🖨תובנות על אושר ועל משמעות החייםנכון / לא נכון. - איך אתה יודע מה נכון ומה לא? אפשר שראית במו עיניך, אפשר שמישהו שאתה סומך עליו אמר לך משהו. אבל למה אתה חושב שמה שראית זה נכון? אולי זה דמיון? אולי החוויה שחוויית על בשרך ממש שייכת לזמן אחר ומה שאתה בעצם רואה זה משהו ששייך לעבר? ונניח שאתה בטוח במשהו איך אתה בטוח? ישנה תחושה של ביטחון או חוויה של ביטחון אבל גם הפרה לפני ששוחטים אותה חווה ביטחון אז אולי התחושה של ביטחון היא שקרית ולהפך? האם יכול להיות שתוכח כי אין בסיס לקביעה של נכון לא נכון?
בריאה - "בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים" מה היא בריאה? ננסה לדמה מה היה לפני הבריאה ונגלה כי לא ניתן לומר על זה כלום מאחר וכל מה שתאמר זה מושג שהיה כביכול צריך לברוא אותו וזה בדיוק כמו לשאול מה היה לפני הסיבה הראשונה? ומה שייך לשאול על סיבה לפני שהייתה סיבה? ונקצין ונאמר שנניח אלוהים רצה להיטיב עם נבראיו, או לגלות את רחמנותו, כמו שנאמר בעולם הדתי, הרי כדי לרצות משהו על אלוהים היה לברוא את הרצון קודם, אך אם נשאל "ולמה ברא את הרצון?" נגלה כי אי אפשר לומר על זה כי הוא רצה שכן לא שייך רצון לפני שנברא רצון. מתברר לאט לאט כי המילה בריאה מתארת מצב ביניים או את הקו המחבר בין כלום למשהו באפס זמן שכן לא ניתן לומר על בריאה דבר שכן היא עצמה המקור של המילים "בתנאי שקיים כזה דבר בריאה. נוריד דרגה ונבדוק את המושגים לתכנן או לצייר או להלחין וניקח את הדבר הפשוט ביותר והוא אדם רוצה לצייר לתכנן כיסא. מה הוא עושה? לוקח נייר לבן כדי לשרטט את הכיסא. כדי להתחיל לשרטט משהו עליו להתבונן במחשבתו ולצייר אותה. ואיך הגיע המחשבה לראש? מה גרם לה להיות שם? פה מתחילה הבעיה שכן לאדם אין מושג איך הגיע המחשבה לראשו ואז מסתבר שגם לתכנן זה מושג שמבחינה לוגית שהוא הבסיס של הלוגיקה וההיגיון לא ניתן להסביר שכן תמיד מגיעים לראשון אשר אותו לא ניתן להסביר. אז אם אתה במצוקה ומטריד אותך מה אתה צריך לעשות או לתכנן איך ייראה העתיד תבדוק שוב את המילה תכנון ובריאה תגלה את הכלום שבהם ואם אתה לחוץ למצוא פיתרון אז אתה מקבל קצת פרופורציה על המושג פתרון, או למצוא פתרון. וזה מוביל לסוג של שחרור או הרפיה מאליה. ולסיכום בריאה תכנון יצירה הלחנה אלו מילים שלא מתארות פעולה מסוימת אלא מצב של קשב. וקשב זה המצב שמהווה אותך ולא אתה מהווה אותו וזה יובהר בהמשך.
עבר - זה זמן שחלף לו ולא ישוב לעולם - משל לאדם שמטפס על חבל בוער ואין חזרה לאחור. ג'ידו קרישנמורטי כתב בזמנו שהאדם צועד במסלול אחד מיום היוולדו ליום מותו.
ובדומה לכך כל צעד שנעשה עמד בפני עצמו לא היה תלוי בצעד הקודם לו שכן מסלול החיים היה עשוי להסתיים מעצמו. בדומה לפרות המוכנסות למסלול הקולוסאלי "לשחיטה" בו זה שעדין הפרה מהלכת זה תלוי בשוחט ולא בצעד הקודם. המוח הלוגי מנסה לאגור ידע כדי להתמודד עם סכנות הדרך, אך הידע שייך לעבר שנעלם והעתיד בלתי ידוע, כלומר חלק ממהותו של האדם, אם לא המהות היחידה היא, ה"לא יודע" ואם האדם צריך לענות על השאלה "מי אני? " שימוש בדברים שנעלמו או שייכם לעבר הם לא רלוונטיים הדבר היחיד שברור הוא - האני = לא יודע. כלומר כאשר האדם מונע בין פיסות הזמן מכוח המציאות לא שייך אני שיודע או רק אני שלא יודע.. ואף על פי כן האדם מרגיש שהוא יודע ולפעמים סטטיסטית "מצליח "לעשות"=הדברים קורים לפי רצונו אז נראה לי כי יש קשר בין הדברים.
לפי הרבי נחמן "תכלית הידיעה שלא נדע" ברמה של אי ידיעה מוחלטת הכרה בזה... היהודים נקראו עבריים שכן הם היו עוברים את העולם הזה בעזרת אי הידיעה בעזרת החכמות שאינן חכמות. שימוש בשכל שהוא מעל השכל או המהות של השכל שהיא האי ידיעה.
וכאשר אדם נצמד למשהו שיכול להפוך לסוג של אלוהים עבורו, שידע כי כל ידיעה שייכת לעבר, גם לטוב וגם לרע. וכרגע הוא עומד מול אי וודאות מוחלטת אי וודאות מוחלטת בתנאים של אין שכל לא שייך לומר טוב או רע!
מציאות (מ. צ. א) - מה היא מציאות? בבראשית פרק ח כתוב" וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה" ואז נשאלת השאלה מה עשה נוח כדי למצוא חן בעיני ה? ונניח אדם הולך ברחוב ומוצא אבן חן, נשאלת השאלה מה עשתה האבן כדי להימצא או מה עשה האדם כדי למצוא? התשובה שעולה היא כלום! כלומר ומה עושה האדם כדי שהמציאות תיראה כמות שהיא? האדם פשוט מוצא אותה. ומה הוא עושה כדי למצוא את המציאות? כלום! התבוננות בכתוב מעלה שאלות קשות לגבי השכל הלוגי שבטוח שלמצוא זו פעולה שהוא עושה ואז עולות שאלות לגבי מה זה לשנות את המציאות? וזכות בחירה וכה ומה בכלל עושה השכל? או האם הוא עושה משהו? ושאתה אומר עשיתי אם תבחן את מה שאתה טוען שעשית אולי תגלה שכלל לא עשית... ואז נשאלת השאלה אז איך תבחן את זה אם אינך עושה גם את ההבחנה על מה אתה מדבר? בצורה פרדוקסלית לשאלה הזו יש תשובה לוגית בשכל הלוגי שיוכיח לבסוף כי אינו עושה דבר יחד עם זאת עצם ההוכחה מבטלת את ההוכחה. ומצד השכל הפסיכולוגי קיימת שאלה כמו שהרוח או מזג אוויר קיים גם התוכן קיים וגם ההתייחסות לתוכן קיימת וכל זה במאמץ אפס.
