ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אמונה שחלק מהגוף פגום ✔הפרעה נפשית - מבוא ✔הפרעה נפשית (ידועה בסיווג ICD-10 של ארגון הבריאות העולמי כ"הפרעה נפשית והתנהגותית"...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨הפרעה נפשית - מבוא
הפרעה נפשית (ידועה בסיווג ICD-10 של ארגון הבריאות העולמי כ"הפרעה נפשית והתנהגותית", מונחים אחרים בשימוש הם הפרעה פסיכיאטרית (באנגלית: Mental disorder או Psychiatric Disorder), ובחלק מהמקרים - מחלת נפש או "מחלה נפשית" (באנגלית: Mental Illness) היא ליקוי בריאותי בתחום ההתנהגות וההרגשה הנפשית המתבטאת בדפוס התנהגותי או חשיבתי, שונה מהנורמה והגורם למצוקה משמעותית או לפגיעה משמעותית בתפקוד. בתחום הפסיכולוגיה הקלינית והפסיכיאטריה משמש המונח בסיווג התנהגויות על ציר בין נורמאליות לבין אבנורמליות לצורך איבחון וטיפול.

קשת רחבה של התנהגויות סוּוגו על ידי הפסיכולוגיה כאבנורמליות (סוטות מן הנורמה). סיווג זה השתנה עם השנים, וייתכנו בו הבדלים בין תרבויות. העיסוק בנושא בעייתי במיוחד, שכן הוא טעון משמעויות במגוון תחומים, משמעויות הנושאות עימן השלכות רפואיות, חברתיות, פוליטיות, מוסריות, דתיות ועוד. הסיווג להפרעות נפשיות הנפוץ בקרב מרבית העוסקים במקצועות בריאות הנפש בארצות - הברית הוא הגרסה הרביעית של ה DSM של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית. בשנת 2013, הוצאה לאור גרסה חדשה של סיווג זה - dsm 5.

ההפרעות הנפשיות יכולות להיות בדרגות חומרה שונות: קלות, בינוניות, חמורות, זמניות או כרוניות. בשפה המדוברת, המונח הישן והצר "מחלת נפש" או "מחלת רוח" מתייחס בעיקר למקרים חמורים של הפרעה נפשית, לרוב כשמתלווים תסמינים פסיכוטיים. בישראל המונח "חולה נפש" ו"מחלת נפש" מופיע בחוקי המדינה. המונחים המשפטיים "חולה נפש" ו"מחלת נפש" צרים במובנם ומתייחסים למצב פסיכוטי בחוק הטיפול בחולי נפש, האחרון בשנת 1991, ובחוק העונשין ("מחלה שפגעה ברוחו" של אדם). מושג רחב יותר של "נכי נפש" מופיע ב"חוק לשיקום נכי הנפש בקהילה" משנת 2000. המושגים "טירוף הדעת", "בלתי שפוי בדעתו", המתייחסים למצבים פסיכוטיים או פגיעות נפשיות חמורות אחרות, מופיעים בישראל במסמכים של מוסדות ממשלה וחברות ביטוח.

תוכן עניינים:

1 ההגדרה

2 היסטוריה 2.1 העת העתיקה

2.2 השקפות ימי הביניים

2.3 תקופת הרנאסנס

2.4 המאה ה - 19 וה - 20

3 הגורמים למחלה הנפשית

4 השפעת ההפרעה הנפשית על סביבת הפרט

5 הטיפול במחלה הנפשית

6 משך הטיפול בהפרעה הנפשית

7 יתרונות הטיפול במחלה

8 חסרונות הטיפול במחלה

9 השפעת הטיפול על אורח חייו של הפרט ועל סביבתו

10 אבחון וסיווג ההפרעות 10.1 סכיזופרניה ופסיכוזות אחרות

10.2 הפרעות אפקטיביות

10.3 נוירוזות

10.4 הפרעות אישיות

10.5 בעיות בתפקוד המיני

10.6 הפרעות שליטה ואימפולסיביות

10.7 הפרעות שמאובחנות לראשונה בינקות, בילדות או בהתבגרות

10.8 הפרעות נפשיות עקב שינויים מוחיים גסים וסיבות רפואיות

10.9 הפרעות קשורות לשימוש בסמים

ההגדרה:

רבים מהפסיכואנליטיקאים שעסקו בתחום הבריאות והחולי הנפשיים הדגישו את הקשר לסביבה ולשלב ההתפתחותי ("העיקרון האפיגנטי"). ביניהם מוכר במיוחד אריק אריקסון אשר תיאר נורמליות כיכולת לבצע תהליכים הסתגלותיים מסוימים בכל שלבי החיים. פסיכואנליטיקאים רבים, ובראשם פרויד טענו שבריאות נפשית היא מונח תאורטי, שלא ניתן להשיגו בפועל. פרויד תיאר נורמליות כ"פיקציה שעברה אידאליזציה". בדומה לזה, קורט איסלר סבר כי לא ניתן להגיע לנורמליות מושלמת משום ש"האדם הנורמלי חייב להיות מודע לחלוטין למחשבותיו ולרגשותיו". כתמונת ראי להשקפה זו, ישנם היום כאלו, כדוגמת תומש סאס, הסוברים שהתחלואה הנפשית אינה קיימת במציאות, וראיית התנהגויות מסוימות כנובעות ממחלת נפש היא תולדה של תפיסה חברתית שאינה מסוגלת לקבל את החריג.

גם הקו המפריד שהיה קיים בין תחלואה נפשית לגופנית היטשטש בשנים האחרונות באופן ניכר. למחלות פסיכיאטריות רבות אותרו סמנים גופניים (שינויים הורמונליים, שינויים מבניים במוח, שינויים בדרכי ההתבטאות של רצפטורים מוחיים וכדומה), ולעומת זאת, למחלות גופניות יש לא פעם תסמינים נפשיים. הדבר הוביל להוצאה של מושגים כמו "הפרעות על בסיס אורגני" מה - DSM, מתוך מחשבה כי כל ההפרעות הנפשיות הן בעלות מרכיב אורגני.

ה - dsm 5 מגדיר את ההפרעה הנפשית כתסמונת המתאפיינת על ידי הפרעה משמעותית מבחינה קלינית בקוגניציה, הוויסות הרגשי או ההתנהגות של אדם, המשקפת דיספונקציה (הפרה) בתהליכים הפסיכולוגיים, הביולוגיים או ההתפתחותיים שעליהם מושתת התפקוד הנפשי. ההפרעות הנפשיות מתלוות בדרך כלל במצוקה משמעותית או בפגיעה משמעותית בכושר החברתי, התעסוקתי או בתחומי פעילות אחרים.

המחלות יכולות להופיע בחומרה משתנה ובזמנים שונים כגון ההפרעה יכולה להיות כרונית, זמנית וכו'. התחושות אותם חווה האדם הלוקה במחלה מובעות בצורה קיצונית והן אף משפיעות באופן אשר מקשה על תפקודו במהלך היום.

אין נחשבות להפרעות נפשיות תגובות צפויות או מוסכמות תרבותית למצב דחק שכיח או לאבדן כמו מוות של אדם אהוב. גם התנהגות חריגה מבחינה חברתית (פוליטית, דתית או מינית) וסכסוכים שהם בבסיסם בין הפרט ובין לחברה, אינם נחשבות להפרעות נפשיות, פרט לחריגות או סכסוך הנובעים מדיספונקציה של הפרט כפי הוזכרה בהגדרה של ההפרעות הנפשיות.

היסטוריה:

העת העתיקה:

בתקופות קדומות של התרבות המערבית ובחברות אחרות (בחלקן עד היום) התייחסו להפרעות נפשיות כאל כניסתם של שדים ורוחות או דיבוק אל גופו של האדם. ההחלטה אם הדיבוק שאחז באדם הוא רוח טובה או רעה, הייתה תלויה בדרך כלל בתסמינים שהתבטאו אצלו - אם הייתה לדיבורו ולהתנהגותו משמעות דתית או מיסטית, ייחסו את הדיבוק לרוח טובה או אל, והפרט זכה לרוב ליחס של כבוד וחרדת קודש, אך רוב הדיבוקים נתפסו כפרי מעשיהם של אלים זועמים או רוחות רעות, בעיקר כשהאדם נעשה נסער או פעיל מדי.

