🖨מהי אהבה? הגדרות רבות לאהבה... אז מהי אהבה?מהי אהבה?
הגדרות רבות לאהבה, אלפי ספרים ומאמרים נכתבו עליה והיא כוללת בתוכה סוגים שונים של אהבה כמו אהבת אם לילדיה הנחשבת לחזקה ביותר, אהבת גבר - אשה ועוד. לאהבה מקום חשוב בהוויה האנושית, היא מעניקה לחיינו טעם וצבע, היא מרגשת אך לפעמים גם פוגעת ומייסרת: "עזה כמוות אהבה" (שיר השירים ח' ו').
ההגדרה הפשטנית של המילון למילה אהבה אומרת כי זהו רגש עמוק של משיכה לאדם או לדבר מסוים (ספר, אוכל וכו'). המילון מפרט סוגים שונים של אהבה כמו: -
אהבה אפלטונית - שאין עימה תאווה מינית
אהבה ממבט ראשון - התאהבות מהירה
אהבה עיוורת - הגורמת לאוהב שלא לראות חסרונות
אהבה עצמית - אנוכיות, אגואיזם
אהבה שאינה תלויה בדבר - אהבה שלא נועדה להפקת טובת הנאה
אהבת בצע - רדיפה אחר רווחים קלים
אהבת בשרים - תאוות בשרים
אהבת הבריות - אהבה וידידות לבני אדם
אז מהי אהבה?
אהבה היא קבוצת רגשות וחוויות הקשורות לתחושה של חיבה עמוקה כלפי אדם אחר, בעל - חיים או חפץ כלשהו (במקרה של אהבה לחפץ קיים עניין הבעלות). אהבה מאופיינת בגעגועים, דאגה לאהוב/ה וחיפוש קרבתו.
אהבה יכולה להיות גם מכאיבה, כאשר אינה ממומשת, ואפילו בעלת תוצאה טרגית.
פרופ' ויקטור פרנקל, דוקטור לפילוסופיה ומומחה לנוירולוגיה ופסיכיאטריה באוניברסיטת וינה בשנות הארבעים של המאה הקודמת, אשר שרד את השואה לאחר שהייה במחנות הריכוז אושוויץ, ראה באהבה פן של תופעה אנושית ייחודית והיא היכולת של האדם להתעלות מעבר לעצמו ולהתכוונן למשהו מחוצה לו.
מודלים של אהבה בפסיכולוגיה -
התיאוריה המקובלת בעולם הפסיכולוגיה הקוגניטיבית הוא שהתאהבות היא תוצאה של שני תהליכים המתרחשים בו - זמנית: עוררות גופנית (physical arousal) ותווית רגשית (emotional label).
רגש האהבה נחקר רבות בתחום הפסיכולוגיה. סולל הדרך למחקר בתחום היה הפסיכולוג רוברט ג' סטרנברג מבכירי הפסיכולוגים הקוגניטיביים בני זמננו ובעל קתדרה באוניברסיטת ייל אשר ניסה לפתור את שאלת המסתורין שמעסיקה את כולנו מאז ומעולם - מהי אהבה. הוא מדגיש את תפקידן של התשוקה, האינטימיות והמחויבות בקסם האהבה.
על פי התאוריה שפיתח הנקראת "משולש האהבה", לאהבה שלושה מרכיבים: -
אינטימיות - מידת הקרבה והקשר לאחר. הרצון להחשף לגמרי לפניו.
מחויבות - מידת הנאמנות לקשר. הרגשת החובה להיות בקשר ולהישאר נאמן.
תשוקה - מידת המשיכה הגופנית והפיזית אל האחר. מרכיב זה הוא שמתפתח בצורה המהירה ביותר, אך הוא גם זה שדועך הכי מהר.
בעזרת שלושה מרכיבים אלו ניתן לחלק את כל הקשרים הבין - אישיים לשמונה סוגי האהבה: -
העדר אהבה: יחסים שטחיים, חסרי אינטימיות מחויבות או תשוקה.
אהבה רומנטית: יחסים מלאי אינטימיות ותשוקה, ללא יכולת להתחייב.
חיבה: ישנה אינטימיות ויכולת להפתח, אך היחסים אינם מחייבים ואין בהם תשוקה.
אהבה אשלייתית: מהירה, מלאה תשוקה ומחויבות, הדעיכה מהירה גם היא, שכן בני הזוג אינם מסוגלים לפתח אינטימיות ופתיחות ביניהם.
אהבה עיוורת: אהבה בה המרכיב היחיד הוא תשוקה עזה. אין אינטימיות או מחויבות.
אהבת רעים: מאופיינת באינטימיות ובמחויבות ללא תשוקה. ניתן למצוא אותה בקשר בין חברים קרובים.
אהבה ריקה: מבוססת על מחויבות בלבד. בני הזוג ממשיכים לאהוב מתוך הכרח. אין אינטימיות או תשוקה.
אהבה מושלמת: אהבה המכילה את כל שלושת המרכיבים.
סטרנברג סבור, כי אהבה אינה הנדבך המרכזי בחייו של זוג מודרני. לאינטימיות, לתשוקה ולמחויבות, שמרכיבות את 'משולש האהבה' יש תפקיד מרכזי במערכת יחסים זוגית. תקשורת טובה בין שניים היא אחת מאבני היסוד של האינטימיות וכך גם רגשות חיבה, פירגון והזדהות. מחויבות היא נדבך נוסף שכן בהיעדרה מתערער הביטחון בזוגיות ותשוקה היא הנדבך האחרון משום שהיא משנה את עוצמתה במשך הזמן וללא מחויבות שום דבר לא יחזיק בני זוג יחד.
מודל נוסף הוא של אריך פרום (1900 - 1980), פסיכואנליטיקאי ופילוסוף יהודי, מחבר הספר "אמנות האהבה". לדעתו מרבית התסכולים שהאדם חש בשל היותו מחונן בכוח השכל, נובעים מהכרת בדידותו ובדילותו ולפיכך הדרך היחידה והעיקרית לפתרון בעיית בדילותו הקיומית של האדם הוא אהבת אמת (ולא אהבה סימביוטית) בהתאחדות בינאישית והתמזגות של נפש עם נפש שנייה. זוהי לדעתו השאיפה העזה ביותר של האדם, התשוקה הבסיסית ביותר, והכוח שמלכד את המין האנושי בכללותו ובקבוצותיו השונות. סממניה של אהבת אמת הן: אכפתיות, אחריות, כבוד, וידיעת מושא האהבה. מתוך ההתקשרות עם הזולת באהבת אמת המועקה הפנימית של תחושת הניכור והבדידות יכולה להיפתר. על פיו קיימים 3 סוגים של אהבה: -
אהבה מזוכיסטית, שבו האוהב מתבטל כלפי מושא אהבתו ומוכן לעשות הכל בשבילו. בהתבטלותו, האדם נפרד מקיומו העצמי המכאיב והופך להיות חלק מהוויה אחרת.
אהבה סדיסטית, שבו האוהב מבטל את מושא אהבתו כלפי עצמו. האוהב מעצים את אישיותו בכך שהוא "בולע" את הזולת ושולט עליו, מכיוון שהוא רואה בו מכשיר להעצמה אישית ולבריחה מהחדלון ושאלות הקיום שלו.
