ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה נזירי זן ✔זן בודהיזם - מבוא ✔זן הוא השם היפני של ענף ידוע של בודהיזם מהיינה, שהונהג במקור בסין כצ'אן, ואחר... - ידע להצליח התחייבות! ל:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨זן בודהיזם - מבוא
זן הוא השם היפני של ענף ידוע של בודהיזם מהיינה, שהונהג במקור בסין כצ'אן, ואחר כך בקוריאה, יפן, ווייטנאם. כיום לתורת הזן תפוצה רחבה גם בעולם המערבי, עם מרכזים רבים ברבות ממדינות העולם.

הזן מדגיש את חשיבותה של המדיטציה והבעתה בחיי היום יום כדי להגיע להארה וממעיט בערכו של לימוד אינטלקטואלי למטרה זו. כפועל יוצא של הדרך של הזן, חוכמת הזן היא נקודת מבט נכונה שבאה ממעשים (תרגול הזן) ולא מלימוד אינטלקטואלי. על אף שיש תרגולי מדיטציה רבים בזרם הזן (למשל מדיטציה בהליכה, אכילה, ושירה), כל זרמי הזן שמים דגש מיוחד על המדיטציה בישיבה, הזאזן. בשונה מכמה זרמים אחרים של בודהיזם מהיינה, הזן מאמין שניתן וצריך להגיע להארה של בודהה במהלך פרק חיים אחד על ידי דרך חיים נכונה הכוללת את תרגול הזאזן. לכן הזן כולל בתוכו דת, דרך חיים ופילוסופיה. החדירה להארה של בודהה היא חדירה לדבר מעשי, לכן הכוונה כאן היא גם לחדירה וגם להפעלה של הרמה הזו בחיי היומיום.

במדינות בהן הזן נפוץ הוא השפיע רבות על האומנות לרבות קליגרפיה, שירה, פיסול, תיאטרון, גינון ואדריכלות.

התפשטותו של הזן

בודהידהרמה, הדפס עץ של יושיטושי, 1887. - זן בודהיזם

המסורת מייחסת את מקורו של הזן לבודהיזם ההודי, שם הוא היה ידוע בשם "דהיינה", מונח בסנסקריט עבור "מדיטציה". שם זה תורגם לסינית כ"צ'אן", ואחר כך עבר לשפה הקוריאנית כ"סאון" או סון, לוייטנאמית כ"תיאן", וליפנית כ"זן".

לפי סיפורי המסורת, הזן נוסד בסין על ידי נזיר בודהיסטי מרכז אסייתי או הודי, בודהידהרמה (דארומה ביפנית). הוא היה ה - 28 בשושלת מתלמידו של בודהה קאסייפה. הוא נסע מקונג'יבראם, ליד מאדראס (כיום צ'אניי) שבהודו, לקנטון שבסין ב520 לספירה, שם הוא פגש את הקיסר וודי משושלת ליאנג, והיה ביניהם דו - שיח מפורסם שבו הוא הצהיר כי מעשים טובים (בפרט בנית מקדשים ופגודות) אינם מועילים כלל להשגת ההארה. אז הוא הלך לוייאנג שבסין המזרחית, המקום בו עתיד לקום מנזר שאולין, ולפי המסופר עבר תשע שנים במדיטציה מול קיר במערה.

כגיבור תרבות אגדתי בודהידהרמה הביא גם להתפשטות של אמנויות הלחימה המזרח אסייתיות. לפי המסורת של השאולין קונג פו בודהידרמה פיתח את התורה במערה בה ישב. כמו כן הוא הביא להתפתחות צורת הספרות הפופולרית 'וושיה'.

מאוחר יותר, נזירים קוריאנים הלומדים בסין למדו את מה שהיה ידוע אז כצ'אן, שכבר הושפע במידת מה על ידי הטאואיזם הסיני. לאחר שהמסורת התפשטה לקוריאה, היא נקראה סאון. נזירים קוריאנים הביאו את הזן ליפן בערך במאה ה - 7, שם היא נקראה זן. על אף שהזן הגיע מוקדם ליפן הוא לא שגשג עד המאה ה - 12 כאשר יפנים הביאו את הזן ישירות מסין.

חשוב לציין, כי צ'אן, סאון, וזן המשיכו להתפתח בנפרד בארצות המוצא שלהם, ושומרים על זהויות נפרדות עד היום. אם כי קוי הייחוס בסין, קוריאה, יפן, ומקומות אחרים מראים על מוצא ישיר מבודהידהרמה, שינויים באמונה ובמעשה הופיעו עם התפתחותם של הענפים השונים.

מלומד הזן רינזאי היפני, ד. ט. סוזוקי, טען כי זן "סאטורי" (התעוררות) היא המטרה של האימונים, אך הוא הבדיל בין המסורת כפי שהיא התפתחה בסין, קוריאה ויפן כדרך חיים שונה באופן רדיקלי מזו של הבודהיסטים ההודים. בהודו, המסורת של המנדיקנט (הקבצן הקדוש) היא ששלטה, אך בסין גורמים חברתיים הביאו לפיתוחו של המקדש ולמערכת מרכזי חינוך שבה אב המנזר והנזירים כולם ביצעו פעולות יום - יומיות. אלה כללו גינון למזון או חקלאות, נגרות, אדריכלות, עקרות בית, ניהול, והתמחות ברפואה עממית. לפיכך, ההארה שתרו אחריה בזן הייתה צריכה לעמוד בפני הדרישות והתסכולים הפוטנציאליים של החיים היומיומיים.

צ'אן בסין

מורה הצ'אן וֵואִי צ'וּאֵה מטאיוואן. - זן בודהיזם

הצ'אן (זן ביפנית) התחיל בסין עם בואו של בודהידהרמה מהודו. מבודהידהרמה הצ'אן עבר דרך חמישה אבות זן נוספים: הוי - קו, סאנגקאן, דאוקסין, הונג - ראן, וחווי - ננג. בתקופתם של אב הזן הרביעי דאוקסין ואב הזן החמישי הונג - ראן השתנה הזן מזן בעל אופי הודי נוודי לזן מנזרים בעל אופי סיני. לאחר אב הזן החמישי, הונג - ראן, הזן נפוץ בכל רחבי סין. בתקופתו של אב הזן השישי חווי - ננג התפתחו שני זרמים, הזרם הדרומי של חווי ננג של הארה מידית והזרם הצפוני של הארה בשלבים. הזרם של ההארה המידית של חווי - ננג היא זו שנשארה. בזמן שושלת סווי ושושלת טאנג הזן הגיע לתקופה שנחשבת לתור הזהב של הזן בסין. בסוף שושלת טאנג ובמשך תקופת חמש השושלות התפתחו בסין חמישה בתי ספר שהדגישו גישות שונות בלימוד הזן:

גוי - יאנג (איגיו ביפנית) - הזרם נקרא על שם המורה גוי - שה לינגיו (יסאן - ראי ביפנית) וכן המורה יאנג - שה הויג'י (קיוזאן א - גא'קו ביפנית). לכן השם גוי - יאנג הוא קיצור של שני שמות אלו. הזרם הדגיש איחוד נפשם של המורה והתלמיד באמצעות שאלות ותשובות.

לינג'י (רינזאי ביפנית) - הזרם נקרא על שם המורה לינג'י יי - קסואן (רינזאי גיגן ביפנית). הזרם מדגיש שימוש בקואן שהיא בעיה שלא ניתן לפתור על ידי האינטלגנציה. המורה נותן לתלמיד קואן והתלמיד יושב זן עם הקואן וחוזר למורה עם תשובה.

קאודונג (סוטו ביפנית) - הזרם נקרא על שם המורה דונגשאן ליאנג'יאה (טוזן ריוקאי ביפנית) וכן על שם תלמידו המורה קאושאן בנג'י (סוזן הונג'קו ביפנית). לכן השם קאודונג (סוטו ביפנית) הוא קיצור של שני שמות אלו. שני מושגים שמבטאים את עיקר התרגול בזרם זה הוא שאין לעשות שום דבר מלבד ישיבה במדיטציה (שקאנטאזה ביפנית) וכן הארה שקטה (מוקושו זן ביפנית). הזרם מדגיש שיש לעזוב את הכל ולתת למחשבות להופיע ולחלוף, אין להחזיק בכל דעה, בעיה או מחשבה בזמן המדיטציה. הזרם גם מדגיש את הזהות העצמית של אימון והארה.

