ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה לחטט ✔תיקון המידות - מבוא ✔תיקון המידות הוא תחום מרכזי ביהדות העוסק בזיכוך תכונות הנפש והטבת רגשות האדם... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תיקון המידות - מבוא
תיקון המידות הוא תחום מרכזי ביהדות העוסק בזיכוך תכונות הנפש והטבת רגשות האדם, במטרה לעשותו לאדם שלם וטוב יותר. המקור למושג מצוי בתורה, "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ." (דברים, י', י') הביטוי "ללכת בכל דרכיו" שגם נמצא בתפילת שלמה המלך (מלכים א', ח', נ"ח) - מבואר ככולל את תיקון המידות והטיית הרגשות לדרכים מתוקנות וראויות. בנוסף לספרים שנכתבו בעניין, היו בין חכמי ישראל שכתבו אגרות שקראו בהן לחזק את הנושא הזה של תיקון המידות.

תוכן עניינים:

1 בין מידות למצוות

2 מידות בדברי חז"ל

3 ספרים עיקריים בנושא

4 אבני דרך בתיקון המידות

4.1 ספר הכוזרי

4.2 הרמב"ם

4.3 רבנו בחיי

4.4 הרמ"ק

4.5 הרב חיים ויטל

4.6 הבעש"ט

4.7 הרמח"ל

4.8 הגר"א

4.9 הרב קוק

בין מידות למצוות:

רבים מחכמי ישראל בכל הדורות ניסו לראות איך יש לחבר את מעשי המצוות עם תיקון המידות. ישנם כאלה שסברו כי תיקון המידות אינו מכלל תרי"ג מצוות. רבי חיים ויטל הוא ממובילי דרך זו. לדבריהם, תיקון המידות הוא מצע טוב, חשוב והכרחי לעשיית מצוות והוא היסוד עליו עומד האדם, בבחינת "דרך ארץ קדמה לתורה". אחרים סברו, כי תיקון המידות הוא חלק בלתי נפרד מעשיית המצוות. מייסד דרך זו הוא רבנו בחיי. לדבריהם, המצוות וידיעת הדת מתחלקות לשני חלקים - חובות האיברים וחובות הלבבות, כאשר חובות הלבבות הן חשובות ונפוצות אף יותר מחלק מהמצוות של חובות האיברים. לעומתם יש שסוברים כי תיקון המידות, הוא שלב להשגת החכמה שהיא המטרה, כאשר המצוות מהוות אמצעי חשוב והכרחי להביא את האדם לידי המיצוע במידותיו. כך סובר הרמב"ם.

אצל רבים ממחברי ספרי המידות המוטיבציה לחקירת מבנה הנפש ותיקון המידות הייתה במטרה לסלול דרך להגיע למדרגות רוחניות גבוהות של רוח הקודש ונבואה, כנראה בעקבות דברי חז"ל שטענו שהנביא צריך להיות מושלם בשכלו ומידותיו - "אין הנבואה שורה אלא על חכם, גיבור, עשיר וענו".

מידות בדברי חז"ל:

אף שבתנ"ך (ובמיוחד בספר משלי) ישנם פסוקים לא מעטים הנוגעים לתחום זה, הקוראים לאדם לדבוק במידות טובות (ובמיוחד במידותיו של האלוהים) ולעשות צדקה ומשפט, אין בהם משנה סדורה, או ירידה לחקר הנפש, אלא התוויה כללית של רכישת מידות חיוביות כמו אהבה, נדיבות, צניעות ודבקות באמת, לעומת עזיבת והדחקת מידות שליליות כמו שנאה, נקימה ונטירה, חמדנות, עצלות, גאוה, כעסנות, כחש ושקרנות, התאכזרות, עצלות, התפארות ועוד.

חכמי המשנה והתלמוד ניסו להתוות מפה של רגשות חיוביים ושליליים, ותיארו למשל את האהבה, טוב הלב, האומץ, הענווה, והשמחה, כרגשות חיוביים ואת הגאווה, הכעסנות, הקנאה, צרות העין, היצריות, העצבות, הדאגה ותשוקת הכבוד כרגשות שליליים שצריך להתרחק מהם. בימי המשנה התחברו מספר חיבורים הנוגעים לענייני התנהגות נאותה ודרך ארץ כמו מסכת אבות ומסכתות דרך ארץ זוטא ורבה, אך העניינים הנוגעים במישרים לתיקון המידות מועטים בהם, ויש בהם הרבה דברים הקשורים לדרך ארץ, הנהגות טובות וחיזוק מעמדה של התורה ועבודת האל.

בתלמוד לא ראו לנכון ליצור דיונים מיוחדים על המסכתות הנוגעות להנהגות ומידות. אמרות שונות בענייני המידות מפוזרים ללא סדר בכל התלמוד, ובהן חלוקה בין מידות טובות ורעות, ובעיקר דברי שבח של המידות הטובות וגינויין של הרעות, אם בצורה מופשטת ואם על ידי הבאת דוגמאות.

ספרים עיקריים בנושא:

"חולי הגוף טועמים המר מתוק ומתוק מר, ויש מן החולים מי שמתאוה ותאב למאכלות שאינן ראויין לאכילה כגון העפר והפחם, ושונא המאכלות הטובים כגון הפת והבשר. הכל לפי רוב החולי. כך בני אדם שנפשותיהם חולות, מתאוים ואוהבים הדעות (=המידות) הרעות, ושונאים הדרך הטובה ומתעצלים ללכת בה, והיא כבידה עליהם למאד לפי חליים.

וכן ישעיהו אומר באנשים הללו "הוי האומרים לרע טוב ולטוב רע, שמים חושך לאור ואור לחושך, שמים מר למתוק ומתוק למר", ועליהם נאמר "העוזבים ארחות יושר ללכת בדרכי חושך".

ומה היא תקנת חולי הנפשות? ילכו אצל החכמים שהן רופאי הנפשות וירפאו חליים, בדעות שמלמדין אותם, עד שיחזירום לדרך הטובה, והמכירים בדעות הרעות שלהם ואינם הולכים אצל החכמים לרפא אותם, עליהם אמר שלמה "חכמה ומוסר אוילים בזו.""

רמב"ם, משנה תורה, הלכות דעות ב' א'

לצד התעסקותם הרבה של חכמי ישראל, בהלכה, בהגות ובפרשנות תנ"ך, מעטים הם הספרים הקשורים לתיקון הנפש ועל עובדה זו עמדו בספריהם רבנו בחיי והרמח"ל.

