ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ברסלב ✔גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים - 4 ✔* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים - 4
* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא:

גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים.

שאלה: למה רבי נחמן?

אליעד: אני קראתי הרבה ספרים וכו', ואז אתה מגיע לעניין של אלוהים, ויש את שאלת המפתח בקבלה, שנקראת שאלת הצמצום, מהי שאלת הצמצום? האר"י ז"ל, ספר שמונה שערים, רבי חיים ויטל, כל חוכמת הקבלה כולה מתחילה בדבר הבסיסי שלפני הבריאה הכל היה אין סוף וכאשר רצה לברוא את הבריאה צמצם את עצמו, עשה חלל פנוי, ועשה ספירות וכו', ככה מתחילה כל תורת הקבלה, היה אינסוף רק אינסוף, אחדות, אין גבול ואז איכשהו צמצם ועשה עולם וחלל פנוי וכו'. כמובן שהדבר הזה לא ברור, איך אינסוף יכול לצמצם את עצמו? אם מהותו היא אינסופית ללא אפשרות של גבולות אז איך נהיה גבול? אין אפשרות, וכמובן שכולם כתבו על זה ספרים, איך יכול להיות צמצום, וכולם מתרצים תירוצים ולמדתי את התירוצים, וכמובן שלא הבנתי אותם, ולא הבנתי אם אני טיפש או שהספר טיפש, עד שבא רבי נחמן בתורה המפורסמת בליקוטי מוהר"ן בחלק א' בתורה ס"ד, ואמר לי תקשיב אתה לא טיפש, הסביר לי את השאלה שלי, כאילו הסביר את השכל של השאלה, ואמר אין לזה תשובה, שלא יעבדו עליך, מי שאמר שיש תשובה או שהוא לא מבין את השאלה או שהוא מטעה אותך או שהוא לא מבין את עצמו, עבדו עליך, אין לזה תשובה.

איך שלא נסובב את זה יש כאן פרדוקס, בסיפור של אלוהים יש פרדוקס, כל הקונספט של אלוהים שיש ישות שהיא מחוץ לזמן ולמקום, שהיא אחראית על הזמן והמקום.

כאשר אתה מתבונן על הנושא של אלוהים, יש בעיקרון שתי שיטות, השיטה של העולם המחודש מול השיטה שאומרת שהעולם קדמון, מה זאת אומרת, יש את הדעה שאומרת שאלוהים ברא את העולם יש מאין, ויש את הדעה שאומרת שהכל קיים כל הזמן, עזוב אותי מאלוהים, זה תמיד קיים זה תמיד היה קיים, כשהרב שואל מי ברא את העולם התשובה אף אחד לא ברא אותו זה תמיד היה קיים. קודם כל תוכיח לי שהוא לא תמיד היה קיים ואחר כך תשאל אותי מי ברא אותו, כי הוא תמיד היה קיים, ולא צריך לערבב את אלוהים בסיפור. כאשר אומרים ברא יש מאין, אבל זה לא הגיוני, איך זה שברא את העולם יש מאיין, בלי מקום ובלי זמן זה כלום, אז איך מכלום נהיו משהו, כי אם אתה אומר שמכלום נהיה משהו, אז הוא לא באמת כלום, כי היה בתוכו פוטנציאל של המשהו, ולא יכול להיות שהכלום יעשה משהו

בקיצור רבי נחמן אומר זה פרדוקס, אין לזה תשובה, משה רבנו לא ידע את התשובה, אי אפשר למצוא לזה תשובה וכו', ואז הוא מוסיף ואומר, אבל צריך להאמין בשכל שזה ככה, למרות שזה לא יכול להיות צריך להאמין שזה ככה. זה היה הדבר שרבי נחמן קנה אותי, היו הרבה דברים שהוא קנה אותי, אחד הדברים שהוא קנה אותי זה השחצנות שלו, רבי נחמן היה שחצן, זה משהו שאני מאמץ אותו קצת, אולי מספיק ואולי לא מספיק, השחצנות שהוא התגר, הוא אמר אני הכי חכם, אני פקח, אני זה ואני זה, רבי נחמן התגר, הוא לא פחד, הוא אמר או שאני ממש צודק ואני חכם או שאני ממש טיפש, אבל אין ביניים, הוא כאילו אמר בא נלך עד הסוף, בא נקצין את הכל, זה כמו שיש בטעמים, יש כמה טעמים ויש את התבלין החמישי שנקרא סודיום גלוקאמאט, מה הדבר הזה עושה. הוא מקצין את הטעמים, לוקח את הטעמים ועושה אותם יותר חזק, זה לא טעם, רק יותר חזק, רבי נחמן היה בקטע של הקצנה, כל דבר לקח עד הסוף, עד סוף האמת, תבטל את כל הבריאה, עד סוף השכל, כל דבר הוא לקח לקצה, גם מבחינת החוויה, הוא כל הזמן אמר אני חווה כל הזמן התחדשות, מה שאין לאף אחד בעולם, הוא אמר אני כל רגע חי חיים חדשים, ותמיד סיפר על החוויות וכמה שזה טוב. זה התגר אותי, אבל במה הוא קנה אותי, בזה שהוא לא שיקר, כולם שיקרו וניסו לתרץ תירוצים ולהסביר לך כל מיני דברים, אבל הוא לא שיקר, הוא אמר תקשיב אין לזה תשובה, לפחות לא שיקר וזה לעצמו דבר גדול, אם אחד לא משקר זה דבר מאוד גדול, כי כולם מקמבנים אותך, והוא לא שיקר ובזה הוא קנה אותי, ולכן החזקתי ממנו, אבל אמרתי הוא אומר שצריך להאמין, אני לא מאמין, אבל לפחות הוא איש אמת, והמשכתי לחיות את החיים שלי כרגיל, כמו כולם, ותמיד התבוננתי על השכל שלו, אמרתי לעצמי בן אדם חכם יש לו שכל, בא נראה מה הוא אומר, ובסוף התהליך הבנתי למה שהוא התכוון אז, מה שבעצם רבי נחמו אמר אז, תקשיב אין לך תשובה ולא תוכל למצוא תשובה, אבל הוא התכוון להגיד שאין לזה תשובה בשכל שאתה מנסה למצוא תשובה, אבל מצד האמת זה ככה ואין אפילו שאלה, רבי נחמן אמר מהו שכר העולם הבא? מה יש בעולם הבא? רבי נחמן אמר שתבין שהכל אחד, זה השכר, שתבין שהיש והאין הם אחד, זה השכר, זוהי חוויית האלוהים, למה אלוהים? כי אלוהים פירושו לפני הבריאה, ולפני הבריאה היש והאין היו אחד, להבין שהיש והאין הם אחד זה נקרא חוויית האלוהים. עכשיו מה זה נקרא לחזור בתשובה, רבי נחמן אומר שאתה משיב את הדבר למקום שממנו נלקח, למשל יש לך רצון לאכול או להיות בריא או שלא יכאב לך הראש, ואתה משיב אותו להתחלה שלו, אתה מבין שזה בכלל ביטוי של מקום שאין שם רצון, זה נקרא לחזור בתשובה, אתה אומר אני ומבין שזה ביטוי של משהו אחר, זה נקרא לחזור בתשובה.

שאלה: בספר שיחות עם אלוהים הוא אומר שאם אתה רוצה להבין את אלוהים עליך לצאת מדעתך.

אליעד: יש רק שתי אפשרויות או שהוא חשב כמוני והוא צדק, או שהוא חשב לא כמוני והוא טעה. עכשיו אולי אתה מבין אותו כמוני, ואולי לא, למרות שאיני חושב שאתה מבין אותי עד הסוף.

