🖨אינטליגנציה גאונות ומחוננותמה זה אינטליגנציה ומה ההבדל הכל כך משמעותי בין גאון למחונן?
בניגוד למה שאפשר לחשוב ההבדל הוא לא בכמות ה IQ זה טעות משמעותית במאמר זה אני יסביר איך אדם בעל IQ מתחת לממוצע לדוגמה 90 IQ יכול להיות גאון בעוד אדם בעל 140 IQ יכול להיות רק מחונן ולא גאון במאמר זה נסביר למה מחוננות היא למעשה שלב בין גאונות לכישלון ולמה יש מקרים חריגים בהם אדם יכול להיות גאון עצום ולמעשה מפגר כלומר נסביר איך אדם יכול להיות גם גאון וגם מפגר בו זמנית דבר שעל פניו הוא לא הגיוני.
בשביל להבין את המושג אינטליגנציה צריך להבין קודם כל שני דברים קודם כל ההגדרה של אינטליגנציה היא כישרון כלומר גודל ואיכות הכישרון הנמדד ודבר שני שיש אין סוף סוגי אינטליגנציה דבר שני.
כאשר בונים מבחן אינטליגנציה צריך להבחין בין שתי סוגי מבחני אינטליגנציה מבחן אינטליגנציה כללי שהוא למעשה מבחן אינטליגנציה יסודי שאמור לבחון אינטליגנציה באופן מאד שטחי דבר שעלול לגרום שהרבה גאונים יהיו בלתי מורגשים ואפילו יחשבו לא פעם כמפגרים או סתם בעלי אינטליגנציה נמוכה או רגילה אבל אנשים שרחוקים מגאונות בתחומי מפתח יקבלו באותם מבחני אינטליגנציה ציונים גבוהים למרות שסוג האינטליגנציה שלהם לא יכול לקחת אותם לשום גאונות בתחום מפתח.
חשוב לי לציין שאת המאמר הזה אני כותב גם מסיבות שאני הרגשתי בושה ממבחני אינטליגנציה עד שהתחלתי לחקור אותם לעומק בתור אחד שמכיר את עצמי ויודע מספר צדדים חזקים שלי אני יודע שאותם צדדים הרבה מעל הממוצע וציון IQ של 100 גרם לי בושה עצומה והבנתי שחייבים לנתח את אותם מבחנים באופן יותר אינטליגנטי מרק מספר.
קודם כל הפתיע אותי לגלות שמספר מדענים עצומים היו בעלי IQ ממוצע פחות או יותר בהמשך שחקרתי את מדידת האינטליגנציה גליתי שיש דבר בשם סטיית תקן בין סוגי אינטליגנציות נמדדות כלומר יכול להיות שלשני בני אדם יש אותו IQ ולצורך הפשטות 100 IQ אבל סטיית התקן באחד היא 1 כלומר סטיית תקן נמוכה ואצל האדם השני יש סטיית תקן50 כלומר סטיית תקן יותר גבוה.
בעל סטיית תקן 1 הוא הכל לפי הממוצע כל האינטליגנציות שלו ממוצעות שום דבר לא נמוך מדי אבל בשום דבר הוא לא מצוין ובולט באופן מיוחד כאשר הוא הולך למקום עבודה פשוט תמיד מקבלים אותו כי הוא חכם מספיק אבל הוא אף פעם לא מצליח להתקדם כי הוא גם לא מוכשר מדי בשום סוג אינטלגנציה לכן הוא אף פעם לא מצליח להגיע לעמדות מפתח האדם השני שהוא גם בעל רק 100 IQ כלומר בעל אינטליגנציה רגילה בסך הכל 100 לא מצליח להתקבל לעבודות משרדיות פשוטות או סתם להיות מלצר כי יש לו כישורים מאד נמוכים באותם אינטליגנציות שנדרשות מאותם מקצועות אבל באופן מוזר אותו אדם הוא גאון במוזיקה יש לו כישורים מוזיקליים יוצאים מגדר הרגיל והוא מסוגל לכתוב יצירות מוזיקה מורכבות ביותר באופן מושלם והוא מצליח להגיע לתזמורות הכי טובות בעולם כלומר הוא אדם גאון במוזיקה אבל מפגר ביכולת מילולית ובזיכרון ככה שהוא לא מוכשר מספיק בשביל להיות פקיד בבנק בניגוד לאותו אדם אחר בעל אותה כמות IQ אבל סטיית תקן 1 שרוצים אותו מאד לאותם תפקידים שצריכים ראש קטן לא יותר מדי יצירתיות דבר נוסף שמודדים אינטליגנציה חושב לדעת לצורך מה ולעשות ממוצע משוקלל בין סוגי האינטליגנציות השונות ככה שלמדען מחשבים צריך לבנות מבחן אינטליגנציה שלתחום הלוגי יהיה משקל גדול יותר מאשר תחומים המילולי או החברתי כלומר כאשר בונים מבחן אינטליגנציה חשוב שהוא יהיה מבחן אינטליגנציה שממוקד לתחום מסוים.
