שתף
אל תתקמצן על עצמך!
הצטרף כחבר וקבל:
אלפי הרצאות מלאות לצפייה!
אלפי מאמרים מלאים לקריאה!
אלפי MP3 להורדה למחשב!
קבל ייעוץ בכל תחום!
ישירות מאליעד כהן!
אין בעיה יש פתרון!
לקבלת ייעוץ חייג:
050-3331-331
הדפסה דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ': נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא ...
הדף
הקבוצה

הדף
הקבוצה
טיפול נפשי ייעוץ אישי מאמן אישי אימון אישי

דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'

נכתב במקורותינו: "דרך ארץ קדמה לתורה". (תנא דבי אליהו רבה פ"א)

גם נאמר בפרקי אבות: "אם אין דרך ארץ אין תורה"..

ועולה השאלה - מהו בדיוק 'דרך ארץ' שמקדימים אותו לתורה??

רובנו מפרשים את המושג 'דרך ארץ' כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו?

אם כן, יש לברר את המושג 'דרך ארץ' מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס' מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג 'דרך ארץ', בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של המושג:

שימושים שונים במושג 'דרך ארץ'

מקור מס' 1: "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ". (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - 'דרך ארץ' חיובי, או שלילי?

מקור מס' 2 : "רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון". (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' חיובי או שלילי?

מקור מס' 3: "רבי חנינא בן חכינאי אומר: הנעור בלילה ומפנה לבו לבטלה - זו היא דרך ארץ..." (אבות דרבי נתן) 'דרך ארץ' - חיובי או שלילי?

מקור מס' 4: "מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך ע"ג הנהר. אמרו לו תלמידיו: רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ... ירד וטבל, ושנה להם..."

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 5: "רבי יהודה בן אילעאי אומר: "כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא". (אבות דרבי נתן כח) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים..." (אבות פרק ו משנה ה)

'דרך ארץ' חשוב או לא?

מקור מס' 7: "ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ..." (מסכת ברכות לב) 'דרך ארץ' חשוב או לא?

האם 'דרך ארץ' היא באמת "התנהגות חיובית" כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק:

מקור מס' 8: "פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: לִמדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ירק, פוחת והולך כפרי החג.." (רש"י במדבר כט לו)

איזו דרך ארץ זו - זו התנהגות חיובית?

מקור מס' 9: "ואמרו רבותינו: נקצב בענין האונס (דברים כב כט) כי הוא חמישים כסף... 'ולו תהיה לאשה לא יוכל שלחה כל ימיו' והטעם כי דרך ארץ להיות בחורי חמד מפתים בתולות, בנות הגדולים היפות..." (רמב"ן שמות כב פס' טו)

איזו 'דרך ארץ' יש כאן - זו התנהגות חיובית...?

על מנת לצאת מ"תסבוכת" זו יש להבין, כי ישנם מס' פירושים למושג 'דרך ארץ'. להלן נציג מגוון מהפירושים למושג זה.

פירושים שונים למושג 'דרך ארץ'

1) דרך מקובלת בחברה או בדיבור

א) "וינחם יצחק אחרי אמו - דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת - כרוך הוא אצלה"

ב) "ויהי לי שור וחמור" - דרך ארץ לומר על שוורים הרבה, שור. אדם אומר לחברו: "קרא התרנגול", ולא התרנגולים.

ג) "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה.

ד) "עולים ויורדים" - רשב"ם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה.

ועוד דוגמאות רבות

2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת

בעיקר בביטוי המקובל: "למדה תורה דרך ארץ", ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות:

א) "נעשה אדם" רש"י: "ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן".

ב) "וילך למסעיו" - לימדך דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו.

ג) "והיה המחנה הנשאר לפליטה" - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת.

ד) "בשר לאכול" - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע.

) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3

א) פירוש רבינו יונה: "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכו' רצה לומר: 'דרך ארץ' = מלאכה, כי לשון 'דרך ארץ' לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין..." (אבות פרק ב משנה ב)

ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב)

ג) ספר היראה - ד"ה: "אחרי כן ילך לעסקיו", כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך ע"ה: אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך..." (תהילים קכח) ויהיו עסקיו באמונה.

4) יחסי אישות

א) "וירא את ענינו" (הגדה של פסח) זו פרישות - דרך ארץ

ב) מכילתא דרבי ישמעאל - (משפטים פרשה יג דה) "אם אחרת" שארה - זו דרך ארץ שנאמר: "איש איש אל כל שאר בשרו וכתיב: "שאר אביך... שאר אמך

ג) ילקוט שמעוני (משפטים רמ"ז שכא) "עונתה - זו דרך ארץ, שנאמר וישכב אותה ויענה.."

5) ישוב הארץ ואחריות הדדית

'"רק חזק ואמץ". (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם:

תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ".

תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים.

תפילה מנין? שנאמר: "קוה אל ה' - חזק ויאמץ לבך... "

דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו..."

אם כן מה בכל זאת הפירוש של "דרך ארץ קדמה לתורה"? איזה פירוש מתקבל יותר?

יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנ"ל מתאים!!!