שאלה: אני מבין אותך טוב מאוד.

אליעד: כמוני, אתה יכול להחליף אותי ואני ישאל אותך את השאלות?

שאלה: בסדר

אליעד: תסביר לי מה הסיבה הראשונה של כל הסיבות?

שאלה: למה אתה מתכוון לסיבה הראשונה?

אליעד: למה המציאות היא כרגע כמו שהיא?

שאלה: מפני שהוויה מסוימת

אליעד: למה הוויה זו ככה?

שאלה: היא בחרה

אליעד: למה היא בחרה?

שאלה: אני לא עשיתי הכנה

אליעד: לא צריך הכנה אם תעיר אותי באמצע הלילה אני אתן לך את אותן התשובות.

שאלה: טוב, אז תשאל

אליעד: אני מנסה להבין למה כרגע יש פה מצלמה, למה?

שאלה: אתה בחרת בזה כדי שזה ישרת אותך

אליעד: ולמה בחרתי בזה

שאלה: זה אחד מהכלים שיכולים לעלות את החומר לאתר

אליעד: ולמה אני רוצה את זה, מה מניע את הרצון שלי?

שאלה: אתה רוצה לתרום.

אליעד: ולמה אני רוצה לתרום?

שאלה: רוצה להרחיב

אליעד: ולמה אני רוצה להרחיב?

שאלה: אתה חווה את עצמך בתור אדם שנותן.

אליעד: ולמה אני חווה את עצמי ככה?

שאלה: זאת הבחירה שלך.

אליעד: למה?

שאלה: באותה מידה אתה יכול לבחור גם דברים אחרים.

אליעד: זאת בדיוק השאלה שלי, אם אני יכול לבחור דברים אחרים מדוע אני בוחר בזה?

שאלה: זה הרצון שלך.

אליעד: למה זה הרצון שלי?

יש דבר אחד בעולם שאתה מבין למה הוא קורה?

מה לדוגמה?

שאלה: למה באתי לכאן.

אליעד: למה באת לפה?

שאלה: כדי ללמוד ממך דברים שאני לא יודע.

אליעד: למה אתה רוצה ללמוד?

שאלה: כי אני רוצה להתפתח.

אליעד: למה?

שאלה: כי המקום שאני נמצא בו, אני מרגיש שחסרים לי דברים.

אליעד: למה אתה מרגיש שחסרים לך דברים?

שאלה: זאת התחושה.

אליעד: למה זאת התחושה?

שאלה: כי זה הרצון שלי.

אליעד: למה זה הרצון שלך?

שאלה: העצמי הגבוה שלי מכוון אותי.

אליעד: למה הוא מכוון אותך?

שאלה: באמצעותי הוא חווה את עצמו.

אליעד: למה הוא רוצה לחוות את עצמו? למה אלוהים רוצה שכרגע תהיה פה?

שאלה: כי הוא חושב

אליעד: למה הוא חושב את זה?

שאלה: הגענו לשורש הראשוני, כי הוא רוצה לחוות את עצמו

אליעד: אבל למה

שאלה: כי הוא ידע דברים מסוימים והידיעה לא הספיקה לו

אליעד: למה לא הספיקה לו?

שאלה: כי לדעת דבר ולחוות אותו זה לא אותו הדבר.

אליעד: למה זה לא אותו דבר, מי החליט? הרי הוא אלוהים והוא יכול להחליט אחרת, למה הוא החליט את זה ולא אחרת?

שאלה: זה לא עניין של החלטה, זה עניין של המהות הבסיסית שהייתה כשהוא היה לבד, הוא היה בידיעה בלבד, הידיעה הזאת פשוט שעממה אותו

אליעד: זה לא נכון

שאלה: מאיפה אתה יודע?

אליעד: אני אסביר לך. בשביל הפרוטוקול יש הרצאה באתר שנקראת השעמום של אלוהים, אם אומרים שהוא ברא את העולם כי הוא השתעמם, הסברתי למה זה לא נכון ואסביר עכשיו שוב.

שאלה: אבל עכשיו אתה עושה סטייה, התחלנו בשרשרת של השאלות והפסקנו שאמרתי שהוא ידע דבר מה, והידיעה הזאת לא סיפקה אותו והוא רצה לחוות את עצמו לא רק ברמת ידיעה אלא ברמת חוויה. הוא התפשר כי באמצעותי הוא חווה דבר מה, באמצעותה דבר מה, באמצעות החומר הוא חווה דבר מה, הוא הגדיל את מרחב החוויות שלו.

אליעד: למה הוא רצה להרחיב את מרחב החוויות שלו?

שאלה: כי שעמם לו.

אליעד: למה שעמם לו.

שאלה: כי דרך הניגוד של דבר מה, ניתן להבין את הדבר.

אליעד: למה, מי חוקק את החוק הזה?

שאלה: זוהי תפיסה.

אליעד: מי החליט שכדי להכיר את הדבר צריך את הניגוד שלו?

הוא החליט? מי החליט? הרי הוא כאלוהים יכול להחליט שלא יהיה לו משעמם, הוא יכול להחליט אני אמלא את כל החוויות שלי

שאלה: אם הוא לא היה בורא העולם היה נשאר סטטי

אליעד: שיישאר סטטי למי זה מפריע.

שאלה: זה לא סיפק אותו.

אליעד: למה לא סיפק אותו?

שאלה: זה מה שאמרתי שהידיעה שלו לא הספיקה.

שאלה: אולי תתחלפו ואתה תשאל למה.

אליעד: לא, לא, לא, כדי שהוא יבין אותי

שאלה: הידיעה שלו את עצמו, זה עדיין איני יודע

אליעד: זה מה שאני שואל, מה אתה עדיין לא יודע?

שאלה: את זה עדיין איני יודע

אליעד: אז אתה לא יכול להחליף אותי

שאלה: בהיבט מסויים אולי כן.

אליעד: אני מאוד ישמח שמישהו יחליף אותי.

שאלה: כל הזמן אנו עושים דבר מה ומפסיקים וככה דברים מתפספסים.

אליעד: טוב, בא נמשיך איתך

שאלה: אתה אמרת שאתה כן יודע למה הוא ידע, ואני אומר שאני לא יודע למה הוא ידע, אז בא תסביר למה הוא ידע?

אליעד: אני אסביר את העניין, למה שאלתי אותו את השאלות? כדי שהוא יבין את התשובה, כדי שהוא יחווה אותה הוא חייב לשאול אותה, השאלה היא ככלי קיבול למידע, מי שרוצה לחזור בתשובה צריך לשאול שאלה, אתה רוצה לחיות יותר טוב אתה צריך לחזור בתשובה, מה זה נקרא לחזור בתשובה? שיהיה לך עוד שכל, שיהיו לך עוד תשובות, תשאל יותר שאלות אז תוכל לחזור בתשובה כי יהיה לך שכל וחוויה חדשה, לכן הוא צריך לחוות את השאלה מתוכו.

