תרומה ועזרה לאתר
שתף
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...




תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

תכנון זמן יעיל
...כלי מלא אבני חצץ. בקפדנות שפך את החצץ מעל האבנים וניער מעט את המיכל. אבני החצץ הסתננו בין האבנים הגדולות עד שירדו לתחתית המיכל. שוב הרים את מבטו המרצה הזקן אל הקהל ושאל: "האם מלא המיכל? ", עתה התחילו להבין מאזיניו המבריקים את כוונתנו. אחד מהם השיב: "כנראה שלא! ". "נכון" ענה המרצה. חזר והתכופף והפעם הוציא מתחת לשולחן סיר מלא בחול. בתשומת לב שפך את החול את תוך המיכל. החול מילא את החלל בין האבנים הגדולות ובין החצץ. פעם נוספת שאל המרצה את תלמידיו: "האם המיכל מלא? ", הפעם ללא היסוס ובמקהלה, השיבו התלמידים המחוננים: "לא! ". "נכון" השיב להם המרצה הזקן וכפי שציפו תלמידיו, הוא נטל את כד המים שעמד על השולחן ומילא בהם את המיכל עד לשפתו. המרצה הרים את מבטו לקהל ושאל: "מה אנו יכולים ללמוד מניסוי זה? " בחושבו על נושא ההרצאה השיב אחד הנועזים והזריזים שבין המאזינים: "אנו למדים שככל שהיומן שלנו נראה לנו גדוש בהתחייבויות, אם באמת מתאמצים, תמיד ניתן להוסיף עוד פגישות ועוד מטלות. " "לא! " השיב המרצה הזקן. "מה... לחץ להמשך...

למה עדיף שתהיה חייב לעצמך ולא לאחרים?
למה עדיף שתהיה חייב לעצמך ולא לאחרים? טוב לו לאדם שיהיה חייב לעצמו מאשר שיהיה חייב לאחרים. אדם צריך להתרגל לחיות כפי יכולתו הכספית ורק לפי הכסף שיש לו ובשום פנים ואופן לא מעל יכולתו. עדיף שתהיה חייב כסף לעצמך כדי לרכוש כל מיני דברים, מאשר שתהיה חייב כסף לאנשים אחרים בעצמך תוכל לשלוט ולהסתדר עם אחרים תסתדר פחות טוב. תרגיל את עצמך שבמקום להיות חייב לאחרים. תהיה חייב לעצמך. תחיה באיזון וכפי יכולתך.... לחץ להמשך...

חשוב והתעשר - הטיפשות שבקנאה
...המין, ההתלהבות, הרומנטיקה והתקווה. אני טוען שהרגש החיובי ביותר של האדם הוא הכרת תודה והרגש השלילי ביותר הוא השנאה. כך או כך, אני מסכים לחלוטין עם נפוליון היל על כך שהקנאה היא אחד מהרגשות השליליים ביותר. מעבר לעובדה שהיא שלילית, אני חושב שזה ממש טיפשי לקנא. למה אני חושב ככה? כל אחד ואחד מאיתנו נברא בצלמו של אלוהים ולכן שייך לנפלאות הבריאה. כל אחד ואחד מאיתנו הוא מיוחד בפני עצמו, לעולם לא תמצאו עוד יואב זילכה, כמו שלעולם לא תמצאו עוד מישהו שהוא בדיוק כמוכם. אין עוד אדם כזה בכל העולם, כל אחד ואחד מאיתנו הוא ייחודי, בעל תו ייחודי משלו, בעל תביעת אצבע ייחודית משלו, בעל צבע ייחודי משלו, בעל כישרון ייחודי משלו ותכונות ומאפיינים ייחודיים משל עצמו. אמרתי זאת פעמים רבות בעבר ואומר זאת שוב מבלי להסס: "כל אדם נולד עם האפשרות להיות גדול והבחירה באפשרות זו היא משמעות החיים". אלוהים אוהב אותך! אם אתם עדיין באיזשהו מקום חושבים שמישהו שם למעלה מתנגד לכך שתהיו מי שאתם רוצים להיות, שתעשו מה שאתם רוצים לעשות... לחץ להמשך...

