ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אחרי המעשים נמשכים הלבבות ✔פסיכולוגיה - מבוא ✔פסיכולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש, התפיסה וההתנהגות, ומטרתו לחקור... - ידע להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פסיכולוגיה - מבוא
פסיכולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש, התפיסה וההתנהגות, ומטרתו לחקור את, ולטפל (בטכניקות פסיכולוגיות שונות) בהתנהגויות האדם ובעלי החיים. מקור השם ביוונית: "פסיכה" - נפש, ו"לוגוס" - תורה. העוסק בפסיכולוגיה, הוא בדרך כלל פסיכולוג.

תחומי הפסיכולוגיה

הנחת היסוד של מדע הפסיכולוגיה היא שישנה חוקיות בהתנהגות האדם, וכי עליה לתעד ולמדוד חוקיות זו. הפסיכולוגיה גורסת שהתנהגות אינה מתרחשת באופן מקרי, אלא תוצאה של מערכת חוקים, הבנת חוקים אלו מאפשרת לנו לגזור גם ניבוי מסוים לגבי העתיד. כל תחום בפסיכולוגיה עוסק בהיבטים אחרים של ההתנהגות, ומנסה להבין אותה מתוך מיקוד אחר. הפסיכולוגיה מחולקת לענפי מחקר, תחומי עיסוק ואסכולות (רשימה חלקית):

ענפי מחקר

להלן יוצגו מעט מענפי המחקר הכלליים של הפסיכולוגיה:

פסיכולוגיה התפתחותית - מתמקדת במחקר השינויים ההתנהגותיים והנפשיים מילדות לבגרות. פסיכולוג התפתחותי מטפל בבעיות התנהגותיות, חברתיות ונפשיות אצל ילדים ובמקביל מלווה את הורי הילד במהלך הטיפול.

פסיכולוגיה חברתית - עוסקת ביחסי הגומלין שבין הפרט וסביבתו, תוך התמקדות בפרט, (לעומת הסוציולוגיה אשר מתמקדת בסביבה החברתית).

פסיכולוגיה של האישיות - תחום החוקר את אישיות האדם, דרכי התנהגותו, ההבדלים הבין - אישיים והשפעת הסביבה על תכונותיו.

פסיכולוגיה קוגניטיבית - עוסקת בחקר תהליכים מנטליים בסיסיים, ביניהם תודעה, תפיסה, חשיבה, קשב, זיכרון אנושי, למידה וקבלת החלטות.

פסיכולוגיה רפואית - עוסקת ברמה התאורטית, הקלינית והמחקרית בסוגיית יחסי הגומלין בין גוף לנפש, ובאופן ספציפי יותר בקשרים שבין המשתנים הפיזיולוגיים לבין המשתנים הפסיכולוגיים והחברתיים, היכולים להשפיע על התפרצות תופעות ומחלות גופניות, דרכי ההתמודדות איתן ומניעתן.

נוירופסיכולוגיה - עוסקת בקשר בין תהליכים מנטליים שונים למבנה המוח ולהשפעות הכימיות על תפקודו, דבר הנעשה בעיקר על ידי בחינה מדעית של פגיעות ראש מסוגים שונים.

פסיכופיזיקה - עוסק ביחס ובקשר שבין הגירויים הפיזיים האובייקטיביים להם נחשף האדם, ובין התחושות הפסיכולוגיות הסובייקטיביות המתעוררות אצלו כתוצאה מהחשיפה לגירויים אלו.

תחומי עיסוק

פסיכולוגיה קלינית - עוסקת בניתוח ופתרון בעיות נפשיות והפרעות התנהגות.

פסיכולוגיה חינוכית - עוסקת בחקר תהליכים חינוכיים מנקודת מבט של הפרט המתחנך או של הפרט במסגרת החינוכית. תחום זה מתמקד גם במערכת יחסי הגומלין בין הפרט ובית הספר.

פסיכולוגיה ארגונית ותעשייתית - עוסקת בדינמיקות ארגוניות הנובעות מהאינטרקציה בין החברים בארגון. חופפת במידה רבה עם פסיכולוגיה חברתית, אך מתמקדת ביישום. בין היתר עוסקת במוטיבציה, מנהיגות, עריכת בחינות מיון וקבלה לעבודה, ייעוץ למפעלים ויעול שיטת העבודה.

פסיכולוגיה שיקומית - מתמחה בטיפול באנשים שנפגעו ממחלות או תאונות, עיבוד אבל וטראומות אחרות.

*פסיכולוגיה מחקרית - עוסקת בתהליכים הקושרים תהליכים נפשיים לתהליכים ביולוגיים (מדעי המוח), תהליכים חברתיים (פסיכולוגיה חברתית) ואחרים.

אסכולות

פסיכואנליזה - אסכולה תאורטית וטיפולית חשובה מיסודו של זיגמונד פרויד, שתחום העניין שלה הוא "תורת האישיות", כלומר - מבנה האישיות הכולל של האדם וההתפתחות התקינה והפתולוגית של מבנה זה.

פסיכולוגיה אינדיבידואלית - אסכולה מיסודו של אלפרד אדלר, המתייחסת לאינדיבידואל בצורה הוליסטית (אחדותית) ללא חלוקתו לרכיבים שונים של האישיות כפי שנעשה באסכולות אחרות.

פסיכולוגיה אנליטית - אסכולה מיסודו של קרל יונג המרחיבה את הפסיכואנליזה, והעושה שימוש נרחב במושגים מיתוסים וארכיטיפים ותת מודע קולקטיבי.

פסיכולוגיה התנהגותית (ביהביוריזם) - אסכולה העוסקת בתחומים שונים של התנהגות האדם מתוך הסתמכות על מדע ניתוח התנהגות. עוסקת גם בתחומים של ההתנהגויות על בסיס התניה רספונדנטית (רפלקסים, רגשות ותחושות) ובעיקר בהתנהגות אופרנטית - כל מגוון ההתנהגות המתפעלת של האדם, בכל הגילאים.

פסיכולוגיה הומניסטית - אסכולה העוסקת במימד האנושי של הפסיכולוגיה וההקשר שלו להתפתחות התאוריה הפסיכולוגית, אשר התפתחה כתגובה לביהביוריזם מצד אחד, ולפסיכואנליזה, מצד שני.