מצחיק לגלות שהמילה מאמץ מורכבת מהמילה מצא ואז נשאלת כמה מאמץ מושקע במאמץ? ונניח אתה עסוק להראות טוב, להיות חכם, אתה מנסה ומנסה את כל הדרכים כדי למצוא חן בעיני הבוס בעיני בת הזו או בן הזוג.. מה אומר הגילוי של מציאות או מציאה לגבי ההתנהלות במקרי לחץ? האם יכול להיות שתעשה את המקסימום שחשבת ועדיין לא תמצא חן? האם יכול להיות שכלל לא תתאמץ ואפילו תנסה לא לבלט ועדיין המציאות תחליט אחרת?
בעולם השכל מחפש היגיון בדברים. החיפוש אחר היגיון, מורה כי היכן שאין היגיון השכל זונח את המקום הזה מוותר וממשיך לחפש. כלומר במקום חסר ההיגיון לשכל אין נגיעה ואין שם הבנה ואם מחצית היקום זה היגיון והחצי השני לא, לפחות חצי מהדברים השכל מפספס. אך עדין ניתן לראות בברור כי למרות חוסר ההיגיון שבדברים המציאות אינה קורסת משמע ישנו היגיון או סדר בחוסר היגיון הבעיתיות היחידה היא ההערכה השיכלית הפוסלת כל מה שחסר היגיון ולכן מפוזיציה שבה נניח אפשר לצאת מחוץ לשכל אפשר לראות את הדברים בשלמותם ללא ההתראה השיכלית "זהירות פה חוסר היגיון".
שני שכלים לו לאדם אחד הגיוני והשני לא. בשפת "הדרך הרביעית" ישנם אומרים שכל לוגי והשכל השני שכל פסיכולוגי. הרבי נחמן קורא לשכל הלוגי שכל של כסיל וזקן ואילו לשכל של האדם הער שכל תם שכל של האיש הישראלי, שכל שבו אין מחשבות שהן מבוססות על זמן "עבר", אלא אמונות שהן חכמות שאינן חכמות מצב של אין הפרש בין המציאות לביני מצב של תפילה / מדיטציה אנשים בעלי השכל הפסיכולוגי הם נקראים גם עברים שכן הם עוברים במקום שבו אין מחשבות אלא מצב של אמון מחלט במציאות על משקל "המציאות אמינה עלי" ולא על משקל האמונה במשהו שהוא שקרי זה מקום שאין בו שכל רגיל' אף על פי כן שניתן להשתמש בשכל הרגיל הלוגי יש להיזהר ממצב שבו הלוגיקה משתלטת עליך כאלוהים שכלי לא מתקיים. השכל הלוגי מניח סיבה ותוצאה מתייחס לתהליכים לתכלית שנמצאת בעתיד אחר "גן עדן" כלומר אתה חי עכשיו למען זמן אחר השכל הזה גם נקרא עכום מלשון עובד כוכבים ומזלות או בחינת עשיו שביזה את הבכורה כלומר לא קיבל את המציאות כמו שהיא... השכל הפסיכולוגי שכל תם בחינת יעקוב (ויעקב איש תם יושב אוהלים) בשכל הזה אין שאלה ויש שאלה זה אותו הדבר. השכל הזה מניח שאין זמן ולכן אין סיבה ותוצאה והתכלית היא עכשיו והביטוי שלה הוא אתה שאינך נפרד מהמציאות..
בתיאור של הרבי נחמן הוא אומר ששכר מצווה מצווה, ואת שכרו ייתן ביומו. כלומר אינך חי למען משהו שנמצא בזמן או מקום אחר השכל הפסיכולוגי הוא קשה להסבר כי צריך להשתמש בהיגיון להסביר משהוא שלא הגיוני. כדי להסביר בגדול המציאות קיים גורם אי הוודאות כגורם מספר אחד שמנהל את העולם כל רגע המציאות יכולה להשתנות ללא תנאים מוקדמים ולכן כל התכוננות למען עתיד מסויים היא הימור בלבד שכן גורם אי הוודאות יפתיע והוא נגלה כל רגע במוות... אין משהו שאתה יכול לעשות כדי להתגונן מפניו אתה רק יכול בדרכים לוגיות אלו ואחרות ובשימוש של סטטיסטיקה והסתברות לשפר את הסיכויים שלך אבל בשורה התחתונה מהמוות אף אחד לא ניצל... החשיבה הזו מובילה לכך שכל מחשבה שעולה בך אתה יכול לומר לעצמך שהיא נשענת על העבר / השכל של הכסיל והזקן, ואין וודאות לגבי העכשיו או לקשר של מה שהמחשבה אומרת למה שקורה. כדי לנסות לקלוט מה כתוב פה עליך לנסות לראות איך היו נראים חייך ללא סיבה ותוצאה, או חשיבה לוגית האם היית עוסק בהסקת מסקנות? האם הייתה מעריך הערכות ואם כן כיצד היית מתייחס אליהן האן היית מזדה עם התוצאות? ההבנה של הכתוב פה היא הפתח של הבנת ההארה. שאלות - איך למצוא את מהות השאלה והתשובה?שאלות - איך למצוא את מהות השאלה והתשובה?... טמונה בחקירה עמוקה ויסודית של המרכיבים הפנימיים של השאלה. מה משמעות השאלה מה תכלית החיים ואיך לברר אותה לעומק? אליעד נותן דוגמה נוספת - השאלה הנפוצה, מה תכלית החיים?. הוא מסביר שכדי לענות על שאלה כזו, תחילה צריך לבדוק מה בכלל המהות של המושגים חיים ותכלית. אולי האדם בכלל לא חי, אלא רק מדמיין שהוא חי, בדיוק כמו אדם שחולם חלום ולא מודע לכך. לדוגמה, אדם שחולם שהוא חי ובתוך החלום שואל על תכלית חייו - אם היה מודע לכך שהוא בתוך חלום של מישהו אחר, השאלה הייתה משתנה לחלוטין או אפילו מתבטלת. לכן, לפני השאלה מה התכלית?, חייבים לשאול מה בכלל משמעות החיים, ואולי החיים הם בכלל חלום או מחשבה של מישהו אחר. איך להתמודד עם ההנחה שיש תכלית או חוסר