שתף
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...



תכנים נוספים לעיונך...



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

יעוץ זוגי לזוגות לא נשואים
...מקום לספק: גם זוגות שאינם נשואים - זקוקים לייעוץ זוגי. כך הגיעו אלי לטיפול גילי (בת 27) וגל (בן 31), החיים יחד כבר ארבע שנים. בשלוש השנים הראשונות הכל היה טוב ביניהם. בשנה האחרונה, הם נפרדו וחזרו זה לזה שלוש פעמים. במהלך המגורים המשותפים הם גילו שהם טיפוסים שונים: גילי זקוקה לחברה, לשיתוף פעולה, לתקשורת, ולפתיחות. ואילו גל, טיפוס מופנם, לא חברותי ולא מתעניין במה שמתרחש בחייה. גילי רוצה להיות חשובה בעיניו, שלא יתעלם ממנה כשהוא נפגש עם חבריו, שיהיה שותף אמיתי. בנוסף, גילי רוצה לחוש יציבות בחייה, ולכן היא שואלת את גל האם הוא חושב להתחתן איתה, אך גל מתחמק מתשובה ברורה וישירה. בפגישה הזוגית הוא אומר שהלחץ של גילי מפריע לו, והפרפקציוניזם שלה - משגע אותו. יחסיהם של גילי וגל מאפיינים זוגות לא נשואים רבים, המתמודדים עם סוגיות של שליטה, אינטימיות מול אינדיווידואליות, קירבה - מרחק ועוד סוגיות הכרוכות במעבר מאינדיווידואליות לזוגיות. מהן, אם כן, הסיבות המביאות זוגות לא נשואים לפנות לייעוץ? בראש ובראשונה... לחץ להמשך...

הורים וילדים - אבחון בציורי ילדים
...חושף את רחשי ליבו הסמויים וזה מה שמאפשר לאדם לבטא את פנימיותו בלי מנגנוני הגנה, ללא מעצור. העץ מוחצן לחלוטין הוא מגלה סימני התחדשות, קמילה, פריחה וצמיחה, באדם התהליכים פנימיים. כאמור, הדימיון הקיים בין האדם לעץ מסייע לאדם לבטא את אישיותו. כשבוחנים את הציור ישנם מס' פרמטרים שבולטים מאד לעין: גודל העץ, מיקומו בדף, רוחב הגזע, היחס בין הגזע לנוף העץ, גודל השורשים, נטיית כיוון העץ לימין או שמאל, האם המצייר השתמש בצבעים, באילו צבעים, חוזק הקווים, שרטוט העלים ועוד.. דוגמאות ופענוחם. נוף עץ מלא בעלים המשורטטים בדייקנות ובקפידה רבה - יכולים להעיד על נטייה לשלמות ולכפייתיות. נוף ריק - מעיד על קשיים או ליקויים בהבעת רגשות, לעיתים יכול לבטא אגירת כוחות לקראת התחדשות (בדומה לעץ בשלכת). עץ גדול - מורה על דימוי עצמי גבוה ועל שתלטנות. הגזע - מלמד על אישיות המצייר חוזקו, חוסנו, או חולשתו. עיניים בגזע או גדם - מספרים על טראומה שחווה המצייר (ניתן לחשב את גיל הטראומה). ענפים מפותלים - מלמדים על עימותים. צד... לחץ להמשך...

