ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סדיסטיות ✔התעללות פולחנית שטניסטית - מבוא ✔התעללות פולחנית שטנית (באנגלית: Satanic ritual abuse) עמדה במרכזה של פאניקה... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התעללות פולחנית שטניסטית - מבוא
התעללות פולחנית שטנית (באנגלית: Satanic ritual abuse) עמדה במרכזה של פאניקה מוסרית שהתחילה בארצות הברית בשנות השמונים של המאה העשרים, התפשטה במדינה ובהמשך למדינות אחרות מסביב לעולם, עד לדעיכתה בסוף שנות התשעים של המאה העשרים. האשמות בדבר התעללות פולחנית שטנית כללו דיווחים על התעללות גופנית ומינית באנשים במסגרת טקסי תורת הנסתר או כת השטן. בגרסה הקיצונית ביותר תוארה התופעה כקשר כלל עולמי, שמעורבים בו אישים אמידים ובעלי עוצמה מרחבי העולם, אשר חטפו או גידלו לצורך רבייה ילדים שנחטפו לשם הקרבת קורבנות, פורנוגרפיה וזנות.

כמעט כל היבט של התופעה היה שנוי במחלוקת, כולל הגדרתה, מקור ההאשמות, ההוכחות לקיומה, עדותם של קורבנות לכאורה, משפטם של מעורבים וחקירות המשטרה. הפאניקה השפיעה על עורכי דין, פסיכולוגים ועובדים סוציאלים המטפלים בהאשמות בהתעללות מינית בילדים. תחילה, ההאשמות שנאספו היו מקבוצות שונות, בהן דתיים פונדמנטליסטים, חוקרי משטרה, ארגונים למען ילדים, פסיכולוגים ומטופליהם. בהמשך, התנועה התחלנה ויתרה על ההיבט ה"שטני" בהאשמות, או מזערה אותו, לטובת כינויים שנתפסו כפחות דתיים כדוגמת "סדיזם" או פשוט "התעללות פולחנית", ויוחסו להפרעת זהות דיסוציאטיבית ותאוריות קשר אנטי ממשלתיות.

הפאניקה הושפעה רבות מדבריהם של ילדים ובגירים במסגרת שיטות טיפוליות וחקירתיות שונות שכיום נחשבות כלא - אמינות. הפרסום הראשוני לתופעה - כביכול היה הספר האוטוביוגרפי, המוקע כיום כלא אמין, "מישל זוכרת" (1980), אשר התבסס וצבר פופולריות במהלך העשור בעקבות משפט גן מקמרטין. עדויות, רשימת תסמינים, שמועות ושיטות חקירה שנועדו לחשוף זיכרונות של התעללות פולחנית שטנית הופצו בכנסים מקצועיים, פופולריים ודתיים. תוכניות אירוח, שהקדישו תשומת לב רבה לנושא, השאירו אותו על סדר היום והפיצו את הפאניקה ברחבי ארצות הברית ומעבר לגבולותיה. במקרים מסוימים, ההאשמות הובילו להליכים משפטיים פליליים שחלקם הסתיימו בהרשעות. לאחר כשבע שנים של התדיינות משפטית, משפט מקמרטין נסגר בלי להרשיע אף אחד מהנאשמים. מקרים אחרים הסתיימו בעונשי מאסר ממושכים, שחלקם בוטלו מאוחר יותר. עם הזמן התפתח מחקר אקדמי על המקרים הללו, שתוצאותיו ומסקנותיו, בסופו של דבר, הצביעו על תופעה של פאניקה מוסרית, הנעדרת כמעט לחלוטין כל אחיזה במציאות למעט פרנויה.

חקירות רשמיות לא הצליחו למצוא שום ראיה לתאוריות הקשר או לרציחתם של עשרות. במקרים בודדים של פשעים שאומתו, נמצא דמיון לסיפורים על התעללות פולחנית שטנית. במחצית השנייה של שנות ה - 90 פחת העניין בתופעה, וספקנות הפכה לעמדת המוצא בנושא, כשחוקרים מעטים נותנים משקל לקיומה של התופעה.

תוכן עניינים

1 היסטוריה

1.1 תקדימים היסטוריים

1.2 "מישל זוכרת" ומשפט גן מקמרטין

1.3 האשמות בתאורית קשר

2 המעבר מראייה דתית לחילונית

3 התפשטות התופעה מחוץ לגבולות ארצות הברית

4 ירידת קרנה של התאוריה

5 הגדרות

5.1 התעללות במסגרת כת

5.2 פסבדו - שטניזם

5.3 שטניזם פלילי והזייתי

5.4 התנהגות מרדנית

6 ראיות

7 הפרעת זהות דיסוציאטיבית

8 זיכרונות כוזבים

היסטוריה

תקדימים היסטוריים

הפאניקה סביב התעללות פולחנית שטנית כללה אלמנטים רבים מפאניקות מוסריות קודמות ותאוריות קשר, דוגמת עלילת הדם של אפיון משנת 30 נגד יהודים, השמועות שהובילו לרדיפת הנצרות הקדומה באימפריה הרומית, האשמות מאוחרות יותר בהרג תינוקות נוצרים ובחילול מכוון של לחם הקודש במהלך טקסים יהודיים, וצייד המכשפות של המאות ה - 16 וה - 17. האשמות של אחרים במעשי אימה הכוללים קניבליזם, רצח ילדים, עינויים וגילוי עריות שימשו לעיתים ל"האחרה" (othering, סימון כאחרים) של בני קבוצות מיעוט, או כשעירים לעזאזל בתקופות של משברים חברתיים. הרשויות השתמשו גם במאסר ועינויים על מנת לסחוט הודאות ממי שנחשדו כסוגדים לשטן, הודאות שלאחר מכן שימשו להצדקת הוצאתם להורג. מסמכים היסטוריים המתעדים האשמות אלו רוכזו והוצגו בימינו בניסיון לצייר את הפעילות השטנית העכשווית כהמשך רציף של קונספירציית רשע עתיקה, אף על פי שאין כל ראיות לסגידה לשטן באירופה בשום תקופה בהיסטוריה. תקדים אחר בהקשר של ארצות הברית היה המקרתיזם בשנות החמישים של המאה העשרים.

שורשיה של הפאניקה המוסרית הנדונה כאן נעוצים בחמישה גורמים שהחלו להתגבר לפני שנות ה - 80: התבססות הנצרות הפונדמנטליסטית וארגון "הרוב המוסרי" (Moral Majority), עלייתן של תנועות התנגדות לכתות, אשר הפיצו רעיונות על כתות פוגעניות אשר חוטפות ועושות שטיפת מוח לילדים ומתבגרים, הופעתה של כנסיית השטן וקבוצות אחרות העוסקות בשטניזם, אשר הוסיפו גרעין של אמת לטענה שקיימות כתות שטניות, התפתחות שרותי הרווחה והגנת הילד ומאבקם להכרה בהתעללות מינית בילדים כבעיה חברתית ופשע פלילי, וכן פופולריזציה במושגים כמו הפרעת דחק פוסט - טראומטית וזיכרונות מודחקים, שהביאה להקמת קבוצות של שורדי התעללות וכתות.

