מתוך האתר: Yeda.EIP.co.il/?key=657159
תקשורת בין אישית - מחיר תקשורת בין אישית לא אפקטיבית
תקשורת בין אישית אפקטיבית מאפשרת לנו להשיג את רצוננו, לבטא את עצמנו טוב יותר, להצליח מול אנשים, ולסייע לסובבנו להרגיש כך גם לגבי עצמם.

כששיחה אינה אפקטיבית סביר כי קיימים בה חסמים. חסמים בתקשורת בין אישית יכולים להיות כתוצאה מחוסר הקשבה, מתפיסה מוטעית שלנו את האחר, מהעברת מסרים באופן חלקי בלבד, מחוסר התחשבות במערכת אמונות שונה בצד השני, קולט המסר, ועוד. רק כשנבין מהו המחיר שאנו משלמים על העדר האפקטיביות בתקשורת שאנו מייצרים נתעניין בכלים ליצירת תקשורת בין אישית איכותית יותר.

מחיר תקשורת בין אישית לא אפקטיבית

לשמירה על דפוס התקשורת המוכר לנו יש יתרונות וחסרונות. יתרון יכול להיות האמונה שאנו מובנים, שמקשיבים לנו. החסרון יכול להיות שבפועל לא באמת הקשיבו לנו, ולא באמת הבינו אותנו. העובדה שאנו לא מתעמתים לא רבים לא מתווכחים יכולה להראות לנו חיובית בשעה שכדי להשיג זאת אנו מקריבים מחיר של לא לבטא עד הסוף חלקים חשובים מהמסר, לא לעמוד על שלנו, לא להציב גבול, לא להתנגד ולפעול מתוך ריצוי ועוד. לאורך זמן, מחירים אלו שאנו משלמים מתישים אותנו. לחוסר אפקטיביות בתקשורת יש פנים רבות. לפעמים התוצאה תהיה איבוד סבלנות, לפעמים התרחקות, המנעות, אובדן אמון באחרים המנהלים תקשורת בין אישית לקויה. כשקשה לנו לקיים תקשורת בין אישית טובה, אנו נמנעים מלקיים תקשורת בכלל מול אותו אדם. אך מה ניתן לעשות במקרה של קרוב משפחה, מנהל, כפיף, נותן שרות מסוים שלא ניתן להחליפו באחר? כשאין אפשרות להימנע מתקשורת בין אישית עם אדם מסויים, זוהי הזמנה לרכישת כישורי חיים הקשורים בהתנהלות אפקיבית יותר ולמצוא את הדרך המתאימה להיות מובן ולהרגיש סביר בתוך ההתנהלות.

סיבות לתקשורת בין אישית לא אפקטיבית

כשאנו מתעלמים ממידע שנמסר לנו, באים מראש עם ציפיות שידועות רק לנו, מגיבים בנוקשות לרעיונות אחרים, מתעקשים לומר את מה שתכננו בכל מחיר, כשאנו לא מגלים גמישות, אנו מנהלים תקשורת בין אישית לקויה. למה אנו עושים זאת? נוכל לברר בתוך טיפול. אך אם נשים בצד את הסיבה, נודה כי תוצאות תקשורת בין אישית כזו בד"כ ילוו בתחושות כעס, חוסר אונים, אכזבה ואי אמון (בעצמנו, ביכולתנו להצליח או באחרים). אם בכל פעם שנרגיש מול אנשים תחושות שליליות נוכל להזכיר לעצמו שהן איתות לכך שאנו בתוך תקשורת בין אישית לא אפקטיבית, נוכל לבחור אם להשקיע את המאמץ הנדרש כדי לשנות משהו בעצמנו, בגישה שלנו או ביכולות שלנו כדי להיות בהתנהלות איכותית וזורמת יותר בהמשך.

הוא צריך ללמוד תקשורת בין אישית לא אני

קורה לך מדי פעם שאדם זר ברחוב, בתור בסופר, בכביש, מכעיס אותך ממש? באופן בו הוא מתייחס, או מדבר? יש אולי אדם בחייך שאתה מחשיב כחסום רגשית, עקשן, טוטאלי, לא מתחשב באופן בולט? נכון שלאחרים יש מה ללמוד ולשפר. אך כדי ליהנות מיותר הרמוניה שלווה ושמחה, נצטרך למצוא דרך להרגיש פחות כעס. אלו החיים שלנו שאנו משנים כאן. אותם אנשים מעצבנים בחיינו כנראה לא ישתנו. אך את הבחירות שלנו, את התחושות שלנו מולם, כן נוכל לשפר. כיצד להגיב, להקשיב, מה כדאי שיאמר ובאיזה אופן - רק על זה נוכל לקחת אחריות ורק את הצד שלנו בתקשורת נוכל לשנות. בעצם היותנו בתקשורת בין אישית אפקטיבית יותר, נשפיע גם על אותם אחרים שסביבנו לטובה. תקשורת בין אישית היא כישור חיים חשוב. כדאי מאוד להיות בתוך קשר טיפולי ובאמצעותו לבנות הרגלים טובים יותר ואפקטיבים יותר. שינוי ישפיע על התנהלותנו בתוך זוגית, ביחסים מול ממונים, מכרים וגם בנהיגה בכביש - במפגשים אקראיים כמו בקשרים משמעותיים ורצופים.
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן