ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 6 ✔* פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 5. תמונה ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 6

* פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 5.

תמונה 8א ממחישה טענה זו. זוהי הדמיית מחשב המתארת את תנועתם של כדורי ביליארד. מימין למטה ניתן לראות קבוצת כדורי ביליארד מסודרים בצורת משולש, עד שכדור נוסף פוגע בהם ומפזר אותם לכל רוח (ימין למעלה). האנטרופיה, בבירור, עלתה בתהליך זה. מצדה השמאלי של התמונה ניתן לראות דיאגרמת חלל - זמן של התהליך, כלומר את מסלוליהם של הכדורים לאורך הזמן.

בתמונה 8ב הפכנו את הכיוון. בסימולציה ניתנה הפקודה לכדורים בשלב הסופי להפוך את כיווני תנועותיהם. חיש - מהר, יתארגן הבלגאן מחדש למשולש יפה שיפלוט חזרה כדור בודד למקום שממנו בא. גם כאן, משמאל התמונה מופיעה דיאגרמת חלל - זמן של התהליך המהופך.

מה שנזכיר עכשיו הוא כמעט טריוויאלי, וכל סטודנט מתחיל למדעים יודע אותו, ובכל זאת, כמעט איש מבין הפיזיקאים הדנים בשאלת מקורו של חץ - הזמן לא שם אליו לב: בעולם שאינו סיבתי לחלוטין, תהליך א' הוא אפשרי בהחלט בעוד שתהליך ב' נדון לכישלון. הנה איור 9א: חזרנו על התהליך הראשון בתוספת "זיוף" קל - הזזנו מעט את אחד הכדורים במהלך הניסוי. התוצאה: ההבדל אינו מורגש כי האנטרופיה גדלה גם הפעם. לעומת זאת, באיור 9ב הכנסנו את הזיוף לתהליך ההפוך, שהיה אמור להוריד אנטרופיה, והתוצאה היא הרת אסון: מרגע ההתערבות, השתלט מחדש האי - סדר והרס את כל ההיפוך.

בניסוח המקובל על הפיזיקאים נאמר כך: תהליך נורמלי, שהאנטרופיה שלו עולה עם הזמן, אינו רגיש לתנאי ההתחלה, ואילו אותם תהליכים נדירים שהאנטרופיה שלהם יורדת עם הזמן, הם רגישים ביותר: כל תהליך כזה מחייב תנאי התחלה מדויקים לאין - שיעור וכל סטייה מתנאים אלו תגרום לו להפוך מחדש לתהליך נורמאלי, מגדיל אנטרופיה. יקיר אהרונוב ביטא עיקרון זה בצורה קולעת: אם נוציא תולעת אחת מקברו של אדם, אזי שום היפוך בזמן של התהליכים הקורים בקבר לא יחזיר אותו לחיים.

נכון, זה ידוע לכל, אבל יש לעיקרון זה השלכה מיידית על טבע הזמן: בהינתן מערכת סגורה שיש בה אירוע לא - סיבתי אחד, אזי האנטרופיה שלה תלך ותגדל, החל מאותו אירוע, ללא קשר לתנאי ההתחלה של אותה מערכת! למרות שחץ הזמן באותה מערכת הצביע תחילה לכיוון ההפוך מזה של היקום, הרי מהרגע בו הופיע האירוע הלא - סיבתי, חזר חץ - הזמן היקומי והשתלט מחדש על המערכת, למרות שהמערכת מבודדת לחלוטין מיקום זה.

מכאן נובעת באופן לוגי מסקנה לא פחות מרחיקת - לכת לגבי היקום כולו: אם קיימת אי - שם אפילו אינטראקציה אחת שאינה סיבתית, היקום כולו אינו אסימטרי בזמן. מכאן שהדרך המקובלת לקרוא את ההיסטוריה של היקום (גרסת "היֹה היה 1" בפרק הקודם) היא הנכונה ואילו הדרך המהופכת ("היֹה היה 2") היא מופרכת.

נשארה אם כן רק שאלה קטנה: האם היקום בו אנו חיים הוא סיבתי? כמובן שזו לא שאלה קטנה כלל, וכבר הודינו שהיא למעלה מיכולתנו. אבל היה מי שכן פסק בשאלה זו, והוא לא אחר מאשר סטיבן הוקינג הנודע. האיש הטוב הזה טוען בתוקף שחוקי הטבע מאפשרים את קיומו של אינדטרמיניזם יסודי, כלומר, תהליך שאינו סיבתי.

