכזבים מהם חושבים שהם לא טובים מספיק, שהם לא עושים מספיק בעניין זה או אחר וכד'. ניתן לאפיין את רוב הקשרים ככאלה המכילים אכזבה. מעניין לבדוק, מתי היא נוצרת ובעקבות מה? אכזבה קיימת בד"כ במקום בו היו לפניה ציפיות. כשהורים מחזיקים ברעיונות שונים לגבי מה ילדם אמור להיות / לעשות, ברגע שהמציאות לא תואמת ציפייה זו, תתרחש האכזבה. כל עוד ממשיכים אנשים להחזיק בציפיה המקורית, המציאות שלא משתנה, מראה שוב ושוב את הפער בין הרצוי למצוי.

היכולת לוותר על ציפיות ראשוניות, היכולת לעדכן את הציפיות והמשאלות כך שתהיינה קרובות יותר למצוי, מראה על גמישות תפיסתית. ההיפך - מראה על נוקשות ובמקרים מסוימים על חוסר קשר ממשי עם המציאות (ניתוק).

מה הדבר שמונע מאב להיות בטכס החתונה של בנו באהבה ובקבלה?

אולי חשיבות עצמית, מה שמכונה אגו.. בכל מקרה, עיוורונו למציאות הילד, למהותו, מאפשרת לו לקיים ניתוק. ניתוק רגשי יכול לייצר כאב נפשי מתמשך אצל שני הצדדים, אך הניתוק מגיע קודם כל כדי לספק פתרון לכאב אחר. כאב שקירבה אמיתית תחשוף בעוצמה. כאב שהדרך הקלה להמנע להרגיש אותו היא ע"י שמירת מרחק. כל מקרה של ניתוק ביחסים, יש עניין אחר, אולי כלל לא מודע, שדורש הבנה. העיוורון למציאות בד"כ הוא סוג של פתרון שמאפשר לזה שמסמא את עיניו, כמו לילד שמסתיר עיניו בכפו, להאמין, שלא רואים אותו. להאמין שמשהו שקשה לקבל, אכן אינו קיים במקרה זה.

הדינאמיקה שנוצרת במקרים רבים, גם אלו הדומים למקרה זה, גם השונים ממנו, יכולה להיות מוסברת במונחיה של הפרדיגמה הישנה ליחסים, אותה נפנה להבין כעת:

פרדיגמה ישנה ליחסים

ככל שנלך אחורה בזמן, נדיר יהיה למצוא הורים שלא השתמשו בסמכותנות ובכוח מול ילדיהם. הורים היו שם כדי לתת הוראות.. והילדים היו שם כדי למלא אחריהן. אלו שלא דרשו משמעת וציות נחשבו חלשים. הציות נחשב להוכחה מספר אחת לערכו של המבוגר / ההורה. כמו בתא המשפחתי, כך גם במעגלים החברתיים הרחבים יותר. ככל שיותר אנשים מצייתים לך, אתה חשוב / מוערך יותר. בעל יותר כוח השפעה. הורים שאבו את רעיון ההנהגה הכוחנית משליטי התקופה, שעשו את אותו דבר רק בקנה מידה רחב.

הורה ע"פ הפרדיגמה הישנה - תפקידו להורות. ללמד, לתת הוראות, (כך גם נתפס תפקידו של מורה - להורות לאחר (לילד) את הידע, או מה עליו לעשות). ההורה הוא זה היודע, זה המחזיק במה שנכון ולכן גם זה המחליט והקובע. לפי פרדיגמה זו, הילד הוא לוח חלק הניתן לעיצוב. הילד ידע רק מה שהורהו יבחר ללמדו. בזכות ידיעת הנכון ההורה מצפה להיות מכובד על ידי ילדו / תלמידו. ההורה מקבל ראשון לצלחת, ישן במיטה הטובה יותר וזוכה לעצמאות הגדולה יותר בתוך התא המשפחתי שהוא מקביל למבנה החברתי המכיל את המשפחה. כך היה עד כה במקומות רבים בעולם.