גמילה וטיפול בהתמכרויות (סמים, אלכוהול, הימורים, מין, הפרעות אכילה, עישון סיגריות) - שאלות ותשובות סביב ההחלטה לפנות לטיפול ולעזרה מקצועית
...עם בעיית ההתמכרות. וכעת חשוב לאפשר להם את המקום לעבד את כל החוויות, לקבל תמיכה והדרכה, ולעבור תהליך שינוי במקביל למכור אשר יוביל לשיפור איכות חייהם. עם זאת ישנם מקרים בהם לא ניתן לגייס את המשפחה לטיפול או שהיא עלולה לחבל בתהליך ואז ההמלצות הטיפוליות תהיינה אחרות. לעיתים האדם העובר את השינוי משפיע באופן עקיף ולטובה על בני משפחתו, ולעיתים האדם מקבל את המציאות שלא ניתן לשנות את המשפחה והוא עצמו לומד דרכים להתמודד עמה. האם מספיק להתנקות פיזית מהשימוש בחומרים חיצוניים או להפסיק את ההתנהגות ההתמכרותית? כעקרון לא. את הפסקת השימוש בחומרים או בהתנהגויות ניתן לבצע בהחלטה מיידית או במקרה של שימוש בחומרים בתוך ימים ספורים. אך לא די בכך. ההתמכרות מהווה סימפטום לקושי או לבעיה עמוקה יותר, וכעת על המכור לטפל ברבדים הנפשיים אשר הובילו אותו מלכתחילה להתמכר. בנוסף עליו ללמוד אסטרטגיות והתנהגויות אשר יסייעו לו בשמירה על המצב הקיים. אחרת בו ברגע שהאדם ייתקל בקושי מסוים הוא לא ידע כיצד להתמודד איתו בדרך סתגלנית... לחץ להמשך...

לקחת את הכדור לידיים, הכדור עובר לידיים שלך
...עובר לידיים שלך ניקח סיטואציה מהחיים, אדם למשל החליט לעשות דבר מה בחיים, התחלה חדשה כלשהי, נניח ללמוד חומר מסויים באופן כזה שיעמיק לפי יכולותיו. לעתים קורה לאותו אדם שהוא פתאום יודע שהוא יכול לחזור על אותו החומר באותו הרגע, אבל דוחה את זה, ובדיעבד, מגלה שהוא כן יכל היה מבחינה מסויימת להתעלות על עצמו וכן ללמוד באותו הזמן. אבל אם נחקור לעומק את העניין נגלה שאין הדברים כך. כלומר, האדם ייתכן מאוד והיה עייף, וגם אם "נזרוק" את זה על סיטואציה אחרת, ונאמר שהאדם הזה התעצל או סתם לא התחשק לו ללמוד מסיבה כלשהי, או מצרה כלשהי שהוא לא התעלה עליה, עדיין אפשר לומר, שהוא לא חקר את הסיבה עד הסוף ואולי היא בידיעתו והוא מתעלם מקיומה. היו לו נניח שתי דעות בראש אבל הוא לא בחן אותן לעומק כדי להחליט איזו דעה יותר נכונה. ובדיעבד הוא גילה שהדעה השנייה יותר פועלת, אז הוא מתחיל להלקות את עצמו על זה, אבל רגע לפני שהוא עושה את מה שהוא עושה... שבאמת יחקור מה הסיבה האמיתית להתרחשות האירוע כפי שהתרחש, כלומר מה שקרה בעצם... לחץ להמשך...

ניהול זמן! כיצד ליצור זמן פנוי ע"י חשיבה חיובית? חלק 1
...שאנחנו עושים במשך היום הם אכן נובעות מתוך בחירה חופשית ומודעות אישית שלנו בכל רגע מחדש ועד כמה הפעולות שאנחנו עושים נובעות בגלל הלחץ והרוטינה השוטפת? רוב ככל האנשים יענו כי רוב ככל היום אנחנו פועלים מכוח האינרציה ומתוך "תרדמת ההרגל" דהיינו מתוך ההרגלים שמרדימים אותנו, אך אנחנו לא באמת בוחרים בכל רגע בצורה מודעת מה לעשות. מה הדבר הזה יוצר? הדבר הזה כמובן יוצר בעיית חוסר ניצול זמן בצורה נכונה, או במילים אחרות בעיית תיעדוף, דהיינו חוסר יכולת להחליט מה עדיף יותר לעשות ומה עדיף שלא לעשות. בגלל שאנחנו לא בוחרים בצורה מודעת מה לעשות בכל רגע, זה בעצם גורם לכך שאנחנו מבצעים במשך היום המון פעולות שלא היינו צריכים לבצע אותם בגלל שהתיעדוף שלנו נדפק. כי אם אנחנו עושים משהו ללא בחירה מלאה, ממילא אנחנו לא שולטים כל הזמן במה שאנחנו עושים, מה שגורם לכך שאנחנו לא מחליטים כל הזמן מה עדיף יותר לעשות ומה לא לעשות, מה שיוצר כמובן בזבוז זמן על פעולות שלא היינו צריכים לעשות. זה כמובן אומר כי כאשר נצליח לשפר את... לחץ להמשך...

