🖨טיפול פסיכולוגי - גישות טיפוליותבהיותי פסיכולוגית, עברתי (ואני ממשיכה לעבור) הכשרה ארוכה שנועדה ללמד אותי כיצד לטפל באנשים ולסייע להם במצוקות שונות.
מאז ומתמיד התעניינתי בקשר ההדוק בין גוף ונפש ובהשפעה ההדדית המתקיימת ביניהם. משיכה זו, בין השאר, הביאה אותי לבחור בתחום הפסיכולוגיה השיקומית, המתמחה בטיפול באנשים שעברו משבר כלשהו. המשבר יכול להיות גופני, נפשי, חברתי או משבר מסוג אחר. דוגמאות ספציפיות יכולות להיות: תאונת דרכים, מחלה כרונית, גירושין, פיטורין, פרידה, מוות של אדם יקר ואהוב ועוד.
באופן אישי, אני מאמינה בכך שגם כאשר ישנם סימפטומים גופניים, ישנם גורמים רגשיים עמוקים הקשורים אליהם. לכן, גם כשמגיע אליי אדם שסובל ממחלה כלשהי, אני תמיד בודקת את הרקע לפריצת המחלה והסימפטומים, וחוקרת סיבות רגשיות אפשריות שמשפיעות על הופעתה ועל מהלכה. בנוסף, הראייה שלי היא את האדם כמכלול, תוך התייחסות להיבטים השונים הקשורים להתמודדות, כגון רגשות, התנהגות, השפעת הסביבה וכו'.
בטיפול הפסיכולוגי ה"קונבנציונלי", אני כמעט תמיד משלבת גישות נוספות שלמדתי במשך השנים, ואשר משפרות מאוד את יעילות המפגשים ומביאות תוצאות אפקטיביות ביותר. אני ממשיכה ללמוד ולהתפתח ללא הרף.
הגישות הטיפוליות שלי
הגישות הטיפוליות בהן אני נוקטת משתנות ללא הרף ואני משתדלת להתאים את דרכי הטיפול לאדם שנמצא מולי.
אפשר לומר שהתחלתי את דרכי כפסיכולוגית כשאני "נושאת את דגל" הטיפול הקוגניטיבי - התנהגותי. סוג טיפול זה נראה לי הדבר היעיל והנכון ביותר, ממוקד ואפקטיבי, בלי לחפור יותר מדי בעבר, טיפול שנותן כלים מעשיים להתמודדות.
אולם, עם השנים דברים השתנו. גיליתי כי אין "מתכון" אחד שמתאים לכולם. גיליתי גם שהטיפול הקוגניטיבי - התנהגותי לא תמיד מצליח לעזור לאנשים. גם אני ניסיתי להשתמש בכלים כדי לשנות את דפוסי החשיבה שלי ולא הצלחתי.
אז התחלתי לחפש דרכים אחרות, פתרונות אחרים. ניסיתי טיפול דינאמי, ניסיתי שיטות הוליסטיות כגון קינסיולוגיה (מוח אחד), ביופידבק (טיפלתי בביופידבק בשילוב עם טיפול קוגניטיבי - התנהגותי) וניסיתי עוד דברים רבים אחרים שאספתי במהלך הדרך. בחלק מהשיטות, כגון ה - EFT ו - The Release Technique, אני עדיין משתמשת כיום.
כיום ניתן לומר שאני מטפלת בגישה אקלקטית ואינטגרטיבית. במילים אחרות, אני לוקחת עקרונות מגישות שונות ומשלבת אותם בטיפולים, הכל בהתאם לצורכי היושב מולי.
עם זאת, ישנם מספר עקרונות שמנחים אותי בעבודתי:
1. מוּדעוּת. תמיד הרגשתי כי מוּדעוּת היא חלק חשוב בעריכת שינוי ובמהלך השנים נוכחתי בכך גם מניסיון מקצועי. לכן, בעבודתי אני מנסה להביא את האדם לידי מודעות ל"אוטומטים" שמנהלים אותו: דפוסים, מחשבות, הרגלים והתנהגויות שמפריעים לאיכות חייו. באופן מטאפורי ניתן לומר שאני מציבה מעין מראה מול המטופל, שמשקפת לו את אותן התנהגויות ותגובות אוטומטיות שמנהלות את חייו. רק לאחר שהוא מסוגל לראות מה מעכב אותו, כלומר, לאחר שהגיע למודעות, באפשרותו לבחור מחדש בדרך אחרת.
