שתף
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...




תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 3
...לא יודע משהו על השולחן, מלבד המרכיבים שלו. בפועל האדם לא מתבונן בזה ולכן הוא לא חווה את זה. כאשר אתה אומר שאתה רוצה לקנות שולחן, אתה לא חושב מה אתה בדיוק רוצה לקנות, אתה רואה את המרכיבים של השולחן, אבל לא ידוע לך מה הוא השולחן עצמו. אם היית מתבונן בזה לא היית מבין מה אתה קונה. כול הדברים שונים אחד מהשני בצורה שלהם, אבל מה המהות של כל הדברים? מה הבסיס שממנו מורכבות כל הצורות? שכול אחד יחפש, מהו הדבר שקיומו לא תלוי בשום דבר אחר? כשאני ניסיתי להבין את עצמי, שאלתי, מי זה אני? האם אני קיים או לא קיים? ואז אמרתי לעצמי, בא נבדוק מה בטוח קיים ומשם אני אתקדם. וכשחקרתי ראיתי שאין שום דבר שאני יכול להיות בטוח בו, ואז הגעתי לכלום. וכשהגעתי לכלום, אמרתי לעצמי, הכלום בטוח קיים. בסוף התברר שגם זה לא נכון, כי יש לו את ההפך וכו'. המהות של הדבר, זה הדבר שתמיד קיים. אין מהות בלי צורה, כי אם אין צורה אין דבר כזה מהות. בלי מהות אין צורה ובלי צורה אין מהות. שאלה: איך התחברת לעצמך בסוף? אליעד: כשהבנתי שאין שאלה... לחץ להמשך...

הילינג אנרגטי
...(נפשית, פיזית, רוחנית ומנטאלית) ואת שדה האנרגיה שלו ההילה / אורה ואת המרכזים האנרגטיים - צ'אקרות - ואת משמעותם החשובה. המגע האנושי הוא סוד הריפוי, ועל אחת כמה וכמה כאשר אנו מודעים לעוצמות האנרגטיות אשר עוברות דרכנו, וכאשר אנו מתכווננים אל אותם אנרגיות קוסמיות אשר באמצעותן אנו מעלים את רמת הזרימה והחיות האנרגטית בתוכנו אנו לומדים על האיכויות הטמונות בתוכנו ובאחרים. כל אדם הוא "הילר" לעצמו (תלוי ברמת המודעות ופיתוח יכולותיו האישיות), ניתן להבין זאת ע"י הדוגמאות הבאות: כאשר אנו חשים כאב בנקודה מסוימת בגופנו, באופן אינטואיטיבי אנו מניחים את ידינו על אותו מקום כואב, בדרך כלל הנחת היד עוזרת לנו להפחית את הכאב גם אם אנו לא מודעים לאותה סוג של פעולה שעשינו, בתת מודע שלנו אנחנו מודעים לעובדה שהמגע יפחית את הכאב.. כאשר ילדנו משחקים, ואחד מהם נפצע או קבל מכה הוא רץ לאמו בכדי שתלטף או תנשק אותו במקום הכואב. פעולתה של האם היא העברת אהבה, אנרגיה, או בעצם התכוננותה של האם מאפשרת "שליחה" של אנרגית ריפוי... לחץ להמשך...

אלול = אני לדודי ודודי לי
...קשר עם מתווכים למיניהם על מנת להגיע לבעל הבית הרי שבחודש אלול לא רק שהקשר נעשה ישיר ומוחשי יותר גם התפילות והמעשים שלנו מקבלים משנה תוקף רב יותר ההולך וגובר עד ליום הדין שזהו יום הכיפורים. ראשי התיבות של אלול הן: אני לדודי ודודי לי. כלומר עבודת המודעות והמידות שלי אל מול הקדוש ברוך הוא, אשר יוצרת קשר עימו כלפיי. זוהי עבודה דו סטרית שלנו העושים במלאכה למטה לעומת הבורא הפועל ומשפיע עלינו מלמעלה. ישנו קשר הדוק וכמעט ישיר בין מעשינו פה בעולם הזה שנקרא גם עולם המעשה, לבין העולמות העליונים. הספרים שבשמיים פתוחים וישנה כעין ספירת מלאי ובדיקת מאזנים של כל מה שעשינו, רצינו וקיווינו אל מול תוצאות המציאות. זהו גם חודש הרחמים שבו השם מעמיד אותנו בפני אפשרות של חרטה, בקשת סליחה ממי שפגענו בו במזיד או בשוגג וכן מחילה למי שגרם לנו כאב וצער. לא בכדי המילה רחמים נגזרת משורש המילה רחם. באם נתבונן על האותיות הללו נראה כי האות הראשונה, ה - ר' מכסה באופן חלקי את האות הבאה אחריה, ה - ח' לעומתה כבר סגורה יותר... לחץ להמשך...

