ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שיטיון ✔אינטליגנציה - מבוא ✔אינטֶליגנציה (בעברית: מִשׂכַּל) היא מכלול הכישורים שבאמצעותם ניתן לפתור בעיות... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨אינטליגנציה - מבוא
אינטֶליגנציה (בעברית: מִשׂכַּל) היא מכלול הכישורים שבאמצעותם ניתן לפתור בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה.

מקור המילה אִינְטֶלִיגֶנְצְיָה במילה הלטינית intelligere, שמשמעה "לבחור", "להחליט", "להבחין". בהתאם לכך, אינטליגנציה מוגדרת גם כיכולת להבין דבר מתוך דבר וכן כיכולת להבחין בין דבר לדבר.

האינטליגנציה אינה ייחודית לאדם. קיימת גם אינטליגנציה בבעלי חיים ואינטליגנציה מלאכותית הנוצרת בקרב מכונות.

תוכן עניינים:

1 התפלגות באוכלוסייה

2 התפתחות האינטליגנציה

3 חשיבות ותרומה לתפקוד

4 פגיעה באינטליגנציה

5 מדידה והערכה

5.1 מנת משכל - IQ

5.2 מבחני בינה סימון

5.3 מבחני וקסלר

6 מחקר ותאוריה

6.1 תאוריות על אינטליגנציה

6.1.1 תיאורית ה - g

6.1.2 התאוריה הטריארכלית

6.1.3 אינטליגנציה נוזלית וגבישית

6.1.4 תאוריית האינטליגנציות המרובות

6.2 מחקרים על השפעת האינטליגנציה

6.3 מחלוקות בחקר האינטליגנציה

6.3.1 הספר עקומת הפעמון ומבקריו

6.3.2 אפקט פלין

6.3.3 אינטליגנציה בחיי המעשה

התפלגות באוכלוסייה:

האינטליגנציה מאופיינת בהתפלגות נורמלית, כך שלרוב האנשים יש אינטליגנציה ממוצעת ורק לאחוז קטן יחסית יש אינטליגנציה חריגה. לקות שכלית היא מצב המאופיין באינטליגנציה נמוכה במיוחד, לצד זאת מחוננות מאופיינת באינטליגנציה גבוהה מאוד.

הבדלים בין אישיים באינטליגנציה נובעים הן מתורשה והן מהשפעות סביבתיות. יש הערכות שהשפעת התורשה היא 40% - 70%, ושהבדלים תורשתיים אלו נובעים מהבדלים פיזיולוגיים - נויורולוגיים במערכת העצבים. מחקרים בקרב תאומים זהים שגודלו בנפרד מראים על התאמה גבוהה מאוד באינטליגנציה (מתאם 0.72 בממוצע). בקרב תאומים זהים שגודלו יחד המתאם אף גבוה יותר (0.9), ויש הטוענים שהוא כמעט ואינו שונה מהנתונים המתקבלים עבור אדם אחד המבצע את אותו המבחן פעמיים. מחקרים מראים שחלקו של המרכיב התורשתי באינטליגנציה עולה עם הגיל - נראה שהשפעת הסביבה על האינטליגנציה בגיל הילדות גבוהה יותר מאשר השפעתה בבגרות.

התפתחות האינטליגנציה:

התפתחות קוגניטיבית

מידת ההצלחה במבחני אינטליגנציה עולה עד תחילת שנות העשרים לחיים בקצב מהיר. בעבר חשבו שבתקופת גיל זו מגיעה מנת המשכל לשיא, אולם כיום מקובל להניח שהעלייה באינטֶליגנציה הגבישית אינה נעצרת וממשיכה בקצב מתון עד גיל העמידה.

חשיבות ותרומה לתפקוד:

האינטליגנציה היא המנבא הטוב ביותר להישגים אקדמיים.

מנת משכל גבוהה אינה תנאי הכרחי ליצירתיות. עם זאת אינטליגנציה יכולה להקנות יתרון בתחום היצירתיות לליקוי אשר בדרך כלל מקושר לפתולוגיה. למשל, מנת משכל גבוהה יכולה לשמש כגורם ממתן ומועיל עבור הנמכה בעכבה סמויה ובכך לשנות את הביטוי שלה מפגיעה בקשב להגברת היכולת היצירתית.

פגיעה באינטליגנציה:

ישנם מספר גורמים היכולים להוביל לפגיעה באינטליגנציה.

הפרעה נוירו - התפתחותית חמורה במיוחד עלולה להוביל לפגיעה באינטליגנציה.

בגיל מבוגר (75 ומעלה) מתחילה ירידה ניכרת ביכולות הקוגניטיביות, אך מידתה המדויקת שונה מאדם לאדם. כיום נהוג לראות בירידה זו השפעה של מחלות נוירולוגיות וניווניות (כגון מחלת אלצהיימר ומחלת פרקינסון), גם אם המחלה עדיין לא אובחנה אצל האדם. מחלות הגורמות לשיטיון (דמנציה) מובילות לפגיעה באינטליגנציה.

פגיעה באינטליגנציה יכולה להיגרם גם מטראומה גופנית כמו פגיעת ראש.

מדידה והערכה:

האינטליגנציה ניתנת למדידה והערכה. מבחני האינטליגנציה מחולקים לכמה קטגוריות: כמותיים, מילוליים, מרחביים, מעשיים ועוד.

כיום קיימות שיטות מדידה פורמאליות של אינטליגנציה, כלומר, דרכים לתת אמת מידה כמותית ליכולתו השכלית של האדם לפתירת בעיות, בלא התייחסות למכלול אישיותו וערכיו.