יון - מן (אוממון ביפנית) - הזרם נקרא על שם המורה יונמאן ווניאנג שחי במאה ה - 9. הזרם הדגיש מילים פתאומיות לתלמידים על מנת להאיר אותם. הזרם הזה התמזג עם זרם הלינג'י והשושלת ממשיכה למשל דרך מורה צ'אן הסיני קסו יון. תרומה חשובה של הזרם הזה לזן הוא הספר "רשומות הצוק הכחול" (בייאן לו בסינית, והיקיגאן רוקו ביפנית).

פה - ין (הוגן ביפנית) - הזרם נקרא על שם פה - ין וואן - יי (הוגן מון - אקי ביפנית). הזרם הדגיש אמרות ושיטות שנבעו מזרמים אחרים של בודהיזם ובמיוחד מזרם הואה - ין (קאגון ביפנית).

בתקופת שושלת סונג התפתחה בסין נטייה לסינתזה דתית בין זרמי הצ'אן השונים, זרמי הבודהיזם השונים וגם בין הבודהיזם לטאואיזם ולקונפוציאניזם.

הצ'אן המשיך בסין בתקופה שלאחר שושלת סונג ונלמד לרוב ביחד עם זרם הארץ הטהורה. בתקופת שושלת מינג הצ'אן (ביחד עם הארץ הטהורה) זכה להתעוררות מחודשת באמצעות מורים כגון, הן - שאן דאקינג, מיון יואן - וו, יונג - קי זאו - הונג, וכן או - אי זי - קסו.

לאחר מכן הצ'אן דעך עד שבתחילת המאה ה - 20. המורה הידוע קסו - יון הביא להתעניינות מחודשת. מורי זן רבים הם ממשכי דרכו של מורה זה. בניהם ניתן למצוא את שאנג ין וכן את קסואן הואה שהפיצו את הצ'אן למערב.

בתחילתה של סין העממית הצ'אן דוכא. לאחרונה הצ'אן זוכה לפריחה מחודשת בסין. הצ'אן מפותח גם בטאיוואן והונג קונג

זן ביפן

מסורות זו קיימת ביפן כבר שנים רבות. שלושת הזרמים של הזן הם הרינזאי, הסוטו והאובאקו.

כמה מורי זן בני ימינו, כגון דאיון הארדה ושונריו סוזוקי ביקרו את הזן היפני כמערכת פורמאלית של טקסים ריקים, כאשר מעט מאוד מהעוסקים בזן אכן מצליחים למצוא את שהם מחפשים. הם טוענים, כי כמעט כל המקדשים היפנים נעשו לעסקים משפחתיים שמועברים מאב לבן, וכי התפקיד של כומר הזן מוגבל כיום ללוויות.

זרם הרינזאי

גן אבנים ידוע במנזר הרינזאי, ריואן - ג'י, בקיוטו. - זן בודהיזם

זרם הרינזאי נוסדה במקור על ידי המורה הסיני לינג'י (רינזאי ביפנית), והוא הובא ליפן ב - 1191 על ידי אייסיי (1141-1215). אייסיי הקים את מקדש הונג'י שבקיושו, מנזר הזן הראשון ביפן. אייסיי אחראי גם להבאת התה הירוק ליפן.

על אף שאייסיי נחשב למיסד הזרם, למורה מיושו (1235-1309) הייתה ההשפעה הגדולה ביותר בהעברת המסורת הזו ליפן. התלמיד של מיושו, קוזן דאיטו, הוא אחד המורים החשובים במסורת הרינזאי זן. הוא הקים את מנזר הראשי, דאיטוקוג'י. תלמידו של קוזן דאיטו, מוסו דאישי (1277-1360), הקים את המנזר הראשי מיושין - ג'י. מנזר זה הוא מנזר הרינזאי הגדול והמשפיע ביותר ביפן. סך הכל יש 14 מנזרים ראשיים של הזרם הזה ביפן.

יחד עם התפתחות הרינזאי התפתח מעמד הסמוראים ביפן. על אף שהיו סמוראים שלמדו זרמי זן אחרים הרינזאי התחבר יותר עם הסמוראים והשלטון. לכן הרינזאי נקרא לפעמים זן של סמוראים בעוד זרם הסוטו נקרא לפעמים זן של איכרים.

במאה ה - 18 הרינזאי זן חווה תקופה של דעיכה. בזמן זה המורה הקואין אקאקו (1686-1769) הפך לדמות חשובה בהחייאת המסורת. תרומתו של הקואין הייתה כל כך גדולה שכל מורי הרינזאי בהווה הם ממשכי דרכו. הקואין סידר את הקואנים לשיטה סדורה אחת שהיא הבסיס עד היום לתרגול ברינזאי זן.

זרם הסוטו

נזיר זרם הסוטו מתרגל קיבוץ נדבות, אראשייאמה, טוקיו. - זן בודהיזם

זרם הסוטו (קאודונג בסינית) הועברה מסין ליפן על ידי המורה איהיי דוגן (1200-1253). דוגן הפך לנזיר בהר איהאי של זרם הטנדאי. לאחר שהתעורר בו הספק הוא הלך ללמוד במנזרו של אייסיי. מאחר שאייסיי היה כבר זקן המורה שלו היה מיו - זן שהוא תלמידו של אייסיי.

ב - 1223 דוגן ומיוזן נסעו לסין על מנת ללמוד שם זן. מיו - זן מת ממחלה ודוגן נשאר ללמוד זן לבדו בסין. על אף שדוגן למד זן תחת מורים רבים בסין הוא לא היה מרוצה מההוראה שלהם ואף סירב להיות ממשיך דרכו של אחד מהם. לבסוף ב - 1225 דוגן מצא את המורה שלו רוג'ינג (ניוג'ו ביפנית) שהיה היורש ה - 13 בשושלת של זרם הסוטו. דוגן הפך ליורשו של רוג'ינג ב - 1227.

דוגן חזר ליפן והתמקם במנזר קן - נין - ג'י של זרם הטנדו. בעקבות מתחים בין הזרמים, דוגן חידש מנזר נטוש וקרא לו קושו - הורין - ג'י בעיר אוג'י. לבסוף דוגן עבר למחוז פוקוי וייסד שם את מנזר איהייג'י שהוא אחד משני מנזרי הזן הראשיים של הסוטו זן. דוגן כתב את החיבור פוקאנזאזנגי שהפך להנחיה הראשית למתאמנים בסוטו זן. החיבור העיקרי של דוגן הוא הספר בעל 95 הפרקים: שובוגנזו (העיניים והאוצר של החוק האמיתי בתרגום מיפנית). יצירה זו נחשבת לאחד מיצירות המופת בספרות היפנית בכלל. כמוכן דוגן חיבר יצירות נוספות לרבות בן - דו - אה, אייהי שין - גי (שהם חוקי המנזר אייהיג'י).

לדוגן היה תלמיד בשם קון אג'ו (1198-1280) וכן תלמיד שהיה לאחד מהיורשים של אג'ו, טאטסו גיקאי (1219-1309). גיקאי עזב את אייהיג'י בעקבות וויכוח של ממשיכיו של אג'ו על המשך דרכו של מנזר אייהיג'י. התלמיד הבולט של גיקאי היה קאיזן ג'וקין (1268-1325). בתקופתו של קאיזן זרם הסוטו הפך לפופולרי ביפן. קאיזן (ובמידה מסוימת גיקאי) הפך את הזן ליותר רך והכניס אלמנטים יפנים לתוך הזן. בצורה זו קאיזן הפך את הסוטו זן לנגיש ליפנים. קאיזן ייסד את המנזר הראשי סוג'יג'י שבפאתי יוקוהמה והיו לו ממשיכים רבים. כמעט כל המנזרי הסוטו ביפן משויכים לסוג'יג'י. על אף שיש מעט מנזרים שמשויכים לאייהיג'י, אייהיג'י נקרא לפעמים מנזר שהוא ראשי רק לעצמו.

במסורת הסוטו זן דוגן וקאיזן נחשבים למורים החשובים בייסוד המסורת ביפן. דוגן בעל הנפש המחמירה דאג להעברה נכונה של הזן ליפן, וקאיזן בעל הנפש הרכה הצליח להנגיש את הסוטו ליפנים ולהפיץ זרם זה. כיום זרם הסוטו הוא הזרם הגדול והפופולרי ביותר ביפן. קודו סאוואקי נחשב אחד המורים הבולטים ביפן של המאה ה - 20.