הצד המשותף בכולם הוא: 'התנהגות'. איזו התנהגות רצויה? "לך אל נמלה... ראה דרכיה... וחכם"

'דרך ארץ' הוא ביטוי חזק ביותר המבטא דרך חיים, דרך האמת בעולם הזה בארץ. הדרך הטבעית כפי שאפשר לראות רמז ברור בעניין הנמלה: "לך אל נמלה עצל". אמרו חכמים: הנמלה הזאת שלושה בתים יש לה ואינה כונסת בעליון מפני הדלף... מהו "ראה דרכיה וחכם"? רב אמי: ראה דרך ארץ שיש בה, שבורחת מן הגזל. אר"ש בן חלפתא: "מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולן באות ומריחות בה, ולא היתה אחת מהן נוטלת אותה, ראה חכמה שיש בה שלא למדה מבריה ואין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר אשר אין לה קצין שוטר ומושל". (מדרש רבה פרשת שופטים הה"ד)

אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה:

אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה'. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לעבודת ה'. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות תורה. יש אפשרות לדבר על התורה יש אפשרות ללמוד תורה ויש אפשרות לחיות תורה והאפשרות הגבוהה ביותר היא להיות תורה. כפי שנאמר: טפשים אותם האנשים העומדים בפני ספר תורה ואינם עומדים לפני אדם חכם שכולו תורה.

לימוד תורה יהפוך אותך לדרך חיים בעולם הזה, לדרך ארץ ואין זה ללא זה, אין ערך ללימוד התורה שלא יבוא לידי מעשה ושינוי ושפור אישיות ואין אמת בשום "שיפור אישיות" אם לא בדרך התורה.

יש להבין גם את הרעיון בפרשת "בהעלותך": "ויהי בנסוע הארון" - מדוע "ויהי"? הרי זה לשון צער, כי היה מרחק... בין ארון הברית, והעם... וה'.

יזכה אותנו הקב"ה להיות מחוברים בדרך האמת שכל גופנו ייהפך תורה ויקוים בנו "ואנשי קודש תהיון לי" (שמות כב ל).

"דרך ארץ קדמה לתורה" -

קבלת עול מלכות שמים קודם לקבלת עול מצוות.

ראינו אם כן כי רבים הם הפירושים לביטוי 'דרך ארץ': התנהגות נאותה, פרנסה, ענייני אישות. ונשאלת השאלה האם יש פירוש נוסף?

מעניין הביטוי: "יפה תורה עם דרך ארץ", וכן הביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה..."מה הקשר האמיץ בין תורה, שזה הכל, ("כי הם חיינו ואורך ימינו..""אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי")... והביטוי: 'דרך ארץ' באחד המובנים שהוזכר לעיל? אם יש שלושה פירושים לפחות, ושלושתם שונים זה מזה, אולי יש פירושים נוספים לביטוי הזה?

המקום הראשון בו מוזכרת המילה: 'ארץ' הוא בפסוק "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ". כאשר מדברים על 'ארץ' ובמיוחד בצמוד למילה 'תורה', בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה", תקבל המילה 'ארץ' פרוש עניינים גשמיים הקשורים למושגים רוחניים, כמו הביטויים: "ארץ ושמיים" בחלום יעקב - "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה", ביטוי האומר לנו כי חובתינו בעולם היא לשלב ענייני חומר עם ענייני הרוח...

אולם הייתי יורד לעומק ושואל את עצמי מהו הביטוי 'דרך'? - "הנותן בים דרך..."'דרך' מבטא מחשבה, אין יציאה לדרך ללא מחשבה! אין דרך ללא כיוון. אין אדם יוצא לדרך אלא אם כן יודע הוא לאן פניו מועדות! וכי ראינו אדם שיצא לדרכו ולא ידע לאן פניו מועדות?

בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" - הביטוי כאן 'דרך ארץ' יכול לקבל משמעות של דרך חשיבה של העולם הזה, דרך התעוררות, להבין "מאין באת ולאן אתה הולך"... חקירה באמונה, להכיר את בוראך, להבין את עקרונות היהדות הצמודים לתורה.

אמנם תמיד נשאלת השאלה: האם עדיפה אמונה ללא חקירה, או אמונה עם חקירה? ידועה המחלוקת האם חשוב לדעת את טעם המצוות או שמא אין זה העיקר?

הקדמה להבנת הרעיון מהי 'דרך ארץ' המוזכר במשנה: "דרך ארץ קדמה לתורה", חובת ההתבוננות בגדולתו ובעוצמתו של הבורא והכרת גדולתו.

יש להבין עיקרון מאוד בסיסי. קיימים שני מושגים יסודיים והם:

1. "קבלת עול מלכות שמים" לקבל על עצמך את הידיעה ש"אין עוד מלבדו", "ומלכותו בכל משלה".

2. ואח"כ קבלת עול מצוות.

כנראה שאלה הם שלבים חשובים ואכן אנו רואים זאת בהדיא בפירוש במספר מקומות:

1) "אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה פרשת שמע ל - והיה אם שמוע - כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך מקבל עליו עול מצוות..." (מסכת ברכות יג א)

2) גם מצאנו בכל התפילות (תפילות העמידה) התפילה פותחת במושגים יסודיים הקשורים לאמונה, בשבח גדולתו ועוצמתו של הכל יכול, ב"מלך העולם", "מלך עוזר ומושיע ומגן, מלך ממית ומחייה...""הא / ל (המלך) הקדוש" ורק אח"כ ממשיכים את התפילה...

