ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שרשרת סיבתית ✔תודעה - מבוא ✔תודעה היא אחת מתכונות הנפש, ובדרך כלל מייחסים אליה תכונות כמו סובייקטיביות... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תודעה - מבוא
תודעה היא אחת מתכונות הנפש, ובדרך כלל מייחסים אליה תכונות כמו סובייקטיביות, הכרה - עצמית, כושר חישה והבנה, והאפשרות לקלוט את היחס בין הזהות האישית לסביבה. לפעמים משתמשים גם במילה הכרה לאותן משמעויות, אף שלמילה זו יש גם משמעויות נוספות - מצב של ערנות בניגוד למצב של שינה או של תרדמת.

הפילוסופיה מציעה מספר דרכים להבין את התודעה במסגרת פילוסופיה של הנפש. המדע, לעומתה, רואה את התודעה כקשורה באופן הדוק לתפקוד הניורוני של המוח. עמדתן של תרבויות ודתות רבות היא שהתודעה נמצאת בנשמה, שנפרדת מהגוף (דואליזם).

שאלת התודעה משפיעה על שאלות אתיות חשובות:

1.עד כמה היא מידת התודעה של בעלי חיים לא אנושיים?

2.באיזה שלב בהתפתחות העובר מתחילה להופיע תודעה?

3.האם מכונות יכולות להגיע למצב של תודעה (שאלה חושבה בבינה מלאכותית)?

תודעה ושפה

מכיוון שבני אדם מבטאים את מצבי התודעה שלהם בעזרת שפה, מפתה להקביל בין יכולות שפה לבין תודעה. אולם ישנם בני אדם חסרי - שפה (תינוקות, ילדי פרא, או אנשים מוגבלים שכלית), שאנו מחשיבים אותם כבעלי תודעה אף על פי שאין להם יכולות שפה. יצורים אינטליגנטים רבים עושים שימוש במערכות תקשורת מורכבות שאינן נהירות לבני אדם, כמו שהצביע מחקר המוח של פרימטים לא - אנושיים ובמיוחד קופי מקוק, ממורכבות התקשורת ניתן להסיק על מורכבות המסר, אך לא בהכרח על מודעות המוסר.

גישות קוגניטיביות ניורולוגיות

מספר מחקרים מצביעים על מנגנונים דומים במצבים קליניים שונים שמובילים לאיבוד תודעה. מצב של "צמח", הוא מצב שבו אדם מאבד את היכולות הגבוהות של המוח, אך הוא עדיין מחזיק במחזורי שינה וערנות, עם פעילות אוטומטית מלאה או חלקית. מחקרים שמשווים בין אנשים במצב צמח לבין אנשים בריאים וערים, מראים כי אצל הצמחים יש בעיה בקישורים בין המוח העמוק או התחתון יותר (גזע המוח והמוח התלמי) והחלק העליון (קליפת המוח) של המוח. בנוסף, מוסכם כי פעילות המוח הכללית בקורטקס היא נמוכה יותר במצב צמח. יש אסכולות בנוירואלקטרוניקה שרואות את איבוד התודעה הזה כאיבוד היכולת למדוד זמן כראוי (בדומה לאפקט של תקליט המנגן לאט מאוד או מהר מאד), דבר שמוביל בתחילה לחוסר קשב, ממשיך לשינה ומגיע לתרדמת ומוות.

איבוד הכרה מתרחש גם במקרים אחרים, כגון התקפים אפילפטיים כלליים, בהרדמה כללית, ואולי אף בשינה עמוקה. ההיפותזות העיקריות כיום לגבי מקרים כאלה של איבוד ההכרה (או איבוד תחושת זמן), מתמקדות על הצורך של ההכרה ב:

1.רשת נרחבת בקליפת המוח, הכוללת בעיקר את החלקים הקדמיים, הפריטאליים והטמפורליים

2.שיתוף פעולה בין החלקים העמוקים של המוח, בעיקר התלמוס, והחלקים העליונים - הקורטקס. היפותיזות אלה מכונות "תאוריות גלובליות" של התודעה, שכן הן טוענות כי יש צורך ברשת רחבה וגלובלית על מנת לקיים את המצב התודעתי.

הכימיה של המוח גם היא משפיעה על התודעה. סמי הרדמה (כגון מידזולם או דורמיקום) יכולים להביא את המוח ממצב של ערנות (הכרה) למצב של שינה (חוסר הכרה). תרופות מעוררות כמו אנקסייט או אף קפאין המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית יכולות לצור מצבים של ערנות ותודעה מוגברת.

לסמים רבים אחרים (כמו הרואין, קוקאין, LSD, MDMA) יש השפעה על מצב התודעה של האדם.

הסרתו של הגרעין הצנטרומדי (חלק מהגרעין האינטרה - למינרי של התלמוס) כנראה מפסיקה את התודעה וגורמת לתרדמת, מצב "צמח", חוסר אפשרות לדבר ומאפיינים אחרים של "מוות מוחי". הגרעין הצנטרומדי הוא גם אחד מהאתרים העיקריים שעליהם פועלות הרדמות כלליות ותרופות אנטי - פסיכוטיות.

גישות פילוסופיות

פילוסופים מבחינים בין "תודעה פנומנלית" לבין "תודעה פסיכולוגית". יש שטוענים, כי לא ניתן להגדיר את התודעה. ישנן עמדות פילוסופיות רבות לגבי התודעה, הכוללות: ביהביוריזם, פסיכולוגיה קוגניטיבית, דואליזם, אידאליזם, פונקציונליזם, פנומנולוגיה, פיזיקליזם, פסודו - נומנליזם, אמרגנטיזם, אינטגרליזם, אפיפנומנליזם ואף מיסטיקה.

הכרה פנומנלית

לדעת פילוסופים רבים, יש פונקציה מנטלית אחת שמלווה את רוב, ואולי כל האירועים המנטליים, והיא ההכרה.

