ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שחמט ✔דאגות בגיל המבוגר - גורמיהן, השפעותיהן וההתמודדות אתן ✔דאגות בגיל המבוגר (גיל הזהב / גיל השלישי) : גורמיהן, השפעותיהן וההתמודדות....
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨דאגות בגיל המבוגר - גורמיהן, השפעותיהן וההתמודדות אתן
דאגות בגיל המבוגר (גיל הזהב / גיל השלישי) :

גורמיהן, השפעותיהן וההתמודדות אתן

פרק א': מבוא

מיום שאנו עומדים על דעתנו אנו מכירים בקיומן של דאגות. בתחילה הן מופיעות בעולמו של הילד, מטרידות אותו ומעלות בו חיוך כשהוא מתבגר.

הילד מודאג משאלת המתנה שיקבל ליום ההולדת, האם ייאותו הוריו לרשום אותו לחוג שהוא אוהב, האם השמלה החדשה שקנו לילדה תיראה עליה יפה באירוע המשפחתי הקרוב, וכיוצא באלה דאגות הנראות באותה עת כאילו היו כבדות משקל.

בתום הילדות באים הנעורים ואתם - דאגות חדשות ומסוג שונה.

כיצד תגיב הנערה על חיזורי, חושב הנער. האם תשיב אהבה אל חיקי? מה תהיה מידת הצלחתי בבחינות, האם אקבל תעודה שתזכה אותי באפשרות לקבל השכלה נוספת? איך נראה מעמדי בכיתה או בחבורת הילדים אליה אני משתייך?

אחר כך באות הדאגות של טרום השירות הצבאי וכאלה שנוצרות במהלכו. חלקן חולפות כלעומת שבאו ואחרות מטרידות מאד ואפילו עלולות להשפיע על העתיד היותר רחוק.

גם כאנשים בוגרים אנו חווים דאגות לא מעטות: פרנסת המשפחה ורווחתה, בריאות ילדינו ושלומם, הישגיהם בלימודים, הורינו ההולכים ומזדקנים, המצב הביטחוני והכלכלי במדינה, הרעה במצב הבריאות של מישהו מבני המשפחה, ועוד ועוד.

פרק ב': דאגות הגיל המבוגר / גיל הזהב / הגיל השלישי

במבחן הזמן, כל הדאגות הללו, שהן בנות לווייתנו הקבועות והלא אהובות, מקבלות מימד שונה ומשקל אחר בהגיענו לגיל המבוגר והמבוגר מאד.

הבה נבחן, אחת לאחת, מה באמת מדאיג את בני הגיל השלישי, מהי השפעתן של דאגות אלה והאם יש דרכים להתמודד אתן.

1. חשש לשינויים במצב הגופני והבריאותי

ככל שאנו מתבגרים הולכים ומתרבים בנו אותות הגיל. רבים נוהגים לקרוא לשינויים הללו "בגידת הגוף", מכיוון שגופנו שלנו, המוכר לנו כל כך הרבה שנים, אינו מגיב תמיד כפי שהיינו רגילים או כמו שאנו מצפים ממנו לנהוג.

התגובות שלנו איטיות יותר, ההליכה קשה יותר, העירנות פחותה יותר, הזיכרון חלש יותר, היכולת מצומצמת יותר.

כאשר סימנים כאלה מופיעים לראשונה, ובייחוד כאשר הם מתרבים ומתחזקים, עולה בנו השאלה: "לאן כל זה מוביל? האם יגיע בקרוב ברגע המפחיד בו לא נוכל יותר להיות שליטים מוחלטים על גופנו ושכלנו? ".

מסביבנו אנו רואים דוגמאות לא מעטות של בני גילנו שמצבם גרוע יותר ואפילו גרוע בהרבה מזה שלנו, ושואלים את עצמנו האם ומתי יקרה כדבר הזה גם לנו? האם זו גזירת גורל או שמא אפשר להימנע מכך? אולי אפשר לפחות לדחות את רוע הגזירה?

זוהי דאגה קשה, מובנת וכנה, המשפיעה לעיתים על התנהגותו ומצב רוחו של האדם, גם בטרם קרה לו דבר מתוך התופעות שמהן הוא כל כך חרד ומודאג.

