תרומה ועזרה לאתר
שתף
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...



תכנים נוספים לעיונך...



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

אושר - ספק אושר
...הספק. עלי לבטוח ולהאמין בכך שהכל מדויק כמו שהוא, שלא חסר דבר בי, בעולם או באחרים ברגע זה. להאמין שבמידה וצריך להופיע דבר נוסף הוא יופיע בדיוק בזמן ובמקום בו הוא צריך להופיע ושאם קיים דבר מה שהיינו רוצים להסיר מחיינו או לשנות, כנראה, שיש סיבה לכך שהוא נמצא כאן ועכשיו. אין זה אומר שלא נעשה דברים או נקדם דברים, אלא שגם אם התוצאות אינן כמו שחשבנו שעליהן להיות, הרי שהן בדיוק כמו שהן - לא טובות ולא רעות. וכנראה הן לא היו אמורות, או לא הגיע זמנן, להיות התוצאות שחשבתי שתהיינה. אמונה, שהכל קורה כפי שהוא אמור לקרות, מאפשרת לנו ללמוד את מה שקרה מתוך התוצאות, על מנת להיות מדוייקים בהמשך וליצור תוצאות שונות בעתיד, במקום לנסות למלא את מה ש"חסר" בתוצאות שכבר קיימות. הקבלה והאמונה מאפשרות רוגע ושלווה - פסק זמן במרוץ אחר הפנטזיות. הן מאפשרות גם סנכרון בתוכנו: בין המחשבות והתחושות, ובינינו לבין המציאות שמסביבנו. הרוגע והשלווה הללו יוצרים אושר לטווח ארוך. ככל שנזהה יותר את המקומות בהם איננו מקבלים או איננו... לחץ להמשך...

אימון עסקי - 7 מרכיבי יסוד שניתן לפתח באמצעות אימון עסקי
...למזומנים. בטחון עצמי ניתן לפתח באמצעות אימון עסקי 4. ביטחון עצמי (Self - Confidence). מעבר להיותו של מאפיין זה מרכיב בסיסי ביותר באדם וקריטי ביותר לכל איש עסקים, יזם, מנהל, איש מכירות, משקיע וכדומה, ביטחן עצמי זה גם היכולת להתמודד בפני ביקורת. כמו שאדם צובר יותר ויותר בטחון עצמי ככל שהוא לומד להכיר ולהעריך את עצמו וככל שהוא צובר יותר ידע ומיומנות, כך גם על כל השואפים להצליח בעסקים, להכיר את עצמם ואת העסק שלהם כמה שיותר טוב ולצבור יותר ידע ויותר מיומנות. תהליך אימון עסקי הוא מכון כושר עבור העסק שלך תהליך של אימון עסקי הוא כמו מכון כושר עבור העסק שלך, אך הוא גם מכון כושר עבורך. שהרי אתה הוא זה שאחראי להצלחה העסקית שלך בסופו של דבר. גם אם אתה נעזר באלפי עובדים, אתה הוא זה שמנצח על הסימפוניה, בין אם מהצד ובין אם בחזית. במכון כושר הזה, אחד השרירים אותם מפתחים הוא ביטחון עצמי. משמעת עצמית ניתן לפתח באמצעות אימון עסקי 5. משמעת עצמית (Self - Discipline). זוהי יכולתו של איש העסקים והאדם המצליח לדחות... לחץ להמשך...

קואצ'ינג - על הומור בתהליך קואצ'ינג / Coaching
...זה נוכחות. הנוכחות של האימון מתייחסת ליכולתו של המאמן להיות בעל סגנון גמיש, בטוח ופתוח שמאפשר לו להתמודד ביעילות עם שיחת האימון. לאחר שהבנו איך קואצינג (Coaching) קשור לנוכחות ומהי המשמעות של הנוכחות בתהליך קואצ'ינג (Coaching), השאלה הבאה שיש לענות עליה, היא: איך צחוק והומור קשורים לנוכחות? ובכן, זה פשוט מאוד: צחוק והומור מחברים אותנו לרגע הזה, לנקודת ה"כאן ועכשיו". נוכחות משמעותה שהגוף, המוח, הנשמה והרגש שלנו, נמצאים כולם במקום אחד והמקום הזה נקרא עכשיו! במילים אחרות, צחוק והומור מגבירים את רמת הנוכחות של המאמן והמתאמן ורמת הנוכחות של שניהם היא מרכיב קריטי בכל שיחת קואצ'ינג (Coaching). מנקודת המבט של מתאמנים, מתאמן שמביא הומור לאימון, הוא הרבה יותר בר - אימון והוא מאפשר את אפקטיביות האימון. בואו נתרחק רגע משיחות של קאוצ'ינג (Coaching)... תנסו להיזכר בפעם האחרונה שבה צחקתם בקולי קולות, אני מדבר על אותן פעמים שבהם אתם צוחקים כל כך חזק, עד שיש לכם דמעות בעיניים מרוב צחוק והבטן כבר מתחילה לכאוב... לחץ להמשך...

4 האספקטים של הרייקי
...1. תרגול וריפוי כל דבר שקיים בנו ונרצה להעצים אותו, ולהתחבר אליו ברבדים עמוקים יותר - דורש תרגול. תרגול יומיומי ועבודה עם אנרגיות יהוו מקשר להבנה איך אנרגיות אלו פועלות עד איזה רבדים נוכל לפעול בעזרתם, נכיר טוב יותר את תחושות האנרגיה ונבין טוב יותר מה אנחנו עושים, בכך נהפוך למטפלים נותנים יותר. כמאסטרים של רייקי אנחנו חונכים אנשים אל אותה דרך, אנחנו צריכים לדעת מהי הדרך הכי רחוק והכי עמוק שאנו מסוגלים. אנרגיות הרייקי שאנו מתרגלים ועובדים איתם יוצרות ריפוי עמוק של כ היותנו אדם, זה לא אומר שנהיה שלמים או מושלמים, או שלא נחלה אף פעם, או שנחיה לנצח, זה אומר שנכיר את עצמנו יותר טוב, בעזרת אנרגיות הרייקי נדע לצאת ממצבים קשים מהר יותר ומבינים יותר, אך בעיקר נחיה עם עצמנו בשלום, דרך הרייקי זו דרך ארוכה ומהנה. 2. התפתחות אישית רייקי מאסטר כאדם שעומד בפני תלמידים צריך לדעת - לדעת להקשיב להיות סובלני, לדעת לענות במידת היכולת של התלמיד, לקבל כמה שהוא יכול לספוג ולהטמיע באותה פגישה, זה המקום של החמלה... לחץ להמשך...

פגעו בך? איבדת שליטה? מרגיש שאתה כלום? תחשוב שוב!
...הגדלה היא שפלות עקר הנפילה על ידי גדלות. כי באמת אין שום נפילה בעולם כלל... נמצא שכל הנפילות הם על ידי גדלות וכשרואה אדם בעצמו, שהולך לו שלא כסדר [נגד רצונו], ידע, שיש לו גדלות [גאווה]... [ולכן] יעשה תשובה וישפיל את עצמו, ויהיה בחינת מ"ה, כמו שכתוב (שמות ט"ז) : "ונחנו מה" [אנחנו כלום] כל החסרונות שיש לאדם הן בנים או פרנסה או בריאות, הכל הוא מצד האדם עצמו... האדם על ידי מעשיו הרעים עושה צל לעצמו, שאין מגיע עליו אור..., ולפי מעשיו כן נעשה הצל המונע אור... ומגיע לו החסרון לפי המעשה שעל ידה נעשה הצל. והנה הצל הוא [נעשה] מדבר גשמי שעומד נגד דבר רוחני... כשמעמידין דבר גשמי כנגד דבר רוחני, עושה צל. וכפי גשמיות וגדל הדבר שעומד כנגד הדבר כמו כן נעשה צל. כגון כשמעמידין מקל נגד אור השמש עושה צל קטן כפי מדת המקל, אבל כשמעמידין דבר גדול יותר נגד השמש עושה צל גדול ביותר. וכן כשמעמידין בית גדול עושה צל גדול יותר ויותר והצל הוא הסתרת והעלמת האור כידוע... ועל כן האדם כפי גשמיותו וכפי מעשיו, כן עושה צל בעצמו... לחץ להמשך...

פרשת תולדות: מרום העולם לשגרת חיים
...לארץ ישראל מתוך מניע אידיאולוגי. הוא מפיץ אמונה חדשה, הוא עסוק ביישובו של עולם. קשור לגדולי העולם דאז, מנהיג גדול שגם אחרים מכירים במעמדו הנכבד [7]. אברהם נתפס כ"אבי המאמינים" [8]. יצחק אינו דמות חובקת עולם כזו, גם לא יעקב [9]. אבל, ההבדל אינו רק בין הדמויות, עלינו לשים לב לאפיון הכללי של שתי תקופות. תקופת אברהם היא תקופה של הקמה, של חידוש, של חזון ושל אידיאולוגיה. פרשת תולדת פותחת עידן של חולין, תקופה בה מספרים לנו על מהלך רגיל של חיי יומיום. כעת מספרים לנו על קשיי הריון: "ויתרצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי" [10] ; מתואר גם שלא תמיד ילדים זוכים ביחס זהה מההורים: "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אהבת את יעקב" [11] ; גם קנאה בין אחים מפורטת בסיפור יחסי יעקב ועשיו. במלים אחרות תפקוד מקובל ושגרתי של משפחה, הורים וילדים. כלומר, ההבחנה היא בין "פתאום קם אדם בבוקר / ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת, / ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום... והוא צוחק גבורת דורות מן ההרים, / ונכלמות משתחוות... לחץ להמשך...

עת בחושך יביטו - אתם לא כל כך רחוקים ממטרותיכם כמו שנדמה לכם...
...היא כוללת. ובטח ובטח שלא יושבים ומעריכים כמה זמן באמת היא תיקח, וכמה זמן יש לנו. מסתפקים במחשבות מעורפלות כמו "צריך לקרוא את החומר ואז לכתוב את העבודה" ולפעמים אפילו רק "צריך לעשות את העבודה". כמה זמן זה יקח? הרבה. אולי יהיה מזל ולא הרבה. וכמה זמן יש לי להשקיע? צריך להגיש עד ספטמבר. "עד ספטמבר" נשמע טוב, אבל אם אני עובד במשרה מלאה וגם מטפל בשני ילדים, יתכן שעד ספטמבר לא יהיה לי אפילו יום עבודה פנוי אחד. אז אנחנו יושבים וכותבים. כמה ספרים צריך לקרוא? כמה עמודים יש בכל אחד מהם? כמה מאמרים צריך לקרוא? האם צריך לקרוא הכל, cover to cover, או שאפשר לרפרף עליהם? כמה עמודים צריך לכתוב בעבודה? האם יש עוד שלבים, כמו הגשת טיוטות למנחה וקבלת תיקונים? כמה סיבובים של תיקונים צפויים להיות? ועכשיו לגבי הזמן. מה קצב הקריאה של אותו אדם בספרים מסוג זה? ומאמרים? וכתיבה? ובדיקה? ותיקונים? ואז מנסים להעריך את ההיקף הכולל של העבודה, מבחינת הזמן. הלאה. כמה זמן עומד לרשותנו? באילו שעות ביום רגיל של השבוע אנחנו יכולים... לחץ להמשך...

פרשת וַיֵּשֶׁב, תמר, יהודה ותמר
...אבל, למה לא התערבתי מייד בתחילה, כאשר יוסף הגיע? אני לא שוכח, רק בזכות ראובן לא פגענו ביוסף, בתחילה. והחמור יותר, כשחזרנו הביתה והאחרים שקרו ועוררו באבא היקר את הדעה ש"חיה רעה אכלתהו טרף טרף יוסף"; אני לא פציתי פה, ובכך לא מנעתי מאבא את האבל הרב על יוסף. איני מסתיר, איני מאושר מהתנהגותי כלפי יוסף. להיפך, התנהגתי כפחדן, מוג לב. וזה העונש הנורא שקיבלתי. אוי, אילו יכולתי להחזיר את האירועים לאחור. לא אי - אפשר. בני ורעייתי שלמו את המחיר. ואנא אני בא בעולם? האם אוכל לכפר על התנהגותי זו? אני זוכר, לאחר היעלמות יוסף אחי, יצאתי להירגע אצל חברי חירה, איש עדלמי. שם ראיתי אותה לראשונה, וממש התאהבתי בה, באותה בת איש כנעני ושמו שוע. הייתי תמים, חשבתי שאלהים סלח לי על התנהגותי. נשאתי אותה לאישה, והיא ילדה לי בשמחה שלושה בנים. באמת חשבתי שנפתחה בפני דרך חדשה. ואז באו האסונות, זה אחרי זה. אני אשם, עדיין לא כיפרתי על חטאי. וגם תמר די מסכנה, אמנם הבטחתי לה את שלה: "שבי אלמנה בית אביך עד יגדל שלה בני". התכוונתי... לחץ להמשך...

