ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בודהיזם - דרך ההיסק והמשל הבודהיסטי ✔. במקרה זה קיים דימוי לכל מרכיב במשל, האנאלוגיה ברורה ומובחנת על ידי המספר... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 בודהיזם - דרך ההיסק והמשל הבודהיסטי
.

במקרה זה קיים דימוי לכל מרכיב במשל, האנאלוגיה ברורה ומובחנת על ידי המספר עצמו וכך אין כביכול מקום לפרשנויות [44]. זהו תיאור מצב שאין בו את המתח בין המשל לנמשל, הדימויים הוסברו והוגדרו - החידה נפתרה ואין צורך במאמץ מצד השומע ולכן אין תוצר של מוטציה פסיכולוגית אקטיבית אלא הצבת מצב עניינים מציאותי במערכת דימויים מופשטת. זוהי יצירה של מערכת מושגית הבנויה מדימויים. והמאפשרת לשומע לבחון את מצב העניינים המדומה של הנמשל על כל ההשתמעויות שלו וכך להסיק מסקנות אינטואיטיביות לגבי מצב העניינים המתואר במשל. במקרה האיילים - הסכנות הכרוכות, היחסים בין הדמויות, שיפוט מוסרי וערכי וכדומה.

הגדרה על פי דימוי

בסוטרת 'משל טביעת הרגל של הפיל' [45] הבודהה אומר שכפי שחלל התחום בקורות ומטפסים, עשב, וטיט מכונה 'בית', כך גם כאשר חלל תחום בעצמות ושרירים, בשר ועור, מכונה 'גוף חומרי'.

העמדה הריאליסטית הבלתי מתפשרת באה לידי ביטוי כאן באנאלוגיה פשוטה על פניה -

הגדרה של בית: חלל התחום בקורות ומטפסים, עשב, וטיט.

הגדרה של גוף חומרי: חלל התחום בעצמות ושרירים, בשר ועור.

תחילה הבודהה מציג דוגמה שהשומע מבין היטב ומקבל - אכן, בית הוא מבנה העשוי מקורות וקירות היוצרים חלל סגור אותו מכנים בית. אם כך 'בית' הוא קונסטרוקט מילולי מלאכותי שבני האדם המציאו, אך התפיסה של המושג 'בית' היא בעלת אימפליקציות רבות כגון קשרי רכושנות חומריים, קשרים רגשיים, אסוציאציות של משפחה וכו' וכמו כן של שייכות - 'הבית שלי' - בית מיוחס תמיד לבעליו. כדי לפרק את המבנה הקונספטואלי - פסיכולוגי הבודהה מבצע דה - קונסטרוקציה למושג בית ומראה שמבחינה חומרית הבית הוא אוסף של קירות ותו לא. כאשר השומע מבין זאת ומקבל זאת, הוא רואה את הקונסטרוקט של 'בית' באופן שונה מהרגיל - בראייה ריאליסטית מפוקחת. לאחר מכן הבודהה מציג את הקונסטרוקט 'גוף חומרי', שגם הוא מושג בעל אימפליקציות רבות ומפרק אותו ברמה חומרית ריאליסטית - הגוף עשוי מעצמות, שרירים, בשר, עור, דם וכו'. לאחר שהשומע קיבל את הגדרת ופירוק מושג 'בית' קודם, מתחייב שיקבל גם את הפירוק של מושג 'גוף' מתוך שזהו מהלך לוגי זהה, ומכך נוצרת הבנה שמטרתה להביא את השומע לידי פירוק הקונסטרוקט הן מבחינה קונספטואלית והן מבחינה רגשית ופסיכולוגית.

יישוב קונפליקט על ידי דימוי

בסוטרת 'סדרת השאלות והתשובות הגדולה' [46] מהא - קוטהיקה מציג בפני שריפוטה שאלה:

- 'חמשת החושים: חוש הראייה, השמיעה, הרחה, הטעימה, ותחושות הגוף, מותנים ב'חיוניות' (ayu). במה 'חיוניות' מותנת? '

- 'חיוניות' מותנת ב'חום' (usma). משיב שריפוטה.

- במה חום תלוי?

- 'חום' מותנה ב'חיוניות'.

מהא - קוטהיקה חש מבולבל ושואל את שריפוטה כיצד יש להתייחס להתנייה ההדדית. שריפוטה מיישב את העניין בעזרת דימוי - "בדיוק כפי שכאשר מנורת שמן בוערת, הזוהר שלה נראה תלוי בלהבה שלה והלהבה שלה נראית תלויה בזוהר שלה. כך גם חיוניות מותנת בחום וחום מותנה בחיוניות. "

נראה שיש כאן קונפליקט לוגי כיוון ש'חיוניות' מותנת ב'חום' וחום מותנה בחיוניות - לא ברור מהי הסיבה ומהי התוצאה. אך הפתרון הניתן הוא תלות הדדית זה בזה ומושווה לתלות ההדדית של ראיית הלהבה בזוהרה ושל ראיית הזוהר בלהבה. תלות הדדית אינה מפורשת לוגית אלא כעובדה - 'המצב הוא כך' אין תקפות הגיונית ואין העלאת ספק לגבי העניין אלא ההכוונה החוזרת ונשנית לראות את המצב ככזה. זוהי גישה דומיננטית בתורה הבודהיסטית, לראות את מצב העניינים כפי שהוא ולא להסיק לגביו מסקנות מעבר לעובדות הנצפות. קונפליקטים מושגיים בעייתית במסגרת השפה והלוגיקה אך אין זה אומר בהכרח שהם משקפים קונפליקטים עובדתיים במציאות.

שימוש במשל

בסוטרת 'משל המסור' [47] הבודהה מלמד כיצד להיות בעל תודעה חובקת עולם, שופעת ונעלת, ללא גבול, ללא עוינות וללא כוונות רעות. הוא ממחיש זאת בדרך הרדיקאלית האופיינית לו: 'אפילו אם שודדים היו חותכים אתכם לאורך גופכם עם מסור בעל שתי ידיות, האדם שהייתה מופיעה בלבו שנאה כלפיהם לא היה נושא את תורתי כהלכה. '

הדגש במקרה זה הוא על המצב המנטלי השרוי בו האדם שאבריו נקטעים על ידי מסור. חשיבות המשלים באספקט הפסיכולוגי והאימון המנטלי מתבטא בהמשך הפסקה - 'אם תשמרו את העיצה של משל המסור בקביעות ברוחכם, האם אתם רואים איזושהי צורת דיבור שלא תוכלו לסבול? '. התשובה שלילית, 'ולכן הדבר יביא לטובת אושרכם לזמן ארוך. ' הדימוי המילולי של המסור מכוון לצורת דיבור עוינת, אך כמובן שההשוואה למסור היא הגזמה ומטרתה ליצור מערך פסיכולוגי ריאליסטי לשם הקצנה והצגת הדברים בפרספקטיבה מסויימת.

