תרומה ועזרה לאתר
שתף
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...



תכנים נוספים לעיונך...



תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

מה באמת אתה רוצה? למה אתה רוצה? למה בכלל אתה רוצה? למה לאדם יש רצון?
...סוג של התקדמות בהבנה. בחיים יש משחקים וגם לוח זמנים הוא סוג של משחק שניתן לשחק איתו בצורה נכונה. וכן לימודים הם סוג של משחק וככל שהדרגה של ההבנה יותר עמוקה המשחק הופך למורכב יותר, וצריך לפצח דברים קשים יותר אבל זה הכייף שבמשחק שתוך כדי טעויות מגלים דברים חדשים ובזכות הטעויות דווקא מתקדמים לאן שלא היינו מתקדמים אם לא היו קיימות בשבילנו הטעויות. לכן, חוסר הצלחה והצלחה אחד הם. בזכות חוסר הצלחה מגיעים להצלחה, בזכות הצלחה מגיעים לחוסר הצלחה שמובילה להצלחה. גלגל. גם צמח צומח לאט אבל בסוף רואים שהוא צמח ובאופן מיידי לא ראו זאת. ומי שיבין שהוא חי חיים שלמים בשביל להרגיש טוב, ועדיין הוא לא מרגיש טוב הוא חייב להבין למה הוא רוצה בתוכו את הדברים המהותיים מהיכן הרצון ואז, כשיבין באמת, לא יהיו יותר רצונות, כי יבין שהכל אותו הדבר, ויהיה מאושר באמת. אדם לא צריך לנסות להרגיש טוב, אלא כבר להרגיש טוב עכשיו, כי זו הרי המטרה שלו, אני רוצה את הדברים המהותיים כי אני רואה אותם חלק ממני, כי אני אוהב אותם, כי נולדתי... לחץ להמשך...

ההוויה של המציאות, בלי פוטנציאל של נפרדות, למה האדם יוצר לעצמו סבל ולא רוצה לסבול, לא לשקר את עצמך
...אם נצליח להפטר מהם אז הכל בסדר, נכון? למשל מישהו שופך לך זפת על הרצפה, למה זה מציק לך? שאלה: כי אני צריך לנקות אחר כך. אליעד: האם אתה חייב לנקות? לא, אז תשאיר את הבית מלוכלך, אז למה אתה כועס? ואפילו שאתה מוכרח לנקות, מדוע זה מפריע לך? אז מה, מה הבעיה? שאלה: אני מנקה כי אני רוצה שיהיה לי טוב. אליעד: אז אם אתה רוצה שיהיה לך טוב, כל מה שאתה צריך להגיד, שלא אכפת לך מכלום, אז טוב לך? שאלה: מהבחינה הזאת טוב לי, אבל יש לי בעיה אחרת, שאני לא חווה את המציאות בשלמות. אליעד: אתה בבעיה חמורה, למה? כי אם היה אכפת לך מהניקיון, אז היה אפשר להבין מדוע רע לך, אבל כאשר אתה רוצה להבין את המציאות בשלמות, אתה עדיין אפילו לא יודע מה חסר לך. אז איך רע לך אם אתה אפילו לא יודע מה חסר לך? מה זה אומר? מה זה נותן? איך רע לך אם אתה אפילו לא יודע מה זה? אז למה אתה סובל? שאלה: אני לא יודע למה? אליעד: אם אתה לא יודע למה אתה סובל, אז למה רע לך? אם מישהו אומר שאין לו מושג מה הוא רוצה, האם יכול להיות לו רע? שאלה: אבל יש תשוקה... לחץ להמשך...

