ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הבריאה ✔שבעת ימי הבריאה - יום 7 - חלק 5 ✔אם כן אני האדם מבחין באופן מובהק וחד משמעי בגושים מלוכדים, כל הסביבה שלי וכל... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 שבעת ימי הבריאה - יום 7 - חלק 5
אם כן אני האדם מבחין באופן מובהק וחד משמעי בגושים מלוכדים, כל הסביבה שלי וכל היקום מסודרים בסדרה זו או אחרת של גושים. אבן למשל ובכל צורה וגודל היא גוש. עץ הוא גוש שהתלכד באופן מתוחכם, אדם הוא גוש מלוכד, בניין, ים, וירוס, חיידק, כדור הארץ, נפטון, כוכב, גלקסיה, צביר גלקסיה... אולם בצד זה קיימת בטבע גם נטיה ניכרת להתפזר, להתפשט, להשתחרר... זוהו אם כן בטבע שתי נטיות מנוגדות בתכלית הניגוד שכל אחת סותרת את מהות חברתה ואף את קיומה. והשאלה איך שתי הנטיות האלה חיות זו לצד זו, מהו היחס ביניהן, מי נותן בסופו של יום את הטון האמיתי בטבע, ומעל לכל מהו מקור הנטיות האלה, מהו תפקידן, מדוע נוצרו... כי הרי אין גחמות בטבע... אני מזהה הרבה מאוד דברים בטבע שמתרוצצים להם בחצר ללא שום ליווי מבוגר... אני זקוק איפוא לסדר מסוים, לסדר את המחשבות המפוזרות לכל עבר, אני האדם זקוק לסדר בראש.

והינה לפתע דופק מחבר התורה על דלת האדם: בוקר טוב, הינה סדר הדברים:

ואד יעלה מן - הארץ, והשקה את כל פני האדמה. (בראשית ב, ו)

"סדר הדברים" הזה שתחב מחבר התורה לידי הוא אב טיפוס של היערכות כל חוקי הטבע על צבאותיהם ביקום. "צבאות" הוא מונח שהטמיע מחבר התורה ומשמעותו "כוחות", במקרה שלנו הכוונה לכוחות הטבע. אני שב ומדגיש כי אני "קונה" את הגדרות מחבר התורה כי הוא בונה אותן ללא יוצא מן הכלל כביטוי של הבחנה - לא של קביעה מנומקת. "הבחנה" היא לא ביטוי שהאדם יכול לדחות או לקבל כי היא לא עומדת לשיקול. הבחנה היא ביטוי שכתובתו היא האדם שקלט את הביטוי, קולט אותו או יקלוט אותו, אין רובד רביעי בו נקלט הביטוי של ההבחנה.

מחבר התורה התבונן איפוא ביקום - כמו שאנחנו מתבוננים בו, התבונן בחומר ובכוחות הפועלים עליו, ורשם את הבחנתו זו:

ואד יעלה מן - הארץ, והשקה את כל פני האדמה.

ההבחנה הראשונה שלו תואמת להפליא להבחנה שלנו. שתי נטיות עיקריות ישנן בחומר של היקום:

הנטיה הראשונה היא להתפזר ולהתפשט... את הנטיה הזו הוא ביטא במשפט הזה: ואד יעלה מן - הארץ. כלומר ישתחרר ויתפזר...

והנטיה השניה היא להתקבץ, להתגודד... וכך הוא ביטא אותה:

והשקה את כל פני האדמה. אותו האד שעלה לפני כן מן הארץ - ינחת במקביל על פני האדמה, יחלחל אל גוש האדמה וייספג בו, יתלכד עימו.

ולמרות ההבחנה הברורה - הניסוח שלה מעומעם: מדוע הוא קרא לנטיה כהיא זו אד? ולמרות שמשמעות ההשקיה היא חילחול המים באדמה ע"מ להתחבר איתה ולגבש גוש מלוכד... אבל מה פשר המשפט הציורי הזה? האם אנחנו בשיעור של ספרות... מעבר לזאת, מדוע השתמש בארץ לתיאור הנטיה הראשונה, ובאדמה לשניה. ומעבר לזאת ולזאת, מה תיתרום לי ההבחנה הזאת? והרי גם אני הבחנתי בשתי הנטיות הברורות של החומר ונשארתי עם תהיותיי ושאלותיי...

ובכן אומנם הוא הדבר, מחבר התורה אכן צפה בחומר אבל רשמיו כאן אינם מתייחסים לתכונות החומר ונטיותיו אלא לכוחות הפועלים עליו. למעשה הוא הבחין באב - טיפוס הנגזר מהתנהלות כל כוחות הטבע ביקום ורשם כאן את נוסח האב - טיפוס זה, ובעצם הוא צייר כאן תרשים מדויק של אב - טיפוס ובדפוס מילולי באופן שיישמר עבורינו לעד.

אם כן הבה נשנס את מותנינו ונקדם את הביטוי שיפרוס לעינינו את היקום. נתחיל באות ו' שמקדם את הביטוי, ומשמעותו היא שהביטוי שלפנינו נגזם בעצם מתרשים יותר רחב שהגרף שלו התחיל עוד לפני כן ועוד ימשיך אחריו. התרשים שלפנינו איפוא דומה למספר עמודים שחתכו אותם מאמצע ספר עבה... ואכן מחבר התורה מתחיל את הביטוי בהתחלת פרק ב' של בראשית, ומצייר את התודעה האנושית והמקורית של האדם כאשר הבחינה ביקום ובכוחות הפועלים עליו.

ויכלו השמים והארץ וכל - צבאם... (בראשית ב, א)

אנו נחזור כמובן אל התחלת התרשים כי הרי זהו הנושא המרכזי שלנו - הוא היום השביעי מסדרת שבעת ימי הבריאה... למעשה עוד לא נגעתי ממש ביום השביעי השרוע על פני שלושת הפסוקים הראשונים מפרק ב' של בראשית, ועדיין אני מכין את הרקע בשביל להגיע אליו, אולם כן נגעתי בהמשך פרק ב' בתמונה שקדמה לכאורה להתהוות השמים והארץ... דהיינו, אומנם הבחנת האדם בשמים ובארץ מתגלמת בשביב של רגע אחד שגם אנחנו חיים אותו, ולשביב שכזה אין התחלה וסוף כי ליקום אין סוף, אולם מחבר התורה ובאופן יצירתי אם נכון הביטוי - וכאילו עצר לרגע את הבזק השביב הזה בשביל לקחת תמונה ליקום, לנתח אותה ולהראות לנו את הרקע עליו נוצרה התמונה הזאת... אלה הם שני הפסוקים ד' ה' מפרק ב עליהם עמדתי בחלק הראשון של היום השביעי, דרכם הציג מחבר התורה את מה שקדם לכאורה לתמונה שבידינו, ואף דאג להזכיר לנו שהמדובר בניתוח היפותטי, לא מעשי, כי לא ניתן לעצור את היקום ולהציץ במה שהיה לפניו... והינה אנחנו בפסוק ו' - ואד יעלה מן הארץ... והביטוי המופיע בפסוק שלנו הינו בעצם המשך לתמונה היפותטית אותה ניתח לפני כן: הינה סיימנו להציג את הרקע עליו עמדה תמונת היקום, ועכשיו לביטוי המציאותי של היקום והכוחות הפועלים עליו.