במקרה אחר הבודהה טוען - אנשים שונים מדברים באופנים שונים - יש דיבור שהוא מתוזמן ויש כזה שאינו מתוזמן, יש כזה נכון ויש כזה שאינו נכון, כזה עדין וכזה גס, קשור לטוב או לרע, נאמר מתוך חיבה או מתוך שנאה - מה שהדובר אומר זה מעניינו בלבד - האמירה היא דבר אחד ותגובת השומע היא דבר אחר. ההשפעה הפסיכולוגית הנכרת באדם כאשר הוא נתקף בעוינות מילולית יכולה להוביל לתגובה קיצונית כמו שנאה אדירה או ולפעולות נקם. לכן העיצה היא לזכור את משל המסור ולהימנע מתגובה שלילית או חיובית, אלא מתוך שיקול חכם.

בסוטרה אחרת 'משל עקבות הפיל' הבודהה מזכיר שוב את משל המסור בהקשר לפגיעה פיזית. הטענה היא: 'הגוף הזה הוא בעל טבע של מגע עם אגרופים, רגבי אדמה, מקלות וסכינים התוקפים אותו. ' גם כאן הבודהה משתמש במשל המסור, ומסביר שבאמצעות שמירת המודעות והריכוז, ובאמצעות נחישות ומאמץ, הנזיר יישאר רגוע וחופשי מדאגות למרות הפגיעה הפיזית.

מבנה הרטוריקה הבודהיסטית - משל התורה כרפסודה [48]

הבודהה משווה את תורתו לרפסודה המשמשת ככלי למטרת מעבר לגדה השנייה ולא למטרת אחיזה. במשל זה ניתן לזהות תבנית בה תחילה מוצגת תיזה, לאחר מכן תיאור המשל, כאשר במהלך העניינים מוצג שיקול אחד הגיוני ושיקול אחד אבסורדי, אחר כך הצגת הפעולה נכונה, ולבסוף חזרה על התיזה והוספת מסקנה.

I. התיזה - כפי הדהמה כך גם הרפסודה קיימת למטרת מעבר לגדה השנייה ולא למטרת אחיזה.

II. המשל - הבודהה מתאר אדם במסע שמגיע לנהר אשר גדתו הקרובה מסוכנת ואילו הגדה שמעבר בטוחה וחופשייה מסכנות. הוא רוצה לעבור לגדה השנייה אך אין גשר או סירת מעבר.

III. השיקול ההגיוני - האדם מהרהר ושוקל את המצב על סמך העובדות

(1) הצדקת הצורך: קיים מרחב המים הזה - הנהר. הגדה הקרובה מסוכנת והגדה השנייה בטוחה מסכנה. (יש שאיפה לביטחון => מכאן שיש צורך לעבור)

(2) הבעיה: אין בנמצא גשר או סירת מעבר.

(3) הפתרון האפשרי: אפשר לאסוף זרדים, ענפים ועלים ולקשור אותם יחד לרפסודה.

(4) הגדרת תפקיד הרפסודה: כשהרפסודה כתמיכה, אעשה מאמץ בידי ורגלי ואשחה לגדה הבטוחה.

האדם פועל בהתאם על פי שיקול הגיוני ומעשי וחוצה את הנהר לגדה השנייה.

IV. השיקול האבסורדי - משהגיע לגדה השנייה הוא שוב מהרהר: 'הרפסודה הייתה לי לעזר רב, נניח ואשא אותה על ראשי או על כתפי ואלך אתה לכל מקום. ' ההשוואה היא לאדם שלומד את התורה כדי להשתמש בה לוויכוחים והתנצחויות. הבודהה מפנה לתלמידיו את השיקול באם האדם משתמש ברפסודה נכונה או לא, והם משיבים בשלילה.

V. הפעולה הנכונה - לאחר שהנהר נחצה בעזרת הרפסודה, על האדם לגרור אותה לקרקע יבשה או להשיט אותה וללכת לדרכו.

VI. התיזה שהוצגה בתחילה - 'כך הראיתי לכם כיצד הדהמה דומה לרפסודה למטרת חצייה ולא למטרת אחיזה. '

VII. מסקנה כללית - 'כאשר אתם יודעים כיצד הדהמה דומה לרפסודה, עליכם לדעת לנטוש אפילו מצבים טובים [49] שלא לדבר על המצבים הרעים. ' בחלק זה מתבהרת מטרת המשל והשתמעותו לגבי אופן ההתנהגות הרצוי.

תורת לא - עצמי במשל

במשל זה הבודהה מציג את תורת 'לא אני' או 'לא עצמי'. גם כאן נראה מבנה רטורי דומה למשל הקודם - בהתחלה התיזה, אחר כך תיאור מהלך עניינים והפניית שאלה אבסורדית לתלמידים הנענית בשלילה, תיקון והסבר ולבסוף חזרה על התיזה.

התיזה - כל מה שאינו שלך, נטוש אותו.

תיאור מצב - אנשים נושאים ענפים וזרדים ושורפים אותם בחורשה.

שאלה אבסורדית - 'האם תחשבו: אנשים נושאים אותנו או שורפים אותנו? '

תיקון והסבר - הענפים והזרדים הם לא אנחנו ולא שייכים לנו.

חזרה על התיזה - כל מה שאינו שלכם, נטשו אותו והדבר יביא לרווחתכם ואושרכם לזמן ארוך. ומה לא שלכם? חומר, הרגשה, תפיסה, תופעות, תודעה כל אלו אינם שלכם, לכן נטשו אותם. כל חמשת מרכיבי האדם כיצור פסיכו - פיזי אינם שייכים לו ולכן עליו לנטוש את ההיקשרות וההזדהות עימם.

למרות הדימוי פשוט, ההשוואה של ענפים וזרדים למרכיבי האדם הנה בעלת השפעה פסיכולוגית בדומה לדימוי הבית שהוזכר קודם. הדימוי יוצר תחושת ניתוק ואי הזדהות של האדם עם מה שהוא תופס כ'עצמו' ובכך מאפשר התבוננות והתפקחות המובילים לנטישת ההיקשרות.

מוסריות ובחינה עצמית

משל הבגד [50] מסביר את תוצאות הפעולות המוסריות החיוביות והשליליות על עתיד האינדבדואל.

- נניח שצובעים בגד מלוכלך, הבגד יראה עלוב וצבעו יהיה מוכתם.

- כך גם תודעה המלוכלכת בזיהומים מנטליים תוביל ליעד לא טוב [לאחר המוות].

- נניח שצובעים בגד נקי, הבגד יראה טוב וצבעו יהיה טהור.

- כך גם תודעה נקייה מזיהומים מנטליים תוביל ליעד טוב [לאחר המוות] '

האנאלוגיה הזו מבהירה מהם הגורמים והתוצאות של הפעולות הקרמתיות המוסריות. בנושא זה יש שימוש בדימויים ומשלים רבים אולי מהסיבה שהוא בלתי נתפס בשכל הישר אלא דרך ידיעה תבונית (insight knowledge) של יחסי סיבה ותוצרה או התהוות מותנית. כיוון שהבודהה מנסה 'לשכנע' אנשים פשוטים שאין להם עדיין את הידע התבוני של 'סיבה ותוצאה' או של הידע 'העל - טבעי' של ראיית המיתות והלידות של היצורים החיים על פי הפעולות הקארמתיות שלהם, עליו להשתמש בהמחשות רבות מהעולם היומיומי המוכר.