תכלית? אליעד מדגיש שכאשר אדם מניח שיש לחיים תכלית, הוא צריך לקחת בחשבון את האפשרות ההפוכה - שאין תכלית כלל. ייתכן מאוד שהחיים הם אקראיים לחלוטין, וכאשר האדם יגיע להבנה זו, הוא יוכל להחליף את השאלה מה תכלית החיים? בשאלה אחרת, כגון האם החיים אקראיים לגמרי?. זו דוגמה לכך שהבנת המהות של מושגים מביאה לשינוי כללי של השאלות שאנחנו שואלים. הוא מציין שגם דברים שנראים חסרי תכלית, כמו תוצאות של קובייה בלוטו, עשויים להיות בעלי משמעות נסתרת שאנחנו פשוט לא מבינים. העובדה שאיננו מבינים את המשמעות של אירוע מסוים לא ... אמיתית ושלמה של החיים, ההחלטות שלנו, הרצונות שלנו, ובעצם של המציאות כולה. מה תכלית החיים? האם יש משמעות לחיים? איך לקבל החלטות נכונות? האם החיים אקראיים? למה אני רוצה את מה שאני רוצה? מהי המהות של הרצון? ... כן בכל שאלה מהותית בחיים צריך לבדוק לעומק ולברר את הדברים במהותם. כמו לדוגמה: מה תכלית החיים? קודם כל תבדוק מה זה חיים? אולי האדם בכלל מת? ומה זאת אומרת מת? כמו האדם שנמצא בחלום ובתוך החלום הוא שואל מה תכלית החיים? ואם היה יודע שהוא בכלל בתוך חלום של מישהו אחר לא היתה כל שאלה. החים שלו זה בכלל חלום של מישהו אחר, אפשר לשאול אולי משהו אחר, לגבי החולם למה הוא חולם עלי וכו אבל זה לא שייך כאן מה התכלית? ועל כן צריך לבדוק בכלל מהותית את המילה חיים, אולי אנחנו בכלל בתוך חלום של מישהו אחר. אולי אנחנו בתוך מחשבה של מישהו. קודם כל תנסה להבין מה תכליתם של החיים. כמו גם יש הנחה שיש תכלית או אין תכלית, יש משמעות או אין משמעות. ואדם יגיד שברור שיש תכלית ומטרה, אך מבחינה אובייקטיבית זה לא אומר שזה באמת ככה תבדקו את הדברים, כי שום דבר לא ברור מאליו. ועל האדם שרוצה להבין תכלית, מה התכלית? שיבדוק מה זה בכלל תכלית? מה מהותה? נניח שתכלית יכולה להיות רק כשיש תכנון, ואם אין תכנון אז הכל אקראי, ואז זה יביא לשאלה האם החיים אקראיים לגמרי, ואז הכל בחשיבה ישתנה. אדם צריך לפקוח את עיניו ולשאול את עצמו, שזה שאין לו תשובה ולא יודע מה המשמעות או מה התכלית, זה לא אומר שאין תכלית בגלל שאתה לא מבין. וכאשר יש שאלה, צריך לברר את הרכיבים של מהות השאלה. וגם לאין תכלית יתכן שיש תכלית, ואם אתה מניח שיש תכלית לחיים, אתה צריך להבין שיש את ההיפך, שיתכן שהכל גם ללא תכלית, ואז שוב, אפשר להפוך את הידיעה של אין
תכליתיות, להיות תכליתי, חשיבה תכליתית, סדר וארגון, סדר בחיים, סדר עדיפויות, לעשות סדר בחיים, תכלית החיים, חוסר תכליתתכליתיות, להיות תכליתי, חשיבה תכליתית, סדר וארגון, סדר בחיים, סדר עדיפויות, לעשות סדר בחיים, תכלית החיים, חוסר תכלית... תכליתיות, להיות תכליתי, חשיבה תכליתית, סדר וארגון, סדר בחיים, סדר עדיפויות, לעשות סדר בחיים, תכלית החיים, חוסר תכלית איך להיות תכליתי ולמה חשוב להיות ממוקד מטרה? הרבה אנשים שואלים מה תכלית החיים, אך מעטים הם אלה שמבינים למה הם לא מצליחים להגיע לתשובה ברורה. אליעד כהן מסביר שהסיבה המרכזית לכך היא שאנשים אינם תכליתיים מספיק. לדבריו, אדם ששואל שאלה חשובה כמו מה תכלית החיים? חייב להבין שהדרך לתשובה מתחילה בהתנהגות תכליתית וברורה בכל תחום של חייו, מהפעולות הקטנות ביותר ועד לפעולות הגדולות ביותר. מדוע אנשים מתקשים להבין מה תכלית החיים? אליעד נותן דוגמה לאדם ששאל אותו מדוע הוא אינו מצליח למצוא את המטרה של חייו. בתשובה, אליעד הסביר שהסיבה נעוצה בחוסר התכליתיות של אותו אדם. במקום לשאול שאלה ישירה וברורה, הוא מתחיל לספר סיפורים מסביב ולדבר על מה ... להגיע לחיפה, אך במקום לנסוע ישר לחיפה, הוא עושה סיבובים מסביב לכדור הארץ, ורק במקרה בסוף מגיע ליעדו. אליעד מדגיש כי זה לא מספיק להגיע בטעות או במקרה, כדי להגיע למטרה, צריך להיות תכליתי וממוקד מלכתחילה. איך חוסר תכליתיות בא לידי ביטוי ביום - יום? אליעד מביא דוגמאות רבות להמחשת חוסר התכליתיות בחיי היום - יום. הוא נותן דוגמה של מישהי שרצתה לשאול שאלה, אך במקום לשאול ישירות, ... לספר סיפורים על אמא שלה ועל דברים אחרים שאינם קשורים ישירות לשאלה. דוגמה נוספת היא כאשר אדם מספר שהוא קרא דברים שהוא לא מסכים איתם, אך למעשה זה מידע מיותר לחלוטין שאינו משרת שום תכלית. אדם תכליתי ישאל את עצמו לפני כל משפט או פעולה שהוא עושה: למה אני אומר את זה? למה אני עושה את זה? מה התכלית שלי עכשיו? מה הקשר בין סדר וארגון