זרם האובאקו

אובאקו הונהגה במאה ה - 17 על ידי אינגן, נזיר סיני. המנזר הראשי של זרם האובאקו הוא מאם - פוקוג'י שבעיר אוג'י. הזרם נובע מהזן שהיה נהוג בסין של שושלת מינג. זרם אובאקו משלב ישיבת זאזן ביחד עם שירת הנמבוצו (המילים הקדושות) לרבות חזרה על השמות של האמיטאבה (בודהה האלוהי) כפי שמופיע בזרם הארץ הטהורה של הבודהיזם. על אף שאובאקו הוא הזרם הקטן מבין השלושה הייתה לו השפעה רבה על הזן ביפן. הפופולריות שלו גרמה לצמיחה מחודשת של זן בזרם הרינזאי והסוטו לרבות בכל הקשור לכללי המנזר.

זן ובודהיזם

יש שמחשיבים את הזן לא כדת בודהיסטית, מכיוון שכמה לא - בודהיסטים, בייחוד במערב, הכירו באופן רשמי במורי זן. זן לפעמים מתוארת כ"דרך חיים" שאינה תלויה בתרבות המסוימת של האדם. מורי זן רבים מצהירים שהם מנסים ללמד כל אדם ללא השתייכות דתית וללא התעקשות בהכרה בדת הבודהיסטית.

יחד עם זאת, המוסדות שתומכים במנהגי הזן היו בודהיסטים בכל ההיסטוריה הידועה, ושומרים על התורות העיקריות של הגאוטאמה בודהה. אפילו היום, יש מעט מאוד מורי זן שאינם בודהיסטים, ומעט ארגונים שתומכים בפעילות לא - בודהיסטית. לפיכך, מבחינה מעשית, הזן הוא זן בודהיזם.

אם כי מנהגי המדיטציה של הזן אכן מגיעים מתורת השביל המתומן המקורי של בודהה, שבו דהיינה הוא אחד מהיסודות של הדרך המתומנת, זן לעתים מבוקר על ידי תרוודה בודהיסטים על כך שהוא אינו מדגיש כיאות את היסודות האחרים של השביל המתומן, ועל כך שאינו מדגיש את הלימוד של הקנון הבודהיסטי המסורתי, וכן שהוא אינו מעוניין בפילוסופיה הבודהיסטית באופן כללי. למעשה, לרוב המורים, הנזירים והמרכזים של הזן יש קשרים טובים עם האסכולות הבודהיסטיות האחרות ולעתים הם אף משתפים פעולה עימם.

בפועל מנזרי ומרכזי הזן בודהיזם המסורתי מציינים חגים בודהיסטים, למשל יום הולדתו של גאוטמה בודהה, יום ההארה שלו, יום מותו, טקסים להעלאת זכרו של הארהט. ברוב המרכזים המסורתיים הנזרים והלא נזירים מקבלים על עצמם את עיקרי הדת. הלא נזירים מקבלים על עצמם לרוב את חמשת העיקרים (הכללים). מתנזרים בזרם הסוטו למשל מקבלים על עצמם גרסה מורחבת של 16 עיקרים של הבודהיסאטווה. בכניסתם למנזר הנזירים מקבלים על עצמם גם את כל התקנות של המנזר. קבלה של הכללים האלו היא קבלה של ה"סילה" או חוקי המוסר הבודהיסטים. לפי התפיסה בזן בודהיזם, ה"פרג'נה" וה"סמאדי", שני החלקים האחרים של הדרך המתומנת מצויים בתרגול עצמו כמו גם בעיקרים והתקנות.

תורות ומנהגי הזן

תורות הזן פעמים רבות מבקרות לימוד טקסטים ואת החיפוש אחר הגשמה בעולם הזה, כשהן מתרכזות בעיקר במדיטציה בחיפוש אחר תודעה ישירה של התהליכים של הקיום (ובתוכו המחשבה) או אחר עזיבה של כל תפיסה. אך הזן אינו רק דוקטרינה חסרת מעש: מורה הצ'אן הסיני באיזהנג (720-814) (ביפנית: הייקוג'ו), הותיר אחריו אימרה ידועה שהייתה העקרון המנחה של חייו, "יום ללא עבודה הוא יום ללא אכילה". כאשר באיזהנג היה זקן מדי כדי לעבוד בגינה, תלמידיו הסתירו ממנו את כלי הגינון שלו. בתגובה לזה, המורה סירב לאכול, באמרו: "אין עבודה, אין חיים".

על אף שהזן ממעיט בחשיבות לימוד טקסטים, הזן מושרש עמוקות במסורת הטקסטואלית הבודהיסטית, בעיקר מסוטרות המהאיינה שחוברו בהודו ובסין. סוטרות מהודו שהזן קרוב עליהם הם: סוטרות הפרג'נה פרמיטה (בסנסקריט) ובפרט סוטרת הלב וסוטרת היהלום של הפרג'נה פרמיטה, סוטרת הלנקווטרה, פרק 25 מתוך סוטרת הלוטוס - "סמנטמוכה פריוורטה" (בסנסקריט), סוטרת ואמאלאקירטי, סוטרת מהפרינירוונה. יש כתבים רבים של מורי זן ממסורות שונות שמקורם בסין, יפן, קוראה ווייטנאם, למשל:

טקסטים שבנויים מהרצאות של מורי זן, למשל סוטרת הבימה של אב הזן השישי וההוראות האחרונות של המורה הלאומי קוזן - דאיטו.

שירים וחיבורים של מורי זן, למשל פוקאן - זאזן - גי ושובוגנזו של דוגן.

מאגרים של קואנים, למשל רשומות הצוק הכחול (הקיגאן - רוקו ביפנית) או השער ללא שער (מומון - קאן ביפנית).

זן הוא לא פילוסופיה אינטלקטואלית או חיפוש אישי ובודד. מרכזי זן מדגישים את הפעילות היומיומית, ומקיימים התבודדויות מדיטציה חודשיות אינטנסיביות. פעילות יחד עם אנשים אחרים חשובה, ונחשבת כצורה להימנע ממכשולי האגו. כשהם מסבירים את הזן למערביים, מורי זן יפנים הצביעו פעמים רבות על כך שזן הוא "דרך חיים" ולא רק תרגול אופן התודעה. ד. ט. סוזוקי כתב כי ההיבטים של חיים אלה הם: חיים של צניעות, חיים של עבודה, חיים של שירות, חיים של תפילה והודאה, חיים של מדיטציה. מורי זן מדגישים יציאה לחברה לעיסוקי היומיום ומזהירים מהתבודדות.

זאזן

ישיבת הזאזן בזרם הרינזאי. - זן בודהיזם

מדיטציית זן קרויה זַאזֵן (zazen). ניתן לתרגם את זאזן כמדיטציה בישיבה, אם כי אפשר ליישם אותה למעשה בכל תנוחה. בזמן הזאזן, בדרך כלל מגיעים לתנוחת לוטוס, חצי - לוטוס, תנוחת בורמית, או תנוחת ישיבה סייזה, כשלצורך הישיבה נעזרים בכר עגול (זאפו) על כר מרובע דמוי שטיח (זאבוטון) (ניתן להשתמש גם בכסא).

ההולכים בדרך הרינזאי יושבים בדרך כלל מול מרכז החדר והתודעה מופנית לעבר הבנה והכרה מלאה של התנוחה והנשימה. בצורה זו, המשתתף במדיטציה מנסה לעלות מעל למחשבה ולהיות מודע ליקום באופן ישיר. בזרם הרינזאי מקובל להגיע לזאזן עם משימה, או קואן מפי המורה הרוחני. בסוף המדיטציה / זאזן ניגשים התלמידים לסנסיי ומציגים בפניו את "ממצאיהם". זהו כלי בידי המורה הרוחני לבדוק את מידת ההתקדמות - ויש שיגידו את ההתרוקנות - אצל התלמיד.

