ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה לשכנע מישהו להתחתן ✔להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט ✔שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨להיות או לא להיות - שייקספיר / סטיבן גרינבלט
שייקספיר. סימן השאלה ששמו שייקספיר. מי היה שקספיר, מי כתב את המחזות של שייקספיר., מה יודעים עליו באמת. בתקופת סטלין ניסה חוקר רוסי לטעון ששקספיר היה ממוצא רוסי בכלל. אין הרבה עובדות ממשיות.

איך קיבל לראשונה הקהל את מחזותיו, כמה הובנה שירתו. כשבוחנים באופן סכמטי לא הייתה כנראה לקהל בימיו להבין את המחזות. הקהל היה אמון על מיסטריות ומחזות מוסר בשפה גבוהה. לא היה תיאטרון "ריאליסטי", שדיבר בשפת היום יום. אולי לא הבינו את עומקם הפואטי של המחזות אך הוא כתב סיפורים שעניינו את הצופים. הקומדיות היו ברורות. חילופי מינים כפולים, צעירים ששיחקו נשים המתחפשות לגברים הצחיקו, גם אם לא התעסקו אז בשאלות מגדר, העניין לעצמו הצחיק. היו מצבים קומיים שאפשר היה לעקוב ולצחוק. אחרי עלילות המחזות ההיסטוריים בוודאי שלא הייתה בעיה לעקוב והטרגדיות הגדולות חלקן הרי עשוי היה להתקבל כמו סדרות טלוויזיה של היום. דמויות של טובים ותככנים רעים.

סטיבן גרינבלט, פרופסור באוניברסיטת הרווארד אסף את העובדות המעטות הרשומות. פנקסי לידה ומוות, רישומי רכוש, ועוד תעודות ששמו של שייקספיר מופיע בהן. במקום שחסרות לו עובדות הוא דולה שורות מהמחזות ומנסה להסביר היכן נולדו במוחו.

יחד עם היכרותו את צורת החיים באותה תקופה יצר רומן חלקו היסטורי חלקו ביוגראפי על האיש שנחשב לגדול המחזאים, ומנסה לתת לנו תשובות לשאלות.

הפעם הראשונה בה מוזכר ויליאם שייקספיר היא תעודת הטבלה בכנסיית סטרטפורד. שקספיר נולד, כנראה, ב23 באפריל. כנראה כי הרישום הראשון הנושא את שמו הוא יום ההטבלה שלו.

ויליאם בן ג'ון שייקספיר הוטבל ב 26 באפריל 1564. ישנה הנחה שעברו שלושה ימים בין הלידה להטבלה.

ביולי פרצה מגיפת דבר שהפילה קורבנות רבים. ויל התינוק לא נדבק. ייתכן שאמו לקחה את הילדים לכפר.

שייקספיר היה מוקסם ממילים כבר בילדותו, טוען גרינבלט. שיר ילדים עתיק ששמע בילדותו מופיע במלך ליר. את השפה המפותלת של מוריו הוא מצטט בדמות נלעגת במחזהו טורח אהבה לשווא. החזרה על מלים נרדפות שהמורים היו מלמדים מתוך ספרו של ארסמוס, בלטינית, איך אומרים דבר ב150 צורות שונות.

"כמו עגיל באוזן הרקיע, השמים, השחקים, כיפת התכלת... וכשהוא נופל.. על פני האדמה, היבשה, החלד, הקרקע"

הורים רצו שילדיהם ילמדו לטינית. כל נושאי התפקידים, החל מהמלכה אליזבט דרך הרופאים, עורכי הדין, דיפלומטים יועצים כמרים, כולם שלטו בלטינית.

אביו של ויל ידע כנראה לקרוא, כי נשא משרה ציבורית, אך לחתום חתם בסימן. גם אמו לא ידעה לכתוב את שמה. את בנם דחפו ללמוד.

מורה טוב היה מורה שהלקה את תלמידיו. סטודנטים להוראה התאמנו להכות בובה או ילד סורר. אחת השיטות ללימוד לטינית הייתה העלאת קומדיות עתיקות. את סצנות האהבה מחקו כדי שלא יצטרך נער לנשק נער המשחק את האישה. אך המחזות הכילו דמויות של זונות, נוכלים, משרתים ערמומיים ואבות טיפשים. ויל ספג את תחילת המסורת.

אין ספק שויל למד אז את הקומדיה המטורפת "שני המניכמוסים" של פלואטוס העוסקת בבלבול בין שני תאומים זהים. לימים ישתמש בשלד הפארסה הזו ויוסיף למחזה עוד זוג תאומים להגדיל את הבלבול. קומדיה של טעויות הייתה אחת מהצלחותיו הגדולות.

לא רק בבית הספר הועלו הצגות. לכל איש אצולה הייתה להקת שחקנים משלו וכשלא היו צריכים להציג בארמון נדדו מעיר לעיר והעלו מחזות שונים. אין ספק שויל הקטן, שאביו היה ראש העיר ראה את אותן הצגות.

כשהיה בן אחת עשרה לערך ביקרה המלכה אליזבט ביקור בן שלושה שבועות אצל הרוזן לסטר. ויל התרשם, להנחת גרינבלט, מבגדיה המפוארים ומהפגנת הכוח. כמסורת הימים ההם ערך לסטר שהיה גם מאהבה של המלכה הבתולה, חגיגות גדולות כדי שהאזרחים יוכלו להביע את אהבתם ולהתרשם ממלכתם.

ויל התפעל עד כדי כך שבימים שיבואו יכתוב רבות על מלכים.

אפשר לזהות את המקורות של רוב מחזותיו של שייקספיר. חלום ליל קיץ הוא היחידי שאין לו מקור קודם וכולו פרי דמיוני של שייקספיר. גרינבלט תולה את מקורו של המחזה בהתרשמותו הגדולה מביקור המלכה ומהמופעים שנערכו לכבודה. המלכה ובעלי המלאכה הגסים המעלים לכבודה מחזה, מקורו באותן הצגות עממיות באותו ביקור.

פעמיים השתמש שייקספיר כדי להביע את דעתו על השחקנים שראה, פעם אחת בצורה פרודית בחלום ליל קיץ ופעם נוספת ברצינות, כשהוא מסביר בהמלט ללהקת שחקנים המבקרת בארמון איך לדעתו עליהם לשחק.

המחזה פיראמוס ותיסבי אותו מציגים בעלי המלאכה במחזה חלום ליל קיץ דומה ומהווה מראה קומית הפוכה לטרגדיה רומיאו ויוליה אותה כתב באותו זמן. "זהו המחזה האווילי ביותר ששמעתי מימי" מגיבה היפוליטה ותזאוס עונה "הגרוע שוב אינו גרוע אם הדמיון משלים את החסר" כלומר שייקספיר סומך על דמיונם של הצופים יותר מעבודת השחקנים.

