ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה דמנציה ✔אינטליגנציה - מבוא ✔אינטֶליגנציה (בעברית: מִשׂכַּל) היא מכלול הכישורים שבאמצעותם ניתן לפתור בעיות... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨אינטליגנציה - מבוא
אינטֶליגנציה (בעברית: מִשׂכַּל) היא מכלול הכישורים שבאמצעותם ניתן לפתור בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה.

מקור המילה אִינְטֶלִיגֶנְצְיָה במילה הלטינית intelligere, שמשמעה "לבחור", "להחליט", "להבחין". בהתאם לכך, אינטליגנציה מוגדרת גם כיכולת להבין דבר מתוך דבר וכן כיכולת להבחין בין דבר לדבר.

האינטליגנציה אינה ייחודית לאדם. קיימת גם אינטליגנציה בבעלי חיים ואינטליגנציה מלאכותית הנוצרת בקרב מכונות.

תוכן עניינים:

1 התפלגות באוכלוסייה

2 התפתחות האינטליגנציה

3 חשיבות ותרומה לתפקוד

4 פגיעה באינטליגנציה

5 מדידה והערכה

5.1 מנת משכל - IQ

5.2 מבחני בינה סימון

5.3 מבחני וקסלר

6 מחקר ותאוריה

6.1 תאוריות על אינטליגנציה

6.1.1 תיאורית ה - g

6.1.2 התאוריה הטריארכלית

6.1.3 אינטליגנציה נוזלית וגבישית

6.1.4 תאוריית האינטליגנציות המרובות

6.2 מחקרים על השפעת האינטליגנציה

6.3 מחלוקות בחקר האינטליגנציה

6.3.1 הספר עקומת הפעמון ומבקריו

6.3.2 אפקט פלין

6.3.3 אינטליגנציה בחיי המעשה

התפלגות באוכלוסייה:

האינטליגנציה מאופיינת בהתפלגות נורמלית, כך שלרוב האנשים יש אינטליגנציה ממוצעת ורק לאחוז קטן יחסית יש אינטליגנציה חריגה. לקות שכלית היא מצב המאופיין באינטליגנציה נמוכה במיוחד, לצד זאת מחוננות מאופיינת באינטליגנציה גבוהה מאוד.

הבדלים בין אישיים באינטליגנציה נובעים הן מתורשה והן מהשפעות סביבתיות. יש הערכות שהשפעת התורשה היא 40% - 70%, ושהבדלים תורשתיים אלו נובעים מהבדלים פיזיולוגיים - נויורולוגיים במערכת העצבים. מחקרים בקרב תאומים זהים שגודלו בנפרד מראים על התאמה גבוהה מאוד באינטליגנציה (מתאם 0.72 בממוצע). בקרב תאומים זהים שגודלו יחד המתאם אף גבוה יותר (0.9), ויש הטוענים שהוא כמעט ואינו שונה מהנתונים המתקבלים עבור אדם אחד המבצע את אותו המבחן פעמיים. מחקרים מראים שחלקו של המרכיב התורשתי באינטליגנציה עולה עם הגיל - נראה שהשפעת הסביבה על האינטליגנציה בגיל הילדות גבוהה יותר מאשר השפעתה בבגרות.

התפתחות האינטליגנציה:

התפתחות קוגניטיבית

מידת ההצלחה במבחני אינטליגנציה עולה עד תחילת שנות העשרים לחיים בקצב מהיר. בעבר חשבו שבתקופת גיל זו מגיעה מנת המשכל לשיא, אולם כיום מקובל להניח שהעלייה באינטֶליגנציה הגבישית אינה נעצרת וממשיכה בקצב מתון עד גיל העמידה.

חשיבות ותרומה לתפקוד:

האינטליגנציה היא המנבא הטוב ביותר להישגים אקדמיים.

מנת משכל גבוהה אינה תנאי הכרחי ליצירתיות. עם זאת אינטליגנציה יכולה להקנות יתרון בתחום היצירתיות לליקוי אשר בדרך כלל מקושר לפתולוגיה. למשל, מנת משכל גבוהה יכולה לשמש כגורם ממתן ומועיל עבור הנמכה בעכבה סמויה ובכך לשנות את הביטוי שלה מפגיעה בקשב להגברת היכולת היצירתית.

פגיעה באינטליגנציה:

ישנם מספר גורמים היכולים להוביל לפגיעה באינטליגנציה.

הפרעה נוירו - התפתחותית חמורה במיוחד עלולה להוביל לפגיעה באינטליגנציה.

בגיל מבוגר (75 ומעלה) מתחילה ירידה ניכרת ביכולות הקוגניטיביות, אך מידתה המדויקת שונה מאדם לאדם. כיום נהוג לראות בירידה זו השפעה של מחלות נוירולוגיות וניווניות (כגון מחלת אלצהיימר ומחלת פרקינסון), גם אם המחלה עדיין לא אובחנה אצל האדם. מחלות הגורמות לשיטיון (דמנציה) מובילות לפגיעה באינטליגנציה.

פגיעה באינטליגנציה יכולה להיגרם גם מטראומה גופנית כמו פגיעת ראש.

מדידה והערכה:

האינטליגנציה ניתנת למדידה והערכה. מבחני האינטליגנציה מחולקים לכמה קטגוריות: כמותיים, מילוליים, מרחביים, מעשיים ועוד.

כיום קיימות שיטות מדידה פורמאליות של אינטליגנציה, כלומר, דרכים לתת אמת מידה כמותית ליכולתו השכלית של האדם לפתירת בעיות, בלא התייחסות למכלול אישיותו וערכיו.

