תרומה ועזרה לאתר
שתף
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...




תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

צידה לדרך - החיים טובים ויש בהם הרבה אושר
...שהוא מגיע למטרה הוא לא מרוצה. הוא נשאר עצוב וכלום לא עוזר לו. ובעצם את הדבר החשוב ביותר הוא שוכח עליו נדבר בהמשך. הוא כל הזמן מפחד מדברים רעים שיקרו לו ודברים טובים נותנים לו אופציה לחשוב על ההיפך שיקרה. וככה הוא תמיד מפחד לאבד ולא שמח ממה שכבר יש לו. בעצם כל מה שתביא לו יגביר לו את הדאגה, תתן לו כסף הוא לא יישן בלילה בשקט, כל דבר ממש רק יגביר לו את חוסר השקט בחיים. בעצם הוא עושה דברים בלי לחשוב העיקר לעשות. כאילו האדם הוא רובוט של רצונות של אחרים ושל הרצונות שלו, כאילו פועל מתוך אינסטינקט העיקר לעשות כך וכך והעיקר לעשות כך וכך. אבל מה המטרה של כל אלה? האדם כבר כל הזמן אומר זה למטרה של זה אבל הוא לא מגיע למטרה סופית של הדברים. מה כל זה יוביל אותו? הוא לא יודע למה הוא עושה, הוא לא יודע על מה הוא מדבר. והדבר הכי חשוב זה קודם כל שהאדם ישב עם עצמו וישאל את עצמו למה אני רוצה כך וכך? הוא יגיע למסקנה כי הוא מפחד מהפונקציה ההפוכה שתקרה לו. אבל למה לפחד מהפונקציה ההפוכה? כי הוא לא רוצה אותה. כי הוא... לחץ להמשך...

אירידיולוגיה
...תקין בגוף עוד לפני שמופיעים סימנים המעידים על המצאות המחלה. לעיתים מקבלים תשובה מהרופא כי הכל תקין אך בכל זאת מרגישים לא טוב. כאן באה תרומתה של האירידיולוגיה המאבחנת את מקור הבעיה. זיהוי מקור הבעיה מאפשר לטפל בסיבה ולא רק בסימפטומים. חשוב לציין כי אירידיולוגיה בדרך כלל מאבחנת מחלות, ומאבחנת חולשות תורשתיות או נרכשות. היכולת של האירידיולוגיה מתבטאת בגילוי מוקדם של החולשות הפנימיות והגנטיות, או חולשות נרכשות שפותחו כתוצאה מאורח חיים לא נכון. המטרה היא לחשוף ולגלות את השינויים ברקמות הגוף עוד לפני שהרקמה תתנוון ותגיע למצב הנקרא "מחלה". במילים אחרות אחת המטרות העיקריות של האירידיולוגיה היא לטפל כרפואה מונעת, ואם המחלה פרצה מטפלים ברפואה משלימה תזונה ויטמנים, צמחי מרפא, ובמידת הצורך, טיפולי מגע, כמו רמפלקסולוגיה, שיאצו וכו' דוגמאות לשימוש באירידולוגיה. עניים בעלות גוון כתום יצביעו על נטיה לסוכרת, כלומר הנטיהה פנימית של אותו האדם היא לפתח סוכרת במידה ולא ינקוט באורח חיים נכון. סימון בקשתית העין... לחץ להמשך...

