תרומה ועזרה לאתר
שתף
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...




תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

לחיות טוב
לחיות טוב כדאי לחשוב על הדברים הטובים שבכל דבר כי הפרספקטיבה משתנה בזה מקצה אל הקצה. כאשר אדם חושב על משהו שהוא חושב שעשה בטעות = לא דבר נכון = אי אפשר לעשות מזה כלום = אי אפשר לתקן = פחות חשק לעשות דבר חדש = דעיכה. לעומת זאת כאשר אדם חושב על הדברים הטובים שבכל דבר = הוא לומד מהדבר = הוא מבין שזה הצמיח לו תועלת = הוא מבין שבזכות הטעות הוא יכול להתקדם לאן שלא היה יכול אם לא היה טועה = הוא מבין שלא משנה מה הדרך שהוא יעשה הוא ילמד תמיד משהו שצריך ללמוד בדרך = כל דבר שהוא יעשה (ללא מטרה לפגוע) או יטעה במשהו הוא תמיד ילמד ותמיד זה יהיה טוב עבורו. = כל מצב כזה הוא טוב באותו אופן.... לחץ להמשך...

אסטרולוגיה - מעל המזל או מתחתיו?! חלק 2
...דברים מקרעין גזר דינו של אדם אלו הן: צדקה, צעקה, (תפילה, אך לא תפילה רגילה, אלא היוצאת מהלב, מה שנקרא בפי חז"ל בכינוי צעקה), שינוי השם ושינוי מעשה. הרי לנו ארבעה דברים שיכולים לשנות לאדם את גורלו. המכנה המשותף לכל ארבעת אלה, כי בדרך זו משתנה מהותו של האדם. אם בדרך של תפילה (צעקה), או שינוי השם או שינוי באישיות האדם (שינוי מעשה), או כגומל חסד (צדקה). כל אלה משנים את מהות האדם, והרי הוא כאיש אחר וכמי שנולד מחדש. בהתאם, גם מזלו משתנה עם מהותו. הרי לנו ברור, כי עם ישראל שונה הוא לעניין זה מכלל העמים, וכי אצלו אין שום דבר גמור וחתום, והכל ניתן לשינוי. וזה יסוד דבריהם של שני גדולי התנאים, בגמרא שהזכרנו, ולמעשה אין מחלוקת בניהם. כי כאשר האדם עושה שינוי מהותי בעצמו הריהו מעל הטבע וזוכה הוא להתעלות מעל גורלו ומזלו כפי שנולד עמו, מה שאין כן כאשר הוא לא עשה שינוי שכזה, כי אז הוא נשאר במסגרת גורלו ומזלו הטבעי, כפי שנקבע לו מראש. ולכן, מי שסובר שעם ישראל הוא מעל המזל - כי כך הוא עם ישראל, יש לו נשמה... לחץ להמשך...

הדרך לתרפיה
...של החיים האלה, בתוך הגוף הזה. ככל שהמודעות שלנו גדלה ומתרחבת, אנו מתחילים להתחבר למקום של אושר, לרצון להיות מאושרים, מעבר לחומר, מעבר להתניות, מעבר לציפיות. עולה בנו תחושת היעוד. בכל סיפור יש שיעור, ובכל שיעור יש צמיחה. בכל לימוד יש גדילה. כאשר אנו מאפשרים לסיפורים לעלות ולבוא, אנו מאפשרים את הריפוי והצמיחה, אנחנו פותחים דלת לחיים מתוך שמחה. תרפיה בלי מדיטציה היא רק חצי דרך. בדרך שאני הולכת בה, ההבנה הגדולה ביותר היא ששלב הריפוי קורה במדיטציה, השלב שבו אנו למדים להכיל את הידע, להביא אותו למקום שבו הוא מאפשר לנו לשנות, להתקרב עוד קצת למהות ההוויה של הנשמה שלנו. כל זה קורה במדיטציה. התרפיה מעלה את הסיפור המדיטציה מלמדת את הגוף ואת הנפש לחיות עם הסיפור ולהכיל את השיעור. "הפעולה הזאת - שהמודעות עצמה הופכת לפעולה - היא פעולה טוטאלית. וזה קורה כאשר המודעות שלך לגבי משהו הפכה להיות לגמרי ברורה. אתה לא צריך לעשות שום דבר. כתוצאה מהמודעות הזאת, דברים יתחילו לקרות. אתה תהיה מופתע שאתה לא עושה שום... לחץ להמשך...

מה בין שליטה עצמית, מודעות אישית וחופש?
...יכול לאבד אותה ברגע ויכול להחליט מתוך שליטה בעצמו, שהוא משחרר ומתמסר לתהליך זה או אחר ואין שם כל פחד. הרבה אנשים מצליחים לשלוט ביצרים, בדחפים ובמעשיהם ואפילו ברגשות, אבל שליטה במחשבות זה כבר סיפור אחר, אך אפשרי. הדבר היחיד שאין לנו שליטה עליו באמת הוא כל הפעילויות הבלתי רצוניות בגופינו כגון: נשימה, הזעה, מיצמוץ ותגובות אוטומטיות של הגוף לגירויים חיצוניים. לעומת זאת, אפשר לשלוט על האוטומטיות של התגובה הראשונית שלנו וזה נקרא מודעות. תמונת המצב היא כזו שאנו חווים את העולם קודם כל דרך הגוף. בתוך הגוף מוטבע כל מערך האמונות שלנו ולכן תגובות גופניות אוטומטיות לגירויים חיצוניים מעוררות מיד גם את הרגש והמחשבה. מתוך כך אנו מגיבים לתגובה הראשונית וכך נוצרת שרשרת של תגובות עד לעשייה בפועל, הגוררת תגובה מן הסביבה. לדוגמה, אני נוסע בכביש בכיף שלי ולפתע חותך אותי נהג אחר. הגוף מגיב מיד במתח של השרירים ואין לי שליטה על כך ואז, מכיוון שאני מאמין שהתנהגות כזו על הכביש אינה מתקבלת על הדעת ומכיוון שאני נכנס... לחץ להמשך...

מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם בעיות? ואיך להתמקד תמיד רק בחיובי?
...יותר וטוב פחות (רע). עצם ההתקדמות שלנו אל הטוב יותר היא בעצמה התרחקות מהרע וכן להפך עצם ההתמקדות ברע היא בעצמה התרחקות מהטוב. כי אלו לא 2 פעולות נפרדות אלא זאת בדיוק אותה הפעולה. ובגלל שבכל דבר בעולם תמיד יהיו בו גם טוב וגם רע ממילא אין טעם להימנע מלעשות משהו כי הוא לא מושלם, כי תמיד גם בדבר המושלם יהיו משהו אחר טוב ממנו ולכן האויב של הטוב הוא הטוב יותר כי תמיד יהיה משהו טוב יותר לעשות וממילא אם אדם ממתין לדבר טוב יותר ממילא לעולם הוא לא יעשה שום דבר, כי בפועל, לכל דבר טוב תמיד יהיה דבר אחר טוב ממנו. ולכן תמיד יש להתמקד בפעולה החיובית היחידה והבודדת אפילו הקטנה ביותר שאותה "כן" ניתן לעשות. כי בכל דבר לעולם יהיו גם טוב וגם רע ועלינו להתמקד תמיד רק בנקודות החיוביות שבאותו הדבר וככה להצליח לנוע לאט לאט אל עבר היותר טוב. לכן כאשר אתה נתקל בקשיים, במקום להתמקד בשלילי ובמה שאתה "לא" יכול, נסה תמיד להתמקד בחיובי ובמה שאתה "כן" יכול. ברגע שתתמקד בדברים שאתה "כן" מסוגל, הדברים שאתה "לא" יכול ייעלמו... לחץ להמשך...

חיזוק המערכת החיסונית
...זה חזק יותר כך ההגנה גבוהה יותר. להלן תהליך חיזוק המערכת החיסונית בשני הרבדים - הפיזי והאתרי: 1.היכנסו לתוך מצב מדיטטיבי, דמיינו עצמכם בתוך קריסטל ענק חלול המקיף את כל גופכם. ראו את צבעי הקריסטל וחושו את קירותיו הנעימים הרכים דמויי הג'לי. 2.הביטו פנימה אל תוך גופכם, וחפשו את סליל ה - DNA אשר לכם. לחלקכם יש יותר מסליל אחד מלא. הביטו בו, בצבעים השונים אשר מרכיבים אותו, בצורתו הספירלית ביופיו הבוהק. 3.תנו הוראה ברורה לסליל ה - DNA לפעול לחיזוק המערכת החיסונית אשר לכם. זוהי הדרך שלכם לתת פקודת תכנות ממש למנגנון זה. ראו כיצד הפקודה עוברת בתוך סליל ה - DNA, ראו את הפעלת הצבעים השונים בתוך הסליל. 4.הוסיפו כוונה ברורה להתגוננות נגד כל גורם עוין אשר מאיים לתקוף את גופינו ונפשכם - חיידקים, וירוסים, מחלות, תסמונות וכל שאר המזיקים. 5.ראו כיצד סליל ה - DNA מתחיל לסוב סביב צירו ולמגנט לתוכו את כדוריות הדם הלבנות אשר לכם. הכדוריות הלבנות נכנסות פנימה - מוכפלות, משולשות ומרובעות ויוצאות בכמות רבה יותר מחלקו... לחץ להמשך...