מנת משכל - IQ:

תוצאות מבחני IQ של האוכלוסייה המראות את "עקומת הפעמון"

מנת משכל היא הערך המקובל לביטוי רמת האינטליגנציה של האדם. מנת המשכל באוכלוסייה מתפלגת נורמלית, כשהממוצע (שהינו גם החציון) מוגדר כ - 100 ועל בסיס הגדרה זו סטיית התקן היא 15 (ויש האומרים 16).

נמצא מתאם, אם כי לא גבוה, בין מהירות ההולכה החשמלית לבין האינטליגנציה. מתאמים נוספים, לא גבוהים, נמצאו בין היחס מוח - גוף לבין מנת המשכל. גם הפעילות המטבולית במוח נמצאה קשורה לאינטליגנציה במידת מה.

בעבר נטען כי אין אפיון מיוחד וחד משמעי שיבדיל מוחם של גאונים מפורסמים ממוחם של אחרים. ואילו דניס גרליק (Garlick, 2002) טוען כי במוחו של אלברט איינשטיין נמצאה רמה גבוהה בהרבה של קישורים בין נוירונים, לעומת מספר הקישורים (הגבוה מאוד) במוחו של אדם רגיל. טענתו מחוזקת על ידי ממצאים כי אצל סובלים מפיגור ישנה התפתחות מאוחרת ומוגבלת של קשרים בין נוירונליים במוח.

מבחני בינה סימון:

על פי מבחני בינה סימון והפיתוח של שטרן - מנת המשכל מציינת את היחס שבין גילו השכלי של הילד (רמת ביצועו במבחן) לבין גילו הכרונולוגי. הנוסחה לחישוב אינטליגנציה תהא כלהלן:

מנת משכל = גיל שכלי / גיל כרונולוגי * 100

מבחני וקסלר:

מבחני וקסלר מפרידים בין טווחי גילאים שונים. על כן נעשה שימוש במבחן וקסלר לילדים, מבחן וקסלר לילדי גן, או מבחן וקסלר למבוגרים, בהתאם לגיל הנבדק.

על פי מבחני וקסלר, אינטליגנציה היא היכולת של היחיד לפעול בתכליתיות, לחשוב בהיגיון ולהתמודד ביעילות עם הסביבה. על כן, לפי מבחנים אלו, הכושר השכלי מורכב מכישורים ספציפיים בלתי תלויים זה בזה (גורם ה - S). לדוגמה, היכולת המילולית (S1) אינה תלויה ביכולת הביצועית (S2) ועל כן ניתנים למבחן כמה ציונים נפרדים:

ציון נפרד לכל אחד מהכשרים השכליים שבודקים תת - המבחנים.

הציון לרמת המשכל בתחום המילולי.

הציון לרמת המשכל בתחום הביצועי.

הציון לרמת המשכל הכללית.

מחקר ותאוריה:

תחילת חקר האינטליגנציה בפעילותם של הפסיכולוג הצרפתי אלפרד בינה, ואחריו הפסיכולוג האמריקאי דייויד וכסלר. קדם להם כבר בסוף המאה ה - 19 אחיינו של צ'ארלס דרווין, פרנסיס גלטון, שהדגיש, ללא הצדקה, היבטים גופניים פיזיים והקשר בינם לבין מנת המשכל, אך אף על פי כן תרם לתחילת דרכו של המחקר.

חקר האינטליגנציה נערך לרוב בקרב בני אדם, אך סימנים לאינטליגנציה ניצפו גם בקרב בעלי חיים וצמחים.

תאוריות על אינטליגנציה:

התאוריות הפסיכולוגיות על אינטליגנציה מתחלקות לשלוש משפחות:

תאוריות מבניות: תיאורית ה - g של ספירמן, גורמים קבוצתיים של תורנסטון וגורמים קבוצתיים של קאטל והורן

תאוריות תהליכיות: תאוריות על הבסיס המוחי של דנקאן, תאוריות קוגניטיביות של אקרמן, השפעת תורשה מול סביבה של דיקנס ופלין

תאוריות חדשות: תיאורית האינטליגנציות מרובות של גארדנר, תיאורית האינטליגנציה וההתפתחות של אנדרסון והתאוריה הטריארכית של סטרנברג

הגישה ההתפתחותית, המבוססת על תורתו של ז'אן פיאז'ה עוסקת בצורות החשיבה המאפיינות גילאים שונים

הגישה הקוגניטיבית עוסקת בתהליכי החשיבה

גישת הפסיכומטריקה המתבססת על מבחני אינטליגנציה וניתוחם

אינטליגנציה רגשית וחברתית (גולמן) המתבססת על חקר המוח, ומדגישה את חשיבות גורמים אלו בהתמודדות עם אתגרי הסביבה

משאבי התודעה (קוסטה): אינטליגנציה היא סדרה של נטיות חשיבה שאדם יכול לבחור באילו מהן להשתמש בסיטואציה נתונה ואיך לפעול בה על הצד הטוב ביותר

תיאורית ה - g:

גורם g

בתחילתם של מבחני האינטליגנציה נמצא שהציונים בכל הסוגים נמצאים במתאם חיובי אלה עם אלה. למעשה, ישנו קשר חיובי בין כל שני מבחני יכולת מנטלית שאדם מבצע, כולל מבחני מהירות פשוטים. תופעה זו מכונה בשם קשר חיובי רב פנים. צ'ארלס ספירמן טבע את המונח "גורם g" כדי להסביר תופעה זו, ולפיו ישנו גורם קוגניטיבי אחד (אם כי לא יחיד) העומד בבסיסם של תהליכי פתרון בעיות רבים.