אביו של שייקספיר היה יצרן כפפות ויש להניח שויל עזר לו בחנותו, כמו כן מילא תפקידים נכבדים במועצת העיר. אך כשמלאו לויל שלוש עשרה החל אביו לשקוע בחובות. ישנם מסמכים על הלוואות שקיבל ורכוש שקיבל מאשתו האמידה אותו משכן. אביו איבד את כל ההון המשפחתי. בנוסף להון הפסיד את מעמדו החברתי ושמו נעלם מהרשומות העירוניות. הוא לא היה מסוגל לשלוח את ויל ללמוד באוקספורד.

גרינבלט חושב שאביו הפך לשתיין. שייקספיר מתייחס לשתיה לעתים קרובות בכמה ממחזותיו, כמי שמכיר את ההשפעה מקרוב. ישנן שתי דמויות שתיינים, פלסטף וסיר טובי בלילה השניים עשר שהם שיכורים. גרינבלט סבור שויל מתאר דרך מערכות היחסים הללו את מערכת היחסים שהתפתחה עם אביו.

מה עשה ויל בתחילת דרכו בלונדון? גרינבלט משער שעבד כעוזר לעורך דין. בכמה ממחזותיו מופיע שימוש מדויק בשפה משפטית, מכדי שזה יהיה מקרי.

לא ברור מתי עבר ללונדון. רישומי נישואין בסטרטפורד מגלים שהתחתן שם בגיל שמונה עשרה ונולדו לו שלושה ילדים, גם הם נרשמו בסטרטפורד.

החברה האליזבטנית הייתה חברה מעמדית מאד ומלאת גינוני התנהגות מדויקים. מעמדית עד כדי כך שאפילו הבגדים ובעיקר הבדים שהשתמשו בהם היו מוכתבים בחוק. אצילים היו מוצאים להורג בעריפת ראש, כל היתר בתליה.

ג'ון אביו של ויליאם הגיש בקשה לקבל שלט אצולה. יש להניח שלא רק לעצמו דאג אלא גם לעתידו של ויל. אך משהורע מצבו הכלכלי לא היה יכול לעמוד בתשלום עבור הזכות לשאת סמל אבירים משפחתי.

עשרות שנים אחרי, כשויל היה כבר מפורסם ואמיד הוא חידש את הבקשה. כדי להבטיח את מעמדו ומעמד ילדיו.

את האירוניה שבחיפוש מעמד שאינו מגיע לו באמת מציג שקספיר בדמותו הנפוחה של מלווליו במחזה הלילה השנים עשר. זה הרוצה להפוך לאציל ואינו מבין את הגיחוך שהוא מעורר.

אמו של שקספיר הייתה ממעמד גבוה שאיבדה את מעמדה כשנישאה לאביו. ייתכן שהחלום להחזיר את הסדר הישן למקומו הוא הגורם שבכל כך הרבה ממחזותיו נסיכים ואצילים מאבדים את מעמדם והמחזה נגמר בהחזרת הסדר הנכון.

בשנים שלפני הולדתו של שייקספיר אנגליה עברה שינוי ענק. הנרי השמיני התנתק מהכנסייה הקתולית והקים את הכנסייה האנגליקנית. מעבר לשאלות של אמונה השפה האנגלית הגיעה לרגע של שינוי ענק כשהמלך הורה לתרגם את התנ"ך לאנגלית ומאז כל אנגלי היה יכול לקרוא ולהבין את הברית החדשה ואת התפילות. ייצוב האמונה לקח שנים והטלטל הלוך ושוב בין הקתוליות לפרוטסטנטיות האנגלית, אך השפה החדשה הלכה והעמיקה. שקספיר כבר נולד לאוצר מלים חדש.

אליזבת המשיכה להנהיג את הפרוטסטנטיות כדת המדינה. לא היה לה עניין לבדוק במה מאמין כל אחד בחדרי לבו. היא רצתה סדר ונאמנות. "מי שמאמין שאם עכבר נגס בלחם הקודש הרי שנגס את גופו של ישו", בזה לא רצתה להלחם.

יש להניח שרוב העם לא הבין כנראה את השינוי בדוקטרינות אך היה עד לשינוי בטקסי הפולחן. במקום נרות קטורת וכמרים בבגדי פאר קיבלו פולחן פשוט אישי ואינטימי במידה, ובעיקר יכולת להבין את התפילות החדשות שנכתבו אנגלית.

תקופה בה אנשים פיתחו מצבי סתגלנות והעמדת פנים. כלפי חוץ היו פרוטסטנטים ובתוכם נשארו נאמנים לקתוליות. ויל שאמו הייתה מבית קתולי ואביו שעבד במשרה ציבורית היה פרוטסטנטי, לפחות למראית עין. במה האמין ויל אין לדעת. הוא התרחק מלהביע דעה בעניין דת.

גרינבלט מנסה להסיק איך הגיע ויל לתיאטרון. הוא חושב שויל קיבל משרה בבית אדון רם מעלה שם הייתה להקת שחקנים שויל התחבר אליה והפגין את כישרונו וכך החל להתבלט.

מלחמות הדת נמשכו ובני אדם חיו בפרנויה. כל אחד היה יכול להלשין על כל אחד שהוא קתולי. ויל נזהר ולא גילה ברבים את אמונתו, גם אם אכן עבר כמורה בבית קתולי.

כשהיה בן שמונה עשרה התחתן עם אן התווי, אישה מבוגרת ממנו בשמונה שנים. שישה חודשים אחרי החתונה נולדה בתם סוזאנה. בניגוד לרוב הנשים באותו זמן, אן הייתה אישה חופשייה. יתומה בעלת רכוש מה שיכלה לעשות כרצונה ואיש לא הכתיב לה התנהגות.

מתוך שורות החוזרות לעתים קרובות המתייחסות לנישואים במחזותיו מסיק גרינבלט שויל לא היה מאושר בנישואיו. אין לו מלה טובה להגיד על מוסד הנישואין. נישואים שכנראה נכפו עליו בשל הריונה של אן. מאושר או לא בנישואיו, הם נשארו נשואים 32 שנים.