מנת משכל - IQ:

תוצאות מבחני IQ של האוכלוסייה המראות את "עקומת הפעמון"

מנת משכל היא הערך המקובל לביטוי רמת האינטליגנציה של האדם. מנת המשכל באוכלוסייה מתפלגת נורמלית, כשהממוצע (שהינו גם החציון) מוגדר כ - 100 ועל בסיס הגדרה זו סטיית התקן היא 15 (ויש האומרים 16).

נמצא מתאם, אם כי לא גבוה, בין מהירות ההולכה החשמלית לבין האינטליגנציה. מתאמים נוספים, לא גבוהים, נמצאו בין היחס מוח - גוף לבין מנת המשכל. גם הפעילות המטבולית במוח נמצאה קשורה לאינטליגנציה במידת מה.

בעבר נטען כי אין אפיון מיוחד וחד משמעי שיבדיל מוחם של גאונים מפורסמים ממוחם של אחרים. ואילו דניס גרליק (Garlick, 2002) טוען כי במוחו של אלברט איינשטיין נמצאה רמה גבוהה בהרבה של קישורים בין נוירונים, לעומת מספר הקישורים (הגבוה מאוד) במוחו של אדם רגיל. טענתו מחוזקת על ידי ממצאים כי אצל סובלים מפיגור ישנה התפתחות מאוחרת ומוגבלת של קשרים בין נוירונליים במוח.

מבחני בינה סימון:

על פי מבחני בינה סימון והפיתוח של שטרן - מנת המשכל מציינת את היחס שבין גילו השכלי של הילד (רמת ביצועו במבחן) לבין גילו הכרונולוגי. הנוסחה לחישוב אינטליגנציה תהא כלהלן:

מנת משכל = גיל שכלי / גיל כרונולוגי * 100

מבחני וקסלר:

מבחני וקסלר מפרידים בין טווחי גילאים שונים. על כן נעשה שימוש במבחן וקסלר לילדים, מבחן וקסלר לילדי גן, או מבחן וקסלר למבוגרים, בהתאם לגיל הנבדק.

על פי מבחני וקסלר, אינטליגנציה היא היכולת של היחיד לפעול בתכליתיות, לחשוב בהיגיון ולהתמודד ביעילות עם הסביבה. על כן, לפי מבחנים אלו, הכושר השכלי מורכב מכישורים ספציפיים בלתי תלויים זה בזה (גורם ה - S). לדוגמה, היכולת המילולית (S1) אינה תלויה ביכולת הביצועית (S2) ועל כן ניתנים למבחן כמה ציונים נפרדים:

ציון נפרד לכל אחד מהכשרים השכליים שבודקים תת - המבחנים.

הציון לרמת המשכל בתחום המילולי.

הציון לרמת המשכל בתחום הביצועי.

הציון לרמת המשכל הכללית.

מחקר ותאוריה:

תחילת חקר האינטליגנציה בפעילותם של הפסיכולוג הצרפתי אלפרד בינה, ואחריו הפסיכולוג האמריקאי דייויד וכסלר. קדם להם כבר בסוף המאה ה - 19 אחיינו של צ'ארלס דרווין, פרנסיס גלטון, שהדגיש, ללא הצדקה, היבטים גופניים פיזיים והקשר בינם לבין מנת המשכל, אך אף על פי כן תרם לתחילת דרכו של המחקר.

חקר האינטליגנציה נערך לרוב בקרב בני אדם, אך סימנים לאינטליגנציה ניצפו גם בקרב בעלי חיים וצמחים.

תאוריות על אינטליגנציה:

התאוריות הפסיכולוגיות על אינטליגנציה מתחלקות לשלוש משפחות:

תאוריות מבניות: תיאורית ה - g של ספירמן, גורמים קבוצתיים של תורנסטון וגורמים קבוצתיים של קאטל והורן

תאוריות תהליכיות: תאוריות על הבסיס המוחי של דנקאן, תאוריות קוגניטיביות של אקרמן, השפעת תורשה מול סביבה של דיקנס ופלין

תאוריות חדשות: תיאורית האינטליגנציות מרובות של גארדנר, תיאורית האינטליגנציה וההתפתחות של אנדרסון והתאוריה הטריארכית של סטרנברג

הגישה ההתפתחותית, המבוססת על תורתו של ז'אן פיאז'ה עוסקת בצורות החשיבה המאפיינות גילאים שונים

הגישה הקוגניטיבית עוסקת בתהליכי החשיבה

גישת הפסיכומטריקה המתבססת על מבחני אינטליגנציה וניתוחם

אינטליגנציה רגשית וחברתית (גולמן) המתבססת על חקר המוח, ומדגישה את חשיבות גורמים אלו בהתמודדות עם אתגרי הסביבה

משאבי התודעה (קוסטה): אינטליגנציה היא סדרה של נטיות חשיבה שאדם יכול לבחור באילו מהן להשתמש בסיטואציה נתונה ואיך לפעול בה על הצד הטוב ביותר

תיאורית ה - g:

גורם g

בתחילתם של מבחני האינטליגנציה נמצא שהציונים בכל הסוגים נמצאים במתאם חיובי אלה עם אלה. למעשה, ישנו קשר חיובי בין כל שני מבחני יכולת מנטלית שאדם מבצע, כולל מבחני מהירות פשוטים. תופעה זו מכונה בשם קשר חיובי רב פנים. צ'ארלס ספירמן טבע את המונח "גורם g" כדי להסביר תופעה זו, ולפיו ישנו גורם קוגניטיבי אחד (אם כי לא יחיד) העומד בבסיסם של תהליכי פתרון בעיות רבים.