3) וכן חכמינו הורו לנו לכוון במיוחד בפרשה הראשונה של שמע ובשלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.

4) כ"כ בתחילת השנה, בראש השנה אנו מתחילים בהמלכת הקב"ה על העולם כולו ועלינו... ורק ביום הכפורים אנחנו מתייחסים לקיום המצוות שעשינו שהתעלמנו או שחטאנו... ומבקשים מחילה וסליחה על אשר פשענו וטעינו בקיום המצוות...

5) גם אצל אברהם אבינו נאמר עליו בתחילת דרכו כי תחילה הכיר את בוראו וכך כתוב אמי בר אבא: בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, (מסכת נדרים לב א) ורק מאוחר יותר נאמר עליו כי אברהם קיים את התורה כולה (ויקרא רבה (וילנא) פרשה ב) שנא': עקב אשר שמע אברהם וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל... וסביר להניח במציאות כי עשה זאת לאחר גיל שלוש. (שם / בראשית / כו)

6) גם מצאנו בקטע הידוע "ובא לציון" תחילת הקטע הוא הקדושה וההכרה של "מלוא כל הארץ כבודו", ואח"כ ממשיכים: "הוא יפתח לבנו בתורתו... וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו... יהי רצון שנשמור חוקיך ומצוותיך..."תחילת הקטע היא הקדושה של ההכרה של: "מלוא כל הארץ כבודו".

7) והדבר שהוא אכן בולט בתחילת התפילה מ"מברוך שאמר" והלאה כל הנאמר ב"אשרי" והזמירות הכל פרקי אמונה וההכרה ביוצר הכל השולט על הכל.

מכאן מובן כי הביטוי "נשאת ונתת באמונה" כוונתו היא 'אמונה' פשוטו כמשמעו (לא מיסחר) אלא אמונה כפי שאנו מכירים. ביטוי זה: "אני מאמין באמונה שלמה"... פירושו כי יש מעלה וחשיבות להכיר את הבורא טרם נעבוד אותו, כפי שאמר דוד לשלמה בנו: "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה בְנִי דַּע אֶת אֱלֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה כִּי כָל לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְקֹוָק וְכָל יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין אִם תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ וְאִם תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד". (דברי הימים א פרק כוח ט) קודם אמר "דע", ואח"כ "ועבדהו". סימן שהידיעה שהיא החיבור היא החשובה.

וכן נאמר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא הא / לוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד לט) וכן מומלץ לעיין בדברי האבן עזרא (שמות כ) על הפסוק "אנכי ה' א / להיך" ועוד במצודת דוד לדברי הימים א פרק כח' על הפסוק: "דע את א / להי אביך": כאומר חקור בשכלך לדעת אותו ואם תקצר השכל עכ"ז לא תעזבנו, כי אלהי אביך הוא וסמוך על הקבלה כי בודאי האב מעמיד את בנו על האמת.

וכן דברי הרמב"ם בפרק הראשון בהלכות יסודות התורה (אבן עזרא שמות פרק כ)

ועוד אבאר זה בדרך משלים בפ' כי תשא. והנה בעבור האות, שעשה השם במצרים, אמר משה אתה הראת לדעת (דברים ד לה). שהכל ראו זה, חכמים ושאינן חכמים, גדולים וקטנים, גם הוסיף עוד בדבר מעמד הר סיני ששמעו קול השם, על כן אחריו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך (שם שם, לו). ואמר באחרונה כי הדעת הגמורה, שישיב האדם אל לבו עד שיתברר לו בראיות, כי השם הוא לבדו, על כן אמר וידעת היום והשיבות אל לבבך (שם שם לט). ואמר דוד ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו (דה"א כח, ט). והדעת היא בלב לא בהודעת הפה.

והרבה מגדולי ישראל הורו לנו לעסוק בחקירה ובהבנה, להשתדל ולהבין כפי השגת שכלנו. כפי שאומר הרמב"ם בהלכות יסודי התורה אומרים שעניינה ידיעה (רמב"ם יסוה"ת פרק א). כי "האמונה אינה העניין הנאמר בפה, אבל העניין המצויר בנפש כשיאמין בו כמו שיצויר (מו"נ ח"א פ"נ), ועיקר המצווה היא על ידי הידיעה האמיתית, כדרך שעשה אברהם אבינו עליו השלום, ועל דרך: דע את אלהי אביך (מעשה רוקח יסה"ת שם), אשר על ידי זה תתחזק האמונה מילא בלבו. ואם יאמר אדם כל היום "אני מאמין שהשי"ת אחד" אינו מועיל לו אם אינו מצייר בלבו איך היא אחדותו, כי האמונה היא התאמת הדבר במחשבת הלב והצטיירו בשכל (ספר שומר אמונים להר"י אירגס), "וכל מי שיוכל לחקור על העניין הזה בדרך הסברא השכלית חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו וכו' וכבר חייבתנו התורה בזה כמו שכתוב: "וידעת היום והשבת אל לבבך" וגו'. והראיה שההשבה אל הלב הוא עיון השכל הוא מה שאמר הכתוב: "ולא ישיב אל לבו ולא דעת ולא תבונה" וגו'.

