ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה איבר מין ✔בודהיזם - השיחה עם אַמְבַּטְּהַה - יוהרה שהפכה לענווה ✔השיחה עם אַמְבַּטְּהַה יוהרה שהפכה לענווה Ambaha Sutta הברהמין פוקהרסטי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בודהיזם - השיחה עם אַמְבַּטְּהַה - יוהרה שהפכה לענווה
השיחה עם אַמְבַּטְּהַה

יוהרה שהפכה לענווה

Ambaha Sutta

הברהמין פוקהרסטי (Pokkharastivatthu)

1.1 כך שמעתי. פעם אחת הבודהה נדד בקוֹסַלַה בלוויית קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים והגיע אל כפר ברהמינים בשם אִיצְ'הָאנַנְקַלַה. שם שהה במעבי הג'ונגל של איצ'האננקלה. באותה העת, הברהמין פּוֹקְּהַרַסָאטִי התגורר באוּקְּהַטְהַה, מקום מאוכלס בצפיפות, עשיר בעשב, עצים, מים ותירס, אשר הוענק לו על ידי פַּסֵנַדִי, מלך קוסלה, כמתנה מלכותית עם סמכות מלכותית [1].

1.2 ופוקהרסאטי שמע את הדברים הבאים: 'הפרוש גוֹטַמַה, בן שבט השַקְיַה, אשר יצא קדימה משבט השקיה... מתגורר במעבה הג'ונגל של איצ'האננקלה. ובנוגע לאדון המכובד הזה נפוצו דיווחים טובים: 'האדון המכובד הזה הינו ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין. ואכן, טוב לראות כאלה ארהנטים. '

הצעיר אַמְבַּטְּהַה (Ambahamava)

1.3 באותה עת היה תלמיד לפוקהרסאטי, צעיר בשם אַמְבַּטְּהַה, שהיה תלמיד וודות, בקיא במנטרות, מומחה בשלוש הוודות, פרשן מיומן של חוקים ופולחנות, מומחה בתורת הצלילים והמשמעויות, וחמישית, מסורת שבעל - פה, בעל ידע שלם בפילוסופיה טבעית [2] ובסימניו של אדם דגול [3]. תלמיד שהוסמך והתקבל על ידי מורו בשלוש הוודות באמירה: 'את שאני יודע, אתה יודע ואת שאתה יודע, אני יודע'.

1.4 ופוקהרסאטי אמר לאמבטהה: "אמבטהה, בני, הפרוש גוטמה... שוהה בג'ונגל של איצ'האננקלה. ודיווחים טובים נפוצו ביחס לאותו אדון מכובד... כעת, לך לראות את הפרוש גוטמה וברר האם הדיווחים האלה נכונים או לא והאם המכובד גוטמה הוא כפי שמספרים או לא. כך נעמיד את המכובד גוטמה למבחן. "

1.5 "אדוני, כיצד אוכל לברר אם דיווחים אלו נכונים, או האם הפרוש גוטמה הוא כפי שמספרים או לא? "

"על פי מסורת המנטרות שלנו, אמבטהה, בפני האדם הדגול, אשר ניחן בשלושים ושניים הסימנים של אדם דגול, פתוחות רק שתי דרכים. אם הוא חי חיי - בית, הוא יהפוך לשליט, מלך מניע גלגל, צדיק והוגן בחוקיו [4], אדון ארבעת קצוות עולם, אשר מכונן את ביטחון ממלכתו, ובעל שבעת האוצרות [5]: אוצר - הגלגל, אוצר - הפיל, אוצר - הסוס, אוצר - אבן - החן, אוצר - האישה, אוצר - בעל - הבית, והאוצר השביעי - אוצר - היועץ. יש לו למעלה מאלף בנים וכולם גיבורים, בעלי שיעור קומה של גיבורים, כובשי צבא האוייב. הוא חי על פי החוק, לאחר שכבש ללא מקל או חרב את האדמה הזו מוקפת הים. אך אם יבחר לעזוב את חיי - הבית לטובת חיי חסר - בית, אז הוא יהפוך לארהנט, בודהה ער בשלמות, זה אשר מסיר את המעטה מעיני העולם [6]. אמבטהה, אני הוא מעביר המנטרות ואתה הוא המקבל. "

1.6 "טוב מאוד, אדוני", אמר אמבטהה למשמע דבריו של פוקהרסאטי, ולאחר מכן קם, חלף על פני פוקהרסאטי מצידו הימני, נכנס אל מרכבתו הרתומה לסוסה בלוויית חבורה של צעירים ויצא לעבר הג'ונגל של איצ'אננקאלה. הוא רכב עד למקום בו המרכבה יכלה לעבור ומשם המשיך לצעוד ברגל.

1.7 באותו זמן, קבוצה גדולה של נזירים צעדו הלוך ושוב באוויר הפתוח. אמבטהה ניגש אליהם ואמר: "היכן גוטמה המכובד נמצא כעת? אנו מעוניינים לראותו. "

1.8 והנזירים חשבו: 'זהו אמבטהה, נער ממשפחה טובה ותלמידו של הברהמין הנכבד פוקהרסאטי. הבודהה לא יתנגד לשוחח עם אדם צעיר שכזה'. והנזירים אמרו לאמבטהה: "הוא נמצא היכן שהדלת סגורה. עלה לשם בשקט, לך לאט אל המרפסת, כחכח בגרונך, והקש על הדלת. הבודהה יפתח לך את הדלת. "

1.9 אמבטהה עלה אל המקום, הלך אל המרפסת, כחכח בגרונו ונקש בדלת. הבודהה פתח את הדלת ואמבטהה נכנס פנימה. הצעירים נכנסו, החליפו דברי נימוס עם הבודהה וישבו במקום ראוי. אך אמבטהה צעד הלוך ושוב בזמן שהבודהה ישב ולאחר שהשמיע כמה דברי נימוס מעורפלים, נעמד לדבר מול מושבו של הבודהה.

1.10 והבודהה אמר אז לאמבטהה: "ובכן אמבטהה, האם היית מתנהג כך אם היית מדבר עם ברהמינים מכובדים ומלומדים, מורים של מורים, כפי שאתה מדבר איתי, הולך ועומד בעוד אני יושב, ומשמיע דברי נימוס מעורפלים? "

"לא, גוטמה המכובד. על ברהמין לצעוד בזמן שברהמין צועד, לעמוד בזמן שברהמין עומד, לשבת בזמן שברהמין יושב, ולשכב לצידו של ברהמין בזמן שהוא שוכב. אך כאשר מדובר בפרושים קטנים ומגולחים, פיסות שחורות ומגעילות מכף רגלו של בְּרַהְמָא, איתם מתאים לדבר בדיוק כפי שאני מדבר עם המכובד גוטמה. "

1.11 "אך אמבטהה, באת לכאן בכוונה לחפש משהו, יהא הדבר אשר אתה מחפש, עליך להקשיב בתשומת לב כדי לשמוע אותו. אמבטהה, עדיין לא השלמת את אימוניך. יהירותך כמי שכבר השלים את אימוניו נובעת רק מחוסר ניסיון. "

1.12 אבל אמבטהה היה כעוס ובלתי מרוצה מכך שכונה 'בלתי - מאומן', ופנה אל הבודהה בקללות ועלבונות. אמבטהה חשב: 'לפרוש גוטמה יש עוינות כלפי' ואמר: "המכובד גוטמה, בני שבט השַקְיַה הינם פראים, גסים בדיבורם, פוגעים ואלימים. הם ממוצא בזוי, ומאחר והם בזויים, הם אינם מכבדים, יראים, מעריכים, מעריצים וחולקים כבוד לברהמינים. בהקשר זה, אין זה ראוי שהם אינם... חולקים כבוד לברהמינים. " זו היתה הפעם הראשונה בה האשים אמבטה את בני השקיה שהם בזויים.

1.13 "אך אמבטהה, מה עשו לך בני השקיה? "

"המכובד גוטמה, פעם הלכתי אל קַפִּילַווָטְּהוּ בעניין שליחות מסויימת מטעם מורי, הברהמין פוקהרסאטי, והגעתי אל אולם הדיונים של בני השקיה. באותה עת, בני שַקְיַה רבים ישבו על כסאות גבוהים באולם הדיונים שלהם, נעצו את אצבעותיהם זה בזה, צחקו ושיחקו יחד, ונדמה היה לי כאילו הם לועגים לי, ואיש מהם לא הציע לי מקום ישיבה. בהקשר זה, אין זה ראוי שהם אינם... חולקים כבוד לברהמינים. " זו היתה הפעם השניה בה האשים אמבטהה את בני השקיה שהם בזויים.