התאוריה הטריארכלית:

רוברט סטרנברג מאוניברסיטת ייל הוא אחד ממבקריה המרכזיים של התפיסה הפסיכומטרית. לטענתו, מבחנים פסיכומטריים מתמקדים במדידה היכולת האנליטית בלבד ולא מתייחסים ליכולת יצירתית ומעשית, וגם תחום זה אינו נמדד כהלכה.

רוברט סטרנברג מטעים שלושה מרכיבי אינטליגנציה: המסוגלויות הקוגניטיביות הבסיסיות (זיכרון, עיבוד, שליפת מידע וכדומה), ניסיון ולימוד הקשר תרבותי. לטענתו העובדה שהממסד האקדמי מסתמך על מבחנים פסיכומטריים כממיינים, יוצרת עיוות כפול: ברמה האישית היא יוצרת העדפה לבעלי יכולות ספציפיות ומקפחת בעלי יכולות אחרות לא פחות חשובות, וברמה החברתית - כלכלית, מביאה לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה, היות שנוצר חסם כניסה לפוזיציות משפיעות בעולם הכלכלה, בפני אנשים יצירתיים ומעשיים.

אינטליגנציה נוזלית וגבישית:

התאוריה הדו גורמית לאינטליגנציה

ריימונד קאטל מבחין בין שני סוגים של אינטליגנציה:

אינטליגנציה נוזלית - הינה היכולת לפתור בעיות, להתמודד עם מצבים חדשים ומשתנים. המתאם בין סוג זה לבין הגורם הכללי g הינו גבוה מאוד. סוג זה של אינטליגנציה מפסיק להתפתח בסביבות גיל 18, ולא נמצאה תמיכה מחקרית עד כה לכך שהוא מושפע מגירויים סביבתיים.

אינטליגנציה גבישית - שהינה הצטברות של ידע ומיומנויות. רכיב זה של האינטליגנציה מושפע מאוד מהסביבה וממשיך להתפתח כל ימי חיינו.

ברוב המקרים שני סוגי האינטליגנציה באים יחדיו.

תאוריית האינטליגנציות המרובות:

הפסיכולוג הווארד גרדנר טען שהתייחסות לאינטליגציה כולה כמכלול אחד חסרה מרכיבים בלתי מדידים כמותית ופיתח את גישת האינטליגנציות מרובות. על פי גישה זו קיימים מספר מדדים מורחב המורכבים מאינטליגנציה לשונית, לוגית - מתמטית, מרחבית, גופנית - תנועתית, מוזיקלית, תוך - אישית, בין אישית ונטורליסטית.

טענתו של גרדנר יסודה בכך שלמרות שקיימים מתאמים חיוביים בין כל סוגי מבחני האינטליגנציה, חלקם נמוכים במידה המצדיקה אבחנה ברורה ביניהם. בתחום החינוך אומצה גישה זו, אך בפסיכולוגיה ובפסיכומטריקה ההתייחסות אליה פחותה, בטיעון שהתאוריה של גרדנר חסרת ביסוס מחקרי. עם זאת התאוריה באה להדגיש את משקלם של הגורמים הבעייתים למדידה אמפירית אף שהם גורמים מהותיים ואינטגרליים באינטליגנציה האנושית.

מחקרים על השפעת האינטליגנציה:

נמצא מתאם בין תכונות אישיות והצלחה בחיים לבין אינטליגנציה. כמו כן, פשיעה נפוצה הרבה יותר אצל בעלי אינטליגנציה נמוכה ואילו תוחלת החיים ושביעות רצון מנישואין, גבוהים יותר אצל בעלי אינטליגנציה גבוהה. קיים מתאם בינוני בין הערכת מעביד לבין רמת האינטליגנציה, קיים מתאם גבוה מאוד בין יוקרתו של מקצוע לבין ממוצע האינטליגנציה של העוסקים בו.

לפי 39 מחקרים אשר נערכו בין השנים 1927 ו - 2002, וכן במחקר שנערך ב - 1998 על ידי מדענים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ואוניברסיטת מדינת קליפורניה, נמצא יחס הפוך בין רמת האינטליגנציה וההשכלה לבין מידת האמונה הדתית. בספרו יש אלוהים? (2006) מסיק ריצ'רד דוקינס: "ככל שעולה רמת האינטליגנציה וההשכלה, כך קטן הסיכוי שהאדם יהיה דתי או יחזיק באמונות מכל סוג".

נראה שהשפעתה החיובית של אינטליגנציה נעצרת בסף מסוים, וגאונים מופלגים ידועים דווקא באישיותם המעורערת ובהפרעות נפשיות. דוגמה טראגית לחוסר ניצול של כשרון נותנת דמותו של ילד הפלא ויליאם ג'יימס סידיס.

מחלוקות בחקר האינטליגנציה:

הספר עקומת הפעמון ומבקריו:

הספר "עקומת הפעמון" מאת הרנסטיין ומארי, חולל שערורייה כשטען שאי הצלחתם של שחורים במבחני האינטליגנציה וה - SAT (המקביל האמריקאי לפסיכומטרי הישראלי) מקורה בסיבות גנטיות. טענה זו נתמכת במחקרים שמצאו כי ילדים שחורים שאומצו במשפחות לבנות היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להתקדם ולהצליח, אך שיעור האינטליגנציה שלהם בבגרותם לא היה שונה במידה משמעותית מהממוצע אצל השחורים באמריקה.