יפה. כל מה שאנו אומרים בשולי דבריו הוא שטענה זו סותרת את טענתו השנייה, לפיה אין חץ זמן יסודי.

יב. הוקינג והתנדפות החורים השחורים

תחילה הערה על מעמדה של הסיבתיות בפיזיקה כיום. נהוג לחשוב שתורת הקוונטים כבר ערערה על הסיבתיות, אך אין זה מדויק. הפורמליזם של תורת הקוונטים, לומר, מערכת החוקים שלה, משמר את הסיבתיות. נכון, בהינתן מצב קוונטי מסוים, A, ניתן רק לחזות את ההסתברויות של תוצאותיו האפשריות, B או C, אבל אין בכך כדי לשלול את האפשרות שכבר מלכתחילה הייתה רק אחת מהן התוצאה האפשרית היחידה של A, ורק חוסר ידיעתנו מונע מאתנו מלנבא איזו היא משתיהן. זוהי השערת ה"משתנים הנסתרים" שאיינשטיין השתעשע בה בתקווה להפריך את תורת הקוונטים, אך כיום, לא רק שהשערה זו לא הוכחה אלא שאף הוגבלה (כגון ההוכחה של ג'ון בל שמשתנים נסתרים כאלה חייבים לפעול ממרחק, לכאורה בניגוד לתורת היחסות - ר' פרק ה לעיל)

למרות זאת, מאמינים רוב הפיזיקאים כי הסיבתיות קיימת איפה שהוא ברמה המיקרו - מיקרוסקופית, ורק אנחנו איננו יכולים לראותה. זוהי השערת שימור האוניטאריות, שבשפה היום - יומית ניתן לנסחה כשימור האינפורמציה. כך, למשל, אם השלכנו ספר למדורה, הרי המידע הכתוב בספר לא נעלם לחלוטין. הוא נשמר בפוטונים היוצאים מהאש. בלתי אפשרי אמנם לשחזר את המידע הזה בטכנולוגיה של ימינו, אבל בעיקרון המידע הזה לא אבד אלא רק התערבב עם כמות אדירה של מידע אחר ("רעש"). עד כמה ניתן לשחזר מידע כזה, זו שאלה טכנולוגית ולא יותר. בעיני הפיזיקה התיאורטית, מידע לא נעלם לעולם.

והנה, לפני כשלושים שנה הודיע הוקינג כי יש מקרה מיוחד שבו האוניטאריות אינה נשמרת, לומר, יש תהליך שבו אינפורמציה ממש נעלמת ולא סתם מתערבבת עם רעש. התהליך הזה הוא התנדפותו של חור שחור. לפיזיקאים היה ידוע זמן רב קודם לכן כי כשנוצר חור שחור, הרי כל מה שנזרוק לתוכו - קליפות בננה, אופניים, חברי כנסת - יאבד את כל תכונותיו הפיזיקליות (צבע, ריח, צורה וכו') ויוסיף רק לשלוש התכונות היחידות של החור השחור: מאסה, תנע סיבובי ומטען חשמלי. לכאורה יש כאן איבוד אינפורמציה מובהק, אבל הפיזיקאים הניחו שתכונותיהם האבודות של החפצים שנפלו לחור השחור נשארות חבויות איפה שהוא בתוכו, מעבר להישג ידו של היקום הנראה. והנה בא הוקינג, בעקבות גילוי של יעקב בקנשטיין (כיום מהאוניברסיטה העברית), והוכיח כי חורים שחורים מתנדפים בתהליך קוונטי מפליא ופשוט. לא נחזור על פרטי התהליך - הם מוסברים יפה ב"קיצור תולדות הזמן. " מה שחשוב לענייננו הוא שהחלקיקים הנפלטים מהחור השחור והגורמים לכיליונו נוצרים על שוליו, הרחק מהבננות, האופניים והח"כים שנבלעו במרכזו. כאן, אמר הוקינג, יש אובדן אינפורמציה אמיתי. בעוד הפוטונים היוצאים מהאש משמרים עדיין את תוכן הכתוב בספר, הפוטונים היוצאים משולי חור שחור אינם יכולים לשמר מאומה מתכונות הגופים שנבלעו הרחק משם במרכזו. וכך, ככלות החור השחור, תיעלם לחלוטין כל האינפורמציה שנבלעה בו.