משמעות - אדם מחפש משמעות
...שלנו האישית והקולקטיבית. העיתונאי מיקי רוזנטל ופרופסור יורם יובל בתכנית "איך להיות מאושר בשישה שיעורים? ", מראה לנו כי על אושר צריך לעבוד. מאוד יכול להיות שכל מה שחשבנו עד עכשיו שיעשה אותנו מאושרים, כלל לא צריך להיכלל בסל האושר היומיומי שלנו. אושר = הנאה + משמעות. המשמעות תמיד תהווה חלק יותר גדול במשוואה הזו. אנחנו נחליט מה משמעותי עבורנו. אם נלך עם מה שבאמת משמעותי לנו ועם האמת הפנימית שלנו, קרוב לוודאי שנהיה מאושרים. רבים חושבים שההשקעה במוצרים ובכסף יביאו לנו אושר! אנו מתרגלים מהר מאוד לכל מה שאנו קונים, אולם רף האושר שלנו יורד חודש לאחר הקנייה. ההתרגשות מהקנייה פוחתת והעניין נשכח. עדיף שנשקיע את חיינו בחוויות שנשארות לאורך זמן עימנו, כמו סרט טוב, טיול עם חברים או משפחה, או ספר שתפס אותנו. חבר טוב שלי שעבדנו יחד לפני עשרים שנה נפטר השבוע. כשדבר כזה קורה לך כל החיים שלכם יחד עוברים בראש כמו סרט: לפני עשרים שנה ניהלנו משרד של חברת הייטק בחו"ל יחד, והתלבטנו איך לתגמל מהנדסים שעבדו תחתנו... לחץ להמשך...

הסרט הסוד - אל תפריע לשף במטבח
...הראשון עלינו לדעת בדיוק מה אנחנו רוצים ולבקש זאת מהיקום בצורה ברורה. עלינו למקד את מחשבותינו בדבר זה. 2. בשלב השני עלינו לפתח אמונה חזקה שהדבר הזה שאותו אנחנו רוצים, הוא כבר שלנו. עלינו לסמוך על היקום ולהאמין שהוא ורק הוא יודע את הדרך הטובה והיעילה ביותר באמצעותה הדבר שאנחנו רוצים יגיע אלינו. זוהי נקודה קריטית, על סלע זה ספינות רבות התנפצו להן... 3. השלב השלישי הוא שלב הקבלה אשר מהווה את החוליה שמחברת בין המחשבה והאמונה לבין הפעולה. עלינו להבין שעל ידי מחשבה ואמונה, מה שאנחנו רוצים מגיע אלינו, על ידי פעולה אנחנו מקבלים את זה. שלב הקבלה כולל בעצם תהליך של התאמה, בו אנחנו מתאימים את עצמנו למה שאנחנו רוצים. כלומר, מתחילים להתנהג בהתאם להיותנו בעלים על מה שביקשנו. 4. השלב האחרון שהוא בלתי נפרד מהתהליך ומהווה את השלב שבו רבים נכשלו להבין וליישם, הוא שלב הפעולה. עלינו להפנים את העובדה הבסיסית ששום דבר אינו אפשרי ללא פעולה ושעם פעולה, הכל אפשרי! להיות אלוף ומיומן בשלושת השלבים הראשונים, יכול לקרב... לחץ להמשך...

איך למצוא תשובות לשאלות?
...מהדברים שהוא לא יודע על המציאות. האם מה שאני רוצה זה מה שאני רוצה? האם יש תכלית לחיים שלי? ע"י שאדם חוקר את הנחות היסוד, מי שייקח את כל השאלות בעולם המהותיות ויפרק על מה הם מבוססות הכל דואליות. יש הנחה בין הבדל בין בחירה לאין בחירה, הנחה בין תכלית לאין תכלית האם בכלל יש שאלה? מה שהוא צריך להתמקד האם בכלל יש שאלה? האם בכלל יש הבדל בין תכלית לאין תכלית האם במהות שלהן יש הבדל? התכלית והאין תכלית הטוב והרע היש והאין והדבר והיפוכו הן ישות אחת. אין שום שאלה, כל מה שאדם צריך לשאול מה זה תכלית ומה אין תכלית ומה גורם לכך להיות מסודר ומה גורם לכך להיות אקראי וכאשר הוא יעשה מספיק פעמים את הדברים בסופו של דבר הוא יגלה שהיש והאין הדבר והיפוכו שניהם ישות אחת - שהוא יבין הוא יראה שאין שום שאלה אדם צריך לשאול את עצמו מה זה תכלית מה זה אין תכלית? במציאות יש נפרדות ורק כאשר אתה מבין שהכל אחד אתה יכול להינות מהנפרדות של המציאות, והוא יוכל להינות מכך משאין תשובות לכל השאלות במובן החיצוני, ואז אתה נהנה מחוסר... לחץ להמשך...