לתכליתיות? אליעד טוען שחוסר סדר בחיים משקף חוסר תכליתיות במחשבה. לדוגמה, שולחן עבודה מבולגן במחשב מצביע על כך שהאדם אינו חושב בצורה תכליתית על פעולות פשוטות ויום - יומיות. אם אדם לא מסוגל לסדר את הדסקטופ שלו במחשב, איך יצליח לסדר את המחשבות שלו לגבי השאלה מה תכלית החיים? לכן, אליעד מדגיש שחשוב להתחיל להיות תכליתי דווקא בדברים הקטנים, כמו סידור הבית, המחשב והבגדים. פעולה פשוטה כמו סידור הבית מחייבת את האדם לחשוב בצורה תכליתית ולשאול את עצמו כל הזמן למה הוא עושה כל פעולה ופעולה. למה חשוב לשאול על כל פעולה למה אני עושה את זה? אליעד מסביר שכדי להבין מהי התכלית של העולם או של אלוהים, חייבים קודם להבין את התכלית של הפעולות הבסיסיות והיומיומיות שלנו. למשל, אדם שמחזיק כוס ביד צריך לשאול את עצמו למה הוא עושה את הפעולה הזאת. התבוננות מודעת זו בפעולות הקטנות ביותר היא שתוביל בסופו של דבר להבנת הדברים הגדולים יותר, כמו התכלית של החיים עצמם. איך להיות תכליתי בפועל? אליעד מציע להתחיל את התהליך מהפעולות הפשוטות ביותר: אם אדם אוכל משהו, שישאל את עצמו למה אני אוכל את זה? האם כי אני רעב, האם כי זה בריא לי, או כי פשוט בא לי?. אליעד מדגיש שלא חייבים לשנות את ההרגלים, אלא להיות מודעים לתכלית שבפעולה. לא חייבים לאכול אוכל בריא, אבל חייבים לשאול למה אוכלים את מה שאוכלים. מודעות זאת מחזקת את החשיבה התכליתית באופן כללי. האם חייבים להבין הכל כדי לדעת
תכלית החיים - למה אף אחד *לא* יכול לדעת מהי תכלית החיים?תכלית החיים - למה אף אחד *לא* יכול לדעת מהי תכלית החיים?... תכלית החיים - למה אף אחד לא יכול לדעת מהי תכלית החיים? למה אף אחד לא יודע מהי תכלית החיים? אליעד כהן טוען באופן ברור ומוחלט שאף אדם בעולם אינו יכול לדעת מהי תכלית החיים. לדבריו, כאשר הוא אומר אף אחד, הוא ... יוצאים מן הכלל. הוא מסביר את טענתו בצורה מעמיקה ומפורטת, ומבהיר מדוע אי אפשר, מבחינה לוגית ומעשית, למצוא תשובה אמיתית ומספקת לשאלה זו. מדוע כל תכלית לחיים היא רק תת - תכלית של משהו גדול יותר? אליעד כהן מסביר שהבעיה הבסיסית עם חיפוש תכלית לחיים נעוצה בכך שכל תכלית שנמצא תהיה תמיד תכלית של דבר אחר רחב וגדול יותר. לדוגמה, כאשר אדם שואל את עצמו מה מטרת העבודה שלי?, התשובה צריכה להיגזר מהשאלה הרחבה יותר - מה מטרת החיים שלי בכלל?. אבל התשובה לשאלה זו, בתורה, תלויה בתשובה לשאלה גדולה יותר: מה התכלית של קיומי?. וכך ניתן להמשיך ולשאול, באופן אינסופי, מה התכלית של התכלית?, ללא נקודת סיום ברורה. לדוגמה, הוא נותן דימוי של עובד בחברה ששואל למה אני מתאמץ לפתח את החברה?, כאשר הוא בכלל לא יודע מהי התכלית הכללית של החברה. אולי ההנהלה מתכוונת בכלל לסגור את החברה, ולכן המאמץ שלו חסר משמעות לחלוטין. לכן חייבים לדעת את התכלית הגדולה לפני שמחפשים תכלית לתהליך הקטן. האם יש משמעות אם העולם אקראי לחלוטין? אליעד כהן מדגים מצב בו העולם הוא אקראי לחלוטין. אם אכן הכל הוא מקרי, ולכלום אין משמעות אמיתית או מוחלטת, אזי שום פעולה איננה באמת בעלת תכלית. הוא משווה זאת למשחק חסר חשיבות שבו השחקן אומר שתכליתו היא לנצח. אבל מכיוון שזה רק משחק, זו לא תכלית אמיתית, אלא רק המצאה של האדם עצמו. אם המציאות היא ... לחלוטין. מה אם למציאות עצמה יש סיבה? אליעד מתייחס למקרה ההפוך, בו למציאות אכן יש סיבה. אם קיימת סיבה ברורה ומוחלטת לכך שהמציאות קיימת, אז התכלית האישית של כל אדם נגזרת מאותה סיבה כללית. כלומר, אם המציאות קיימת כדי לממש מטרה מסוימת, האדם כחלק מהמציאות צריך להיות באינטראקציה עם אותה תכלית ולהשתלב בה. אך גם כאן עולה בעיה חדשה: מה הסיבה לקיומה של אותה תכלית עצמה? נניח שהתכלית היא לעשות טוב. אבל אז נשאל למה לעשות טוב? ולכך אין ... מספקת באמת. מהו הפרדוקס של מציאות שקיימת תמיד? אליעד מצביע על פרדוקס נוסף: אם המציאות קיימת תמיד ואין רגע בו היא לא קיימת, אז לא הגיוני לדבר על תכלית. זאת משום שכאשר מדברים על תכלית, אנו מניחים מצב בו התכלית לא התממשה עדיין, ויש צורך לממש אותה. אבל אם המציאות קיימת לנצח, אין אפשרות להגיד שיש לה תכלית כי היא כבר תמיד קיימת. זה מצב פרדוקסלי נוסף המונע מלהגדיר לה תכלית חד - משמעית. איך להבין את תכלית החיים באמת? אליעד כהן מסכם את דבריו בטענה שמי שבאמת רוצה להבין מה תכלית חייו, חייב קודם כל להבין מהי הסיבה שבגללה ...