בחלק גדול ממחזותיו לגיבורים אין נשים. הן לא מוזכרות. לא גב' ליר, לא גברת שילוק וכך עוד גיבורים שנשותיהם מאחוריהם. מתו או נעלמו. וגם כשקומדיה נגמרת במפגש מחודש של אוהבים צעירים שהופרדו הרי שכמה פעמים יסיים מישהו אחר, את הצנה באמירה "אני מקווה שעם הנישואים יגדל גם התיעוב" ובמקום אחר מתואר הרומן "החיזור, החתונה והחרטה" מקרי שדעתו של שקספיר על נשים בחיי נישואין לא ממש חיובית? ובכל זאת הוא לא פוגע באופטימיות כשהוא מסיים מחזות אחרים בנישואין.

שקספיר מכיר בחשיבות המשיכה מינית לה הוא קורא "מזדווגי הכפר" לעתים כמו בלילה השנים עשר הוא לא משאיר לגברים המחופשים לנשים לחזור למינם ומרות שאנו יודעים שהנישואים הם בין גבר לאישה הקהל רואה נישואים בין שני גברים. שני זוגות החשובים במיוחד במחזות מקבת ואמו של המלט עם בעלה החדש הם זוגות מפחידים. "הן בגילך ישקוט הסער שבדם" מטיח המלט באמו ומדגיש את המיניות הברורה של הזוג. מה אומר כל זה על חיי הנישואין של ויל שחי בנפרד מאשתו. היא בסטרדפורד הוא בלונדון.

כששב באחרית ימיו לסטרטפורד כתב את צוואתו, גם שם אשתו אינה מוזכרת. את רוב הונו השאיר לבתו סוזנה. בתיקון מאוחר יותר הוסיף בצוואה שורה העוסקת באשתו. הוא מוריש לה את המיטה השנייה במעלה

יש הוכחות לשתי אהבות גדולות שלו. בסונטות שכתב. חלקן מספרות סיפור אהבה לצעיר נאה, וחלקן לגבירה בשחור, מתוחכמת, נשואה ומנוסה מינית.

אין מידע על הסיבה בגללה עזב ויל הצעיר את סטרטפורד ועבר לעיר לונדון. ישנן השערות אחדות אך אין שום עובדה ברורה. גם על ימיו הראשונים בלונדון אין תיעוד והכל בגדר שמועות והשערות. רוב הכותבים על שייקספיר חושבים שקרה לו דבר מה מטלטל בסטרטפורד. הוא לא עזב אותה בגלל חיי הנישואים שלו. ייתכן שנענש על דבר מה, ייתכן שברח. במה הסתבך לא ברור, ייתכן שבשל הימים הדבר היה קשור לשאלת הדת הגלויה והסמויה. צריך לזכור שלכל אורך השנים ההן העיב צילה של מרי סטוארט מלכת הסקוטים הקתולית על מלכותה של אליזבט, אותה כינתה ממזרה.

לפי הרישומים ביקרה בסטרטפורד קרוב לתאריך היעלמותו של ויל להקת השחקנים של המלכה. האם ייתכן שהצליח להצטרף ללהקה ולחזור אתה ללונדון. השתלטותו המהירה בכל מה שנוגע למורכבותה של הצגה יכולה לאשש השערה שנדד תקופת מה עם להקת שחקנים.

כשחצה לראשונה את גשר לונדון כי להיכנס לעיר ראה לא רק את מאות הברבורים השטים בנהר, אותם היו מורטים פעם בשנה כדי להכין למלכה שמיכות חדשות, אלא בעיקר את המוטות שהיו לאורך הגשר עליהם היו תקועים ראשי הבוגדים הקתולים.

לונדון של אותם ימים הייתה בהתפתחות מתמדת. אלפי צעירים מכל רחבי הממלכה זרמו אליה לחפש עבודה ואולי גם התקדמות במעמדם. היסטוריונים בני התקופה מספרים איך כל השטחים הירוקים התמלאו שכונות צריפים לא מתוכננות והרחובות הראשיים היפים התמלאו עגלות ויצרו פקקי תנועה.

"צעירים שכחו איך ללכת, העולם נוסע על גלגלים. נהגים שהוריהם שמחו ללכת ברגל" לונדון הפכה

"יריד שנמשך כל השנה" לא רק בעלי מלאכה מכל המקצועות, סוחרים ובעלי מקצועות אקדמיים נהרו ללונדון. העיר של אותם ימים הייתה מלאה זונות. וכולם הלכו לתאטרון. המעניין הוא שלמרות חיי העיר הסוערים, אף אחד ממחזותיו איננו מתרחש בעיר.

גם אם המחזות אינם מתרחשים בלונדון הרבה מאוד מתיאורי החיים מתייחסים ישירות למה שויל היה יכול לראות בעיר הגדולה. כריתת ידיים לשון או ראשי נידונים למוות היו עניין של יום ביומו והיו כמה כיכרות הוצא להורג. לכן, כששקספיר עורף את ראשו של ריצ'רד השלישי או מקבת, לקהל היה למה להשוות. הוא העלה מראות רלוונטיים. ולכל העינויים שראה יש הד במחזותיו.

כיכרות העונשים ומקומות הבילויים שכנו בשכנות. זונות הסתובבו באולם התיאטרון ומכרו את עצמן. ריקוד מוזיקה זנות והריגת בעלי חיים כבידור להמונים שכנו בכפיפה אחת.

בלונדון ראה ויל לראשונה תיאטרון בנוי למטרת הצגה. בניין שהזכיר במעומעם אמפיתיאטרון עתיק. במה יציעים לקהל. לא כמו ההצגות שהניעו לסטרטפורד. המלה תיאטרון (תיאטר) נולדה אז. לראשונה היו חדרי הלבשה מאחורי הבמה, ופתחים בצדדים מהם יכלו להופיע השחקנים או להעלם מן הבמה. היו בגדים מפוארים, אך תפאורות לא היו. הדמיון האנושי השלים את החסר מתוך הטקסט שאמרו השחקנים. לראשונה התחילו לגבות דמי כניסה במקום להסתובב עם כובע בין הצופים.

באולם אפשר היה להסתובב ולקנות בזמן ההצגה בירה ואגוזים. העשירים יכלו לבחור מקום מוצל והעשירים יותר מקום מרופד.

ככל שנהייה פופולארי יותר, התיאטרון הקים לו אויבים שטענו כי נשים מכובדות מתפתות שם לחיי פריצות. גברים מתגרים מן הנערים המשחקים נשים, וכתבי הקודש הופכים נלעגים והקהל שומע ולומד שירים גסים.

התיאטרון כבש את מקומו כשהאריסטוקרטים החלו לבקר בו ובעיקר גם המלכה שאהבה הצגות. בתאטרון לומדים נימוסים טובים, המידות הטובות באות על שכרן והרשעות מקבלת עונש. מוטב להעסיק את המוח בדברים בלתי מזיקים מאשר לרקום מזימות.

