צבעים והתחברותם עם אומנויות הריפוי
ד"ר שולמית רונן
היסטוריית הצבעים משולבת ושזורה עם החלוצים וסוללי הדרך המוקדמים הקשורים בריפוי בצבע ומדע.
מאז מצרים העתיקה, איי יוון ועד לחצי האי האיטלקי והעיר רומא, צבעים דיברו מאז ומתמיד בשפת הרפואה לבריאות האדם.
פיתגורס, הרמס, היפוקראטס, דמוקריטוס, אריסטוטלס וגאלן, ורק להזכיר כמה מהם, כולם נתנו את האמון והאמינות לצבעים כדרך של ביטוי חיצוני למצבים פתולוגים פנימיים.
אף על פי שלפני מאות בשנים, הרופאים פיתגורס ביוון וגאלן ברומא עסקו וטיפלו בצבעים. דווח שפיתגורס השתמש בטיפולים בצבע ומוזיקה לריפוי מחלות, גאלן האמין, שלשימוש חיצוני על ידי יישום הנחת הצבע ישנה חשיבות מכרעת כדי להעצים את הריפוי למצבים פנימיים.
היפוקראטס, הרופא המפורסם שכתב את שבועת הרופאים הנהוגה עד היום הזה, מצא שצבע עורו של המטופל משקף וקובע את מצב בריאותו.
התיאוריה שעל פיה ביסס את מחקריו וטיעוניו וההקשרים בהם עשה שימוש הייתה זו - שעור אדמומי או סמוק, או עור שהאדים מייצג מחלות הקשורות למחזור הדם, תופעות עור שבהם בא לידי ביטוי הצבע הצהוב, נותן סימן שהקיבה או הכבד מעורבים, ועור בצבע כחול או שחור דהוי של הגוף, מראים מצבים של מחלות סופניות.
הוא קבע והמליץ על הרבה טיפולים ותרופות המתבוססות על ההבחנה שהעמדה והתייחסות התבססו על שינויי צבע העור.
אילו היה ביכולתי לחזור אחורה בזמן, הרופא שהייתי רוצה ושמחה לפגוש היום והיה ביכולתי להפעילו לעזרתי על ידי רצון כנה ובהבעת משאלה, הייתי מבקשת לחזור למאה ה - 11 לתקופה הפרסית - איסלמית, לפילוסוף והרופא שחי בשנות 1037-980, איבן - סינא - בשמו המלא אבו עלי אל - חוסיין אבן עבדאללה אבן סינא, בכינויו הלטיני אביסנה (Avicenna), רופא ופילוסוף פרסי יליד בוכרה, שנודעה לו השפעה רבה בעולם המוסלמי וגם מחוצה לו.
האב ב"ה" הידיעה של התרפיה בצבע. הוא היה רופא אירני, אחד מהפילוסופים המפורסמים ביותר, בתקופת הזהב של המסורת האיסלמית. הוא היה מזוהה במיוחד במעורבותו בשטח הרפואה ובפילוסופיה של אריסטו - פילוסוף יווני.
שמו יצא לתהילה כרופא כבר בנעוריו, והוא רכש בקיאות גדולה, בעיקר בכוחות עצמו, בכל תחומי הדעת של זמנו. חייו היו סוערים, שכן בימיו השתלטו הטורקים על צפון אירן, והוא נדד ממקום למקום בחיפוש אחר שלווה שתאפשר לו להתעמק בעיוניו. למרות זאת עלה בידו לכתוב את חיבורו הגדול "ספר הריפוי" - כתאב אש - שיפא, אנציקלופדיה של מדעי הטבע, הפילוסופיה, המתמטיקה, התיאולוגיה ועוד תחומים רבים. חיבורו "חוקת הרפואה" (אל - קאנון פי אט - טיב) היה אחד הנחשבים ביותר בקרב הרופאים בני כל הדתות בימי הביניים.