דבר שני חשוב להבין שהמטרה בחיפוש אנשים מחוננים אמור להיות בשביל להפוך את אותם אנשים לגאונים כלומר המחוננות היא לכל היותר פוטנציאל לגאונות אם יעשו שם עבודה נכונה אחרת המחוננות תהפוך מהר מאד לבינוניות ולבסוף לכלשון אפשר לחשוב על המחוננות בתור משל של ריצות קצרות בעוד הגאונות זה ריצה ארוכה כלומר גם הגאון צריך לדעת איך לרוץ מהר ריצות קצרות יותר מהאדם הממוצע אבל הוא צריך להתמקד בעיקר ביכולת בריצות ארוכות ובכך הוא מפסיד את הכישרון בלהיות האדם המהיר בעולם אבל בו זמנית אנו נזכור שהאדם המהיר בעולם לא בנוי לרוץ ריצות ארוכות במהירות שהוא רגיל בריצות קצרות כלומר גאון מוריד מעט את המהירות והטמפרטורה שנמדדת במבחן ה IQ אבל החום במערכת של הגאון הרבה יותר גדולה בקלוריות מאשר אצל המחונן.
כלומר אצל מחונן יש הרבה מאד סוגי אינטליגנציה אבל הם בדרך כלל מסוגלים לרוץ מהר מאד ולווך קצר מאד כלומר אי אפשר לבנות על מחוננות לטווח הארוך המטרה היא לעזור לכל מחונן להפוך לאדם שמסוגל לרוץ ריצות ארוכות ובכך הוא מוריד את כמות ה IQ הכללית אבל הוא מתמקד בתחום אחד שהופך להיות מצוינות יוצאת דופן כלומר המטרה העיקרית בהפיכת אנשים לגאונים היא להפוך אותם לטובים ביותר בתחומם לטווח הארוך כלומר אנו מעדיפים להשקיע בגאון שרץ 20 קמ"ש ריצה ארוכה מאשר מחונן שרץ ב 35 קמ"ש ריצה קצרה כי אנו יודעים שלמרות שהמחונן שיש לו יכולות מצוינות במתמטיקה יש לו מגבלה מסוימת שתגרום או גורמת לו שהוא בסופו של דבר ירוץ הרבה פחות מ 20 קמ"ש ובסופו של דבר הוא ייכשל כלומר כאשר עושים מבחן אינטליגנציה כללי חשוב להבחין בין ריצות ארוכות וקצרות ולסווג בכל סוג אינטליגנציה מה גודל האינטליגנציה לטווח קצר ומה היא גודל האינטליגנציה לטווח הארוך.
חשוב להבין שיש מצבים בהם עדיף גאון ויש מצבים מחונן כאשר ההגדרה הטובה ביוצר למחונן זה כמות ה IQ רק בתחום אחד של אינטליגנציה כלומר אינטליגנציה לתכנת מחשבים אינטליגנציה למתמטיקה ועוד כאשר חשוב להבין שגם בכל אינטליגנציות יש תת אינטליגנציות ובהחלט יכול להיות אדם גאון במתמטיקה אבל יש תחום מסוים שהוא חלש בו ותחום אחר שהוא גאון באופן חריג כלומר מומחיות.