בזרם הסוטו יושבים מול קיר. בסוטו, מדיטציית שיקנטזה ("רק ישיבה"), כלומר, מדיטציה ללא מטרה, עוגן, "גרעין" או תוכן, היא המעשה העיקרי. המורה של דוגן, רוג'ינג אמר: "עזבו גוף ונפש". לפי דוגן טבע הדברים עליו אנו מנסים לחדור קיים במציאות בין אם אנו מתאמנים או לא. בנוסף אם מנסים להשיג הארה, קיימת הסכנה להצמד להארה, בעוד שכדי להגיע להארה יש לעזוב אפילו שאיפות ותפיסות של הארה. לכן שיטות האימון (כלומר אימונים למען מטרה כלשהי) חסרות תועלת ויכולים אפילו להפריע להארה. דוגן מסביר שקיימת זהות עצמית בין תרגול זן והארה, וכן שזן (והזאזן) היא דרך חיים שמובילה בטבעיות להארה בחיי היומיום. לכן כל שיש לעשות זה לעשות זן בשביל זן ולא בשביל מטרה כלשהי. צריך רק לעזוב כל תפיסה בין אם היא קשורה להארה או לאשליות ולא להתמקד במשהו מסוים. הצדקות טקסטואליות, פילוסופיות ופנומנולוגיות נוספות של צורת מדיטציה זו נמצאים בשובוגנזו ופוקאן - זאזן - גי של דוגן.

הזמן המושקע מדי יום בזאזן משתנה, דוגן אומר כי אפילו 5 דקות מדי יום עבור בעלי בתים הוא דבר מועיל. המפתח הוא הסדירות היומית, מאחר שהזן מלמד כי האגו יתנגד באופן טבעי, והמשמעת של הסדירות היא חיונית. נזירי זן פעילים עשויים להעביר 4-6 פעמים של זאזן, 30-40 דקות כל אחד מדי יום, ביום רגיל. בזמן ההתבודדות החודשית, באורך של יום, 3, 5 או 7 ימים הם עשויים להעביר 9-12 פעמים של זאזן קבוצתי, ולעתים זאזן אישי נוסף מאוחר בלילה. הזאזן בדרך כלל מופסק על ידי פעילות קצרה יותר של מדיטציית הליכה על מנת להקל על הרגליים.

מקובל כי מורו של דוגן, רוג'ינג, העביר פחות מ - 4 שעות מדי לילה בשינה, כשהוא מעביר את זמנו בזאזן. אולם, למעשה, אין זה יוצא דופן כי הנזיר יישן בזמן הזאזן. כמה חוקרי מדיטציה העלו תאוריות, כי מומחי זן שמסוגלים להגיע לרמות העמוקות יותר של הסאמאדהי במדיטציה בעצם ממלאים את אותו הצורך כמו שינת רע"מ (REM), כך שאם מוסיפים את זמן הזאזן לזמן השינה האמיתי, הם למעשה ישנים את מספר השעות הרגיל שהאדם נצרך לו. אולם, יכולת להגיע לסאמאדהי עמוק בזמן זאזן היא כנראה נדירה למדי, ולפעמים אף לאחר עשורים של מדיטציה לא מגיעים ליכולת זו.

המורה

קליגרפיה וציור של בודהידהרמה על ידי הקואין אקאקו. הקליגרפיה ביפנית: "גִ'יקִישִין נִינְשִין קֵנְשוֹ ג'וֹבּוּטְסוּ" או בעברית: "הצבעה ישירה לנפשו של האדם, לראות את טבענו ולהפוך בודהה". - זן בודהיזם

מכיוון שמסורת הזן מחשיבה את התקשורת הישירה יותר מאשר את הלימוד הטקסטואלי, התפקיד של מורה הזן קריטי. במסורת הזן מקובל שהרמה של המורה צריכה להיות גבוהה מאוד, אחרת הוא יוביל את תלמידיו סחור וסחור במקום לכוון למטרה. מצב שהמורה שלא מבין את הזן ולא הגיע למה שהזן מכוון נקרא לפעמים, עיוור מוליך עיוור, כלומר הסיכוי של התלמידים להגיע למטרה קלוש.

חלק מרכזי בכל זרמי הזן הוא הרעיון של "מעבר הדהרמה" (או מן - ג'ו ביפנית), הטענה לייחוס לשושלת מורים שמגיעה עד לבודהה. במקור, רעיון זה הגיע מהתיאור של הזן בציטוט להלן:

מסורת מיוחדת מחוץ לכתובים, ללא תלות במלים או באותיות

הפונה ישירות לרוח האדם

הרואה לתוך טבעו של העצמי, ולהגעה לבודהאיות

- מיוחס לבודהידהרמה

לפחות מאז ימי הביניים, העברת דהרמה הייתה היבט נורמטיבי של זרמי הזן. כל מורה זן נמצא בתוך שושלת כלשהי. בזרמים מסוימים, כולל כל השושלות היפניות, ישנם תרשימי שושלות רשמיים שמצוירים עבור טקסי ההעברה, שמתעדים את השושלת עד לשקיימוני בודהה. למורה הזן שהוא חלק משושלת ניתנת הסמכות המלאה להחליט שתלמיד יצורף לשושלת על סמך הרמה שלו. צירוף לשושלת מסמיך באופן אוטומטי את התלמיד ללמד זן. לפעמים ניתן לתלמיד האישור ללמד עוד לפני שהגיע לרמה שמאפשרת את צירופו לשושלת.

באופן כללי, מורה הזן הוא אדם שהוכשר בכל אחת ממסורות הזן ללמד את הדהרמה, להנחות תלמידים במדיטציה ולבצע טקסים והוכר כמורה על ידי המורה שלו. במקרים מסוימים, במיוחד בתנועות זן מודרניות, אדם שאינו מוכשר רשמית עדיין יכול לפעול בחלק או בכל התפקידים האלה.

תוארי כבוד שניתנים למורים, כוללים בדרך כלל, בסינית: "פאשי" או "צ'אנסי", בקוראנית, "סונים", או "סאון סה", ביפנית: "אושו" (כומר), "רושי" (מורה / אמן זקן) או "סנסיי" (מורה), ובווייטנאמית, "תיצ'" במקום שם המשפחה. יש לציין כי רבים מהתארים האלה מקובלים אצל כמרים בודהיסטים מכל הכתות שנמצאים בהקשר תרבותי מסוים. תארים מסוימים, כגון הסנסיי היפני, משמשים אף מעבר לאסכולות הבודהיסטיות.

המושג "אמן / מורה זן" לפעמים מציין מורים חשובים, במיוחד קדמונים או ימי - ביניימים. אולם, אין קריטריון מסוים שעל פיו אפשר להקרא אמן או מורה זן. המושג פחות רגיל ביחס למורים מודרניים, מכיוון שהם בדרך כלל אינם מוכנים לקרוא לעצמם "אמנים" (מאסטר). יחד עם זאת, המורים בהחלט מוכנים להצביע על הייחוס שלהם, ולומר מי הסמיך אותם למורים.

דבר זה חשוב, מכיוון שיש כמה אנשים במערב, ואף כאלה המנהיגים מרכזים גדולים יחסית, שטוענים כי הם אמני זן (מאסטרים), אך אינם מוכנים לומר היכן הם הוכשרו או תחת מי. גישה זו מהווה חריגה רדיקלית מהזן הנורמטיבי, שם הייחוס נחשב כמשמעותי מאד. לפיכך, מסתבר להניח כי אנשים אלה אינם מה שהם טוענים שהם. על אנשים שמחפשים מורים להיות מודעים לכך כי ישנם מספרים גדולים של אמנים שהכשירו את עצמם.

קואן

אסכולות הזן (בעיקר אך לא רק רינזאי) מקושרים לקואנים (ביפנית, בסינית: גונגאן, קוריאנית: גונג'אן). המושג מלכתחילה התייחס למקרים משפטיים בשושלת הטאנג בסין.

במובן מסוים, הקואן הוא עקרון ממשי, או חוק מציאותי. קואנים פעמים רבות נראים כחסרי משמעות לשונית או פרדוקסלית. ה'תשובה' לקואן כוללת טרנספורמציה של המבט או של התודעה, שעשויה להיות רדיקלית או מתונה, הדומה לחויית המטאנויה בנצרות.

דוגמה של קואן זה היא: "שתי כפיים מוחאות, ונוצר קול. מהו הקול של כף אחת?". יש שאומרים כי לאחר אימונים מתמידים, המתאמן והקואן נעשים לאחד. אם כי רוב קבוצות הזן מכוונות להארה "פתאומית", דבר זה בדרך כלל קורה רק לאחר הרבה הכנה. ישנן דוגמאות לפעילות קואן מוצלחת שהביאה לחוויית הארה, וגם לשנים של עבודת קואן חסרת תועלת.