ההשוואה של לכלוך לתודעה מזוהמת קיימת במשלים רבים כדוגמת משל קערת הברונזה בו ניתן לראות את ההכרח לזהות את הפגמים המנטליים בכדי שאדם ינקה את עצמו מהם -

אם קערה נקנית מחנות והיא מלוכלכת ומכוסה אבק והקונה מניח אותה בפינה מאובקת בביתו ולא טורח לנקות אותה, במקרה זה, הקערה תתלכלך אף יותר. אך אם ינקה ולא ישליך אותה בפינה מאובקת, היא תהיה נקייה יותר. כך גם אדם שלא יכול לזהות פגמים בעצמו, מן הסתם יש לצפות שלא תעלו בו התלהבות ורצון לעשות מאמץ כדי לנטוש את הפגם וסופו למות עם תאווה, שנאה ובלבול, עם הפגם ותודעה מלוכלכת.

הבודהה מציג את האופן בו על התלמיד לבחון את עצמו בדרך אינטרוספקציה ומדמה זאת לצפייה במראה. הטענות בדרך ההיגיון מובאות בצורה הזו:

(1) 'לא נעים לי לשהות בחברת אדם בעל כוונות רעות, הנשלט על ידי כוונות רעות. ' (2) אם היו לי כוונות רעות והייתי נשלט על ידי כוונות רעות, לא היה נעים לאחרים לשהות בחברתי. (3) תלמיד שיודע זאת עליו לשים בדעתו: 'לא יהיו לי כוונות רעות ולא אהיה נשלט בידי כוונות רעות'. (4) אם הוא רואה שאין בו כל כוונות רעות הוא הופך שמח ומאושר. המשל שניתן הוא:

כפי שאישה צעירה בנעוריה, בראותה את דמותה במראה בהירה ונקייה או בקערת מים זכים, מבחינה בכתם או פגם על פניה, עושה מאמץ להסיר אותו. אך אם היא לא מבחינה בכל כתם או פגם היא הופכת שמחה כך: 'זוהי זכות עבורי שפני נקיים'

במשל מתוארת פעולת הבחינה בבהירות, מציאת הפגמים המנטליים, והמאמץ להיפטר מהם. כאשר לא נמצאים פגמים התוצאה היא אושר ושמחה.

היגיון ומשלים - השיחה עם סצ'קה

אולי אחת הדוגמאות הטובות ביותר לדרך הרטוריקה המשלבת נימוקים רציונליים בשילוב משלים היא בסוטרת 'השיחה הקצרה עם סצ'קה' - אל הבודהה מגיע אדם בשם סצ'קה מתלמידיו הבולטים של מורה רוח בולט בשם ניגנטהה במטרה להכשיל את הבודהה בויכוח. הוא טוען שאין אדם שיכול לנצחו בויכוח אפילו בין אלו הטוענים להארה מלאה.

סצ'קה מציב את השאלה הבאה לבודהה:

(1) 'מהן ההוראות שאתה נותן לתלמידיך? ' הבודהה משיב:

(2) 'חומר הוא זמני, הרגשה היא זמנית, תפיסה היא זמנית, תופעות הן זמניות, תודעה היא זמנית. חומר הוא לא עצמי, הרגשה היא לא עצמי, תפיסה היא לא עצמי, תופעות הן לא עצמי, תודעה היא לא עצמי. כל התופעות זמניות, כל הדברים הם לא עצמי. '

סצ'קה נותן משל בתגובה במטרה להפריך את טענות הבודהה -

(3) 'בדיוק כפי זרעים או צמחים גדלים, צומחים ומתבגרים, כולם עושים זאת בהסתמך על האדמה, בתלות באדמה, ובדיוק כפי שעבודות מאמצות נעשות בהסתמך ובתלות באדמה - כך גם לאדם יש גוף חומרי כעצמי, ועל סמך גוף חומרי הוא יוצר מעשים טובים ורעים ונקודות זכות וחסר. לאדם יש הרגשה... תפיסה... תופעות.. תודעה כעצמי, ועל סמך אלו הוא יוצר מעשים טובים ורעים ונקודות זכות וחסר. '

הבודהה מתמצת את המשל לידי היסק פורמאלי:

(4) 'האם אתה מסיק כך: גוף חומרי הוא העצמי שלי, הרגשה היא העצמי, תפיסה היא העצמי שלי, תופעות הן העצמי שלי, תודעה היא העצמי שלי'?

סצ'קה מאשר את ההיסק כפי שהבודהה תמצת אותו ומבסס את טענתו באמונה הרווחת על ידי הרוב. אולם הבודהה לא מוכן לקבל טענה המבוססת על דעת הרוב ומתעקש שסצ'קה ינסח טענה המבוססת על היסקו הפרטי ולא על אמונה רווחת.

(5) 'מה לדעת הרוב ולך? אנא תחום את עצמך למסקנות שלך בלבד'

סצ'קה מציג את הטענה הרווחת כהיסק פרטי והבודהה מבקש לשאול אותו שאלה בעזרת דוגמה -

(6) 'האם מלך רב מעלה משתמש בסמכותו להוציא להורג את אלו שראויים לכך, לקנוס את אלו שראויים לכך, ולהגלות את אלו שראויים לכך? '

גם כאן סצ'קה מסכים שכך הוא המצב. והבודהה שואל שאלה נוספת -

(7) כאשר אתה אומר 'גוף חומרי הוא העצמי שלי' האם אתה משתמש בסמכות או כוח כלשהו על הגוף החומרי כגון 'שגופי יהיה כך, או, שגופי לא יהיה כך'?

סצ'קה לא משיב, אך הבודהה מתעקש שהוא מחויב להשיב לשאלה רציונלית קבילה. במקרה וסצ'קה לא ישיב גם בפעם השלישית הוא מסתכן בכך שרוח תחתוך את ראשו לשבעה חלקים. לבסוף, מתוך פחד, סצ'קה משיב לשלילה לשאלה הבודהה בעניין היכולת להשתמש בסמכות או בכוח כלשהו על הגוף החומרי. אז הבודהה מוכיח אותו על חוסר העקביות לגבי הטענות הקודמות של סצ'קה.

(8) 'שים לב כיצד אתה משיב! מה שאמרת קודם לא עולה בקנה אחד עם מה שאמרת לאחר מכן, וגם מה שאמרת לאחר מכן לא עולה בקנה אחד עם מה שאמרת קודם. '

הבודהה ממשיך לשאול גם לגבי הרגשה, תפיסה, תופעות ותודעה ולכולן משיב סצ'קה בשלילה. ולאחר מכן סצ'קה מסכים גם על תכונת הזמניות שבכל אחד מהאלמנטים האלו, ועל הסבל ההכרחי הנובע מהם.

(9) מה דעתך, האם גוף חומרי... הרגשה... תפיסה.. תופעות תודעה היא זמנית או לא זמנית? ' - 'זמנית'. 'האם מה שזמני הוא סבל או אושר? ' - 'סבל'. 'האם מה שזמני, שהוא סבל ונתון לשינויים יכול להיות מיוחס כ'זה שלי, זה עצמי, זה אני'? - 'לא'.