מה עושים כדי להפיג או לרכך את הדאגה הזאת - על כך בפרק הבא העוסק בדרכי ההתמודדות עם דאגות גיל הזהב.

2. תחושת האובדן ופחד הבדידות

תופעה אופיינית ומצערת היא ההישארות לבד עקב מותו של אחד מבני הזוג. זוהי תחושה ללא נשוא כיון שאבדנו חבר או חברה לחיים שיחד עשינו שנים ארוכות וקשות, יפות ומאושרות, עמוסות פעילויות וזיכרונות. יחד הקמנו משפחה, הולדנו ילדים, דאגנו לחינוכם, ראינו בהתפתחותם, ייחלנו לרוות מהם ומילדיהם נחת בשנותינו המאוחרות, ולפתע - הכל מתפוגג.

הניסיון מלמד שההלם והצער חולפים האיטיות אבל הזמן מרפא במקצת את פצעי הנפש הקשים ומכריח אותנו לחזור לחיים.

אז עולה ומתחזקת בנו הדאגה מפני הבדידות. זוהי אחת הדאגות היותר חמורות והיותר קשות להתמודדות, מכיוון שבגיל המבוגר אנו מתקשים מאד לרכוש חברים חדשים או להשתלב במהירות במעגל חברתי מסוים, כפי שעשינו כשהיינו צעירים יותר.

רבים מאלה שנותרו לבדם מעדיפים להישאר בבתיהם, להקדיש שעות רבות למחשבות ולזיכרונות, ולמהול מקצת מן הדאגות בצפייה בטלוויזיה או בקריאת ספרים.

האם זו הדרך היחידה, או הטובה ביותר לעמוד מול דאגות הבדידות? בהחלט לא!

גם על כך - בפרק הבא.

3. דאגת הפגיעה במעמד ובדימוי העצמי

משבר הפרישה מן העבודה מוכר כיום היטב. גדולי המומחים מאשרים שמדובר במהלך קריטי בחייו של האדם המודרני. גם אם ייערך לכך בעוד מועד ויכין את רוחו ונפשו למצבו החדש, עדיין יהיה נתון ללא מעט דאגות הנובעות מהשינוי הכביר שחל בחייו.

הראשונה - כיצד מסתגלים למעבר משגרת החיים בעבודה לזו שבגמלאות? שגרה זו, שנמשכה שנים ארוכות היוותה מסגרת מאד מובנית לחיים שלנו ועיצבה את אופיים ומתכונתם.

ידענו שעלינו להשכים קום, לצאת לעבודה בזמן, למלא כראוי את המוטל עלינו ולשוב הביתה. חלק לא מבוטל מאתנו מצא גם סיפוק רב בעבודה. שאפשרה לנו לתת ביטוי לכישרונותינו, ליכולתנו ולניסיוננו.

בנוסף, הקנה לנו התפקיד גם מעמד מסוים של סמכות, אוטוריטה, הפעלת כפיפים, הכרה ציבורית, פרסום, הטבות חומריות ורווחה כלכלית.

כל אלה, רובם או כולם, ניטלים מאתנו בעת הפרישה מהעבודה. עתה אנו "חופשיים" לכאורה. אבל האם זהו החופש לו ייחלנו ואליו השתוקקנו במשך שנות עבודתנו הארוכות? האם אנו יודעים לנצל את שעות הפנאי הרבות שנפלו לחיקנו? האם אנחנו נהנים מהן? ואיך מתמודדים עם איבוד הסמכות? עם הכניסה לאלמוניות? עם ההרגשה שכל המטען האישי שלנו (ידע, ניסיון, מיומנויות, חכמת חיים) אינו מהווה כבר "נכס מבוקש" כפי שהיה בעבר?

זאת ועוד. תופעות אלה משפיעות גם על הדימוי העצמי שלנו. הדמות הניבטת בנו מן הראי נראית לנו אחרת, לעיתים פחות מוערכת אפילו על ידי עצמנו.

אנו קוראים על הירידה במעמדו של האדם המבוגר גם בתוך משפחתו שלו. כמובן שהוא עדיין אהוב ומוערך, עטוף חיבוקים וחום. עם זאת, וככל שהזמן חולף, יש מעין פיחות במשקל הדברים שהוא אומר, הדעות שהוא משמיע, העצות שהוא נותן.