שיטת הטיפול העיקרית בדיבוקי שדים הייתה גירוש שדים, באמצעות טכניקות מגוונות שכללו כישוף, תפילות, השמעת קולות, הלקאה ושימוש בשיקויים שונים, כגון משלשלים שנרקחו מצואת כבשים ומיין, כדי שהגוף יהפוך למקום לא נעים, עד שהרוח הרעה תסתלק מתוכו.

מגרשי השדים היו לרוב רופאי אליל - שמאנים, ובמצרים ויוון העתיקות תפסו את מקומם כוהני דת, שבהדרגה שילבו כישופים עם שיטות טיפול הומאניות יותר, כגון שיכון החולים במקדשים, יחס אוהד ופעילות נעימה כגון משחקים וטיולים. מקדשי הריפוי היוונים קמו בתור הזהב של יוון תחת שלטונו של המנהיג האתונאי פריקלס (429-461 לפנה"ס). בתקופה זו חלה התקדמות רבה בהבנת הפרעות נפש ובטיפול בהן כאשר אבי הרפואה המודרנית, היפוקרטס (377-460 לפנה"ס) היה הראשון שהתייחס להפרעות אלה בכתביו. היפוקרטס שלל את חלקם של אלוהויות ושדים בהתפתחות מחלות, ועמד על דעתו כי להפרעות נפש יש סיבות טבעיות ויש לטפל בהן כמו במחלות אחרות: "אני כשלעצמי אינני מאמין כי גוף האדם טומא אי פעם על ידי אל" היפוקרטס האמין כי הפרעות נפש נובעות מפתלוגיה במוח, וסיווגן לשלוש קטגוריות כלליות: מאניה, מלנכוליה ודלקת מוח. הטיפולים עליהם המליץ היפוקרטס היו מתקדמים בהרבה מטקסי גירוש השדים שרווחו בימיו, וכללו מנוחה, אורח חיים סדיר, פרישות מינית, התעמלות והקזת דם בעת הצורך. עם זאת היפוקרטס היה במקרים רבים רחוק מאוד מהאמת - הוא סבר שהיסטריה אצל נשים נובעת מנדידת הרחם לחלקים שונים של הגוף בכיסופיו לילדים (לטיפול במחלה המליץ על נישואין). הוא שגה גם בקיומם של 4 נוזלי גוף או מרות (דם, מרה שחורה, מרה צהובה וליחה) - הוא טען שכשהמרות מתערבבות נוצרות מחלות פיזיות ונפשיות.

כמה רופאים יוונים ורומים המשיכו בעבודתו של היפוקרטס, ובתקופה זו הועסקו חולי הנפש דרך קבע בשלל פעילויות מרגיעות לנפש. אחד הרופאים היוונים רבי ההשפעה היה גאלנוס (200-130 לספירה) אשר חילק את הסיבות להפרעות פסיכולוגיות לקטגוריות פיזיות ונפשיות. עם הסיבות שמנה להפרעות נפשיות היו: צריכת אלכוהול מופרזת, הלם, פחד, גיל ההתבגרות, שינויים במחזור החודשי, תהפוכות כלכליות ואהבה נכזבת.

בימי הביניים התפתחויות אלה בהבנת מחלות הנפש נזנחו. תרומותיהם של היפוקרטס ושל הרופאים היוונים והרומים שפעלו אחריו אבדו עד מהרה בתהומות האמנות הטפלות העממיות, וחלק מהרופאים של רומי חזרו לצורה כלשהי של אמונה בשדים וברוחות כגורם המונח ביסוד ההתנהגות החריגה.

השקפות ימי הביניים:

בתקופת ימי הביניים באירופה (1500-500 לספירה) הייתה החקירה המדעית של ההתנהגות החריגה מוגבלת למדי, והטיפול בבעלי הפרעות נפש התאפיין בטקסים ובאמונות טפלות יותר מאשר בניסיון להבין את מצבו של האדם. בתקופת ימי הביניים הופיעה מגמה מוזרה בהתנהגות החריגה, שהייתה כרוכה בהתפרצות רחבת היקף של הפרעות התנהגות קבוצתיות שנראו כמקרים של היסטריה ונקראו "טירוף המונים", קבוצות שלמות של בני אדם נפגעו בבת - אחת. בימי הביניים באירופה היה הטיפול בחולי הנפש נחלת הכנסייה. המנזרים שימשו בתי מחסה ואתרי כליאה. בראשית התקופה טופלו חולי הנפש בדרך כלל בעדינות ניכרת. ה"טיפול" כלל תפילות, מים קדושים, שמנים ומשחות מקודשים, נשימה או רוק של הכמרים וכו'.

באירופה של המאה החמש - עשרה והשש עשרה התקיים ציד מכשפות רחב היקף, שבמסגרתו הואשמו בני אדם רבים (בעיקר נשים) בסטייה מהאמונה הנוצרית ונענשו על כך. אחוזי דיבוק נחשבו למי שכרתו ברית עם השטן, שנחתמה בדם בתוך ספר שהשטן הגיש להם לחתימה, ברית שהעניקה להם כוחות על טבעיים.

תקופת הרנאסנס:

בראשית תקופת הרנסאנס שבה והופיעה החקירה המדעית, הרופא השווייצרי פרצלסוס (1490-1541) היה אחד המבקרים הראשונים של האמונות הטפלות הנוגעות לדיבוקים. במאה השש עשרה חוללה הנזירה תרזה זינוק רעיוני כאשר הייתה ממונה על קבוצת נשים שסבלה מהיסטריה, היא טענה שנשים אלו לא סובלות מדיבוק אלא הן "כמו חולות".

החל מהמאה השש עשרה גדל מספרם של מוסדות מיוחדים שנקראו בתי מחסה ונועדו לטיפול בחולי נפש. בתי המחסה הראשונים היו נוראיים, ודמו לבתי מאסר יותר מאשר לבתי חולים, חולים ששהו בבתי מחסה אלו בצרפת ובווינה נכלאו בצינוק ותאם לא נוקה מעולם. מבקרים יכלו להביט בהם בתשלום סמלי של פני אחד. בשנת 1793 שינה זאת פיליפ פינל, כאשר פתח את שרשראותיהם של החולים ושיחרר אותם לחופשי לחצר בית המחסה. הוא היה הראשון שטיפל בחולים אלו בגישה שיקומית.

המאה ה - 19 וה - 20:

בתחילת המאה ה - 19 החלו לקשר את מחלות הנפש לפגיעות ראש. מדעי המוח המשיכו להתפתח בצורה ניכרת במהלך המאה ה - 20 ואפשרו הבנה מעמיקה יותר של הקשר בין המוח להיבטים רגשיים שונים.

שנים אלו בישרו את צמיחת המחקר המדעי, ההתקדמיות הבולטות ביותר הן אלה שחלו בחקר הגורמים הביולוגים והאנטומים שביסוד ההפרעות הגופניות והנפשיות גם יחד. בין התגליות המשמעותיות נמצא הגורם והטיפול למחלת עגבת המוח.

אמיל קרפלין היה הפסיכיאטר המדעי הראשון שסיווג הפרעות נפשיות על פי תסמונות ולא על פי תסמינים, בספרו "ספר לימוד בפסיכאטרייה" שראה אור בשנת 1883 הדגיש את חשיבות הפתלוגיה של המוח בהפרעות נפש. בשנת 1952 יצאה לאור המהדורה הראשונה של DSM (DSM I), המבוססת על גישתו של קרפלין, ונכללו בה 60 הפרעות נפשיות.

הגורמים למחלה הנפשית:

הגורם הפיזיולוגי: גורם זה נובע מזיהומים שונים בגוף, חוסר בוויטמינים וכדומה, לדוגמה: הזיהום בגוף עלול לערער את התפקוד התקין בגוף ולפגוע במערכת העצבים ואף לגרום לפסיכוזות.