עם זאת, החוקרים הציגו בספרם גם נתונים שאינם מתיישבים עם טיעונם על כך שהשפעת הסביבה הינה נמוכה מאוד. תרומתו הנוספת של הספר היא בסקירה המצוינת על התגבשות מבחני האינטליגנציה תוך הצגת המניעים לחקר זה הנעוצים בעבודתו של דרווין על התפתחות המינים.

מסקנות "עקומת הפעמון" שנויות במחלוקת חריפה, אך גם רוב קהילת הפסיכולוגים שאינה מקבלת אותן במלואן מודה שלעת עתה לא נמצאה דרך להעלאה קבועה ומשמעותית של ה - IQ על ידי התערבות סביבתית, גם אצל אלו שהשתתפו בתוכניות התערבות לשיפור האינטליגנציה מגיל ינקות.

אפקט פלין:

מחקריו של ג'יימס פלין מראים כי האינטליגנציה הפכפכה הרבה יותר משנדמה, תופעה שכונתה "אפקט פלין". פלין הציג עדויות כי ההישגים במבחני IQ בתחילת המאה היו נמוכים בממוצע ב - 20 נקודות לעומת ההישגים הממוצעים כיום. תופעה זו ידועה כיום בשם "אפקט פלין". ישנם הסברים רבים ומגוונים למקורו של האפקט. יש חוקרים המסיקים מכך ששיפורים גדולים בחינוך ובתזונה עשויים להשפיע על מדדי אינטֶליגנציה, בעוד אחרים מציינים את הטלוויזיה ומשחקי המחשב כמפתחים יכולות מרחביות - ויזואליות שהובילו להעלאת הציונים.

עם זאת ההסבר המקובל ביותר הינו המיומנות של הנבחנים בביצוע מבחנים. בתחילת המאה העשרים מבחנים לא היו נפוצים ואנשים לא היו כה מתורגלים בביצועם, לעומת המצב כיום. בניגוד לפרשנים אחרים של ממצאיו, פלין עצמו אינו טוען כי בני האדם כיום חכמים מבני האדם שחיו לפני כמאה שנה.

אינטליגנציה בחיי המעשה:

יש הטוענים שקיים רובד של אינטליגנציה "מעשית" בעל השפעה מהותית על ההצלחה בחיים, אך כזה שאינו נמדד במבחני אינטליגנציה. למשל, בקרב מהמרים על סוסים התברר שאלו המצליחים יותר היו בעלי יכולות לבצע הערכות מתוחכמות ביותר, אך כישרון זה היה מוגבל לתחום הימורי הסוסים בלבד ולא השתקף במבחני אינטליגנציה.
קבלת החלטה להיות חכם הצד הטוב ביותר הצלחה במבחנים סיכוי מנטליות מבחני אינטליגנציה לשפר יכולת קוגניטיבית לשפר יכולות שכליות הפרעות פסיכיאטריות לאמן את המוח אינטלגנציה אינטליגנציה אינטליגנציות
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי - חלק 3
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי - חלק 3
...חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי - חלק 3 מהי הבחירה החופשית והקיום של האדם? ההרצאה עוסקת בנושאים של קיום, רצון, ובחירה חופשית. אליעד מסביר שמהות האדם היא לא בהכרח מחויבת, גם לא קיומו של הזמן והמקום. הוא טוען כי הקיום שלנו, כמו גם קיומו של העולם והזמן, הוא לא בהכרח מחויב. כלומר, כל דבר יכול להפסיק להיות קיים ברגע, וכל פרט קיומנו תלוי במצבים משתנים. העולם כולו, לדעתו, הוא תופעה שיכולה להיעלם. אם נעלים את כל מה שקיים בעולם, מה יישאר? כלום, ריק, וזה...
כוחו של הרגע הזה / לחיות את הרגע - מהי המשמעות? איך לחיות את הרגע הזה?
...את הרגע - מהי המשמעות? איך לחיות את הרגע הזה? לחיות את הרגע משמעותו היא, לנסות להתמקד במה שקורה ברגע הזה, בלי קשר לרגעים הקודמים או הרגעים הבאים. מי שיתבונן בעניין יראה, כי אם האדם יחיה אך ורק את הרגע הזה בלבד, לא משנה מה יקרה לו, הוא אף פעם לא ירגיש רע. מדוע? כי הרצון של האדם שיש לו ברגע הזה, הוא תמיד מושפע מהרגע הקודם או הרגע הבא. ואם האדם היה נולד כרגע לרגע אחד בלבד, לא היה לו שום רצון עצמי, וממילא הוא לא היה יכול להרגיש רע. ואם כן לכאורה הדבר הטוב ביותר הוא לחיות את הרגע הזה ולהתמקד ברגע הזה...
סוד ההצלחה בזוגיות, איך להצליח בזוגיות? זוגיות מוצלחת, סוד ההצלחה הזוגית, להרגיש טוב בלי זוגיות, לא לרצות זוגיות, למצוא זוגיות, למצוא אהבה, זוגיות מאושרת, זוגיות טובה, אימון לזוגיות, טיפול זוגי, יעוץ זוגי, טיפים לזוגיות
סוד ההצלחה בזוגיות, איך להצליח בזוגיות? זוגיות מוצלחת, סוד ההצלחה הזוגית, להרגיש טוב בלי זוגיות, לא לרצות זוגיות, למצוא זוגיות, למצוא אהבה, זוגיות מאושרת, זוגיות טובה, אימון לזוגיות, טיפול זוגי, יעוץ זוגי, טיפים לזוגיות
...סוד ההצלחה הזוגית, להרגיש טוב בלי זוגיות, לא לרצות זוגיות, למצוא זוגיות, למצוא אהבה, זוגיות מאושרת, זוגיות טובה, אימון לזוגיות, טיפול זוגי, יעוץ זוגי, טיפים לזוגיות מהי הדרך הטובה ביותר להצליח בזוגיות? הדרך הטובה ביותר בעולם להצליח בזוגיות, לפי אליעד כהן, היא דווקא לרצות פחות זוגיות. ההיגיון מאחורי העצה הזו הוא שככל שאדם פחות תלוי בזוגיות כדי להרגיש טוב, כך הוא יצליח יותר בכל שלב אפשרי של זוגיות: החל ממציאת בן או בת זוג, דרך פיתוח הקשר ועד לזוגיות טובה, מאושרת ומוצלחת. הרעיון הבסיסי הוא פשו
קשרים זוגיים, למה חייבים זוגיות? למה לא חייבים זוגיות? הזוגיות של אלוהים, זוגיות מתוך אחדות, לא טוב היות האדם לבדו, בדידות, זוגיות מושלמת, זוגיות מאושרת, זוגיות מוצלחת, זוגיות עם עצמך
קשרים זוגיים, למה חייבים זוגיות? למה לא חייבים זוגיות? הזוגיות של אלוהים, זוגיות מתוך אחדות, לא טוב היות האדם לבדו, בדידות, זוגיות מושלמת, זוגיות מאושרת, זוגיות מוצלחת, זוגיות עם עצמך
...למה חייבים זוגיות? למה לא חייבים זוגיות? הזוגיות של אלוהים, זוגיות מתוך אחדות, לא טוב היות האדם לבדו, בדידות, זוגיות מושלמת, זוגיות מאושרת, זוגיות מוצלחת, זוגיות עם עצמך מהי הזוגיות המושלמת? ההרצאה מתמקדת בשאלה האם זוגיות היא חובה עבור כל אדם, או האם ניתן לחיות גם בלי זוגיות. אליעד מסביר את ההתנגדות לרעיון של חייבים זוגיות ומציג את הגישות השונות בנוגע לכך. הוא פותח את הנושא בהסבר על איך השאלה על הזוגיות נוגעת לתפיסות של חיסרון ושלמות פנימית. אליעד מציין כי יש אנשים הסבורים שזוגיות היא חובה כדי להשיג...
אמונה, מהי מחלת האמונה? למה לא להאמין בשום דבר? ידיעה או אמונה, אל תאמין תבדוק מה האמת, מה הנזקים של מחלת האמונה? אמונה שקרית, למה אמונה גורמת נזק? אמונה עצמית, להאמין בעצמך, להאמין באלוהים, להאמין ברבנים, להאמין בצדיקים
אמונה, מהי מחלת האמונה? למה לא להאמין בשום דבר? ידיעה או אמונה, אל תאמין תבדוק מה האמת, מה הנזקים של מחלת האמונה? אמונה שקרית, למה אמונה גורמת נזק? אמונה עצמית, להאמין בעצמך, להאמין באלוהים, להאמין ברבנים, להאמין בצדיקים