ואהבה בוגרת שהיא האידאלית, שבה שני בני אדם עומדים אחד מול השני במלוא אישיותם הלא מתבטלת, ומשלימים אחד את השני באופן הדדי, באופן שאינם מבטלים את עצמם אחד כלפי השני.
על פי תפיסתו האהבה איננה מתת אל שנופלת משמים על האדם או רגש שפתאום האדם מתוודע אליו, אלא מיומנות לא קלה שיש ללמוד אותה תיאורתית ולהתאמן בה מעשית, ממש כבכל אומנות אחרת. (הבאתי פה מודלים 'על קצה המזלג' אך ישנם נוספים כמובן).
אהבה על פי המדע
רק בשנים האחרונות, לאור המהפכה בתחום מחקר מדעי המוח והפסיכולוגיה הקוגניטיבית החל להגלות ידע מדעי על רגשות ואהבה. על פי המדע כימיקלים במוחנו אחראים להתאהבות. ההורמונים אסטרוגן וטסטוסטרון אחראים על המשיכה המינית, דופמין אחראי לתחושת "פרפרים בבטן", נוראפינפרין אחראי לפעימות הלב המואצות וההתרגשות. האפקט המשותף של הכימיקלים הללו ושינויים במעגלים עצביים במוח גורם לאופוריה, תאווה, אובססיביות, יתר מרץ, חוסר שינה, חוסר תיאבון ותשומת לב ממוקדת באדם הנאהב. הורמון האוקסיטוצין אחראי לרתימת מערכת היחסים בין הנאהבים, וכאשר הם מקיימים יחסי מין ההורמון מופרש ומגביר את הקשר הרגשי. אנדורפינים בשיתוף פעולה עם שאר ההורמונים שהוזכרו לעיל, אחראים להתמוגגות סממני האהבה הראשונים ולייסוד קשרים ארוכי טווח. השפעת הכימיקלים שהוזכרו מתעמעמת לאחר תקופת זמן מסוימת ואז בוחנים בני הזוג אחד את השני באופן רציונלי.
ב - 30 השנים האחרונות הצטבר ידע רב על הביולוגיה של הרגשות והמחשבות. ג'ון יולינגס ג'קסון, (1835 - 1911) אבי הנוירולוגיה המודרנית חילק את המוח ל - 3 חטיבות הפועלות באופן שונה בכל הקשור לאהבה:
1. המוח הזוחלי - החטיבה הקדומה ביותר של המוח האנושי אותה רכשנו מאבותינו הזוחלים. היא כוללת את גזע המוח, את ההיפותלמוס ואת גרעיני הבסיס שמעליו. חלק זה הוא ליבת המוח ונמצא עמוק בתוכו והוא כולל מרכזים השולטים על התפקידים הגופניים הבסיסיים כמו: נשימה, לחץ דם, קצב לב, תיאבון, שינה ועוד. הוא גם שולט על התפקידים הבסיסיים של המיניות.
2. המוח היונקי - החלק השני של המוח אשר התפתח כשהופיעו היונקים על פני האדמה והוא כולל את היכולת לחוות רגשות בכלל ורגשות אהבה בפרט. מקבץ החלקים הנכללים בחלק זה נקרא המערכת הלימבית. שני חלקי המוח לעיל משותפים לאדם ולחיות אחרות.
3. המוח החדש - הוא חדש מבחינה אבולוציונית ואינו מפותח ברוב היונקים (למעט קופים, לוויתנים ודולפינים). הוא בנוי מקליפת מוח חדשה ותופס 85% מכלל נפח מוח האדם. הוא כולל את היכולת לאהוב אך חשוב מכך - את היכולת לחשוב בהיגיון, להתמצא במרחב ובזמן. אם המוח היונקי אחראי ליצירת החוויה הרגשית, הרי שהמוח החדש אחראי להבנה של מצבים רגשיים. ניתן לסכם זאת כך: אהבה זוחלית - תשוקה מינית, אהבה יונקית - חוויה סובייקטיבית של הצפת רגשות, אהבה של מוח חדש - שקולה ומחושבת, בעלת יכולת לראות "תמונה רחבה".
האם ניתן להסיק שיש עדיפות לשיקול הגיוני על פני נטיה רגשית בכל הקשור לאהבה? לא בהכרח משום שלמוח החדש יש אמנם יכולות אינטלקטואליות מרשימות אך למוח היונקי יש חושים מחודדים יותר במערכת הלימבית המנחים אותנו בבחירותינו בדרך הנקראת אינטואיציה.
אז מה זאת אהבה?
אהבה היא רגש חזק המנווט את דרכנו בנפתולי החיים ועושה אותם להיות ראויים לחיותם. בשיר השירים פרק ח' נכתב עליה כי "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה", אנטואן דה סנט - אכזופרי אמר כי "אהבה איננה התבוננות זה בזה אלא התבוננות משותפת לאותו כיוון", שייקספיר אמר כי "אהבה אינה רואה בעיניים אלא בנפש" וחיים נחמן ביאליק תהה בשירו "הכניסיני תחת כנפך": -
וְעוֹד רָז אֶחָד לָךְ אֶתְוַדֶּה:
נַפְשִׁי נִשְׂרְפָה בְלַהֲבָהּ
אוֹמְרִים, אַהֲבָה יֵשׁ בָּעוֹלָם -
מַה - זֹּאת אַהֲבָה?
ואני בתובנות שלי מתחברת יותר מכל למשפט שאמר בלז פסקל (1623 - 1662), מתמטיקאי, פיזיקאי ותיאולוג צרפתי (שעל שמו נקראה שפת התכנות פסקל) אשר הגיע למסקנה שיש שאלות שבאמצעות השכל לא יוכל למצוא תשובות עליהן. לפיכך אמר על האהבה כי "ללב יש היגיון משלו, שעליו ההיגיון אינו יודע דבר".
אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך?אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך?אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך? מהי אהבה ומה משמעותה? אהבה היא נושא אשר לעיתים קרובות נתון לפרשנויות שונות, ואליעד כהן מציע במהלך השיחה לעסוק במהות המילה אהבה ולבחון את משמעותה האמיתית מעבר להוראות מקובלות. השיחה מתחילה עם השאלה מה זאת אהבה?, ומיד אליעד מאתגר את הדוברים להפעיל את המחשבה ולבחון את משמעות המילה לא רק לפי ההקשר הרגשי, אלא גם מנקודת מבט פילוסופית. האם אהבה היא רק רגש או שיש לה גם תנאים? במהלך השיחה, אחד המשתתפים מציין כי הוא אוהב חופש, כסף ושמש. אליעד כהן לא מקבל את התשובה הזו כאהבה אמיתית, הוא שואל את המשתתף אם הוא מוכן למות למען כסף, ומסביר שבאהבה אמיתית אין תנאים. לדבריו, אם אהבה נושאת עמה דרישות או תנאים, אז היא למעשה לא אהבה אלא רצון או צורך. אליעד מסביר שמה שנראה כמו אהבה עשוי להיות בעצם רצון להשיג משהו שנמצא מחוץ לאדם, ... זמין עבור מישהו אחר, ובכך הוא מציין דימוי של שעבוד. אליעד מציין שזו לא אהבה אלא תלות, ושאם אנחנו אוהבים מישהו, לא נכון לדרוש ממנו להיות עבד. להיפך, אהבה אמיתית היא לתת חופש לאדם להיות כפי שהוא, בלי לדרוש ... שבמהלך השיחה, המילה אהבה יכולה לקחת צורות שונות, ותלויה בהבנת כל אדם את המשמעות שלה. המשתתף בשיחה מציין שהוא אוהב חופש, כסף ושמש, אך אליעד מאתגר אותו בכך שמערער על משמעות המילה אהבה. הוא שואל אם הוא היה מוכן למות למען כסף, ואם לא, אז האם באמת מדובר באהבה. אם אדם אוהב משהו עם תנאים, אליעד טוען שזה לא בדיוק אהבה אמיתית. לאחר מכן, אליעד ממשיך לתהות על המושג, שואל אם ... שמאפיין אהבה הוא השעבוד של האדם השני - הוא צריך לכבד, להעריך ולהיות זמין כל הזמן. אליעד מציין שבמקום לאהוב מישהו עד כדי כך שהוא יהיה עבד, צריך לשחרר את האדם ולא לדרוש ממנו כל כך הרבה. לבסוף, אליעד ... זה אהבה? אליעד: אתה מכיר את המילה הזאת אהבה או שאתה לא יודע עליה שום דבר, יש מישהו שאתה אוהב אותו, יש משהו שאתה אוהב, הרכב שלך אתה אוהב אותו? ש: לא הוא משמש אותי מה. אליעד: יש משהו שאתה אוהב? ש: כן חופש, כסף, שמש. אליעד: אוקי אתה אוהב כסף, תקשיב תחליט אתה, תחליט משהו תעמוד מאחוריו אל תכניס את זה לסערות, הוא לא אוהב כסף, הוא רוצה כסף, אתה מוכן למות למענו? ש: לא. אליעד: אוקי אז אתה לא אוהב אותו מספיק אתה אוהב אותו עם תנאים. מהתחלה, מה אתה רוצה לדעת מה זה אהבה? אוקי. ש: מה שהרבה אנשים אומרים אהבה זה נראה לי. אליעד: בסדר הבנו הלאה, יש משהו שאתה אוהב אותו, המילה אהבה אומרת לך משהו? ש: האהבה. אליעד: אם הייתי אומר לך מילה בסינית, תמציא מילה מסינית. ש: ... כן, אמרת מה זה אז אמרת מה זה אהבה. אתה רוצה שאני אחזור על מה שאמרת על מה שאתה אוהב אותו, רוצה אותו, הוא מרגש אותך זאת אהבה. ש: אבל למה לא להתייחס למילה כי זה די פשוט? אליעד: ... שאתה רוצה אותו אז זה לא נכון, למה? כי הוא אומר לא אבל זה אני רוצה אותו, זה אני אוהב אותו, מה ההבדל? אז אני אמרתי לו האהבה זה שווה סך כל הדברים, זה לא אחד מהדברים זה סך כל הדברים. ש: כמעט ואין לי שום דבר שאני אוהב אז לפי ההגדרה. אליעד: אז מה, לא הפסדת כלום, אתה מרגיש שהפסדת משהו? ש: לא, אני. אליעד: מה אכפת ... מה היא אמרה לך? ש: הוא צריך לכבד אותה, להעריך אותה, תמיד להיות בשבילה, מתי שהיא זמינה לכבד אותה, לאהוב אותה. אליעד: אבל מה זאת אהבה, מה היא אמרה לו שמה זה אהבה? ש: בגדול נשמע לי כמו עבדות. אליעד: היא כל כך אוהבת את העבד שלה שהיא אומרת אני אוהבת אותו אבל אם את כל כך אוהבת אותו תשחררי אותו למה צריך לך שהוא יהיה עבד. מה אכפת לך מה זה אהבה, מה זה אכפת לך ...
סוגים של אהבה, איך אתה רוצה שיאהבו אותך? איך אתה רוצה לקבל אהבה? מה נחשב בעיניך לאהבה? למה אתה קורא אהבה? איך התרגלת לקבל אהבה? מהי אהבה בעיניך? איך אתה נותן אהבה? רצון לתת, רצון לקבל, מתנות חינםסוגים של אהבה, איך אתה רוצה שיאהבו אותך? איך אתה רוצה לקבל אהבה? מה נחשב בעיניך לאהבה? למה אתה קורא אהבה? איך התרגלת לקבל אהבה? מהי אהבה בעיניך? איך אתה נותן אהבה? רצון לתת, רצון לקבל, מתנות חינם... הזוג מציבים תנאים או מעירים הערות. למשל, אדם כזה עלול לפרש כל ביקורת או דרישה לשינוי כהוכחה לכך שלא אוהבים אותו באמת. לדוגמה, אם בן זוג מתלונן או מבקש שינוי בהתנהגות מסוימת, האדם שחונך לאהבה ללא תנאים יחשוב מיד: הוא לא אוהב אותי, כי הוא לא מקבל אותי כמו שאני. האם אהבה בלי תנאים היא אהבה אמיתית? אליעד מעלה נקודה חשובה: ... כזו של מעריץ שלא מביע שום ביקורת, אינה בהכרח אהבה אמיתית. הוא מסביר כי ייתכן שאדם כזה בכלל לא אוהב אותך באמת, אלא רק אוהב את התחושה שהוא מקבל מהקשר. לדוגמה, אם מישהו אף פעם לא מעיר לך הערה, ייתכן שהוא לא באמת מתעניין ... אמיתית? אליעד מסביר שלא תמיד אהבת הורים לילדיהם היא אמיתית במובן של אהבה כלפי הילד כאדם אינדיבידואלי. לפעמים הורים אוהבים את הילד מתוך צרכים אישיים, כגון המשך השושלת המשפחתית, מילוי צורך רגשי שלהם או עצם הרעיון של להיות הורה. לדוגמה, הורה שאוהב את ילדו ללא תנאים עלול לאהוב את עצם קיומו של הילד ולא את אישיותו הספציפית. איך חינוך לאהבה משפיע על החיים? אליעד כהן מסביר שכשילד ... שמחונך לכך שאהבה כוללת גם תנאים, ילמד להתנהל טוב יותר במציאות, שבה קיימות ציפיות והתחייבויות בתוך קשרים. האם כדאי לאהוב ילדים עם