הגורם הפסיכולוגי: אנשים שונים בהסתגלותם והתמודדותם עם בעיות במהלך חייהם. כתוצאה מכך, נפש האדם עשויה לפנות למנגנוני הגנה שיוצרות בעיה בתפקוד הפרט וכך בעצם גורמות למחלות נפשיות.

הגורם החברתי: הסביבה בה האדם גדל משפיעה רבות על התעוררות המחלות הנפשיות, לדוגמה: כאשר החברה סביב הפרט אינה תומכת בדימוי הגוף הדבר עלול לגרום להפרעות אכילה.

השפעת ההפרעה הנפשית על סביבת הפרט:

ההפרעה נפשית בעיקר משפיעה באופן בולט על בני משפחתו של החולה, הם חשים בעומס מכיוון שהם מרגישים כי הם האחראים על תפקודו ושלומו. בנוסף, סטיגמת החברה לגבי מחלות נפשיות מוסיפה לעומס של בני המשפחה מכיוון שהיא עלולה לגרום לריחוק התמיכה החברתית, ובושה מצד המשפחה. הסטיגמה כלפי החולים במחלה פוגעת ומזיקה ואף גורמת לחולי הנפש לחיות ללא זכויות ויחסים בין אישיים תקינים. השלכותיה של אותה סטיגמה כלפי החולים מביאות לאפליה בתעסוקה, בנישואין, בדיור ומקטין את סיכוייהם להשתקם ולהשתלב מחדש בחברה. כל זה משפיע על איכות חייהם, תחושת הרווחה והערכה העצמית של אותם חולים. עם זאת, הביקורת מצד החברה מוסיפה לעומס מכיוון שהחברה בעצם עלולה לעורר את המחשבה כי בני המשפחה הם האשמים בהפרעה, למשל: הם יחושו אשמים שלא שמו לב לסימנים מקדימים של המחלה ולא החלו בטיפול מידי.

הטיפול במחלה הנפשית:

כאשר אדם לוקה בהפרעה נפשית הוא יכול לפנות לרופא משפחה או ישירות למרפאה לבריאות הנפש על מנת לקבל טיפול הולם. מטרות הטיפול העיקריות הן: לקבוע את סוג ההפרעה ולזהות מה גרם לתחילתה ולבצע טיפול הנועד לצמצם או להעלים לחלוטין את מקור הבעיה. בשנות ה - 60 פותחה שיטת טיפול בפסיכותרפיה על ידי אהרון בק הנקראת "טיפול קוגניטיבי התנהגותי". בטיפול זה בעצם משנים מחשבות והתנהגויות לקויות. בכל סוג טיפול כזה, הטיפול מבוסס על הבנה של דפוס התנהגותו האישית של כל חולה בהתאם לגיל, תרבות, הכנסה, השכלה וכו'. המטפל פועל בדרכים שונות על מנת ליצור שינוי בחשיבתו של המטופל וכך לשינוי התנהגותי תמידי. ישנם מספר עקרונות המשותפים לכלל הטיפולים והם: בניית הטיפול בו יפעלו המטפל והמטופל, ברית בין המטפל והמטופל, שיתוף פעולה, מטרה אליה צריכים להגיע בסוף התהליך, מתמקד בהווה, חינוך המטופל להיעשות המטפל של עצמו, בדרך כלל מוגבל בזמן, הפגישות מובנות. לעתים, הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי משולב עם טיפול תרופתי. ההחלטה אם להתחיל באחד מהטיפולים או בשילוב תלויה במספר גורמים: ההבחנה של ההפרעה, מידת החומרה של המחלה, התמדה בטיפול, סיכונים אפשריים וכו'. דרך טיפול נוספת היא אשפוז במוסד פסיכיאטרי, אך זאת במידה שהמטופל אינו יכול לשהות בבית או בבית קרוביו מכיוון שהוא מסוכן לעצמו ולסביבה. כלומר, סימפטומים של ההפרעה חמורים אצלו במידה רבה.

משך הטיפול בהפרעה הנפשית:

ההחלטה לגבי משך זמן הטיפול נקבע על ידי המטפל והמטופל. אורך של טיפול ממוצע נע בין חצי שנה לשנה וחצי ואילו טיפולים קצרי מועד כוללים ארבעה עד שישה מפגשים. ישנה אופציה שהטיפולים קצרי המועד יהיו חסרי תועלת מכיוון שההפרעה הנפשית מתפתחת במשך תקופה ארוכה אך עם זאת, במידה שהטיפול ממוקד ייתכן ויהיו שינויים משמעותיים שיעזרו למטופל בהמשך. יש חשיבות רבה לשמירה על פגישות שבועיות מכיוון שזה יוצר אמון בין המטפל למטופל ומאפשר סביבה בטוחה למטופל.

יתרונות הטיפול במחלה:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי: בטיפול קוגניטיבי התנהגותי המטופל לומד מיומנויות שהוא יכול לשלב אותן בחיי היום יום על מנת להתמודד בצורה טובה יותר עם סיטואציות קשות.

טיפול תרופתי: הטיפול התרופתי מאפשר להרגיע את ההיבטיים הפיזיולוגיים של ההפרעה הנפשית. המטופל מציב את עצמו בתפקיד המרפא ובעצם הרצון שלו להעלים את המחלה מאפשר לשיפור במצבו.

חסרונות הטיפול במחלה:

טיפול התנהגותי קוגניטיבי: טיפול התנהגותי קוגניטיבי עלול לא להועיל לאנשים שסובלים מבעיות נפשיות מורכבות או למשל לאנשים הסובלים מקשיי למידה. עם זאת ישנם אנשים שטוענים כי הטיפול הקוגניטיבי מתמקד בהווה וביצירת שינוי במחשבתו של האדם ללא התייחסות לגורמים שהובילו לבעיה, למשל: ילדות קשה. נוסף על כך הטיפול מתמקד באדם ולא מטפל בבעיות רחבות יותר בסביבת האדם שעלולות להשפיע על איכות חייו, למשל, בעיות במשפחה.

טיפול תרופתי: טיפול תרופתי עלול להביא לתופעות לוואי, כגון: הירדמות, רגישות לעור, פרקינסוניזם, אקטיזיה שכיחים, ירידה בחשק המיני, ולשפיכה לאחור, עייפות וטשטוש, דפיקות לב, בחילה, חולשה, יכולות להחמיר תסמינים של הפרעה, יובש בפה, הרגשה לא נעימה בקיבה, אי שקט ורעב, חרדה, הקאות, הפרעה בשינה, עלייה במשקל, תופעות רבות במערכת העיכול, חוסר תיאבון והזעה, עצירות, כאבי ראש, פרכוסים, חוסר מנוחה ואגיטציה עד עצבנות, פסיכוזה, כאבי שרירים, חלומות מטרידים, התמכרות, בעיה בהליכה הפרעה בראייה, פריחה ופגיעה בכדוריות הדם, ייתכן ויגרם מומים לעובר. תופעות הלוואי חולפות לאחר 4 עד 6 שבועות ולכן יש להיאזר בסבלנות ולבדוק האם התרופה מתאימה לטיפול. חיסרון נוסף הוא שהתרופות אינן מרפאות ומעלימות את המחלה אלא רק מדכאות את תסמיניה.

השפעת הטיפול על אורח חייו של הפרט ועל סביבתו:

הטיפול הנפשי הוא טיפול בו האדם עובר תהליך פנימי ולכן הוא משפיע בצורה ברורה על האדם ועל סביבתו. הטיפול גורם להפחתת הסימפטומים של ההפרעה וכך ולמניעת החמרות חוזרות ועל ידי כך להקלה בסבל הנפשי של המטופל. הטיפול משפיע על המשפחה, על המצב הכלכלי של המטופל, על מערכות יחסים (ייתכן לטובה וייתכן לרעה), על קשרים חברתיים, על החלטות מקצועיות וכו'.

אבחון וסיווג ההפרעות:

קיימות שתי שיטות סיווג עיקריות של הפרעות נפשיות, ששתיהן נוצרו בעיקר כדי לשרת צרכים פרקטיים - השיטה האמריקאית מתוארת ב - dsm 5, והשיטה האירופאית, המתוארת ב - ICD10, ומהווה חלק משיטה כללית לסיווג כל המחלות. ההבדלים בין השתיים מעטים.