...למה לא להאמין בשום דבר? ידיעה או אמונה, אל תאמין תבדוק מה האמת, מה הנזקים של מחלת האמונה? אמונה שקרית, למה אמונה גורמת נזק? אמונה עצמית, להאמין בעצמך, להאמין באלוהים, להאמין ברבנים, להאמין בצדיקים מהי מחלת האמונה ולמה אליעד כהן מתנגד לאמונה? אליעד כהן מציג את המושג מחלת האמונה כמחלה חמורה הפוגעת בכל האנשים ללא יוצא מן הכלל, אפילו קשה יותר ממחלות פיזיות כמו קורונה. הוא מסביר שמחלת האמונה פירושה להאמין במשהו לא נכון, דבר שפותח את הדלת לכל הטעויות האפשריות. כאשר אדם מאמין במשהו שאינו נכון, הוא חשוף...
אלוהים, להיות אלוהים, חוויית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט
אלוהים, להיות אלוהים, חוויית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט
...חוויית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט האם אפשר לחוות את עצמי כאלוהים בתוך המציאות? אליעד מסביר שלחוות את עצמך כאלוהים פירושו להרגיש שהכל הוא בעצם אתה. המשמעות של זה היא שהמציאות כולה, עם כל מה שיש בה, היא השתקפות של עצמך. זה כמו אדם שנמצא בחלום שבו כל הדמויות הן חלקים מתוכו. כשאדם מסתכל במראה, הוא רואה דמות שנדמה לו שהיא הוא עצמו, אבל כשמסתכל על קיר, הוא חושב שזה משהו זר. אליעד מדגיש שהאמת היא שכל דבר שהאדם רואה במציאות - הדמויות, הקירות, החפצים...
לא הביישן למד, מתבייש לשאול שאלה, יחסי מורה ותלמיד, להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, שיחת מוטיבציה רוחנית, מודעות רוחנית, התפתחות עצמית, התפתחות רוחנית, לרצות בלי סיבה, מורה רוחני
לא הביישן למד, מתבייש לשאול שאלה, יחסי מורה ותלמיד, להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, שיחת מוטיבציה רוחנית, מודעות רוחנית, התפתחות עצמית, התפתחות רוחנית, לרצות בלי סיבה, מורה רוחני
...שאלה, יחסי מורה ותלמיד, להטיל ספק בספק, ספק או וודאות, שיחת מוטיבציה רוחנית, מודעות רוחנית, התפתחות עצמית, התפתחות רוחנית, לרצות בלי סיבה, מורה רוחני מהם הקונפליקטים בתהליך של שאלת שאלות ואיך זה משפיע על ההתפתחות האישית? הרצאה זו עוסקת בתהליך של שאלת שאלות, וכוללת שיחה מעמיקה בין שני דוברים על הדרך בה שאלות נוגעות להתפתחות רוחנית ואישית. השיחה מתחילה בכך שבן אדם רוצה לשאול שאלות אך חש כי יש לו קונפליקטים פנימיים בתהליך הזה. אחד השאלות המרכזיות שעולות במהלך השיחה היא למה חשוב לשאול שאלות בכלל? הקונפליקט...
הספר להיות אלוהים - אחדות או נפרדות - היכן אתה נמצא האם כבר הגעת אל האחדות האמיתית - מהי אחדות אמיתית
הספר להיות אלוהים - אחדות או נפרדות - היכן אתה נמצא האם כבר הגעת אל האחדות האמיתית - מהי אחדות אמיתית
...- אחדות או נפרדות - היכן אתה נמצא האם כבר הגעת אל האחדות האמיתית - מהי אחדות אמיתית מהי אחדות אמיתית והאם אתה נמצא באחדות או בנפרדות? אליעד כהן מסביר שהאדם ששואל את עצמו האם הוא נמצא באחדות או בנפרדות, מעצם השאלה הזו הוא כבר נמצא בנפרדות. מדוע? מפני שבעצם השאלה יש הנחה שקיימים שני מצבים: אחדות ונפרדות, ומכיוון שיש שאלה ויש את מי ששואל, זה מעיד על נפרדות. באחדות האמיתית אין שאלות, מכיוון שאין שני מצבים נפרדים. האחדות האמיתית היא מצב שבו אין בכלל הבדל בין מצבים ואין גם שאלות. אליעד מדגיש כי עצם התהייה...
להבין את עצמך, איך להתקדם הלאה, התפתחות רוחנית, מה המטרה שלך, מה אתה רוצה, הבנה עצמית, להבין את המציאות, חוסר סיפוק רגשי, חוסר סיפוק עצמי
להבין את עצמך, איך להתקדם הלאה, התפתחות רוחנית, מה המטרה שלך, מה אתה רוצה, הבנה עצמית, להבין את המציאות, חוסר סיפוק רגשי, חוסר סיפוק עצמי
...איך להתקדם הלאה, התפתחות רוחנית, מה המטרה שלך, מה אתה רוצה, הבנה עצמית, להבין את המציאות, חוסר סיפוק רגשי, חוסר סיפוק עצמי איך להבין את עצמך באמת? אליעד כהן מסביר לעומק את החשיבות של הבנה עצמית ואת התהליך הנדרש כדי להגיע לכך. לדבריו, אנשים לעיתים מתעסקים בשאלות כמו מה השלב הבא? או מה עלי לעשות עכשיו?, אך הוא מדגיש שהשאלה העיקרית שצריכה להישאל היא, האם ההבנה שיש לי כעת לגבי עצמי, מספקת אותי במאה אחוז?. לדעתו, אם עדיין קיימת שאלה או רצון להתקדם, זה סימן ברור לכך שההבנה הנוכחית אינה מספקת לגמרי. אליעד...
הערכה עצמית זה רע, חוסר הערכה עצמית זה טוב, מה רע בערך עצמי חיובי? מה טוב בערך עצמי שלילי? האם ערך עצמי זה טוב או רע? למה לא להעריך את עצמך? ערך עצמי אמיתי, אני אלוהים, הערכה עצמית נמוכה, שבו איש תחתיו, ערך עצמי גבוה
הערכה עצמית זה רע, חוסר הערכה עצמית זה טוב, מה רע בערך עצמי חיובי? מה טוב בערך עצמי שלילי? האם ערך עצמי זה טוב או רע? למה לא להעריך את עצמך? ערך עצמי אמיתי, אני אלוהים, הערכה עצמית נמוכה, שבו איש תחתיו, ערך עצמי גבוה