היסטוריה

שורשי הפסיכולוגיה בפילוסופיה העתיקה

הפילוסוף אפלטון דגל בטיפול נפשי, של "חולי הנפש" שיש להם קונפליקט בין חלקי הנפש השונים, באמצעות שיח פילוסופי המכונה דיאלוג אפלטוני. - פסיכולוגיה

הפילוסוף היווני אריסטו היה הראשון שהקדיש ספר לחקר נפש האדם. - פסיכולוגיה

רנה דקארט הניח יסודות חשובים לפסיכולוגיה המודרנית - פסיכולוגיה

רבים רואים את תחילתה של הפסיכולוגיה כבר בתקופת יוון העתיקה בהגותם של סוקרטס, אפלטון, אריסטו והיפוקרטס בשאלות כמו מהות נפשו של האדם, מודעותו ודרכי התנהגותו. היפוקרטס מתחיל את ספרו בכך שיש לאדם שלוש נפשות: טבעית, חיונית ושכלית. גם אצל אפלטון (427/8-347 לפנה"ס) הנפש כישות תופסת מקום מרכזי, ומופיעה חלוקה של הנפש לשלשת המרכיבים: הרציונלי, הרגשי והיצרי. מחלת נפש נתפסת אצלו כקונפליקט וכקרע בין חלקי הנפש השונים, הנובעים עקב בורותו של האדם, ובהתאם לכך היא צריכה להיות מטופלת באמצעות הפילוסופיה וידיעת האמיתות של ההוויה בדיאלוג אפלטוני.

תלמידו הידוע ביותר, אריסטו (384-322 לפנה"ס), כתב למעשה את ספר הפסיכולוגיה הראשון ("על הנפש"). בספרו הוא סיווג את כל ההוויה לחומר וצורה, וראה בנפש האדם את "צורתו" של האדם. אריסטו דירג את כוחות החיות של היצורים בצורה של פירמידה, כאשר הנפש האנושית עומדת מעל לנפש החייתית (של בעלי החיים), שעומדת מעל לנפש הצמחית (של הצמחים). בנוסף לחמשת החושים קיים לדעתו של אריסטו חוש שישי, "החוש המשותף", שהוא החוש המעבד את כלל הגירויים הנמסרים מחמשת החושים למידע משמעותי. אריסטו ראה בדרך האמצע שבה האדם מאמץ תכונות נפש "אמצעיות", שמתרחקות מהביטויים הקיצוניים של התכונות, כתכונות הנפש הטובות שהאדם האתי צריך לאמץ לו באמצעות חינוכו האישי.

הרמב"ם (1138-1204), מגדולי הפוסקים היהודים, פילוסוף ורופא, קבע בהקדמתו למסכת אבות המכונה שמונה פרקים, כי נפש האדם היא ישות אחדותית, ורק בעלת ביטויים שונים, ולכן חיוניות הנפש האנושית מתפשטת על פני כל שיעור קומתו של האדם, כך שאפילו הכוח הביולוגי של האדם נבדל מהכוחות הביולוגיים של בעלי החיים. הוא סבר כי האדם נולד כלוח חלק, אבל עם מוכנות לקבלת נטיות מסוימות, ומושפע בדעותיו ומעשיו בעיקר מחבריו ומנהג אנשי מדינתו. בהקשר לתורת המידות, הוא אימץ והרחיב את תפיסת דרך האמצע כמצפן למידות הראויות והתקינות, וטען כנגד אפלטון, כי לימוד פילוסופיה כשלעצמו לא יגרום לאדם לאזן את תכונות נפשו, והדרך העיקרית צריכה להיות בתרגול בעשייה מתקנת, שמשמעותה לעשות מעשים מעין התכונה המבוקשת, כך שהמעשים יטביעו את חותמם בנפשו, בדומה לאמרתו של בעל ספר החינוך, "אחרי המעשים נמשכים הלבבות". ועוד סבר כי המיפוי הנכון לדרך האמצע קיים במצוות התורה שמכוונות להביא את האדם לאיזון, בכל ההיבטים השונים של תכונות נפשו.

רנה דקארט (1596-1650), פילוסוף ומתמטיקאי צרפתי, שנחשב לאחד ההוגים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה המערבית, הניח יסודות משמעותיים לפסיכולוגיה המודרנית. הוא היה הראשון שהצביע על המוח ומערכת העצבים כאזורים האחראיים להתנהגותו של האדם, ודגל בניתוח מכניסטי של תופעות פסיכולוגיות. בהקשר לנפש האדם דקארט דגל בתפיסה המכונה רציונליזם. הוא המשיך תפיסה קדומה כי לא רק שקיים דואליזם של נפש וגוף, שבו לנפש יש קיום עצמאי משלה, אלא הנפש מגיעה לעולם עם מטען של ידע ותודעה, ומכילה את רעיונותיה ותכונותיה כבר עם היווצרה, וישנה חשיבות גדולה לחשיבה טהורה מאשר לחוויות וניסיונות חושיים. עוד הוסיף על פילוסופים שקדמו לו, שישנה אינטרקציה של גוף ונפש, ולא רק שהנפש משפיעה על הגוף, אלא גם הגוף משפיע על הנפש.

כתגובת נגד לתפיסות של דקארט, צמח באיים הבריטיים זרם המכונה אמפיריציזם, על פיו כל ידע הוא אפוסטריורי (ידע הנובע מהניסיון) או בהסקה אינדוקטיבית. תומאס הובס (1588-1679), הוגה דעות ופילוסוף פוליטי אנגלי, סבר כי בני האדם כמו בעלי החיים הם "מכונות", ונופלים תחת החוקיות הדטרמניסטית של חוקי הטבע. ג'ון לוק (1704-1632), אבי הדרישה לפילוסופיה של "השכל הישר", סבר כהובס כי האדם איננו מגיע לעולם עם רעיונות מולדים, אלא "טאבולה ראסה", שבו היילוד הוא "דף חלק" אשר צובר מידע אך ורק מהסביבה וניסיון חייו, עם זאת, לוק לא היה אמפריציסט קיצוני כהובס, וסבר כי השכל מסוגל לניתוח ורפלקסיה עצמיים של תכני החושים. ג'ורג' ברקלי (1753-1685), פילוסוף אירי שהמשיך את הקו של "הלוח החלק", סיכם את תורתו שנקראה אידאליזם, במשפט "להיות, זה להיות נתפש", הוא חלק על לוק וטען שלא חייב להיות קשר בין האובייקטים הפיזיקליים הממשיים לבין הייצוג התפיסתי והמנטלי בנפש האדם, ואין אפשרות לאדם לחוות באופן ישיר את העולם הפיזיקלי.