מורי זן אומרים כי יש לקחת את הבעיה המוצבת על ידי הקואן ברצינות, ולגשת אליה כעניין של חיים ומוות ממש. ישנה הבדלה חדה בין דרכים נכונות ומוטעות לענות על קואן - אם כי יש הרבה "תשובות נכונות", המאמינים אמורים להציג את ההבנה שלהם של הקואן ושל הזן בכל ישותם.

השליטה של תלמיד זן על קואן מסוים מוצגת למורה בפגישה פרטית (הקרויה באסכולות יפניות שונות דוקוסאן, דאייסן, או סנזן). התשובה לקואן יותר תלויה ב"איך" היא נענית. במלים אחרות, התשובה היא לא רק עניין של אמירה, אלא של שינוי של כל החוייה של התלמיד, הוא חייב "לחיות" את התשובה לקואן ולא רק לומר אמירה נכונה.

אין לומר כי יש תשובה אחת נכונה לקואן מסוים, אם כי יש תשובות נכונות ולא נכונות, ולמעשה, תלמידים היו מחברים ספרים של תשובות מקובלות לקואנים על מנת לעזור להם להתכונן לפגישה. אוספים אלה הם בעלי ערך רב למחקר המודרני על הנושא.

כשהם הולכים אחר המסורת של ה"קואן החי", מספר מורי זן מערביים מוסיפים לקואנים המסורתיים ממקורות מערביים שונים, כגון אמירות פרדוקסליות מהתנ"ך.

בזרם הסוטו ישיבת הזאזן היא על פי עקרון של מוקושו זן (ביפנית) - הזן השקט. בסוטו זן בזמן ישיבת הזאזן אין קואן. בזרם זה הקואן הוא לא בעיה פורמאלית שהמורה נותן לתלמיד. הקואן מופיע בחיי היומיום בטבעיות. התלמיד של זרם זה צריך לזהות את הקואן כאשר הוא מופיע. (זו אינה חידה או אתגר אינטלקטואלי שהחיים מזמנים). הופעת הקואן בחיי היום יום משקפת את התובנה של התלמיד שהדרך שבה הוא חי עד עתה אינה נכונה או מדויקת או שעתה הוא מבין את המציאות באור אחר.

תורות רדיקליות

כמה מאגדות הזן המסורתיות מתארות את מורי הזן כמשתמשים בשיטות שנויות במחלוקת ל"הוראה", שמעריצי זן מודרניים עשויים להבין לפעמים בצורה מילולית מדי. לדוגמה, אם כי הזן והבודהיזם מכבדים עמוקות את החיים, ומחנכים לחוסר אלימות, המייסד של אסכולת הרינזאי, לינג'י, אמר כי: "אם אתה פוגש את הבודהה, הרוג את הבודהה. אם אתה פוגש את הפטריארך, הרוג את הפטריארך".

מאסטר זן בן ימינו, סאונג סאהן, מזכיר את האימרה הזו כשהוא אומר כי בחיים אלו עלינו 'להרוג' שלושה דברים: ראשית עלינו להרוג את הורינו, שנית עלינו להרוג את הבודהה, ושלישית, עלינו להרוג את מורה הזן. כמובן, "להרוג" כאן אינו ממש להרוג. הכוונה היא להפסיק את המסירות למורים ולדברים חיצוניים אחרים. במקום לראות את הדברים האלה כמחוצה להם, על מאמיני הזן לחבר אותם עם הבנת העצמי שלהם.

ישנן דוגמאות רבות נוספות של דברים שמורים אמרו ופתגמים שקל לפרש בצורה לא נכונה (לרוב דברים קשים פחות מהרג). חוסר הבהירות בחלק מהפתגמים הוא לא בהכרח במטרה להקשות. השפה היא לא כלי מדויק להסביר חלק מהאספקטים של הזן. לכן במקרים רבים מורי זן עשו שימוש במילים מתריסות ובאמצעים ספרותיים על מנת להבהיר את כוונתם. למעשה ניתן לראות בזה כסיבה נוספת בצורך לפגוש מורה ולא לנסות ללמוד זן מקריאת ספרים. היכולת להבין חלק מהפתגמים והציטוטים בלי עזרה תלויה בין היתר ברמה של התלמיד, בדומה למצב עם קואן.

בביקורים במרכזי זן, אנשים שחושבים כי מדובר בתנועה רדיקלית לעתים מופתעים מטבעה השמרני והטקסי. זאת מכיוון שרוב מרכזי הזן במערב, כמו אלה שבמזרח, מדגישים את המדיטציה היומית ואת ההתבודדות החודשית, וכן את המשמעת שמבוססת על לוחות זמנים לאימונים ולמטלות יומיומיות כמו בישול, ניקיון וגינון כדרך להארה.

זן והתרבות המערבית

על אף שהיו מורי זן שנסעו למערב בחצי הראשון של המאה ה - 20 ועוד לפני זה, הזן התפתח במערב בעיקר בחצי השני של המאה הזו. מאז שנות השלושים בבריטניה, ולפחות מאז תנועת הביט בשנות החמישים בארצות הברית, המערב מגלה התעניינות גוברת בזן. בהתחלה היו אלו בעיקר מורים יפנים שהיגרו למערב (בעיקר לארצות הברית ומעט גם לאירופה), הקימו מרכזי זן ואף דור של ממשיכים. בדור הנוכחי של המורים במערב ניתן למצוא מספר מורים שהגיע מיפן, ממשיכים רבים של המורים היפנים הראשונים וכן מערביים שנסעו ללמוד ביפן וחזרו כמורי זן.

באירופה, לאקספרסיוניזם ולדאדא באמנות יש הרבה מן המשותף עם הזן והקואנים. הסוריאליסט הצרפתי המוקדם רנה דאומל תירגם את ד. ט. סוזוקי, וכן טקטסים בודהיסטיים אחרים מסנסקריט.

ספרו של איוגן הריגל "זן ואמנות הקשתות / הקשת" תיאר את ההכשרה שלו באמנות הלחימה קיודו, המשויכת לזן היפני. ספר זה נתן השראה למאמיני זן רבים.

לפילוסוף הבריטי - אמריקאי אלאן ווטס היה עניין אישי בזן, והוא כתב והרצה רבות עליו. הוא היה מעוניין בו כמכשיר לשינוי מיסטי של התודעה, וגם כדוגמה לצורת חיים לא - מערבית ולא - נוצרית שפיתחה אמנויות פרקטיות ונעלות גם יחד.

'בטלני הזן' (בטלני הדהרמה), רומן מעת ג'ק קרואק שפורסם ב - 1959, נתן לקוראיו מבט על האופן שבו התעניינות בבודהיזם ובזן שינתה את חייהם של קבוצה קטנה של צעירים אמריקאיים. הספר היה מבוסס על אירועים אמיתיים, שאירעו בזמן שגארי סניידר (הקרוי בסיפור "ג'אפי ריידר") למד זן באופן פורמאלי במנזרים יפניים בין 1956 ל - 1968.

ד. ט. סוזוקי שהיה מלומד שעסק בבודהיזם כתב ספרים על זן שהפכו לרבי מכר במערב. הספרים שלו תרמו רבות להתפשטות הזן במערב. אף על פי כן נמתחה מצד מורי זן מסוימים ביקורת על ההבנה של ד. ט. סוזוקי את הזן. יש להבדיל את ד. ט. סוזוקי משינריו סוזוקי שהוא מורה של הסוטו זן וכתב את הספר "תודעת הזן - תודעת המתלמד". שינריו סוזוקי הוא אחד מאותם מורי הזן שהיגרו למערב והקימו דור של ממשיכים.

צעירים רבים בדור הביט והיפים בשנות ה - 60 וה - 70 לא הבינו כראוי את המטרות והשיטות של הזן. בעוד שהמלומד ד. ט. סוזוקי הדגיש בזן ערכים כמו צניעות, עבודה, שירות, תפילה, הודאה, ומדיטציה, תת - התרבות ההיפית לעתים התמקדה במצבי התודעה עצמם. אמן הזן היפני זנקיי שיבייאמה אמר: "ייתכן כי האפקט שישנם לסמים מסוימים דומה בצורה שטחית להיבטים מסוימים של הזן... אך כאשר ההשפעה של הסם חולפת, החוייה הפסיכולוגית שהאדם עובר גם היא חולפת ונחלשת, ואינה נותרת כעובדה ממשית".