כלוב של זהב - על חופש הבחירה ובחירה חופשית
...שלו לעשות דברים בכוחות עצמו יהיה פחות מזה של חברו אשר חי מחוץ למסגרת הוריו המגוננת מחד אך הסוגרת ומצרה את צעדיו מאידך. או למשל אישה מוכה מילולית או פיסית אשר לא מוצאת את האומץ לקום ולעזוב למרות שכאב המכות וההשפלה לעיתים מפחיד יותר. הפחד מהלא נודע הוא זה שסוגר ומצר צעדינו. יש ואנו מעדיפים להישאר בסבל המוכר והידוע מאשר להתמודד עם מציאות חדשה שאינה ברורה דיה עבורנו. חופש הבחירה נמצא בכל דקה ודקה ביומיום של כולנו. גם הבחירה להישאר במקום עבודה שאינו מספק אותנו כבר בגלל הרווח שבבטחון הכלכלי, או כי התרגלנו כבר ליתר העובדים, לסדר היום, לתחושת הנחיצות שלנו בעבודה ואולי לעוד דברים נוספים הרלוונטים ספציפית לאותו מקור פרנסה. בחירת החופש נוגעת גם באומץ. בהתמודדות תמידית עם הפחד והדמיונות הנלווים אליו. במה אחרים יגידו, איך הסביבה תגיב, איך נראה בעיני אחרים. האם נצליח במה שבחרנו או שמא ניכשל? לפי מה נמדדת הצלחה? מהו כישלון? האם הפחד מן ההצלחה רב ועצום יותר מפחד הכישלון? האם לעצור מלכת ולקפוא במקום מבלי... לחץ להמשך...

חוט כסף רוחני לאדם וחבל הטבור
...שאחיו יוצר מהרחם? הוא חושב שהאחיו עזב אותו והלך לעולם אחר. הוא חושב שאחיו בעצם מת. הוא נפרד מהעולם שבו הם חיו עד עתה והאח התאום נותר לבדו מבכה על מר גורלו. כמובן שהוא אינו יודע שבחוץ, בעולם האחר, שהוא בעצם העולם שאמיתי - מחכים לו בני משפחה ומקבלים אותו בזרועות פתוחות ובאהבה רבה. כך אנו מגיבים למוות - אנו חושבים שמוות הוא חידלון ואין חיים יותר. אך העולם הבא הוא בעצם עולם נוסף אליו עוברים המתים. בדיור כפי שהעובר מפרש את עזיבתו של אחיו אנו מפרשים את עזיבתם של המתים. במחקר שערכה ד"ר אליזבת קובלר רוס בארה"ב היא אספה עדויות של חוויות מוות קליני. אחת מהעדויות היא מדהימה: עדות שותפה לאלו שחוו מוות קליני והיא מספרת על חוט כסף ארוך שמחבר בין הנשמה שמרחפת לה מעל לגוף לבין הגוף. כפי שאמרו חז"ל: "שלושה ימים לאחר פטירת האדם הנפש טסה מעל לגוף ורוצה להתחבר אליו... ". חוט כסף זה מסמל את החיבור למציאות הקודמת שלנו. חוט זה מחבר אותנו לעולם ממנו באנו. מהעולם בו חיינו. אם יתנתק חוט זה - נעבור למציאות אחרת, חדשה... לחץ להמשך...