הזרם המטריאליסטי, שבין הוגיו ניתן למנות את פייר גסנדי (1592-1655), ג'וליאן דה למטרי (1709-1751) וקונדילק (1715-1780), לקח את האמפיריציזם צעד נוסף אחד קדימה, וטען שאין להזדקק כלל למהות של נפש או שכל, העומדים בפני עצמם ומוטבעים מחוויותיו של האדם, אלא שהאדם הוא מכונה לא פחות מכך שהחיה היא מכונה, ושניתן להסביר את התנהגותו על פי עקרונות מכניסטיים ופיזיקליים. למטרי אף כתב ספר בשם "האדם מכונה", שבו טען כי אין הבדל מהותי בין אדם לחיה, אלא רק דרגות של שכלול.

ראשית הפסיכולוגיה בעת המודרנית

גוסטב פכנר - אבי הפסיכופיזיקה - פסיכולוגיה

וילהלם וונדט - אבי הסטרוקטורליזם - פסיכולוגיה

ויליאם ג'יימס - אבי הפונקציונליזם - פסיכולוגיה

אדמונד הוסרל אבי הפנומנולוגיה - פסיכולוגיה

זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה - פסיכולוגיה

תחילתה של הפסיכולוגיה כדיציפלינה רפואית הייתה בספרו של תומאס ויליס משנת 1672, "De Anima Brutorum", שבו התייחס לפסיכולוגיה בעקבות דקארט במונחים של פעולת המוח. תפישת המוח כאחראי להתנהגות, לא היה דבר טריוויאלי בעבר. התנהגות הייתה מיוחסת לאיברים אחרים, כגון כליות ולב.

עד לשלהי המאה ה - 19, פסיכולוגיה נחשבה לענף של הפילוסופיה. הענף של הפסיכופיזיקה נוסד הלכה למעשה על ידי גוסטב פכנר ב - 1860, בפרסום ספרו "יסודות הפסיכופיזיקה". אחת התימות המרכזיות בספרו היא שנושאים תודעתיים ופסיכולוגים יכולים להימדד באופן ניסויי ומדויק. עם זאת, ייסודה של הפסיכולוגיה הניסויית והפסיכולוגיה המודרנית בכללה, מיוחסת על ידי רבים לוילהלם וונדט מאוניברסיטת לייפציג בשנת 1879. וונדט פרסם את ספרו "עקרונות הפסיכולוגיה הפיזיולוגית" ב - 1874, וייסד את אסכולת הסטרוקטורליזם - ניתוח של מבנים נפשיים ובידודם למרכיבים בסיסיים. הוא היה הראשון בעולם שהקים מעבדה לחקר התנהגות, וחידש את מתודת המחקר "אינטרוספקציה", התבוננות עצמית. בכך שינה את התפישה כלפי הפסיכולוגיה מתחום פילוסופי, לתחום מדעי לכל דבר. הוא גם עסק בפסיכולוגיה חברתית ותרבותית ובחקר הפסיכולוגיה של השפה, וקדם בכך בחצי מאה לתורותיו של נועם חומסקי. וונדט העמיד שורה של תלמידים, ביניהם קרפלין (שנחשב אבי הפסיכיאטריה המודרנית), ספירמן, טיצ'נר, וקאטל.

במקביל, עמיתו ומתנגדו הגדול שמעבר לאוקיינוס, ויליאם ג'יימס האמריקני ("עקרונות הפסיכולוגיה" - 1890), נחשב ל"אבי הפסיכולוגיה האמריקנית", ולמייסד זרם הפונקציונליזם, שרואה את התודעה האנושית כפונקציה ולא כמבנה, ומתרכזת בחקירת הדרך שבה פועלת הנפש בתפקודה בסביבתה. תפיסתו של ג'יימס שיחררה את הפסיכולוגיה מהמעבדה, ועסקה בבעיות של אנשים בסביבתם הטבעית. בעקבותיו הלכו פסיכולוגים רבים, בהם סטנלי הל, ג'ון דיואי וג'יימס אנגל. דמות חשובה נוספת שהתנגדה לוונדט היה פרנץ ברנטנו (1838-1917). ברנטנו, פילוסוף ופסיכולוג אוסטרי ("פסיכולוגיה של התנועה"), נחשב לחלוץ הזרם הקרוי פנומנולוגיה, וטען כי הפסיכולוגיה צריכה לתאר תהליך דינמי ולא לפרק את החוויה ההכרתית למרכיבים ותגובות. בין תלמידיו היו מרטין היידגר מאבות האקזיסטנציאליזם המודרני, אדמונד הוסרל אבי הפנומנולוגיה, וזיגמונד פרויד אבי הפסיכואנליזה.

הפסיכולוגיה החל מהמאה ה - 20

בתחילת המאה ה - 20 הוחלפו שתי הגישות של סטרוקטורליזם ופונקציונליזם בשלוש אסכולות חדשות: גשטלט, פסיכואנליזה וביהביוריזם. מאז עוסקת הפסיכולוגיה בעיקר בהתנהגות (למשל במסגרת הביהביוריזם), בנפש (למשל בפסיכולוגיה קוגניטיבית) ובשילוב ביניהם.

אצל תלמידיו ותלמידי תלמידיו של ברנטנו (הוסרל, אלקסיוס מיניון, כריסטיאן פון ארנפלס, ובנוסי) החלו להופיע ניצני תפיסת הגשטלט (בגרמנית: צורה, תבנית, דפוס), אבל היא הגיעה לכלל הבשלה רק אצל מקס ורטהיימר (1880-1943) ותלמידיו קורט קופקה וולפגנג קולר. תפיסה ואסכולה פסיכולוגית זו, אשר צמחה בגרמניה בעיקר כתגובת נגד לגישת הסטרוקטורליזם, טוענת כי העיקרון התפעולי של המוח והתודעה הוא הוליסטי, מקבילי ואנלוגי ובעל מגמה לארגון עצמי. משפט המפתח שעשוי להסביר את עיקרון הגשטלט הוא "השלם גדול מסכום חלקיו", ומשמעותו היא שישנה באדם תבנית תודעתית ראשונית המפרשת את הגירויים החושיים, עוד בטרם התרחשותם, ואף משליכה את חוקיה על הקלט החושי, לפיכך, פירוק תבנית זו לחלקיה, תוך בחינת הגירויים באופן מבודד ואטומיסטי כפי שעשו הסטרוקטורליסטים, אינו מועיל להבנת התבנית והמכלול.