מכאן נגיע למסקנה כי יש משהו חשוב מאוד שאדם חייב להשתדל טרם לימוד תורה וקיום המצוות. לדעת ולהכיר את בוראו ולקבל עליו מלכות שמים תחילה לפני שיקבל עליו עול מצוות.

מכאן נבוא להבנה כי "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו - מהי ההתנהגות הנכונה בעולם הזה. 'דרך' היא 'התנהגות' רצויה. 'ארץ' עליה נאמר: "בראשית ברא א / להים את השמים ואת הארץ" - מה הדרך הנאותה... והיא "לשאת ולתת בעוצמה של האמונה בדרך", יוסבר כאן כהתנהגות.

ומשום שכל דבר שייך ל - 4 רמות של פרד"ס, ננסה לגלוש אל הרובד הנקרא: 'סוד' בתוך מערכת הפרד"ס. בודאי אנשי הסוד היו דורשים את המילה: 'ארץ' כערך מספרי של מספר הרומז לימות המשיח. כפי שנאמר: (דניאל יב פס' יא יב יג) "וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים", "אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה וְיַגִּיעַ... וְאַתָּה לֵךְ לַקֵּץ וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ לְקֵץ הַיָּמִין".

המילה 'א - ר - ץ' ערכה 1290, שהרי: א - 1000 רץ - 290.

ומכאן אולי נלמד כי 'דרך ארץ' פירושו - הדרך האמיתית לעבוד את ה' ולקרב את ימות המשיח...

לסיכום: ניסינו כאן ללבן את המושג 'דרך - ארץ', כפי שהוא מופיע בביטוי: "דרך ארץ קדמה לתורה" עפ"י העיקרון של קבלת עול מלכות שמים שהוא קודם לקבלת עול מצוות, וגם עפ"י ההבנה של הביטוי: "נשאת ונתת באמונה" שהפירוש שהבאנו כאן: הוא התעמקות בלימוד האמונה, אמונת ישראל הנצחית!



מה דעתך ומה אתה חושב? תגובות / שאלות / הארות - זה המקום...




תכנים נוספים שיכולים לעניין אותך ועוד...

גלות וגאולה - הגאולה
...בכללותה, ונשארה פניית האומה כולה, בכל ימי הגולה הארוכה, רק לדברים נשגבים ונאצלים". או' הרב, הגאולה ענינה להיטיב עם עם ישראל ענינה להוציא מעם ישראל את האלילות שבו. בימינו פסה התאווה, ב"ה, לעבודת אלילות כמשמעה, אך ישנה ההתמכרות, האלילות לדברים אחרים שעניינם אלילות, הרכושנות, המעמד וכו' דברים אלו הינן האלילים של ימינו. עבודת אלילות זו בה אנו שקועים הינה המחברת אותנו, יתר על, המידה לחומריות. אלילות זו מביאה אותנו לידי חשיבה שאין לנו זמן לעיסוקים רוחניים, אשר אנו מכירים בחשיבותם, ואף רצוננו בהם. אך אין לנו זמן יש הרבה עיסוקים חומרים הממלאים את זמנינו. ענינה של עבודת ה' הינה האמונה, האמונה בה' אחד, האמונה שהוא המנהל את העולם, הוא המנהל את ענינו של כל אדם ואדם בפרט. אדם החושב שללא עיסוקו המרובה בחומריות יחסר לו, אינו אלא טועה, שכן מזונותיו קצובים לו לאדם, ברור שהשתדלות צריך שתהא, אך אין ענינה לקחת מזמן הרוחניות של האדם. בבית ראשון גברה החומריות עד כדי ביטול הרוחניות, לא היה זמן לעיסוקים רוחניים... לחץ להמשך...

בין חינוך לאילוף
...ומרכיבים דומים בין שני התחומים, החינוך והאילוף. אם נתעלם מן העובדה שמדובר במעין הקבלה בין בן אנוש לחיה, נוכל להשתחרר וללמוד משהו מן ההשוואה. נפוץ מאוד לראות התייחסות של בני אדם לחיות המחמד שלהם, בדרך ש"מאנישה" אותם. אנשים תופסים ומפרשים התנהגויות חייתיות כמו היו אנושיות. לכן באילוף וביות חיות מתרחשות טעויות נפוצות, "תקשורתיות" באופיין. לחיות פסיכולוגיה משלה, תרבות ותקשורת שונה. באופן דומה, הילד הוא "אחר", ואינו "מבוגר נמוך" כזה שיכול להבין הכל, אם רק נסביר לו משהו מספיק פעמים, ולאט. .. ההבנה הבסיסית של הגורם ההתפתחותי אינה באה בד"כ לידי ביטוי, אפילו אצל מחנכים ואנשי מקצוע. אותו גורם מתבטא בתהליכי מטמורפוזה של החוויות החושיות, התפיסה, העיבוד הקוגניטיבי וההתנהגות. מכאן מאותה טעות, נובע גם הרצון הנפוץ לתקשורת שוויונית, מכבדת, "בגובה העיניים" עם ילדים. כאילו עלינו לתרגל עם ילדים את כללי החיים הדמוקרטיים, התבוניים, לפיהם נרצה שיחיו בבגרותם. אלה טעויות שכיחות בשני התחומים. לכבד את האחר - ויהא... לחץ להמשך...