העם היהודי הוא העם הנבחר
...כל באי העולם לקבל מצות שנצטוו בני נח, וכל מי שלא יקבל יהרג" (הלכות מלכים פ"ח ה"י). כלומר רק היהודי או מי שהצטרף לעם היהודי (הגר) מחויב במצוות האלוהים אך שאר אומות העולם רק ב 7 מצוות ואם אינם מקיימים זאת, אחת דתם להיהרג. [ואל תתמה מדוע לא הורגים היום? התשובה לכך: שהעם היהודי המייצג את התורה וההלכה אינו שולט על אומות העולם, אך בזמן שישלוט יצטרך להרוג כל גוי שאינו מקבל 7 מצוות בני נח, כפי שכתב הרמב"ם: "אין כל הדברים האלו [להקל על הגויים מפני דרכי שלום] אמורים אלא בזמן שגלו ישראל לבין העובדי כוכבים או שיד עכו"ם [גויים] תקיפה על ישראל אבל בזמן שיד ישראל תקיפה [חזקה ושולטת] עליהם אסור לנו להניח עובדי כוכבים בינינו, ואפילו יושב ישיבת עראי או עובר ממקום למקום בסחורה לא יעבור בארצנו אלא עד שיקבל עליו שבע מצות שנצטוו בני נח [גויים] שנאמר לא ישבו בארצך אפילו לפי שעה"]. ואלה הם שבע המצוות שהתחייבו הגויים: 1. איסור לעבוד עבודה זרה. 2. איסור לקלל את אלוהים. 3. לא תרצח. 4. גילוי עריות. 5. לא לגזול. 6.... לחץ להמשך...

עצמאות - הסיפור של העצמאות
...לחינם ולהכיר על כך תודה, כי לולא כל הדברים האלה, לא היינו מגיעים לאותה עצמאות. למעשה עצמאות זה עניין של החלטה, והכי חשוב העצמאות שלנו אף פעם לא צריכה לבוא על חשבון העצמאות של מישהו אחר. הטקסט המצורף נכתב ע"י Pablo Neruda ומשקף לדעתי את המשמעות האמיתית של המושג עצמאות. "אט - אט מת מי שלא נוסע, מי שלא קורא מי שלא שומע מוסיקה מי שלא מוצא את החן בתוך עצמו אט - אט גווע זה שהורס את האהבה לעצמו זה שדוחה עזרה מושטת אט - אט מת זה, המשועבד להרגליו החוזר יום - יום על אותם מסלולים... זה שלא מחליף את המותג... שלא מחליף את צבע הלבוש אט - אט גווע... זה שמתחמק ממערבולת החושים, המונע מעצמו תשוקות המחזירות את ברק העיניים והמשקמות את הלב ההרוס... אט - אט גווע זה שלא מסובב את ההגה כאשר הוא לא מאושר מעבודתו, ממעשיו, מאהבתו... זה שלא מסכן את הוודאי או הלא ודאי בכדי ללכת אחרי חלום זה שלא מרשה לעצמו אפילו פעם בחיים לברוח מהעצות הנבונות.. חייה היום! סכן היום! עשה היום! עשה מיד! אל תסכים לגווע לאט! נצל את החיים בקצב... לחץ להמשך...