בשנות התשעים של המאה ה - 19 החל זיגמונד פרויד לעסוק בשיטת תרפיה החושפת מאוויים כמוסים, שנקראה פסיכואנליזה. פרויד, שהוא כנראה הפסיכולוג המוכר ביותר, תרם תרומה משמעותית למיסוד הפסיכולוגיה כשיטה לגיטימית לטיפול להקלת הסבל האנושי. בתחילה פרויד התקבל בעוינות ובבוז על ידי הממסד האקדמי בתחום הפסיכולוגי, וברבים ממוסדות המחקר הייתה התעלמות גורפת מתפיסותיו. שיטותיו של פרויד לא היו כרוכות במדע אמפירי הכולל תצפיות וניסויים, ולא היו ניתנות לאישוש או הפרכה, ועם זאת תגליותיו בעניינים רבים בפסיכולוגיה נחשבות לחדשניות ומשמעותיות, ומשמשות כמצע חשוב והכרחי בכל תחומי הפסיכולוגיה. בין תלמידיו היו כאלו שנשארו נאמנים לתורתו והמשיכו לפתחה בדרכו, בהם אנה פרויד, מלאני קליין, ודונלד ויניקוט, אך תלמידים אחרים דוגמת קרל יונג (פסיכולוגיה אנליטית), אלפרד אדלר (פסיכולוגיה אינדיבידואלית), ויקטור פרנקל ואריך פרום (פסיכולוגיה הומניסטית), פיתחו והרחיבו אותה לכיוונים שלא היו מקובלים על פרויד ועל הזרם המרכזי בפסיכואנליזה.

הביהביוריזם התפתח במידה רבה כריאקציה לגישות הפרוידיאניות, שהדגישו תהליכים תת - הכרתיים ונראו כספקולציות פילוסופיות שכמעט לא ניתן היה להעמידן במבחן אמפירי, ולפיכך מדעיותן הייתה מוטלת בספק. הביהביוריסטים, לעומת זאת, שאפו להפוך את הפסיכולוגיה למדע מדויק, אשר ניתן לבחון אותו במעבדה באופן אובייקטיבי, לכמת את נתוניו במדדים מדויקים, ולתאר באמצעותו בצורה ישירה את פניו הגלויים של האורגניזם, כלומר, ההתנהגות הגלויה, השינויים החלים בה ואופן למידתה. הפסיכולוגים הביהביוריסטיים החשובים ביותר היו ג'ון ווטסון ואחריו פרדריק סקינר. במקביל, מדע ניתוח ההתנהגות שהתפתח בעקבות מחקריו של פבלוב בתחום התנהגות רספונדנטית (רפלקסיבית ביסודה) ושל סקינר בתחום התנהגות אופרנטית, פתחו תחום גדל והולך של ידע על המשתנים השולטים, ועל מורכבות ההתנהגות הנובעת מהם. ידע זה איפשר מעבר מניתוח התנהגות ניסויי (מעבדתי) לניתוח התנהגות יישומי. בהדרגה ניתן היה לראות את כוחו של מדע זה ביישומים הנרחבים שהתפתחו בתחום ההוראה והחינוך. עניין זה התבטא במיוחד בטיפול באתגרים הקשים של שינוי התנהגות. הגישה ההתנהגותית נתנה בסיס להתערבויות יעילות ביותר בקידום למידה בכלל ובקידומם של ילדים עם ליקויים התפתחותיים בפרט. כך, באמצע המאה ה - 20 היה הביהביוריזם הזרם המשפיע ביותר בפסיכולוגיה, אולם מאז ירד כוחו. עם זאת, הוויכוח בינו לבין הפסיכולוגיה הדינמית או הקוגניטיבית, או בין טיפול התנהגותי וקוגניטיבי לטיפול פסיכודינמי, עדיין לא הוכרע.

עבודתו של נועם חומסקי בבלשנות השפיעה רבות על הפסיכולוגיה הקוגניטיבית וההתפתחותית. התאוריה שלו על דקדוק אוניברסלי הייתה התקפה ישירה על התאוריות הביהביוריסטיות המבוססות של זמנו, וסייעה רבות להבנת האופן בו שפה נרכשת על ידי ילדים, ומה עומד ביסוד היכולת לפרש שפה. העקרונות הבסיסיים של תאוריה זו (אף על פי שאינן בהכרח הטענות החזקות יותר של גישת העקרונות והפרמטרים) הפכו במהלך השנים למקובלים כמעט לגמרי. ביקורתו של חומסקי על המתודולוגיה והנחות היסוד של סקינר תרמה למהפכה כנגד הדוקטרינה הביהביוריסטית, ששלטה בפסיכולוגיה. בספרו מ - 1966, "Cartesian Linguistics", ועבודות נוספות, חומסקי פרש הסבר על שפות אנוש, שנעשה למודל החקירה בתחומים אחרים בפסיכולוגיה. חלק ניכר מההנחות כיום בדבר האופן בו התודעה עובדת, נשאב מרעיונות אלו של חומסקי.

בתקופה זו, אמצע המאה ה - 20, החל ביצועם של מחקרים משמעותיים בתחום הפסיכולוגיה החברתית, כגון ניסויי הלמידה החברתית של אלברט בנדורה, ניסויים בתחום השפעה חברתית של סטנלי מילגרם וסולומון אש, ועוד. ואילו בעשורים האחרונים, בסוף המאה ה - 20 ובתחילת המאה ה - 21, גובר העיסוק בניסויים ומחקר נוירופסיכולוגי כדרך להבנת הנפש ותהליכי עיבוד מידע, על פי קשרים עצביים ואזורים במוח. זאת במקביל לעיסוק הקלאסי בטיפול פסיכולוגי בגישות שונות על פי האסכולות שהתפתחו במאה ה - 20, ותוך מחקר, דיון ופיתוח אסכולות אלו.

שיטות מחקר

מחקר מדעי בפסיכולוגיה נעשה כמו בתחומים אחרים של המדע. ראשית יש ליצור היפותזה מדעית בתחום, שגם צריכה להסביר את כל הממצאים שהתקבלו בעבר על ידי התאוריות הקודמות. לאחר מכן יש להוכיח את תקפות ההיפותזה בעיקר באמצעות ניסוי ותצפית מדעית, אשר לכל אחד יתרונות וחסרונות לעומת השני. יתרון הניסוי הוא האפשרות לברר קשר סיבה ומסובב בין הגורמים במערכת הנחקרת. יתרון התצפית הוא ההתנהלות החופשית של הטבע, ללא המעורבות המלאכותית של המדען שעלולה לגרום להטית התוצאות. דרכים נוספות לבחינת התאוריה הם מילוי שאלונים וראיונות, סיפור חיים של האדם ואף סקירה ספרותית.

תחומי המחקר בפסיכולוגיה הם רבים, החל ממחקרים בבחינת יכולות מנטליות, הפרעות התפתחויות, ליקויי למידה, דרך קבלת החלטות, זיכרון ובקרה, וכלה בהפרעות נפשיות, דרכי טיפול, ומחקר באנשים בעלי פגיעות מוחיות קונקרטיות.