התאוריה הטריארכלית:

רוברט סטרנברג מאוניברסיטת ייל הוא אחד ממבקריה המרכזיים של התפיסה הפסיכומטרית. לטענתו, מבחנים פסיכומטריים מתמקדים במדידה היכולת האנליטית בלבד ולא מתייחסים ליכולת יצירתית ומעשית, וגם תחום זה אינו נמדד כהלכה.

רוברט סטרנברג מטעים שלושה מרכיבי אינטליגנציה: המסוגלויות הקוגניטיביות הבסיסיות (זיכרון, עיבוד, שליפת מידע וכדומה), ניסיון ולימוד הקשר תרבותי. לטענתו העובדה שהממסד האקדמי מסתמך על מבחנים פסיכומטריים כממיינים, יוצרת עיוות כפול: ברמה האישית היא יוצרת העדפה לבעלי יכולות ספציפיות ומקפחת בעלי יכולות אחרות לא פחות חשובות, וברמה החברתית - כלכלית, מביאה לאי מיצוי פוטנציאל הצמיחה, היות שנוצר חסם כניסה לפוזיציות משפיעות בעולם הכלכלה, בפני אנשים יצירתיים ומעשיים.

אינטליגנציה נוזלית וגבישית:

התאוריה הדו גורמית לאינטליגנציה

ריימונד קאטל מבחין בין שני סוגים של אינטליגנציה:

אינטליגנציה נוזלית - הינה היכולת לפתור בעיות, להתמודד עם מצבים חדשים ומשתנים. המתאם בין סוג זה לבין הגורם הכללי g הינו גבוה מאוד. סוג זה של אינטליגנציה מפסיק להתפתח בסביבות גיל 18, ולא נמצאה תמיכה מחקרית עד כה לכך שהוא מושפע מגירויים סביבתיים.

אינטליגנציה גבישית - שהינה הצטברות של ידע ומיומנויות. רכיב זה של האינטליגנציה מושפע מאוד מהסביבה וממשיך להתפתח כל ימי חיינו.

ברוב המקרים שני סוגי האינטליגנציה באים יחדיו.

תאוריית האינטליגנציות המרובות:

הפסיכולוג הווארד גרדנר טען שהתייחסות לאינטליגציה כולה כמכלול אחד חסרה מרכיבים בלתי מדידים כמותית ופיתח את גישת האינטליגנציות מרובות. על פי גישה זו קיימים מספר מדדים מורחב המורכבים מאינטליגנציה לשונית, לוגית - מתמטית, מרחבית, גופנית - תנועתית, מוזיקלית, תוך - אישית, בין אישית ונטורליסטית.

טענתו של גרדנר יסודה בכך שלמרות שקיימים מתאמים חיוביים בין כל סוגי מבחני האינטליגנציה, חלקם נמוכים במידה המצדיקה אבחנה ברורה ביניהם. בתחום החינוך אומצה גישה זו, אך בפסיכולוגיה ובפסיכומטריקה ההתייחסות אליה פחותה, בטיעון שהתאוריה של גרדנר חסרת ביסוס מחקרי. עם זאת התאוריה באה להדגיש את משקלם של הגורמים הבעייתים למדידה אמפירית אף שהם גורמים מהותיים ואינטגרליים באינטליגנציה האנושית.

מחקרים על השפעת האינטליגנציה:

נמצא מתאם בין תכונות אישיות והצלחה בחיים לבין אינטליגנציה. כמו כן, פשיעה נפוצה הרבה יותר אצל בעלי אינטליגנציה נמוכה ואילו תוחלת החיים ושביעות רצון מנישואין, גבוהים יותר אצל בעלי אינטליגנציה גבוהה. קיים מתאם בינוני בין הערכת מעביד לבין רמת האינטליגנציה, קיים מתאם גבוה מאוד בין יוקרתו של מקצוע לבין ממוצע האינטליגנציה של העוסקים בו.

לפי 39 מחקרים אשר נערכו בין השנים 1927 ו - 2002, וכן במחקר שנערך ב - 1998 על ידי מדענים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ואוניברסיטת מדינת קליפורניה, נמצא יחס הפוך בין רמת האינטליגנציה וההשכלה לבין מידת האמונה הדתית. בספרו יש אלוהים? (2006) מסיק ריצ'רד דוקינס: "ככל שעולה רמת האינטליגנציה וההשכלה, כך קטן הסיכוי שהאדם יהיה דתי או יחזיק באמונות מכל סוג".

נראה שהשפעתה החיובית של אינטליגנציה נעצרת בסף מסוים, וגאונים מופלגים ידועים דווקא באישיותם המעורערת ובהפרעות נפשיות. דוגמה טראגית לחוסר ניצול של כשרון נותנת דמותו של ילד הפלא ויליאם ג'יימס סידיס.

מחלוקות בחקר האינטליגנציה:

הספר עקומת הפעמון ומבקריו:

הספר "עקומת הפעמון" מאת הרנסטיין ומארי, חולל שערורייה כשטען שאי הצלחתם של שחורים במבחני האינטליגנציה וה - SAT (המקביל האמריקאי לפסיכומטרי הישראלי) מקורה בסיבות גנטיות. טענה זו נתמכת במחקרים שמצאו כי ילדים שחורים שאומצו במשפחות לבנות היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להתקדם ולהצליח, אך שיעור האינטליגנציה שלהם בבגרותם לא היה שונה במידה משמעותית מהממוצע אצל השחורים באמריקה.