ריפוי בשיטת ה"תדר המודע" - רפואת תדרים + תת מודע
...אמיתי ופנימי מצבי שקט פנימי ושלווה, לחדד רמת ריכוז. הצלחות בבחינות וכך פשוט להחליף דיסק ישן שלא ממש משרת אותנו (באמירות ומסרים) שליוו אותנו מהילדות משפחה - חברים - חברה... באמירות כמו... "אין לך סיכוי... " "החיים לא פיקניק... " "לא יצא ממך משהו... " "אין אהבת אמת... " "אי אפשר לסמוך על אף אחד... " ועוד ועוד ועודדדדדדדדדד וכך יצרו דפוס מחשבה ואמונה חוסמת מכשילה ושלילית והפועל יוצא זה כישלון / חוסר אמונה בעצמי / חוסר אונים / יאוש / תסכול / חוסר מימוש שכמובן יבוא לידיי ביטוי באופן החיים שלנו ובאיכותם. יש תמיד לזכור שמחשבות שוות = אנרגיה, אנרגיה עצומה שיכולה לקחת אותנו למטה... או... להקפיץ אותנו למעלה אז המצרכים הנדרשים הם אמון גדול בתהליך (שהוא קצר ואפקטיבי במיוחד) סילוק ושחרור הפחד ושינוי דפוסי חשיבה ואמירה כל זאת בהדרכה מתאימה ישנו את הדיסק! אפקט מדהים עם ילדים! תפקיד המרפא אינו להעלים ולסלק כך סתם את הכאב אלא לגרום ולתמוך בגוף בעזרת הנחייה והדרכה עם התת - מודע להתגבר על הבעיה / מחלה ב -... לחץ להמשך...

הלך המחשבה - מהי שלמות?
...שאדם לא התנסה בהם מעולם. זה יכול להיות. והשאלה היא, מה האדם יכול לעשות ע"מ למצוא שיטה ללא פגמים? ואם הוא יכול קודם כל. אם האדם מבין שיש בו כוחות מנוגדים חלקם אחד מוביל אותו לחיובי והשני לשלילי והאדם עומד בצד הנייטרלי, הוא מבין שזה האתגר שלו ללכת לחיובי יותר. וכך זה נראה: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 כאן האדם נמצא 1- 2- 3- 4- 5- 6- 7- 8- 9- 10- וכמו בציר של גרף, הוא יכול לעלות למעלה או לרדת למטה. ולכן, יכול להיווצר שהוא בפלוס בדבר אחד, ובמינוס בדבר אחר. כלומר הוא פיתח מיומנות אחת והשנייה עדיין במינוס. אבל זאת לא תמונה מספיק נכונה. כי יש הרבה ישרים, ופרבולות שאפשר לשים. ולכן בתחום אחד הוא יהיה בפלוס ובתחום אחר הוא יהיה בפלוס יותר קטן. ואם הדברים שהוא עושה שליליים, אז ממילא הם על ציר המינוס. לפי הטיעון האדם נמצא איפה שהמחשבה שלו נמצאת, הוא צריך לוודא שהוא צריך לוודא שהוא נמצא במקום שהוא רוצה להימצא. כלומר, שהמחשבה שלו תימצא במקום הנכון כדי להיות במקום שהוא רוצה להיות בו. ועל אדם שרוצה שלמות, אפשר... לחץ להמשך...

אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
...אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף. הפעם אני רוצה לדבר על הנושא, האם יכול להיות יותר מאלוהים אחד? ודנו בנושא רבות, ונתנו את התשובה הידועה, שלא יכול להיות שני אלוהים. וזו הטענה הידועה של הדתיים, שלא יכול להיות שני אלוהים, ומה ההוכחה שלא יכול להיות? מהו השכל הגדול והמתוחכם של הדתיים? הם טוענים טיעון בסיסי, נניח שיש שני אלוהים, האם אלוהים אחד יכול להגביל את כוחו של אלוהים השני? ואם כן, אז זה אומר שאלוהים הוא לא כל יכול כי מוגבל על ידי השני ונגיד שאם אלוהים לא יכול להגביל את כוחו של אלוהים השני, אז זה אומר שהראשון הוא לא אלוהים! כי הוא מוגבל. וזו כאילו ההוכחה הניצחת שלא יכול להיות שני אלוהים, כי זה לא יכול להגביל את זה. ואני בשנייה יסביר איך הטיעון הזה מטופש, ואחר כך נסביר דברים נוספים. נניח... לחץ להמשך...