אז אני אסביר יותר טוב את השאלה, ואז אסביר את התשובה. אני אסביר את מהות השאלה, יש פה פרדוקס, אני בעצם מה שאלתי אותו מה הסיבה, למה? ולמה? ולמה לכל דבר, מה הלוגיקה פה? הלוגיקה פה מאוד פשוטה, שום דבר הוא לא מחויב, הכל זה אפשרי, אפשרי ככה ואפשרי ככה, אבל גם רצונו של אלוהים הוא לא מחויב המציאות וגם קיומו של אלוהים לא מחויב המציאות, למה זה באמת לא מחויב כי מאחר שיש עולם ויש אלוהים ואלו שתי ישויות נפרדות, אז זה אומר שקיומו של אלוהים כישות עצמאית הוא לא מחויב, כי יכול להיות אלוהים עם עולם ואלוהים בלי עולם. זאת אומרת שגם המצב לפני בריאת העולם ולפני המפץ הגדול גם הוא לא מחויב המציאות, ולכן אנחנו תמיד נשאל למה, גם אם נאמר שאין מקום ואין זמן, גם אז נשאל למה אין מקום ואין זמן, כי גם אין מקום וזמן זה גם רק אפשרות אחת משתי אפשרויות, כי יש אפשרות של יש מקום וזמן, ויש אפשרות של אין מקום וזמן, זה כמו נגיד שאומרים שלפני הבריאה לא היה מקום וזמן ולכן אי אפשר לשאול למה ברא את זה, לא, גם אין מקום וזמן אתה יכול לשאול מה ברא את זה, מה ברא את האין מקום וזמן, יכול להיות כן מקום וזמן, בכל מקרה שום דבר בעולם הוא לא מחויב, ולכן תמיד אפשר לשאול למה. עכשיו אם נתבונן על העניין בסוף התהליך נגיע לשתי מסקנות הפוכות, וכנ"ל לגבי כל תהליך בעולם, אם נתבונן עליו נגיע לשתי מסקנות הפוכות, מה זאת אומרת שתי מסקנות הפוכות, מצד אחד נבין שיש, ובו זמנית נבין שאין, כל תחום, מה זה אומר לגבינו לגבי השאלה הספציפית הזאת, אם נחקור למה הוא רצה, למה בכלל יש לו רצון, למה בכלל הוא יודע שהוא קיים

שאלה: איך הוא ידע?

אליעד: אתה בכלל צריך לשאול איך נוצרה ידיעה. איך נוצר הפיצול הראשון, להגיד שאלוהים ידע, זה לא אומר כלום, איך הוא ידע?

שאלה: אתה אמור לענות על זה.

אליעד: אני מסביר את השאלה.

שאלה: השאלה ברורה.

אליעד: אז לי היא לא ברורה.

אני רוצה להסביר את השאלה יותר טוב, שתבין בדיוק את העניין. תבין משהו גם אם אין תשובה להבין את השאלה זה דבר גדול. בא נבין את השאלה שוב.

הנושא פשוט, נגיד שאלוהים יודע משהו ואין עולם, גם אז יש לנו שאלה רצינית, למה? כי אלוהים והידיעה שלו עשויים ממהות אחת, ואז השאלה הנשאלת מה הפריד בין אלוהים לבין הידיעה שלו, איך נוצר הפיצול הראשון, בין אלוהים לבין ידיעתו. איך נוצר הפיצול בין אלוהים לבין רצונו, איך נוצר הפיצול הראשון. ופה יש דבר והיפוכו, מצד אחד אתה יכול להבין במאה אחוז שיש סיבה, כי יש פה תהליך של סיבה ותוצאה, ומצד שני אתה מבין שאין פה סיבה, כי כל סיבה שלא תיתן יש לפניה, זה דבר והיפוכו, מה אנחנו שואלים? אנחנו שואלים מה הסיבה שמהאחדות נוצרה נפרדות, נכון? זאת בעצם השאלה.

האם הבנתם את השאלה טוב טוב?

שאלה: לא

אליעד: אנחנו מדברים עכשיו על מה היה לפני בריאת העולם בקשר לאלוהים. אנחנו מנסים להבין את הכוח שמניע את העולם, זה נושא השיחה. אנחנו מנסים להבין את התודעה, הישות, הלוגיקה החוקיות שמפעילה את העולם, אנו קוראים לזה אלוהים.

שאלה: האכסיומה הראשונה היא שהיה דבר אחד שמהותו אנרגיה טהורה ללא מקום וזמן מוגדרים שהתפשטה וכו'. לפי מה שקראתי, עדיין לא חווייתי, ואני מצטט, כמו שאתה מצטט את רבי נחמן.

אליעד: אני לא מצטט

שאלה: אני מצטט את הספר שיחות עם אלוהים, את העובדה הזאת שהייתה אנרגיה גדולה והתפשטה וכו' והוא היה אחד ויחיד, את זה הוא ידע

אליעד: לא ידע

שאלה: זאת נקודת החיבור ביני ובינך, שהוא אומר שהוא ידע אבל לא הסתפק בידיעה ורצה לחוות את גדולתו. ועכשיו אני שאלתי את עצמי, איך הוא ידע?

אליעד: שזה בדיוק מה שאמרתי קודם, שאני ניסיתי להבין איך אלוהים צמצם את עצמו, וכולם כתבו לי תשובות ולא הבנתי אותם, זאת אותה שאלה.

אני שוב רוצה להסביר את מהות השאלה שלך

שף: עדיין לא להשיב עליה?

אליעד: נכון, כי אם תבין את השורש של השאלה תבין את התשובה. השאלה שלך היא ביטוי של שאלה כללית יותר, השאלה הכללית יותר היא איך התהווה השינוי הראשון? איך התהווה הפיצול הראשון? יש ישות אחת איך ממנה התהווה ישות שמודעת לעצמה? גם זאת שאלה, כי היא יכולה להיות מודעת וגם לא מודעת. אז למה היא מודעת? איך נוצר בכלל הבדל בין הישות לבין התודעה העצמית שלה? זאת אומרת ששאלת כל השאלות היא איך נוצר הפיצול הראשון. ופה התשובה הפשוטה ביותר שהמתחמקים אומרים שזה לא נוצר אלא תמיד היה קיים, ומה שאני בעצם אומר שאם תחקור באמת פנימה אתה תגלה ששני ההפכים נכונים, מה זאת אומרת, השאלה שלך היא שאלה של סיבה ותוצאה, של זמן, לפני אנחנו יודעים שהיה אחד, עכשיו יש שתיים, איך? זוהי סיבה ותוצאה.

השורש של השאלה שלך, הסיבה שבגללה אתה שואל את השאלה, היא בגלל שאתה לא מסוגל להבין שדבר והיפוכו זה אחד, אם הייתי מסוגל להבין שיש ואין זה אחד, שנפרדות ואחדות זה אחד, לא הייתה לך שאלה. האם אתה מסכים על כך?

שאלה: כן.

אליעד: יש לך שאלה והשאלה נובעת מכך שאתה לא מסוגל להבין שדבר והיפוכו זה אחד, אם היית מסוגל להבין שיש ואין זה אחד, לא הייתה לך שאלה, מה שאני טוען, שאתה צריך לנסות להבין מה האמת, האם הוא באמת רצה? או אולי לא רצה? וכו' ואז תבין שדבר והיפוכו זה אחד, שנפרדות ואחדות זה אחד, שלפני ואחרי זה אחד וכו'. וכאשר תבין שזה אחד ממילא לא תהיה לך שאלה. עוד פעם השאלה שלך נובעת מכך שאתה מסוגל להבין שדבר והיפוכו הם אחד. בתוך השכל שלא מבין שדבר והיפוכו זה אחד אין תשובה לשאלה.

שאלה: האם תוכל לעזור לנו איך נדע שהכל זה אחד?

אליעד: על ידי שתשאל מה הסיבה שלו, לדוגמה, למה אני רוצה את מה שאני רוצה, מה הסיבה שזה קורה, שאלה בנאלית למה זה קורה, למה דברים קורים לי?