מי ביקש ממך להלחם ברע? תפקידך לעשות טוב!
...בנקודות החיוביות שבאותו הדבר וככה להצליח לנוע לאט לאט אל עבר הטוב יותר עבורנו. לכן כאשר אתה נתקל בקשיים, במקום להתמקד בשלילי ובמה שאתה "לא" יכול, נסה תמיד להתמקד רק בחיובי ובמה שאתה "כן" יכול. ברגע שתתמקד בדברים שאתה "כן" מסוגל, הדברים שאתה "לא" יכול לעשות ייעלמו מעצמם. חשיבה שלילית היא בעצם ההתקדמות של האדם שמאלה אל עבר הרע, שהיא בעצמה מרחיקה אותו מהטוב שנמצא בכיוון הנגדי. כל "מחשבה" שאנחנו חושבים עליה, כל הרהור שעובר לנו בראש, גם הוא נחשב לפעולה וגם הוא מקדם אותנו ימינה אל עבר הטוב או שמאלה אל עבר הפחות טוב. וממילא אדם צריך להיזהר תמיד לחשוב אך ורק בצורה חיובית שזה בעצמו מקדם אותו אל הטוב ולהשתדל בכל כוחו להימנע מלחשוב על הרע שזה בעצמו מקדם אותו במו ידיו אל הפחות טוב. כאשר אדם לא חושב מספיק בצורה חיובית ומתמקד בבעיות ובסיבות למה הוא "לא" מסוגל ולמה הוא "לא" יכול... על ידי זה הוא בעצמו גורם לכך שהבעיות יסחפו אותו פנימה ופתאום הוא מגלה עוד ועוד בעיות אפילו כאלו שהוא בכלל לא ידע שהן קיימות... לחץ להמשך...

ריטלין ~: ) צחוק הגורל
...~: ) צחוק הגורל היה פעם תלמיד שעשה הרבה בעיות בכיתה. הפריע בשיעורים, השמיע כל מיני קולות, רב עם החברים, בקיצור - המצב הפך לבלתי נסבל. המורה שלו היה אובד עצות, ואחרי שניסה בטובות וברעות ולא עזר כלום, הוא הזמין את ההורים לשיחה. ההורים הגיעו נבוכים, והמורה גלל לפניהם את כל מה שעושה הילד ואת כל מה שהוא ניסה לעשות איתו, ושאל אותם מה הם מציעים. אמר לו האב: "מה אתה רוצה שאעשה? גם אני דיברתי אתו וביקשתי ממנו והענשתי אותו, ולא עזר כלום". אמר המורה: "אולי תקחו אותו לאבחון? " אמרה האם: "אני לא מאמינה בזה, זה לא יעזור כלום, וזה לא מעשי". אמר המורה בזהירות: "אם אין ברירה - אולי כדאי לתת לו ריטלין? " אמר האבא: "אבל מאיפה אשיג ריטלין? " אמר המורה: "אין בעיה, אני אדאג לריטלין. כל בוקר הילד יקח כדור והכל יהיה בסדר". אמרה האמא: "אני בבוקר יוצאת לעבודה מוקדם ובעלי בתפילה. יש לי בלגן בבית בבוקר, מי ידאג כל יום שהוא יקח את הכדור"? ענה המורה: "אני עצמי אדאג כל בוקר לתת לו את הכדור". אמר האבא: "זה לא בא בחשבון... לחץ להמשך...

רצון להרגיש טוב - איך לגלות מאיפה הוא בא?
...כי אם הוא לא היה עם רצון עצמי, הוא לא היה סובל יותר. וזה שהאדם רוצה, זה תלוי בכך שהוא קיים האדם, וזה תלוי בכך שיש נפרדות, ויש אני ולא אני. ואז השאלה הבאה היא למה בכלל אני קיים, והרצונות נובעים מעצם העובדה שאתה קיים. והרצונות הם בשורש הרצון להרגיש את האחדות, את השלמות. ואז השאלה הנשאלת היא למה אני קיים, מה גורם לי להיות קיים? ומה הסיבה של מה שמקיים אותי. ואדם יגיע בסוף להבנה שישנו כוח, שאי אפשר יותר לשאול עליו. ובסופו של דבר, כל הדברים נמצאים בתוך מקום וזמן, והמקום והזמן עשויים מחומר מסוים ואיך זה שמחומר מחוץ לזמן ולמקום, נוצרה נפרדות. והתשובה לשאלה למה אתה רוצה רצון כלשהו, זה נמצא בשאלה, בהבנה, למה בכלל קיימים שינויים בעולם, וזה ייתן תשובה, למה אתה רוצה פעם אחת ככה ופעם אחת ככה. כי הרצון של האדם הוא רק אירוע בתוך תהליך כללי ומי שיש לו רצונות, צריך להבין למה קיימת המציאות, וזה ייתן לו להבין למה יש לו רצון כלשהו. כשתבין את השורש, תחווה אחדות בתוך עולם של נפרדות ושינויים. ושוב, הדרך היא לשאול... לחץ להמשך...