והנה אירוניה: מזה שנים רבות שהוקינג ופנרוז מנהלים ויכוח על מקורו של חץ הזמן. הוקינג, הצעיר בין השניים, דווקא נוקט בעמדה השמרנית (פרק ח) בעוד שפנרוז, כפי שראינו, מעלה את ההשערה הנועזת יותר (פרק ט). הוויכוח הממושך הזה (שכמו הוויכוח המפורסם בין איינשטיין ובוהר, נעשה מתוך ידידות והערצה הדדית), התנהל מעל במות ציבוריות ואף יצא כספר. אבל לאורך כל הויכוח לא הבחין פנרוז איך הוקינג מגיש לו בבלי - דעת, שוב ושוב, את הטיעון התומך דווקא בגישתו שלו!

הלוגיקה כאן פשוטה בתכלית. נדמיין לעצמנו שתי מערכות סגורות. אחת מהן עוברת התפתחות נורמלית, כך שהאנטרופיה שלה תגבר עם הזמן. הבה ניתן למערכת זו מספיק מאסה וזמן שיאפשרו לחור שחור להתהוות ולהתנדף. כשנפתח את המערכת לאחר זמן מספיק ונבדוק את האנטרופיה שלה, נמצא שהאנטרופיה גדלה. זה לא מפתיע: אם ההשערה של הוקינג נכונה, החלקיקים שאליהם התנדף החור השחור לא יכלו לשמר את האינפורמציה על האובייקטים שנבלעו קודם לכן ע"י החור השחור. לפיכך, התנדפות החור השחור פשוט הוסיפה לאנטרופיה של המערכת, בדרך זהה לזו של ההפרעה הבודדת בתמונה 7א שבעטייה הופרעה השרשרת הסיבתית.

המערכת השניה תהיה ההיפוך המדויק של המערכת הראשונה: מערכת סגורה בה המצבים והמהירויות של כל החלקיקים מתואמים - מראש במירב הדיוק, כך שהאנטרופיה שבמערכת תקטן עם הזמן (ספלי קפה מתחממים, מתים קמים מקבריהם וכל שאר מעשי הליצנות שהזכרנו). גם כאן יהיו כמויות החומר ומשך הזמן המוקצים למערכת מספיקים להתהוות והתנדפות חור שחור. והנה, בפתיחת המערכת בתום הניסוי אנו מוצאים שהיפוך הזמן נכשל: האנטרופיה גדלה גם במקרה הזה.

הסיבה ברורה: האפקט משמיד האינפורמציה של החור השחור הרס את ההתאמות המסודרות - מראש בהן הוכן המצב ההתחלתי. תהליך זה מקביל למקרה שראינו בתמונה 9ב, בהבדל החשוב, שכישלון הסיבתיות שנגרם ע"י החור השחור משפיע לא רק על חלקיק אחד אלא על חלקיקים רבים.

וכאן, כפי שאומרים עורכי - הדין, we rest our case. אם התרחש אי - פעם אי - שם ביקום אפילו אירוע אחד שאינו דטרמיניסטי לחלוטין - תהא זו התנדפותו של חור שחור, פיהוקו של חתול או דמעות שהזילה עקרת בית אחרי קילוף בצל - אזי מאבדים היחסים הסיבתיים בכל היקום את סימטריית הזמן שלהם. אירוע כזה שקול להפרעה שהצגנו במסלולו של כדור ביליארד בודד: עם הזמן הוא משפיע על כל האירועים האחרים. כך יכולים אנו לשלול את האפשרות שאנו חיים ביקום מהופך מהסוג שהזכרנו בפרק י, וכך יכולים אנו סוף - סוף לתת הצדקה פיזיקלית למה שכבר מזמן יודע כל אדם ברחוב: אירועים בעבר גורמים לאירועים בעתיד ולא להיפך.

ברצוננו לשוב ולהדגיש את פשטותו של הטיעון הזה: היקום אינו שונה משולחן הביליארד שבתמונה 8 אלא רק במספר מרכיביו. כל אירוע שאינו סיבתי באופן מוחלט דינו כדין ההפרעה הקלה שהפרענו למהלכם של כדורי הביליארד. אם מופיע אירוע לא - סיבתי כזה, אזי משולש יפה ההופך לערבוביית כדורים (או, בעולמנו, ספלי קפה מתקררים ואנשים מזדקנים ומתים) הוא אפשרי, בעוד שהתהליך ההפוך מצריך התערבות מחושבת היטב ומתמשכת מצד כוח תבוני עליון.