הספר "זן ואומנות אחזקת האופנוע", מאת רוברט מ. פירסיג, היה רב - מכר בשנת 1974, אך הוא אינו עוסק באופן גלוי בזן, אלא ברעיונות מטפיזיים של "איכות" מנקודת המבט של הדמות הראשית. פירסיג השתתף במרכז הזן במינסוטה בזמן כתיבת הספר. פירסיג מסביר בספר כי למרות כותרתו "אין לקשור בין הספר לבין המידע הממשי הרב שמתייחס לזן בודהיזם אורתודוקסי".
הוויה הערצה הרגלים נירוונה תלותיות משימות פסיכולוגיה להתעורר לפי מה להחליט ספק מטאפיזיקה בודהיזם זן בודהיזם
סיפורי מעשיות, מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, התמודדות עם פחדים וחרדות, מעשה מחיגר, הפחד מהפחד, מלך חכם ומדינה טיפשית, לברוח מהפחד, בריחה מפחדים, איש היער, רבי נחמן מברסלב
סיפורי מעשיות, מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, התמודדות עם פחדים וחרדות, מעשה מחיגר, הפחד מהפחד, מלך חכם ומדינה טיפשית, לברוח מהפחד, בריחה מפחדים, איש היער, רבי נחמן מברסלב
...מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, התמודדות עם פחדים וחרדות, מעשה מחיגר, הפחד מהפחד, מלך חכם ומדינה טיפשית, לברוח מהפחד, בריחה מפחדים, איש היער, רבי נחמן מברסלב מהי משמעות הסיפור מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו? הסיפור מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו של רבי נחמן מברסלב מספר על החלפת זהויות שהתרחשה בין בן מלך לבין בן שפחה. המיילדת החליפה בין התינוקות, וכך בן המלך גדל ללא הכרה של מהותו האמיתית. כאשר התבגר, מצא עצמו ביער ושם פגש אדם המכונה איש היער, דמות המנותקת לחלוטין מן העולם המוכר לנו. איש היער היה מנותק מהציוויליזציה...
איך לא להיות מושפע מהסביבה? איך הסביבה משפיעה על האדם? מסרים תת הכרתיים, שתילת מחשבות, חשיבה חיובית, אנשים חיוביים, אנשים שליליים, ממי לקבל עצות? למי לתת עצות? טיפול באנשים, אנשים מוצלחים, מחשבות חיוביות, מחשבות שליליות, השפעת הסביבה על האדם, ממי ללמוד?
...מהסביבה? איך הסביבה משפיעה על האדם? מסרים תת הכרתיים, שתילת מחשבות, חשיבה חיובית, אנשים חיוביים, אנשים שליליים, ממי לקבל עצות? למי לתת עצות? טיפול באנשים, אנשים מוצלחים, מחשבות חיוביות, מחשבות שליליות, השפעת הסביבה על האדם, ממי ללמוד? וכאן אבאר, איך האדם מושפע מהסביבה שלו, ואיך הסביבה משפיעה על הבן אדם באופן בלתי מודע, ואיך בן אדם הופך להיות כמו האנשים שאיתם הוא מסתובב, ואיך עליך להיזהר שלא ישתלו לך מחשבות שליליות, ואיך מועברים מסרים תת הכרתיים, גם באופן בלתי מודע, וממי לקבל עצות, ולמי לא לתת עצות...
דייטים - איך להתנהג בדייט ראשון בצורה שתוביל לדייט שני ולדייט נוסף ובצורה שתוביל לזוגיות מאושרת לאורך זמן? איך לגרום לבחורה לרצות אותך לדייט שני? איך לגרום לבחורה לרצות להמשיך לדייט שני? איך להכיר בחורה לקשר רציני? איך לגרום לבחורה לרצות לצאת איתך לדייט נוסף? טעויות בדייט ראשון, איך למצוא זוגיות? איך לפתח קשר זוגי? איך לגרום למישהי להתאהב בך? איך לגרום לבחורה לרצות אותך בדייט? איך להתנהג בדייט ראשון? איך להצליח בדייט ראשון? מה לעשות בדייט ראשון?
...שני ולדייט נוסף ובצורה שתוביל לזוגיות מאושרת לאורך זמן? איך לגרום לבחורה לרצות אותך לדייט שני? איך לגרום לבחורה לרצות להמשיך לדייט שני? איך להכיר בחורה לקשר רציני? איך לגרום לבחורה לרצות לצאת איתך לדייט נוסף? טעויות בדייט ראשון, איך למצוא זוגיות? איך לפתח קשר זוגי? איך לגרום למישהי להתאהב בך? איך לגרום לבחורה לרצות אותך בדייט? איך להתנהג בדייט ראשון? איך להצליח בדייט ראשון? מה לעשות בדייט ראשון? וכאן אסביר, על אחת הטעויות הנפוצות ביותר של אנשים בדייט ראשון, טעות שעושים גברים וגם שעושות נשים בדי
חלום, עוצמה של חלום, דרגות של דמיון, חלום מוחשי, ההגדרה של חלום, לדעת שאתה בחלום
חלום, עוצמה של חלום, דרגות של דמיון, חלום מוחשי, ההגדרה של חלום, לדעת שאתה בחלום
...של דמיון, חלום מוחשי, ההגדרה של חלום, לדעת שאתה בחלום מהו חלום ואיך אפשר לדעת שאנחנו חולמים? בשיחה זו, אליעד כהן מסביר על המשמעות של חלום, מהי עוצמה של חלום, ואיך אפשר לדעת שאתה נמצא בתוך חלום. תחילה, אליעד מתייחס למצב שבו אדם מודע לכך שהוא חולם. הוא מסביר שככל שאדם מודע יותר לכך שהמציאות שלו היא דמיונית, כך החוויה שלו מאבדת מעוצמתה. כאשר אדם חולם ואינו מודע לכך, הוא מתייחס לחלום כאל מציאות אמיתית לחלוטין. לעומת זאת, ברגע שהוא מתחיל להבין שהוא רק מדמיין, העוצמה הרגשית של החלום והתחושה של המציאות...
אושר למתקדמים, למה לא יכול להיות רק רע? למה לא יכול להיות רק טוב? למה הסבל לא נצחי? למה האושר לא נצחי? התאבדויות, למה אנשים מתאבדים? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב
אושר למתקדמים, למה לא יכול להיות רק רע? למה לא יכול להיות רק טוב? למה הסבל לא נצחי? למה האושר לא נצחי? התאבדויות, למה אנשים מתאבדים? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב
...למה לא יכול להיות רק רע? למה לא יכול להיות רק טוב? למה הסבל לא נצחי? למה האושר לא נצחי? התאבדויות, למה אנשים מתאבדים? אין טוב בלי רע, אין רע בלי טוב למה אי אפשר שיהיה רק טוב או רק רע? אליעד כהן מסביר שהבסיס של כל חוויה אנושית בנוי על ההבדל שבין טוב לרע. כאשר אדם חווה אושר, הוא בהכרח משווה אותו למצב של סבל או חוסר. אם לא היה מצב רע שאליו אפשר להשוות, גם הטוב היה מאבד משמעות, ולא הייתה נוצרת החוויה של אושר. כדי להמחיש זאת, אליעד משתמש בדוגמה של אדם שיש לו 100 שקלים, הוא תמיד ירצה יותר כסף, אבל אם...
אין תשובה מוחלטת, תשובה יחסית, תשובה חלקית, לדבר אמת, לומר רק את האמת, מהי נשמה, תשובות לשאלות, שתיקה
אין תשובה מוחלטת, תשובה יחסית, תשובה חלקית, לדבר אמת, לומר רק את האמת, מהי נשמה, תשובות לשאלות, שתיקה
...חלקית, לדבר אמת, לומר רק את האמת, מהי נשמה, תשובות לשאלות, שתיקה האם אפשר בכלל לקבל תשובה מוחלטת לשאלות שלנו? הרצאתו של אליעד כהן עוסקת בשאלה האם ניתן לקבל אי פעם תשובה מוחלטת, או שכל תשובה היא יחסית וחלקית בלבד. אליעד מסביר לעומק את הרעיון שהשאיפה לתשובה מוחלטת היא זו שיוצרת את השאלות מלכתחילה. כאשר אדם שואל מה זו נשמה? הוא מחפש תשובה סופית, מוחלטת וחד - משמעית. אך במציאות, תשובות מוחלטות אינן קיימות, וכל תשובה מובילה לעוד שאלות נוספות. אליעד מדגים זאת דרך דוגמה על נשימה ונשמה. הוא מסביר שכאשר...