זן בודהיזם / זאזן - תרגול למבוגרים / מוהו נולקה
...מרוצים מהתרגול שלנו, מדוע? זאת ועוד, למרות שאנחנו יודעים שאנחנו לא צריכים לשאוף לדבר, לא לנסות להגיע למטרה או להשיג דבר - מה - האם לא כולנו מתחילים בתרגול שלנו בדיוק כיון שאנחנו כן רוצים להשיג איזו מטרה, להשיג דבר - מה וכולי? לו לא היינו שואפים לדבר, לא היינו מתחילים לתרגל מלכתחילה. מי יחצה ימים ויטפס על הר להגיע לאנטאיז, י בשביל "פשוט לשבת"? אנשים באים כיון שיש להם מטרה והם מקווים שהתרגול שלהם יעזור להשיג את המטרה הזו. לכן הם מתאמצים להשיג את מה שהם חושבים שהיא דרך - הבודהה. זה טבעי לחלוטין, אבל זה שגוי מיסודו. לכן אך טבעי שאנשים נתקעים בתרגול ולא משיגים את מטרותיהם גם לאחר שנים של תרגול בלב - שלם. אין שום בעיה להיתקע - כך או כך אנחנו צפויים להיתקע באיזשהו אופן במוקדם או במאוחר. הבעיה היא מה לעשות כשנתקעים. לזה אני קורה הבעיה של "תרגול למבוגרים". אנחנו לא נצליח להתקדם עם הגישה הילדותית שלנו. אחד מאחי הדהרמה הוותיקים ממני אמר שלנסות "פשוט לשבת" ללא שיטה או טכניקה זה כמו "ילד בגן שמנסה ללמוד... לחץ להמשך...

הורות - מקצוע חובה בכל בתי הספר
...לחברה בערכת מודעות לימודית ובארגז כלים שיטתי ומובנה עוד כשהם חומר גלם? מדוע אנו מופתעים? מה אנו כחברה משקיעים כדי שכאלה מקרים לא ישנו יותר? מה זוג צעיר יודע על חינוך ילדים? איזה נסיון מוכח יש לזוג כזה בתחילת דרכו? כשאתה רוצה להתקבל לעבודה מסוימת האם הבוס אינו מבקש ממך שנות נסיון. האם הבוס בחשיבתו מקל ראש ומקבל כל אחד ללא נסיון מוכח. האם "הורות" הוא אלמנט פחות חשוב? לעניות דעתי מערכת החינוך צריכה וחייבת לשלב את הנושא על כל מרכיביו כבר בבית הספר הסודי כ מ ק צ ו ע לכל דבר וענין שיקנה לתלמידים וימתח את גבולות החשיבה לשאלת השאלות מהי הורות ומהי כובד משקלה? תפקיד המערכת לצייד את הנוער בארגז כלים וחשיבה נכונה לעתיד. על מנת שהחברה תקלוט דור ראוי ומוכן "כאדם "וכהורה" אני תוהה מדוע אנו צריכים סופר נני רק לאנשי מקצוע שלהם נסיון עשיר בחינוך ילדים וכמעט בכל בית צריך איש מקצוע כזה, שאגב דורש הון תועפות? מדוע לא נהיהי כל אחד מאיתנו, מילדנו, סופר נני בעד עצמו שלמד והפנים את שנני יודעת? מדוע סופר נני ושכמותה... לחץ להמשך...