שאלה: תן לי שיעורי בית.

אליעד: אני אומר לך אם אתה תשאל את עצמך מה הסיבה של כל דבר בסוף התהליך אתה תגיע לכך שיש סיבה ואין סיבה זה אותו הדבר.

שאלה: תן לי דוגמה לתהליך.

אליעד: אבל זה תהליך ארוך, זה מה שניסינו לעשות

שאלה: אבל זה לא הלך.

אליעד: גם אם לא הלך לא משנה, זה תהליך ארוך, תהליך לוגי ארוך, צריך להבין אותו, מה הסיבה, יש סיבה וכו' ואז בסוף בסוף בסוף שבכל השכל שלך אתה מנסה להבין מה הסיבה, אתה בסוף מגיע להבנה שיש ואין זה אחד, וכשאתה מבין את זה אין לך שאלה, כל זמן שאינך מבין את זה תשאל שאלות, ומה הסיבה? ואיך זה נוצר? בסוף התהליך אתה מגיע להבנה שיש ואין זה אחד, וכאשר יש ואין זה אחד אין שאלה, וכך התחלנו את ההמשך של הפעם הבאה.
האין והיש שקרנים אלוהים צמצם את עצמו בורא אין מקום לטפל בהפרעה נפשית לטפל בהפרעות פסיכיאטריות להבין את השאלה הבריאה טיפול במחלה נפשית למה אתה מרגיש אושר אלוהות אלוהים בעיה בעיה נפשית בעיות בעיות בריאות בעיות בריאותיות בעיות נפשיות בעיית בריאות בריא בריאות ברסלב גוף ונפש גוף נפש הפרעה נפשית הפרעה פסיכיאטרית הפרעות אישיות הפרעות נפשיות הפרעות פסיכיאטריות הפרעת אישיות התמודדות התמודדות עם כאב התמודדות עם כאבים חולה נפש חולי נפש טיפול בבעיה נפשית טיפול בבעיות נפשיות טיפול בהפרעה נפשית טיפול בהפרעה פסיכיאטרית טיפול בהפרעות אישיות טיפול בהפרעות נפשיות טיפול בהפרעות פסיכיאטריות טיפול בהפרעת אישיות טיפול בחולה נפש טיפול בחולי נפש טיפול במחלה נפשית טיפול במחלות נפש טיפול במחלות נפשיות טיפול במחלת נפש טיפול במחלת רוח כאב כאב גופני כאבים כאבים בגוף להתמודד להתמודד עם כאב להתמודד עם כאבים לטפל בבעיה נפשית לטפל בבעיות נפשיות לטפל בהפרעה נפשית לטפל בהפרעה פסיכיאטרית לטפל בהפרעות אישיות לטפל בהפרעות נפשיות לטפל בהפרעות פסיכיאטריות לטפל בהפרעת אישיות לטפל בחולה נפש לטפל בחולי נפש לטפל במחלה נפשית לטפל במחלות נפש לטפל במחלות נפשיות לטפל במחלת נפש לטפל במחלת רוח מחלה נפשית מחלות נפש מחלות נפשיות מחלת נפש מחלת רוח נחמן נפש פסיכיאטר פסיכיאטריה רבי נחמן רבי נחמן מברסלב
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית מדוע אליעד כהן מבין אחרת את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שהוא הצליח להגיע להבנה עמוקה וייחודית של רבי נחמן מברסלב, בניגוד לרוב חסידי ברסלב שלא מצליחים להגיע לאותן תובנות. הוא מתאר כיצד הוא עצמו למד את הספרים של רבי נחמן מתוך רצון אמיתי להבין את האמת, ולא הסתמך כלל על תיווך של אחרים. לעומת זאת, חסידי ברסלב בדרך כלל מתבססים רק על פירושים ותמלולים של רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, ולכן אינם מגיעים לעומק המשמעות האמיתית. האם חסידי ברסלב בכלל קראו את ספרי רבי נחמן? אליעד מדגיש שרוב מוחלט של חסידי ברסלב לא קראו מעולם את הספר ליקוטי מוהרן מתחילתו ועד סופו, ואפילו לא פעם אחת בחייהם. הם רגילים ללמוד מתוך קטעים נבחרים, לעיתים קרובות מתוך תמלולים ופירושים של רבי נתן (ליקוטי הלכות ועוד). לכן, הם אינם מבינים באמת את כוונתו המקורית של רבי נחמן עצמו. למה חסידי ברסלב מתמקדים רק בפירושי רבי נתן? לפי אליעד, חסידי ברסלב מאמינים שאי אפשר להבין את רבי נחמן ללא התיווך של רבי נתן. הם טוענים שכמו שאלוהים נתפס רק דרך משה רבנו, כך רבי נחמן נתפס רק דרך רבי נתן. אליעד מתנגד לגישה הזו בתוקף, ומציין שרבי נחמן בעצמו הדגיש את החשיבות של הדיוק בדבריו, וביקש לשים לב אם מדובר בדברים שהוא אמר במפורש, כתב, או שהובאו בשמו. כל שינוי קטן עלול לשנות לגמרי את המשמעות המקורית. איך אליעד למד את תורת רבי נחמן? אליעד כהן מספר שהוא ניגש ללימוד תורת רבי נחמן מתוך רצון נקי להבין את האמת, בלי קשר לדת או למסורת. הוא למד את הספרים המקוריים בלבד, בלי פירושים מתווכים, והיה מוכן לבדוק כל רעיון לעומק. הוא לא הגביל את עצמו מראש לאמונה כזו או אחרת. התוצאה היא שהוא הבין דברים שונים לחלוטין מחסידי ברסלב האחרים. האם חסידי ברסלב הם אנשים אינטליגנטיים? אליעד מעיר שרוב חסידי ברסלב אינם אנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד. לדעתו, הם אנשים שהחשיבה הביקורתית שלהם חלשה יחסית, והם נמשכו לרבי נחמן בגלל שהוא אמר להם לזרוק את השכל. הוא מציין בבירור שרובם אינם אינטלקטואליים, ואפילו ברמה של מבחני אינטליגנציה בסיסיים הם יהיו ברף נמוך יחסית. לכן הם מתקשים מאוד להבין את המשמעות העמוקה והמורכבת של דברי רבי נחמן. האם רבי נחמן התנשא על רבנים אחרים? אליעד מתייחס לכך שרבי נחמן אמר באופן ברור שהוא גדול יותר ממשה רבנו, שתורתו גבוהה יותר מתורת משה, ושכל הרבנים האחרים הם פחות מקליפת השום ביחס אליו. אליעד מסביר שאין מדובר בהתנשאות, אלא פשוט בהצהרה אמיתית וכנה. אם אדם הוא אלוף העולם בתחום מסוים, לגיטימי שיאמר זאת בגלוי ואין בכך פסול או בעיה. האם רבי נחמן רמז לכפירה בתורה היהודית? לפי אליעד, קיימת קבוצה קטנה בתוך חסידות
אליעד כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב)
... כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב) האם אליעד כהן תואם את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר באופן מפורט את הקשר בינו לבין רבי נחמן מברסלב, תוך התייחסות לשאלת הסתירה לכאורה בין הדברים שהוא אומר לבין מה שנראה במבט שטחי כהוראות של רבי נחמן. הוא מתחיל בתשובה פשוטה ואומר שאין שום חובה מבחינתו להתאים את עצמו למה שאמר רבי נחמן, מפני שהאמת עומדת בפני עצמה ואינה כפופה לשום סמכות רוחנית או דתית כזו או אחרת. אליעד מבהיר שהאמת היא אבסולוטית, ולפיכך היא אינה תלויה בדברי רבי נחמן או בדברי אף אדם אחר, כולל אמונות דתיות של יהודים. לדבריו, מי שצריך להסתדר עם האמת אלו דווקא חסידי ברסלב, שמנסים לכאורה להיצמד לרבי נחמן, אבל בפועל אינם באמת קולטים את עומק דבריו. מדוע חסידי ברסלב לא הגיעו לרמתו של רבי נחמן? אליעד מציג את העובדה שלמרות ההבטחות של רבי נחמן, לפיהן מי שיקיים אפילו עצה אחת מעצותיו יגיע לרמה גבוהה מאוד, בפועל אף חסיד ברסלב לא הגיע לרמתו של רבי נחמן. חסידי ברסלב, לדבריו, מנסים לקיים את העצות של רבי נחמן, עורכים מסעות לקברו באומן ומנסים לממש את הוראותיו, אך במבחן המציאות, אף אחד מהם לא הגיע למדרגתו. רבי נחמן בעצמו השווה אותם לנוצות על בגד שאנשים מנערים והן עפות. כך אפילו לתלמידים הקרובים ביותר שלו, כמו רבי נתן מברסלב, הוא אמר בצורה מפורשת שאין להם קשר עמוק אמיתי איתו ועם פנימיותו. אליעד מדגיש את הפער העצום בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן, פער אותו הוא משווה לפער שבין חיים למתים. מדוע חסידי ברסלב לא קולטים את המסרים העמוקים של רבי נחמן? אליעד כהן מבהיר כי חסידי ברסלב מנסים להראות שהם הולכים בדרכו של רבי נחמן, אך למעשה הם לא מצליחים להבין אותו באמת. הסיבה לכך היא שרבי נחמן עצמו הסתיר חלקים גדולים מאוד מהתובנות הפנימיות שלו. הוא דיבר בשפה ובמונחים שאנשים יוכלו לקבל, אבל מאחורי הקלעים היה רבי נחמן עמוק הרבה יותר ומורכב הרבה יותר ממה שהחסידים יכלו להבין. למשל, רבי נחמן הסביר שהשייכות האמיתית שלו לחסידיו היא רק ברובד הגופני החיצוני, ואילו האמת הרוחנית שלו היא מעבר להבנתם. אליעד אומר שרבי נחמן לא היה יכול להגיד את האמת הפנימית שלו לחסידים, מפני שהם פשוט לא היו יכולים להכיל אותה. למעשה,
הרב ברלנד, צדיק או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק
... רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק האם הרב ברלנד צדיק ... אליעד כהן בנושא חסידות ברסלב והאמונה בצדיק, תוך התמקדות מיוחדת בדוגמאות ובתורותיו של רבי נחמן מברסלב. הנושא המרכזי של ההרצאה הוא להבין כיצד אנשים ממשיכים להאמין בצדיק ... סיבות מרכזיות לכך שחסידי ברסלב ממשיכים להאמין בצדיק גם כאשר הוא אומר בגלוי חטאתי: הסיבה הראשונה נעוצה בתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שאומר שגם הצדיק הכי גדול יכול לעשות את העבירה הכי גדולה ולהישאר צדיק אם הוא חוזר בתשובה. רבי נחמן לימד את תלמידיו שלא להתייאש גם אם הם עשו עבירות חמורות. אליעד כהן מסביר שלפי רבי נחמן, אדם שעושה עבירה וחוזר בתשובה חוזר מיד למעמדו הקודם כצדיק, ללא שום ירידה ... גם הוא רעיון שמקורו ברבי נחמן. רבי נחמן לימד שכדי שצדיק יהיה באמת גדול הוא צריך לעבור ביזיונות, ... ומחלוקת מצד הציבור. רבי נחמן עצמו נהג בכוונה לעורר מחלוקת ושנאה, לעיתים על ידי מעשים שיצרו עליו ביקורת ... למרות הכל. לכן, חסידי ברסלב רגילים לכך שמתקיפים את הצדיק שלהם ומאשימים אותו בעבירות חמורות, ואף רואים ... אמונה נגד השכל בחסידות ברסלב? אליעד כהן מסביר שבתפיסה הברסלבית, האמונה בצדיק אינה מותנית במציאות העובדתית, אלא מבוססת על אמונה עמוקה ועל ... לפי אליעד, בחסידות ברסלב קיימת התפיסה שאפילו אם יש ראיות ברורות נגד הצדיק, ואפילו אם הוא עצמו אומר ... הוכחה מתוך המחלוקת לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מדגיש דוגמה נוספת מרבי נחמן, שציין שאם יום אחד יחלקו על צדיק ויאשימו אותו ברשעות, הדבר לא מהווה הוכחה אמיתית לכך שהוא רשע. רבי נחמן עצמו ספג ביקורת חריפה ונחשב בעיני רבים בדורו לכופר ורשע, אך חסידיו הבינו שכל ... זאת שיטה שלמה בחסידות ברסלב , שאומרת שמחלוקת על הצדיק היא דווקא הוכחה לגדולתו, ולא הפוך. האם באמת אפשר ... אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, תשובה אמיתית מוחקת לחלוטין את העבירה, ולכן אין הגבלה לכמה צדיק יכול להישאר ... אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן אמר שהוא יכול לקיים מצוות בלי לקיים אותן בפועל - כלומר, ברמה רוחנית גבוהה ... מתאר את הקונספט של חסידי ברסלב שהאמונה בצדיק גוברת על כל הוכחה מציאותית, ושבחסידות הזו אין אפשרות לצדיק ... מהי אמונת חכמים בחסידות ברסלב? האם צדיק יכול לחטוא ולהישאר צדיק? האם להאמין בצדיק למרות הכל? רבי נחמן ומחלוקת על הצדיק אמונה נגד השכל ברסלב מה משמעות הודאה בפשע בחסידות ברסלב?
אין קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב)
... קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב) מה הקשר בין חסידי ברסלב לרבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן מברסלב באמצעות דיון עמוק ויסודי. אליעד מדגיש שישנה הבנה מוטעית נפוצה, לפיה חסידי ברסלב כיום קשורים באמת ובצורה אותנטית לרבי נחמן. לדבריו, הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן הוא מקרי בלבד ואינו מהותי, בדומה לקשר בין אלוהים של היהודים לתורה של היהודים. אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן עצמו אמר אפילו על תלמידו רבי נתן, שכתב את ספריו, שמה שהוא כתב זה לא מה שרבי נחמן באמת התכוון אליו. לפיכך, לדעתו של אליעד, הקשר בין רבי נחמן לחסידיו כיום הוא קשר אקראי ולא מהותי. מדוע שנאו את רבי נחמן בתקופתו? אליעד מפרט כי רבי נחמן היה דמות שנויה במחלוקת בקרב החרדים בתקופתו. לדבריו, החרדים לא אהבו אותו ואף רצו לפגוע בו, וזאת משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שרבי נחמן לא העריך את החכמים האחרים - הוא האמין ... אחר לבין אנשים רגילים, וטען שכולם צריכים לחזור בתשובה. הסיבה השנייה היא שהחברים הכי טובים שלו היו דווקא האפיקורסים, אלו שלא פחדו לשאול שאלות קשות ולחקור את האמת. רבי נחמן עצמו אמר שהקבוצה של החכמים היתה הקלה ביותר לקלקול מפני שהם חושבים שהם כבר יודעים את האמת, ולכן קשה להם להגיע להבנה עמוקה יותר. מה אמר רבי נחמן על הקשר בינו לבין תלמידיו? רבי נחמן העביר ביקורת חריפה על תלמידיו שהאמינו ... ושגם הם דומים לאותם אתאיסטים שהוא קרוב אליהם יותר. הוא השתמש בדימוי, ואמר לתלמידו שהתלמיד עצמו הוא כמו נוצה שעושים איתה פו והיא מתהפכת באוויר, כלומר, קשר בין רבי נחמן לתלמידים שלו הוא אקראי ומקרי בלבד. רבי נחמן אף אמר שמה שהתלמידים שלו חושבים שהוא התורה שלו, כלל איננו התורה האמיתית שאליה הוא התכוון. לפי אליעד, החיבור של חסידי ברסלב לרבי נחמן הוא שטחי בלבד, כיוון שהם לא באמת הבינו ולא ביצעו את ההוראות שלו. למה חסידי ברסלב לא באמת מקיימים את מה שרבי נחמן לימד? אליעד מסביר שחסידי ברסלב לא באמת מצליחים לקיים את מה שרבי נחמן לימד, מפני שהם עדיין מחזיקים בשכל ובהיגיון ולא באמת השליכו אותם לגמרי, כפי שרבי נחמן דרש. רבי נחמן ביקש מתלמידיו לוותר על השכל לגמרי, ולוותר על כל מה שהם חושבים שהם יודעים, אך לטענתו של אליעד, אדם רגיל לעולם לא יוכל לעשות זאת באמת. רבי נחמן נתן לתלמידיו הוראות שהוא ידע מראש שהם לא ...