חכמי ישראל בימי הביניים וליתר דיוק בתקופת תור הזהב בספרד בין המאות התשיעית וה - 13 פרסמו מספר חיבורי יסוד הנוגעים לעניין כמו הספר "תיקון מידות הנפש" המיוחס לרבי שלמה אבן גבירול (על פי חמשת החושים), "שמונה פרקים" חיבורו הידוע של הרמב"ם שמהווה מבוא לפירושו על מסכת אבות, ו"המספיק לעובדי השם" חיבורו של הרב אברהם בן הרמב"ם. חכמי ימי הביניים ניסו להבין ולהתחקות אחרי מבנה הנפש, על מנת לפעול למען תיקון האדם והבאתו לידי מדרגת הנבואה. רבנו בחיי בספרו הידוע "חובות הלבבות", שבו הוא מפנה את תשומת הלב ל"תורת המצפון המוזנחת" כדבריו, מחלק את חובת הדת לשני חלקים: ידיעת חובת האיברים וידיעת חובת הלבבות. לטענתו, גם בעיסוק ברגשות יש מצוות עשה ולא תעשה.

במאה ה - 16 בתקופת הזוהר של הקבלה בארץ ישראל נכתב בידי הרב משה קורדובירו הספר "תומר דבורה", בו הוא מוצא את המשמעות העליונה של חיי האדם, בניסיונו של האדם להתדמות לקונו (לאל). ספר מוסר ותיקון מידות זה מבוסס מפורשות על עשר הספירות. ספר נוסף שנכתב באותה תקופה, שקשור לתיקון המידות על פי הקבלה הוא הספר "שערי קדושה" של רבי חיים ויטל תלמיד האר"י, שבהקדמתו הוא כותב שבידי הנביאים ויורשיהם הפרושים הייתה החכמה של זיכוך הנפש, אך שברוב הימים והדורות נתמעטו הלבבות והידיעות, ונסתם כל חזון, ולכן הדבר מניע אותו לחבר את הספר.

בסוף תקופת הרנסאנס יצר המהר"ל בחיבורו המקיף "נתיבות עולם", מיפוי מיוחד של תכונות הנפש, בו סיווג 32 תכונות נפש חשובות והגדרת התכונות (לב נתיבות חכמה), מהותן וההבדלים ביניהן, לאור דברי חז"ל. לאחריו יוצא הרמח"ל בספרו המפורסם מסילת ישרים בו הוא קובע סדר בשכלול המידות של האדם בעשר מעלות, עד להגעתו להיותו אדם קדוש בעל רוח קודש שגופו מהוה מקדש חי. ספר שהפך להיות, ספר מוסר מרכזי ברוב הישיבות.

רבי ישראל מסלנט מייסדה של תנועת המוסר, הוסיף נופך משלו ב"אגרת המוסר" שכתב. גם הרב קוק כתב ספר בנושא בשם "מוסר אביך", בו הוא דן בהיבטים שונים בתחומים אלו, הנוגעים למוסריותו של אדם. וכן כתב את הספר "מידות הראי"ה", בו הוא מסביר בצורה מעמיקה את עיקרן של המידות.

אבני דרך בתיקון המידות:

ספר הכוזרי:

רבי יהודה הלוי (ריה"ל) בספרו הכוזרי (תחילת מאמר שלישי) סובר כי האדם כמו המושל במדינתו, צריך לתת לכל "יושביו" את לחם חוקם וסיפוק צורכיהם, ולנהוג בכולם בצדק. ובכך למצוא איזון בתכונות נפשו, כך שכל כוח ורגש יהיה במידה הראויה, ויקבל את הביטוי הנדרש במקום ובזמן הנכון, תוך ריסון כל הפרזה וחריגה, ובדבריו:

"החסיד הוא הוא המושל, שהרי כל חושיו וכחותיו הנפשיים והגופניים סרים אל משמעתו, והוא מנהיג אותם הנהגה מדינית ממש, כמו שנאמר "ומושל ברוחו מלוכד עיר" והוא האיש הראוי לשלוט, כי אלו עמד בראש מדינה היה נוהג בה בצדק, כשם שנהג מנהג צדק בגופו ובנפשו".

על פי ריה"ל אדם הנוהג בדרך הזו, כאשר הוא נצרך לבצע איזו מטלה (ובמיוחד בתחום הרוחני), הוא ימצא את "כל כוחותיו נשמעים לו, ממהרים להענות לקריאתו, עושים ככל אשר יצום ונזהרים מכל אשר יאסור עליהם", מכיוון שנהג בכולם מנהג צדק ולא קיפח אחד בהם. כפירוט הוא אומר שהאדם צריך לחסום את הכוחות המתאווים לאחר שמילא את כל חסרונם, ולאחר מכן הוא חוסם את הכוחות הכעסניים השואפים להפריע לשלטונו, לאחר שנתן להם את חלקם בנצחנות בחכמות ודעות או לשם גערה באנשים רעים, ואך לחושים ולכוחות הטבעיים נותן את מה שהם צריכים, מנוחה ושינה במידה מספקת, ולחיוניים - ערות ותנועה די צרכם לשם פעולה בענייני העולם הזה. ולאחר כל אלו הוא יכול לקרוא ל"עדתו" להדבק במדרגה האלוהית, העומדת למעלה מהמדרגה השכלית.

הרמב"ם:

הרמב"ם קבע בהקדמתו לפירוש מסכת אבות המכונה "שמונה פרקים", כי נפש האדם היא אחת, ויש לה ביטויים רבים, ולכן חיוניותה של הנפש האנושית מתפשטת על כל שיעור קומתו של האדם, ולכן הכוח הביולוגי של האדם נבדל למשל מהכוח הביולוגי של החמור. עוד קבע עניין עקרוני, שמצוות היהדות למעשה הם אמצעי למטרה של תיקון המידות והשכל, והציוויים נועדו להביא את האדם לאיזון ולדרך האמצע שבה כל מידותיו מאוזנות וממוצעות. וכל זאת כדי שהאדם ירכז את מרצו במטרת - על אחת, שבה יהיו מרוכזים כל חייו והיא "בכל דרכיך דעהו". בנוסף, קבע כי כל מידה רעה, היא מחיצה המבדילה בין האדם לבין אלוהיו, וכל נביא הייתה לו מידה רעה קונקרטית, שהיא היא שגרמה לנבואתו להיות עמומה ולא בהירה, מלבד משה שתיקן את כל מידותיו בשלימות, והגיע לפסגת ההשגה האנושית, ללא כל חיץ בינו לבין ההארה האלוהית. עוד קבע שאדם שמידותיו אינו מתוקנות נחשב ל"חולה נפש", ותקנתו הוא שילך לחכם, "רופא נפשות" שילמד אותו כיצד לתקן את מידותיו, בדיוק כמו שאדם שחולה בגופו, הולך לרופא שנותן לו תרופה לרפא את גופו.