...זה טוב, מה רע בערך עצמי חיובי? מה טוב בערך עצמי שלילי? האם ערך עצמי זה טוב או רע? למה לא להעריך את עצמך? ערך עצמי אמיתי, אני אלוהים, הערכה עצמית נמוכה, שבו איש תחתיו, ערך עצמי גבוה למה ערך עצמי חיובי הוא מקור לסבל? הרבה אנשים מאמינים שהערכה עצמית חיובית היא טובה, ושעליהם להעריך ולאהוב את עצמם. אולם אליעד מסביר שתפיסה זו היא השורש לכל הסבל שיש לבן אדם בחיים. הסיבה לכך פשוטה: סבל נוצר כאשר קורה דבר שאינך רוצה שיקרה. ככל שאדם מעריך את עצמו יותר, הוא חושב שהמציאות צריכה להתאים את עצמה אליו. כשהמציאות...
הכעס מהות ומשמעות
...גליקסמן ההיסטוריה האנושית מלאה בעובדות כי כעס לביטויו השונים מהווה חלק בלתי נפרד מהתנהגויותיו של האדם. משפטים כמו: האדם רע מנעוריו, האדם ניכר בכוסו, בכיסו ובכעסו, איזהו הגיבור הכובש את יצרו? אדם לאדם זאב מצביעים על קשר הדוק בין היצר לכעס. ניסיוני המקצועי מחזק יום יום את אמונתי ותפיסת עולמי כי יש ביכולתו של האדם לבחור את רגשותיו, מחשבותיו החלטותיו והתנהגויותיו. עלינו לזכור כי תחושות אינן רגשות המופיעים אצל כל אחד ואחת מאתנו, תחושות הן למעשה סוג של תגובות שאנו בוחרים ואכן, להוציא מצבים בהם האדם נמצא...
חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 2
...- על פענוח חלומות... - חלק 1. הסיוטים נועדו לסייע לאדם בחשיבתו ובהעלאת שאלות על זהותו ועל המשך דרכו. אך קיים גם מצב שונה: התלמוד הבבלי אומר (מסכת ברכות, דף נה עמוד ב) שדוד המלך מעולם לא חלם חלום טוב, ואילו אחיתופל מעולם לא חלם חלום רע. דוד המלך קיבל את המסר בחלום, שינה את מה שצריך היה לשנות, ועל - ידי כך לא היה עליו לחוות במציאות את מה שנרמז לו בחלום. ככל שהאדם נמצא בתהליך מתקדם יותר בעבודה הרוחנית שלו, כך יוכל לזהות טוב יותר את הסימנים שיופיעו בחלומותיו. אם כך, על - פי הזוהר - מעבר לחלום עצמו -...
אחדות - מהי תפישת אחדות אמיתית?
...אחדות אמיתית? אפשר להעמיק, ולומר שאין הבדל בין אחדות לנפרדות כי הכל אחד ממש. והרעיון מסביב לרעיון של לדמיין את כל המציאות בנק אחת וכו היא רק כדי להמחיש לאדם שאין זמן ומקום כלל. ואין האדם יכול לדמיין ממש אין מקום ואין זמן ואלה רק עזרים להגיע להבנת המציאות למרות המגבלות שהוא חי בהן בזעיר אנפין. ולמרות המגבלה שלו כאדם, הוא יכול להבין את הדברים טוב ביותר. ומצד האמת, אין למציאות שם אחדות ונפרדות כי היא אחת ממש. ללא חיבור, ללא פירוד, ללא שינוי וללא תמורה. המציאות אחת. המציאות נטולת כל הגדרות, כי אם תביא...
חמישה מיתוסים מודרניים על חיי הנישואין
...רומנטיקה, אושר ועוד כמה הנחות יסוד שגויות. מאת אמונה ברוורמן המאמר מבוסס על מחקרים שנעשו עי הפרויקט הלאומי של רוטגר לחיי הנישואין. מיתוס מספר 1: חיי הנישואין מועילים לגבר, הרבה יותר מאשר לאישה. הטעות ההרסנית הזו, גורמת לנשים רבות לראות את תפקידן במערכת הנישואין באור שלילי ביותר. הן נוטות להניח, שעליהן להיות קדושות מעונות מול צרכיהם של הגברים, גם כאשר לעיתים, הן חוות דווקא את ההפך הגמור מכך. מדהים לראות, עד כמה עצום כוחם של מיתוסים פופולריים, בנוגע לשינוי הציפיות וההשקפות שיש לנו לגבי החיים. הייתי...
מנטורינג - מנטור מדבר על חוק הסיבה והתוצאה
...מדבר על חוק הסיבה והתוצאה מנטור מדבר על החוקים מנטור מדבר על חוק הסיבה והתוצאה הקדמה של מנטור לחוק הסיבה והתוצאה ידוע כי סיבות דומות מייצרות תוצאות דומות. לכל סיבה יש תוצאה ולכל תוצאה יש סיבה. לכל פעולה שאנחנו מבצעים, יש אפקט. אם נשלח מחשבות חיוביות, הטוב יחזור אלינו. אם ניתן אהבה, נקבל אהבה בחזרה. אם ניתן כסף בחופשיות, כסף יחזור אלינו בחופשיות. מנטור מסביר את הצד הפיזיקאלי של חוק הסיבה והתוצאה לפי הפיזיקה, לכל פעולה יש תגובה שווה. כל דבר שאתה נותן או שולח, חוזר אלייך באותה צורת אנרגיה בדיוק, או...
להתעורר מסיוט ברגע השיא. הסוף של הטיפשות והשקרים. ייאוש מוחלט שמוביל לאושר. בסוף הכל מתהפך לטובה. סוף הדרך הרוחנית. הדרך אל השלמות - מה בדיוק קורה שם? - חלק 1
...והשקרים. ייאוש מוחלט שמוביל לאושר. בסוף הכל מתהפך לטובה. סוף הדרך הרוחנית. הדרך אל השלמות - מה בדיוק קורה שם? - חלק 1 והעניין הוא כי האדם רוצה שלמות. ולמרות שלאדם לא בדיוק ברור מהי אותה שלמות שהוא רוצה אף על פי כן כל מעשיו / תיכנוניו / פועלו וכו, נעשים מתוך מטרה להגיע לשלמות. והנה, בהתחלה האדם חושב בטעות (באמת?) שאת השלמות הנל, הוא ישיג באמצעות דברים חיצוניים כלשהם כגון כסף רכוש וכו,. ואחכ עם הזמן / כשהאדם מקבל קצת יותר שכל הוא מגלה שכל הדברים האלו נותנים לי טוב רגעי אך בהחלט לא עוזרים לו להגיע...