להקות התיאטרון הקבועות בלונדון נזקקו לכ 20 מחזות בשנה. ויל הבין שהוא יוכל להיכנס למקום הזה של כתיבה. הסתבר ששייקספיר כותב במהירות. כותבים אחרים שעבדו באותה עת היו בן ג'ונסון ומרלו שכבר היו מנוסים.

. שני דברים חשובי למד שייקספיר מההצגות שראה. האחד שלא רק כישרונו של השחקן ויפי הבגדים יוצרים רושם אצל הקהל, אלא כתיבה במשקל של שורות בנות 10 הברות לא מחורזות שאותן היה על השחקן להגיד בקצב הנכון. דבר שני ולא פחות חשוב, בניגוד לכל מחזות המוסר שראה בנעוריו בהן המידות הטובות ניצחו, כריסטופר מרלו החל להעלות מחזות בו הרשע ניצח והקהל נכבש. שתי תופעות שפתחו לפניו את דלתות הכתיבה שהפכה אותו לכותב המוכשר המוכר לנו היום.

השפעתו של מרלו הייתה כל כך גדולה עד שיש חוקרים החושבים שהוא כתב גם את מחזותיו של שייקספיר או לפחות שהם כתבו יחד.

מרלו היה אולי המוכשר שבין הכותבים אך לא היחידי. תומס ווטסון, תומס לודג', ג'ורג פיל, תומס נאש קבוצה שכינויה היה "המשכילים השנונים" הם רק חלק מהסופרים. ווטסון למשל שדיבר שפות זרות תירגם לראשונה את אנטיגונה לאנגלית וחידש את הסונטה, צורת כתיבה שהייתה נפוצה באירופה. הכתבים של רוב אלו שהוצגו בהצלחה לא נשמרו. תומס נאש כתב סקירה שהייתה נחשבת בימינו לביקורת בה השמיץ את המחזאי שכתב את המלט. לא שייקספיר. מחזאי שאיננו מזכיר בשמו. כך שכבר היה מחזה בשם הזה, שייקספיר יכתוב את המלט רק כמה שנים אחרי אותה סקירה

מרלו כתב בהצלחה על ממלכה אסיאתית, שקספיר לקח את הרעיון העביר אותו להיסטוריה המוכרת של אנגליה. כך נולדה טרילוגיית מחזות הנרי השישי המוקדמים. הנרי השישי זכה להצלחה ושייקספיר הפך למחזאי חדש מבטיח.

כשהגיע שייקספיר ב1580 לרובע התיאטרונים אלו האנשים שפגש כנראה. ומהם שאב רעיונות דמויות ומיני עיבודים לכתבים שלהם. המיוחסים יותר של בני תקופתו ספנסר, דאן, וראלי לא השפיעו על כתיבתו. מרלו שהתרשם מהצלתם של המחזות ההיסטוריים של ויל כתב את המחזה אדוארד השני. ויל היה יוצא דופן בקבוצה אליה השתייך, הם למדו כולם באוניברסיטה. הוא היחיד שלא.

גרינבלט יוצא להסביר את הסונטות שכתה שייקספיר ומופנות לגבר. הוא איננו חושב שהכתיבה החלה ממניע הומוסקסואלי ומביא הסבר אחר. הנרי ריזלי, רוזן סאוטהמפטון, צעיר יפה תואר בצורה יוצאת דופן חובב תאטרון מושבע ביקר בהצגות מדי יום. הרוזן הצעיר והעשיר סירב בכל תוקף להתחתן, וכדי לשכנע אותו חיפשו דרך, מכיוון שהיה גם חובב שירה גדול הזמינה משפחתו אצל שייקספיר מחזור סונטות שידברו על לבו להתחתן.

שייקספיר לא היה מאוהב בו, לפחות לא בהתחלה, להיפך שייקספיר ניסה לגרום לו להתחתן ולהוליד ילדים, להשאיר זכר ליופיו כשיזדקן. המעניין בסונטות היא הפניה אל הנרקיסיות של הצעיר. אין בהן רמז להומוסקסואליות. הוא פונה אל הנער בן ה16- 17 ומבקש ממנו לחדול לאונן, נועזות שלא תתואר, ויקיים יחסי מין עם אישה כדי שייוולד ילד שיהיה בן דמותו וימשיך את נעוריו. אין רמז שהרוזן חובב גברים, הסונטות המוזמנות בסוד נכתבו כאוהב הפונה לאהוב.

לעולם כבר לא נדע. הפרשנויות על הסונטות רבות. האישה בשחור המופיעה בהן מיוחסת לנשים אחדות, החל מבנות אצולה ועד לאיזו זונת חצר. היה מי שטען שזו בכלל המלכה ששייקספיר היה מאוהב בה ונוצרה השאלה אם היה ביניהם רומן. הכל השערות.

לפני שנים אחדות כתבה סופרת (אינני זוכר את שמה) ספר עליז שגיבורתו היא אשתו של שקספיר. בו היא מספרת על תעלוליו עם גברים ויותר מזה הוא מלמד אותה כאשתו ליהנות מיחסי מין אנאליים. הדמיון יכול לבנות הר פרשנויות. האם ייתכן שתוך כדי הכתיבה המוזמנת קרה לויל משהו והוא התאהב בבחור הנמען. ומי שבהמשך מזדקן בסונטות הוא המשורר החושש שכעת אהובו הצעיר כבר לא ירצה בו.

מגיפת הדבר הביאה לסגירת התאטראות. בחוש הבינו שאסור ליצור התקבצויות של אנשים. כשחזר ויל ללונדון היה צריך למצוא תאטרון להקים להקה חדשה ולהעלות מחזה.

כל התאטראות התחרו זה בזה מרגע שבוטל האיסור. שני המתחרים הגדולים היו מרלו ושייקספיר שהשפיעו רבות האחד על השני. כששקספיר כתב שירה גם מרלו פרסם שירה. כששקספיר הציג את ריצ'רד השלישי מרלו הציג מולו את אדוארד השני. מרלו כתב את ד"ר פאוסטוס שמולו לא התחרה שקספיר אך שניהם כתבו מחזות על יהודים. מרלו את היהודי ממלטה ושקספיר את שיילוק. לא זה ולא זה פגשו יהודים.

היהודים גורשו מאנגליה כשלוש מאות שנה קודם לכן, אך הדעות הקדומות נשארו אחריהם. במחזות רבים שקספיר משתמש שקספיר במלה יהודי כסמל הרע וקללה.