ע"פ הפרדיגמה הישנה ברוב המקרים, הסביבה החיצונית (בתרבות המכונה מפותחת, המערבית), מכתיבה לילד כיצד עליו לגדול, באיזה קצב ובעזרת אלו כלים, באופן המצמצם את המרחב המאפשר ספונטאניות. לחילופין, בתרבויות מתפתחות (הלא מפותחות') הילדים נזנחים ככל שמולידיהם עסוקים בדאגות קיומיות ממשיות. לרוב אין בוגר פנוי בסביבה לתת מענה לסקרנות המפתחת של הילד והוא נתון במרחב ש על כן לא יכול לאפשר התפתחות נפשית ולספק תמיכה.

עריכת השוואות - יותר ופחות

הפרדיגמה הישנה ליחסים בין אנשים מכילה את הרעיון כי ניתן להשוות בין אנשים וכתוצאה מכך לקבל ערך או חשיבות עצמית. למצוא סביבי כאלה שפחות ממני, מעניק לי תחושת עליונות. תחושה שאני יותר. למצוא כאלה שיותר ממני, נותן לי מוטיבציה להשיג יותר לצד תחושת פחיתות. הרעיון ההשוואתי זורע בכל אחד שמאמין בו, תחושה של זה לא מספיק.. אני לא טוב/ה מספיק, ולכן לא ראוי/ה מספיק וכד'.

כשמשלבים ביחסים את רעיון הכוח והשליטה ביחד עם רעיון הפחיתות וההשוואתיות המאפשרת אותו.. התוצאה היא יחסים עמוסי ציפיות אכזבות כעסים ביקורת האשמות וכל תבלין אפשרי שמונע מהספונטאניות להתקיים בחופשיות.

צרכים נפשיים לא נעלמים

חסך נפשי במילוי משאלות וצרכים ראשוניים, מכונה 'חסך נרקיסיסטי'. משמעותו חסך בחום, ביחס מותאם לצרכים הנפשיים, מצד בוגר תומך ומבין, יחס המאפשר לילד להנביט בתוכו את הרעיון כי הוא יחיד ומיוחד, נפלא, אהוב כפי שהוא, ומתקבל בשמחה בעולם. תחושות נרקיסיסטיות אלו, חיוניות להתפתחות הנפשית התקינה. הן מאפשרות לנפש עם הזמן להטמיע את הרעיונות החיוביים על עצמנו ולאפשר להם לנבוע מתוכנו בהמשך. חוסר בתשומת לב, בהקשבה, בתחושה שאני מוערך חשוב שיש לי מקום בטוח בעולם.. לא נעלם עם הזמן. ככל שננסה לכסות עליו בתחליפים כגון: משרה חשובה, קריירה, מעמד, עושר, או כל דבר חיצוני אחר, כך ימשיך החסך להציק או להציג עצמו מבפנים בדרכים שונות.

וכך, קורה שאמהות מקבלות תחושה שהן חשובות ושהן מספר 1 ברגע שילדן נולד ונוכח איתן ורק איתן כל הזמן. אמהות חשות חשובות ומשמעותיות ברגע שזוג עיניים אלו של תינוקן מגיב רק אליהן ונרגע רק בזרועותיהן. פעמים אמהות חוששות לאבד את התחושה המעצימה הזו, ומעכבות באופן לא מודע את התפתחות ילדן לכלל עצמאות.

כמה דוגמאות יש לציפיות של הורים שילדם יכבד אותם יפאר את שמם ירחיב את הצלחתם ישמש חלון ראווה עבורם? לשם מה נוצרות ציפיות אלו? לטובת הילד? או לטובת ההורה שצמא לכבוד, לחשיבות, להצלחה מתוך הצלחתם של ילדיו?

הורה שמחזיק בציפיה שילדו יאמין באותם ערכים כמו שלו, הורה שרוצה שילדו יתחתן בדרך המקובלת עליו, הורה שרוצה שילדו ירכוש מקצוע שהוא מחשיב כרצוי.. רוצה לאחוז בילד כבמושיע לחיזוק זהותו הפנימית. רוצה לאשר באמצעות ילדו את תקפותו שלו.