בודהיזם - העולם 2
...אל תוביל חיים בזויים. ההולכים בדרך הדהמה חיים באושר גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. 170 כפי שאדם מביט בבועה כפי שאדם מביט בדמיון שווא אם הוא מביט כך בעולם מלך המוות לא יכול לראותו. 171 בוא, הבט בעולם הזה הנראה כמרכבה מלכותית מפוארת הטיפשים שקועים בו אך הנבון חסר היקשרות אליו. 172 מי שנהג בחוסר תשומת לב ועתה הוא נוהג במודעות מאיר את העולם הזה כמו ירח ללא ענן. 173 מי שמשנה את התנהגותו המזיקה לעשייה טובה מאיר את העולם הזה כמו ירח ללא ענן. 174 העולם הזה עיוור רק מעטים רואים בו בבהירות. כפי שציפורים מעטות בורחות מרשת רק מעטים הולכים אל עולמות הברכה. 175 ברבורים נעים בנתיב השמש בעלי כוחות על - טבעיים נעים באוויר החכם נע מן העולם לאחר שהביס את מארה וצבאו. 176 אלו המפרים את הכלל האחד של הימנעות מאמירת שקר ומזלזלים במה שיבוא אחר כך אין דבר רע שאינם מסוגלים לעשות. 177 קמצנים אינם בדרכם לעולמות שמימיים טיפשים אינם משבחים נדיבות אך החכם נהנה בנתינה ודי בכך להפוך אותו למאושר אחר כך. 178 ריבונות על כל העולם... לחץ להמשך...

מבחן כהזדמנות - חרדת בחינות וערך עצמי
...מה קורה כאשר אתם נותנים לעצמכם מחמאה. מה קורה כשאתם מעלים אותה על הדף? איך אתם מגיבים למשפט כמו: "אני _______ בטוח/ה ביכולת שלי ומסוגל/ת להגיע למבחן בשלווה". האם אתם שלמים עם המשפט או שמא ממעמקי לבכם מגיח קול קטן שמנסה לחבל לכם בתחושת הביטחון? אז נעים מאוד, נא להכיר: זהו הצנזור שלכם. לכל אחד מאיתנו יש אחד כזה, והטעות הנפוצה שלנו היא: להתעלם ממנו! מהניסיון שלי גיליתי שככל שאנחנו מתעלמים ממחשבות מרעילות, כך הן מנסות להשתלט עלינו בדרכים אחרות: דרך הגוב, דרך חבלה בפעולות שלנו, דרך מצבי רוח. במחשבות מרעילות צריך לטפל כמו שמטפלים בילד מופרע, צריך להעניק לו הרבה אהבה ולהציב לו גבולות ברורים. אז תנו לו גבולות - הקציבו לו זמן, הקציבו דף, ותנו לצנזור להתלונן, לצרוח, לאיים, לפקפק. העניקו לו אהבה דרך הפיכת התלונות שלו לאמירות חיוביות ותראו איך לאט לאט הוא נרגע. בדרך כלל ישנם דפוסי חשיבה שהופכים למצב גופני ולכן העבודה עליהם היא מעמיקה יותר בנוסף, קיימת תופעה של חבלה עצמית מכוונת בהצלחות שלנו. על שני... לחץ להמשך...

זוגיות טובה - 8 עקרונות לתקשורת טובה בין בני זוג
...וכו'. לכן חשוב מאוד לקבוע זמן קבוע, לפחות פעם בשבוע, שבו מדברים על הדברים שמפריעים בפתיחות. 3. עזרו לבן זוגכם להפתח - אם בן זוג אחד סגור יותר או שאתם רואים שבן זוגכם כועס או פגוע, אך לא מדבר, עזרו לו להפתח. שאלו אותו - "את/ה כועס\ת עלי על משהו? "נפגע/ת ממני? " 4. טלו רשות להוכיח - אם אתם באים להוכיח את בן זוגכם הכינו אותו נפשית לתוכחה ע"י שתטלו רשות להוכיח - "אפשר לאמר לך מילה.. " או "אפשר לספר לך משהו שנפגעתי ממנו.. ". הכנה כזו תקל עליו להקשיב ולקבל את התוכחה, שהרי הוא נתן את הסכמתו. 5. לימדו להקשיב - השתמשו בטכניקת המאזין והדובר ע"מ ללמוד להאזין. טכניקה זו אומרת, שבזמן שאחד מבני הזוג מדבר, הוא אוחז בידו איזה חפץ, כגון מקל או עט, וכל זמן שהוא אוחז בחפץ, הצד השני רק מקשיב, בלי להתווכח ובלי להעיר הערות, עד החלפת התפקידים והעברת המקל לבן זוג, ואז מחליפים תפקידים. 6. הקשבה פעילה - יש צורך חזק באדם שיבינו אותו, לכן על הצד המקשיב לתת תחושה למדבר שהוא מבין אותו. איך נותנים את התחושה הזו? ע"י הקשבה... לחץ להמשך...