1.14 "אך אמבטהה, אפילו השְלַיו, אותה ציפור קטנה, יכולה לדבר כרצונה כאשר היא בקן שלה. קפילווטהו היא ביתם של בני השקיה, אמבטהה. לא ראוי לגנותם בשל דבר כה פעוט. "

"המכובד גוטמה, ישנם ארבעה מעמדות [7]: הלוחמים, הברהמינים, הסוחרים ובעלי המלאכה. מארבעה מעמדות אלה, שלושה - הלוחמים, הסוחרים ובעלי המלאכה - כפופים לחלוטין לברהמינים. בהקשר זה, אין זה ראוי שהם לא יחלקו כבוד לברהמינים. " זו היתה הפעם השלישית שאמבטהה האשים את בני השקיה שהם בזויים.

1.15 אז חשב הבודהה: 'איש צעיר זה מגזים בגידופיו את בני השקיה. אולי אשאל אותו לאיזה שבט הוא שייך? ' ואמר: "אמבטהה, מהו השבט שלך? "

"אני משבט הקַנְהָאיַה, המכובד גוטמה. "

"אמבטהה, בימים עברו, על פי אלו שזוכרים את שושלת האבות, בני השקיה היו האדונים, ואתם צאצאים של נערה משרתת בת השקיה. בני השקיה רואים את המלך אוֹקָּאקַה כאב הקדמון שלהם. פעם אחת, המלך אוקאקה, שהוקיר ואהב את אשתו המלכה, רצה להעביר לבנה את הממלכה, והדיח מהמלוכה את אחיו הגדולים - אוֹקָּאמוּקְהַה, קַרַנְדוּ, הַטְּהִינִיַה וסִינִיפּוּרַה. ובהיותם מודחים, מצאו להם בית לצד הרי ההימאליה בקרבת בריכת לוטוסים, היכן שהיה מטע גדול של עצי טיק [8]. על מנת לא לזהם את שושלתם הם התגוררו יחד עם אחיותיהם. המלך אוקאקה שאל את שריו ויועציו: 'היכן גרים הנסיכים כעת? ' והם סיפרו לו. מששמע זאת קרא המלך בהתרגשות: 'נסיכים אלה חזקים כמו עץ טיק, הם בני שקיה אמיתיים! ' וכך קיבלו בני השקיה את שמם הידוע. המלך הוא אביהם של בני השקיה.

1.16 למלך אוקאקה, היתה נערה משרתת בשם דִיסָא, שילדה תינוק שחור עור. עם הוולדו היצור השחור קרא: 'נקי אותי במים אמא! רחצי אותי באמבט, אמא! הוציאי אותי מן הזוהמה הזו ואגמול לך! ' כך, אמבטהה, כפי שאנשים בימינו משתמשים במונח 'שדון' כמילת גידוף, אז השתמשו במילה 'שחור' [9]. ואנשים אמרו: 'מיד עם הוולדו הוא החל לדבר. הוא נולד שחור, הוא שדון! ' כך בימים עברו... בני השקיה היו האדונים, ואתה מוצאך מנערה משרתת של בני השקיה. "

1.17 כאשר שמעו דברים אלה, אמרו הצעירים: "המכובד גוטמה, אל נא תשפיל את אמבטהה יתר על המידה בדברים אלה על היותו נצר לנערה משרתת. אמבטהה זכה ללידה טובה, למשפחה טובה, הוא מלומד מאוד, רהוט בדיבורו, איש ספר ומסוגל להתמודד היטב בדיון זה עם המכובד גוטמה! "

1.18 והבודהה אמר אז לצעירים: "אם אתם רואים את אמבטהה כמי שלא זכה ללידה טובה, לא זכה למשפחה טובה, אינו מלומד, אינו רהוט בדיבורו, אינו איש ספר, אינו מסוגל להתמודד בדיון זה עם הפרוש גוטמה, אזי השקיטו את אמבטהה ואתם נהלו את הדיון איתי. אבל אם אתם חושבים שהוא... מסוגל להתמודד בעצמו, אז היו שקטים והניחו לו לדבר איתי. "

1.19 "אמבטהה זכה ללידה טובה, המכובד גוטמה... נהיה שקטים והוא ימשיך. "

1.20 והבודהה אמר אז לאמבטהה: "אמבטהה יש לי שאלה יסודית אליך, אשר לא תאהב להשיב עליה. אם לא תשיב, או תימנע מהסוגיה, אם תשמור על שתיקה או תלך לדרכך, ראשך יתפצל לשבעה חלקים [10]. מה דעתך אמבטהה? האם שמעת מברהמינים זקנים ומכובדים, מורים של מורים, מהיכן באו בני הקנהאיה או מי היה אביהם? " לשמע השאלה אמבטהה שתק.

הבודהה שאל בפעם השניה. שוב שתק אמבטהה והבודהה אמר: "ענה לי כעת, אמבטהה, אין זה הזמן לשמור על שתיקה. אמבטהה, מי שאינו משיב על שאלה יסודית ששואל אותו הטַטְהָאגַטַה בפעם השלישית, ראשו מתפצל לשבעה חלקים. "

1.21 באותו רגע השד וַאגִ'ירַפָּאנִי [11], אשר החזיק מוט ברזל ענק, בוער, לוהט וזוהר, גבוה בשמיים מעל ראשו של אמבטהה, חשב לעצמו: 'אם האיש הצעיר הזה, אמבטהה, לא יענה לשאלה הוגנת שנשאל בפעם השלישית על ידי הבודהה המכובד, אפצל את ראשו לשבעה חלקים! ' הבודהה ראה את ואג'ירפאני, וכך גם אמבטהה. בראותו זאת, נבהל אמבטהה ובטחונו התערער, שערותיו סמרו, והוא חיפש הגנה, מחסה וביטחון אצל הבודהה. הוא התכווץ קרוב לבודהה, ואמר: "מה אמר המכובד גוטמה? יואיל נא המכובד גוטמה לחזור על מה שאמר! "

"מה דעתך אמבטהה, האם שמעת מי היה אביהם הקדמון של בני הקנהאיה? "

"כן, שמעתי על כך בדיוק כפי שסיפר המכובד גוטמה, משם באו בני הקנהאיה, זה היה אביהם. "

1.22 כששמעו זאת הצעירים, הם השמיעו קול מחאה ברעש גדול: "אז אמבטהה לא זכה ללידה טובה, אין הוא ממשפחה טובה, נצר לנערה משרתת מבני השקיה, ובני השקיה הם שליטיו של אמבטהה! זילזלנו בפרוש גוטמה, כי חשבנו שאינו דובר אמת! "

1.23 והבודהה חשב: 'הצעירים הללו מגזימים בהשפילם את אמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. עלי לסייע לו להחלץ'. והבודהה אמר אז לצעירים: "אל תזלזלו יתר על המידה באמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. קַנְהַה היה חכם רב עוצמה [12]. הוא הלך אל הארץ הדרומית [13], למד מנטרות מהברהמינים שם, ולאחר מכן הלך אל המלך אוקאקה וביקש את ידה של ביתו מַדַּרוּפִּי. המלך אוקאקה כעס וזעם, ואז קרא: 'הבחור הזה, בנה של נערה משרתת, רוצה את בתי! ' ודרך חץ בקשתו. אך הוא לא היה מסוגל לירות את החץ וגם לא לשחרר אותו [14]. השרים והיועצים הגיעו אל החכם קנהה ואמרו לו: 'רחם על המלך, אדון מכובד, רחם על המלך! '

'למלך לא יקרה דבר, אך אם יירה את החץ מטה, האדמה תרעד על לקצוות ממלכתו! '

'אדון מכובד, רחם על המלך, רחם על הארץ! '

'למלך ולארץ לא יקרה דבר, אבל אם יירה את החץ מעלה, הברהמא יעצור את הגשם לכל ארצו למשך שבע שנים. [15]

'אדון מכובד, רחם על המלך ועל הארץ, והלוואי והברהמא ייתן לגשם לרדת! '

'למלך ולארץ לא יקרה דבר, והברהמא ייתן לגשם לרדת, אבל אם המלך יכוון את החץ אל נסיך הכתר, הנסיך יהיה מוגן לחלוטין. '

אז קראו השרים: 'שהמלך אוקאקה יפנה את החץ אל נסיך הכתר, הנסיך יהיה מוגן לחלוטין! '