מכיוון שהמחקרים נעשים בבני אדם ובעלי חיים נדרשת הגדרה של אמות מידה לאתיקה ניסויית. הקריטריונים העיקריים בניסויים בבני אדם הם סיכון מינימלי לאדם, יידוע האדם לניסוי וקבלת הסכמתו לכך, כולל אפשרות לפרישתו בכל שלב של הניסוי, וחיסיון המידע ואי חשיפת ופרסום נתונים פרטיים של הנסיינים. בניסויים בבעלי חיים השאלה הנוגעת לאתיקה, היא בעיקר בכאב ובסבל שמותר לעורכי הניסויים להסב לבעלי החיים. בניסויים מפורסמים בתולדות הפסיכולוגיה המודרנית בבעלי חיים, נעשו ניסויים הגורמים כאב וסבל לבעלי חיים, במידה כזו ואחרת.

ביקורת

מבקרי התחום טוענים לעתים קרובות כי הפסיכולוגיה היא מדע "מעורפל". במאמר ביקורת של הפילוסוף תומאס קון מ - 1962 נטען כי הפסיכולוגיה באופן כללי אינה מבוססת על פרדיגמה הדומה לתחומי מדע כדוגמת כימיה ופיזיקה, אלא כי פסיכולוגים, בדומה לפילוסופים, עוסקים בנושא בדרכים מגוונות ללא תאוריה המקיפה את כולם.

מבקרים רבים טוענים כי לא פעם הפסיכולוגיה היא בעלת אופי לא מדעי, בין השאר משום שמספר תחומים בה מבוססים על שיטות מחקר כמו סקרים ושאלונים, מהם ניתן להסיק בעיקר על מתאמים, ולא על סיבתיות. בעיה מתודולוגית נוספת היא שתופעות שונות שפסיכולוגים עוסקים בהם, כדוגמת אישיות, חשיבה ורגשות, לא יכולות להימדד באופן ישיר, ולעתים קרובות חוקרים מגיעים למסקנה על בסיס של דיווחים אישיים שהם סובייקטיביים.

קיימת ביקורת גם בין תאורטיקנים שונים הבאים מתוך תחום הפסיכולוגיה, על ההבדלים בין התאוריות הפסיכולוגיות השונות ועל אופן יישומם ומידת יעילותם בטיפול פסיכולוגי. נטען כי חלק מהשיטות המיושמות בשטח בטיפול באנשים, אינן מבוססות על מחקרים אמפיריים מספקים המוכיחים את יעילותן. חוקרים טוענים כי פסיכולוגים רבים לא מקבלים הכשרה מדעית מספקת.
הגדרה השפעת הסביבה בטיפול נפשי בחינות ספקולציות הפרעות בעיות של אנשים לגיטימי טיפול בהפרעות פסיכיאטריות אישיות קיצונית מהות הנפש פסיכולוג פסיכולוגיה פסיכולוגיות פסיכולוגים
לשנות את המציאות, מה צריך לשנות כדי להבין את עצמך, למה יש לך רצון
לשנות את המציאות, מה צריך לשנות כדי להבין את עצמך, למה יש לך רצון
...מה צריך לשנות כדי להבין את עצמך, למה יש לך רצון למה חשוב להבין מדוע אתה רוצה משהו? אליעד כהן מסביר שכדי להבין את עצמך ולשנות את המציאות, עליך לשאול את עצמך למה אתה רוצה את הדברים שאתה רוצה. זה לא משנה מה בדיוק אתה עושה, אלא חשוב שתהיה מודע לסיבות העמוקות לכך שאתה פועל בצורה מסוימת. הוא נותן דגש על כך שהבנת הסיבה הפנימית לרצונות שלך היא הצעד המהותי ביותר לשינוי פנימי אמיתי. לדוגמה, אם את שואלת את עצמך למה את רוצה משהו מסוים, לא מדובר בהכרח בלוותר עליו או לשנות את הרצון. אליעד אומר שזה לא משנה אם...
סבל בדרך אל האושר, אושר בדרך אל האושר, לסבול כדי להיות מאושר, ליהנות כדי להיות מאושר, סבל לפני האושר, הנאה לפני האושר, אושר לפני האושר, גן עדן, גיהנום, סבל או אושר, להיות מאושר
סבל בדרך אל האושר, אושר בדרך אל האושר, לסבול כדי להיות מאושר, ליהנות כדי להיות מאושר, סבל לפני האושר, הנאה לפני האושר, אושר לפני האושר, גן עדן, גיהנום, סבל או אושר, להיות מאושר
...לסבול כדי להיות מאושר, ליהנות כדי להיות מאושר, סבל לפני האושר, הנאה לפני האושר, אושר לפני האושר, גן עדן, גיהנום, סבל או אושר, להיות מאושר האם חייבים לסבול כדי להיות מאושרים? אליעד כהן דן בשאלה מהותית ועמוקה - האם הדרך אל האושר חייבת לעבור דרך הסבל, או שאפשר להגיע לאושר גם מתוך הנאה מתמשכת. הסוגיה המרכזית שאליעד עוסק בה היא הקשר בין סבל לאושר, וכיצד תפיסות שונות לגבי סבל ואושר יכולות לשנות את הדרך שבה אנשים מבינים את החיים ואת המטרות שלהם. מהי ההגדרה של אושר לפי אליעד כהן? אליעד מגדיר את האושר באופן...
שכל או רגש, מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, מציאות אובייקטיבית, הארה רוחנית, מודעות עצמית, גבולות השכל, מגבלות השכל, שכנוע שכלי, שכנוע רגשי, דרך רוחנית
שכל או רגש, מעל השכל האנושי, מחוץ לשכל האנושי, מציאות אובייקטיבית, הארה רוחנית, מודעות עצמית, גבולות השכל, מגבלות השכל, שכנוע שכלי, שכנוע רגשי, דרך רוחנית
...מציאות אובייקטיבית, הארה רוחנית, מודעות עצמית, גבולות השכל, מגבלות השכל, שכנוע שכלי, שכנוע רגשי, דרך רוחנית מהי תפיסת המציאות האמיתית ומגבלות השכל האנושי? ההרצאה עוסקת במגבלות השכל האנושי וההבחנה בין המציאות השכלית לבין המציאות שמעבר לשכל. אליעד כהן מציין את השאלה המרכזית - האם קיימת מציאות אובייקטיבית שניתן לתפוס אותה רק באמצעות השכל, או שמא יש מציאות שמעבר לשכל האנושי? השאלה הזאת נוגעת ליכולתו של השכל לתפוס את המציאות במלואה והאם יש משהו שמעבר לו. מהם הגבולות של השכל האנושי? המרצה מדבר על כך ש...
התאמה זוגית, האם להתגרש? האם לחזור לאקסים? האם להיפרד? האם אנחנו מתאימים? אנשים משתנים, האם להתקדם הלאה? לא היה לנו טוב ביחד, האם לחזור אליה? האם לחזור אליו? האם אני מתאימה לו? האם הוא מתאים לי? האם להישאר בקשר? האם לעזוב?
התאמה זוגית, האם להתגרש? האם לחזור לאקסים? האם להיפרד? האם אנחנו מתאימים? אנשים משתנים, האם להתקדם הלאה? לא היה לנו טוב ביחד, האם לחזור אליה? האם לחזור אליו? האם אני מתאימה לו? האם הוא מתאים לי? האם להישאר בקשר? האם לעזוב?
...לאקסים? האם להיפרד? האם אנחנו מתאימים? אנשים משתנים, האם להתקדם הלאה? לא היה לנו טוב ביחד, האם לחזור אליה? האם לחזור אליו? האם אני מתאימה לו? האם הוא מתאים לי? האם להישאר בקשר? האם לעזוב? האם מה שהתאים לכם בעבר מתאים לכם גם היום? אנשים רבים נמצאים במצב שבו הם מתלבטים לגבי ההתאמה הזוגית שלהם. יכול להיות שיש מישהו שהייתם איתו בעבר והקשר היה מוצלח או פחות מוצלח, ויכול להיות שאתם אפילו נמצאים בזוגיות כרגע ומתלבטים האם להמשיך או להיפרד. השאלה המרכזית היא כיצד להחליט האם להמשיך בקשר או לחזור לאדם מהעבר...
השתחררות מרצון, הבנת מנגנון הרצון, סוגים של לא משנה, לא משנה מוחלט, לא משנה יחסי, לא משנה שום דבר, דרכים להתמודדות עם רע, דרכים לשחרור מסבל, דרכים לא להרגיש רע, מנגנון הרצון, אפקט הפרפר
השתחררות מרצון, הבנת מנגנון הרצון, סוגים של לא משנה, לא משנה מוחלט, לא משנה יחסי, לא משנה שום דבר, דרכים להתמודדות עם רע, דרכים לשחרור מסבל, דרכים לא להרגיש רע, מנגנון הרצון, אפקט הפרפר
...הרצון, סוגים של לא משנה, לא משנה מוחלט, לא משנה יחסי, לא משנה שום דבר, דרכים להתמודדות עם רע, דרכים לשחרור מסבל, דרכים לא להרגיש רע, מנגנון הרצון, אפקט הפרפר מהו מנגנון הרצון ואיך אפשר להשתחרר ממנו? אליעד כהן מדבר על מושג מרכזי שנקרא מנגנון הרצון, ומסביר כיצד אפשר להשתחרר מהתחושה שמשהו מפריע לנו. המנגנון עובד כך: כשמשהו מפריע לנו, אנחנו יכולים לבחור לשנות את המציאות (לפתור את הבעיה בפועל) או לשנות את הרצון שלנו (להפסיק לרצות את השינוי). לשתי הגישות האלה יש יתרונות וחסרונות שאליעד מפרט בעזרת דוגמאות...
כעס, למה אתה כועס, חלום עצמי, מי מנהל את הרצון שלך, לא לכעוס על הכעס, להכיל את הרע, להתאחד עם אלוהים
כעס, למה אתה כועס, חלום עצמי, מי מנהל את הרצון שלך, לא לכעוס על הכעס, להכיל את הרע, להתאחד עם אלוהים
...כועס, חלום עצמי, מי מנהל את הרצון שלך, לא לכעוס על הכעס, להכיל את הרע, להתאחד עם אלוהים למה באמת האדם כועס, ואיך ניתן להשתחרר לחלוטין מהכעס? אליעד כהן מסביר בשיחה זו את עומק מנגנון הכעס והדרך לשחרור מוחלט ממנו. תחילה הוא מדגיש שהבעיה האמיתית אינה בעצם הכעס, אלא בכך שהאדם אינו רוצה את הכעס שלו. לדוגמה, אדם שמשחק שש - בש, כועס כשהוא מפסיד, אך הכעס הזה אינו סבל, אלא חלק מההנאה מהמשחק. האדם בוחר בכעס הזה מרצונו, ולכן אינו חווה אותו כסבל. לעומת זאת, בחיים האדם לא מרגיש שהוא בוחר בכעס, ולכן הוא סובל ממנו...