עם זאת, החוקרים הציגו בספרם גם נתונים שאינם מתיישבים עם טיעונם על כך שהשפעת הסביבה הינה נמוכה מאוד. תרומתו הנוספת של הספר היא בסקירה המצוינת על התגבשות מבחני האינטליגנציה תוך הצגת המניעים לחקר זה הנעוצים בעבודתו של דרווין על התפתחות המינים.

מסקנות "עקומת הפעמון" שנויות במחלוקת חריפה, אך גם רוב קהילת הפסיכולוגים שאינה מקבלת אותן במלואן מודה שלעת עתה לא נמצאה דרך להעלאה קבועה ומשמעותית של ה - IQ על ידי התערבות סביבתית, גם אצל אלו שהשתתפו בתוכניות התערבות לשיפור האינטליגנציה מגיל ינקות.

אפקט פלין:

מחקריו של ג'יימס פלין מראים כי האינטליגנציה הפכפכה הרבה יותר משנדמה, תופעה שכונתה "אפקט פלין". פלין הציג עדויות כי ההישגים במבחני IQ בתחילת המאה היו נמוכים בממוצע ב - 20 נקודות לעומת ההישגים הממוצעים כיום. תופעה זו ידועה כיום בשם "אפקט פלין". ישנם הסברים רבים ומגוונים למקורו של האפקט. יש חוקרים המסיקים מכך ששיפורים גדולים בחינוך ובתזונה עשויים להשפיע על מדדי אינטֶליגנציה, בעוד אחרים מציינים את הטלוויזיה ומשחקי המחשב כמפתחים יכולות מרחביות - ויזואליות שהובילו להעלאת הציונים.

עם זאת ההסבר המקובל ביותר הינו המיומנות של הנבחנים בביצוע מבחנים. בתחילת המאה העשרים מבחנים לא היו נפוצים ואנשים לא היו כה מתורגלים בביצועם, לעומת המצב כיום. בניגוד לפרשנים אחרים של ממצאיו, פלין עצמו אינו טוען כי בני האדם כיום חכמים מבני האדם שחיו לפני כמאה שנה.

אינטליגנציה בחיי המעשה:

יש הטוענים שקיים רובד של אינטליגנציה "מעשית" בעל השפעה מהותית על ההצלחה בחיים, אך כזה שאינו נמדד במבחני אינטליגנציה. למשל, בקרב מהמרים על סוסים התברר שאלו המצליחים יותר היו בעלי יכולות לבצע הערכות מתוחכמות ביותר, אך כישרון זה היה מוגבל לתחום הימורי הסוסים בלבד ולא השתקף במבחני אינטליגנציה.
מחלוקות לטפל במחלת רוח ישראל הפרעת אישיות תוצאות אישיות טלוויזיה טלביזיה נישואין פיתוח לשפר יכולת חשיבה אינטלגנציה אינטליגנציה אינטליגנציות
טיפול בהפרעות נפשיות קשות, טיפול בפרנויות, טיפול בסכיזופרניה פרנואידית קלינית, טיפול במחשבות רדיפה, סמים והפרעות נפשיות, סמים ופרנויות, הפרעת אישיות פרנואידית, חושב שרודפים אחריו, טיפול במחלות נפש
טיפול בהפרעות נפשיות קשות, טיפול בפרנויות, טיפול בסכיזופרניה פרנואידית קלינית, טיפול במחשבות רדיפה, סמים והפרעות נפשיות, סמים ופרנויות, הפרעת אישיות פרנואידית, חושב שרודפים אחריו, טיפול במחלות נפש
...בהפרעות נפשיות קשות, טיפול בפרנויות, טיפול בסכיזופרניה פרנואידית קלינית, טיפול במחשבות רדיפה, סמים והפרעות נפשיות, סמים ופרנויות, הפרעת אישיות פרנואידית, חושב שרודפים אחריו, טיפול במחלות נפש למה אנשים מפתחים פרנויות ומחשבות רדיפה? אנשים רבים סובלים מפרנויות ומחשבות רדיפה קשות, כמו לדוגמה בעל עסק שחושב שיש נגדו מזימות בינלאומיות לחסל את העסק שלו. אדם כזה יכול לדמיין תרחישים מורכבים בהם גורמים עוינים - לפעמים אנשים זרים, לפעמים אפילו בני משפחה - מנסים לפגוע בו, להרעיל אותו או להרוס לו את חייו. החשיבה...
תלות רגשית, בניית הערכה עצמית - איך למצוא את עצמך ולהשתחרר מתלות רגשית? איך לבנות את ההערכה העצמית שלך מחדש? איך להשתחרר מקשר הרסני? מה עומד מאחורי הצורך בתלות רגשית? מהי חברות אמיתית והאם אפשר להשיג אותה? האם המראה החיצוני משפיע על ביטחון עצמי במערכות יחסים? האם מראה חיצוני משפיע על ביטחון עצמי? למה אנחנו משנים את עצמנו ליד אחרים? מהי חברות אמיתית?
...בניית הערכה עצמית - איך למצוא את עצמך ולהשתחרר מתלות רגשית? איך לבנות את ההערכה העצמית שלך מחדש? איך להשתחרר מקשר הרסני? מה עומד מאחורי הצורך בתלות רגשית? מהי חברות אמיתית והאם אפשר להשיג אותה? האם המראה החיצוני משפיע על ביטחון עצמי במערכות יחסים? האם מראה חיצוני משפיע על ביטחון עצמי? למה אנחנו משנים את עצמנו ליד אחרים? מהי חברות אמיתית? איך למצוא את עצמך ולהשתחרר מתלות רגשית? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת במערכת יחסים אישית, תוך התמקדות עמוקה בנושא התלות הרגשית, בניית הערכה עצמית, והצורך לאהוב את עצמך...
כוח המחשבה, מגבלות כוח המחשבה, מהו כוח המחשבה? האם למחשבה יש כוח? לשלוט במציאות, שליטה במציאות, לשלוט בגורל, כוח התת מודע, כוח הרצון, יצירת מציאות, ליצור מציאות
כוח המחשבה, מגבלות כוח המחשבה, מהו כוח המחשבה? האם למחשבה יש כוח? לשלוט במציאות, שליטה במציאות, לשלוט בגורל, כוח התת מודע, כוח הרצון, יצירת מציאות, ליצור מציאות
...המחשבה? האם למחשבה יש כוח? לשלוט במציאות, שליטה במציאות, לשלוט בגורל, כוח התת מודע, כוח הרצון, יצירת מציאות, ליצור מציאות מהו כוח המחשבה? כיצד ניתן לשלוט במציאות בעזרת מחשבה? בהרצאה, אליעד כהן מציג רעיונות הנוגעים לכוח המחשבה והיכולת של האדם לשלוט במציאות בעזרת מחשבותיו. הוא מציין את החשיבות של אמונה וביטחון במחשבה וביכולתה להשפיע על המציאות. הוא מתאר תהליכים שבהם מחשבה חזקה וביטחון מוחלט יכולים להוביל להצלחה או לתוצאה הרצויה, אפילו במצבים שנראים בלתי אפשריים. אליעד מציין כי המחשבה היא כלי עוצמתי...
ניתוח מילולי, איך לנתח דברים? אין הבדל בין יש ואין, אין הבדל בין יש או אין, אין הבדל בין אהבה לשנאה, שנאה אין סופית, אהבה אין סופית, אהבה ללא תנאים, שנאה ללא תנאים, ניתוח לוגיקה
ניתוח מילולי, איך לנתח דברים? אין הבדל בין יש ואין, אין הבדל בין יש או אין, אין הבדל בין אהבה לשנאה, שנאה אין סופית, אהבה אין סופית, אהבה ללא תנאים, שנאה ללא תנאים, ניתוח לוגיקה
...הבדל בין יש ואין, אין הבדל בין יש או אין, אין הבדל בין אהבה לשנאה, שנאה אין סופית, אהבה אין סופית, אהבה ללא תנאים, שנאה ללא תנאים, ניתוח לוגיקה מה ההבדל בין להבדיל בין יש ואין לבין יש או אין? אליעד כהן פותח את ההרצאה בנושא ניתוח מילולי והסבר על מושגים כמו יש ואין, אהבה ושנאה, וכיצד מתבצעת ההבדלה בין מושגים. לדבריו, המשפטים להבדיל בין יש ואין ולהבדיל בין יש או אין נראים דומים מאוד, אך למעשה קיים ביניהם הבדל משמעותי. כאשר אדם מבדיל בין יש ואין, המשמעות היא שהוא מראש מניח שישנם שני מצבים אפשריים: מצב...