ב - DSM עד מהדורת DSM IV, כל חולה קיבל אבחנות בחמישה צירים שונים. הציר הראשון עוסק בהפרעה הנפשית העיקרית, כגון הפרעה פסיכוטית (למשל סכיזופרניה), הפרעה במצב הרוח (למשל הפרעה דו קוטבית או דיכאון מג'ורי), הפרעת חרדה, וכדומה. בציר השני יצויין אם יש לחולה הפרעת אישיות או אם הוא סובל מפיגור שכלי. הציר השלישי עוסק בהפרעות גופניות או מוחיות ("אורגניות") עם ביטוי נפשי - התנהגותי, הציר הרביעי מציין מצבי דחק או סטרס (לחצים) פסיכוסוציאליים וסביבתיים היכולים להשפיע על פריצתה ועל מהלכה של הפרעה נפשית (כמו בעיות בתמיכה משפחתית וחברתית, בעיות בלימודים, בעיות תעסוקה, בעיות עם החוק, וכדומה). הציר החמישי מתאר את רמת התפקוד.

הסיווגים העיקריים של הפרעות נפשיות הם:

סכיזופרניה ופסיכוזות אחרות:

הפרעות פסיכוטיות הן הפרעות היכולות לפגוע בשיפוט המציאות.

ההפרעות הסכיזופרניות: סכיזופרניה רזידואלית (צורה כרונית עם שארית סימפטומים של ההפרעה)

סכיזופרניה הבפרנית - לא מאורגנת

סכיזופרניה קטטונית (עצורה או רוגשת)

סכיזופרניה פרנואידית (מאופיין בעיקר במחשבות שווא של רדיפה / קנאה / שגעון גדלות)

הפרעה סכיזו - אפקטיבית (דיכאון, מאניה או הפרעה דו - קוטבית, המשולבים עם שני תסמיני סכיזופרניה)

פרנויה - (מחשבות שווא פארנואידיות, ללא הזיות)

פסיכוזה פרנואידית (מחשבות שווא של רדיפה והזיות שמיעה - ללא פגיעה תפקודית ממושכת)

תסמונות ספציפיות המתוארות בקרב הסובלים מהפרעות פסיכוטיות:

פרנויה קבוצתית (אמונה קבוצתית של אנשים במערכת זהה של מחשבות רדיפה)

תסמונת דה קלרמבו (תסמונת המאהב הדמיוני, מחשבות שוא ארוטומניות)

תסמונת קפגרא (אמונת - שוא שאדם קרוב הוחלף באחר - כפיל זר)

תסמונת על שם פרגולי (זיהוי - שוא של אנשים שונים כ"תחפושות" של אותו אדם מוכר)

פסיכוזת מהגרים

תסמונת ירושלים

הפרעות אפקטיביות:

הפרעות הקשורות למצב רוח.

דיכאון - ירידת מצב רוח ואובדן הנאה מתמשכים, מתונים עד קיצוניים דיסתימיה - צורה מתונה של דיכאון קליני עם מעט פגיעה בתפקוד

מאניה - עלייה קיצונית במצב הרוח ובמרץ ותחושת כל - יכולת (מחשבות גדלות) היפומאניה - מצב מרומם מתון מתמשך

הפרעה דו - קוטבית (מאניה - דיפרסיה) - תנודות בין מאניה לדיכאון ציקלותימיה - צורה מתונה של הפרעה דו - קוטבית, עם גלים היפומאניים ודיכאוניים קלים

נוירוזות:

נוירוזות הן תסמונות נפשיות בהן האדם שומר על התובנה הבסיסית, על השיפוט ועל בוחן מציאות, אך התפקוד בהן לקוי.

הפרעות חרדה: הפרעת חרדה מוכללת - דאגנות מטרידה עם מתח גופני

הפרעה טורדנית - כפייתית - מחשבות פולשניות וביצוע פעולות טקסיות שוב ושוב במטרה לגרש מחשבות אלו

חרדת בריאות - חרדה מופרזת בנוגע לבריאות האדם, הכוללת מחשבות טורדניות וביצוע פעולות כפייתיות

חרדה חברתית - חרדה מופרזת בזמן חשיפה למצבים חברתיים נורמטיביים או הימנעות מהם, הגורמת למצוקה ניכרת או פגיעה בתפקוד

פוביה ספציפית - פחדים ממצבים מסוימים והימנעות ממושכת מהם

הפרעת פאניקה עם אגורפוביה - התקפים של תחושות חנק, לחץ בחזה ותסמינים גופניים אחרים, עם מחשבות חרדה, המלווים פחד ממקומות בהם האדם חושש להילכד ולא לקבל עזרה

הפרעת פאניקה ללא אגורפוביה

אגורפוביה ללא היסטוריה של הפרעת פאניקה

הפרעת דחק חריפה

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)

הפרעת חרדה בשל מצב רפואי כללי

הפרעת חרדה בשל שימוש בחומרים

הפרעות סומטופורמיות הפרעת סומטיזציה - הפרעת גופניות לא מכוונות, הקשורות למערכת העצבים האוטונומית, ללא ממצאים פתולוגים בבדיקות קליניות ומעבדתיות, בעבר נחשב לחלק ממצבי ההיסטריה

הפרעה קונברסיבית - הפרעת המרה - הפרעות גופניות מוטוריות או תחושתיות, לא מכוונות, ללא ממצאים נוירולוגיים או מעבדתיים היכולים להסביר אותם, בעבר נחשב צורה של היסטריה

הפרעת כאב - כאב פסיכוגני

הפרעת גוף דיסמורפית ("דיסמורפופוביה") - אמונה שחלק מהגוף פגום

היפוכונדריה - דאגה יתרה לבריאות גופנית, פחד רב ממחלה מסוימת

נברסתניה (Neurasthenia) - עייפות יתר וחולשה גופנית ללא הסבר בפתולוגיה גופנית - (מופיע ב - ICD10 אך הוסר מ - dsm 5-TR)

הפרעה סומטופורמית לא מובחנת

הפרעות ניתוק (הפרעות דיסוציאטיביות) - הפרעות במצבי התודעה, הדחקת זיכרונות, מצבים "כמו בחלום", בעבר נחשבו חלק ממצבי היסטריה אמנזיה דיסוציאטיבית (פסיכוגנית)

הפרעת זהות דיסוציאטיבית

הפרעת דה - פרסונליזציה

פוגה דיסוציאטיבית

הפרעות הסתגלות הפרעת הסתגלות עם חרדה

הפרעת הסתגלות עם מצב רוח דיכאוני

הפרעת הסתגלות עם חרדה ומצב רוח דיכאוני

הפרעת הסתגלות עם הפרעת התנהגות

הפרעת הסתגלות עם הפרעה ברגשות ובהתנהגות

הפרעות אכילה אנורקסיה - דיכוי תיאבון

בולימיה - בולמוסי אכילה וניסיון לרזות באמצעות הקאות יזומות או תרופות וחוקנים

הפרעת אכילה לא מובחנת

הפרעות מדומות תסמונת מינכהאוזן

הפרעות אישיות:

הפרעות אישיוּת נחשבות לפי תאוריות פסיכודינמיות (פסיכאנליטיות) מצב ביניים בין פסיכוזה לבין נוירוזה, שמאופיין בנוקשות אופי ניכרת וחוסר יכולת להסתגל למציאות או רגישות קיצונית למצבי לחץ

הפרעת אישיות גבולית (BPD) - עם ביטויים פאן - נוירוטיים (מכל הנוירוזות), קשר מסובך עם הזולת, נטייה לאימפולסיביות, להתפרצויות זעם

הפרעת אישיות פרנואידית (חשדנות כלפי הזולת)

הפרעת אישיות סכיזואידית (נסיגה ממגעים עם הזולת)

הפרעת אישיות סכיזוטיפלית (מוזרות במאפייני אישיות)

הפרעת אישיות נרקיסיסטית (החשבה עצמית מופרזת, פגיעות רבה בדימוי העצמי)