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד למה רבי נחמן מברסלב לא עזב את המסגרת הדתית? אליעד מסביר לעומק את השאלה, מדוע רבי נחמן מברסלב לא עזב את העולם הדתי כדי לפנות ישירות לחילונים או לאנשים בעלי תפיסת עולם שונה לחלוטין. לכאורה, רבי נחמן יכול היה לנטוש את המראה הדתי - להוריד את הכיפה, לגזור את הפאות, ולהתחיל לדבר עם אוכלוסיות שונות לגמרי, למשל, מוסלמים, חילונים או אנשים מתרבויות אחרות. אך אליעד מבהיר שהדבר לא היה אפשרי בתקופתו של רבי נחמן. באותה תקופה לא היו טכנולוגיות כמו היום, לא היה אינטרנט או טלוויזיה, ואפילו סכנת חיים הייתה קיימת, שכן ניסו לפגוע ברבי נחמן ובתלמידיו בשל היותם קיצוניים בעיני אחרים. רבי נחמן כן דיבר עם קבוצת המשכילים, שהיו אפיקורסים, ואף טען בפני תלמידיו הדתיים שאין הבדל מהותי ביניהם לבין הכופרים, וכי הם אינם יותר קרובים אליו מהאפיקורסים. הוא ראה בכל אדם פוטנציאל ללמוד, ללא קשר למראה החיצוני או לסגנון החיים שלו. אך אליעד מדגיש שההבדל בין דתי לחילוני או אפיקורס אינו קריטי בעיניו של רבי נחמן, כי מה שחשוב באמת הוא היושר הפנימי של האדם ורצונו האמיתי להבין את המציאות. האם רבי נחמן האמין שדתיים קרובים יותר לאמת? אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, אדם דתי אינו קרוב יותר לאמת מאשר אדם חילוני או אפיקורס. בעיני רבי נחמן, גם מי שמאמין באלוהים וגם מי שלא מאמין, שניהם רחוקים באותה המידה מהאמת המוחלטת, כי הקרבה לאמת תלויה בכנות וביושר הפנימי, ולא באמונה דתית או בחוסר אמונה. לדוגמה, רבי נחמן אמר לתלמידיו: אל תחשוב שאתה יותר קרוב אליי רק בגלל שאתה דומה לי במראה או שאתה בא מאותה קהילה. כלומר, הוא הדגיש כי הקרבה אליו ואל תורתו לא נקבעת על פי מסגרת חיצונית, אלא על פי אמת פנימית. מדוע חסידי ברסלב לא מקבלים את דברי רבי נחמן בשלמותם? אליעד מסביר שהסיבה לכך שחסידי ברסלב לא מקבלים בשלמות את כל דברי רבי נחמן היא שהם מחויבים קודם כל להלכה, לתורה ולמסגרת הדתית. לכן, כאשר רבי נחמן אמר דברים שנראו כסותרים או כקיצוניים מדי, חסידי ברסלב מצאו עצמם מסננים, מצנזרים ואף משמיטים חלק מהדברים שלו. הוא מביא דוגמה: אם רבי נחמן היה מבקש מאדם דתי לדרוך על ספר תורה, אותו אדם דתי היה מסרב, כי מחויבותו הראשונית היא להלכה. מכאן הוא מסיק כי רוב חסידי ברסלב אינם באמת תלמידים של רבי נחמן בצורה מלאה, כי הם מסננים את דבריו בהתאם לתפיסתם ההלכתית והדתית. כיצד רבי נחמן הגיע לתובנות שלו? אליעד מפרט שרבי נחמן נולד למשפחה חרדית, כבנו של נכד הבעל שם טוב, ובסביבה החרדית האדוקה ביותר. כבר מגיל צעיר הוא היה עסוק בשאלה מהי האמת? ורצה להבין בעצמו את מהות החיים והמציאות. אליעד מספר כי רבי נחמן התענה מאוד, צם שבועות רצופים, התבודד ביערות וניסה להבין בכוחות עצמו את משמעות החיים והמציאות. הדרך המרכזית של רבי נחמן להגיע לתובנותיו הייתה באמצעות התבודדות, אותה הוא הגדיר כמעלה גדולה מן הכל. הוא נהג ללכת למקומות מבודדים, לחשוב לבד, בלי השפעות חיצוניות, ובאופן כזה הגיע לתובנות עמוקות לגבי עצמו ולגבי העולם. אליעד מדגיש שרבי נחמן הגיע לרעיונותיו גם דרך לימוד פילוסופיה וספרי יהדות כמו ספרי הרמבם, ודרך חקירה אישית עמוקה. מה הסיפור על הרב והבן היחיד שרבי נחמן סיפר? אליעד מציג בפירוט סיפור שסיפר רבי נחמן, על רב שהיה לו בן יחיד מוכשר וחכם, אבל שחסר לו משהו בחיים. הבן חלם שיש צדיק רחוק שהוא חייב לפגוש, אך אביו התנגד לכך בטענה שהבן כבר חכם ואינו זקוק לאותו צדיק. למרות זאת, הם ...
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד? אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה ... המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי. אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה: התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. ... שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן. למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין ... לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית. אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו? אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, וגם התבטא: יש לי דברים יותר חשובים מהתורה. רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים. רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד ... מבין שהכל מאלוהים. הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק. בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר ... תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה ... לכך. אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה ... שאלה. מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים? אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף ... אחר הוא עושה את הדבר ההפוך. מי שמצליח להבין את הרעיון הזה מבין שהמציאות לא מוגבלת, ושאין באמת שאלה למה דברים מסוימים קורים. האם התלמידים באמת הבינו את רבי נחמן? אליעד גם מדבר על כך שרבי נחמן עצמו אמר פעמים רבות שהתלמידים לא הבינו אותו. הוא מסביר שלמרות שרבי נחמן שיבח את רבי נתן כתלמיד שהכי הבין אותו, זה רק ביחס לאחרים ולא בהבנה מוחלטת. הוא מבקר את חסידי ברסלב שבמקרים רבים בכלל לא קוראים את ספרי רבי נחמן אלא רק את דברי התלמידים. הוא מראה איך רבי נתן לפעמים ציטט את רבי נחמן באופן שגוי, וכך נוצרת הבנה מעוותת של הדברים. רבי נחמן אמר גם שאסור ללמוד מהנגלות שלו (מההתנהגות שלו), אלא רק מדבריו, ושיש דברים שהוא אומר בכוונה בצורה הפוכה כדי שהתלמידים יבינו בעצמם. איך אפשר לדעת את האמת לגבי רבי נחמן או בכלל? אליעד חוזר ומדגיש ...