לזרום עם הדברים בהתאם לאותו הרגע
...אז למה הוא לא עושה אותו? אז סימן שהדבר לא חשוב עבורו. אבל לפעמים הדבר הזה יגרום לו להצלחה. אז איך הוא לא חשוב עבורו? הוא לא בטוח שזה יצליח לו. אבל למה שלא ינסה? הוא פוחד ממצב שלא יצליח לו. אבל היו פעמים שהוא ניסה והצליח אז למה הוא לא מנסה כדי לדעת? זוהי הדחקה סתמית. הוא נותן מראש תוצאה בלי לנסות. אבל בעצם הוא נותן שתי תוצאות הפוכות מראש, זה עדיין אתגר בשבילו ולא משנה לו התוצאה. ועדיין הוא רוצה לעשות את הדבר הזה בכל מחיר. אז למה בעצם נוצר כל הספגטי הזה, כל הקונפליקט הזה? התסבוכת הזאת? התשובה פשוטה מכפי שהיא נראית: המנטרה לזרום עם הדברים בהתאם לאותו הרגע, צריכה להיות מובנת נכון. אין פירושה להגדיר כמה זמן לעשות את הדברים. אין פירושה צריך לעשות משהו. כי ההגדרות של הדברים דופקות את החיים ואת ההנאה מהדברים, וכך גם את הדבר שהאדם הכי רוצה לעשות הוא לא יעשה בגלל שהוא הגדיר אותו. ולכן ההבנה של לזרום עם הדברים באותו רגע, היא מתוך הבנה שכל דבר הוא טוב, ולכן זורמים ממילא עם הדברים, וכשיש הבנה כזאת אין... לחץ להמשך...

הטרדה מינית
הטרדה מינית השנים עוברות.. ואת שותקת. זה לפעמים כי אין עם מי לדבר.. ולפעמים כי יש שם משהו שאת בעצמך, עוד לא מוכנה לפגוש.. (מנוסח בלשון נקבה אך מיועד לכל אדם) אם חוית חויה קשה שטרם עובדה, הנך מוזמנ/ת לתהליך משמעותי. יחד נבין את ההשפעה של העבר בתוך חייך, ביחסייך הבינאישיים, בדרכי ההתמודדות שלך, במחשבות, בחלומות. יחד ניצור את העתיד שלו את מייחלת. יחד נפעל כדי לשנות. כבר הייתי בטיפול וזה לא עזר.. גם אם היית תקופה בטיפול כזה או אחר, גם אם זה לא עזר אז... לכל שינוי הזמן שלו, אולי אז לא היית בשלה להסתכל עד הסוף על דברים, על עצמך? על חלקים בך שאת לא אוהבת? אולי היום זה אפשרי. חבל להסיק מהעבר על ההזדמנויות וההתפתחויות שעוד מחכות לך בעתיד! אני כאן לרשותך... לחץ להמשך...

רפוי במגע - הטיפול מתאים לכל מי שמרגיש מתח לחץ, ועייפות כרונית
...ילדה הסובל, היא מעניקה לו תחושה מחודשת של חיוניות והוא חש יותר טוב, רגוע, ואהוב כתוצאה מכך. בדרך כלל מרפאים בעיסוי או בצורות טיפול אחרות, מעניקים תוך כדי הטיפול אנרגיה ללקוח. ריפוי שכזה מחדש גם את המרפא, וגם את הלקוח. אבל כאשר המרפא חסר אנרגיה וחיות ואינו יכול להעניק למטופלים אנרגיה הדרושה לצורך הטיפול, הוא עלול להרגיש חסר כוחות וחלש, ובריאותו עלולה להיפגע והוא זקוק לזמן לעצמו למילוי המצברים. המרפא בעזרת מגע ימריץ ויוסיף לזרימת האנרגיה לתאים, ואז יתרחש ריפוי מהכוח והאנרגיה שיתקבו. המרפא מספק אנרגיה והלקוח משתמש באנרגיה זאת כדי לרפא את גופו, כי רק בתוך הלקוח עצמו קיים ידע אמיתי לגבי חוסר האיזון שלו. ממחקרים רבים שנעשו, התברר שהמגע הוא צורך חיוני להתפתחות בטחון נפשי, ביטחון עצמי, קבלה ושחרור ממועקה נפשית. אלה הן תכונות מאוד חשובות, החיוניות לצמיחה מאוזנת. אם רק נביט מסביב, ונצפה בתגובות של אנשים לליטוף, לחיבוק, לאחיזת יד חזקה, נבין כמה חיוניות חוויות אלה לתחושת הבריאות שלהם. ריפוי על ידי מגע... לחץ להמשך...