אימון אישי - טיפים לחיים טובים ומאושרים - 3
...שאותה האדם לא יכול לאחוז בשכלו, כי הוא מפריד אותה מהצורות. ויוצא שבעקבות ההפרדה בין המחויב לאפשרי, האדם אף פעם לא יכול להגיע למחויב, כי בתפיסה הזו תמיד יש לכל דבר הפך וכל דבר הוא אפשרי המציאות. כלומר, אם המהות (אושר) נפרד מהצורה (זוגיות, בריאות, כסף), אז תמיד תישאר בתוך צמצום, ואם האושר והצורה הם ישות אחת, אז ממילא כל דבר הוא אושר בפני עצמו. והאדם צריך לשים לב, שהוא אף פעם לא אומר "אני רוצה להיות מאושר", הוא תמיד אומר "אני רוצה זוגיות / בריאות / כסף", כלומר הוא תמיד טוען שהוא רוצה את האפשרי ולא את המחויב והוא פלא, כי כיצד אפשר לשכוח את המחויב ולומר שאתה רוצה את האפשרי ורק אחרי ששואלים אותך למה אתה רוצה את האפשרי, אתה נזכר שאתה בכלל רוצה משהו אחר? (אושר) והתשובה היא, שכמו שאפשר לומר שהאושר הוא המחויב, כך באותה מידה ממש אפשר לומר שהצורה היא מחויבת, ושהצורה מעולם לא נפרדה ממהותה. כשהאדם אומר "אין אהבה, יש רק הורמונים" זה כמו לומר: "אין כיסא יש רק עץ". נשאל - האם האהבה, היא ישות שהיא נפרדת מההורמונים... לחץ להמשך...

השלמות שבחוסר שלמות
...לב, המילה "מושלם" נגזרת מהמילה "שלם". כלומר, יש קשר הדוק בין להיות שלם, לבין להיות מושלם. הסיפור המפורסם הבא יכול ללמד אותנו היטב על הקשר הזה: לאישה סינית באה בימים היו דליים גדולים תלויים בשני צידי המוט שהיא נשאה על צווארה. לאחד הדליים היה סדק בעוד השני היה מושלם והגיע תמיד מלא ליעדו. בסוף הדרך הארוכה מן המעין לבית הדלי הסדוק הגיע תמיד חצי מלא. במשך שנתיים תמימות הביאה האישה מדי יום ביומו דלי וחצי מים לביתה. הדלי המושלם היה גאה כמובן בהישגים שלו. אך הדלי הסדוק המסכן התבייש במומו והיה אומלל כיוון שהצליח לבצע רק מחצית מייעודו. לאחר שנתיים של מה שנראה כישלון מר הוא פנה לאישה ליד המעין ואמר לה "אני מתבייש שהסדק שבי גורם למים לדלוף לאורך הדרך הביתה". האישה הזקנה חייכה ואמרה "האם שמת לב שיש פרחים בצד שלך של השביל ואילו בצד השני לא צומח כלום. המום שלך מוכר לי מאז ומתמיד ולכן טמנתי זרעי פרחים בצד שלך ובכל יום שאנו צועדים הביתה אתה משקה אותם. משך שנתיים אני יכולה לקטוף פרחים יפים אלה כדי לקשט את... לחץ להמשך...

התמכרות למין - מאפיינים, סיבות והשלכות
...האדם המכור עסוק בפנטזיות, במחשבות ובתכנונים מתי לבצע את ההתנהגות המינית וכיצד לספק את עצמו, וחייו מתארגנים סביב התאווה המינית. מבחינה רגשית ההתמכרות למין הינה אמצעי להתמודד עם תחושות כגון: דיכאון, עצב, חרדה, טראומות, שעמום, ריקנות, חוסר אונים ומתח. בשלב מסוים האדם יבין את התוצאות ההרסניות שנגרמות מהתמכרותו ולאחר ההתנהגות המינית הוא יחוש חרטה וצער, בושה ואשמה וכן שנאה עצמית. הוא עשוי להיכשל פעמים רבות בניסיונותיו להפסיק את ההתנהגויות כיוון שהתמכרות כבר שולטת בו ובחייו. ההשלכות של ההתמכרות המינית הן קשות. החל מפגיעה במערכות היחסים הקרובות ביותר עד כדי פירוק המשפחה, קושי להגיע ליחסים אינטימיים משמעותיים, ריחוק והתבודדות, נטייה להסתיר את הבעיה ולהיכנס למסכת של שקרים, לעיתים ההתנהגות המינית אינה חוקית ועלולה לגרום להסתבכות עם החוק (מציצנות, חשיפה או שימוש בבתי זונות), הוא עלול לאבד את מקום עבודתו, להוציא כספים רבים על כך, וכמובן הוא מסתכן בהדבקות במחלות מין או באיידס והדבקת שותפות נוספות במהלך... לחץ להמשך...