רבנו בחיי:

"ואמרו על אחד החכמים, שהיה יושב לעסוק בענייני בני אדם עד חצי היום, וכאשר מתבודד מחבריו, אומר: הגישו מאור המצפון - כוונתו בכך תורת חובות הלבבות"

רבינו בחיי, הקדמה, מהדורת קאפח עמ' ח

רבנו בחיי קובע שמקצוע של ידיעת המצפון וחקר הפנימיות הוא מקצוע חשוב בלימוד התורה, בין היתר בעקבות מאמר חז"ל "רחמנא ליבא בעי" (הרחמן - כלומר האל - את הלב רוצה). הוא טובע את המושג "אחרי המעשים ימשכו הלבבות", וקובע כי המעשים מטביעים את חותמם בנפש האדם, אם לחיוב ואם לשלילה. עוד הוא קובע שהאדם זקוק ללהיטות ורצון עז למען תיקון מידותיו, כי שינוי מההרגלים שנטבעו בו, מהווה מאמץ קשה לאדם, והוא משול כפי שכותב הרמב"ם לחולה שצריך לקחת תרופות מרות, ואף הוא מדמה זאת לחולה שצריך לקטוע אחד מאיבריו על מנת ששאר גופו יחלים. (עבודת ה', פרק ה')

הרמ"ק:

הרב משה קורדובירו (המאה ה - 16), מחשובי מקובלי צפת, ורבו של האר"י, בספרו "תומר דבורה" מסדר שיטה מקיפה של תיקון מידות האדם המבוססת על המידות האלהיות - הספירות. על פי קורדובירו "האדם צריך להתדמות לקונו בפעולותיו, ואז יהיה בסוד הצורה העליונה". עיקרו של הספר הוא הסבר קצר על מהות הדברים וההשלכות שלהם להתנהגות האנושית. הספר בנוי בשני חלקים. בחלק הראשון הסבר של 13 מידות של רחמים עליונים שהאדם צריך לסגל לעצמו, ובחלק השני, עשר הספירות שהאדם צריך לממש אותם בחייו.

בין 13 מידות של רחמים עליונים, היבטים שונים של סובלנות, הכלה, אי הקפדה ואף סולידריות של האדם כלפי אלו הפוגעים בו, כשם שהאל סובל את החוטאים ועוברי מצוותיו, ולא רק שלא מענישם אלא אף נותן להם חיות, וממשיך לקיימם ואף מעביר את חטאיהם. בין תכונות הספירות מידות כמו הכתר שממנה ענוה וסובלנות ואי ראיית הרע, החכמה שממנה "התבודדות בקונו" ולימוד בני אדם מאותה חכמה שקיבל מלמעלה, הבינה שממנה תיקון כל פגם ועוון - התשובה, החסד שממנה אהבת האל במסירות ונחישות גדולה והטבה לבני אדם, הגבורה שממנה ריסון הרגשות ושליטה עצמית והפעלת היצרים לצורך תיקון העולם, התפארת שעיקרה עיסוק בתורה, לצרף את דעתו ולהודות על האמת, נצח והוד הקשורים לתמיכה וסיוע ללומדי התורה, היסוד שעיקרו להישמר מבעיות מיניות, ואחרונה המלכות שבה האדם צריך להרגיש שאין לו דבר מעצמו, ולהכניע עצמו כלפי האל ולירא מפניו, מגדלותו ומכך שיעבור על מצוותיו ויפגום בארמונו של האל.

הרב חיים ויטל:

"והנה עניין המידות הן מוטבעות באדם בנפש השפלה הנקראת "יסודית", הכלולה מארבע בחינות, הדומם והצומחת והבהמית והמדברת. כי גם הן מורכבות מטוב ורע, והנה בנפש הזה תלויות המידות הטובות והרעות, והן כיסא ויסוד ושורש אל הנפש העליונה השכלית, אשר בה תלוויין תרי"ג מצות התורה כנזכר לעיל בשער ראשון. ולפיכך אין המידות מכלל התרי"ג מצות, ואמנם הן הכנות עקריות אל תרי"ג המצות בקיומן או בביטולם, יען כי אין כוח בנפש השכלית לקיים המצות על ידי תרי"ג איברי הגוף אלא באמצעות נפש היסודית, המחוברת אל הגוף עצמו, בסוד (ויקרא יז יד): "כי נפש כל בשר דמ"ו בנפשו הוא", ולפיכך עניין המידות הרעות קשים מן העברות עצמן מאד מאד."

הרב חיים ויטל, שערי קדושה א ב

הרב חיים ויטל קבע כי הנפש שממנה המידות היא הבסיס, התשתית והמכון לנשמה, רוחניות האדם וקיום המצוות, ולכן ישנה חשיבות רבה ביותר לתיקון המידות, יותר מאשר קיום מצוות, מכיוון שעל יסוד עקום, אי אפשר לבנות בניין מפואר, ולכן מידות רעות קשות יותר מעבירות, וכל זמן שלאדם יש מידות רעות, יקשה עליו לקיים את המצוות, וגם אם יקיים אותם, הוא יעשה זאת שלא לשם שמים, והדבר יהיה לו לטורח גדול, ויהיה בבחינת "לא זכה - נעשית לו [התורה] סם המוות", ואילו אדם שיש לו מידות טובות, עשיית המצוות תהיה קלה בעיניו.

הוא ניסה למפות את ארבע המידות העיקריות במקביל לארבעת היסודות שהיו נהוגים בזמנו. כך הוא סבר שיש בנפשו של האדם ארבעה יסודות רעים וטובים, וכנגדם מידות רעות וטובות:

מיסוד האש מגיעות הגאווה והכעס שהן מידה אחת ותולדותיהם, הקפדנות, בקשת השררה והשנאה וכנגדם ענווה.

מיסוד הרוח, דיבור מזיק שתולדותיו התחנפות, שקרנות, לשון הרע והתפארות וכנגדם שתקנות.

מיסוד המים החשק ותאוות התענוג, שתולדותיהן חמדה וקנאה וכנגדם הסתפקות במועט.

ומיסוד העפר העצבות שתולדתה העצלות וכנגדם השמחה והזריזות.