היה המקורי ביותר מבין הפילוסופים המוסלמיים הדתיים. הוא גיבש לעצמו השקפה פילוסופית מונותיאיסטית, המתקרבת ביותר אל הסינתזה שבין רעיונות האיסלם לבין עיקרי התורות של אפלטון ואריסטו. אהבת חיים מכאן, ובקשת האמת מכאן, הצטרפו יחדיו כדי יצירת שיטה פילוסופית המשקפת את פעולתה של רוח יוצרת וביקורתית, הספוגה רגשות דתיים עמוקים. תרומתו המקורית כלולה בעיקר בפירושים ובפילוסופיה שלו אשר השפיעו השפעה עמוקה על מוסלמים, יהודים ונוצרים.
בפסיכולוגיה הוא שילב את דעותיהם של אריסטו ושל פלוטינוס לכדי שיטה אחת, ברעיון שזכה לתהודה נרחבת, בדבר אלמותה של הנפש השכלתנית: נפש היא צורה, ומכאן שהיא עצם.
תרומתו למטפיזיקה הייתה מרחיקת לכת. תפיסתו של אבן - סינא את האלוהים, בו הישות, הקיום והמהות מזדהים, זכתה להיות נפוצה מאוד במערב בעיקר בתורותיהם של היהודי רמב"ם והנוצרי תומס אקווינה, וכן גם שבכל הברואים המהות נפרדת מהקיום - שאינו אלא מקרה.
אבן - סינא קיבל את המושג של קיום העולם, במיוחד בנוגע לנצחיות החומר. הבריאה - היא תוצאה הכרחית מקיומו של האלוהים בתורת אחדות מוחלטת ופשוטה שבה הידיעה, הרצון והכוח הם אחד עם מהותה. אלוהים הוא הסיבה הראשונה, לפיכך הוא בהכרח הבורא.
כדי לגשר על פני התהום שבין התגלות ותבונה, התבצר אבן - סינא בתוך המיסטיקה העיונית. המיסטיקן המשיג את הדרגה הנעלה ביותר של הכרה, מגיע לאחדות אינטלקטואלית עם האלוהים בתפיסה אינטואיטיבית. הפילוסופיה המעשית היא חלק מן "המטפיזיקה" של אבן - סינא, כיוון שהשגת האושר האנושי אפשרית רק בחברה.
רחוק, רחוק מרומא ויוון, האדם הנלהב ומלא התשוקה שהשפיע על כל אירופה, לא רק שהשתמש בצבע להבחנה, אלא גם לריפוי. ברקורד הרפואי שלו, הוא נתן אמון וזכות ראשונים מלאת הערכה לצבע כדבר העיקרי והגדול ביותר בחשיבותו המרפאה, הוא אפילו עטף את מטופליו בתחבושות אדומות כדי להמריץ, לגרות ולדרבן את מחזור הדם לריפוי.
איבן סינא היה ידוע בכל אירופה בגלל המעטה והגלימה האדומה שהשתמש במלבושו כרופא.
בתקופה מאוחרת יותר, הרופאים האנגליים העתיקו את הלבוש, אולם למרבה הצער, לא את דוגמת הריפוי. מאות בשנים עברו מאז לפני שהתרפיה בצבע נעשתה שוב מוכרת כאמצעי טיפולי למחלות.
תרפיית הצבע צפה ועלתה שוב במאה ה - 19 המאוחרות בארה"ב, דבר ערך שיש לפרעו עם תמיכתו של אדווין באביט -, Edvin D.Babbitt מיסטיקן, אומן ורופא. כמו אבן סינא, ד"ר באביט הסביר והרצאה על הקשר בין צבע ורפואה.
בירחון שיצא לאור בשנת 1878-העקרונות של האור והצבע, הוא בחר בשלשת צבעי היסוד - אדום, צהוב וכחול, כריפוי בסיסי של קרני האור - "הצבע". הוא גילה והרגיש שלכל צבע יש את הצבע הנגדי (משלים) המשפיע אשר ביכולתו להחזיר את האיזון לגוף.
לדוגמא: אם אדם מגיב ברגישות יתר (אדום), יש ביכולתו לסייע לאדם ולחשוף אותו לטיפול באור ירוק, אשר יעזרו להרפות ולהרגיע את הרגשות ולהביאם חזרה לאיזון. אף על פי שרבים ממחקריו בוטלו על ידי מקצועות הרפואה הקונבנציונאלית, התיאוריות שלו נבחנות כיום מחדש והם נעשו בעלות ערך רב ומתחילות להיות מוכרות יותר.