כך עשה המלך, והנסיך יצא ללא פגע. ואז המלך אוקאקה, שהיה מבוהל וחרד מפני עונש שמיימי [16], נתן את בתו מדרופי. כך, אנשים צעירים, אל תזלזלו באמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. קנהה היה חכם רב עוצמה. "

1.24 והבודהה המשיך: "אמבטהה, מה דעתך, נניח שצעיר ממעמד הלוחמים היה נושא נערה ממעמד הברהמינים, והיה נולד להם בן. האם בנם של הצעיר ממעמד הלוחמים ושל הנערה ממעמד הברהמינים היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מבני מעמד הברהמינים? "

"כן, המכובד גוטמה. "

"האם היו מתירים לו לאכול בטקסי אבל, בטקסי מנחת אורז, בהקרבת קרבנות או כאורח? "

"כן, המכובד גוטמה. "

"האם היו מלמדים אותו מנטרות או לא? "

"כן, המכובד גוטמה. "

"האם היו שומרים על נשותיהם מכוסות או בלתי מכוסות? "

"בלתי מכוסות, המכובד גוטמה. "

"אך האם בני מעמד הלוחמים היו מזליפים עליו מים קדושים של טקס הלוחמים? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"מדוע לא? "

"זאת, המכובד גוטמה, מפני שהוא לא זכה ללידה טובה מצד אמו. "

עליונותם של הקְהַטִיַיה (Khattiyasehabhva)

1.25 "אמבטהה, מה דעתך, נניח שצעיר ממעמד הברהמינים היה נושא נערה ממעמד הלוחמים, והיה נולד להם בן. האם בנם של הצעיר ממעמד הברהמינים ושל הנערה ממעמד הלוחמים היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מבני מעמד הברהמינים? "... (כמו בפסקה 1.24)

"אך האם בני מעמד הלוחמים היו מזליפים עליו מים קדושים של טקס הלוחמים? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"מדוע לא? "

"זאת, המכובד גוטמה, מפני שהוא לא זכה ללידה טובה מצד אביו. "

1.26 "ובכן, אמבטהה, בני מעמד הלוחמים, על פי המקרה בו גבר נושא אישה או אישה נושאת גבר, הם נעלים על הברהמינים. מה דעתך אמבטהה? קח לדוגמה מקרה של ברהמין אשר מסיבה כלשהי גולח שיער ראשו בידי הברהמינים, נענש על ידי שק של אפר והורחק מן הארץ או מן העיר. האם הוא היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מן הברהמינים? "

"לא המכובד גוטמה. "

"האם היו מתירים לו לאכול... כאורח? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"האם היו מלמדים אותו מנטרות או לא? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"האם היו שומרים על נשותיהם מכוסות או בלתי מכוסות? "

"מכוסות, המכובד גוטמה. "

1.27 "אמבטהה, מה דעתך, קח לדוגמה מקרה של לוחם אשר... גולח שער ראשו בידי הלוחמים... והורחק מן הארץ או מן העיר. האם הוא היה מקבל מקום לשבת ומים לשתות מן הברהמינים? "

"כן, המכובד גוטמה. "... (כמו ב 1.24)

"האם היו שומרים על נשותיהם מכוסות או בלתי מכוסות? "

"בלתי מכוסות, המכובד גוטמה. "

"אבל לוחם זה הגיע כבר אל שיא ההשפלה... הורחק מן הארץ או מן העיר. כך, שלוחם שסבל מההשפלה הגדולה ביותר הוא עדיין נעלה בעוד שהברהמין נחות. "

1.28 "אמבטהה, האל סַנַנְקוּמָארַה שר את המזמור הזה:

'הלוחם הטוב ביותר

בין אלה שמעריכים את השבט

הוא זה שיש לו ידע ומוסר

הוא הטוב מבין הישויות ובני האדם. '

הדברים במזמור זה הושרו נכונה ולא בלתי נכונה, נאמרו נכונה ולא בלתי נכונה, הם בעלי תועלת, לא חסרי תועלת. אמבטהה, גם אני אומר זאת:

'הלוחם הטוב ביותר

בין אלה שמעריכים את השבט

הוא זה שיש לו ידע ומוסר

הוא הטוב מבין הישויות ובני האדם. '

על ידע ומוסר (Vijjcaraakath)

2.1 "אך המכובד גוטמה, מהו אותו מוסר, מהו אותו ידע? "

"אמבטהה, לא ניתן לבסס מוניטין על לידה והשתייכות לשבט לשם השגת ידע ומוסר נעלים. כך גם ביחס ליוהרה שבאמירה: 'אתה ראוי לי, אתה אינך ראוי לי'. מפני שבכל פעם שיש נתינה, לקיחה, או נתינה ולקיחה בנישואין, יש את הדיבור הזה ואת היוהרה... אך אלו המשועבדים לדברים מעין אלו רחוקים מהשגת הידע והמוסר, אשר מושגים על ידי זניחת כל הדברים האלו! "

2.2 "אך המכובד גוטמה, מהו אותו מוסר, מהו אותו ידע? "

"אמבטהה, טַטְהָאגַטַה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדֶווֹת, המָארוֹת, והבְּרַהְמוֹת שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין [17].

חניך יוצא קדימה אל חיי חסר - בית ומתרגל מוסריות... (סוטה 2, פסקאות 41-63) כך הוא מפתח את המוסר במלואו. הוא שומר על דלתות החושים... (סוטה 2, פסקאות 64-74). הוא משיג את ארבעת הג'האנות... (סוטה 2, פסקאות 75-82) כך הוא מפתח את התודעה במלואה. הוא משיג תובנות שונות... (סוטה 2, פסקאות 83-96) ומגשים את חידלון התחלואים... (סוטה 2, פסקה 97) כך הוא מפתח את החוכמה במלואה. ומעבר לזה אין עוד התפתחות של ידע או מוסר נעלים יותר או מושלמים יותר.

ארבע הדרכים לכישלון (Catuapyamukha)

2.3 אך, אמבטהה, בדרך אל ההישג הזה שאין דומה לו, של ידע ומוסר ישנן ארבע דרכים להיכשל [18]. מהן?

במקרה הראשון, פרוש או ברהמין שלא הגיע [19] עדיין אל ההישג הנעלה הזה, נוטל את מקלו [20] ויוצא אל מעמקי היער בחושבו: 'אתקיים ממה שיפול מהעצים'. אך באופן זה הוא רק הופך לזה שמשרת את מי שכבר השיג. זוהי הדרך הראשונה להכשל.

שוב, פרוש או ברהמין... משאינו יכול להתקיים ממה שנופל מהעצים, נוטל את הסל, בחושבו: 'אתקיים מגבעולים ושורשים'... זוהי הדרך השניה להכשל.

שוב, פרוש או ברהמין, משאינו יכול להתקיים מגבעולים ושורשים, מכין מקום לאש ומבעיר מדורה בפאתי כפר או עיירה ויושב להשגיח על האש [21]... זוהי הדרך השלישית להכשל.

שוב, פרוש או ברהמין, משאינו יכול להשגיח על האש, בונה בית עם ארבע דלתות ליד צומת, בחושבו: 'כל פרוש או ברהמין שיגיע מאחד מארבעת הכיוונים, אכבד אותו כמיטב כוחותי ויכולתי'. אך בדרך זו הוא רק הופך למשרתו של זה שהשיג את הידע והמוסר הנעלים. זוהי הדרך הרביעית להכשל.

2.4 מה דעתך, אבמטהה? האם אתה והמורה שלך חיים על פי הידע והמוסר הנעלים האלו? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה! מהם המורה שלי ואני בהשוואה לזה? אנו רחוקים מזה! "

"אם כך, אמבטהה, האם אתה והמורה שלך, מאחר ואינכם מסוגלים להשיג זאת... הולכים עם מקלות ההליכה שלכם אל מעבה היער, בכוונה להתקיים ממה שיפול מהעצים? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה. "

"ובכן, אמבטהה, האם אתה והמורה שלך, היות ואינכם יכולים להשיג זאת... להתקיים מגבעולים ושורשים... לשבת ולהשגיח על האש... לבנות בית... ? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה. "

2.5 "אם כך, אמבטהה, לא רק שאתה והמורה שלך אינכם מסוגלים להשיג את הידע והמוסר הנעלים הללו, אלא גם ארבע הדרכים לכישלון הן מעבר להשגתכם. ועדיין, אתה והמורה שלך הברהמין פוקהרסאטי אומרים את המילים האלו: 'פרושים קטנים ומגולחים, בזויים, פיסות שחורות ומגעילות מכף רגלו של בְּרַהְמָא, איזו שיחה יכולה להיות להם עם ברהמינים המלומדים בשלוש הוודות? ' - בעוד שאינך יכול לשאת במטלותיו של זה שנכשל. ראה, אמבטהה, כיצד איכזב אותך המורה שלך.