הבעש"ט:

הבעל שם טוב מייסד החסידות, חידש שיטה כללית שיש לה פרשנויות שונות, שבין היתר מתייחסת גם לתיקון המידות, שעיקריה מתמצים בשלושה שלבים: "הכנעה, הבדלה, המתקה". על פי שיטה זו בשלב הראשון, ב"הכנעה", האדם נדרש לקבל עול מלכות שמים ולהכניע ולרסן את המידות הרעות ולשלוט בהן. זהו שלב הכרחי שכן אם האדם פועל רק על פי הדחפים של מידותיו, הוא איננו יכול להתקדם לשלבים נוספים של התיקון שכן הוא ומידותיו הרעות נתפסות כדבר אחד. בשלב השני ב"הבדלה" האדם נדרש להבדיל בין טוב לבין רע, ולהבדל מהמידות הרעות שבו ולתפוס מהן מרחק. להשקיף עליהן מבחוץ ולדעת שהם לא חלק בלתי נפרד ממהותו. יש את מהותו שעומדת כשלעצמה ויש את הביטויים של מהותו שיכולים לקבל פנים וצורות שונות טובות ורעות. ובשלב השלישי ב"המתקה" האדם נדרש לדון את המידות הרעות שבו לכף זכות. למצוא את ניצוצות הטוב שבהן ולסנגר עליהן ולראות את הטוב והיפה שבהן, ובכך להמתיקן ולתת גם להן מקום ותפקיד במציאות, ולא לבטלן מכל וכל, שהרי האלוהות שרויה בכל, ואין דבר שאין לו מקום.

הרמח"ל:

הרמח"ל בהקדמת ספרו "מסילת ישרים" ביאר מדוע מעטים האנשים העוסקים בתחום של תיקון מידותיהם, מפני שהחיוב בזה מפורסם וידוע לכל, דבר הגורם לאנשים לדמות שהם מבינים בעניין, מבלי שיעסקו בפרטים של המידות וביסודותיהם, דבר הגורם למקצוע זה להתפס בידי הבורים, שהופכים אותו לביזארי ואיזוטרי. אסמכתא לתיקון המידות הוא מוצא בפסוק "כי כל לבבות דורש ה'". ואת תיקון המידות הוא מגדיר כמידות על פי היושר והמוסר, שגורמים לתפארת לעושיהם, המוליכים אל תכלית ההטבה האמיתית, שהיא חיזוק התורה ותיקון אחוות המדינות. הרמח"ל משרטט סוג של מסילה או סולם מוסרי, שעולים בו מעלה אחר מעלה באופן הדרגתי, ומתקנים את המידות. בין השלבים ב"סולם" זה הוא מונה את מאפיינים מצפוניים כמו זהירות מוסרית, זריזות מוסרית, נקיות מוסרית, פרישות חסידות, וענוה.

הגר"א:

"המידות הן לפי טבע הגוף והנפש. והמעשים הם לפי הרוח. וכמו שהרוכב על הסוס יכול להכריחו לילך בדרך הישר, על ידי יגיעה, אף אם הוא סוס רע. כן אף מי נפשו רעה בטבע במידותיה, העיקר תלוי ברוח."

הגר"א, אבן שלמה, א' ה'

הגר"א בספרו "אבן שלמָה", כותב כי כל עבודת ה' תלויה בתיקון המידות, שהם כמו לבוש למצוות ולכללי התורה, וכל החטאים מושרשים במידות. הוא טוען כי האדם נברא על מנת לשבר את מידותיו הרעות, ואם לא למה לו חיים. הוא מאבחן את שלשת המידות הרעות המרכזיות של האדם ככעס, תאווה וגאווה ("הקנאה, התאוה והכבוד"). לכל מידה יש היבט פנימי וחיצוני, למשל בתאווה יש חמדה של ממון ורכוש שהיא פנימית, ויש את הנאת הגוף כמו אכילה, שתייה וכדומה שהיא חיצונית. הוא כותב כי האדם צריך להתבונן על עצמו ו"לשקול את מידותיו במאזני צדק" ולחנך את עצמו להטות את מידותיו ממידה רעה לטובה עד קצה ההיפוך, כמו מכעס אל חמלה, ומגאווה אל שפלות, עד שיגיע למיצוע של המידה, שתהפוך להיות טבע שלו.

עוד הוא טוען שהדרך לתיקונם איננה דיכויים והדחקתם אלא עידונם באמצעות לימוד תורה. את הכעס הוא מציע לעדן באמצעות הלימוד הנצחני של ההלכה, ואת התאווה והחשק באמצעות לימוד האגדה וההגות המרחיבים את דעתו של האדם, ופורשים לו כנפיים (שם ב' ה'). הוא מציע למי שיש לו "מזג רע", לא ללכת כנגד טבעו כי הדבר לא יעלה בידו, אלא לחפש את דרך הישר לפי טבעו ("חנוך לנער לפי דרכו"), כך למשל אדם בעל מזג רצחני, צריך להיות שוחט או מוהל, ובכך לא יהפוך להיות שודד. עוד שם הוא כותב שצריך לחטט אחרי המידות הרעות של עצמו, ומי שמתעצל בכך, לא יעזורו לו כל הסייגים והגדרים שהוא מקבל על עצמו, כי הדבר דומה לפצע פנימי שלא נרפא. באגרת הגר"א שנכתבה לבני משפחתו ממסעו לארץ ישראל, הוא כותב כי עדיף ללמוד בספרי מוסר, ובספרי משלי - עם שנמצאים בכתביו, שהם טובים מכל ספרי מוסר.

הרב קוק:

הרב קוק בספרו "מוסר אביך" מוסיף הסבר נוסף להסברו של הרמח"ל וטוען שישנה סיבה נפשית לכך שמקצוע זה הוזנח, והוא חיסרון גבורה נפשית, מפני שכאשר אדם רואה שהוא רחוק מתיקון המידות, דעתו נחלשת עליו, והוא מתייאש מלהגיע לתיקון מידותיו ומפסיק ללמוד את הנושא. עוד הוא טוען, שהאיסור של "לפני עיוור לא תתן מכשול" תקף גם במידות, דהיינו שיש איסור לגרום לזולת שיגיע למצב שתתפרץ אצלו מידה מגונה. הוא גם מחדש אבחנה בדבר בירור מידות מצרניות וניסורן אחת מהשנייה, שהיא היכולת להבחין בין תכונות נפש חיוביות ושליליות, שיש ביניהן קווי דמיון משותפים, ולאמץ את החיוביות ולדחות את השליליות. והוא מדגים את העניין במידה כמו ענווה שיש לה מידה מצרנית כמו עצב, שנראית קרובה לה, באשר יש בהן התכנסות של הרגשות, או במידה כמו גבורת נפש שיש לה מידות מצרניות כמו כעס, גאווה, שנאה, ונקימה, באשר יש בכולן תחושה של עוצמה פנימית, וכאשר אדם שונא, כועס או נוקם הוא טועה להרגיש בעצמו גבורה ועוצמה. ולתפיסתו האדם צריך להיות עסוק ב"ניסור המידות", ליצור אבחנה בין מידות טובות לרעות, כדי שיוכל להשתלם בטובות ולזנוח את הרעות
להבדיל קשיים התחברות דמות מסירות תאוותנות רגש מיני משה עבירה יחסי מין לשם שמים תיקון המידות
בעיות לא הגיוניות, התמכרויות לא הגיוניות, מחשבות טורדניות לא הגיוניות, פחדים לא הגיוניים, חרדות לא הגיוניות, כעסים לא הגיוניים, רגשות לא הגיוניים, OCD לא הגיוני, הפרעות נפשיות לא הגיוניות, טורדנות כפייתית לא הגיונית, פיתוח השכל
בעיות לא הגיוניות, התמכרויות לא הגיוניות, מחשבות טורדניות לא הגיוניות, פחדים לא הגיוניים, חרדות לא הגיוניות, כעסים לא הגיוניים, רגשות לא הגיוניים, OCD לא הגיוני, הפרעות נפשיות לא הגיוניות, טורדנות כפייתית לא הגיונית, פיתוח השכל
...טורדניות לא הגיוניות, פחדים לא הגיוניים, חרדות לא הגיוניות, כעסים לא הגיוניים, רגשות לא הגיוניים, OCD לא הגיוני, הפרעות נפשיות לא הגיוניות, טורדנות כפייתית לא הגיונית, פיתוח השכל איך נגמלים מהתמכרויות ומחשבות טורדניות? ההבנה כיצד להיגמל מהתמכרויות, מחשבות טורדניות ו - OCD מתחילה בהבנה של המנגנון שמפעיל אותן. התמכרות היא מצב שבו אדם מבצע פעולה מסוימת, אך מרגיש שהוא לא מסוגל להפסיק אותה, גם כשהוא לא רוצה בכך. לדוגמה, כולנו מכורים לנשימה, אך אין לנו צורך להיגמל ממנה כי היא פעולה חיונית לנו. לעומת ז...
מבוא - הספר שלי הוא כולו הקבלות / בחינות / משל ונמשל
...משל ונמשל בהמשך למה שביארתי כי הספר הזה הוא כולו הקדמות, בהמשך לכך יש להוסיף ולבאר, כי הספר הזה הוא כולו משל ונמשל. כי מי שעוד לא זכה לשכל של השלמות, הוא נאחז בקליפות החיצוניות של המציאות. והשכל שאותו חושב האדם, הוא כולו קליפות חיצוניות, של השכל שיש מעל המחשבה, שהוא השכל שנמצא מחוץ לכל הגדרה. וכל זמן שהאדם עוד לא זכה לגלות את השכל שמחייה את כל השכלים שיש בעולם, הרי שכאשר אדם כזה מדבר (חושב / רוצה / עושה), כל דבריו הם צמצום אחד גדול. כי מי שמדבר בטרם שהוא מבין את שורש השכל של האחדות, הרי שאו שהוא...
מי יותר חכם ממי? טיפש חכם, חכם טיפש, החוכמה שבטיפשות, טרולים חכמים, טענות של דתיים, הוכחות טיפשיות, טעויות לוגיות, גאון או משוגע, מי יותר קרוב לאמת? משוגע או גאון, חכם יותר ממשוגעים, טיפשות חכמה
מי יותר חכם ממי? טיפש חכם, חכם טיפש, החוכמה שבטיפשות, טרולים חכמים, טענות של דתיים, הוכחות טיפשיות, טעויות לוגיות, גאון או משוגע, מי יותר קרוב לאמת? משוגע או גאון, חכם יותר ממשוגעים, טיפשות חכמה
...חכם טיפש, החוכמה שבטיפשות, טרולים חכמים, טענות של דתיים, הוכחות טיפשיות, טעויות לוגיות, גאון או משוגע, מי יותר קרוב לאמת? משוגע או גאון, חכם יותר ממשוגעים, טיפשות חכמה האם טיפש יכול להיות חכם יותר ממך? אליעד כהן מסביר שישנו מצב שבו אדם אומר דברים שנתפסים בעיניך כטיפשיים לחלוטין, ואף כל האנשים בעולם חושבים שדבריו טיפשיים, אך עדיין הוא עשוי להיות חכם ממך בנושא הספציפי הזה, גם אם בפועל מה שהוא אומר אינו נכון. כהן מדגים זאת בדוגמה פשוטה: אם מישהו טוען שיש פיל בחדר, וכל האנשים חושבים שאין שם שום פיל...
הצלחה בראיון עבודה, איך להצליח בראיון עבודה? איך להתקבל לעבודה? איך לעבור ראיון עבודה? הכנה לראיון עבודה, איך למכור את עצמך בראיון עבודה? טיפים לראיון עבודה, ראיון עבודה כשיחת מכירה, איך לענות בראיון עבודה? מה לענות בראיון עבודה?
הצלחה בראיון עבודה, איך להצליח בראיון עבודה? איך להתקבל לעבודה? איך לעבור ראיון עבודה? הכנה לראיון עבודה, איך למכור את עצמך בראיון עבודה? טיפים לראיון עבודה, ראיון עבודה כשיחת מכירה, איך לענות בראיון עבודה? מה לענות בראיון עבודה?
...בראיון עבודה? איך להתקבל לעבודה? איך לעבור ראיון עבודה? הכנה לראיון עבודה, איך למכור את עצמך בראיון עבודה? טיפים לראיון עבודה, ראיון עבודה כשיחת מכירה, איך לענות בראיון עבודה? מה לענות בראיון עבודה? איך להתייחס לראיון עבודה - כאיש מכירות או כאיש מקצוע? אחת הטעויות הנפוצות של אנשים בראיון עבודה היא לנסות להיות איש מכירות ולמכור את עצמם למעסיק בכל מחיר. אדם שניגש לראיון עבודה ומנסה למכור את עצמו, אומר משפטים כמו אני רוצה לעבוד פה, אני ממש מתאים לתפקיד הזה, אני אצליח פה. כאשר שואלים אותו שאלה, הוא...
איך לגרום לבחורה לרצות אותך? גבר שלא רוצה מחויבות, אבל היא לא רוצה אותי, איך להחזיר אקסית? איך להתחיל עם בחורה? מה להגיד לבחורה? איך להצליח עם נשים? לא רוצה חתונה, לא רוצה קשר רציני, לגרום לה לרצות אותי
איך לגרום לבחורה לרצות אותך? גבר שלא רוצה מחויבות, אבל היא לא רוצה אותי, איך להחזיר אקסית? איך להתחיל עם בחורה? מה להגיד לבחורה? איך להצליח עם נשים? לא רוצה חתונה, לא רוצה קשר רציני, לגרום לה לרצות אותי
...גבר שלא רוצה מחויבות, אבל היא לא רוצה אותי, איך להחזיר אקסית? איך להתחיל עם בחורה? מה להגיד לבחורה? איך להצליח עם נשים? לא רוצה חתונה, לא רוצה קשר רציני, לגרום לה לרצות אותי האם באמת יש אנשים שלא בנויים לקשר רציני? אליעד כהן מציג בהרצאה שאלות רבות סביב הטענה שיש אנשים הטוענים כי הם לא בנויים לקשר רציני או רק בנויים לקשר רציני, וישנם גם אנשים הטוענים כי הם מעדיפים מערכת יחסים פתוחה או סגורה לחלוטין. הוא מסביר לעומק את השורש האמיתי מאחורי ההצהרות הללו ומדגים שאין באמת אדם שרוצה או לא רוצה סוג מסוים...
ניהול משימות לעובדים, מעקב אחרי משימות לעובדים, איך לעקוב אחרי ביצוע משימות? משימות שלא מוגדרות בזמן, משימות לא ברורות, התקדמות במשימות, ניהול פרויקטים, לחלק משימה לחלקים קטנים, אבני דרך לביצוע המשימה, לוחות זמנים של משימה
ניהול משימות לעובדים, מעקב אחרי משימות לעובדים, איך לעקוב אחרי ביצוע משימות? משימות שלא מוגדרות בזמן, משימות לא ברורות, התקדמות במשימות, ניהול פרויקטים, לחלק משימה לחלקים קטנים, אבני דרך לביצוע המשימה, לוחות זמנים של משימה
...משימות לעובדים, איך לעקוב אחרי ביצוע משימות? משימות שלא מוגדרות בזמן, משימות לא ברורות, התקדמות במשימות, ניהול פרויקטים, לחלק משימה לחלקים קטנים, אבני דרך לביצוע המשימה, לוחות זמנים של משימה איך לנהל משימות לעובדים שקשה להעריך את הזמן שלהן? כאשר נותנים לעובד משימה שקשה להעריך מראש כמה זמן תיקח, נוצר קושי משמעותי במעקב אחר ההתקדמות שלה. לדוגמה, במצב שבו מנהל נותן משימה לעובד ושואל אותו מתי להערכתך תסיים?, העובד עשוי לענות שאין לו דרך לדעת כמה זמן זה ייקח כי יש מרכיבים לא ברורים במשימה. במקרים כאלה...
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
...ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב) מדוע רבי נחמן אומר שצריך להיות מוכן להשתגע? אליעד כהן מסביר לעומק את אחד הרעיונות המרכזיים שמופיעים בספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, המדבר על כך שהאדם צריך להיות מוכן להשתגע, כלומר, לצאת מההיגיון ומהשכל הרגיל כדי להגיע להבנת המציאות ולהבנת האלוהים. ההסבר מתבסס על הקטע המפורסם מחזל: ארבעה נכנסו לפרדס. על פי הסיפור, ארבעה חכמים ניסו להיכנס ולהבין את האמת האלוהית (הפרדס), אך לכל אחד מהם...
מרדנות, סרבנות, עקשנות, הפרעת התנגדות, הפרעת התרסה, חוצפה, למה הילד עושה דווקא? למה הילד לא מקשיב? למה הילד עושה בכוונה? סמכות הורית, למה הילד לא יודע לקבל לא? מרדנות בגיל ההתבגרות, הפרעת מרדנות, הדרכת הורים, משמעת ילדים
מרדנות, סרבנות, עקשנות, הפרעת התנגדות, הפרעת התרסה, חוצפה, למה הילד עושה דווקא? למה הילד לא מקשיב? למה הילד עושה בכוונה? סמכות הורית, למה הילד לא יודע לקבל לא? מרדנות בגיל ההתבגרות, הפרעת מרדנות, הדרכת הורים, משמעת ילדים
...עקשנות, הפרעת התנגדות, הפרעת התרסה, חוצפה, למה הילד עושה דווקא? למה הילד לא מקשיב? למה הילד עושה בכוונה? סמכות הורית, למה הילד לא יודע לקבל לא? מרדנות בגיל ההתבגרות, הפרעת מרדנות, הדרכת הורים, משמעת ילדים מה גורם לילד או לעובד להתריס ולמרוד? הסיבה למרדנות, סרבנות, ועקשנות אצל ילדים, עובדים ואנשים תלויים תלויה במגוון גורמים, אחד מהם הוא הרצון להרגיש אינדיבידואליות. אליעד כהן מציע הסבר פסיכולוגי לכל תופעה זו, תוך הדגמה כיצד ילדים (או עובדים) מתנגדים למה שנאמר להם, גם אם ההוראה הגיונית ונכונה עבורם...
טווחי תנועה של השריר, איך לדעת מהם טווחי התנועה של השריר? איך לדעת מה טווח התנועה המלא של שריר? איך למתוח שריר מתיחה מלאה? איך לכווץ שריר כיווץ מלא? אחז של שריר, תחל של שריר, שריר דו מפרקי, טווחי תנועה מלאים, טווח תנועה חלקי
טווחי תנועה של השריר, איך לדעת מהם טווחי התנועה של השריר? איך לדעת מה טווח התנועה המלא של שריר? איך למתוח שריר מתיחה מלאה? איך לכווץ שריר כיווץ מלא? אחז של שריר, תחל של שריר, שריר דו מפרקי, טווחי תנועה מלאים, טווח תנועה חלקי