במובן פילוסופי זה של המילה "תודעה", אנו מודעים גם כאשר אנו חולמים, אנו מודעים למה שקורה בחלום. אולם, למרות שכיום רוב הדעות הן כי בכל מצב של שינה יש גם אירועים מוחיים, יש חוקרי שינה הטוענים כי יש שלב בשינה, הנקרא "שינה עמוקה", שבו אנו לא מודעים לשום דבר בשום מובן. אין כל אירועים מוחיים שמערבים תודעה במושגים הפילוסופיים או הרגילים שמתרחשים. לפיכך, שינה ללא חלום לפעמים מוצגת כמקרה שבו האדם חי ומוחו פועל, אך אין אירועים מוחיים שיש בהם אלמנט של תודעה.

מחקרים מודרניים וגילויים לגבי התודעה מבוססים על מחקרים סטטיסטיים פסיכולוגיים, ועל מחקרים של מצבי תודעה והגרעונות שנוצרו על ידי פגעים פיזיים שונים במוח, כגון שבץ או ניתוח, שהפריעו לפעולתן הרגילה של הקוגניציה והחישה. גילויים אלה מציעים כי המוח הוא מבנה מורכב של פונקציות מקומיות שמוחזקות יחד על ידי תודעה אחדותית.

יש מחלוקת מסוימת לגבי השאלה האם חייבים להיות בהכרה, במובן הפילוסופי, כאשר מתרחש אירוע מוחי? לדוגמה, האם אפשרי שיהיה לך כאב שאתה לא מרגיש? יש שחושבים שלא, הם טוענים, כי כדי שיהיה כאב, צריך להרגישו ולכן להיות בהכרה. פילוסופים קוראים לזה "אי השתנות" (incorrigibility) של מצבים מנטליים מסוימים. כמו כן, על מנת שמשהו יהיה מחשבה, יש צורך להיות מודע לכך שאתה חושב, אם אין הכרה, אין חשיבה (למעשה, זו כמעט טאוטולוגיה). דבר זה מעלה שאלות אלה: האם אירועים מנטליים מחייבים תודעה? מה לגבי הפעילות של המוח שאנו לא מודעים לה?

אם אנו עונים לא, אנו אומרים כי יש אירועים שמתרחשים ללא אלמנט של תודעה. במלים אחרות, חלק מהמוח הוא "ללא הכרה". מדענים קוגניטיביים אומרים, כי תהליכים קוגניטיביים רבים הם ללא הכרה במובן זה, אנו מודעים רק ל"חלק" מהאירועים שמתרחשים במוחנו.

יש שרואים את התודעה כתופעה "צומחת" (emergent behaviour), שעולה מהיררכיה של תהליכים לא - מודעים. אלה הם דעות חדשות למדי, שנעשו פופולריות רק לאחר פרויד.

התיאור והמיקום של ההכרה

למרות שידוע כי קשה מאוד להגדיר את ההכרה, פילוסופים ניסו לעשות זאת במשך מאות שנים. רנה דקארט כתב את "הגיונות" במאה ה - 17, ספר זה מכיל תיאורים נרחבים של משמעות התודעה. דקארט תיאר את התודעה כדברים שנמצאים בזמן ובמרחב, ושמביטים בהם מנקודת ראות מסוימת. לכל אחד מהדברים האלה יש איכות מסוימת כמו צבע, ריח וכו'. פילוסופים אחרים כמו ניקולאס מלברנך, ג'ון לוק, דייוויד יום ועמנואל קאנט הסכימו גם הם על התיאור הזה באופן כללי. ההמצאות של הדברים בזמן נידונה בהרחבה רבה יותר בידי ויליאם ג'יימס ועמנואל קאנט. קאנט כתב כי "רק אם אנו מניחים את הזמן, אנו יכולים להציג לעצמנו כי דברים קיימים יחד באותו הזמן, או בזמנים שונים". ויליאם ג'יימס הדגיש את ההמצאות של החוייה בזמן, ואמר כי זמן הוא "המשך הקצר שאנו חשים באופן מיידי". פילוסופים אלה גם מתארים את החלומות, המחשבות, הרגשות וכו'.

פילוסופים אלו תיארו את התודעה כפי שאנו חווים אותה. כאשר אנו מסתכלים על חדר או שאנו חולמים, הדברים נמצאים בזמן ובמרחב, ונראים כאילו הם נחזים מנקודה מסוימת. אולם, כשפילוסופים ומדענים עוסקים בשאלת התוכן של ההכרה, ישנן מחלוקות קשות. יש שטוענים כי לא לכל אירוע מנטלי יש גם אירוע פיזי מקביל. לדוגמה, דקארט טען כי התוכן של ההכרה הוא תמונות במוח, וכי נקודת הראיה היא נקודה מיוחדת, שאינה פיזית ואינה בעלת ממדים (ה - Res Cognitans). רעיון זה ידוע כ"דואליזם קרטזיאני". דוגמה אחרת מצויה בחיבוריו של תומאס רייד, שחשב כי תוכנה של התודעה הוא העולם עצמו שנעשה לחוייה מודעת בשרשרת כלשהי של גורם ונגרם. רעיון זה של שרשרת סיבתית מהעולם הממשי לחוויה, מצוי גם בפוסט - מודרניזם ובסוגים מסוימים של ביהביוריזם. יש מספר מדענים ופילוסופים שאומרים כי אירועים מנטליים הם כולם אירועים פיזיים במוח. אלה התומכים בהיפותזה זו, אומרים לרוב כי אנו רק חושבים שהמאפיינים של התודעה מתרחשים (לדוגמה: דניאל דנט) אם כי כמה מהתומכים של תאוריית המוח הקוונטי, תאוריות זמן - מרחב של התודעה, ותאוריות אלקטרומגנטיות של התודעה, מציעים כי יש התאמה ישירה בין פעילות המוח לחוייה המורגשת.

מצבי תודעה

בספר "עקרונות הפסיכולוגיה" שפרסם ויליאם ג'יימס ב - 1890 הוא הרחיב את מצבי התודעה מערות למצבים שבהם אין ערות מלאה כמו מצב היפנוטי, חלום, מחלת נפש או מצב תודעה שאחרי נטילת תרופות או סמים וכן מצב עוררות למחצה כמו מדיטציה או תפילה.