חוויית סף מוות - מוות קליני - מבוא
...המלווה בחוויית סף מוות לעומת אנשים שהמוות הקליני אצלם לא היה מלווה בחוויה. מחקר זה גילה הבדל מובהק בין הקבוצות, מי שדיווח על חוויית סף מוות עבר שינויים משמעותיים יותר בחייו ממי שהיה בסכנת חיים בלי לחוות את חוויית סף המוות. נוסף לדיווחים העצמיים השינויים דווחו גם על ידי בני ובנות זוגם של הנבדקים. השינויים כללו: אכפתיות מוגברת לאחרים החלשות הפחד מהמוות והתחזקות האמונה בחיים לאחר המוות ירידת העניין בנכסים חומריים עלייה בערך העצמי הערכה גוברת לתופעות הטבע ומודעות גדולה לתופעות על - טבעיות נמצא מתאם חיובי בין עצמת השינויים לעומקה של חוויית סף המוות שעבר הנחקר. מסקנת המחקר הייתה שחוויית סף המוות ולא עצם ההמצאות בסכנת חיים הם שהביאו לשינוי בתפישת העולם ובאישיות. הקבלה למקורות ביהדות ישנה הקבלה בין מקורות היהדות לפרטים המתוארים בעדויות על חווית סף המוות: "יציאה מהגוף" וריחוף על פני הגוף: תלמוד ירושלמי מסכת מועד קטן פ"ג ה"ב. תנועה ב"מנהרה": כן הוא בספר הזוהר: "וכד נשמתא נפקת מהאי עלמא עאלת במערתא... לחץ להמשך...

בודהיזם - סוטרת האש
...מכאיבה או נייטרלית, הנוצרת כתוצאה ממגע - לשון, אף היא בוערת. במה בוערת? בוערת באש התשוקה, באש השנאה, באש הבורות. אני אומר שכל זה בוער בלידה, בהזדקנות ובמוות, בעצב ובמרירות, במכאוב, ביגון ובייאוש. הגוף בוער, תחושות בוערות, הכרת - תחושות - הגוף בוערת, מגע - גוף בוער, וכמו כן, כל הרגשה נעימה, מכאיבה או נייטרלית, הנוצרת כתוצאה ממגע - גוף, אף היא בוערת. במה בוערת? בוערת באש התשוקה, באש השנאה, באש הבורות. אני אומר שכל זה בוער בלידה, בהזדקנות ובמוות, בעצב ובמרירות, במכאוב, ביגון ובייאוש. התודעה בוערת, תופעות מנטליות בוערות, הכרת - תופעות - מנטליות בוערת, מגע התודעה בוער, וכמו כן, כל הרגשה נעימה, מכאיבה או נייטרלית, הנוצרת כתוצאה ממגע התודעה, אף היא בוערת. במה בוערת? בוערת באש התשוקה, באש השנאה, באש הבורות. אני אומר שכל זה בוער בלידה, בהזדקנות ובמוות, בעצב ובמרירות, במכאוב, ביגון ובייאוש. נזירים, תלמיד מלומד ונאצל, שרואה את המציאות כך הופך חסר תשוקה לעין, הופך חסר תשוקה למראות, הופך חסר תשוקה להכרת... לחץ להמשך...