בודהיזם - הארהנט
...הצער אשר השתחרר מהכל לחלוטין והכחיד את כל הקשרים קדחת התשוקות אינה קיימת עוד. 91 המודעים מאמצים את עצמם הם אינם קשורים לאף בית כמו ברבורים שנטשו את האגם הם מותירים מאחור בית אחר בית. 92 אלו שאינם צוברים ונבונים ביחס למזון שמושאם הוא הריק החופש חסר ההתניות - דרכם היא כזו של הציפורים באוויר בלתי ניתנת לעקיבה. 93 האדם שזיהומיו מושמדים ואינו קשור למזון שמושאו הוא הריק החופש חסר ההתניות - דרכו, היא כזו של הציפורים באוויר בלתי ניתנת לעקיבה. 94 מי שחושיו שלווים כסוסים מאולפים היטב על ידי רוכב שנטש יהירות וחופשי מזיהומים - אף הישויות השמימיות מוקירות אדם כמותו. 95 כמו האדמה שאינה דוחה דבר אדם חסר דאגות, מאומן כראוי כמו עמוד איתן, או אגם צלול נטול בוץ - אין לו קיום נוסף. 96 מחשבתו רגועה דיבורו רגוע, ומעשיו רגועים המשוחרר לגמרי דרך הבנה נכונה שליו לחלוטין ויציב. 97 האדם שמעבר לאמונה, היודע את הבלתי - נוצר אשר חתך את כל הקשרים אשר השמיד את הגורמים ללידה והפסיק להיאחז - הוא אכן הטוב מבני האדם. 98 בין... לחץ להמשך...

כיצד ללמוד טוב יותר מהנסיון של עצמך? כיצד לא לחזור על טעויות פעמיים?
...שבהם התמודדת בהצלחה אפילו חלקית עם בעיות דומות אפילו חלקית. שלב 2 - אחרי שמצאת מקרים דומים בעבר שבהם התמודדת בהצלחה עם בעיות דומות לאלו שנמצאות בפניך כעת, שאל את עצמך כיצד הצלחתי להתמודד עם הבעיות ההן בצורה טובה? נסה להיזכר בקשיים שעמדו בפניך אז, האם הם היו גדולים בעיניך (אז) יותר מאשר גדולים בעיניך הקשיים שיש לך היום? נסה להיזכר בדברים שגרמו לך להצליח בהתמודדות הקודמת, נסה לקחת אנרגיה חיוביות מההצלחות הקודמות שלך, נסה לשאוב אמונה בעצמך מהצלחות קודמות שלך, נסה להציף להווה שלך את כל הפתרונות היצירתיים שמצאת בעבר כשהתמודדת עם בעיות, נסה לראות את עצמך מצליח בהווה באותה הצורה שהצלחת בעבר. וגם הפוך, שאל את עצמך, אילו דברים שעשית בעבר, מנעו ממך להצליח, הקשו עליך להצליח, או אפילו סייעו פחות להצלחה שלך. בדוק מה הם, בדוק אילו מחשבות ואילו דפוסי התנהגות וחשיבה שלך בעבר עכבו את הצלחתך. הזכר בהם, תלמד מהנסיון של עצמך. תמנע מהם ומשכמותם בהווה. שלב 3 - אחרי שהבנת מה גרם לך להצליח בעבר, שחזר את אותו דפוס... לחץ להמשך...

ממשנתו של אריסטו
ממשנתו של אריסטו הרצאה לצפייה: מנחים: ד''ר יאיר שליין ויובל אילון פילוסופיה יוונית - מתאלס עד אריסטו... לחץ להמשך...