מנקודה זו, שבה צריכה הפיזיקה המקובלת לגייס צירופי מקרים ניסיים, יש רק שתי דרכים לחזור אל המדע. מצד אחד, אולי יתברר שהוקינג ודומיו טועים והאינפורמציה נשמרת אפילו בהתנדפות החור השחור (רעיון הנתמך לאחרונה על - ידי תורת המיתרים, המנסה לתת תאור מפורט של החורים השחורים). אנחנו כמובן מקווים שלא כך יהיה, אבל כרגע נותר רק לחכות ולראות מה יילד יום. מצד שני, אם יתברר שהצדק היה דווקא עם הוקינג המוקדם, והאינפורמציה נהרסת, אזי קורסת גם הטענה השמרנית השולטת בפיזיקה של ימינו, דהיינו שאירועי העתיד קיימים לצד אירועי ההווה והעבר כשם שערי הצפון קיימות לצד ערי הדרום. ואם כך, אם העתיד אינו קיים, תחזור התורה האומרת כי הזמן נתון להתהוות ותאלץ את הפיזיקה לחרוג מגבולותיה הנוכחיים.

יג. עוד הפתעה קוונטית

לסיום נתאר תוצאה קוונטית חדשה שלנו עצמנו. לפני כמה שנים פרסמנו ניסוי שהניב פרדוקס שכמותו, ככל הידוע לנו, טרם נראה בתורת הקוונטים, ושהבנתו מחייבת חשיבה מחדש על טבע הזמן ברמה הקוונטית.

בניסוי זה הצענו היפוך בזמן של ניסוי איינשטיין - פודולסקי - רוזן שפגשנו בפרק ה. בניסוי ההוא, כזכור לכם, היה לשני החלקיקים מקור משותף בעבר, שהוא האחראי להתאמה ה"טלפאתית" ביניהם בהווה. שאלתנו הייתה: ומה אם לשני החלקיקים יהיה אירוע משותף בעתיד? האם גם אז יקיימו ביניהם קשר "טלפאתי" כמו ב - EPR הרגיל?

תורת הקוונטים מאפשרת לנו ליצור EPR מהופך כזה (שקראנו לו RPE) אם נעשה את המדידות בצורה זהירה: נמדוד את הספינים של שני אטומים, אבל לא נסתכל ישירות בתוצאות המדידות אלא נשמור אותן בשני מקומות מבודדים. אחר כך ניצור אינטראקציה בין שני האטומים, ורק אז נלך ונסתכל בתוצאות המדידות ששמרנו. נגלה כי התוצאות הללו, שחיכו לנו "מוקפאות" כל הזמן הזה, מקיימות את אי - שוויון בל המפורסם: ההסתכלות באחת מהן משנה, באותו רגע, את תוצאת הבדיקה השנייה, אחת היא כמה היא מרוחקת.

* פיזיקה / פילוסופיה - על טבע הזמן בפיזיקה של המאה העשרים ואחת - חלק 7.