אכן, זהו מעגל דאגות שלישי, קשה לא פחות משני קודמיו וראוי להתייחסות מעמיקה בכל הקשור בדרכי המאבק עם הדאגות הייחודיות לו.

פרק ג': איך מתמודדים עם הדאגות?

לכל תחום דאגות יש השפעות מסוג שונה על חייו של האדם המבוגר. הבה נבחן אילו דרכים ואמצעים יש בידינו כדי להפיג את הדאגות הקשות ולמזער את נזקיהן.

רעיון ה"תחזוקה"

בהגיענו לגיל השלישי / המבוגר עלינו להיות מודעים, דרוכים ומיומנים בתחזוקתן של שלוש מערכות חשובות בעצמנו:

המערכת הגופנית - תחזוקת הגוף.

המערכת השכלית - תחזוקת המוח.

המערכת הנפשית - תחזוקת הנפש.

תחזוקה נכונה של המערכות הללו יכולה לעכב משמעותית את הפגיעה בתפקודן, הנגרמת עקב התקדמות הגיל. עיכוב זה ישפיע במישרין על אי הופעתן או היעלמן של הדאגות הפוקדות אותנו כאשר המערכות האלה נפגעות.

תחזוקת הגוף - אין פירושה בהכרח עיסוק אובססיבי בספורט או בהתעמלות. כל שדרוש הוא לקיים פעילות גופנית מתונה, כגון הליכה ברגל, במשך מחצית השעה לפחות מדי יום ביומו. לפי מיטב המחקרים הליכה כזו מחזקת את השרירים, מונעת או מעכבת בריחת סידן, מזרימה יותר חמצן למוח, מחזקת את היציבה ומגבירה את האופטימיות.

מעטים האנשים היודעים כמה תמורות חשובות הם עשויים לקבל מהשקעה כה קטנה, שאינה מחייבת ציוד או מכשור יקר, השתייכות למועדון מינויים של בריכה או מועדון כושר וכו'.

יותר מכך. נחישות והתמדה בביצוע פעילות זו של תחזוקת הגוף יביאו לירידה ניכרת ברמת הדאגות הנגרמות בשל החרדה הגוברת מ"בגידת הגוף".

תחזוקת המוח - מיטב המומחים לחקר המוח יודעים כיום לומר שככל שהאדם המבוגר פעיל יותר אינטלקטואלית, כך מואטת הירידה ביכולתו השכלית. חלקם אף מרחיקים לכת וטוענים שבגיל המתקדם עלינו "להתעלל" במוחנו על ידי הפעלה בלתי פוסקת של גירויים אינטלקטואליים. אלה יכולים להתבטא בפתרון תשבצים, חידות היגיון, משחקי מחשבה, תחרויות ברידג' ושחמט, לימודים עיוניים והעשרות מתחום התרבות הקלאסית (תיאטרון, מוסיקה וכו').

אלה מאתנו שיתמידו בכך יופתעו לגלות שהם שומרים על מחשבה עירנית, מפתחים סקרנות לסביבה, מגיבים מהר יותר לגירויים מחשבתיים ומוחיים, מגלים יכולת טובה בלימוד דברים חדשים, (אפילו תיאורטיים ומסובכים) וסומכים יותר על חושיהם והגיונם.

אלה הם "רווחים" עצומים שלא יסולאו בפז וגם בהם טמונה תרופה לדאגות המכרסמות בנו בכל הקשור ביכולת השכלית שלנו ובשמירתנו על צלילות דעתנו.

תחזוקת הנפש - מעגל זה של תחזוקה עוסק במכלול נושאים הקשורים כולם בשאלת השלווה הנפשית של האדם המבוגר. גם כאן מראים מחקרים מתקדמים שיש קשר הדוק וזיקה רבה בין מצבו הבריאותי הכללי של האדם ובין שלוותו הנפשית.

ככל שהוא נתון למצבי לחץ, מתח, דכדוך, ובעיקר דיכאון, כך פוחתת יכולתו להתמודד עם תחלואות שונות, הופך פגיע ורגיש יותר, מחוסן פחות ובעל כושר התמודדות פגום.

שלווה נפשית מושגת ביכולתו של האדם לזהות את הנושאים המטרידים את מנוחתו ולבחון בקור רוח כיצד הוא יכול לסלק אותם או את גורמיהם מחייו. לעיתים מסוגל האדם לעשות זאת בכוחות עצמו ולפעמים תוך התייעצות עם בני משפחתו, חברים קרובים או ידידים ותיקים.

בהקשר זה יש חשיבות מכרעת לקיומה של מערכת יחסים הדוקה, חמה ותומכת עם המשפחה הקרובה. לאחרונה מתרבים אלה הגורסים שאם חל שיבוש ביחסים הפנים משפחתיים או שאינם קרובים די הצורך, חייבת היוזמה לתיקונם לבוא דווקא מצד הדור המבוגר. עלבונות או הסתגרויות ממילא לא יועילו ומי שישלם בסופו של דבר את "המחיר" יהיו דווקא המבוגרים יותר במשפחה.

גם המסגרת החברתית חשובה מאד, ועלינו להשקיע מאמצים רבים ככל שיידרש כדי להשתייך למערכת אנושית הקרובה ללבנו, אם בגלל הרכבה החברתי ואם בגלל הנושאים הממלאים את סדר יומה. זאת נוכל להשיג באמצעות תחביב כלשהו המחייב מסגרת בין אישית, או פעילות התנדבותית מתאימה.

פעילות התנדבותית עשויה לפצות אותנו גם בתחום הירידה במעמד ובדימוי העצמי שכן היא נותנת מחדש הרגשה שמישהו עדיין זקוק ליכולת הטמונה בנו, מעריך אותה ומוקיר לנו טובה על נכונותנו להעמידה לרשותו.

סיכום ומסקנה: רעיון הפעילות הרציפה והמתמשכת

בנוסף לתחזוקתן הטובה של המערכות שהזכרנו, יש משקל עצום לשמירה על מתכונת מתמשכת של פעילות רציפה ואינטנסיבית. הבטלה והשעמום הם אויב סמוי האורב בפתחו של האדם המבוגר, ומסוגל להביאו לתהומות מסוכנים של ייאוש, דיכאון, אבדן שמחת החיים ואפילו תאוות החיים.