אישית אני מוכן ומזומן להתחיל במלאכה ולרוקן על השולחן את מלוא תוכן הביטוי הזה, ויש הרבה תוכן... המדובר לא פחות בביטוי היסודי של המציאות - אם תרצה בביטוי הפיזיקלי של המציאות. ולמרות שהביטוי עצמו מובן לי, אולם עמדתי כאן בנקודה הזאת בפני מכשול שמנע ממני להתחיל במלאכה... יומיים שלמים הרהרתי במכשול - יורשה לי להציגו בגודלו הטבעי.

למען האמת, הביטוי המופיע בפסוק ו' "ואד יעלה מן..." שאנו עומדים לרדת אל עומקו להלן - כבר הוצג בשלמותו לפני כן על פני עמודים שלמים. אני מדבר על "שביב אחד" או הבזק / הרף אחד שכוחות הטבע פועלים במסגרתו באחת על כל היקום, וזו המציאות שבמסגרתה מתקיימים העצמים בכל מצב פיזיקלי, זו היא המציאות שלנו. במציאות זו קיים ממד אחד בלבד - הוא ממד המרחק. קיים ליד הממד הזה לכאורה עוד ממד המהירות הנצפה בטבע, כי העצמים בטבע נעים במהירויות שונות, אולם אותה המהירות מבטא בעצם את הכוחות הפועלים על העצמים בטבע ולכן לא נכון להגיד שהכוחות פעלו על פי מהירות זו או אחרת, כי בפועל הכוחות עצמם שאנו מנסים להגדירם הם שגרמו להתהוות המהירות והמופע שלה ביטא אותם, לכן המהירות כהיא זו לא קיימת בזכות עצמה ואינה מייצגת ממד קבוע וטבעי, ונותר לנו איפוא רק ממד קבוע אחד בטבע הוא ממד המרחק שאינו תלוי בשום כוח. בזאת אני מעדכן בעצם את הבחנתי הקודמת בה הכתרתי את המהירות כממד שני...

ובכן ניתן להבחין בממד המרחק במרחב ולסרוק אותו רק ע"י גורם אחד בטבע הוא הבן אנוש. ובעצם גם החיה מזהה את ממד המרחק, אולם האדם הוא הגורם בעל הפוטנציה היחידה בטבע שיכול להבחין במלוא שיעור הממד הזה - לא רק בחלקו, ולכן זיהוי הממד נקשר באדם.

אנו מבחינים בממד המרחק ע"י הזמן, כלומר מודדים את שיעור המרחק ע"י יחידות זמן, וכל הזמן אנו מודדים כי למרחב אין סוף וזוהי למעשה משמעות ההבחנה, כל הזמן אנו מבחינים ואפילו כשאנו עומדים לכאורה באותה נקודה ובוחנים את אותו העצם, בפועל גם אנחנו וגם העצמים שלידינו פועלים עלינו כוחות הטבע - ואנו נעים, עוברים מרחקים... ואילו כל היקום היה נע בכיוון אחד ובמהירות אחת - לא היינו מבחינים בשום מרחק ביקום דהיינו לא היינו חשים את היקום - לא היינו חיים אותו, לא היינו מגלים אותו, כי היינו נמצאים בעצם רק בנקודה אחת שנעה עם כל עצמי היקום באותה מהירות ובאותו הכיוון והיינו נעים עם הנקודה הזאת - היא הסביבה שלנו, ותו לא. הכוונה במונח "ותו לא" היא שהתנאי למימוש "ההבחנה" לא היה מתקיים, פשוט לא היה לנו קיום במרחב כי לא היה שום יצור שיבחין ולו חלקית ביקום, לא היה פוטנציאל לחיים כי "ההבחנה" חייבת להיות ייחסית - אחרת אין במה להבחין.

ואכן הבחנתינו במימד המרחק בפועל נבעה מהכיוונים ומהמהירויות השונות של העצמים ביקום כולל העצם שלנו - היינו הגוף שלנו, והלכה למעשה אילו הגוף שלנו היה נע באותה המהירות והכיוון של כל עצמי הסביבה - לא היינו מבחינים בשום גורם בסביבה שלנו ואף לא בכדור הארץ כי שוב - התנאי למימוש ההבחנה לא היה מתקיים. המופשטת הזו נראית על פניה מוזרה, אבל קל מאוד לאפס את הערכים ולהבחין בה, כי אין שום הבדל בין "העצמים ביקום" לבין "העצמים של הסביבה", התנאי למימוש "ההבחנה" מתקיים בכל מרחב שהוא כאשר העצמים שלו נעים במהירויות שונות ו/או בכיוונים שונים לעומת העצם של הבוחן, אחרת לא היינו מבחינים בבניין ולא בכיסא גם לא בנעל... את המופשטת הזו ניתן להוכיח מתמטית כי הרי אין לבוחן ולבניין ולכיסא ולנעל אותה המסה, ולכן לא יכולה להיות להם אותה המהירות. זה אחד הביטויים הידועים של תורת היחסות: המסה אינה גודל קבוע אלא גודל שמשתנה על פי מהירות הגוף ביחס לצופה.

אם כן האדם מבחין במרחב ובכל העצמים שבו כי למעשה הכוחות הפועלים על המסה שלו אינם זהים לכוחות הפועלים על יתר העצמים במרחב. ולמעשה אותם הכוחות הפועלים על האדם משנים ללא הרף את המיקום שלו ביחס ליתר העצמים שביקום - בכללם העצמים שבסביבתו, והוא מזהה את המרחקים הנוצרים ומודד אותם בכלי טכני שנוצר במוחו למטרת המדידה - הוא יחידות הזמן. זהו מקור האשליה האנושית בקיום מימד הזמן, כי האדם מבחין מולו למעשה בתמונה אחת שכוחות הטבע פועלים על כל חלקיה בהבזק אחד, ולמעשה הכוחות הפועלים על תמונת היקום לפני רגע הם אותם הכוחות הפועלים על היקום ברגע זה וגם ברגע שאחריו. במילים אחרות, מה שקרה בתמונת היקום לפני מליארד שנה הוא מה שקורה ברגע זה ביקום ומה שיקרה בעוד מליארד שנה, הכוחות של היקום פועלים על כל היקום בהבזק בן שביב אחד, אולם היות והיקום הוא אין סופי והמיקום שלנו בתוכו משתנה ללא הרף לפי הכוחות הפועלים גם עלינו בהבזק הזה, אשר על כן אנו מבחינים ללא הפסק בתמונה רצופה של מרחב חדש שנפרש מבלי לחדול לעינינו - עם עצמים אחרים שמרחק פיזי מפריד ביניהם, ואנו מודדים את המרחק הזה ביחידות הזמן שלנו. למעשה אין ביקום עבר הווה ועתיד, קיימים רק מרחקים במרחב דינמי אין סופי.