הקשר עם הקדמונים (Pubbakaisibhvnuyoga)

2.6 אמבטהה, הברהמין פוקהרסאטי חי תודות לחסדו של פסנדי מלך קוסלה. למרות זאת המלך אינו מרשה לו לפגוש אותו פנים אל פנים. כאשר הוא נפגש עם המלך, מפריד ביניהם וילון. מדוע המלך אינו פוגש פנים אל פנים את זה שהוא מעניק לו מקור הכנסה נאות וחסר אשמה? ראה כיצד אכזב אותך המורה שלך!

2.7 מה דעתך אמבטהה? נניח שהמלך פסנדי היה יושב על צווארו של פיל או על גבו של סוס, או שהיה עומד על משטח הכרכרה, ומשוחח עם שריו ונסיכיו בעניין כלשהו. ונניח שהיה זז הצידה ועובד כלשהו או משרתו של עובד זה היה נעמד במקומו. ובעודו עומד שם היה אומר: 'אלו הם דברי פסנדי מלך קוסלה! ' האם היה אומר את דברי המלך, כאילו הוא שווה למלך? "

"בהחלט לא, המכובד גוטמה. "

2.8 "אם כך, אמבטהה, כך הדבר. אלו שהיו, כדבריך, הברהמינים הקדושים הראשונים, היוצרים והדרשנים של המנטרות, שמזמוריהם העתיקים מושרים, מדוקלמים ומשוננים על ידי הברהמינים של ימינו - אַטְהַקַה, ווָאמַקָה, ווָאמַדֵוָוה, ווֵסָאמִיטָה, יַמַטַגִי, אַנְגִירַסָה, בְּהָארַדְוָואגַ'ה, ווָאסֵטְהָא, קַסַפָה וְבְּהַגוּ [22] - אשר המנטרות שלהם הועברו אליך ואל המורה שלך: ועדיין אינך הופך על ידי כך לקדוש או למי שמתרגל בדרכו של הקדוש - דבר כזה הינו בלתי אפשרי.

2.9 מה דעתך, אמבטהה? מה שמעת מפי ברהמינים מכובדים, מבוגרים, מורים של מורים? אותם קדושים ראשונים... אטהקה... בהגו - האם עינגו את עצמם ברחצה, בבשמים, בגזירת שער ראשם וזקנם, בעטירת מחרוזות וזרים, בלבישת בגדים לבנים, בהתענגות בתענוגות חמשת החושים והיו מכורים להם, כפי שאתה והמורה שלך נוהגים כעת? "

"לא, המכובד גוטמה. "

2.10 "או האם אכלו אורז איכותי ומיוחד שהוסרו ממנו הפיסות השחורות, יחד עם מגוון מרקים וקארי, כפי שאתה והמורה שלך נוהגים כעת? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"או האם הם שעשעו את עצמם בנשים לבושות בשמלות ותכשיטים, כפי שאתה והמורה שלך נוהגים כעת? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"או האם הם נסעו להם בכרכרות רתומות לסוסות בעלות זנבות מקושטים, מדורבנות בעזרת מקלות דירבון ארוכים? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"או האם שיכנו עצמם בערים מבוצרות עם גדרות וחומות, מוגנות בידי גברים בעלי חרבות ארוכות...? "

"לא, המכובד גוטמה. "

"אם כך, אמבטהה, לא אתה ולא המורה שלך קדושים או מתרגלים בדרכם של הקדושים. וכעת, בנוגע לספקותיך ומבוכתך ביחס אלי, נבהיר אותם על ידי כך שאתה תשאל אותי, ועל ידי כך שאני אשיב לשאלותיך. "

32 הסימנים של אדם דגול (Dvelakkhadassana)

2.11 "אז ירד הבודהה ממקום מושבו, והחל לצעוד הלוך ושוב, ואמבטהה עשה כמותו. ובעודו צועד לצד הבודהה, חיפש אמבטהה על גופו של הבודהה את שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול. הוא מצא את כולם פרט לשניים. הוא היה בספק ומבוכה ביחס לאותם שני סימנים: הוא לא היה מסוגל להחליט או להיות בטוח בנוגע לאיבר המין המכוסה וללשון הגדולה. "

2.12 הבודהה, שהיה ער לספקותיו, הפעיל את כוחותיו העל - טבעיים כדי שאמבטהה יוכל לראות את איבר המין המכוסה שלו, ואז הוציא את לשונו וליקק את שתי אוזניים ושני נחיריו ואחר כך כיסה עם לשונו את כל מצחו. ואמבטהה חשב: 'הפרוש גוטמה ניחן בכל שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול, בשלמות ללא אף סימן חסר'.

אז אמר אמבטהה לבודהה: "המכובד גוטמה, האם אוכל ללכת כעת? אני עסוק ויש לי מטלות רבות. "

"אמבטהה, עשה כעת את שאתה מוצא לנכון. " ואמבטהה חזר למרכבתו הרתומה לסוסות ויצא לדרכו.

הדיווח לפוקהרסאטי אודות הבודהה (Pokkharastibuddhpasakamana)

2.13 באותה עת הברהמין פוקהרסאטי יצא החוצה לשבת בגנו עם מספר גדול של ברהמינים, והמתין במיוחד לאמבטהה אשר בזמן זה הגיע אל הפארק. הוא רכב על מרכבתו עד למקום בו המרכבה לא יכלה לעבור ומשם המשיך לצעוד ברגל למקום בו נמצא פוקהרסאטי, ברך אותו בכבוד וישב במקום ראוי ופוקהרסאטי אמר:

2.14 "ובכן, בחור יקר, האם פגשת את הפרוש גוטמה? "

"כן אדוני. "

"והאם היה הפרוש גוטמה כפי שמספרים ולא אחרת? והאם הוא בעל אופי כזה ולא אחר? "

"אדוני, הוא אכן כפי שמספרים ובעל אופי כזה ולא אחר. הוא בעל שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול, כולם בשלמות, מבלי שאף אחד יחסר. "

"אבל האם התנהלה שיחה כלשהי בינך לבין הפרוש גוטמה? "

"כן אדוני. "

"ועל מה היתה השיחה הזאת? "

ואמבטהה סיפר לפוקהרסאטי כל מה שנאמר בינו לבודהה.

2.15 אז פוקהרסאטי קרא: "ובכן, אתה ממש מלומד קטן, ממש גאון, ממש מומחה גדול בשלוש הוודות! כל מי שמתנהג בצורה כזאת צפוי במותו, עם התפרקות גופו, להגיע לתהום, לדרך הרעה, להרס, לגיהנום! העתרת עלבונות במכובד גוטמה, וכתוצאה מכך הוא העלה עוד ועוד דברים כנגדנו! אתה ממש מלומד קטן... ! "

הוא היה כה כועס וזועם עד שהפיל את אמבטהה בבעיטה ורצה לצאת מייד לפגוש את הבודהה.

2.16 אך הברהמינים אמרו: "מאוחר מדי אדוני לצאת לפגוש את הפרוש גוטמה היום. עדיף שהמכובד פוקהרסאטי יצא לפגוש אותו מחר. "

מאוחר יותר, לאחר שאכל בביתו מזון משובח קשה ורך, פוקהרסאטי יצא לדרך לאור לפידים מאוּקַּטְּהַה אל הג'ונגל של איצ'האננקלה. הוא נסע במרכבתו עד למקום בו המרכבה לא היתה יכולה לעבור ומשם המשיך לצעוד ברגל למקום בו היה הבודהה. לאחר שהחליף דברי נימוס עם הבודהה, התיישב במקום ראוי ואמר:

2.17 "המכובד גוטמה, האם לא בא לראותך תלמידנו אמבטהה? "

"הוא בא, ברהמין. "

"והאם התנהלה שיחה כלשהי ביניכם? "

"אכן כך. "

"ועל מה היתה השיחה? "

והבודהה סיפר לפוקהרסאטי את כל שנאמר בינו ובין אמבטהה. ופוקהרסאטי אמר לבודהה: "המכובד גוטמה, אמבטהה הוא צעיר טיפש. אנא מהמכובד גוטמה שימחל לו. "

"ברהמין, הלוואי ואמבטהה יהיה מאושר. "

2.18 -2.19 אז חיפש פוקהרסאטי על גופו של הבודהה את שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול והצליח לראות את כולם פרט לשניים: איבר המין המכוסה והלשון הגדולה, אבל הבודהה הניח את דעתו לגבי שני אלה (כמו ב 11-12).

ופוקהרסאטי אמר לבודהה: "אנא מהמכובד גוטמה שיקבל ממני היום ארוחה יחד עם קהילת הנזירים שלו! " והבודהה הסכים בשתיקה.

2.20 בראותו את הסכמת הבודהה, אמר לו פוקהרסאטי: "לכשיגיע הזמן, המכובד גוטמה, הארוחה תהיה מוכנה. " והבודהה, לאחר שהתלבש מוקדם בבוקר ולקח את גלימתו וקערתו [23], הלך עם קהילת הנזירים אל מעונו של פוקהרסאטי וישב במושב מוכן. ופוקהרסאטי הגיש לבודהה במו ידיו מבחר של מזון קשה ורך, והצעירים שרתו את הנזירים. כאשר הסיר הבודהה את ידו מן הקערה, פוקהרסאטי התיישב לצידו על שרפרף נמוך.

2.21 בעת שפוקהרסאטי ישב שם, נשא הבודהה דרשה מדורגת על נדיבות, על מוסריות ועל גן - עדן, בהציגו את הסכנה, הביזוי והשחיתות שבתאוות החושים ואת התועלת שבפרישות. כאשר הבודהה ידע שתודעתו של פוקהרסאטי מוכנה, נכונה, חופשיה ממכשולים, שמחה ושלווה, אז נשא דרשה קצרה על הדהמה: על הסבל, על המקור, על הקץ ועל הדרך. ובדיוק כפי שבד נקי ממנו הוסרו כל הכתמים, סופג את הצבע בצורה מושלמת, כך בברהמין פוקהרסאטי, ביושבו שם, הופיעה עין הדהמה, הטהורה וחסרת הדופי והוא ידע: 'כל דבר שנוצר, נתון לחידלון. ' [24]

פוקהרסאטי הופך לחסיד (Pokkharastiupsakattapaivedan)

2.22 ופוקהרסאטי, לאחר שראה, השיג, חווה וחדר את הדהמה, שהעפיל מעבר לכל ספק, התעלה מעל חוסר הוודאות, ורכש ביטחון מלא בתורתו של המורה מבלי להסתמך על אחרים, אמר: " מצויין, אדוני, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך הנכונה למי שאבד, או להביא מנורה אל מקום חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד הציג את הדהמה בדרכים רבות. אני יחד עם בני, אשתי, שרי ויועצי שמים את מבטחנו בבודהה, בדהמה, ובסנגהה [25]. יקבל נא אותי גוטמה המכובד כחסיד מעתה ועד סוף חיי! ובכל פעם שהמכובד גוטמה יבקר משפחות אחרות של תלמידים בעלי - בית באוקטהה, הלוואי ויבקר גם את משפחתו של פוקהרסאטי. כל נער ונערה שיהיו שם, יכבדו את המכובד גוטמה ויקומו לכבודו, יציעו לו מקום ישיבה ומים לשתייה וישמחו בליבם, והדבר יהיה לרווחתם ולאושרם לזמן רב. "

"יפה אמרת, ברהמין. "

[1] ביטוי החוזר במקומות שונים בכתבים (DN 4.1, 5.1, MN 95.1) רייס דיוויס מתרגם זאת 'חלקה מלכותית... כמתנה מלכותית (rjadya), עם סמכות עליה כאילו הוא היה המלך'. brahmadeyya: 'מתנה נעלה', כזו שאין אפשרות לבטל.

[2] ביטוי לתיאור ברהמין מלומד.

[3] להרחבה בנושא הסימנים האלו (מסורת טרום - בודהיסטית), ראה סוטה 30 בקובץ הסוטות הארוכות.

[4] ראה סוטה 17 בקובץ הסוטות הארוכות.

[5] ראה סוטה 17 בקובץ הסוטות הארוכות.

[6] Loke vivattacchado: ביטוי מסובך. בהתאם לפרשנות, וולש תרגם אותו כ'מעטה', 'מסווה' או 'כיסוי' של הבורות.

[7] החלוקה הזו לארבע קבוצות מציגה את השלב המוקדם של מערכת הקסטות שהייתה נהוגה בהודו. בזמנו של הבודהה ובשטח הולדתו, הקְהַטִּיַיה (Khattiya, 'לוחמים אצילים' או 'שליטים'), שעליהם הוא נמנה, עדיין היוו את הקסטה הראשונה, והברהמינים את השניה, למרות שהברהמינים כבר ביססו את עצמם כקסטה המובילה מערבה משם, ונלחמו על המעמד גם כאן. הבודהה עצמו התייחס לעיתים קרובות לארבע קבוצות אחרות: שליטים, ברהמינים, בעלי - בית, ופרושים.

[8] Skasaa: המילה ska יכול להתפרש גם כעשב, אך כאן משמעותה 'טיק', סוג של עץ חזק המשמש לבנייה.

[9] שדון: pisca, שחור: Kaha.

[10] איום טרום בודהיסטי מעניין שאף פעם לא מתממש.

[11] yakkha: שד מפנתיאון האמונות ההודי הטרום בודהיסטי. השד הזה מזוהה על ידי הפרשנות עם אינדרה, והוא מוכן (כמו ב - MN 35.14) לבצע את האיום מילולית. כך שאחד מהאלים הקדומים נראה תומך באמונה הבודהיסטית 'החדשה'. בטקסטים מאוחרים של מהאיאנה נמצא בודהיסטווה בשם זהה.

[12] Isi: יתכן שאפשר לזהות אותו עם קרישנה (סנסקריט ka לעומת פאלי kaha).

[13] Dakkhia janapada.

[14] על פי הפרשנות זה היה נקרא 'כישוף אמבטהה'.

[15] על פי הפרשנות במציאות הכישוף יכל רק לעצור את הפליטה של החץ.

[16] Brahmadaa: 'עונש קיצוני' (מופיע במובן אחר גם ב - DN 16.6.4)

[17] כאן כמו במקומות שונים בסוטות בקובץ הכתבים הזה, גם בכתבי המקור לעיתים מקצרים ואומרים 'כפי שבסוטת פירות הפרישות'. אך לא ברור תמיד כמה מהסוטה השניה היה אמור להיכלל כאן.

[18] Apya-mukhni: מילולית 'אפשרויות הפסד'. רייס דיוויס מתרגם זאת כ'דליפות'. במובן אחר נמצא גם בסוטה 31 (DN 31.3).

[19] Anabhisambhamno: כמעט מילולית: 'לא מספיק גבוה לזה'.

[20] מוט לנשיאת חפציו.

[21] האש הקדושה, או יתכן שהכוונה בכלל לאַגִּי (Aggi, Agni) אל - האש.

[22] שמות החכמים אשר על פי האמונה בהודו חיברו את הוודות. לפרטים נוספים ראה גם סוטה 27 בקובץ הארוכות (DN 27.22).

[23] נוסחת מילים שחוזרת על עצמה. רייס דיוויס מסביר אותה (DN. 16.5.19) 'הנוודים... בחיי היומיום היו רק עם גלימה אחת מהמותניים ועד כפות הרגליים. כאשר הלכו לכפר... הם לבשו גלימה נוספת... ונשאו את השלישית עימם. בנקודה נוחה בקרבת הכפר הם לבשו גם אותה, ונכנסו לבושים ב'תלבושת הולמת מלאה'.

[24] הפסקה הזו חוזרת בסוטות 5 ו - 14 (DN 5.29, DN.14.11) ובמקומות אחרים. להסבר על 'עין הדהמה' ראה סוטה 2 פסקה 102 ו - 140. הביטוי בפאלי הוא: Ya kici samudaya-dhamma ta nirodha-dhamma.