חלום - אחד משישים בנבואה
...האם חלום יכול לנבא עתידות? מקרה מפורסם שאירע בבריטניה מספר על ילדה בשם מריל מיי בת 10. הייתה ילדה רצינית ואחראית. יום אחד אמרה הילדה לאמא במפתיע: "אני לא מפחדת למות" אמה ענתה לה: "ילדה בגילך לא צריכה לדבר על מוות ". השיבה הילדה: "לא אמא. כאשר אמות אהיה עם ג'ון ופיטר". לאחר מספר ימים סיפרה הילדה לאמא על חלום שחלמה: "חלמתי שהלכתי לבית הספר אבל הוא לא היה. משהו שחור ונורא נפל על הבית וכיסה אותו לגמרי. האם כעסה ואסרה על הילדה לצפות בטלוויזיה. למחרת בית הספר של הילדה התמוטט וקרס - הילדה נפטרה וכן נפטרו חבריה - פיטר וג'ון. (אשמח לתת סימוכין לאירוע לכל דורש). חלומות כאמור מתרחשים במימד אחר מאשר במימד בו אנו חיים. באותו מימד אין תחושת זמן, לכן עתיד ועבר - אחד הם. העתיד נראה כעבר ולהיפך. פותר חלומות מקצועי יכול להבין על איזה מימד זמן מרומז בחלום. הוכח באופן מדעי שחלומות יכולים לצפות עתידות. זו הסיבה שגם מתקשרים רוחניים מתיימרים לדעת עתידות, כיוון שהם מתחברים למימד החלומות. (אך זה במאמר תקשור וחלומות)... לחץ להמשך...

פרסברציה - פרסברציה כתופעת לוואי לליקויי בקשב
...פרק זמן ארוך. רצוי יותר לעבור מפעילות לפעילות תוך פרקי זמן קצרים יחסית. כמו כן רצוי להבליט את ההבדל שבין המטלות הבאות בסמיכות זו אחר זו על מנת שהילד לא ייתפס לפרסברציה. המורה ישתדל להפריד בין הנושאים ע"י שיר או סיפור, או יתכנן את הלימודים כך שפעילות הכרוכה בתנועה תבוא אחרי שיעור בקריאה. קשה לילד להסתגל לעולם הנתפס אצלו כבלתי יציב ובעל תהפוכות רבות. בגלל חוסר הבטחון שלו הוא דבק בתגובות מוכרות, כדי ליצור הרגשה של רציפות הגיונית. כמו כן הילד חושש מאתגרים חדשים, כיון שאין לו רצף במחשבה הילד "מעדיף" לחזור על התנהגות המוכרת לו. קשרו פיל קטן שיצא לאויר העולם עם חבל לעמוד קטן, הפיל הרגיש כבול ולא משוחרר וניסה כמובן להשתחרר. משך בחבל אך הרגיש מחנק משך ומשך והרגיש מצוקה גדולה יותר, לאחר כמה ניסיונות "הבין" הפיל שלא כדאי לו לנסות למשוך בחבל זה כואב, חונק ולא עוזר, הפיל הפסיק לנסות. עברו שנים הפיל גדל ונהיה חזק. הפיל התחיל להופיע בפני אנשים בקרקס כפי שאמנו אותו, בסוף המופע נקשר הפיל לעמוד הקטן עם החבל... לחץ להמשך...

מהו האני האמיתי? מה תפקידנו בחיים?
...אבל... הבנתם את הנקודה. על - כל - פנים, בשלב מסויים סבורים צמד האלילים, שהשתקפות פניהם בכד - המים, היא האני האמיתי; אז עלה בדעתם, שבעצם, אם יחלו ישתנה מראם - אז לא, אין ערך אמיתי, למראה החיצוני. אז סבר אינדרה, שהאני האמיתי, הוא זה, המסתובב בחלומות - בלי קשר לגוף, או זה, הנוכח בשינה חסרת - חלומות - אולם רק בסופו של דבר (מקץ למעלה ממאה שנות - התלבטות - טוב, מה זה כבר בשבילו)..., מגיע אינדרה למסקנה, שהאני האמיתי, הוא העצמי המשחק. כל אחד מאתנו, נכח כאן מיליארדי - מיליארדי - טריליוני - טריליונים של פעמים וישוב עוד לפחות כמספר הזה, בכל פעם ופעם, בגוף שונה לחלוטין ובתפקיד אחר. כי (כמו שנאמר) כולנו רק דמויות בסיפור; התפקיד למפרע, כתוב הוא ותפור. כעת, על כל אחת ואחד מאיתנו לשאול עצמםן, רק שתי שאלות: האחת, מהו תפקידך האישי שלך, אותו עליך לשחק, בגלגול - החיים המסויים הזה? והשאלה השנייה, כיצד עלינו להגשים תפקידנו, לשחקו, בצורה הטובה ביותר, על - מנת לעלות במעלה הגלגולים לעתיד טוב יותר, לנו ולרב - היקום... לחץ להמשך...

רוצה לברוח מהעולם? אין לאן! וגם אין צורך לברוח!
...שהאדם התגבר על חוש הטעם המלוח, אז באותה השניה הוא מרגיש כאילו רוויה, אך באמת אחרי מספר דקות לא רק שהוא לא הרווה את צמאונו, אלא עכשיו הוא צמא כפל כפליים מאשר קודם. כי על כל כוס מי ים שאתה מכניס לגוף, הגוף מאבד 2 כוסות נוזלים מהמים שישנם בגוף האדם כידוע. והוא הדבר כאן, כי מילא אם היה ניתן לברוח לאיזה מקום שיתן לך שקט, אולי לא תהיה מאושר אבל לפחות גם לא תרצה להיות מאושר, אבל באמת לאמיתה לא ניתן לברוח, כי ככל שתברח יותר ותתרחק יותר מעצמך, כך חוסר השקט הנפשי שלך יצור אצלך מועקות נפשיות כאלו ואחרות, תוך כדי הבריחה עצמה, וכפי שניתן לראות בחוש, שככל שיש לאדם יותר כסף, כך חסר לו יותר (אם וכאשר הוא הופך את האמצעי למטרה), וככל שרמת החיים (החיצונית) שלו עולה, כך חסר לו יותר וכולי והדברים כמובן ידועים. וכפי שכבר נאמר "מי שיש לו 100 רוצה 200 ומי שיש לו 1000 רוצה 2000" וגם "אין אדם מת וחצי תאוותו בידו", דהיינו שלעולם אין לאדם אפילו לא חצי ממה שהוא רוצה וככל שיש לך יותר דברים (שאינך צריך), כך חסר לך עוד... לחץ להמשך...

איך לצאת מאשליות? - להכנס לתוכן!
...מוגדר כמוטעה בגלל שרוב האנשים בעולם אינם תופסים אותה באופן זהה לאדם ה"מושלה". למשל - אדם שחי באשלייה שהוא אדם עשיר. ומתנהג כאילו הוא בעל יכולות כלכליות גדולות ממה שיש לו בחשבון הבנק. או - אדם שחי באשליה שהוא אף פעם לא ימות. או אדם שחי באשליה שכולם אוהבים אותו. וכן הלאה. תפקיד האשליה הוא להגן על האדם מפני אכזבות על ידי הכנסתו לעולם פנטזיוני שבו הכל טוב. שבו המשאלות הכמוסות ביותר שלו מתגשמות. האשליה מספקת לאדם כוח ועוצמה ייחודיים, אך בגלל האשליה, האדם אינו נאחז כהוגן במציאות הארצית ועלול לגלות שכשם שהאשליה באה כך היא מתנדפת. אז מה עושים? איך מצליחים לצאת מן האשליה ובו זמנית להיות מרוצים? ואיך יוצאים מן האשליה בלי פגע? ברצוני להשיב על כך באמצעות תפיסה קצת שונה. בעוד רוב העולם חושב שאשליה ביסודה יש לעקור אותה, חושבני כי יש באשליה מקור כוח עוצמתי לאדם, שלו יגלה את אותו שורש ומקור הכוח, אזי יצליח לשאוב כוח הן מן האשליה והן מן המציאות ולחיות חיים מלאי איזון. ובכן, נניח שהאדם חי באשליה שהוא כל יכול... לחץ להמשך...




באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של מאמן אישי להרזייה, מאמן אישי להרזיה, מאמן אישי קואצ'ינג, מטפל רגשי, מאמן אישי להצלחה, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז, מאמן אישי לזוגיות, מאמן אישי לקריירה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4531 שניות
עכשיו 30_08_2014 השעה 13:27:39
wesi4