מידע אנושי - חלק 3 ב
...אישיות "כנות"... הוא יבקש ממנה שתאמין לכנות רגשותיו כלפיה ברגע האקט, והוא אף יבקשה להחזיר לו באותו מטבע ולהתמסר אליו - לחבקו... על אחת כמה וכמה אם האקט הוא מרצון... או אז גם עיקרון ההדדיות יפעל, ועל ידו יוכפלו וישולשו כל ההבחנות הנלוות, וההנאה תגיע הלכה למעשה אל שיאה. כאמור, כל ההבחנות אודות המונח הטבעי "הנאה" - מתקיימות באופן מרוכז בהנאה הטבעית הראשונה שהאדם הכיר; הרושם הוא וכאילו זאת ההנאה הגדולה מכולן והטבעית מכולן ולכן, טבעי הוא שכל ההבחנות הנלוות להנאות הנמצאות ביקום שמנינו לעיל - יתנו את ביטויים באופן מודגש בהנאה הזו. ספרנו לעיל (6) הבחנות; אולם אחת ההבחנות ולמרבה הפליאה לא מתקיימת בתהליך הספציפי הזה - ואני מדבר על ההבחנה האחרונה: מועקה של סיום. "מועקה של סיום" - כפי שהזכרנו, זוהי התחושה שמאפילה על כל הנאה - טבעית ונוגסת ממנה, כי היא מופיעה מהרגע הראשון של כל תהליך הנאה, ומלווה למעשה את כל התהליך... כשאני נוכח במעמד חלוקת תעודות הצטיינות בבית הספר ובני הוא אחד המצטיינים, ארגיש מצויין... לחץ להמשך...

כוכב נולד, האח הגדול - מי *לא* רוצה להיות ראש הממשלה והרמטכל הבא?
...לפרסום לקבל אהבה עצמית. והאנשים הכי מסכנים בעולם, הם אלו שמקור האנרגיה שלהם זה הפרסום ולא צריך לנסוע לאפריקה לראות אנשים רעבים, מספיק לראות אנשים בטלויזיה, אנשים מפורסמים, מי שמוחאים לו כפיים והוא ניזון מיזה, הוא מסכן, ואיך הורים מאמללים ילד כי הם מוחאים לו כפיים רק במצב מסוים, הם לא מראים לו שבכל מצב הוא אהוב ומצליח וכאשר נותנים לאדם כבוד, מאמללים אותו, כי בעצם נוצרת תלות בין האושר לרצון. והכבוד יוצר תלות. ואותו מפורסם הולך הביתה לאחר המחיאות כפיים, ובבית אין לו את אהבת הקהל. ואם אתה מאמלל מישהו, ואם היו מבזים את אותו אומן מפורסם היו גורמים לו להיות מאושר, והמחיאות כפיים זה כמו למכור לאדם סמים. כי יש לו הפרעה נפשית, כי הוא לא אוהב את עצמו בכל מקרה, יש שמתאבדים, כי מי שגרם לזה שהתאבד, זה אלו שעודדו אותו ופרגנו לו ומי שאחראי לפשעים שלו, אלו שהעריצו אותו הם גרמו לאבדון שלו, ולא אלו שירדו עליו. ברגע שאדם הופך להיות מפורסם, ואם האהבה שלו גדלה רק בגלל שהוא מפורסם הוא אומלל. ומי שיגיד אני רוצה... לחץ להמשך...

אימון אישי - טיפים לחיים טובים ומאושרים - 16
...לוקח ומסרב לעזור לו? או למה לקחתי את זה על עצמי? אם התשובה שלך תהיה - כי אני לא רוצה להרגיש שאני אדם רע, זה אומר שאתה אמנם כרגע בנטל, אבל ניצלת מנטל הרבה יותר גדול, שהוא לחוות שאתה אדם רע, לכן ביחס אליו, אין עליך שום נטל... אחד מהרעיונות הדתיים הוא שאם אלוהים היה נותן לך שכר ועונש במקום, זה היה לוקח ממך את הבחירה החופשית, כלומר שאלוהים משלם את השכר והעונש בצ'קים דחויים לעולם הבא, ימות המשיח ושאר השקרים. אבל הסיבה שהרעיון הזה עלה, היא משום שההוגים שלו כופרים בשכל הגדול של אלוהים, מדוע? כי אלוהים חכם עד כדי כך, שהוא יכול גם לתת לך שכר ועונש במקום, וגם לתת לך תחושה שיש לך בחירה חופשית. כי מה שקורה במציאות, זה רצונו של אלוהים, ואם יש תמונת מציאות שאתה רוצה - טוב לך וזה השכר שלך, על כך שהערכת את מה שאלוהים עושה, אבל אם יש תמונת מציאות שאתה לא רוצה, רע לך וזה העונש שלך. דהיינו שהשכר והעונש ניתנים לאדם בו במקום כפי מה שהוא שפט את העשייה של אלוהים שעושה את הכל כל הזמן, ועדיין האדם חווה שיש לו בחירה... לחץ להמשך...