חלומות - הריון בחלום
...מתעכב החלום - אם זה שלב הכניסה להריון (הפרייה), שלב גידול העובר (טיפוח) או שלב הלידה (מימוש). החלק עליו מתעכב החלום הוא השלב הקריטי אליו רצוי לתת את מירב תשומת הלב על מנת להוציא את הרעיון שמתבשל בתוכנו אל מציאות חיינו. בנוסף, כדאי לתת תשומת לב להורים של העובר בחלום, שכן הם האנשים או התכונות בהם מומלץ לחולם להיעזר על מנת להוציא את הרעיון מן הכוח אל הפועל. לדוגמה: רעות התעוררה מזועזעת מחלום על היותה בהריון מאביה. לאחר בירור פרטים נוספים התברר שאביה של רות הציע לשלם את שכר הלימוד לשנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה, רעות נרגעה והחליטה להיעתר להצעתו של אביה ולהתחיל ללמוד. ההריון במקרה זה מסמל התחלה חדשה בתחום הלימודים בחייה של רעות. דוגמה נוספת: קארן חלמה שחברתה הטובה מהתיכון נמצאת בהריון מתקדם, וחולקת חדר במעונות הסטודנטים עם עמיתה של קארן לעבודה, למרות שבמציאות שתי החברות אינן מכירות זו את זו. ההריון מסמל רעיון לקורס או השתלמות בעבודתה של קארן, שמיוצגים על ידי מעונות הסטודנטים והעמיתה לעבודה... לחץ להמשך...

שינויים - הקשר בין סושי לשינויים בחיים
...עם כסף... אנחנו חושבים שהתגברנו על המצב הקודם, שהצלחנו להשתנות ואז אנחנו מגלים שזה היה שינוי קוסמטי בלבד. זה קרה בגלל שפעלנו על הסימפטום של הבעיה ולא על המקור שלה. המקור של הבעיה קשה לזיהוי, הוא בלתי נראה ולכן קשה יותר לטפל בו. אבל אם לא נוציא את השורש מהאדמה, העץ שאנחנו לא אוהבים ימשיך לצמוח לו שם. אם אתם רוצים עץ חדש, עץ אחר, עליכם לחפור, להוציא את השורשים של העץ הקודם (הבלתי רצוי) ולהחליפם בשורשים של העץ הרצוי. אני מדבר על שינוי עמוק שמתחיל בחשיבה, באמונות, בערכים, בגישות, בפרדיגמות שלכם, ובמה שאתם מביאים אתכם לכל מקום שאליו אתם הולכים. איך כל זה קשור לסושי? לפני מספר חודשים, נכחתי בקורס מסוים ובאותו יום דיברנו המון על שינוי ועל טרנספורמציה. הדגשנו את הנושא ששיני אמיתי מתחיל מבפנים ולא מבחוץ, הגדרנו זאת באנגלית From the inside - out. בסיום הקורס חזרתי אל ביתה של בת זוגתי (באותו זמן) והחלטנו להזמין סושי. מי מכם שאוכל סושי ודאי מכיר את הסגנון Inside out. כשעברתי על התפריט, המילים האלה קפצו... לחץ להמשך...

שרי אריסון - הסיפור שלי על שרי אריסון.
...איפרגן בנתיבות מי שחשב שעסקי הרוח וההארה הם נחלתם הבלעדית של בעלי הדמיון המפותח והחיבור הרופף קמעא למציאות, מוטב שיסתכל על מחקריו של אחד מגדולי הפסיכולוגים, אברהם מאסלו, שחקר את עולם הרוח וההארה ואת הקשר שלהם לחייהם של אנשים כאברהם לינקולן, אלינור רוזוולט ואלברט איינשטיין. מחקריו האקדמאיים החלוציים מסירים משהו מהערפל העוטף את המיסטיקה הרוחנית ומעניקים נקודת מבט אינטליגנטית ובהירה המאפשרת גם למי שמחוץ לעולם הרוחני להבין את החוויות הרוחניות ואת אנשי הרוח. הפסיכולוג הדגול אברהם מאסלו בדק מה משותף לגדולי המנהיגים ואנשי הרוח בהיסטוריה וגילה שהם זכו לחוויות רוחניות טרנסצנדנטליות שעיצבו את תפיסת עולמם. הדבר המעניין ביותר שהוא גילה הוא העובדה שהדמיות ההיסטוריות הללו חוו חוויה של התרחבות כאוקיינוס וכן התפשטות התודעה מעבר לגבולות האינדיווידואליים. האנשים אותם חקר מאסלו הצניעו את החוויות הרוחניות שלהם. הם השתמשו בענווה, בכוח ובתבונה הנובעים מהחוויה הזאת, כדי לסייע לעולם ולא כדי לברוח ממנו, בדיוק כמו... לחץ להמשך...