מחשבות טורדניות, מחשבה מטרידה, מחשבה אובססיבית, מחשבות פולשניות, ocd, מחשבה לא רציונלית, מחשבה לא הגיונית, מחשבות לא טובות, מחשבות לא רצויות, מחשבות לא רצוניות, מחשבות לא פוסקות, מחשבה טורדנית
מחשבות טורדניות, מחשבה מטרידה, מחשבה אובססיבית, מחשבות פולשניות, ocd, מחשבה לא רציונלית, מחשבה לא הגיונית, מחשבות לא טובות, מחשבות לא רצויות, מחשבות לא רצוניות, מחשבות לא פוסקות, מחשבה טורדנית
...מחשבות פולשניות, ocd, מחשבה לא רציונלית, מחשבה לא הגיונית, מחשבות לא טובות, מחשבות לא רצויות, מחשבות לא רצוניות, מחשבות לא פוסקות, מחשבה טורדנית מדוע מחשבות טורדניות לא עוזבות אותנו? מחשבות טורדניות, שליליות, מטרידות ולא רצויות הן תופעה שכיחה מאוד. אליעד כהן מסביר שאנשים רבים נוטים להתמודד עם מחשבות אלו בדרך של הכחשה והתנגדות מוחלטת, אך פעולה זו דווקא גורמת להעצמתן. לדוגמה, כאשר עולה מחשבה שלילית כמו אני רוצה לפגוע בעצמי, או אני רוצה להרוג מישהו, התגובה הראשונית של רבים היא הכחשה מוחלטת, כמו זה...
הילה אנרגטית, איך לזהות הארה רוחנית? ראיית הילות, קריאת הילות, מורה רוחני מואר, מהי הארה רוחנית? מודעות עצמית, חיפוש רוחני, מהי שלמות אמיתית? מהו אושר אמיתי?
הילה אנרגטית, איך לזהות הארה רוחנית? ראיית הילות, קריאת הילות, מורה רוחני מואר, מהי הארה רוחנית? מודעות עצמית, חיפוש רוחני, מהי שלמות אמיתית? מהו אושר אמיתי?
...קריאת הילות, מורה רוחני מואר, מהי הארה רוחנית? מודעות עצמית, חיפוש רוחני, מהי שלמות אמיתית? מהו אושר אמיתי? מהי הארה רוחנית ואיך אפשר לזהות אותה? בהרצאה זו, אליעד עוסק בשאלה מהי הארה רוחנית, כיצד ניתן לזהות אותה, ובמה שונה ההארה ממדדים חיצוניים או רגשות כמו שמחה, עצב, או פחד. נושאים נוספים שנדונים בהרצאה הם הילה אנרגטית, ראיית הילות, קריאת הילות, ומיהו המורה הרוחני המואר. אליעד מתחיל את דבריו בכך שהוא מבהיר שאי אפשר למדוד הארה בצורה מדויקת באמצעות כלים מדעיים או טכנולוגיים, שכן לא ניתן לדעת באופ
אני הוא זה, ניסרגדתה, I AM THAT, פילוסופיה מזרחית, הוויה, קיום, להיות כלום, רק להיות, הארה, החיסרון הראשון, הרע הגדול ביותר
אני הוא זה, ניסרגדתה, I AM THAT, פילוסופיה מזרחית, הוויה, קיום, להיות כלום, רק להיות, הארה, החיסרון הראשון, הרע הגדול ביותר
...I AM THAT, פילוסופיה מזרחית, הוויה, קיום, להיות כלום, רק להיות, הארה, החיסרון הראשון, הרע הגדול ביותר מה המשמעות של I AM THAT בפילוסופיה של ניסרגדתה? המשפט I AM THAT, או בעברית אני הוא זה, הוא המהות של תורתו של ניסרגדתה מהראג, שמסוכמת בפילוסופיה מזרחית עמוקה. על פי ההסבר של אליעד, כאשר ניסרגדתה היה עונה לשאלות, הוא היה מתמקד תמיד רק במשפט זה: אני הוא זה. הרעיון מאחורי המשפט הוא שכל דבר שאתה שואל עליו מה זה?, התשובה היא זה אני. בעצם, האדם מתאחד עם כל דבר שהוא תופס, ומכאן נוצר רעיון האחדות. אך אליעד...
הסוד של השכל ה*על* אנושי - איך להשיג אותו? איך להבין את *כל* המציאות? חלק 2
...להשיג אותו? איך להבין את כל המציאות? חלק 2 וכאשר האדם מגיע לסוף ולקצה רמת העומק האפשרית של השכל שלו, אז הוא מגלה מידע חדש. והאדם מתוך הרגל מנסה להבין את המידע הזה בשכל הרגיל שלו. אך המידע הזה שהוא אמיתי ונכון, כדי להבין אותו לשם כך על האדם להשתמש בעומק השכל שלו, דהיינו, בשורש השכל שלו, דהיינו, בשכל עם יכולת תפישה על אנושית ואיך סופית. אך מחמת שהאדם עוד לא הביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הזה שבו, לכן המידע שאותו האדם מגלה בסוף עומק ההתבוננות שלו, הוא נתפש בעיני האדם כשאלה מאוד גדולה, שהיא שאלת כל השאלות...
למה אני רוצה שיאהבו אותי? למה אני מנסה למצוא חן בעיני אחרים? למה אכפת לי מה חושבים עלי? למה אני מנסה לרצות אחרים? ריצוי אנשים, למה אני רוצה למצוא חן? חרדה חברתית, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך
למה אני רוצה שיאהבו אותי? למה אני מנסה למצוא חן בעיני אחרים? למה אכפת לי מה חושבים עלי? למה אני מנסה לרצות אחרים? ריצוי אנשים, למה אני רוצה למצוא חן? חרדה חברתית, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך
...למצוא חן בעיני אחרים? למה אכפת לי מה חושבים עלי? למה אני מנסה לרצות אחרים? ריצוי אנשים, למה אני רוצה למצוא חן? חרדה חברתית, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך למה אנשים רוצים שיאהבו אותם ומחפשים אישור חברתי? הרבה אנשים אומרים שהם לא מתעניינים במה אחרים חושבים עליהם, ושבאופן כללי לא חשוב להם לקבל אישורים חיצוניים, אך במקרים מסוימים מתברר שיש אדם מסוים, לעיתים אפילו אדם שלא נפגשו איתו מעולם, שדווקא הדעה שלו עליהם חשובה להם. לדוגמה, יכול להיות אדם שלא אכפת לו כלל מה דעתם של אנשים אחרים, אבל כשהוא מנקה...