התורה תורת המיתרים שאלה קטנה חוויה חתול ידידים התפתחות להיות סלב מסקנות טבע כישלון טבע פיזיקה פילוסופיה
הפרעת אישיות, למה אני סומך יותר מידי על אנשים? למה אני סומך על מי שלא צריך לסמוך עליו? למה אני נותן שידפקו אותי? למה אני פראייר? למה אני וותרן? מיזנתרופיה, פילנתרופיה, אופי קיצוני, הומופוביה, לסמוך על אנשים, שחור או לבן
הפרעת אישיות, למה אני סומך יותר מידי על אנשים? למה אני סומך על מי שלא צריך לסמוך עליו? למה אני נותן שידפקו אותי? למה אני פראייר? למה אני וותרן? מיזנתרופיה, פילנתרופיה, אופי קיצוני, הומופוביה, לסמוך על אנשים, שחור או לבן
...אני נותן שידפקו אותי? למה אני פראייר? למה אני וותרן? מיזנתרופיה, פילנתרופיה, אופי קיצוני, הומופוביה, לסמוך על אנשים, שחור או לבן הרצאה על הפרעת אישיות, למה אני סומך יותר מידי על אנשים? למה אני סומך על מי שלא צריך לסמוך עליו? למה אני נותן שידפקו אותי? למה אני פראייר? למה אני וותרן? מיזנתרופיה, פילנתרופיה, אופי קיצוני, הומופוביה, לסמוך על אנשים, שחור או לבן ועוד אופי לא מאוזן, אופי מוקצן, אופי לא רגיל, אישיות גבולית, אישיות קיצונית, חשיבה בשחור או...
שורשים / מסע שורשים - איך לגלות את השורש של כל דבר?
...של כל דבר? כפי שכבר ביארתי, לכל דבר יש שורש. והשורש של הדבר, הוא הסיבה שלו והוא הדבר שגורם לכך שהתוצאה תהיה כפי מה שהיא. ומי שרוצה לשלוט באיזה עניין, עליו לשלוט בשורש של הדבר. ומי ששולט בשורש, הוא שולט בכל התוצאות. וכדי להבין איזה דבר, לשם כך צריך להבין את השורש שלו. והשאלה היא, איך לגלות את השורש של כל דבר? והתשובה היא, כי את השורש של הדבר, אפשר לגלות לפי יחסי התלות שיש בין הדבר לבין דברים אחרים. כי כל דבר תלוי בשורש שלו. והשורש של הדבר, הוא האחראי...
אלוהים - חלק 1 - מושלם / אינו חסר דבר?!
...שונים של אלוהים. יש לשים לב לכך, כי ניתן להגדיר את אלוהים בצורות שונות, ולכן לפני כל שאלת התבוננות, נציג את הגדרת האלוהים שאליה מתייחסת השאלה. כמו כן נבהיר, כי אלוהים שמוזכר כאן במאמר, הוא האלוהים שאליו מיוחסת בריאת העולם. ז"א המאמר אינו מתייחס לישותו של אלוהים, אם היא אינה קשורה לבריאת העולם בשום צורה (רק שאז יש לדון, מהו אותו אלוהים). טיעון: אלוהים הוא מושלם והוא אינו חסר דבר. סוף טיעון. הפרכה: אלוהים אינו מושלם. אילו אלוהים היה מושלם הוא לא היה...
תכלית החיים / מטרה - מי מחפש מטרה? מי לא צריך מטרה? מי לא צריך תכלית לחיים? שעמום, ניהול זמן
...מטרה? ומי אינו צריך מטרה? מהי תכלית החיים? למה לחיות? וממה נובע הרצון למצוא תכלית לחיים? לכל דבר בעולם יש תכלית. האדם מנהל את חייו לפי תכליות ומטרות שונות. כל דבר שמתרחש, מתרחש למען תכלית מסוימת. האדם כל הזמן מחפש מטרה. האדם מחפש סיבה לקום בבוקר. האדם מחפש תכלית כלשהי לחיים שלו. האדם מחפש מטרה כלשהי לנוע לכיוונה. מדוע האדם מחפש תכלית? תשובה: כדי להרגיש טוב. התכלית יוצרת עבור האדם משמעות טובה לקיומו / למציאות. האדם מחפש תכלית ומטרה כדי להרגיש טוב...
איך ליצור עוגן מחשבתי? איך לשתול מחשבה? איך לשכנע מישהו? איך להשפיע על מישהו? איך לגרום למישהו לחשוב משהו? מניפולציות