מכאן שחקר תודעה הנעשה בצפייה ישירה בלבד לא מספיק.

מושג התודעה בדתות

בודהיזם

בבודהיזם, תודעה - בלבד היא תאוריה שלפיה הקיום הוא רק תודעה, ולכן אין כל דבר שקיים מחוץ לשכל. פירושו של דבר זה הוא שכל החוויה המודעת היא רק דמיון שקרי, לפיכך, הרעיון של תודעה - בלבד הוא בעצם התנגדות לכל התופעות הארציות והחוויות שלנו.

יוגים שהשיגו הארה דרך מדיטציה טרנסצנדנטלית (אלו נקראים כקולקטיב בודהה), מספרים על ניתוק "האני המודע" מהמתרחש והקניית יכולות חדשות לחוויית החיים שנובעות מהעצמת המודעות, כמו היכולת להפעיל את האני המודע לפי בחירה לסינון הקלט החושי של המציאות "החיצונית".

תודעה כתכונה של עיבוד מידע

תוצאות מעניינות שעלו מפיתוחן של דיספלינות חדשות יחסית כמו תורת הכאוס ושפות טבעיות בהקשר לבינה מלאכותית שפכו אור חדש על הנסיון המתמשך להגדרה מדעית מדויקת יותר של מודעות עצמית, לכל מערכת שמורידה את כמות האנטרופיה בסביבתה (מערכת חושבת).

כל מערכת מורכבת המסננת קלט חושי ופועלת על פיו (כמו מערכות חישה ומעקב אוטומטיות, מחרקים ועד בני אדם) נוטה לייצר מעגלים לוגיים מקומיים המתמחים בפונקציות מסוימות (כמו מנגנוני עיבוד הראייה במוח האנושי). במערכות עיבוד אורגניות מדובר בחיווט מחדש של הקשרים הבין - סינפאסיים של רשתות הנוירונים המרכיבות את המח, ובמערכות אלקטרוניות בסידור מחדש של טבלאות ההפנייה לכתובות של תאי זיכרון. מנגנונים אלו משתכללים אוטונומית בעיבוד הקלט ומתקשרים עם החלקים האוטונומיים האחרים במח דרך אפיקי זרימת מידע בעלי קצב שינוי עצמי נמוך, בעת עיבוד קלט סטנדרטי.

לדוגמה: פעולת המערכת הפאראסימפטטית של המוח אצל יונקים, אשר מכווצת את אישון העין או מקפיצה את הברך באופן בלתי רצוני, ללא העברת ההחלטה או התוצאה למח עצמו, או סנכרון התנועה של כל רגל בנפרד אצל חרקים המאפשרת להם ללכת בקו קבוע, גם לאחר הסרת הראש.

תחת קלט חושי חדש או קיצוני (כמו בעת למידה של נושא מסובך ולא מוכר) עולה צורך לייצר סדר (הורדת האנטרופיה) של המידע הנכנס, שלא עובד כהלכה על ידי אפיקי הזרימה הקיימים. אינטגרציה זו של מספר רב של חלקים אורגניים, כל אחד מומחה בתחומו, מייצרת אפיק מידע נוסף - מודעות עצמית של המערכת לתהליך הסידור מחדש.

תכונה זו, שצומחת מתוך הקישוריות המסועפת שנוצרה, למרות שלא הייתה קיימת בכל חלק בנפרד (Emergent behaviour) נצפתה במגוון של מערכות, החל מקיני נמלים הבונים מבנים מורכבים ועד מערכות מחשב מרובות סוכנים הפותרות בעיות, ללא הכלת הפתרון בשום פרט (נמלה, סוכן או נוירון). יש הטוענים שמודעות זו של הרשת הנוירונית לעצמה היא תכונה שנובעת מרף - תקורה מסוים של יכולת העיבוד של הרשת, בעת שהרשת נאלצת תחת מצבים של בחירה קשה או לימוד מסובך לארגן עצמה בקנה מידה גדול מספיק, עד שהיא נאצלת לנתח גם את צורת הארגון העצמית של עצמה.

יש המשערים, שמטא - ניתוח זה הוא שיוצר תודעה עצמית אצל מערכות עיבוד מידע גדולות דיין.

מגישה זו עולה שאין סיבה מהותית, בעתיד הרחוק, שמערכות בינה מלאכותית "מתוחכמות דיין" יגיעו לסף התקורה הנחוץ ויפתחו סוג כלשהו של מודעות עצמית. מבקריה של גישת עיבוד המידע טוענים כי היא מתעלמת מאופייה הפנומולוגי (תופעתי) של התודעה. הפילוסוף ג'ון סרל ניסח ניסוי מחשבתי בשם "החדר הסיני", שלטענתו מראה כי ראיית התודעה כתהליך חישובי גרידא היא בעייתית.

תודעה נטועת גוף

תודעה נטועת גוף (אנגלית: embodied cognition) היא תאוריה שבה קיים קשר הדדי בין תהליכי חשיבה לבין הגוף והסביבה שהוא נתון בה. המוח אינו פועל במנותק מחוויותיו של הגוף בכללותו, כמכונה לוגית נבדלת, וכי הבסיס לתודעה הוא אינטרקציה עם העולם. בשורה של מחקרים שנעשו ברחבי העולם הוברר כי חוויותיו של האדם משפיעים על התהליכים הלוגיים שלו ועל תהליך קבלת ההחלטות.

גישות קוונטיות

הפיזיקאי רוג'ר פנרוז, בספרו "צללים של המוח", מחזיק בגישה קוונטית, ומציע כי ההשפעות של מכניקת הקוונטים בתוך המבנים התת - נוירוניים מביאים למצבים תודעתיים. הוא טוען כי יש צורך בפיזיקה שונה באופן מהותי על מנת להסביר את התודעה, אותה הוא מגדיר כברת חליפין: כל חלק מהתודעה יכול להחליף את החלקים האחרים. ("צללים" הוא בעצם הוצאה מחודשת של ספרו הישן, "מוחו החדש של הקיסר" (אנגלית: The Emperor's New Mind). פנרוז מדגיש כי החיבור החדש מחליף את הקודם).

יש הטוענים כי גישתו של פנרוז אינה מתאימה לחוויה האנושית של התודעה, שהיא לטענתם חוויה של מצב קבוע ומיוחד.

פנרוז לא היה הראשון להציע קשר בין התודעה לבין מכניקת הקוונטים, מיכאל לוקווד והנרי סטאפ עשו זאת קודם, וכן בריאן פלנגאן. לפניהם היה בוהר, אביה של מכניקת הקוונטים, שדוד בוהם מספר כי הוא אמר כי "מחשבה כוללת כמויות כל כך קטנות של אנרגיה, שבוודאי יש למכניקת הקוונטים תפקיד חשוב בהסברה".

עד כה, לא נמצאה הוכחה לקיום קשר בין מכניקת הקוונטים לבין חוויית התודעה.

פונקציות של התודעה

רוב הפילוסופים והחוקרים מסכימים באופן כללי כי בני אדם מודעים ואילו צורות חיים פשוטות כמו חיידקים אינן מודעות. הוויכוח ניטש על בעלי החיים המפותחים יחסית כגון דולפינים וקופים.

המצדדים מחזיקים בהיפותזה כי התודעה התפתחה יחד עם צורות החיים, ופירושו של הדבר כי יש לה ערך אבולוציוני כלשהו. לפיכך, היו שחיפשו את התועלת שעולה מהתודעה. ברנרד באארס, לדוגמה, אומר כי התודעה היא דבר מועיל מאוד מבחינה אבולוציונית, ומציע פונקציות שונות: החלטה לגבי אלטרנטיבות עתידיות, פתרון בעיות בצורה לא אמפירית, החלטות, שליטה על פעולות, גילוי טעויות, תכנון, למידה, התאמה לסביבה, יצירת קונטקסט וגישה למידע.

אנטוניו דאמאסיו (1999) רואה את התודעה כאחד מכלי השרידה של האורגניזם, שכן היא מאפשרת תגובות מתוכננות ולא אינסטינקטואליות. הוא גם מצביע על כך שתודעה עצמית מובילה לדאגה לעצמך, שמגדיל את הרצון לשרוד. אולם המקום של התודעה בהתנהגות הוא שאלה לא פשוטה. פסיכולוגים רבים, כמו ביהביוריסטים רדיקליים, ופילוסופים רבים, חושבים כי אפשר להסביר את ההתנהגות באופן לא תודעתי, בדומה לבינה מלאכותית, וגישות אלה יחשבו על התודעה כדבר שאינו קשור לפונקציה וליעילות.

מבדקים של תודעה

מכיוון שאין הגדרה ברורה של תודעה, גם אין מבחנים אמפיריים על מנת לבדוק אותה. יש אף שטענו כי מבחנים כאלה הם בלתי אפשריים. אולם, יש חוקרים שהרכיבו מבחנים על מנת לחקור היבטים מסוימים של התודעה. ברומן "האם אנדרואידים חולמים על כבשים אלקטרוניות" נעשה מבחן הדומה לאלה, על מנת לבדוק אם ישות כלשהי היא רובוט או אדם. בסרט "בלייד ראנר", שקיבל השראה מהספר הזה, המבחן הזה ידוע כמבחן "ווויט - קמפף" ובודק את היכולת לאמפתיה.

אחד מהמבחנים הקונצנזואליים יותר לאבחון מודעות עצמית כולל פתרון בעיות בצורה לא אמפירית, על ידי חשיבה מופשטת גרידא שכוללת בתוכה את הפותר. לדוגמה: עורב צעיר אשר יצפה בציפור נאבקת באגוז קשיח ופותרת את הבעיה דרך נסיון וטעייה על ידי שמיטת האגוז מגובה רב, יבין את חוסר היכולת העתידית שלו ואת הליך הפיצוח על ידי דמיון של עצמו העומד בפני בעיה דומה. כשהעורב עומד לראשונה בפני בעיות מסוג זה הוא פותרן ללא טעויות על הנסיון הראשון. יש הרואים יכולת זו של עורבים כסוג מוגבל של תודעה.

מבחן טיורינג

המתמטיקאי אלן טיורינג הציע את מה שהיום ידוע כמבחן טיורינג, שבו בודקים האם מחשב יכול להטעות בוחן אנושי לחשוב שהוא משוחח עם אדם אמיתי, באמצעות שיחת טקסט דרך מסך. נכון להיום, אף מחשב לא עבר את מבחן טיורינג. מבחן זה מצוטט רבות בדיונים על בינה מלאכותית. הקשר לתודעה הוא מתבקש, אך אינו ברור לחלוטין. הדבר מזכיר את אמרתו של אדסחר דייקסטרה, ש"השאלה האם מחשב יכול לחשוב היא לא יותר מעניינת מהשאלה האם צוללת יכולה לשחות".

מבחן המראה

במבחן המראה, שהומצא בידי גורדון גאלופ בשנות השבעים, השאלה היא האם בעלי חיים יכולים לזהות את עצמם במראה. זיהוי עצמי כזה נחשב לסמן של תודעה. בני אדם המבוגרים משמונה עשר חודשים, הקופים הגדולים (חוץ מגורילות), דולפינים מסוימים ולאחרונה גם פילים, עברו את המבחן בהצלחה.
טיפול במחלת רוח העצמה פסיכוטי חוויית חיים בני אדם איך לתכנן הקצנה טעויות מדע הרגשה של זמן מה זו תודעה מה זה תודעה מה זו תודעה תודעה
תלות במראה חיצוני, להשתמש ביופי שלך כדי להצליח בחיים, השגת מטרות באמצעות היופי שלך, שימוש ביופי שלך כדי להתקדם בחיים, פרוטקציה, קשרים חברתיים, בחורה יפה, שימוש בכסף שלך להשגת מטרות, גבר עשיר, איך להתקדם בחיים בקלות? תלות ביופי שלך
תלות במראה חיצוני, להשתמש ביופי שלך כדי להצליח בחיים, השגת מטרות באמצעות היופי שלך, שימוש ביופי שלך כדי להתקדם בחיים, פרוטקציה, קשרים חברתיים, בחורה יפה, שימוש בכסף שלך להשגת מטרות, גבר עשיר, איך להתקדם בחיים בקלות? תלות ביופי שלך
...ביופי שלך כדי להצליח בחיים, השגת מטרות באמצעות היופי שלך, שימוש ביופי שלך כדי להתקדם בחיים, פרוטקציה, קשרים חברתיים, בחורה יפה, שימוש בכסף שלך להשגת מטרות, גבר עשיר, איך להתקדם בחיים בקלות? תלות ביופי שלך האם כדאי להשתמש ביופי שלך כדי להתקדם בחיים? אליעד כהן עוסק בשאלה האם כדאי לאדם להשתמש ביתרונותיו החיצוניים, כמו יופי, להשגת מטרותיו. בתחילה, הוא מבהיר כי באופן כללי התשובה חיובית - אין סיבה לא להשתמש ביתרונות יחסיים שיש לך. למשל, אם אדם גבוה ויכול להגיע למדף גבוה בקלות, או אדם ששולט בכמה שפות ויש...
ה"אני" ושורש הרצון - איך נוצר הרצון? איך נוצר ה"אני" של האדם?
...- איך נוצר הרצון? איך נוצר האני של האדם? האדם סובל תמיד, מכך שהוא לא רוצה להרגיש רע. וכפי שכבר ביארתי, האדם מוכרח להבין למה הוא רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע. והאדם מוכרח להבין, למה הוא רוצה צורה אחת של המציאות, יותר מאשר צורה אחרת. וכאן יתבאר, כיצד צריך האדם לחקור ולגלות את שורש וסיבת הרצון שלו, דהיינו, למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה? והעניין הוא, כי יש מחויב ויש אפשרי. וכל דבר, שהוא מורכב מכמה ישויות, קיומו, הוא אפשרי. כי הוא יכול להיות מורכב כפי מה שהוא, או לא. ולעומת זאת, כאשר קיימת רק ישות...
מורים רוחניים, תלות במורה רוחני, אילו ידעתיו הייתיו? להסתכל על השכל שיש בכל דבר, איך ללמוד מאליעד? תלמידים של אליעד, משה רבנו, שתלטנות רוחנית, איך לפתח את השכל?
מורים רוחניים, תלות במורה רוחני, אילו ידעתיו הייתיו? להסתכל על השכל שיש בכל דבר, איך ללמוד מאליעד? תלמידים של אליעד, משה רבנו, שתלטנות רוחנית, איך לפתח את השכל?
...רוחניים, תלות במורה רוחני, אילו ידעתיו הייתיו? להסתכל על השכל שיש בכל דבר, איך ללמוד מאליעד? תלמידים של אליעד, משה רבנו, שתלטנות רוחנית, איך לפתח את השכל? למה אנשים תלויים במורה רוחני במקום לפתח עצמאות? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מדבר עליו בהרצאה זו הוא ההבדל בין אדם שבוחר להיות תלוי במורה רוחני ובין אדם ששואף לפתח את היכולת להשיג את ההבנות ואת הידע בעצמו. אליעד נותן דוגמה מעולם האוכל: קיימים שני סוגי אנשים, אלו שאוהבים לאכול בחוץ ואלו שמעדיפים לבשל בעצמם בבית. האדם שאוהב לאכול בחוץ הולך למסעדה, מזמין...
אגדות - איך ליהנות מהחיים טוב יותר מאשר בכל האגדות? איך לחיות כמו באגדות?
...האגדות? איך לחיות כמו באגדות? אם תרצו אין זו אגדה. איך לחיות יותר טוב מאשר בכל האגדות במציאות האמיתית? לפעמים נדמה לאדם כאילו אגדות קיימות רק באגדות, וכי לא ממש קל להגיע לחיים של האגדות. האמת היא שהאגדה של כל האגדות היא המציאות. המציאות טובה יותר מאשר כל האגדות כולן. ראשית יש להבהיר, כי הסיבה היחידה שנדמה לאדם שהחיים באגדה טובים יותר מאשר החיים במציאות, היא אך ורק משום שהחיים באגדה אינם ככ שכיחים במציאות. הדבר היחיד שלא מסופר באגדות, הוא מה קרה אחרי שהאגדה התגשמה. האם אז נמצא האושר המיוחל? האם אז...
איך לא להשתיק מישהו? איך לא להעיר הערות? שאלות חכמות, שאלות טיפשיות, איך לגרום למישהו להרגיש איתך בנוח? איך לא להעביר ביקורת? להעביר ביקורת בצורה נכונה, איך להעיר הערות? לא הקפדן מלמד, ניהול עובדים, איך לגרום למישהו לא לפחד ממך?
איך לא להשתיק מישהו? איך לא להעיר הערות? שאלות חכמות, שאלות טיפשיות, איך לגרום למישהו להרגיש איתך בנוח? איך לא להעביר ביקורת? להעביר ביקורת בצורה נכונה, איך להעיר הערות? לא הקפדן מלמד, ניהול עובדים, איך לגרום למישהו לא לפחד ממך?
...הערות? שאלות חכמות, שאלות טיפשיות, איך לגרום למישהו להרגיש איתך בנוח? איך לא להעביר ביקורת? להעביר ביקורת בצורה נכונה, איך להעיר הערות? לא הקפדן מלמד, ניהול עובדים, איך לגרום למישהו לא לפחד ממך? איך להתמודד עם שאלות טיפשיות בלי להשתיק אנשים? בחיים לא כולם חכמים באותה מידה, ולפעמים אנשים יכולים לשאול שאלות טיפשיות, להעיר הערות לא חכמות או לעשות דברים שנראים לך חסרי היגיון. יכול להיות שבאותו רגע תגיב באופן שלילי, כמו להגיד לו: מה זו השאלה הטיפשית הזאת?, למה אתה מפריע לי?, או מה אתה מציק לי?, ויכול...
משימות לעובדים, הבנת המשימה, האם העובד הבין את המשימה? לוודא שהעובד הבין את המשימה, איך לתת משימות? איך לנהל משימות מול עובדים? ניהול משימות לעובדים, איך נותנים משימה לעובד? איך לנהל עובדים? יעוץ למנהלים, יעוץ ארגוני
משימות לעובדים, הבנת המשימה, האם העובד הבין את המשימה? לוודא שהעובד הבין את המשימה, איך לתת משימות? איך לנהל משימות מול עובדים? ניהול משימות לעובדים, איך נותנים משימה לעובד? איך לנהל עובדים? יעוץ למנהלים, יעוץ ארגוני
...הבנת המשימה, האם העובד הבין את המשימה? לוודא שהעובד הבין את המשימה, איך לתת משימות? איך לנהל משימות מול עובדים? ניהול משימות לעובדים, איך נותנים משימה לעובד? איך לנהל עובדים? יעוץ למנהלים, יעוץ ארגוני כיצד לוודא שעובד מבין את המשימה שקיבל? כאשר נותנים משימה לעובדים, אחד ההיבטים החשובים ביותר שאליעד כהן מדגיש הוא לוודא שהעובד אכן הבין את המשימה לפני שממשיכים לנושאים אחרים. קיימת טעות נפוצה אצל מנהלים שממהרים הלאה אחרי מתן משימה, מבלי לוודא באופן מסודר שהעובד מבין בדיוק מה נדרש ממנו. אליעד מסביר שמנהלים...
דרכים רוחניות, שיטות רוחניות, דרכים אל האושר, מהו האושר? איך להיות מאושר? הדרך של אליעד כהן, צורת הדיבור של אליעד כהן, צורת הביטוי של אליעד כהן, שיטות להיות מאושר, אושר מהו
דרכים רוחניות, שיטות רוחניות, דרכים אל האושר, מהו האושר? איך להיות מאושר? הדרך של אליעד כהן, צורת הדיבור של אליעד כהן, צורת הביטוי של אליעד כהן, שיטות להיות מאושר, אושר מהו
...האושר? איך להיות מאושר? הדרך של אליעד כהן, צורת הדיבור של אליעד כהן, צורת הביטוי של אליעד כהן, שיטות להיות מאושר, אושר מהו מהם העקרונות השונים בגישה הרוחנית של אליעד כהן? ההרצאה עוסקת בדרכים הרוחניות ובשיטות של אליעד כהן להשגת אושר אישי. הוא מתחיל בהסבר על רעיונות שמצויים בתורות רוחניות שונות, שבהן נדרש האדם להיות נוכח ומודע לעצמו. אליעד כהן מציין שחשוב לא רק לפעול באופן אוטומטי, כפי שעושים רוב האנשים, אלא להיות מודע למה שאתה עושה בכל רגע. הרבה פעמים, אנחנו חיים את חיינו באופן אוטומטי, פועלים מב
הפרעת התנגדות, הפרעת odd, הפרעה התנהגותית מרדנית, הפרעת סרבנות, הפרעת עקשנות, התנהגות נגטיביסטית, הפרעת מרדנות אצל ילדים, הפרעה מרדנית מתנגדת, הפרעה מתנגדת, הפרעה התפתחותית
הפרעת התנגדות, הפרעת odd, הפרעה התנהגותית מרדנית, הפרעת סרבנות, הפרעת עקשנות, התנהגות נגטיביסטית, הפרעת מרדנות אצל ילדים, הפרעה מרדנית מתנגדת, הפרעה מתנגדת, הפרעה התפתחותית
...הפרעת סרבנות, הפרעת עקשנות, התנהגות נגטיביסטית, הפרעת מרדנות אצל ילדים, הפרעה מרדנית מתנגדת, הפרעה מתנגדת, הפרעה התפתחותית מהי הפרעת התנגדות ואיך ניתן להתמודד איתה אצל ילדים? הפרעת התנגדות, הידועה גם בשם הפרעת ODD (Oppositional Defiant Disorder), היא הפרעה התנהגותית המאופיינת בדפוס חוזר של התנהגות נגטיביסטית, עקשנית, מתריסה, מתנגדת ומרדנית, בעיקר כלפי דמויות סמכות כמו הורים או מורים. ילדים הסובלים מההפרעה בדרך כלל יתנגדו לבצע כל פעולה שנאמר להם לעשות, גם אם זו פעולה שהם עצמם רצו לבצע מלכתחילה. ל
NLP, למה לא לעשות מניפולציה? מניפולציות בזוגיות, מניפולציות באהבה, מניפולציות במערכות יחסים, מניפולציות רגשיות, מניפולציה רעה, מניפולציה טובה, אנשים מניפולטיביים, בחירה מניפולטיבית
NLP, למה לא לעשות מניפולציה? מניפולציות בזוגיות, מניפולציות באהבה, מניפולציות במערכות יחסים, מניפולציות רגשיות, מניפולציה רעה, מניפולציה טובה, אנשים מניפולטיביים, בחירה מניפולטיבית
...מניפולציות בזוגיות, מניפולציות באהבה, מניפולציות במערכות יחסים, מניפולציות רגשיות, מניפולציה רעה, מניפולציה טובה, אנשים מניפולטיביים, בחירה מניפולטיבית מדוע אנשים מעדיפים לא להשתמש במניפולציות למרות היכולת לעשות זאת? לעיתים קרובות אדם מסוגל לבצע מניפולציה במערכות יחסים כדי להשיג את מבוקשו, כגון לגרום למישהו לאהוב אותו, להסכים איתו או לבצע פעולה מסוימת. אך למרות יכולתו לעשות זאת, הוא בוחר להימנע מכך. אליעד כהן מסביר כי סיבה מרכזית לכך היא שהאדם מעוניין לחוות את הקשר באופן אותנטי. הוא רוצה להרגיש...