תכלית החיים והמוות - מהו השקר של קדושת החיים והמוות?תכלית החיים והמוות - מהו השקר של קדושת החיים והמוות?... תכלית החיים והמוות - מהו השקר של קדושת החיים והמוות? מהו השקר של תכלית החיים ומה הקשר לסבל האנושי? אליעד כהן מסביר שקיים שקר גדול במיוחד בחיים, והוא השקר של תכלית החיים. לדבריו, לאף אדם בעולם אין באמת מושג אמיתי מדוע הוא חי, או מדוע המציאות עצמה קיימת. כאשר מישהו נותן סיבה או הסבר לקיום, תמיד ניתן להמשיך לשאול ומה הסיבה של אותה סיבה? וכן הלאה, ... יודע את התשובה האמיתית לשאלה מדוע הוא חי, מדוע יש חיים, או למה בכלל יש עולם וקיום. מכאן שאליעד מגדיר את עניין תכלית החיים כשקר משמעותי. מדוע בני אדם סובלים תמיד ומפחדים מהלא נודע? אליעד מסביר שהחוסר בתשובות אמיתיות לגבי הקיום, גורם לאדם לתחושת פחד מתמדת. לאדם אין מושג למה הוא חי, למה הוא סובל, ומה תכלית הקיום בכלל. זה גורם לכך שהאדם חווה סבל מתמיד - אפילו אנשים שמציגים חזות של אושר תמיד מפחדים לאבד את הטוב שיש להם, או מפחדים מכך שהמציאות תשתנה לרעה. כל אדם סובל, בין אם בגלוי או בסתר, כי תמיד ... לתחושת סבל - כי האדם מרגיש מנותק מהמציאות השלמה והאינסופית. איך מתבטא השקר של קדושת החיים ומה הבעיה עם החיים כתכלית? אליעד מתאר כיצד אנשים רבים מתמודדים עם חוסר הידיעה והסבל הזה בכך שהם מגדירים את החיים עצמם כתכלית - כלומר, הדבר החשוב ביותר בחיים הוא החיים עצמם. אבל כאן מתגלה סתירה: איך ייתכן שהחיים הם הדבר החשוב ביותר אם מלכתחילה ברור שיש להם סוף? לפי אליעד, ההיגיון אינו מאפשר לחשוב שהמטרה העליונה של ... בעודו יודע שהמים ממילא יברחו החוצה. זוהי הדוגמה לכך שההשקעה האינסופית והסבל הכרוך בה חסרי משמעות, אם החיים הם התכלית עצמה. כיצד אפשר להפסיק לסבול גם בלי לדעת את התכלית? אליעד מציע דרך מעשית להפסיק לסבול, גם אם אין לאדם מושג אמיתי לגבי תכלית החיים. הוא אומר שיש אפשרות להגיע למצב של הנאה כה גדולה, עד שבכלל לא יעניין אותך יותר לדעת מה התכלית האמיתית. כלומר, ככל שלבן אדם טוב יותר והוא מרגיש הנאה אמיתית, כך הוא פחות עסוק בשאלה למה אני חי? לעומת זאת, ככל שרע לאדם, הוא מתמלא בשאלות על תכלית החיים, כי הוא רוצה להבין למה רע לו ומה הפשר של הסבל הזה. לדוגמה, אליעד מציג מצב שבו אדם חוטף מכות. האדם לא ירצה לשמוע הבטחה שבעתיד יהיה לו טוב כתוצאה מהמכות. הוא יעדיף פשוט שלא ... כלל. כלומר, הוא מבהיר שהרעיון של סבל היום תמורת אושר בעתיד אינו מנחם ואינו פותר את בעיית הסבל עכשיו. האם לחיים יש תכלית אמיתית מעבר לסבל והנאה? לפי אליעד, אמנם המטרה הבסיסית של החיים יכולה להיות הנאה והרגשה טובה, אך אין זו התכלית הסופית והאמיתית. יש משהו עמוק ופנימי יותר שהוא תכלית החיים האמיתית. הוא מציע לאדם לשאוף להנאה ולתחושת טוב בחייו, אבל גם להבין שלא בכך מסתכם העניין. אם האדם יגיע להנאה וירגיש שזה לא מספק אותו לחלוטין, הוא יתחיל לחפש את התכלית האמיתית, את האמת המוחלטת, עד שיגלה אותה. כיצד ניתן לגלות את תכלית החיים האמיתית? אליעד מדגיש כי לכל דבר במציאות יש סיבה אמיתית - מדוע אתה חי, מדוע אתה קיים, מדוע אתה סובל, מדוע יש בוקר ולילה, ומדוע החיים נגמרים במוות. כאשר אדם מתחיל להתמקד בשאלות האלו ברצינות ולחפש אחר האמת, בסופו של דבר הוא מגיע לתובנה עמוקה של התכלית האמיתית של החיים והמציאות בכלל. הגילוי הזה מוביל לחיים אמיתיים וטובים, בלי צורך בחיפוש אחר תכלית נוספת, כי התשובה כבר נמצאת בתוכו. לסיכום, אליעד כהן מדגיש שלמרות הסבל וחוסר התכלית לכאורה, יש דרך להבין את תכלית הקיום האמיתית, ומתוך כך להגיע לחיים שלמים וטובים באמת, ללא פחד וסבל מיותר. מהי תכלית החיים? מדוע אנשים מפחדים מהמוות? איך להפסיק לסבול? מה הסיבה לסבל האנושי? האם החיים הם התכלית? מה משמעות הקיום האנושי? איך למצוא את התכלית האמיתית של המציאות? הפעם אני אדבר על אחד השקרים הגדולים בעולם, ויש הרבה שקרים בעולם. אחד מהשקרים הוא השקר של תכלית החיים, וכפי שכבר אמרתי לאף אחד אין מושג למה הוא חי באמת? ואין תשובה או הסבר, וזאת מדוע? כיוון שאם ניתן סיבה יהיה ניתן לשאול, אז מה הסיבה של הסיבה? וכן הלאה והלאה. ואחד הדברים המפחידים בחיים את האדם, שאין מושג מה היא תכלית החיים. מה גם שתמיד יש פחד לבני האדם, תמיד כולם סובלים גם אם הם ישקרו שטוב להם תמיד יהיה פחד שיהיה פחות טוב, שמשהו יקרה. ולא מספיק שסובלים כל הזמן כי לא יודעים את תכלית הקיום בנוסף לצרה הזו האדם אפילו לא יודע למה הוא חי ועל אחת כמה וכמה, למה הוא סובל!!!! הסבל הוא לא בגלל שאתה חי, ולא משנה אם אתה בגוף או בתוך חלום כי גם בחלום אתה קיים, אבל ללא גוף. ומעצם ... זה מה שגורם לך להרגיש רע. ומדוע? כי אתה בנפרדות! ולמה אתה בכלל קיים? מי שיסתכל בעין אמיתית, איך יוכל להגיד שהתכלית היא החיים עצמם? כי אתה יודע שיש לו סוף לדבר הזה שנחשב חיים, ואדם מתאמץ ומתאמץ עוד ועוד וסובל, וממלא דלי שיש בו חור, וכך במרדף ומאמץ ללא תכלית. אבל בשביל מה? ויש דרך, שתחיה כל כך טוב, שלא יעניין אותך מה תכלית החיים. וככל שיהיה לך יותר טוב, כך לא יעניין אותך מה ה