כתבה זו תטפל במיוחד בצבעי בגדים בלבוש כאמצעי היכול לסייע ולעזור לבריאות.
מטפלים באומנות ניסו לחקור ולהסביר את המשמעות הרגשית של צבע וצורה.
אולם כדי להיעזר בצבעי לבוש בבעיות מסוימות, אין עדיין הרבה אינפורמציה זמינה כדי שנעשה בה שימוש לטובתנו. ישנם מטפלים המרגישים ששימוש מוגזם של צבע שחור בארון הבגדים מראה איכויות שליליות, אולם עדיין גם זה לא נבדק באופן ספציפי ומעמיק דיו.
שחור, מה שלא יהיה, הוא לא רק רע, לכן חשוב לעשות בו שימוש כצבע חיובי אם אדם לובש אותו להגנה, למען לשמור על טבעו הרגיש כדי לא להיפגע.
באופן יצירתי, כולנו משמשים כמרפאים של עצמנו, וניתנת לנו היכולת לעשות שימוש באנרגיה של הצבע בשדה האלקטרומגנטי כדי להחזיר את הבריאות למצב תקין. אנחנו, כישויות אנושיות, הנובעות ויוצאות משדה אנרגיה אשר התגלתה ונקראה "פריקת ההילה" או "שחרור ההילה", אשר התגלה בשנת 1939 על ידי הצלם - מדען הרוסי סמיון קיריליאן.
העולם נחשף וגילה על ידי זה ל"תמונות שדה קרינה" שהראו וגילו את ההילה בצמחים, מטבעות, תכשיטים, ותוספת אנושית אשר הכל סובב על ידי "הילה" או "עטרת אור" של אנרגיה.
תדרים של אנרגיה סובבים סביבנו ומחוצה לנו, זוהי אנרגיה בלתי נראית לעין אדם, כמו "הגעה חיצונית" של ידיים או אנטנות.
להכיר באהבת הרגשות או בשדה החשמלי שאנו מקבלים מאדם אחר, או המגנטיזם של אישיות מפורסמת הממלאה את החדר מעצם נוכחותה, הכל מדגים את תנועת האנרגיה הזו.
הרבה ציירים מפורסמים בעבר, ציירו את ההילות בציוריהם, וכל אחד שונה ממשנהו, בצורה, בגודל, בדמות, בתבנית, אולם כולם תיארו את התרחבות הגוף האנושי.
בדורנו, דור העידן החדש, עם מגוון הפילוסופיות, כולנו מבינים כבר שיש לנו גוף אנרגיה הסובב את הגוף כפי שיש לנו את הגוף הפיזי. שניהם מגיבים לחיצון כמגבירים, ממריצים ומניעים.
לאותם הציירים שחיו מוקדם יותר והיו רגישים ולאמיתו של דבר ציירו את ההילות, ואותם הפרויקטים העתידיים של מחר, שהמדע ירצה לחקור אותם לקבלת סימנים או רמזים לבריאות.
הכתוב בכתבה זו יכולה לעזור לכל אדם להבין איך השדה האנרגטי מגיב לצבע.
צבע מגיב ומעורב עם התדרים שלנו לאיזון, להתעורר או לתמוך.
כאשר אנו נפגעים או רוצים עזרה ראשונה טבעית להקלה, אנרגיית הצבע יכולה להיות הדבר הנכון לסיוע.
עדיין, לא כל האינפורמציה מתועדת על ידי מחקרים של מדענים וחוקרים. בעולם, מסביב לכדור הארץ, קיימים הרבה חוקרים בתוך התרפיות הטבעיות שמנסות צבעים לריפוי. גם ללא ציפייה של הוכחות מדעיות, אותם מטפלים באומנויות הריפוי, משתמשים בצבעים לטובת מצבי הרגעה, שיכוך כאבים, נחמה ופיוס ולתוצאות והשפעות מועילות ומהנות.
צבע תומך, כפי שהוכח על ידי אין ספור מטופלים, לבריאות והתנגדות ללחץ
המשולב בתזונה מאוזנת, תרגילי כושר והתעמלות.