שלמות ההבנה - האם הגעת?
שלמות ההבנה - האם הגעת?
...האם אפשר לדעת שהגעת לשלמות ההבנה? כאשר אדם שואל את עצמו אם הוא הגיע לשלמות ההבנה, הוא למעשה מתמודד עם שאלת יסוד בנוגע לטיב הבנתו את המציאות, את עצמו ואת האמת בכלל. אליעד כהן מסביר כי האדם שרוצה להיות מאושר צריך קודם כל להבין את המציאות. הבנת המציאות כרוכה בהבנת העצמי, העולם, התודעה, הרגשות והסיבות שבגללן דברים קורים כפי שהם קורים. אליעד מדגיש כי מי שמחפש את האושר חייב להבין את כל המכלול הזה לעומקו. אולם, כיצד יודע האדם שהוא אכן הגיע לשלמות ההבנה הזו? התשובה שמציע אליעד היא חד משמעית ופשוטה באופן...
רוחניות - מיתוס ההרפייה מתפיסות
...קיימת הגישה הרוחנית שלפיה יש חשיבות עליונה ללהרפות מכל התפיסות, מהלוגיקה ומהשכל, ומי שלא עושה זאת ו\או חי כך לא מבין דבר ובטח שלא את האמת לגבי טבע המציאות. תרגולים מדיטטיביים שונים הן דוגמה למימוש של הגישה הזאת. בפועל, יש איתה בעיות כל - כך מהותיות שהיא הופכת מהר מאוד לשטות גמורה: 1- הגישה לא נתמכת על - ידי שום עדות שהיא, אף לא אחת בכל ההיסטוריה האנושית, ונובעת מעיוות חשיבה מוכר בשם mind projection fallacy. אין שום קשר בין המצב המנטלי של האדם לבין הכרתו בטבע המציאות - מצבים תודעתיים לא מעידים על...
הרפואה לא משלימה... את הפער - חלק 3
..... את הפער - חלק 2. מערכת היחסים הרפואית והשפעותיה על הרופא והחולה נאמר, שרוב החולים החווים סימפטומים רפואיים, מפתחים מודל הסברי למחלתם ושבפועל, רק מיעוט מהחולים משתף או מציע את עמדתם, דאגתם וציפיותיהם וזאת, בדרך כלל באופן ספונטאני. ייחוסים אלו, פעמים רבות תורמים למצבים רפואיים באופן רב יותר מאשר נותן השירות הרפואי מבין זאת (Lang, Floyd & Beine, 2000). כמו כן, במערכת זו באים לביטוי בנוסף לידע ולמומחיות אותם מביאים הרופא והחולה, גם התנסותם, הבעותיהם ותפיסתם, את הרגשות הנחווים במהלך הטיפול הרפו
הארה - מבוא
...בבודהיזם ומתאר את יציאתו של האדם ממחזור הלידה והמוות הניצחי המקובל בדתות הודו. שבירה זו של המעגל הניצחי של גלגול הנשמות נובע משינוי אישיות חריף (בדרך כלל גם פתאומי ומיידי) המעביר את האדם ממצבו הרגיל למצב תודעתי עליון ונשגב שהינו המושא המרכזי של הדת הבודהיסטית. אדם שעבר הארה מכונה נאור או מואר. ברבות השנים הועתק מושג ההארה ממקורו, אל דתות מזרחיות אחרות כמו ההינדואיזם והגייניזם ובשנים האחרונות הפך מושג זה למקובל מאוד בספרות העידן החדש. הגדרת מצב ההארה בתפיסה הבודהיסטית המקורית מוגדרת ההארה כשחרור...
שלח לך אנשים - מהות חטאם של ישראל
...לך אנשים, או רשי לדעתך, אני איני מצווה, אם תרצה שלח. מהות חטאם של ישראל, הייתה בבקשת שלח אנשים. או רבי נתן, שליח הוא בחינת טבע. בני ישראל ביקשו להיכנס לארץ ישראל, ארץ אשר עיני ה אלקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה. ארץ אשר כל הנהגתה איננה הנהגה טבעית. ארץ ישראל מהות קיומה, עיני ה אלקיך בה, הנהגה אלוקית לא הנהגה טבעית, הנהגה ניסית. בני ישראל ביקשו נשלחה אנשים לפנינו, או רשי כל מקום בתורה, אנשים לשון חשיבות. ביקשו בני לשלוח אנשים, אשר הינם חשובים בעיניהם, ויתורו הארץ, לומר הטובה היא אם רעה? אנשים או...
חתירה למגע - להגיע לעימות עם מה שמטריד אותנו
...אותנו לפני כמה ימים קיבלתי אימון טוב מידיד. הידיד הזה לא אוהב אימון ולא מאמין בו. הוא סקפטי לחלוטין לכל העיסוק שלי. אימון עסקי? אם יש לך מוצר טוב, תמכור. אם לא, לא. אימון להרזיה? הכל גנים. אימון אקדמי? אם אתה גאון, אתה מסיים מהר. אם לא, חבל על הזמן. וכך הלאה. דיבורים? זה רק לנשים, והם חסרי תועלת. ואכן הוא ידיד מאוד שתקן. הוא לא אוהב להשוויץ, ולא אוהב להתלונן, מה שמשאיר לו מעט מאוד לומר. אבל פה ושם יש לו משהו מעניין לומר. לפני כמה ימים נפגעתי ממשהו שאישה אמרה לי. היא האשימה אותי במשהו שלדעתי לא היה...
זוגיות - זוגיות בהעצמה - זוגיות בלימודים
...בלימודים במערכת החינוך מלמדים אותנו דברים רבים, מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה ועוד. לימודים אלה מטרתם לקדם אותנו בחיים ולאפשר לנו את הידע הנדרש כאנשים בוגרים. איך שהוא אותה מערכת חינוך שכחה שיש צורך ללמד הרבה מאד דברים בנוסף. כמו איך להיות אדם, משמעות האני, משמעות האחר, מי אני ביחס לאחר והאחר ביחס אלי. קצרה היריעה מלתאר את כמות החומר הרצוי שנלמד, נפנים ונתנסה בו לפני שאנחנו נכנסים בבגרותנו ליחסים של זוגיות. ספר התנך, אותו אנחנו לומדים מכיתה א, בנוסף על היותו מסמך דתי הינו, ואולי אפילו לפני הכל, ספר...
סיבה ותוצאה - אקראיות דטרמיניזם סיבתיות - מהי מהותם?