אולם למרבה הצער, פעמים רבות המודעות אינה מספקת כדי לערוך שינוי. לא פעם מגיעים אליי מטופלים שמודעים מאוד לגורמים להתנהגותם, ולמרות זאת הם אינם מצליחים לערוך שינוי אמיתי בחייהם. למרות מודעותם הרבה, שוב ושוב הם נופלים בפח של אזור הנוחות, הפחדים ודפוסים נוספים שגורמים להם לתסכול רב בעמידותם לשינוי.
2. הנכונות לראות. נוכחתי לדעת כי כל עוד האדם מגיע מתוך חוסר רצון לפגוש את עצמו באמת, על כל מה שיש בו, לא יחול שום שינוי, ולא משנה באיזה טכניקות מדהימות נשתמש. וגם אם יהיה שינוי כלשהו, הוא לא יחזיק מעמד ולאחר זמן מה המצב ישוב לקדמותו.
השינוי היחיד האפשרי, והוא גם הגדול ביותר שאפשר להעלות על הדעת, הוא להסכים לראות מי אנחנו באמת - על כל מה שיש בנו. גם על הטוב וגם על מה שאנו מחשיבים כרע. רק ברגע שיש הסכמה אמיתית וכנה, רק אז משהו יכול באמת להשתנות. ואז, פעמים רבות, גם אין צורך בשום טכניקות, כי הדברים פשוט נמסים מעצמם. כי ברגע שאנחנו רואים באמת, רואים את הסיבות העמוקות לאופן שבו אנו פועלים, מכירים בבקשות העמוקות שטמונות בבסיס הדפוסים וה"בעיות" שגורמות לנו סבל, אז למעשה אנו מקבלים את עצמנו כפי שאנחנו. וזוהי בהחלט קפיצה קוואנטית!
הגישה שלי
ה"אני מאמין" שלי הוא שתפקידי הוא לעזור לאדם שמולי להשתמש בכוחותיו, כדי לעזור לעצמו. אינני מחלקת עצות או נותנת פתרונות, למרות שלעתים גדול הפיתוי להגיש לאדם את התשובה הנכונה (לדעתי) על מגש של כסף. אולם הניסיון לימד אותי שזה לא עובד. על האדם שמולי להגיע בעצמו לפתרונות הנכונים עבורו. אני נמצאת שם כדי לעזור לו בכך, לכוון, לתמוך ולעודד, אולם אינני יכולה לעשות את העבודה במקומו. כדי שיתחולל שינוי אמיתי, המטופל הוא זה שצריך לקחת אחריות על עצמו ועל חייו, ולבחור בדרך אחרת. זה לא קל! אבל זה שווה את זה.
ובעיקר, אני אוהבת לעבוד עם אנשים. אני אוהבת להיפגש, לשמוע את הדברים הכנים והאמיתיים ביותר, לחוש קרבה ואהבה. לעתים אנשים שואלים אותי, "לא נמאס לך לשמוע צרות של אחרים?" או שהם מניחים "בטח את כבר לא יכולה לשמוע את זה יותר". אז התשובה היא - לא! זה לא נכון.
ייתכן שבעתיד התשובה תשתנה ואם כן, אז זה יהיה הזמן להסבה מקצועית. אבל מזה שנים וגם כעת אני אוהבת מאוד לפגוש את הכאב והיופי של אנשים. שניהם אחד בעיניי.