הפרעת אישיות אנטיסוציאלית או דיסוציאלית - (נטייה להתנהגות אנטי חברתית, הפוגעת בזולת)

הפרעת אישיות תלותית (כניעה לזולת ואי תפקוד עצמאי) סינדרום סטוקהולם

הפרעת אישיות היסטריונית (התנהגות אקסטרוורטית דרמטית, פרובוקטיבית, פתיינית)

הפרעת אישיות פאסיבית - אגרסיבית (אי ביטוי ישיר של כעס)

הפרעת אישיות נמנעת (רגישות מופרזת לדחיה, ביישנות ניכרת)

הפרעת אישיות אורגנית - במחלות ובפגיעות מוחיות

הפרעת אימפולסיביות

בעיות בתפקוד המיני:

הפרעות תפקוד עכבה ברצון למין - קרירות מינית

סלידה ופחד ממין

עכבה בגירוי - אין - אונות

עכבה באורגזמה

שפיכה מוקדמת

וגיניזמוס (התכווצות לא רצונית של הנרתיק בעת מגע מיני)

הפרעות במיניות סדיזם (גירוי מיני מגרימת סבל וכאב לזולת)

מזוכיזם (גירוי מיני מהשפלה וכאב)

פטישיזם (גירוי מיני מקשר אל חפצים של המין הנגדי)

מציצנות או "וואייריזם" (גירוי מיני מהצצה)

אקסהיביציוניזם (גירוי מיני הכרוך בחשיפה פתאומית ולא צפויה)

טרוליזם (גירוי מיני מקיום יחסי מין מול אחרים)

גילוי עריות (יחסי מין בין קרובי משפחה)

נימפומניה (קיום יחסים מרובים ללא כל בקרה ומעצור)

הפרעות בקבוצות בחירה פדופיליה (גירוי מיני מקשר עם ילדים)

זואופיליה (גירוי מיני מקשר עם חיות)

גרונטופיליה (גירוי מיני מקשר עם זקנים)

נקרופיליה (גירוי מיני מקשר עם מתים)

קופרופיליה (גירוי מיני מעשיית צרכים של הפרטנר המיני)

אורופיליה (גירוי משתיית והרחת שתן של הפרטנר)

דנדרופיליה (גירויי מקיום יחסי מין עם עצים והטבע)

הפרעות שליטה ואימפולסיביות:

הימור פתולוגי (דחף לא נשלט להימורים)

קלפטומניה (דחף לא נשלט לגנוב מרכוש הזולת)

פירומניה (דחף לא נשלט להצתות)

טריכוטילומניה (דחף לא נשלט לתלישת שער)

טוראטומניה (דחף לא נשלט להריגת חרקים)

הפרעות שמאובחנות לראשונה בינקות, בילדות או בהתבגרות:

הפרעות אלו הן הפרעות התפתחותיות, או הפרעות אחרות שבדרך כלל מאובחנות לראשונה בגיל הינקות, בילדות או בגיל ההתבגרות.

פיגור שכלי

לקות למידה לקות במתמטיקה

לקות קריאה

לקות כתיבה

דיספרקסיה (לקות בהתפתחות התנועתית)

הפרעת תקשורת הפרעת שפה

הפרעת דיבור פונולוגית

הפרעת שפה מעורבת

גמגום

PDD (תסמונות הקשת האוטיסטית) אוטיזם קלאסי

תסמונת אספרגר

הפרעת ילדות דיסאינטגרטיבית (CDD, "תסמונת הלר")

תסמונת רט

PDD-NOS -הפרעות התפתחותיות אחרות

הפרעות קשב והתנהגות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות

הפרעת התנהגות

הפרעת התרסה התנגדות

הפרעות אכילה והאכלה בינקות ובילדות המוקדמת הפרעת האכלה

הפרעת פיקה (תיאבון אבנורמלי לחומרים שאינם מזון)

הפרעת העלאת גירה (העלאת מזון שנבלע ולעיסתו מחדש)

הפרעת טיקים הפרעת טיק קולי או מוטורי כרוני

תסמונת טורט

הפרעת הפרשה אנקופרסיס - הכתמה תפקודית (בריחת צואה)

אנורסיס - הרטבה תפקודית (בריחת שתן)

הפרעות ינקות, ילדות והתבגרות אחרות אילמות סלקטיבית (חוסר דיבור במצבים ספציפיים)

חרדת פרידה

הפרעת התקשרות תגובתית (הפרעה בהתקשרות הראשונית)

הפרעת תנועה חזרתית

הפרעות נפשיות עקב שינויים מוחיים גסים וסיבות רפואיות:

חלקן נחשבות הפרעות מוחיות אורגניות

שיטיון (דמנציה) (בעקבות מחלת אלצהיימר, מחלת קרויצפלד - יעקב, פגיעת ראש, מחלת הנטינגטון, איידס, מחלת פרקינסון, מחלת פיק ועוד)

דליריום (מצב בלבולי)

אמנזיה (פגיעה בזיכרון)

הפרעות קשורות לשימוש בסמים:

התמכרות לסמים - (אלכוהול, אמפטמינים, קפאין, קנאביס, קוקאין, הלוצינוגן, שאיפת ממסים נדיפים, ניקוטין, אופיאטים, פנציקלידין, חומרים סדטיביים, היפנוטיים או אנקסיוליטיים, התמכרות למספר סמים בו זמנית, והתמכרות לסמים אחרים)

שימוש לרעה בסמים - לא כולל התמכרות ותסמיני גמילה ונסיגה, אלא בעיות שנילוות לשימוש בסמים הנ"ל

הרעלה כתוצאה משימוש בחומרים הנ"ל

תסמונת גמילה
לטפל בהפרעות אישיות חרדה מופרזת דה פרסונליזציה הפרעת זהות דיסוציאטיבית אוטיזם קלאסי מטפל ב ocd אמון נרקיסיזם הפרעת פיקה הפרעות כאב איך להיגמל בעיה נפשית בעיות נפשיות הפרעה הפרעה נפשית הפרעה פסיכיאטרית הפרעות הפרעות אישיות הפרעות נפש הפרעות נפשיות הפרעות פסיכיאטריות הפרעת אישיות חולה נפש חולי נפש טיפול בבעיה נפשית טיפול בבעיות נפשיות טיפול בהפרעה נפשית טיפול בהפרעה פסיכיאטרית טיפול בהפרעות אישיות טיפול בהפרעות נפשיות טיפול בהפרעות פסיכיאטריות טיפול בהפרעת אישיות טיפול בחולה נפש טיפול בחולי נפש טיפול במחלה נפשית טיפול במחלות נפש טיפול במחלות נפשיות טיפול במחלת נפש טיפול במחלת רוח לטפל בבעיה נפשית לטפל בבעיות נפשיות לטפל בהפרעה נפשית לטפל בהפרעה פסיכיאטרית לטפל בהפרעות אישיות לטפל בהפרעות נפשיות לטפל בהפרעות פסיכיאטריות לטפל בהפרעת אישיות לטפל בחולה נפש לטפל בחולי נפש לטפל במחלה נפשית לטפל במחלות נפש לטפל במחלות נפשיות לטפל במחלת נפש לטפל במחלת רוח מחלה נפשית מחלות נפש מחלות נפשיות מחלת נפש מחלת רוח נפש פסיכיאטר פסיכיאטריה
עיצוב, איך לעצב כל דבר? איך לפתח חוש עיצובי? איך לבחור עיצוב? עיצוב מוצר, עיצוב משרדים, עיצוב חוץ, עיצוב פנים, עיצוב חלל משרדים, איך לעצב בית? איך לעצב חנות? איך לעצב חדר? עיצוב יפה, עיצוב מרשים, עיצוב אופנה, עיצוב בגדים, סטיילינג, עיצוב שלט חוצות, עיצוב באנר שיווקי, עיצוב דף נחיתה, עיצוב חומר שיווקי, סטייליסט, מעצב פנים, מעצב מוצר, לבחור סגנון לבוש, מומחה לעיצוב, איזה בגדים ללבוש? איך לבחור בגדים? ללמוד עיצוב, איך להיות מעצב? מראה חיצוני, יופי
...לבחור עיצוב? עיצוב מוצר, עיצוב משרדים, עיצוב חוץ, עיצוב פנים, עיצוב חלל משרדים, איך לעצב בית? איך לעצב חנות? איך לעצב חדר? עיצוב יפה, עיצוב מרשים, עיצוב אופנה, עיצוב בגדים, סטיילינג, עיצוב שלט חוצות, עיצוב באנר שיווקי, עיצוב דף נחיתה, עיצוב חומר שיווקי, סטייליסט, מעצב פנים, מעצב מוצר, לבחור סגנון לבוש, מומחה לעיצוב, איזה בגדים ללבוש? איך לבחור בגדים? ללמוד עיצוב, איך להיות מעצב? מראה חיצוני, יופי והפעם אסביר את העניין של עיצוב ואיך העיצוב משפיע על המוח של האדם? איך לעצב משהו? איך לפתח חוש עיצובי...
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
...אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1 איך לדעת אם אתה חכם או טיפש באמת? כל אדם חושב לפעמים שהוא חכם ואילו אחרים טיפשים, או להפך, שהוא טיפש וכולם סביבו חכמים ממנו. אליעד כהן מסביר כי השאלה אם האדם הוא חכם או טיפש היא שאלה של נקודת מבט ושל פרספקטיבה בלבד. קיימות למעשה כמה אפשרויות ביחס שבין האדם לסביבה: אפשרות ראשונה - האדם חושב שכולם טיפשים ורק הוא חכם. אפשרות שנייה - האדם חושב שכולם חכמים ורק הוא טיפש. אפשרות שליש
מוטיבציה לפתח את השכל, מוטיבציה לפיתוח החשיבה, למה לפתח את השכל? למה לפתח את המוח? למה לשפר את היכולת השכלית? להקדים תרופה למכה, איך לפתח את המוח? איך לשפר את יכולת החשיבה? שיפור יכולות חשיבה, איך להיות יותר חכם?
מוטיבציה לפתח את השכל, מוטיבציה לפיתוח החשיבה, למה לפתח את השכל? למה לפתח את המוח? למה לשפר את היכולת השכלית? להקדים תרופה למכה, איך לפתח את המוח? איך לשפר את יכולת החשיבה? שיפור יכולות חשיבה, איך להיות יותר חכם?
...מוטיבציה לפיתוח החשיבה, למה לפתח את השכל? למה לפתח את המוח? למה לשפר את היכולת השכלית? להקדים תרופה למכה, איך לפתח את המוח? איך לשפר את יכולת החשיבה? שיפור יכולות חשיבה, איך להיות יותר חכם? למה חשוב לפתח את השכל? איך לפתח את המוח? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציג את רעיון החשיבות הרבה לפתח את השכל והיכולת החשיבתית, אף כשהאדם לא נתקל בבעיה מיידית. הוא מדגיש את הצורך בהשקעה מתמשכת בשכל, כמו שמשקיעים בגורמים אחרים בחיים כמו בריאות פיזית או מראה חיצוני. מהו הטיפ של אליעד כהן לפיתוח השכל? אליעד מציע טיפ...
משקל עבודה גבוה מידי, משקלי עבודה, איך לדעת אם המשקל עבודה גבוה מידי? איך לדעת האם צריך להוריד משקל עבודה? קיצור טווח תנועה בגלל משקל עבודה גבוה, טווחי תנועה ומשקלי עבודה, איך לבחור משקלי עבודה? עם כמה משקל להתאמן?
משקל עבודה גבוה מידי, משקלי עבודה, איך לדעת אם המשקל עבודה גבוה מידי? איך לדעת האם צריך להוריד משקל עבודה? קיצור טווח תנועה בגלל משקל עבודה גבוה, טווחי תנועה ומשקלי עבודה, איך לבחור משקלי עבודה? עם כמה משקל להתאמן?
...לדעת אם המשקל עבודה גבוה מידי? איך לדעת האם צריך להוריד משקל עבודה? קיצור טווח תנועה בגלל משקל עבודה גבוה, טווחי תנועה ומשקלי עבודה, איך לבחור משקלי עבודה? עם כמה משקל להתאמן? איך לדעת אם המשקל עבודה שלך גבוה מדי באימון? אחד האתגרים המרכזיים למתאמנים הוא להבין אם המשקל שהם מתאמנים איתו הוא גבוה מדי. אליעד כהן מציג הסבר מפורט ופרקטי כיצד ניתן לבדוק זאת בפועל. מה השיטה לבדוק אם המשקל שלך גבוה מדי? כדי להבין האם משקל העבודה שלך הוא גבוה מדי, אליעד מציע לבצע ניסוי פשוט. תחילה יש לקחת את התרגיל הרצוי...
של מי הרצון הזה? למה אני רוצה משהו? איך נוצר הרצון שלי? מי אני? האם אני הרצון שלי? האם אני המוח שלי? למה אני מזדהה עם הרצון? למה יש לי רצון? האם אני בוחר את הרצון? אני לא אני, אני לא עצמי, חלק 2
של מי הרצון הזה? למה אני רוצה משהו? איך נוצר הרצון שלי? מי אני? האם אני הרצון שלי? האם אני המוח שלי? למה אני מזדהה עם הרצון? למה יש לי רצון? האם אני בוחר את הרצון? אני לא אני, אני לא עצמי, חלק 2
...למה אני רוצה משהו? איך נוצר הרצון שלי? מי אני? האם אני הרצון שלי? האם אני המוח שלי? למה אני מזדהה עם הרצון? למה יש לי רצון? האם אני בוחר את הרצון? אני לא אני, אני לא עצמי, חלק 2 האם הרצון שלי באמת שייך לי? אליעד כהן מסביר בהרצאה מדוע אנשים חושבים שהרצון שלהם הוא באמת שלהם, ומפרק את ההנחה שהרצון הוא חלק בלתי נפרד מהזהות העצמית. הוא מתחיל בטענה נפוצה לפיה מישהו או משהו חיצוני מכריח אותנו להזדהות עם רצון מסוים. לדוגמה, אדם יכול לחשוב שמישהו אחר הכניס לתוכו את הרצון הזה ושהוא לא באמת יכול להתנגד לו...
שכנוע עצמי, איך לשנות רצונות? איך לשלוט ברצונות? איך לשכנע את עצמך לרצות משהו? על מי מוטל נטל ההוכחה? איך לנצח בוויכוח? רצון אפשרי, רצון מחויב, רצון פשוט, רצון סיבתי, חובת ההוכחה
שכנוע עצמי, איך לשנות רצונות? איך לשלוט ברצונות? איך לשכנע את עצמך לרצות משהו? על מי מוטל נטל ההוכחה? איך לנצח בוויכוח? רצון אפשרי, רצון מחויב, רצון פשוט, רצון סיבתי, חובת ההוכחה