על החיים ועל המוות / תכלית החיים / משמעות החיים / פחד מוות - מהי מהותם? חלק 3... על החיים ועל המוות תכלית החיים משמעות החיים פחד מוות - מהי מהותם? חלק 3 ונמצא אם כן, כי לאף אחד בעולם אין מושג מה התכלית שלשמה קיימת המציאות דווקא כפי מה שהיא. וממילא זה אומר, שלאף אחד בעולם אין מושג מה התכלית של החיים שלו, ושל כל האירועים שקורים לו. כי כאשר לא מבינים את התכלית של כל התהליך כולו, ממילא גם לא ניתן להבין באמת את התכלית של תתי התהליכים ושל תהליכי המשנה שיש בתוך התהליך הגדול כולו. והפיתרון בהמשך. וזאת הסיבה שבגללה בני האדם מפחדים מהמוות. משום שהפחד של האדם מהמוות, יוצר עבור האדם משמעות לחיים שלו. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז הוא החליט שהתכלית של החיים היא כדי לחיות, דהיינו, שיש איזו מטרה עליונה שהיא לחיות. וכך האדם מתאמץ כל חייו ... את המטרה העליונה שהיא לחיות. מאחר שאין לאדם שמץ של מושג מה המטרה האמיתית של מה שקורה כאן בעולם. ויש כאלו שקמים בבוקר לעבוד, בשביל הילדים שלהם. והילדים שלהם הם תכלית החיים שלהם. כי הם רוצים שלילדים שלהם יהיה טוב, ולכן הם מתאמצים ככ בעבורם וכולי. וגם ... ימשיך להתאמץ לחיות. ואין הכוונה לומר שעל אדם כזה להתאבד ולהרוג את עצמו. כי גם אם המוות טוב כמו החיים עצמם, הרי שהוא לא טוב יותר מאשר החיים עצמם. ולכן אין שום תכלית להתאבד, גם אם האדם חושב שהמוות טוב כמו החיים. אך אם האדם חושב באמת שהמוות טוב כמו החיים, אז ... בעולם מנסים כל הזמן לשרוד. כך שיש משמעות כלשהי לחיים. כי עובדה היא שגם בבעלי החיים מוטבע הרצון לחיות ולשרוד. (ואולי לא. כי אולי הם לא מספיק חכמים להבין שאין תכלית לחיות). וגם כל הדברים בעולם כגון לדוגמה הצמחים, גם הוא מבטאים רצון לחיות. וגם הדומם, גם הוא ... אולי דווקא הכוח הנגדי שנעלם, אולי הוא דווקא ניסה להעלים את עצמו, והכוח החזק לא הצליח להעלים את עצמו). ובכל מקרה, הפחד של האדם מהמוות, הוא זה שיוצר עבור האדם את משמעות החיים. כי אם המוות לא יהיה מפחיד, אז האדם לא יעריך את החיים. ומאחר שאין לאדם מושג למה הוא חי, אז האדם ... זה לומר שהמוות הוא רע, ושלחיות זה הערך העליון. ואז הוא משמח את עצמו בכך שהוא לכל הפחות חי ולא מת. ומי שחושב בהיגיון, מבין את השיגעון שבדבר. כי לאף אחד אין מושג מה תכלית החיים. כי לאף אחד אין באמת הסבר מה תכלית המציאות. ובכל זאת כולם כמו משוגעים עובדים ככ קשה ומפחדים ככ מהמוות. וחלקים שלמים של העולם, מונעים ומתפתחים בזכות הפחד של האדם מהמוות. ועל פי ההיגיון, אם אין לאדם מושג מה התכלית של החיים, הרי שממילא לא היה עליו לפחד מהמוות. כי אולי המוות הוא בכלל טוב יותר. ובפרט כאשר ... להתאמץ לחיות, חוץ מהפחד המיותר מהמוות? והתשובה היא, שמי שמחפש את האמת באמת, עליו לדעת כי מצד האמת, למרות כל ההסברים הנל, עדיין בהחלט כן יש דרך שהאדם יבין מהי התכלית של המציאות באמת. כי מצד האמת, למרות שיש המון שאלות לגבי התכלית של המציאות, הרי שבנוסף על כל השאלות, יש גם אמת אובייקטיבית אחת, שהיא ההסבר האמיתי של המציאות. ... לנסות לחפש את האמת ולשאול שאלות. וכל המרבה הרי זה משובח. כי למרות כל הטיעונים שהובאו כאן לעיל, הרי שיש עוד המון טיעונים נוספים וצדדים נוספים שאפשר להביא לגבי התכלית והמשמעות של המציאות. ומי שרוצה לחיות טוב באמת, עליו בסך הכל לנסות להבין פעם אחת את התכלית של המציאות. ובהחלט כן יש הסבר למה שקורה כאן. וכל אדם בעולם יכול להשיג בשכלו האנושי את התכלית הזאת. על ידי העצות של החכם האמיתי שהשיג את התכלית הזאת. כי מי שהוא חכם אמיתי, הוא יודע את התכלית הזאת. אך כדי שהאדם יבין את התכלית הזאת, לשם כך על האדם ליצור כלי קיבול שכלי, שבו יוכל האדם להבין את התכלית הזאת. וכלי הקיבול השכלי הזה נוצר אצל האדם, על ידי זה שהוא נצמד בכל כוחו, אל העצות של החכם האמיתי. ועל ידי זה שהאדם נצמד לשכלו ולחוכמתו של החכם האמיתי, על ידי זה האדם יוצר אצל עצמו כלי קיבול להבין את התכלית של המציאות. ואז כאשר האדם מבין את התכלית האמיתית של המציאות כולה, אז האדם חי חיים טובים באמת ללא כל פחד. והדרך היא כנל, על ידי זה שהאדם ... ובין שלא באשמתם). ועל האדם לחפש חכם אמיתי כזה שמעודד אותו לשאול שאלות, כמה שיותר שאלות בכל תחום ותחום. כגון לדוגמה שעל האדם לשאול את עצמו תמיד על כל דבר, מה התכלית והמטרה של מה שאני עושה בכל פעולה ופעולה? ומה באמת אני רוצה? ולמה באמת אני רוצה את זה? והאם באמת ...