2 גישות טיפוליות, מהי שיטת EIP? טיפול מתוך שלמות, מצא את ההבדלים, השיטה של אליעד כהן, שיטת הטיפול של אליעד כהן, 2 גישות של מורים רוחניים, טיפולים לשינוי הזהות המינית, התאבדות של מטופל, איך לא לגרום למטופל להתאבד? איך לגרום למטופל לא להתאבד? סגנונות של טיפול, גישות של מנטורים לחיים, טיפול מתוך חיסרון, איך לאהוב את עצמך? שנאה עצמית בגלל טיפול, להשתנות מתוך אהבה, לעשות שינוי מתוך אהבה, להשתנות מתוך בחירה, להשתנות מתוך שלמות, טעויות של מורים רוחניים2 גישות טיפוליות, מהי שיטת EIP? טיפול מתוך שלמות, מצא את ההבדלים, השיטה של אליעד כהן, שיטת הטיפול של אליעד כהן, 2 גישות של מורים רוחניים, טיפולים לשינוי הזהות המינית, התאבדות של מטופל, איך לא לגרום למטופל להתאבד? איך לגרום למטופל לא להתאבד? סגנונות של טיפול, גישות של מנטורים לחיים, טיפול מתוך חיסרון, איך לאהוב את עצמך? שנאה עצמית בגלל טיפול, להשתנות מתוך אהבה, לעשות שינוי מתוך אהבה, להשתנות מתוך בחירה, להשתנות מתוך שלמות, טעויות של מורים רוחניים וכאן נסביר על 2 גישות טיפוליות, 2 גישות של מטפלים שהאדם רוצה להיעזר בהם, 2 גישות של יועצים, 2 גישות של מנטורים לחיים וכולי. ונסביר מה ההבדל בין השיטה של אליעד כהן לשיטות אחרות ומהי שיטת EIP ועוד. וההבדל שבין 2 הגישות האלו, הוא מאוד חשוב. וקריטי מאוד שהאדם יבין את 2 הגישות האלו ושיבין את ההבדלים שבין 2 הגישות האלו, כי 2 הגישות השונות האלו, עשויות להיות הבדל כמעט שבין חיים למוות ובין אושר לסבל וכולי. וגישה אחת מובילה את האדם אל ... לו. דהיינו, הוא מניח שיש לו בעיה כלשהי. לדוגמה, בן אדם שרוצה לטפל בכך שיש לו בעיה רגשית, של רגישות יתר. דהיינו, שאותו אדם חושב שהוא רגיש יותר מידי והוא רוצה לטפל בבעיה שלו. דהיינו, הוא רוצה להפסיק להיות ... רגיש. ועכשיו המטפל אמור לעזור לאותו האדם להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני. אבל כאן יש 2 גישות ו2 דרכים איך להסתכל על העניין הזה. ואלו 2 גישות טיפוליות שונות לחלוטין אחת מהשניה, ואני אסביר. ברמת העיקרון, האדם אמר שיש לו בעיה של רגישות יתר. המטפל רוצה לעזור לאדם שתהיה לו פחות רגישות. דהיינו, גם המטפל וגם האדם מסכימים שיש כאן בעיה של רגישות יתר שרוצים לטפל בה. עד כאן הכל נשמע טוב והגיוני. אבל יש כאן 2 גישות שונות. גישה אחת היא הגישה הפשוטה, כפשוטם של דברים, היא בעצם מניחה שלאדם יש רגישות יתר + שרגישות יתר זו בעיה שצריכים לטפל בה. ומכך נובע שנעשה כל מאמץ אפשרי כדי לטפל בבעיה שהגדרנו. הגישה השניה אומרת, שמצד האמת אין שום בעיה, ושזה בסדר גמור ומושלם שיש לאדם רגישות יתר. ושהאדם לא חייב להפסיק את הרגישות יתר שלו. אלא שהאדם בוחר לרצות בבחירה חופשית מלאה, לטפל בכך שיש לו רגישות יתר. ואנחנו רוצים לעזור לבן אדם להגיע למצב שבו הוא ירגיש שיש לו שליטה על רגישות היתר שלו. ואז הוא יוכל לבחור האם כמה מתי ואיך הוא רוצה שתהיה