תנאים או בלי תנאים? אליעד מציע שהדרך הנכונה היא לשלב בין השניים: מצד אחד, לתת לילד אהבה ... ומחויבויות בחיים. כך הילד ילמד להתמודד גם עם מציאות שבה לא הכל מגיע בקלות וללא מאמץ. מהי המשמעות של לאהוב את המציאות? לפי אליעד, לאהוב את המציאות פירושו לקבל אותה גם כשהיא נגד רצונך. אדם שאוהב את המציאות גם כשהיא קשה עבורו, מבין שאהבה יכולה לכלול תנאים, ועדיין להישאר אמיתית. לעומת זאת, אדם שמסוגל לאהוב רק כשהכל מתאים לו, תופס את האהבה כאהבה בלי תנאים, ולכן יתמודד קשה יותר עם מציאות שמשתנה ולא תמיד עונה על רצונותיו. למה אהבה עם תנאים היא לפעמים יותר אותנטית? אליעד כהן מסביר שכאשר אוהבים אותך בתנאים מסוימים, זה מעיד שהאדם אוהב אותך באמת על סמך מי שאתה ולא רק על סמך רעיון או תחושה כללית. לדוגמה, אם בן זוג מביע ... מסוימת שלך, המשמעות היא שהוא באמת בוחן מי אתה ומה מתאים לו. לעומת זאת, אם בן זוג אומר אני אוהב אותך לא משנה מה, ייתכן שהוא פשוט אוהב את עצם הרעיון של להיות במערכת יחסים ולא אותך ספציפית כאדם. האם בני אדם מעדיפים לקבל יותר מלתת? אליעד ... קודם כל את התקציב שלו לפני שהוא קונה דירה, ולא להיפך. מה הקשר בין אהבה ללא תנאים לבין יכולת לאהוב? אליעד מסביר שאם אתה רוצה שיאהבו אותך ללא תנאים, עליך לבדוק אם אתה עצמך מסוגל לאהוב כך. אם אתה באמת אוהב מישהו ללא תנאים, לא יפריע לך אם הוא אינו אוהב אותך בחזרה. אם האהבה ... אהבה עם תנאים או בלי תנאים? איך לקבל אהבה מזוגיות? מהו איזון בין לתת ולקבל? למה אני מרגיש לא אהוב? מה הקשר בין אהבה למציאות? אהבה עם תנאים ואהבה בלי תנאים יש שני סוגים של אהבה: אהבה עם תנאים ... ציפיות ובלי דרישות. כאשר בן הזוג מציב לו תנאים או מביע חוסר שביעות רצון, הוא עלול להרגיש שהוא אינו אהוב. לדוגמה, אדם יכול לחשוב: בן הזוג שלי לא אוהב אותי, כי הוא בא אליי בתלונות. אבל למה הוא חושב ... אהבה. אבל המציאות היא שבן הזוג שלו פשוט לא אוהב אותו כמו שהוריו אהבו אותו - והוא לא אמור לאהוב אותו באותו אופן. האם אהבה בלי תנאים היא באמת אהבה? כאשר מישהו מעריץ אדם אחר באופן עיוור, ומוכן לקבל ... אותך, זה לא אומר שהוא לא יכול להציב גבולות או לדרוש ממך דברים. מה לגבי חינוך ילדים? האם נכון לאהוב ילדים עם תנאים או בלי תנאים? התשובה היא ששני הסוגים נחוצים. מצד אחד, חשוב לתת לילד תחושת ביטחון ואהבה ... אוהבת אותך? אדם שאוהב רק כאשר המציאות מתאימה לו בעצם מגדיר אהבה כאהבה בלי תנאים. אבל אם אדם מצליח לאהוב את המציאות גם כאשר היא נגד רצונו, זה אומר שהוא מבין שאהבה היא גם עם תנאים, והוא לומד לחיות ... לכן, הדרך הנכונה היא למצוא את האיזון בין הרצון לקבל לבין המוכנות לתת. הקשר בין אהבה בלי תנאים ליכולת לאהוב אם אדם אומר אני רוצה שיאהבו אותי בלי תנאים, הוא צריך לשאול את עצמו - האם אני גם מוכן לאהוב בלי תנאים? כי אהבה אמיתית היא הדדית. אם אדם אוהב מישהו בלי תנאים באמת, אז לא יפריע לו אם ... כשאוהבים אותי בלי תנאים ואז אם מישהו פתאום נגיד הוא נמצא במערכת יחסים זוגית והבן זוג שלך לא אמור לאהוב אותך כמו אמא שלך אז אתה פתאום בבעיה. אתה אומר הוא לא אוהב אותי, היא לא אוהבת אותי הוא ... איך שאני ואם הוא לא אוהב אותי איך שאני זה לא נקרא שהוא אוהב אותי, איך הגעת למסקנה שצריך לאהוב אותך איך שאתה איך הגעת לזה כי יש לך בראש איזו פקודה כי מישהו אהב אותך בלי תנאים ואז הרגלת שצריך לאהוב אותך בלי תנאים. עכשיו שיש בא נגיד מישהו נגיד שמעריץ אותך נגיד הערצה עיוורת עכשיו ברגע שמישהו מעריץ אותה הערצה עיוורת אז הוא מתחיל לאהוב אותך בלי תנאים כל מה שאת רוצה הוא מקבל ומקבל נהיה שפוט, נכון אבל האם הוא באמת אותך או ... גם להתרגל, כאילו התפיסה אומרת בגלל שבן אדם רוצה שיאהבו אותו בלי תנאים אז כשהוא אוהב אז הוא מנסה לאהוב נגיד את הילדים שלו מנסה לאהוב אותם בלי תנאים ואז הוא שותל להם במוח מחשבה שאהבה זה בלי תנאים ואז אחר כך הם לא מסתדרים ... מה תעשה אני אוהבת אותך, למה? ולא משנה מה אתה עושה אני אוהבת אותך זאת אומרת שהיא יכלה גם לאהוב מישהו אחר יכול להיות שהיא מקבלת איזה תחושה העיקר שאני לא לבד אז היא לא אוהבת אותך היא אוהבת ... אותך אבל אם היא אומרת לך תקשיב למה אתה עושה ככה ולמה אתה עושה ככה זאת אומרת שהיא רוצה לאהוב אותך היא לא אומרת אני רוצה לאהוב את זה שאני בזוגיות ואם נגיד האישה אומרת לך, אם נגיד יש אישה שעצם זה שהיא בזוגיות זה טוב ... היא אומרת אני אוהבת אותו למה היא אומרת לעצמה העיקר שאני בזוגיות הכל בסדר. היא אומרת לא אני רוצה לאהוב אותו לאהוב את מי שהוא שההתנהגות שלו תמצא חן בעיני לא העיקר לאהוב את זה שאני בזוגיות נכון. עכשיו בא נדבר על עוד היבט בסיפור עכשיו במערכות יחסים יש לנו שני היבטים ... מה זה אני רוצה שיאהבו אותי בלי תנאים עכשיו זה בסדר שתרצה שיאהבו אותך בלי תנאים בתנאי שאתה מוכן לאהוב בלי תנאים. עכשיו מאה אחוז שאם אתה תאהב מישהו בלי תנאים מאה אחוז שהוא יאהב אותך בלי תנאים מאה אחוז, שמעת את זה אם את אוהבת מישהו ... אז לא יכול להיות שתגיד הוא לא אוהב אותי כי אם אתה אוהב אותו בלי תנאים אז אתה אמור לאהוב אותו בכל מקרה. ש: אז לא אכפת לך שהוא לא אוהב אותך. אליעד: נכון אתה אוהב את זה שהוא ... אין לזה שום משמעות אבל זה אומר שאם אתה אמרת אני רוצה שיאהבו אותי בלי תנאים אתה גם מוכן לאהוב בלי תנאים או רק לבקש, עכשיו הרעיון זה מול המציאות מה אתה רוצה לקבל כמה אתה מוכן להתאמץ. הבנו?