איך ללכת עד הסוף?
...עד הסוף? אני מסכים עם הרעיון של לנסות להבין את הדברים בשלמות. למה אני רוצה ללמוד? כדי לרכוש ידע. למה לרכוש ידע? כדי להתקבל לעבודות מכובדות. למה להתקבל לעבודות מכובדות? כדי לעשות כסף במה שאני אוהב. למה לעשות כסף במה שאני אוהב? כי זה גורם לי להרגיש אושר. ואולי ההיפך הוא הנכון? לפעמים צריך להתענות בשביל זה. אבל בשביל הנאה גדולה יותר אני מוותר תמורת ההנאות הקטנות יותר. בשביל מה אני צריך כסף? בשביל לבנות בית ומשפחה ולרכוש דברים שאני אוהב בחיים. למה לבנות בית ומשפחה? כדי לממש את הפוטנציאל שבי, למה לממש אותו? כדי שאחוש התפתחות ואנצל לטובה את היישומים שבי, אם ניתן לך משהו תשתמש בו. ואולי אין צורך להשתמש? אולי, אבל הרצון הוא הגורם לי לרצות אני רוצה מהסיבה הפשוטה שהסיבה היא התוצאה אני רוצה כי - אני רוצה. לכן יש לרצות את הדבר עד הסוף כדי לחוש שלמות. אני מנסה לעשות היקשים לעניין רצון להבנת המציאות מתוך הנקודה של ההבנה עכשיו. אני רוצה זאת הסיבה = אני רוצה זאת התוצאה הסיבה והתוצאה אחד הם. למה אני רוצה... לחץ להמשך...

על שמונה הבלים פוסט מודרניסטיים - חלק 2
...עם הזמן לחסינה יותר מפני הפרכות - וריקה מתוכן. מתן מעמד שווה לדוקטור העייף של קופת - חולים, שהשקיע בלימודיו לפחות שתים - עשרה שנה, ולרופא - האליל שעשה תואר בהתכתבות מטעם "אוניברסיטה" בתא - דואר שכוח בחו"ל, פירושו יריקה בפניה של אחת האציליות שבמסורות האנושיות, מסורת שתחילתה בשבועת היפוקראטס. תמותת ילדים - הנורא באסונות היכולים לבוא על אדם - ירדה כיום כמעט לאפס בעולם המערבי מפני שמיליוני ילדים מקבלים חיסון משולש וחיסונים נגד פוליו ושאר מחלות קטלניות. חייהם של הילדים האלה ניצלים לא מפני שהם "מאמינים" בטיפול - לפחות לא על פי צריחותיהם למראה הזריקה - אלא מפני שזה פשוט עובד. הרב כדורי, עם כל הכבוד, כשאינו חש בטוב, אינו מסתפק בעדת המלאכים והשדים המאכלסים את מוחו הישיש אלא לוקח אנטיביוטיקה, הולך לרופא שיניים ומן הסתם משתמש גם בקטטר או בחוקן בעת הצורך. העובדה שראשי המדינה שבה אני חי צובאים על פתח האיש הזה כדי לקבל ממנו ברכה היא בעיניי בושה לאומית. פלורליזם רעיוני פירושו, בין השאר, שאסור לטשטש את... לחץ להמשך...

החיים כפולחן - הפולחן כחיים
...הקדושים מלמדים את החובות שלנו כבני אדם בתוך המערכת הקוסמית. חובות אלו מהוות את אחד המושגים המרכזיים בהודו - דהרמה (Dharma). הדהרמה כוללת את כל חובות החיים כך שהטקסטים הקדושים מלמדים למעשה איך על האדם לחיות בעולם. רק הטקסטים הקדושים יכולים ללמד על החובות ועל הפעילות שעלינו לבצע כבני אדם, כי רק הם מלמדים את החוקיות הקוסמית לפיה יש לפעול. יותר מכך, לפי המימאמסה כל מה שהטקסטים הקדושים עושים זה ללמד אותנו איך צריך לפעול. גם התכנים התיאוריים של הטקסטים הקדושים למעשה מכשירים אותנו, מבחינה מנטלית, לבצע את ההוראות המפורשות לפעילות. החובות הללו, שעל האדם למלא, מטרתן היא להגיע לטוב העליון. כאשר הכוונה בטוב עליון היא כפולה: גם למה שאנו נכנה עשייה מוסרית יום יומית, כלומר הפעולות המוסריות שיש לעשות ביום יום; וגם להכרה המיסטית של השחרור, שהיא בסופו של דבר הטוב העליון. חובות אלו שמובילות לטוב העליון מופיעות אך ורק בתוך הטקסטים הקדושים. חשוב לזכור כי אין כאן אל שחיבר את הטקסטים האלה, אלא מדובר בצלילים נצחיים... לחץ להמשך...