לפיכך, גם בחיים המאוחרים יש טעם בהצבת יעדים, בניהול סדר יום מוקפד, בקביעת עדיפויות, בתכנון לטווח ארוך, וביצירת מוקדים רבים של אופטימיות ומוטיבציה. לכאורה נראים דברי אלה כלקוחים מאיזה שהיא אוטופיה. למעשה הם מקפלים בתוכם מתכון מוכח לחיי איכות המנצלים כל גרגיר שעדיין מצוי בשעוני החול של חיינו המאוחרים.
סיפוק המחיר הוא רק תירוץ תכנון לפתח את החשיבה חיוך פיתוח יכולות חשיבה להישאר תעדוף יכולות שכליות עתיד איך לפתח את השכל גורמים דאגות התמודדות להתמודד
לשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכל
לשחק משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכל
... משחקי חשיבה, איך לשחק משחק חשיבה? סודוקו, שש בש, דמקה, שחמט, קוביה הונגרית, אלגוריתם לפתור משחק, משחקי חשיבה לפיתוח המוח, משחקים לפיתוח חשיבה, כמה לשחק משחק חשיבה? לפתח את השכל איך משחקי חשיבה מפתחים את השכל? ... מסוימת, אפילו משחקים פיזיים כמו כדורגל דורשים מחשבה. אך משחקי חשיבה ייעודיים, כמו סודוקו, שחמט, דמקה, שש בש וקובייה הונגרית, מתמקדים בהפעלת השכל הרבה יותר. הם מאפשרים לאדם להתמודד עם אתגרים מורכבים ולפתח את החשיבה בצורה משמעותית. מהי הדרך ... זהו הסימן לעבור למשחק הבא. לדוגמה, אם משחק סודוקו כבר לא מציב אתגר, כדאי לעבור למשחק אחר, כמו שחמט או דמקה, שבו נוכל להמשיך להתמודד עם אתגרים חדשים ולפתח את יכולת החשיבה שלנו עוד יותר. אליעד מסכם שפרקטית, כל אחד שמעוניין לפתח את השכל, כדאי לו פשוט ... של המשחק באופן עמוק ככל האפשר. פיתוח חשיבה הגברת אינטליגנציה סודוקו אלגוריתמים לפתרון משחקים שחמט איך משחקי חשיבה יכולים לפתח את השכל שלנו? הסיפור מתחיל באדם שהיה רוצה להיות חכם יותר. הוא חשב שאם יהיה יותר חכם, יוכל לפתור יותר בעיות ויהיה מרוצה ... כדורגל). אם אתה באמת רוצה לפתח את השכל, כדאי לעסוק במשחקים שמאתגרים את המחשבה, כמו סודוקו, שחמט, דמקה או קוביה הונגרית. גם משחקים פשוטים יחסית, כמו שש בש, עשויים להיכלל בקטגוריה של משחקי חשיבה. איך לדעת אם אנחנו באמת מבינים את המשחק? כשמשחקים ... ולגלות את הדרך המיטבית לפתרונו. פיתוח חשיבה הגברת אינטליגנציה סודוקו אלגוריתמים לפתרון משחקים שחמט היו היה איש שרצה להיות יותר חכם למה הוא רצה להיות יותר חכם כי חשב שאם הוא יהיה יותר חכם הוא יוכל לפתור יותר בעיות ואז הוא ירגיש יותר טוב ואז הוא שאל ... משחק משחק חשיבה תנסה לנצח אותו. נגיד שאתה משחק סודוקו לך לגוגל תכתוב סודוקו תשחק סודוקו שש בש שחמט דמקה יש משחק חשיבה. ש: שש בש. אליעד: מחשק חשיבה. ש: לא יותר מדי. אליעד: אתה צודק לא יותר מדי הלאה בקיצור אין לך שכל אתה לא מבין שזה משחק חשיבה, עכשיו ...
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?
משחקי חשיבה לפיתוח החשיבה, איך משחקי חשיבה מפתחים את החשיבה? איזה משחק חשיבה הכי טוב? מיומנויות חשיבה, מיומנויות שכליות, פיתוח המוח, איך לבחור משחק חשיבה? איזה משחק חשיבה מומלץ? משחקים לפיתוח החשיבה, איך לפתח את המוח?