...מהם טווחי התנועה של השריר? איך לדעת מה טווח התנועה המלא של שריר? איך למתוח שריר מתיחה מלאה? איך לכווץ שריר כיווץ מלא? אחז של שריר, תחל של שריר, שריר דו מפרקי, טווחי תנועה מלאים, טווח תנועה חלקי מהו טווח תנועה מלא של שריר? כאשר רוצים להבין מהו טווח התנועה המלא של שריר בגוף האדם, חשוב לדעת תחילה על איזה שריר או קבוצת שרירים מדובר. כדי למצוא את הטווח המלא, חייבים להכיר באופן מדויק את נקודות התחל והאחז של השריר. תחל הוא הנקודה שבה השריר מתחיל, ואחז הוא הנקודה שבה הוא מסתיים. טווח תנועה מלא של שריר מתקיים...
ניגוד רצונות, פחד לפגוע באחרים, אחדות יוצרת בעיות של נפרדות, משנה או לא משנה, רוצה לא רוצה, לא רוצה מספיק, קונפליקט פנימי, קונפליקט רגשי
ניגוד רצונות, פחד לפגוע באחרים, אחדות יוצרת בעיות של נפרדות, משנה או לא משנה, רוצה לא רוצה, לא רוצה מספיק, קונפליקט פנימי, קונפליקט רגשי
...פחד לפגוע באחרים, אחדות יוצרת בעיות של נפרדות, משנה או לא משנה, רוצה לא רוצה, לא רוצה מספיק, קונפליקט פנימי, קונפליקט רגשי למה נוצרת בעיה כאשר אנחנו רוצים דברים מנוגדים? כאשר אדם נתקל במצב שבו יש לו רצונות מנוגדים, הוא חווה קונפליקט פנימי עמוק. לפי אליעד כהן, כל מצב של ניגוד רצונות או קונפליקט בין רוצה ללא רוצה גורם לאדם סבל נפשי ורגשי משמעותי. הוא הסביר שהבעיה היא שבמצב הזה, מצד אחד האדם רוצה להשיג משהו, ומצד שני הוא לא רוצה להתאמץ או לא רוצה מספיק כדי להשיג אותו. אליעד נותן דוגמה על אדם שרוצה...
רוחניות - מיתוס ההרפייה מתפיסות
...קיימת הגישה הרוחנית שלפיה יש חשיבות עליונה ללהרפות מכל התפיסות, מהלוגיקה ומהשכל, ומי שלא עושה זאת ו\או חי כך לא מבין דבר ובטח שלא את האמת לגבי טבע המציאות. תרגולים מדיטטיביים שונים הן דוגמה למימוש של הגישה הזאת. בפועל, יש איתה בעיות כל - כך מהותיות שהיא הופכת מהר מאוד לשטות גמורה: 1- הגישה לא נתמכת על - ידי שום עדות שהיא, אף לא אחת בכל ההיסטוריה האנושית, ונובעת מעיוות חשיבה מוכר בשם mind projection fallacy. אין שום קשר בין המצב המנטלי של האדם לבין הכרתו בטבע המציאות - מצבים תודעתיים לא מעידים על...
פחד מול אינטואיציה
.... לכל אדם יש את היכולת לדעת מה הולך לקרות בחיים שלו. כן, זה אולי נשמע הזוי, אך זו האמת. אם תשימו לב, תראו שלכל אחד מאיתנו יש מצפן פנימי שמכוון אותנו בחיים ומאותת לנו על דברים שהולכים לקרות. למצפן הזה יש שמות שונים - אינטואיציה, מצפון, תחושת בטן ועוד. האינטואיציה שלנו היא סוג של תקשורת שיש לנו עם הנשמה שלנו או עם היקום. לפי תפיסתי, עוד לפני שנולדנו, הנשמה שלנו יצרה לעצמה מסלול חיים מגודר ושיעורים מסוימים לחוות בחיים האלה. כאשר היא נמצאת בגוף האדם היא נוהגת בו כמו שאדם נוהג במכונית, אך במקרה הזה,...
ביקורת קטלנית - היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה
...ממנה ביקורת קטלנית היא מרעילה, היא חוסמת, וקשה להתעלם ממנה. על יצירה בצל הביקורת, והדרכים לעטות עור של פיל בדרך מן המקלדת לדבר המבקר. מיכל גזית ביקורת היא אחת החוויות הקשות בחיי יצירה ובחיים בכלל. היא עלולה לסרס, לשתק, ולכווץ אותנו. היא עלולה לגרום לנו ליצור תוך פזילה החוצה, לטעם הקהל, ובכך לאבד את הזרימה החופשית. יצירה לצורך העניין היא כל דבר שאנחנו מביאים מעצמנו: יוזמה עסקית, יצירת אומנות, ביטוי רגשי, עבודת לימודים, דיבור בפני קהל ותחומים רבים נוספים. האנשים שנוטים להעביר ביקורת הרסנית הם לרו
בחירה חופשית - רצון חופשי - מבוא
...- רצון חופשי - מבוא בחירה חופשית או רצון חופשי הם ביטויים הבאים לציין שמעשיו של האדם והחלטותיו הם פרי רצון עצמאי ובן - חורין, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי הסיבתיות הדטרמיניסטית ואף לא על ידי הגורל, או כוחות עליונים. לפי תפיסה זו לאדם יש כושר החלטה וחופש בחירה לגבי מעשיו והאפשרות לשלוט בהם, ובכך לקבוע במידה מסוימת את השתלשלות חייו. בניגוד לרעיון הבחירה החופשית עומדת ההשקפה הפטליסטית שלפיה גורלו של האדם קבוע מראש, וכן ההשקפה הדטרמיניסטית, הרואה סיבה טבעית לכל מאורע והעדפה. תפיסות אלו רואות את האדם...
טיפול פסיכיאטרי - מבוא
...טיפול בהפרעה נפשית או במחלת נפש המתבצע על ידי רופא מומחה לפסיכיאטריה, לעתים בשילוב עם פסיכולוג, עובד סוציאלי, מטפל אמנויות או מומחה לריפוי בעיסוק. הטיפול הפסיכיאטרי בנוי בדרך כלל מאיבחון, טיפול תרופתי או פסיכותרפי ושיקום. טיפול פסיכיאטרי ניתן במסגרת בית חולים מתמחה, במסגרת קהילתית או בבית החולה בהתאם לחומרת ההפרעה. רוב ההפרעות הנפשיות אינן ניתנות לריפוי מוחלט, והטיפול הפסיכיאטרי מתמקד באיזון ביוכימי של הגוף, ריסון התסמינים, הקלת מצוקת החולה ושיקומו. בשונה מענפי רפואה אחרים ובשל ההשפעה של מחלות נפש...
חלומות - מין ומיניות בחלום