...משהו? מניפולציות וכאן תתבאר עוד דוגמא למניפולציה ושתילת מחשבות, שמבוססת על הרעיון שאומר, שאם ברצונך שמישהו יחשוב משהו, באפשרותך לעשות זאת, על ידי זה שתיצור אצלו התניה חיובית, בין משהו שהוא אוהב, לבין מה שאתה רוצה שהוא יחשוב. או להפך, שתיצור אצל התניה שלילית, בין מה שהוא לא אוהב, לבין מה שאתה לא רוצה שהוא יחשוב. ובפשיטות זה אומר, שאם לדוגמא ברצונך לשכנע מישהו שיחשוב שצריך לעשות X. עכשיו תחשוב עם עצמך, איזה דברים אתה חושב, שהאדם השני לא היה רוצה ל...
דיאטה / ירידה במשקל - "נפלתי"...
...בפנים נפולות. היא ניגשה להכין לעצמה כוס קפה, ובדממה התיישבה במקומה. עליי לציין, שהתנהגות זו לא הייתה כלל וכלל אופיינית לה. בפעמים הקודמות כניסתה לוותה בחיוך גדול, ובהליכה קופצנית מלאת אנרגיה. בחרתי להתחיל את המפגש בברור עם מירי, בדרך עוקפת. פניתי לקבוצה בשאלה: "כיצד עבר עליכן השבוע האחרון? ". התחלנו בסבב בו כל אחת מהמשתתפות שיתפה בחוויות השבוע, שעברה, וכשהגענו למירי באופן פלא הייתה דממה רועמת בחדר. מירי הרימה את ראשה וסיננה מבין שפתיה בשקט "נפלתי"...
מה ניתן לעשות כדי לצאת מהמעגל של דלקות אוזניים חוזרות ולמנוע ניתוח הכפתורים?
...לעשות כדי לצאת מהמעגל של דלקות אוזניים חוזרות ולמנוע ניתוח הכפתורים? שכיחות: דלקת האוזן התיכונה ונוזלים באוזניים הם בין האבחנות השכיחות ביותר בקרב הילדים עד גיל בית הספר בבואם למרפאות א. א. ג. וגם במרפאתי. התופעה נפוצה בעיקר בחורף, בעונת ההצטננות. מחקרים מראים ש - 95% מן הילדים עד גיל 3 יחלו במחלה לפחות פעם אחת בחייהם! אלה הם גילאים בהם מבנה האוזן עדיין לא בשל. רוב הדלקות מופיעות בגיל בין חצי שנה לשנתיים. מדאיגה העובדה שהמחלה "ירדה" מבחינת הגיל....
פרשת בראשית - אעשה לו עזר כנגדו
...- לו עזר, כנגדו. אומר ר' נתן אדם ואשתו הינם בחינת אמת ואמונה. אמת לבדה אינה מספיקה, יש צורך גם באמונה. החיבור בין אמת לאמונה, אדם ואשתו, או' ר' נתן "ע"י זה נולדים כל ההשגות לדעת מאמיתת אלוקותו יתברך" עיקר ענינו של האדם, השגת אמיתת מציאותו יתברך, השגה זו אינה יכולה להיות ע"י האמת לבדה יש צורך באמונה. החיבור בין השניים בחינת והיו לבשר אחד, בתכלית האחדות. מציאות זו היא המאפשרת להשיג מציאותו ית' בעולם. האמת לבדה אינה יכולה להתקבל, שכן אמת הינה מקושרת...
על המיניות על פי מח אחד
...מח אחד "מין" - סה"כ האפיונים המבניים והתפקודים שלפיהם חיה או צמח מסווגים כזכר או נקבה. לפי וובסטר. "מדוע אתה מניח לזמיר להאמין שאתה אישה? " הוא פנה אלי, הרים את הגבות שלו ושלח אלי נשיקה. "ואני לא, נסיכון יפה? " "אני רציני, " נזפתי בו. "היא חושבת שאתה אישה המאוהבת בי. היא חשבה שהיתה לנו פגישת אהבים בליל אמש. " ולא היתה לנו, ביישן שלי? " הוא צידד אלי מבט תאוותני. "ליצן" אמרתי בקול מרוגז. "אה" הוא נאנח לפתע. "אולי האמת היא שאני מפחד להראות לה את ההוכחה...
ריפוי העצמי - כוחו של הריפוי העצמי
...שבכל אדם אצורים כוחות ריפוי טבעיים. כוחות ריפוי אלו מאפשרים לו להתמודד עם הכאב ועם המצב הגופני והנפשי שבו הוא נתון. בעידן החדש בולטת התפיסה, שכל אחד יוצר את המציאות שלו, כלומר, אחראי לה. כל אחד ואחד מאיתנו, אם כן, הוא גם השחקן הראשי של ההצגה שלו, גם היוצר, גם הבמאי ואף המפיק. רק הוא יכול לשנות את התסריט. שינוי התסריט יכול להתבצע בסיוע כלים שונים מתחום הרפואה ההוליסטית ביניהם, הצהרות חיוביות דרך אוטו - סוגסטיה ומדיטציה. אולם, שינוי התסריט הוא החלק...
פילוסופיה של החינוך - מבוא