לו רגישות יתר. דהיינו, הגישה הראשונה שהיא הגישה הכללית הפשוטה ביותר של כל היועצים והמטפלים וכולי, היא שכדי לעזור לאדם אנחנו ... לו לבחור לשנות את המצב שלו. אבל לא בהכרח שהאדם חייב לשנות את המצב שלו. ואני אוסיף. ב 2 הגישות יש הסכמה שהאדם נמצא במצב מסוים. אין שום מחלוקת על העובדות. גם ניתן לומר ש 2 הגישות מסכימות לכך שהאדם מגדיר את המצב שלו בהגדרה כלשהי, לדוגמה: רגישות יתר, התמכרות לסמים, התמכרות לסקס, חרדה חברתית, כעס ועצבים וכיוב. דהיינו, יש הסכמה על העובדות ויש הסכמה על כך שהאדם מגדיר את המצב שלו תחת הגדרה כלשהי. 2 הגישות גם מסכימות שהאדם רוצה לשנות את המצב שלו. ו 2 הגישות גם רוצות לעזור לאדם לשנות את המצב שלו. עד כאן הכל זהה. אבל בגישה הנפוצה, יש הסכמה עם האדם שיש לו בעיה, ושהוא צריך לפתור את הבעיה שלו, שהוא צריך להפסיק להיות עם רגישות יתר, צריך להפסיק את ההתמכרות לסקס, צריך להפסיק את החרדה החברתית שלו וכיוב. לעומת הגישה הנכונה, שהיא שיש הסכמה ... שבאמת יש כאן בעיה. ולמה? כי מצד האמת, הכל מושלם בכל מקרה תמיד. ועל האדם שלא רוצה שתהיה לו רגישות יתר, עליו לא להיות ברגישות יתר מעצם זה שיש לו רגישות יתר. ועל האדם לא להיות בחרדה מכך שהוא בחרדה. ולא להיות בכעס כלפי זה שהוא בכעס. ולא להיות בהתמכרות לפתור את ההתמכרות שלו. דהיינו, רוב ככל הגישות באות לעשות שינוי, מתוך אלימות, אכזריות, רוע, שנאה וכולי. דהיינו, נניח אדם שמכור לפורנו, אז מי שרוצה לעזור לו, ... ולהיפטר ממנו. ואני אחדד: אני לא אומר שהגישה הנפוצה היא של אלימות וכעס כלפי המטופל. אני כן אומר שכל הגישות הן באלימות כלפי התופעה שבה רוצים לטפל. דהיינו, אנחנו לא נכעס ולא נשנא את האדם שהוא סובל מכעסים. אבל ... לטפל בה. ומה יקרה אם אותו אדם יתקשה לטפל בבעיה שלו? מה יקרה אם אותו אדם לא יצליח לטפל ברגישות יתר שלו? אז כמובן שתקרה תופעה הפוכה, שבה האדם מתמלא בכעס עצמי, על עצם זה שהוא בכעס. והאדם מתחיל ... לך להיות מסוגל לשלוט בתכונה שיש לך. כי ככה אתה רוצה ולא כי ככה אתה חייב. ואלו כמובן 2 גישות שונות לחלוטין. והשיטה של אליעד כהן שיטת EIP, היא מתוך מקום של להיות אלוהים. לתת לאדם את נקודת המבט ...
מאת:
איריס אבידור - פסיכולוגית שיקומית.
החופש להיות עצמך.
* מורה לנשיות, רכות, עדינות, מתיקות ואהבת אמת
* מורה לאומץ, נחישות ויכולת לקפוץ לאש ולצאת ממנה שלמה ושמחה
* מסורה לכנות המוחלטת
* חותרת בלתי נלאית בחיפוש אחר האמת
* אוהבת, ים של אהבה
* מובילה ריקוד איטי ובטוח
* מאסטרית של משחקיות וחושניות
* אלכימאית – יודעת להפוך את פחמי הלב לזהב של הנשמה
* אישה חכמה, יודעת, רואה, תומכת, מובילה, ממציאה ויוצרת בחומר וברוח
* בעלת נפש פראית והרפתקנית, אך גם רכה ותמימה
irisa.co.il
info@irisa.co.il
054-4450655
לחץ כאן לעוד
מאמרים של איריס אבידור - פסיכולוגית שיקומית.
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...