וכפי שהזכרתי, ניתן להבחין במימד המרחק במרחב ולסרוק אותו רק ע"י גורם אחד בטבע הוא הבן אנוש, אבל נתגלעה לעיני כאן בעיה עם הצופה הזה שעומד על פני היקום ומבחין במופע הפועל במרחבו בהבזק אחד. הבעיה היא שאותו הצופה הוא חלק מהיקום האין סופי שבד בבד גם עליו פועלים כוחות הטבע בהבזק אחד יחד עם יתר עצמי היקום, ולכן הוא חייב להיות ישות אחת אין סופית שקיומה פרוס על פני היקום במלואו שמבחינה בו, כי הרי היא מבחינה בהבזק אחד שפועל במקביל גם עליה וההבזק הזה לא ניתן לחלוקה.

במילים אחרות, ואילו היה מדובר בצפייה לפעולת שרשרת שהתחילה מנקודה מסויימת שניתן להצביע עליה (כמו באפקט הפרפרים), אזי יכלה להיות במקרה כזה קבוצה ארוכה של צופים שמחלקת בין חבריה את פעולת הצפיה למשמרות, כאשר כל משמרת מתחילה את משמרתה מהקטע שהצופה האחרון סיים לצפות בו. אולם ובמקרה של הצפיה ביקום - מדובר בצפיה לפעולה הפועלת בהבזק אחד על כל אזור הצפיה - כאשר הצופה בעצמו הוא חלק מאזור הצפיה וחווה את הבזק הפעולה, ולכן לא ניתן לחלק את אזור הצפיה וגם חוויית הצפיה לא ניתנת לחלוקה. במילים הברורות ביותר, צפיה ביקום אין סופי נגזרת מנוכחות קבועה של צופה ביקום האין סופי. כלומר וכאשר אני צופה ברגע זה ביקום, משמעות הדבר שאני צופה גם ברגע זה במרחק של מליארדי השנים אחורה, וגם ברגע זה אני צופה במרחק של מליארדי השנים קדימה ועד לאין סוף...

עם זאת אני מצהיר בזאת אישית שמצאתי אין ספור הפרכות למופשטת הזו... אימי ז"ל שצפתה ביקום - נפטרה בשנת 2002, אבי נפטר לפניה ועוד אן ספור צופים נפטרו מהיקום וצופים אחרים הופיעו אחריהם... הווה אומר שישות אנושית משפטית הצליחה ליצור מימד חדש ביקום - הוא מימד הזמן, כי הרי ניתוק הישות מהיקום מצביע על פרק הזמן שיבוא בעקבותיה, והופעת הצופים החדשים ביקום מצביעה על פרק הזמן שהיה לפניהם...

ולא היא. מופשטת היא מדריך לתיקון עיוות אופטי... שבעה מליארד בני אדם שחיים היום על כדור הארץ, בנוסף לאבותיהם ולילדיהם שיבואו אחריהם - מייצגים גוף אנושי משפטי אחד שצופה ברגע זה ביקום המשתרע על מליארדי השנים אחורה ועוד אין סוף השנים קדימה... גוף זה צופה ביקום, הוא לא צפה בו גם לא יצפה בו. ובשביל לא להחליק למדרון הסיסמאות אציג את פשר הגוף הזה... והשאלה הנשאלת, היכן אני נמצא בגוף הזה? היכן היא האינדיבידואליות? היכן היחודיות שלי ומהו גורלה? מהו גורלי כאדם בעל אופי ומהות וערכים אישיים... והרי המהות שלי בטלה בשישים בגוף הגדול המשתרע על פני כל היקום שאני האינדיבידואל נטמע בו.

קודם כל הייתי רוצה להדגיש מונח אחד שהוזכר לעיל ויתכן ולא ירדנו לעומקו הנכון. כוונתי למונח "הצופה" ביקום, הוא האדם - בעל הפוטנציה היחידה בטבע שיכול להבחין במלוא שיעור ממד המרחק - לא רק בחלקו, ולכן זיהוי הממד נקשר באדם. אולם, וזה הדבר שביקשתי להדגיש, תואר הצופה ביקום אינו נגזר ממעמד מחייב בפועל, האדם יכול להמצא ביקום מבלי לצפות בו, והכוונה היא מבלי להוציא את הפוטנציאל המלא שלו כצופה לפועל, כי למעשה אין אדם שלא צופה ביקום במידה זו או אחרת, עצם ליבו הפועם מעיד על זאת כי גם האדם שעומד במקום - הוא נע בעצם תוך כדי עמידתו במהירות אדירה, והיקום עובר לידו בהבזק כמו ספר שעמודיו מתחלפים ללא הרף. שאלת הפוטנציאל מייצגת את רצון האדם שרוצה לצפות למרחקים נוספים ויותר גדולים מהמרחקים הסטנדרטיים שדינמיקת היקום מציעה, והאדם מטבעו ער לנקודה הזאת: איך להגיע למרחקים יותר גדולים ועצומים ולזהות אותם, ולצפות בהם, לנצלם לאכול את פירותיהם, לצרוך אותם.