הבודהה שואל האם אדם שמתייחס לסבל כ'שלי, אני ועצמי' יכול להבין את סבלו או להפסיק אותו לגמרי. סצ'קה מסכים שהדבר בלתי אפשרי. הבודהה מביא משל כדי להדגים את המקרה -

(10) 'כמו אדם שצריך ליבת עץ ומחפש אחת כזו נכנס ליער עם גרזן ומוצא שם גזע גדול של צמח בננה, ישר צעיר חסר ניצני פרי. אז הוא היה חותך אותו מהשורשים, חותך את הצמרת ואת העלים, אך הוא לא היה מוצא אף את שכבת העץ מתחת לקליפה שלא נדבר על ליבת העץ. כך גם כאשר נשאלת ונחקרת על ידי אודות טענותיך התגלית כריק וטועה.

הבודהה הוביל את סצ'קה המתנגד להודאה בטעותו ולהסכמה עם כל טענותיו שהציג בתחילה לגבי תורתו. חקירת סצ'קה הובילה לחשיפת טענותיו הריקות בדיוק כפי שצמח בננה חסר ליבה במרכז גזעו.

המשלה מחדש - עקבות הפיל

השאלה העולה בסוטרה הקצרה אודות המשל של עקבות הפיל [51] היא על סמך מה אפשר להלל ולשבח את גדולת הבודהה. נערכת שיחה בין ברהמין בשם ג'נוסוני (Janussoni) ומשוטט בשם פילוטיקה (Pilotika). המשוטט אמר שהוא אף לא יכול להלל את הבודהה או את חכמתו כי היא למעלה מבינתו ומסביר במשל מדוע למרות זאת יש בו אמונה בגדולת הבודהה:

'נניח וצייד פילים מיומן היה נכנס לחורשת פילים והיה מוצא שם עקבות גדולות של פיל. הוא היה מגיע למסקנה 'אכן, זהו פיל זכר גדול'. כך גם כשראיתי את ארבעת העקבות של הפרוש גוטמה הגעתי למסקנה 'המבורך מואר בשלמות, הדהמה מוכרזת היטב על ידו, הסנגהה מתרגלים את הדרך הטובה. '

והוא ממשיך ומספר על ארבעה טיפוסי אנשים שהגיעו לבודהה כמתנגדים והפכו לתלמידיו לאחר שהסביר להם את תורתו. בעקבות זאת הברהמין ששמע את דברי השבח הולך לפגוש את הבודהה בעצמו. לאחר שהוא מספר על השיחה שלו עם המשוטט, הבודהה אומר שהמשל על עקבות הפיל אינו מושלם, ומציע להשלים אותו בפרטים. במקרה זה המשל הוא כלי קביל לביסוס עמדה, למרות שהמסקנה יכולה להיות אמיתית הבודהה רואה צורך בביסוס מלא של האפשרויות והמסקנות. וזוהי גרסת המשל המתוקנת של הבודהה:

'נניח וצייד פילים מיומן היה נכנס לחורשת פילים ומוצא שם עקבות גדולות של פיל. צייד פילים חכם עדיין לא היה מגיע למסקנה 'אכן, זהו פיל זכר גדול. ' מדוע? בחורשת פילים ישנן פילים נקבות קטנות המשאירות עקבות גדולות ואלו יכולות להיות עקבותיהן. הוא הולך בעקבותן ומוצא עקבות פיל גדולות ושריטות בגובה רב. צייד פילים חכם לא היה מגיע עדיין למסקנה שזהו פיל זכר גדול כיוון שבחורשת פילים יש גם פילים נקבות גבוהות בעלות שיניים בולטות המשאירות עקבות גדולות. הוא ממשיך ללכת בעקבותן ומוצא עקבות פיל גדולות, שריטות בגובה רב וסימנים שנעשו בניבי שנהב. צייד פיל חכם... בחורשת פילים יש פילים נקבות גבוהות בעלות ניבים גדולים המשאירות עקבות גדולות... הוא ממשיך ללכת בעקבותן ומוצא עקבות פיל גדולות, שריטות בגובה רב, סימנים של ניבי שנהב, וענפים שבורים. והוא רואה את הפיל הזכר למרגלות העץ או בשטח פתוח, הולך או יושב, או שוכב. אז הוא מגיע למסקנה: 'זהו הפיל הזכר הגדול'.

הנמשל הוא תמצות כל הדרך הבודהיסטית בפרטים בכלל ההארה של הבודהה ודרכו של התלמיד עד להארה. לאחר שהתלמיד החכם נוטש את חמשת המכשילים ומגיע לארבע מצבי הג'האנות הוא מכיר בהם כעקבות של הטטהאגטה, אך עדיין לא יכול להגיע למסקנה ש'הנעלה מואר בשלמות, הדהמה מוכרזת היטב על ידו, הסנגהה מתרגלים את הדרך הטובה. ' גם השגת ראיית החיים הקודמים וראיית הלידות והמיתות של היצורים החיים בעזרת העין השמיימית נחשבים לעקבות הטטהאגטה אך התלמיד לא מסתפק בהם. כאשר התלמיד מבין לאשורן את ארבע האמיתות הנחשבות אף הן לעקבות הטטהאגטה, נאמר שהוא נמצא בתהליך להגיע למסקנה אודות גדולת הבודהה, הדהמה והסנגהה. ורק כאשר הוא מגיע לשחרור מלא ורואה שהשלים את חיי הטוהר, רק אז הוא מגיע למסקנה - 'הנעלה מואר בשלמות, הדהמה מוכרזת היטב על ידו, הסנגהה מתרגלים את הדרך הטובה. '

הדרך למסקנה יכולה להגיע רק מתוך חוויה אישית על בסיס עובדות בלבד. בדיוק כפי שצייד הפילים במשל היה עליו לראות את הפיל הזכר הגדול במו עיניו ולא על סמך עקבות כל שהן כדי לאשר את קיום הפיל. אין אפשרות להצדקה הגיונית, ואין אפשרות לבסס את גדולת הבודהה על סמך ספקולציות, רק כאשר הפראקטיקה מסתיימת והתלמיד רואה בעצמו שאכן כל שנאמר על ידי הבודהה נכון הוא יכול להצהיר שזוהי הדרך הנכונה. הלימוד בדיוק כמו העקבות הן רק סימנים המובילים למטרה האמיתית המביאה וודאות מוחלטת.

[1] שלושה המרכיבים המוסריים של הדרך כפולת השמונה: 'דיבור נכון', 'פעולה נכונה', 'דרך חיים נכונה'. ובנוסף 'חשיבה נכונה' שהיא כוונות פרישות מהעולם ואי פגיעה ביצורים החיים.

[2] שלושה המרכיבים המדיטטטיביים של הדרך: 'מאמץ נכון', 'מודעות נכונה' ו'ריכוז נכון'.

[3] סנסקריט - Nirvana.