כל הזכויות שמורות לד"ר שולמית רונן
maayanr1@zahav.net.il
* www.bestlife.co.il/?categoryId=44009&itemId=91421
היסטוריית הצבעים משולבת ושזורה עם החלוצים וסוללי הדרך המוקדמים הקשורים בריפוי בצבע ומדע.
מאז מצרים העתיקה, איי יוון ועד לחצי האי האיטלקי והעיר רומא, צבעים דיברו מאז ומתמיד בשפת הרפואה לבריאות האדם.
פיתגורס, הרמס, היפוקראטס, דמוקריטוס, אריסטוטלס וגאלן, ורק להזכיר כמה מהם, כולם נתנו את האמון והאמינות לצבעים כדרך של ביטוי חיצוני למצבים פתולוגים פנימיים.
אף על פי שלפני מאות בשנים, הרופאים פיתגורס ביוון וגאלן ברומא עסקו וטיפלו בצבעים. דווח שפיתגורס השתמש בטיפולים בצבע ומוזיקה לריפוי מחלות, גאלן האמין, שלשימוש חיצוני על ידי יישום הנחת הצבע ישנה חשיבות מכרעת כדי להעצים את הריפוי למצבים פנימיים.
היפוקראטס, הרופא המפורסם שכתב את שבועת הרופאים הנהוגה עד היום הזה, מצא שצבע עורו של המטופל משקף וקובע את מצב בריאותו.
התיאוריה שעל פיה ביסס את מחקריו וטיעוניו וההקשרים בהם עשה שימוש הייתה זו - שעור אדמומי או סמוק, או עור שהאדים מייצג מחלות הקשורות למחזור הדם, תופעות עור שבהם בא לידי ביטוי הצבע הצהוב, נותן סימן שהקיבה או הכבד מעורבים, ועור בצבע כחול או שחור דהוי של הגוף, מראים מצבים של מחלות סופניות.
הוא קבע והמליץ על הרבה טיפולים ותרופות המתבוססות על ההבחנה שהעמדה והתייחסות התבססו על שינויי צבע העור.
אילו היה ביכולתי לחזור אחורה בזמן, הרופא שהייתי רוצה ושמחה לפגוש היום והיה ביכולתי להפעילו לעזרתי על ידי רצון כנה ובהבעת משאלה, הייתי מבקשת לחזור למאה ה - 11 לתקופה הפרסית - איסלמית, לפילוסוף והרופא שחי בשנות 1037-980, איבן - סינא - בשמו המלא אבו עלי אל - חוסיין אבן עבדאללה אבן סינא, בכינויו הלטיני אביסנה (Avicenna), רופא ופילוסוף פרסי יליד בוכרה, שנודעה לו השפעה רבה בעולם המוסלמי וגם מחוצה לו.
האב ב"ה" הידיעה של התרפיה בצבע. הוא היה רופא אירני, אחד מהפילוסופים המפורסמים ביותר, בתקופת הזהב של המסורת האיסלמית. הוא היה מזוהה במיוחד במעורבותו בשטח הרפואה ובפילוסופיה של אריסטו - פילוסוף יווני.
שמו יצא לתהילה כרופא כבר בנעוריו, והוא רכש בקיאות גדולה, בעיקר בכוחות עצמו, בכל תחומי הדעת של זמנו. חייו היו סוערים, שכן בימיו השתלטו הטורקים על צפון אירן, והוא נדד ממקום למקום בחיפוש אחר שלווה שתאפשר לו להתעמק בעיוניו. למרות זאת עלה בידו לכתוב את חיבורו הגדול "ספר הריפוי" - כתאב אש - שיפא, אנציקלופדיה של מדעי הטבע, הפילוסופיה, המתמטיקה, התיאולוגיה ועוד תחומים רבים. חיבורו "חוקת הרפואה" (אל - קאנון פי אט - טיב) היה אחד הנחשבים ביותר בקרב הרופאים בני כל הדתות בימי הביניים.
היה המקורי ביותר מבין הפילוסופים המוסלמיים הדתיים. הוא גיבש לעצמו השקפה פילוסופית מונותיאיסטית, המתקרבת ביותר אל הסינתזה שבין רעיונות האיסלם לבין עיקרי התורות של אפלטון ואריסטו. אהבת חיים מכאן, ובקשת האמת מכאן, הצטרפו יחדיו כדי יצירת שיטה פילוסופית המשקפת את פעולתה של רוח יוצרת וביקורתית, הספוגה רגשות דתיים עמוקים. תרומתו המקורית כלולה בעיקר בפירושים ובפילוסופיה שלו אשר השפיעו השפעה עמוקה על מוסלמים, יהודים ונוצרים.