...ברצונות? איך לשכנע את עצמך לרצות משהו? על מי מוטל נטל ההוכחה? איך לנצח בוויכוח? רצון אפשרי, רצון מחויב, רצון פשוט, רצון סיבתי, חובת ההוכחה איך לשכנע את עצמך לרצות משהו שאתה לא באמת רוצה? השאלה המרכזית שאליעד כהן מתייחס אליה היא כיצד ניתן לשנות רצונות ולשלוט בהם, ובעיקר איך אפשר לשכנע את עצמך לרצות משהו באופן מוחלט, גם אם בפועל אתה לא מרגיש רצון כזה כרגע. אליעד פותח בהסבר כללי על שני סוגים עיקריים של רצונות: רצון סיבתי - רצון שנובע מסיבה כלשהי, למשל אדם שרוצה להגיע לעבודה בזמן כדי להרוויח כסף בסוף...
נקמנות במריבות, למה פגעת בי? גם אתה פגעת בי, הצטדקות במריבות, תירוצים במריבות, הוא התחיל את המריבה, אתה התחלת את המריבה, הוא הרביץ לי קודם, הוא פגע בי קודם, למה הרבצת לו? איך לא להתווכח? תקשורת בין אישית, איך לפתור ויכוח? גישור
נקמנות במריבות, למה פגעת בי? גם אתה פגעת בי, הצטדקות במריבות, תירוצים במריבות, הוא התחיל את המריבה, אתה התחלת את המריבה, הוא הרביץ לי קודם, הוא פגע בי קודם, למה הרבצת לו? איך לא להתווכח? תקשורת בין אישית, איך לפתור ויכוח? גישור
...למה פגעת בי? גם אתה פגעת בי, הצטדקות במריבות, תירוצים במריבות, הוא התחיל את המריבה, אתה התחלת את המריבה, הוא הרביץ לי קודם, הוא פגע בי קודם, למה הרבצת לו? איך לא להתווכח? תקשורת בין אישית, איך לפתור ויכוח? גישור האם גם אתה פגעת בי הוא תירוץ לגיטימי במריבות? כאשר אדם נמצא במריבה ושואל את הצד השני למה עשית לי את זה?, למשל, למה הרבצת לי?, או למה פגעת בי?, הצד השני עונה לעיתים קרובות תשובות בסגנון גם אתה עשית לי, גם אתה הרבצת לי קודם או גם אתה קיללת אותי. אליעד כהן מנתח את המשמעות האמיתית של התשובות...
איך להפריד בין בני זוג? איך לגרום לאקסית להיפרד? איך לגרום לבני זוג לריב? איך לגרום לאקסית לחזור אליך? איך לגרום לבני זוג להתגרש? איך לגרום לאקס לחזור אליך? איך לגרום למישהו לא להתאהב? איך לגרום לאקס להיפרד? בגידות בזוגיות
איך להפריד בין בני זוג? איך לגרום לאקסית להיפרד? איך לגרום לבני זוג לריב? איך לגרום לאקסית לחזור אליך? איך לגרום לבני זוג להתגרש? איך לגרום לאקס לחזור אליך? איך לגרום למישהו לא להתאהב? איך לגרום לאקס להיפרד? בגידות בזוגיות
...איך לגרום לבני זוג לריב? איך לגרום לאקסית לחזור אליך? איך לגרום לבני זוג להתגרש? איך לגרום לאקס לחזור אליך? איך לגרום למישהו לא להתאהב? איך לגרום לאקס להיפרד? בגידות בזוגיות איך לגרום לשני אנשים להיפרד? הנושא המרכזי בהרצאה זו עוסק בשאלה איך להפריד בין בני זוג או לגרום לאדם להיפרד מבן או בת הזוג שלו, ולאחר מכן לשדר את האפשרות שיחזור אליך או יבחר בך במקום בבן הזוג הנוכחי. אליעד מציג את הרעיון המרכזי של איך אנשים מבצעים את ההחלטה להיפרד ולמה חשוב להבין את הדינמיקות האלה. מהם הגורמים להפרדה בין בני...
איך נוצר העולם? איך נוצר הרצון? להרגיש טוב, איך העולם קיים? מהות בלי צורה, צורה בלי מהות, איך נוצרה הנפרדות? לחשוב על שתי מחשבות בו זמנית, פרדוקס המהות והצורה, נוצר יש מאין
איך נוצר העולם? איך נוצר הרצון? להרגיש טוב, איך העולם קיים? מהות בלי צורה, צורה בלי מהות, איך נוצרה הנפרדות? לחשוב על שתי מחשבות בו זמנית, פרדוקס המהות והצורה, נוצר יש מאין
...העולם? איך נוצר הרצון? להרגיש טוב, איך העולם קיים? מהות בלי צורה, צורה בלי מהות, איך נוצרה הנפרדות? לחשוב על שתי מחשבות בו זמנית, פרדוקס המהות והצורה, נוצר יש מאין איך נוצר העולם מתוך מהות וצורה? כדי להבין איך העולם נוצר, אליעד כהן מציג הסבר מפורט על היחסים בין מהות וצורה, ועל הפרדוקס שנמצא ביניהן. לדבריו, המציאות כולה מורכבת משני מרכיבים עיקריים: מהות וצורה. המהות היא משהו בלתי מוגדר, חסר צורה, מופשט לחלוטין, בעוד שהצורה היא ביטוי מוחשי, מוגדר, ובעלת מאפיינים ברורים. אליעד מדגיש שלא יכולה להתקיים...
תהליך למידה, איך המוח לומד? איך מתבצעת למידה? מהי למידה? איך ללמוד? איך המוח עובד? איך המוח חושב? איך להטיל ספק?
תהליך למידה, איך המוח לומד? איך מתבצעת למידה? מהי למידה? איך ללמוד? איך המוח עובד? איך המוח חושב? איך להטיל ספק?
...למידה? איך ללמוד? איך המוח עובד? איך המוח חושב? איך להטיל ספק? איך מתרחש תהליך הלמידה במוח? כדי להבין לעומק מהו תהליך למידה, צריך להבין תחילה את מהות השינוי. כל למידה היא בעצם מעבר ממצב של אי - ידיעה למצב של ידיעה, אך כיצד בדיוק מתרחש השינוי הזה? אליעד כהן מעלה את השאלה המרכזית: איך ממקום של חוסר ידע מוחלט מגיעים לידיעה? התהליך, לדבריו, הוא שינוי שצריך להבין אותו עד הסוף, ובשביל להבין את השינוי, ראשית יש לבדוק היטב את ההנחות המוקדמות שעליהן נשענת השאלה. אליעד מביא דוגמה פשוטה לכאורה: אם אדם יושב
בודהיזם - הברהמין
...וחתוך את הזרם ברהמין, עזוב את תשוקות החושים. לאחר שתדע את חדלון כל הדברים המותנים ברהמין, תדע את הבלתי נוצר. 384 כאשר בשתי דרכים הברהמין מגיע אל הגדה שמעבר אז כל זיהומיו של היודע נושרים. 385 מי שאין עבורו הגדה הזו ולא הגדה שמעבר וגם לא שתיהן - זו ושמעבר חסר דאגות וחסר זיהומים - אותו אני מכנה ברהמין. 386 מי שיושב ומתרגל שעבודתו הושלמה והוא חופשי מזיהומים שהגיע למטרה הנעלה ביותר - אותו אני מכנה ברהמין. 387 השמש זוהרת ביום הירח זוהר בלילה הלוחם זוהר בשריונו הברהמין זוהר במדיטציה. אך כל היום וכל הלי...
איך להצליח ולהגשים כל רצון בצורה אוטומטית?
...דע כי זה אפשרי לגרום לעצמך להצליח בצורה אוטומטית. באפשרותך לגרום לעצמך להשיג את כל רצונותיך בלי להתאמץ ולהביא על עצמך הצלחה אוטומטית. כיצד? על ידי דביקות בכוח הרצון. כל דבר שטכנית ותיאורטית אתה יכול להשיג אותו, אם תתמיד בלרצות להשיג אותו, אתה תשיג אותו. החיים שלך יתאימו את עצמם לרצון שלך. תחזק את כוח הרצון שלך, תחרוט במחשבה שלך שאתה מאוד רוצה להשיג את הדבר, תן לדברים לקרות מעצמם, אל תתעקש, רק תתמיד בלרצות. תתפלא לראות שהכל יסתדר מעצמו (בהנחה שהרצון ריאלי). החל מהיום, תתחיל לתת מקום של כבוד לכח הרצון...
אמון - מבוא
...המציאות, בו מאמין נותן האמון כי הגורם בו ניתן האמון, יכיל תכונה מוגדרת אחת או יותר בעתיד. לדוגמה, לרוב נוטים להעניק בני אדם, ויצורים חיים אחרים, אמון בכוח המשיכה, כלומר, מניחים כי תכונת החפצים ליפול באין משען, תתקיים בעתיד. אמון בין בני אדם, הוא הנחה של נותן האמון כי האדם בו ניתן האמון מסוגל ליכולת מסוימת, יתנהג בצורה מסוימת בעתיד, או יחוש יחס מסוים כלפי המציאות. לדוגמה, אדם יכול לתת אמון ברעהו, כי הוא מסוגל לבצע מטלה מסוימת (יכולת), יסכים לבצעה (התנהגות מסוימת), וישמח לבצעה (יחוש יחס כלפי המציאות)...
חינוך - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על חינוך