[25] פוקהרסאטי לא נועץ באישתו ומשפחתו. כאשר אוּרוּבֵלַה - קַסַפַּה (Uruvela-Kassapa) ביקש להצטרף לסנגהה, הבודהה הורה לו ראשית להיוועץ ב - 500 החסידים שלו. אם זאת, יש הבדל גדול בין להפוך לחסיד בעל - בית לבין הצטרפות לסנגהה כנזיר.
אכילה כף הרגל נדיבות כישוף קבוצה מה זה סבל שמח אשמה להפריד ביניהם החושים איך להחליט בודהיזם יוהרה ענווה
יצירת מוטיבציה, יצירת רצון, רצון לרצות, ליצור רצון, לחזק רצון, ליצור מוטיבציה, לחזק מוטיבציה, השגת מטרות, לא להיכנע, התמדה, נחישות, כוח הרצון, לא להתייאש, להמשיך לרצות, תקווה, אמונה עצמית
יצירת מוטיבציה, יצירת רצון, רצון לרצות, ליצור רצון, לחזק רצון, ליצור מוטיבציה, לחזק מוטיבציה, השגת מטרות, לא להיכנע, התמדה, נחישות, כוח הרצון, לא להתייאש, להמשיך לרצות, תקווה, אמונה עצמית
...יצירת רצון, רצון לרצות, ליצור רצון, לחזק רצון, ליצור מוטיבציה, לחזק מוטיבציה, השגת מטרות, לא להיכנע, התמדה, נחישות, כוח הרצון, לא להתייאש, להמשיך לרצות, תקווה, אמונה עצמית איך אפשר ליצור מוטיבציה גם כשאין רצון בכלל? הרבה פעמים אדם רוצה להשיג מטרה מסוימת, אך מבין שכדי להגיע אליה הוא חייב להתאמץ ולעבוד קשה. כדי לעמוד באתגרים ובמאמצים, האדם זקוק למוטיבציה חזקה ולרצון גדול. אבל מה קורה כאשר האדם מרגיש שאין לו מספיק רצון או מוטיבציה? במקום פשוט לוותר על המטרה, קיימת דרך אחרת. אליעד כהן מציג רעיון של...
קורונה והגרוע מכל, איך להתכונן לגרוע מכל? האם אפשרי להתכונן לגרוע מכל? איך לעשות ביטוח רגשי? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא לפחד מהקורונה? איך לא לפחד מהגרוע מכל? איך לא לפחד משום דבר? איך להתמודד עם פחדים? להיות מאושר תמיד
קורונה והגרוע מכל, איך להתכונן לגרוע מכל? האם אפשרי להתכונן לגרוע מכל? איך לעשות ביטוח רגשי? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא לפחד מהקורונה? איך לא לפחד מהגרוע מכל? איך לא לפחד משום דבר? איך להתמודד עם פחדים? להיות מאושר תמיד
...מכל, איך להתכונן לגרוע מכל? האם אפשרי להתכונן לגרוע מכל? איך לעשות ביטוח רגשי? איך להרגיש טוב תמיד? איך לא לפחד מהקורונה? איך לא לפחד מהגרוע מכל? איך לא לפחד משום דבר? איך להתמודד עם פחדים? להיות מאושר תמיד איך אפשר להתכונן לגרוע מכל? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מדבר על נושא הפחדים וההכנה לגרוע מכל, תוך שהוא מציע דרכים להתמודד עם הפחדים הללו ולהרגיש טוב בכל מצב, גם אם הדברים אינם מתנהלים כפי שרצינו. הוא פותח בכך שאנשים אינם תמיד יכולים לחזות את העתיד, ובחיים קורים לא אחת דברים לא צפויים, כגון משברים...
סקס וקיום יחסי מין, מה ההיגיון בסקס? מה ההיגיון בקיום יחסי מין? איך לשלוט בחשק המיני? התמכרות לסקס, איך להיגמל מסקס? איך לשלוט בחשק לסקס? למה אני מכור לסקס? איך נוצר חשק מיני? איך נוצר הרצון לסקס? דחף לסקס, מיניות וסקס
סקס וקיום יחסי מין, מה ההיגיון בסקס? מה ההיגיון בקיום יחסי מין? איך לשלוט בחשק המיני? התמכרות לסקס, איך להיגמל מסקס? איך לשלוט בחשק לסקס? למה אני מכור לסקס? איך נוצר חשק מיני? איך נוצר הרצון לסקס? דחף לסקס, מיניות וסקס
...וקיום יחסי מין, מה ההיגיון בסקס? מה ההיגיון בקיום יחסי מין? איך לשלוט בחשק המיני? התמכרות לסקס, איך להיגמל מסקס? איך לשלוט בחשק לסקס? למה אני מכור לסקס? איך נוצר חשק מיני? איך נוצר הרצון לסקס? דחף לסקס, מיניות וסקס מהו ההיגיון בהנאה מיחסי מין והאם יש מקום לשלוט בחשק המיני? כיצד להחליש את החשק המיני ולשלוט בו כשהאדם מבקש להחליש את החשק המיני שלו, זה לא מתוך התנגדות לכוחו של הדחף, אלא מתוך רצון לשלוט בו. הבעיה מתחילה כאשר החשק המיני שולט באדם, ולא הוא בו. התשובה היא להפעיל את השכל כדי להבין ולהפחית...
מהו התת מודע? מה באמת אתה חושב על עצמך? האם אני באמת אוהב את עצמי? מה התת מודע מרגיש? סוגים של תת מודע מודע, איך להתחבר לתת מודע? הרגשות שיש בתת מודע, מה התת מודע חושב? מה התת מודע רוצה?
מהו התת מודע? מה באמת אתה חושב על עצמך? האם אני באמת אוהב את עצמי? מה התת מודע מרגיש? סוגים של תת מודע מודע, איך להתחבר לתת מודע? הרגשות שיש בתת מודע, מה התת מודע חושב? מה התת מודע רוצה?
...באמת אתה חושב על עצמך? האם אני באמת אוהב את עצמי? מה התת מודע מרגיש? סוגים של תת מודע מודע, איך להתחבר לתת מודע? הרגשות שיש בתת מודע, מה התת מודע חושב? מה התת מודע רוצה? מהו התת מודע וכיצד הוא משפיע על מה שאתה חושב על עצמך? אליעד כהן מסביר כי התת מודע הוא החלק הפנימי והעמוק בנפש האדם, בו נמצאות האמונות הכי בסיסיות שלו על עצמו, שרובן מוסתרות מן המודעות הרגילה. הוא מתאר כי רוב האנשים מודעים רק לחלק קטן מאוד ממה שהם באמת חושבים ומרגישים כלפי עצמם, בעוד שהחלק העיקרי נמצא עמוק בתוך התת מודע. לדוגמה,...
בגידות בזוגיות, איך לא לפחד שיבגדו בי? איך לא לפחד מבגידה בזוגיות? למה בוגדים בזוגיות? למה הוא בוגד? למה היא בוגדת? איך להתמודד עם בגידה? טיפול בבגידה, למה אני לא רוצה שיבגדו בי? לגרום לה לא לבגוד, לגרום לו לא לבגוד
בגידות בזוגיות, איך לא לפחד שיבגדו בי? איך לא לפחד מבגידה בזוגיות? למה בוגדים בזוגיות? למה הוא בוגד? למה היא בוגדת? איך להתמודד עם בגידה? טיפול בבגידה, למה אני לא רוצה שיבגדו בי? לגרום לה לא לבגוד, לגרום לו לא לבגוד
...בי? איך לא לפחד מבגידה בזוגיות? למה בוגדים בזוגיות? למה הוא בוגד? למה היא בוגדת? איך להתמודד עם בגידה? טיפול בבגידה, למה אני לא רוצה שיבגדו בי? לגרום לה לא לבגוד, לגרום לו לא לבגוד למה אנשים מפחדים מבגידה בזוגיות? אליעד כהן מסביר שהפחד מבגידה בזוגיות נובע משילוב של שני דברים: אדם מפחד ממשהו כאשר הוא חושב שיש אפשרות שיקרה משהו שהוא לא רוצה שיקרה. כדי לפחד שבני הזוג יבגדו בך, צריך להתקיים תנאי כפול: גם לחשוב שייתכן שיבגדו בך וגם לא לרצות שזה יקרה. כלומר, הפחד מבגידה מתקיים רק כאשר האדם מאמין שיש סיכוי...
האם אתה משוגע? המציאות לא הגיונית, חכם בבית משוגעים, איך לחשוב בהיגיון? ההיגיון של המציאות, השכל של המציאות, להשתגע כמו המציאות, מי כאן משוגע? איך להיות חכם? מהי חוכמה?
האם אתה משוגע? המציאות לא הגיונית, חכם בבית משוגעים, איך לחשוב בהיגיון? ההיגיון של המציאות, השכל של המציאות, להשתגע כמו המציאות, מי כאן משוגע? איך להיות חכם? מהי חוכמה?