... קדימה. משחקים כאלה, כמו שחמט, סודוקו, חידות לוגיות ומשחקי ... מהלכים של היריב (כמו שחמט ומשחקי אסטרטגיה מתקדמים) תורמים ... נפוצים, כגון תשבץ היגיון ושחמט: תשבץ היגיון - משחק זה משלב בין ידע ... במידה רבה על ידע וזיכרון. שחמט - משחק זה כמעט ואינו מסתמך על ידע ... ובניתוח מצבים מורכבים. בשחמט, השחקן חייב לחשוב כמה מהלכים קדימה ... והאסטרטגיה. במקרה הזה, השחמט ייחשב כמשחק יעיל יותר לפיתוח חשיבה ... עדיף לבחור משחקים כמו שחמט, סודוקו או חידות מתמטיות מורכבות. ... לוגית. לדוגמה, משחקי שחמט, סודוקו, חידות מתמטיות או משחקים ... צריך לחשוב? - משחקים כמו שחמט או משחקי אסטרטגיה אחרים, הדורשים ... מתמטית או אסטרטגית. 2. שחמט - דורש חשיבה לוגית, תכנון קדימה, ... חשיבה בלבד. במקרה הזה, השחמט מפתח את החשיבה במובן הלוגי - ...
לנצח בשחמט, מחויב המציאות, מחויב מוחלט, בטוח במאה אחוז, וודאות מוחלטת, שכל או חושים, חושים או שכל, אפשרי המציאות, מחויב יחסי, מחויב דמיוני, מחויב שכלי, מחויב רגשי, מחויב חושי
לנצח בשחמט, מחויב המציאות, מחויב מוחלט, בטוח במאה אחוז, וודאות מוחלטת, שכל או חושים, חושים או שכל, אפשרי המציאות, מחויב יחסי, מחויב דמיוני, מחויב שכלי, מחויב רגשי, מחויב חושי
... בשחמט, מחויב המציאות, מחויב מוחלט, בטוח במאה אחוז, וודאות מוחלטת, שכל או ... או שכל, אפשרי המציאות, מחויב יחסי, מחויב דמיוני, מחויב שכלי, מחויב רגשי, מחויב חושי מדוע בשחמט לא אוכלים בפועל את המלך? אליעד כהן מסביר כי במשחק השחמט, כאשר אתה מגיע למצב של שחמט, פירוש הדבר הוא שהמלך נמצא במצב שבו אין לו אפשרות לזוז לשום מקום ... ואין שום דרך למנוע את ההפסד. אליעד נותן דוגמה פשוטה: אם הגעת למצב שבו אתה אומר לשחקן השני שחמט, ואתה מודיע לו שהמלך שלו כבר חסר כל אפשרות תנועה, השחקן השני מפסיד ... ועדיין רוצה לראות אותו בעיניים? כאן אליעד מעמיק בשאלה נוספת וחשובה עוד יותר: איך יכול להיות שבשחמט אתה יודע ב - 100% שניצחת, ובכל זאת עדיין קיים בך צורך לראות את המהלך ... מישהו אומר לך: אתה ניצחת אותי, אבל בא נעשה עוד מהלך אחד כדי לוודא. זה כמו לבקש לאכול את המלך בשחמט אחרי שכבר הכרזת שחמט. מבחינה שכלית המשחק כבר הוכרע, אבל החושים שלך עדיין דורשים לראות זאת ... המציאות? איך להגיע לוודאות מוחלטת? ההבדל בין שכל לחושים האם אפשר להיות בטוח ב - 100%? למה בשחמט לא אוכלים את המלך? איך לבטל ספק לחלוטין? שכל או חושים מה חזק יותר? מהו המושג מחויב וכיצד הוא מתבטא בשחמט? בהרצאה זו, אליעד מציג את המושג מחויב ומסביר כיצד הוא מתייחס לתחום השחמט. המושג הזה יכול להתפרש בכמה אופנים, ואליעד מבהיר שהוא משלב בין מציאות מוחלטת לבין תחום הדמיון והשכל. הוא בודק את האפקט של מחויבות בשחמט, דרך השאלה כיצד זה מתבטא בפועל כאשר יש לך וודאות מוחלטת בנוגע למהלך או לניצחון. לדוגמה, המחשבה על ניצחון בשחמט יכולה להיות מחויבת מבחינת השכל, אך התחושה הפיזית או החושית עשויה ... מתממש בצורה מוחלטת. הוא מדבר על ההבדל בין להיות מחויב שכלית לבין להיות מחויב חושי. לדוגמה, בשחמט, המהות היא שאתה בטוח במאה אחוז שניצחת את המשחק, כי כל המהלכים הובילו ... לך שהמלך מת, יש את הרצון להיווכח בכך שוב ושוב. כיצד מחויבות מסבירה את הרצון לראות את המלך מת בשחמט? הדילמה אליעד מציב היא איך זה יכול להיות שברגע שאתה בטוח במאה אחוז ... עדיין מתעורר בך הצורך לחוות את סיום המשחק בעצמך. מה שמחויב אינטלקטואלית, כלומר, הניצחון בשחמט, לא תמיד מתממש באופן חווייתי. אליעד שואל, כיצד ייתכן שאתה רוצה לראות את המלך מת, אם אתה יודע בוודאות מוחלטת שזהו סיום המשחק? הרי לפי