"מישל זוכרת" ומשפט גן מקמרטין

הספר "מישל זוכרת" נכתב על ידי מישל סמית ובעלה, הפסיכיאטר לורנס פאזדר (Lawrence Pazder) ויצא לאור בשנת 1980. כיום תיאור האירועים כפי שהוא מופיע בספר נחשב לא אמין. הספר כתוב כאוטוביוגרפיה, ומהווה את התיאור המודרני הראשון המקשר בין התעללות בילדים וטקסים שטניים. פאזדר גם טבע את המונח "התעללות טקסית". "מישל זוכרת" שימש כדגם לאינספור האשמות בדבר התעללות פולחנית שטנית בעשור שלאחר מכן. בעקבות הצלחת הספר פיתח פאזדר קריירה כמרצה ואף לימד רשויות אכיפת חוק את הנושא. עד ספטמבר 1990 הוא ייעץ ביותר מאלף משפטים, כולל משפט גן מקמרטין. תובעים רבים השתמשו ב"מישל זוכרת" כספר הדרכה כשהכינו תביעות נגד חברים - לכאורה ב"כת השטן". "מישל זוכרת", כמו גם דיווחים אחרים שהוצגו כסיפורי שורדים, נחשב כגורם משפיע על האשמות מאוחרות יותר בדבר התעללות פולחנית שטנית, ונטען כי הספר אף היה גורם ישיר לגל ההאשמות בדבר התעללות פולחנית שטנית.

בשנות ה - 80 המוקדמות, במהלך הטמעתם של חוקי חובת דיווח, חלה עלייה גדולה במספר החקירות של רשויות הרווחה בארצות הברית, בריטניה ומדינות נוספות, בד בבד עם המודעות הציבורית הגוברת להתעללות בילדים. חקירות בתיקי גילוי עריות בקליפורניה עברו שינוי גם הן, בהובלת עובדים סוציאלים אשר השתמשו בשיטות חקירה שכללו הנחיה וכפייה, שהמשטרה נמנעה מהן. שינויים אלו בחקירות התביעה בתיקי גילוי עריות הובילו לעלייה בהודאות של אבות בתמורה לעסקאות טיעון. זמן קצר לאחר מכן החלו ילדים שנמצאים בחסות שירותי הרווחה לדווח על התעללויות גופניות ומיניות מחרידות שבוצעו בהם על ידי מטפליהם כחלק מטקסים מאורגנים, כולל ניצול מיני בטקסים שטניים ושימוש בסמלים שטניים. תיקים אלו זכו בכותרת "התעללות פולחנית שטנית" הן באמצעי התקשורת והן בפי אנשי מקצוע. זיכרונות ילדות של מעשים דומים החלו להופיע בטיפולים פסיכולוגיים של מבוגרים.

בשנת 1983 הוגשו האישומים במשפט גן מקמרטין, שכלל האשמות בהתעללות פולחנית שטנית, היה זה תיק בעל חשיבות רבה בקליפורניה, שזכה בתשומת לב רבה ברחבי ארצות הברית. התיק גרם לקיטוב סביב השאלה כיצד לפרש את הראיות שהושגו. תוך זמן קצר, יותר ממאה גנים מרחבי המדינה היו מוקד להאשמות דומות, אשר דווחו בעיתונות בשקיקה וללא כל ביקורת. במהלך משפט מקמרטין, הכיסוי התקשורתי של הנאשמים (פגי מקמרטין וריי באקי) היה שלילי במכוון, והתמקד רק בהצהרות התביעה. מישל סמית ושורדים - לכאורה אחרים נפגשו עם הורים המעורבים במשפט, ונטען שהם השפיעו על העדויות נגד הנאשמים.

קי מקפרלן (Kee MacFarlane), עובדת סוציאלית אשר הועסקה על ידי Children's Institute Inc, פיתחה שיטה חדשה לחקירות ילדים בעזרת בובה מדויקת אנטומית, אשר שימשה את הארגון במאמץ לסייע לחשיפת ההתעללות בילדי גן מקמרטין. לאחר שהילדים התבקשו להצביע על האיברים של הבובה במקום שבו נגעו בהם לכאורה, ונשאלו שאלות מנחות, מקפרלן איבחנה התעללות מינית כמעט בכל ילדי הגן. היא חילצה וידויים באמצעות חקירות ארוכות שתיגמלו חשיפות של התעללות והענישו התנגדויות. העדויות במשפט שנבעו משיטות חקירה אלו כללו סתירות והיו לרוב מעורפלות בכל פרטיהן פרט לחלק שבו עסקו בהתעללות.

למרות שהאישומים המקוריים במשפט מקמרטין עסקו בהאשמות בדבר תאוריית קשר נרחבת שכללה התעללות שטנית, אישומים אלו נשמטו מהתיק בשלבים מוקדמים של המשפט, והתביעה המשיכה רק באישומים בהתעללות הלא טקסית, ורק נגד שני נאשמים. לאחר עדויות של שלוש שנים, מקמרטין ובאקי זוכו ב - 52 מתוך 65 אישומים, חבר המושבעים לא הצליח להגיע להסכמה על 13 האישומים הנוספים נגד באקי, ו - 11 מתוך 13 מושבעים הצביעו עליו כלא אשם. באקי הואשם שוב ולאחר שנתיים שוחרר ללא הרשעה.

האשמות בתאורית קשר

ב - 1984 התריעה קי מקפרלן בפני ועדה של הקונגרס של ארצות הברית כי ילדים נחשפים למראות קשים של הפרשות גוף והתעללות בבעלי חיים במסגרת טקסים פולחניים ביזאריים. זמן קצר לאחר מכן הכפיל הקונגרס את תקציבן של תוכניות להגנת ילדים. הפסיכיאטר רולנד סאמיט ערך כנסים עם תחילת משפטי מקמרטין, בהם הציג את התופעה כקונספירציה שמעורבים בה כל מי שמטיל ספק בקיומה. ב - 1986 טענה העובדת הסוציאלית קרול דרלינג בפני חבר מושבעים שהקונספירציה מגיעה עד לממשל. בעלה בראד דרלינג הציג בכנסים מצגת על קשר שטני עתיק יומין אשר לדעתו מכה שורש ביישובים אמריקאים.

בסוף שנות השמונים, מטפלים או מטופלים שסברו כי מישהו סובל מהתעללות פולחנית שטנית יכלו להציע פתרונות וביניהם פסיכולוגיה נוצרית, גירוש שדים וקבוצות תמיכה של מי שהציגו את עצמם כ"לוחמים אנטי - שטניים". המימון הפדרלי לחקר התעללות בילדים הוגדל, וחלק ניכר ממנו הופנה למחקר על התעללות מינית בילדים. מימון ניתן גם לכנסים התומכים בקיומה של התופעה, שהקנו מראית - עין של מכובדוּת לרעיון קיומה של התופעה ושימשו גם כמקום מפגש לתובעים, שבו יכלו לחלוק מידע ושיטות להבטחת הרשעות - ביניהן טקטיקות של העלמת מזכרים, סירוב לתיעוד של ראיונות עם ילדים נפגעים לכאורה, והשמדת ראיות או סירוב לחלוק אותן עם ההגנה. אילו התגלו הוכחות, הפרשייה הייתה הופכת למקרה הראשון שבו פעילות פלילית סודית ומאורגנת התגלתה על ידי עובדים בבריאות הנפש.

בשנת 1987 הפיק הרלדו ריברה משדר טלוויזיוני מיוחד שעסק בקיומן של כתות סודיות, וציטט הערכה לפיה הן מונות כ"מליון עובדי שטן בארצות הברית, המקושרים ומאורגנים ביעילות וסודיות רבה" תוכניות אירוח שימשו דתיים פונדמנטליסטים, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים וכוחות משטרה כדי לקדם את הרעיון שקיים בפועל קשר של כתות שטניות ושהן מבצעות פשעים חמורים.

בשנות ה - 90 פרסם הפסיכולוג ד. קורידון המונד תאוריה מפורטת על התעללות טקסית, שהתבססה לדבריו על מידע שאסף בטיפולי היפנוזה שביצע במטופליו. לטענתו, התברר כי המטופלים היו קורבנות של קונספירציה עולמית המאורגנת בתאים מחתרתיים שהשתמשו בעינויים, שטיפת מוח והתעללות טקסית על מנת ליצור במטופלים אישיות מפוצלת שתופעל באמצעות מילות קוד, הקורבנות - לכאורה אומנו לפעול כמתנקשים, זונות, סוחרי סמים ושחקני פורנו (על מנת ליצור פורנוגרפיית ילדים). המונד טען שמטופליו חשפו בפניו שהקשר נהגה על ידי רופא יהודי בגרמניה הנאצית, שכעת עבד עבור סוכנות הביון המרכזית האמריקאית במטרה לשלוט בעולם בעזרת כת שטנית. לטענתו, חברי הכת הם דמויות מוערכות וחזקות בחברה אשר השתמשו בכספים שנוצרו בעזרתה על מנת לקדם את האג'נדה שלהם. זיכרונות חסרים אצל הקורבנות והיעדר ראיות הוצגו כראיות לכוחה ויעילותה של הכת בקידום תוכניותיה. טענותיו של המונד זכו לתשומת לב רבה בשל מעמדו הבולט בתחום ההיפנוזה והפסיכולוגיה.

המעבר מראייה דתית לחילונית

הטענות על התעללות פולחנית שטנית קירבו זו לזו כמה קבוצות שעל פי רוב אינן נוטות לחבור זו לזו, כולל פסיכותרפיסטים, קבוצות עזרה עצמית, פונדמנטליסטים דתיים ורשויות האכיפה. ההאשמות הראשוניות הועלו בהקשר של עליית כוחה של הנצרות השמרנית בארצות הברית, ופונדמנטליסטים דתיים קידמו בהתלהבות שמועות על התעללות פולחנית. פסיכולוגים שהיו נוצרים פעילים תמכו באבחנה של הפרעת זהות דיסוציאטיבית, עד מהרה החלו להופיע דיווחים דומים ל"מישל זוכרת", ומספר מהמטפלים סברו שהאישיות החלופית של כמה מהפציינטים היא תוצאה של איחוז שטני. כנסיות פרוטסטנטיות מילאו תפקיד מרכזי ביזימה, הפצה והנצחה של שמועות באמצעות דרשות על סכנותיה של ההתעללות הפולחנית, הרצאות מפי מומחים - לכאורה, כנסי תפילה והקרנות של התוכנית המיוחדת של הרלדו ריברה מ - 1987. בהמשך הופיעו גם תומכים חילונים, והחלה מעורבות משמעותית של ארגונים להגנה על ילדים. אנשים ששימשו כמדריכים לשוטרים מתלמדים - רבים מהם דתיים מאוד בעצמם - הפכו למקדמי הטענות האלה ול"מומחים" בנושא. מעורבותם בתיקי התעללות מינית בילדים גררה האשמות נוספות בהתעללות פולחנית, והוסיפה אמינות לתופעה. ככל שההסברים להתעללות השטנית התרחקו מהנצרות האוונגלית והתקרבו לקבוצות "ניצולים", המניעים שיוחסו לאנשי כת השטן התחלפו: כעת הם כבר לא נחשבו כמי שלוחמים בדת ובאלוהים, אלא כמבקשים להשתלט על מוחותיהם של אנשים ולבצע התעללות כמטרה בפני עצמה. פסיכולוגים, מטפלים ועובדים סוציאליים תיעדו לקוחות שהייתה להם היסטוריה של התעללות פולחנית לכאורה, אם כי לטענותיהם של המטפלים לא נמצא ביסוס מעבר לעדות של לקוחותיהם.

התפשטות התופעה מחוץ לגבולות ארצות הברית

ב - 1987 התפרסמה רשימה של "סַמָּנים" מאת קתרין גוּלד, ובה מגוון רחב של תסמינים מעורפלים שהיו בסופו של דבר נפוצים, לא - ספציפיים וסובייקטיביים, שלטענתה אפשר היה בעזרתם לאבחן התעללות שטנית ברוב הילדים הקטנים. לקראת סוף שנות השמונים החלו להופיע האשמות בהתעללות פולחנית שטנית ברחבי העולם (כולל קנדה, אוסטרליה, בריטניה, ניו זילנד, הולנד וארצות סקנדינביה), בין השאר בזכות הבינלאומיות של השפה האנגלית, ובבריטניה גם בעזרת רשימת הסמנים של גולד. האמונה בקיומה של התעללות שטנית התפשטה במהירות בחוגי מקצועות הבריאות (למרות היעדר הראיות) באמצעות מגוון של סמינרים לעובדי רפואה, שבמהלכם הם נדרשו להאמין בקיומן של כתות שטניות ושל קורבנותיהן, ולא לפקפק בזיכרונות הקיצוניים והמשונים שנחשפו. כהוכחות שימשו פריטי מידע מנותקים כגון תמונות שציירו פציינטים, עטיפות תקליטי הבי מטאל, פולקלור היסטורי על אנשים שסגדו לשטן ותצלומים של חיות שעברו התעללות. במהלך הסמינרים, פציינטים העידו על התנסויותיהם והמנחים הדגישו את חשיבותו של שחזור הזיכרונות בתהליך הריפוי.

ב - 1986 נערך באוסטרליה הסימפוזיון הגדול ביותר בהיסטוריה על התעללות בילדים, וכלל הרצאות מפי תומכים נמרצים של תאוריית ההתעללות הפולחנית ובהם קי מקפארלן, רולנד סאמיט, אסטריד הפנסטול הגר ודייוויד פינקלהור.

ב - 1987 הופיעו חיבורים על התופעה בבריטניה, ועימם מקרים שהתאפיינו בהאשמות דומות, כגון שערוריית ההתעללות השטנית בקליבלנד. האשמות בהתעללות שטנית בנוטינגהאם הביאו ל"מקמרטין הבריטי", בין השאר בשל מעורבותו של כתב הטלוויזיה הבריטי טים טייט בנושא. לצד רשימת הסמנים, יובאו לבריטניה גם נואמים אמריקאים בוועידות, עלונים להפצה, טקסטים אקדמיים, אוצר מילים חדש שנועד למקרי התעללות שטנית, ולכאורה גם מימון, כל אלה אפשרו זיהוי וקידום של טענות על התעללות שטנית בבריטניה. חקירת המקרים בנוטינגהאם הולידה אישומים פליליים חמורים בהתעללות בילדים, שבסופו של דבר לא היו קשורים כלל לפולחן השטן, וספגה ביקורת על התמקדותה בהיבטים סנסציוניים וחסרי - רלוונטיות של פולחן השטן על חשבון ההתעללות החמורה אך הקונבנציונלית שעברו הילדים.

ב - 1989 התראיינה הבלשית המשטרתית סנדי גאלנט מסן פרנסיסקו לעיתון בבריטניה. באותה עת ביקרו במדינה כמה תרפיסטים אחרים שעברו מעיר לעיר ונשאו הרצאות על התעללות שטנית. כעבור זמן קצר אירעו מקרים שתוארו כהתעללות שטנית באורקני, רוצ'דייל, לונדון ונוטינגהאם.

ב - 1992 הוגשו כתבי אישום על התעללות מינית שטנית במרטנסוויל שבקנדה. האישומים בוטלו ב - 1995 בגלל פגמים בראיונות שעברו הילדים.

גל של האשמות בהתעללות פולחנית שטנית שטף את ניו זילנד ב - 1991, ואת נורווגיה ב - 1992.

ב - 1998 הוציא ז'אן לפונטן ספר המצביע על כך שהאשמות בהתעללות שטנית בבריטניה נבעו מחקירות שפיקחו עליהן עובדים סוציאליים שהשתתפו בסמינרים על התעללות שטנית בארצות הברית.