מחשבה יוצרת מציאות
...לפי דפוסי חשיבה הקיימים בתוכנו מבעוד מועד. בכדי להרחיב ולהעמיק את גבולות המבט, עלינו לצאת מגבולות הנוחות של המתבונן. ניתן לעשות זאת בכך שנשאל: מה אני לא רואה? למה איני שם לב ומחמיץ? חלק שלישי מעבר ממחשבה מבקשת למחשבה יוצרת מציאות לאדם מכלול תפיסות, אמונות ומחשבות על עצמו, חייו, העולם, בני אדם, אלוהים והמציאות בה הוא חי. אותן תפיסות מהוות את המשקפיים דרכם מתבונן האדם על עצמו וחייו. חשוב לשים לב, כי רבות מהתפיסות והאמונות של האדם, לא זו בלבד שאין הן משרתות את טובתו העליונה, אלא רבות מהן אף מחבלות ופוגמות באיכות חייו. חלקן המכריע הינו בבחינת אמונה ולא עובדה. אמונה זו, הינה בעלת אופי שלילי. וכך נקבעת המציאות הנשקפת מבעד למשקפיים - מציאות עכורה משהו. חלק אחר מאותן מחשבות, מתבסס על ניסיון העבר שרכשנו עם אנשים אחרים, כאשר היינו קצת שונים מכפי שאנו היום, בסיטואציה שונה. אך הזיכרון מן העבר קובע את גבולות הראייה והחוויה שלנו. אנו באים עם דעה מעוצבת מראש. המציאום תתאם לתבנית עימה הגענו לאותה סיטואציה... לחץ להמשך...

מודעות רוחנית - תובנות על החיים וחומר למחשבה - 16
..... רצח של חיה אחרת שנבראה ע"י אותו האל תרצה את האל הזה שיכפר לו ויאהב אותו יותר בגללשהוא שחט חיה אחרת... זה שקר מתועב!!!!! האמת של הקרבת הקורבנות היא אחרת הקורב שעל האדם להקריב זה את נוחותו עכשיו! האדם תמיד מוכן לעזור למישהו אחר לעשות למען... עצמו ואחרים רק אחר כך להתחיל מחר או בעוד שבוע אבל עכשיו???? עכשיו זה לא מתאים אף פעם לא מתאים תמיד אחר כך דיאטה? מחר להפסיק לעשן? מחר לעזור לאישה לבעל לילדים? מחר לנקות את החדר להתקשר לדודה בודדה? מחר בעוד שעה הקרבן שעל אדם להקריב ואליו התכוון האל זו נוחותו הרגע עכשיו התשלום הוא במזומן עכשיו ולא על חשבון החיים של ייצור אחר. מהי משמעות החיים? כל אדם רוצה לדעת מה המשמעות של חייו. חיים ללא משמעות פרושם חוסר עיניין ושיעמום. חיים עם משמעות הם מלאי עיניין ועשירים במיוחד ומלאים באושר. על שאלה קשה זו אנסה לענותת בצורה פשוטה. איך אדם ידע שיש משמעות בחייו? הוא פשוט ירגיש או יחוש זאת (כן ממש פיסית) איפה הוא ירגיש זאת? בגופו= נעים לא נעים, מאושר לא מאושר לוגית=ללא... לחץ להמשך...