למה אנשים מאמינים? מה ההיגיון של אמונה לא הגיונית? הרב ברלנד, הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב
... אנשים מאמינים? מה ההיגיון של אמונה לא הגיונית? הרב ברלנד, הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב למה אנשים מאמינים ברבנים שעושים דברים ... או לא הגיונית, לאנשים שמאמינים יש בכך היגיון ברור, אותו הוא מפרט לעומק באמצעות מספר רב של דוגמאות והסברים מעולם היהדות, חסידות ברסלב ורבי נחמן מברסלב. איך אמונה בצדיק קשורה לגלגולי נשמות ... רוחניים, ולכן לא משנה מה יעשה איתו בפועל, אם יאכל איתו שניצל או יתרום אותו, בכל מקרה הפעולה מועילה רוחנית. מדוע אנשים מאמינים ברבי נחמן מברסלב למרות התנהגות בעייתית? חלק גדול מהמשיכה לחסידות ברסלב, כפי שאליעד מסביר, הוא דמותו הייחודית של רבי נחמן מברסלב. רבי נחמן עצמו נחשב לדמות שנויה במחלוקת, שבכוונה הכניס וירוסים רוחניים למערכת האמונה של החסידים. לדוגמה, רבי נחמן אמר על עצמו שגם אם הוא יעבור על כל התורה, אם יחזור בתשובה הוא עדיין ייחשב לצדיק. בסיפור מעשה מרב ובן יחיד, רבי נחמן מתאר צדיק גדול שנתפס בעבירה החמורה ביותר ... עבירה זו איבד את תיקונו ואת העולם הבא שלו. המסר הוא שעבירות של הצדיק לא אמורות להרחיק את החסידים מהאמונה בו. דוגמה נוספת היא שרבי נחמן לימד שאפשר לקיים את כל המצוות בלי לקיים אותן ... אבינו שלפי המסורת קיים את כל התורה בלי לקיים את המצוות ממש, כי התורה טרם ניתנה. כך אפשר להיות צדיק גם ללא קיום מצוות מעשי. מדוע רבי נחמן הודה בעבירות שלא ביצע? רבי נחמן סיפר שהוא רצה לקבל ביזיונות והשפלות כדי להתקדם ... שיבזו אותו. מכאן, אליעד מסביר שגם אם רב בימינו מודה בפשע שלא ביצע, חסידים עלולים להאמין שזה חלק מתהליך רוחני. הדבר קשור גם לכך שרבי נחמן אמר לחסידיו הבאתי לכם מתנה את המחלוקת, כלומר, ... ואופטימיות. אנשים שחווים ריקנות בעולם החילוני מעדיפים להאמין ברב או בדמות מיסטית שמעניקה להם משמעות ותחושת ביטחון. בנוסף, חסידי ברסלב מאמינים שצריך לזרוק את השכל לחלוטין ולהישען רק ... למאמינים בה. הוא מציע לבדוק כל אמונה וכל רעיון לעומק ולהבין את ההיגיון הפנימי שלו, במקום לפסול מיד. איך להוציא מישהו מכת? האם רבי נחמן היה צדיק או משוגע? מה זה פדיון נפש? האם הצדיק ...
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב) מי היה רבי נחמן מברסלב וכיצד להבין את תורתו? רבי נחמן מברסלב היה דמות יוצאת דופן, שלמרות שנראה כלפי חוץ כבן אדם רגיל ואף כאדם דתי פשוט, נשא בקרבו שכל מיוחד מאוד. אליעד כהן מסביר כי על פי רבי נחמן, אנשים חושבים שניתן לזהות אדם קדוש, או צדיק, לפי מראהו החיצוני. אולם בפועל, הצדיק האמיתי, בדומה לאלוהים, אינו ניתן לזיהוי חיצוני. אלוהים הוא בלתי נראה, ואינו שונה מהמציאות עצמה. לפי רבי נחמן, הצדיק מזוהה אך ורק על ידי הפנימיות והשכל שלו. במילים אחרות, הדרך היחידה להכיר באמת את רבי נחמן ואת גדולתו היא דרך ההבנה של שכלו ושל פנימיותו, לא דרך התבוננות חיצונית בו. מה מאפיין את השכל של רבי נחמן מברסלב? השכל של רבי נחמן היה שכל ייחודי ובלתי רגיל, שכל שדומה לשכל של אלוהים. אלוהים, על פי רבי נחמן, אינו מבדיל בין דבר לדבר, והוא מחוץ להגדרות העולם. באופן דומה, רבי נחמן חווה את עצמו ואת המציאות בדרך דומה לזו של אלוהים, כאשר הוא מרגיש שקיומו הוא מחוץ לעולם עצמו. רבי נחמן ביטא את שכלו העמוק בצורה מצומצמת, במטרה להנגיש אותו לתלמידים. בשל התקופה בה חי (לפני 200-300 שנה), הדיבור המרכזי היה על יהדות וטקסטים תורניים, ולכן רבי נחמן ביטא את רעיונותיו העמוקים באמצעות אותם טקסטים יהודיים כגון תנך, משנה, גמרא, זוהר וכתבי קבלה. כיצד השתמש רבי נחמן בטקסטים יהודיים להעברת רעיונותיו? אליעד מסביר כי רבי נחמן השתמש בטקסטים יהודיים מוכרים והלביש עליהם משמעויות חדשות, שלעיתים היו הפוכות לחלוטין מההבנה הפשוטה המקובלת. רבי נחמן היה לוקח משפטים מהגמרא, למשל משפט שדן בקבלת איסורים, והיה מפרש אותו בדרך הפוכה לגמרי מהכוונה המקורית של הטקסט. ... הפשוטה), הרמז, הדרש והסוד - כל אלה מוסיפים רבדים, אך אינם סותרים זה את זה. לעומת זאת, רבי נחמן לא רק הוסיף משמעויות אלא גם סתר והפך לחלוטין את המשמעות המקורית, מתוך כוונה להעביר רעיונות עמוקים ובלתי שגרתיים. מהם הטקסטים המרכזיים של רבי נחמן? אליעד מפרט כי רבי נחמן השאיר מספר טקסטים מרכזיים, כאשר המפורסם שבהם הוא ליקוטי מוהרן, טקסט שידוע כקשה מאוד להבנה, אפילו ברמה הבסיסית שלו. אנשים רבים מתלהבים מהספר הזה, אך אליעד מציין שרבי נחמן עצמו התייחס לספר כאל סוג של קליפות גרעינים, המצביעות על כך שיש בספר עומק נוסף, נסתר ורחב הרבה יותר ממה שרוב האנשים יכולים לתפוס. בנוסף, רבי נחמן כתב את ליקוטי מוהרן כתובנותיו על הטקסטים התורניים והזוהר, וישנם טקסטים נוספים, כגון: ליקוטי מוהרן - פירושים עמוקים ... הלכות - דברים עיוניים ופרשניים על ההלכה היהודית. שיחות הרן - שיחות יומיומיות ומחשבות של רבי נחמן שתועדו על ידי תלמידיו. סיפורי מעשיות - סיפורים סמליים ועמוקים שרבי נחמן סיפר בשנות חייו האחרונות כדי להעביר מסרים ישירות לתת המודע של המאזין. ספר המידות - ספר שנכתב על ידי רבי נחמן כשהיה בן 13 בלבד, הכולל תובנות קצרות ועמוקות על המידות האנושיות והחיים. מה מטרת סיפורי המעשיות של רבי נחמן? אליעד מדגיש שרבי נחמן התחיל לספר סיפורים בשנותיו האחרונות מתוך הבנה שההסברים הפילוסופיים העמוקים אינם תמיד מספיקים, והסיפורים מאפשרים לו ... הנכנסת לתת המודע של השומע ומאפשרת לו להבין דברים פנימיים באופן בלתי מודע. למה תורתו של רבי נחמן כל כך קשה להבנה? תורתו של רבי נחמן היא קשה להבנה מכיוון שהוא לקח שכל אלוהי, בלתי מוגדר ובלתי מוגבל, והכניס אותו לתוך שפה מוגבלת וטקסטים מוכרים. הדבר ...