לא רוצה אבל עושה, חופש הבחירה, ללא בחירה חופשית, לעשות דברים נגד רצונך, לעשות בלי לרצות, רצון חופשי, בלי בחירה חופשית, התנהגות כפייתית, לבחור מה לעשות, לעשות את מה שאתה רוצה
לא רוצה אבל עושה, חופש הבחירה, ללא בחירה חופשית, לעשות דברים נגד רצונך, לעשות בלי לרצות, רצון חופשי, בלי בחירה חופשית, התנהגות כפייתית, לבחור מה לעשות, לעשות את מה שאתה רוצה
...חופש הבחירה, ללא בחירה חופשית, לעשות דברים נגד רצונך, לעשות בלי לרצות, רצון חופשי, בלי בחירה חופשית, התנהגות כפייתית, לבחור מה לעשות, לעשות את מה שאתה רוצה האם אפשר לעשות משהו נגד רצונך או שתמיד יש רצון נסתר? הרבה פעמים אנשים מוצאים את עצמם עושים פעולות שהם בטוחים לחלוטין שאינם רוצים לעשות. הם טוענים שהם פועלים נגד רצונם ומביעים פליאה או אכזבה מהעובדה הזאת, ואף שואלים מדוע הם עושים זאת בכל זאת. אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם עושה משהו שהוא חושב שהוא אינו רוצה לעשות, קיימות לכך כמה אפשרויות והסברים...
רוחניות - מיתוס ההרפייה מתפיסות
...מיתוס ההרפייה מתפיסות קיימת הגישה הרוחנית שלפיה יש חשיבות עליונה ללהרפות מכל התפיסות, מהלוגיקה ומהשכל, ומי שלא עושה זאת ו\או חי כך לא מבין דבר ובטח שלא את האמת לגבי טבע המציאות. תרגולים מדיטטיביים שונים הן דוגמה למימוש של הגישה הזאת. בפועל, יש איתה בעיות כל - כך מהותיות שהיא הופכת מהר מאוד לשטות גמורה: 1- הגישה לא נתמכת על - ידי שום עדות שהיא, אף לא אחת בכל ההיסטוריה האנושית, ונובעת מעיוות חשיבה מוכר בשם mind projection fallacy. אין שום קשר בין המצב המנטלי של האדם לבין הכרתו בטבע המציאות - מצבים...
קואצ'ינג - לשנות את התמונה בעזרת קואצ'ינג / Coaching
...קואצינג / Coaching השם של המאמר הזה מאלץ אותי כמעט באופן בלתי נמנע להגדיר קודם כל מהי התמונה, לפני שאתחיל בכלל לדבר על קאוצינג (Coaching). ובכן, התמונה היא אותו צילום של חייך בנקודת זמן כלשהי. הצילום הזה כולל בתוכו את המצב בכל תחום ותחום בחייך, הוא עונה על השאלות הבאות: מי אתה? איפה אתה גר? מה לגבי חיי האהבה שלך? האם יש לך בן או בת זוג? מה טיב היחסים ביניכם? מה טיב מערכות היחסים האחרות בחייך? כמה כסף יש לך? האם אתה מנהל כסף בחוכמה? מה אתה עושה בחיים? האם יש לך תחביבים? האם יש מקום לרוחניות בחייך...
פילוסופיה של החינוך - מבוא
...של החינוך היא תחום בפילוסופיה, העוסק בחינוך, מטרותיו ודרכי הפעולה שלו. התחום האקדמי עוסק בחקר החינוך כתופעה חברתית, אך הוא משתמש בכלים וצורות חשיבה מתחום הפילוסופיה. ההפרדה בין חוקר חינוך לפילוסוף העוסק בחינוך אינה תמיד קבועה וברורה, ויש הסוברים שכל איש חינוך נאלץ לעסוק בפילוסופיה במסגרת עבודתו. באוניברסיטאות, הפילוסופיה של החינוך לרוב אינה נלמדת בחוגים לפילוסופיה, אלא בחוגים ובמכללות לחינוך. בשנות ה - 40 של המאה ה - 20 הוקמה לראשונה אגודת הפילוסופים החינוכיים של ארצות הברית. כיום ישנן עשרות אגודות...
אושר - מנסה אך לא יוצא - מה לעשות?
...לא יוצא - מה לעשות? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על אושר - מנסה אך לא יוצא - מה לעשות?. הפעם אענה על שאלה בנושא האושר, אדם שואל, אני מנסה להיות מאושר, ולא מצליח, אני הולך לסדנאות, חושב חיובי, קורא ספרים, ועושה הכל להיות מאושר וזה לא זה, אני עדיין לא מאושר, מה עושים? התשובה היא חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים, האדם לא באמת רוצה להיות מאושר. לדוגמה, מישהו הכעיס את האדם בעבודה או ברחוב, לרוב האדם יכעס, אבל נניח שהפעם לא כעס, אך האם האדם מרוצה באותה המידה, שלא היו מכעיסים אותו כאילו...
מודעות רוחנית - תובנות על החיים וחומר למחשבה - 2
...על החיים וחומר למחשבה - 2 מה שכחנו? הפוסט הזה ינסה להסביר לך מה אתה שכחת, על מה כל התורות המסובכות מדברות, בפשטות... תראה, מה שכתבתי עד עכשיו אני מניח שכל אחד מבין לפי דרכו, לא משנה כמה חכם יהיה מה שכתבתי, עדיין ללא השכל שלך לא היית מבין. התהליך הזה לא נפסק שאתה הולך לחכם הגדול ביותר וגם לטיפש הקטן ביותר, את התהליך הזה של הפעלת גלגלי השכל לא למדת מאף אחד, וביום שנולדת החלו לפעול גלגלי השכל ללא עזרה מבחוץ כי עד הרגע הראשון לא היה חוץ... זה שיאמא שלך אמרה לך מליון פעם את המילה אימא, זה לא מחייב שהיית...
הו'אופונופונו - הדרך הקלה והפשוטה ביותר לנקות את החיים