פסיכולוגיה חיובית - מבוא
...החיובית כתחום חדש בפסיכולוגיה מיוחסת לשנת 1998, כאשר מרטין סליגמן בחר אותה כנושא המרכזי של כהונתו בנשיאות האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה. עם זאת, הביטוי עצמו נטבע הרבה לפני כן, בספרו של אברהם מאסלו משנת 1954, "מוטיבציה ואישיות". בעקבות התפתחות המחקר בשנים האחרונות, תאוריות לגבי אושר ושגשוג אנושי שפותחו על ידי פסיכולוגים הומניסטים, כמו מאסלו, קארל רוג'רס ואריך פרום, קיבלו לאחרונה תמיכה ממחקרים אמפיריים, למשל בתחום תיאורית ההגדרה העצמית. התפתחות הגישה בשנים האחרונות מיוחסת בעיקר לשיעורי הדיכאון הגבוהים באוכלוסייה שנסקו למרות התפתחות במחקר ובטיפול הפסיכולוגי בתחום המחלות הנפשיות במאה שנים האחרונות. ארגון הבריאות העולמי צופה שעד שנת 2030 יהיה הדיכאון המחלה החמורה ביותר לאנושות בקיצור תוחלת החיים ובפגיעה באיכות החיים, היא ממוקמת במקום זה כבר כיום לבני הגיל הצעיר. גישתה המניעתית של הפסיכולוגיה החיובית באה לקדם חוסן נפשי כדי להוריד את שיעורי הדיכאון באוכלוסייה, וזו אחת מנקודות הדגש של הגישה שהביאה... לחץ להמשך...

מי פה הזמין שינוי? רוצים שינוי בחיים? באמת?
...הכמעט ודאית היא שלא נחסוך מספיק לזמן פרישה. המוכר מסוכן, אולי הכי מסוכן. כי אנחנו מקובעים במקום שבו אנחנו - בודאות - לא מתקדמים. סיכום ביניים: רוצים שינוי... ומתקשים לדמיין אותו. עסוקים מדי בדאגות, ויכוחים, בסיפוקים מיידיים של אוכל טעים או תוכנית טלויזיה מטשטשת. בשביל לאפשר שינוי אנחנו צריכים לשחרר קצת את הידוע. קצת להתנתק. להתנתק מהמנהגים וההרגלים היומיומיים המקבעים. זה חלק ממה שמקשר אותנו חזק כל כך לדרך המוכרת שלנו. כל שינוי קטן מנער אותנו קצת. פותח פתח למשהו חדש, לשינויים גדולים יותר. וכל שינוי קטן מפחיד ודורש נחישות. שינוי קטן: ללכת לעבודה ברגל במקום באוטו. לבלות יחד עם בן הזוג בערבים במשך שבוע ללא צפיה בטלויזיה. לקום מוקדם ולצאת להליכה לפני התארגנויות הבוקר, או לצאת להליכת לילה באויר הקריר (אפילו בת"א מתקרר מתישהו בלילה, לא?). לבלות אחה"צ שלם עם הילד בבית, ללא טלויזיה, מחשב, עיתונים או טלפונים. לוותר לבן הזוג בויכוח ישן, ולתלות את הכביסה בצורה שהוא אוהב, ולא כפי שאתם מתעקשים לעשות.... לחץ להמשך...

אל תשים עצמך שופט - כלל לחיים מאושרים
...אנו עשויים להחליף הרבה מדעותינו, משום כך "נימנע מלשים עצמנו שופטים על דברים נעלים מהבנתנו" - כתב אפלטון. למען הגילוי הנאות אציין כי אני אדם מאמין, לא בסממני האמונה המוחצנת - אלא בנבכי ליבי ונשמתי. אנו קרבים לתקופת חשבון הנפש האישית, איש באמונתו, ערכיו ותפישת עולמו. אם נבין כי הרוח האלוהית - האוניברסאלית, אינה שופטת אותנו וכי מערכת השפיטה היא כלי אנושי מלאכותי - אזי חיינו יחוו שינוי תפישה אשר בסופו יקל עלינו ועל הסובבים אותנו. אנו שופטים את עצמנו, משפחתנו וחברינו, כנגד אמות מידה אישיות ומוסריות שאנחנו קבענו וכולן בהחמרה, קושי ומדדי מוסר ויושר שאינם מעוגנים בהוויית חיינו. אלוהים ברא את האדם בצלמו נכתב בבראשית, וזאת מתוך כוונה שנחיה חיים טובים, מלאי שפע וטוב כהוויית בסיס יציר האדם. אולם אנו תמיד שופטים את עצמנו, את הסובבים אותנו והאירועים שבחיינו - בהחמרה מיותרת. ברגע שנפנים כי הרוח האלוהית אינה שופטת אותנו, אלא מעניקה לנו חדשות לבקרים הזדמנות חוזרת לתיקון מעשינו, מתוך אהבה ולא מפחד - אזי חיינו... לחץ להמשך...

להפוך כעס לאהבה
...של ביקורת קשה כלפי והטחת מילים קשות בהזדמנויות שונות, מצידו של אותו אדם. בדרך כלל הייתה נטייתי הראשונה במצבים כאלו (כמו רבים אחרים בודאי) להיעלב, להתגונן, להטיח האשמות חזרה, לכעוס כמובן (ושרק יעזו לקחת ממני את הזכות לכעוס) ולבסוף "לטחון" בראשי שוב ושוב את השתלשלות האירועים. אלא שלא זה מה שבחרתי לעשות הפעם. בלימודי נחשפתי להבנה, שכל ההתנהגויות האוטומטיות האלה - כולן עד אחת - מקורן באגו. באותו חלק בתוכנו, "שמדיח" אותנו פעם אחר פעם לבחור בכאב, בכעס ובעלבון, ובכך "תוקע" אותנו במקומות השליליים. ממש כדמות השטן הקטנה מן הסרטים המצוירים. זו שיושבת על הכתף, ודוחקת בנו להגיב בכעס ולתבוע את עלבוננו. ומולה, על הכתף השנייה, יושבת די בשקט, דמות המלאך, שמשדלת אותנו לבחור בטוב, להבין את האדם ולסלוח. מה שדמות השטן לא מספרת לנו, הוא מהו המחיר שנשלם על בחירתנו בדרכו. כאשר אנו כועסים ופגועים, אנו משלמים בחווית חיים עצובה ובסבל נפשי, שלעיתים קרובות מתבטא גם בסבל פיזי (מי לא חווה בחייו כאב ראש למשל, כתוצאה מלחץ... לחץ להמשך...