דע לסמוך על עצמך גם בזמנים קשים!
...אני מפסיק לעשן, מתחיל בדיאטה וכולי. באותו הרגע כמובן יש סנכרון והתאמה בין הרגש לבין השכל שלך. באותו הרגע גם הרגש שלך מבין ומרגיש את מה שהשכל יודע, הרגשות שלך מתאימים לשכל שלך. ואז באותו הרגע אתה מחליט לפתוח דף חדש וכולי, כי הרגש והשכל שלך מסכימים ביניהם. אבל לא עובר המון זמן והנה שוב פעם הרגשות הלא חיוביים שבך מתעוררים ושוב פעם רוצים שתעשה משהו שאתה מבין בשכל שלך שלא כדאי לעשות אותו, כגון לכעוס, לעשן, לאכול בצורה לא בריאה וכיו"ב, כל אחד כפי מה שהוא יודע מעצמו. וברגע הזה האדם נמצא במצוקה, כי מצד אחד הוא מבין בשכל שלו שלא לעשות את מה שהוא רוצה לעשות, אבל מצד שני היצר הרע שבו מנסה לשבש את האדם ולגרום לו לטעות למרות שהשכל מבין אחרת. ואז אתה אומר לעצמך, אילו רק יכולתי לשמר את התחושה הרגשית שהיתה לי לפני כמה ימים (ולפעמים רק שעות ודקות) כשהחלטתי שלא לעשות X או להתחיל לעשות X. כי עכשיו ישנו חוסר תיאום בין הרגשות לבין השכל שלך. השכל רוצה משהו אחד, והרגש רוצה משהו אחר, מה שיוצר מצב של חוסר שקט נפשי... לחץ להמשך...

אימון עסקי - איך בוחרים מאמן עסקי?
...להצליח בשטח? זה כבר סיפור אחר. לכן כדאי שתבדקו מיהם הלקוחות של המאמן העסקי שלכם ומה ניסיונו המקצועי הן כמאמן עסקי והן בעסוקיו הקודמים לפני הפיכתו למאמן (כי הרי לא כולם נולדים מאמנים עסקיים). לניסיון משקל רב באימון עיסקי, ואת הגילוח? שיעשו על הזקן של מישהו אחר! בדקו האם עבד כמאמן עסקי עם לקוחות בעלי מאפיינים דומים לשלכם ומה היו תוצאות עבודתם המשותפת. בדקו האם ההסטוריה התעסוקתית של תומכ בעיסקו הנוכחי - מאמן עיסקי. חלק מלקוחותיו של המאמן העיסקי יפורסמו באתר שלו ושמות אחרים / נוספים תוכלו לבקש ממנו בשיחת הטלפון הראשונה. ולא. לא להתבייש כמו בראיון עבודה אפשר להרים טלפון ולברר. זה הזמן, הכסף והעסק / תפקיד שלכם שמונחים על כף המאזניים. והנה כמו שהבטחנו הפלא ופלא רשימת המאמנים העסקיים הרלוונטיים ממשיכה להצטצמם, ואתם קרובים מתמיד למציאת אימון עסקי כלבבכם. הקליק או להסתכל בלבן של העיניים - הרשימה מצטמצמת? נשארת עם 2 - 3 שמות? יפה. זה הזמן לעבור לשלב הסופי שלב השאלה הזהה - חפש את ה"קליק". כי הרי הכל... לחץ להמשך...

תהליך הוליסטי משולב
...בד"כ בטלפון המידע הוא תכליתי ואני אומרת לפונה שבבואו כבר נמצא את הדרך להכיר אחד את השני ואת הסיבה שהביאה אותו אלי. אני אוהבת לפתוח בקלפים לפני הכל להיכרות, ומסבירה גם למטופל שאין צורך בשיחה מקדימה - ובוא ונראה לאן יובילו אותנו הקלפים. ההיפתחות נעשית במהירות והשאלות נפתחות והתהיות מתקבלות ומשהו מתחבר בינינו. חשוב לי ליצור אווירת אמון בתהליך. התשאול נעשה בזרימה ולא כתחקיר. ואגב, אינני מגבילה את זמן הביקור ונותנת לתחושות לסגור את המפגש. תוך כדי כך - אני מסבירה לו מספר נקודות בעקרונות הטיפול, בדרך הטיפול ובתוצאות הטיפול. אני מסבירה לו שלמעשה הוא הרופא של עצמו ואני הכלי שבחר בו, בגלל ידע שרכשתי והתמחיתי בו ולא מפני שיש לי כוחות על מדהימים. אני מסבירה לו את עקרון החשיבה החיובית והרצון הכן להיות בריא ולא להשתמש במחלה לתגמולים רגשיים שאולי הוא נזקק להם כעת. אם אני מתכוונת אך ורק לתת לו טיפול ברייקי מסורתי או הילינג - אני מסבירה לו בקצרה על אנרגיית הרייקי ועל ההילינג, ועל התחושות שיתכן ויחוש וכן... לחץ להמשך...