למה עדיף שתהיה חייב לעצמך ולא לאחרים?
למה עדיף שתהיה חייב לעצמך ולא לאחרים? טוב לו לאדם שיהיה חייב לעצמו מאשר שיהיה חייב לאחרים. אדם צריך להתרגל לחיות כפי יכולתו הכספית ורק לפי הכסף שיש לו ובשום פנים ואופן לא מעל יכולתו. עדיף שתהיה חייב כסף לעצמך כדי לרכוש כל מיני דברים, מאשר שתהיה חייב כסף לאנשים אחרים בעצמך תוכל לשלוט ולהסתדר עם אחרים תסתדר פחות טוב. תרגיל את עצמך שבמקום להיות חייב לאחרים. תהיה חייב לעצמך. תחיה באיזון וכפי יכולתך.... לחץ להמשך...

מיקוד הרצון - ריכוז מחשבתי - איך להתמקד?
...היה נהנה ממנו ואז לא מתפזר. ועל האדם לוודא מה באמת הוא רוצה לעשות, ואז הוא יהיה ממוקד ולכן עליו לשאול מה באמת חשוב לי לעשות, ומה הסיבה שאני רוצה לעשות את זה וכך הלאה להתקדם בשאלות למה אני רוצה את הרצון הזה, ולמה את הרצון הפנימי שלו וכו' אז ידע האדם בברור מה באמת הוא רוצה ולמה הוא רוצה. דוגמא: האדם רוצה להרגיש טוב, וזה בא בגלל שהוא רוצה שיעריכו אותו, ואם יעריכו אותו הוא יאהב את עצמו, ואם יאהב את עצמו, ירגיש טוב כי אחרים יאהבו אותו וכן הלאה. ומה שבכלל הוא רצה מלכתחילה, זה להרגיש טוב. וככל שיש התבוננות פנימה, יש ידיעה של הרצון האמיתי, ואז יש מיקוד. ואם אדם מתפזר, שיבין שיתכן שהוא לא ממש מבין ויודע מה הוא רוצה, ואז הוא כמו עלה נידף. וככל שההבנה אמיתית, הרצון הראשון מתחזק, והוא מתחבר לרצון הראשוני ואז יש חוויה של הרצון האינסופי, ויש השגה של הדבר האחד הפנימי שמתבטא בכל הרצונות של החיים שלו. וכל הרצונות הם ביטויים של רצון אחד שאותו יש להשיג. וכשאדם יבין את שורש כל הרצונות, תהיה הזדהות עם הרצון... לחץ להמשך...

בודהיזם - ביסוס הקשב - 2
...נמצאת בי. ' בכל פעם שאין בו סלידה, הנזיר יודע: 'אין בי סלידה. ' והוא יודע כיצד סלידה שעדיין לא הופיעה מופיעה, והוא יודע כיצד סלידה שכבר הופיעה נזנחת, והוא יודע כיצד סלידה שנזנחה לא תופיע עוד בעתיד. בכל פעם שעייפות - ועצלות [50] נמצאות בו, הנזיר יודע: 'עייפות - ועצלות נמצאות בי. ' בכל פעם שאין בו עייפות - ועצלות, הנזיר יודע: 'אין בי עייפות - ועצלות. ' והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שעדיין לא הופיעו מופיעות, והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שכבר הופיעו נזנחות, והוא יודע כיצד עייפות - ועצלות שנזנחו לא תופענה עוד בעתיד. בכל פעם שדאגה - וחוסר - מנוחה [51] נמצאות בו, הנזיר יודע: 'דאגה - וחוסר - מנוחה נמצאות בי. ' בכל פעם שאין בו דאגה - וחוסר - מנוחה, הנזיר יודע: 'אין בי דאגה - וחוסר - מנוחה. ' והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שעדיין לא הופיעו מופיעות, והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שכבר הופיעו נזנחות, והוא יודע כיצד דאגה - וחוסר - מנוחה שנזנחו לא תופענה עוד בעתיד. בכל פעם שספק [52] נמצא... לחץ להמשך...