ירידת קרנה של התאוריה

הכיסוי התקשורתי של מקרי ההתעללות הפולחנית החל להיעשות שלילי בסביבות 1987, וה"פאניקה" באה אל סופה בין 1992 ל - 1995. ב - 1995 יצא סרט הטלוויזיה של HBO "אישום: משפט מקמרטין", שבו הוצג ריי באקי כקורבן של תביעה קנאית ולא כסוטה ומתעלל, הסרט מסמן את קו פרשת המים בתפיסה הציבורית של האשמות בהתעללות פולחנית שטנית. ב - 2003 כבר התקבלו טענות על התעללות פולחנית בספקנות, והאמונה בקיומה לא נחשבה עוד לזרם המרכזי בחוגים מקצועיים. אף על פי שהתעללות מינית בילדים היא בעיה אמיתית ורצינית, הטענות על התעללות פולחנית היו ביסודן כוזבות. עם הסיבות לקריסתה של התופעה אפשר למנות את קריסת התביעה בתיקים שנפתחו נגד המתעללים, מספר הולך וגדל של חוקרים, עיתונאים ובעלי - תפקידים שפקפקו בממשותן של ההאשמות, ומגוון של תביעות מצליחות שהוגשו נגד אנשים מתחום בריאות הנפש. האסטרופיזיקאי והאסטרוביולוג קרל סייגן הקדיש פרק שלם בספרו האחרון, עולם רדוף שדים: המדע כנר בעלטה (1996), לביקורת על היומרות לשחזור זיכרונות על חטיפות בידי חוצנים והתעללות פולחנית שטנית, והביא כסימוכין לדבריו חומרים של האגודה לתסמונת זיכרון שווא.

כמה מבקרות פמיניסטיות של אבחוני ההתעללות השטנית טענו שהפאניקה של שנות ה - 80 וה - 90, בניסיון לטהר את החברה מכוחות הרשע, הסתירה מעין הציבור בעיות אמיתיות של התעללות בילדים, דאגה דומה הביע גארי קלפטון. באנגליה, פאניקת ההתעללות השטנית הסיטה משאבים ותשומת - לב ממקרים מוכחים של התעללות, התוצאה הייתה "היירארכיה של התעללות", שבה התעללות פולחנית הייתה החמורה ביותר, התעללות גופנית ומינית מוזערה או נדחקה לשוליים, והתעללות גופנית "סתם" כבר לא הצדיקה התערבות כלל. נוסף לכך, ככל שגברה הביקורת על חקירות ההתעללות השטנית, ההתמקדות של עובדים סוציאליים במקרים כאלה גררה אחריה אובדן אמינות למקצוע כולו. בגלל הפוטנציאל הסנסציוני של ההתעללות הפולחנית - פושעים מרובים המתעללים בקורבנות מרובים - התמעטה חשיבותו החברתית של הנושא הנפוץ והמוכח יותר של גילוי עריות. המרכז הלאומי להתעללות והזנחה קבע את המונח "התעללות דתית" כדי לתאר מקרים של גירוש שדים, הרעלה והטבעה של ילדים בהקשרים דתיים לא - שטניים, כדי למנוע בלבול עם התעללות פולחנית שטנית.

מספר קטן של אנשים עדיין סבורים גם כיום שיש ממש בטענות על התעללות פולחנית שטנית וממשיכים לדון בנושא. פרסומים מאת קאת'י או'בריאן, הטוענים שהתעללות שטנית פולחנית הייתה תוצאה של תוכניות ממשלתיות (ובמיוחד פרויקט MKUltra של ה - CIA) כדי להשיג שליטה מוחית בסגנון "השליח ממנצ'וריה" אצל ילדים קטנים, אומצו בידי חובבי תאוריות קשר. בספרם "נעשו טעויות (אבל לא על ידי) " מביאים הסופרים קרול טאווריס ואליוט ארונסון את האמונה בקיומה של התעללות שטנית, למרות היעדר גמור של הוכחות, כדוגמה להטיית אישור אצל המאמינים, הם מציינים כמו כן שהיעדר הראיות נחשב למעשה בעיני המאמינים כהוכחה בפני עצמה, המדגימה "כמה פיקחיים ומרושעים היו מנהיגי הכת: הם אכלו את התינוקות האלה ולא השאירו אפילו עצם".

הגדרות

המונח "התעללות פולחנית שטנית" משמש כדי לתאר התנהגויות, מעשים והאשמות הנעות בין קטבים קיצוניים של ההגדרות. ב - 1988 חילק מחקר אמריקאי על התעללות מינית בגני - ילדים ברחבי ארצות הברית, בניהולו של דייוויד פינקלהור, את הטענות של "התעללות פולחנית" לשלוש קטגוריות: ריטואליזם מבוסס - כת שבו הייתה להתעללות מטרה רוחנית או חברתית עבור המתעללים, פסבדו - ריטואליזם, שבו המטרה הייתה סיפוק מיני והפולחניות נועדה להפחיד את הקורבנות או לאיים עליהם, וריטואליזם פסיכו - פתולוגי, שבו הפולחניות נבעה ממחלת נפש. חוקרים שבאו אחריו הרחיבו את ההגדרות האלה וגם הצביעו על טיפוס רביעי של התעללות שטנית פולחנית, שבו פשיעה זעירה שמשמעותה אינה ברורה (כגון ונדליזם או גרפיטי) המבוצעת על ידי בני - עשרה יוחסה לפעילותן של כתות שטניות.

עד ראשית שנות ה - 90 של המאה העשרים המונח "התעללות פולחנית שטנית" עדיין הופיע בדיווחים תקשורתיים, אבל השימוש בו הלך ופחת בקרב אנשי מקצוע והוחלף במונחים זהירים יותר, כגון "רשתות פדופיליה רב - ממדיות", התעללות פולחנית, התעללות מאורגנת או התעללות סדיסטית, אשר חלקם הצביעו על הכרה במורכבותם של מקרי התעללות שבהם יש מתעללים רבים וקורבנות רבים, בלי לייחס לפושעים הקשר דתי. המונח "התעללות פולחנית", אף על פי שהוסרה ממנו ההתייחסות לכת השטן, המשיך לשמש רק בטענות על התעללות פולחנית שטנית. לעומת זאת, התעללות במסגרת דתית נוצרית, מוסלמית או של כל דת אחרת לא נכנסה אל שיח ההתעללות הפולחנית כלל.

התעללות במסגרת כת

טענות על התעללות פולחנית במסגרת של כת הן התרחיש הקיצוני ביותר של מקרים מסוג זה. בתקופה שבה התעורר לראשונה העניין בתופעה, בראשית שנות השמונים, המונח שימש כדי לתאר רשת של כתות סודיות ובין - דוריות הסוגדות לשטן, שהן לכאורה חלק מקונספירציה מאורגנת להפליא לביצוע פשעים כמו זנות בכפייה, סחר בסמים ופורנוגרפיה. נאמר על הכתות הללו כי הן מתעללות מינית בילדים ומענות אותם כדי להכריח אותם לסגוד לשטן כל ימי חייהם. האשמות אחרות כללו אקטים מיניים ביזאריים כמו נקרופיליה, בליעת זרע, דם וצואה בכפייה, קניבליות, אורגיות, פרודיות על ליטורגיה נוצרית (למשל, טקס מיסה שבו נעשה שימוש בצואה ובשתן במקום בלחם ויין), רצח תינוקות, הפלות פולחניות למטרת אכילת העובּר, וקורבן אדם, שוטרים חברי כת השטן שטשטשו ראיות לפשעי התעללות שטנית, וחילול קברים נוצריים. מעולם לא נמצאו כל ראיות לטענות הללו, רוב ההוכחות שהציגו חסידי התאוריה על התעללות שטנית פולחנית היו זיכרונות של מבוגרים על התעללות שעברו בילדותם, the testimony of young children וכן וידויים שהיו מאוד שנויים במחלוקת. הרעיון של קונספירציה להתעללות שטנית פילג את הקהילה הטיפולית, למרות שמעולם לא נמצאה כל ראיה התומכת בכך שמספר גדול של ילדים נרצחו או עברו התעללות כזו. מנקודת ראות משטרתית, קונספירציה חוצת - דורות המוקדשת להקרבת קורבנות, אשר חבריה שומרים על שתיקה גמורה, אינם טועים לעולם ואינם משאירים עקבות פיזיים, היא לא - סבירה באופן קיצוני.

פסבדו - שטניזם

כינוי זה משמש למקרים של התעללות מינית בילדים המשתמשת במאפיינים חיצוניים של פולחן השטן וביומרות לכוחות מאגיים במטרה לזרות אימים על הקורבנות, אך ללא אמונה אמיתית בפולחן. סקירה של יותר מ - 12,000 האשמות בהתעללות שטנית פולחנית, אשר לא מצא כל ראיה לקונספירציה הבין - דורית, תיעדה עם זאת כמה דוגמאות של התעללות על ידי פסבדו - שטניסטים.

שטניזם פלילי והזייתי

גרסה שלישית של ההתעללות הפולחנית היא גרסה לא - דתית, שבה הפולחנים היו קשורים להזיות או להפרעה טורדנית - כפייתית. ישנם מקרים של פשעים סדיסטיים קיצוניים שנעשו על ידי יחידים, משפחות מצומצמות ובכמה מקרים אולי כתות, שניתן לקשרם לפולחן השטן, אם כי סביר יותר שהם קשורים לסחר בבני - אדם למטרות מין, לא נמצאו ראיות למקרים כאלה בקבוצות מאורגנות וגדולות.

התנהגות מרדנית

בכמה מקרים חוקרים התייחסו לגרפיטי שכלל סמלים כגון הפנטגרם כהוכחה לפולחן השטן. פשעים שבהם מופיעים סמלים שנחשבו כמשויכים לפולחן השטן נחשבו כדוגמאות להתעללות פולחנית, גם כשלא ניתן היה לקשר אותם למערכת אמונות כלשהי. לעיתים קרובות התברר שמדובר במעשי מרדנות של בני - עשרה.

בסופו של דבר, מעולם לא שרר קונצנזוס בשאלה מהי בדיוק התעללות שטנית. היעדר הגדרה מדויקת, כמו גם הבלבול בין שני המובנים של התואר "פולחני" (דתית לעומת פסיכולוגי), אפשרו לראות רמזים לפולחן השטן במקרים רבים של התעללות רגילה. הדבר הוביל לפולמוס מתמשך שבו שני הצדדים התחפרו בעמדותיהם. עצם היעדרן של הוכחות למקרים הקיצוניים יותר של התעללות נתפס לעיתים כהוכחה בפני עצמו. אנשים שדחו את הטענות על התעללות שטנית הושמצו בכינוי "אנטי - ילדים". בין היתר התבססה הסיסמה "פשוט להאמין לילדים", שהתעלמה מכך שבמקרים רבים עדותם של הילדים עברה פרשנות של אנשי מקצוע, אשר גילו בה רמזים להתעללות.

ראיות

הראיות העיקריות להתעללות שטנית פולחנית היו עדויות מפי ילדים וזיכרונות של מבוגרים שטענו כי הם זוכרים שעברו התעללות כזו, אשר במקרים רבים התבססו על "שחזור זיכרונות" בעת טיפול פסיכולוגי. הראיות היחידות שנמצאו מלבד עדויות אלה היו לפסבדו - שטניזם. הגם שמומחי טראומה טענו לא פעם כי ההאשמות שמסרו ילדים ואלו של המבוגרים הן זהות, בפועל טענותיהם של המבוגרים היו מורכבות יותר, חמורות יותר, וכללו התעללות ביזארית יותר. ב - 95% מהמבוגרים, זיכרונות ההתעללות שוחזרו בעת טיפול פסיכולוגי.

הפרעת זהות דיסוציאטיבית

התעללות פולחנית שטנית קושרה להפרעת זהות דיסוציאטיבית (DID), או "פיצול אישיות", והרבה מהלוקים ב - DID טענו גם שעברו התעללות על ידי כת. סקירה של הטענות הללו על ידי הסוציולוגית מרי דה יאנג ב - 1994 הראתה שהבסיס ההיסטורי לטענות הללו, ובמיוחד הרציפות בין הכתות, הטקסים והפולחנים, מפוקפקים ביותר. סקירה של 12,000 מקרים של התעללות שטנית לכאורה גילתה שרוב הקורבנות אובחנו עם DID בנוסף להפרעת דחק פוסט טראומטית. רמת הדיסוציאציה בקרב נשים שהתלוננו על התעללות שטנית נמצאה גבוהה יותר מאשר קבוצת המדגם, ומתקרבת לרמה אצל פציינטים שאובחנו עם הפרעת זהות דיסוציאטיבית.

זיכרונות כוזבים

אחד ההסברים לטענות על התעללות שטנית הוא שהם מבוססים על זיכרונות כזובים שנגרמו משימוש מופרז בהיפנוזה ובטכניקות סוגסטיביות אחרות על ידי מטפלים, שלא העריכו נכונה את מידת ההשפעה שיש לסוגסטיה על לקוחותיהם. מצבי ההכרה שיוצרת ההיפנוזה עשויים כמסתבר לעורר בפציינטים יכולת לא רגילה להעלות זיכרונות כוזבים (קונפבולציות), לא פעם בעזרת המטפלים. התומכים בקיומה של תסמונת זיכרון שווא טוענים שה"זיכרונות" - לכאורה של התעללות פולחנית הם למעשה זיכרונות שווא שנגרמו על ידי מטפלים באמצעות סוגסטיה או כפייה.
פמניזם הוויה דיסוציאציה אשמה עורכי דין מהווה חשד לפרש עובדים פרויקט אוסידי הפרעה טורדנית התעללות התעללות פולחנית שטניסטית פולחן שטן
טיפול בהפרעות נפשיות קשות, טיפול בפרנויות, טיפול בסכיזופרניה פרנואידית קלינית, טיפול במחשבות רדיפה, סמים והפרעות נפשיות, סמים ופרנויות, הפרעת אישיות פרנואידית, חושב שרודפים אחריו, טיפול במחלות נפש
טיפול בהפרעות נפשיות קשות, טיפול בפרנויות, טיפול בסכיזופרניה פרנואידית קלינית, טיפול במחשבות רדיפה, סמים והפרעות נפשיות, סמים ופרנויות, הפרעת אישיות פרנואידית, חושב שרודפים אחריו, טיפול במחלות נפש
...טיפול בסכיזופרניה פרנואידית קלינית, טיפול במחשבות רדיפה, סמים והפרעות נפשיות, סמים ופרנויות, הפרעת אישיות פרנואידית, חושב שרודפים אחריו, טיפול במחלות נפש למה אנשים מפתחים פרנויות ומחשבות רדיפה? אנשים רבים סובלים מפרנויות ומחשבות רדיפה קשות, כמו לדוגמה בעל עסק שחושב שיש נגדו מזימות בינלאומיות לחסל את העסק שלו. אדם כזה יכול לדמיין תרחישים מורכבים בהם גורמים עוינים - לפעמים אנשים זרים, לפעמים אפילו בני משפחה - מנסים לפגוע בו, להרעיל אותו או להרוס לו את חייו. החשיבה שלו מתבססת על פחד עמוק מכישלון, פחד...
הכל דיבורים - על מה כולם מדברים? איך להבין ומי מבין את כל הדיבורים?
...להבין ומי מבין את כל הדיבורים? אם נתבונן על עניין הדיבורים של העולם, נראה שכל העולם כולו מלא בדיבורים שונים על נושאים שונים. ורוב הדיבורים שבעולם, נראים כשונים זה מזה. דהיינו, כלפי חוץ אפשר לראות שרוב הדיבורים של העולם, עוסקים בנושאים שונים זה מזה. וכאשר אנחנו אומרים דיבורים, הכוונה היא גם לדיבורים ממש, אך גם לשירים, וגם לספרים, וגם לכל סוגי התקשורת, וגם לאומן שיוצר יצירת אומנות, שדרכה הוא מדבר. ואפילו המחשבות של האדם לעצמו, גם הן סוג של דיבור אישי של האדם עם עצמו. והעולם כולו מלא בדיבורים שונים...
לפתח את השכל מצפייה בטלוויזיה, האח הגדול, ללמוד מכל דבר, חכם לומד מכל דבר, חכם רואה את הנולד, חיזוי עתידות, פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, להסתכל על השכל שיש בכל דבר, לנחש מה יקרה בעתיד
לפתח את השכל מצפייה בטלוויזיה, האח הגדול, ללמוד מכל דבר, חכם לומד מכל דבר, חכם רואה את הנולד, חיזוי עתידות, פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, להסתכל על השכל שיש בכל דבר, לנחש מה יקרה בעתיד
...את השכל מצפייה בטלוויזיה, האח הגדול, ללמוד מכל דבר, חכם לומד מכל דבר, חכם רואה את הנולד, חיזוי עתידות, פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, להסתכל על השכל שיש בכל דבר, לנחש מה יקרה בעתיד איך אפשר לפתח את השכל מצפייה בטלוויזיה? הנושא המרכזי של ההרצאה הוא פיתוח השכל והיכולת ללמוד מכל דבר, כולל צפייה בטלוויזיה. אליעד כהן טוען שצפייה בטלוויזיה יכולה להיות פעילות חינוכית ומלמדת, כל עוד בוחרים תוכן שמאתגר את החשיבה. הוא מציין כי לא כל תוכן בטלוויזיה מספק תועלת - תוכניות ריאליטי כמו האח הגדול או המרוץ למיליון עלולות...
קבלת החלטות בתנאי אי וודאות, קבלת החלטות במשא ומתן, לקבל החלטות בתנאי חוסר וודאות, שוק ההון, להשקיע בבורסה, לקיחת סיכונים, תהליך קבלת החלטות, פוסט טראומה, פחד
קבלת החלטות בתנאי אי וודאות, קבלת החלטות במשא ומתן, לקבל החלטות בתנאי חוסר וודאות, שוק ההון, להשקיע בבורסה, לקיחת סיכונים, תהליך קבלת החלטות, פוסט טראומה, פחד
...קבלת החלטות במשא ומתן, לקבל החלטות בתנאי חוסר וודאות, שוק ההון, להשקיע בבורסה, לקיחת סיכונים, תהליך קבלת החלטות, פוסט טראומה, פחד מדוע אנשים מתקשים לקבל החלטות בתנאי אי וודאות? אליעד כהן מסביר בהרצאתו כיצד אנשים מתמודדים עם קבלת החלטות במצבים של אי וודאות, ולמה הם מתקשים לפעול באופן מקסימלי בהתאם לרווח האפשרי, ומדגים זאת בדוגמה של השקעה בשוק ההון. האם רובוט היה פועל אחרת מאדם בקבלת החלטות? אליעד מציג שאלה מהותית: אם לאדם יש אסטרטגיה או שיטה להשקעה שהיא רווחית ב - 97% מהמקרים, מדוע הוא עדיין לא משקיע...
סיפורי מעשיות, מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, התמודדות עם פחדים וחרדות, מעשה מחיגר, הפחד מהפחד, מלך חכם ומדינה טיפשית, לברוח מהפחד, בריחה מפחדים, איש היער, רבי נחמן מברסלב
סיפורי מעשיות, מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, התמודדות עם פחדים וחרדות, מעשה מחיגר, הפחד מהפחד, מלך חכם ומדינה טיפשית, לברוח מהפחד, בריחה מפחדים, איש היער, רבי נחמן מברסלב
...מלך ובן שפחה שנתחלפו, התמודדות עם פחדים וחרדות, מעשה מחיגר, הפחד מהפחד, מלך חכם ומדינה טיפשית, לברוח מהפחד, בריחה מפחדים, איש היער, רבי נחמן מברסלב מהי משמעות הסיפור מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו? הסיפור מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו של רבי נחמן מברסלב מספר על החלפת זהויות שהתרחשה בין בן מלך לבין בן שפחה. המיילדת החליפה בין התינוקות, וכך בן המלך גדל ללא הכרה של מהותו האמיתית. כאשר התבגר, מצא עצמו ביער ושם פגש אדם המכונה איש היער, דמות המנותקת לחלוטין מן העולם המוכר לנו. איש היער היה מנותק מהציוויליזציה...
איך לא להיות מושפע מהסביבה? איך הסביבה משפיעה על האדם? מסרים תת הכרתיים, שתילת מחשבות, חשיבה חיובית, אנשים חיוביים, אנשים שליליים, ממי לקבל עצות? למי לתת עצות? טיפול באנשים, אנשים מוצלחים, מחשבות חיוביות, מחשבות שליליות, השפעת הסביבה על האדם, ממי ללמוד?