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו במוחלטות, המשמעות של זה היא, שהאדם בלב שלם, ... רוצה את המציאות. ולרצות חיסרון בשלמות, פירושו, שהאדם מסתכל לחיסרון ישר בעיניים, והאדם מישיר מבט לתוך החיסרון, והאדם מקבל ואוהב את החיסרון, כפי מה שהוא, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. ואם האדם מצליח באמת, לאהוב חיסרון כלשהו, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. הרי שממילא, המצב התודעתי הזה, מוביל לכך, שהאדם יאהב את כל החסרונות האפשריים, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. כי אם יש סיבה, למה האדם אוהב חיסרון אחד יותר מאשר חיסרון אחר, הרי שזאת אהבה עם תנאים, שהיא לא אהבה מוחלטת. ואם האהבה היא מוחלטת, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, היא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אהבה מוחלטת, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ואוהב באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא אוהב באופן מוחלט, אפילו לא טיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אהבה מוחלטת, לפי כמה שהוא לא אוהב את הרע. ואם האדם הגיע למצב של אהבה מוחלטת, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אהבה מוחלטת, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם אוהב בלי תנאים ובאופן מוחלט, גם את כל הרע כולו. כי האהבה שהיא בלי תנאים כלפי דבר אחד, היא מתרחבת ומתפשטת והיא מקיפה וממלאת את האדם, גם כלפי כל שאר הדברים שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אהבה יחסית. והאדם מחפש אהבה יחסית, רק משום שהוא מחפש את האהבה המוחלטת, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אהבה יחסית. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם לחפש כל הזמן כמה שיותר אהבה, כדי להתקרב כמה שיותר למצב של רק אהבה. והאדם כל הזמן רוצה יותר אהבה, כדי להגיע למצב של רק אהבה. ועדיין האדם לא רוצה בלב שלם להגיע למצב של רק אהבה. כי אם ... האדם לא יחפש בכלל אהבה יחסית, הרי שזה אומר, שהאדם מוכן בלב שלם, לקבל את זה שהוא לא רק אוהב. ואז ממילא, אין גם חיפוש אחרי אהבה מוחלטת. ובפשיטות העניין הוא, שיש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. והאהבה היחסית, ... כחלק ממשחק האהבה של החיים. ואחרי שהבנו את כל זה, עכשיו אפשר להבין למה קשה למצוא אהבה? ולמה קשה לאהוב? ויש כאן 4 נקודות מבט משלימות ומנוגדות אחת לשנייה: 1 - לא מצליח למצוא אהבה יחסית, כי מחפש אהבה ... מחפש אהבה מוחלטת. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואהבה מושלמת בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להתאהב בדבר מוגדר ומוגבל, שיש לו גם יתרונות וגם חסרונות. דהיינו, החיפוש אחרי האהבה המוחלטת, שבה האדם אוהב בלב שלם, דהיינו, שהאדם לא רואה שום חיסרון בדבר, הוא זה שמונע מהאדם למצוא אהבה ולהתאהב בלב שלם, בדבר אחר מוגבל. שבו, הוא לא יכול למצוא רק אהבה. אלא הוא מבין לפחות בתת המודע שלו, ... אהבה יחסית, כלפי דבר מוגדר כלשהו. ואדרבה, זה שהאדם לא מחפש אהבה מוחלטת, זה מוביל לכך, שהוא כן יכול לאהוב באופן יחסי, דבר כזה או אחר. או במילים אחרות, זה שהאדם מוכן גם לשנוא, זה מה שמאפשר לו לאהוב. כי אם האדם לא יהיה מוכן לשנוא בכלל, הוא יחפש אהבה מוחלטת, ולא יוכל למצוא אהבה יחסית, אלא רק אהבה מוחלטת. ודווקא המוכנות של האדם להיות גם בתחושה של שנאה, ולא רק לאהוב בלב שלם, זה מה שמאפשר לו להתאהב בדבר מוגבל, שיש בו גם חסרונות. וחוסר חיפוש האהבה המוחלטת, הוא זה שמאפשר למצוא אהבה יחסית. וכמובן שאפשר לתת ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2 והרעיון הוא, שכל חיפוש אחרי אהבה יחסית, או אהבה כלשהי בכלל, הוא תמיד נובע מתוך חוסר אהבה מוחלטת. והוא תמיד, מרחיק את האדם מהאהבה המוחלטת. כי באהבה המוחלטת, לא מחפשים אהבה, כי יש תמיד אהבה. וכל חיפוש אהבה באשר הוא, הוא מחזק את החשיבה השיפוטית, שהיא אוהבת רק עם תנאים ועם סיבות, ושהיא יוצרת, אהבה יחסית. ונראה אם כן, כי האהבה היחסית, היא מנוגדת, לאהבה המוחלטת. ... מרחיק את האדם מאהבה יחסית. כי לחפש אהבה מוחלטת, פירושו, להפסיק לחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת פירושה, רק לאהוב, ולהיות במצב של רק אהבה, שאין בה שום שנאה כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אהבה מוחלטת. שכדי למצוא אותה, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר לאהוב אותו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות לאהוב כל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אהבה יחסית ואהבה מוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. ... כלשהי. כי כפי שאמרנו, אהבה יחסית, היא מצב, שבו יש גם אהבה וגם שנאה. אלא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב מאשר שונא. שאז, האדם אומר שהוא אוהב את הדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האהבה שלו, יותר מאשר לרגשות השנאה שלו כלפי ... כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אהבה מוחלטת, הרי שבכך בעצם גרמנו לו לאהוב באופן מוחלט, את חוסר האהבה המוחלטת. זא, האדם מחפש אהבה מוחלטת, כדי להגיע למצב של רק אהבה. וזה נובע, ... כי אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם שנאה, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אהבה. והאדם מחפש לאהוב, רק בגלל שהוא לא מוכן גם לשנוא. והאדם רוצה רק לאהוב, ולכן הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אהבה וכמה שיותר אהבה. ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא ... אהבה, אלא האדם מוכן גם לשנוא ולהיות במצב של שנאה. ואם האדם באמת היה מוכן גם לשנוא ולא רק לאהוב, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אהבה יחסית. כי תמיד הוא כבר היה, באהבה המוחלטת. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, ... רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם מלכתחילה להרגיש גם רע. דהיינו, גם אם האדם מוכן לסבול בשקט ולאהוב את מה שיש, הרי שהאדם לא מוכן מלכתחילה בלב שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק ... כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אהבה יחסית כלפי המציאות, כי הוא בלב שלם, לא מחפש לאהוב בלב שלם. ואז ממילא בלב שלם, הוא אוהב בלב שלם, את זה שהוא לא אוהב בלב שלם. ואז ממילא, האדם לא היה מחפש לאהוב אהבה יחסית. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא אוהב בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאהבה מוחלטת = רצון להיות במצב של: רק אהבה, ולא במצב של: גם ... של חוסר אהבה, אז ממילא תמיד יש אהבה מוחלטת, ואז אין חיפוש אהבה כלשהו. וחיפוש אהבה, פירושו, שהאדם לא אוהב את השנאה. כי אם האדם אוהב את השנאה בלב שלם, אז למה שהוא יחפש אהבה?! וחיפוש אהבה נובע, רק משום שהאדם לא אוהב בלב שלם את השנאה. שזה אומר, שהוא בתוך תוכו, רוצה להגיע למצב של רק אהבה. שבו, אין שום שנאה ... זה לא רק טוב. אבל מי שיתבונן על הדברים באופן מוחלט, הוא יראה מיד, כי הדבר אינו אפשרי. כי לאהוב משהו בלב שלם ובלי שום תנאים, פירושו כמובן, לאהוב את הדבר, בלב שלם בלי שום תנאים. ולאהוב את הרע בלב שלם בלי שום תנאים, פירושו, לאהוב את הרע בלב שלם, בלי להציב תנאים על הכמות של הרע. דהיינו, אם האדם אוהב באמת באופן מוחלט גם את השנאה וגם את הרע, הרי שהוא אמור לאהוב את השנאה ואת הרע, גם אם הוא מרגיש שהם יותר מהטוב. כי אם האדם באמת מקבל ומכיל בלב שלם, ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1 ובו יתבאר, מהי אהבה מוחלטת ומהי אהבה יחסית? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי האהבה האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, גם מחזק וגם מחליש, את האהבה היחסית? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אהבה יחסית, מחליש וגם מחזק את האהבה המוחלטת? ויתבאר גם, למה קשה לאהוב? ולמה קשה למצוא אהבה? ולמה דווקא הרצון לאהוב, למה הוא יכול להחליש את האהבה? ולמה לפעמים, דווקא הרצון לאהבה, דווקא הוא יוצר שנאה? ולמה לפעמים, דווקא השנאה וחוסר הרצון לאהוב, למה דווקא הם יוצרים אהבה? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש שני סוגים של אהבה. יש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. ואהבה יחסית פירושה, אהבה, שהאדם אוהב, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם אוהב עם תנאים ועם סיבות, אז האהבה שלו, היא מעורבת, גם עם שנאה. דהיינו, האהבה היא לא שלמה. כי כאשר ... וסיבות, הם בשכל של האדם. שהשכל של האדם, שופט את הדבר. והאדם רואה את הטוב שיש בדבר, ואז האדם אוהב את הדבר, בגלל הטוב שיש בו. וכאשר האהבה נובעת מהשיפוטיות השכלית של האדם, אז האהבה, היא רק יחסית. ולמה? ... שנאה. והיא אהבה, שאינה אהבה שלמה בלב שלם. ואהבה כזאת, נקראת, אהבה יחסית. שפירושה הוא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב את הדבר, מאשר שונא אותו. דהיינו, שהאדם יש לו רגשות מעורבים, גם של שנאה וגם של אהבה, וגם של נייטרליות, כלפי הדבר. ובאופן יחסי, האדם יותר אוהב, מאשר נייטרלי, ומאשר שונא את הדבר. וזאת נקראת, אהבה יחסית. ויש גם עוד סוג אחר של אהבה, שנקראת אהבה ... שאין בה שום שנאה? וגם לא נדון, האם בכלל קיימת אהבה מוחלטת שכזו? והאם זה בכלל טוב או רע, לאהוב בלב שלם, בלי שום שנאה? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן, כן נדון במערכת היחסים שיש, ... גם אהבה יחסית וגם אהבה מוחלטת. והרצון של האדם להשיג אהבה יחסית, מתבטא בכך, שהאדם במשך החיים שלו, מנסה לאהוב כל מיני דברים, שהוא יודע מראש, שהם לא יספקו לו אהבה מוחלטת. ומצד האמת, שום דבר בעולם, לא יכול לספק לאדם אהבה מוחלטת. ולמה? כי שום דבר בעולם, הוא לא מושלם. ולכן, אי אפשר לאהוב שום דבר בעולם, בצורה מוחלטת. וכאשר האדם מתאהב באיזה דבר שקיים בעולם, הרי שהאדם מנסה להפיק מכך אהבה. אבל, האהבה הזאת, היא תמיד רק אהבה יחסית בלבד. כי כפי שאמרנו, אהבה מוחלטת, פירושה, שהאדם אוהב בלב שלם, ושאין לאדם שום שמץ של שנאה כלפי הדבר. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... גם תחושה של חיסרון כלשהו, וגם תחושה רעה כלשהי, מכל דבר שהוא שקיים בעולם. וכאשר האדם מחפש אהבה, ומנסה להתאהב בדבר כזה או אחר, הרי שבכך, בעצם האדם מחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת, דהיינו, מצב תודעתי, שבו יש ... את זה, על ידי אהבה של דבר מוגדר כלשהו. כי הדבר המוגדר, אין בו שלמות, וממילא גם אי אפשר לאהוב אותו באמת בלב שלם. כי הלב בתוכו, רואה את האמת. שאין בדבר שלמות, ולכן אין אהבה מוחלטת, אלא רק ... את צורת ההסתכלות שלו על העולם. כי כל זמן שהאדם רואה חיסרון כלשהו בדבר כלשהו, הוא לעולם לא יוכל לאהוב את הדבר בצורה מוחלטת, אלא רק בצורה יחסית בלבד. ואהבה מוחלטת, מגיעה, רק על ידי שינוי פנימי של צורת ... כולו רוצה למצוא אהבה מוחלטת. כי ברגע שהאדם מתמקד בלחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא באמת אוהב את האהבה המוחלטת בצורה מוחלטת. כי מי שאוהב את האהבה המוחלטת בכל ליבו ובלב שלם, הוא יחפש רק אותה וגם יקבל אותה. אבל ברגע שהאדם מחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא מספיק אוהב את האהבה המוחלטת. דהיינו, אפילו קצת שונא את האהבה המוחלטת, והוא נוטש אותה לטובת האהבה היחסית. והרעיון הוא, שהחיפוש ... כי הוא גורם לאדם, לא להתמקד רק בחיפוש האהבה המוחלטת, אלא באהבה היחסית. ובנוסף, אהבה מוחלטת, היא כאשר האדם אוהב בלב שלם, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה כלל. וכאשר האדם מתאהב בדבר כלשהו, בגלל סיבה כלשהי ובגלל תנאים כלשהם. דהיינו, כאשר האדם מחפש אהבה כלשהי, הרי שבכך בעצם הוא מרחיק ... מי שמחפש אהבה, בכך, הוא בעצם מרחיק את עצמו מהאהבה המוחלטת. כי לחפש אהבה, פירושו, לחפש דבר, שאותו אפשר לאהוב. ובאהבה המוחלטת, אפשר לאהוב כל דבר, כי הרי אין שום תנאים או סיבות לאהבה. ובאהבה מוחלטת שאין בה שום שנאה כלל, בה לא מחפשים אהבה, כי בה יש תמיד אהבה. כי כאשר אין שום שיפוטיות כלשהי, אז ממילא אוהבים את הכל תמיד בלב שלם, ואין שום צורך או יכולת לחפש אהבה. וברגע שהאדם מחפש אהבה, הרי שבכך הוא ...