שמן עץ התה לשימוש במגוון רחב של בעיות
...הרפס, פריחה, אקזמה, פסוריאזיס, פטריות עור וציפורניים, ציפורן חודרת, אקנה, תפרחת חיתולים, יבלות, טחורים חיצוניים, פיסורה, פטמות סדוקות ופרונקלים. משמש נגד זיהומים ופטריות בדרכי השתן. לשיער בריא נגד קשקשים, נשירת שיער וכינים, עוזר להורדת חום, לבעיות חניכיים ועוד. קפטן הוק אשר היגיע לאוסטרליה בשנת 1770 נתן את השם לצמח עץ התה, המלחים לקחו את העלים המחטיים של העץ חלטו אותם במים וקיבלו תה ארומטי טעים. כך התקבל שמו עץ התה. המקומיים באוסטרליה עוד קודם ייחסו חשיבות רבה לעץ התה, הם האמינו שיש בכוחו לרפא כמעט כל מחלה פנימית וחיצונית, לתפיסתם יש יכולת ריפוי למי הנהר בזכות עלי העץ הנושרים לתוכם. הם כתשו עלים, מרחו על פצעים, עשו אמבטיות להקלת כאבים, שאפו אדים להקלה דרכי הנשימה וכמובן שתו תה מרגיע וטעים. שימושים: לטיפול בפטריות ואקזמה - לערבב שמן אתרי עץ התה עם לבנדר לטפטף ישירות על הציפורן ובין האצבעות. לשפעת וכאבי שרירים - לערבב בשמן נשא שמן אתרי עץ התה, גרניום, מנטה ואקליפטוס לעיסוי הגוף. לטיפול בקשקשים... לחץ להמשך...

מהי הפרה הקטנה שלך? כיצד תדחוף אותה מעל התהום?
...אותה עד לתהום הקרובה דחף אותה וראה כיצד היא מתגלגלת בין האבנים ומתה. המראה הזה נשאר חרוט בזיכרונו... כעבור מספר שנים, אכול רגשי חרטה, הצעיר החליט לעזוב את מורו ולחזור לאותו מקום כדי להתוודות בפני המשפחה ולעזור להם. כסף לא היה לו, הוא החליט שיעבוד חינם בשבילם כדי לעזור להם לקנות פרה קטנה חדשה. ככל שהתקרב למקום ראה שהסביבה השתנתה, העצים פרחו, הבית היה יפה ונקי והילדים שחקו בחצר. הצעיר הרגיש עצוב ומאויש. הוא היה בטוח שהמשפחה הענייה נאלצה למכור את ביתה כדי לשרוד. הוא החיש את צעדיו. כשהגיע לבית התקבל על ידי איש מאוד אדיב. הצעיר שאל על המשפחה שהתגוררה בבית לפני מספר שנים. ענו לו שהמשפחה ממשיכה להתגורר במקום. הוא לא הצליח להבין מה התרחש, הסתכל על הילדים והכיר אותם, הם נראו יותר גדולים ובריאים, אבל הם היו ללא ספק אותם ילדים שביקר אצלם עם מורו מספר שנים קודם. הוא שיבח את מה שראה ושאל את האיש (את בעליו של הפרה הקטנה): "כיצד הצלחת לשפר את המקום ולשנות את חייך? " האיש השיב לו בהתלהבות: 'הייתה לנו פרה... לחץ להמשך...

איך להזמין מסר בחלום?
...המודע. לתת המודע יש את כל התשובות לכל שאלה שהייתה, יש ותהיה לנו בחיים - בתת המודע שהוא בעצם הנשמה המהווה אותנו יש את כל סודות החיים שלנו והמסלול הייחודי שנקבע לנו, לכן קל יהיה לקבל תשובות ממקור כזה שהוא בעצם אנחנו. כוחו של תת המודע היה ידוע עוד לפני מאות ואלפי שנים. קריאת משפטים כמנטרה של שינוי על ידי תת המודע קיימת ומוכחת כיעילה. החידוש שאני מציג לכם כאן היא בעצם ההבנה הבסיסית והמאוד חשובה לפני הכל שבחלומות יש הרבה תשובות לשאלות שצצות בחיים כיוון שחלום הוא בעצם תת המודע בהתגלמותו. אם לא נסתכל על עצמנו מבחוץ (דבר שאינו ניתן ליישום ללא הדרכה מתאימה) ונבין מה פועלנו כאן ומדוע יש לנו קשיים בעולם ומהן בעצם המטרות שלנו - המשפטים לא ישנו מאום. אני מזמין אתכם למסע לעולם החלומות או בעצם לתוך נשמתכם ולגילוי עצמי - כאן תמצאו את הכלים הדרושים לעמידה באתגרים הגדולים והקטנים בחיים. יש לזכור שכל מסר שמתקבל בחלום לאחר קריאת המשפטים חייב להיפתר על ידיד פותר חלומות מנוסה שיידע שהייתה הזמנת מסר לפני כן, שכן... לחץ להמשך...