ב1598 הסתיים חוזה חכירת הקרקע עליו עמד התיאטרון של שקספיר. בלילה מושלג ב1958 עשו שקספיר ושחקניו מבצע, הם פרקו את בניין העץ של התיאטרון העבירו את הקורות ובנו אותו מחדש על קרקע אחרת. תאטרון הגלוב נפתח כשהמוטו שלו היה כל העולם במה. הגלוב היה תאטרון גדול בן 3000 מקומות. הרבה יותר גדול מהתיאטראות בני ימינו. שקספיר עלה ממעמד שחקן כותב לשותף. יוליוס קיסר היה המחזה שפתח את הגלוב.

כשהתיישב לכתוב ב1600 את המלט, כבר הוצגה גרסה אחת של הספור קודם לכן ובהצלחה. שני הכותבים הסתמכו על אוסף סיפורים טרגיים שהיה פופולארי. הפעם שייקספיר לא התייחס למחזה כהיסטורי אלא כטרגדיה. והמחזה עומד על סף כתיבתם של כמה ממחזותיו הגדולים. המלך ליר, אותלו, מקבת, אנטוניוס וקלאופטרה וקוריאולנוס.

גרינבלט עוקב ומסביר את ההתפתחות הגדולה אצל שקספיר. החל מהקומדיות המלכים ההיסטוריים והליצנים ליצירת חיי נפש של אדם. מחזה שרובו עלילה פנימית. מתיחת הזמן הארוך שבין תכנון הנקמה לביצועה.

המלכה אליזבת מתה ב1603 צ'רלס הראשון שירש את המלכות היה חובב תאטרון והפך את להקתו של שקספיר ללהקת אנשי המלך. הצרות הכלכליות נגמרו. שקספיר החל לקנות קרקעות בסטרטפורד. את משפחתו לא הביא ללונדון אך הוא קנה למענם בית מרווח מאוד בסטרפורד.

כדי להתחנף בעקיפין למלך החדש כתב שייקספיר את מקבת. ובו התמונה בה המכשפות מנבאות שבניו של בנקו ישבו על כיסא המלך. וג'ימס היה צאצא למשפחת בנקו. שייקספיר נותן לו במחזה לגיטימציה מלכותית. כמו בימי אליזבת גם את בג'ימס ניסו להתנקש. שקספיר מבטיח לו הן נאמנות והן איכות ימים של שושלתו. מכיוון שאסור היה להשתמש ולהעלות על הבמה דמויות של נסיכים חיים העתיק שייקספיר את מחזותיו לארצות שונות. הדים למאורעות שקרו והיו מובנים לקהל ולמלכים שובצו באופן עקיף. כל הצליח להיות מה שהיום היינו קוראים "רלוונטי" אך גם סמלי מרוחק. לכן אין הדים לכל המאורעות הממשיים שקרו בימיו.

בגיל ארבעים התחיל לכתוב את המלך ליר. נכון שתוחלת החיים בימיו הייתה קצרה בהשוואה לימינו, אך ארבעים לא נחשב עדיין לגיל זיקנה. אין לדעת מה עורר את שייקספיר להתמודד עם חרדת הזקנה. הפעם הרחיק את המחזה לאנגליה ארכאית.

האם החל לחשוב על פרישה. הוא כתב עוד שני מחזות, אגדת חורף והסערה. בהן נרמזים הרהורי פרישה מהעולם המעשה. אחר כך עוד שיתף פעולה עם כותב אחר, ג'ון פלטשר אתו כתה שלושה מחזות.

ב1613 קנה לראשונה בית לעצמו בלונדון. יחד עם זאת חזר למעשה לסטרטפורד. את עסקת הקניה בלונדון ארגן כך שאשתו לא תואכל לשים יד על הנכס.

בתחילת יולי הגיע אליו הידיעה שתיאטרון הגלוב נשרף בלונדון. למזל הלהקה לא היו נפגעים אך הם הפסידו כסף רב.

שייקספיר נפטר ב 25 באפריל 1616. לפי סימנים הוא חש ברע כבר זמן מה קודם לכן..

שקספיר תואר כאדם ידידותי אך לא חברותי כשכבר זכה להצלחה בלונדון. הוא לא יצא למסבאות לא בילה עם ידידים. אך כשחושבים על כך לא היה לו זמן. הוא היה צריך לנהל את התיאטרון שלו, לנהל את עסקיו הפרטיים, לכתוב, לביים, ללמוד בע"פ ולשחק את תפקע \ דיו. הוא כתב שני מחזות גדולים בשנה, עניין לא פשוט.

מתוך מחקר מדויק מאוד של דרך החיים בחברה האליזבטנית מעלה גרינבלט השערות על התפתחות הביוגרפיה של ויל ואיך היה יכול לעלות בסולם החברתי. תוך כדי כך אנו מקבלים תמונה מעניינת מורכבת וצבעונית למדי של חיי היום יום באותה תקופה. הוא מתאר את לונדון של אותם ימים. בצורה מוחשית לחלוטין.

צריך להכיר במעט את מחזותיו של שייקספיר כדי להבין את תרגילי המחשבה מהם הוציא גרינבלט שורות אותן הוא מנסה לייחס לביוגרפיה. אך לא רק שורות, הוא מפרש ובעניין רב גם דמויות אותן יצר מתוך האנשים סביבו ומערכת היחסים שלו אתם.