[4] Mahasihananda Sutta, MJ12

[5] האופי השונה בבחינת המציאות בין הבודהה לפילוסופים טמון באופן בחינת התפיסה. הפילוסופים בוחנים את פרטי התפיסה ומרכיביה בעוד הבודהה מורה להבחין בפעילות התודעה עצמה ולהימנע מלבחון את פרטי התפיסה כגון צורות, צבעים וצלילים. בחינת פעילות התודעה היא בחינה של תשומת הלב המופנית לחוש מסוים ומעקב אחר המעבר וההפנית תשומת הלב של התודעה לאובייקטים השונים שהם התופעות הפיזיות המנטליות בכללן. פעילות זו של התבוננות ממושכת מביאה להבנה של התהליכים הפיזיים המנטליים וההשפעות ההדדיות ומובילות לידיעה.

[6] Edie, p541 על הצורך בחדשנות מושגית היידגר טוען שעל הפילוסוף או המשורר להעניק שמות לדברים שלא הוגדרו בכדי שלא יאבדו בכאוטיות של התפיסות.

[7] נועה גל טוענת כי בליבה של המסורת הלוגית הדדוקטיבית שוררת מבוכה באשרת להצדקת הדדוקציה וכי שאלת טבעה של הנביעה הלוגית ההכרחית נותנרת ללא מענה, מה שמטיל צל כבד על מושג התקפות הפורמלית. לעומת זאת תיאוריות היסק הודיות בהיותם פרגמטיות יכולות להתמודד עם הבעיה ביתר הצלחה. Gal, Intro. p iii.

[8] Edie, p539 אדי טוען שחשיבה מטאפורית הכרחית בתודעה האנושית ולא סתם חולשה אנושית. Yoos, p86 יוס טוען ששימוש בדימוי הוא פעולת דיבור המכוונת את תשומת הלב לראות דבר בדרך מאוד מסויימת.

[9] Kosambiya Sutta, MJ 48

[10] Cula-Malunkyovada Sutta, MJ63

[11] Ariyapariyesana, MJ26

[12] בודהה לעתיד - הנסיך סידהרתה במסע החיפוש טרם הפיכתו לבודהה המואר.

[13] במקה זה הכוונה למציאות אותה הוא מלמד.

[14] "Knows & see". בשלב זה עדיין אין הבחנה בין הבנה אינטלקטואלית לידיעה ישירה של מציאות.

[15] Nevasannanasannayatana - 'לא תפיסה ולא חוסר תפיסה' - מצב תודעה מדיטטיבי מתקדם של ריכוז אינטנסיבי בו יכולת התפיסה כמעט ולא קיימת. Nyanatiloka, Buddhist Dictionary

[16] אמון, ביטחון ושכנוע מלא בתורה, במורה, בתרגול ובטכניקה. על מנת שתהיה התמדה. כוח הרצון נובע מתוך אמון זה.

[17] מאמץ נחוש והחלטי, נמרצות, אנרגטיות, ערנות, התלהבות, להט. הן מבחינה פיזית והן מנטלית. הניגוד לעצלות ועייפות.

[18] הידיעה את המצב הנוכחי כפי שהוא. תשומת לב והתמקדות בתהליכים הפסיכו - פיזיים הקורים בהווה. הדבר דורש מאמץ מנטלי להיות ער ומודע לתחושות חושיות כגון ראייה, צלילים, ריחות, לתחושות כאב והנאה כמו גירוד, לתחושות חום וקור, ולמחשבות החולפות. במילים אחרות להיות מודע לכל פעולה - לדעת 'אני הולך' כאשר אני הולך, או 'יש מחשבה' בזמן שחולפת מחשבה.

[19] התמקדות אינטנסיבית. תרגול מדיטטיבי בו המתבונן שם את תשומת ליבו באובייקט יחיד ומנסה לשמור את תשומת לב זו למשך זמן ארוך תוך הימנעות מפיזור המחשבה והמודעות לאובייקטים אחרים כגון מחשבות ותחושות חושיות. הריכוז מוביל לרוגע, יציבות ושיווי משקל מנטלי, כך שלא מופיעים תשוקה או כעס ונוצרת בהירות מחשבתית. ברמות גבוהות יותר כאשר הריכוז מתחזק ומתמשך המודעות נכנסת למצב בו אין קליטה חושית יותר ובהדרגה עד שנותרת רק תחושה של שוויון נפש ושלווה. תחושה זו נמשכת כל עוד נשמר הריכוז. מצב התודעה עליו דיווח הבודהיסטווה הוא השמיני מבין מצבי הריכוז, בו התפיסה כמעט ולא מורגשת ולכן אי אפשר לומר שהיא קיימת אך אי אפשר לומר שאינה קיימת.

[20] הבנה של הסבל, הבנה של ההשתנות המתמדת והבנה של חוסר העצמיות הטבועים בכל דבר. זוהי ידיעה תבונית (insight knowledge) שאינה אינטלקטואלית גרידא. הידיעות התבוניות האלו נרכשות בהדרגה תוך כדי תרגול ההתבוננות בתהליכים הפסיכו - פיזיים. קיימים שש עשרה ידיעות תבוניות כאשר הראשונה היא ההבחנה בין המנטלי לפיזי, השניה היא הבנה של חוק הגורם והתוצאה, השלישית היא ההבנה של שלושת המרכיבים (סבל, השתנות מתמדת, חוסר עצמיות), והרביעית היא הידיעה של ההופעה וההעלמות של כל התופעות הפיזיות והמנטליות. בהקשר חמש היכולות המושג חכמה מתייחס לידיעה התבונית הרביעית.

[21] מצבים מדיטטיביים של ריכוז אינטנסיבי בעלי אופי של שינוי תודעה.

[22] Atakkavacara - לא בהישג של שכילה דדוקטיבית, the Buddha' philosophy of language. עמ' 89

[23] Kosambiya Sutta, MJ48

[24] Kosambiya Sutta, MJ48

[25] Brahmajala Sutta, Digha Nikaya 1

[26] "The greater discourse on the Lion's Roar", MJ12, "The recluse Gotama does not have any superhuman states, any distinction in knowledge and vision, worthy of the noble ones. The recluse Gotama teaches a Dhamma [merely] hammered out by reasoning, following his own line of inquiry as it occurs to him, and when he teaches the Dhamma to anyone, it leads him when he practices it to the complete destruction of suffering."

[27] Alagaddupama Sutta,MJ22

[28] MJ 22 - "Here, bhikkhus, some misguided men learn the Dhamma - discourses, stanzas, expositions, verses, exclamations, sayings, birth stories, marvels, and answers to questions - but having learned the Dhamma, they do not examine the meaning of those teachings with wisdom. Not examining the meaning of those teachings with wisdom, they do not gain reflective acceptance of them. Instead they learn the Dhamma only for the sake of criticizing others and for winning in debates, and they do not experience the good for the sake of which they learned the Dhamma. Those teachings, being wrongly grasped by them, conduce to their harm and suffering for long time.

[29] כפי שמוצג בסוטרת 'משל הנחש'

[30] Gal, Intro. P.iii

[31] Edie, p539 אדי טוען להכרח באנאלוגיות בתקשורת בין - אישית בכדי להעביר חוויות אישיות.

[32] Cula-Assapura Sutta MJ, 40

[33] The Buddha' philosophy of language, p84

[34] מתוך Sallekha Sutta, MJ 8

[35] מתוך Cetokhila Sutta, MJ 16

[36] חמשה עשר כישורים מנטליים שעל המתרגל לפתח בנוגע לריכוז, החלטיות, להט, מאמץ, התלהבות ביניהן גם נטישה של תופעות מנטליות שליליות.