בכל מקרה הנקודה החשובה היא שמערכת השכלה גבוהה שמתמקדת בחינוך למחוננות ולא מחנכת לגאונות היא מערכת השכלה גבוהה שהיא מערכת בלי ערכים שאנשים בעלי קוצר ראיה גדול מאד מנהלים את אותה מערכת מדובר במערכת שמחייבת תיקון מהותי ולא תיקון קל מדובר במערכת שצריכה לשנות את כל האופן בו מקבלים אנשים למערכת להשכלה גבוהה ולקבוע שקבלה ללימודים תתבצע רק על פי מבחן גהונות ולא לפי מבחן מחוננות דבר שני זה הצורך להבין מה פוטנציאל של כל סוג אינטלגנציה אצל אדם ולקבוע איזה סוגי אינטלגנציה יש להם פוטנמיאל להפוך אותם לענקי עולם ואיזה אינטלגנציות זה בסך הכל אינטלגנציות בעלי פוטנציאל צמיחה יותר קשה ולעזור לאנשים לבחור תחום לימודים לא על סמך תעודות שבודקות רק מחוננות אבל לא שמות שום דגש על אנשים שיש להם פוטנציאל להיות גאונים אבל חלשים בסוגי אינטלגנציות אחרות למה לא לעזור להם לצמוח למה רק למדוד את הפוטנציאל של אותם גאונים רק על פי מדדים של האינטליגנציה הכללית ה IQ והפסיכומטרי ולא לשנות את כל הדרך בה מנוהלת ההשכלה בכלל וההשכלה הגבוהה בפרט כאשר החזון שלי הוא שכל ילד עד סוף יב יהיה בעל תואר דוקטור והאוניברסיטאות יהפכו למוסדות להכשרת מדענים בלבד
לרדת על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמןלרדת על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמןלרדת על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמן מה היתרון בלרדת על אנשים ולקרוא להם מפגרים? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הגישה יוצאת הדופן שלו שלפעמים זה מועיל לקרוא לאדם מפגר, טיפש או מטומטם. תחילה, הוא מדגיש שהפעולה הזו נחשבת לרעה ולפסולה כי היא פוגעת באנשים, משפילה אותם, ועלולה לגרום להם לדיכאון ואף להרס הביטחון העצמי. לכאורה, לקרוא למישהו מפגר הוא דבר שלילי וחסר תועלת. אך אליעד מציג גם את הצד השני של העניין ומסביר בהרחבה מדוע דווקא לקרוא לאנשים בשמות גנאי יכול להיות בעל ערך רב להתפתחותם הרוחנית והאישית. ההסבר הראשון הוא שאדם שנפגע מזה שקראו לו מפגר, מניח בעצמו מספר הנחות נסתרות: שהוא אכן מפגר או טיפש. שלהיות טיפש זה דבר רע. שמי שקרא לו טיפש הוא חכם יותר. שהוא חייב להוכיח שהוא לא ... לחימה, שבו כדי ללמוד להתמודד עם מכות אמיתיות, אתה חייב לקבל אותן בזמן אימון. באותו האופן, כשהוא קורא לאדם מפגר, הוא מאלץ את האדם להתמודד עם כאב רגשי ופנימי. ההתמודדות הזאת, לדבריו, היא עצמה חלק חשוב מההתפתחות. אליעד מדגיש ... של להרגיש טיפש ומושפל חשובה בפני עצמה. היא מאלצת את האדם לשאול את עצמו שאלות כמו האם אני באמת מפגר? ולמה בעצם זה רע להיות מפגר?. מדוע חשוב להבין שאתה טיפש ומפגר? אליעד מסביר באריכות שלפעמים הדרך היחידה להגיע לאמת מוחלטת היא להבין כמה אתה לא יודע, וכמה מה שאתה יודע ... להשיג תובנות דרך חיבה ואהבה, לפעמים דווקא הפגיעה וההשפלה מובילות לתובנה. מה הקשר בין להיות אלוהים לבין להבין שאתה מפגר? אליעד מסביר בהמשך שהמושג מפגר הוא יחסי בלבד. כולם בעצם טיפשים ומפגרים ביחס לאמת המוחלטת. אלוהים עצמו, שהוא המציאות כולה, הוא הכי טיפש כי הוא זה שיצר את כל הטיפשות והבלבול בעולם. לכן, כדי להיות אלוהים או להתחבר לשלמות אמיתית, האדם חייב להכיל גם את המחשבה שהוא הכי מפגר בעולם. להבין שאתה טיפש ומפגר זו המעלה הגבוהה ביותר, כי רק מי שיודע שאינו יודע כלום באמת יכול להגיע לתובנה מוחלטת. הוא גם מבהיר שלעיתים לקרוא לאדם מפגר זה סוג של מבחן שמסנן בין אלו שרוצים באמת ללמוד לבין אלו שבאים רק כדי לקבל חיזוקים. מי שלא ... מידה. ההכרה בכך משחררת את המתח וההתנגדות לחיים. לסיכום, אליעד כהן טוען שבהקשרים מסוימים לרדת על אנשים, לקרוא להם מפגרים ולהשפיל אותם יכול להיות לא רק מועיל, אלא אף הכרחי להתפתחות רוחנית ואישית אמיתית. התהליך הזה אמנם כואב, אך ... הכאב הוא זה שמביא להטלת ספק באמונות ובדעות, ומקרב את האדם לאמת המוחלטת ולחופש נפשי אמיתי. למה לקרוא למישהו מפגר? מדוע רבי נחמן התנשא על אחרים? איך להתפתח רוחנית מהשפלה? מה טוב בלהרגיש טיפש? איך להבין שאתה משוגע? האם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מפגר
👈1 ב 150
👈4 ב 400
☎️
050-3331-331
שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי
-
הספר על: מפגר, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...
הצלחה אהבה וחיים טובים
-
הספר על: מפגר, איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיגמל מהימורים? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך לעשות יותר כסף? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...
להיות אלוהים, 2 חלקים
-
הספר על: האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה המשמעות של החיים? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...