...לעולם לא יעלה בידך ליצור בעלי תבונה אלמלא יצרת תחילה שובבים. כך חינכו בספרטה: במקום לשעבד את הילדים לספרים, לימדו אותם תחילה לגנוב את סעודת הערב שלהם (זאן זאק רוסו, אמיל או על החינוך, ספר ב). החינוך הוא דבר המגלה לחכמים ומסתיר מהטיפשים את חוסר הבנתם. (אמברוז בירס) חינוך אינו ללכת לבית ספר, אלא מידה טובה שבתוכו אדם נושא. (לואיס ברומפילד) סבון וחינוך אינם מידיים כמו רצח, אבל לטווח הארוך הם הרבה יותר מסוכנים. (מארק טוויין) מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות במחשבה ובמעשה ועם זאת רואים...
ניו אייג - עידן חדש, מה זה?
...זה? המדע, כפי שציין זאת רוברט פירסיג בספרו זן ואמנות אחזקת האופנוע, קיבל לפני כמה מאות שנים בודדות מנדט מהאנושות לחקור ולומר לנו מהי האמת, מהי המציאות האובייקטיבית וכיצד היא עובדת. בחוסר יכולתו להוכיח תופעות מתחום העידן החדש בצורה מדעית, הוא גם נהג לפסול ולזלזל בתופעות אלה. לאחרונה, קמים מכונים מדעיים ומשקיעים הון רב על מנת להפוך את עקרונות העידן החדש למקובלים ומובנים על ידי העולם המדעי ובעקבותיו, על האנושות כולה. העידן החדש הוא עידן של הומאניות, עידן של מודעות, עידן שבו כל אדם מקבל על עצמו ברצון...
הכעס מהות ומשמעות
...גליקסמן ההיסטוריה האנושית מלאה בעובדות כי כעס לביטויו השונים מהווה חלק בלתי נפרד מהתנהגויותיו של האדם. משפטים כמו: האדם רע מנעוריו, האדם ניכר בכוסו, בכיסו ובכעסו, איזהו הגיבור הכובש את יצרו? אדם לאדם זאב מצביעים על קשר הדוק בין היצר לכעס. ניסיוני המקצועי מחזק יום יום את אמונתי ותפיסת עולמי כי יש ביכולתו של האדם לבחור את רגשותיו, מחשבותיו החלטותיו והתנהגויותיו. עלינו לזכור כי תחושות אינן רגשות המופיעים אצל כל אחד ואחת מאתנו, תחושות הן למעשה סוג של תגובות שאנו בוחרים ואכן, להוציא מצבים בהם האדם נמצא...
ספר השאלות - שאלות למודעות עצמית / שאלות על החיים
.../ שאלות על החיים פתח דבר מה היא שאלה.? מה היא תשובה? מה הוא ביטחון? מה הוא פחד? מה היא מציאות? מי תופס את המציאות? מה היא מחשבה? מה הוא רעיון? מה היא שפה? מה היא בעיה? מה הוא סדר? מה הוא שקט? מה הוא ריכוז? מה היא תשומת לב? מה היא הקשבה? מה הוא חלל? מה הוא ידע? מה היא למידה? מה היא התנסות? מה היא יצירתיות? האם החיים שלי? מה הוא החושב? מה הוא הרוצה? האם הגוף שלי? מה זו אמת? מה זה כלום? מה הוא כעס? מה היא ודאות? מה הוא הפך? מה היא אהבה? מה היא שמחה? מה הוא יופי? מי אני? מה הוא מוות? מה הוא זמן? מה...
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
...הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף. הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, האם יכול להיות יותר מאלוהים אחד? ודנו בנושא רבות, ונתנו את התשובה הידועה, שלא יכול להיות שני אלוהים. וזו הטענה הידועה של הדתיים, שלא יכול להיות שני אלוהים, ומה ההוכחה שלא יכול להיות? מהו השכל הגדול והמתוחכם של הדתיים?...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5
...חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5. נמשיך בעמוד 171 בחלק ראשון. הסברנו שאם המקום נמצא בכל מקום, והזמן נמצא בכל הזמן, ויש מציאות שנמצאת בכל מקום ובכל זמן, ואם אתה מבין שהמציאות נמצאת בכל מקום ובכל זמן, אז זה גורם, שלך כישות נפרדת לא יהיה מקום. כי אם בכל מקום יש מציאות שממלאים אותה זמן...
פרפר לשרירי החזה - האם התרגיל מסוכן? מתי התרגיל מסוכן? איך לבצע אותו בצורה נכונה? איך לעשות שכיבות סמיכה בצורה נכונה, בלי לפצוע את הכתף? ניתוח של התרגילים dumbbells fly, פרפר בכבלים, פרפר חזה, פרפר עם משקולות יד, פרפר בשכיבה עם משקולות יד, cable flyes, לחיצת חזה, שכיבות סמיכה, פרפר בקרוס כבל
...החזה - האם התרגיל מסוכן? מתי התרגיל מסוכן? איך לבצע אותו בצורה נכונה? איך לעשות שכיבות סמיכה בצורה נכונה, בלי לפצוע את הכתף? ניתוח של התרגילים dumbbells fly, פרפר בכבלים, פרפר חזה, פרפר עם משקולות יד, פרפר בשכיבה עם משקולות יד, cable flyes, לחיצת חזה, שכיבות סמיכה, פרפר בקרוס כבל והפעם אדבר על התרגיל פרפר לשרירי החזה, שניתן לבצע אותו או בכבלים או עם משקולות חופשיים, או במכונה יעודית וכיוב. ואסביר, האם מתי ולמה התרגיל הזה מסוכן? ואיך לעשות אותו בצורה נכונה בטוחה ובצורה היעילה ביותר עבור שרירי החזה...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אמונה שחלק מהגוף פגום
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אמונה שחלק מהגוף פגום, איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפרש חלומות? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בזוגיות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך לחנך ילדים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אמונה שחלק מהגוף פגום, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? למה העולם קיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש בחירה חופשית? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
מחוץ למקום ולזמן הכנה למפגש עם אליעד כהן תחושה של שחרור סמל הנשיות פחד מאיזו שטות להיות גם וגם למה טוב לפחד? איך לטפל בפחדים? ביטחון עצמי זה רע איך לפתח ביטחון עצמי לילדים? עדיין אוהבת אותו האם הוא אוהב? לגרום לאדם להיות מאושר מבחן לפני האושר מי צריך לקחת אחריות בזוגיות? מערכת יחסים פתוחה או קשר מונוגמי קבלת החלטות מתוך נפרדות הנחה משפיעה על החלטת הלקוח התמודדות עם מוות של אמא התמודדות עם התנגדות סיפורי הצלחה של אנשי עסקים אני מרגיש כישלון לחזור על ההתנגדות של הלקוח שכנוע בדרך השלילה ילדים עם פחד ילדים וגירושים איך להגיע למודעות עצמית מלאה? חיפוש רוחני אמיתי מחלת נפש כתוצאה מהפסקת שימוש בסמים סכיזופרניה היא גנטית האם קשה לחזור לאקס? לשכוח לגמרי את האקס תרגילים לבטן שטוחה מה ההבדל שבין לשבת ישר לבין לשבת זקוף? העיניים של אלוהים אלוהים אחד האם הגעת להארה רוחנית? סוף המסע אל ההארה נוסחה איך להיות אלוהים קבוצת הפייסבוק של להיות אלוהים איך לחסוך כסף במשכנתא? לעשות כסף בתור עצמאי משמעות החיים לילדים משמעות החיים של הדתיים ליהנות יותר מיחסי מין ליהנות מהמרדף אחרי מילוי הרצון לזכור שאין בחירה חופשית הבחירה החופשית אולי יש יקום רב מימדי? ניתוח השאלה האם העולם נוצר עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מורה רוחני, טיפול נפשי, מורה רוחני מומלץ בנושאי אמונה שחלק מהגוף פגום - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 05_10_2025 השעה 15:54:31 - wesi4