[37] Gokhale, p445

[38] DN. II, 238-59

[39] Edie, p544 פנומנולוגיה מגדירה משמעות של מילים בכללן כמבנה פתוח ולא מקובע, אותו דין לגבי דימויים.

[40] Yoos, p84. המטאפורה מייצרת משמעויות חדשות שלא קיימות במשל ובנמשל.

[41] Anangana Sutta, 5 MJ

[42] Yoos, p87 יוס ומקס בלק (Max Black) טוענים שהדימויים מתאפיינים באפקט הרגשי שהם גורמים.

[43] Dvedhavitakka Sutta, MJ19

[44] Edie, p540 אדי דוחה את הרציונליות האנליטית של קונבנציות וטוען שביטוי הוא לא רק בין אדם לאחרים אלא גם הליך לגילוי ובירור משמעויות בין אדם לעצמו. ראה גם CF. Maurice Merleau-Ponty, Signes, Paris, 1960 p. 113

[45] Culahatthipadopama Sutta, MJ27

[46] Mahavedalla Sutta, MJ43

[47] Kakacupama Sutta, MJ21

[48] מתוך Alagaddupama Sutta, MJ22

[49] Dhamma pi vo pahatabba pageva adhamma. הכוונה לנטישת ההיקשרות למצבי ה - samatha-vipassana