...ודרכי הפעולה שלו. התחום האקדמי עוסק בחקר החינוך כתופעה חברתית, אך הוא משתמש בכלים וצורות חשיבה מתחום הפילוסופיה. ההפרדה בין "חוקר חינוך" לפילוסוף העוסק בחינוך אינה תמיד קבועה וברורה, ויש הסוברים שכל איש חינוך נאלץ לעסוק בפילוסופיה במסגרת עבודתו. באוניברסיטאות, הפילוסופיה של החינוך לרוב אינה נלמדת בחוגים לפילוסופיה, אלא בחוגים ובמכללות לחינוך. בשנות ה - 40 של המאה ה - 20 הוקמה לראשונה "אגודת הפילוסופים החינוכיים של ארצות הברית". כיום ישנן עשרות אגודות...
אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 4
...חלק 4 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 4. מהספר להיות אלוהים - חלק א' עמוד 67 כול הדברים שיש בעולם הם נפרדים זה מזה, אתה יודע מה ההבדל ביניהם? הזמן והמקום. בסוף התהליך יש אין סוף מקום ואין סוף זמן, וכל נקודה במקום ובזמן היא ישות אחרת. שאלה: אתה יכול לדבר על הזמן? אליעד: הספר הזה של עכשיו הוא לא אותו ספר בעוד רגע. הספר הזה של עכשיו, אם אני אשאל...
בודהיזם - רשימת שמות
...האדיר. אבהיבהו (Abhibh): אחד מצמד התלמידים האציליים הנבחרים של הבודהה סיקהי. אג'יטה קסקמבלי (Ajita Kesakambal): מנהיג רוחני מפורסם שהיה חי בתקופת הבודהה. אגידטה (Aggidatta): ברהמין, אביו של הבודהה קקוסנדהה. אג'אטסטו ודהיפוטה (Ajtasatth Vedehiputta): מלך מגדהה. אמבטהה (Ambaha): ברהמין צעיר, תלמידו של הברהמין פוקהרסאטי. אמבפאלי (Ambapl): יצאנית עשירה אשר בחורשתה התגורר הבודהה. אנגקה (Angaka): ברהמין צעיר ויפה תואר, אחיינו של הברהמין סונדנדה. אנג'קא...
חרדות. איך להתגבר ולצאת מחרדות? חלק 2
...להתגבר על חרדות ? כיצד לצאת מהתקפי חרדה ופחדים שגורמים לכאבי ראש נוראיים ? חלק 1. מי מכיר אותך טוב יותר מאשר אתה עצמך? האדם מכיר את עצמו הכי טוב. שאל את עצמך בכנות, מדוע לדעת כאשר אתה מרוכז בעבודה במשהו כאבי הראש פוחתים? מדוע כאשר אתה ישן כאבי הראש נעלמים? למה אתה רוצה לישון? מהו בעצם המכנה המשותף של כאבי הראש שלך ושאר הסימפטומים של החרדות שלך? חשבת על זה? המכנה המשותף הוא "המודעות" שלך. ככל שאתה יותר מודע לעצמך כך החרדות שלך חזקות יותר. כאשר אתה...
על הצלחה בחיים, שחרור מתקיעות והנומרולוגיה שביניהם
...והנומרולוגיה שביניהם " אני מרגישה באוויר הצלחה בחיים ויציאה מתחושת התקיעות - לשחרור. אני בחורה בת 27 וגרה אצל ההורים לסירוגין. לא מזמן קבלתי תואר. חיפשתי עבודה במקצוע שלמדתי, ולא מצאתי. הזוגיות האחרונה שחוויתי הייתה לפני כשלוש שנים. עניין הזוגיות מאד מציק לי. לא מצליחה להחזיק מעמד עם בחור יותר מחודש. אני רוצה להצליח! מה בהתנהלות שלי לא נכון, ולמה זה קורה דווקא לי?". היא חייבת הצלחה בחיים וזה יקרה, בעוד כשנה מהיום! ולמה? כי בתקופה זו היא נמצאת בשנה...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מי ברא את אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה המשמעות של החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה העולם קיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...



שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לעשות יותר כסף? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר מומלץ, קואצר לזוגיות, מאמן מנטלי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0625 שניות - עכשיו 20_04_2024 השעה 07:58:57 - wesi4