אנרגיה - איך לנהל את המשאב הכי יקר שלך? חלק א'
...כמו גם מצוינות, הם אינם חד - פעמיים, אלא משקפים הרגל קבוע. על מנת להתחבר לאותו שפע של אנרגיה ולנהל אנרגיה, יש להכיר את הגירויים הפנימיים והסביבתיים השונים, לפתח הרגלים בריאים ולבצע פעולות מסוימות על בסיס קבוע. כצעד ראשון, רצוי לעשות בדק בית עם עצמנו ולענות על 16 השאלות הבאות: (ניתן לעשות דגימה של השבוע או השבועיים האחרונים כדי לסייע לעצמכם לתת מענה לשאלות) 1.מה מדליק אותי? מה מגרה אותי? מה ממלא אותי? מה מצית את ליבי? 2.האם יש אנשים, מקומות, פעולות, תחביבים או דברים נוספים בחיי שגוזלים ממני אנרגיה? מהם? 3.האם יש אנשים, מקומות, פעולות, תחביבים או דברים נוספים בחיי שממלאים אותי באנרגיה? מהם? 4.באילו שעות במהלך היום, אני מרגיש במיטבי? מתי בדיוק, במהלך היום, האנרגיה שלי נמצאת במצב שיא? מתי אני בדרך כלל עירני ומרוכז יותר? 5.מתי, במהלך היום, מגיחים במוחי הרעיונות הכי טובים? מה אני עושה בזמן שהם מגיחים? 6.כמה שעות אני ישן בממוצע בלילה? 7.האם יש לי זמן קבוע במהלך השבוע, אשר מוקדש רק לעצמי? 8.עד כמה... לחץ להמשך...

שעמום מהות, משמעות ודרכי התמודדות
...את הפתרון שהצעתם לילדכם. 3.מיצאו דבר שחשוב ומתחשק לכם לעשות ועשו זאת!!! 4.השתדלו לשבור שיגרה בכל תחום בחיי היומיום שלכם. (סעו לעבודה בדרכים שונות, שנו את מיקום הרהיטים בבית, שנו את התפריט היומי, השתמשו מידי פעם במדרגות במקום במעלית שנו את סביבת העבודה שלכם וכד') 5.נסו ללמוד דברים חדשים, חשיפה למידע ולרעיונות שונים מהווה גירוי לפוטנציאל השכלי שלכם ומונעים שעמום. 6.זיכרו כי המערכת הרגשית נמצאת בפעולה מתמדת, רגשות באים, מתחלפים ונעלמים כך גם השעמום במידה מסוימת מופיע ונעלם - השלימו עם עובדה זו ואל תכנסו ללחץ. 7.ברגע שקלטתם את איתות המנורה האדומה של השעמום החלו בפעילות פיזית (תרגילי כושר בבית או יציאה להליכה או ריצה בחוץ וכד') חשוב לזכור כי כל פעילות תנועתית מהווה " תרופה נוגדת " שעמום. לסיכום: אין דרך אחת שתרפא את השעמום חשוב כי תנצלו יותר את האני העצמי היוצר שבכם, חפשו את הדרכים לצמיחה אישית וגלו שוב ושוב עניין בחייכם ופרגנו לעצמכם להתרגש ממה שעיניכן רואות אוזניכן שומעות, אפכם מריח, פיכם טועם... לחץ להמשך...







באפשרותך לשלב אצלך באתר, תיבת מאמרים נגללת, שמתעדכנת כל שעה במאמרים חדשים ... באמצעות הקוד הבא:    מידע נוסף - כאן




אתה מוזמן ליהנות מייעוץ אישי של אליעד כהן (050-3331-331) בנושאים:



ייעוץ אישי / נפשי / כללי / עסקי / מקצועי / בכל תחום!



נושאים מומלצים לעיונך...





קבל תכנים נוספים שיעניינו אותך...




האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך מאמרים + ספרים + וידאו של אימון אישי לתזונה נכונה, קואצינג, טיפול אישי, אימון אישי קשב וריכוז, מאמן אישי לפרישה, אימון אישי לימודים, אימון אישי מומלץ, מאמן אישי לבני נוער ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה / ייעוץ טלפוני / הזמנת הספרים - חייג: 050-3331-331

© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.


תרום לאתר / עזור לאתר     Ω     צור קשר     Ω     אליעד כהן: 050-3331-331     Ω     האתר נבנה ומתוחזק על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות
עכשיו 03_06_2015 השעה 12:28:09
wesi4