בפסיכולוגיה הוא שילב את דעותיהם של אריסטו ושל פלוטינוס לכדי שיטה אחת, ברעיון שזכה לתהודה נרחבת, בדבר אלמותה של הנפש השכלתנית: נפש היא צורה, ומכאן שהיא עצם.
תרומתו למטפיזיקה הייתה מרחיקת לכת. תפיסתו של אבן - סינא את האלוהים, בו הישות, הקיום והמהות מזדהים, זכתה להיות נפוצה מאוד במערב בעיקר בתורותיהם של היהודי רמב"ם והנוצרי תומס אקווינה, וכן גם שבכל הברואים המהות נפרדת מהקיום - שאינו אלא מקרה.
אבן - סינא קיבל את המושג של קיום העולם, במיוחד בנוגע לנצחיות החומר. הבריאה - היא תוצאה הכרחית מקיומו של האלוהים בתורת אחדות מוחלטת ופשוטה שבה הידיעה, הרצון והכוח הם אחד עם מהותה. אלוהים הוא הסיבה הראשונה, לפיכך הוא בהכרח הבורא.
כדי לגשר על פני התהום שבין התגלות ותבונה, התבצר אבן - סינא בתוך המיסטיקה העיונית. המיסטיקן המשיג את הדרגה הנעלה ביותר של הכרה, מגיע לאחדות אינטלקטואלית עם האלוהים בתפיסה אינטואיטיבית. הפילוסופיה המעשית היא חלק מן "המטפיזיקה" של אבן - סינא, כיוון שהשגת האושר האנושי אפשרית רק בחברה.
רחוק, רחוק מרומא ויוון, האדם הנלהב ומלא התשוקה שהשפיע על כל אירופה, לא רק שהשתמש בצבע להבחנה, אלא גם לריפוי. ברקורד הרפואי שלו, הוא נתן אמון וזכות ראשונים מלאת הערכה לצבע כדבר העיקרי והגדול ביותר בחשיבותו המרפאה, הוא אפילו עטף את מטופליו בתחבושות אדומות כדי להמריץ, לגרות ולדרבן את מחזור הדם לריפוי.
איבן סינא היה ידוע בכל אירופה בגלל המעטה והגלימה האדומה שהשתמש במלבושו כרופא.
בתקופה מאוחרת יותר, הרופאים האנגליים העתיקו את הלבוש, אולם למרבה הצער, לא את דוגמת הריפוי. מאות בשנים עברו מאז לפני שהתרפיה בצבע נעשתה שוב מוכרת כאמצעי טיפולי למחלות.
תרפיית הצבע צפה ועלתה שוב במאה ה - 19 המאוחרות בארה"ב, דבר ערך שיש לפרעו עם תמיכתו של אדווין באביט -, Edvin D.Babbitt מיסטיקן, אומן ורופא. כמו אבן סינא, ד"ר באביט הסביר והרצאה על הקשר בין צבע ורפואה.
בירחון שיצא לאור בשנת 1878-העקרונות של האור והצבע, הוא בחר בשלשת צבעי היסוד - אדום, צהוב וכחול, כריפוי בסיסי של קרני האור - "הצבע". הוא גילה והרגיש שלכל צבע יש את הצבע הנגדי (משלים) המשפיע אשר ביכולתו להחזיר את האיזון לגוף.
לדוגמא: אם אדם מגיב ברגישות יתר (אדום), יש ביכולתו לסייע לאדם ולחשוף אותו לטיפול באור ירוק, אשר יעזרו להרפות ולהרגיע את הרגשות ולהביאם חזרה לאיזון. אף על פי שרבים ממחקריו בוטלו על ידי מקצועות הרפואה הקונבנציונאלית, התיאוריות שלו נבחנות כיום מחדש והם נעשו בעלות ערך רב ומתחילות להיות מוכרות יותר.