מודעות רוחנית - תובנות על החיים וחומר למחשבה - 18
...קטנה מהידע האין סופי שמבחינת הידע שלנו הוא נחשב ככלום. המידע הזה עשוי להוביל אותנו לענווה, והענווה להקשבה, לא סתם הקשבה אלא הקשבה ללא תגובה. הקשבה בהקשבה יש את השומע ואת הנשמע. בינהם קיים פער. בפער נמצא היודע זה שמפרשן את כל מה שנשמע ונראה, וזה חלל המחשבות שמסיט אותנו מהנישמע. הדרך היחידה להתגבר על החלל, ולהגיע להבנה ולהארה, היא ע"י תשומת לב אמיתית לכוליות ללא מושא, והיא חודרת את מעטפת המחשבות ומאפשרת חדירה של האהבה, חמלה, אינטיליגנציה יופי. הנמצאים בכלום דרך ההקשבה, שהיא פעולה טהורה ללא מניע. הקשבה מלאה מרפה את המוח את הגוף ואת הנשמה, מסיטה את היודע, ומלמדת כי מגע ישיר עם היקום ללא חלל המחשבות הוא הרמוניה ואהבה מלאה. ורק ברגעים בהם נעלם היודע מתרחשת טרנספורמציה פיסית בתאי המוח. לאחר החדירה הראשיונית האגו מנסה לתפוס את החוויה שנית, דבר שהוא בילתי אפשרי רק בתנאי שהאגו יוותר על עצמו. תשומת לב היא המפתח בהקשבה והיא ללא מחשבות והדרך היחידה לחדירה של חלל המחשבות. הקשבה מלאה היא פעולה ולא תגובה... לחץ להמשך...

איך לתקשר עם התבונה האינסופית? חלק ה'
...שבאמצעותו ניתן להשפיע על תת ההכרה, שהוצגה בחלקים הקודמים כתחנת השידור של מסרים אל התבונה האינסופית. כאמור, על מנת להשפיע על תת ההכרה, עלינו לדבר בשפה שלה, שפת הרגש. מה שאומר שעלינו לערבב רטט רגשי בתוך המחשבה או השאיפה שאותה אנחנו רוצים לנטוע בתת ההכרה. אותו רטט רגשי מיוחס באופן בלתי נמנע לאמונה. אמונה היא החזקה ביותר והיצירתית ביותר מבין הרגשות. יתרה מכך, היא עשויה להיות הרגש היחידי שהיסוד הרוחני כבר טבוע בו. מחשבות שלא מעורבבות באמונה, לא יתקבלו על ידי תת ההכרה. השכנוע העצמי כולל את כל התמריצים המגיעים אל המוח המודע באמצעות חמשת החושים ומסופקים באופן עצמי. השכנוע העצמי משמש מתווך בין המוח המודע לתת ההכרה שלנו ועלינו להשתמש בו בתבונה בכדי להחדיר מחשבות מרצון אל תוך תת ההכרה. בחלק א' של מאמר זה, ציינתי כי מטרתי היא להציע לכם 3 צעדים בסיסיים וראשוניים בדרך לתקשורת עם התבונה האינסופית. כעת, לאחר שהכרנו את חמשת "הנפשות הפועלות" בתוך מערכת התקשורת עם התבונה האינסופית (הצעד הראשון), הגיע הזמן... לחץ להמשך...




באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של מאמן אישי קריירה, טיפול אישי מומלץ, מאמן אישי לנוער, מטפל טוב, אימון אישי לבני נוער, מטפל אישי, קואצינג מומלץ, אימון אישי לנוער ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1367 שניות
עכשיו 25_10_2014 השעה 15:39:53
wesi4