[50] Vatthupama Sutta, MJ7

[51] Culahatthipadopama Sutta, MJ27
הארה להתפשר חיים אחרי המוות תגובות השמנה הרזיה משיכה מסירות התנהגות מטאפורות הגדרה שרירים בודהיזם בודהיסטים הבודהיסטים
מבוא - טיפ לקריאה בספרים של אליעד כהן - באיזה סדר לקרוא את הספר?
...יקר, הספר שאתה קורא כרגע, עוסק בהרבה נושאים שונים. ולכן, צורת הקריאה הטובה ביותר בספר, היא לפי מה שמעניין אותך באותו רגע, ולא דווקא בהכרח לפי סדר מסוים. באפשרותך לבחור כל נושא מהספר שמעניין אותך ולקרוא אותו, בלי קשר לשאר הנושאים שבספר. אם תוך כדי קריאה בספר, נתקלת במשהו שלא מובן לך, אין צורך להתעכב עליו ולהתעקש להבין אותו כאן ועכשיו באופן מיידי, אלא אפשר פשוט להמשיך הלאה בקריאה של דברים אחרים, שמובנים לך יותר, ולאחר מכן, כל הדברים יהיו יותר ברורים...
לסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישית
לסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישית
...איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישית איך לסלוח לעצמך ולהתמודד עם רגשות אשמה? כיצד לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך ולסיים את תחושת הכעס העצמי? האם כדאי לקחת אחריות מלאה או להסיר אחריות לחלוטין כדי לשחרר את עצמך מתחושת האשמה? אליעד כהן מציע שיטה של הסרת אחריות כחלק מתהליך של סליחה עצמית. המטרה היא להבין אם באמת הייתה...
סודות החיים, סודות הקבלה, השכל שיש בכל דבר, איך להבין את המציאות? איך לנתח תהליכים? איך להיות יותר חכם? פיתוח מודעות לתהליכי חשיבה, איך להבין את עצמך? להחליף צמיג, סודות התורה
סודות החיים, סודות הקבלה, השכל שיש בכל דבר, איך להבין את המציאות? איך לנתח תהליכים? איך להיות יותר חכם? פיתוח מודעות לתהליכי חשיבה, איך להבין את עצמך? להחליף צמיג, סודות התורה
...השכל שיש בכל דבר, איך להבין את המציאות? איך לנתח תהליכים? איך להיות יותר חכם? פיתוח מודעות לתהליכי חשיבה, איך להבין את עצמך? להחליף צמיג, סודות התורה איך להבין את המציאות ולנתח תהליכים? ההרצאה נוגעת בחשיבה על סודות החיים, סודות הקבלה והשכל שיש בכל דבר. במהלך השיחה, אליעד עוסק בשאלות כיצד להבין את עצמך, איך לפתח מודעות לתהליכי חשיבה ולהיות חכם יותר. הוא משתמש במגוון דוגמאות, תהליכים ותפיסות שמתמקדים בהבנה עמוקה יותר של העולם והמציאות שסובבת אותנו...
לא משנה להרגיש רע, 2 שיטות איך לא להרגיש רע, מה רע בלא להרגיש רע? מה רע בלהרגיש רק טוב? מה טוב בלא לרצות להרגיש רע? יתרונות וחסרונות בלא משנה להרגיש רע, אחדות שקרית, סיכוי סיכון, שינוי המציאות, שינוי הרצון, להפוך רצון ללא משנה
לא משנה להרגיש רע, 2 שיטות איך לא להרגיש רע, מה רע בלא להרגיש רע? מה רע בלהרגיש רק טוב? מה טוב בלא לרצות להרגיש רע? יתרונות וחסרונות בלא משנה להרגיש רע, אחדות שקרית, סיכוי סיכון, שינוי המציאות, שינוי הרצון, להפוך רצון ללא משנה
...לא להרגיש רע, מה רע בלא להרגיש רע? מה רע בלהרגיש רק טוב? מה טוב בלא לרצות להרגיש רע? יתרונות וחסרונות בלא משנה להרגיש רע, אחדות שקרית, סיכוי סיכון, שינוי המציאות, שינוי הרצון, להפוך רצון ללא משנה מה זה אומר לא משנה להרגיש רע ואיך משתמשים בשכל הזה? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם מרגיש רע, אחת הדרכים לעזור לו היא להחליש את הרצון שלו על ידי שימוש בשכל שאומר לא משנה. הכוונה היא לקחת את הדברים שנראים לאדם משמעותיים ומכאיבים, ולשאול לגביהם: מה זה משנה בכלל...
איזה טיפול לבחור? טיפול התנהגותי, טיפול קוגניטיבי, טיפול cbt, איך לבחור מטפל? איזה טיפול הכי מומלץ? איזה טיפול הכי טוב? איך לטפל בפחדים? טיפול ממוקד שינוי, טיפול ב ocd, טיפול הכרתי, טיפול תת הכרתי
איזה טיפול לבחור? טיפול התנהגותי, טיפול קוגניטיבי, טיפול cbt, איך לבחור מטפל? איזה טיפול הכי מומלץ? איזה טיפול הכי טוב? איך לטפל בפחדים? טיפול ממוקד שינוי, טיפול ב ocd, טיפול הכרתי, טיפול תת הכרתי
...טיפול התנהגותי, טיפול קוגניטיבי, טיפול cbt, איך לבחור מטפל? איזה טיפול הכי מומלץ? איזה טיפול הכי טוב? איך לטפל בפחדים? טיפול ממוקד שינוי, טיפול ב ocd, טיפול הכרתי, טיפול תת הכרתי מה ההבדל בין טיפול קוגניטיבי לטיפול התנהגותי? אליעד כהן מציג בהרצאה זו שלושה סוגים של טיפול מרכזיים - טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי, וטיפול משולב הנקרא CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי). הוא מסביר כי טיפול קוגניטיבי מתמקד בשינוי צורת החשיבה של האדם, מתוך ההנחה שאם ישנה את...
מתכון רוחני, לוותר על הכל, מה באמת אתה רוצה, מה המטרה שלך, השבת אבידה, ללכת לאיבוד, לבטל את הרצון, למצוא את עצמך
מתכון רוחני, לוותר על הכל, מה באמת אתה רוצה, מה המטרה שלך, השבת אבידה, ללכת לאיבוד, לבטל את הרצון, למצוא את עצמך
...אבידה, ללכת לאיבוד, לבטל את הרצון, למצוא את עצמך האם אפשר באמת לוותר על כל הרצונות שלך? אליעד מסביר בהרצאה שהשאיפה של אנשים רבים היא לוותר על הרצונות שלהם, במטרה להגיע לשקט פנימי ושלווה אמיתית. הוא מדגיש שכדי להבין האם אתה באמת רוצה לבטל את הרצונות שלך, עליך לבדוק האם אתה מוכן לוותר לחלוטין, ללא תנאי וללא סייג, על כל הדברים, כולל אלו הטובים ביותר בחייך. אליעד נותן דוגמה למישהי שאומרת שהיא רוצה לוותר על הכל, אך כשבודקים לעומק, מתברר שהיא מוכנה לוותר...
חוסר סיפוק בזוגיות, חוסר סיפוק בעבודה, אכילה רגשית, לא מרוצה, לא מסופק, לא מאושר, ריקנות פנימית, אושר פנימי, שמחת חיים, שביעות רצון, לא מצליח למצוא, מה מתאים לי?
חוסר סיפוק בזוגיות, חוסר סיפוק בעבודה, אכילה רגשית, לא מרוצה, לא מסופק, לא מאושר, ריקנות פנימית, אושר פנימי, שמחת חיים, שביעות רצון, לא מצליח למצוא, מה מתאים לי?
...מרוצה, לא מסופק, לא מאושר, ריקנות פנימית, אושר פנימי, שמחת חיים, שביעות רצון, לא מצליח למצוא, מה מתאים לי? למה אנשים מרגישים חוסר סיפוק בתחומים שונים בחיים? הרבה פעמים אנשים חווים חוסר סיפוק בזוגיות, בעבודה, או אפילו במצבים פשוטים כמו אכילה. בן אדם יכול לאכול ולהרגיש שהוא אף פעם לא שבע באמת, תמיד רוצה לאכול עוד. אדם יכול להיות במקום עבודה ועדיין לחפש עבודה נוספת, או להיות במערכת יחסים ועדיין להרגיש שמשהו חסר לו. אליעד כהן מסביר שהתופעה הזאת מתרחשת...
רגשות חיוביים / שמחת חיים - איך ליצור רגשות טובים של שמחה ואושר?
...איך יוצרים רגשות טובים של שמחת חיים וכולי? תשובה: על ידי שהופכים את הרגשות לשכל. הסיבה היחידה שהאדם אינו מאושר, היא רק משום שהוא אינו מקשיב לשכל ולהיגיון של הרגשות שלו. הרגשות של האדם הם האינדיקציה הטובה ביותר לעד כמה האדם אכן משתמש בשכלו בצורה נכונה. אם הרגשות אינם טובים, הרי שהאדם אינו משתמש בפוטנציאל השכלי שלו. קשר זוגי טוב בין השכל לבין הרגש = אהבה של האדם את המציאות. על האדם לקחת את הרגשות שלו, ולנסות להבין אותם בשכל. לכל רגש יש היגיון. האדם...
לוגיקה / הוכחות לוגיות - מהי לוגיקה? מהן הוכחות לוגיות? מה החיסרון של הוכחות לוגיות?
...לוגיות. הוכחה לוגית. בעיית האינדוקציה. טאוטולוגיה. עקרון כלל השלישי מן הנמנע. מתמטיקה. פילוסופיה של המתמטיקה. אקסיומות. פורמאליזם. לוגיציזם. אינטואיציוניזם. משפטי האי שלמות של קורט גדל. קונסיסטנטיות. עקביות. להוכיח דבר והיפוכו. אקסיומה. מובן מאליו. נקודת מוצא. הוכחה ישירה. הוכחה באינדוקציה. הוכחה בדרך השלילה. מושגים מנוגדים. אינדוקציה. דדוקציה. פילוסופיה. מהי מהותן של הוכחות לוגיות? ומהו חסרונן? כפי שכבר ביארתי (כאן), האמת האמיתית והמלאה של המציא...