כתבה זו תטפל במיוחד בצבעי בגדים בלבוש כאמצעי היכול לסייע ולעזור לבריאות.
מטפלים באומנות ניסו לחקור ולהסביר את המשמעות הרגשית של צבע וצורה.
אולם כדי להיעזר בצבעי לבוש בבעיות מסוימות, אין עדיין הרבה אינפורמציה זמינה כדי שנעשה בה שימוש לטובתנו. ישנם מטפלים המרגישים ששימוש מוגזם של צבע שחור בארון הבגדים מראה איכויות שליליות, אולם עדיין גם זה לא נבדק באופן ספציפי ומעמיק דיו.
שחור, מה שלא יהיה, הוא לא רק רע, לכן חשוב לעשות בו שימוש כצבע חיובי אם אדם לובש אותו להגנה, למען לשמור על טבעו הרגיש כדי לא להיפגע.
באופן יצירתי, כולנו משמשים כמרפאים של עצמנו, וניתנת לנו היכולת לעשות שימוש באנרגיה של הצבע בשדה האלקטרומגנטי כדי להחזיר את הבריאות למצב תקין. אנחנו, כישויות אנושיות, הנובעות ויוצאות משדה אנרגיה אשר התגלתה ונקראה "פריקת ההילה" או "שחרור ההילה", אשר התגלה בשנת 1939 על ידי הצלם - מדען הרוסי סמיון קיריליאן.
העולם נחשף וגילה על ידי זה ל"תמונות שדה קרינה" שהראו וגילו את ההילה בצמחים, מטבעות, תכשיטים, ותוספת אנושית אשר הכל סובב על ידי "הילה" או "עטרת אור" של אנרגיה.
תדרים של אנרגיה סובבים סביבנו ומחוצה לנו, זוהי אנרגיה בלתי נראית לעין אדם, כמו "הגעה חיצונית" של ידיים או אנטנות.
להכיר באהבת הרגשות או בשדה החשמלי שאנו מקבלים מאדם אחר, או המגנטיזם של אישיות מפורסמת הממלאה את החדר מעצם נוכחותה, הכל מדגים את תנועת האנרגיה הזו.
הרבה ציירים מפורסמים בעבר, ציירו את ההילות בציוריהם, וכל אחד שונה ממשנהו, בצורה, בגודל, בדמות, בתבנית, אולם כולם תיארו את התרחבות הגוף האנושי.
בדורנו, דור העידן החדש, עם מגוון הפילוסופיות, כולנו מבינים כבר שיש לנו גוף אנרגיה הסובב את הגוף כפי שיש לנו את הגוף הפיזי. שניהם מגיבים לחיצון כמגבירים, ממריצים ומניעים.
לאותם הציירים שחיו מוקדם יותר והיו רגישים ולאמיתו של דבר ציירו את ההילות, ואותם הפרויקטים העתידיים של מחר, שהמדע ירצה לחקור אותם לקבלת סימנים או רמזים לבריאות.
הכתוב בכתבה זו יכולה לעזור לכל אדם להבין איך השדה האנרגטי מגיב לצבע.
צבע מגיב ומעורב עם התדרים שלנו לאיזון, להתעורר או לתמוך.
כאשר אנו נפגעים או רוצים עזרה ראשונה טבעית להקלה, אנרגיית הצבע יכולה להיות הדבר הנכון לסיוע.
עדיין, לא כל האינפורמציה מתועדת על ידי מחקרים של מדענים וחוקרים. בעולם, מסביב לכדור הארץ, קיימים הרבה חוקרים בתוך התרפיות הטבעיות שמנסות צבעים לריפוי. גם ללא ציפייה של הוכחות מדעיות, אותם מטפלים באומנויות הריפוי, משתמשים בצבעים לטובת מצבי הרגעה, שיכוך כאבים, נחמה ופיוס ולתוצאות והשפעות מועילות ומהנות.
צבע תומך, כפי שהוכח על ידי אין ספור מטופלים, לבריאות והתנגדות ללחץ
המשולב בתזונה מאוזנת, תרגילי כושר והתעמלות.
כל הזכויות שמורות לד"ר שולמית רונן
maayanr1@zahav.net.il
* www.bestlife.co.il/?categoryId=44009&itemId=91421