...לנקות את החיים הדרך הקלה והפשוטה ביותר לנקות את החיים ממחשבות שליליות ומאירועים שליליים בחייכם, הדרך להגיע ולרפא את מקור האמונות הלא מודעות המושכות אירועים שליליים לחייכם - דר גו ויטלה מיוצרי הסרט הסוד. הואופונופונו היא שיטת ריפוי שמשתמשות בה הקהונות, המרפאות ההוואיות ומקורה במסורת השבטית העתיקה של הוואי. הואופונופונו היא שיטת ריפוי רוחנית. אי אפשר להבין אותה דרך הראש, באינטלקט שלנו, כי היא יוצאת מתוך נקודת הנחה שאנחנו לא מורגלים בה, היא יוצאת מתוך תפישה רוחנית של החיים ומתוך אמונה באלוהות. המהות...
ספר השאלות - שאלות למודעות עצמית / שאלות על החיים
...השאלות - שאלות למודעות עצמית / שאלות על החיים פתח דבר מה היא שאלה.? מה היא תשובה? מה הוא ביטחון? מה הוא פחד? מה היא מציאות? מי תופס את המציאות? מה היא מחשבה? מה הוא רעיון? מה היא שפה? מה היא בעיה? מה הוא סדר? מה הוא שקט? מה הוא ריכוז? מה היא תשומת לב? מה היא הקשבה? מה הוא חלל? מה הוא ידע? מה היא למידה? מה היא התנסות? מה היא יצירתיות? האם החיים שלי? מה הוא החושב? מה הוא הרוצה? האם הגוף שלי? מה זו אמת? מה זה כלום? מה הוא כעס? מה היא ודאות? מה הוא הפך? מה היא אהבה? מה היא שמחה? מה הוא יופי? מי אני...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5
...אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5. נמשיך בעמוד 171 בחלק ראשון. הסברנו שאם המקום נמצא בכל מקום, והזמן נמצא בכל הזמן, ויש מציאות שנמצאת בכל מקום ובכל זמן, ואם אתה מבין שהמציאות נמצאת בכל מקום ובכל זמן, אז זה גורם, שלך כישות נפרדת לא יהיה מקום. כי אם בכל מקום יש מציאות שממלאים...
התחלה חדשה - אין צורך בהאשמות שווא
...מחדש את הדברים בשיא ההתלהבות וממשיך בשיא ההתלהבות ולא תלוי בתוצאות ויש לו כיסופים להצלחה ולא משנה לו כמה זמן ייקח העיקר השאיפה שלו, זה לא משנה לו כמה זמן ייקח, וכל החיים שלו נצבעים בצבעים צבעוניים כפי שהמשורר משליך את מצב רוחו על הנוף. והאדם כאשר קורים לו דברים טובים בטבעו הוא חושב שהכל צבעוני ופורח ולפעמים כאשר האדם טועה הוא מתבלבל וחושב שהכל בצבעים אפורים ודהויים אבל אפשר לחשוב אחרת, שהאדם נפל מחוסר הבנה נכונה של הדברים כי זו הייתה ההבנה של אותו הרגע ולא יכלה להיות אחרת. אבל עכשיו הוא יותר מב
להתעורר מסיוט ברגע השיא. הסוף של הטיפשות והשקרים. ייאוש מוחלט שמוביל לאושר. בסוף הכל מתהפך לטובה. סוף הדרך הרוחנית. הדרך אל השלמות - מה בדיוק קורה שם? - חלק 1
...מסיוט ברגע השיא. הסוף של הטיפשות והשקרים. ייאוש מוחלט שמוביל לאושר. בסוף הכל מתהפך לטובה. סוף הדרך הרוחנית. הדרך אל השלמות - מה בדיוק קורה שם? - חלק 1 והעניין הוא כי האדם רוצה שלמות. ולמרות שלאדם לא בדיוק ברור מהי אותה שלמות שהוא רוצה אף על פי כן כל מעשיו / תיכנוניו / פועלו וכו, נעשים מתוך מטרה להגיע לשלמות. והנה, בהתחלה האדם חושב בטעות (באמת?) שאת השלמות הנל, הוא ישיג באמצעות דברים חיצוניים כלשהם כגון כסף רכוש וכו,. ואחכ עם הזמן / כשהאדם מקבל קצת יותר שכל הוא מגלה שכל הדברים האלו נותנים לי טוב...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שיטיון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: שיטיון, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שיטיון, איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לא להישחק בעבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע וסבל בעולם? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
חייב לאכול מתוק לגרום למשימות להתבצע להתגבר על בעיות הכנת הרצאה שטויות הרגשת בחירה חרדה חלשה פחד להתנסות רכישת ביטחון עצמי תחושה של כעס עצמי מה האינטרס של מי שאוהב אותך? סבל בגלל אהבת החיים עצות לאושר אושר מהחיים בן זוג קנאי איך למשוך בחורה? לתת ללקוח להחליט קבלת החלטות איך מתמודדים עם דחיינות? להתמודד עם מישהו שפוגע בך בלי להתכוון מרכיבי הצלחה למה לא להיות אובססיבי בהשגת מטרה? איך להתחיל שיחה עם לקוח שלא השאיר פרטים? לשכנע מישהו להרגיש איתך בנוח שיטת חינוך מומלצת להיות ביחד בגלל הילדים חסמים רגשיים בתת מודע שמיעת קולות בתת מודע סובל מטראומה טיפול בהפרעת אישיות זיכרונות שליליים מהאקס מה הכי חשוב בלגרום לאקס לאהוב אותך שוב? back squat שרירי הגב מתאמצים האם אלוהים אין סופי? לאלוהים אין בחירה חופשית הדרך אל ההארה הארה רוחנית סיבתית החיסרון בלהיות אלוהים להיות אלוהים האמיתי למה נשים רוצות ממני רק כסף? מהות התשוקה לכסף אושר ומטרת החיים משמעות החיים של החילונים מאזן קלוריות שלילי להתמודד עם מחשבות שליליות להשאיר בחירה חופשית אולי אתה רובוט? היקום גדל לפני המפץ הגדול עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי קריירה, מאמן אישי לבני נוער, מורה רוחני בתחום שיטיון - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.6250 שניות - עכשיו 20_11_2025 השעה 22:19:59 - wesi4