התמודדות עם קשיים, לראות קושי כהזדמנות, למצוא את הטוב שברע, מטרת הקשיים, קונפליקט בין רצונות, מניעות בעבודת השם, קושי בדרך אל האושר, אחד היה אברהם, רצונות מנוגדים
התמודדות עם קשיים, לראות קושי כהזדמנות, למצוא את הטוב שברע, מטרת הקשיים, קונפליקט בין רצונות, מניעות בעבודת השם, קושי בדרך אל האושר, אחד היה אברהם, רצונות מנוגדים
...כהזדמנות, למצוא את הטוב שברע, מטרת הקשיים, קונפליקט בין רצונות, מניעות בעבודת השם, קושי בדרך אל האושר, אחד היה אברהם, רצונות מנוגדים מהם הקשיים שמלוים אותנו בחיים ואיך להתמודד איתם? הקשיים מהווים חלק בלתי נפרד מהחיים, והם לעיתים עשויים להרגיש כמו מכשול. אך האם יש מקום לראות את הקשיים כהזדמנות? מה אם דווקא הקושי הוא הדרך בה אנו יכולים ללמוד ולהתפתח? הרצאה זו עוסקת בשאלות אלו ובדרכים בהן אפשר להתמודד עם קונפליקטים פנימיים ולקבל את הקשיים כמשהו חיובי. כיצד נזהה קונפליקט בין רצונות שונים? המרצה עוסק...
סיבות / סיבה ותוצאה / סיבתיות - מי מחפש סיבות? ומי אינו צריך סיבות?
...ומי אינו צריך סיבות? מי מחפש סיבות? ומי אינו צריך לחפש סיבות? החיים בעולם בנויים על מנגנון של סיבה שמובילה לתוצאה. לכל סיבה יש סיבה, וכל תוצאה מובילה לתוצאה אחרת. שאלה להתבוננות: מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות ומהי התוצאה הסופית והתכלית הסופית של כל האירועים? האדם כל הזמן מחפש סיבות. האדם מנסה להבין את הסיבה שבגללה הדברים מתרחשים. האדם מחפש סיבה להבין מדוע המציאות היא כמו שהיא. מדוע האדם מחפש סיבות? מה אכפת לאדם מה הסיבה? תשובה: הבנת הסיבות יוצרת אצל האדם הבנה של המציאות. הבנה של המציאות מאפשרת...
מורים רוחניים, גורואים - איך לבחור מדריך רוחני, מורה רוחני, גורו? מדריך לחיים טובים!
מורים רוחניים, גורואים - איך לבחור מדריך רוחני, מורה רוחני, גורו? מדריך לחיים טובים!
...- איך לבחור מדריך רוחני, מורה רוחני, גורו? מדריך לחיים טובים! איך לבחור מורה רוחני נכון שיביא אותך לאושר אמיתי? אדם שמתעורר יום אחד ומחליט שהוא רוצה להתפתח רוחנית, נתקל באינספור שיטות, דרכים, דתות ומורים רוחניים, כמו בודהיזם, יהדות, קבלה, וגישות רבות נוספות. הוא מוצא את עצמו מתלבט במה לבחור, ואיך לדעת מי הוא המורה הנכון בשבילו. על כך אליעד כהן משיב תשובה ברורה ופשוטה - אל תחפש מורה רוחני בכלל . הסיבה המרכזית לכך היא שכל הצורך במורה רוחני נובע מתוך החיפוש של האדם אחרי מישהו שייתן לו אישור חיצוני...
זוגיות בעד ונגד, למה אני רוצה זוגיות? האם כדאי להיות בזוגיות? להיות בזוגיות או להיות לבד, השפעת הסביבה על הרצון, זוגיות מונוגמית, זוגיות פתוחה, רצון להתחתן, איך להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? למה רע לי לבד בלי זוגיות? רצון בזוגיות
זוגיות בעד ונגד, למה אני רוצה זוגיות? האם כדאי להיות בזוגיות? להיות בזוגיות או להיות לבד, השפעת הסביבה על הרצון, זוגיות מונוגמית, זוגיות פתוחה, רצון להתחתן, איך להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? למה רע לי לבד בלי זוגיות? רצון בזוגיות
...האם כדאי להיות בזוגיות? להיות בזוגיות או להיות לבד, השפעת הסביבה על הרצון, זוגיות מונוגמית, זוגיות פתוחה, רצון להתחתן, איך להרגיש טוב לבד בלי זוגיות? למה רע לי לבד בלי זוגיות? רצון בזוגיות למה אנשים רוצים זוגיות, ומה השפעת הסביבה על הרצון? אנשים רבים רוצים להיות בזוגיות ומפחדים להיות לבד. רוב האנשים מאמינים שלהיות בזוגיות זה טוב ורצוי, וכך גם אלה שאין להם זוגיות רוצים להיות בזוגיות, ואלה שכבר נמצאים בזוגיות רוצים לשפר אותה או לשמור עליה. אבל האם הרצון הזה להיות בזוגיות הוא אמיתי ונובע מבפנים, או...
פחד מול אינטואיציה
.... לכל אדם יש את היכולת לדעת מה הולך לקרות בחיים שלו. כן, זה אולי נשמע הזוי, אך זו האמת. אם תשימו לב, תראו שלכל אחד מאיתנו יש מצפן פנימי שמכוון אותנו בחיים ומאותת לנו על דברים שהולכים לקרות. למצפן הזה יש שמות שונים - אינטואיציה, מצפון, תחושת בטן ועוד. האינטואיציה שלנו היא סוג של תקשורת שיש לנו עם הנשמה שלנו או עם היקום. לפי תפיסתי, עוד לפני שנולדנו, הנשמה שלנו יצרה לעצמה מסלול חיים מגודר ושיעורים מסוימים לחוות בחיים האלה. כאשר היא נמצאת בגוף האדם היא נוהגת בו כמו שאדם נוהג במכונית, אך במקרה הזה,...
ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה
...קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר. מיכל גזית ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים, דיבור בפני קהל ותחומים רבים נוספים...
בחירה חופשית - רצון חופשי - מבוא
...חופשית או רצון חופשי הם ביטויים הבאים לציין שמעשיו של האדם והחלטותיו הם פרי רצון עצמאי ובן - חורין, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי הסיבתיות הדטרמיניסטית ואף לא על ידי הגורל, או כוחות עליונים. לפי תפיסה זו לאדם יש כושר החלטה וחופש בחירה לגבי מעשיו והאפשרות לשלוט בהם, ובכך לקבוע במידה מסוימת את השתלשלות חייו. בניגוד לרעיון הבחירה החופשית עומדת ההשקפה הפטליסטית שלפיה גורלו של האדם קבוע מראש, וכן ההשקפה הדטרמיניסטית, הרואה סיבה טבעית לכל מאורע והעדפה. תפיסות אלו רואות את האדם כמי שנשלט על ידי כוח חיצוני...
מנטורינג - 10 סיבות למה אתה צריך מנטור
...מנטור מאמר זה מרכז בצורה תמציתית ביותר 10 סיבות טובות למה אתם צריכים מנטור. מדובר בסיבות עיקריות שנאספו וקובצו כתוצאה מלמידה וניסיון אישיים, משני צידי המתרס: הן מנקודת מבטו של מנטור והן מנקודת המבט של החניך (המתאמן). ממליץ לכם בחום לעיין בסיבות הללו ולבדוק האם אתם מוצאים אחת או יותר מהן כקרובה לליבכם. להלן הסיבות: 1. אתה לא יכול לראות את התמונה כשאתה בתוך המסגרת (לס בראון). מנטור מסייע לנו לצאת מהתמונה של עצמנו, מהסיטואציה בה אנחנו נמצאים ומהמעורבות הרגשית שלנו עם בעיותינו, לצאת החוצה ולראות את...