האדם זיהה את הפוטנציאל שבו וראה בו את החיים, חש דרכו את החיים. התאהב בחיים והפועל הנכון - התמכר לחיים. הצפייה ביקום גררה אחריה הרבה פועלים מעבר לפועל "לצפות", כמו לזהות, לנצל, לצרוך, להכיר, לגלות, לדעת... אין סוף לפועלים האלה שמספרים את סיפור התמכרות האדם לצפייה ביקום. מחבר התורה התעכב על הנקודה הזו ארוכות ותיעד אותה. את הפרק הראשון של היום השביעי עצרתי בנקודה הספציפית הזאת מסיבות אישיות. אינני מתכוון להשלים את הנקודה הזאת כאן בשביל לא להתמתח על פני מרחבים ולאבד את הקשר בין הנושאים, אבל אסרוק את הנושא העיקרי בקצרה בשביל לגעת בנקודת הפוטנציאל שהאדם זיהה בעצמו, התמכר לו וביקש לפתח אותו ולנצלו עד תום, במטרה מוצהרת להתפשט ביקום ולקפץ על פני מרחבים שילכו ויגדלו ויתפשטו ויתעצמו ללא הפסק... להלן הפרק שמתעד את התפתחות התכונה הזאת באדם:
ילדה בעיה גמילה מהתמכרויות בחיים המציאות התבוננות המציאות שלנו אין סוף בני אדם היקום הוכחות הבריאה ימי הבריאה שבעת שבעת ימי הבריאה
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... המלך מייצג את האלוהים, והבן מייצג את הבריאה, את כל מה שנראה כנפרד מאלוהים. בדרך כלל, מלך מוסר את ... את המלוכה לבנו עוד בחייו, מה שמסמל שהבריאה היא מלך בדיוק כמו האל עצמו. הרעיון הוא שמצד האמת אין ... ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי אחדות מוחלטת בין הבורא לבריאה. רבי נחמן מסביר שהמלך אף פעם לא מת, וכך גם האחדות והשלמות שלפני הבריאה ממשיכות להתקיים גם בתוך הבריאה. איך מתמודד האדם עם שכחת המלוכה (הירידה מהמלוכה)? רבי ... להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ... המשל על המלך ובנו - הבן המלך כמשל לבריאה המלך בסיפור מסמל את הבורא, והבן מסמל את הבריאה כולה. אך הבן המלך אינו רק האדם, אלא כל המציאות כולה. הבריאה כולה היא בן המלך, משום שהיא ההשתקפות של הרצון האלוהי. ... עד הסוף, הוא יגלה שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, ואז יחזור להיות המלך האמיתי - יחיה מתוך שמחה ... משם רואה אבן ישראל. האב פירושו לפני הבריאה הבן פירושו אחרי הבריאה. זאת אומרת שכאשר רבי נחמן מדבר על הבן של המלך הוא בעצם ... בעצם זה מרמז. שי שתי בחינות בחינה של הבריאה, בחינה שלפני הבריאה ובחינה של אחרי הבריאה . הבחינה של האין והבחינה של היש, האחדות והנפרדות, אלוהים ... מצד האמת, כל הישויות שנפרדות אחרי הבריאה הן באחדות. כי לפי הבריאה יש לנו ישות אחת ואחרי הבריאה יש לנו הרבה ישויות וכל הישויות שנפרדות אחרי הבריאה כולן הן בעצם, כל אחת ואחת, היא שוות ערך מוחלט לישות האחת שהיתה לפני הבריאה. זאת אומרת, כמו שלפני הבריאה הכל היה אחד מוחלט ככה אמצעות הדעלמה איכה אמר להם - פה. ... את העניין - זה לא שיש אלוהים אחד ובריאה וצמצומים אלא יש לנו אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד ... הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה פירושו של מה שאתה יודע על מה שהיה לפי הבריאה זה נכון בעצם על מה שקורה אחרי הבריאה . את אומרת של מה שאתה יודע לגבי אלוהים לפני הבריאה זה נכון לגבי כל צמצום וצמצום שקיים בתוך הבריאה. ולכן האמת, למה כי מחוייב המציאות ואפשרי המציאות הם שני ... פעמים, למה הוא השטן כי הוא נפרד מן הבריאה. אחרי שאנחנו מגיעים לאלוהים האמיתי שהוא ברא את האלוהים ...
מהי תכלית הבריאה? להתקרב / להתרחק מהבורא? אולי אין תכלית?
... תכלית הבריאה? להתקרב להתרחק מהבורא? אולי אין תכלית? טיעון: תכלית הבריאה היא להתקרב לבורא ולחזור להיות באחדות עם הבורא. הסבר: הבורא הוא השלמות. וכל דבר שהוא נפרד מהבורא, הוא חסר את השלמות. וכדי להגיע אל השלמות, יש להתחבר אל הבורא. סוף טיעון. הפרכה: אילו תכלית הבריאה הייתה כדי להתקרב לבורא, אז ממילא הבורא לא היה בורא את הבריאה. אילו תכלית הבריאה היא להיות באחדות עם הבורא, הבורא היה יכול שלא לברוא את הבריאה ולהשאיר את הכל באחדות עם עצמו, ואז ממילא לא היה חסר דבר. אז מהי תכלית הבריאה? תשובות אפשריות: 1 - אין תכלית לבריאה. הבריאה היא היוצא מן הכלל. דהיינו, גם אם לכל דבר יש תכלית, לבריאה עצמה אין תכלית כלשהי. 2 - איננו מבינים את תכלית הבריאה. 3 - תכלית הבריאה היא להתרחק מהבורא. הוכחה: הבריאה עצמה. מכך שיש בריאה ניתן להבין שהבורא עצמו רצה שתהיה ישות נפרדת ממנו. ולכן, לחזור להתאחד עם הבורא, זה נגד רצון הבורא, כי אחרת הוא לא היה בורא את הבריאה. נשאל: למה שתכלית הבריאה תהיה להתרחק מהבורא? נשיב: 1 - איננו מבינים את התכלית, אך זו התכלית וניתן להבין אותה מעצם תהליך הבריאה. 2 - הבורא הוא שיא החוסר שלמות. לבורא היה רע. ומשום כך הבורא ברא את הבריאה, כדי שיהיה מישהו אחר שהוא אינו אלוהים ושיהיה לו טוב. זא תכלית הבריאה היא להתרחק מהבורא, כדי להגשים את רצונו של אלוהים בבריאה שנפרדת ממנו. ...
תיקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה
תיקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה
... קיים כל עוד יש ספק. מהי מחשבת הבריאה ואיך היא קשורה לאושר? מחשבת הבריאה, לפי אליעד, היא ההבנה שכל המציאות היא מחשבה של אלוהים, שאנו למעשה חלק ממנה. הוא מדגים זאת ... הוא מאוחד איתם לחלוטין. כך הבריאה כולה הייתה מאוחדת לחלוטין בתוך אלוהים לפני שהוא חשב עליה והוציא אותה לפועל. כאשר מבינים שכל ... לא היה צורך בשום פעולה ובשום בריאה. ההוכחה שהוא מביא לכך היא עצם הקיום של העולם והדברים סביבנו, כולל הקיר בחדר, שמצביעים על כך ... הבא (יום שכולו שבת). מהי מחשבת הבריאה וכיצד היא קשורה לאהבה שבדעת? אליעד מתאר את מחשבת הבריאה דרך דוגמה של ילד ואבא: לפני לידתו של ילד, הוא היה מאוחד לחלוטין בתוך אביו, וכשנולד הפך לישות נפרדת. כך הבריאה הייתה לפני יצירתה מאוחדת לחלוטין עם אלוהים, עד שאלוהים חשב אותה והוציא אותה מכוח אל הפועל. ... בתשובה לפי רבי נחמן הבנת מחשבת הבריאה ואהבה שבדעת כיצד מתקשרת תפיסת אני עושה הכל לנושא הבחירה החופשית והאושר? אליעד מציין שכאשר ... ותחושת להיות אלוהים. מהי מחשבת הבריאה וכיצד היא קשורה לאהבה שבדעת? ניתנת דוגמה של ילד ואביו: לפני שהילד נולד הוא היה טמון בזרע ... כישות אחת. כעת, לפי האנלוגיה, הבריאה כולה היא מחשבה שאלוהים חושב, ואנו נמצאים בתוכה בדיוק כמו שפיל מדומיין נמצא בתוך מחשבה של ... אליעד מציין שהכוח החושב את הבריאה נמצא מחוץ לכל הדברים - בדיוק כי הוא הראשון, הוא מעבר להגדרות של מקום וזמן, ודווקא בשל כך ... כולו נמצא במחשבה שלך, כך כל הבריאה נמצאת בתוך המחשבה של אלוהים, ואין לה קיום עצמאי ונפרד. בסיום הדברים מוסבר שכאשר מבינים את ... בתשובה לפי רבי נחמן הבנת מחשבת הבריאה ואהבה שבדעת איך האמת משפיעה על אנשים בדרגות התפתחות שונות? אליעד כהן מסביר שהאמת שהוא מעביר ... שאלה: תדבר בבקשה על מחשבת הבריאה. אליעד: מה אתה יודע על מחשבת הבריאה? שאלה: שכול הבריאה זה בעצם מחשבה. אליעד: מי חשב את המחשבה? רבי נחמן אומר שיש דבר שנקרא אהבה שבזמן ואהבה שמעל ... מה זאת אומרת? שהוא אוהב את הבריאה כפי שהבורא אהב אותה לפני שהוא ברא אותה עכשיו אסביר מה היא מחשבת הבריאה. ניקח למשל ילד ואבא, אלו שני ישויות נפרדות, אבל לפני שהילד נולד איפה הוא היה מבחינה ... הוא נפרד מהאבא. עכשיו אותו דבר הבריאה, לפני בריאת העולם כל הדבר הזה היה בתוך אלוהים, היה אחד לגמרי, כשאת אמרת אני, התכוונת ... הכל אחד, עכשיו הבורא הוציא את הבריאה מכוח אל הפועל, מה זה אומר הוציא, חשב את הבריאה, הוא חושב את הבריאה, למשל אתה מדמיין פיל, הפיל קיים בתוך המחשבה שלך, עכשיו הבורא חושב אותנו, הבורא זה הכוח ... וההבנה הזאת מובילה למחשבת הבריאה, שיש משהו שחושב את הבריאה, שתבין שכול העולם כולו הוא בתוך המחשבה של אלוהים. יש עוד פירושים שזה מעל המחשבה, ואז אם אתה ...
אלוהים - חלק 16 - הוכחה לכך שאלוהים *אינו* הישות היחידה שקדמה לעולם!
... הפריד מעצמו לצורך בריאת העולם? אם נאמר שאכן כבר לפני הבריאה היה הבדל בין חלקים שונים בתוך המהות של הבורא, הרי שממילא הבורא עצמו ... שאינה אין סופית יחידה וכולי. ואם ננסה לומר, שבטרם הבריאה, לא היה שום הבדל בין מהותו העצמית של הבורא, לבין המהות של החלק העצמי ... של הבורא. זא אם נאמר שהבורא לקח חלק מעצמו לצורך הבריאה, כדי להתחמק מלומר שהוא ברא את העולם מישות שהיא אינה הוא כנל, הרי שבעצם אנחנו אומרים כי כבר בטרם הבריאה היה הבדל כלשהו בין הבורא עצמו, לבין חלק כלשהו ממנו, שברמת הפוטנציאל ... שאינה העולם. אם נאמר כך, הרי שאז אפשרי לומר כי לפני הבריאה לא היה שום הבדל בתוך הבורא עצמו בין שום דבר לשם דבר. ופשוט ברגע הבריאה, הבורא עצמו הפך את עצמו כולו לבריאה עצמה ולעולם עצמו, וכי הוא עצמו אינו קיים יותר לחלוטין. בהסבר הנל אנחנו אומרים כי בטרם הבריאה היה רק אלוהים בלבד כישות יחידה, ללא שום ישות נוספת שממנה נברא העולם. ... היקום העולם וכולי. אך אם נתעקש לומר, כי גם עכשיו אחרי הבריאה, עדיין קיימת ישות נפרדת מהעולם, שהיא אלוהים שהוא הבורא שברא את ... ישויות שונות בטרם בריאת העולם. ואם ננסה לומר כי לפני הבריאה היה קיים רק אלוהים כישות אחת, וכי הבריאה נגזרה ממהותו של הבורא עצמו, ונתעקש לומר כי לא כל הישות של אלוהים ... יש אלוהים + העולם שאותו הוא ברא, הרי שזה אומר שלפני הבריאה היה הבדל לפחות ברמת הפוטנציאל הסופי בתוך המהות של הבורא, ואכ הבורא ... מדברים שונים, והוא כבר אינו אין סופי וכולי. ונחדד: הבריאה היא בעצם תהליך של הוצאה מ - כוח אל הפועל. גם אם נאמר כי לפני הבריאה הייתה רק ישות אחת בלבד שהיא אלוהים, הרי שאם הדבר שממנו נעשה העולם ... לצורך בריאת העולם, כי אז זה מגדיר את אלוהים של אחרי הבריאה וגם את של לפני הבריאה, כישות שמורכבת מחלקים שונים, ואכ היא אינה אין סופית וכולי. סיכום ... ממנו כדי לברוא את העולם. אך אז זה אומר שגם כבר לפני הבריאה היה שינוי בתוך מהותו של הבורא כנל. ולכן אולי אפשר לומר ש: 1 - העולם ... נצחיות שונות עם יחסי כוחות שונים ביניהן. 4 - בטרם הבריאה היה רק אלוהים, וברגע הבריאה הוא העלים את עצמו לגמרי והפך את עצמו לגמרי להיות העולם. רק שאז בעצם ... אין אלוהים, כי אחרת זה יוצר אלוהים מורכב מהותית לפני הבריאה כנל. ...
אחדות הסיבה ותוצאה אצל אלוהים, לפני ואחרי הבריאה, סיבה ותוצאה הם אחד, כל דבר הוא סיבת עצמו