הפרעה טורדנית כפייתית, טיפול ב ocd, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, טיפול התנהגותי, חרדה לא הגיונית, מחשבה טורדנית, מחשבה אובססיבית, טיפול קוגניטיבי, טיפול ב או סי די, הפרעה נפשית
הפרעה טורדנית כפייתית, טיפול ב ocd, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, טיפול התנהגותי, חרדה לא הגיונית, מחשבה טורדנית, מחשבה אובססיבית, טיפול קוגניטיבי, טיפול ב או סי די, הפרעה נפשית
...טיפול התנהגותי, חרדה לא הגיונית, מחשבה טורדנית, מחשבה אובססיבית, טיפול קוגניטיבי, טיפול ב או סי די, הפרעה נפשית מהי הפרעה טורדנית כפייתית ואיך ניתן להתמודד איתה? ההפרעה הטורדנית כפייתית, הידועה גם כ - OCD (Obsessive Compulsive Disorder), מתארת מצב שבו אדם סובל ממחשבות טורדניות אובססיביות המובילות לפעולות כפייתיות. במהלך ההרצאה, אליעד כהן מסביר כיצד מחשבות כאלו משפיעות על התנהגות האדם, ולעיתים גם על החיים האישיים שלו, ולמה כל פעולה כפייתית אינה בהכרח...
רוחניות - מיתוס ההרפייה מתפיסות
...מהלוגיקה ומהשכל, ומי שלא עושה זאת ו או חי כך לא מבין דבר ובטח שלא את האמת לגבי טבע המציאות. תרגולים מדיטטיביים שונים הן דוגמה למימוש של הגישה הזאת. בפועל, יש איתה בעיות כל - כך מהותיות שהיא הופכת מהר מאוד לשטות גמורה: 1- הגישה לא נתמכת על - ידי שום עדות שהיא, אף לא אחת בכל ההיסטוריה האנושית, ונובעת מעיוות חשיבה מוכר בשם mind projection fallacy. אין שום קשר בין המצב המנטלי של האדם לבין הכרתו בטבע המציאות - מצבים תודעתיים לא מעידים על דבר מלבד על ה...
פרחי באך למתעמלים
...באך למתעמלים דר אדוארד באך, שהיה נוירולוג בעל שם עולמי בתחילת המאה ה - 20 טען שהסיבה לכל המחלות הפיזיות נעוצה בנפש האדם וגילה את כוחן של תמציות המופקות מפרחים כדרך לטפל בפן הנפשי - רגשי של בעיות פיזיות נפוצות. כיום אנו מודעים לקשר גוף - נפש יותר מבעבר ותמציות פרחי באך תופסות מקום נכבד בטיפולים ההומאופטים. דר באך מצא שלכל צמח יש תדר אנרגטי ודרך מחקר הוא למד איזו אנרגיה מייצג כל צמח. כך הוא יצר לדוגמה, מספר תמציות העוסקות בריפוי אנרגיית הפחד, כשרגש...
אין אלוהים! אלוהים לא קיים! הוכחות שאין אלוהים! מהי הוכחה שאין אלוהים? האם יש או למה אין אלוהים?
...מהי הוכחה שאין אלוהים? האם יש או למה אין אלוהים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אין אלוהים! אלוהים לא קיים! הוכחות שאין אלוהים! מהי הוכחה שאין אלוהים? האם יש או למה אין אלוהים?. הפעם אני רוצה להוכיח באופן חד משמעי, שאין אלוהים, כולם מתווכחים כל הזמן אם יש או אין, ויש שאומרים שאפשר להוכיח שיש, ולהפך, ויש שאומרים שאי אפשר להוכיח שאין... ואני עכשיו רוצה להוכיח בצורה לוגית פשוטה שזה אפילו בושה שצריך לומר שצריך להוכיח את זה כי זה ברור מאליו...
מהו חינוך טוב? איך לחנך ילד בצורה מבוגרת? חלק 1
...ילדים. מאמר זה עוסק ב: האם הילד שלך מחונך או מאולף? למה ילדים לא מקשיבים למה שאומרים להם לעשות? מה לעשות כדי שהילד יעשה את הדברים הנכונים עבורו? ועוד. לעיתים די קרובות אנו נתקלים בילדים שמקבלים חינוך טוב, ובכל זאת הילד עושה מעשים שלא יעשו. ונשאלת השאלה כיצד דבר כזה יכול לקרות, שילד יבוא ממשפחה טובה ויקבל חינוך טוב ובכל זאת יתנהג בצורה כזאת? התשובה הנפוצה היא, שדבר זה קורה בגלל השפעת הסביבה. דהיינו שאכן הילד קיבל חינוך טוב, אך הסביבה דהיינו חבריו...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 3
...חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 3 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 3. ממשיכים בחלק ראשון בספר להיות אלוהים, עמוד 169. בקצרה אמרנו שהאדם מתבונן על הרצון שלו, והאדם מחויב לעשות את מה שהוא רוצה. מצד אחד האדם עושה רק את מה שהוא רוצה, אבל מצד שני הוא מחויב לעשות את מה שהוא רוצה. זאת בדיוק הבעיה, כי האדם לא שולט ברצון. הגענו...
האש והאור בשמחת ל"ג בעומר
...אלו הם רק חלק מסמלי החג. מה הקשר בינם לבין לג בעומר? אנסה לעשות קצת סדר ולהציע חוט מקשר נוסף. הקשר בין רבי עקיבא לספירת העומר? ימי ספירת העומר, הם ימים של דין. לצערנו, הגזרות שמקרבות אותנו זה לזה, לא תמיד נשארות בגדר קשיים כלכליים בלבד. כך למשל הושמדו קהילות יהודיות רבות באשכנז בשנת תתנו בימי ספירת העומר (בתקופת מסעי הצלב), כך היה בימי חמילניצקי בפרעות תח ותט (שעיקר הזוועות נעשו בימי ספירת העומר) וכך גם בימיו של רבי עקיבא. לרבי עקיבא היו 24, 000...
שינוי מעשי, שינוי פנימי, לעשות או לא לעשות, פילוסופיה, שינוי חוויה ממשית באמצעות הבנה פנימית
...לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: שינוי מעשי, שינוי פנימי, לעשות או לא לעשות, פילוסופיה, שינוי חוויה ממשית באמצעות הבנה פנימית. שאלה: האם הבנתי נכון? אליעד: כל מה שהבנת נכון, אבל מהיבט מסוים, למה? כי תמיד יש עוד היבטים. שאלה: אני מרגיש שהשיחות כאן הם מופשטות לא מוחשיות ומשכיחות ממני את חיי היום יום, אז לאן זה מוביל אותנו? אליעד: הלא מוחשי מוביל למוחשי. הלא מוחשי יש לו כמה יתרונות, דבר ראשון הוא מפתח לך את החשיבה, ואז למשל בעבודה תחשוב ביותר...
שפע - מאיפה מתחילים?
...האמת היא שכל השאלות האלה הן שאלות מצוינות. אם ננסה לגשת להגדרה של המושג שפע, נמצא כי זהו המצב המהווה את ההיפך ממחסור, זה אומר מצב שבו יש כמות בלתי נדלית של דבר מה מסוים, יש המון, יש מספיק, אף פעם לא יחסר. שפע או באנגלית Abundance או Prosperity מתייחס לאו דווקא לעושר או לכסף. למרות שרובנו מייחסים לו את הנושא של כסף ו או הון, השפה האנגלית מייחסת לו מספר משמעויות. אולי זה בגלל שהיא שפה עשירה יותר... גם המילה Wealth אגב אינה מדברת רק על עושר כספי, כאשר...
למה כל ההתחלות קשות? למה חשוב לעשות כל הזמן התחלה חדשה?
...שבנקודת ההתחלה אתה כאדם מתחיל לעשות הפוך ושונה ממה שהיית רגיל לעשות עד אותו הרגע. כשאתה מתמיד לעשות משהו שאתה כבר רגיל בו, זה פחות קשה כי אתה לא צריך לכפות על עצמך לעבור מצד אחד לצד השני, כי אתה עושה משהו שאתה כבר רגיל לעשות אותו. התחלה באה לידי ביטוי בכך שאתה מתחיל לעשות משהו שלא עשית אותו קודם לכן, אתה מתחיל לנהוג בצורה שונה מאשר נהגת עד אותו הרגע ולכן כל התחלה היא קשה, בגלל שאתה צריך לעבור מצד אחד לצד השני. בנוסף כפי שכבר התבאר, כדי להגיע לנקודת...
שחרור אחיזה - מה זה אומר? הסבר ראשוני למיומנות מספר אחת לחיים
...שתפקידו לתת תוקף לקיומנו הפיזי יהיה אחיזה. האחזות בחומר עשויה לבוא על חשבון הכרה ברוח. כשאאמונה בנחיצות החומר מחליפה הבנה רוחנית של מקור הטוב והשפע בחיינו, של מקור הצלחתנו ועוצמתנו, כשתפיסת הקיום שואבת את כוחה וחיוניותה מתוך האייפון החדש שלנו, הגיפ וכד נקרא לזה אחיזה. אם אני מחזיק ה אייפון ככלי להשגת חשיבות עצמית, תחושת ערך וכד, הרי שיש בי צורך לאחוז בו. אחיזה יכולה להיות גם באנשים (ילדים, בני זוג), במראה חיצוני, מקצוע (בעלי מהנדס), מקום מגורים (...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שכנוע מלא
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: שכנוע מלא, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שכנוע מלא, איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפרש חלומות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה העולם קיים? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון עסקי, הכוונה אישית, מאמן לזוגיות בנושא שכנוע מלא - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 12:47:02 - wesi4