ניהול עצמי, השגת מטרות, תכליתיות, תכלית החיים, חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הכל קורה מעצמו, לחיות כמו אלוהיםניהול עצמי, השגת מטרות, תכליתיות, תכלית החיים, חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הכל קורה מעצמו, לחיות כמו אלוהים... ניהול עצמי, השגת מטרות, תכליתיות, תכלית החיים, חיסרון הוא שלמות, מושלם כפי מה שהוא, הכל קורה מעצמו, לחיות כמו אלוהים איך להשיג מטרות בחיים בצורה יעילה? הרצאתו של אליעד כהן עוסקת בנושאים מורכבים ועמוקים הקשורים לניהול עצמי, השגת מטרות, תכליתיות, משמעות החיים, וחוויית השלמות בתוך החיסרון עצמו. בהרצאה מודגש הרעיון שהחיים, למרות החיסרון שבהם, הם למעשה מצב של שלמות, והמציאות מושלמת בדיוק כפי שהיא קיימת. אליעד מסביר באופן ... או לא נעימה, היא המהות האמיתית של החיים. הוא מציין שלחיים יש מגוון אין - סופי של מצבים ואפשרויות, ושכל מצב, לא משנה כמה הוא נראה שלילי, הוא חלק מהשלמות הכוללת של המציאות. האם יש משמעות ותכלית לחיים? אליעד מתייחס לשאלה האם יש תכלית לחיים? ומסביר שלכל אדם יש אמונות שונות לגבי התכלית הזו. הוא מציין שיש אנשים שמאמינים שיש להם תכלית כמו לשמור תורה ומצוות, או לקיים איזו מטרה אחרת. אליעד אינו שולל את האפשרות הזו, אך הוא מציע פרספקטיבה רחבה יותר, לפיה האדם לא חייב להיצמד לתכלית מסוימת. לפי דבריו, התכלית האמיתית היא לחוות את החיים בכל רגע, מבלי לחפש מטרה סופית מסוימת שתגדיר את השלמות. הוא מדגיש שהחיפוש עצמו אחרי משמעות ותכלית, הוא השלמות, ולכן לא חייבים להגיע ליעד מוגדר כדי לחוות סיפוק ושלמות. איך לחיות כמו אלוהים ולמה הכוונה? אליעד מציג בהרצאה את הרעיון של לחיות כמו אלוהים, במובן של ... הקונפליקט בין מה שהאדם רוצה לבין מה שקיים בפועל, ושהדרך לחיות בשלמות היא לחוות את החיים ללא התנגדות, מתוך הבנה עמוקה שהמציאות תמיד מושלמת כפי שהיא, ברגע זה ממש. איך להשיג מטרות בחיים? מה תכלית החיים? האם המציאות מתרחשת מעצמה? איך להרגיש שלמות בחיסרון? מה המשמעות של לחיות כמו אלוהים? איך לייעל את עצמי באמת? איך לקבל את המציאות כפי שהיא? ...
העולם הזה פרוזדור לעולם הבא, תכלית העולם הזה, החיים והמוות, הבריאה, למה אלוהים ברא את העולם?העולם הזה פרוזדור לעולם הבא, תכלית העולם הזה, החיים והמוות, הבריאה, למה אלוהים ברא את העולם?... העולם הזה פרוזדור לעולם הבא, תכלית העולם הזה, החיים והמוות, הבריאה, למה אלוהים ברא את העולם? האם תכלית החיים היא העולם הבא לפי הדתיים? אליעד כהן מסביר את הטענה ... הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא, כלומר, שהמטרה של החיים בעולם הזה היא כדי לזכות בעולם הבא. הוא מציין שהשאלה הבסיסית שמעלים רבנים דתיים כלפי אנשים חילונים היא: מה התכלית של החיים?, וכאשר החילוני אומר שהחיים הם פשוט כדי לחיות ואז למות, זה נשמע להם אבסורדי וחסר משמעות. לעומת זאת, הרבנים הדתיים בטוחים שהתכלית היא העולם הבא, עולם שבו אנשים יקבלו את שכרם לאחר המאמץ והמצוות ... יהנו, יראו ויהיו במחיצת אלוהים. אולם, אליעד כהן טוען שזו חשיבה מטופשת ולא הגיונית אפילו יותר מהגישה החילונית, משום שהיא לא באמת נותנת תשובה לשאלה המקורית מה התכלית של החיים?, אלא רק דוחה אותה לשלב הבא. למה ההסבר של העולם הבא ... הבא הוא המטרה, היא למעשה דחיית השאלה ולא תשובה עליה. כהן מביא דוגמה נוספת: אם אומרים שהסיבה לקיומו של העולם הבא היא רצונו של אלוהים, הרי אפשר באותה מידה לומר שתכלית החיים בעולם הזה היא רצונו של אלוהים, ואין שום צורך בכלל ... העולם הבא היה לו טוב באופן מוחלט. ולכן עולה השאלה למה בכלל היה צריך אלוהים לברוא את העולם הבא, אם כבר היה לו טוב מושלם? מה הוא מרוויח מזה? כהן מסביר שגם אם נניח שהתכלית של העולם הבא היא טוב ליברואיו, עדיין נשאלת השאלה למה אלוהים לא יצר ... האידיאלי של גן עדן. הטענה שהאדם חייב להתאמץ תחילה כדי לקבל שכר רק מעידה שהאל הזה הוא מוגבל ומצריך מאמץ מיותר מבני האדם. למה ההסבר הדתי אינו פותר באמת את השאלה על תכלית החיים? אליעד כהן מסכם ואומר שההסבר הדתי שהתכלית היא העולם הבא הוא למעשה חסר משמעות, כי הוא לא פותר את השאלה אלא רק ... כוכבים, תהליכים שונים) מעלים שאלות נוספות: למה אלוהים בכלל משנה את המציאות כל הזמן ולא מסתפק במציאות אחת מושלמת וקבועה? איך אפשר לדעת את התשובה האמיתית לשאלת תכלית החיים? אליעד כהן טוען שהדרך היחידה לדעת את תכלית החיים האמיתית היא לחקור את השאלה עד הסוף באופן אישי. ... וצריך לבדוק עד הסוף את כל הטענות וההסברים. רק מי שמגיע להבנה מה באמת מניע את השינויים במציאות, ומדוע המציאות מתרחשת כפי שהיא מתרחשת - רק הוא יוכל להבין באמת מהי תכלית החיים. מה תכלית החיים? האם יש עולם הבא? למה אלוהים ברא את העולם? האם ...