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
...טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש? למה חשוב לקבל את עצמך כטיפש? הרעיון המרכזי שאליעד מעביר הוא שהיכולת לאהוב ולקבל את עצמך בצורה מלאה, תלויה באופן שבו אתה מתמודד עם הטיפשות שלך. אליעד מסביר שהאדם חייב ללמוד לאהוב ולקבל את עצמו באופן מוחלט, כולל את הטיפשות שלו, אחרת לעולם לא יצליח להגיע לאהבה עצמית מוחלטת. מדוע? כי אם אתה לא יכול לאהוב את הדבר הכי רע או הכי טיפש בעולם, לא תוכל...
להפוך חיסרון ליתרון, למצוא את הטוב שברע, להפוך יתרון לחיסרון, ליהנות מכל דבר, חצי הכוס המלאה, חצי הכוס הריקה, משמעות הכסף - חלק 2
להפוך חיסרון ליתרון, למצוא את הטוב שברע, להפוך יתרון לחיסרון, ליהנות מכל דבר, חצי הכוס המלאה, חצי הכוס הריקה, משמעות הכסף - חלק 2
...להפוך יתרון לחיסרון, ליהנות מכל דבר, חצי הכוס המלאה, חצי הכוס הריקה, משמעות הכסף - חלק 2 איך ניתן להפוך חיסרון ליתרון, ומה המשמעות האמיתית של כסף? אליעד מסביר בצורה מפורטת כיצד כל דבר במציאות ניתן לתפיסה בשתי דרכים: כיתרון וכחיסרון. הרעיון המרכזי בהרצאה הוא להבין באופן עמוק ושלם כיצד ניתן להפוך חיסרון ליתרון, לראות את הטוב שברע ולהפוך גם יתרונות לחסרונות, ובכך להגיע למצב של הנאה ושלווה מוחלטת בכל מצב. איך להתמודד עם מצב שבו אין לך כסף בכלל? אליעד משתמש בדוגמה של כסף כדי להמחיש את הרעיון. נניח מצב...
השכל של לעשות כושר, איך להתאמן נכון? להתאמץ נכון, איך לנתח דברים? איך להבין דברים? הרמת משקולות, ספורט, חשיבה מופשטת, השגת מטרות, מאמץ יתר, עודף מאמץ, השכל שיש בכל דבר
השכל של לעשות כושר, איך להתאמן נכון? להתאמץ נכון, איך לנתח דברים? איך להבין דברים? הרמת משקולות, ספורט, חשיבה מופשטת, השגת מטרות, מאמץ יתר, עודף מאמץ, השכל שיש בכל דבר
...של לעשות כושר, איך להתאמן נכון? להתאמץ נכון, איך לנתח דברים? איך להבין דברים? הרמת משקולות, ספורט, חשיבה מופשטת, השגת מטרות, מאמץ יתר, עודף מאמץ, השכל שיש בכל דבר מה הקשר בין מאמץ ומנוחה לפיתוח שרירים והשגת מטרות? אליעד כהן מסביר שכשאדם עושה ספורט, ובמיוחד כשמדובר בהרמת משקולות, עליו להבין שלא רק המאמץ חשוב, אלא גם המנוחה. לכאורה, כשמתאמנים רוצים לפתח שרירים, הם חייבים לאמץ אותם עד גבול מסוים, אבל זה לא מספיק. חייבת להיות גם הפסקה, מנוחה, כדי לאפשר לשרירים להתאושש ולהיבנות. אליעד מבהיר שהמנוחה היא...
טיפול בסכיזופרניה באמצעות עובדות ופירושים, איך לדבר עם סכיזופרן? איך לטפל בסכיזופרניה? להבדיל בין עובדות לפירושים בטיפול בסכיזופרניה, תהליך טיפול בסכיזופרניה, טיפול בהפרעות נפשיות, טיפול במחשבות שווא, האם זו עובדה או פירוש?
טיפול בסכיזופרניה באמצעות עובדות ופירושים, איך לדבר עם סכיזופרן? איך לטפל בסכיזופרניה? להבדיל בין עובדות לפירושים בטיפול בסכיזופרניה, תהליך טיפול בסכיזופרניה, טיפול בהפרעות נפשיות, טיפול במחשבות שווא, האם זו עובדה או פירוש?
...לדבר עם סכיזופרן? איך לטפל בסכיזופרניה? להבדיל בין עובדות לפירושים בטיפול בסכיזופרניה, תהליך טיפול בסכיזופרניה, טיפול בהפרעות נפשיות, טיפול במחשבות שווא, האם זו עובדה או פירוש? מהו הטיפול בסכיזופרניה באמצעות הבחנה בין עובדות לפירושים? הטיפול בסכיזופרניה כולל גישות שונות שנועדו לעזור למטופל להבין את מצבו הנפשי ולחיות בצורה טובה יותר. אחת הגישות המרכזיות היא היכולת להבדיל בין עובדות לבין פירושים, במיוחד כאשר מדובר במחשבות שווא, כפי שמתרחש לעיתים קרובות עם סכיזופרן. אליעד כהן מסביר כי סכיזופרניה יכ...
להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה / אסתר פלד - חלק 3
...פלד - חלק 3 להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה / אסתר פלד - חלק 2. האני והסביבה בתפיסה המערבית, התלות איננה נתפסת כדבר טוב. היא מתחילה, לפי פרשנויות פסיכולוגיות, בתלות של הילד בשד אמו. זו, לפי מלאני קליין, תחילת רגש האהבה, הכרת הטובה לגורם ההנאה הראשונית. אם האם תאחר להאכיל את תינוקה, הוא ירגיש זנוח ומשם - סובל וכואב. תינוק שהיחס אליו טוב, יידע שבסופו של דבר תבוא הנחמה והגמול. האחר המפתח חוסר סובלנות לתסכול, מפתח אי אמון בטענה לפיה בסופו של דבר הטוב קיים. רבים אינם מצליחים לעבד את...
תקשורת - מהי תקשורת?
...מהי תקשורת? אנו חיים כיום בתקופה מאוד מעניינת שבה לאמצעי התקשורת יש תפקיד מאוד חשוב ולא רק כדי להעביר לנו מידע. המטרה של אמצעים אלו היא לתת לנו את האפשרות ליצור חיבור וקשר ביננו בני האדם, ולשבור את המסכים של זמן ומקום. לווינים, מסעות לחלל, אינטרנט, פלאפונים ועוד - כל אלו הם אמצעים אשר מטרתם לקשר אותנו אחד לשני. שורש המילה תקשורת הוא קשר, ומכאן תפקידה, לקשר ולחבר פעם המרחק בין סיבה לתוצאה היה ארוך יותר, אך היום כבר לא ניתן לברוח מכך. אם מישהו ירצה לברוח מאדם אחר, היום זה כבר לא יהיה לאורך זמן, וזאת...
שלום - ציטוטים / פתגמים מפורסמים על שלום
.../ פתגמים מפורסמים על שלום כמובן, כולם אומרים שהם בעד שלום. היטלר היה בעד שלום. כולם בעד שלום. השאלה היא איזה סוג של שלום. (נועם חומסקי) כל עוד צבע העור חשוב יותר מזה של העיניים לא נדע שלום. (היילה סלסי) אחרית כל קטטה - חרטה, ואחרית כל ענווה - שלום. (רבי שלמה אבן גבירול) שלום ביחסים בינלאומיים: תקופה של הונאה בין שתי תקופות של מלחמה. (אמברוז בירס) נשאלתי פעם מדוע איני משתתפת בהפגנות נגד מלחמה. עניתי שלעולם לא אשתתף בהפגנה כזו, אך ברגע שתהיה לכם הפגנה בעד שלום, אבוא. (האם תרזה) לבנון היא ההוכחה שאפשר...
כלל המעבר באפיקי המחשבה - יצירת אופקים לנושא ידוע