אחדות הסיבה ותוצאה אצל אלוהים, לפני ואחרי הבריאה, סיבה ותוצאה הם אחד, כל דבר הוא סיבת עצמו
... הסיבה ותוצאה אצל אלוהים, לפני ואחרי הבריאה, סיבה ותוצאה הם אחד, כל דבר הוא סיבת עצמו מה המשמעות של אחדות הסיבה והתוצאה ... קרה. במילים אחרות, אצל אלוהים הסיבה והתוצאה אינן שני דברים שונים, אלא הן אחד ממש, זהות מוחלטת ללא הפרדה. הרעיון מתייחס הן לשלב שקדם לבריאה והן לשלב שאחריה, ואומר באופן חד וברור שכל דבר שקיים, קיים כסיבת עצמו. כיצד ... עצמו, ולמעשה ההפרדה בין סיבה לתוצאה היא רק לכאורה, רק בצורת החשיבה הרגילה והמוגבלת של בני האדם. מה משמעות האמירה שאין הבדל בין לפני הבריאה ואחריה? אליעד מדגיש נקודה מרכזית: שאין כל הבדל בין המצב שלפני הבריאה לבין המצב שלאחריה. לפני הבריאה, הסיבה היתה קיימת במלואה, ואחרי הבריאה התוצאה קיימת במלואה. אך מאחר שהסיבה והתוצאה הן אחד, הן היו קיימות באותה מידה גם לפני וגם אחרי. התהליך של הבריאה לא יצר הבדל אמיתי, אלא רק שינוי תפיסתי באופן שבו האדם מתבונן על המציאות. אצל אלוהים, לפי אליעד, ההבדל בין סיבה לתוצאה לא קיים כלל, ולכן ההבדל בין לפני הבריאה לבין אחרי הבריאה הוא רק ברמת התפיסה האנושית ולא במציאות המוחלטת. מדוע אליעד כהן אומר שזו צורת ... עמוקה יותר של אחדות ושלמות. מהי אחדות הסיבה והתוצאה? האם כל דבר הוא סיבת עצמו? מה משמעות הסיבה והתוצאה באלוהות? האם יש הבדל בין לפני הבריאה לאחריה? מה הקשר בין שכל, סיבה ותוצאה? ...
אלוהים, העולם, הבורא, הבריאה - האם הם אחד? מה האמת?
... העולם, הבורא, הבריאה - האם הם אחד? מה האמת? האם הבורא והבריאה הם באמת אחד? אליעד כהן מתייחס לשאלה עמוקה ויסודית העוסקת בשאלת האחדות בין הבורא לבין הבריאה. הנושא המרכזי שעולה בהרצאה הוא התפיסה המקובלת שישנן שתי ישויות: האחת היא הבורא הבלתי מוגבל, והשנייה היא הבריאה המוגבלת. לפי תפיסה זו, יש אלוהים ויש אדם, יש מאציל ויש את מה שנאצל ממנו. אך אליעד מעלה מיד את הנקודה הבסיסית של ההרצאה: האם באמת יש הפרדה בין הבורא והבריאה, או שמא הכל אחד? מה משמעות האמירה שהכל אחד? אליעד מסביר שהרעיון של אחדות הבורא והבריאה מורכב במיוחד. לדבריו, כל ניסיון להגדיר את האמת הוא בלתי אפשרי כי האמת עצמה היא בלתי מוגדרת. כל ניסיון להגדיר דבר מסוים כאמת מוחלטת ... בלתי אפשרית מבחינה לוגית, אך מחויבת מבחינה מהותית. מהו הסיכום של תפיסת האחדות לפי אליעד כהן? לסיכום, אליעד כהן מסביר שהשאלה האם הבורא והבריאה הם אחד היא שאלה שהתשובה עליה היא גם כן וגם לא וגם כל האפשרויות שביניהן. האמת אינה דבר שניתן להגדיר או לתפוס בשכל רגיל, משום שכל ... שהתכוונתי, מה זאת אומרת אסביר והאמת, זה גם רלוונטי גם לגבי מה שאני מדבר עכשיו. האמת היא דבר בלתי מוגדר, הבורא הוא בלתי מוגדר, הוא אחד עם הבריאה. הוא אחד ובו זמנית הבורא והנברא הן שתי ישויות נפרדות, ובו זמנית יש רק בורא ובו זמנית יש רק נברא, ובו זמנית כל התשובות נכונות, ובו ...
מעשה מרכבה, ארבעה נכנסו לפרדס, לימוד קבלה, מעשה בראשית - מה מהות העניין?
מעשה מרכבה, ארבעה נכנסו לפרדס, לימוד קבלה, מעשה בראשית - מה מהות העניין?
... ויצא בשלום, השני קיצץ בנטיעות, השלישי השתגע והרביעי מת. פרדס הוא משל להתעלות רוחנית וחקירה פנימית של העולמות העליונים ושל הקשר בין הבורא לבריאה. הביטוי מעשה מרכבה מתייחס להבנת האופן בו הבורא רוכב על הבריאה, כלומר, איך הרוחני (הבורא) מחובר לגשמי (הבריאה) ומקיים אותו. מה משמעות ארבע הבחינות בפרדס? אליעד כהן מפרט על המשמעות של ארבע הבחינות ומסביר שכל אדם בעולם מחזיק בתוכו את ארבע הבחינות הללו, המשקפות את השלבים השונים של ההבנה הרוחנית: הראשון שנכנס בשלום ויצא בשלום - אדם שהגיע להבנה מלאה של החיבור בין הבורא והבריאה. הוא הבין לעומק את אחדות המציאות ואת הקשר בינו לבין הבורא. השני שקיצץ בנטיעות - מתאר אדם שהתחיל להבין את האמת הרוחנית אך נעצר בשכל האנושי ולא הצליח להתעלות לשכל ... להן פתרונות, והשאלות האלו הובילו אותו לשיגעון רוחני. הרביעי שמת - אדם שאיבד לחלוטין את החיבור הרוחני, ומתנתק לחלוטין מההבנה של תכלית הבריאה והקשר עם הבורא, ולכן מת מבחינה רוחנית. אליעד כהן מסביר כי מצד האמת אף אחד לא באמת נכנס ויצא בשלום באופן מוחלט, כי אפילו רבי עקיבא ומשה לא הצליחו להבין את כל האמת ... - מי ברא את אלוהים?. אדם צריך לחקור כל הזמן מי ברא את הרצון שלי?, מי ברא את הבחירה שלי?, שכן אם האדם לא ישאל שאלות כאלו, הוא יפריד בין הבריאה לבורא ויהיה בבחינה של מקצץ בנטיעות. כאשר האדם מבין שאין לו באמת בחירה, והוא רק ביטוי של הרצון האלוהי, הוא מתאחד עם האמת הגבוהה יותר. אליעד כהן מסביר כי כל האנשים ... לו השיגעונות והספקות של השכל שלו. הדרך להתגבר על השיגעונות האלו היא לזכור תמיד את המלך שבימיו היה שלום, כלומר, את המצב המקורי לפני הבריאה, שבו הכל היה אחד והייתה אחדות מוחלטת. אדם שיזכור זאת ייכנס ויצא מהגן בשלום ויזכה לאושר פנימי אמיתי. בסיפור של רבי נחמן, הבן מלך שחושב בטעות שהוא בן שפחה, מייצג ... מתמתקות אצלו והופכות אותו לבעל חיבור עמוק למציאות האמיתית ולאחדות האלוהית. הבנת מעשה מרכבה וארבעה נכנסו לפרדס חיבור רוחני בין הבורא לבריאה מי ברא את אלוהים? הסיפור