חלק מההשערות של גרינבלט נראות משכנעות, חלק אחר קצת מצוצות מהאצבע, כך או כך הספר מעניין לא רק בגלל גיבורו אלא גגם ובעיקר בחלקו השני בגלל הניסיון להאיר את החיים באותם ימים.
הסתברות פולחן דו מיני פעם ראשונה רמאות קורבן הוכחה לגיטימיות אקדמאי טומאה שמועה שייקספיר
טיפים לאושר, טריקים לאושר, איך לעשות מניפולציה עצמית? לרצות להרגיש רע, לרצות להרגיש גם רע, לשכנע את עצמך, לחשוב חיובי, לחשוב שלילי, איך לעבוד על המוח? איך לשכנע את עצמך?
טיפים לאושר, טריקים לאושר, איך לעשות מניפולציה עצמית? לרצות להרגיש רע, לרצות להרגיש גם רע, לשכנע את עצמך, לחשוב חיובי, לחשוב שלילי, איך לעבוד על המוח? איך לשכנע את עצמך?
...לעשות מניפולציה עצמית? לרצות להרגיש רע, לרצות להרגיש גם רע, לשכנע את עצמך, לחשוב חיובי, לחשוב שלילי, איך לעבוד על המוח? איך לשכנע את עצמך? איך לשכנע את עצמך להיות מאושר באמצעות מניפולציות מחשבתיות? אליעד כהן מסביר כיצד אדם יכול להשתמש במניפולציות על המחשבות של עצמו, כדי להרגיש אושר ולהפחית סבל. הנושא המרכזי הוא שבן אדם מרגיש סבל או חיסרון כאשר הוא מדמיין שיש דבר כלשהו שאין לו, ומיד לאחר מכן מבין שזה אינו קיים במציאות שלו. למשל, אם אדם חולה מדמיין...
קשה להשגה במערכות יחסים, איך לא להילקח כמובן מאליו? האם חייב להיות קשה להשגה? כמה להיות קשה להשגה? איך לגרום למישהו לרצות אותך יותר? מה זה קשה להשגה? האם זה טוב להיות קשה להשגה? להיות קל להשגה, לגרום למישהו לרדוף אחריך
קשה להשגה במערכות יחסים, איך לא להילקח כמובן מאליו? האם חייב להיות קשה להשגה? כמה להיות קשה להשגה? איך לגרום למישהו לרצות אותך יותר? מה זה קשה להשגה? האם זה טוב להיות קשה להשגה? להיות קל להשגה, לגרום למישהו לרדוף אחריך
...חייב להיות קשה להשגה? כמה להיות קשה להשגה? איך לגרום למישהו לרצות אותך יותר? מה זה קשה להשגה? האם זה טוב להיות קשה להשגה? להיות קל להשגה, לגרום למישהו לרדוף אחריך האם חייבים להיות קשים להשגה בזוגיות? קיים רעיון נפוץ שבכדי להיות נחשק ואהוב במערכות יחסים, יש צורך להיות קשה להשגה. המשמעות של להיות קשה להשגה היא לא לתת לבן הזוג להשיג אותך בקלות רבה מדי, ליצור תחושת קושי ואתגר בדרך להיות ביחד. בהרצאה זו אליעד כהן מבהיר שזו לא תמיד האמת, ובפועל המצב יותר...
פרדוקס צורת הרצון, פרדוקס מהות הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה
פרדוקס צורת הרצון, פרדוקס מהות הרצון, איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה
...איך נוצר הרצון? למה הרצון קיים? איך הרצון קיים? למה אתה רוצה משהו? למה רוצה להרגיש טוב? למה יש רצון? מהי מהות הרצון? אחדות המהות והצורה מהו פרדוקס צורת הרצון ומהות הרצון? ההרצאה מתחילה בניסיון להבהיר את אחד הפרדוקסים העמוקים ביותר: פרדוקס הרצון, ובמיוחד איך הוא מתבטא בצורתו ומהותו. המנחה מתחיל בשאלה פשוטה - למה אתה רוצה משהו? למה יש רצון? למה אדם תמיד שואף לעבר דבר מה? כשלמעשה השאלה הזו לא תמיד פשוטה. בהמשך, נדונה הדינמיקה של הרצון. הרצון לא תמיד...
הנחות יסוד, חוקי הפיזיקה, למה המציאות ככה? לחקור את המציאות, להבין את המציאות, להבין את החיים, להבין את עצמך, למה החוקים ככה? יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין
הנחות יסוד, חוקי הפיזיקה, למה המציאות ככה? לחקור את המציאות, להבין את המציאות, להבין את החיים, להבין את עצמך, למה החוקים ככה? יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין
...להבין את החיים, להבין את עצמך, למה החוקים ככה? יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין מהן הנחות יסוד וכיצד הן משפיעות על ההבנה שלנו את המציאות? אליעד כהן פותח את ההסבר במונח הנחות יסוד, אותן הוא מגדיר כדברים שאנחנו מתבססים עליהם באופן אוטומטי, גם מבלי שנשים לב. אליעד מדגיש שכל מחשבה, משפט או טענה, מבוססים תמיד על הנחות יסוד מסוימות, ואין אפשרות להימנע מכך. גם השאלות הפשוטות ביותר, כמו האם אתה חושב?, האם אני קיימת?, או האם יש הבדל בין יש לאין?...
חתונה וילדים, איך לגרום לגבר לרצות להתחתן איתך? איך לגרום לו לא לפחד מחתונה? גבר שלא רוצה להתחתן, אישה שלא רוצה להתחתן, לגרום לו להתאהב שוב, איך להתמודד עם גבר שלא רוצה להתחתן? מפחד מחתונה, פחד ממחויבות, פחד מנישואים
חתונה וילדים, איך לגרום לגבר לרצות להתחתן איתך? איך לגרום לו לא לפחד מחתונה? גבר שלא רוצה להתחתן, אישה שלא רוצה להתחתן, לגרום לו להתאהב שוב, איך להתמודד עם גבר שלא רוצה להתחתן? מפחד מחתונה, פחד ממחויבות, פחד מנישואים
...גבר שלא רוצה להתחתן, אישה שלא רוצה להתחתן, לגרום לו להתאהב שוב, איך להתמודד עם גבר שלא רוצה להתחתן? מפחד מחתונה, פחד ממחויבות, פחד מנישואים איך לגרום לגבר לרצות להתחתן איתך? בהרצאה, אליעד כהן דן בנושא איך לגרום לגבר לרצות להתחתן עם אישה, במיוחד כשיש לו פחדים מחתונה ומחויבות. הוא מתחיל בכך שמסביר שמרבית האנשים שנמנעים מלהתחתן עושים זאת בגלל פחד ממחויבות, ולאו דווקא בגלל בעיות עם בן הזוג. הוא מציין שחתונה אינה בהכרח הפתרון לשיפור הקשר, ולעיתים עשויה...
איך להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך?
איך להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך?
...עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך? איך להאשים מישהו בלי שהוא ייפגע? כאשר מנסים להעביר ביקורת או להאשים מישהו במשהו, רוב האנשים נוטים להגן על עצמם ולהחזיר האשמות נגדיות. לדוגמה, אם תגיד למישהו: אתה פגעת בי או אתה אשם, רוב הסיכויים שתגובתו תהיה התגוננות ואף יטען שאתה אשם ולא הוא. לכן, כדי להאשים אדם אחר באופן שיגרום לו לקחת אחריות ולא להיפגע, יש להשתמש בדרך...
לא יודע מה אני רוצה מעצמי, לא יודע מה הרצון שלי, בן אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו, האם זה טוב או רע? האם אלוהים יודע מה הוא רוצה מעצמו? האם לאלוהים יש רצון? מה אלוהים רוצה מעצמו? מה הרצון של אלוהים? למה להיות אלוהים?
לא יודע מה אני רוצה מעצמי, לא יודע מה הרצון שלי, בן אדם שלא יודע מה הוא רוצה מעצמו, האם זה טוב או רע? האם אלוהים יודע מה הוא רוצה מעצמו? האם לאלוהים יש רצון? מה אלוהים רוצה מעצמו? מה הרצון של אלוהים? למה להיות אלוהים?
...הוא רוצה מעצמו, האם זה טוב או רע? האם אלוהים יודע מה הוא רוצה מעצמו? האם לאלוהים יש רצון? מה אלוהים רוצה מעצמו? מה הרצון של אלוהים? למה להיות אלוהים? האם טוב או רע לא לדעת מה אני רוצה מעצמי? הרבה פעמים בן אדם מוצא את עצמו במצב שהוא אומר אני לא יודע מה אני רוצה מעצמי. אליעד כהן מציג שני סוגים שונים של אנשים שמצבם מתואר באופן זה, ומנתח את ההבדלים ביניהם באופן ברור ומפורט. הסוג הראשון הוא אדם שבאמת ובתמים אינו יודע מה הוא רוצה, ואין לו שום העדפות או...
רצון חופשי, בחירה חופשית, חופש הרצון, האם יש בחירה חופשית? מהי הבחירה החופשית? לשלוט ברצון, לשנות את הרצון, איך נוצר רצון? הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו, ליקוטי מוהרן ח"ב נד, חקר הרצון, אלוהים הוא הרצון, עבד של הרצון
רצון חופשי, בחירה חופשית, חופש הרצון, האם יש בחירה חופשית? מהי הבחירה החופשית? לשלוט ברצון, לשנות את הרצון, איך נוצר רצון? הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו, ליקוטי מוהרן ח"ב נד, חקר הרצון, אלוהים הוא הרצון, עבד של הרצון
...חופש הרצון, האם יש בחירה חופשית? מהי הבחירה החופשית? לשלוט ברצון, לשנות את הרצון, איך נוצר רצון? הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו, ליקוטי מוהרן חב נד, חקר הרצון, אלוהים הוא הרצון, עבד של הרצון האם באמת יש לאדם בחירה חופשית? השאלה המרכזית שאליעד כהן מעלה בהרצאה זו היא האם לאדם באמת יש בחירה חופשית, או שהאדם למעשה תמיד פועל מתוך הכרח פנימי שנובע מהרצון שלו. אליעד כהן מסביר כי באופן כללי, אדם עושה בדיוק את מה שהוא רוצה לעשות, ללא יוצא מן הכלל. כל פעולה...
קיבעון מחשבתי / לחשוב מחוץ לקופסא - מהו קיבעון מחשבתי? איך לחשוב מחוץ לקופסא?
...מחשבתי? איך לחשוב מחוץ לקופסא? קיבעון מחשבתי. איך לחשוב מחוץ לקופסא? הדבר היחיד שעוצר את האדם הוא הקיבעון המחשבתי שלו. מי שיתבונן יראה, כי המציאות מצד עצמה מכילה פוטנציאל אין סופי. הסיבה היחידה שבגללה הפוטנציאל הזה אינו ממומש היא רק הקיבעון המחשבתי של האדם. קיבעון מחשבתי נוצר בעקבות הנחות יסוד שגויות. כאשר האדם מניח הנחת יסוד שגויה כלשהי בטעות, הרי שהנחת היסוד הזאת מגבילה ומקבעת אותו לתבנית חשיבה כלשהי, במקום שהוא יהיה מסוגל להגיע למימוש הפוטנציאל...
אהבה, שנאה, התאהבות, מהי אהבה? איך תדע שאתה אוהב? האם אתה אוהב? איך נוצרת אהבה? הזדהות רגשית, איך לדעת שאתה אוהב? האם אני אוהב? מערכות יחסים, זוגיות, אהבה זוגית
אהבה, שנאה, התאהבות, מהי אהבה? איך תדע שאתה אוהב? האם אתה אוהב? איך נוצרת אהבה? הזדהות רגשית, איך לדעת שאתה אוהב? האם אני אוהב? מערכות יחסים, זוגיות, אהבה זוגית
...איך תדע שאתה אוהב? האם אתה אוהב? איך נוצרת אהבה? הזדהות רגשית, איך לדעת שאתה אוהב? האם אני אוהב? מערכות יחסים, זוגיות, אהבה זוגית מהי אהבה ומה הקשר שלה לרצון? אליעד כהן מסביר שאהבה היא התאמה בין הרצון של האדם לבין המציאות. לדבריו, כאשר האדם רוצה משהו והוא מתקיים, האדם אוהב אותו, וכאשר האדם לא רוצה משהו או כאשר הרצון אינו תואם את המציאות, הוא לא אוהב את הדבר. זהו למעשה הבסיס להבנה מהי אהבה: אהבה היא ביטוי לרצון שמתגשם במציאות. לדוגמה, אדם שאוהב אוכל...
דאגות חרדות ופחדים
...לפחדים, חרדות ודאגות, הגדרות שמנסות לעשות סדר מצד אחד, מהצד שני הן יוצרות בלבול לאלו שאינם מתמצאים ממש במושגים. הפעם נדבר על המכנה המשותף בין חרדות, דאגות ופחדים. נתרכז בסיבות והמניעים להיווצרותם ונעלה מעט את רמת המודעות ותשומת הלב שלנו לעניין. ד. ח. פ יכולים להופיע במגוון צורות ומצבים, לדוגמה: פחד מפיטורים, חרדה מזה שיאשימו אותי במשהו שעשיתי, חרדה שיאשימו אותי במשהו שלא עשיתי, חרדת מבחנים, חרדת קהל ועוד המון צורות שונות. למרות כל ההגדרות השונות...
מהו ביואורגונומי?
...הפסיכואנליטיקן תלמידו של פרויד דר ווילהלם רייך. רייך מצא במחקרים שעשה בשנות ה - 30 וה - 40 של המאה ה - 20 עדויות לקיומה של אנרגיה שהוא נתן לה את השם אורוגון. הוא מצא כי אנרגיה זו נמצאת בכל מקום: בחלל, באטמוספרה, באדמה, במים, בדומם בצומח וביצורים חיים. הוא תעד את קיומה והראה כי היא ניתנת למדידה באמצעות מכשירים שבנה לשם כך האורגונוסקופ והאלקטרוסקופ. אורוגון, אנרגית החיות הקוסמית הייתה מוכרת כבר אלפי שנים בתרבויות של עמים רבים לפני שנמדדה עי רייך. ה