תרגיל קצר בדמיון
...טובה? מה עושים כמשפחה, כשאין ילדים ברקע, לטפל בהם, לדאוג להם, לשמור עליהם? 50 שנה זה הרבה זמן - ללא 'חופש גדול', קיטנות, הכנה משמעותית במעגל החיים, לפני שנוכל בעצמנו להביא ילדים. הרבה זמן לחשוב על חיינו שלנו ועל הגשמה. מה יתקבל מכך לחברה שזה המבנה שלה? ללא תחרות על תשומת לב אם יהיו לנו הורים שכבני אדם עברו כברת דרך, שהם בוגרים, אנשים שהגשימו את עצמם, שהתנסו במספר מערכות יחסים אולי.. שלמדו בבית ספר או שניים, שעשו התפתחות.. (כי מה יש לעשות פה אם מפנים את נושא גידול הילדים?) אם הם יוצאים לפנסיה כשאנו בדיוק גדלים, ויש להם את כל הזמן פנוי.. אולי הם לא שולחים את ילדיהם לגן אלא נמצאים איתם רוב שעות היום? אולי הופך למיותר הצורך בגן ילדים? בבית ספר שמתפקד כמו ביביסיטר? אולי אופי בתי הספר ישתנה? אולי הורים ישמחו לשמש כמורים במערכת החינוך הזו וללוות מקרוב את ילדיהם הצעירים? אם הם באמת יהיו פנויים עבורנו, ולא חייבים לעבוד קשה כשאנו ילדים קטנים.. כיצד ישפיע הדבר על תשומת הלב שנקבל מהם ועל איכות הקשר... לחץ להמשך...

התמכרויות / טיפול בהתמכרויות - מה זאת התמכרות? איך מטפלים בהתמכרויות?
...ושייך, היא מרכזית בהוויה של המתבגר. זוהי תקופת החיים שבה האדם חשוף באופן המשמעותי ביותר לפיתוח התמכרות, גם מהסיבות הפסיכולוגיות שהזכרתי לעיל וגם מתוך הרצון להיות מקובל ומוערך ע"י חבריו. מבין האנשים הסובלים מתופעות פוסט - טראומטיות יש שיעורים גבוהים של התמכרות לסמים ואלכוהול. עצמת הכאב הרגשי היא לעתים מעל למה שהנפש יכולה לעמוד בו, אנרגיה רבה מושקעת בדרך כלל בניסיון לשכוח את הטראומה. כתוצאה מזה יש פגיעה ביכולת להתרכז, פחד מפני מצב של שינה שבו עלולים להופיע חלומות ויש בו איבוד שליטה, קושי להתמודד במערכות יחסים, מופנמות ועוד. ידוע שלמי הסובלים מהפרעת קשב וריכוז יש נטייה יותר מלאחרים לפתח התמכרות. נמצא במחקרים כי קיים אצלם מחסור בחומרים שמפריש המוח (דופאמין וסרוטונין). על החסך הזה ניתן ל"פצות" לטווח קצר בעזרת סמים ואלכוהול, אולם לטווח הארוך השימוש בחומרים אלו גורם לנזק בלתי הפיך. חשוב להתייחס גם לחוויית החיים של אנשים הסובלים מהפרעה זו שמזמנת להם התמודדות עם מציאות קשה ומסובכת יותר מזו של אחרים... לחץ להמשך...

הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, כלום, אין, המקום והזמן, חלק 2
...צורות שונות של משהו אחר, שבו נגמר ההבדל בין יש צורות לאין צורות. יש משהו נוסף שמקיף את כל סך הדברים שנתפסים לנו במוח, במחשבה שלנו אנו מסוגלים לתפוס מה זה יש וגם לתפוס מה זה ההפך של היש, שזה האין. יש לנו יש או אין. ויש הוויה גדולה יותר שבה אין הפרדה בין יש לאין. יש הוויה / פרספקטיבה / מציאות שבה אין הבדל יותר בין היש לאין. אין שום הבדל בין כל מה שיש פה לכלום. וכן אפשר להגיד שגם המהות הזאת נפרדת ואפשר לומר שהיא רק צורה. האדם מגיע למצב שהמהות האחרונה שהגעת אליה, היא שהיש והאין זה אחד, וכל מהות שתגיע אליה אתה תחווה שהיא אותו הדבר. יש מצב שאתה מתבונן לתוך היש ומכיר בקיומו של האין, אתה מצליח לחוות אותו כשלילה של יש. ואז בחיי היום יום שלך כשאתה מבין שהאין זה לא סתם כלום, אז אתה מסתכל עוד פנימה ואז אתה שולל את היש ואת האין, ואז אתה מגיע למהות שלהם. שהיא למעשה האין הבלתי פריק. אבל שימו לב שאנחנו עדיין בחוויית נפרדות, עדיין אפשר לשאול, מדוע אלוהים ברא את העולם. ככול שהאדם ביום יום מפעיל את השכל שלו... לחץ להמשך...




באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של מאמן לחיים, אימון אישי למתבגרים, אימון אישי בטלפון, ייעוץ נפשי מומלץ, מטפל רגשי, אימון אישי למנהלים, מאמן מכירות, מאמן זוגי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0781 שניות
עכשיו 20_09_2014 השעה 16:58:29
wesi4