הגדרה של שחמט, המשחק נגמר כאשר המלך לא יכול לזוז ולא ניתן להימלט מהמצב. מהו הקשר ... בוודאות, ובין החושים שלא תמיד מצליחים להתמודד עם אותה וודאות. מהו המחויב בקונטקסט של שחקן שחמט? כשאליעד מדבר על מחויב בהקשר של שחמט, הוא מבהיר את הצורך להיות בטוח בניצחון לא רק על ידי השכל, אלא גם ברמה החושית. הניצחון בשחמט מבחינת השחקן עשוי להיות ברור מבחינת המשחק, אך החוויות האישיות ... המלך מת, למרות שברור לך לחלוטין שזהו סיום המשחק. מהו המשמעות של וודאות מוחלטת מבחינת השחקן בשחמט? אליעד מתאר את החשיבה של השחקן שמגיע לניצחון מוחלט בשחמט, אך עדיין נשאל את עצמו מדוע הוא עדיין רוצה לחוות את הסיום הפיזי. ...
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
... בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי ... גדולים באומן האפיקורסים היו החברים שלו איתם הוא היה יושב, איתם הוא היה משחק שחמט וכו וכו זה לא רב שלמד בבית כנסת זה רב שהיה משחק שחמט עם אפיקורסים. והוא היה מדבר שיחות חולין ובשבת בבוקר במקום ללמוד תורה הוא היה משוחח שיחות חולין ורכילויות. והיו רבנים שחלקו עליו אז אמרו לו מה פתאום ביום שבת ...
איזה תחום למידה מפתח את השכל? איזה תחומים ללמוד כדי לפתח את החשיבה? פיתוח החשיבה באמצעות למידה של תחומים חדשים, ללמוד משהו כדי לפתח את השכל, איך לשפר את היכולת השכלית? פיתוח החשיבה, פיתוח יכולות שכליות
איזה תחום למידה מפתח את השכל? איזה תחומים ללמוד כדי לפתח את החשיבה? פיתוח החשיבה באמצעות למידה של תחומים חדשים, ללמוד משהו כדי לפתח את השכל, איך לשפר את היכולת השכלית? פיתוח החשיבה, פיתוח יכולות שכליות
... את השכל? כל תחום יכול לפתח את השכל, אך הדבר תלוי כיצד נעשה בו שימוש אינטליגנטי ומאתגר. לא משנה אם מדובר במוזיקה, אומנות, שחמט או תחום אחר, כל תחום יכול לפתח את השכל אם תהליך הלמידה בו כולל הפעלת היגיון ומאמץ מחשבתי. הפיתוח ... איך לשפר את יכולת ההסקה ללמוד תחומים חדשים ולפתח את השכל מהם התחומים שיכולים לפתח את השכל שלנו? האם לימוד מוזיקה, אומנות או שחמט מפתח את השכל? התשובה לכך היא חיובית, אך חשוב להבין שיש הבדל בין תהליך הלמידה לבין מהות הלמידה עצמה. כל תחום, לא משנה אם מדובר במוזיקה, אומנות, שחמט או תחום אחר, יכול לפתח את השכל, כל עוד נעשה בו שימוש אינטליגנטי שמאתגר את יכולת החשיבה. מה מפתח ...
גזענות - מה טוב בגזענות? למה כולם גזענים תמיד?
גזענות - מה טוב בגזענות? למה כולם גזענים תמיד?
... של משחק. אליעד מדגים זאת בעזרת משחק שחמט : אדם שמשחק שחמט עם עצמו חייב להיות גזען, להעדיף צד אחד (לבן או שחור) כדי שיהיה עניין במשחק. כל עוד האדם זוכר ... מוצדקת. ובמשחק, גזענות טובה. כמו בשחמט, יש שחור ולבן, ואם אדם משחק נגד עצמו, הוא יהיה גזען לטובת צבע מסוים, ואז המטרה שלו היא להחכים ...
ניהול שיחה, להרגיש בנוח בשיחה, מיומנויות שיחה, לשלוט בשיחה, חשיבה מופשטת, מבני חשיבה בשיחה, להבין את השיחה, פרספקטיבות בשיחה
ניהול שיחה, להרגיש בנוח בשיחה, מיומנויות שיחה, לשלוט בשיחה, חשיבה מופשטת, מבני חשיבה בשיחה, להבין את השיחה, פרספקטיבות בשיחה