...מהסביבה? איך הסביבה משפיעה על האדם? מסרים תת הכרתיים, שתילת מחשבות, חשיבה חיובית, אנשים חיוביים, אנשים שליליים, ממי לקבל עצות? למי לתת עצות? טיפול באנשים, אנשים מוצלחים, מחשבות חיוביות, מחשבות שליליות, השפעת הסביבה על האדם, ממי ללמוד? וכאן אבאר, איך האדם מושפע מהסביבה שלו, ואיך הסביבה משפיעה על הבן אדם באופן בלתי מודע, ואיך בן אדם הופך להיות כמו האנשים שאיתם הוא מסתובב, ואיך עליך להיזהר שלא ישתלו לך מחשבות שליליות, ואיך מועברים מסרים תת הכרתיים, גם באופן בלתי מודע, וממי לקבל עצות, ולמי לא לתת עצות...
איך להטיל ספק ברצון? מה זה להטיל ספק ברצון? איך מטילים ספק ברצון? לא להזדהות עם הרצון, להשתחרר מהרצון, לזהות את הרצון
איך להטיל ספק ברצון? מה זה להטיל ספק ברצון? איך מטילים ספק ברצון? לא להזדהות עם הרצון, להשתחרר מהרצון, לזהות את הרצון
...איך מטילים ספק ברצון? לא להזדהות עם הרצון, להשתחרר מהרצון, לזהות את הרצון מה זה להטיל ספק ברצון? להטיל ספק ברצון פירושו לא להזדהות עם הרצון באופן מוחלט, לשאול שאלות על עצם הרצון, לבחון אותו, ולהבין שהוא לא בהכרח דבר מחויב או מוחלט. לפי אליעד כהן, כשאדם חש ברצון מסוים, הוא בדרך כלל מרגיש מחויב אליו. למשל, אם אדם אומר לעצמו אני לא רוצה להפסיד, הוא בעצם מאמין ברמה מסוימת שאסור לו להפסיד, הוא חווה את זה כמשהו מוחלט. אבל להטיל ספק פירושו לשאול: למה אסור לי להפסיד? האם זה באמת רע להפסיד? האם הרצון שלי...
מצא את ההבדלים, מודע ותת מודע, המטרה הסופית, רוחניות שקרית, אחדות ונפרדות כאחד, להיות דבר והיפוכו, להיות גם וגם
מצא את ההבדלים, מודע ותת מודע, המטרה הסופית, רוחניות שקרית, אחדות ונפרדות כאחד, להיות דבר והיפוכו, להיות גם וגם
...מודע ותת מודע, המטרה הסופית, רוחניות שקרית, אחדות ונפרדות כאחד, להיות דבר והיפוכו, להיות גם וגם מה ההבדל בין מודע לתת מודע? אליעד מסביר שהמודע והתת מודע הם בעצם ביטויים של אותו מנגנון, אבל בדרך כלל מפרידים ביניהם לצרכים של הבנת התהליכים הנפשיים. המודע הוא החלק שבן האדם ער אליו ומודע לקיומו, בעוד שהתת מודע הוא החלק שפועל ברקע, כמו תוכנה שפועלת במחשב ללא מודעות המשתמש. כדוגמה, הוא משווה זאת לפעולות מחשב - כשמשתמש עובד על מחשב הוא רואה רק את מה שמופיע על המסך, אך ברקע מתרחשים תהליכים נוספים, אותם הוא...
להרגיש טוב בלי רע, השכל של אליעד כהן, מטרת הלימוד אצל אליעד כהן, מה הלימוד אצל אליעד כהן? איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? להטיל ספק, לזהות הנחות יסוד, ללמוד אצל אליעד כהן
להרגיש טוב בלי רע, השכל של אליעד כהן, מטרת הלימוד אצל אליעד כהן, מה הלימוד אצל אליעד כהן? איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? להטיל ספק, לזהות הנחות יסוד, ללמוד אצל אליעד כהן
...מטרת הלימוד אצל אליעד כהן, מה הלימוד אצל אליעד כהן? איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? להטיל ספק, לזהות הנחות יסוד, ללמוד אצל אליעד כהן מהי המטרה המרכזית של הלימוד אצל אליעד כהן? המטרה המרכזית של הלימוד אצל אליעד כהן היא לאפשר לאדם להרגיש טוב ולא להרגיש רע. זוהי המטרה המשותפת לכל בני האדם באשר הם, שכן באופן טבעי אנשים שואפים לחוש תחושות טובות ולהימנע מתחושות שליליות. השיטה שאליעד מציג מבוססת על פיתוח מיומנויות מנטליות ממוקדות, שמאפשרות לאדם להבין טוב יותר את עצמו ואת המציאות שהוא חווה, ובכך לשלוט...
ליקוטי מוהרן, הספר להיות אלוהים, איך ללמוד את הספר בצורה נכונה, לקרוא את כל הספר
ליקוטי מוהרן, הספר להיות אלוהים, איך ללמוד את הספר בצורה נכונה, לקרוא את כל הספר
...להיות אלוהים, איך ללמוד את הספר בצורה נכונה, לקרוא את כל הספר מהי הדרך הנכונה ללמוד את הספר להיות אלוהים וליקוטי מוהרן? אליעד כהן מסביר בהרצאתו באופן מפורט כיצד יש לגשת לספרים עמוקים ומורכבים כמו להיות אלוהים וליקוטי מוהרן. הוא מדגיש שיש שתי דרכים מרכזיות ללמוד את הספרים הללו: דרך הקריאה הפשוטה והישירה, ודרך העמקה והבנה של הטקסט בצורה יסודית. מהי שיטת הלימוד הראשונה של הספרים להיות אלוהים וליקוטי מוהרן? הדרך הראשונה שאליעד כהן מציג היא קריאה ישירה של הטקסט, פשוט לקרוא את הספר מהתחלה ועד הסוף בלי...
הצלחה בחיים - לחיות מבפנים לבחוץ - נתיב של הצלחה בחיים
...מבפנים לבחוץ - נתיב של הצלחה בחיים זו אולי לא הדרך היחידה לחיות את החיים, אך זהו בהחלט נתיב משותף או דרך חיים מסוימת של קומץ אנשים שנראה שגילו איזושהי נוסחה סודית עתיקת יומין. הנוסחה לחיים של הצלחה או במילים אחרות: נתיב של הצלחה בחיים. שימו לב, לא אמרתי נתיב אל הצלחה בחיים, אלא נתיב של הצלחה בחיים. הצלחה בחיים היא לא מקום שמגיעים אליו, אלא נתיב שהולכים בו. כשאתם אומרים הצלחה בחיים, אני מניח שאתם לא מתכוונים לחוויה חד פעמית. אני מאמין שאתם רוצים לחוות הצלחה בחיים כל הזמן. אז הרשו לי להציע לכם נתיב...
פרשת ויצא - עמך גויים יירש
...גויים יירש הפטרת השבת, רני עקרה לא ילדה מס ישעיה הינה החמישית בסדרת שבתות נחמה שלאחר ט באב. מהותה של נחמה איננה, בחינת רק צער על העבר, על שארע, מהותה של נחמה הינה הראיה העתידית. ראיה זו של האור בקצה המנהרה. ראיה שכזו מהווה יכולת בניה לעתיד נכון ומתוקן יותר. או הנביא הרחיבי מקום אהלך ויריעות משכנותיך כהכנה לימין ושמאל תפרצי וזרעך גוים יירש וערים נשמות יושיבו. כדי לזכות לזרעך גוים יירש, יש להרחיב מקום אהלך. דוד נשלח עי אביו ויאמר ישי לדוד בנו קח - נא לאחיך איפת הקליא הזה ועשרה לחם הזה והרץ המחנה לאחיך...
צבעים - השפעת הצבעים על סביבת העבודה שלנו
...בא לך על כסא סגול וקיר כתום במשרד? השפעת הצבעים על סביבת העבודה שלנו הראו לי את המשרד שלכם ואומר לכם מי אתם. המשפט מוכר לכם? אז זהו, שזה עובד גם עם צבעים. כשאתם נכנסים לחלל עבודה בארגון אתם חשים את האווירה ואת אופי העובד. האם החדר משדר חום ואפשרות ביטוי האם יש בו אנרגיה ממריצה האם הוא מעוצב ומסודר באופן נוקשה וסדרתי? ואולי הוא נותן תחושה של עומס ועייפות. אופן עיצוב ומראה המשרד משקף את אופיו של העובד או את אופיו של הארגון אם הוא זה שקובע כיצד ייראה חדרו של העובד. סביבת העבודה היא מקום משמעותי בחייו...
פרשת לך - לך: אמונה מונעת ספק?
...או וודאות מול פקפוק האין הראשון היפוכו של המושג השני [1]? פרשת השבוע, פרשת לך לך מזמנת לנו הזדמנות נאותה לדון בכך. בסיפור ברית בין הבתרים, אנו קוראים, בין השאר והאמן בה ויחשבה לו צדקה [2]. אברם, זהו שמו בשלב זה, זוכה בשבח מלא מאלוהים על אמונתו בו: הקדוש ברוך הוא חשבה לאברם לזכות ולצדקה על האמונה שהאמין בו [3]. יתר על כן, אברם מתואר לא רק כמאמין, הוא נתפס כאב - טיפוס לכל מאמין [4]. בנוסח אחר טוען ליבוביץ: כל ההיסטוריה הגדולה מבריאת העולם עד רדת אבותינו למצרים, אינה אלא הרקע והמסגרת להצגת דמותו של...