הידעתם? מתח גורם להשמנה
...הדיאטה ומה מותר. מחקרים מוכיחים שמתח יכול לגרום להשמנה. הדבר קורה בגלל הורמון הנקרא קורטיזול. הורמון זה תמיד נוכח בגופנו אבל כשנמצאים במתח, הגוף מפריש את ההורמון ברמות גבוהות יותר מאשר במצב של רוגע. להורמון הקורטיזול ישנן השפעות חיוביות כאשר הוא מפורש בכמויות קטנות, אולם במצבים של מתח כרוני הוא מופרש בכמויות גדולות שיוצרות תופעות לוואי שליליות הכוללות רמות סוכר לא מאוזנות בדם, לחץ דם גבוה ושומן בטני מוגבר. זה נגרם באופן חלקי על ידי העובדה, שאנשים המפרישים רמה גבוהה של קורטיזול, נוטים בד"כ לאכול יותר ובמיוחד פחמימות. המסקנה - הפחיתו את העיסוק בדיאטות דבר שיתרום להפחתת רמת המתח שמלווה אתכן ביום יום. זה לא אומר שאין תקווה או שאין מה לעשות בעניין - להיפך, זה רק מצביע ומוכיח שוב ושוב שדיאטות אינן הפתרון. להזכירכן, מחקרים מעידים ש - 95% מכל מי שעושה דיאטות בארץ ובעולם נכשל בכל סוגי הדיאטות ואף משמין יותר בטווח הארוך. עם EFT אנחנו יוצרים את הפתרון ע"י תיפוף ודיבור ישיר ואותנטי עם המערכת האנרגטית... לחץ להמשך...

סיפור החיים שלכם על הבמה השיווקית
...'עשר דברות של האישה הנבגדת'. ראיתי אנשים צוחקים בלי הכרה ומיד מתכופפים אל פיסת נייר וכותבים מה שמרקוס אומר מילה במילה. שני אלה הם סיפורים לא קונבנציונאליים המראים לנו את הצד השני של המשפחתיות והאהבה. אלה הם סיפורים אישיים הקוראים לשומעים אותם לחשוב על משפחה, אהבה וזוגיות בדרך אחרת. זה כוחה של העדות האישית. הם קוראים לנו להתבונן שוב במובן מאליו. הם קוראים לנו לחשוב אחרת על המובן מאליו ואולי לא לישר עוד קו עם דרישות החברה. העבודה על ההרצאות התיאטראליות הללו הן מרתקות עבורי. הן גם דורשות ממני את מיומנויות בימוי התיאטרון שלי וגם את היכולות הרטוריות שלי לבנות הרצאה שהיא שוברת גבולות, פותחת אופקים חדשים לקהל אבל בד בבד גם יש לה מסר עסקי - לשווק את האנשים הללו באופן לא שגרתי, דרך הסיפור האישי שלהם. המטרה היא לשווק באמצעות מופע את תחום העיסוק שלהם ולגרום לשומעים אותם לבוא אליהם לקבלת ייעוץ והכוונה. היפה הוא שהבלוגים ותוכניות הריאליטי בטלוויזיה פתחו דלת גם למי שאינו שחקן להציג את סיפור חייו ותוך... לחץ להמשך...