... ליעילות של ניתוח שיחות בדיעבד, לפי אליעד, היא שהמוח פועל במבנים קבועים ובתבניות. כאשר אדם מתרגל לנתח שיחות שהוא כבר ניהל, הוא בעצם יוצר במוחו מאגר של תבניות מוכרות. לדוגמה, שחקני שחמט אינם מנתחים כל מהלך בנפרד, אלא מסתמכים על תבניות ואימגים שהם מכירים מראש. באופן ... להימנע ממצב שבו אדם נתקע בשאלות או קונפליקטים שהוא אינו יכול לפתור בזמן אמת, אליעד ממליץ ללמוד לזהות מראש שאלות או מצבים שאין להם פתרון ברור, ולהימנע להיכנס אליהם. בדיוק כפי ששחקן שחמט מזהה מהלכים מסוכנים ונמנע מהם מראש, כך גם בשיחה - על האדם להבין מראש אילו שאלות או ...
איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות סרטים? מה הופך סרט לסרט טוב? איך ליהנות מדברים? איך להבין דברים? איך לפתח את החשיבה? איך לפתח את השכל? איך ללמוד מכל דבר? איך לנתח סרטים? איך לביים סרט?
איך למצוא עניין בכל דבר? איך לראות סרטים? מה הופך סרט לסרט טוב? איך ליהנות מדברים? איך להבין דברים? איך לפתח את החשיבה? איך לפתח את השכל? איך ללמוד מכל דבר? איך לנתח סרטים? איך לביים סרט?
... על מציאות, אלא על האופן שבו הצופה מתייחס אל המידע, מנתח אותו, ומחפש בו היגיון פנימי. כדי להמחיש זאת, אליעד כהן מביא דוגמה של אדם שפותר תרגילים בגיאומטריה או משחק שחמט מול מחשב. בשני המקרים האלו, האדם מפעיל חשיבה, מתמודד עם אתגרים, ומפתח יכולת חשיבה מתוחכמת יותר. לדבריו, אפשר להשתמש באותו עקרון כאשר צופים בסרט. כאשר צופים בסרט, במקום רק ליהנות מהעלילה, ניתן להפוך את הצפייה לאתגר חשיבתי, ולנתח כל סצנה כאילו הייתה מהלך במשחק שחמט. לדוגמה, כאשר רואים סצנה שבה דמות כמו גון סנואו מגיעה למקום מסוים, יש לעצור את הסרט ולשאול: מה נראה לי שיקרה עכשיו? למה נראה ...
יעוץ למטפלים, טיפים למאמנים, איך לדעת מה מציק למישהו? איך לדעת ממה מישהו מפחד? איך לגלות את סיבת הפחד? טיפול ישיר, טיפול עקיף, אימון למטפלים, אימון למאמנים, גישות טיפוליות, הדרכת מטפלים, הדרכת מאמנים
יעוץ למטפלים, טיפים למאמנים, איך לדעת מה מציק למישהו? איך לדעת ממה מישהו מפחד? איך לגלות את סיבת הפחד? טיפול ישיר, טיפול עקיף, אימון למטפלים, אימון למאמנים, גישות טיפוליות, הדרכת מטפלים, הדרכת מאמנים
... לעומק. לנהל שיחות פילוסופיות או תיאורטיות על נושאים כלליים כמו מהי אמת? או מה דעתך על חופש הבחירה? במטרה להפעיל את החשיבה שלו באופן רחב יותר. לשחק משחקי חשיבה כמו שחמט או שש - בש, ותוך כדי משחק לשאול אותו שאלות שמכריחות אותו לנתח ולהבין את המהלכים שלו לעומק. לשאול שאלות כלליות כמו מה דעתך על אירועים עכשוויים? או איך אתה רואה את ... ובחשיבה ביקורתית. לדוגמה: לשאול אותו על ספרים שהוא קורא ולנתח יחד את העלילה. לשוחח איתו על נושאים פילוסופיים כלליים ולבדוק את דעתו עליהם. לשחק איתו משחקי חשיבה כמו שחמט או שש - בש ולנתח יחד את המהלכים. לשאול שאלות שמטרתן לגרום לו לחשוב, כמו מה דעתך על X? ולחקור יחד איתו את הנושא. מדוע זה עובד? לא משנה מה הבעיה שלו, אם הוא יפעיל את ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שחמט
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שחמט, איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לקבל החלטות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: שחמט, איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול הוליסטי, מנטור, מאמן עסקי בתחום שחמט - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 16:32:37 - wesi4