פחד - לעבור על גשר צר מאוד
...לעבר על גשר צר מאוד מאוד והכלל והעקר שלא יתפחד כלל ליקוטי מוהרן חלק ב מח גשר - על החיבור בין האחדות לנפרדות הין ההיגיון לחוסר היגיון בין הדעת לחוסר וודאות בינך לבין עצמך. הגשר הצר, מסמל שזו גם צרה, ואפילו מלשון הצרה של כלי הדם ללב דבר הגורם לתחושת התקף לב ובכל זאת - עיקר התורה זה ישמע ביזיונו יידום וישתוק, כלומר יידום כמו דום לב וגם לעמוד דום להישאר ולא לברוח. מפחיד לעמוד מול החלל הפנוי בו ישנן חוכמות שאינן חוכמות שכל שמעל השכל כלומר השכל לא ישיג את מה שיש שם ולמרות הכל עליך להישאר בפחד כדי לעבור...
על סתמיות ומשמעות בחיינו
...בחיינו טור 4:על סתמיות ומשמעות בחיינו מאת דר רבקה נרדי 12/10/09 יום שני, 12 באוקטובר. אנחנו לקראת סיום חופשתנו במסע מרתק שעשינו מחופה הדרומי של קרואטיה לאורך הים האדריאטי צפונה לסלובניה המיוערת וההררית. ושם בסלובניה, כמעט נושקים בגבול אוסטריה, בבלד, למרגלות האגם הקטן, בנוף הדומה לתמונה מגלויה אנחנו שוהים את שלושת ימי חופשתנו האחרונים. בשקט הנפלא הזה אני גם מסיימת בחרדת קודש ובאי רצון בולט את יער נורבגי הרומן המהפנט של הרוקי מורקמי מחברו של ספר אחר שכישף אותי, קפקא על החוף. זהו רומן המתאר את ההוויה...
אלוהים של יום יום - הקדמה מתוך ספרה של לילי בנטב
...מתוך ספרה של לילי בנטב מודעות שאינה מתנסה בשלם האחד והיחיד, יוצרת מתוך בורותה את עולמה וגורלה, ומשתעבדת להם בעיוורונה. מודעות שמתנסה בשלם האחד והיחיד, יוצרת מתוך הבנה ואהבה את עולמה וגורלה, והופכת לאדון עליהם. מודעות שמתמזגת עם השלם המוחלט, מתקיימת במהות עצמיותה השלמה והמוחלטת. השלם המוחלט הוא נצחי, אחד והיחיד שדבר אינו יכול להשפיע עליו או לשנותו, מודעות שלמה ומוחלטת, אושר שלם ומוחלט, קיום שלם ומוחלט. השלם המוחלט הוא מקור כל החלל והזמן וכל היש והאין המתקיימים בחלל זמן זה. אפשר לדמותו כמרחב ריק ומלא...
התחברות מחדש והקריסטל מולדובייט
...התחברות מחדש או בשמה הלועזי The Reconnection, הינו תדר אנרגטי רב עוצמה אשר התקבל בתקשור. התקשור עצמו נעשה על ידי מתקשרת אמריקאית אשר שמה אינו ידוע ונעשה בהתכוננות לאחר קריאת הספר מפתחות חנוך (הספר נכתב על ידי ג ג הורטק בשנת 1977 ונצרב בתודעתו בעת מסע רוחני בשנת 1973). התהליך המתואר בספר מפתחות חנוך במפתח 3. 1. 4 ו - 3. 1. 7, מתאר את תהליך ההתחברות מחדש שלנו אל קווי המרידיאנים (ערוצי אנרגיה העוברים בגוף האדם והמחברים בין כל האיברים) לרשת הקווים (המרידיאנית) של כדור הארץ, אשר בתורם מתחברים לכוכבים...
לא אכפת לי אם אמות / מוהו נולקה
...באנטאיזי היו שונים מאד מתרגול הזן שדמיינתי לי עד אז. בחודש שעבר כתבתי על ההפתעה שציפתה לי כשגיליתי שהנזירים ישנים בזמן זאזן, כתבתי עד כמה הייתה העבודה קשה עבורי, וגם אודות גישה לתרגול, שהייתה חדשה לי לחלוטין ושלא חשבתי עליה קודם לכן: אתה בורא את אנטאיזי! אני רוצה להמשיך ולהרהר עוד קצת אודות אותם רשמים ראשונים מאנטאיזי. אומרים שהעבודה באנטאיזי דורשת מאמץ גופני רב, וגיליתי שאכן כך הדבר. אין זה כיון שהעבודה היא חלק מן התרגול ולכן עליה להיות קשה ככל שניתן כדי לדחוף כל אחד אל הקצה. ממש לא, אנחנו פשוט...
חלומות - מסרים בחלומות
...- מסרים בחלומות קיימת טענה, שהחלומות מביעים מסרים. אלפי אנשים נסחפים אחר טענה זו ומצפים לקבל מסר מתוך החלומות, הדרכה מה לעשות, מסר שאומר להם מה יקרא בעתידם וכדומה. האם החלומות באמת מעבירים מסרים? האם החלום הוא מקור להדרכה עבור האדם? שאלות אלו מעלים שאלות נוספות, שכן אם החלום הוא מקור להדרכה, מהיכן הוא מגיע? מי הוא המדריך העומד מאחוריו ומקרין לנו את החלום? מתקשרים רבים משתמשים בחלומות כדי להעביר מסרים לאדם. שימו לב, מתקשרים אינם מפרשים את החלום, הם משתמשים בחלום כמקור נוסף להעלות מידע עבור האדם,...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סדיסטיות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: סדיסטיות, איך לנהל את הזמן? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בזוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להאמין בעצמך? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: סדיסטיות, איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? דיכאון? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש משמעות לחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם לדומם יש תודעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? למה לא להתאבד? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
הרגעה למה לא להצביע לביבי? לחיות בלי שום חרדה חברתית קלינאית תקשורת למתוח פלאטוניזם פחד לא הגיוני והחלטות לא הגיונית התמודדות עם פחד גישה שנאה עצמית ולקיחת אחריות יותר מידי ביטחון עצמי בראיון עבודה אוהב חיוך של בחורה מי לא יכול לאהוב? אושר גדול איך להיות מאושר למרות לחץ חברתי? החלשת משיכה לגברים פעילות מינית חוסר החלטיות להרגיש רע מכך שקשה לך להחליט איך להתמודד עם מחשבות מפחידות? להתמודד עם דימוי עצמי האם אפשר להצליח בקלות? מהי המטרה שלך בחיים? השפעת פרסומות איך לעבוד עם המון לקוחות? התמודדות עם ילד רגיש ילד דחוי בחברה בהמה רוחנית התנוצצות רוחנית אוטיזם לעומת פיגור האם אפשרי לרפא כל מחלת נפש? אקסים ונקמנות מכירה לאקס איך להעלות מסת שריר ולהוריד שומן? שריר האמות הוכחות שאין אלוהים משה רבנו דיבר עם אלוהים למה מורים רוחניים חושבים שהם מוארים? כמה הגיעו להארה? מה מיוחד בספר להיות אלוהים? האם כדאי להפוך להיות אלוהים? לקבל כסף על הצעת מחיר השקעה בסטארטאפ משמעות החיים ללא רצון החיים שאחרי השגת מטרת החיים חשיבה חיובית היא סבל איך לגרום לעובדים ליהנות בעבודה? בחירה חופשית לעשות כרצונו להתייחס למישהו כמו לחסר בחירה חופשית סודות הבריאה לראות עולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי קואצ'ינג, מאמן אישי, קואצינג מומלץ בתחום סדיסטיות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3750 שניות - עכשיו 07_10_2025 השעה 11:06:38 - wesi4