בטחון עצמי - מהו בטחון עצמי? בטחון עצמי נמוך / בטחון עצמי מול קהל
...אפקטיבי, כלומר אמונה ביכולות (היכולת לדעת, ללמוד, להתבטא, לבנות, ליצור וכד') והאמונה כי מגיע לי להיות מאושר/ת (האמונה כי יש לי הזכות ליהנות, לשמוח, להצליח, 'מותר לי'). האמונה ביכולות מסייעת להציב מטרות ולהשיגן. כך נוצרת תחושה יציבה של 'אני מצליח / ה' או 'אני בסדר'. האמונה בזכות לאושר מאפשרת להתרווח, ליהנות, להקשיב לצרכים ולאגור כוח. בטחון עצמי נמוך כשאדם מאמין כי אינו מסוגל, הוא מתרגל שלא לסמוך על יכולותיו, לא להשתמש בהן עד הסוף וכתוצאה מכך ליצור 'עובדות בשטח' שמוכיחות כי צדק מלכתחילה. ביטחון עצמי נמוך מתורגם אם כן לחוסר אמונה ביכולת להשיג תוצאות טובות. ביטחון עצמי נמוך יכול להופיע בתחום מסוים בחיים כמו דיבור מול קהל, ראיונות עבודה, גישה לטכנולוגיה ("אין לי סיכוי להצליח להבין"), ויכול להיות גורף מול כל אתגר מכל סוג. כשילד מתקשה לבצע משימה המותאמת לגילו והמבוגר עושה אותה במקומו - הילד נותר עם התחושה שהוא לא יכול להצליח. לפעמים להיות לצידו ולעודדו לנסות שוב דורש השקעה, אך המאמץ ישתלם בטווח... לחץ להמשך...

מה תעשה כשאתה נתקל בקשיים מאוד גדולים להשיג משהו?
...בקשיים מאוד גדולים להשיג משהו? כאשר אתה רוצה משהו ואתה נתקל בקשיים גדולים מאוד להשיג אותו, עליך להתחזק בכח הרצון. ככל שקשה לך יותר ככה תתחזק יותר בכח הרצון שלך להשיג את אותו הדבר, מה שיגרום לכך שתצליח להשיג כל דבר (אם זה אכן אפשרי להשגה). עליך להמשיך לרצות גם אם אינך מצליח להגשים את הרצונות שלך. רק התחזקות בכוח הרצון תצליח לסייע לך להתגבר על כל הקשיים שעומדים בדרכך. הרצון החזק שלך ימצא עבורך פתרונות לכל הבעיות, כי אין דבר העומד בפני הרצון. ההתחזקות שלך בכוח הרצון תמצא לך דרכים חדשות כיצד להשיג את הדברים שאתה רוצה. כמובן שאסור לך להיות בעצבות בגלל שאינך מצליח להשיג משהו, אבל אל תפסיק לרצות משהו בגלל שאתה לא מצליח להשיג אותו. רק התחזקות בכוח הרצון תעזור לך להתגבר על כל הקשיים שלך. אך כיצד תחזק את כח הרצון שלך? את זה תוכל לעשות על ידי זה שתדמיין את עצמך מצליח ותחשוב על כל הטובות שתשיג כאשר תגשים את הרצון שלך. תחשוב על כל התועלות שיהיו לך מהגשמת הרצון, ככל שתחשוב יותר על ההצלחה שלך ככה תרצה... לחץ להמשך...