חיפוש האמת - מה בדיוק לחפש ואיך לחפש?
...הדבר, או שהוא לא נכון כפי שהוא מבין אותו. איך אפשר לדעת האם דבר הוא מחויב המציאות או אפשרי המציאות: על ידי הבנה שכל עוד יש שאלה האם הדבר הוא כך, או כך? אם עדיין יש שאלה אז חייב שתהיה אפשרות, שהדבר הוא גם לא כך, וזה כבר אומר שזה לא מחויב המציאות. אם לא היה צד אחר לא היית יכול לשאול. ונגיד שיש לאדם ידיעה מסוימת, על האדם לשאול, מי אמר שהדבר הזה נכון? [ וכל עוד יש שאלה האם הידיעה הזו נכונה או לא, סימן שהיא לא מוחלטת, כי שוב אם היתה מוחלטת / מחויבת המציאות, לא היתה שאלה על אותה הידיעה. הידיעה שלך את הדבר היא תוצאה של סיבות, ומאחר שהידיעה היא תוצאה של סיבה זה מבוסס על הנחות, וזה לא מחויב. ואם דבר מסוים, נדמה לך שהוא קיים, ואתה בטוח שהוא קיים, תבדוק, כי מבחינה אובייקטיבית לא חייב שהדבר יהיה קיים או שההפיך שלו אינו קיים גם כן באותה המידה. אם הידיעה תלויה בשכל שלך, זה עדיין לא מספיק טוב כי מי אמר שהשכל שלך הוא צודק. מי אמר שהתפישה שלך היא צודקת. ועל האדם להגיע למשהו אחד שהוא מחויב המציאות, והמשהו... לחץ להמשך...

מסלול הזהב בחיי נישואין חלק ג'
...ויכוח אילו היינו אומרים אותם בצורה שונה. כל משפט שאנחנו הוגים ניתן לנסח בדרכים שונות. בחרו בדרכים חיוביות לבטא דברים. נישואין הם הזדמנות נהדרת לרכוש טקט. טקט זה כשהאדם מבטא את עמדתו באופן שלוקח בחשבון את תחושותיו של שותפו לשיחה ומתחשב בהן. דיבור חסר טקט עלול לעבור על מצוות התורה שלא להונות. כמה דוגמאות: ''שטויות! '' לעומת ''אני מוצא בזה כמה נקודות חלשות''. ''זה טיפשי לחלוטין! '' לעומת ''בוא נבחן את זה מכיוון שונה''. ''איך מסוגל אדם נורמאלי לחשוב בצורה כזאת? '' לעומת ''נראה לי שלדעה האחרת יש את המעלות שלה. '' ''אתה לגמרי טועה'', לעומת ''נראה לי שזאת הדרך הנכונה''. אם בני הזוג שלכם לא מבינים אתכם, תוכלו להגיד בטקט: ''אולי לא הסברתי את עצמי מספיק טוב. תן / תני לי להסביר למה אני מתכוון / ת. '' עשו כל שביכולתכם כדי לא להביך את בני הזוג שלכם או להעמידם במצב לא נוח. אין צורך להדגיש כל טעות או שגיאה. אמנם, במקרה שסביר להניח שהטעות תחזור על עצמה או שחשוב לתקן אותה, צריכים להצביע עליה, אבל אפילו אז... לחץ להמשך...




באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




הרצאות / סדנאות / חוגי בית: צור עכשיו קשר (050-3331-331) ותזמין הרצאה / סדנא / חוג בית על כל אלפי הנושאים שיש באתר / ועל כל נושאי החיים

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של אימון אישי רוחני, אימון אישי לאורח חיים בריא, מאמן אישי לדיאטה, מורה רוחני מומלץ, טיפול נפשי, מאמן לזוגיות, מאמן אישי לחיים, אימון אישי לקשב וריכוז ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות
עכשיו 30_07_2014 השעה 14:05:45
wesi4