מהי אהבה? הגדרות רבות לאהבה... אז מהי אהבה?
..... אז מהי אהבה? מהי אהבה? הגדרות רבות לאהבה, אלפי ספרים ומאמרים נכתבו עליה והיא כוללת בתוכה סוגים שונים של אהבה כמו אהבת אם לילדיה הנחשבת לחזקה ביותר, אהבת גבר - אשה ועוד. לאהבה מקום חשוב בהוויה האנושית, היא מעניקה לחיינו טעם וצבע, היא מרגשת אך לפעמים גם פוגעת ומייסרת: עזה כמוות אהבה (שיר השירים ח ו). ההגדרה הפשטנית של המילון למילה אהבה אומרת כי זהו רגש עמוק של משיכה לאדם או לדבר מסוים (ספר, אוכל וכו). המילון מפרט סוגים שונים של אהבה כמו: - אהבה אפלטונית - שאין עימה תאווה מינית אהבה ממבט ראשון -...
אימון אישי - מאמן אישי וסימן שאלה
...- מאמן אישי וסימן שאלה המון פעמים אני שואל את עצמי שאלות. מתוקף היותי מאמן אישי, אני מאמין שזוהי אחת הדרכים הטובות ביותר לפתח את הדמיון, ליצור אפשרויות חדשות ולחולל רעיונות חדשים. באופן לא מפתיע, זהו גם אחד הכלים המשוכללים והמתקדמים ביותר שמחזיק כל מאמן אישי טוב באמתחתו. לפעמים הדברים הכי לא טריוויאליים, המקרים הכי מוזרים, הנסיבות הכי שטותיות, מביאים אותי לשאול את השאלות הכי מוזרות שיש, ומשם מגיעות התשובות הכי משמעותיות שאני יכול לקבל. נסו זאת בעצמכם, בפעם הבאה שתיתקלו בבעיה, בפעם הבאה בה תצטרכו...
פרחי באך ו - ילדים עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות
...עם בעיות בריכוז, הקשבה והיפר אקטיביות שני ילדים הגיעו אלי לטיפול. אחד בן 10 והשני בן 7, שניהם לכאורה, עם אותה בעיה שאותה האם מציגה: לא מרוכזים בשיעור, חסרי מנוחה ועודף מתח. בשיחה עימם כל ילד הוא עולם אחר וכל אחד מקבל תמצית עם הרכב שונה. קשיי ריכוז יכולים לנבוע מכמה סיבות ולעיתים הם נובעים מקשיים אחרים שבגללם לא בא להם בכלל להתרכז. במקרים אלו בטיפול, נטפל פנימה יותר, מה הביא אותו עד הלום. יש אפשרות שהילד מתוח כי עוברת עליו כעת תקופה מאוד מסוימת שעלייה צריך לדבר, ייתכן, שמשעמם לו והחומר מאוד קל לו...
אימון אישי בגישה רוחנית
...בגישה רוחנית הרבה אנשים בעלי אוריינטציה רוחנית מוצאים עניין בקואוצינג כיוון שהוא מציע נתיב להתפתחות אישית, אבן היסוד לכל עבודה רוחנית אמיתית. עם זאת, מאמנים ומתאמנים בעלי גישה רוחנית מביעים לעיתים קרובות אי נוחות מהסגנון של האימון הקלאסי, שנתפס בעיניהם כמנוגד לכמה עקרונות רוחניים בסיסיים. כמאמן אישי החוקר אסכולות רוחניות במשך 25 השנים האחרונות, אני מוצא שאימון הוא כר נפלא לשילוב של עקרונות רוחניים. לתפיסתי אימון אישי מועצם מאוד כאשר משולבים בתוכו עקרונות רוחניים, ובמאמר זה אציג כמה עקרונות לאימון...
יום הכיפורים - יום הכיסופים
...- יום הכיסופים יום הכיפורים, כהגדרת הכתוב, הינו שבת שבתון. היום היחידי בלוח העברי שהגדרתו שבת שבתון הינו יום הכיפורים. ניתן לחלק הימים בלוח העברי לארבע, האחד ימים רגילים. השני ימים טובים, חגים. השלישי יום השביעי, שבת. הרביעי הינו שבת שבתון, יום הכיפורים. כל יום ויום משמעותו עימו, כך גם לגבי החגים וכך לגבי השבת. ראש השנה, תחילת השנה, יום בו כל באי עולם עוברים לפניך, יום בו העולם כולו נידון מי לחיים מי למוות. יום, בו עם ישראל נידון בו לחיים טובים ולשלום. מהותו של יום ראש השנה הינו שמחה, שכן אין שמחה...
טיפול בטריכוטילומניה
...מיוונית: טריקס=שיער טיל=משיכה - מריטה= מאניה= שיגעון מודל לטיפול קוגניטיבי התנהגותי + ביופידבק מאת: דר יגאל גליקסמן מילות מפתח: טריכוטילומניה. דחף בלתי רצוני. OCD התנהגות טורדנית כפייתית. CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי. ביופידבק. שליטה רצונית. תקציר: הטריכוטילומניה ידועה כהפרעה נפשית טורדנית כפייתית של תלישת שיער במיוחד באיזור הראש (קרקפת, גבות, שפם, זקן. היא קשורה ליכולת השליטה בדחפים ומלווה בדרך כלל בטקס של עיסוק בשיער שנתלש (שזירה, או לעיסה). המאפיין העיקרי הוא הדחף הבלתי נשלט לתלוש שיער. בדרך...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אחרי המעשים נמשכים הלבבות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אחרי המעשים נמשכים הלבבות, האם הכל אפשרי? מי ברא את אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש משמעות לחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אחרי המעשים נמשכים הלבבות, איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בזוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לשתול מחשבות? איך לא להישחק בעבודה? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
מצוקה רגשית יש לו המון ידידות לגרום למישהו שאפשר להשתנות לכתוב רומן תחושה של קיום עצמי לסבול האם אפשרי לפחד בלי סיבה? חרדה ממבחן איך לטפל בביטחון עצמי חלקי? למה אהבה עצמית עושה לך רע? איך לנצל הזדמנות ליצירת אהבה? לא אוהבת את עצמה למה הוא לא מאושר? להגיע לאושר המוחלט סרטוני סקס לגרום לאקסית להתגעגע אליך החלטות החלטה שקולה התמודדות עם ירידה איך להתמודד עם משבר אחרי פרידה? עודף מוטיבציה שלילי התמודדות עם קושי בהשגת מטרות ליצור אווירת אמון אחריות על מוצר האם לעזור לילד? ילד ששואל המון שאלות אכילה גשמית לזרוק את הספרים הרוחניים לפח איך לפתור הפרעות נפשיות קשות ללא פתרון? מחשבות שווא להתנהג לאקסית אקס להשתחרר תרגיל אחד לכל שריר סוף השריר באיזה אלוהים אתה מאמין? אלוהים עושה רק טוב האם הארה קורית באופן אקראי? הארה רוחנית אקראית איך להפוך להיות אלוהים האמיתי? להתבודד ולהיות אלוהים איך לעשות כסף בלי ללמוד כלום? תזרים עסקאות בשוק הנדלן איך לדעת מהי מטרת החיים? משמעות החיים לילדים ליהנות מהספק ליהנות מהסבל הבדל בין אדם לרובוט להרגיש רע מכך שאין בחירה חופשית אלוהים ברא את העולם חוסר היגיון בעולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצר לזוגיות, מאמן אישי למציאת זוגיות, פסיכותרפיסט בנושא אחרי המעשים נמשכים הלבבות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5156 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 20:14:04 - wesi4