אילו דברים מביאים אושר? מה גורם לאושר?
...והרחוק של האירוע הזה. לכן במקרה כזה קיימת בעיה גדולה יותר לדמיין את העתיד שאחרי העתיד ולכן קשה יותר להתנתק מהתלות של האושר באירוע כזה. אך מה הפתרון לנ"ל? כאן קיימות שתי תשובות. תשובה ראשונה היא שזה לא ממש מסובך לפתוח טלביזיה ולראות כיצד נראים החיים האמיתיים של כל אותם אלו שאכן יש להם את הסכומים האלו. לא כ"כ קשה לשים לב לחוסר האושר של חלק גדול מאותם אנשים, שחלקם כמעט השתגעו בגלל ההצלחה הגדולה שלהם, מכך שאין להם לאן לשאוף, אין להם בשביל מה לקום בבוקר וכיו"ב. כי כסף יכול לגרום לנזק בדיוק כמו שהוא יכול לגרום לאושר. ככל שאתה חמדן יותר ותולה את האושר שלך יותר ויותר בכסף לדוגמא כך הוא כנראה יגרום לך לצער גדול יותר, כי מי שיש לו מאה רוצה מאתיים ומי שיש לו אלף רוצה אלפיים. נמצא אם כן כי המרחק בין הרצון למציאות של האדם גדול יותר כאשר יש לו 1000 וא"כ יכול להיות לו רע יותר, כי כאשר יש לו 1000 אז גם חסרים לו 1000 אז יש פער של 1000 ברצון שלו ואז ממילא הוא בכל מקרה לא מאושר יותר מאשר ההוא שיש לו רק 100... לחץ להמשך...

פילוסופיה / פיזיקה - העיקרון האדיר ביותר בהיסטוריה
...הכללית, נקבל את הערך השלישי בדיוק. לכן, מה שהחל בעבודת ארכימדס, בוסס בתורת אוקלידס, שוכלל במחקרי גלילאו והורחב בשיטת דקרט, הבשיל תחת ידי ניוטון ונעשה מפורש תודות ללייבניץ, שוכלל בידי מופרטואי וקיבל את צורתו השלמה בידי לגראנז' והמילטון, הוא העיקרון בעל העוצמה המעשית הגדולה ביותר בתולדות האנושות: כל תהליך פיסיקלי מציית לחוק / י טבע כללי / ים בצורת משוואה / ות, שבה/ו ניתן להציב את תנאי ההתחלה הספציפיים לאותו אירוע. אם החוק יהיה נכון ותנאי ההתחלה יהיו מדויקים, ניתן יהיה לנבא את כל המצבים הבאים שיופיעו אחרי אותו מצב בעתיד, או לדעת את כל המצבים הקודמים שהיו לפניו בעבר. ולכן: בכל תהליך בו הניבוי אינו תואם את המציאות, אזי או שמסתתרים באירוע גורמים בלתי - ידועים או שמעורב בו חוק נוסף. במילים אחרות: מארג חוקי הפיסיקה נעשה כה הדוק עד שכל סטייה ממנו מבשרת תגלית: או שבתהליך הסוטה מעורב גורם חדש או שיש צורך בחוק חדש! כל המדענים שבאו אחרי ניוטון נשאו את חזונו אל תחומים הולכים וגדלים. נוזלים? דניאל ברנולי... לחץ להמשך...

לתת לחברות השמה לעשות את העבודה או לחפש לבד?
...קטנה ביחס לכמות דורשי העבודה, יש לעשות מאמץ אינטנסיבי כדי לשווק את עצמך ומול כמה שיותר גופים אשר יוכלו, ואשר באמצעותם ניתן יהיה להגיע למישרה הרצויה. חיפוש עבודה הוא עבודה בפני עצמה. בימים רגילים, צריך להשקיע מאמץ בחיפוש עבודה ולעשות זאת במספר דרכים. על אחת כמה וכמה, בימים טרופים אלה. כאשר יותר ויותר חברות מפטרות עובדים, והאוירה הכללית היא של צמצום ומחסור אז, המעסיק הוא זה שאחריו צריך ל'חזר' ובמרץ. חיפוש העבודה אינו בחירה בין חיפוש עבודה לבד, או החיפוש על - ידי חברת ההשמה. אלא גם וגם. כלומר: חיפוש עבודה על - ידי חברת השמה זו רק אחת הדרכים על - מנת למצוא עבודה. לכן, לא נכון בכלל, ובפרט לא בימים לשבת ולחכות עד שחברת ההשמה תעשה עבורך את העבודה, אלא ליזום ולחפש עבודה. ולעשות זאת כל יום, ממש כמו לקום בבוקר וללכת לעבודה. ויש מספר דרכים נוספות כדי למצוא עבודה. 1. חיפוש עבודה באמצעות האינטרנט באתרים כגון: Jobnet, Alljobs, Jobmaster 2. להפעיל קשרים אישיים. 3. לפנות דרך אתרי חברות. יש חברות שבאתרים... לחץ להמשך...