אמונה בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? נפגעי כתות
... ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? ... הכל הופך לאפשרי מבחינתו. מה ההסבר של רבי נחמן מברסלב על רפואה דרך לחם ומים במקום תרופות? אליעד מקריא ומפרט הסבר מתוך הספר ליקוטי מוהרן, ספרו של רבי נחמן מברסלב. הוא מציין שהרב אליעזר ברלנד משתייך לחסידות ברסלב , ולכן הצגת הגישה של רבי נחמן רלוונטית במיוחד בנושא זה. רבי נחמן טוען שאין צורך בתרופות מצמחי מרפא (עשבים), משום שלפי דברי התורה ועבדתם את ה ... את לחמך ואת מימך, והסירותי מחלה מקרבך. רבי נחמן מפרש את הפסוק באופן הבא: עבודת האל היא בעצם התפילה, וכאשר אדם מתפלל ומתחבר ... כמו תרופות שמקורן מצמחי מרפא. כיצד רבי נחמן מסביר את הכוח הרפואי שמגיע מלמעלה? אליעד כהן מסביר את דבריו של רבי נחמן, לפיהם בשורש הרוחני העליון, הכל מאוחד. הכוח לרפא, שנמצא בתרופות ובצמחים, הוא למעשה כוח שמקורו באלוהים. לכן, רבי נחמן טוען שאין באמת הבדל בין לחם ומים לבין תרופות, משום שבשורש האלוהי הכל אחד. ... הסברו, אליעד כהן מחדד את הרעיון של רבי נחמן ומקשר אותו לשאלה הראשונית לגבי האמונה ברבנים שמציעים פתרונות פשוטים, כגון ... וריפוי ניסי הרב ברלנד וסוכריית מנטוס רבי נחמן מברסלב על רפואה טבעית למה אנשים מאמינים ברבנים? האם הכל מאלוהים? אמונה ...
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב)
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב) למה דווקא רבי נחמן, ומה עם שאר הצדיקים? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו למה העיסוק מתמקד דווקא ברבי נחמן מברסלב, למרות שישנם צדיקים רבים אחרים כמו הרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו ודמויות נוספות בהיסטוריה היהודית. הוא מדגיש כי מצד אחד אין באמת משמעות מיוחדת דווקא לרבי נחמן, ומציין שגם אם רבי נחמן עצמו היה מופיע מהשמיים ואומר משהו, עדיין אין חובה להקשיב לו או לפעול על פי הוראותיו. אפילו אם רבי נחמן אומר לך ימינה, זה לא מחייב ללכת ימינה. אם אלוהים רוצה שבן אדם יפנה ימינה, שיעשה זאת בעצמו. כלומר, רבי נחמן או כל צדיק אחר לא באמת מחייב את האדם לפעול לפי הוראותיו. אליעד מוסיף חידוד נוסף ... וצריך להקשיב להם, כי כל מה שקיים במציאות הוא חלק מהאמת. אך מצד שני, צריך לזכור שכל דבר והיפוכו נכון ולכן שום דבר לא יכול להיות אמת מוחלטת אחת. למה אסור להגדיר את רבי נחמן כחכם? אליעד כהן טוען כי עצם ההגדרה של רבי נחמן כחכם מהווה זלזול בו, כי אם מגדירים אותו כחכם, בעצם מכניסים אותו להשוואה עם חכמים ... שבו יש בבית המשוגעים אדם נורמלי אחד בלבד, לא נגיד עליו שהוא יותר חכם מכולם, כי הוא לא באמת חכם יותר, הוא פשוט הנורמלי היחידי בין משוגעים. מה ההבדל בין האמת של רבי נחמן לאמיתות אחרות? אליעד כהן אומר כי רבי נחמן הבין משהו שהרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו וכל האחרים לא הבינו. הוא מדגים זאת ... חלקיים, כולם חלקי אמת, אבל לא אמת מוחלטת. הוא מסביר כי התורה שמשה רבנו הביא, היא למעשה שקר, ושהקבלה שמשויכת לרבי שמעון בר יוחאי (ספר הזוהר) אף היא שקר. לפי אליעד, רבי נחמן הוא זה שראה מעבר לכל השקרים והגיע להבנה אמיתית יותר של המציאות. למה ספר תהילים ... השטן סירב מחשש שייחשף שקרו. לדבריו, האמת לעולם אינה מסתתרת והיא תמיד מזמינה שאלות ובדיקות, אך השקר מפחד משאלות ולכן מסתיר את עצמו. למה משה לא היה באמת יהודי לפי רבי נחמן? אליעד מזכיר שרבי נחמן אמר שמשה רבנו לא היה באמת יהודי, כי משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל, ולכן התורה שלו לא הייתה האמת המוחלטת. רבי נחמן טען שהאמת האמיתית יכולה להיכתב רק על ידי אדם שהגיע לארץ ישראל - סמל למי שראה את האמת המוחלטת. מהי האמת המוחלטת לפי רבי נחמן? לדברי אליעד, האמת המוחלטת היא ההבנה שכל דבר במציאות הוא אחד. כל החלוקות וההבדלים - כמו ההבדל בין יום ראשון לשבת - הם שטויות שהומצאו. הוא מסביר שאלוהים לא באמת נח בשבת, כי השמש ממשיכה לזרוח והעולם ממשיך להתקיים. לדבריו, רבי נחמן כתב מהשכל שמבין את האחדות, בניגוד לכל ספרי היהדות האחרים שנכתבו מתוך פרספקטיבה של ... היא לא להאמין באלוהים, אלא לדעת את אלוהים, ולחקור את המציאות עד שהאמת תהפוך לאמת פנימית של האדם עצמו ולא משהו שמישהו אחר אמר לו, אפילו אם זה אלוהים. למה דווקא רבי נחמן? ספר תהילים הוא דיכאוני? מי באמת כתב את ספר הזוהר? מי נתן את התורה לפי רבי נחמן? האם משה רבנו היה יהודי לפי ברסלב? מהי האמת המוחלטת של רבי נחמן?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים - 4
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: ברסלב, איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ברסלב, איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בזוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל התנהגותי קוגניטיבי, מאמן אישי לתזונה נכונה, אימון אישי טלפוני בתחום ברסלב - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5430 שניות - עכשיו 08_07_2025 השעה 10:22:06 - wesi4