של רבי נחמן - בן המלך והבן שפחה איך להגיע לחיבור רוחני אמיתי? מהי המשמעות של הארבעה שנכנסו לפרדס ומעשה מרכבה? הסיפור הארבעה שנכנסו לפרדס ... קיצץ בנטיעות, השלישי השתגע, והרביעי מת. המשמעות של פרדס היא התעלות רוחנית וחקירה פנימית של העולמות העליונים, ובעיקר חקירת הקשר בין הבורא לבריאה. מעשה מרכבה הוא מושג המייצג את ההבנה כיצד הבורא שוכן בתוך הבריאה, כיצד הוא רוכב על שכינתה ומחיה אותה, ומייצג את האינטראקציה בין העליון לתחתון. כלומר, מעשה מרכבה הוא תהליך של חיבור בין הרוחני והגשמי, ובו יש להבין איך העליון ... הבחינות בתהליך זה? הסיפור על ארבעת החכמים לא מתאר רק חוויות שונות אלא גם מבטא את הרבדים השונים של חוויית האדם כשהוא חוקר את מהות הבורא והבריאה. כל אחד מהחכמים במשל מבטא שלב בתהליך הרוחני: 1. הראשון שיצא בשלום - מציין את האדם שזוכה להבין את תכלית הבריאה, את החיבור האמיתי עם הבורא, והוא מצליח להבין את הדרך שבה הוא חלק מהמציאות האלוהית. 2. השני שקיצץ בנטיעות - מדובר באדם שמבין חלק מהשכל האלוהי אך נתקל בבעיות ... אך הוא לא מצליח להבין את המשמעות העמוקה שלהן, מה שמוביל אותו לשיגעון רוחני. 4. הרביעי שמת - מייצג את האדם שלא מסוגל להבין את תכלית הבריאה עד הסוף, ומפאת חוסר ההבנה, הוא לא יכול להימנע מלהפוך את עצמו למנותק או למת מבחינה רוחנית. מהו תהליך ההבנה הרוחנית? ההבנה של מעשה מרכבה היא קשה מאוד. כל אחד, לפי דרכו, צריך להבין את הקשר בין הבורא לבריאה כדי להשיג את החיבור המלא, שהרי להבין את המהות של הבריאה תלוי בהבנת הבורא עצמו. ברגע שהאדם לא שואל שאלות יסודיות כמו מי ברא את הרצון שלי?, הוא מתחיל לקצץ בנטיעות ומפריד את הבריאה מהבורא, מה שמוביל אותו לטעויות ולסבל רוחני. הבעיה היא שבני אדם רבים לא מבינים שיש שני רשויות, כלומר, את השכל של האדם והשכל האלוהי. ברגע שמפסיקים לראות את השכל ... של קיצוץ בנטיעות. מי שמאחז בשכל האנושי בלבד, נפרד מן השכל האמיתי. מהו הפתרון להתעלות רוחנית? על מנת להגיע לחיבור מלא עם הבורא ולהבין את הבריאה באמת, אדם צריך לא רק לחקור את השאלות הגדולות, אלא גם לשאול את השאלה מי ברא את אלוהים?. בסופו של דבר, התשובה לשאלות אלו תביא אותו לחוויה עמוקה של אחדות, בה האדם ... הרוחנית היא לא בהבנת השאלות אלא בהבנה שהכל אחד, ושגם השיגעון הרוחני, הקיצוץ בנטיעות, והשאלות האינסופיות הן חלק מהתהליך שדרכו יש לחוות את הבריאה . הבנת מעשה מרכבה וארבעה נכנסו לפרדס חיבור רוחני בין הבורא לבריאה תהליך ההתעלות הרוחנית והשאלות הגדולות הסיפור של רבי נחמן - בן המלך והבן שפחה הפעם אני רוצה לבאר את הסיפור, ארבעה נכנסו לפרדס. ישנו סיפור על ארבעה שנכנסו לפרדס ... המהות? מה זה נקרא פרדס, מה זה מעשה מרכבה? הם ניסו להבין בעצם את רכיבת העליונים על התחתונים, מעשה מרכבה, זה בעצם להבין איך הבורא מחובר לבריאה הבורא רוכב על הבריאה, מה שנקרא סולו לרוכב בערבות, כלומר, רוכב על השכינה שהיא נקראת ערבות, הבורא רוכב עליה מחובר אליה, מחיה אותה מהווה אותה. ולהבין את זה, זו האינטראקציה בין הבורא לבריאה, להבין איך נוצר המסובב הראשון. כי אפשר להגיד שבורא בלי רצון זה עליון, ובורא עם רצון, זה החלק התחתון, איך האין רוכב על היש? זה נקרא מעשה מרכבה. והעניין הוא, שיש ... הנקנה, השכל הנצחי, השכל האלוהי האמיתי, אז יש לו 3 בחינות קודם כל הוא נקרא רשע, כי הוא כופר בשכל האמיתי, מקצץ בנטיעות, מפריד בין הבורא לבריאה הוא גם מת כי רשעים בחייהם קרואים מתים, והוא גם משוגע כי הוא משוגע, כי מצד האמת כל מי שלא מבין שהשכל שלנו מחובר לשכל שמעל השכל, הוא משוגע. ולכן כל ה4 בחינות האלו ... שתי רשויות וקיצץ. ומה אלישע בן אבויה היה צריך לעשות כדי לצאת בשלום? היה אמור לשאול מי ברא את מטטרון? ואז היה יוצא בשלום, מאחר שהפריד את הבריאה מהבורא, וזה באנלוגיה אלינו: אם אדם היה שואל מי ברא את הרצון שלי? והיה מבין שאין לו בחירה הוא לא היה מקצץ בנטיעות ואומר יש אלוהים ויש לי בחירה, זה נקרא לקצץ בנטיעות אתה מפריד את הבריאה מהבורא, כי למה האדם חושב שיש לו בחירה? תשובה: כי הוא לא שואל: מי ברא את הבחירה? מי ברא את הרצון? מי עכשיו בורא את הרצון? וזה עמקויות. ומי שלא חוקר מה הסיבה, מי ... לו, ומי מרביץ לו, השיגעונות שלו השכל שלו מרביץ לו ומתעלל בו, ואז על האדם לרוץ לשכל של אלוהים למלך שהיה בימיו שלום, כלומר, השכל של לפני הבריאה היינו להבין שהכל אחד, כי לפני הבריאה הכל היה בשלום, הכל היה אחד. וכאשר האדם מתעמק בנושאים האלו והוא לא מצליח להבין את הפרדוקסים של איך אלוהים צימצם את עצמו, וכל השאלות האלו, הדרך מילוט מן השאלות ... מצד השכל המוגבל, לא ניתן להבין את זה ולכן יש שאלה. וכאשר אדם חוזר לאותו מלך שהיה בימיו שלום, דהיינו, חוזר לבחינה שמעל הזמן לבחינה שמעל הבריאה, שם שלום אמיתי, אז הוא נכנס לגן בשלום, ויוצא מהגן בשלום וחוזר להיות המלך, ואני יוסיף פה עוד דבר, כי בסיפור של רבי נחמן על בן המלך שהתחלף הוא בעצם לא סיפר מה קרה ... בעצמו השתגע, והוא לא ידע אם הוא בן מלך או בן שפחה, זה המלך עצמו שחשב שהוא בן שפחה והוא עצמו חזר להיות מלך ואז מה זה הבן שפחה, זה עבד, זו בריאה, שהיא בכלל כפופה לך, לא אתה כפוף לה ושיהיה לכולם, המשך יום של אחדות אמיתית באמת. ...
מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 1
מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 1
... באלוהות, אלא מתקיימים רק מהפרספקטיבה של הבריאה - המיוצגת על ידי המלכה. מה ... ממצב מסוים שנוצר רק כדי שיהיה טוב כביכול לבריאה, שהינה הפרדה חלקית מהאחדות ... אפשר להגיד שמבחינתו אין הבדל בין לפני הבריאה לאחרי הבריאה. דרך שניה להגיד שיש אצלו הבדל בין לפני הבריאה לאחרי הבריאה. המה האמת? מחוץ לשני אלה. ... ברא את העולם מהצד שלו, אין הבדל בין אחרי הבריאה ללפני הבריאה. מבחינתו אין שינוי. עכשיו מה ... הוא רק מבחינת הבן. כלומר, מבחינת אחרי הבריאה יש לך בלבול בין הסם החיים ... נקרא הנפרדות. אב ובן. הבן זה בפועל אחרי הבריאה, אבל אחרי הבריאה ברגע שהבן יצא מרשות האב ... שמצד הבורא אין הבדל בין לפני הביאה לאחרי הבריאה . כל הסיפור הזה לא היה ולא ... אבל מצד המלך אין הבדל בין לפני ואחרי הבריאה . ש: רגע, בבנים. הבן זה כבר ... בעצם מתחיל הסיפור. זמן לידתה, רק מבחינת הבריאה רק שם מתחיל הסיפור. מבין? ...
מודעות עצמית, סודות הבריאה, החלל הפנוי, להבדיל בין יש לאין, יצירה יש מאין, בריאה יש מאין, איך נוצר העולם? התהוות יש מאין, בריאת העולם, סוד הצמצום, מהות וצורה, מהות אחת, ריבוי צורות
מודעות עצמית, סודות הבריאה, החלל הפנוי, להבדיל בין יש לאין, יצירה יש מאין, בריאה יש מאין, איך נוצר העולם? התהוות יש מאין, בריאת העולם, סוד הצמצום, מהות וצורה, מהות אחת, ריבוי צורות
... עצמית, סודות הבריאה, החלל הפנוי, להבדיל בין יש לאין, יצירה יש מאין, בריאה יש מאין, איך נוצר העולם? התהוות יש מאין, בריאת העולם, סוד הצמצום, מהות וצורה, מהות אחת, ריבוי צורות מהי מהות בריאת העולם לפי אליעד כהן? במהלך ההרצאה, אליעד כהן עוסק בנושאים של מודעות עצמית, סודות הבריאה, וההבדל בין יש לאין. הוא מסביר את תהליך בריאת העולם והתהוות יש מאין, תוך חיבורם למושגי המקום, הזמן, והצמצום. נושא ... הרצאתו של אליעד כהן עוסקת בשאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר של החיים: מהות, זמן, צמצום, יצירה ויש מאין. הוא מציע מבט פנימי כדי להבין את הבריאה, את הבחנה בין יש לאין, ואת השפעתם של חוויות אלו על חיינו. מודעות עצמית בריאת העולם יצירה יש מאין סוד הצמצום הבדל בין ...
אלוהים הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 10 - הוכחה לכך ש*אין* בורא ראשון יחיד! יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה
... ראשון. נשאל: האם הבורא היה מוכרח לברוא את הבריאה? אם נשיב שכן, אז מכך נסיק כי בוודאי היה מישהו משהו אחר שקדם לו ושהכריח אותו לברוא את הבריאה. אם נשיב שלא, דהיינו, הבורא לא היה מוכרח לברוא את הבריאה, אז נשאל: אם כן מדוע הוא ברא את הבריאה? אם נשיב כי הוא בחר לברוא את הבריאה למרות שהוא לא היה מוכרח, אז נשאל: אז מדוע הוא בחר זאת? האם הוא היה מוכרח לבחור את האפשרות הזאת? אם הוא היה מוכרח לבחור ... דהיינו, הוא היה יכול לבחור שלא לברוא את הבריאה, אך הוא ברא את הבריאה בלי סיבה, רק כי ככה הוא רצה. אז נמשיך לשאול: ומי ברא את הרצון של הבורא עצמו? האם הבורא היה מוכרח לעשות את הרצון של עצמו? ... בכל מקרה, בשורה התחתונה, מכך שהבורא ברא את הבריאה, ניתן להבין כי משהו כלשהו הכריח אותו לעשות זאת, בין אם זה הרצון האישי שלו, ובין אם זה כוח אחר כלשהו. כך שבוודאי שקיים בורא ... עונים על שום דבר, אלא בסך הכל מגדירים את הבריאה הראשונה בצורה אחרת. פירוש: כאשר אומרים שאלוהים בחר לברוא את הרצון של עצמו לברוא את העולם, הרי שבעצם אומרים שהבריאה הראשונה הייתה הרצון העצמי של אלוהים. כך שבעצם השאלה הראשונה של האם הוא היה מוכרח לברוא את הבריאה, במקום שהיא תישאל על בריאת העולם, היא ממשיכה להישאל על בריאת הרצון הראשון. הניסיון להסביר את בריאת העולם, על ידי זה שאלוהים ... את הסיבה הראשונה עצמה. זא שינוי הגדרת הבריאה הראשונה מבריאת העולם עצמו, לבריאת הסיבה הראשונה, הרצון העצמי הראשון, אינו פותר דבר, אלא בסך הכל מגדיר את הבריאה הראשונה בצורה אחרת. ובקצרה הטיעון הוא פשוט: ניקח בריאה ראשונה כלשהי, בין אם זה בריאת העולם בריאת הסיבה הראשונה בריאת הרצון העצמי הראשון או כל הגדרה אחרת. נשאל: האם אלוהים היה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הבריאה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הבריאה, איך להצליח בזוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך למצוא זוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך להיות מאושר ושמח? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחנך ילדים? איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: הבריאה, איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? למה לא להתאבד? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי קריירה, מאמן אישי לקשב וריכוז, אימון אישי ועסקי בתחום הבריאה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0938 שניות - עכשיו 24_05_2025 השעה 07:29:36 - wesi4