התמקדות - אנחנו מרגישים הרבה רגשות ותחושות... אבל מתי אי פעם התמקדתם בהם?
...בהם? נסו לחשוב על רגשות קשים בחייכם: כעס, פחד, שנאה, קנאה, בושה, חוסר אונים... לפעמים הם מציפים אותנו לחלוטין. והיחס שלנו אליהם מאוד שלילי: אנחנו רוצים לגרש אותם מחיינו, להכחיד אותם. ההתמקדות היא גישה, השקפת עולם, שבמרכזה קבלה והערכה לכל קשת הרגשות שלנו. ההתמקדות משתמשת בטכניקה מסוימת ובעלת עוצמה, שמבוססת על הקשבה לתחושות בגוף. כן, כן, אני יודעת. יש אנשים שהמילים הקשבה לתחושות בגוף נשמעות להם יותר מדי ניו - אייג, רוחניות, לא רציונליות. אני חושבת...
"עולם קטן" - "אדם גדול"
...קטן - אדם גדול השבוע אנו חוגגים את יום הולדתו ה 131 של אדם גדול האיש שחיבר בין הגשמיות לרוחניות אלברט איינשטיין תיאוריית מכניקת הקוונטים אומרת הרבה, אך אינה מקרבת אותנו בעצם אל סודו של הזקן (אלוקים). השבוע השתתפתי בהרצאה של הרב יובל הכהן אשרוב על נושא החברה האלטרואיסטית, שם ציין הרב יובל שלפי הקבלה הכל נבנה לפי אותו מבנה, האדם, האדם נקרא בקבלה עולם קטן ו העולם נקרא אדם גדול, מה שבא לשקף לנו שהמבנה העמוק שלנו פועל באופן מלא לפי חוקי הקבלה. נניח שניקח...
אימון עסקי - לחשוב ממקום אחר
...עסקי - לחשוב ממקום אחר אתם מכירים את זה שיש לכם מחשבה שגוררת מחשבה וזו גוררת עוד אחת ולאט לאט נרקמת לכם תמונה מעניינת ואז עולה חיוך על השפתיים, חיוך של הרהור... אתם אומרים לעצמכם... אמ... זה מעניין. אלו הם הרגעים שהאסימונים נופלים, אלו הם הרגעים שרעיונות בהם מתגבשים, אלו הדקות של התובנות הכי טובות. זה קרה לי השבוע, אבל הפעם זה קרה לכיוון העבר, זה הזכיר לי משהו, זה לא הוליד רעיון חדש, זה הזכיר לי סיפור יפה שפעם קראתי ואשר מכיל רעיון פשוט וכל כך טוב...
רגש והיגיון - מהו אותו הפער שבין הרגש להיגיון? ומה גורם לזה?
...הפער שבין הרגש להיגיון? ומה גורם לזה? אפשר לומר שמידת ההתאמה בין רגש להיגיון, היא מדד לכנות עצמית, אדם שמבין את משמעות מידת הסכנה הצפויה ומעריך את מידת הסכנה כנמוכה יחסית ובכל זאת מפחד להיפגע באופן חריג, זה אומר שקיים חוסר התאמה בין מה שהוא מרגיש לבין מה שהגיוני לו להרגיש ביחס להערכתו את מידת הסכנה הצפויה. מהו אותו הפער שבין הרגש להיגיון? ומה גורם לזה? אם ניקח לדוגמה הולך על חבל מנוסה, הוא מודע ומבין שקשור בבטחה ולכן גם אם הוא ימעד ואף ייפול מהחבל...
דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'
...פא) גם נאמר בפרקי אבות: אם אין דרך ארץ אין תורה.. ועולה השאלה - מהו בדיוק דרך ארץ שמקדימים אותו לתורה?? רובנו מפרשים את המושג דרך ארץ כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם הוא חיובי, או שמא להיפך? מהי בדיוק חשיבותו? אם כן, יש לברר את המושג דרך ארץ מה הוא. לשם כך אציג תחילה מס מקורות בהן נתוודע לשימושים שונים במושג דרך ארץ, בחלקם הוא מתפרש כחיובי, ובאחרים כפחות, ובמקורות שונים מועלה ספק לגבי טיבו של...
זיכרון - הגוף זוכר
...קשות שבהם חווה מתח גבוה. המוח שלנו עובד על חשמל וכשאנו חווים מתח גבוה אנו צורכים כמות גדולה של חשמל שעובדת ופועלת על מערכת העצבים שלנו. הגוף וכך תא בגוף זוכר איך פעלה מערכת העצבים במתח גבוה ומה חווינו. הזיכרון פועל בתת מודע שלנו באופן אוטומטי ומגיב כמעט לכל דבר מהמנגנון ההשרדותי שקיים בנו של ברח או הילחם. אלה הם שאריות של מערכת העצבים שחוותה עוצמה אדירה של חשמל והגוף לא ידע איך להתמודד עם זה. ואיך לפרוק את זה? לכן לפעמים בעיתות משבר ולחץ הגוף קורס...
המוסר היהודי בהלכה
...ראשית נקדים ונאמר שענייני המוסר של כל חברה בכלל וכל אדם בפרט הם, ככל הנראה, טבועים בנו כיצורי אנוש ואין נימוק ראציונלי לקיומם. רוב רובם של האנשים בעולם מסכימים ותומכים בעשיית צדק וחסד כמו שכתב הכוזרי מאמר ב אות מז ואות מח: מה ה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד, וזולת זה הרבה. אלה והדומה להם הם החקים השכליים, והם הקדמות והצעות לתורה האלהית, קודמות לה בטבע ובזמן, אי אפשר בלעדיהם בהנהגת איזו קהלה שתהיה מבני אדם, עד שקהל הלסטים אי אפשר שלא יקבלו הצדק...
תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 7
...- תשובות להרבה ספקות - חלק 6. מילים צמודות דיני המקף: השתדלות בהגיית אותיות מיוחדות את אשר בלבי אעלה על הכתב: התלבטתי אם להעלות על הכתב את הפיסקה הבאה, שמא לא אהיה מובן כהלכה. חלילה, אין ההערה הבאה באה לקנטר או לפגוע, אלא באה לעורר ולזרז את אלה המבינים את האחריות שלנו כלפי ההגייה הנכונה בלשון הקודש בלשון העברית. עלי לציין כי נמצאו הרבה מאחינו האמריקאים במיוחד, שמשתדלים ביותר להגות נכונה את כל האותיות ולהבחין ביניהן, יישר כוחם!!! כמעט ולא מצאנו עדה...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על לשכנע מישהו להתחתן
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: לשכנע מישהו להתחתן, מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: לשכנע מישהו להתחתן, איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך למצוא זוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי מומלץ, ייעוץ נפשי מומלץ, מאמן פרטי בנושא לשכנע מישהו להתחתן - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3242 שניות - עכשיו 06_07_2025 השעה 12:17:47 - wesi4