נישואין - בן הזוג מעצבן אותי!
...לדאוג בראש ובראשונה לרווחה שלי, לשאוף לחיים קלים ומהנים ולהסיר את המכשולים שעומדים בפני בדרך לנירוונה המוחלטת, הרי שזוגיות מוצלחת נידונה לכישלון מראש. תחשבו לרגע, לקחת שני יצורים כל כך שונים זה מזה - במבנה הפיזי, הרגשי, בטבעים, שלא לדבר על חיים שלמים שחיו בנפרד עד שהכירו, הרגלים שונים בתכלית, תפיסות חיים והשקפה - איזה סיכוי יש להם להגיע להרמוניה מבלי לירוק דם ולהזיע? הלא זו תפיסה ילדותית מאין כמוה, להאמין שחיי הנישואין אמורים במטה קסם לגרום לכך שנתאים זה לזו כמו כפפה ליד, או יותר נכון כמו אביר על סוס לבן לנסיכה. ההתייחסות היהודית לנישואין שונה בתכלית. על פיה, חיי הנישואין מהווים למעשה מעבדה ביתית להשתלמות בתיקון המידות. לוקחים שני יצורים כל כך שונים זה מזה, במבנה הפיזי, הרגשי, בטבעים, שלא לדבר על חיים שלמים שחיו בנפרד עד שהכירו, הרגלים שונים בתכלית, תפיסות חיים והשקפה ואומרים להם: תשקיעו. הפכו את בן הזוג שלכם למומחיות שלכם. התייחסו לצרכים הגשמיים של בן הזוג, כאל החובה הרוחנית שלכם. ככל שתשקיעו... לחץ להמשך...

סרטן השד - לפי התגליות המפתיעות של הרפואה החדשה - חלק 1
...והוא מהווה כ - 80% מסה"כ מקרי סרטן השד. הגורם לסרטן זה הוא תמיד טראומה או קונפליקט כלשהו הקשור לפרידה. זו יכולה להיות טראומה של פרידה כואבת, זה יכול להיות פחד מפרידה וזה יכול להיות גם רצון עז להיפרד ממישהו. התחושה המלווה טראומה או קונפליקט של פרידה מסוג כזה העלול לגרום לסרטן שד היא כמו: "בני נקרע לי מהחזה" "אמי נקרעה לי מהחזה" "בעלי נקרע לי מהחזה" "קרעו אותי מביתי" "באותו רגע פילחה את לבי התחושה שלא אראה אותו שוב לעולם". "אני מוכרחה להיפרד ממנו. אני לא יכולה לסבול אותו יותר". אצל אישה שהיד הדומיננטית שלה היא יד ימין: כאשר הסרטן מופיע בשד שמאל - הגורם קשור לאמא שלה או למישהו מילדיה. כאשר הסרטן מופיע בשד ימין - הגורם קשור לבן הזוג או לכל אדם אחר מלבד האמא והילדים. אצל אישה שהיד הדומיננטית שלה היא יד שמאל: כאשר הסרטן מופיע בשד ימין - הגורם קשור לאמא שלה או למישהו מילדיה. כאשר הסרטן מופיע בשד שמאל - הגורם קשור לבן הזוג או לכל אדם אחר מלבד האמא והילדים. סרטן השד - לפי התגליות המפתיעות של הרפואה... לחץ להמשך...




באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




הרצאות / סדנאות / חוגי בית: צור עכשיו קשר (050-3331-331) ותזמין הרצאה / סדנא / חוג בית על כל אלפי הנושאים שיש באתר / ועל כל נושאי החיים

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של אימון אישי למנהלים, מטפל רוחני, מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, מאמן אישי, מאמן אישי לעסקים, מאמן אישי קריירה, טיפול אישי מומלץ, מאמן פרטי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות
עכשיו 20_04_2014 השעה 16:18:12
wesi4