אושר - ספק אושר
...דבר. על מנת לחוות אושר לאורך זמן עלי לאשר את כל מה שכבר קיים כמו שהוא. עלי לאשר את עצמי ולקבל אותי כמו שאני - בעל גובה של מטר וחצי או שני מטר, בעל משקל של שישים ושמונה קילוגרם או בעל משקל של מאה וחמישים קילוגרם, בעל שיער שחור או ללא שיער בכלל... גם את תחושותיי עלי לקבל ולאשר כמו שהן ולאפשר לי להיות עצוב, שמח, כואב או בעל כל תחושה אחרת שעולה בי. אין, באמת, רגשות טובים ורגשות רעים, ישנן תחושות אשר אנחנו מפרשים אותן כטובות או רעות. לדוגמא לעיתים אדם יחווה כאב כרגש "רע" ולעיתים כרגש "טוב" - חיבוק חזק של אהבה, למשל, יוצר כאב, אך אנו חווים אותו ככאב "טוב" ונעים. עלי גם לאשר את העולם כמו שהוא עכשיו, כי הרי זה מה שקיים ולא נוכל לשנות זאת. נוכל ליצור משהו חדש, אבל רק בעתיד. אולי ניצור זאת בעוד שנייה, בעוד דקה או בעוד 10 שנים אבל בכל מקרה זה יהיה רק בעתיד. כאשר אני מקבל את המציאות כמו שהיא, אני יכול ליצור משהו חדש במקום לתקן את מה שכבר קיים. אם אני מקבל אותי ואת העולם שמסביב, הרי שאני מקבל גם את אלו... לחץ להמשך...

מימדי הציור - המימדים השונים שיש במציאות - חלק 1
...7 הוא מימד שאומר יש חדש תחת השמש כלומר כל מציאות חדשה אחרי שהיא כבר קיימת זה אין חדש תחת השמש. מימד מספר 8 זה מימד שבו יש גם קוטן ששואף לאין סוף וגם גודל ששואף לאין סוף כלומר במימד מספר 8 ניתן להגדיל ולהקטין עצמים כלומר על ידי מימד מספר 8 ניתן להעביר את כל שביל החלב דרך ראש של סיכה ואפילו את כל היקום. מימד מספר 9 הוא מימד בו אין הבדל בין מציאות אחת לאחרת וזה המציאות לפני שהדברים יוצאים אל הפועל כלומר מימד מספר 9 הוא מימד חסר זמן לחלוטין והוא מימד בו הכל תאור מבחינה רעיונית כלומר אין שם שום משמעות לדברים כי הכל שווה שם במימד מספר 10 זהו מימד חסר שפה מרוב שמימד 10 הוא מימד מופשט כל ניסיון לתאר את את הציור במימד מספר 10 הוא חסר משמעות כי כל דבר במימד מספר 10 הוא מימד שהכל שם הוא בדמות אין סוף מימד מספר 11 זהו הצייר של ציור מספר 10 שמלובש בכל שאר המימדים ברעיון אחד שווה בלי הבדל בין מימד למימד. מימד מספר 9 הוא המימד שבו מתחיל להיות משמעות כלשהי לצורה מעל מימד 9 כל צורה היא חסרת כל משמעות ומכיוון... לחץ להמשך...

תובנות לחיים 4
...האושר הכי גדול בעולם לאדם ניתנה בחירה והבחירה הנכונה היא בחיים ובטוב, ואדם עושה דבר אם הוא רוצה שהרי ניתנה לו הבחירה. ואדם בוחר מרצונו את הדבר ולא כי הוא חייב לעשות כך וכך. כי הוא למעשה בחר לחייב את עצמו. ולמרות שמצד המציאות ברור שטוב שהאדם יבחר בטוב, הרי שהאדם עושה זאת מרצונו. וכאשר אדם עושה דברים משמחה וכל דבר בעיניו טוב, על זה נאמר כשאדם יודע שכל מאורעותיו הן לטובתו זאת הבחינה היא מעין עולם הבא. ואדם כאשר הוא מלא בחובות, אני חייב לעשות כך וכך אני חייב כך וכך אינו מוצא לעצמו נחת, כי כל הזמן הכל בעיניו כמשא כבד. והפתרון הוא שאדם יעשה דברים חיוביים וישמח בכל הטוב שיש, ויראה את הטוב שיש בכל דבר. וכך האדם מגיע לאושר ולשמחה גדולה, ולא חושש משום דבר, כי כל החושך מסתלק, והאור ממלא אותו. לעניין המחשבות, לפעמים האדם רגיל "לאכול" מחשבות מזיקות שאין בהן תועלת ואני אמרתי לעצמי אעשה מעשה בעניין זה ואשפר אף עניין זה. כמו שבמשוואה ריבועית לא לוקחים את השלילי כאפשרות לצורך מציאות אורך, ולוקחים את האפשרות... לחץ להמשך...




באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של אימון אישי לזוגיות, אימון אישי לפרישה, מטפל רוחני, אימון אישי לבני נוער, אימון אישי להפרעות קשב, מאמן אישי לפרישה, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז, מאמן אישי להצלחה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות
עכשיו 01_11_2014 השעה 11:29:48
wesi4