איך לדבר נכון? איך לחשוב ולדבר בצורה נכונה יותר?
...תצליח לעשות X אז" וכיו"ב. טעויות עושים רק בטעות: טעויות / פעולות שגויות / דברים שליליים וכיו"ב, עושים רק בטעות בלבד. במקום לומר "מי שעושה X לא טוב" אמור "מי שבטעות עושה X לא טוב". במקום לומר "אם אעשה טעות X אז" אמור "אם בטעות מחמת חוסר תשומת לב אפעל בצורה X אז". ז"א לעולם תשתדל תייחס לפעולה הלא חיובית את הארעיות / החוסר תשומת לב וכולי. שגיאות עושים רק בטעות ולא בכוונה רעה. ולכן במקום לומר "אם תעשה פעולה שלילית X" אמור "אם בטעות לא תשים לב ובטעות תעשה X" וכיו"ב. כך בעצם אתה יוצר מעין חומת הגנה מהטעות. חיובי בטוח עושים: דברים חיוביים תמיד עושים ואין דרך שלא לעשות אותם. זה רק עניין של זמן עד שהחיובי יקרה. אין אפשרות שלא לעשות את החיובי. ולכן, במקום לומר "אם תעשה פעולה חיובית X" אמור "כאשר תעשה פעולה חיובית X" או "אחרי שתעשה פעולה חיובית X". כי חיובי תמיד עושים וזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. במקום "אם" שהוא אפשרות, אמור "כאשר / כש / אחרי ש" וכיו"ב, שהן סוג של קביעת עובדה שהפעולה אכן תבוצע... לחץ להמשך...

פרקטיקה - מהי פרקטיקה רעה ומהי פרקטיקה טובה?
...פרקטיקה טובה?. פרקטיקה - מהי פרקטיקה רעה, ומהי פרקטיקה טובה? הפעם נדבר על פרקטיקה. פרקטיקה היא הצד המעשי. ונראה אנשים מאד פרקטיים, שזה יכול להיות מאד מבורך בהרבה מקרים. ועכשיו נדבר על הצד השלילי של הפרקטיקה, ועל החיסרון של חשיבה פרקטית. אם נראה את ההבדל בין אדם לבין רובוט, בין עבד לבין מלך, כל מה שהעבד או הרובוט צריכים לעשות, זה לבצע, לא ביקשו מהם לחשוב. לעומת זאת המלך צריך לחשוב, הוא לא מתעסק בצד הפרקטי. הוא אפילו לא מתעסק בצד הפרקטי. הוא אומר לפקודים שלו מה צריך לבצע והם דואגים שיבוצע. וחמור, או רובוט, או מכונה, הם עושים ועושים ועושים, הם עובדים ותו לא. והאנשים העוסקים בצד הפרקטי הם חמורים, והאדם הוא לא חמור, ולמה הפרקטיים חמורים כי הם רק שואלים מה לעשות ומה לעשות, הם לא חושבים. גם המשוגעים, הם לא חושבים, הם פשוט עושים דברים ללא חשיבה. הרעיון הוא, ומה שאומר כעת מהי פרקטיקה טובה, והפרקטיקה החיובית, היא פרקטיקה ממוקדת, מה התכלית? מה המטרה? האם המטרה היא לחיות? ומי שישאל את עצמו מה הסיבה... לחץ להמשך...




באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של רטוריקה, מאמן אישי, מאמן קריירה, אימון אישי בתל אביב, מאמן אישי בסקייפ, קואצ'ר, תמיכה נפשית, מטפל התנהגותי קוגניטיבי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3125 שניות
עכשיו 02_09_2014 השעה 12:06:18
wesi4