האם ילדים אמורים להיות חלק מזהותם של ההורים? האם אושרם של הורים נמצא במידה כלשהי תחת אחריות ילדיהם? האם מתוקף כך על ילד ללמוד את רצון הוריו ולחיות את בחירותיהם? ומה האלטרנטיבה לזה? עד כמה אנו ערים לאחריות שאנו נוטלים על כתפנו לאושרם של אחרים?
משמעות תהליך כנות פנימיות במה להאמין מערכות ללמוד השפעה עיצוב לשאול שאלות תפקיד הורה הורות הורים פרדיגמה
זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 6
... חופשי של הספר ניתן למצוא באינטרנט). השיטה ההתנהגותית מפרקת את המשימות הטיפוליות ליחידות קטנות הנשענות זו על זו מבחינת התפתחות הילד. אם בוחרים משימה טיפולית כמו מיומנות יום - יום אז מפרקים אותה לחלקים. למשל, פירוק של לימוד כיצד ללבוש ...
זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 1
... אני ובעלי נוכל להתקרב לילד שלנו, ליצור איתו תקשורת ולעזור לו בדרכנו הצנועה כהורים רגילים שאינם טרפיסטים או מומחים בהתפתחות הילד. המסע שלי בתחום זה החל כאשר בני הבכור, אייל, אובחן עם רגישות סנסורית. עם אייל היינו צרכים ללמוד כיצד ... ילדכם סובל מבעיות אחרות ולא דווקא אוטיזם. הפרק השני עוסק בשאלות שהורה צריך לשאול את עצמו במידה והוא חושד שהתפתחות ילדו אינה תקינה וכן על איזה כיוון של בעיות התפתחות עשויות להצביע התשובות לשאלות. שאלות אלה יעזרו לכם כהורים להבין ... מסע האבחונים, שרוב התקשורת שלו היא דרך צעקות לא ברורות. התחלנו במסע מפרך של המתנה לאבחון דרך קופת חולים והתפתחות הילד. לאחר מאמצים רבים וזמן המתנה של מספר חודשים התקבלנו לאבחון. נכנסנו לחדר האבחון עם אדם. בחדר היו קלינאית תקשורת ... שאינני יוצאת דופן ושמעתי סיפורים רבים נוספים של אמהות שקיבלו את אותו יחס מאנשים מקצוע רבים, כולל רופאים המתמחים בהתפתחות הילד. הבנתי שאותה קלינאית תקשורת מרגישה שאני בעצם זו שגרמתי לבעיות הילד, שהרי אם הייתי אמא טובה יותר ומופרעת פחות ... יכולותיו כמובן) לא צריך להמשיך אותו, לדעתי, מעבר לשלושה חודשים. הפסקתי את הטיפול לאחר 12 פגישות. חזרתי אל הרופא מהתפתחות הילד בקופת חולים כללית, רופא מקצועי מאד ונעים. הוא הצליח להעביר לאדם מבחן אינטילגנציה בסיסי (בנית מגדל קוביות, ניסיון להיענות ... שאדם מאד אינטלגנטי ולכן עם טיפולים נכונים אפשר לצפות ממנו לתפקוד גבוה. הרופא הזה היה חבר גם בצוות הרפואי בהתפתחות הילד בשניידר. מאוחר יותר התברר לי דרכו כי זה שהוא אבחן את אדם כ - PDD באותו מפגש גרמה לו ... שיטפלו בי (אני טופלתי כבר ונגמלתי מטיפולים). לא רציתי שיטפלו בי ובילד יחד או בי ובבן זוגי כאחראים לכשל בהתפתחות הילד שלנו. לא הייתה לי כוונה לשבת ולרחם על עצמי ולתת לפסיכולוג לנתח את רגשותינו האישיים והמשפחתיים. שאלתי את עצמי ...
זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 3
... אצל בעל מקצוע עם ניסיון של שנים רבות ולא לחסוך בעניין זה. המלצתי היא לא להסתפק באבחונים של המכון להתפתחות הילד בלבד ואם ניתן לגשת לאבחון פרטי אצל איש מקצוע המומלץ עי הורים שילדם כבר אובחן אצלו. אפשר גם להתייעץ ...
מדריך להורים - זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר
... אני ובעלי נוכל להתקרב לילד שלנו, ליצור איתו תקשורת ולעזור לו בדרכנו הצנועה כהורים רגילים שאינם טרפיסטים או מומחים בהתפתחות הילד. המסע שלי בתחום זה החל כאשר בני הבכור, אייל, אובחן עם רגישות סנסורית. עם אייל היינו צרכים ללמוד כיצד ... ילדכם סובל מליקויים אחרים ולא דווקא אוטיזם. הפרק השני עוסק בשאלות שהורה צריך לשאול את עצמו במידה והוא חושד שהתפתחות ילדו אינה תקינה וכן על איזה כיוון של בעיות התפתחות עשויות להצביע התשובות לשאלות. שאלות אלה יעזרו לכם כהורים להבין ...
זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 2
... עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 2 פרק 2 כשיש לך תחושה אינטואטיבית שהתפתחות ילדך אינה תקינה כדאי לעבור על השאלות וההצהרות בהמשך כדי לדעת פחות או יותר באיזה תחום ממוקמת בעייתו של הילד ... (למשל כותב, קורא, משחק משחקי קופסא המיועדים לילדים גדולים יותר מגילו, מנגן או קורא תווים) אך בתחומים אחרים של ההתפתחות הילד מאחר מאד אחר בני גילו. עיכוב התפתחותי או בעיות תקשורת. 93.הילד אינו מבחין בסכנה. עיכוב התפתחותי, הפרעת קשב, בעיות ...
פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (C. B. T) / פסיכותרפיה "רגילה" (טיפול דינאמי)
... מיומנות שונה (קב גיל. 6 - 10, 2 - 6). בנוסף לניסיוני עם בני נוער ומבוגרים, עקב עבודתי במכון להתפתחות הילד, פתחתי מומחיות בטיפול בילדים קטנים (2 - 6), בהתאם לכללי ה C. B. T. עם זאת, חשוב לציין כי ...
הפרעת קשב וריכוז בלי או עם היפראקטיביות ADD\ADHD
... ו\או הצוות החינוכי מזהים חלק מהסימפטומים שצויינו לעייל חשוב כדאי ורצוי לפנות לגורמים מקצועיים מוסמכים (רופאי ילדים, פסיכולוגים המומחים להתפתחות הילד) לצורך ביצוע הערכה קלינית, פסיכודידקטית. ניתן לבצע אבחונים אלו במסגרות טיפוליות ציבוריות או פרטיות. עלויות האבחון וההערכה הקליניים הן ...
פסיכולוגיית האגו - מבוא
... דחפי תוקפנות, שהם הרסניים לאדם ולסביבתו. לפיכך פיתחו אנשי פסיכולוגיית האגו תאוריות התפתחותיות בהתאם לרעיונות אלו: גישת הקווים ההתפתחותיים להתפתחות הילד על פי אנה פרויד והפיתוח הנרחב שלה לגבי מנגנוני הגנה מסתגלים, ראייתו של היינץ הרטמן את האגו כגורם המפתח ...
פסיכוזה - מבוא
... הילדות היא ענף צעיר מאוד של רפואה. בתקופה המודרנית מתרבים והולכים הסקרים שמביאים תוצאות ממעקב של עשרות שנים אחר התפתחות ילדים, שמציגים חריגויות קשות בגיל הרך. סקרים אלו מגלים אחוז נכבד של מקרים בהם נמצא רצף ברור של התפתחות חולנית ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על התפתחות הילד
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: התפתחות הילד, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: התפתחות הילד, איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? מה המשמעות של החיים? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להרזייה, מאמן אישי לדיאטה, מטפל אישי בנושא התפתחות הילד - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 2.5000 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 23:06:19 - wesi4