...בבית משוגעים, איך לחשוב בהיגיון? ההיגיון של המציאות, השכל של המציאות, להשתגע כמו המציאות, מי כאן משוגע? איך להיות חכם? מהי חוכמה? מהו ההיגיון של המציאות וכיצד הוא קשור לשיגעון? הרצאה זו עוסקת בשאלה האם המציאות היא בהיגיון או שהיא עצמה משוגעת, וכיצד אפשר להבין אותה מבעד למושג השיגעון. אליעד כהן מתחיל את ההרצאה בשאלה עקרונית: האם יש היגיון בכך שאדם שמגיע לבית משוגעים יתחיל לחשוב ולהתנהג כמו שאר הדיירים במקום? האם יש היגיון בהפיכת אדם למשוגע? ההתחלה עוסקת בנכונות של אדם נורמלי לשנות את אופן מחשבתו...
הכל כרצונך תמיד, לרצות את הכל בשלמות, סבל נצחי, אחדות לא נצחית, מה שנכון לך, להדחיק רצונות, הכל נגד רצונך תמיד
הכל כרצונך תמיד, לרצות את הכל בשלמות, סבל נצחי, אחדות לא נצחית, מה שנכון לך, להדחיק רצונות, הכל נגד רצונך תמיד
...כרצונך תמיד, לרצות את הכל בשלמות, סבל נצחי, אחדות לא נצחית, מה שנכון לך, להדחיק רצונות, הכל נגד רצונך תמיד איך ההבנה שהכל כרצונך תמיד פותרת את כל הבעיות? אליעד מסביר את הרעיון שהכל כרצונך תמיד דרך דוגמה פשוטה: כאשר מסתכלים על שולחן, מבינים שהשולחן הוא גם קיים וגם לא קיים. כשחוקרים את קיומו של השולחן עד הסוף, מגיעים להבנה שהוא בעצם כלום. המשמעות היא שכאשר את מבינה שהכל כלום, מצד אחד אין יותר שאלות, ומצד שני, כשאת יודעת משהו, יש לך שאלות ותשובות, אך אף פעם לא תשובות מוחלטות. במצב שבו אינך רוצה דבר...
הרצון שלי נגד רצוני, האם אפשר להפסיק לרצות? לא רוצה להיות קיים, מרגיש שהרצון שלי נכפה עלי, הקיום שלי נכפה עלי, רוצה להפסיק לרצות, רוצה להפסיק להיות קיים, רוצה להפסיק להרגיש רגשות, רוצה להפסיק לחשוב מחשבות, לשלוט ברגש
הרצון שלי נגד רצוני, האם אפשר להפסיק לרצות? לא רוצה להיות קיים, מרגיש שהרצון שלי נכפה עלי, הקיום שלי נכפה עלי, רוצה להפסיק לרצות, רוצה להפסיק להיות קיים, רוצה להפסיק להרגיש רגשות, רוצה להפסיק לחשוב מחשבות, לשלוט ברגש
...לרצות? לא רוצה להיות קיים, מרגיש שהרצון שלי נכפה עלי, הקיום שלי נכפה עלי, רוצה להפסיק לרצות, רוצה להפסיק להיות קיים, רוצה להפסיק להרגיש רגשות, רוצה להפסיק לחשוב מחשבות, לשלוט ברגש האם אפשר להפסיק לרצות? במהלך ההרצאה, אליעד כהן דיבר על הקיום האנושי, הרצון והרגש, והאם אפשר להפסיק לרצות, להפסיק להרגיש, ולהפסיק להיות מודע לעצמך. הוא הציב שאלה מהותית - האם הרצון שלנו הוא באמת שלנו, או שהוא נכפה עלינו? האם אנחנו יכולים לשלוט ברצונות שלנו או שהן נובעות באופן טבעי ומעורר מחשבות? אליעד הסביר את תחושת הקיום...
מוטיבציה להצלחה, מוטיבציה להתמודדות עם קשיים, מוטיבציה להתמדה, מוטיבציה למאמץ, מוטיבציה לא להישבר, מוטיבציה לא להיכנע, מוטיבציה להתמיד, מוטיבציה בחיים, השגת מטרות
מוטיבציה להצלחה, מוטיבציה להתמודדות עם קשיים, מוטיבציה להתמדה, מוטיבציה למאמץ, מוטיבציה לא להישבר, מוטיבציה לא להיכנע, מוטיבציה להתמיד, מוטיבציה בחיים, השגת מטרות
...מוטיבציה להתמודדות עם קשיים, מוטיבציה להתמדה, מוטיבציה למאמץ, מוטיבציה לא להישבר, מוטיבציה לא להיכנע, מוטיבציה להתמיד, מוטיבציה בחיים, השגת מטרות איך לפתח מוטיבציה להתמודדות עם קשיים ולהצלחה בחיים? אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני כל אדם הוא איך לפתח מוטיבציה להצלחה, להתמודד עם קשיים, ולהשיג מטרות. אליעד כהן מסביר שהסיבה שבגללה אנשים לא מצליחים להשיג את מה שהם רוצים היא בעיקר משום שהם לא רוצים את הדבר מספיק, או שהם בטוחים מראש שאין אפשרות להשיגו. כלומר, אם אדם מרגיש שהוא לא מצליח להגיע למטרה שלו...
אושר, איך ללמוד מהצלחה? איך ללמוד מכישלון? איך להצליח בחיים? איך להצליח בקלות? איך להשתפר? איך לנתח תהליכים? איך להשיג מטרות? איך להבין חוקיות? מוטיבציה להתמדה
אושר, איך ללמוד מהצלחה? איך ללמוד מכישלון? איך להצליח בחיים? איך להצליח בקלות? איך להשתפר? איך לנתח תהליכים? איך להשיג מטרות? איך להבין חוקיות? מוטיבציה להתמדה
...ללמוד מכישלון? איך להצליח בחיים? איך להצליח בקלות? איך להשתפר? איך לנתח תהליכים? איך להשיג מטרות? איך להבין חוקיות? מוטיבציה להתמדה מהו אושר ואיך באמת אפשר להשיג אותו? אליעד כהן מסביר שהמפתח להשגת אושר הוא קודם כל להבין מדוע בכלל רוצים להשיג אותו. לדבריו, הרבה אנשים שואלים איך להשיג אושר בלי להגדיר מה זה בדיוק אושר עבורם. לפי אליעד, חשוב קודם כל להגדיר מהי תחושת האושר בשבילך. אם מדובר בתחושת כיף, סיפוק או התלהבות, יש להבחין בזה ולשאול את עצמך מה בדיוק גורם לך להרגיש ככה. לדוגמה, אם אתה אומר שאושר...
חוט כסף רוחני לאדם וחבל הטבור
...שנמצאים ברחם אימם. שניהם מכירים רק את העולם בו הם נמצאים וחושבים שזה העולם היחיד שקיים. שניהם חיים שם מחזור של חיים שלמים כפי שהם מבינים עד שאחד מהם נולד. מה חושב האח התאום לאחר שאחיו יוצר מהרחם? הוא חושב שהאחיו עזב אותו והלך לעולם אחר. הוא חושב שאחיו בעצם מת. הוא נפרד מהעולם שבו הם חיו עד עתה והאח התאום נותר לבדו מבכה על מר גורלו. כמובן שהוא אינו יודע שבחוץ, בעולם האחר, שהוא בעצם העולם שאמיתי - מחכים לו בני משפחה ומקבלים אותו בזרועות פתוחות ובאהבה רבה. כך אנו מגיבים למוות - אנו חושבים שמוו
דאגות חרדות ופחדים
...שונות לפחדים, חרדות ודאגות, הגדרות שמנסות לעשות סדר מצד אחד, מהצד שני הן יוצרות בלבול לאלו שאינם מתמצאים ממש במושגים. הפעם נדבר על המכנה המשותף בין חרדות, דאגות ופחדים. נתרכז בסיבות והמניעים להיווצרותם ונעלה מעט את רמת המודעות ותשומת הלב שלנו לעניין. ד. ח. פ יכולים להופיע במגוון צורות ומצבים, לדוגמה: פחד מפיטורים, חרדה מזה שיאשימו אותי במשהו שעשיתי, חרדה שיאשימו אותי במשהו שלא עשיתי, חרדת מבחנים, חרדת קהל ועוד המון צורות שונות. למרות כל ההגדרות השונות והמרובות, אפשר לומר שמדובר באותה הגברת בשינוי...
איך מפתחים יצירתיות ובשביל מה זה טוב?
...מה זה טוב? מהי יצירתיות? האם היא רק מגוון התהליכים המנטליים, המובילים את האדם לפתרונות, רעיונות, המשגה, צורות אמנותיות, תאוריות או תוצרים, שהינם מיוחדים או מקוריים, או שיש בה משהו נוסף, יצירתי, חריג, חדשני יותר? האם יצירתיות מסתכמת בגמישות מחשבתית, המובילה לרעיונות חדשים או לדרך חדשה ולהתמודדות עם סיטואציות קיימות, או שיש בה נגיעה גבוהה יותר, משהו מיסתורי, דבר נוסף, עלום מהעין? האם יצירתיות מושפעת רק ממגוון משתנים כמו - אינטליגנציה, תרבות, מסורת, אופי ומוסכמות חברתיות, או שהיא נבדלת יותר מכל אלה...