מאמץ בזוגיות, זוגיות ללא תנאים, זוגיות עם תנאים, להתאמץ עבור הזוגיות, קשיים בזוגיות, להצליח בזוגיות, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, אהבה בלי תנאים, אהבה עם תנאים, זוגיות בעד ונגדמאמץ בזוגיות, זוגיות ללא תנאים, זוגיות עם תנאים, להתאמץ עבור הזוגיות, קשיים בזוגיות, להצליח בזוגיות, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, אהבה בלי תנאים, אהבה עם תנאים, זוגיות בעד ונגד... באמת ללא תנאים? אליעד מדגיש כי בפועל, זוגיות תמיד כוללת תנאים מסוימים. הוא מציין כי אם מישהו אומר שהוא אוהב אותך ללא תנאים, אז זו לא באמת אהבה מיוחדת, כי הוא יכול לאהוב כל אחד באותה מידה. אהבה אמיתית ועמוקה תמיד תכלול תנאים - למשל, חיבור משותף, הבנת הצרכים של השני ועוד. ... להתמודד עם התחושה שקשה להתאמץ בזוגיות? כדי להתמודד עם הקושי במאמץ בזוגיות, אליעד מציע שנזכור שגם אנחנו בעצמנו לא אוהבים בלי תנאים. אם אנו מצפים שמישהו יתאמץ למעננו, עלינו להבין שגם אנו לא באמת אוהבים בלי תנאים את הצד השני. אנשים תמיד מציבים תנאים - כל אחד מציב את מה שמקובל עליו. כאשר אדם ... יחסים. המאבק הזה בין הציפייה לאהבה ללא תנאים לבין הצורך במאמץ לתוצאה מצוין כהיבט מרכזי במערכת זוגית. האם ניתן לאהוב את המציאות ללא תנאים? לפי אליעד, האפשרות לאהוב את המציאות ללא תנאים קיימת רק כאשר אין לאדם שום רצון או העדפה. ברגע שיש רצון, ישנם תנאים לאהבה. ... לכן, כשמבקשים ממך להשתנות או להתאמץ למען הזוגיות, זה עלול להרגיש קשה יותר, מכיוון שהבקשה נתפסת כהוכחה שלא באמת אוהבים אותך כפי שאתה. לדוגמה, אם בן הזוג אומר אני מבקש שתהיי מסודרת יותר, האישה יכולה להרגיש שהוא לא באמת אוהב אותה כפי שהיא. המאמץ הנדרש ממנה הופך להיות יותר קשה מבחינה רגשית. מתי דווקא קל יותר להתאמץ בזוגיות? מהצד השני, בזוגיות לפעמים דווקא קל יותר להתאמץ. מדוע? כי בזוגיות קיימת תחושה שאוהבים אותך ללא תנאים - לפחות בתחומים מסוימים. אם אתה משקיע מאמץ בזוגיות, אתה לא מקבל רק תועלת חומרית כמו ... עם תנאים מסוימים. אם זוגיות הייתה באמת ללא תנאים בכלל, לא הייתה לה שום משמעות. אם מישהו אומר שהוא אוהב אותך ללא תנאים בכלל, באופן מוחלט וללא שום סיבה, אז אותה אהבה לא תהיה ייחודית לך, והוא יוכל לאהוב כל אדם אחר באותה מידה. לכן, גם האדם עצמו רוצה שבזוגיות יאהבו אותו עם תנאים מסוימים - כי רק ... בתחומים רבים שבהם הוא לא מתקבל בחוץ. למשל, אתה יכול להראות חולשות בבית שהסביבה לא הייתה מקבלת, ועדיין להרגיש אהוב. לכן, זוגיות משלבת בתוכה גם תחושה של אהבה ללא תנאים וגם עם תנאים בו - זמנית. איך להתמודד עם התחושה שקשה להתאמץ בזוגיות? אליעד מציע למי שקשה לו להתאמץ כי הוא מרגיש שלא אוהבים אותו כפי שהוא, לזכור שגם הוא עצמו לא באמת אוהב ללא תנאים. הרי גם הוא מציב תנאים לבן הזוג שלו. בנוסף, אם אתה באמת אוהב ללא תנאים, אז תוכל לקבל אפילו את העובדה שאוהבים אותך עם תנאים. האם אפשר לאהוב את המציאות ללא תנאים? אליעד מדגיש שלאהוב את המציאות לגמרי ללא תנאים אפשרי רק במצב שבו אין לאדם שום רצון או העדפה. במצב כזה, האהבה מאבדת ... שלך היה אומר לך לעשות משהו היה לך יותר קל מאשר בזוגיות. למה? כי הבוס אתה אומר הוא לא אוהב אותי אז הוא מבקש ממני לעשות את זה אז בסדר אני מבין בשביל שאני אקבל כסף צריך לקום בבוקר אבל היא אמורה לאהוב אותי אז למה היא אומרת שאני צריך להשתנות למענה מה היא לא באמת אוהבת אותי. ש: יש לי היפוך כבר על האש. אליעד: יפה עכשיו חכה רגע. ש: מה עם זה שאתה אוהב ... אני לא שאלתי מה צריך לעשות כדי להתאמץ, שאלתי מאיזה היבט יותר קל בזוגיות להתאמץ. ש: מההיבט שאתה רוצה לאהוב בלי תנאים. אליעד: שאתה רוצה לאהוב בלי תנאים. ש: אתה רוצה לתרגל את האהבה בלי תנאים כן. אליעד: שנייה לא בא נראה מה אמרת מה אמרת אתה, אתה אומר מההיבט שאתה רוצה לאהוב בלי תנאים? ש: כן מההיבט הזה קל להתאמץ. אליעד: אוקי. ש: כמו שאתה מצפה ממנה שתאהב אותך. אליעד: רגע שנייה חכה אתה שנייה רגע בא נבין מה הוא אמר, שנייה רגע אתה אומר מההיבט שאתה ... בבוקר אני לא מקבל רק זוגיות נגיד אני מקבל גם תחושה שאני אוהב אותה בלי תנאים ואני מעוד רוצה לאהוב בלי תנאים. אוקי עכשיו מה שכן את זה עצמו קודם כל זה נכון מה שאמרת אבל את זה עצמו ... אני אוכל להרגיש שהיא אוהבת אותי בלי תנאים. גם יש את הזווית הזאת זאת לא רק הזווית שאתה רוצה לאהוב בלי תנאים גם הזווית שאוהבים אותך בלי תנאים, עוד פעם לדוגמה קנית במכולת משהו שילמת קיבלת אבל לא קיבלת ... אליעד: אני אגיד לך כי אחרי שאתה תשתנה אתה תהיה האחד שלה ואז אתה תהיה האחד שלה אז היא תאהב אותך בלי תנאים בדברים אחרים. ש: הבנתי. אליעד: בדברים אחרים כי מה האמת? כי אם היא הייתה אומרת לך ... אותי? לא אני פשוט אוהב אותך, פשוט אוהב אותי זה חשוד למה כי אז איך אני אדע שפשוט לא תאהב אותה גם שאלה או כי אם הוא אומר לך אני פשוט אוהב אותך למרות שככה וככה בגלל שככה וככה ... אם הוא אוהב אותך למרות שככה ולמרות שככה בלי שום בגלל אז אם זה בלי שום בגלל הוא יכול לאהוב גם מישהי אחרת. זאת אומרת שקודם כל באינטרס שלך כבן אדם את גם אמורה לרצות שיאהבו אותך שלי תנאים ... בלי תנאים בכלל לא יאהבו אותך יותר לא יהיה לזה שום משמעות מכמה סיבות, קודם כל כי הוא יכול לאהוב מישהי אחרת ודבר שני כי נניח שהוא ימשיך לאהוב אותך אבל הוא כבר יתחיל לאהוב את כולם באותה מידה ואם הוא אוהב את כולם באותה מידה זה גם כן מוריד מהערך של האהבה מסיבות ... אותך רק עם תנאים את גם רוצה שהוא יאהב אותך בלי תנאים למה כי עם תנאים זאת לא חוכמה לאהוב אותך כי כולם אוהבים אותך עם תנאים, את אומרת אבל רגע אני רוצה שתאהב אותי בלי תנאים ולכן מה עשו בזוגיות? בזוגיות אמרו יש תנאים מסוימים שתעמוד בהם ואחר כך יאהבו אותך בלי ... תנאים גם אתה לא אוהב בלי תנאים, למרות שיש פה איזה עוד לופ שאם אתה אוהב בלי תנאים אז תאהב את זה שאוהבים אותך עם תנאים, אם אתה אוהב בלי תנאים אז תאהב את זה שאוהבים אותך עם תנאים אבל מה האמת שזה לא בלי תנאים וזה עם תנאים ומה האמת יש ... שהיא עם תנאים או שהיא בלי תנאים אין דבר כזה חצי חצי. אליעד: זה ביחס למציאות אולי אתה יכול לאהוב את כל המציאות בלי תנאים או לא לאהוב שום דבר בלי תנאים אבל בזוגיות אוהבים אותך עם תנאים כי יש דברים שאם תעשה לא יהיו איתך ומצד ... יחסי כזה זה באופן יחסי, את. ש: גם עם המציאות זה לא יכול להיות בלי תנאים אתה לא יכול לאהוב את המציאות בלי תנאים. אליעד: אתה יכול רק אז זה יאבד את המשמעות שלה אחרי שנייה, שמעת מה אמרתי. ... השאלה היא אם זה מה שאת רוצה. ש: אתה יכול להסביר לי את המשפט הזה שאף אחד לא יכול לאהוב אף אחד ובו זמנית כולם אוהבים את כולם. אליעד: לא זה מסובך מדי המשפט הזה מי אמר שהוא נכון, ...