...סיבתיות - מהי מהותם? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על סיבה ותוצאה - אקראיות דטרמיניזם סיבתיות - מהי מהותם?. הפעם אני רוצה לתת נקודת מבט, על אחת מהנחות היסוד של התודעה האנושית והיא הקשר של סיבה ותוצאה. סיבה ותוצאה, כל דבר בעצם מביא לאירוע אחר, יש לכל סיבה מסובב אם קורה משהו זה בגלל שרצית את הדבר, ואם לא קרה מה שרצית, זה היה אקראי. כמו לדוגמה, מדליקים אש ושורפים נייר, בעצם, ההנחה היא שבגלל האש הנייר נשרף עכשיו. מי שיתבונן על העניין הזה לעומק, יראה שכל הסיבתיות בעולם, זו סהכ תחושה...
התאבדות - הצעה לטקסט למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 3
...בזמן אמת - חלק 3 התאבדות - הצעה לטקסט למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 2. אם זה כך, אם אפילו הכאב האינסופי שלך הוא מסוג הכאבים שלבסוף עוברים, אז ההחלטה שלך להתאבד היא טעות איומה. יכול להיות שאתה, בעצם, פראייר, אפילו מלך הפראיירים, פראייר של המוות שמרמה אותך. בא נחשוב רגע, מה היה קורה אילו היית יכול להסתכל, אחרי מותך, על החלטתך למות? נניח שכבר התאבדת ואתה מסתכל מן המרחק על ההחלטה שלך למות, וגם על האפשרות שהייתה יכולה להיות מאחורי הפינה אילו היית ממשיך לחיות. מה היית רואה? יתכן מאוד שפתאום היית מבין...
שיטות הוראה ליצירת מוטיבציה בלילדים עם הפרעת קשב - אימון אישי / הפרעת קשב וריכוז / adhd
...ליצירת מוטיבציה בלילדים עם הפרעת קשב - אימון אישי / הפרעת קשב וריכוז / adhd הוראה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז או/ו לקויות למידה היא מאתגרת מאוד את המורה. על המורה לעביר את תכני הלמידה כנדרש, ליצור מרחב לימודי המאפשר לתלמידים ללמוד, לשים לב לאווירה החברתית בכיתה וליצור אצל התלמידים מוטיבציה ללמידה. בנוסף, לכל מורה בכיתה יש לפחות תלמיד אחד בעל הפרעות קשב וריכוז. התנהגותו האימפולסיבית ולעיתים ההיפראקטיבית של ילד זה מפריע לו עצמו ויכולה להפריע גם לכל יתר הכיתה. המורה צריך להתאים את שיטות ההוראה שלו שיתאימו...
מה בין נרות החנוכה והצ'אקרות?
...כסלו הינו חודש של ביטחון, הגנה וניסים. חודש של מסירות נפש. האות ס בשמו של החודש היא אות עגולה וסגורה, ומרמזת על אדם שנמצא מוגן מכל הצדדים. אדם כזה מסוגל לעשות עבודה אישית ומתפתח אצלו חוסן פנימי, חוסן נפשי ותחושה פנימית ואופטימית חזקה מאוד בנפש.. בתקופה זו קיימת היכולת לזרוע את האנרגיה לחולל ניסים להמשך הדרך. ישנו חיבור לשמחה, לקלילות, לילדותיות ולנדיבות, ישנו חיבור של האור החיצוני לאור הפנימי. אנו יכולים להעצים את חיבור האור החיצוני והפנימי ואף להעצימו בעזרת צבעי נרות החנוכה, אותם אנו מדליקים במשך...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שרשרת סיבתית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: שרשרת סיבתית, דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שרשרת סיבתית, איך לפרש חלומות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשתול מחשבות? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור אהבה? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות מאושר? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
ליצור השפעה על אנשים מדריך לבחירת טיפול הכלת בן הזוג תלות והתמכרות בעיית הרצון התמודדות עם תחושת מועקה מפחדת מזוגיות לא לפחד מכלום אמונה עצמית תגרום לך להצליח איך לחזק ביטחון עצמי? האם הוא אוהב אותי? להרגיש שאוהבים אותך עשיר ששמח בחלקו האם אפשרי להשיג אושר מוחלט? לעשות איתי סקס לגרום לה לרצות להיות איתך בזוגיות איך לוקחים החלטות? קושי להחליט התמודדות עם כאב פרידה התמודדות עם תאונת דרכים להצליח בלי השכלה לעשות כדי להצליח לתת הצעת מחיר ללקוח לקוחות למה הילד זורק חפצים? לטפל בחזרתיות בדיבור אצל ילדים לקרוא את תת המודע של מישהו מודעות עצמית ותוכניות ריאליטי להפסיק כדורים פסיכיאטרים מבוא לטיפול בהפרעות התנהגות איך לענות לאקס? איך אפשר לשכוח אקס? נפח האימון בטווח מלא או בטווח חלקי רצועות משיכה ביטחון עצמי באלוהים נפגעי כתות מאמינים באלוהים כמה הגיעו להארה? הרגשת הארה למה להיות אלוהים? כתיבת הספר להיות אלוהים במה להשקיע את הכסף? להכניס הכנסה מה קורה אחרי שמשיגים את מטרת החיים? מטרת החיים בימות המשיח סוד ההנאה איך מישהו יוצר זיכרון שלילי? תחושה של בחירה בחירה חופשית של נפגעי כתות לפרש סימן מהיקום המפץ הגדול עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, מאמן אישי להרזייה, אימון אישי קואצ'ינג בנושא שרשרת סיבתית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2344 שניות - עכשיו 20_11_2025 השעה 19:52:49 - wesi4