תשובות לשאלות - איך למצוא תשובות לשאלות?
...לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על תשובות לשאלות - איך למצוא תשובות לשאלות?. תשובות לשאלות - איך למצוא תשובות לשאלות? הפעם אני רוצה להשיב לשאלה, מהו הקו המנחה שצריך להיות כדי להשיב תשובות לשאלות. ולכל דבר בעולם יש שיטה, ונשאלתי מה ה השיטה למציאת תשובות לשאלות והרבה פעמים, עדיף בכלל לא לדעת את התשובות לכל השאלות, לא על הכל צריך לקבל תשובה ולדעת. ואני אומר שאחרי שתבין את התשובות לכל השאלות, שהכל טוב והכל אחד, אז האדם יכול להגיד עזוב, עכשיו אני לא רוצה לדעת תשובה לכל שאלה ככה החיים...
התמכרות למזון - מבוא
...- מבוא התמכרות למזון (באנגלית: food addiction) היא מצב פיסי ונפשי שבו חשים תשוקה לאכילת מאכלים מסוימים בעלי פוטנציאל ממכר, אשר גורמים לנו הנאה ותחושת סיפוק רגעית. התמכרות למזון הפכה בעידן השפע לבעיה נפוצה ומוכרת בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. בעידן המודרני התמכרות למזון ברוב המקרים נובעת מאכילת מזונות המכילים חומרים מעוררים - סוכר מזוקק ופחמימות. דוגמאות בולטות לכך הם מאכלים כמו שוקולד, אשר גורם להפרשת הורמונים שמספקים תחושת הנאה, או קפאין, שגורם לתחושת עוררות ומרץ בגוף. בניגוד להתנהגויות רבות הנחשבות...
הכל מתחיל מהגישה של האדם לדברים
...מתחיל פרויקט בדבר חדש ורוצה להצליח בו, לפעמים האדם נרתע וקיים בו מחסום פסיכולוגי באמת להבין את הנושא שהוא רוצה להבין. האדם מפתח לנושא אנטי ולא מבין למה הוא לא מצליח לעבור את המחסומים הפסיכולוגים כי בתוך תוכו הוא רוצה להינות מהדברים ויש לו מטרה טובה. והאדם הזה כל פעם שהוא לא מבין משהו בנושא הוא נרתע ולא ממשיך בו, ואז הוא במקום להתקרב לדברים הוא מתרחק מהם. במקום להתקרב למטרה הוא מתרחק ממנה. וכאשר האדם מיואש מהדברים ולפני שהוא עושה אחורה פנה וקדימה צעד, יש דבר שחשוב מאוד שהוא יבין. הכל תלוי בגישה ש...
ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?
...+ גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?. הפעם אדבר על ההימור של פסקל, שזה בעצם ההימור של גן עדן וגיהינום, ואסביר את העניין. אחד הטיעונים שניתנים מחכמים, שזה אחד הטיעונים הטיפשיים ביותר: הטיעון, אם יש אלוהים שזה יכול להיות 50 אחוז 50 אחוז, אז יכול להיות שתידפק בגיהינום אם התורה נכונה, ואם אין אלוהים אז הרווחת חיי עולם בעולם הזה. ונניח שאתה לא יודע, אז מה עדיף לך, עדיף לך להמר...
אגנוסטיות - מבוא
...היא השקפה פילוסופית שלפיה אין להניח או להסיק דבר לגבי דברים או גורמים שקיומם עדיין לא הוכח, כאשר הכוונה היא, שאין להניח שהם בכלל אינם קיימים או להצמד לאמונה שהם אכן קיימים. בהקשר של האמונה באלוהים, על פי ההשקפה האגנוסטית, אין שלילה מוחלטת של קיומו האפשרי של האלוהים, אך היא גורסת שאין באפשרות האדם והמדע להוכיח אם דבר כמו אלוהים, או כל דבר רוחני אחר שהוא מעבר לטבע ולתפיסה החושית - קיים או לא. השקפה זו מתייחסת בעיקר לאלוהות, אך גם לכל דבר הנמצא מחוץ להשגת החושים ולהיסק השכלי, ועל פיה, לבעיה לגבי הוכחת...
נישואין - שלוש המילים החשובות ביותר - והן לא "אני אוהב/ת אותך"!
...ביותר - והן לא אני אוהב/ת אותך! שלוש המילים החשובות ביותר והן לא אני אוהב/ת אותך! מאת הרב יעקב סלומון אין לי הרבה סבלנות לנאומים. אם תסתכלו סביבכם, כאשר אתם בהרצאה, על קהל המאזינים (כמו שאני עושה לעתים קרובות), תראו עד כמה שרוב האנשים חסרי מנוחה ומרגישים שלא בנוח - בתנאי שהם עדיין ערים. התעסקות בשיער, ליקוט פירורי אבק, והסתרת פיהוקים הן פעולות שכיחות. אבל אין ספק שהתופעה הכי נוחה ומרתקת שאי פעם התגלתה, היא ציפורני הידיים. הפלא האנטומי הפשוט הזה יכול לספק שעות של אפשרויות בילוי שונות ואין סופיות...
המוסר היהודי בהלכה
...זה באנו לבאר את תפיסת המוסר של הדת היהודית. ראשית נקדים ונאמר שענייני המוסר של כל חברה בכלל וכל אדם בפרט הם, ככל הנראה, טבועים בנו כיצורי אנוש ואין נימוק ראציונלי לקיומם. רוב רובם של האנשים בעולם מסכימים ותומכים בעשיית צדק וחסד כמו שכתב הכוזרי מאמר ב אות מז ואות מח: מה ה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד, וזולת זה הרבה. אלה והדומה להם הם החקים השכליים, והם הקדמות והצעות לתורה האלהית, קודמות לה בטבע ובזמן, אי אפשר בלעדיהם בהנהגת איזו קהלה שתהיה מבני אדם, עד שקהל הלסטים אי אפשר שלא יקבלו הצדק ביניהם...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על איבר מין
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איבר מין, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איבר מין, איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך לקבל החלטות? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש בחירה חופשית? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
למה גם אתה מפחד מאלוהים? מניות בחברה לעובדים לא מצליחה להיות קשה להשגה אמיתי עד הסוף לשפר את הזיכרון איך להעלים את עצמי? המנגנון של הפחד ספק יוצר פחד ביטחון עצמי יציב ביטחון עצמי בראיון עבודה אך ורק אהבה לאהוב את הכל בשלמות איך אדם מאושר חושב? מצב של שמחה התמודדות עם חוסר משיכה מינית בזוגיות איך אפשר לשכוח אקסית? להחליט לעשות דיאטה החלטה עושה טוב או רע התמודדות עם מוות ואובדן להתמודד עם חששות להאמין בעצמי אחרי כישלון להגדיר מטרות בחיים לגרום ללקוח לחזור חוסר ההשפעה של ברק אובמה חינוך נכון לחנך ילד לקבל עזרה רוחנית ביקורת על מורה רוחני חיסרון הוא שיגעון האם יש לי הפרעת אישיות? אוהב את האקסית בשביל האקס התחלת השריר כל כמה ימים להתאמן פחד מעונש של אלוהים להתאחד עם הבורא לשמור על הארה שנעלמת האם הגעת להארה רוחנית? איך להפוך להיות אלוהים? טוב להיות אלוהים איך לקבל כסף? איך להפוך כסף לעוד כסף? מטרת החיים בגן עדן מטרת החיים של אלוהים תמריץ שלילי פירוש חיובי אדם או רובוט אולי אין רצון חופשי? סודות היקום בריאתנות או אבולוציה עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לבני נוער, מטפל אישי, מטפל רב תחומי בנושא איבר מין - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 22_11_2025 השעה 12:58:16 - wesi4