אהבה מתוך שנאה, שנאה מתוך אהבה, אהבה או שנאה, שנאה או אהבה, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, אהבה אין סופית, שנאה אין סופית, לאהוב את עצמך, לשנוא את עצמך, אהבה עצמית, שנאה עצמיתאהבה מתוך שנאה, שנאה מתוך אהבה, אהבה או שנאה, שנאה או אהבה, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, אהבה אין סופית, שנאה אין סופית, לאהוב את עצמך, לשנוא את עצמך, אהבה עצמית, שנאה עצמיתאהבה מתוך שנאה, שנאה מתוך אהבה, אהבה או שנאה, שנאה או אהבה, אהבה ושנאה, שנאה ואהבה, אהבה אין סופית, שנאה אין סופית, לאהוב את עצמך, לשנוא את עצמך, אהבה עצמית, שנאה עצמית מהי אהבה מתוך שנאה ושנאה מתוך אהבה? הרצאה זו עוסקת בקשר המורכב שבין אהבה ושנאה, בהקשרים שונים ומגוונים. אליעד מדבר על הדינמיקה שבהם אהבה ושנאה לא רק מתקיימות זו לצד זו, אלא אחת יכולה להוביל לאחרת. הוא מציין שברוב המקרים, כשמישהו אומר שהוא אוהב, יש בכך גם ביטוי של שנאה מסוימת כלפי אותו אדם, ולעיתים השנאה היא אף סימן לאהבה. איך אהבה ושנאה קשורות אחת לשנייה? לדבריו של אליעד, כאשר אדם אומר שהוא אוהב מישהו, זה לא בהכרח ביטוי של תחושת אהבה טהורה, אלא יש בו גם אלמנט של תלות, שאותם הוא יכול לחוות כשליליים. כלומר, אהבה אינה בהכרח אידיאלית, ולעיתים היא טומנת בחובה גם מרכיבי שנאה - תלות רגשית, אכזבה מציפיות לא ממומשות, ורצון לשחרור. אם מישהו אוהב אדם, יש לכך לעיתים גם צדדים שגורמים לו להרגיש שנאה כלפי אותו אדם, כמו פגיעה בציפיותיו או התנהגות לא ראויה בעיניו. האם ניתן לאהוב או לשנוא בלב שלם? אליעד טוען שאין אפשרות לאהוב או לשנוא בלב שלם. לכל רגש יש צדדים מנוגדים שמורכבים אחד בשני. למשל, כשמישהו אומר אני שונא אותך, אליעד ... שאין לו את הכוח לשפוט אותו. מהו הקשר בין אכזבה ושנאה? הקשר בין אכזבה ושנאה מדויק מאוד גם ביחס לאהבה - ככל שמישהו מצפה ליותר, כך האכזבה מהמילים או ממעשים של אותו אדם תהיה גדולה יותר. הציפיות הגבוהות מביאות ... לא בהכרח בגלל אותו אדם עצמו, אלא בגלל הציפיות שנבנו סביבו, שגרמו לאכזבה עמוקה שהובילה לשנאה. האם אפשר לחוות אהבה או שנאה אינסופית? לא ניתן לחוות אהבה או שנאה אינסופית, לדעת אליעד. אין אפשרות למישהו לאהוב או לשנוא בצורה מוחלטת, משום שהמציאות האנושית מוגבלת וכוללת גם צדדים שליליים שגורמים לתחושות מעורבות. אדם שמרגיש רגש חזק כלפי משהו לא יכול לחוות זאת באופן מוחלט, כי תמיד יהיו מרכיבים אחרים שמפחיתים מהרגש הזה. אהבה אמיתית, לדברי אליעד, לא יכולה להיות ללא גבולות, כי כל רגש טומן בחובו את ההפכים שלו - אהבה מכילה גם כאב, ושנאה מכילה גם געגועים. מהו היחס בין רגשות אמתיים לבין התלות בהן? אליעד מציין גם את הקשר המורכב בין אהבה לשנאה במצבים של תלות רגשית. אם אדם מצפה מהאחר לאהבה אינסופית, הוא ימצא את עצמו בסופו של דבר בקונפליקט פנימי. כשאנחנו מצפים מאחרים לאהוב אותנו ללא תנאים, אנו למעשה יוצרים תלות רגשית שמבוססת על אכזבה, ששורשיה מגיעים מהציפיות הגבוהות שאנחנו מציבים בפני אותם ... שתמיד כשיש תלות רגשית, מתחילים להיווצר רגשות של שנאה על רקע של חוסר מימוש ציפיות. מהו הקשר בין המושג אהבה עצמית לשנאה עצמית? אליעד טוען שיש קשר הדוק גם בין אהבה עצמית לשנאה עצמית. כשאדם לא אוהב את עצמו, הוא ימצא את עצמו בתוך דינמיקה של שנאה עצמית. לא ניתן לאהוב את עצמך באופן מוחלט, כי תמיד יהיו חלקים בנו שלא אוהבים או לא מקבלים את עצמם כפי שהם. כך, המאבק הפנימי שבין אהבה עצמית לשנאה עצמית הוא טבעי ובלתי נמנע, כי אנחנו תמיד שואפים להיות יותר טובים, אבל בפועל אנחנו לא יכולים להיות מושלמים ולכן תמיד יישארו תחושות של חוסר סיפוק פנימי. אהבה ושנאה אהבה מתוך שנאה שנאה מתוך אהבה אהבה אינסופית שנאה אינסופית אהבה עצמית שנאה עצמית
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...