היתרונות בלהיות מסודר
...עושה סדר בדברים בחיי היום יום ומסדר את הדברים ביומן או בדף מעין רשימת מכולת וגם דברים שהוא בטוח שהוא יזכור אותם במיליון אחוז הוא גם רושם אותם - התוצאה - הוא עושה את הדברים באופן כזה שהוא משיג דברים שלא חשב שהוא יכול להשיג אותם ובזמן קצר שהוא לא יכל לחשוב שהוא יכול לעשות אותם. מה הסיבה שהדברים מסתדרים יותר טוב כאשר האדם עובד באופן מסודר? מפני שהכל יושב אצלו טוב יותר בראש כאשר הוא מסדר אותם בכתב והוא זוכר גם יותר ממה שכתוב. אפילו טיעונים שיכל להתחבט בהם חודשים, יכולים להיפתר ביום אחד מסודר כפי שצריך...
טוב - מה טוב בחיים - איך ליהנות בחיים?
...לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על טוב - מה טוב בחיים - איך ליהנות בחיים?. טוב - מה טוב בחיים - איך ליהנות בחיים? הפעם אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, מה טוב בחיים האלו? והשאלה שהאדם צריך לשאול את עצמו, זה בעצם מה הדבר הטוב בחיים האלו מה ההנאות שיש בחיים האלו. כי כל הנאה והנאה שיש בחיים, יהיה לה חסר שונה. דוגמה: אדם אוכל במסעדה, הוא כבר חושב מה הוא יאכל אחר כך. אדם במסיבה, כבר חושב על המסיבה הבאה, וכן הלאה. ויש הנאה של שלמות בחיים, וזה אומר שהאדם חווה הרמוניה, חווה אחדות, שביעות...
גן עדן / גהנום - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על גן עדן / גהנום
...מפורסמים על גן עדן / גהנום ואמר רבי ירמיה בר אלעזר: שלשה פתחים יש לגיהנם, אחד במדבר ואחד בים ואחד בירושלים (עירובין י ט ע א) הגיהנום יגיע כאשר הכל יהיה מושלם. (זאן רוסטאן) הגיהנום נמצא בלב ריק מכל דבר. (גובראן חליל גובראן) ולכם גן עדן פתוח, עץ החיים שתול, העולם הבא נכון, שפע מוכן, המוות נסתר, שאול נסה וההשחתה נשכחה. (חזון עזרא ו, הספרים החיצונים א, מהדורת כהנא, עמוד תרל ו) העולם הוא אחד משישים מגן עדן, וגן עדן הוא אחד משישים מגיהינום. (תענית נ) תמיד חשבתי כי גן העדן יהיה דומה לספרייה. (חורחה לואיס...
בוז - מבוא
...בוז הוא יחס הכולל ייחוס ערך שלילי של אדם לעצמו או לזולת, שיכול אך לא חייב להיות מובע באופן מילולי ו/או התנהגותי, ומלווה לרוב ברגשות כעס, גועל ושנאה. מילים קרובות ונרדפות הן זלזול, לעג, לגלוג, עלבון, השפלה. בוז עשוי להופיע בכל מצב של אי שביעות רצון, הוא יכול להיות קשור לרגשי נחיתות, דעות קדומות, לחוויה של פגיעה, לרגשות כמו פחד, גועל, כעס, שנאה, קנאה, בלבול ואכזבה, ולתפיסות שליליות קודמות כלפי מושא הבוז. לעתים עלול הבוז להקצין ולהתבטא באופן תוקפני ואלים. למרות שבוז כולל במידה רבה חשיבה, חוקרים רבים...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על דמנציה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: דמנציה, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: דמנציה, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך לעשות יותר כסף? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בזוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש בחירה חופשית? האם יש או אין אלוהים? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך להגדיל את הרווחים בעסק? פרידה מבת זוג הגדלת הכנסות בשעת החלום טווח קצר חרדה לא רציונלית פחד להשתגע סובל מחרדות ומדיכאונות ביטחון עצמי מוחלט אמונה עצמית וביטחון עצמי איך לשלוט בעוצמת ההתאהבות? למה מישהו שונא את מי שאוהב אותו? סבל לפני האושר אושר תמידי לא מצליח בקטע מיני אמונות מגבילות בזוגיות אולי אני לא אחליט כלום? איך להתמודד עם לקוח שמתלבט? להתמודד עם חסרונות בבן זוג התמודדות במצבי קונפליקט הצלחה בקרב להמשיך לרצות להצליח לבנות אמון מחדש להתאים את המוצר למה הילד שלי אלים? למה הילד רגיש? רוחניות סיבתית תשובה רוחנית איך לטפל בסכיזופרניה פרנואידית? הפרעת אישיות נדירה שתילת מחשבות לאקסית האם כדאי לחזור לאקסים? קרוספיט פול אובר כנגד פולי עליון אחדות אלוהית אלוהים קיים מעבר למקום ולזמן הארה רוחנית סיבתית איך הגעת להארה רוחנית? רע להיות אלוהים למה לרצות להיות אלוהים? חיסרון בהכנסה פסיבית סיכון בהשקעות הסוד של תכלית החיים סודות משמעות החיים דימוי עצמי שלילי לתת תשובה שלילית ללקוח פרדוקס הבחירה חופשית לאלוהים אין בחירה עולם ממשי הוכחת מציאות הבורא עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא תמיכה נפשית, פסיכותרפיה הוליסטית, רטוריקה בתחום דמנציה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2344 שניות - עכשיו 05_10_2025 השעה 19:05:14 - wesi4