...- מין ומיניות בחלום המיניות והגירוי המיני מסמלים את ההשראה, כאשר אנו חולמים חלומות מיניים אנו נמצאים בתקופה של פתיחות רעיונית ויצירתית. החלום מאפשר לנו להביט פנימה והחוצה בעת ובעונה אחת - חלומות מיניים הינם דמות מראה של הנשמה שלנו, שעומדת בפני פוטנציאל של יצירה והגשמה בתחום מסויים בחיינו. מין הוא סמל של יצירה והגשמה רוחנית ומעשית בחלום. ברוב המקרים מין בחלום אינו סמל ישיר של מין במציאות, אלא מצביע על יצר, יצירה ויצירתיות של החולם. חלומות שבהם אנו מקיימים יחסי מין יצביעו על חדוות יצירה שפורצת מתוכנו...
בודהיזם - הארהנט
...שסיים את המסע, חסר הצער אשר השתחרר מהכל לחלוטין והכחיד את כל הקשרים קדחת התשוקות אינה קיימת עוד. 91 המודעים מאמצים את עצמם הם אינם קשורים לאף בית כמו ברבורים שנטשו את האגם הם מותירים מאחור בית אחר בית. 92 אלו שאינם צוברים ונבונים ביחס למזון שמושאם הוא הריק החופש חסר ההתניות - דרכם היא כזו של הציפורים באוויר בלתי ניתנת לעקיבה. 93 האדם שזיהומיו מושמדים ואינו קשור למזון שמושאו הוא הריק החופש חסר ההתניות - דרכו, היא כזו של הציפורים באוויר בלתי ניתנת לעקיבה. 94 מי שחושיו שלווים כסוסים מאולפים היטב על...
מהם ההבדלים שבין מאמן אישי טוב לפחות טוב (במקרה הטוב) ?
...טוב לפחות טוב (במקרה הטוב) ? במאמר זה אעמוד על מספר הבדלים דקים אך גדולים שניתן למצוא אצל מאמנים אישיים. הנקודות שלהלן אמורות להוות שיקול מכריע אצלך בעת בחירת מאמן אישי. להשיג חיובי רק דרך חיובי! שיטות אימון שונות טועות ותופשות כי כדי לגרום לך להשתפר, עליהן להפוך אותך לאפס בעיני עצמך ולאחר מכן להטמיע בך את עקרונות השיטה שלהן שהתגלתה לגורו שעומד בראש השיטה. השיטות האלו לוקחות אותך, משפילות אותך, מורידות את הערך שלך בעיני עצמך ולאחר מכן עושות לך שטיפת מוח להאמין בגורו ובמדריך שמולך ובשיטה שלו. כל...
מהו המחסום הגדול ביותר שמונע ממך להצליח? חלק ב
...הגדול ביותר שמונע ממך להצליח? חלק ב במאמר הקודם בסדרה זו נחשפת למחסום הגדול ביותר שמונע ממך הצלחה, דבר שנקרא פרדיגמה. לכל אחד מאיתנו יש פרדיגמות המשפיעות על התחומים השונים בחיינו. כפי שציינתי בחלק הקודם, פרדיגמה היא למעשה תוכנית שנמצאת בתוך תת המודע. התוכנית הזו יוצרת מציאות שבה אנחנו למעשה מתוכנתים להשיג רמה מסוימת של תוצאות, שהן במתאם לאותה פרדיגמה. לכן, על מנת ליצור שינוי אמיתי בתוצאות שלנו, אנחנו חייבים לשנות את הפרדיגמה שלנו. רוצה לדעת איך לעשות זאת? במאמר הזה אני אחשוף בפניך את הדרך לשינוי...
כמעט כולם יוצאים לחפש את האמת ולוקחים את האמת שלהם איתם למסע
...לחפש את האמת ולוקחים את האמת שלהם איתם למסע גם אם תצא לאלף מסעות בעקבות חיפוש האמת, אתה לעולם לא תמצא אותה כל עוד אתה לוקח את האמת שלך איתך למסע. השלב הראשון במסע, חייב להיות בזריקת האמת שלך לגבי המציאות ולגבי מי שאתה, לפח! המכשול הכי גדול לעבר מציאת עצמך, נמצא בפחד לאבד את הרעיון שיצרת לגבי מי שאתה. הפחד להישאר עירום בשלב הביניים. מנגנון ההגנה שלך מספר לך שאם תזרוק את מי שאתה חושב שאתה לפח, קיומך יעלם. ולכן אחד הדברים הכי קשים ביותר ליישום, הוא לזרוק את האמת שלך לפח. וזאת הסיבה שכמעט כולם יוצאים...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על לחטט
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: לחטט, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: לחטט, איך להעריך את עצמך? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? למה לא להתאבד? האם יש בחירה חופשית? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה העולם קיים? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? איך להנות בחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
אולי לא בא לו עליך? לסרב בלי לפגוע מאוהב בה אבל יש לה חבר רומן מוטוריקה גסה שרירי ההמסטרינג לא לפחד ממחלות פחד מהחיים אחרי המוות איך לא להאמין בעצמי? מה זה ביטחון עצמי? לאהוב מישהו בלי תנאים בצורה נכונה לאהוב את מי שעושה לך רע שמחה עתידית סוד האושר האמיתי לגרום לאקס לדבר איתך בדידות בזוגיות לא לעשות טעויות בקבלת החלטה החלטה להיפרד התמודדות עם תלות רגשית בחברה התמודדות עם מחשבות כפייתיות מטרות לא מדידות לעבור ראיון עבודה בהצלחה איתור צרכי הלקוח מה זה צרכי הלקוח להתמודד עם מניפולציה הורים גורמים לילד ילדי אינדיגו לזהות מורה רוחני מואר השפעה על התת מודע תחושת ניתוק רגשי להתרפא ממחלות נפשיות למה האקסית חסמה אותי? לשתף את האקסית נפח אימון לחלק את תוכנית האימון לפני שאלוהים ברא את העולם מחשבה אלוהית אדם מואר סוגים של הארה רוחנית להבין את הספר להיות אלוהים להיות אלוהים ולשתף אחרים להפסיק להיות מכור לכסף לא כדאי לעשות כסף הסוד של תכלית החיים מהות החיים להתמודד עם הסרת פרסום שלילי לא להיגרר למחשבות שליליות הגדרה של בחירה אני רובוט רצון הבורא מה היה קיים לפני שהעולם היה קיים? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לירידה במשקל, אימון אישי רוחני, מאמן אישי למתבגרים בתחום לחטט - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2969 שניות - עכשיו 20_11_2025 השעה 08:35:57 - wesi4