דחיינות, לדחות דברים, דחיינות כרונית, דחיינות כפייתית, ממה נובעת דחיינות? איך לא לדחות דברים?דחיינות, לדחות דברים, דחיינות כרונית, דחיינות כפייתית, ממה נובעת דחיינות? איך לא לדחות דברים?... קטנים ולא מהותיים כדי לא להתמודד עם השאלות הגדולות של החיים, כגון למה אני חי? או מה התכלית של כל זה?. אנשים רבים אומרים לעצמם שכאשר יסיימו את המטלות הקטנות, הם יתפנו לשאלות המהותיות. אולם הזמן עובר, האדם דוחה שוב ושוב, ולבסוף הוא מוצא את עצמו אחרי חיים ... כשכל ההזדמנויות להבין את עצמו נגמרו. גם אנשים דתיים, שמאמינים שהחיים בעולם הבא הם התכלית, ימצאו את עצמם ללא תשובה אמיתית. כי גם אם האדם יגיע לעולם הבא וילמד תורה עם אלוהים, עדיין תישאר לו השאלה: למה? מה זה נותן? לפי אליעד, גם פתרון העולם הבא אינו פותר את השאלה האמיתית על תכלית החיים. מהי הדרך להפסיק להיות דחיין ולחפש את האושר באמת? אליעד כהן מציע כי הפתרון היחיד לדחיינות הוא להיות איש אמת. כלומר, האדם חייב לשאול את עצמו בצורה ... והאמיתי, הוא נפטר מהדחיינות והופך להיות מאושר באמת. חיפוש אושר אמיתי דחיינות ומהותה תכלית החיים והמשמעות הפנימית שלמות מוחלטת מול חיסרון מתמיד איך להפסיק לדחות משימות? מדוע אנשים דוחים דברים? מהי דחיינות וכיצד היא מתבטאת בחיי האדם? דחיינות ... בסופו של דבר, כשמעבירים אותו דירה מתחת לאדמה, הוא כבר לא מספיק לשאול את השאלות על תכלית החיים. בנוסף, יש אנשים דתיים שמדמים לעצמם שהתכלית היא העולם הבא. הם טוענים שפה אומנם קשה, אבל שם יהיה גן עדן. אך גם העולם הבא הזה לא פותר את השאלה מה התכלית?. הרי גם כשהם יגיעו לעולם הבא, הם עדיין עלולים לשאול למה הם לומדים תורה עם אלוהים ומה זה נותן להם. הרעיון הוא שכל עוד האדם לא מוצא את התשובה הסופית, הוא ממשיך ... לכולם המשך יום של אושר אמיתי ללא שום דחיינות. תודה. חיפוש אושר אמיתי דחיינות ומהותה תכלית החיים והמשמעות הפנימית שלמות מוחלטת מול חיסרון מתמיד שלום לכולם היום אני רוצה לדבר על התופעה שקוראים לה דחיינות. מה זה נקרא דחיינות? דחיינות הכוונה ... אני חי. באמת למה אני חי. באמת מנסה להבין, ואומר אני לא פוחד, אני עכשיו חייב להבין מה התכלית. האדם חי חיים שלמים והוא אומר אני בנאדם יעיל ועובד ביעילות ובנאדם מסודר ומשבח את עצמו בכל מיני שבחים ושיגעונות. והוא לא קולט שהוא משקר את עצמו. למה? כי האדם עובר חיים מסויימים ואין לו פעם אחת הבנה מה הוא עושה כאן. מה התכלית. מה זה נותן. עכשיו, הדתיים המשוגעים חושבים, שהתכלית זה העולם הבא. אז נגיד שהם הגיעו לעולם הבא, אז כשהם יגיעו לעולם הבא הם ישאלו, מה התכלית שלי בעולם הבא? מה זה נתן להיות בעולם הבא? ומה העולם הבא של הדתיים? ללמוד תורה עם אלוהים. בקיצור, הם גם פה נדפקו עם התורה שלהם וגם בעולם הבא נדפקו עם התורה של ... בא לומר, שגם סיפור העולם הבא והגן עדן והגהינום, כל הסיפור הזה, הוא לא פותר את השאלה מה תכלית החיים? כי למה בכלל יש פה את ה... מה המשמעות מה זה נותן? למה בכלל כל העולם הזה קיים? מה העניין? ורק מי שמבין את הדבר הזה הוא מאושר באמת. ולכן, עכשיו ...
תשובות לשאלות - איך למצוא תשובות לשאלות?תשובות לשאלות - איך למצוא תשובות לשאלות?... מהחוסר ודאות שבחיים, מכיוון שהחוסר ודאות נעשה נעים ומעניין כאשר מבינים לעומק שהכל אחד. איך להבין את השאלות המהותיות של המציאות? אליעד מסביר שכדי להבין את השאלות המהותיות של החיים, כמו האם יש תכלית לחיים או אין תכלית?, האם יש משמעות או אין משמעות?, האם יש בחירה או אין בחירה?, ... את הנחות היסוד שעליהן השאלות האלו נשענות. לפי אליעד, השאלות האלו תמיד מבוססות על דואליות, על הפרדה בין שני מושגים או רעיונות, והאדם צריך לחקור האם באמת קיימת הפרדה כזאת. לדוגמה, כשאדם שואל האם יש תכלית או אין תכלית?, הוא מניח שקיים הבדל בין מושג תכלית למושג אין תכלית. אליעד ממליץ לאדם לשאול את עצמו אם בכלל יש הבדל בין שני הדברים האלו, ולחקור לעומק מהי בעצם תכלית, ומה גורם לכך שמשהו יהיה בעל תכלית או חסר תכלית. כאשר אדם יחקור לעומק את השאלות האלו, הוא יגיע לתובנה שאין באמת הבדל בין שני המצבים, ובסופו של דבר יבין שהכל אחד ממש. מהו מצב של אחדות מוחלטת? אליעד מתאר מצב שבו האדם מבין שהכל אחד באופן מוחלט, שאין הבדל בין יש לאין, בין טוב לרע, בין תכלית לאין תכלית. הוא אומר שכאשר מגיעים להבנה כזאת, אין באמת שאלות. לא שיש ... המהותיות, עד שיגיעו לתובנת האחדות, ואז יוכלו באמת ליהנות מחוסר הידיעה ומהאי - ודאות של החיים. במצב כזה, כבר לא יהיו שאלות ולא תשובות, כי הכל אחד באופן מוחלט. איך למצוא תשובות לשאלות? האם יש תכלית לחיים? מהי אחדות המציאות? איך ליהנות מאי - ודאות? מהן ... לא היו מעניינים, וזה טוב לא לדעת הכל וזה טוב לא לדעת הכל, אחרי שהבן אדם מבין את המהות, את הדברים המהותיים של המציאות. ואם ייקח האדם את השאלות המהותיות ויפרק אותן, מה הרצונות שלי? מהיכן הם מגיעים? מה תכלית החיים? האם יש תכלית, או אין תכלית? האם יש בחירה? ואולי אין בכלל שאלה? ומה זאת אומרת אם יש שאלה? ברור שיש שאלה, השאלה היא האם יש או אין תכלית וכו. והאדם יגיע להבנה שהכל זה בכלל אחד, שאין הבדל בין יש תכלית ולאין תכלית ועל האדם להיות אמיתי עם עצמו ולשאול, מה הסיבה שלזה יש תכלית ולזה אין תכלית? ולחקור ולבדוק עם עצמו עד הסוף את השאלות המהותיות שיש לו על החיים, ואז יבין שבאמת אין הבדל בכלל בין יש תכלית לאין תכלית, ואז כבר יגמרו לו השאלות ואז גם לא תהיה שאלה אם ירד מחר גשם ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?