...אופקים לנושא ידוע יש כללים להרבה נושאים בעולם, לאיך לגשת לדברים. במתמטיקה הלימוד בנוי נדבך על נדבך אם אתה יודע את הכללים היסודיים, המשך הלאה ואם לא, למד את היסודות ורק אז תוכל להמשיך. וכן, בנושאים נוספים. כאן למעשה כמו בכלל המעבר בחפיפת משולשים, לוקחים נושא וחופפים אותו לאחר, אז יש כאן נושאים חופפים. הנושא שאפשר לחפוף איתו הוא המתמטיקה שאפשר ללמוד איתו על הרחבת אפיקים או אופקים בנושא כלשהו. כשם שבמתמטיקה מתחילים בנושא אחד מתוך ידע בנושא קודם לנושא זה, כך יש לפתח נושא וזה כלל המעבר: אפיקים לפתח בכל...
גורו - מבוא
...גורו (סנסקריט: מורה) הוא כינוי המשמש לתיאור מספר סוגים של מורים רוחניים או מנהיגים רוחניים: מנהיג דתי בהינדואיזם, בודהיזם, סיקהיזם וכן בתנועות דתיות חדשות רבות. מומחה המלמד תלמידים אומנויות הודיות מסורתיות במכללות בהודו. יוגי המלמד יוגה. כיום ניתן התואר הזה על ידי חסידים של זרמים שונים למוריהם, אין אמת מידה אחידה המבדילה בין מי שזכאי לתואר זה ומי שלא. הפרמטרים המקובלים על פי רוב להפיכתו של מורה רוחני לגורו הם הכרזתו שלו או הכרזת אלו הנמצאים מעליו בשושלת הרוחנית כי הוא ראוי לתואר, אופי מערכת היחסים...
אימון אישי בגישה רוחנית
...אוריינטציה רוחנית מוצאים עניין בקואוצינג כיוון שהוא מציע נתיב להתפתחות אישית, אבן היסוד לכל עבודה רוחנית אמיתית. עם זאת, מאמנים ומתאמנים בעלי גישה רוחנית מביעים לעיתים קרובות אי נוחות מהסגנון של האימון הקלאסי, שנתפס בעיניהם כמנוגד לכמה עקרונות רוחניים בסיסיים. כמאמן אישי החוקר אסכולות רוחניות במשך 25 השנים האחרונות, אני מוצא שאימון הוא כר נפלא לשילוב של עקרונות רוחניים. לתפיסתי אימון אישי מועצם מאוד כאשר משולבים בתוכו עקרונות רוחניים, ובמאמר זה אציג כמה עקרונות לאימון אישי בגישה זו. מה הארוע הזה...
דיאטה / ירידה במשקל - "נפלתי"...
...מירי (שם בדוי) נכנסה לסטודיו בפנים נפולות. היא ניגשה להכין לעצמה כוס קפה, ובדממה התיישבה במקומה. עלי לציין, שהתנהגות זו לא הייתה כלל וכלל אופיינית לה. בפעמים הקודמות כניסתה לוותה בחיוך גדול, ובהליכה קופצנית מלאת אנרגיה. בחרתי להתחיל את המפגש בברור עם מירי, בדרך עוקפת. פניתי לקבוצה בשאלה: כיצד עבר עליכן השבוע האחרון? . התחלנו בסבב בו כל אחת מהמשתתפות שיתפה בחוויות השבוע, שעברה, וכשהגענו למירי באופן פלא הייתה דממה רועמת בחדר. מירי הרימה את ראשה וסיננה מבין שפתיה בשקט נפלתי. ביקשתי ממנה להרחיב, אך...
משא או מסע - לא כובד המשא מכריע אותנו, אלא איך שאנו נושאים אותו
...מכריע אותנו, אלא איך שאנו נושאים אותו חברה אמרה לי היום ורדית, קשה לי שאלתי מדוע? קשה לי נפשית, כל השנה האחרונה לא הולך לי התגרשתי עברתי עיר אחרת עם הבן שלי פתחתי זוגיות עם גבר שחשבתי שאוהב אותי פתאום מסתבר לי שהוא ואני לא שותפים יחד חשבתי לפתוח דף חדש, חיים חדשים עם יציבות ופתאום זה לא מה שתיכננתי נפשית אני לא מסוגלת, אני מתמוטטת, אין לי כוח יותר אין לי את החוזק הנפשי ואין מה לשנות כזאת אני זה האופי שלי אמרתי לה תרגעי על מה את שמה את הדגש בכלל בחיים? יש לך בן נפלא שאוהב אותך? את חיה בריאה ושלמה...
כיצד להתחיל עכשיו?
...להתחיל עכשיו? יש מצבים שהאדם חושב בהם, מתי כבר יסתיים היום ואוכל לעשות בו את מה שאני רוצה? וכאשר מגיע הזמן המודעות שלו תקועה במתי יסתיים הדבר הזה ואתחיל בפעולה שאני רוצה? וזה ממשיך, מתי ייגמר הדבר הבא ואתחיל בפעולה שאני רוצה? וכך האדם בעצם נשאב לקונפליקט לא הגיוני ובעצם המחשבה הזו שנראתה לכאורה הגיונית היא לא הגיונית בעליל. למה היא לא הגיונית? כי האדם נתקע במחשבה הזו של לסיים משהו ואז לעשות את מה שהוא רוצה. וזאת במקום לומר לעצמו אני עכשיו עושה את מה שאני רוצה. ואז הוא יכול לומר אחרי שהוא מסיים את...
הטרדה נפשית
...כל יחס חוזר ונשנה מצד דמות קרובה / קבועה שיש בו כדי להציק, לעייף, לתסכל, לייצר תחושה של מצבי אין ברירה / חוסר אונים / חוסר ערך אצל המוטרד. אדם שמטריד נפשית אחרים קרובים, בדכ עונה להגדרה של פרוורטי: אדם שלא מפקפק בעצמו, אדם ללא בדיקה עצמית, ללא מה שאנו מכנים מצפון. מכאן שהוא יכול לחולל פעולות עוינות, סמויות או גלויות בדרכים רבות, למשל בחצאי אמירות, נגיעות, רמזים, הטיות דעת, מניפולציות.. דברים שהישנותם עלולה לערער יציבותו של אדם ולהורסו, בלי שהסביבה תתערב בנעשה משום שכל פעולה כשלעצמה לא נראית כלפי...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על נזירי זן
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: נזירי זן, איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך לשתול מחשבות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לקבל החלטות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: נזירי זן, דיכאון? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? מי ברא את אלוהים? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה העולם קיים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
איך להשתחרר מהעבר? האם כדאי להיות מטפל? ענישה בחינוך פסיכואנליזה גרמנית להתגבר על עלבונות דיינו הרגשה של חוסר הפחד התקף חרדה בעקבות מספיק ביטחון עצמי לשנוא את עצמך יעשה לך טוב אוהבת דווקא אותו רוצה אהבה מנגנון האושר והסבל אושר זוגי להתמודד עם פרידה מבן זוג איזה בחורה מתאימה לי? תיעדוף החלטות האם רע להחליט? התמודדות עם כאב פיזי להתמודד עם כעס ועצבים אני מפחד להצליח להצליח לרצות שיקולי מכירה ללקוח התנגדויות לקוח חיים בלי ילדים להיכנס לדרך ללא מוצא בחינוך ילדים הגעתי להארה רוחנית תקשור רוחני פסיכיאטריה מחשבות שווא ביזאריות בשביל האקס לגרום לאקס לא להתאהב כאבי שרירים קינסיולוגיה ניתוח תנועה טיפשות ואמונה באלוהים איך להבין את אלוהים? הדרך המהירה להארה רוחנית להגיע להארה רוחנית מילון מושגים בספר להיות אלוהים האם כדאי להפוך להיות אלוהים? רכישת נכס להשקעה כמה כסף אתה רוצה לסכן? מטרת החיים של אדם מאושר שלמות ומטרת החיים איך נוצרת מחשבה שלילית? איך נוצר רגש חיובי? תהליך בחירה להפסיק התמכרות בלי בחירה חופשית עולם הבא מי ברא את העולם? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בסקייפ, אימון אישי טלפוני, אימון עסקי בתחום נזירי זן - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 22_11_2025 השעה 11:25:50 - wesi4